LEGE
Nr. 176 din 18 octombrie 2000 * Republicata
privind dispozitivele medicale
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 79 din 24 ianuarie 2005
*) Republicata in temeiul art. V din Legea nr. 434/2004 pentru modificarea
Legii nr. 176/2000 privind dispozitivele medicale, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.009 din 2 noiembrie 2004, dandu-se
textelor o noua numerotare.
Legea nr. 176/2000 privind dispozitivele medicale a fost publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 544 din 2 noiembrie 2000.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta lege stabileste cadrul legal si institutional pentru controlul
dispozitivelor medicale, dispozitivelor medicale implantabile active,
dispozitivelor medicale pentru diagnostic in vitro, puse in functiune si
utilizate, denumite in continuare dispozitive medicale, precum si pentru
controlul activitatilor de comercializare, distributie si de prestari de
servicii in domeniul dispozitivelor medicale.
(2) Prevederile prezentei legi se aplica si accesoriilor dispozitivelor
medicale, atunci cand accesoriile sunt folosite impreuna cu un dispozitiv
medical pentru a permite utilizarea acestuia in scopul propus. In sensul
prezentei legi, accesoriile sunt tratate ca dispozitive medicale.
Art. 2
(1) Termenii folositi in prezenta lege se definesc conform prevederilor
art. 4 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, cu
modificarile si completarile ulterioare, si potrivit prevederilor art. 2 din
Hotararea Guvernului nr. 190/2003 privind stabilirea conditiilor de introducere
pe piata si de utilizare a dispozitivelor medicale, ale art. 2 din Hotararea
Guvernului nr. 344/2004 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata
si/sau de punere in functiune a dispozitivelor medicale implantabile active si
ale art. 2 din Hotararea Guvernului nr. 798/2003 privind stabilirea conditiilor
de introducere pe piata si de utilizare a dispozitivelor medicale pentru
diagnostic in vitro.
(2) In sensul prezentei legi, termenul supraveghere in utilizare se
defineste ca fiind ansamblul de masuri prin care se asigura si se confirma
siguranta in functionare si performantele, conform scopului propus, pe toata
durata de exploatare a dispozitivului medical si se identifica incidentele in
utilizare.
Art. 3
(1) Activitatile de comercializare, de distributie si de prestari de
servicii in domeniul dispozitivelor medicale se desfasoara cu respectarea
prevederilor prezentei legi si a normelor metodologice aplicabile, aprobate
prin ordin al ministrului sanatatii.
(2) Activitatile prevazute la alin. (1) sunt supuse controlului prin
avizare. Exceptie de la aceasta cerinta fac activitatile care se realizeaza de
catre insusi producatorul dispozitivelor medicale ce fac obiectul acestor
activitati.
(3) Avizul prevazut la alin. (2) se emite de Ministerul Sanatatii, cu
respectarea normelor metodologice aplicabile, in baza evaluarii competentei si
a capabilitatii persoanelor fizice sau juridice, dupa caz, de a realiza
activitatile pentru care solicita avizul.
Art. 4
(1) Dispozitivele medicale se comercializeaza, se distribuie, se instaleaza
si se intretin, pentru a fi utilizate in conformitate cu scopul propus, numai
de catre persoanele fizice sau juridice pentru care s-a emis avizul prevazut la
art. 3 alin. (2).
(2) Persoanele fizice si juridice care realizeaza activitatile prevazute la
art. 3 alin. (1) si care modifica parametrii functionali ori configuratia
dispozitivelor medicale sunt considerate producatori si sunt obligate ca,
anterior punerii in functiune si utilizarii dispozitivelor medicale asupra
carora au intervenit, sa supuna aceste dispozitive medicale evaluarii
conformitatii, potrivit cerintelor conform prevederilor Hotararii Guvernului
nr. 190/2003, ale Hotararii Guvernului nr. 798/2003 sau ale Hotararii
Guvernului nr. 344/2004, dupa caz.
Art. 5
Dispozitivele medicale puse in functiune si aflate in utilizare se supun,
in conditiile stabilite prin instructiunile aprobate prin ordin al ministrului
sanatatii, urmatoarelor modalitati de control:
a) verificare periodica;
b) verificare dupa reparare sau modificare;
c) inspectie si testare inopinata;
d) supraveghere in utilizare.
Art. 6
(1) Activitatile de evaluare prevazute la art. 3 alin. (3), precum si cele
de control prevazute la art. 5 se realizeaza de catre Oficiul Tehnic de
Dispozitive Medicale, denumit in continuare OTDM, infiintat prin reorganizarea
Statiei de Verificare si Intretinere a Aparaturii Medicale - SVIAM, care se
desfiinteaza.
(2) OTDM este institutie publica, cu personalitate juridica, finantata din
venituri proprii, aflata in coordonarea Ministerului Sanatatii. OTDM asigura existenta
mijloacelor tehnice si realizarea activitatilor ce ii revin conform
prevederilor prezentei legi la nivelul intregii tari.
(3) Sediul OTDM este in municipiul Bucuresti, bd. Nicolae Titulescu nr. 58,
sectorul 1.
(4) Regulamentul de organizare si functionare al OTDM se aproba prin
hotarare a Guvernului.
Art. 7
(1) In aplicarea prevederilor prezentei legi, OTDM are urmatoarele
atributii principale:
a) elaboreaza proceduri tehnice specifice in domeniul dispozitivelor
medicale, care se aproba prin decizie a directorului OTDM;
b) evalueaza si/sau auditeaza, la cererea Ministerului Sanatatii,
persoanele fizice sau juridice care solicita avizul prevazut la art. 3 alin.
(3);
c) asigura, prin examinare si testare, controlul dispozitivelor medicale,
in baza normelor metodologice aprobate prin ordin al ministrului sanatatii;
d) asigura evaluarea performantelor dispozitivelor medicale, in conditiile
prevazute de prezenta lege;
e) informeaza operativ Ministerul Sanatatii in legatura cu rezultatele
evaluarilor/auditarilor si controalelor realizate conform prevederilor
prezentei legi.
(2) OTDM desfasoara si alte activitati, in conditiile legii.
Art. 8
Dispozitivele medicale second hand (la mana a doua), precum si dispozitivele
medicale provenite din donatii se pun in functiune si sunt utilizate numai in
urma evaluarii performantelor acestora de catre OTDM si in baza avizului
eliberat de catre acesta.
CAP. 2
Autoritati si organisme imputernicite in domeniul dispozitivelor medicale
Art. 9
(1) Ministerul Sanatatii este autoritatea competenta si decizionala in
domeniul dispozitivelor medicale.
(2) In cadrul Ministerului Sanatatii functioneaza structura de specialitate
care asigura realizarea politicii acestuia in domeniul dispozitivelor medicale.
Art. 10
Comisia pentru dispozitive medicale este un organism alcatuit din experti
pe domenii medicale, numit prin ordin al ministrului sanatatii. Din comisie fac
parte si cate un reprezentant al producatorilor si al utilizatorilor, desemnati
de asociatiile acestora.
Art. 11
(1) Comisia pentru dispozitive medicale impreuna cu structura de
specialitate prevazuta la art. 9 alin. (2) organizeaza desfasurarea
investigatiei clinice pe subiecti umani a dispozitivelor medicale, potrivit
prevederilor reglementarilor in vigoare.
(2) Componenta, organizarea si atributiile Comisiei pentru dispozitive
medicale se aproba prin ordin al ministrului sanatatii.
CAP. 3
Supravegherea dispozitivelor medicale
Art. 12
Persoanele fizice si persoanele juridice care presteaza activitatile
prevazute la art. 3 alin. (1) sunt obligate ca, anterior prestarii acestor
activitati, sa solicite avizul prevazut la art. 3 alin. (3) si sa faca
cunoscuta Ministerului Sanatatii orice modificare adusa conditiilor care au
stat la baza emiterii acestui aviz.
Art. 13
(1) In vederea asigurarii nivelului de securitate si performanta adecvat
scopului pentru care sunt realizate dispozitivele medicale si a evitarii generarii
de incidente, utilizatorii au obligatia:
a) de a utiliza dispozitivele medicale numai in scopul pentru care au fost
realizate;
b) de a se asigura ca dispozitivele medicale sunt utilizate numai in
perioada de valabilitate a acestora, cand este cazul, si ca nu prezinta abateri
de la performantele functionale si de la cerintele de securitate aplicabile;
c) de a aplica un program de supraveghere a dispozitivelor medicale, care
sa tina seama de riscul acestora pentru pacient, de domeniul de utilizare si de
complexitatea acestora, potrivit normelor metodologice in vigoare;
d) de a asigura verificarea periodica, intretinerea si repararea
dispozitivelor medicale;
e) de a comunica producatorilor si Ministerului Sanatatii orice incident
survenit in timpul utilizarii;
f) de a raporta Ministerului Sanatatii toate dispozitivele medicale
existente in unitate, inregistrate in evidentele contabile ca mijloace fixe,
indiferent de modul de procurare a acestora, conform normelor metodologice
aprobate prin ordin al ministrului sanatatii;
g) de a asigura un sistem documentat de evidenta privind dispozitivele
medicale utilizate, reparate si verificate.
(2) Exceptie de la prevederile alin. (1) fac dispozitivele medicale care se
gasesc la utilizator pentru investigare clinica sau evaluare a performantei in
vederea certificarii si care se supun cerintelor reglementarilor prevazute la
art. 11 alin. (1) sau, dupa caz, procedurii de evaluare a conformitatii
prevazute in reglementarea tehnica aplicabila.
Art. 14
Utilizatorii de dispozitive medicale trebuie sa se asigure ca pentru
dispozitivele medicale puse in functiune si utilizate se asigura piese de
schimb si ca exista unitati avizate pentru efectuarea service-ului.
CAP. 4
Sanctiuni
Art. 15
Incalcarea prevederilor prezentei legi atrage raspunderea disciplinara,
materiala, civila, contraventionala sau penala, dupa caz, potrivit legii.
Art. 16
Constituie contraventii urmatoarele fapte si se sanctioneaza astfel:
a) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (1), cu amenda de la 25.000.000
lei la 50.000.000 lei, aplicabila utilizatorilor si prestatorului activitatii
neavizate, precum si anularea dreptului de a se solicita avizul prevazut la
art. 3 alin. (2);
b) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (2), cu amenda de la 50.000.000
lei la 100.000.000 lei, retragerea avizului prevazut la art. 3 alin. (2) si a
dreptului de a mai solicita acest aviz;
c) nerespectarea prevederilor art. 8, cu amenda de la 25.000.000 lei la
50.000.000 lei si interzicerea utilizarii dispozitivului medical pana la data
obtinerii avizului prevazut de prezenta lege;
d) nerespectarea prevederilor art. 12, cu amenda de la 25.000.000 lei la
50.000.000 lei;
e) nerespectarea prevederilor art. 13 alin. (1) lit. a) - e), cu amenda de
la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei;
f) impiedicarea sub orice forma a persoanelor imputernicite sa isi exercite
atributiile prevazute in prezenta lege privind controlul dispozitivelor
medicale, cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei.
Art. 17
Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor contraventionale se fac
de personalul OTDM, imputernicit in acest scop.
Art. 18
(1) Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiilor se poate
face plangere de catre persoana juridica sau persoana fizica, in termen de 15
zile de la data comunicarii acestuia, la judecatoria in a carei raza
teritoriala s-a savarsit contraventia.
(2) Hotararea pronuntata de judecatorie este supusa cailor de atac
prevazute de lege.
Art. 19
Dispozitiile privind raspunderea contraventionala prevazute de prezenta
lege se completeaza cu cele ale Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare.
CAP. 5
Baza de date
Art. 20
Datele inregistrate in conformitate cu prezenta lege vor fi stocate intr-o
baza de date organizata si coordonata de Ministerul Sanatatii.
Art. 21
Normele metodologice si instructiunile aprobate prin ordin al ministrului
sanatatii conform prevederilor prezentei legi se publica in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I.
CAP. 6
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 22
(1) Pentru emiterea avizului prevazut la art. 12 Ministerul Sanatatii
percepe o taxa de 3.000.000 lei.
(2) Cuantumul sumei prevazute la alin. (1) poate fi modificat periodic prin
hotarare a Guvernului.
(3) Pentru examinarile prevazute la art. 7 alin. (1) lit. b) - d) OTDM
stabileste si incaseaza contravaloarea serviciilor fixate pe baza de tarife.
Art. 23
Sumele provenite din amenzi si taxele prevazute la art. 22 constituie
venituri la bugetul de stat, iar cele provenite din incasarea tarifelor se
considera venituri proprii, potrivit Ordonantei Guvernului nr. 22/1992 privind
finantarea ocrotirii sanatatii, aprobata prin Legea nr. 114/1992, cu
modificarile si completarile ulterioare, si se folosesc conform legii.
Art. 24
Personalul OTDM, imputernicit sa exercite activitatile prevazute la art. 7
alin. (1) lit. b) - d), are drept de acces in toate locatiile unde sunt puse in
functiune si se utilizeaza dispozitive medicale, precum si in locurile in care
se desfasoara activitatile prevazute la art. 3 alin. (1).
Art. 25
Persoanele juridice si persoanele fizice implicate in aplicarea
prevederilor prezentei legi sunt obligate sa asigure confidentialitatea cu
privire la informatiile obtinute in indeplinirea sarcinilor de serviciu.
Aceasta nu afecteaza obligatia cu privire la furnizarea informatiilor, in
cazurile care intra sub incidenta legii penale.
Art. 26
Ministerul Sanatatii va elabora in termen de 3 luni de la data intrarii in
vigoare a prezentei legi normele metodologice pentru aplicarea acesteia.
NOTA:
Reproducem mai jos prevederile art. III si IV din Legea nr. 434/2004 pentru
modificarea Legii nr. 176/2000 privind dispozitivele medicale, care nu sunt
incorporate in textul republicat al Legii nr. 176/2000:
"Art. 3
Regulamentul de organizare si functionare al Oficiului Tehnic de
Dispozitive Medicale se aproba prin hotarare a Guvernului, in termen de 30 de
zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi.
Art. 4
Prezenta lege intra in vigoare la 1 ianuarie 2005."