LEGE Nr. 155
din 12 iulie 2010
politiei locale
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 488 din 15 iulie 2010
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Poliţia locală se înfiinţează în scopul
exercitării atribuţiilor privind apărarea drepturilor şi libertăţilor
fundamentale ale persoanei, a proprietăţii private şi publice, prevenirea şi
descoperirea infracţiunilor, în următoarele domenii:
a) ordinea şi liniştea publică, precum şi paza
bunurilor;
b) circulaţia pe drumurile publice;
c) disciplina în construcţii şi afişajul stradal;
d) protecţia mediului;
e) activitatea comercială;
f) evidenţa persoanelor;
g) alte domenii stabilite prin lege.
(2) Poliţia locală îşi desfăşoară activitatea pe baza
principiilor: legalităţii, încrederii, previzibilităţii, proximităţii şi
proporţionalităţii, deschiderii şi transparenţei, eficienţei şi eficacităţii,
răspunderii şi responsabilităţii, imparţialităţii şi nediscriminării.
Art. 2. - (1) Poliţia locală îşi desfăşoară
activitatea:
a) în interesul comunităţii locale, exclusiv pe baza şi
în executarea legii, precum şi a actelor autorităţii deliberative şi ale celei
executive ale administraţiei publice locale;
b) în conformitate cu reglementările specifice fiecărui
domeniu de activitate, stabilite prin acte administrative ale autorităţilor
administraţiei publice centrale şi locale.
(2) Poliţia locală comunică, de îndată, organelor
abilitate datele cu privire la aspectele de încălcare a legii, altele decât
cele stabilite în competenţa sa, de care a luat cunoştinţă cu ocazia
îndeplinirii misiunilor şi activităţilor specifice.
(3) In exercitarea atribuţiilor ce îi revin, poliţia
locală cooperează cu unităţile, respectiv cu structurile teritoriale ale
Poliţiei Române, ale Jandarmeriei Române, ale Poliţiei de Frontieră Române şi
ale Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, cu celelalte autorităţi
ale administraţiei publice centrale şi locale şi colaborează cu organizaţii
neguvernamentale, precum şi cu persoane fizice şi juridice, în condiţiile
legii.
(4) Poliţia locală solicită intervenţia
unităţilor/structurilor teritoriale competente ale Poliţiei Române sau ale
Jandarmeriei Române pentru orice alte situaţii ce excedează atribuţiilor ce îi
revin, potrivit prezentei legi.
(5) Poliţia locală poate încheia cu alte autorităţi şi
instituţii publice protocoale de cooperare având ca obiect detalierea
modalităţilor prin care, în limitele competenţelor legale ale fiecărei
structuri, acestea îşi oferă sprijin în îndeplinirea activităţilor sau a
misiunilor specifice.
Art. 3. - (1) La nivelul comunei, al oraşului, al
municipiului sau al sectorului municipiului Bucureşti, după caz, unde este
înfiinţată poliţia comunitară conform prevederilor Legii nr. 371/2004 privind
înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Poliţiei Comunitare, cu modificările
şi completările ulterioare, aceasta se reorganizează ca structură de poliţie
locală, potrivit prevederilor art. 4.
(2) La nivelul comunei, al oraşului, al municipiului
sau al sectorului municipiului Bucureşti, după caz, unde nu este înfiinţată
poliţie comunitară conform prevederilor Legii nr. 371/2004, cu modificările şi
completările ulterioare, se poate organiza structură de poliţie locală,
potrivit prevederilor art. 4.
CAPITOLUL II
Organizarea poliţiei locale
Art. 4. - (1) Poliţia locală se organizează şi
funcţionează, prin hotărâre a autorităţii deliberative a administraţiei publice
locale, ca un compartiment funcţional în cadrul aparatului de specialitate al
primarului/primarului general sau ca instituţie publică de interes local, cu
personalitate juridică.
(2) In municipiul Bucureşti, poliţia locală se
organizează şi funcţionează după cum urmează:
a) prin hotărâre a Consiliului General al Municipiului
Bucureşti, pentru Poliţia Locală a Municipiului Bucureşti;
b) prin hotărâre a fiecărui consiliu local al
sectorului municipiului Bucureşti, pentru poliţia locală a sectorului
respectiv.
(3) Poliţia locală dintr-o unitate/subdiviziune
administrativ-teritorială poate detaşa poliţişti locali la poliţia locală
dintr-o altă unitate/subdiviziune administrativ-teritorială, în condiţiile
prevăzute de hotărârile adoptate de consiliile locale interesate şi în baza
acordurilor încheiate între unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale
respective. Unitatea/Subdiviziunea administrativ-teritorială de la nivelul
căreia se detaşează poliţiştii locali încheie acorduri cu fiecare
unitate/subdiviziune administrativ-teritorială care beneficiază de serviciile
poliţiştilor locali ce fac obiectul detaşării. Unitatea/Subdiviziunea
administrativ-teritorială la care se detaşează poliţiştii locali prevede în
buget sursele de finanţare.
(4) Modul de organizare, structura funcţională, statul
de funcţii, numărul de posturi şi categoriile de personal încadrat, normele de
înzestrare şi consum de materiale ale poliţiei locale se stabilesc prin
regulamentul de organizare şi funcţionare, elaborat pe baza
Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a poliţiei locale.
(5) Numărul de posturi pentru personalul contractual cu
atribuţii de pază se stabileşte în funcţie de numărul şi importanţa
obiectivelor care trebuie asigurate cu pază.
(6) Poliţia locală din comunele, oraşele, municipiile
şi sectoarele municipiului Bucureşti se organizează prin preluarea posturilor
şi personalului poliţiei comunitare, precum şi ale structurilor din aparatul de
specialitate al primarului/primarului general responsabil cu controlul privind
disciplina în construcţii, protecţia mediului şi comerţ, după caz, cu
încadrarea în numărul de posturi stabilit în condiţiile prevăzute la alin. (4)
şi (5).
(7) Regulamentul de organizare şi funcţionare a
poliţiei locale se aprobă prin hotărâre a autorităţii deliberative a
administraţiei publice locale, în conformitate cu prevederile Legii
administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, cu avizul consultativ al comisiei locale de ordine
publică, constituită potrivit prevederilor art. 28.
Art. 5. - Poliţia locală se organizează pe
compartimente funcţionale, la nivel de direcţii generale, direcţii, servicii
şi/sau birouri, conform prevederilor Regulamentului-cadru de organizare şi
funcţionare a poliţiei locale.
CAPITOLUL III
Atribuţiile poliţiei locale
Art. 6. -In domeniul ordinii şi liniştii publice,
precum şi al pazei bunurilor, poliţia locală are următoarele atribuţii:
a) menţine ordinea şi liniştea publică în zonele şi
locurile stabilite prin planul de ordine şi siguranţă publică al unităţii/subdiviziunii
administrativ-teritoriale, aprobat în condiţiile legii;
b) menţine ordinea publică în imediata apropiere a
unităţilor de învăţământ publice, a unităţilor sanitare publice, în parcările
auto aflate pe domeniul public sau privat al unităţii/subdiviziunii
administrativ-teritoriale, în zonele comerciale şi de agrement, în parcuri,
pieţe, cimitire, precum şi în alte asemenea locuri publice aflate în
proprietatea şi/sau în administrarea unităţilor/ subdiviziunilor
administrativ-teritoriale sau a altor instituţii/servicii publice de interes
local, stabilite prin planul de ordine şi siguranţă publică;
c) participă, împreună cu autorităţile competente
prevăzute de lege, potrivit competenţelor, la activităţi de salvare şi evacuare
a persoanelor şi bunurilor periclitate de calamităţi naturale ori catastrofe,
precum şi de limitare şi înlăturare a urmărilor provocate de astfel de
evenimente;
d) acţionează pentru identificarea cerşetorilor, a
copiilor lipsiţi de supravegherea şi ocrotirea părinţilor sau a reprezentanţilor
legali, a persoanelor fără adăpost şi procedează la încredinţarea acestora
serviciului public de asistenţă socială în vederea soluţionării problemelor
acestora, în condiţiile legii;
e) constată contravenţii şi aplică sancţiuni, potrivit
competenţei, pentru nerespectarea legislaţiei privind regimul de deţinere a
câinilor periculoşi sau agresivi, a celei privind programul de gestionare a
câinilor fără stăpân şi a celei privind protecţia animalelor şi sesizează
serviciile specializate pentru gestionarea câinilor fără stăpân despre
existenţa acestor câini şi acordă sprijin personalului specializat în
capturarea şi transportul acestora la adăpost;
f) asigură protecţia personalului din aparatul de
specialitate al primarului/primarului general, din instituţiile sau serviciile
publice de interes local la efectuarea unor controale ori acţiuni specifice;
g) participă, împreună cu alte autorităţi competente,
la asigurarea ordinii şi liniştii publice cu ocazia mitingurilor, marşurilor, demonstraţiilor,
procesiunilor, acţiunilor de pichetare, acţiunilor comerciale promoţionale,
manifestărilor cultural-artistice, sportive, religioase sau comemorative, după
caz, precum şi a altor asemenea activităţi care se desfăşoară în spaţiul public
şi care implică aglomerări de persoane;
h) asigură paza bunurilor şi obiectivelor aflate în
proprietatea unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale şi/sau în
administrarea autorităţilor administraţiei publice locale sau a altor
servicii/instituţii publice de interes local, stabilite de consiliul
local/Consiliul General al Municipiului Bucureşti;
i) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru
nerespectarea normelor legale privind convieţuirea socială stabilite prin legi
sau acte administrative ale autorităţilor administraţiei publice centrale şi
locale, pentru faptele constatate în raza teritorială de competenţă;
j) execută, în condiţiile legii, mandatele de aducere
emise de organele de urmărire penală şi instanţele de judecată care arondează
unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială, pentru persoanele care
locuiesc pe raza de competenţă;
k) participă, alături de Poliţia Română, Jandarmeria
Română şi celelalte forţe ce compun sistemul integrat de ordine şi siguranţă
publică, pentru prevenirea şi combaterea infracţionalităţii stradale;
l) cooperează cu centrele militare zonale în vederea
înmânării ordinelor de chemare la mobilizare şi/sau de clarificare a situaţiei
militare a rezerviştilor din Ministerul Apărării Naţionale;
m) asigură măsuri de protecţie a executorilor
judecătoreşti cu ocazia executărilor silite;
n) acordă, pe teritoriul unităţilor/subdiviziunilor
administrativ-teritoriale, sprijin imediat structurilor competente cu atribuţii
în domeniul menţinerii, asigurării şi restabilirii ordinii publice.
Art. 7. -In domeniul circulaţiei pe drumurile publice,
poliţia locală are următoarele atribuţii:
a) asigură fluenţa circulaţiei pe drumurile publice din
raza teritorială de competenţă, având dreptul de a efectua semnale
regulamentare de oprire a conducătorilor de autovehicul exclusiv pentru
îndeplinirea atribuţiilor conferite de prezenta lege în domeniul circulaţiei pe
drumurile publice;
b) verifică integritatea mijloacelor de semnalizare
rutieră şi sesizează nereguli constatate privind funcţionarea semafoarelor,
starea indicatoarelor şi a marcajelor rutiere şi acordă asistenţă în zonele
unde se aplică marcaje rutiere;
c) participă la acţiuni comune cu administratorul
drumului pentru înlăturarea efectelor fenomenelor naturale, cum sunt: ninsoare
abundentă, viscol, vânt puternic, ploaie torenţială, grindină, polei şi alte
asemenea fenomene, pe drumurile publice;
d) participă, împreună cu unităţile/structurile
teritoriale ale Poliţiei Române, la asigurarea măsurilor de circulaţie
ocazionate de adunări publice, mitinguri, marşuri, demonstraţii, procesiuni,
acţiuni de pichetare, acţiuni comerciale promoţionale, manifestări
cultural-artistice, sportive, religioase sau comemorative, după caz, precum şi
de alte activităţi care se desfăşoară pe drumul public şi implică aglomerări de
persoane;
e) sprijină unităţile/structurile teritoriale ale
Poliţiei Române în asigurarea măsurilor de circulaţie în cazul transporturilor
speciale şi al celor agabaritice pe raza teritorială de competenţă;
f) acordă sprijin unităţilor/structurilor teritoriale
ale Poliţiei Române în luarea măsurilor pentru asigurarea fluenţei şi
siguranţei traficului;
g) asigură, în cazul accidentelor soldate cu victime,
paza locului acestor accidente şi ia primele măsuri ce se impun pentru conservarea
urmelor, identificarea martorilor şi a făptuitorilor şi, dacă se impune,
transportul victimelor la cea mai apropiată unitate sanitară;
h) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru
încălcarea normelor legale privind oprirea, staţionarea, parcarea
autovehiculelor şi accesul interzis, având dreptul de a dispune măsuri de
ridicare a autovehiculelor staţionate neregulamentar;
i) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru
încălcarea normelor legale privind masa maximă admisă şi accesul pe anumite
sectoare de drum, având dreptul de a efectua semnale de oprire a conducătorilor
acestor vehicule;
j) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru
încălcarea normelor rutiere de către pietoni, biciclişti, conducători de mopede
şi vehicule cu tracţiune animală;
k) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru
nerespectarea prevederilor legale referitoare la circulaţia în zona pietonală,
în zona rezidenţială, în parcuri şi zone de agrement, precum şi pe locurile de
parcare adaptate, rezervate şi semnalizate prin semnul internaţional pentru
persoanele cu handicap;
l) aplică prevederile legale privind regimul juridic al
vehiculelor fără stăpân sau abandonate pe terenuri aparţinând domeniului public
sau privat al statului ori al unităţilor/ subdiviziunilor
administrativ-teritoriale;
m) cooperează cu unităţile/structurile teritoriale ale
Poliţiei Române pentru identificarea deţinătorului/utilizatorului
autovehiculului ridicat ca urmare a staţionării neregulamentare sau al
autovehiculelor abandonate pe domeniul public.
Art. 8. -In domeniul disciplinei în construcţii şi al
afişajului stradal, poliţia locală are următoarele atribuţii:
a) efectuează controale pentru identificarea lucrărilor
de construcţii executate fără autorizaţie de construire sau desfiinţare, după
caz, inclusiv a construcţiilor cu caracter provizoriu;
b) efectuează controale pentru identificarea
persoanelor care nu respectă autorizaţia de executare a lucrărilor de reparaţii
ale părţii carosabile şi pietonale;
c) verifică respectarea normelor legale privind
afişajul publicitar, afişajul electoral şi orice altă formă de afişaj/reclamă,
inclusiv cele referitoare la amplasarea firmei la locul de desfăşurare a
activităţii economice;
d) participă la acţiunile de demolare/ dezmembrare/
dinamitare a construcţiilor efectuate fără autorizaţie pe domeniul public sau
privat al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale ori pe spaţii aflate
în administrarea autorităţilor administraţiei publice locale sau a altor
instituţii/servicii publice de interes local, prin asigurarea protecţiei
perimetrului şi a libertăţii de acţiune a personalului care participă la aceste
operaţiuni specifice;
e) constată, după caz, conform atribuţiilor stabilite
prin lege, contravenţiile privind disciplina în domeniul autorizării executării
lucrărilor în construcţii şi înaintează procesele-verbale de constatare a
contravenţiilor, în vederea aplicării sancţiunii, şefului compartimentului de
specialitate care coordonează activitatea de amenajare a teritoriului şi de
urbanism sau, după caz, preşedintelui consiliului judeţean, primarului unităţii
administrativ-teritoriale ori al sectorului municipiului Bucureşti în a cărui
rază de competenţă s-a săvârşit contravenţia sau persoanei împuternicite de
aceştia.
Art. 9. -In domeniul protecţiei mediului, poliţia
locală are următoarele atribuţii:
a) controlează respectarea prevederilor legale privind
condiţiile de ridicare, transport şi depozitare a deşeurilor menajere şi
industriale;
b) sesizează autorităţilor şi instituţiilor publice
competente cazurile de nerespectare a normelor legale privind nivelul de
poluare, inclusiv fonică;
c) participă la acţiunile de combatere a zoonozelor
deosebit de grave şi a epizootiilor;
d) identifică bunurile abandonate pe domeniul public
sau privat al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale sau pe spaţii
aflate în administrarea autorităţilor administraţiei publice locale ori a altor
instituţii/servicii publice de interes local şi aplică procedurile legale
pentru ridicarea acestora;
e) verifică igienizarea surselor de apă, a malurilor, a
albiilor sau cuvetelor acestora;
f) verifică asigurarea salubrizării străzilor, a căilor
de acces, a zonelor verzi, a rigolelor, îndepărtarea zăpezii şi a gheţii de pe
căile de acces, dezinsecţia şi deratizarea imobilelor;
g) verifică existenţa contractelor de salubrizare
încheiate de către persoane fizice sau juridice, potrivit legii;
h) verifică ridicarea deşeurilor menajere de operatorii
de servicii de salubrizare, în conformitate cu graficele stabilite;
i) verifică şi soluţionează, potrivit competenţelor
specifice ale autorităţilor administraţiei publice locale, sesizările
cetăţenilor privind nerespectarea normelor legale de protecţie a mediului şi a
surselor de apă, precum şi a celor de gospodărire a localităţilor;
j) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru
încălcarea normelor legale specifice realizării atribuţiilor prevăzute la lit.
a)-i), stabilite în sarcina autorităţilor administraţiei publice locale.
Art. 10. -In domeniul activităţii comerciale, poliţia
locală are următoarele atribuţii:
a) acţionează pentru respectarea normelor legale
privind desfăşurarea comerţului stradal şi a activităţilor comerciale,
respectiv a condiţiilor şi a locurilor stabilite de autorităţile administraţiei
publice locale;
b) verifică legalitatea activităţilor de comercializare
a produselor desfăşurate de operatori economici, persoane fizice şi juridice
autorizate şi producători particulari în pieţele agroalimentare, târguri şi
oboare, precum şi respectarea prevederilor legale de către administratorii
pieţelor agroalimentare;
c) verifică existenţa la locul de desfăşurare a
activităţii comerciale a autorizaţiilor, a aprobărilor, a documentelor de
provenienţă a mărfii, a buletinelor de verificare metrologică pentru cântare, a
avizelor şi a altor documente stabilite prin legi sau acte administrative ale
autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale;
d) verifică respectarea normelor legale privind
comercializarea obiectelor cu caracter religios;
e) verifică respectarea normelor legale privind
amplasarea materialelor publicitare şi a locurilor de comercializare a
produselor din tutun şi a băuturilor alcoolice;
f) verifică respectarea prevederilor legale privind
orarul de aprovizionare şi funcţionare al operatorilor economici;
g) identifică mărfurile şi produsele abandonate pe
domeniul public sau privat al unităţii administrativ-teritoriale şi pe raza
sectoarelor municipiului Bucureşti sau pe spaţii aflate în administrarea
autorităţilor administraţiei publice locale ori a altor servicii/instituţii de
interes local şi aplică procedurile legale de ridicare a acestora;
h) verifică respectarea regulilor şi normelor de comerţ
şi prestări de servicii stabilite prin acte normative în competenţa
autorităţilor administraţiei publice locale;
i) cooperează şi acordă sprijin autorităţilor de
control sanitar, de mediu şi de protecţie a consumatorilor în exercitarea
atribuţiilor de serviciu specifice domeniului de activitate al acestora;
j) verifică respectarea obligaţiilor ce revin
operatorilor economici cu privire la afişarea preţurilor, a produselor
comercializate şi a serviciilor şi sesizează autorităţile competente în cazul
în care identifică nereguli;
k) verifică şi soluţionează, în condiţiile legii,
petiţiile primite în legătură cu actele şi faptele de comerţ desfăşurate în
locuri publice cu încălcarea normelor legale;
l) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru
încălcarea normelor legale specifice realizării atribuţiilor prevăzute la lit.
a)-j), stabilite în sarcina autorităţilor administraţiei publice locale.
Art. 11. -In domeniul evidenţei persoanelor, poliţia
locală are următoarele atribuţii:
a) înmânează cărţile de alegător persoanelor la
împlinirea vârstei de 18 ani;
b) cooperează cu alte autorităţi competente în vederea
verificării, la cererea acestora, a unor date cu caracter personal, dacă
solicitarea este justificată prin necesitatea îndeplinirii unei atribuţii
prevăzute de lege, cu respectarea reglementărilor legale privind prelucrarea
datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date;
c) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru
nerespectarea normelor legale privind domiciliul, reşedinţa şi actele de
identitate ale cetăţenilor români, inclusiv asupra obligaţiilor pe care le au
persoanele prevăzute la art. 37 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale
cetăţenilor români, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
290/2005, cu modificările şi completările ulterioare;
d) cooperează cu serviciile publice comunitare de
evidenţă a persoanelor pentru punerea în legalitate a persoanelor cu acte de
identitate expirate şi a minorilor cu vârstă peste 14 ani, care nu au acte de
identitate.
Art. 12. -In cazul infracţiunilor flagrante, personalul
poliţiei locale imobilizează făptuitorul, ia măsuri pentru conservarea locului
faptei, identifică martorii oculari, sesizează imediat organele competente şi
predă făptuitorul, pe bază de proces-verbal, în vederea continuării
cercetărilor.
Art. 13. -In cazul executării în comun cu
unităţile/structurile Poliţiei Române sau cu cele ale Jandarmeriei Române a
unor misiuni în domeniul menţinerii sau asigurării ordinii publice ori pentru
dirijarea circulaţiei rutiere, efectivele poliţiei locale acţionează sub
coordonarea directă a Poliţiei Române sau a Jandarmeriei Române, după caz.
CAPITOLUL IV
Statutul personalului poliţiei locale
Art. 14. - (1) Personalul poliţiei locale este compus
din:
a) funcţionari publici care ocupă funcţii publice
specifice de poliţist local;
b) funcţionari publici care ocupă funcţii publice
generale;
c) personal contractual.
(2) Pot ocupa funcţii publice specifice de poliţist
local funcţionarii publici care îndeplinesc atribuţii de natura celor prevăzute
la art. 6, cu excepţia art. 6 lit. h), şi la art. 7-11.
(3) Personalul din cadrul poliţiei locale care
îndeplineşte atribuţiile prevăzute la art. 6 lit. h) are statut de personal
contractual.
(4) Incadrarea în clase şi pe grade profesionale a
funcţiei publice specifice de poliţist local se face conform prevederilor
referitoare la funcţiile publice generale din Legea nr. 188/1999 privind
Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 15. - Şeful poliţiei locale şi adjunctul acestuia
sunt numiţi în funcţia de conducere în conformitate cu prevederile Legii nr.
215/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii
nr. 188/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 16. - (1) Raporturile de serviciu ale poliţiştilor
locali şi ale funcţionarilor publici care ocupă funcţii publice generale se
stabilesc, se modifică, se suspendă şi încetează în condiţiile stabilite
potrivit prevederilor prezentei legi şi ale Legii nr. 188/1999, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
(2) Raporturile de muncă ale personalului contractual
din cadrul poliţiei locale se stabilesc, se modifică, se suspendă şi încetează
în condiţiile prevăzute de legislaţia muncii, iar cele ale personalului
contractual cu atribuţii în domeniul pazei bunurilor şi a obiectivelor de
interes local şi cu respectarea condiţiilor prevăzute de Legea nr. 333/2003
privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 17. - (1) In timpul serviciului, poliţiştii locali
şi personalul contractual din poliţia locală cu atribuţii în domeniul pazei
bunurilor şi a obiectivelor de interes local poartă uniformă şi exercită atribuţiile
prevăzute în fişa postului, potrivit prevederilor prezentei legi.
(2) Poliţistul local este învestit cu exerciţiul
autorităţii publice, pe timpul şi în legătură cu îndeplinirea atribuţiilor şi a
îndatoririlor de serviciu, în limitele competenţelor stabilite prin lege, şi
beneficiază de dispoziţiile legii penale cu privire la persoanele care
îndeplinesc o funcţie ce implică exerciţiul autorităţii de stat.
Art. 18. - (1) După numirea în funcţie, poliţiştii
locali care au atribuţii în domeniul ordinii şi liniştii publice, precum şi cei
cu atribuţii în domeniul circulaţiei rutiere, proveniţi din structurile
poliţiei comunitare sunt obligaţi ca, în termen de 5 ani, să urmeze un program
de formare iniţială organizat într-o instituţie de învăţământ din cadrul
Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(2) După numirea în funcţie, poliţiştii locali care au
atribuţii în domeniul ordinii şi liniştii publice, precum şi cei cu atribuţii
în domeniul circulaţiei rutiere, selecţionaţi ulterior operaţionalizării structurilor
poliţiei locale, în condiţiile art. 3 alin. (1), precum şi cei selecţionaţi în
vederea încadrării posturilor structurilor de poliţie locală înfiinţate în
condiţiile art. 3 alin. (2) sunt obligaţi ca, în termen de un an, să urmeze un
program de formare iniţială organizat într-o instituţie de învăţământ din
cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(3) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) şi (2)
poliţiştii locali care provin din structurile de ordine şi siguranţă publică
ale Ministerului Administraţiei şi Internelor, precum şi cei care au urmat un
program de pregătire iniţială într-o instituţie de învăţământ din cadrul
Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(4) Durata programelor de formare prevăzute la alin.
(1) şi (2) este de minimum 3 luni.
(5) Finalizarea programelor de formare prevăzute la
alin. (1) şi (2) se face prin examen de absolvire, conform planului de
învăţământ. In urma promovării examenului, poliţiştii locali obţin un
certificat de absolvire eliberat, în condiţiile legii, de către instituţia
organizatoare.
(6) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 188/1999,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, dacă, după expirarea
perioadei de 5 ani prevăzute la alin. (1), respectiv a celei de un an prevăzute
la alin. (2), poliţistul local nu a absolvit programul de formare iniţială,
acesta este eliberat din funcţia publică.
(7) Contravaloarea cheltuielilor de şcolarizare
individuale ale poliţiştilor locali aferente programelor de formare prevăzute
la alin. (1) şi (2) se suportă din bugetul poliţiei locale sau din bugetul
local, după caz.
(8) Modul de organizare a programelor de formare
prevăzute la alin. (1) şi (2) şi structura programelor de învăţământ se
stabilesc prin Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a poliţiei
locale.
(9) Formarea profesională a personalului cu atribuţii
în domeniul pazei bunurilor şi a obiectivelor de interes local se realizează în
condiţiile Legii nr. 333/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
(10) Condiţiile de încadrare pentru personalul din
compartimentele responsabile cu protecţia mediului şi activitatea comercială,
precum şi a personalului cu atribuţii de control pe linia disciplinei în
construcţii se stabilesc prin regulamentul propriu de organizare şi funcţionare,
pe baza prevederilor legale în domeniu şi ale Regulamentului-cadru de
organizare şi funcţionare a poliţiei locale.
Art. 19. - Pentru reprezentarea propriilor interese în
relaţiile cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, funcţionarii
publici şi personalul contractual din poliţia locală se pot asocia, în
condiţiile legii.
CAPITOLUL V
Drepturile şi obligaţiile poliţistului local
Art. 20. - (1) In exercitarea atribuţiilor ce îi revin,
potrivit legii, poliţistul local are următoarele drepturi principale:
a) să efectueze control preventiv asupra persoanei
şi/sau bagajului acesteia în următoarele situaţii: există indicii clare că s-a
săvârşit, se săvârşeşte sau se pregăteşte săvârşirea unei infracţiuni sau
persoana participă la manifestări publice organizate în locuri în care este
interzis accesul cu arme, produse ori substanţe periculoase;
b) să invite la sediul poliţiei locale persoanele a
căror prezenţă este necesară pentru îndeplinirea atribuţiilor, prin aducerea la
cunoştinţă, în scris, a scopului şi a motivului invitaţiei;
c) să solicite sprijinul cetăţenilor pentru
identificarea, urmărirea şi prinderea persoanelor care au comis fapte de natură
penală sau contravenţională;
d) să poarte şi să folosească, în condiţiile prezentei legi
şi numai în timpul serviciului, armamentul, muniţia şi celelalte mijloace de
apărare şi intervenţie din dotare;
e) să circule gratuit, pe baza legitimaţiei de
serviciu, în timpul serviciului, în zona de competenţă, cu mijloacele de
transport în comun locale, pentru executarea unor misiuni care nu pot fi
îndeplinite altfel;
f) să folosească forţa, în condiţiile legii,
proporţional cu starea de fapt care justifică utilizarea acesteia, în cazul
nerespectării dispoziţiilor pe care le-a dat în exercitarea atribuţiilor de
serviciu;
g) să legitimeze şi să stabilească identitatea
persoanelor care încalcă dispoziţiile legale ori sunt indicii că acestea
pregătesc sau au comis o faptă ilegală;
h) să conducă la sediul poliţiei locale sau al
unităţilor/ structurilor teritoriale ale Poliţiei Române pe cei care prin
acţiunile lor periclitează integritatea corporală, sănătatea sau viaţa
persoanelor, ordinea publică ori alte valori sociale, precum şi persoanele
suspecte de săvârşirea unor fapte ilegale, a căror identitate nu a putut fi
stabilită în condiţiile legii. Verificarea situaţiei acestor categorii de
persoane şi luarea măsurilor legale, după caz, se realizează în cel mult 12 ore
din momentul depistării, ca măsură administrativă.
(2) Pentru exercitarea atribuţiilor de serviciu,
poliţiştii locali au acces, în condiţiile legii, la bazele de date ale
Ministerului Administraţiei şi Internelor. In acest scop, poliţia locală sau
unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială, după caz, şi structurile
abilitate din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor încheie
protocoale de colaborare în care se reglementează infrastructura de
comunicaţii, măsurile de securitate, protecţie şi de asigurare a
confidenţialităţii datelor, nivelul de acces şi regulile de folosire.
Art. 21. - (1) In exercitarea atribuţiilor de serviciu,
poliţistul local este obligat:
a) să respecte drepturile şi libertăţile fundamentale
ale cetăţenilor, prevăzute de Constituţia României, republicată, şi de
Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale;
b) să respecte principiile statului de drept şi să
apere valorile democraţiei;
c) să respecte prevederile legilor şi ale actelor
administrative ale autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale;
d) să respecte şi să aducă la îndeplinire ordinele şi
dispoziţiile legale ale şefilor ierarhici;
e) să respecte normele de conduită profesională şi
civică prevăzute de lege;
f) să îşi decline, în prealabil, calitatea şi să
prezinte insigna de poliţist şi legitimaţia de serviciu, cu excepţia
situaţiilor în care rezultatul acţiunii este periclitat. La intrarea în acţiune
sau la începutul intervenţiei ce nu suferă amânare, poliţistul local este
obligat să se prezinte, iar după încheierea oricărei acţiuni sau intervenţii să
se legitimeze şi să declare funcţia şi unitatea de poliţie locală din care face
parte;
g) să intervină şi în afara orelor de program, în
limita mijloacelor aflate la dispoziţie, pentru exercitarea atribuţiilor de
serviciu, în raza teritorială de competenţă, când ia la cunoştinţă de existenţa
unor situaţii care justifică intervenţia sa;
h) să se prezinte de îndată la sediul poliţiei locale
sau acolo unde este solicitat, în situaţii de catastrofe, calamităţi ori
tulburări de amploare ale ordinii şi liniştii publice sau alte asemenea
evenimente, precum şi în cazul instituirii stării de urgenţă ori a stării de
asediu sau în caz de mobilizare şi de război;
i) să respecte secretul profesional, precum şi
confidenţialitatea datelor dobândite în timpul desfăşurării activităţii, în
condiţiile legii, cu excepţia cazurilor în care îndeplinirea sarcinilor de
serviciu, nevoile justiţiei sau legea impun dezvăluirea acestora;
j) să manifeste corectitudine în rezolvarea problemelor
personale, în aşa fel încât să nu beneficieze şi nici să nu lase impresia că
beneficiază de datele confidenţiale obţinute în calitatea sa oficială.
(2) Poliţistului local îi este interzis:
a) să facă parte din partide, formaţiuni sau
organizaţii politice ori să desfăşoare propagandă în favoarea acestora;
b) să exprime opinii sau preferinţe politice la locul
de muncă sau în public;
c) să participe la mitinguri, demonstraţii, procesiuni
sau orice alte întruniri cu caracter politic;
d) să adere la secte, organizaţii religioase sau la
orice alte organizaţii interzise de lege;
e) să efectueze, direct sau prin persoane interpuse,
activităţi de comerţ ori să participe la administrarea sau conducerea unor
operatori economici, cu excepţia calităţii de acţionar;
f) să exercite activităţi de natură să lezeze onoarea
şi demnitatea poliţistului local sau a instituţiei din care face parte;
g) să deţină orice altă funcţie publică sau privată
pentru care este salarizat, cu excepţia funcţiilor didactice din cadrul
instituţiilor de învăţământ, a activităţilor de cercetare ştiinţifică şi
creaţie literar-artistică;
h) să participe la efectuarea oricărei forme de control
în vreo entitate publică sau privată, în cazul în care, direct ori prin
intermediari, este implicat sau are interese de natură contrară activităţii specifice
de poliţie;
i) să provoace suferinţe fizice sau psihice unor
persoane, în scopul obţinerii de la acestea ori de la o terţă persoană de
informaţii sau mărturisiri;
j) să primească, să solicite, să accepte, direct sau
indirect, ori să facă să i se promită, pentru sine sau pentru alţii, în
considerarea calităţii sale oficiale, daruri ori alte avantaje;
k) să rezolve cereri care nu sunt de competenta sa ori
care nu i-au fost repartizate de şefii ierarhici sau să intervină pentru
soluţionarea unor asemenea cereri, în scopurile prevăzute la lit.j);
l) să colecteze sume de bani de la persoane fizice sau
juridice;
m) să redacteze, să imprime sau să difuzeze materiale
ori publicaţii cu caracter politic, imoral sau ilegal.
(3) Poliţistul local cu funcţie de conducere răspunde
pentru ordinele şi dispoziţiile date subordonaţilor. El este obligat să
verifice dacă acestea au fost transmise şi înţelese corect şi să controleze
modul de aducere la îndeplinire.
(4) Poliţistul local cu funcţie de conducere este
obligat să sprijine propunerile şi iniţiativele motivate ale personalului din
subordine, în vederea îmbunătăţirii activităţii poliţiei locale în care îşi
desfăşoară activitatea, precum şi a calităţii serviciilor publice oferite
cetăţenilor.
(5) Poliţistul local răspunde, în condiţiile legii,
pentru modul în care îşi exercită atribuţiile de serviciu. Incălcarea de către
poliţistul local a atribuţiilor de serviciu angajează răspunderea sa
disciplinară, patrimonială, civilă sau penală, după caz, potrivit legii.
(6) Poliţistul local are obligaţia să se abţină de la
orice faptă care ar putea aduce prejudicii persoanelor fizice sau juridice ori
prestigiului poliţiei locale şi/sau autorităţilor publice.
Art. 22. -In îndeplinirea atribuţiilor prevăzute de
prezenta lege, personalul poliţiei locale îşi exercită competenţa pe raza
unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale unde îşi desfăşoară
activitatea.
Art. 23. - Pentru contribuţii deosebite la apărarea
ordinii şi liniştii publice, a drepturilor şi a libertăţilor fundamentale ale
cetăţenilor şi la prevenirea faptelor antisociale, pentru îndeplinirea
exemplară a atribuţiilor de serviciu, poliţiştilor locali li se pot acorda
recompense morale sau materiale, în condiţiile stabilite prin
Regulamentul-cadru de organizare si funcţionare a poliţiei locale.
CAPITOLUL VI
Folosirea mijloacelor din dotare şi uzul de armă
Art. 24. - (1) Pentru descurajarea, împiedicarea şi
neutralizarea acţiunilor agresive ale persoanelor care tulbură ordinea şi
liniştea publică, acţiuni ce nu au putut fi înlăturate sau anihilate prin
utilizarea altor mijloace, poliţiştii locali pot folosi arme neletale destinate
pentru autoapărare, bastoane din cauciuc sau tomfe, bastoane cu energie
electrostatică, dispozitive cu substanţe iritant-lacrimogene şi paralizante,
cătuşe, câini de serviciu, precum şi alte mijloace de imobilizare care nu pun
în pericol viaţa sau nu produc o vătămare corporală gravă.
(2) Mijloacele prevăzute la alin. (1) pot fi folosite
împotriva persoanelor care:
a) întreprind acţiuni care pun în pericol integritatea
corporală, sănătatea sau bunurile altor persoane;
b) blochează, în afara condiţiilor legii, căile publice
de circulaţie, încearcă să pătrundă, pătrund fără drept sau refuză să
părăsească sediile autorităţilor publice, ale partidelor politice, ale
instituţiilor şi organizaţiilor de interes public ori privat, periclitează în
orice mod integritatea sau securitatea acestora ori a personalului sau tulbură
desfăşurarea normală a activităţii;
c) ultragiază persoanele cu funcţii ce implică
exerciţiul autorităţii publice;
d) se opun sau nu se supun, prin orice mijloace,
îndeplinirii solicitărilor legale ale poliţiştilor locali, numai dacă există o
temere legitimă că prin acţiunile lor pot pune în pericol integritatea corporală
sau viaţa poliţiştilor locali.
(3) Folosirea mijloacelor prevăzute la alin. (1)
împotriva participanţilor la acţiunile agresive se va face în mod gradual, după
avertizarea prealabilă asupra utilizării unor asemenea mijloace şi acordarea
timpului necesar pentru încetarea acţiunilor şi conformarea la solicitările
legale ale poliţiştilor locali. Orice acţiune în public se face prin anunţare:
„Poliţia!".
(4) Folosirea mijloacelor prevăzute la alin. (1) nu
trebuie să depăşească nevoile reale pentru împiedicarea sau neutralizarea
acţiunilor agresive.
