LEGE
Nr. 111 din 10 octombrie 1996 * Republicata
privind desfasurarea in siguranta a activitatilor nucleare
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 78 din 18 februarie 1998
*) Republicata in temeiul art. II din Legea nr. 16 din 8 ianuarie 1998,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 8 din 13 ianuarie
1998. Legea nr. 111/1996 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 267 din 29 octombrie 1996.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Obiectul prezentei legi este desfasurarea in siguranta a activitatilor
nucleare in scopuri exclusiv pasnice, astfel incat sa se indeplineasca
conditiile de securitate nucleara, de protectie a personalului expus
profesional, a populatiei, a mediului si a proprietatii, cu riscuri minime
prevazute de reglementari si cu respectarea obligatiilor ce decurg din
acordurile si conventiile la care Romania este parte.
Art. 2
Prevederile prezentei legi se aplica urmatoarelor activitati si surse:
a) cercetarea, proiectarea, amplasarea, productia, constructia, montajul,
punerea in functiune, exploatarea, modificarea, dezafectarea, importul si
exportul obiectivelor si instalatiilor nucleare;
b) mineritul si prepararea minereurilor de uraniu si toriu;
c) producerea, furnizarea, inchirierea, transferul, manipularea, detinerea,
prelucrarea, tratarea, utilizarea, depozitarea temporara sau definitiva,
transportul, tranzitul, importul si exportul materialelor nucleare si
radioactive, inclusiv al combustibilului nuclear, al deseurilor radioactive si
al dispozitivelor generatoare de radiatii ionizante;
d) furnizarea si utilizarea aparaturii de control dozimetric al radiatiilor
ionizante, a materialelor si dispozitivelor utilizate pentru protectia
impotriva radiatiilor ionizante, precum si a mijloacelor de conteinerizare sau
de transport, special amenajate in acest scop;
e) producerea, furnizarea, inchirierea, transferul, detinerea, exportul,
importul materialelor, dispozitivelor si echipamentelor prevazute in anexa nr.
1 la prezenta lege;
f) detinerea, transferul, importul si exportul informatiilor nepublicate,
aferente materialelor, dispozitivelor si echipamentelor pertinente pentru
proliferarea armelor nucleare sau a altor dispozitive nucleare explozive;
g) realizarea produselor si serviciilor destinate obiectivelor si
instalatiilor nucleare.
Art. 3
Termenii si expresiile folosite in cuprinsul legii sunt definite in anexa
nr. 2 la prezenta lege.
Art. 4
(1) Autoritatea nationala competenta in domeniul nuclear, care exercita
atributiile de reglementare, autorizare si control prevazute in prezenta lege,
este Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare, aflata in subordinea
Guvernului.
(2) Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare, denumita in
continuare comisia, isi va elabora propriul regulament de organizare si
functionare ce va fi aprobat prin hotarare a Guvernului.
(3) Finantarea activitatii comisiei este asigurata de la bugetul de stat.
(4) Taxele de autorizare a activitatilor prevazute la art. 2 se fac venit
la bugetul de stat.
(5) O cota-parte din tarifele incasate de comisie, reprezentand
contravaloarea cheltuielilor de expertizare tehnica, examinare si control, in
vederea autorizarii activitatilor nucleare prevazute la art. 2, se face venit
la bugetul de stat; restul din tarifele incasate poate fi utilizat de comisie
pentru cheltuieli de personal, cheltuieli materiale, dotari si investitii
specifice acestor activitati, evidentiindu-se intr-un cont separat ca surse
extrabugetare. Cotele respective se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
Art. 5
(1) Comisia este abilitata sa emita reglementari pentru detalierea
cerintelor generale de securitate nucleara, de protectie impotriva radiatiilor
ionizante, de asigurare a calitatii, de control al neproliferarii armelor
nucleare, de protectie fizica si de interventie, in caz de accident nuclear,
inclusiv procedurile de autorizare si control, precum si orice alte
reglementari necesare activitatii de autorizare si control in domeniul nuclear.
(2) Comisia poate emite si reglementari, cu consultarea ministerelor si a
altor factori interesati, potrivit responsabilitatilor specifice acestora.
(3) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) reglementarile si atributiile
de autorizare si control pentru care prezenta lege contine prevederi exprese de
abilitare a altor ministere si organe de specialitate ale administratiei
publice centrale.
(4) Comisia, prin reglementarile emise si prin masurile dispuse in cadrul
procedurilor de autorizare si control, trebuie sa asigure cadrul adecvat in
care persoana fizica sau persoana juridica desfasoara, in conditii de
siguranta, activitati supuse prevederilor prezentei legi.
(5) Comisia va revizui reglementarile ori de cate ori este necesar, pentru
corelarea cu standardele internationale si cu conventiile internationale
ratificate in domeniu si va dispune masurile necesare pentru aplicarea acestora.
(6) Comisia va revizui Regulamentul de taxe si tarife pentru autorizarea si
controlul activitatilor nucleare, ori de cate ori este necesar, cu avizul
Ministerului Finantelor.
Art. 6
Cercetarea, experimentarea, dezvoltarea, fabricarea, importul, exportul,
tranzitul, detinerea sau detonarea unei arme nucleare sau a oricarui dispozitiv
exploziv nuclear sunt interzise pe teritoriul Romaniei.
Art. 7
Importul deseurilor radioactive este interzis, cu exceptia situatiilor in
care importul decurge nemijlocit din prelucrarea, in afara teritoriului
Romaniei, a unui export, anterior autorizat, de deseuri radioactive, inclusiv
combustibil nuclear ars, in baza prevederilor unor acorduri internationale sau
contracte incheiate cu parteneri comerciali cu sediul in strainatate, in
conditiile prevazute de prezenta lege.
CAP. 2
Regimul de autorizare
Sectiunea 1
Autorizatii si permise de exercitare a activitatilor in domeniul nuclear
Art. 8
(1) Activitatile si sursele prevazute la art. 2 necesita autorizatie
eliberata de comisie, cu respectarea procedurii de autorizare specifica
fiecarui gen de activitate sau sursa, in conformitate cu prevederile art. 5.
(2) Autorizatia se elibereaza numai persoanelor juridice, la cererea acestora,
daca fac dovada respectarii prevederilor prezentei legi.
(3) Autorizatia poate fi folosita numai in scopul pentru care a fost
eliberata, cu respectarea limitelor si a conditiilor precizate in aceasta.
(4) Autorizatiile prevazute la alin. (1) se solicita si, respectiv, se
elibereaza, simultan sau succesiv, separat pentru fiecare gen de activitate sau
pentru fiecare instalatie cu functionalitate proprie, din patrimoniul
solicitantului, sau pentru fiecare tip distinct de material radioactiv, de dispozitiv
generator de radiatii ionizante, de aparatura de control dozimetric al
radiatiilor ionizante sau al gradului de contaminare radioactiva, de material
sau dispozitiv utilizat in scopul protectiei impotriva radiatiilor ionizante,
de mijloc de conteinerizare sau de transport special amenajat in acest scop, pe
care solicitantul autorizatiei de producere intentioneaza sa-l realizeze, in
vederea utilizarii sau comercializarii.
(5) Autorizarea unei faze de realizare sau de functionare a oricarei instalatii
se poate face numai daca fazele anterioare au primit toate tipurile de
autorizatii necesare.
(6) In intelesul prevederilor alin. (5), fazele de autorizare a
obiectivelor si instalatiilor nucleare sunt, dupa caz, urmatoarele:
a) proiectarea;
b) amplasarea;
c) producerea;
d) constructia si montajul;
e) punerea in functiune;
f) functionarea de proba;
g) functionarea si intretinerea;
h) repararea sau modificarea;
i) conservarea;
j) dezafectarea.
(7) Pentru fazele de realizare sau de functionare a instalatiilor se pot
elibera autorizatii partiale.
(8) Autorizatiile partiale, care se elibereaza, simultan sau succesiv,
pentru una si aceeasi faza dintre cele prevazute la alin. (6), pot avea
caracter de decizie provizorie a comisiei, daca petitionarul solicita expres
aceasta. In acest caz ele au valabilitate pana la eliberarea autorizatiei
definitive de acel tip, dar nu mai mult de 2 ani, cu drept de prelungire, la
cerere, pentru inca 2 ani, atunci cand nu sunt disponibile toate informatiile
necesare in timp util.
(9) Comisia va retrage autorizatia partiala ori de cate ori va constata
lipsa de preocupare a titularului autorizatiei pentru completarea informatiilor
necesare in sustinerea cererii de eliberare a autorizatiei.
Art. 9
(1) Titularul autorizatiei prevazute la art. 8 va utiliza in activitatile
autorizate numai personal care este posesor al unui permis de exercitare,
valabil pentru aceste activitati.
(2) Permisul de exercitare se elibereaza pe baza reglementarilor emise
conform prevederilor art. 5.
(3) Permisul de exercitare se elibereaza, in baza unei evaluari si
examinari, de catre autoritatea nationala competenta, numai pentru persoanele
fizice care au responsabilitati in desfasurarea in siguranta a activitatilor
nucleare.
Art. 10
(1) Autorizatia si permisul de exercitare se elibereaza pe o perioada
determinata prin reglementarile emise conform prevederilor art. 5.
(2) Dreptul dobandit pe baza autorizatiei si permisului de exercitare nu
poate fi transmis fara acordul emitentului.
(3) Pentru a se elibera autorizatia sau permisul de exercitare,
solicitantul trebuie:
a) sa achite in contul comisiei tarifele de expertizare tehnica, examinare
si control, in conformitate cu regulamentul prevazut la art. 5 alin. (6);
b) sa achite la trezoreria statului taxele de autorizare, in conformitate
cu regulamentul prevazut la art. 5 alin. (6).
Art. 11
Autorizatiile prevazute la art. 8 se suspenda sau se retrag, in parte sau
in intregime, de catre emitent, din proprie initiativa sau la sesizarea
oricaror persoane fizice sau juridice, in toate cazurile in care Comisia
constata ca:
a) titularul autorizatiei nu a respectat prevederile prezentei legi si
reglementarile specifice sau limitele si conditiile prevazute in autorizatie;
b) nu sunt indeplinite integral si la termenul stabilit masurile dispuse de
organele de control abilitate prin prezenta lege;
c) apar situatii noi din punct de vedere tehnic sau de alta natura,
necunoscute la data eliberarii autorizatiei, care pot afecta desfasurarea in
conditii de siguranta a activitatilor nucleare;
d) titularul autorizatiei nu-si indeplineste obligatiile cu privire la
constituirea Fondului pentru gospodarirea deseurilor radioactive si dezafectare
sau la asigurarea de raspundere civila pentru daune catre terti in caz de
accident nuclear;
e) titularul autorizatiei inceteaza de a mai fi legal constituit;
f) titularul autorizatiei isi pierde capacitatea juridica.
Art. 12
Permisul de exercitare prevazut la art. 9 se suspenda sau se retrage de
catre emitent, din proprie initiativa sau la sesizarea altor institutii cu
atributii de control, potrivit prezentei legi, sau a persoanelor de
specialitate, in toate cazurile in care emitentul constata ca:
a) titularul permisului de exercitare nu a respectat prevederile mentionate
in reglementarile emise conform prevederilor art. 5;
b) titularul permisului de exercitare inceteaza din viata sau isi pierde
capacitatea juridica.
Art. 13
(1) Comisia poate completa, revizui sau modifica, motivat, limitele si
conditiile specificate in autorizatiile sau permisele de exercitare.
(2) In cazul in care nu sunt respectate noile conditii impuse potrivit
alin. (1), se aplica, dupa caz, dispozitiile art. 11 si 12.
Art. 14
Prelungirea perioadei de valabilitate a autorizatiei sau a permiselor de
exercitare, reautorizarea sau eliberarea unui nou permis se fac in conditiile
prevazute la art. 8 - 10 si la art. 13.
Art. 15
(1) Retragerea - in mod exceptional, a autorizatiei prevazute la art. 8
indreptateste pe titularul autorizatiei la primirea unei compensatii din partea
autoritatii care a dispus retragerea autorizatiei. Cuantumul compensatiei se va
determina tinand seama atat de interesul public, cat si de cel al titularului
autorizatiei retrase, precum si de motivele care au condus la retragerea
autorizatiei. Cuantumul compensatiei se stabileste prin intelegerea partilor
sau, in caz de neintelegere, de catre instanta judecatoreasca.
(2) Autorizatia se retrage fara compensatie in urmatoarele situatii:
a) titularul autorizatiei a obtinut autorizatia facand uz de declaratii
false;
b) titularul autorizatiei a incalcat prevederile prezentei legi, dispozitiile
organelor de autorizare si de control in materie sau limitele si conditiile
prevazute in autorizatie;
c) retragerea autorizatiei s-a dispus datorita faptului ca personalul
titularului, tertii, populatia sau mediul au fost expuse la riscuri peste limitele
reglementate, generate de activitatea autorizata.
(3) Prevederile prezentului articol se aplica si in conditiile stabilite
potrivit art. 13.
Art. 16
(1) Activitatile in care se utilizeaza materiale cu activitate totala sau
cu concentratie masica scazuta, generatorii de radiatii ionizante de tipul
aprobat de comisie si orice tuburi electronice care indeplinesc limitele si
criteriile de exceptare prevazute in standardele internationale, astfel incat
riscurile aferente activitatii sau sursei sunt minimum acceptate, se
excepteaza, in parte sau in totalitate, de la aplicarea regimului de autorizare
prevazut in prezenta lege.
(2) Limitele si criteriile detaliate de exceptare partiala sau totala de la
aplicarea regimului de autorizare vor fi stabilite prin reglementarile emise in
conformitate cu prevederile art. 5.
Art. 17
(1) Persoanele juridice pot sa solicite, pentru activitatile pe care
intentioneaza sa le desfasoare, un aviz preliminar de la comisie, din care, pe
baza informatiilor prezentate de solicitant, sa rezulte incadrarea in limitele
de exceptare prevazute la art. 16.
(2) In cazul in care avizul preliminar nu confirma incadrarea in limitele
de exceptare, solicitantul este obligat sa ceara autorizarea activitatilor
respective, in conformitate cu prevederile art. 8.
(3) Raspunderea pentru corectitudinea informatiilor prezentate in sprijinul
cererii de aviz preliminar revine solicitantului.
Sectiunea a 2-a
Conditii de autorizare
Art. 18
(1) Autorizatiile prevazute la art. 8 se elibereaza numai daca solicitantul
autorizatiei indeplineste urmatoarele conditii, dupa caz:
a) este in masura sa demonstreze calificarea profesionala, pe functii, a
personalului propriu, cunoasterea de catre acesta a cerintelor reglementarilor
privind securitatea nucleara si protectia impotriva radiatiilor ionizante,
precum si probitatea persoanelor care au autoritate de decizie in conducerea
lucrarilor pe timpul constructiei si functionarii instalatiei sau in conducerea
altor activitati nucleare, dintre cele mentionate la acel articol;
b) da dovada de capacitate organizatorica si responsabilitate in prevenirea
si limitarea consecintelor avariilor, cu posibile efecte cu impact negativ
asupra vietii si sanatatii personalului propriu, populatiei, mediului,
proprietatii tertilor sau asupra patrimoniului propriu;
c) raspunde ca restul personalului propriu, care asigura functionarea
instalatiei, sa aiba nivelul necesar de cunostinte specifice functiei pe care o
indeplineste, privind exploatarea instalatiei in conditii de securitate
nucleare, riscurile asociate si masurile de securitate nucleara aplicabile;
d) ia toate masurile necesare, la nivelul normelor tehnologice si
stiintifice in vigoare, pentru a preveni producerea daunelor care ar rezulta in
urma constructiei si functionarii instalatiei;
e) instituie o asigurare sau orice alta garantie financiara care sa-i
acopere raspunderea pentru daune nucleare, cuantumul, natura si conditiile
asigurarii sau garantiei fiind conforme celor prevazute de lege si de
conventiile internationale la care Romania este parte;
f) raspunde de luarea masurilor necesare pentru prevenirea amestecului de
orice natura sau pentru inlaturarea perturbarilor datorate oricaror terti in
procesul decizional, in timpul constructiei si pe durata functionarii
instalatiei nucleare;
g) propune un amplasament al instalatiei care nu contravine prevederilor
legale si intereselor publice prioritare, cu privire la necontaminarea apei,
aerului si solului, si nu afecteaza functionarea altor instalatii situate in
vecinatate;
h) dispune de aranjamente materiale si financiare corespunzatoare si
suficiente pentru colectarea, transportul, tratarea, conditionarea si
depozitarea deseurilor radioactive generate din propria activitate, precum si
pentru dezafectarea instalatiei nucleare, atunci cand va inceta definitiv
activitatea autorizata, si a achitat contributia pentru constituirea Fondului
pentru gospodarirea deseurilor radioactive si dezafectare;
i) instituie si mentine un sistem conform reglementarilor specifice de
protectie impotriva radiatiilor ionizante;
j) instituie si mentine un sistem conform reglementarilor specifice de
protectie fizica a combustibilului nuclear, a materialelor nucleare si radioactive,
a produselor si deseurilor radioactive, precum si a instalatiilor nucleare,
inclusiv a depozitelor de combustibil nuclear, de materiale nucleare si
radioactive, de produse si deseuri radioactive;
k) instituie si mentine un sistem autorizat de asigurare a calitatii in
activitatea proprie si se asigura ca furnizorii sai de produse si de servicii,
cat si subfurnizorii acestora, in lant, instituie si mentin propriul lor sistem
controlat de asigurare a calitatii;
l) instituie si mentine un sistem propriu, aprobat, de pregatire a
interventiei in caz de accident nuclear;
m) instituie si mentine un sistem in conformitate cu reglementarile de
aplicare a garantiilor nucleare;
n) detine toate celelalte acorduri, autorizatii si avize prevazute de lege;
o) instituie si mentine un sistem de informare a publicului in conformitate
cu reglementarile legale.
(2) Conditiile de autorizare prevazute la alin. (1) vor fi detaliate in
reglementarile emise conform prevederilor art. 5.
Art. 19
(1) Combustibilul nuclear poate fi detinut numai de persoane juridice. Se
interzice detinerea combustibilului nuclear fara a poseda pentru acesta
autorizatia de detinere, precum si una dintre urmatoarele autorizatii: de
producere, depozitare, tratare, prelucrare, utilizare, transport, import sau
export, in acord cu activitatile pe care le desfasoara, eliberate in
conformitate cu prevederile art. 18 si art. 20-22.
(2) Combustibilul nuclear detinut ilegal se confisca, devine proprietate
publica a statului si se preda unui custode, special desemnat in acest scop.
(3) Desemnarea unui titular de autorizatie drept custode al combustibilului
nuclear se face de catre emitentul autorizatiei prin prevederea expresa in
autorizatie a obligatiei de a accepta combustibilul nuclear in custodie, in
numele statului.
(4) Obligatiile, privind pastrarea in custodie se aplica si combustibilului
nuclear ars si altor materiale nucleare, cu exceptia deseurilor radioactive.
(5) Combustibilul nuclear aflat in custodie sau in depozitare autorizata
poate fi eliberat numai daca:
a) detinatorul poseda in prealabil una dintre autorizatiile prevazute la
alin. (1);
b) combustibilul nuclear urmeaza a fi incredintat unui caraus autorizat, in
vederea efectuarii unui transport autorizat catre un destinatar autorizat.
(6) Cheltuielile de custodie ale titularului autorizatiei vor fi suportate
de catre detinatorul inscrisurilor de proprietate asupra combustibilului
nuclear depus in custodie, in baza unei intelegeri contractuale sau, in caz de
neintelegere, in baza unei hotarari judecatoresti.
(7) Combustibilul nuclear nerevendicat prin inscrisuri de proprietate
devine, in momentul constatarii, proprietate publica a statului.
Art. 20
(1) Transportul combustibilului nuclear in afara incintei obiectivelor
nucleare sau in afara locurilor in care combustibilul nuclear este tinut in
custodie se efectueaza numai de catre agenti de transport sau carausi
autorizati in acest scop, in conformitate cu prevederile art. 8 si 18.
(2) Autorizatiile prevazute la alin. (1) se elibereaza numai daca sunt
indeplinite urmatoarele conditii:
a) combustibilul nuclear este transportat in conformitate cu reglementarile
nationale privind transportul materialelor radioactive, emise potrivit
prevederilor art. 5, si cu cele internationale privind transportul marfurilor
periculoase;
b) alegerea modului, a timpului si a rutei de transport nu contravine
interesului public.
(3) Dispozitiile prezentului articol se aplica si combustibilului nuclear
ars, produselor si deseurilor radioactive si altor materiale nucleare sau
radioactive.
Art. 21
Utilizarea mijloacelor de transport amenajate special pentru transportul
combustibilului nuclear, al materialelor nucleare, al produselor radioactive
sau al deseurilor radioactive este permisa numai atunci cand carausul autorizat
este in posesia unei autorizatii pentru mijlocul de transport respectiv,
eliberata de comisie.
Art. 22
(1) Autorizatia de import si/sau de export prevazuta la art. 8 se
elibereaza numai in urmatoarele conditii, dupa caz:
a) solicitantul autorizatiei este in masura sa demonstreze competenta si
probitatea persoanelor cu activitate de control decizional asupra operatiunilor
de import sau de export pentru care solicita eliberarea autorizatiei, in
conformitate cu reglementarile in vigoare;
b) in cazul importului, solicitantul autorizatiei se angajeaza sa asigure
respectarea prevederilor prezentei legi, a reglementarilor emise in
conformitate cu prevederile art. 5 si a angajamentelor internationale asumate
de Romania in domeniul energiei nucleare, sa livreze produsele si informatiile
numai catre beneficiari autorizati in acest scop, in conformitate cu
prevederile art. 8 si 18, si sa raporteze de indata comisiei asupra intrarii in
tara a produselor si informatiilor importate;
c) in cazul exportului, solicitantul autorizatiei obtine de la partenerul
sau extern garantiile necesare din care sa rezulte ca acesta nu il va folosi in
scopuri care sa prejudicieze obligatiile internationale asumate de Romania ori
siguranta nationala. De asemenea, va demonstra ca exportul indeplineste
prevederile prezentei legi si reglementarile specifice.
(2) Exportatorul este obligat sa raporteze de indata comisiei asupra iesirii
din tara a produselor si a informatiilor exportate.
(3) In intelesul acestei legi, orice expeditie spre teritoriul Romaniei
este considerata import, iar orice expeditie dinspre teritoriul Romaniei este
considerata export.
Art. 23
(1) Producerea, furnizarea sau importul celor prevazute la art. 8 alin. (4)
necesita obtinerea, in prealabil, a unei autorizatii de produs, model sau tip,
emisa de comisie.
(2) Sursele-etalon de radiatii si mijloacele de masurare in domeniul
radiatiilor ionizante trebuie sa aiba aprobarea de model, eliberata de Biroul
Roman de Metrologie Legala, si sa fie verificate metrologic, in conformitate cu
dispozitiile legale.
(3) Proiectarea, realizarea, utilizarea, detinerea si verificarea
mijloacelor de masurare in domeniul radiatiilor ionizante pentru necesitatile
armatei se autorizeaza de catre Ministerul Apararii Nationale.
Art. 24
(1) Este obligatorie autorizarea de asigurare a calitatii in domeniul
nuclear a activitatilor de aprovizionare, proiectare, fabricare,
constructie-montaj, reparare si, intretinere pentru produsele, serviciile si
sistemele care sunt clasificate ca fiind importante pentru securitatea
instalatiei nucleare.
(2) Autorizatia se elibereaza de catre comisie, in conformitate cu prevederile
art. 8 si 18 si cu reglementarile specifice referitoare la furnizorii de
produse si de servicii din aceste categorii, precum si la subfurnizorii
acestora, in lant.
(3) Autorizatia prevazuta la alin. (1) si (2) se elibereaza numai daca
solicitantul autorizatiei indeplineste urmatoarele conditii, dupa caz:
a) este in masura sa demonstreze calificarea profesionala, pe functii, a
personalului propriu, cunoasterea de catre acesta a cerintelor de securitate
nucleara, precum si probitatea persoanelor care au autoritate de decizie in
conducerea activitatilor care concura la realizarea produselor, serviciilor si
sistemelor care fac obiectul autorizatiei;
b) raspunde ca restul personalului propriu, angrenat in activitatile care
concura la realizarea acestor produse, servicii sau sisteme, sa aiba nivelul
necesar de cunostinte privind efectele abaterilor de calitate ale acestor
produse, servicii sau sisteme asupra securitatii instalatiei nucleare in care
urmeaza sa fie incorporate;
c) raspunde de luarea masurilor necesare pentru prevenirea amestecului de
orice natura sau pentru inlaturarea perturbarilor datorate oricaror terti in
procesul decizional si in desfasurarea activitatilor autorizate;
d) instituie si mentine un sistem controlat de asigurare a calitatii in
activitatea proprie si se asigura ca furnizorii sai de produse si de servicii,
precum si subfurnizorii acestora, in lant, instituie si mentin propriul lor
sistem controlat de asigurare a calitatii.
(4) Conditiile de autorizare prevazute la alin. (3) vor fi detaliate in
reglementarile emise in conformitate cu prevederile art. 5.
CAP. 3
Obligatiile titularului autorizatiei si ale altor persoane fizice sau
juridice
Art. 25
(1) Titularul autorizatiei eliberate potrivit art. 8 are obligatia si
raspunderea de a lua toate masurile necesare pentru:
a) asigurarea si mentinerea:
- securitatii nucleare, protectiei impotriva radiatiilor ionizante,
protectiei fizice, planurilor proprii de interventie in caz de accident nuclear
si asigurarii calitatii pentru activitatile desfasurate sau a surselor asociate
acestora;
- evidentei stricte a materialelor nucleare si radioactive, precum si a
tuturor surselor utilizate sau produse in activitatea proprie;
b) respectarea limitelor si conditiilor tehnice prevazute in autorizatie si
raportarea oricaror depasiri, conform reglementarilor specifice;
c) limitarea numai la activitatile pentru care a fost autorizat;
d) dezvoltarea propriului sistem de cerinte, regulamente si instructiuni
care asigura desfasurarea activitatilor autorizate fara riscuri inacceptabile
de orice natura.
(2) Raspunderea pentru daune nucleare, provocate in timpul sau ca urmare a
accidentelor ce pot surveni prin desfasurarea activitatilor prevazute in
autorizatie ori a altor activitati care au avut ca urmare decesul, vatamarea
integritatii corporale sau a sanatatii unei persoane, distrugerea, degradarea
ori imposibilitatea temporara de folosire a vreunui bun, revine in intregime
titularului autorizatiei, in conditiile stabilite prin lege si prin
angajamentele internationale la care Romania este parte.
Art. 26
Titularul autorizatiei pentru desfasurarea unei activitati nucleare care
genereaza sau a generat deseuri radioactive este obligat:
a) sa raspunda pentru gospodarirea deseurilor radioactive generate de
activitatea proprie;
b) sa suporte cheltuielile aferente colectarii, manipularii, transportului,
tratarii, conditionarii si depozitarii temporare sau definitive a acestor
deseuri;
c) sa achite contributia legala la constituirea Fondului pentru
gospodarirea deseurilor radioactive si dezafectare.
Art. 27
Titularul autorizatiei prevazute la art. 8 este obligat:
a) sa elaboreze un program de pregatire a dezafectarii si sa-l prezinte
spre aprobare comisiei;
b) sa faca dovada achitarii contributiei legale la constituirea Fondului
pentru gospodarirea deseurilor radioactive si dezafectare.
Art. 28
(1) Expirarea valabilitatii, suspendarea sau retragerea autorizatiei nu
exonereaza pe titularul autorizatiei sau pe cel care a preluat titlul de
proprietate asupra materialelor, obiectivelor si instalatiilor nucleare, care
au fost precizate in autorizatie, de obligatiile prevazute la art. 25-27 sau de
cele ce decurg din conditiile prevazute in autorizatie.
(2) La incetarea activitatii sau la dezafectarea instalatiilor nucleare,
precum si la transferul, in parte sau in totalitate, al obiectivelor si
instalatiilor nucleare, al produselor radioactive sau al dispozitivelor generatoare
de radiatii ionizante, titularul autorizatiei este obligat, in prealabil, sa
solicite si sa obtina, in conditiile prevazute de prezenta lege, autorizatia de
detinere, dezafectare sau transfer, dupa caz.
(3) Autorizatia sau permisul de exercitare, emis in baza prevederilor
prezentei legi, nu il scuteste pe titular de respectarea prevederilor
legislatiei in vigoare.
(4) Comisia va stabili modalitatile concrete de aplicare a prezentei legi
ori de cate ori prevederile acesteia nu pot fi aplicate simultan cu prevederile
legale de alta natura, cu consultarea autoritatilor administratiei publice in
materie, acordand prioritate respectarii conditiilor de desfasurare in
siguranta a activitatilor nucleare.
Art. 29
(1) Persoanele fizice si persoanele juridice care extrag sau prelucreaza
substante minerale asociate in zacamant cu uraniu sau toriu sau substante care
in fluxul tehnologic de prelucrare sunt susceptibile de a contine materiale
radioactive, au obligatia sa ia masuri de verificare a materialelor si a
utilajelor pe intregul ciclu de productie, manipulare, transport si depozitare,
pentru a constata daca acestea prezinta o concentratie de substante radioactive
sau o radioactivitate care depaseste, la un moment dat, limitele de exceptare din
reglementarile prevazute la art. 16.
(2) In cazul depasirii limitelor de exceptare, activitatile respective sunt
supuse regimului de autorizare prevazut de prezenta lege.
CAP. 4
Regimul de control
Art. 30
Controlul preventiv, operativ-curent si ulterior al respectarii
prevederilor prezentei legi si a reglementarilor emise in conformitate cu art.
5 se efectueaza de catre reprezentantii comisiei, anume imputerniciti, la
solicitantii sau la titularii de autorizatii. Controlul se efectueaza in
incinta in care acestia desfasoara activitati supuse regimului de autorizare,
in orice alt loc care ar putea avea legatura cu aceste activitati sau la
oricare alta persoana fizica sau juridica ce ar putea desfasura activitati,
detine instalatii, materiale, alte surse sau informatii prevazute la art. 2, in
oricare dintre urmatoarele situatii:
a) in vederea eliberarii autorizatiei solicitate;
b) in perioada de valabilitate a autorizatiei, in mod periodic sau
inopinat;
c) pe baza notificarii titularului autorizatiei;
d) atunci cand ar putea exista instalatii, materiale, alte surse sau
informatii ori s-ar putea desfasura activitati dintre cele prevazute la art. 2.
Art. 31
(1) Reprezentantii comisiei, in exercitarea mandatului de control, au
urmatoarele drepturi:
a) sa aiba acces la orice loc in care se desfasoara activitatile supuse
controlului;
b) sa efectueze masuratorile si sa instaleze echipamentul de supraveghere
necesar;
c) sa solicite prelevarea si sa primeasca esantioane din materialele sau
produsele supuse, direct sau indirect, controlului;
d) sa oblige persoana fizica sau persoana juridica controlata la asigurarea
indeplinirii prevederilor mentionate la lit. a)-c) si sa mijloceasca extinderea
controlului la furnizorii sai de produse si de servicii sau la subfurnizorii
acestora;
e) sa aiba acces la toate informatiile, datele tehnice si contractuale, sub
orice forma, necesare pentru indeplinirea obiectivelor controlului, stabilite
la art. 30, cu respectarea confidentialitatii, daca detinatorii solicita
aceasta;
f) sa oblige pe titularul autorizatiei sa transmita rapoarte, informatii si
notificari, in forma ceruta de reglementari;
g) sa oblige pe titularul autorizatiei sa mentina evidenta, in forma ceruta
de reglementari, a materialelor, a altor surse si activitati supuse controlului
si sa controleze aceste evidente;
h) sa primeasca, prin grija solicitantului sau a titularului autorizatiei,
echipamentul de protectie necesar.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica, in masura in care acordurile
internationale la care Romania este parte o prevad, si persoanelor aprobate de
Guvernul Romaniei, care efectueaza, in prezenta reprezentantilor desemnati de
comisie, controalele prevazute in acele acorduri internationale.
Art. 32
(1) Reprezentantii comisiei au obligatia sa respecte, pe toata durata
controlului, conditiile de autorizare aplicabile, asa cum sunt ele impuse
personalului titularului autorizatiei.
(2) Dupa incheierea controlului, reprezentantii comisiei au urmatoarele
atributii:
a) sa incheie un proces-verbal de control in care sa consemneze rezultatele
controlului, actiunile corective dispuse si termenele de rezolvare a acestora;
b) sa propuna suspendarea sau retragerea autorizatiei sau a permisului de
exercitare, in conditiile prevazute de lege;
c) sa propuna sesizarea organelor de urmarire judiciara, in cazurile si
pentru faptele prevazute in prezenta lege;
d) sa dispuna titularului autorizatiei sanctionarea disciplinara a
personalului vinovat, in conditiile prevazute de prezenta lege;
e) sa aplice titularului autorizatiei, prin persoanele care, potrivit
statutului acestuia, ii reprezinta in raport cu autoritatile publice,
sanctiunile contraventionale prevazute in prezenta lege pentru persoanele
fizice sau juridice;
f) sa aplice sanctiunile contraventionale prevazute in prezenta lege
personalului care se face vinovat pentru savarsirea acestor contraventii.
Art. 33
Pe toata durata controlului, persoanele fizice, persoanele juridice supuse
controlului au obligatia sa ia toate masurile necesare pentru a permite
indeplinirea in bune conditii a prevederilor art. 31 si 32.
Art. 34
(1) In exercitarea mandatului lor, organele cu drept de control al activitatilor
nucleare, prevazute in anexa nr. 3, au drepturile prevazute la art. 31 alin.
(1) si obligatiile si atributiile prevazute la art. 32, in limitele
competentelor stabilite de lege.
(2) In caz de nesupunere la control sau de nesupunere fata de oricare
dintre dispozitiile sale, comisia poate cere autoritatilor competente fie sa
procedeze la executarea silita, fie sa intreprinda o ancheta. Comisia poate
cere interventia reprezentantilor Inspectoratului General al Politiei sau, in
cazuri de urgenta, poate intreprinde, din proprie initiativa, masuri
asiguratorii de securitate nucleara, urmand ca toate cheltuielile aferente sa
fie rambursate de catre titularul autorizatiei de bunavoie sau prin executare
silita.
CAP. 5
Atributii si raspunderi
Art. 35
In afara atributiilor prevazute explicit de lege, comisia:
a) propune initierea proiectelor de lege, de hotarari ale Guvernului si
elaboreaza reglementarile proprii si comune cu alte autoritati competente,
potrivit legii;
b) elaboreaza instructiuni cu caracter obligatoriu, precum si reglementari
de securitate nucleara privind asigurarea calitatii si functionarea in conditii
de siguranta a obiectivelor si instalatiilor nucleare, protectia impotriva
radiatiilor nucleare a personalului expus profesional, a populatiei, a mediului
inconjurator si a bunurilor materiale, protectia fizica, evidenta, pastrarea si
transportul materialelor radioactive si materialelor fisionabile speciale,
precum si gestionarea deseurilor radioactive;
c) aproba, potrivit legii, planurile de interventie pentru cazurile de
accident nuclear si participa la asigurarea interventiei;
d) elaboreaza proceduri pentru urmarirea radioactivitatii mediului si
asigura supravegherea permanenta a acesteia pe teritoriul national;
e) initiaza, cu avizul Ministerului Afacerilor Externe, actiuni de
promovare a intereselor specifice Romaniei in relatiile cu Agentia
Internationala pentru Energia Atomica (A.I.E.A.), cu Agentia pentru Energia
Nucleara (A.E.N.) si cu alte organizatii internationale specializate in
domeniul reglementarilor si controlului activitatilor nucleare, coopereaza, in
conditiile legii, cu institutii similare din alte state;
f) controleaza aplicarea prevederilor acordurilor internationale in vigoare
privind controlul garantiilor, protectia fizica, transportul materialelor
fisionabile si radioactive, protectia impotriva radiatiilor, asigurarea
calitatii si securitatea nucleara a instalatiilor;
g) informeaza prompt autoritatea centrala pentru protectia mediului si
Ministerul Apararii Nationale asupra oricarei cresteri semnificative a
radioactivitatii mediului;
h) coopereaza cu alte organisme care au, potrivit legii, atributii in
domeniul functionarii in conditii de siguranta a obiectivelor si instalatiilor
nucleare, in corelatie cu cerintele de protectie a mediului si a populatiei;
i) asigura informarea publicului prin publicatii oficiale, comunicate de
presa, organizeaza audieri sau anchete, dupa caz;
j) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege in domeniul
reglementarilor si al controlului activitatilor nucleare.
Art. 36
Regimul de autorizare si control al obiectivelor si instalatiilor nucleare
sub presiune se stabileste prin prescriptii tehnice specifice, emise de
autoritatea nationala pentru cazane si instalatii de ridicat, cu avizul
comisiei, tinand seama de criteriile generale de desfasurare in conditii de
siguranta a activitatilor nucleare.
Art. 37
(1) Comisia va organiza, potrivit legii, reteaua de supraveghere a radioactivitatii
mediului pe teritoriul Romaniei, asigurand fluxul informational necesar
sistemului integrat de monitorizare a parametrilor mediului.
(2) Acordurile si autorizatiile de mediu, prevazute de lege, se vor emite
de catre autoritatea centrala pentru protectia mediului, pe baza criteriilor de
autorizare si de control prevazute de lege, completate cu criteriile de
autorizare si de control specifice, cuprinse in reglementarile emise de aceasta
autoritate, conform prevederilor art. 5, cu consultarea comisiei si a
Ministerului Sanatatii, referitor la supravegherea si raportarea evacuarilor de
efluenti radioactivi in mediu, precum si a contaminarii radioactive a
factorilor de mediu.
(3) Acordurile si autorizatiile de mediu prevazute la alin. (2) constituie
conditie prealabila pentru autorizatia eliberata de comisie, in conformitate cu
prevederile art. 8.
(4) Comisia informeaza, ori de cate ori este necesar, autoritatea centrala
pentru protectia mediului si Ministerul Apararii Nationale asupra celor
constatate in activitatea de supraveghere exercitata si colaboreaza cu acestea
in vederea stabilirii masurilor necesare.
Art. 38
(1) Ministerul Sanatatii autorizeaza:
a) introducerea in circuitul economic si social, in vederea utilizarii sau
consumului de catre populatie, a produselor care au fost supuse iradierii sau
care contin materiale radioactive;
b) introducerea in domeniul medical, pentru diagnostic si tratament
medical, a surselor inchise, deschise, a dispozitivelor generatoare de radiatii
ionizante si a produselor farmaceutice care contin materiale radioactive.
(2) Cererea de autorizare se face de catre persoanele fizice sau juridice
care desfasoara activitatile prevazute la alin. (1).
(3) Ministerul Sanatatii elaboreaza reglementari proprii de autorizare si
de control in acest scop, cu respectarea prevederilor art. 5 si cu consultarea
comisiei si a ministerelor interesate.
Art. 39
(1) Ministerul Sanatatii organizeaza:
a) potrivit legii, reteaua de supraveghere a contaminarii cu materiale
radioactive a produselor alimentare, pe intregul circuit alimentar, inclusiv a
surselor de apa potabila, precum si a altor bunuri destinate folosirii de catre
populatie. Se va asigura astfel activitatea de supraveghere a gradului de
contaminare radioactiva a acestor bunuri si produse din tara sau provenite din
import, destinate utilizarii pe teritoriul Romaniei;
b) sistemul epidemiologic de supraveghere a starii de sanatate a
personalului expus profesional si a conditiilor de igiena in unitatile in care
se desfasoara activitatile nucleare. De asemenea, urmareste influenta acestor
activitati asupra sanatatii populatiei si emite avizele prevazute de
reglementarile in vigoare.
(2) Ministerul Sanatatii informeaza, ori de cate ori este necesar, comisia
si alte ministere interesate asupra celor constatate in activitatea de
supraveghere si colaboreaza cu acestea pentru stabilirea masurilor comune ce se
impun.
Art. 40
(1) Coordonarea pregatirilor de interventie in caz de accident nuclear, cu
respectarea prevederilor prezentei legi, se asigura, potrivit legii, de catre
Comisia Centrala pentru Accident Nuclear si Caderi de Obiecte Cosmice, sub
conducerea Ministerului Apararii Nationale, cu cooperarea tuturor organelor de
specialitate ale administratiei publice centrale si locale cu atributii in
materie.
(2) Planul de interventie in caz de accident nuclear pentru amplasamentul
obiectivelor si al instalatiilor nucleare se elaboreaza de catre utilizator,
titular de autorizatie, impreuna cu toate autoritatile publice centrale si
locale si organizatiile implicate in pregatirea si in desfasurarea interventiei
in caz de accident nuclear, in conformitate cu cerintele reglementarilor emise
potrivit art. 5.
(3) Planurile de interventie in cazul urgentelor radiologice, cauzate de
accidente nucleare in obiective si instalatii aflate pe teritoriul altor state,
care pot afecta - prin efecte transfrontiera - teritoriul Romaniei, precum si
planurile generale de interventie in afara amplasamentului instalatiilor
nucleare de pe teritoriul Romaniei se elaboreaza prin grija Comandamentului
apararii civile din cadrul Ministerului Apararii Nationale.
(4) Autoritatile publice centrale si locale cu atributii in domeniul
pregatirii si desfasurarii interventiei in caz de accident nuclear isi
elaboreaza planuri proprii, corelate cu planul general de interventie.
(5) Planul de interventie prevazut la alin. (2) se aproba de catre comisie,
cele prevazute la alin. (3) se aproba de Comisia Centrala pentru Accident
Nuclear si Caderi de Obiecte Cosmice, iar cele prevazute la alin. (4) se aproba
de catre conducatorii autoritatilor publice centrale si locale, cu avizul
Secretariatului tehnic al Comisiei Centrale pentru Accident Nuclear si Caderi de
Obiecte Cosmice.
(6) Aplicabilitatea planului de interventie se controleaza si se evalueaza
periodic: cel prevazut la alin. (2), de catre comisie, iar cel prevazut la
alin. (3) si (4), de catre Comisia Centrala pentru Accident Nuclear si Caderi
de Obiecte Cosmice.
Art. 41
Importurile si exporturile produselor si informatiilor prevazute in anexa
nr. 1 se aproba de Consiliul Interministerial al Agentiei Nationale de Control
al Exporturilor Strategice si de Interzicere a Armelor Chimice, iar licenta de
import sau de export se elibereaza de Ministerul Industriei si Comertului, in
conditiile stabilite prin hotarare a Guvernului, numai dupa ce solicitantul a
obtinut autorizatia de import sau de export prevazuta la art. 22.
Art. 42
Directia Generala a Vamilor din Ministerul Finantelor va controla si va
admite intrarea in tara sau iesirea din tara, pe baza autorizatiei emise de
comisie, a bunurilor pentru care prezenta lege impune autorizatie.
CAP. 6
Sanctiuni
Art. 43
Incalcarea dispozitiilor prezentei legi atrage raspunderea materiala,
disciplinara, administrativa, penala sau civila, dupa caz.
Art. 44
(1) Efectuarea unei activitati dintre cele prevazute la art. 2, la art. 24
alin. (1) si la art. 38 alin. (1), fara a avea autorizatie corespunzatoare
prevazuta de lege, constituie infractiune si se pedepseste dupa cum urmeaza:
a) cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda, activitatile
prevazute la art. 2 lit. a) privitoare la cercetarea, proiectarea, amplasarea, productia,
constructia sau montajul obiectivelor sau instalatiilor nucleare, la art. 2
lit. b), d) si g), la art. 24 alin. (1), precum si la art. 38 alin. (1);
b) cu inchisoare de la 3 ani la 10 ani si interzicerea unor drepturi,
pentru efectuarea neautorizata a unor activitati prevazute la art. 2 lit. a)
privitoare la punerea in functiune, exploatarea, modificarea, dezafectarea,
importul sau exportul instalatiilor nucleare si la art. 2 lit. c), e) si f).
(2) Tentativa la infractiunile prevazute la alin. (1) lit. b) se
pedepseste.
Art. 45
(1) Scoaterea din functiune, in totalitate sau in parte, a echipamentelor
de supraveghere si control instalate in conditiile art. 31 alin. (1) lit. b) si
alin. (2), fara a avea motive ce decurg din cerintele de securitate nucleara
sau de radioprotectie, daca fapta nu constituie o infractiune mai grava, se
pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani.
(2) Daca fapta prevazuta la alin. (1) este savarsita din culpa, pedeapsa
este inchisoarea de la 3 luni la un an sau amenda.
Art. 46
(1) Dezvoltarea, fabricarea, detinerea, importul, exportul, tranzitul sau
detonarea armelor nucleare sau a oricaror dispozitive explozive nucleare se
pedepseste cu inchisoare de la 10 ani la 25 de ani si interzicerea unor
drepturi.
(2) Daca faptele prevazute la alin. (1) au avut ca urmare decesul uneia sau
mai multor persoane ori alte consecinte deosebit de grave, pedeapsa este
detentiunea pe viata sau inchisoarea de la 15 ani la 25 de ani si interzicerea
unor drepturi.
(3) Tentativa se pedepseste.
Art. 47
Constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii
incat, potrivit legii, sa fie considerate infractiuni, urmatoarele fapte:
a) nerespectarea obligatiilor de raportare prevazute la art. 25 lit. b) si
la art. 31 alin. (1) lit. f);
b) nerespectarea limitelor si a conditiilor prevazute in autorizatiile
eliberate in conformitate cu prevederile art. 8;
c) neaducerea la indeplinire, in termenul stabilit, a dispozitiilor date in
scris, cu confirmare de primire, de catre comisie, sau, prin proces-verbal de
control, de catre reprezentantii acesteia;
d) utilizarea de personal in activitati care nu prezinta risc de accident
nuclear, care nu are pregatirea necesara pentru activitatea prestata, sau de
personal neverificat ori respins la examenele periodice;
e) utilizarea de personal care nu dovedeste cunostintele si aptitudinile
necesare sau nu le aplica in activitatea desfasurata, cu implicatii privind
functionarea instalatiei in conditii de securitate nucleara, riscurile asociate
si masurile de securitate nucleare aplicabile;
f) incalcarea reglementarilor prevazute la art. 25 lit. a) de catre
persoanele care au drept de control decizional in conducerea lucrarilor, pe
timpul constructiei si al functionarii instalatiei nucleare;
g) nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 25 lit. d), daca prin
aceasta se genereaza riscuri inacceptabile de orice natura;
h) folosirea de catre persoanele autorizate a materialelor radioactive, a
dispozitivelor generatoare de radiatii ionizante sau a instalatiilor nucleare
incredintate in alte scopuri ori pentru alte operatiuni decat cele stabilite
pentru indeplinirea sarcinilor de serviciu;
i) exercitarea de activitati nucleare fara permisul de exercitare
corespunzator prevazut la art. 9.
Art. 48
(1) In cazul contraventiilor prevazute la art. 47 lit. a)-g), amenda care
se aplica persoanelor fizice este de la 1.000.000 lei la 10.000.000 lei, iar
pentru persoanele juridice, de la 2.000.000 lei la 20.000.000 lei. In cazul
contraventiilor prevazute la art. 47 lit. h) si i), amenda este de la 200.000
lei la 2.000.000 lei si se aplica persoanei care se face vinovata de savarsirea
lor.
(2) Nivelul acestor amenzi se va actualiza prin hotarare a Guvernului, in
raport cu rata inflatiei.
Art. 49
Constatarea si aplicarea contraventiilor se fac de catre reprezentantii
imputerniciti ai comisiei.
Art. 50
Dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor,
cu exceptia prevederilor art. 25, 26 si 27, sunt aplicabile contraventiilor
prevazute in prezenta lege.
Art. 51
Obiectivele si instalatiile nucleare, componentele acestora, combustibilul
nuclear, produsele radioactive, inclusiv deseurile radioactive, dispozitivele
nucleare explozive sau componentele acestora, care au fost supuse confiscarii
speciale prin hotarare judecatoreasca, in conditiile prevazute la art. 118 din
Codul penal, de la partea vinovata, trebuie sa fie retinute pe cheltuiala
fostului proprietar, intr-un loc sigur, sub sigiliul autoritatilor publice, cu
respectarea cerintelor de securitate nucleara, astfel incat sa nu lezeze viata
sau sanatatea populatiei si sa nu cauzeze deteriorarea mediului sau a
proprietatii pana la dispunerea masurilor legale cu privire la acestea.
CAP. 7
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 52
Ori de cate ori este necesar, din ratiuni de stat, combustibilul nuclear si
produsele radioactive pot fi rechizitionate conform legii.
Art. 53
Orice persoana fizica sau juridica care a suferit un prejudiciu ca urmare a
abuzurilor savarsite de comisie sau de alt organism prevazut de prezenta lege
poate face plangere, in termen de 30 de zile, la instanta de contencios
administrativ.
Art. 54
(1) Autorizatia si permisele eliberate inainte de intrarea in vigoare a
prezentei legi isi mentin valabilitatea pana la termenul prevazut.
(2) Prevederile prezentei legi se aplica si cererilor de autorizare in curs
de solutionare la data intrarii in vigoare a acesteia.
(3) Orice persoana care la data intrarii in vigoare a prezentei legi
desfasoara activitati pentru care se aplica regimul de autorizare si de
control, prevazut la cap. II, IV si V din prezenta lege, este obligata sa
solicite autorizatie, in termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a legii,
daca acest lucru nu era necesar anterior intrarii in vigoare a prezentei legi.
Art. 55
(1) In termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi,
Guvernul va prezenta spre adoptare proiectul legii privind raspunderea civila
pentru daune nucleare si proiectul legii privind constituirea Fondului pentru
gospodarirea deseurilor radioactive si dezafectare.
(2) Pana la adoptarea si la intrarea in vigoare a legii privind raspunderea
civila pentru daune nucleare se aplica regimul prevazut de conventiile
internationale la care Romania este parte.
Art. 56
(1) In termen de 180 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi,
organele de specialitate ale administratiei publice mentionate vor emite
reglementarile prevazute de prezenta lege.
(2) Pana la intrarea in vigoare a reglementarilor prevazute la alin. (1) se
vor aplica prevederile normelor existente.
(3) Reglementarile emise potrivit prezentei legi se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 57
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezenta lege.
Art. 58
Prezenta lege intra in vigoare la 60 de zile de la publicarea ei in
Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 59
Legea nr. 61/1974 cu privire la desfasurarea activitatilor in domeniul
nuclear din Romania si Legea nr. 6/1982 privind asigurarea calitatii
obiectivelor si instalatiilor nucleare, precum si orice alte dispozitii
contrare prezentei legi se abroga, cu exceptia dispozitiilor referitoare la
promovarea si desfasurarea activitatii de cercetare stiintifica in domeniul
nuclear.
ANEXA 1
LISTA
materialelor, dispozitivelor, echipamentelor si informatiilor pertinente pentru
proliferarea armelor nucleare sau a altor dispozitive nucleare explozive, la
care se face referire in art. 2 lit. e) si f) din prezenta lege
a) materiale nenucleare, materiale ale caror proprietati sunt adecvate
utilizarii in producerea energiei de origine nucleara;
b) dispozitive sau echipamente special concepute pentru a fi utilizate in
instalatii din ciclul combustibilului nuclear sau adecvate utilizarii lor in
acest scop;
c) dispozitive sau echipamente special concepute pentru a fi utilizate in
fabricarea materialelor nucleare sau in fabricarea acelor materiale nenucleare
care sunt prevazute la lit. a), cat si acele dispozitive sau echipamente care
sunt adecvate utilizarii in aceleasi scopuri;
d) dispozitive sau echipamente esentiale pentru fabricarea dispozitivelor
mentionate la lit. b) si c).
Lista detaliata a materialelor, dispozitivelor, echipamentelor si
informatiilor pertinente pentru proliferarea armelor nucleare si a altor
dispozitive nucleare explozive, prevazute in prezenta anexa, precum si regimul
de control al exporturilor acestora vor fi stabilite prin hotarare a
Guvernului, cu respectarea prevederilor din tratatele, acordurile, conventiile
si intelegerile internationale la care Romania este parte.
ANEXA 2
DEFINITIILE
la care se face referire in art. 3 din prezenta lege
a) accident nuclear - eveniment nuclear care afecteaza instalatia si
provoaca iradierea sau contaminarea populatiei sau a mediului peste limitele
permise de reglementarile in vigoare;
b) activitate nucleara - orice practica umana care introduce surse sau cai
de expunere suplimentare, extinde expunerea la un numar mai mare de persoane
sau modifica reteaua de cai de expunere, plecand de la sursele existente,
marind astfel expunerea sau probabilitatea expunerii persoanelor sau numarul de
persoane expuse;
c) autoritate nationala competenta in domeniul nuclear - autoritatea,
stabilita de lege, cu competenta legala de a elibera autorizatii, de a efectua
controale si de a reglementa amplasarea, proiectarea, constructia, punerea in
functiune, exploatarea sau dezafectarea obiectivelor si instalatiilor nucleare;
d) autorizatie-document emis de autoritatea nationala competenta in
domeniul nuclear, in baza unei evaluari de securitate nucleara si control,
catre o persoana juridica, la cererea acesteia, pentru desfasurarea unei
activitati nucleare;
e) ciclu de combustibil nuclear - ansamblul de operatiuni care cuprinde
extractia si prelucrarea minereurilor si imbogatirea uraniului si toriului,
fabricarea combustibilului nuclear, exploatarea reactorilor nucleari,
retratarea combustibilului nuclear, dezafectarea, orice activitate de
gospodarire a deseurilor radioactive sau orice activitate de
cercetare-dezvoltare asociata uneia dintre operatiunile susmentionate;
f) combustibil nuclear - material sau un ansamblu mecanic care contine
materie prima sau material fisionabil, special destinat folosirii intr-un
reactor nuclear, in scopul producerii energiei nucleare;
g) deseuri radioactive - acele materiale rezultate din activitatile
nucleare, pentru care nu s-a prevazut nici o intrebuintare, care contin sau
sunt contaminate cu radionuclizi in concentratii superioare limitelor de
exceptare;
h) dispozitive generatoare de radiatii ionizante - dispozitive care produc
radiatii X, neutroni sau particule incarcate;
i) instalatii de iradiere - echipamente ce cuprind dispozitive generatoare
de radiatii ionizante sau surse de radiatii capabile sa produca campuri de
radiatii intense;
j) instalatie nucleara - generator de radiatie nucleara, instalatia,
aparatul sau, dispozitivul care extrage, produce, prelucreaza sau contine
materiale radioactive; instalatia nucleara include si cladirile sau structurile
aferente;
k) obiective nucleare - uzine pentru fabricarea combustibilului nuclear,
reactori nucleari, inclusiv ansamblurile critice si subcritice, reactori de
cercetare, centrale nuclearo-electrice, instalatii de stocare a combustibilului
iradiat, unitati de imbogatire sau instalatii de retratare;
l) materie prima nucleara - uraniu ori toriu sau orice combinatie a
acestora, in orice forma fizica sau chimica; zacaminte care contin cel putin
0,03% in greutate uraniu, toriu sau orice combinatie a acestora;
m) material fisionabil special - plutoniu, uraniu 233, uraniu imbogatit in
izotopul 233 sau in izotopul 235; orice material imbogatit artificial in
oricare dintre izotopii mentionati anterior;
n) material radioactiv - orice material, in orice stare de agregare, care
reprezinta fenomenul de radioactivitate, inclusiv deseurile radioactive;
o) material nuclear - alte materiale care, datorita unor proprietati
nucleare specifice, sunt de interes deosebit pentru domeniul nuclear si sunt
stabilite prin reglementari specifice;
p) minerit - prospectarea, explorarea, deschiderea, pregatirea si
exploatarea materiilor prime nucleare;
r) plan de interventie - ansamblul de masuri care se aplica in caz de
accident nuclear;
s) produs radioactiv - orice material radioactiv obtinut in cursul
procesului de producere ori de utilizare a unui combustibil nuclear sau orice
material care a devenit radioactiv prin expunere la radiatii, cu exceptia
radioizotopilor care au atins stadiul final de preparare si sunt susceptibili
de a fi utilizati in scopuri stiintifice, medicale, speciale, sociale,
comerciale sau industriale;
t) radiatie ionizanta - oricare dintre urmatoarele radiatii: alfa, beta,
gama, X, neutroni, electroni, protoni sau alte particule incarcate (nu se
includ undele radio, radiatiile vizibile, infrarosii, ultraviolete, precum si
radiatiile laser, ultrasunetele etc.);
u) reglementari - norme tehnice, metodologice, ghiduri, instructiuni,
proceduri sau conditii tehnico-organizatorice privind autorizarea si controlul
activitatilor nucleare, obligatorii in domeniul nuclear, emise de autoritatea
competenta conform art. 5;
v) securitate nucleara - ansamblul de masuri tehnice si organizatorice
destinate sa asigure functionarea instalatiilor nucleare in conditii de
siguranta, sa previna si sa limiteze deteriorarea acestora si sa asigure
protectia personalului ocupat profesional, a populatiei, mediului si bunurilor
materiale impotriva iradierii sau contaminarii radioactive;
z) surse - emitator de radiatii ionizante si orice material radioactiv.
ANEXA 3
ORGANELE
de control al activitatilor nucleare
1. Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare.
2. Inspectoratele de politie sanitara si medicina preventiva ale
Ministerului Sanatatii.
3. Inspectia de stat pentru protectia mediului din cadrul Autoritatii
Centrale pentru Protectia Mediului.
4. Inspectia de stat pentru cazane si instalatii de ridicat din cadrul
Ministerului Industriei si Comertului.
5. Comisia Centrala pentru Accident Nuclear si Caderi de Obiecte Cosmice
din cadrul Ministerului Apararii Nationale.
6. Inspectoratul General al Politiei si Comandamentul Trupelor de Pompieri
din cadrul Ministerului de Interne.
7. Inspectia de stat pentru protectia muncii din cadrul Ministerului Muncii
si Protectiei Sociale.
8. Agentia Nationala de Control al Exporturilor Strategice si de
Interzicere a Armelor Chimice.
9. Directia Generala a Vamilor din cadrul Ministerului Finantelor.
10. Biroul Roman de Metrologie Legala.