LEGE Nr. 171
din 16 iulie 2010
privind stabilirea si
sanctionarea contraventiilor silvice
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 513 din 23 iulie 2010
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Constituie contravenţie silvică
fapta săvârşită cu vinovăţie, stabilită şi sancţionată prin prezenta lege.
(2) Sancţiunile aplicabile pentru săvârşirea
contravenţiilor silvice sunt:
a) sancţiunea contravenţională principală - amenda;
b) sancţiunea contravenţională complementară -
reţinerea sau confiscarea bunurilor destinate, folosite sau rezultate din
săvârşirea contravenţiei silvice şi/sau retragerea autorizaţiei/ atestatului,
după caz.
Art. 2. -In înţelesul prezentei legi, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) marca - amprenta dispozitivului special de
marcat imprimată în lemnul unui arbore prin lovire în locuri stabilite prin
normele tehnice şi care conţine indicativul specific al dispozitivului special
de marcat;
b) norme privind circulaţia materialelor lemnoase -
normele referitoare la provenienţa, circulaţia şi comercializarea materialelor
lemnoase, la regimul spaţiilor de depozitare a materialelor lemnoase şi al
instalaţiilor de prelucrat lemn rotund prevăzute la art. 73 din Legea nr.
46/2008 - Codul silvic, cu modificările şi completările ulterioare;
c) ocol silvic nominalizat - ocolul silvic care
deţine suprafaţa forestieră majoritară în cadrul unei localităţi şi care are
obligaţia de a asigura, pe bază de contract, serviciile silvice/administrarea
la cererea proprietarilor din localitatea respectivă, conform arondării
teritoriale aprobate de autoritatea publică centrală care răspunde de
silvicultură;
d) semne amenajistice - semne de delimitare în
păduri, specifice amenajamentului silvic, care cuprind: linii subparcelare,
linii parcelare, limite de unitate de producţie, limite de ocol silvic şi borne
amenajistice.
CAPITOLUL II
Administrarea pădurilor
Art. 3. - Constituie contravenţii silvice şi se
sancţionează cu amendă de la 500 lei până la 1.000 lei următoarele fapte:
a) neasigurarea cu continuitate a administrării sau
serviciilor silvice de către proprietarii de pădure prin ocoale silvice
autorizate;
b) nedelimitarea de către proprietari a terenurilor
forestiere pe care le deţin în conformitate cu actele de proprietate şi/sau
neîntreţinerea în stare corespunzătoare a semnelor de hotar ale proprietăţii;
c) nedepunerea pentru înregistrare, de către ocolul
silvic contractant, în termen de 30 de zile de la data autentificării, la
structura teritorială competentă a autorităţii publice centrale care răspunde
de silvicultură a contractului de administrare/servicii silvice încheiat cu
proprietarii de păduri sau a actelor modificatoare;
d) neînştiinţarea în scris, în termen de 5 zile de la
data încetării contractului de administrare/servicii silvice, de către ocolul
silvic care a asigurat administrarea/serviciile silvice a structurii
teritoriale competente a autorităţii publice centrale care răspunde de
silvicultură cu privire la încetarea derulării contractului; în cazul repetării
faptei, se suspendă pe o perioadă de 3 luni autorizaţia de practică a
personalului silvic care îndeplineşte funcţia de şef al ocolului silvic
respectiv.
Art. 4. - Constituie contravenţii silvice şi se
sancţionează cu amendă de la 1.000 lei până la 2.000 lei următoarele fapte:
a) neasigurarea de către administratorii drumurilor şi
ai căilor ferate forestiere a întreţinerii şi reparării acestora;
b) neîndeplinirea de către ocolul silvic nominalizat,
la cererea proprietarului, a obligaţiilor ce îi revin cu privire la asigurarea
serviciului public cu specific silvic pentru pădurile situate în localităţile
aflate în raza administrativă a acestuia. Sancţiunea se aplică şefului ocolului
silvic. Fapta nu constituie contravenţie în situaţia în care limitele
proprietăţii forestiere nu sunt materializate în teren din vina proprietarului
solicitant.
CAPITOLUL III
Amenajarea pădurilor
Art. 5. - Constituie contravenţii silvice şi se
sancţionează cu amendă de la 1.000 lei până la 5.000 lei următoarele fapte:
a) nerespectarea normelor tehnice de amenajare a
pădurilor la culegerea datelor din teren, care determină modificarea măsurilor
de gospodărire a pădurilor;
b) depăşirea posibilităţii stabilite de amenajamentele
silvice în alte condiţii decât cele prevăzute de lege; sancţiunea se aplică
şefului ocolului silvic.
Art. 6. - Constituie contravenţii silvice şi se
sancţionează cu amendă de la 500 lei până la 1.000 lei următoarele fapte:
a) necompletarea, anual, până la data de 31 ianuarie a
anului următor anului pentru care se face raportarea, a tuturor evidenţelor
prevăzute în amenajamentul silvic; sancţiunea se aplică şefului ocolului
silvic;
b) nerespectarea de către şeful de proiect a
prevederilor consemnate în şedinţa de preavizare a soluţiilor tehnice
consemnate în procesul-verbal de stabilire a soluţiilor tehnice pentru
amenajament de către echipa de teren, organizată pentru un ocol silvic sau pentru
un proprietar;
c) nematerializarea şi/sau neîntreţinerea semnelor
amenajistice;
d) mutarea semnelor amenajistice.
CAPITOLUL IV
Integritatea fondului forestier, paza şi protecţia
pădurilor
Art. 7. - (1) Constituie contravenţii silvice şi se
sancţionează cu amendă de la 5.000 lei până la 10.000 lei următoarele fapte:
a) schimbarea fără aprobare legală a categoriei de
folosinţă a terenurilor din fondul forestier naţional, în măsura în care fapta
nu constituie infracţiune în condiţiile prevăzute la art. 106-108 din Legea nr.
46/2008, cu modificările şi completările ulterioare;
b) trecerea terenurilor forestiere din domeniul public
al unităţilor administrativ-teritoriale în domeniul privat al acestora prin
hotărâre a consiliului local, a consiliului judeţean, respectiv a Consiliului
General al Municipiului Bucureşti;
c) includerea pădurilor în intravilan;
d) neredarea terenurilor forestiere în circuitul
silvic la termenul şi/sau în condiţiile prevăzute în aprobarea de ocupare
temporară;
e) exploatarea agregatelor minerale de pe terenuri din
fondul forestier naţional fără aprobările legale;
f) neîmpădurirea în termenul prevăzut de lege a
suprafeţelor de pădure afectate de incendii.
(2) Sancţiunile pentru faptele prevăzute la alin. (1)
lit. b) şi c) se aplică consiliului local/consiliului judeţean sau Consiliului
General al Municipiului Bucureşti, după caz. Hotărârea prin care s-a săvârşit
fapta contravenţională este nulă de drept. Nulitatea se constată de instanţa de
contencios administrativ competentă, la cererea oricărei persoane interesate
sau, după caz, a instituţiei din care face parte agentul constatator.
Art. 8. - (1) Constituie contravenţii silvice
următoarele fapte:
a) tăierea, ruperea sau scoaterea din rădăcini a
arborilor, fără drept, precum şi distrugerea ori vătămarea de arbori, puieţi
sau lăstari, dacă valoarea prejudiciului adus pădurii, stabilită conform legii,
este de până la de 5 ori preţul mediu al unui metru cub de masă lemnoasă pe
picior, la data constatării faptei, dacă nu sunt întrunite elementele
constitutive ale infracţiunii prevăzute la art. 108 alin. (1) lit. b) din Legea
nr. 46/2008, cu modificările şi completările ulterioare. Se exceptează
seminţişul utilizabil vătămat în limitele admise prin normele tehnice în vigoare
în parchetele autorizate la exploatare;
b) sustragerea ori însuşirea fără drept a materialului
lemnos, a puieţilor ori lăstarilor din fondul forestier naţional, dacă valoarea
prejudiciului stabilită conform legii este de până la de 5 ori preţul mediu al
unui metru cub de masă lemnoasă pe picior, la data constatării faptei.
(2) Faptele prevăzute la alin. (1) se sancţionează după
cum urmează:
a) cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei dacă valoarea
prejudiciului stabilită conform legii este de până la preţul mediu al unui
metru cub de masă lemnoasă pe picior, la data constatării faptei;
b) cu amendă de la 800 lei la 2.000 lei dacă valoarea
prejudiciului stabilită conform legii este de la 1 până la de 3 ori preţul
mediu al unui metru cub de masă lemnoasă pe picior, la data constatării faptei;
c) cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei dacă
valoarea prejudiciului stabilită conform legii este de la 3 până la de 5 ori
preţul mediu al unui metru cub de masă lemnoasă pe picior, la data constatării
faptei.
Art. 9. - Constituie contravenţii silvice şi se
sancţionează cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei următoarele fapte:
a) inundarea terenurilor din fondul forestier naţional
fără drept prin construirea de baraje, praguri sau altele asemenea, pe albiile
pâraielor ori ale văilor;
b) aprinderea focului în fondul forestier naţional în
alte locuri decât cele special amenajate şi marcate ori la o distanţă mai mică
de 30 metri de limita pădurii;
c) deteriorarea drumurilor sau a căilor ferate
forestiere, a lucrărilor de artă aferente acestora, a amenajărilor,
instalaţiilor, construcţiilor civile, vânătoreşti, piscicole din apele de
munte, a împrejmuirilor, a amenajărilor de propagandă silvică ori a celor
pentru protecţia pădurilor, a barierelor sau a altor lucrări asemănătoare din
fondul forestier naţional;
d) deteriorarea, distrugerea lucrărilor de ameliorare
a terenurilor degradate şi/sau a lucrărilor de corectare a torentelor din
fondul forestier naţional sau neîntocmirea documentaţiei în vederea lucrărilor
de reabilitare a acestora;
e) ştergerea sau deteriorarea în orice fel a mărcilor
sau a numerelor curente de pe arborii marcaţi ori de pe cioate.
Art. 10. - Constituie contravenţii silvice şi se
sancţionează cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei următoarele fapte:
a) încălcarea normelor de apărare împotriva
incendiilor specifice fondului forestier, în zonele limitrofe acestuia, precum
şi în vegetaţia forestieră din afara fondului forestier;
b) neefectuarea de către ocoalele silvice a
lucrărilor necesare pentru prognoza, prevenirea şi combaterea la sol a bolilor
şi dăunătorilor pădurilor, la termenele şi în condiţiile stabilite prin normele
tehnice.
Art. 11. - Constituie contravenţii silvice şi se
sancţionează cu amendă de la 600 lei până la 1.000 lei următoarele fapte:
a) prelevarea solului fertil, a humusului sau a
brazdelor de iarbă din fondul forestier, prin orice mijloace;
b) refuzul persoanelor care desfăşoară activităţi în
fondul forestier naţional sau în vegetaţia forestieră din afara acestuia de a
participa, la solicitarea personalului silvic, la acţiunile de stingere a
incendiilor;
c) nepermiterea de către proprietarii şi/sau
deţinătorii cu orice titlu de păduri a accesului în pădurile pe care le deţin
al persoanelor împuternicite să efectueze observaţii şi măsurători necesare în
vederea realizării Programului naţional de monitorizare sol-vegetaţie
forestieră sau realizării inventarului forestier naţional;
d) păşunatul în pădurile în care este interzis acesta,
dacă valoarea prejudiciului adus pădurii, stabilită conform legii, este de până
la 5 ori preţul mediu al unui metru cub de masă lemnoasă pe picior, la data
constatării faptei.
Art. 12. - Constituie contravenţii silvice şi se
sancţionează cu amendă de la 500 lei până la 800 lei următoarele fapte:
a) instalarea în fondul forestier de corturi, tonete,
rulote, fără drept sau în alte locuri decât cele aprobate şi delimitate de
deţinătorul terenului forestier respectiv;
b) amplasarea stupilor sau stupinelor în fondul
forestier proprietate publică în alte locuri şi în alte condiţii decât cele
aprobate;
c) aducerea şi menţinerea pe vetrele de stupină
instalate în fondul forestier de animale domestice şi păsări;
d) efectuarea de împrejmuiri în păduri fără aprobare
legală;
e) trecerea animalelor domestice neînsoţite prin
păduri.
CAPITOLUL V
Regenerarea pădurilor şi punerea în valoare a masei
lemnoase
Art. 13. - Constituie contravenţii silvice şi se
sancţionează cu amendă de la 2.000 lei până la 5.000 lei următoarele fapte:
a) neexecutarea de către proprietar sau de către ocolul
silvic care administrează fondul forestier respectiv a lucrărilor de împădurire
în terenurile goale destinate împăduririi şi/sau în cele intrate cu acte legale
în fondul forestier în perioada de aplicare a amenajamentului;
b) neconstituirea şi/sau nealimentarea de către
administratorul fondului forestier sau de către proprietarii de păduri a
fondului de conservare şi regenerare a pădurilor în condiţiile legii;
c) nerespectarea compoziţiilor de regenerare prevăzute
în amenajamente sau în studiile de specialitate aprobate.
Art. 14. - Constituie contravenţii silvice şi se
sancţionează cu amendă de la 1.000 lei până la 3.000 lei următoarele fapte:
a) verificarea, aprobarea, modificarea sau casarea unui
act de punere în valoare cu încălcarea normelor tehnice specifice şi/sau a
prevederilor legale, dacă nu sunt întrunite elementele constitutive ale unei
infracţiuni;
b) efectuarea serviciului public de punere în valoare a
masei lemnoase la proprietarii de păduri care nu au încheiat contracte de
prestări servicii silvice/administrare în condiţiile legii ori ale căror astfel
de contracte au fost suspendate sau au încetat fără asigurarea continuităţii;
c) punerea în valoare a masei lemnoase cu încălcarea
normelor tehnice specifice în vigoare;
d) punerea în valoare şi extragerea exemplarelor de
cireş cu încălcarea reglementărilor specifice în vigoare, dacă nu sunt
întrunite elementele constitutive ale infracţiunii prevăzute la art. 108 din
Legea nr. 46/2008, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL VI
Exploatarea masei lemnoase şi recoltarea produselor
nelemnoase
Art. 15. - Constituie contravenţii silvice şi se
sancţionează cu amendă de la 5.000 lei până la 10.000 lei următoarele fapte:
a) autorizarea la exploatare a partizilor constituite
din tăieri cu restricţie, în epocile în care exploatarea este interzisă prin
normele tehnice în vigoare;
b) realizarea tăierii rase prin alăturare cu altă
tăiere rasă, cu încălcarea prevederilor legale în vigoare;
c) refuzul/tergiversarea de către deţinător, astfel
cum este definit la pct. 11 din anexa la Legea nr. 46/2008, cu modificările şi
completările ulterioare, de a permite personalului silvic împuternicit pentru
control accesul şi/sau exercitarea controlului în condiţiile legii. In cazul în
care făptuitorul este personal silvic, acestuia i se suspendă pe 3 luni
autorizaţia de practică, iar dacă fapta se săvârşeşte în mod repetat,
autorizaţia de practică se anulează de către emitent, la sesizarea agentului
constatator.
Art. 16. - Constituie contravenţii silvice şi se
sancţionează cu amendă de la 1.000 lei până la 3.000 lei următoarele fapte:
a) exploatarea masei lemnoase din parchete fără
autorizaţie de exploatare. In cazul persoanei juridice atestate pentru
exploatarea masei lemnoase care săvârşeşte o astfel de faptă, comisia emitentă
anulează atestatul de exploatare;
b) exploatarea masei lemnoase din parchete în afara
termenelor prevăzute în autorizaţia de exploatare;
c) lăsarea în parchet, la expirarea termenului de
reprimire prevăzut în autorizaţia de exploatare, de material lemnos şi/sau
resturi de exploatare pe văi sau de-a lungul instalaţiilor de scos-apropiat şi
transport. Dacă fapta se săvârşeşte în mod repetat, se solicită comisiei
emitente anularea atestatului de exploatare;
d) autorizarea la exploatare a partizilor constituite
în păduri ai căror proprietari nu au încheiat contracte de prestări servicii
silvice/administrare în condiţiile legii;
e) aprobarea executării de instalaţii de scos-apropiat
cu încălcarea prevederilor legale.
Art. 17. - Constituie contravenţii silvice şi se
sancţionează cu amendă de la 800 lei până la 1.000 lei următoarele fapte:
a) nerespectarea tehnologiilor şi traseelor de
scos-apropiat prevăzute în autorizaţia de exploatare;
b) scoaterea din rădăcini sau ridicarea din fondul
forestier naţional fără aprobare legală a cioatelor şi/sau a resturilor de
exploatare;
c) recoltarea din fondul forestier naţional a
produselor nelemnoase specifice, fără acordul proprietarului şi/sau al ocolului
silvic care asigură administrarea pădurii;
d) executarea neautorizată a drumurilor de tractor sau
fără respectarea traseelor aprobate;
e) neexecutarea la termen şi în condiţiile prevăzute
în autorizaţia de exploatare a lucrărilor de curăţare a parchetelor.
Art. 18. - Constituie contravenţii silvice şi se
sancţionează cu amendă de la 200 lei până la 500 lei următoarele fapte:
a) neîndeplinirea obligaţiei ca la exploatarea
pădurilor de răşinoase să se cojească cioatele de pin şi molid, în întregime,
iar la brad şi la celelalte răşinoase, prin curelare;
b) menţinerea în pădure şi în depozite pe o perioadă
de peste 30 de zile, în intervalul 1 aprilie-1 octombrie, a lemnului de
răşinoase necojit.
CAPITOLUL VII
Controlul aplicării normelor privind circulaţia
materialelor lemnoase, al depozitelor şi instalaţiilor de prelucrare a lemnului
Art. 19. - (1) Constituie contravenţii silvice şi se
sancţionează cu amendă de la 2.000 lei până la 5.000 lei şi confiscarea
materialelor lemnoase în cauză următoarele fapte:
a) expedierea sau transportul materialelor lemnoase
fără provenienţă legală;
b) transportul materialelor lemnoase fără avizele de
însoţire ori fără documentele comunitare echivalente acestora, prevăzute de
normele privind circulaţia materialelor lemnoase în vigoare;
c) transportul şi/sau comercializarea pomilor de
Crăciun nemarcaţi cu sigiliul-crotaliu prevăzut de normele privind circulaţia
materialelor lemnoase în vigoare;
d) transportul materialelor lemnoase cu aviz de
însoţire care nu are înscrisă provenienţa legală a acestora;
e) transportul materialelor lemnoase cu aviz de
însoţire a cărui valabilitate a expirat. Termenul de valabilitate a avizului de
însoţire, în funcţie de distanţele de transport al materialelor lemnoase, este
de maximum 72 de ore de la ora plecării transportului, dată şi oră ce se
consemnează obligatoriu în acest document;
f) refuzul de a se supune controlului circulaţiei
materialelor lemnoase, al depozitelor de materiale lemnoase şi instalaţiilor de
prelucrare a materialelor lemnoase ori împiedicarea efectuării acestui control;
g) primirea de către personalul operatorului de
transport feroviar, al administratorului şi/sau gestionarului infrastructurii
căii ferate în vederea expedierii şi/sau expedierea materialelor lemnoase fără
avizele de însoţire ori fără documentele comunitare echivalente acestora,
prevăzute de normele privind circulaţia materialelor lemnoase în vigoare;
h) primirea de către operatorii portuari a materialelor
lemnoase fără avizele de însoţire ori fără documentele comunitare echivalente
acestora, prevăzute de normele privind circulaţia materialelor lemnoase în
vigoare;
i) primirea, depozitarea şi/sau prelucrarea de către
deţinătorii depozitelor, ai altor spaţii destinate depozitării temporare şi/sau
ai instalaţiilor de prelucrare a materialelor lemnoase cu aviz de însoţire din
care nu rezultă provenienţa legală;
j) depunerea declaraţiei vamale de export pentru
materiale lemnoase fără avizul de însoţire sau, după caz, fără documentul
comunitar echivalent avizului de însoţire, prevăzut de normele privind
circulaţia materialelor lemnoase în vigoare;
k) primirea, depozitarea şi/sau prelucrarea de către
deţinătorii depozitelor, ai altor spaţii destinate depozitării temporare şi/sau
ai instalaţiilor de prelucrare a materialelor lemnoase fără avizele de însoţire
ori fără documentele comunitare echivalente acestora, prevăzute de normele
privind circulaţia materialelor lemnoase în vigoare;
l) vânzarea şi/sau cumpărarea materialelor lemnoase
fără provenienţă legală sau fără avizele de însoţire ori documentele
echivalente acestora, prevăzute în normele privind circulaţia materialelor
lemnoase în vigoare;
m) deţinerea de material lemnos fără documente legale
de provenienţă;
n) transportul materialelor lemnoase care nu corespund
din punct de vedere cantitativ şi/sau calitativ ori din punctul de vedere al
speciei cu datele înscrise în avizul de însoţire.
(2) Se exceptează de la prevederile alin. (1) avizele
de însoţire care însoţesc transportul de materiale lemnoase realizat cu
mijloace de transport feroviare şi navale, precum şi cele care au ca destinaţie
exportul, cazuri în care termenele de valabilitate sunt termenele legale de
executare a contractului de transport.
Art. 20. - Constituie contravenţii silvice şi se
sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei şi reţinerea în vederea
stabilirii provenienţei materialelor lemnoase în cauză următoarele fapte:
a) transportul materialelor lemnoase cu aviz de
însoţire în care nu sunt precizate/completate corect data, aceeaşi cu data
emiterii avizului, şi ora plecării ori care prezintă ştersături sau adăugări
necertificate ori este completat cu încălcarea dispoziţiilor legale;
b) primirea, depozitarea şi/sau prelucrarea de către
deţinătorii depozitelor, ai altor spaţii destinate depozitării temporare şi/sau
ai instalaţiilor de prelucrare a materialelor lemnoase cu aviz de însoţire a
cărui valabilitate a expirat;
c) primirea, depozitarea şi/sau prelucrarea de către
deţinătorii depozitelor, ai altor spaţii destinate depozitării temporare şi/sau
ai instalaţiilor de prelucrare a materialelor lemnoase cu aviz de însoţire în
care nu sunt precizate/completate corect data, aceeaşi cu data emiterii
avizului, şi ora plecării ori cu ştersături sau adăugări necertificate;
d) comercializarea materialelor lemnoase în afara
pieţelor, târgurilor, oboarelor, burselor de mărfuri şi altora asemenea,
autorizate conform normelor privind circulaţia materialelor lemnoase.
Art. 21. - Constituie contravenţii silvice şi se
sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei următoarele fapte:
a) permiterea comercializării materialelor lemnoase
şi/sau pomilor de Crăciun în pieţe, târguri, oboare, burse de mărfuri şi altele
asemenea, neautorizate conform normelor privind circulaţia materialelor
lemnoase în vigoare;
b) neîmprejmuirea de către deţinători a depozitelor, a
altor spaţii destinate depozitării temporare şi/sau a instalaţiilor de
prelucrare a materialelor lemnoase;
c) nedeţinerea sau necompletarea la zi a registrului
de evidenţă a intrărilor-ieşirilor de materiale lemnoase de către deţinătorii
depozitelor, ai altor spaţii destinate depozitării temporare şi/sau ai
instalaţiilor de prelucrare a materialelor lemnoase;
d) nerespectarea de către emitenţi a prevederilor
legale privind modul de completare şi eliberare a avizelor de însoţire a
materialelor lemnoase;
e) prezentarea la autoritatea vamală a avizului de
însoţire ori a documentului echivalent acestuia întocmit cu încălcarea
prevederilor normelor privind circulaţia materialelor lemnoase sau conţinând
neconcordanţe cu datele înscrise în declaraţia vamală ori în permisele vamale
eliberate sau în documentele anexate la acestea;
f) neprezentarea de către transportator a avizului de
însoţire în vederea efectuării controlului vamal al materialelor lemnoase
exportate;
g) nepredarea în custodie la structura teritorială
competentă a autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură a
dispozitivelor dreptunghiulare de marcat lemn de către persoanele juridice care
le deţin, în cazul încetării activităţii pentru care au fost confecţionate
aceste dispozitive, dizolvării sau reorganizării persoanei juridice, pierderii
autorizării, fie ca urmare a expirării certificatului de atestare în
activitatea de exploatare forestieră, fie ca urmare a retragerii avizului
structurii teritoriale competente a autorităţii publice centrale care răspunde
de silvicultură;
h) nerespectarea prevederilor legale privind declararea
pierderii, furtului sau distrugerii formularelor cu regim special ori
documentelor de provenienţă, a celor de însoţire, precum şi a registrului de
intrări-ieşiri de materiale lemnoase, prevăzute de normele privind circulaţia
materialelor lemnoase în vigoare;
i) transportul de la locul de recoltare a materialelor
lemnoase nemarcate cu amprenta dispozitivului dreptunghiular prevăzut de
normele privind circulaţia materialelor lemnoase în vigoare;
j) refuzul expeditorului de a plăti cheltuielile de
transport al materialelor lemnoase confiscate în condiţiile legii, la locul de
păstrare în custodie stabilit de agentul constatator;
k) refuzul transportatorului de a transporta
materialele lemnoase confiscate/reţinute în vederea confiscării la locul
indicat de agentul constatator.
CAPITOLUL VIII
Constatarea contravenţiilor silvice şi aplicarea
sancţiunilor
Art. 22. - (1) In cazul în care agenţii constatatori
constată că în timpul transportului cu mijloace feroviare sau navale
materialele lemnoase nu sunt însoţite de avizul de însoţire ori de documentul
comunitar echivalent acestuia, prevăzut în normele privind circulaţia
materialelor lemnoase, sau că nu au provenienţă legală, confiscarea
materialelor lemnoase se realizează după sosirea lor în staţia/portul de
destinaţie, la locul prevăzut pentru descărcare, cu anunţarea în scris a
destinatarului despre confiscare, de către personalul autorizat al operatorului
de transport feroviar, administratorului şi/sau gestionarului
infrastructurii/căpitanul portului, după caz.
(2) Materialele lemnoase reţinute/confiscate în
condiţiile legii de agenţi constatatori vor fi date în custodie ocolului silvic
celui mai apropiat de locul confiscării.
(3) In cazul în care la ocolul silvic prevăzut la alin.
(2) nu există spaţii adecvate şi/sau mijloace de încărcare-descărcare, agentul
constatator stabileşte de comun acord cu ocolul silvic respectiv un alt spaţiu
pentru deţinerea în custodie a materialului lemnos confiscat sau reţinut în
vederea confiscării, inclusiv în spaţiile deţinătorului, cu acceptul acestuia.
(4) Dacă materialele lemnoase reţinute/confiscate se
află în mijloace de transport, transportatorul este obligat să le transporte,
pe cheltuiala expeditorului, la locul de predare în custodie stabilit de
agentul constatator.
(5) Dacă materialele lemnoase reţinute/confiscate nu se
află în mijloace de transport, agentul constatator va înştiinţa cel mai
apropiat ocol silvic, care asigură ridicarea, transportarea şi depozitarea
acestora. Cheltuielile efectuate pentru ridicarea, transportarea şi depozitarea
materialelor lemnoase reţinute/confiscate se acoperă din sumele rezultate în
urma valorificării materialelor lemnoase reţinute/confiscate.
(6) In cazul aplicării sancţiunii complementare a
confiscării, pentru materialele lemnoase care nu se găsesc sau care nu pot fi
identificate, contravenientul este obligat la plata contravalorii lor în lei în
termenul legal, în numerar sau prin virament, în contul indicat în
procesul-verbal.
(7) Calculul contravalorii materialelor lemnoase
prevăzute la alin. (6) se face la preţuri de referinţă, pe specii şi
sortimente, stabilite anual în raport cu valoarea de circulaţie a materialelor
lemnoase, prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale care
răspunde de silvicultură, pe baza preţului pieţei, rezultat prin calcularea
mediei ultimelor preţuri de vânzare, comunicate de administratorii fondului
forestier proprietate publică, care au vândut sortimentul respectiv în ultimele
6 luni.
(8) In cazul neachitării contravalorii materialelor
lemnoase prevăzute la alin. (6), instituţia din care face parte agentul
constatator comunică debitul la organul fiscal teritorial competent în vederea
executării silite, în termen de 30 de zile de la expirarea termenului de
contestare.
Art. 23. - Sancţiunea amenzii contravenţionale se
aplică şi persoanelor juridice, limitele minime şi maxime ale amenzilor majorându-se
de 5 ori, cu excepţia acelora prevăzute numai pentru persoane juridice.
Art. 24. - (1) Au obligaţia şi dreptul să efectueze
controlul, să constate contravenţiile silvice şi să aplice sancţiunile
prevăzute în prezenta lege următorii agenţi constatatori:
a) personalul silvic din cadrul autorităţii publice
centrale care răspunde de silvicultură şi al structurilor sale teritoriale cu
specific silvic, împuternicit în acest scop;
b) personalul silvic din cadrul Regiei Naţionale a
Pădurilor - Romsilva şi al structurilor sale teritoriale cu specific silvic -
pentru contravenţiile silvice săvârşite în fondul forestier pe care îl
administrează/prestează servicii silvice sau pe care îl preia în vederea
administrării/asigurării serviciilor silvice, precum şi pentru exercitarea
controlului aplicării normelor privind circulaţia materialelor lemnoase;
c) personalul silvic din cadrul structurilor de rang
superior şi al ocoalelor silvice private - pentru contravenţiile silvice
săvârşite în fondul forestier pe care îl administrează/prestează servicii
silvice, precum şi pentru exercitarea controlului aplicării normelor privind
circulaţia materialelor lemnoase;
d) ofiţerii şi agenţii de poliţie din cadrul Poliţiei
Române şi Poliţiei de Frontieră Române - pentru constatarea contravenţiilor şi
aplicarea sancţiunilor pentru faptele prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. a) si
b), art. 8 alin. (1)lit. a) si b), art. 9, 11, 12 şi 19-21;
e) ofiţerii şi subofiţerii din cadrul Jandarmeriei
Române - pentru constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor pentru
faptele prevăzute la art. 9 lit. a) şi b), art. 11 lit. a)-d), art. 12, art. 17
lit. b) şi c), art. 20 lit. d) şi art. 21 lit. a) şi b);
f) personalul silvic din cadrul structurilor de
administrare a parcurilor naţionale şi a parcurilor naturale, împuternicit în
acest scop - pentru contravenţiile silvice săvârşite în parcul pe care îl
administrează, precum şi pentru exercitarea controlului aplicării normelor
privind circulaţia materialelor lemnoase;
g) ofiţerii şi subofiţerii din cadrul serviciilor
profesioniste - pentru situaţii de urgenţă, pentru constatarea contravenţiilor
şi aplicarea sancţiunilor pentru faptele prevăzute la art. 9 lit. b), art. 10
lit. a) şi art. 11 lit. c).
(2) Agenţii constatatori prevăzuţi la alin. (1) lit.
a)-c) şi f) îndeplinesc o funcţie care implică exerciţiul autorităţii de stat
şi primesc o legitimaţie de control de la instituţia din care fac parte.
(3) Legitimaţia de serviciu a agenţilor constatatori
prevăzuţi la alin. (1) lit. d), e) şi g) constituie legitimaţia de control,
prevăzută de prezenta lege.
Art. 25. - (1) Agentul constatator care aplică
sancţiunea dispune şi reţinerea/confiscarea bunurilor destinate, folosite sau
rezultate din contravenţiile silvice, în condiţiile legii. In toate situaţiile
agentul constatator descrie în procesul-verbal de constatare a contravenţiei
silvice bunurile supuse confiscării şi ia în privinţa lor măsurile de
conservare sau de valorificare, făcând menţiunile corespunzătoare în
procesul-verbal.
(2) Agentul constatator are obligaţia să stabilească
cine este proprietarul bunurilor confiscate şi, dacă acestea aparţin unei alte
persoane decât contravenientul, în procesul-verbal se vor menţiona, dacă este
posibil, datele de identificare a proprietarului sau se vor preciza motivele
pentru care identificarea nu a fost posibilă.
Art. 26. - (1) Contravenţia silvică se constată
printr-un proces-verbal încheiat de agentul constatator.
(2) Agentul constatator este obligat să aducă la
cunoştinţa contravenientului dreptul de a face obiecţiuni cu privire la
conţinutul actului de constatare a contravenţiei silvice. Obiecţiunile
contravenientului se consemnează distinct în procesul-verbal de constatare a
contravenţiei silvice la rubrica „Obiecţiuni", sub sancţiunea nulităţii procesului-verbal.
(3) Procesul-verbal de constatare a contravenţiei
silvice se semnează pe fiecare pagină de agentul constatator şi de
contravenient. In cazul în care contravenientul nu este de faţă, refuză sau nu
poate să semneze, agentul constatator face menţiune despre aceste împrejurări,
care trebuie să fie confirmate de cel puţin un martor, sub semnătură.
(4) In lipsa unui martor, agentul constatator va
preciza motivele care au condus la încheierea procesului-verbal de constatare a
contravenţiei silvice în acest mod.
Art. 27. - (1) Procesul-verbal de constatare a
contravenţiei silvice se înmânează sau se comunică în copie contravenientului
şi, dacă este cazul, părţii vătămate şi proprietarului bunurilor confiscate.
(2) Comunicarea se face de către instituţia din care
face parte agentul constatator, în termen de cel mult 30 de zile calendaristice
de la data constatării, prin poştă, cu aviz de primire, sau prin afişare la
sediul contravenientului. Afişarea se consemnează într-un proces-verbal semnat de
cel puţin un martor.
(3) In situaţia în care contravenientul a fost
sancţionat cu amendă, precum şi dacă a fost obligat la plata despăgubirilor
pentru prejudiciul adus pădurii, odată cu procesul-verbal i se
înmânează/comunică şi înştiinţarea de plată.
(4) In înştiinţarea de plată se face menţiunea cu
privire la obligativitatea achitării amenzii şi, după caz, a despăgubirilor, în
termen de 30 de zile de la comunicare sau de 15 zile de la soluţionarea
contestaţiei, în caz contrar urmând să se procedeze la executarea silită în
condiţiile legii.
(5) In cazul neachitării amenzii, instituţia din care
face parte agentul constatator comunică debitul la organul fiscal teritorial
competent în vederea executării silite, în termen de 30 de zile de la expirarea
termenului de contestare.
(6) In cazul neachitării despăgubirilor pentru pagube
aduse pădurii, ocolul silvic care administrează/asigură serviciile silvice
comunică debitul la organul fiscal teritorial competent, în vederea executării
silite, în termen de 30 de zile de la expirarea termenului de contestare a
procesului-verbal de constatare a contravenţiei.
(7) Punerea în executare a sancţiunii amenzii
contravenţionale se face astfel:
a) de către instituţia din care face parte agentul
constatator, dacă nu se exercită calea de atac împotriva procesului-verbal de
constatare a contravenţiei silvice în termenul prevăzut de lege;
b) de către instanţa judecătorească, în celelalte
cazuri.
Art. 28. - (1) Contravenientul poate achita în termen
de cel mult 48 de ore de la data încheierii/comunicării procesului-verbal
jumătate din minimul amenzii prevăzute în prezenta lege, agentul constatator
făcând menţiune despre această posibilitate în procesul-verbal.
(2) In procesele-verbale de constatare şi sancţionare a
contravenţiilor silvice se indică atât contul de venituri al bugetului de stat,
în care se virează suma, cât şi codul fiscal al persoanei juridice din care
face parte agentul constatator.
Art. 29. - (1) Plata amenzii se face la casieria
ocolului silvic în al cărui teritoriu de competenţă s-a săvârşit contravenţia
silvică, la unităţile Trezoreriei Statului în raza cărora contravenienţii îşi
au sediul sau domiciliul fiscal ori la casieriile autorităţilor administraţiei
publice, atât în numerar, cât şi prin virament.
(2) Contravenientul este obligat să depună la
instituţia din care face parte agentul constatator chitanţa de plată a amenzii
stabilite prin procesul-verbal de contravenţie silvică şi să plătească
despăgubirile pentru prejudiciile produse prin săvârşirea contravenţiei
silvice.
Art. 30. - (1) Sancţiunea contravenţională se
stabileşte şi se aplică de către agentul constatator.
(2) In situaţia în care prin contravenţia săvârşită s-a
produs un prejudiciu, contravenientul este obligat la plata valorii
despăgubirii.
(3) Valoarea despăgubirii se calculează de către:
a) agentul constatator, dacă acesta este personal
silvic;
b) ocolul silvic pe al cărui teritoriu de competenţă a
fost săvârşită fapta, în celelalte cazuri.
(4) In cazul prevăzut la alin. (3) lit. b), instituţia
din care face parte agentul constatator solicită în scris ocolului silvic să
efectueze calculul valorii despăgubirilor, care are obligaţia de a răspunde
solicitării în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea acesteia.
(5) Calculul despăgubirilor pentru prejudicii aduse
pădurii se face potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
85/2006 privind stabilirea modalităţilor de evaluare a pagubelor produse
vegetaţiei forestiere din păduri şi din afara acestora, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 84/2007.
(6) Pe lângă sancţiunea aplicată şi plata valorii
despăgubirilor, în cazul contravenţiilor silvice pentru faptele prevăzute la
art. 6 lit. d), art. 7 alin. (1) lit. a), b), e) şi f), art. 9 lit. a), c) şi
d), art. 11 lit. a) şi d), art. 12, art. 13, art.' 16 lit. a), art. 17 lit. a),
d) şi e), contravenientul este obligat să realizeze lucrările necesare pentru
readucerea la starea iniţială a fondului forestier sau, după caz, să suporte
costurile necesare pentru realizarea acestor lucrări.
(7) Lucrările necesare pentru readucerea la starea
iniţială a fondului forestier şi valoarea estimată a acestora se stabilesc de
către agentul constatator sau, după caz, de către ocolul silvic pe al cărui
teritoriu de competenţă a fost săvârşită fapta.
Art. 31. - (1) In caz de constatare a nulităţii
procesului-verbal de constatare a contravenţiei silvice, bunurile confiscate se
restituie de îndată celui în drept.
(2) Dacă bunurile prevăzute la alin. (1) au fost
valorificate, instanţa va dispune să se achite celui în drept o despăgubire
care se stabileşte în raport cu valoarea de circulaţie a bunurilor.
Art. 32. - Impotriva procesului-verbal de constatare a
contravenţiei silvice şi de aplicare a sancţiunii se poate face plângere în
termen de 15 zile de la data înmânării sau comunicării acestuia.
Art. 33. - (1) Plângerea, însoţită de copia
procesului-verbal de constatare a contravenţiei silvice, se depune la
judecătoria în a cărei circumscripţie a fost săvârşită fapta, în condiţiile
legii.
(2) Plângerea şi celelalte acte de procedură privind
soluţionarea acesteia sunt scutite de taxa judiciară de timbru şi timbru
judiciar.
Art. 34. - Sumele încasate din plata amenzilor la
contravenţiile silvice se distribuie după cum urmează:
a) 20% se varsă în contul persoanei juridice în
structura căreia îşi desfăşoară activitatea agentul constatator care a aplicat
amenda;
b) 80% se varsă la bugetul de stat, în cazul
contravenţiilor săvârşite de către persoanele juridice sau, după caz, la
bugetul local pentru contravenţiile săvârşite de către persoanele fizice.
Art. 35. - Valorificarea bunurilor confiscate, cu
excepţia materialelor lemnoase, se face conform reglementărilor privind modul
şi condiţiile de valorificare a bunurilor intrate, potrivit legii, în
proprietatea privată a statului.
Art. 36. - (1) Materialele lemnoase confiscate, precum
şi cele abandonate se valorifică prin licitaţie, în termen de maximum 30 de
zile calendaristice de la data confiscării, de către ocolul silvic pe raza
căruia s-au depozitat materialele lemnoase în custodie. Agentul fiscal local va
fi invitat să facă parte din comisia de licitaţie.
(2) Pentru desfăşurarea licitaţiei prevăzute la alin.
(1), ocolul silvic are obligaţia de a întocmi documentaţia de vânzare, de a
încasa contravaloarea materialelor lemnoase şi de a distribui sumele încasate
conform prevederilor prezentei legi. Licitaţia se anunţă în mass-media locală
şi prin afişe la sediile unităţilor administrativ-teritoriale şi al ocolului
silvic pe raza căruia s-au depozitat materialele lemnoase în custodie, într-un
termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data confiscării. Licitaţia se
organizează în termen de minimum 10 zile de la data anunţării, iar materialul
lemnos confiscat care nu s-a vândut la o licitaţie se poate vinde prin
negociere.
(3) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) lemnul de
foc şi pomii de Crăciun confiscaţi. Lemnul de foc confiscat se valorifică în
următoarea ordine de priorităţi: crese, grădiniţe, şcoli, case de copii, cămine
de bătrâni, spitale, primării, pentru nevoile proprii ale acestora. Pomii de
Crăciun confiscaţi se valorifică de urgenţă, prin licitaţie sau prin negociere,
fără a fi obligatorie publicitatea prevăzută la alin. (2).
(4) Valorificarea materialelor lemnoase prevăzute la
alin. (3) se face la preţuri stabilite în raport cu valoarea de circulaţie a
materialelor lemnoase confiscate, aprobate anual de conducerea structurii
teritoriale competente a autorităţii publice centrale care răspunde de
silvicultură.
(5) Sumele încasate din vânzarea materialelor lemnoase
confiscate, rămase după deducerea cheltuielilor de custodie, organizare a
licitaţiei şi transport, după caz, precum şi sumele încasate din plata
contravalorii materialelor lemnoase confiscate care nu se găsesc sau care nu
pot fi identificate, prevăzute la art. 22 alin. (5), se distribuie astfel:
a) 35% din contravaloarea materialelor lemnoase
confiscate rămân la dispoziţia persoanei juridice în structura căreia îşi
desfăşoară activitatea agentul constatator care a aplicat amenda sau a realizat
confiscarea;
b) 65% la bugetul de stat, în fondul de ameliorare a
fondului funciar cu destinaţie silvică, în cazul în care materialul lemnos
provine din fondul forestier proprietate publică a statului, sau la bugetele
locale, în cazul în care materialul lemnos provine din fondul forestier
proprietate publică/privată a unităţilor administrativ-teritoriale ori din cel
proprietate privată dacă proprietarul este contravenient, precum şi în cazul
materialelor lemnoase abandonate a căror provenienţă nu poate fi stabilită.
Art. 37. - (1) Materialul lemnos confiscat a cărui
provenienţă se identifică se pune la dispoziţia proprietarului de drept, dacă
acesta nu este contravenient.
(2) Contravenientul este obligat la plata cheltuielilor
de depozitare şi pază pe perioada custodiei pentru materialele lemnoase
prevăzute la alin. (1).
Art. 38. - (1) Pentru motive temeinice instanţa poate
acorda un termen de plată a amenzii de cel mult 30 de zile sau poate dispune
eşalonarea plăţii într-un termen de cel mult 3 luni.
(2) Hotărârea instanţei este definitivă şi executorie.
Art. 39. - (1) Dacă agentul constatator apreciază că
fapta a fost săvârşită în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale,
constituie infracţiune, sesizează organul de urmărire penală competent.
(2) In cazul în care fapta a fost urmărită ca
infracţiune şi ulterior s-a stabilit de către procuror sau de către instanţă că
ea constituie contravenţie, actul de sesizare ori de constatare a faptei,
împreună cu o copie de pe rezoluţia, ordonanţa sau, după caz, de pe hotărârea
judecătorească, se trimite de îndată organului în drept să constate
contravenţia silvică, pentru a lua măsurile ce se impun conform legii.
(3) Aplicarea sancţiunii amenzii contravenţionale se
prescrie în termen de 6 luni de la data săvârşirii faptei.
Art. 40. - (1) Sumele prevăzute la art. 34 lit. a) şi
art. 36 alin. (5) lit. a), în cadrul fiecărei persoane juridice din care fac
parte agenţii constatatori, se constituie un fond de stimulare a personalului
silvic/agenţilor constatatori, în condiţiile legii.
(2) Norma metodologică privind constituirea şi
utilizarea fondului de premiere prevăzut la alin. (1) se aprobă prin ordin al
ministrului autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură.
CAPITOLUL IX
Dispoziţii finale
Art. 41. - Prevederile prezentei legi se completează cu
cele ale Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002,
cu modificările şi completările ulterioare, în măsura în care prezenta lege nu
dispune altfel.
Art. 42. - (1) Contravenţiile silvice se constată de
agenţii constatatori prin procese-verbale de constatare a contravenţiei
silvice, încheiate în 3 exemplare pe formulare tipizate cu regim special, care
circulă astfel: exemplarul 1 la contravenient, exemplarul 2 la organul fiscal
teritorial competent în vederea executării silite, dacă nu au fost achitate în
termen amenda şi eventualele despăgubiri, iar exemplarul 3 rămâne la instituţia
din care face parte agentul constatator.
(2) Modelul şi conţinutul formularului tipizat de
proces-verbal de constatare a contravenţiei silvice sunt prevăzute în anexa nr.
1.
(3) Modelul şi conţinutul formularului de înştiinţare
de plată sunt prevăzute în anexa nr. 2.
(4) In cazul reţinerii în vederea stabilirii
provenienţei şi/sau confiscării materialelor lemnoase sau altor produse
nelemnoase, precum şi în cazul dării în custodie a materialelor lemnoase
reţinute/confiscate, agentul constatator încheie procesul-verbal de
reţinere/confiscare/dare în custodie, după caz, pe formular tipizat.
(5) Pentru probarea provenienţei materialelor lemnoase
reţinute, agentul constatator stabileşte un termen care nu poate fi mai mare de
3 zile calendaristice de la data încheierii procesului-verbal de reţinere.
(6) Modelul şi conţinutul formularului tipizat de
proces-verbal de reţinere/confiscare/dare în custodie este prevăzut în anexa
nr. 3.'
(7) Tipărirea formularelor prevăzute la alin. (2), (3)
şi (6) se realizează de către Compania Naţională „Imprimeria Naţională" -
S.A. care va asigura distribuirea acestora contra cost instituţiilor din care
fac parte agenţii constatatori prevăzuţi la art. 24 alin. (1).
(8) Până la confecţionarea şi distribuirea
formularelor prevăzute la alin. (7), agenţii constatatori folosesc în
activitatea de constatare a contravenţiilor silvice formularele tipizate
utilizate anterior intrării în vigoare a prezentei legi de către instituţiile
din care fac parte agenţii constatatori.
(9) Modelul şi conţinutul legitimaţiei de control
prevăzute la art. 24 alin. (2) sunt prevăzute în anexa nr. 4.
Art. 43. - (1) In scopul urmăririi modului de
soluţionare a contravenţiilor silvice şi pentru a asigura posibilitatea
identificării de către agenţii constatatori a situaţiilor de repetare a
aceleiaşi fapte de către contravenient, pentru aplicarea sancţiunilor
majorate/complementare, după caz, se constituie o bază de date în sistem
electronic la care au acces toţi agenţii constatatori prevăzuţi la art. 24 alin.
(1).
(2) Elementele necesare constituirii bazei de date
prevăzute la alin. (1), competenţele de acces la această bază de date, precum
şi orice alte proceduri referitoare la gestionarea ei se stabilesc prin
protocoale încheiate între autoritatea publică centrală care răspunde de
silvicultură şi instituţiile din care fac parte agenţii constatatori, în termen
de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
(3) Furnizarea datelor cu caracter personal în cazul
persoanelor fizice sancţionate în temeiul prezentei legi se asigură prin grija
serviciilor publice comunitare locale de evidenţă a persoanelor, la cererea
agenţilor constatatori, în scopul exercitării atribuţiilor legale, fără plata
vreunei taxe sau a vreunui tarif şi cu respectarea prevederilor Legii nr.
677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu
caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 44. -Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din
prezenta lege.
Art. 45. - Prezenta lege intră în vigoare la 30 de zile
de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 46. - La data intrării în vigoare a prezentei
legi, se abrogă Legea nr. 31/2000 privind stabilirea şi sancţionarea
contravenţiilor silvice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 144 din 6 aprilie 2000, cu modificările şi completările ulterioare, precum
şi orice alte dispoziţii contrare.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANĂ
ANEXA Nr. 1
|
Ministerul Mediului şi Pădurilor
Direcţia de inspecţii silvice şi
cinegetice/Inspectoratul teritorial de regim silvic şi de vânătoare
Adresa:......................................................................................
|
Seria.......Nr........
PROCES-VERBAL
de constatare a contravenţiei silvice
Incheiat astăzi......luna.............anul.......în
localitatea...................................
Subsemnaţii: Funcţia:
Locul de muncă:
1............................................................................................................................
2............................................................................................................................
3............................................................................................................................
în temeiul Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi
al................................................., am constatat că:
Făptuitorul............................................................,
cu sediul......................................., înregistrat în registrul
comerţului cu nr............................, cod fiscal.....................,
reprezentat prin
numitul......................................................................................,
zis........................................, domiciliat în
judeţul.................., localitatea......................,
adresa......................................................, fiul
lui..............................şi al...................................,
ocupaţia............................., loc de
muncă................................................., posesor al Bl
(CI)/paşaportului seria.........nr............................., CNP
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| , eliberat de.............................la data
de....................,în ziua
de...............luna.....................anul................., în jurul
orelor................,în locul numit......................din raza Ocolului
Silvic
....................................................................., de
pe raza comunei .........................................,
judeţul.........................
a săvârşit faptele:
în următoarele împrejurări/detalii/circumstanţe
agravante.....................................................................................................,
prin încălcarea
prevederilor...............................................................................................................................................................,
cauzând o pagubă de................lei, conform fişei de calcul anexate, care
face parte integrantă din prezentul proces-verbal.
Au fost reţinute în vederea confiscării, în baza
art............................................., următoarele lucruri
(bunuri): ..........................................................................................................,
care aparţin...............................................şi se predau în
custodie numitului
.................................................................., domiciliat
în..............................................,
judeţul........................,
funcţia..................................................la......................................................,
posesor al Bl (CI) seria...........nr............................, CNP |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|.
Depozitarea se face în
locul.............................................................................
In conformitate cu
art....................................................., operatorul economic
este obligat la plata contravalorii următoarelor materiale lemnoase, conform
calculaţiei anexate, care face parte integrantă din prezentul proces-verbal:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Organul constatator propune/aplică: 1. amenda
de....................lei, conform
art......................din........................;
2. amenda de......................lei, conform art......................din........................;
3. amenda de..........................lei, conform
art.............................din................................., în total
o amendă de....................................lei.
Deoarece sunt/nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute
de art......................din................făptuitorul poate/nu poate
achita în termen de 48 de ore jumătate din minimul legal al amenzii, respectiv
suma de............lei. O copie de pe chitanţă, în acest caz, se predă de către
contravenient agentului constatator sau se trimite prin poştă instituţiei din
care face parte agentul constatator.
Alte menţiuni (obiecţiunile contravenientului)
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Contravenientul nu este de faţă/refuză/nu poate să
semneze procesul-verbal.
De faţă a fost martor (dacă nu sunt martori se arată
motivul)...................................................................,
domiciliat în ............................,
funcţia.........................................., locul de
muncă............................., BI/CI seria.........nr...............................,
CNP |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|. Amenda va fi achitată în contul
nr..................................................................., iar
despăgubirea în contul
nr......................................................, în termen de 15 zile
de la comunicare, iar o copie de pe dovada plăţii va fi comunicată prin poştă
sau fax instituţiei noastre.
Cu drept de plângere în termen de 15 zile de la data
comunicării la judecătoria în raza căreia s-a săvârşit fapta.
ANEXA Nr. 2
1)
........................
.......................
..........................
ÎNŞTIINŢARE DE PLATĂ
pentru debitorul:
Numele şi
prenumele....................................................., prenumele
părinţilor.........................................., data şi locul
naşterii..................................................., domiciliul actual
stabil........................................................,
CNP......................................., BI/CI seria ........
nr............, emis(ă) de Poliţia ................................... la data
de ............................................., ocupaţia
................................., locul de
muncă...............................................................................
In baza procesului-verbal de constatare şi sancţionare
a contravenţiilor silvice încheiat în ziua de...........luna.............. anul
...........la................, vă comunicăm prezenta înştiinţare de plată
pentru suma totală de.............. lei, constituită debit la instituţia
noastră pe numele dumneavoastră.
După trecerea termenului-limită prevăzut în
procesul-verbal sus-menţionat, acesta devine titlu executoriu, fără nicio altă
formalitate, şi se supune executării silite, în condiţiile dispoziţiilor legale
imperative privind executarea silită a creanţelor bugetare.
Această înştiinţare de plată se comunică dumneavoastră,
în calitate de debitor bugetar, conform actelor normative în vigoare, pentru
opozabilitate, împreună cu procesul-verbal în cauză.
Contravenientul nu se află de faţă/refuză/nu poate să
semneze.
Se confirmă de martorul:
Numele şi prenumele................................,
prenumele părinţilor...................şi.................................,
data şi locul naşterii ..................................., domiciliul actual
stabil..................................................................,
CNP...................................., BI/CI
seria.........nr................., emis(ă) de
Poliţia..........................la data de..........., ocupaţia................................,
locul de muncă
Agenţii constatatori,
1......................................................
2......................................................
Mi s-a înmânat şi am primit o copie a înştiinţării de
plată, astăzi, ziua.......luna............anul............
....................................................................
(numele, prenumele şi semnătura contravenientului)
1) Denumirea
instituţiei din care face parte agentul constatator.
ANEXA Nr. 3
1)
........................................
........................................
.......................................
PROCES-VERBAL
(de dare în custodie a bunurilor reţinute în vederea
stabilirii provenienţei/confiscate)
1. Data încheierii...................../......................./............
2. Locul încheierii...................................
3. Agenţi constatatori:
|
Numele şi prenumele
|
Funcţia
|
Locul de muncă
|
a)
|
|
|
|
b)
|
|
|
|
4. Am constatat cu
ocazia..............................................................................
următoarele:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
5. Aspectele constatate constituie contravenţii silvice
şi s-au sancţionat în conformitate cu actul normativ.........................,
prin Procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei silvice
nr................................
6. S-a procedat la reţinerea în vederea stabilirii
provenienţei/confiscarea următoarelor bunuri: 6.1. dobândite prin fapta comisă:
Nr. crt.
|
Sortiment
|
U.M.
|
Cantităţi
|
Preţ unitar (lei/U.M.)
|
Valoare totală (lei)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.2. care au servit la săvârşirea
faptei:..................................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
7. Bunurile au fost reţinute/confiscate de la
numitul...................................., cu domiciliul în comuna
(oraşul)......................,
str.........................................nr..................., judeţul
........................................, care are calitatea de
contravenient/însoţitor al transportului/reprezentant al S.C........................................../cumpărător.
8. Obiecţiunile celui de la care s-a făcut
reţinerea/confiscarea sunt:..................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
9. Bunurile reţinute/confiscate au fost date în
custodie dnei/dlui...................................., având funcţia
de........................ la....................., posesoare/posesor a/al
B.I./C.I. seria..................nr......................., emis(ă) de
Poliţia............................la data de........../........../...........,
cu domiciliul în comuna
(oraşul).................str...............nr..............Judeţul.......................
10. Pentru probarea provenienţei bunurilor reţinute se
dă termen până la data de........../........../..........., când se vor
prezenta organelor de constatare actele legale doveditoare. In caz contrar, se
dispune de către organele de constatare confiscarea bunurilor reţinute.
11. Bunurile reţinute în vederea stabilirii
provenienţei s-au restituit proprietarului din următoarele motive:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
12. In urma analizei documentelor s-a dispus
CONFISCAREA la data de......................de
către...................................., având funcţia
de....................................la.......................
13. După valorificarea bunurilor confiscate
conform pct. 6.1, după control rămân în gestiunea/custodia
numitului....................................următoarele bunuri:
Nr. crt.
|
Sortiment
|
U.M.
|
Cantitate
|
Valoare
|
Confiscată
|
Valorificată
|
Gestiune
|
Confiscată
|
Valorificată
|
Gestiune
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bunurile au fost valorificate conform chitanţelor
nr.....................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
14. Prezentul proces-verbal s-a încheiat în 4 (patru)
exemplare, din care:
- unul la agentul constatator;
- unul la făptuitor;
- unul la custode;
- unul la contabilitatea1)....................................................,
pentru urmărirea gestionară a bunurilor confiscate.
Agenţi constatatori,
a).......................................
b).......................................
Contravenient,
.............................................
Custode,
.............................................
1) Denumirea şi
adresa instituţiei din care face parte agentul constatator.
ANEXA Nr. 4*)
|
In baza prevederilor Legii nr.46/2008-Codul silvic şi Legii
vânătorii şi a protecţiei fondului cinegetic nr.407/2006,
personalul silvic împuternicit prin această legitimaţie are următoarele
drepturi:
- are acces deplin, în condiţiile legii, în orice situaţie, pe
terenurile cuprinse în fondul forestier şi cinegetic naţional, în vegetaţia
din afara fondului forestier naţional şi la sediile persoanelor juridice sau
în incintele în care se desfăşoară o activitate referitoare la domeniul
forestier şi cinegetic;
- efectuează inspecţii şi controale în domeniul de competenţă;
- constată şi sancţionează contravenţii şi constată fapte ce
pot constitui infracţiuni în domeniul forestier şi cinegetic;
- confiscă sau reţine în vederea confiscării, în
condiţiile legii, bunurile folosite ori rezultate în urma săvârşirii
faptelor ilegale;
- legitimează, în vederea stabilirii identităţii, persoanele
care încalcă dispoziţiile legale din domeniile de competenţă a autorităţii
publice centrale care răspunde de silvicultură.
|
|
MINISTERUL MEDIULUI ŞI PĂDURILOR DIRECŢIA DE INSPECŢII SILVICE ŞI CINEGETICE
B-dul Libertăţii nr.12, sector 5, RO
-040129, Bucureşti
Legitimaţie de control nr.........................
D-l(d-na)......................................................................................................
C.I./B.I.
seria......................nr....................................................................
Funcţia.............................................................................................................
este împuternicit să efectueze controlul silvic şi cinegetic în
orice situaţie care implică exerciţiul autorităţii publice conferit conform
competenţelor legale
|
|
Vizat 2010
|
Vizat 2011
|
Vizat 2012
|
Vizat 2013
|
Vizat 2014
|
|
*) Anexa nr. 4 este reprodusă în facsimil.