Art. 25. - (1) Poliţistul local dotat cu arme letale de
apărare şi pază poate face uz de armă în caz de legitimă apărare, stare de
necesitate potrivit legii ori pentru îndeplinirea atribuţiilor de serviciu.
(2) Personalul contractual care desfăşoară activităţi
de pază, dotat cu arme letale de apărare şi pază, poate face uz de armă în caz
de legitimă apărare ori stare de necesitate potrivit legii.
(3) In sensul prezentei legi, prin uz de armă se
înţelege tragerea cu arma letală de apărare şi pază asupra persoanelor,
animalelor sau bunurilor.
(4) Atunci când folosirea altor mijloace de imobilizare
sau constrângere nu a dat rezultate, poliţistul local poate face uz de armă în
îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, în următoarele situaţii:
a) pentru asigurarea apărării oricărei persoane
împotriva unor violenţe iminente, prin care se poate provoca moartea sau
rănirea gravă ori care constituie ameninţare gravă asupra vieţii sau
integrităţii corporale a unei persoane;
b) pentru imobilizarea unei persoane care, după
comiterea unei infracţiuni prin violenţă, se opune sau încearcă să fugă, iar
rămânerea acesteia în stare de libertate poate pune în pericol viaţa sau
integritatea corporală a persoanelor.
(5) Uzul de armă se face numai după somaţia „Poliţia,
stai!", In caz de nesupunere, se somează din nou prin cuvintele: „Stai, că
trag!". Dacă cel în cauză nu se supune nici de această dată, se somează
prin tragerea focului de armă în sus, în plan vertical.
(6) In cazul în care, după executarea somaţiei legale,
potrivit alin. (5), persoana în cauză nu se supune, se poate face uz de armă
împotriva acesteia.
(7) Uzul de armă, în condiţiile şi în situaţiile
prevăzute de alin. (4)-(6), se face în aşa fel încât să ducă la imobilizarea celor
împotriva cărora se foloseşte arma, trăgându-se, pe cât posibil, la picioare,
pentru a evita cauzarea morţii acestora.
(8) In cazurile de legitimă apărare sau stare de
necesitate se pot folosi armele letale de apărare şi pază, fără somaţie, dacă
nu există timpul necesar pentru aceasta.
Art. 26. - Fiecare situaţie în care s-a făcut uz de
armă se raportează de urgenţă ierarhic. De îndată ce va fi posibil, raportul se
întocmeşte în scris. Dacă în urma uzului de armă s-a produs moartea sau
vătămarea unei persoane, fapta se comunică de îndată procurorului competent,
potrivit legii.
Art. 27. - (1) Se interzice folosirea mijloacelor
prevăzute la art. 24 şi 25:
a) împotriva copiilor, femeilor cu semne vizibile de
sarcină şi a persoanelor cu semne vizibile de invaliditate, cu excepţia
cazurilor în care aceştia săvârşesc un atac armat sau în grup, care pune în
pericol viaţa ori integritatea corporală a persoanei;
b) în situaţiile în care s-ar primejdui viaţa altor
persoane ori s-ar viola teritoriul, spaţiul aerian sau apele naţionale ale unui
stat vecin.
(2) Folosirea mijloacelor prevăzute la art. 24 şi 25
pentru îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, în condiţiile şi în situaţiile
prevăzute de prezenta lege, înlătură caracterul penal al faptei.
(3) Persoanelor rănite li se dă primul ajutor şi se iau
imediat măsuri pentru acordarea îngrijirilor medicale.
CAPITOLUL VII
Atribuţiile autorităţilor administraţiei publice
locale în privinţa organizării şi funcţionării poliţiei locale
Art. 28. - (1) La nivelul fiecărei comune, al fiecărui
oraş, municipiu şi sector al municipiului Bucureşti unde funcţionează poliţia
locală se organizează şi funcţionează comisia locală de ordine publică, prin
hotărâre a consiliului local, respectiv a Consiliului General al Municipiului
Bucureşti, denumită în continuare comisia locală, care este un organism
cu rol consultativ.
(2) Comisia locală este constituită, după caz, din:
primar, respectiv primarul general în cazul municipiului Bucureşti, şeful
unităţii/structurii teritoriale a Poliţiei Române sau reprezentantul acestuia,
şeful poliţiei locale, secretarul unităţii administrativ-teritoriale şi 3
consilieri locali, respectiv consilieri generali în cazul municipiului
Bucureşti, desemnaţi de autoritatea deliberativă.
(3) Şedinţele comisiei locale sunt conduse de primar,
respectiv de primarul general în cazul municipiului Bucureşti.
(4) Modul de funcţionare a comisiei locale se
stabileşte prin regulamentul de organizare şi funcţionare a acesteia, adoptat
de consiliul local, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucureşti.
Art. 29. - (1) Comisia locală are următoarele
atribuţii:
a) asigură cooperarea dintre instituţiile şi serviciile
publice cu atribuţii în domeniul ordinii şi al siguranţei publice la nivelul
unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale;
b) avizează proiectul regulamentului de organizare şi
funcţionare a poliţiei locale;
c) elaborează proiectul planului de ordine şi siguranţă
publică al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, pe care îl
actualizează anual;
d) analizează periodic activităţile de menţinere a
ordinii şi siguranţei publice la nivelul unităţii/subdiviziunii
administrativ-teritoriale şi face propuneri pentru soluţionarea deficienţelor
constatate şi pentru prevenirea faptelor care afectează climatul social;
e) evaluează cerinţele specifice şi face propuneri
privind necesarul de personal al poliţiei locale;
f) prezintă autorităţii deliberative rapoarte anuale
asupra modului de îndeplinire a prevederilor planului de ordine şi siguranţă
publică al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, In baza
concluziilor desprinse din analizele efectuate, propune autorităţilor
administraţiei publice locale iniţierea unor proiecte de hotărâri prin care să
se prevină faptele care afectează climatul social.
(2) Secretariatul comisiei locale este asigurat de
persoane cu atribuţii în acest sens din aparatul de specialitate al primarului,
respectiv al primarului general al municipiului Bucureşti.
(3) Comisia locală se reuneşte trimestrial sau ori de
câte ori este necesar, la convocarea primarului/primarului general al
municipiului Bucureşti sau a unei treimi din numărul consilierilor
locali/consilierilor generali.
Art. 30. -In privinţa organizării şi funcţionării
poliţiei locale, autoritatea deliberativă a administraţiei publice locale are
următoarele atribuţii:
a) aprobă regulamentul de organizare şi funcţionare a
poliţiei locale, în conformitate cu prevederile Legii nr. 215/2001,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale prezentei legi;
b) stabileşte, în conformitate cu prevederile Legii nr.
215/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, procedurile
şi criteriile pentru organizarea concursului, în vederea ocupării funcţiei de
şef al poliţiei locale, acolo unde la data intrării în vigoare a prezentei legi
nu este ocupată funcţia de şef al poliţiei comunitare, ca urmare a promovării
concursului organizat în acest scop;
c) stabileşte, în condiţiile legii, criterii specifice
pentru evaluarea activităţii poliţiei locale;
d) aprobă, potrivit competenţelor sale, condiţiile
materiale şi financiare necesare pentru funcţionarea poliţiei locale;
e) analizează, împreună cu comisia locală, activitatea
poliţiei locale, în condiţiile legii, şi stabileşte măsuri de îmbunătăţire a
activităţii acesteia;
f) stabileşte, la propunerea comisiei locale, măsurile
necesare pentru buna funcţionare a poliţiei locale şi pentru încadrarea
activităţii acesteia în normele şi procedurile stabilite de unitatea de
reglementare;
g) aprobă, la propunerea comisiei locale, planul de
ordine şi siguranţă publică al unităţii/subdiviziunii
administrativ-teritoriale.
Art. 31. - (1) In privinţa organizării şi funcţionării
poliţiei locale, primarul/primarul general al municipiului Bucureşti are
următoarele atribuţii:
a) numeşte, sancţionează şi dispune suspendarea,
modificarea şi încetarea raporturilor de serviciu sau, după caz, ale
raporturilor de muncă ale personalului poliţiei locale, inclusiv ale şefului
acesteia, în cazul organizării poliţiei locale în aparatul propriu de
specialitate, şi numai pentru şeful poliţiei locale şi adjunctul acestuia, în
situaţia organizării acesteia ca instituţie publică de interes local;
b) supune spre aprobare autorităţii deliberative
resursele materiale şi financiare necesare desfăşurării activităţii poliţiei
locale;
c) îndrumă, supraveghează, controlează şi analizează
activitatea poliţiei locale, ca serviciu public de interes local;
d) asigură aducerea la îndeplinire a hotărârilor
consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti privind
organizarea şi funcţionarea poliţiei locale;
e) evaluează activitatea poliţiei locale, potrivit
criteriilor specifice stabilite de autoritatea deliberativă a administraţiei
publice locale;
f) prezintă autorităţii deliberative, anual sau ori de
câte ori este necesar, informări privind modul de funcţionare a poliţiei
locale;
g) supune spre aprobare autorităţii deliberative
regulamentul de organizare şi funcţionare a poliţiei locale;
h) supune spre aprobare autorităţii deliberative
procedurile şi criteriile pentru organizarea concursului în vederea ocupării
funcţiei de şef al poliţiei locale;
i) organizează periodic consultări cu membrii
comunităţii locale, cu participarea reprezentanţilor unităţii/structurii
teritoriale a Poliţiei Române şi ai organizaţiilor neguvernamentale, cu privire
la priorităţile şi activitatea poliţiei locale;
j) primeşte şi soluţionează sesizările cu privire la
deficienţele constatate în activitatea poliţiei locale, precum şi cu privire la
îmbunătăţirea activităţii de pază şi menţinere a ordinii şi liniştii publice;
k) împuterniceşte, prin dispoziţie, poliţiştii locali
ca agenţi constatatori, în oricare dintre situaţiile în care această calitate
îi este stabilită, prin acte normative, primarului/primarului general al
municipiului Bucureşti.
(2) In cazul poliţiei locale organizate ca instituţie
publică de interes local cu personalitate juridică, şeful poliţiei locale, în
condiţiile legii, numeşte, sancţionează şi dispune suspendarea, modificarea şi
încetarea raporturilor de serviciu sau, după caz, a raporturilor de muncă ale
personalului, cu excepţia sa şi a adjunctului său.
CAPITOLUL VIII
Dotarea şi finanţarea poliţiei locale
Art. 32. - (1) Poliţia locală poate deţine, administra
şi/sau folosi, după caz, în condiţiile legii, imobile, mijloace de transport
personalizate şi dotate cu dispozitive de avertizare sonore şi luminoase de
culoare albastră, mijloace de transport anume destinate transporturilor
bunurilor şi valorilor dotate potrivit legii, armament, muniţie, echipamente şi
aparatură tehnică specifică, necesare pentru exercitarea atribuţiilor prevăzute
de lege.
(2) Proprietatea asupra oricăror bunuri materiale din
dotarea poliţiei locale aparţine unităţii administrativ-teritoriale, cu
excepţia celor închiriate, luate în administrare sau în folosinţă de la alte
entităţi publice sau private, după caz.
(3) Personalizarea echipamentelor, a mijloacelor, a
uniformelor şi a însemnelor distinctive ale poliţiei locale cuprinde
obligatoriu denumirea unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale pe raza
căreia se organizează şi funcţionează.
(4) Poliţia locală poate constitui, în condiţiile
stabilite prin Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a poliţiei locale,
dispecerate pentru coordonarea activităţii personalului şi intervenţie, cu
echipaje proprii, la obiectivele date în competenţă.
Art. 33. - (1) Personalul poliţiei locale este dotat cu
uniformă, însemne distinctive şi, după caz, cu:
a) arme letale de apărare şi pază sau arme neletale
destinate pentru autoapărare;
b) mijloace individuale de apărare, intervenţie şi
imobilizare prevăzute la art. 24 alin. (1), în cazul poliţiştilor locali, sau
cele prevăzute de art. 45 din Legea nr. 333/2003, cu modificările şi
completările ulterioare, în cazul personalului contractual.
(2) Structurile de poliţie locală sunt autorizate să
procure şi să deţină arme letale de apărare şi pază şi arme neletale destinate
pentru autoapărare, precum şi muniţia corespunzătoare, pentru înarmarea
personalului propriu, în condiţiile art. 68 din Legea nr. 295/2004 privind
regimul armelor şi al muniţiilor, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Poliţiştii locali cu atribuţii în domeniul
asigurării ordinii şi liniştii publice care au obţinut certificatul de
absolvire a programului deformare iniţială prevăzut la art. 18 alin. (1)şi (2),
precum şi personalul contractual care desfăşoară activităţi de pază şi care a
fost atestat profesional potrivit prevederilor Legii nr. 333/2003, cu modificările
şi completările ulterioare, pot fi dotaţi cu arme letale de apărare şi pază sau
cu arme neletale destinate pentru autoapărare, în vederea desfăşurării
activităţilor specifice, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 69 şi
70 din Legea nr. 295/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) Până la completarea prin achiziţii proprii a
întregului necesar de armament şi muniţii, dotarea poliţiei locale cu aceste
categorii de mijloace tehnice se poate asigura prin închiriere de la Ministerul
Administraţiei şi Internelor, în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului
administraţiei şi internelor, sau de la Ministerul Apărării Naţionale, în
condiţiile stabilite prin ordin al ministrului apărării naţionale.
(5) Prin Regulamentul-cadru de organizare şi
funcţionare a poliţiei locale se stabilesc, potrivit legii, normele de dotare,
categoriile de personal care sunt dotate cu mijloace individuale de apărare,
intervenţie, imobilizare, armament şi muniţie, tipurile de arme, portul, modul de
păstrare, manipulare, securitate şi evidenţă ale acestora.
Art. 34. - Drepturile salariale ale personalului
poliţiei locale se stabilesc potrivit prevederilor legale aplicabile
personalului din aparatul de specialitate al primarului, respectiv al primarului
general al municipiului Bucureşti.
Art. 35. -In afara drepturilor salariale prevăzute la
art. 34, poliţistul local mai are dreptul şi la:
a) decontarea cheltuielilor de transport în cazul
deplasării în interesul serviciului;
b) încadrarea activităţii în condiţii deosebite,
speciale sau alte condiţii de muncă, potrivit legii;
c) asigurarea de către consiliul local al
unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, respectiv de Consiliul
General al Municipiului Bucureşti, a asistenţei juridice a poliţistului local
pentru fapte săvârşite de acesta în exercitarea, potrivit legii, a atribuţiilor
de serviciu, în condiţiile stabilite prin regulamentul de organizare şi
funcţionare a poliţiei locale;
d) asigurarea despăgubirilor de viaţă, de sănătate şi
de bunuri în condiţiile stabilite prin Regulamentul-cadru de organizare şi
funcţionare a poliţiei locale şi în limita bugetului aprobat de consiliul
local/Consiliul General al Municipiului Bucureşti.
Art. 36. -In cazul decesului unui poliţist local în
timpul sau în legătură cu exercitarea atribuţiilor de serviciu, se acordă
familiei acestuia sau persoanei care a suportat cheltuielile ocazionate de
deces, după caz, un ajutor suplimentar de deces egal cu 3 salarii de bază avute
la data decesului.
Art. 37. - (1) In exercitarea atribuţiilor de serviciu,
poliţistul local beneficiază de protecţie specială, în condiţiile legii,
similară cu a poliţistului din cadrul Poliţiei Române.
(2) Poliţistul local şi membrii familiei sale au
dreptul la protecţie, în condiţiile legii, din partea structurilor specializate
ale statului faţă de ameninţările sau violenţele la care ar putea fi supuşi ca
urmare a exercitării atribuţiilor de serviciu.
Art. 38. - (1) Poliţistului local şi personalului
contractual din poliţia locală, cu atribuţii în domeniul pazei bunurilor şi
obiectivelor de interes local, li se asigură gratuit uniforma şi echipamentul
de protecţie adecvat misiunilor specifice pe care le îndeplinesc, iar în cazul
în care, ca urmare a exercitării atribuţiilor de serviciu, li s-a degradat sau
distrus îmbrăcămintea ori alte bunuri personale, au dreptul la despăgubiri
corespunzătoare.
(2) Uniforma personalului prevăzut la alin. (1), forma
şi conţinutul însemnelor, precum şi ale documentelor de legitimare ale acestuia
sunt cele prevăzute în Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a
poliţiei locale.
(3) La încetarea raporturilor de serviciu sau de muncă,
personalul prevăzut la alin. (1) are obligaţia de a preda, de îndată, uniforma,
însemnele, echipamentul de protecţie şi documentele de legitimare.
(4) Incetarea raporturilor de serviciu ale poliţistului
local din motive imputabile acestuia, în termen de 5 ani de la absolvirea
programului deformare iniţială prevăzut la art. 18 alin. (1)şi (2), atrage
plata de către acesta a contravalorii cheltuielilor de şcolarizare,
proporţional cu perioada rămasă.
Art. 39. - (1) Finanţarea cheltuielilor curente şi de
capital ale poliţiei locale care funcţionează ca instituţie publică cu
personalitate juridică se asigură din venituri proprii şi subvenţii de la
bugetul local.
(2) In cazul în care poliţia locală se organizează ca
un compartiment funcţional în cadrul aparatului de specialitate al
primarului/primarului general al municipiului Bucureşti, activitatea acesteia
se finanţează integral din bugetul local.
CAPITOLUL IX
Dispoziţii finale şi tranzitorii
Art. 40. - (1) In vederea operaţionalizării
structurilor de poliţie locală înfiinţate potrivit prevederilor prezentei legi,
se pot detaşa funcţionari publici cu statut special, în condiţiile Statutului
poliţistului, de la unităţile teritoriale ale Poliţiei Române, până la ocuparea
posturilor, pe o perioadă de până la un an.
(2) Numărul funcţionarilor publici cu statut special
detaşaţi se stabileşte în urma unei analize comune efectuate de unitatea/structura
teritorială a Poliţiei Române şi de autorităţile administraţiei publice locale
respective.
(3) Detaşarea funcţionarilor publici cu statut special
se face în baza protocolului încheiat între consiliul local al
unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale respective, respectiv
Consiliul General al Municipiului Bucureşti, şi unitatea/structura teritorială
a Poliţiei Române, în conformitate cu prevederile Statutului poliţistului.
(4) Atribuţiile funcţionarilor publici cu statut
special, detaşaţi potrivit alin. (1), se stabilesc în conformitate cu
prevederile prezentei legi.
(5) Funcţionarilor publici cu statut special, detaşaţi
de la unităţile/structurile teritoriale ale Poliţiei Române, li se aplică
prevederile Statutului poliţistului şi ale actelor normative care reglementează
salarizarea şi alte drepturi ale poliţiştilor.
Art. 41. - Poliţia locală din unităţile/subdiviziunile
administrativ-teritoriale în care aceasta se organizează ca instituţie publică
de interes local cu personalitate juridică preia, în condiţiile legii,
patrimoniul actualelor structuri de poliţie comunitară.
Art. 42. - Bugetul poliţiei locale se stabileşte
conform reglementărilor în vigoare şi se aprobă prin hotărâre a autorităţii
deliberative, la propunerea primarului/primarului general al municipiului
Bucureşti.
Art. 43. - (1) Poliţia locală care are în structură
compartimente funcţionale cu atribuţii în domeniul circulaţiei rutiere încheie
protocoale cu administratorul bazei de date, asigură mijloacele tehnice
necesare şi instruirea personalului destinat acestei activităţi, în vederea
introducerii în baza de date a punctelor de penalizare aplicate ca urmare a
constatării unor abateri la regimul circulaţiei rutiere, în termen de cel mult
un an de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
(2) Până când compartimentele prevăzute la alin. (1)
pun în aplicare măsurile prevăzute la alin. (1), procesele-verbale de
constatare a contravenţiilor încheiate de poliţiştii locali cu atribuţii în
domeniul circulaţiei rutiere pentru abateri care presupun aplicarea de puncte
de penalizare se comunică în termen de 24 de ore, în copie, la
unităţile/structurile teritoriale ale Poliţiei Române, pentru a fi introduse în
baza de date, în baza protocolului încheiat între părţi. In municipiul Bucureşti,
toate procesele-verbale care cuprind sancţiunile contravenţionale
complementare, prin aplicarea de puncte de penalizare, în condiţiile
legislaţiei privind circulaţia pe drumurile publice, se comunică brigăzii de
poliţie rutieră, respectiv secţiilor de poliţie competente teritoriale, pentru
a fi introduse în baza de date.
(3) Structurile de poliţie locală desemnează personalul
însărcinat cu introducerea punctelor de penalizare în baza de date, care va
lucra timp de un an împreună cu persoanele desemnate din cadrul poliţiei
rutiere, în vederea specializării.
(4) Poliţiştii locali specializaţi în domeniul
circulaţiei rutiere îşi exercită atribuţiile împreună cu structurile
specializate ale Poliţiei Române, pe o perioadă de un an de la data înfiinţării
poliţiei locale în unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială respectivă.
Art. 44. - (1) In situaţia în care primarul/primarul
general al municipiului Bucureşti apreciază că sarcinile ce revin autorităţilor
administraţiei publice locale pe linie de poliţie locală nu sunt îndeplinite
corespunzător sau are indicii/sesizări cu privire la încălcarea prevederilor
legale de către poliţiştii locali, poate solicita prefectului sprijinul
serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor, în vederea efectuării unui
control de specialitate.
(2) Controlul asupra activităţii poliţiei locale se
poate dispune şi prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor, la
iniţiativa acestuia, sau, după caz, a prefectului, a directorului general al
Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti ori a inspectorului-şef
al inspectoratului de poliţie judeţean, numai după încunoştinţarea prealabilă a
primarului/primarului general al municipiului Bucureşti.
(3) Orice control se rezumă strict la asigurarea
respectării principiilor constituţionale şi a legalităţii specifice.
Rezultatele controlului se transmit primarului/primarului general al
municipiului Bucureşti şi se prezintă în proxima şedinţă a consiliului
local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
Art. 45. - (1) Prezenta lege intră în vigoare la data
de 1 ianuarie 2011.
(2) In termen de 90 de zile de la publicarea prezentei
legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, Ministerul Administraţiei şi
Internelor elaborează, cu consultarea structurilor asociative ale autorităţilor
administraţiei publice locale, Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare
a poliţiei locale, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(3) La data intrării în vigoare a prezentei legi se
abrogă Legea nr. 371/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea
Poliţiei Comunitare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
878 din 27 septembrie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, cu
excepţia prevederilor art. 20 şi 21 referitoare la serviciile publice destinate
asigurării pazei obiectivelor de interes judeţean.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANĂ