LEGE
Nr. 161 din 3 octombrie 2000
pentru ratificarea Conventiei consulare dintre Romania si Republica Turcia,
semnata la Ankara la 6 iulie 1999
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 490 din 9 octombrie 2000
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Conventia consulara dintre Romania si Republica Turcia, semnata
la Ankara la 6 iulie 1999.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 19 iunie 2000, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
NICOLAE VACAROIU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 5 septembrie
2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
ANDREI IOAN CHILIMAN
CONVENTIE CONSULARA
intre Romania si Republica Turcia
Romania si Republica Turcia,
animate de dorinta de a dezvolta si intari legaturile bilaterale de
prietenie si cooperare pe probleme consulare si juridice,
convinse ca adancirea relatiilor consulare dintre Romania si Republica
Turcia va favoriza dezvoltarea in continuare a cooperarii si in alte domenii,
constiente ca Romania si Republica Turcia sunt parti la Conventia de la
Viena din 24 aprilie 1963 privind relatiile consulare,
dorind sa reglementeze si sa promoveze relatiile lor consulare,
au hotarat sa incheie prezenta conventie consulara si au convenit asupra
celor ce urmeaza:
Art. 1
Definitii
In scopul prezentei conventii, urmatoarele expresii vor avea intelesul
asupra caruia s-a convenit mai jos:
1. prin parti contractante se intelege statele care semneaza prezenta
conventie;
2. prin stat trimitator se intelege partea contractanta care numeste un
functionar consular;
3. prin stat de resedinta se intelege partea contractanta pe teritoriul
careia functionarul consular isi indeplineste atributiile;
4. prin post consular se intelege orice consulat general, consulat,
viceconsulat sau agentie consulara;
5. prin circumscriptie consulara se intelege teritoriul desemnat unui post
consular pentru exercitarea functiilor consulare;
6. prin seful postului consular se intelege persoana insarcinata cu
atributiile de a actiona in aceasta calitate;
7. prin functionar consular se intelege orice persoana, inclusiv seful
postului consular, careia i s-a incredintat de catre statul trimitator
exercitiul functiilor consulare, in calitate de consul general, consul,
viceconsul sau agent consular;
8. prin angajat consular se intelege orice persoana angajata in cadrul
serviciului tehnic si administrativ al unui post consular;
9. prin membru al personalului de serviciu se intelege orice persoana
angajata in serviciul casnic al unui post consular;
10. prin membrii postului consular se intelege toti functionarii consulari,
angajatii consulari si membrii personalului de serviciu;
11. prin membrii personalului consular se intelege toti functionarii
consulari, altii decat seful postului consular, angajatii consulari si membrii
personalului de serviciu;
12. prin membru al personalului particular se intelege o persoana care este
angajata exclusiv in serviciul particular al unui membru al postului consular;
13. prin membri de familie se intelege sotul unui membru al postului
consular si copiii sai minori, precum si parintii sai, care locuiesc impreuna
cu acesta si a caror intretinere ii este incredintata acestuia;
14. prin arhive consulare se intelege toate hartiile, documentele,
corespondenta, cartile, ziarele, inregistrarile audio si video, fotografiile,
registrele postului consular, impreuna cu cifrul si codurile, precum si orice
fel de lucruri destinate protectiei sau pastrarii acestora;
15. prin localuri consulare se intelege cladirile sau partile de cladiri si
terenul aferent acestora, inclusiv resedinta sefului postului consular,
indiferent in proprietatea cui se afla, care sunt folosite exclusiv in
scopurile postului consular;
16. prin cetatean se intelege, in raport cu statul trimitator, orice
persoana care este considerata de legea acestui stat cetatean al sau;
17. prin persoane juridice se intelege institutiile infiintate in
conformitate cu legea statului trimitator, care isi au sediul in acest stat;
18. prin nava a statului trimitator se intelege orice nava, inclusiv navele
detinute in proprietatea statului trimitator, altele decat cele militare,
inregistrate la unul dintre porturile acestuia in conformitate cu legea sa si
indreptatite sa navigheze sub pavilionul acestui stat;
19. prin aeronava a statului trimitator se intelege orice aeronava,
inclusiv aeronavele detinute in proprietatea statului trimitator, altele decat
cele militare, inregistrate in conformitate cu legea sa si indreptatite sa
poarte insemnele de identificare ale acestui stat.
CAP. 1
Infiintarea unui post consular si numirea membrilor postului consular
Art. 2
Infiintarea unui post consular
1. Un post consular poate fi infiintat pe teritoriul statului de resedinta
numai cu consimtamantul acestui stat.
2. Sediul postului consular, rangul acestuia si circumscriptia sa consulara
sunt stabilite de statul trimitator si sunt supuse aprobarii statului de
resedinta.
3. Consimtamantul statului de resedinta va fi cerut si in cazul in care un
consulat general sau un consulat intentioneaza sa deschida un viceconsulat sau
o agentie consulara intr-o alta localitate decat cea in care acesta este
situat.
4. Consimtamantul statului de resedinta va fi cerut si in cazul intentiei
de a deschide un birou consular care sa faca parte din postul consular existent
si care sa functioneze in orice alt loc decat sediul acestuia.
5. Functionarul consular isi poate indeplini functiile in afara
circumscriptiei consulare numai cu acordul prealabil al statului de resedinta.
6. Statul trimitator poate, dupa notificarea statelor interesate, sa
incredinteze unui post consular infiintat intr-un anumit stat exercitarea
functiilor consulare intr-un alt stat, cu consimtamantul statelor interesate.
Statul de resedinta isi poate retrage acordul in orice moment, fara a fi nevoit
sa motiveze aceasta decizie.
7. Dupa notificarea facuta statului de resedinta un post consular al
statului trimitator poate exercita, cu consimtamantul statului de resedinta,
functii consulare pe teritoriul statului de resedinta in numele unui alt stat.
Statul de resedinta isi poate retrage acordul in orice moment, fara a fi nevoit
sa motiveze aceasta decizie.
Art. 3
Cetatenia membrilor postului consular si a membrilor personalului
particular
1. Partile contractante ii pot numi in calitate de functionari consulari
numai pe cetatenii lor care nu sunt rezidenti permanenti in statul de
resedinta.
2. Partile contractante ii pot angaja numai pe cetatenii lor sau pe cei ai
statului de resedinta in calitate de angajati consulari si membri ai personalului
de serviciu.
Art. 4
Regimul de munca al functionarilor consulari si al angajatilor consulari
Functionarii consulari, angajatii consulari si membrii personalului
particular, care detin cetatenia statului trimitator, nu au voie sa presteze in
statul de resedinta activitati comerciale sau de orice alta natura, altele
decat functiile lor oficiale.
Art. 5
Numirea sefului postului consular si admiterea de a intra in exercitiul
functiilor sale
1. Statul trimitator va notifica ministerului afacerilor externe al
statului de resedinta numirea sefului postului consular si va transmite pe cale
diplomatica aceleiasi institutii patenta sau orice alt document de numire,
impreuna cu curriculum vitae al celui numit.
2. In patenta sau in documentul de numire se vor specifica numele intreg al
sefului postului consular, cetatenia acestuia, categoria si rangul,
circumscriptia si sediul postului consular.
3. In conformitate cu formalitatile prezentate mai sus, statul de resedinta
va elibera sefului postului consular un exequatur sau o alta autorizatie de
intrare in exercitiul functiilor sale, oricare ar fi forma acesteia si fara
perceperea vreunei taxe.
Pana la eliberarea exequaturului sau a autorizatiei statul de resedinta
poate admite ca seful postului consular sa isi exercite in mod provizoriu
functiile si sa beneficieze de prevederile prezentei conventii.
4. Totusi, statul de resedinta poate refuza acordarea unui exequatur sau a
unei autorizatii fara a fi nevoit sa explice acest refuz.
Art. 6
Notificarea numirii sefului postului consular catre autoritatile din cadrul
circumscriptiei consulare
De indata ce seful unui post consular este admis, chiar cu titlu
provizoriu, sa isi exercite functiile statul de resedinta va notifica imediat
acest lucru autoritatilor competente din cadrul circumscriptiei consulare.
Acesta se va asigura de luarea tuturor masurilor necesare pentru a-i permite
sefului postului consular sa desfasoare activitatile postului sau si sa
beneficieze de prevederile prezentei conventii.
Art. 7
Exercitiul temporar al functiilor sefului postului consular
1. Daca seful unui post consular este impiedicat din orice motiv sa isi
indeplineasca functiile sau daca postul de sef al postului consular este vacant
in mod temporar sau permanent, statul trimitator poate imputernici un
functionar consular din cadrul aceluiasi post sau din cadrul unui alt post
consular de pe teritoriul statului de resedinta ori pe unul dintre membrii
personalului diplomatic al misiunii sale diplomatice din statul de resedinta
sau pe un functionar din cadrul ministerului afacerilor externe al statului
trimitator sa actioneze temporar in calitate de sef al postului consular. In
cazul ultimei ipoteze perioada de serviciu temporar nu va depasi 3 luni in
interiorul unui an calendaristic. Totusi, atunci cand este necesar, aceasta
perioada se poate extinde, in baza unei permisiuni obtinute pe cale
diplomatica.
2. Toate informatiile referitoare la identitatea persoanei imputernicite sa
indeplineasca sarcinile mentionate la paragraful 1 al prezentului articol vor
fi notificate in prealabil ministerului afacerilor externe al statului de
resedinta.
3. Prevederile acestei conventii se vor aplica persoanei care va indeplini
functii consulare in calitate de sef al postului consular ad-interim.
4. In conformitate cu paragraful 1 al prezentului articol, un membru al
personalului diplomatic din cadrul misiunii diplomatice a statului trimitator
in statul de resedinta, care a fost imputernicit sa exercite functii consulare,
va continua sa beneficieze de privilegiile si de imunitatile diplomatice.
Art. 8
Notificarea numirilor, sosirilor, plecarilor si a schimbarilor intervenite
in statutul celorlalti membri ai postului consular
1. Statul trimitator va notifica in prealabil ministerului afacerilor
externe al statului de resedinta numirile, numele complete, cetateniile,
rangurile, titlurile, sosirile, plecarile definitive sau incetarea functiilor,
schimbarile intervenite in statutul functionarilor consulari, altii decat seful
postului, sau in adresele lor din statul de resedinta.
2. In plus, autoritatile locale vor fi informate despre:
a) sosirile si plecarile definitive ale membrilor de familie si despre
identitatea lor;
b) identitatea, preluarea functiilor, plecarile definitive si incetarea
functiilor membrilor personalului particular;
c) datele privind angajarea sau concedierea persoanelor care detin
cetatenia statului de resedinta in calitate de angajati consulari, membri ai
personalului de serviciu si membri ai personalului particular.
Art. 9
Incetarea functiilor membrilor unui post consular
Functiile unui membru al unui post consular vor inceta:
a) in urma notificarii facute de statul trimitator statului de resedinta
referitoare la incetarea functiilor;
b) in urma retragerii exequaturului sau a autorizatiei;
c) statul de resedinta poate notifica in orice moment statului trimitator,
pe cale diplomatica, declararea unui functionar consular persona non grata sau
neacceptarea oricaruia dintre angajatii consulari sau membrii personalului de
serviciu, fara a fi nevoit sa motiveze aceasta decizie. In acest caz statul
trimitator ii va chema fara intarziere pe functionarul consular si, de
asemenea, pe angajatul consular sau pe membrul personalului de serviciu.
Atunci cand angajatul consular sau membrul personalului de serviciu nu
detine cetatenia statului trimitator, acest stat va dispune imediat incetarea
functiilor acestei persoane.
Daca statul trimitator refuza sau nu reuseste sa indeplineasca obligatiile
prevazute in acest articol intr-un termen rezonabil, statul de resedinta poate,
dupa caz, fie sa retraga exequaturul sau autorizatia persoanei vizate, fie sa
inceteze a considera acea persoana ca fiind membru al personalului consular.
Art. 10
Documente de identitate
1. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor elibera fiecarui
functionar consular si fiecarui membru al familiei acestuia, gratuit, conform
formalitatilor acelui stat, cate un document care sa certifice identitatea si
titlul functionarului respectiv sau statutul membrului familiei sale.
2. Prevederile paragrafului 1 al prezentului articol se aplica si
angajatilor consulari si membrilor familiilor acestora, precum si membrilor
personalului de serviciu si membrilor personalului particular, cu conditia ca
acestia sa nu fie cetateni ai statului de resedinta.
Art. 11
Exercitarea functiilor consulare de catre o misiune diplomatica
1. Statul trimitator poate imputernici unul sau mai multi membri ai
misiunii sale diplomatice acreditate in statul de resedinta sa indeplineasca
functii consulare. In acest caz identitatea persoanei in cauza va fi notificata
ministerului afacerilor externe al statului de resedinta.
2. Exercitarea functiilor diplomatice de catre membrii misiunii
diplomatice, in conditiile paragrafului 1 al prezentului articol, nu va aduce
atingere privilegiilor si imunitatilor acordate acestora in temeiul statutului
lor diplomatic.
CAP. 2
Facilitati, privilegii si imunitati
Art. 12
Facilitati acordate postului consular si functionarilor consulari in
legatura cu functiile lor consulare
Statul de resedinta acorda postului consular toate facilitatile necesare
pentru indeplinirea functiilor sale si ia toate masurile pentru ca functionarii
consulari sa beneficieze de drepturile, privilegiile si imunitatile ce li se
cuvin in temeiul prezentei conventii si sa isi poata indeplini functiile
oficiale.
Art. 13
Localuri si locuinte
1. Statul de resedinta, in conformitate cu legile si cu regulamentele sale,
sprijina postul consular al statului trimitator in achizitionarea sau
inchirierea localurilor ori a partilor de localuri necesare si in constructia
de localuri pe terenurile achizitionate cu aceasta destinatie sau in
restaurarea localurilor existente, precum si in transferul proprietatii asupra
acestor localuri.
2. Statul de resedinta sprijina postul consular in obtinerea unor locuinte
adecvate pentru membrii sai.
3. Statul trimitator nu este scutit de obligatia de a respecta
reglementarile in materie de planificare urbana sau de a se conforma altor
restrictii in vigoare la momentul constructiei localurilor sau al restaurarii
celor existente.
Art. 14
Folosirea drapelului national si a stemei nationale
1. Statul trimitator are dreptul sa isi foloseasca drapelul national si
stema nationala pe teritoriul statului de resedinta, in conformitate cu
prevederile prezentului articol.
2. Drapelul national al statului trimitator poate fi arborat si stema sa
poate fi expusa pe cladirea postului consular si la intrarea principala a
acesteia, la resedinta sefului postului consular si pe mijloacele de transport,
atunci cand sunt folosite pentru actiuni oficiale.
3. In exercitiul drepturilor acordate de prezentul articol se va asigura
respectarea legilor, regulamentelor si a uzantelor in vigoare in statul de
resedinta.
Art. 15
Inviolabilitatea localurilor consulare
1. Localurile consulare sunt inviolabile. Autoritatile statului de
resedinta pot intra in localurile consulare, folosite in mod exclusiv in scopul
realizarii activitatii postului consular, numai cu acordul sefului postului
consular sau al misiunii diplomatice ori al unei persoane desemnate de acesta.
In cazul unui incendiu sau al altui dezastru care necesita o actiune
prompta de protectie acordul sefului postului consular sau al misiunii
diplomatice va fi dat in cel mai scurt timp posibil.
2. Statul de resedinta are datoria speciala de a lua masurile necesare
pentru a asigura protectia localurilor consulare impotriva oricarei violari sau
deteriorari si pentru a preveni orice tulburare a linistii postului consular
sau orice afectare a demnitatii acestuia.
3. Localurile consulare, mobilierul lor care se afla in proprietatea
postului consular si mijloacele sale de transport nu vor face obiectul nici
unei forme de rechizitie in scopuri de aparare nationala sau de utilitate
publica ale statului de resedinta.
Art. 16
Inviolabilitatea arhivelor si a documentelor consulare
Arhivele si documentele consulare sunt inviolabile in orice moment si
oriunde s-ar afla.
Art. 17
Libertatea de comunicare
1. Statul de resedinta permite si protejeaza libertatea de comunicare a
postului consular pentru toate scopurile oficiale. Pentru a comunica cu
guvernul, cu misiunile diplomatice sau cu alte posturi consulare ale statului
trimitator, oriunde s-ar afla acestea, postul consular poate folosi toate
mijloacele necesare, inclusiv curieri diplomatici sau consulari, valize
diplomatice ori consulare si mesaje codificate sau cifrate. Totusi, postul
consular poate instala si utiliza o statie de radioemisie numai cu
consimtamantul statului de resedinta. Taxele percepute misiunii diplomatice a
statului trimitator pentru folosirea mijloacelor publice de comunicare se vor
aplica si postului consular.
2. Corespondenta oficiala a postului consular este inviolabila.
Corespondenta oficiala inseamna toata corespondenta efectuata in legatura cu
postul consular si cu functiile sale.
3. Valiza consulara nu va fi deschisa sau retinuta. Totusi, in cazul in
care autoritatile competente ale statului de resedinta au motive serioase sa
creada ca valiza contine altceva decat corespondenta, documentele sau obiectele
la care se face referire in paragraful 4 al prezentului articol, ele pot cere
ca valiza sa fie deschisa in prezenta lor de catre un reprezentant autorizat al
statului trimitator. Daca aceasta cerere este refuzata de autoritatile statului
trimitator, valiza va fi returnata la locul sau de origine.
4. Coletele care constituie valiza consulara vor purta insemne exterioare
vizibile care sa indice caracterul lor si vor putea contine numai corespondenta
oficiala, documente si obiecte destinate exclusiv folosirii in scopuri
oficiale.
5. Curierul consular va avea asupra sa un document oficial in care sa se
indice statutul sau si numarul de colete care constituie valiza consulara. El
va fi cetatean al statului trimitator. El va fi protejat in exercitarea
functiilor sale de statul de resedinta. El se va bucura de inviolabilitate
personala si nu va fi supus nici unei forme de arest sau detentie.
6. Statul trimitator, misiunile sale diplomatice si posturile sale
consulare pot desemna curieri consulari ad-hoc. In acest caz prevederile
paragrafului 5 al prezentului articol se vor aplica, cu exceptia ca imunitatile
mentionate vor inceta sa se aplice din momentul in care curierul a predat
valiza consulara destinatarului.
7. Valiza consulara poate fi incredintata comandantului unei nave sau al
unei aeronave comerciale care urmeaza sa soseasca in unul dintre porturile sau
aeroporturile autorizate. Comandantul va purta asupra sa un document oficial in
care se va indica numarul coletelor care constituie valiza consulara, dar el nu
va putea fi considerat curier consular. Prin intelegere cu autoritatile locale
competente postul consular poate trimite pe unul dintre membrii sai pentru a
prelua valiza consulara in mod direct si liber de la comandantul navei sau aeronavei.
Art. 18
Protectia functionarilor consulari
Statul de resedinta va trata functionarii consulari cu respectul cuvenit
acestora si va lua toate masurile necesare pentru a preveni orice atingere
adusa persoanelor, libertatii si demnitatii lor.
Art. 19
Inviolabilitatea personala a functionarilor consulari
1. Functionarii consulari nu vor fi supusi arestarii sau detentiei in
timpul unei proceduri judiciare, cu exceptia cazului savarsirii unei crime
grave si numai in baza unei hotarari pronuntate de o instanta de judecata
competenta.
2. Cu exceptia cazului prevazut la paragraful 1 al prezentului articol,
functionarii consulari nu pot fi incarcerati sau supusi vreunei alte forme de
limitare a libertatii lor personale decat in executarea unei hotarari
judecatoresti definitive.
3. In cazul in care impotriva unui functionar consular se instituie o
procedura penala, acesta este obligat sa se prezinte in fata autoritatilor
competente. Totusi, procedura va fi desfasurata cu respectul cuvenit
functionarului consular in virtutea pozitiei sale oficiale si, cu exceptia
cazului prevazut la paragraful 1 al prezentului articol, in asemenea mod incat
sa nu stanjeneasca exercitarea functiilor consulare. Atunci cand, in
imprejurarile mentionate in paragraful 1 al prezentului articol, a devenit
necesar ca functionarul consular sa fie pus in stare de detentie, procedura
indreptata impotriva lui trebuie sa fie indeplinita in termenul cel mai scurt
posibil.
4. In cazul arestarii sau al detentiei unui membru al postului consular ori
in cazul instituirii unei proceduri penale impotriva sa, statul de resedinta va
informa fara intarziere misiunea diplomatica sau postul consular al carui
membru este acesta.
Art. 20
Imunitatea de jurisdictie
1. Functionarii consulari si angajatii consulari nu pot fi chemati in fata
autoritatilor judiciare si administrative ale statului de resedinta pentru
actele indeplinite in exercitarea functiilor consulare sau a indatoririlor
oficiale.
2. Totusi prevederile paragrafului 1 al prezentului articol nu se aplica in
cazul unei actiuni civile:
a) care rezulta din incheierea unui contract de catre un functionar
consular sau de un angajat consular, pe care acesta nu l-a incheiat in mod
expres sau implicit in calitatea sa de mandatar al statului trimitator; sau
b) care este intentata de un tert pentru o paguba rezulta dintr-un accident
cauzat in statul de resedinta de un vehicul, o nava sau de o aeronava.
Art. 21
Obligatia de a depune ca martor
1. Membrii postului consular pot fi chemati sa depuna ca martori in cadrul
unor proceduri judiciare sau administrative. Un angajat consular sau un membru
al personalului de serviciu nu va putea refuza sa depuna ca martor, cu exceptia
cazurilor prevazute la paragraful 3 al prezentului articol. Daca un functionar
consular refuza sa indeplineasca aceasta obligatie, impotriva sa nu va putea fi
aplicata nici un fel de sanctiune sau de masura de natura coercitiva.
2. Autoritatea care solicita marturia unui functionar consular trebuie sa
evite sa impiedice indeplinirea functiilor acestuia. Ea poate, atunci cand este
posibil, sa obtina marturia acestuia la resedinta lui sau la postul consular
ori sa accepte o declaratie scrisa din partea acestuia.
3. Membrii postului consular nu sunt obligati sa depuna marturie asupra
faptelor care au legatura cu exercitarea functiilor lor si sa prezinte
corespondenta si documentele oficiale referitoare la acestea. Ei au, de
asemenea, dreptul de a refuza sa depuna marturie in calitate de experti asupra
legislatiei statului trimitator.
Art. 22
Renuntarea la privilegii si imunitati
1. Statul trimitator poate renunta, in privinta unui membru al postului
consular, la oricare dintre privilegiile si imunitatile prevazute la art. 19,
20 si 21.
In toate cazurile renuntarea va fi expresa si va fi comunicata in scris
statului de resedinta.
2. Angajarea de catre un functionar consular sau de un angajat consular a
unei proceduri intr-o materie in care ar beneficia de imunitate de jurisdictie
in virtutea art. 20 nu ii va permite acestuia sa invoce imunitatea de
jurisdictie fata de nici o cerere reconventionala legata direct de cererea
principala.
3. Renuntarea la imunitatea de jurisdictie pentru actiunile civile sau
administrative nu poate fi considerata ca implica renuntarea la imunitate in
ceea ce priveste masurile de executare a hotararii judecatoresti, pentru care
este necesara o renuntare distincta.
Art. 23
Scutirea de prestatii personale si legale
Statul de resedinta ii va scuti pe membrii postului consular si pe membrii
familiilor lor care locuiesc impreuna cu ei de toate serviciile cu caracter
personal, de serviciile publice de orice fel si de obligatiile militare cum
sunt cele privitoare la rechizitii, contributii sau incartiruiri militare.
Art. 24
Scutirea de obligatia privind inregistrarea strainilor si permisele de
sedere
Functionarii consulari si angajatii consulari, precum si membrii familiilor
lor vor fi scutiti de toate obligatiile prevazute de legile si regulamentele
statului de resedinta cu privire la inregistrarea strainilor si permisele de
sedere.
Art. 25
Scutirea de obligatii privind permisele de munca
Membrii postului consular, cetateni ai statului trimitator, vor fi scutiti
de orice obligatii cu privire la permisele de munca, prevazute de legile si
regulamentele statului de resedinta, in ceea ce priveste serviciile prestate in
favoarea statului trimitator.
Art. 26
Scutirea de contributiile la regimul de securitate sociala
1. Sub rezerva dispozitiilor paragrafului 3 al prezentului articol, membrii
postului consular si membrii familiilor care locuiesc impreuna cu acestia sunt
exceptati, in ceea ce priveste serviciile aduse statului trimitator, de la dispozitiile
de securitate sociala care pot fi in vigoare in statul de resedinta.
2. Scutirea prevazuta la paragraful 1 al prezentului articol se aplica si
membrilor personalului particular care sunt in serviciul exclusiv al membrilor
postului consular, cu conditia:
a) ca acestia sa nu fie cetateni sau rezidenti permanenti ai statului de
resedinta; si
b) ca acestia sa fie supusi dispozitiilor de securitate sociala care sunt
in vigoare in statul trimitator sau intr-un stat tert.
3. Membrii postului consular care au in serviciul lor persoane carora nu li
se aplica scutirea prevazuta la paragraful 2 al prezentului articol trebuie sa
respecte obligatiile pe care dispozitiile de securitate sociala ale statului de
resedinta le impun celui care angajeaza.
4. Scutirea prevazuta la paragrafele 1 si 2 ale prezentului articol nu
exclude participarea voluntara la regimul de securitate sociala al statului de
resedinta, in masura in care ea este admisa de acest stat.
Art. 27
Scutirea fiscala
1. Functionarii consulari si angajatii consulari, precum si membrii
familiilor lor care locuiesc impreuna cu ei sunt scutiti de orice impozite si
taxe, personale sau reale, nationale, regionale sau locale, cu exceptia:
a) impozitelor indirecte incorporate in mod normal in pretul marfurilor sau
al serviciilor;
b) impozitelor si taxelor pe bunurile imobile particulare situate pe
teritoriul statului de resedinta, sub rezerva dispozitiilor art. 28;
c) drepturilor de succesiune si de mutatie percepute de statul de
resedinta, sub rezerva prevederilor paragrafului 4 lit. b) al prezentului
articol;
d) impozitelor si taxelor pe veniturile particulare care isi au sursa in
statul de resedinta;
e) taxelor percepute ca remunerare pentru serviciile prestate;
f) taxelor de inregistrare, de grefa, de ipoteca si de timbru, sub rezerva
dispozitiilor art. 28.
2. Membrii postului consular si ai personalului particular, cetateni ai
statului trimitator, sunt scutiti de taxe si impozite pe salariile pe care le
primesc pentru serviciile lor.
3. Postul consular va respecta obligatiile impuse de legile si
regulamentele statului de resedinta cu privire la perceperea de impozite pe
venituri fata de membrii postului consular si ai personalului particular, cetateni
ai acestui stat.
4. In cazul decesului unui membru al postului consular sau al unui membru
al familiei sale care locuieste impreuna cu acesta statul de resedinta:
a) va permite exportul bunurilor mobile ale decedatului, cu exceptia celor
achizitionate in statul de resedinta si al caror export era interzis la data
decesului;
b) nu va percepe nici un fel de taxe nationale, regionale sau locale pe
succesiunea sau pe transferul acelor bunuri a caror prezenta pe teritoriul
statului de resedinta a fost ocazionata exclusiv de prezenta in acel stat a
decedatului in calitate de membru al postului consular sau in calitate de
membru al familiei unui membru al postului consular.
Art. 28
Scutirea fiscala a localurilor consulare si a unor bunuri mobile
1. Localurile consulare si resedinta sefului postului consular, asupra
carora statul trimitator detine drepturi de proprietate sau de locatiune, vor
fi scutite de orice taxe nationale, regionale sau locale, cu exceptia platilor
datorate pentru efectuarea unor anumite servicii. Aceasta scutire se aplica si
contractelor si tuturor formalitatilor legale ocazionate de achizitionarea
proprietatilor imobiliare mentionate.
2. Scutirea fiscala la care face referire paragraful 1 al prezentului
articol nu se aplica impozitelor si taxelor mentionate daca, conform legilor si
regulamentelor din statul de resedinta, ele cad in sarcina persoanei cu care
statul trimitator a contractat.
3. Prevederile paragrafelor 1 si 2 ale prezentului articol se aplica si
bunurilor mobile aflate in proprietatea statului trimitator si destinate
exclusiv uzului oficial.
Art. 29
Scutirea de taxe vamale si de control vamal
1. Statul de resedinta, in conformitate cu legile si regulamentele sale,
permite intrarea pe teritoriul sau si acorda scutire de orice taxe vamale si
cheltuieli aferente, altele decat cele pentru depozitare, sortare sau servicii
similare, pentru:
a) obiectele destinate folosirii oficiale a postului consular;
b) obiectele de uz personal al functionarului consular si al membrilor
familiei sale care locuiesc impreuna cu el, inclusiv cele destinate instalarii
sale. Obiectele de consum nu trebuie sa depaseasca cantitatile necesare pentru
folosirea lor directa de catre cei interesati.
Angajatii consulari, cetateni ai statului trimitator, beneficiaza de
scutirile prevazute la paragraful 1 al prezentului articol in ceea ce priveste
obiectele importate cu ocazia primei lor instalari.
3. Sensul termenului obiect cuprinde inclusiv mijloacele de transport.
4. Bagajele personale insotite de functionarii consulari si de membrii
familiilor lor care locuiesc impreuna cu ei sunt scutite de controlul vamal.
Aceste bagaje nu pot fi supuse controlului decat daca exista motive
serioase sa se presupuna ca ele contin alte obiecte decat cele mentionate la
alin. b) al paragrafului 1 al prezentului articol ori obiecte al caror import
sau export este interzis de legile si regulamentele statului de resedinta ori
care sunt supuse legilor si regulamentelor sale de carantina. Acest control nu
poate avea loc decat in prezenta functionarului consular sau a membrului
familiei sale, interesat.
Art. 30
Libertatea de miscare
Sub rezerva legilor si regulamentelor privind zonele in care intrarea este
interzisa sau limitata din motive de securitate nationala, statul de resedinta
asigura, pe baza de reciprocitate, libertatea de miscare si de calatorie pe
teritoriul sau a tuturor membrilor postului consular si a membrilor familiilor
lor.
Art. 31
Asigurarea mijloacelor de transport
Mijloacele de transport destinate postului consular, aflate in proprietatea
statului trimitator, precum si cele detinute de membrii postului consular sunt
supuse asigurarii obligatorii. Postul consular se va conforma notificarii
ministerului afacerilor externe al statului de resedinta in aceasta privinta.
Art. 32
Inceputul si sfarsitul privilegiilor si imunitatilor consulare si unele
prevederi in legatura cu acestea
1. Orice membru al postului consular beneficiaza de privilegiile si
imunitatile prevazute in prezenta conventie de la intrarea sa pe teritoriul
statului de resedinta pentru a ajunge la post sau, daca se gaseste deja pe
acest teritoriu, din momentul intrarii sale in functie la postul consular.
2. Membrii familiei unui membru al postului consular care locuiesc impreuna
cu el, precum si membrii personalului sau particular beneficiaza de
privilegiile si imunitatile prevazute in prezenta conventie, incepand cu una
dintre datele urmatoare: data de cand membrul respectiv al postului consular se
bucura de privilegii si imunitati conform paragrafului 1 al prezentului
articol; data intrarii lor pe teritoriul statului de resedinta sau data la care
ei au devenit membri ai acestei familii sau ai personalului particular
respectiv.
3. Cand functiile unui membru al postului consular inceteaza, privilegiile
si imunitatile sale, precum si cele ale membrilor familiei sale care locuiesc
impreuna cu el sau ale membrilor personalului sau particular inceteaza in mod
normal la prima dintre datele urmatoare: in momentul in care persoana in cauza
paraseste teritoriul statului de resedinta sau la expirarea unui termen
rezonabil care ii va fi fost acordat in acest scop, dar ele subzista pana la
acel moment, chiar in caz de conflict armat.
In ceea ce priveste persoanele mentionate la paragraful 2 al prezentului
articol, privilegiile si imunitatile lor inceteaza din momentul in care ele
inceteaza sa mai locuiasca impreuna sau sa mai fie in serviciul unui membru al
postului consular, cu rezerva ca totusi, daca aceste persoane intentioneaza sa
paraseasca teritoriul statului de resedinta intr-un termen rezonabil,
privilegiile si imunitatile lor subzista pana in momentul plecarii lor.
4. Totusi, in ceea ce priveste actele indeplinite de un functionar consular
sau de un angajat consular in exercitarea functiilor sale, imunitatea de
jurisdictie va continua sa subziste fara limita de timp.
5. In cazul decesului unui membru al postului consular membrii familiei
sale care locuiau impreuna cu el continua sa se bucure de privilegiile si
imunitatile de care beneficiaza, pana la prima dintre datele urmatoare: data la
care ei parasesc teritoriul statului de resedinta sau la expirarea unui termen
rezonabil care le va fi fost acordat in acest scop.
6. Angajatii consulari care sunt cetateni ai statului de resedinta se vor
supune jurisdictiei acestui stat, cu exceptia cazurilor prevazute la paragraful
3 al articolului 21.
7. Totusi statul de resedinta isi va exercita jurisdictia asupra
persoanelor mentionate in paragraful 6 al prezentului articol, astfel incat sa
nu aduca atingere indeplinirii functiilor postului consular.
CAP. 3
Functii consulare
Art. 33
Scopul functiilor
Functionarul consular are dreptul:
a) sa asigure protectia drepturilor si intereselor statului trimitator si
pe cele ale cetatenilor sai in statul de resedinta;
b) sa favorizeze dezvoltarea relatiilor comerciale, economice, culturale,
stiintifice si turistice intre statul trimitator si statul de resedinta si sa
promoveze relatiile de prietenie dintre cele doua state;
c) sa se informeze prin orice mijloace legale asupra conditiilor si
evolutiei vietii economice, comerciale, culturale, stiintifice si turistice, a
statului de resedinta, sa raporteze in aceasta privinta guvernului statului
trimitator si sa furnizeze informatii persoanelor interesate.
Art. 34
Comunicarea cu autoritatile statului de resedinta
In exercitarea functiilor lor functionarii consulari se pot adresa:
a) autoritatilor locale competente din cadrul circumscriptiei consulare;
b) autoritatilor centrale competente ale statului de resedinta, daca si in
masura in care acest lucru este permis de legile, regulamentele si uzantele din
statul de resedinta sau de acordurile internationale.
Art. 35
Reprezentarea cetatenilor statului trimitator in fata autoritatilor
statului de resedinta
1. Functionarul consular este autorizat sa ia masurile necesare pentru a
asigura reprezentarea cetatenilor statului trimitator in fata tribunalelor si a
altor autoritati ale statului de resedinta, in conformitate cu legile si
regulamentele acestui stat, in acele cazuri in care acesti cetateni nu au
posibilitatea de a-si apara drepturile si interesele din cauza absentei lor sau
oricarui alt motiv.
2. Reprezentarea asigurata conform prevederilor paragrafului 1 al
prezentului articol va inceta in momentul desemnarii unui imputernicit al
persoanei reprezentate sau atunci cand persoana reprezentata isi asuma apararea
propriilor drepturi si interese.
Art. 36
Reprezentarea pe langa organizatiile internationale
Functionarul consular poate actiona, in urma unei notificari facute catre
autoritatile statului de resedinta, in calitate de reprezentant al statului
trimitator pe langa orice organizatie internationala care isi are sediul in
statul de resedinta.
Art. 37
Inregistrarea cetatenilor, eliberarea de pasapoarte si vize
Functionarul consular are dreptul:
a) sa inregistreze cetatenii statului trimitator;
b) sa primeasca cereri si declaratii din partea cetatenilor statului
trimitator si sa intocmeasca documente cu privire la cetatenie;
c) sa elibereze, sa reinnoiasca, sa faca mentiuni sau sa anuleze
pasapoartele sau documentele de calatorie ale cetatenilor statului trimitator;
d) sa elibereze vize cetatenilor statului de resedinta, precum si celor ai
altor state.
Art. 38
Functii in legatura cu starea civila
1. In limitele permise de legile si regulamentele statului de resedinta,
functionarul consular are dreptul:
a) sa intocmeasca si sa inregistreze certificate de nastere si de deces ale
cetatenilor statului trimitator;
b) sa incheie casatorii si sa intocmeasca documentele necesare, cu conditia
ca ambii soti sa fie cetateni ai statului trimitator;
c) sa inregistreze casatoriile incheiate in conformitate cu legile statului
de resedinta, cu conditia ca cel putin unul dintre soti sa fie cetatean al
statului trimitator;
d) sa primeasca orice declaratie referitoare la relatiile de familie ale
cetatenilor statului trimitator.
2. Prevederile paragrafului 1 al prezentului articol nu implica scutirea
persoanelor vizate de obligatiile de a face declaratii prevazute de legile
statului de resedinta.
3. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor transmite postului
consular, la cerere, fara intarziere, gratuit, copiile si extrasele de pe
documentele de stare civila privind cetatenii statului trimitator, solicitate
in scopuri administrative.
Art. 39
Functiile notariale
1. Functionarul consular are dreptul:
a) sa primeasca, sa intocmeasca si sa autentifice orice declaratie a
cetatenilor statului trimitator;
b) sa intocmeasca, sa autentifice si sa primeasca spre pastrare testamente
si alte documente ale cetatenilor statului trimitator;
c) sa intocmeasca, sa autentifice si sa pastreze contracte incheiate intre
cetateni ai statului trimitator. Aceasta prevedere nu se va aplica acelor
contracte care privesc constituirea, transferul sau incetarea unor drepturi
asupra bunurilor imobile;
d) sa certifice autenticitatea semnaturilor cetatenilor statului
trimitator;
e) sa traduca si sa legalizeze orice documente eliberate de autoritatile
competente ale statului trimitator sau ale statului de resedinta si sa
autentifice traducerile si copiile de pe acestea;
f) sa indeplineasca orice alte activitati notariale, in conformitate cu
legile statului trimitator.
2. Documentele intocmite, certificate sau autentificate de catre un
functionar consular al statului trimitator, enumerate la paragraful 1 al
prezentului articol, vor fi considerate ca fiind certificate oficial si vor
avea aceeasi forta juridica si probatorie ca si cele intocmite, certificate sau
autentificate de autoritatile competente ale statului de resedinta, cu conditia
ca acestea sa nu contravina legilor si regulamentelor acestui stat.
Art. 40
Primirea de bunuri spre pastrare
1. Functionarul consular poate primi spre pastrare documente, bani, obiecte
de valoare si alte bunuri apartinand cetatenilor statului trimitator, cu
conditia ca prin aceasta sa nu se incalce legile si regulamentele statului de
resedinta.
Aceste documente, bani, obiecte de valoare si alte bunuri pot fi scoase din
statul de resedinta numai cu respectarea legilor si regulamentelor acestui
stat.
2. De asemenea, functionarul consular poate primi, spre a le transmite
proprietarilor lor, obiectele gasite, care au fost pierdute anterior de
cetateni ai statului trimitator pe teritoriul statului de resedinta.
Art. 41
Tutela si curatela
1. Autoritatile statului de resedinta informeaza postul consular competent,
de indata ce iau cunostinta, despre cazul oricarui cetatean al statului
trimitator, rezident permanent sau temporar in statul de resedinta, care
necesita numirea unui tutore sau curator.
2. Prevederile art. 35 se vor aplica pentru asigurarea conservarii
drepturilor si intereselor minorilor sau ale altor persoane cu capacitate
limitata.
3. Functionarul consular poate face demersuri pe langa autoritatile
statului de resedinta pentru numirea unui tutore sau a unui curator si poate
face propuneri privind persoanele care sa actioneze in aceste calitati.
4. In cazul in care nu sunt administrate bunurile apartinand minorilor sau persoanelor
cu capacitate limitata, functionarul consular poate face demersuri pentru
numirea unui curator sau poate cere autoritatilor statului de resedinta luarea
masurilor necesare in acest scop.
5. Functionarul consular poate asigura, in conformitate cu legile si
regulamentele statului trimitator, ingrijirea unui minor, cetatean al statului
trimitator si rezident in statul de resedinta.
Art. 42
Comunicarea si contactele cu cetatenii statului trimitator
1. Functionarul consular este liber sa comunice cu cetatenii statului
trimitator, sa le acorde acestora orice asistenta in relatiile lor cu
autoritatile statului de resedinta si sa angajeze pentru ei avocati si
interpreti sau alte persoane in acest scop;
2. Statul de resedinta nu va impune restrictii asupra corespondentei
cetatenilor statului trimitator cu postul consular si nici nu va impiedica
intrarea acestora in localurile consulare.
3. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor sprijini
functionarul consular in obtinerea de informatii despre orice cetatean al
statului trimitator, in facilitarea contactului si convorbirilor cu acesta.
Art. 43
Contactul cu cetatenii impotriva carora s-au dispus masuri privative de
libertate
1. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa postul
consular al statului trimitator, fara intarziere si nu mai tarziu de 3 zile, in
legatura cu retinerea, arestarea sau orice alta masura privativa de libertate
dispusa fata de unul dintre cetatenii statului trimitator, in cadrul
circumscriptiei consulare. De asemenea, autoritatile competente ale statului de
resedinta vor transmite fara intarziere orice comunicare adresata de catre o
astfel de persoana postului consular. Autoritatile mentionate vor informa fara
intarziere persoana in cauza despre drepturile sale acordate conform
prezentului articol.
2. Functionarul consular are dreptul de a vizita un cetatean al statului
trimitator, care este retinut, arestat sau supus oricarei alte masuri privative
de libertate, de a discuta si de a coresponda cu acesta si de a asigura
reprezentarea lui in justitie. El va avea dreptul de a-l vizita pe orice
cetatean al statului trimitator care executa o pedeapsa privativa de libertate.
Autoritatile competente ale statului de resedinta vor permite functionarului
consular sa ii viziteze pe acesti cetateni nu mai tarziu de 7 zile de la data
retinerii, arestarii sau dispunerii masurii privative de libertate si, in mod
periodic, la intervale rezonabile.
3. Drepturile prevazute in prezentul articol vor fi exercitate in
conformitate cu legile si regulamentele statului de resedinta, cu conditia ca
aceste legi si regulamente sa nu anuleze drepturile mentionate.
Art. 44
Declaratii si notificari din partea cetatenilor
Functionarul consular are dreptul si competenta, la cererea autoritatilor
competente ale statului trimitator, de a primi declaratiile voluntare ale
cetatenilor acestui stat, facute in calitate de parti, martori sau experti, si
de a le inmana acestora documente cu caracter judiciar sau extrajudiciar. In
indeplinirea acestor acte este interzisa folosirea oricaror metode coercitive
sau a amenintarii cu folosirea lor.
Art. 45
Accidente de circulatie
Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa fara
intarziere postul consular despre orice accident in care un cetatean al
statului trimitator a decedat sau a suferit vatamari grave.
Art. 46
Decesul unui cetatean
Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa fara
intarziere postul consular despre decesul unui cetatean al statului trimitator
si vor transmite gratuit postului consular o copie de pe certificatul de deces.
Art. 47
Succesiuni si masuri de conservare
1. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa fara
intarziere postul consular despre deschiderea unei succesiuni ca urmare a
decesului unui cetatean al statului trimitator, precum si despre deschiderea
unei succesiuni cu privire la care un cetatean al statului trimitator poate
avea interese in calitate de mostenitor sau de titular al unor drepturi ori
este privat de drepturile sale de mostenire, indiferent de cetatenia
decedatului.
2. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor lua toate masurile
necesare prevazute de legile si regulamentele acestui stat, in scopul
conservarii succesiunii si vor transmite postului consular o copie de pe
testament, daca acesta a fost intocmit de decedat, precum si toate informatiile
despre compunerea masei succesorale, inclusiv despre sumele de bani provenite
din asigurari sociale, venituri sau polite de asigurare.
3. Functionarul consular are dreptul de a cere indeplinirea urmatoarelor
acte:
a) conservarea masei succesorale, punerea sau ridicarea de sigilii, luarea
masurilor necesare in vederea conservarii masei succesorale, inclusiv numirea
unui executor, precum si participarea executorului la luarea acestor masuri;
b) vanzarea bunurilor care alcatuiesc masa succesorala si notificarea datei
fixate pentru vanzare, astfel incat functionarul consular sa poata fi prezent.
4. La incheierea procedurii succesorale si a formalitatilor oficiale
autoritatile competente ale statului de resedinta informeaza fara intarziere
functionarul consular despre cele intreprinse si ii transmit acestuia, intr-o
perioada de maximum 3 luni, masa succesorala sau cota-parte aferenta
persoanelor interesate, rezultata dupa plata datoriilor, taxelor si
impozitelor.
5. Daca valoarea succesiunii este de mica importanta, functionarul consular
va avea dreptul sa ceara ca aceasta sa ii fie incredintata lui. Apoi el va
transmite succesiunea persoanelor interesate.
6. Functionarul consular are dreptul de a primi cote-parti din succesiune,
pensii, asigurari sociale, salarii neplatite si polite de asigurare in numele
cetatenilor statului trimitator care nu au domiciliul in statul de resedinta,
in scopul transmiterii acestora catre persoanele interesate.
7. Transferul bunurilor si titlurilor mentionate la paragrafele 4, 5 si 6
ale prezentului articol catre statul trimitator se va efectua numai in
conformitate cu legile si regulamentele statului de resedinta.
Art. 48
Decesul unui cetatean nerezident
1. In cazul in care un cetatean al statului trimitator, care nu are
domiciliul in statul de resedinta, decedeaza pe parcursul calatoriei sale in
acest stat, bunurile lui vor fi conservate si trimise functionarului consular
al statului trimitator, fara nici o procedura speciala, de catre autoritatile
competente ale statului de resedinta. Functionarul consular va plati datoriile
contractate de decedat in timpul sederii sale in statul de resedinta, pana la
valoarea bunurilor ramase.
2. Prevederile paragrafului 7 al art. 47 se vor aplica si in cazul
bunurilor prevazute la paragraful 1 al prezentului articol.
Art. 49
Asistenta acordata navelor si echipajelor lor
1. Functionarul consular are dreptul de a acorda asistenta navelor statului
trimitator si echipajelor acestor nave pe timpul sederii lor in apele
teritoriale sau in apele interioare ale statului de resedinta, inclusiv in
porturile acestuia. De asemenea, functionarul consular are dreptul de a
supraveghea si de a inspecta navele si echipajele statului trimitator.
2. Comandantul sau un membru al echipajului poate comunica in mod liber cu
postul consular.
3. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor respecta masurile
luate de functionarul consular in conformitate cu legile si regulamentele
statului trimitator in ceea ce priveste navele acestui stat si echipajele lor.
In indeplinirea acestor functii functionarul consular poate cere asistenta din
partea autoritatilor competente ale statului de resedinta.
Art. 50
Competenta functionarului consular privind navele si echipajele lor
Functionarul consular va avea dreptul de a desfasura orice activitate
legata de navigatie, cu respectarea legilor statului trimitator, cu conditia ca
aceste activitati sa nu contravina legilor si regulamentelor statului de
resedinta. El va avea dreptul:
a) sa primeasca, sa intocmeasca sau sa semneze orice document referitor la
cetatenie, proprietate si orice alte drepturi reale, precum si la starea si
exploatarea unei nave;
b) sa interogheze comandantul si alti membri ai echipajului, sa examineze,
sa primeasca si sa certifice documentele navei, sa primeasca declaratii
referitoare la nava, incarcatura si destinatie, sa desfasoare activitati in
scopul facilitarii intrarii navei in port, a sederii si plecarii acesteia;
c) sa ia toate masurile necesare pentru a asigura spitalizarea comandantului
sau a oricarui membru al echipajului si repatrierea acestora;
d) sa acorde asistenta comandantului sau oricarui membru al echipajului in
relatiile lor cu instantele judecatoresti sau cu alte autoritati ale statului
de resedinta si, in acest scop, sa le asigure acestora sprijin legal si
asistenta din partea unui interpret sau a altei persoane.
Art. 51
Interventia autoritatilor statului de resedinta la bordul navei
1. In cazurile in care autoritatile competente ale statului de resedinta intentioneaza
sa-l viziteze, sa-l aresteze sau sa-l retina la bordul unei nave a statului
trimitator pe comandant, un membru al echipajului, un pasager al navei sau o
alta persoana care nu este cetatean al statului de resedinta sau sa aplice
sechestru asupra unui bun aflat la bordul navei, ele vor informa postul
consular inainte de a efectua aceasta interventie, in scopul asigurarii
prezentei la bordul navei a unui functionar consular. Notificarea facuta in
acest sens va indica o ora precisa. Daca functionarul consular sau
reprezentantul sau nu a fost prezent, el poate cere autoritatilor mentionate
furnizarea tuturor informatiilor disponibile cu privire la ceea ce s-a
intamplat. Aceste prevederi se vor aplica si in cazul interogatoriului luat de
autoritatile statului de resedinta comandantului sau oricarui membru al
echipajului navei.
2. In cazuri de urgenta sau atunci cand investigatia se face la cererea
comandantului, functionarul consular va fi informat despre investigatie in cel
mai scurt timp posibil. La cererea sa functionarul consular va fi informat
despre intreaga investigatie desfasurata in absenta sa.
Art. 52
Cazuri de exceptie
Prevederile art. 49 si 50 nu pot fi invocate fata de statul de resedinta in
cazul unui control al autoritatilor acestui stat in materie de regim vamal,
regim al carantinei, sanatate publica, poluare marina, politie sau securitate a
marfurilor din port si admitere a strainilor.
Art. 53
Avaria sau naufragiul navei
1. In cazul in care o nava a statului trimitator se scufunda, esueaza, este
deteriorata, naufragiaza sau sufera orice alta avarie in apele teritoriale sau
interioare ale statului de resedinta, autoritatile competente ale acestui stat
vor informa fara intarziere functionarul consular despre masurile deja luate
pentru salvarea si protejarea navei, pasagerilor, echipajului, bunurilor si a
incarcaturii.
2. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor acorda asistenta
necesara functionarului consular, la cererea acestuia, pentru masurile pe care
el le va lua cu privire la situatiile mentionate la paragraful 1.
3. In cazul in care o nava a statului trimitator s-a scufundat, iar
echipajul, incarcatura si bunurile de la bordul navei au fost gasite pe tarmul
statului de resedinta sau in apropierea lui ori au fost aduse in portul acestui
stat si nici comandantul navei, agentul sau sau proprietarul navei, nici vreuna
dintre partile interesate nu sunt prezente si nu pot lua masuri pentru
depozitarea bunurilor sau a incarcaturii navei, atunci se considera ca
functionarul consular are autorizatia de a lua masurile pe care proprietarul
insusi le-ar fi luat daca ar fi fost prezent.
4. Functionarul consular poate lua toate masurile prevazute la paragraful 3
cu privire la orice bun aflat la bordul navei sau la incarcatura care apartine
unui cetatean al statului trimitator, indiferent de nationalitatea navei gasite
pe tarmul statului de resedinta sau in apropierea acestuia ori scufundata.
Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa fara intarziere
functionarul consular despre existenta unor asemenea bunuri.
5. Echipamentul, incarcatura sau proviziile aflate la bordul navei care a
suferit o avarie nu vor fi supuse reglementarilor vamale sau altor taxe
similare, cu conditia ca ele sa nu fie lasate spre folosinta sau consum in
statul de resedinta.
Art. 54
Decesul sau disparitia unui membru al echipajului
1. In cazul in care un membru al echipajului unei nave a statului
trimitator decedeaza sau dispare in statul de resedinta, la bordul navei sau pe
teritoriu, comandantul sau persoana care il inlocuieste, impreuna cu
functionarul consular al statului trimitator sunt singurele persoane competente
sa intocmeasca un inventar al lucrurilor, obiectelor de valoare si al altor bunuri
lasate de decedat sau de disparut si sa indeplineasca actele necesare pentru
transferul acelor bunuri, in scopul conservarii lor si pentru lichidarea
succesiunii. Totusi, daca decedatul sau disparutul este cetatean al statului de
resedinta, comandantul sau persoana care il inlocuieste va intocmi acest
inventar la momentul stabilirii decesului ori disparitiei. O copie de pe
inventar va fi trimisa autoritatilor statului de resedinta care sunt competente
sa ia toate masurile in scopul conservarii bunurilor si, atunci cand este
necesar, al lichidarii succesiunii. Aceste autoritati vor informa postul
consular al statului trimitator cu privire la toate masurile care au fost luate
in scopurile mentionate mai sus.
2. In cazurile in care un functionar consular exercita drepturile
succesorale mentionate la paragraful 1 al prezentului articol, el se va
conforma legilor si regulamentelor statului de resedinta.
Art. 55
Aeronave
Prevederile art. 49 - 54 se vor aplica in mod corespunzator si in cazul aeronavelor
statului trimitator.
Art. 56
Taxe consulare
1. Postul consular poate percepe pe teritoriul statului de resedinta taxe
pentru serviciile consulare prestate, in conformitate cu legile si
regulamentele statului trimitator.
2. Sumele colectate ca urmare a perceperii taxelor mentionate la paragraful
1 al prezentului articol sunt scutite de impozite si taxe in statul de
resedinta.
CAP. 4
Dispozitii generale si finale
Art. 57
Alte functii consulare
Un functionar consular poate exercita orice alte functii consulare
incredintate lui de catre statul trimitator, care nu sunt interzise de legile
statului de resedinta si asupra carora acest stat nu face nici un fel de
obiectii sau care nu contravin reglementarilor cuprinse in conventiile
internationale in vigoare intre cele doua state.
Art. 58
Respectarea legilor si regulamentelor statului de resedinta
1. Fara a aduce atingere privilegiilor si imunitatilor lor, toate
persoanele care beneficiaza de privilegii si imunitati potrivit prevederilor
prezentei conventii au obligatia de a respecta legile si regulamentele statului
de resedinta. Ele au, de asemenea, datoria de a nu se amesteca in treburile
interne ale acestui stat.
2. Localurile consulare nu vor fi folosite in nici un alt scop incompatibil
cu exercitarea functiilor consulare.
Art. 59
Procedura care se aplica persoanelor juridice
Prevederile prezentei conventii referitoare la cetatenii statului
trimitator se vor aplica si persoanelor juridice.
Art. 60
Consulatele onorifice
In ceea ce priveste consulatele onorifice se vor aplica prevederile
corespunzatoare ale Conventiei de la Viena privind relatiile consulare din 24
aprilie 1963.
Art. 61
Ratificarea si intrarea in vigoare
1. Prezenta conventie va fi supusa ratificarii si va intra in vigoare in
cea de-a 30-a zi de la data schimbului instrumentelor de ratificare.
2. La data intrarii in vigoare a prezentei conventii inceteaza
valabilitatea Conventiei consulare dintre Republica Socialista Romania si
Republica Turcia, incheiata la Ankara la 25 noiembrie 1968.
3. Prezenta conventie va ramane in vigoare o perioada nedeterminata.
Prezenta conventie poate fi denuntata prin notificare de catre oricare parte
contractanta. In acest caz conventia va inceta sa mai fie in vigoare dupa
trecerea a 6 luni de la data denuntarii.
Drept care, imputernicitii celor doua parti contractante au semnat prezenta
conventie si au aplicat sigiliile lor.
Semnata la Ankara la 6 iulie 1999, in doua exemplare originale, fiecare in
limbile romana, turca si engleza, toate textele fiind autentice. In caz de
divergenta de interpretare a prevederilor prezentei conventii in limbile romana
sau turca, textul in limba engleza va prevala.
Pentru Romania,
Razvan Mihai Ungureanu,
secretar de stat
in Ministerul Afacerilor Externe
Pentru Republica Turcia,
Aydin Sahinbas,
secretar de stat
in Ministerul Afacerilor Externe