LEGE
Nr. 193 din 13 mai 2003
pentru modificarea si completarea Legii nr. 111/1996 privind desfasurarea in
siguranta a activitatilor nucleare
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 343 din 20 mai 2003
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Legea nr. 111/1996 privind desfasurarea in siguranta a activitatilor
nucleare, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 78 din 18
februarie 1998, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:
1. Literele a), c), d) si f) ale articolului 2 vor avea urmatorul cuprins:
"a) cercetarea, proiectarea, detinerea, amplasarea, constructia,
montajul, punerea in functiune, functionarea de proba, exploatarea,
modificarea, conservarea, dezafectarea, importul si exportul instalatiilor
nucleare;
...........................................................................
c) producerea, amplasarea si constructia, furnizarea, inchirierea,
transferul, manipularea, detinerea, prelucrarea, tratarea, utilizarea,
depozitarea temporara sau definitiva, transportul, tranzitul, importul si
exportul instalatiilor radiologice, materialelor nucleare si radioactive,
inclusiv al combustibilului nuclear, al deseurilor radioactive si al
dispozitivelor generatoare de radiatii ionizante;
d) producerea, furnizarea si utilizarea aparaturii de control dozimetric si
a sistemelor de detectie a radiatiilor ionizante, a materialelor si dispozitivelor
utilizate pentru protectia impotriva radiatiilor ionizante, precum si a
mijloacelor de containerizare sau de transport al materialelor radioactive,
special amenajate in acest scop;
...........................................................................
f) detinerea, transferul, importul si exportul informatiilor nepublicate,
aferente materialelor, dispozitivelor si echipamentelor pertinente pentru
proliferarea armelor nucleare sau a altor dispozitive nucleare explozive,
prevazute in anexa nr. 1 la prezenta lege;"
2. La articolul 2, dupa litera g) se introduce litera h) cu urmatorul
cuprins:
"h) realizarea produselor si serviciilor destinate surselor de
radiatii, aparaturii de control dozimetric, sistemelor de detectie a radiatiilor
ionizante, materialelor si dispozitivelor utilizate pentru protectia impotriva
radiatiilor ionizante."
3. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
(1) Autoritatea nationala competenta in domeniul nuclear, care exercita
atributiile de reglementare, autorizare si control prevazute in prezenta lege,
este Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare, institutie
publica de interes national, cu personalitate juridica, cu sediul in municipiul
Bucuresti, condusa de un presedinte cu rang de secretar de stat, coordonata de
Ministerul Apelor si Protectiei Mediului.
(2) Regulamentul privind organizarea si functionarea Comisiei Nationale
pentru Controlul Activitatilor Nucleare, denumita in continuare comisia, se
aproba prin hotarare a Guvernului.
(3) Finantarea comisiei se asigura integral din venituri extrabugetare
obtinute din tarife pentru autorizarea si controlul activitatilor nucleare
prevazute la art. 2 si din contributii ale organismelor internationale sau ale
agentilor economici.
(4) Taxele de autorizare a activitatilor prevazute la art. 2 se fac venit
la bugetul de stat.
(5) Personalul comisiei este angajat si eliberat din functie in
conformitate cu regulamentul de organizare si functionare al comisiei, cu
contractul colectiv de munca si cu reglementarile legale in vigoare.
(6) Comisia poate avea in subordine institute tehnice suport, infiintate
prin hotarare a Guvernului."
4. Alineatul (1) al articolului 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
(1) Comisia este abilitata sa emita reglementari pentru detalierea
cerintelor generale de securitate nucleara, de protectie impotriva radiatiilor
ionizante, de asigurare a calitatii, de control al neproliferarii armelor
nucleare, de protectie fizica, de transport al materialelor radioactive, de
gestionare a deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear ars, de
interventie in caz de accident nuclear, inclusiv procedurile de autorizare si
control, realizare a produselor si serviciilor destinate instalatiilor nucleare,
precum si orice alte reglementari necesare activitatii de autorizare si control
in domeniul nuclear."
5. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
Importul deseurilor radioactive si al combustibilului nuclear ars este
interzis, cu exceptia situatiilor in care importul decurge nemijlocit din
prelucrarea, in afara teritoriului Romaniei, a unui export, anterior autorizat,
de deseuri radioactive sau combustibil nuclear ars, in baza prevederilor unor
acorduri internationale sau contracte incheiate cu parteneri comerciali cu
sediul in strainatate, in conditiile prevazute de prezenta lege."
6. Alineatele (1) si (4) - (7) ale articolului 8 vor avea urmatorul
cuprins:
"Art. 8
(1) Activitatile si sursele prevazute la art. 2, cu exceptia activitatilor
de transport al dispozitivelor generatoare de radiatii ionizante, a utilizarii
aparaturii de control dozimetric si a sistemelor de detectie a radiatiilor
ionizante, precum si a celor prevazute la lit. h) a aceluiasi articol, necesita
autorizatie eliberata de comisie, cu respectarea procedurii de autorizare
specifice fiecarui gen de activitate sau surse, in conformitate cu prevederile
art. 5.
...........................................................................
(4) Autorizatiile prevazute la alin. (1) se solicita si, respectiv, se
elibereaza, simultan ori succesiv, separat pentru fiecare gen de activitate sau
pentru fiecare instalatie nucleara ori radiologica cu functionalitate proprie,
din patrimoniul solicitantului, sau pentru fiecare tip distinct de material
radioactiv, de dispozitiv generator de radiatii ionizante, de aparatura de
control dozimetric al radiatiilor ionizante sau al gradului de contaminare
radioactiva, de material ori dispozitiv utilizat in scopul protectiei impotriva
radiatiilor ionizante, de mijloc de containerizare sau de transport special
amenajat in acest scop, pe care solicitantul autorizatiei de producere
intentioneaza sa-l realizeze, in vederea utilizarii sau comercializarii.
(5) Autorizarea unei faze de realizare sau de functionare a oricarei
instalatii nucleare ori radiologice se poate face numai daca fazele anterioare
au primit toate tipurile de autorizatii necesare.
(6) In intelesul prevederilor alin. (5), fazele de autorizare a instalatiilor
nucleare sau radiologice sunt, dupa caz, urmatoarele:
a) proiectarea;
b) amplasarea;
c) producerea;
d) constructia si/sau montajul;
e) punerea in functiune;
f) functionarea de proba;
g) exploatarea;
h) repararea si/sau intretinerea;
i) modificarea;
j) conservarea;
k) dezafectarea.
(7) Pentru fazele de realizare sau de functionare a instalatiilor nucleare
si radiologice se pot elibera autorizatii partiale."
7. Alineatele (1) si (3) ale articolului 9 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
(1) Titularul autorizatiei prevazute la art. 8 va utiliza in activitatile
prevazute la art. 2 lit. a) - c) numai personal care este posesor al unui
permis de exercitare, valabil pentru aceste activitati.
...........................................................................
(3) Permisul de exercitare se elibereaza, in baza unei evaluari si
examinari, de catre comisie sau de catre titularul de autorizatie, numai pentru
personalul propriu, conform prevederilor reglementarilor specifice emise de
comisie potrivit dispozitiilor art. 5."
8. La articolul 9, dupa alineatul (3) se introduc alineatele (4) si (5) cu
urmatorul cuprins:
"(4) O conditie prealabila eliberarii permisului de exercitare este
obtinerea avizului medical specific, in baza reglementarilor emise de
Ministerul Sanatatii si Familiei in conformitate cu prevederile art. 5.
(5) Avizul organelor competente privind siguranta nationala pentru
personalul care urmeaza sa desfasoare activitati profesionale, cu caracter
permanent sau temporar, in punctele de lucru vitale din cadrul instalatiilor
nucleare sau care are acces la documentele cu caracter secret este necesar in
conformitate cu dispozitiile legale in domeniu si cu reglementarile specifice
emise de comisie conform prevederilor art. 5."
9. Litera a) a alineatului (3) al articolului 10 va avea urmatorul cuprins:
"a) sa achite in contul comisiei tarifele pentru autorizarea si
controlul activitatilor nucleare, in conformitate cu regulamentul prevazut la
art. 5 alin. (6);"
10. Litera b) a articolului 11 va avea urmatorul cuprins:
"b) nu sunt indeplinite, integral si la termenul stabilit, masurile
dispuse potrivit cap. IV de organele de control abilitate prin prezenta
lege;"
11. La articolul 16, dupa alineatul (2) se introduce alineatul (3) cu
urmatorul cuprins:
"(3) Exceptarea de la aplicarea regimului de autorizare, prevazuta la
alin. (1), nu scuteste pe detinatorul de surse si materiale radioactive
exceptate de predarea acestora ca deseu radioactiv dupa incheierea utilizarii,
daca instructiunile de utilizare ale producatorului, importatorului sau
furnizorului prevad obligativitatea respectarii acestei cerinte."
12. Litera a) a alineatului (1) al articolului 18 va avea urmatorul
cuprins:
"a) este in masura sa demonstreze calificarea profesionala, pe
functii, a personalului propriu, cunoasterea de catre acesta a cerintelor
reglementarilor privind securitatea nucleara si protectia impotriva radiatiilor
ionizante, precum si probitatea persoanelor care au autoritate de decizie in
conducerea lucrarilor pe timpul constructiei si exploatarii instalatiei
nucleare si radiologice sau in conducerea altor activitati nucleare, dintre
cele mentionate la acel articol;"
13. La articolul 18 alineatul (1), dupa litera a) se introduc literele a^1)
si a^2) cu urmatorul cuprins:
"a^1) raspunde ca personalul care desfasoara activitati profesionale,
cu caracter permanent sau temporar, in punctele de lucru vitale din cadrul
instalatiilor nucleare sau care are acces la documente cu caracter secret sa
fie demn de incredere si avizat conform legii de organele competente in
domeniul sigurantei nationale;
a^2) este in masura sa demonstreze ca dispune de dotarile tehnice,
tehnologiile si mijloacele materiale necesare desfasurarii activitatilor;"
14. Literele d), g) si k) ale alineatului (1) al articolului 18 vor avea
urmatorul cuprins:
"d) ia toate masurile necesare, la nivelul normelor tehnologice si
stiintifice in vigoare, pentru a preveni producerea daunelor care ar rezulta in
urma constructiei si functionarii instalatiei nucleare sau radiologice;
...........................................................................
g) propune un amplasament al instalatiei nucleare sau radiologice care nu
contravine prevederilor legale si intereselor publice prioritare, cu privire la
necontaminarea apei, aerului si solului, si nu afecteaza functionarea altor
instalatii situate in vecinatate;
...........................................................................
k) instituie si mentine in activitatea proprie un sistem controlat de
management al calitatii, autorizat de comisie, si se asigura ca furnizorii sai
de produse si servicii, cat si subfurnizorii acestora, in lant, instituie si
mentin propriul lor sistem controlat de management al calitatii."
15. Dupa alineatul (1) al articolului 18 se introduce alineatul (1^1) cu
urmatorul cuprins:
"(1^1) Instituirea si mentinerea sistemelor prevazute la alin. (1) se
pot face si prin contractarea serviciilor respective cu alti titulari, daca
acestia sunt autorizati conform prezentei legi."
16. Alineatul (2) al articolului 18 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Conditiile de autorizare prevazute la alin. (1) si (1^1) vor fi
detaliate in reglementarile emise conform prevederilor art. 5."
17. Alineatul (1) al articolului 20 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 20
(1) Transportul combustibilului nuclear in afara incintei instalatiilor
nucleare ori in afara locurilor in care combustibilul nuclear este tinut in
custodie se efectueaza numai de catre agenti de transport sau carausi
autorizati in acest scop, in conformitate cu prevederile art. 8 si 18."
18. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
(1) Autorizatia de import, de export sau de tranzit, prevazuta la art. 8,
se elibereaza numai in urmatoarele conditii, dupa caz:
a) in activitatea de control decizional asupra operatiunilor de import, de
export sau de tranzit, pentru care se solicita eliberarea autorizatiei,
solicitantul autorizatiei va utiliza persoane care dovedesc competenta si
probitate, in conformitate cu reglementarile in vigoare;
b) in cazul importului, solicitantul autorizatiei se angajeaza sa asigure
respectarea prevederilor prezentei legi, a reglementarilor emise in
conformitate cu prevederile art. 5 si a angajamentelor internationale asumate
de Romania in domeniul energiei nucleare, sa livreze produsele si informatiile
numai catre beneficiari autorizati in acest scop, in conformitate cu
prevederile art. 8 si 18, si sa raporteze de indata comisiei asupra intrarii in
tara a produselor si informatiilor importate;
c) in cazul exportului, solicitantul autorizatiei obtine de la partenerii
sai externi garantiile necesare din care sa rezulte ca acestia nu vor folosi
produsele sau informatiile exportate in scopuri care sa prejudicieze
obligatiile internationale asumate de Romania ori siguranta nationala. De
asemenea, va demonstra ca exportul indeplineste prevederile prezentei legi si alte
reglementari specifice.
(2) Exportatorul si importatorul sunt obligati sa raporteze de indata
comisiei asupra iesirii din, respectiv, intrarii in tara a produselor si a
informatiilor exportate sau importate.
(3) Titularul autorizatiei de tranzit este obligat sa raporteze de indata
comisiei atat asupra intrarii, cat si asupra iesirii din tara a produselor
tranzitate."
19. Alineatul (1) al articolului 24 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24
(1) Este obligatorie autorizarea sistemelor de management al calitatii in
domeniul nuclear a activitatilor de proiectare, amplasare, procurare,
constructie, montaj, punere in functiune, exploatare, dezafectare sau
conservare pentru produsele, serviciile si sistemele care sunt clasificate ca
fiind importante pentru securitatea instalatiei nucleare."
20. Litera d) a alineatului (3) al articolului 24 va avea urmatorul
cuprins:
"d) instituie si mentine un sistem controlat de management al
calitatii in domeniul nuclear in activitatea proprie si se asigura ca
furnizorii sai de produse si de servicii, precum si subfurnizorii acestora, in
lant, instituie si mentin propriul lor sistem controlat de management al
calitatii."
21. Alineatul (1) al articolului 28 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 28
(1) Expirarea valabilitatii, suspendarea sau retragerea autorizatiei nu
exonereaza pe titularul autorizatiei ori pe cel care a preluat titlul de
proprietate asupra materialelor, instalatiilor nucleare sau radiologice, care
au fost precizate in autorizatie, de obligatiile prevazute la art. 25 - 27 ori
de cele ce decurg din conditiile prevazute in autorizatie."
22. Dupa alineatul (3) al articolului 28 se introduce alineatul (3^1) cu
urmatorul cuprins:
"(3^1) Incetarea activitatilor nucleare se face in conformitate cu
prevederile reglementarilor specifice elaborate de comisie, potrivit
prevederilor art. 5."
23. Alineatul (2) al articolului 29 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Persoanele fizice si juridice care desfasoara alte activitati
decat cele mentionate la alin. (1), in care lucratorii sau populatia sunt
expusi la radon, toron, descendentii acestora sau la alte radiatii ionizante,
datorate mediului natural, si persoanele fizice sau juridice care exploateaza
avioane au obligatia sa ia masuri de evaluare pentru a constata daca
activitatile desfasurate conduc la un moment dat la iradierea lucratorilor sau
a populatiei peste limitele admise pentru activitatile respective, conform
reglementarilor specifice emise de comisie potrivit prevederilor art. 5."
24. Dupa alineatul (2) al articolului 29 se introduce alineatul (3) cu
urmatorul cuprins:
"(3) Daca rezultatele evaluarilor prevazute la alin. (1) si (2) arata
depasirea limitelor sau criteriilor de exceptare din reglementarile prevazute
la art. 16, respectiv a limitelor prevazute la alin. (2), activitatea
respectiva este supusa regimului de autorizare si control prevazut de prezenta
lege."
25. Articolul 30 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 30
(1) Controlul preventiv, operativ-curent si ulterior al respectarii
prevederilor prezentei legi si a reglementarilor emise in conformitate cu art.
5 se efectueaza de catre reprezentantii comisiei, anume imputerniciti, la
solicitantii sau la titularii de autorizatii. Controlul se efectueaza in
incinta in care acestia desfasoara activitati supuse regimului de autorizare,
in orice alt loc care ar putea avea legatura cu aceste activitati sau la
oricare alta persoana fizica ori juridica ce ar putea desfasura activitati,
detine instalatii nucleare sau radiologice, materiale, alte surse ori
informatii prevazute la art. 2, in oricare dintre urmatoarele situatii:
a) in vederea eliberarii autorizatiei solicitate;
b) in perioada de valabilitate a autorizatiei, in mod periodic sau
inopinat;
c) pe baza notificarii titularului autorizatiei;
d) atunci cand ar putea exista instalatii nucleare ori radiologice,
materiale, alte surse sau informatii ori s-ar putea desfasura activitati dintre
cele prevazute la art. 2.
(2) In urma controlului efectuat comisia poate dispune, daca este cazul,
suspendarea activitatii desfasurate si indisponibilizarea, prin punerea de
sigiliu, a instalatiilor nucleare si radiologice, a materialelor radioactive, a
materialelor nucleare, a materialelor de interes nuclear sau a altor materiale,
dispozitive, echipamente si informatii pertinente pentru proliferarea armelor
nucleare ori a altor dispozitive nucleare explozive, neautorizate sau care
prezinta pericol in exploatare ori detinere."
26. Dupa alineatul (2) al articolului 31 se introduce alineatul (3) cu
urmatorul cuprins:
"(3) Personalul comisiei care prin natura activitatii este expus
actiunii radiatiilor ionizante este considerat personal expus profesional si
beneficiaza de sporurile ce se acorda pentru conditiile de munca conform
prevederilor legii. Lista personalului care indeplineste conditiile de personal
expus profesional, potrivit legii, este propusa de comisie si este avizata de
Ministerul Sanatatii si Familiei si Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale."
27. Alineatul (2) al articolului 34 va avea urmatorul cuprins:
"(2) In caz de nesupunere la control sau de nesupunere fata de
dispozitiile legate de domeniul nuclear, comisia poate cere autoritatilor
competente fie sa procedeze la executarea silita, fie sa intreprinda o ancheta.
Comisia poate cere interventia reprezentantilor Inspectoratului General al
Politiei pentru asigurarea exercitarii mandatului de control prevazut la art.
31 alin. (1)."
28. Dupa alineatul (2) al articolului 34 se introduce alineatul (3) cu
urmatorul cuprins:
"(3) In caz de urgenta, comisia poate intreprinde din proprie
initiativa masuri asiguratorii de securitate nucleara, cheltuielile aferente
acestei activitati urmand sa fie suportate din bugetul comisiei si sa fie
rambursate de titularul autorizatiei ori de persoana juridica sau fizica
prevazuta conform anexei nr. 4, ce detine instalatia radiologica ori sursa de
radiatii implicata, de bunavoie sau prin executare silita."
29. Articolul 35 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 35
Comisia exercita urmatoarele atributii principale:
a) propune initierea proiectelor de acte normative in domeniu si emite
reglementarile proprii si comune cu alte autoritati competente, potrivit legii;
b) avizeaza toate proiectele de acte normative ce au implicatii asupra
domeniului nuclear;
c) aproba, potrivit legii, planurile de interventie pentru cazurile de
accident nuclear si participa la realizarea interventiei;
d) colaboreaza cu autoritatea centrala pentru protectia mediului si
controleaza desfasurarea activitatilor retelei de supraveghere a
radioactivitatii mediului;
e) solicita organelor abilitate in domeniul sigurantei nationale
verificarea persoanelor cu responsabilitati in domeniul desfasurarii activitatilor
nucleare, in conformitate cu reglementarile specifice emise conform art. 5;
f) initiaza, cu avizul Ministerului Afacerilor Externe, actiuni de
promovare a intereselor specifice Romaniei in relatiile cu Agentia
Internationala pentru Energie Atomica (A.I.E.A.), cu Agentia pentru Energie
Nucleara (A.E.N.) si cu alte organizatii internationale specializate in
domeniul reglementarilor si controlului activitatilor nucleare;
g) coopereaza, in conditiile legii, cu institutii similare din alte state;
h) controleaza aplicarea prevederilor acordurilor internationale in vigoare
privind controlul garantiilor, protectia fizica, traficul ilicit, transportul
materialelor nucleare si radioactive, protectia impotriva radiatiilor,
asigurarea calitatii, securitatea nucleara a instalatiilor nucleare si
radiologice si interventia in caz de accident nuclear;
i) instituie si coordoneaza sistemul national de evidenta si control al
materialelor nucleare, sistemul national de evidenta si control al surselor de
radiatii si instalatiilor nucleare si radiologice si registrul dozelor de
radiatii primite de personalul expus profesional;
j) coopereaza cu alte organisme care au, potrivit legii, atributii in
domeniul functionarii in conditii de siguranta a instalatiilor nucleare si
radiologice, in corelatie cu cerintele de protectie a mediului si a populatiei;
k) asigura informarea publicului prin publicatii oficiale, comunicate de
presa;
l) organizeaza audieri sau anchete, dupa caz;
m) constituie punct national de contact pentru garantii nucleare, pentru
protectia fizica a materialelor, instalatiilor nucleare si radiologice, pentru
prevenirea si combaterea traficului ilicit de materiale nucleare si radioactive
si pentru urgentele radiologice;
n) dispune recuperarea surselor orfane si coordoneaza activitatile de
recuperare;
o) autorizeaza executarea constructiilor cu specific nuclear si exercita
controlul de stat asupra calitatii constructiilor din cadrul instalatiilor
nucleare, ca exceptie de la Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii
lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, si Legea nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, cu
modificarile ulterioare, care nu se vor aplica in cazul instalatiilor nucleare;
p) indeplineste orice alte atributii, prevazute de lege, in domeniul
reglementarilor si al controlului activitatilor nucleare."
30. Articolul 36 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 36
Regimul de autorizare si control al instalatiilor nucleare si radiologice
sub presiune se stabileste prin prescriptii tehnice specifice, emise de
autoritatea nationala pentru cazane si instalatii de ridicat, cu avizul
comisiei, tinand seama de criteriile generale de desfasurare in conditii de
siguranta a activitatilor nucleare."
31. Alineatele (1), (3) si (4) ale articolului 37 vor avea urmatorul
cuprins:
"Art. 37
(1) Autoritatea centrala pentru protectia mediului va organiza, potrivit
legii, reteaua de supraveghere a radioactivitatii mediului pe teritoriul
Romaniei, asigurand fluxul informational necesar sistemului integrat de
monitorizare a parametrilor mediului.
...........................................................................
(3) Acordul de mediu, prevazut la alin. (2), este conditie prealabila
pentru eliberarea de catre comisie a autorizatiei de amplasare prevazute la
art. 8. Autorizatia de mediu prevazuta la alin. (2) se va elibera dupa
obtinerea de la comisie a autorizatiei de functionare de proba, respectiv dupa
eliberarea autorizatiei de functionare prevazute la art. 8, pentru situatiile
cand comisia elibereaza autorizatie de functionare fara ca in prealabil sa fi
eliberat o autorizatie de functionare de proba.
(4) Autoritatea centrala pentru protectia mediului informeaza, ori de cate
ori este necesar, comisia si Ministerul de Interne asupra celor constatate in
activitatea de supraveghere exercitata si colaboreaza cu acestea in vederea
stabilirii masurilor necesare."
32. Alineatele (1) - (3) ale articolului 40 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 40
(1) Coordonarea pregatirilor de interventie in caz de accident nuclear, cu
respectarea prevederilor prezentei legi, se asigura, potrivit legii, de catre
Comisia Centrala pentru Accident Nuclear si Caderi de Obiecte Cosmice, sub
conducerea Ministerului de Interne, cu cooperarea tuturor organelor de
specialitate ale administratiei publice centrale si locale cu atributii in
materie.
(2) Planul de interventie in caz de accident nuclear pentru amplasamentul
instalatiilor nucleare se elaboreaza de catre utilizator, titular de
autorizatie, impreuna cu toate autoritatile publice centrale si locale si
organizatiile implicate in pregatirea si in desfasurarea interventiei in caz de
accident nuclear, in conformitate cu cerintele reglementarilor emise potrivit
art. 5.
(3) Planurile de interventie in cazul urgentelor radiologice, cauzate de
accidentele nucleare in instalatii nucleare aflate pe teritoriul altor state,
care pot afecta - prin efecte transfrontiera - teritoriul Romaniei, precum si
planurile generale de interventie in afara amplasamentului instalatiilor
nucleare de pe teritoriul Romaniei se elaboreaza prin grija Comandamentului
Protectiei Civile din cadrul Ministerului de Interne."
33. Dupa articolul 42 se introduce articolul 42^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 42^1
Ministerul de Interne, prin Directia Generala de Combatere a Crimei
Organizate si Antidrog, va asigura:
a) investigatiile specifice ale cazurilor de trafic ilicit de materiale
radioactive sau nucleare si ale incalcarilor prevederilor prezentei legi;
b) supravegherea operativa a modului de efectuare a transportului
combustibilului nuclear si a modalitatii de asigurare a protectiei fizice a
acestuia."
34. Alineatul (1) al articolului 44 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 44
(1) Efectuarea unei activitati dintre cele prevazute la art. 2, la art. 24
alin. (1), la art. 28 alin. (2) si la art. 38 alin. (1), fara a avea
autorizatia corespunzatoare prevazuta de lege, constituie infractiune si se
pedepseste dupa cum urmeaza:
a) cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda, activitatile
prevazute la: art. 2 lit. a) privitoare la cercetarea, proiectarea, detinerea,
amplasarea, constructia sau montajul, conservarea instalatiilor nucleare; art.
2 lit. b); art. 2 lit. d) privitoare la mijloacele de containerizare sau de
transport al materialelor radioactive, special amenajate in acest scop; art. 2
lit. g); art. 24 alin. (1) si la art. 38 alin. (1);
b) cu inchisoare de la 3 la 10 ani si interzicerea unor drepturi, pentru
efectuarea neautorizata a unor activitati prevazute la: art. 2 lit. a)
privitoare la punerea in functiune, functionarea de proba, exploatarea,
modificarea, dezafectarea, importul si exportul instalatiilor nucleare; art. 2
lit. c), daca instalatiile radiologice, materialele nucleare sau radioactive,
deseurile radioactive si generatoarele de radiatii prezinta un risc nuclear ori
radiologic deosebit; art. 2 lit. e) si f); art. 28 alin. (2), daca materialele
nucleare sau radioactive, deseurile radioactive si generatoarele de radiatii
prezinta un risc nuclear ori radiologic deosebit."
35. Dupa alineatul (2) al articolului 45 se introduc alineatele (3) - (8)
cu urmatorul cuprins:
"(3) Impiedicarea prin orice mijloace a accesului reprezentantilor
comisiei la orice loc in care se desfasoara activitatile supuse controlului
constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 5 ani sau cu
amenda.
(4) Impiedicarea fara drept in caz de accident nuclear a patrunderii
personalului de interventie in perimetrul zonelor in care se desfasoara
activitati nucleare constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la
3 la 10 ani.
(5) Patrunderea fara drept, in orice mod, intr-un spatiu, incapere sau zona
delimitata si marcata in care se desfasoara activitatile nucleare prevazute la
art. 2 lit. a) - f), fara consimtamantul persoanei care le foloseste, sau
refuzul de a le parasi la cererea acesteia constituie infractiune si se
pedepseste cu inchisoare de la 3 la 5 ani.
(6) In cazul in care fapta prevazuta la alin. (5) se savarseste de o
persoana inarmata, de doua sau mai multe persoane impreuna, in timpul noptii
ori prin folosirea de calitati mincinoase, pedeapsa este inchisoare de la 5 la
10 ani.
(7) Amenintarea unei persoane ori colectivitati, prin orice mijloace, cu
raspandirea de materiale radioactive sau folosirea unor instalatii nucleare ori
dispozitive generatoare de radiatii ionizante de natura sa puna in pericol
sanatatea oamenilor sau a animalelor ori mediul constituie infractiune si se
pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani.
(8) Alarmarea, fara un motiv intemeiat, a unei persoane sau a publicului, a
organelor specializate pentru a interveni in caz de accident nuclear ori a
organelor de mentinere a ordinii publice, direct, prin corespondenta, telefon
sau orice alte mijloace de transmitere la distanta, care priveste raspandirea
sau folosirea unor materiale radioactive ori folosirea unor instalatii nucleare
de natura sa puna in pericol sanatatea oamenilor sau a animalelor ori mediul,
constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3
ani."
36. Dupa articolul 46 se introduce articolul 46^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 46^1
(1) Urmatoarele fapte constituie acte de terorism in domeniul nuclear si se
pedepsesc dupa cum urmeaza:
a) raspandirea sau introducerea in atmosfera, apa, pe sol ori in subsol a
unor materiale radioactive, de natura sa puna in pericol sanatatea oamenilor
sau a animalelor ori mediul, cu inchisoare de la 5 la 20 de ani;
b) amenintarile cu explozii nucleare sau accident nuclear, daca acestea au
ca scop tulburarea grava a ordinii publice prin intimidare, prin teroare sau
prin crearea unei stari de panica, cu inchisoare de la 5 la 20 de ani;
c) utilizarea materialelor radioactive, a instalatiilor nucleare sau a
dispozitivelor generatoare de radiatii ionizante in scopul tulburarii grave a
ordinii publice prin intimidare, prin teroare sau prin crearea unei stari de
panica, cu inchisoare de la 5 la 20 de ani;
d) distrugerea, degradarea sau aducerea in stare de neintrebuintare a unei
instalatii nucleare ori radiologice ce contine materiale radioactive,
apartinand faptuitorului sau altuia, ori impiedicarea luarii masurilor de
conservare sau de securitate nucleara a unei astfel de instalatii nucleare ori
radiologice, atunci cand sunt savarsite in scopul tulburarii grave a ordinii
publice prin intimidare, prin teroare sau prin crearea unei stari de panica, cu
inchisoare de la 3 la 15 ani;
e) daca fapta prevazuta la lit. d) se savarseste prin incendiere, explozie
sau alt asemenea mijloc si rezulta un pericol public, pedeapsa este inchisoarea
de la 5 la 20 de ani.
(2) Tentativa se pedepseste.
(3) Se considera tentativa si producerea sau procurarea materialelor ori
instalatiilor nucleare sau radiologice, precum si luarea de masuri in vederea
comiterii infractiunilor prevazute la alin. (1)."
37. Articolul 47 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 47
Constituie contraventii urmatoarele fapte:
a) nerespectarea obligatiilor de raportare prevazute la art. 25 alin. (1)
lit. b) si la art. 31 alin. (1) lit. f);
b) nerespectarea limitelor si a conditiilor prevazute in autorizatiile
eliberate in conformitate cu prevederile art. 8;
c) neducerea la indeplinire, in termenul stabilit, a dispozitiilor date in
scris, cu confirmare de primire, de catre comisie, sau prin proces-verbal de
control, de catre reprezentantii acesteia;
d) utilizarea in activitatile prevazute la art. 2 de personal care nu are
pregatirea necesara, de personal neverificat sau respins la examenele periodice
ori de personal care nu poseda permisul de exercitare corespunzator, prevazut
la art. 9;
e) utilizarea de personal care nu dovedeste cunostintele si aptitudinile
necesare sau nu le aplica in activitatea desfasurata, cu implicatii privind
functionarea instalatiei nucleare ori radiologice in conditii de securitate
nucleara, privind riscurile asociate sau privind masurile de securitate
nucleare aplicabile;
f) incalcarea dispozitiilor prevazute la art. 25 alin. (1) lit. a) de catre
persoanele care au drept de control decizional in conducerea lucrarilor, pe
timpul realizarii, functionarii sau dezafectarii instalatiei nucleare ori
radiologice;
g) nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 25 alin. (1) lit. d), daca
prin aceasta se genereaza riscuri inacceptabile de orice natura;
h) folosirea de catre persoanele autorizate a materialelor radioactive, a
dispozitivelor generatoare de radiatii ionizante sau a instalatiilor nucleare
incredintate in alte scopuri ori pentru alte operatiuni decat cele stabilite
pentru indeplinirea sarcinilor de serviciu;
i) exercitarea de activitati nucleare fara permisul de exercitare
corespunzator prevazut la art. 9;
j) nesolicitarea reautorizarii, la termenul stabilit prin reglementarile
specifice, inainte de expirarea vechii autorizatii;
k) producerea si furnizarea neautorizata a aparaturii de control dozimetric
al radiatiilor ionizante si a materialelor si dispozitivelor utilizate pentru
protectia impotriva radiatiilor ionizante;
l) neanuntarea comisiei, la termenul stabilit prin reglementarile
specifice, a furtului, sustragerii de instalatii radiologice, materiale
nucleare si/sau radioactive sau a incidentului ori a accidentului nuclear
petrecut in instalatia nucleara sau radiologica;
m) efectuarea neautorizata a unei activitati prevazute la art. 2 lit. c),
in cazul in care comisia constata ca materialele nucleare sau radioactive,
deseurile radioactive si generatoarele de radiatii nu prezinta un risc nuclear
sau radiologic deosebit;
n) incalcarea prevederilor art. 16 alin. (3);
o) incalcarea prevederilor art. 25 alin. (1) lit. c), ale art. 26 si 27;
p) incalcarea prevederilor art. 28 alin. (2), in cazurile in care comisia
constata ca materialele nucleare sau radioactive, deseurile radioactive si
generatoarele de radiatii nu prezinta un risc nuclear sau radiologic deosebit;
q) incalcarea prevederilor art. 29;
r) nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 31 alin. (1) lit. e)
privind acordarea accesului reprezentantilor comisiei."
38. Articolul 48 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 48
(1) Contraventiile prevazute la art. 47 lit. i) si k) se sanctioneaza cu
amenda de la 1.000.000 lei la 30.000.000 lei.
(2) Contraventiile prevazute la art. 47 lit. a), c), d), e), n) si r) se
sanctioneaza cu amenda de la 3.000.000 lei la 100.000.000 lei.
(3) Contraventiile prevazute la art. 47 lit. b), f), g), h), j), l), m),
o), p) si q) se sanctioneaza cu amenda de la 20.000.000 lei la 200.000.000 lei.
(4) Limitele amenzilor contraventionale se actualizeaza prin hotarare a
Guvernului."
39. Articolul 50 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 50
Dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002,
cu modificarile ulterioare, cu exceptia prevederilor art. 28 alin. (1) si (3),
precum si ale art. 29, sunt aplicabile contraventiilor prevazute de prezenta
lege."
40. Articolul 51 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 51
Instalatiile nucleare si radiologice, componentele acestora, combustibilul
nuclear, produsele radioactive, inclusiv deseurile radioactive, dispozitivele
nucleare explozive sau componentele acestora, care au fost supuse confiscarii
speciale prin hotarare judecatoreasca, in conditiile prevazute la art. 118 din
Codul penal, de la partea vinovata, trebuie sa fie retinute pe cheltuiala
fostului proprietar, intr-un loc sigur, sub sigiliul autoritatilor publice, cu
respectarea cerintelor de securitate nucleara, astfel incat sa nu lezeze viata
sau sanatatea populatiei si sa nu cauzeze deteriorarea mediului sau a
proprietatii pana la dispunerea masurilor legale cu privire la acestea."
41. Articolul 55 se abroga.
42. Articolul 56 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 56
(1) Pana la intrarea in vigoare a reglementarilor emise conform
prevederilor art. 5, se vor aplica prevederile reglementarilor emise anterior
intrarii in vigoare a prezentei legi.
(2) Reglementarile emise potrivit prezentei legi se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I."
43. Articolul 57 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 57
Anexele nr. 1 - 4 fac parte integranta din prezenta lege."
44. Anexa nr. 1 va avea urmatorul cuprins:
"ANEXA 1
LISTA
materialelor, dispozitivelor, echipamentelor si informatiilor pertinente pentru
proliferarea armelor nucleare si a altor dispozitive nucleare explozive
1. Materiale de interes nuclear pertinente pentru proliferarea armelor
nucleare si a altor dispozitive nucleare explozive;
2. echipamente si componente aferente special concepute sau fabricate
pentru reactoare nucleare;
3. echipamente aferente special concepute si fabricate pentru uzine de
reprocesare a combustibilului ars;
4. echipamente special concepute sau pregatite pentru uzine de conversie a
plutoniului;
5. echipament aferent special conceput sau fabricat pentru fabrici de combustibil
nuclear;
6. echipament aferent special conceput sau fabricat pentru uzine de
separare a izotopilor de uraniu;
7. echipament aferent pentru uzine sau instalatii pentru separarea
izotopilor de litiu;
8. echipamente aferente special concepute pentru uzine, pentru producerea
sau concentrarea apei grele, a deuteriului, a tritiului si a compusilor lor;
9. echipament de testare si masurare folosit la producerea dispozitivelor
nucleare explozive;
10. componente pentru dispozitive nucleare explozive;
11. echipamente industriale special concepute si pregatite pentru a fi
utilizate in fabricarea materialelor, dispozitivelor si echipamentelor
mentionate la pct. 1 - 10, inclusiv a materialelor nucleare;
12. informatii specifice nepublicate care se refera la materialele,
dispozitivele si echipamentele mentionate la pct. 1 - 11.
Lista detaliata a materialelor, dispozitivelor, echipamentelor si
informatiilor pertinente pentru proliferarea armelor nucleare si a altor
dispozitive nucleare explozive, prevazute in prezenta anexa, va fi stabilita
prin hotarare a Guvernului, cu respectarea prevederilor din tratatele,
acordurile, conventiile si intelegerile internationale la care Romania este
parte."
45. Anexa nr. 2 va avea urmatorul cuprins:
"ANEXA 2
DEFINITIILE
la care se face referire in art. 3 din lege
1. accident nuclear - evenimentul nuclear care afecteaza instalatia si
provoaca iradierea ori contaminarea populatiei sau a mediului peste limitele
permise de reglementarile in vigoare;
2. activitate nucleara - orice practica umana care introduce surse sau cai
de expunere suplimentare, extinde expunerea la un numar mai mare de persoane
sau modifica reteaua de cai de expunere, plecand de la sursele existente,
marind astfel expunerea ori probabilitatea expunerii persoanelor sau numarul de
persoane expuse;
3. autoritate nationala competenta in domeniul nuclear - autoritatea,
stabilita de lege, cu competenta legala de a elibera autorizatii, de a efectua
controale si de a reglementa amplasarea, proiectarea, constructia, punerea in
functiune, exploatarea sau dezafectarea instalatiilor nucleare si radiologice;
4. autorizatie - document emis de autoritatea nationala competenta in
domeniul nuclear, in baza unei evaluari de securitate nucleara si control,
catre o persoana juridica, la cererea acesteia, pentru desfasurarea unei
activitati nucleare;
5. ciclu de combustibil nuclear - ansamblul de operatiuni care cuprinde
extractia si prelucrarea minereurilor si imbogatirea uraniului si toriului,
fabricarea combustibilului nuclear, exploatarea reactorilor nucleari,
retratarea combustibilului nuclear, dezafectarea, orice activitate de
gospodarire a deseurilor radioactive sau orice activitate de
cercetare-dezvoltare asociata uneia dintre operatiunile sus-mentionate;
6. combustibil nuclear - material sau un ansamblu mecanic care contine
materie prima ori material fisionabil, special destinat folosirii intr-un
reactor nuclear, in scopul producerii energiei nucleare;
7. deseuri radioactive - acele materiale rezultate din activitatile
nucleare, pentru care nu s-a prevazut nici o intrebuintare, care contin sau
sunt contaminate cu radionuclizi in concentratii superioare limitelor de exceptare;
8. dispozitive generatoare de radiatii ionizante - dispozitivele care
produc radiatii X, neutroni sau particule incarcate;
9. instalatie radiologica - generator de radiatie nucleara, instalatia,
aparatul ori dispozitivul care extrage, produce, prelucreaza sau contine
materiale radioactive, altele decat cele definite la pct. 10;
10. instalatie nucleara:
a) orice reactor nuclear, cu exceptia aceluia cu care este echipat un
mijloc de transport maritim ori aerian spre a fi folosit ca o sursa de putere,
daca este pentru propulsie sau in orice alt scop;
b) orice uzina care foloseste combustibil nuclear pentru producerea de
materiale nucleare, inclusiv orice uzina de retratare a combustibilului nuclear
iradiat;
c) orice instalatie in care sunt stocate materiale nucleare, cu exceptia
depozitarilor in vederea transportului de materiale nucleare. Instalatiile
nucleare apartinand unui singur operator, care se afla pe acelasi amplasament,
vor fi considerate o singura instalatie nucleara;
11. institut tehnic - suport - unitate cu atributii de expertiza, studii
privind amplasamentele instalatiilor nucleare, fizica reactorilor, examinari
nedistructive, analize si evaluari de securitate nucleara, dezafectarea
instalatiilor nucleare, managementul calitatii in domeniul nuclear, evaluari
ale instalatiilor de deseuri radioactive, precum si studii de
cercetare-dezvoltare in domeniul securitatii nucleare, radioprotectiei,
managementului deseurilor radioactive, radioactivitatii naturale si induse a
mediului, radioecologiei si radiobiologiei, urgentelor radiologice in caz de
accident nuclear, in conformitate cu cerintele nationale si internationale;
12. materie prima nucleara - uraniu continand un amestec al izotopilor
aflat in natura; uraniu saracit in izotopul 235; toriu; orice forma a acestora,
metal, aliaj, compozitie chimica sau concentratie;
13. materiale de interes nuclear - apa grea, grafitul, zirconiul si alte
materiale care, datorita unor proprietati nucleare specifice, sunt de interes
deosebit pentru domeniul nuclear;
14. material fisionabil special - plutoniu, uraniu 233, uraniu imbogatit in
izotopul 233 sau in izotopul 235; orice material imbogatit artificial in
oricare dintre izotopii mentionati anterior;
15. material radioactiv - orice material, in orice stare de agregare, care
prezinta fenomenul de radioactivitate, inclusiv deseurile radioactive;
16. material nuclear - orice materie prima nucleara si orice material
fisionabil special;
17. minereu de uraniu si toriu - substanta minerala in zacamant sau extrasa
prin metode miniere care are un continut de uraniu si/sau toriu mai mare de
0,004%;
18. mineritul uraniului si toriului - prospectarea, explorarea,
deschiderea, pregatirea si exploatarea minereului de uraniu si toriu,
conservarea si dezafectarea minelor de uraniu si toriu, inclusiv restaurarea
mediului contaminat de mineritul uraniului si toriului;
19. plan de interventie - ansamblul de masuri care se aplica in caz de
accident nuclear;
20. prepararea minereurilor de uraniu si toriu - prelucrarea minereurilor
de uraniu si toriu in laboratoare de analize fizico-chimice, laboratoare
tehnologice, statii-pilot si instalatii industriale, conservarea si
dezafectarea instalatiilor de prelucrare, inclusiv depozitarea finala a
deseurilor radioactive si restaurarea mediului contaminat;
21. produs radioactiv - orice material radioactiv obtinut in cursul
procesului de producere ori de utilizare a unui combustibil nuclear sau orice
material care a devenit radioactiv prin expunere la radiatii, cu exceptia
radioizotopilor care au atins stadiul final de preparare si sunt susceptibili
de a fi utilizati in scopuri stiintifice, medicale, speciale, sociale,
comerciale sau industriale;
22. punct de lucru vital - o zona in care se afla materiale nucleare,
echipamente, dispozitive sau sisteme care pot fi vulnerabile la actiuni de
sabotaj sau furt;
23. radiatie ionizanta - oricare dintre urmatoarele radiatii: alfa, beta,
gama, X, neutroni, electroni, protoni sau alte particule incarcate (nu se
includ undele radio, radiatiile vizibile, infrarosii, ultraviolete, precum si
radiatiile laser, ultrasunetele etc.);
24. reglementari - norme tehnice, metodologice, ghidurile, instructiunile,
procedurile sau conditiile tehnico-organizatorice privind autorizarea si
controlul activitatilor nucleare, obligatorii in domeniul nuclear, emise de
autoritatea competenta conform art. 5 din lege;
25. risc radiologic deosebit al unei instalatii nucleare, material nuclear,
material radioactiv, deseu radioactiv sau generator de radiatii - posibilitatea
ca in cazul pierderii controlului sa se incaseze in urma unui singur eveniment
de acest fel o doza individuala mai mare decat limita anuala de doza pentru o
persoana din populatie sau o doza colectiva de zece ori mai mare decat limita
anuala de doza pentru o persoana din populatie;
26. risc nuclear deosebit al unui material nuclear - un material nuclear
este considerat a avea un risc nuclear daca se afla in cantitati totale ce
depasesc de zece ori valorile de exceptare de la autorizare prevazute de
Normele fundamentale de securitate radiologica;
27. securitate nucleara - ansamblul de masuri tehnice si organizatorice
destinate sa asigure functionarea instalatiilor nucleare in conditii de
siguranta, sa previna si sa limiteze deteriorarea acestora si sa asigure
protectia personalului ocupat profesional, a populatiei, mediului si bunurilor
materiale impotriva iradierii sau a contaminarii radioactive;
28. sistem controlat de management al calitatii - sistemul de management al
calitatii instituit si mentinut in conformitate cu reglementarile specifice
emise de comisie si care este controlat de aceasta;
29. surse - emitatorul de radiatii ionizante si orice material radioactiv;
30. surse orfane - sursele provenind din practici din trecut, trafic ilicit
sau pierdute, care nu se afla sub controlul unui titular de autorizatie.
Art. 2
Legea nr. 111/1996, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 78 din 18 februarie 1998, cu modificarile si completarile ulterioare,
precum si cu cele aduse prin prezenta lege, se republica in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 3 aprilie 2003, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 15
aprilie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU