E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 56 din 25 martie 2004

privind aprobarea Normelor fundamentale pentru gospodarirea in siguranta a deseurilor radioactive

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI


SmartCity3

              COMISIA NATIONALA PENTRU CONTROLUL ACTIVITATILOR NUCLEARE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 393 din  4 mai 2004

    In conformitate cu prevederile Legii nr. 111/1996 privind desfasurarea in siguranta a activitatilor nucleare, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Hotararii Guvernului nr. 1.627/2003 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare,

    presedintele Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare emite urmatorul ordin:

    Art. 1
    Se aproba Normele fundamentale pentru gospodarirea in siguranta a deseurilor radioactive, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 2
    Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 3
    Normele prevazute la art. 1 intra in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 4
    Directia radiatii ionizante, Directia radioprotectie si deseuri radioactive, Directia reactori nucleari, Directia controlul calitatii, Directia materiale speciale din cadrul Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.

                    Presedintele Comisiei Nationale pentru
                       Controlul Activitatilor Nucleare,
                                 Lucian Biro

    ANEXA 1

                             NORME FUNDAMENTALE
           pentru gospodarirea in siguranta a deseurilor radioactive

    CAP. 1
    Scop si definitii

    Art. 1
    Prezentele norme stabilesc principiile si cerintele generale privind aplicarea gospodaririi in siguranta a deseurilor radioactive, inclusiv a combustibilului nuclear uzat, potrivit prevederilor Legii nr. 111/1996 privind desfasurarea in siguranta a activitatilor nucleare, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Legea nr. 111/1996.
    Art. 2
    Prezentele norme completeaza prevederile Normelor fundamentale de securitate radiologica, aprobate prin Ordinul presedintelui Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare nr. 14/2000, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 404 si nr. 404 bis din 29 august 2000, denumite in continuare NFSR.
    Art. 3
    (1) Etapele de baza in gospodarirea deseurilor radioactive sunt definite in anexa nr. 1 care face parte integranta din prezentele norme.
    (2) In scopul aplicarii prezentelor norme, pe langa termenii si expresiile care se definesc in Legea nr. 111/1996 si in NFSR, mai sunt utilizati termeni si expresii specifice, ale caror definitii sunt date in anexa nr. 2 care face parte integranta din prezentele norme.

    CAP. 2
    Domeniul de aplicabilitate

    Art. 4
    (1) Prezentele norme se aplica activitatilor legate de gospodarirea deseurilor radioactive, de la generare si pana la depozitarea definitiva.
    (2) Prezentele norme se aplica atat deseurilor radioactive si surselor orfane rezultate din practici prezente sau desfasurate in trecut, cat si deseurilor radioactive rezultate in urma unei interventii in caz de accident nuclear.
    Art. 5
    Prezentele norme se aplica, impreuna cu reglementarile specifice emise de autoritatile competente, si in cazul activitatilor legate de gospodarirea deseurilor radioactive care prezinta pericole suplimentare, cum ar fi cele chimice, biologice, piroforice, inflamabile etc.

    CAP. 3
    Obiectivul gospodaririi in siguranta a deseurilor radioactive

    Art. 6
    Obiectivul gospodaririi in siguranta a deseurilor radioactive este protejarea sanatatii oamenilor si a mediului, acum si in viitor, fara transferarea nejustificata a raspunderii catre generatiile viitoare.

    CAP. 4
    Principiile fundamentale ale gospodaririi deseurilor radioactive si cerintele generale privind aplicarea principiilor

    Principiul 1: Protectia sanatatii populatiei
    Art. 7
    Deseurile radioactive trebuie sa fie gospodarite astfel incat sa asigure un nivel acceptabil al sanatatii oamenilor.
    Art. 8
    In gospodarirea deseurilor radioactive trebuie luate in considerare diversele cai posibile de expunere a fiintei umane la radiatii, asigurandu-se ca expunerile se incadreaza in cerintele prevazute de NFSR si de reglementarile specifice emise de Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare, denumita in continuare CNCAN.
    Art. 9
    In justificarea oricarei practici, care trebuie realizata conform prevederilor NFSR, trebuie sa fie luata in considerare gospodarirea deseurilor radioactive rezultate din practica respectiva.
    Art. 10
    Planificarea activitatilor de gospodarire in siguranta a deseurilor radioactive trebuie sa acopere intreaga perioada in care radioactivitatea deseurilor prezinta pericole pentru sanatatea oamenilor, cu luarea in considerare a urmatoarelor circumstante:
    a) beneficiile practicii si expunerile potentiale se pot referi la grupuri de populatie separate in timp de mai multe generatii;
    b) perioadele mari conduc la incertitudini crescute in ceea ce priveste rezultatele evaluarii securitatii;
    c) radionuclizii se dezintegreaza in timp.
    Art. 11
    Sursele orfane recuperate, precum si deseurile rezultate in urma unei interventii trebuie predate ca deseu radioactiv unei unitati specializate pentru tratarea, conditionarea, depozitarea intermediara si/sau depozitarea definitiva a deseurilor radioactive.

    Principiul 2: Protectia mediului
    Art. 12
    Deseurile radioactive trebuie sa fie gospodarite astfel incat sa asigure un nivel acceptabil de protectie a mediului.
    Art. 13
    La depozitarea definitiva a deseurilor radioactive se vor prefera concentrarea si izolarea radionuclizilor fata de dilutia si dispersia in mediu.
    Art. 14
    In evaluarile de securitate pentru activitatile de depozitare definitiva a deseurilor radioactive trebuie sa fie considerate pe termen lung:
    a) impactul eliberarilor, normale sau potentiale, de radionuclizi in mediu asupra organismelor umane;
    b) impactul eliberarilor, normale sau potentiale, de radionuclizi in mediu asupra altor specii decat specia umana;
    c) efectele adverse asupra viitoarei disponibilitati a resurselor naturale: pamant, ape de suprafata, ape freatice, materii prime;
    d) impactul neradiologic: poluare chimica, alterarea habitatului natural.
    Art. 15
    In stabilirea limitelor derivate de emisie a efluentilor radioactivi din cadrul oricarei practici trebuie sa se tina seama de efectul acumularilor de radioactivitate rezultate in urma evacuarilor indelungate.
    Art. 16
    Limitele derivate de emisie a efluentilor radioactivi trebuie stabilite la niveluri care sa asigure ca atat dozele primite de un membru al grupului critic, cat si radioactivitatea mediului sunt mentinute la valori cat mai scazute rezonabil posibil.
    Art. 17
    La stabilirea limitelor derivate de emisie a efluentilor radioactivi trebuie sa se tina seama si de impactul neradiologic asupra mediului, asigurandu-se ca nivelul de protectie fata de acest impact sa fie cel putin la fel de bun ca acela cerut pentru activitati industriale similare.
    Art. 18
    Importul de deseuri radioactive este interzis, cu exceptia situatiilor prevazute de Legea nr. 111/1996.

    Principiul 3: Protectia dincolo de granitele nationale
    Art. 19
    Deseurile radioactive trebuie sa fie gospodarite astfel incat sa fie luate in considerare efectele asupra sanatatii oamenilor si asupra mediului atat din tara, cat si de dincolo de granitele tarii.
    Art. 20
    Evaluarile de securitate pentru activitatile de gospodarire a deseurilor radioactive trebuie sa demonstreze ca impactul asupra sanatatii oamenilor si asupra mediului din alte tari nu este mai mare decat cel considerat acceptabil pentru interiorul tarii.
    Art. 21
    In cazul activitatilor de gospodarire a deseurilor radioactive care pot avea impact asupra sanatatii oamenilor si asupra mediului din alte tari trebuie asigurat schimbul de informatii cu autoritatile competente din tarile respective privind emisiile normale si potentiale de efluenti radioactivi si migrarile de radionuclizi, conform prevederilor legislatiei romanesti si ale conventiilor si acordurilor internationale la care Romania este parte.
    Art. 22
    Exportul de deseuri radioactive este permis numai in state care au capacitatea tehnica si administrativa si structura de reglementare care sa permita gospodarirea, respectiv depozitarea definitiva in conditii corespunzatoare standardelor internationale.

    Principiul 4: Protectia generatiilor viitoare
    Art. 23
    Deseurile radioactive trebuie sa fie gospodarite astfel incat impactul estimat asupra generatiilor viitoare sa nu depaseasca impactul considerat acceptabil in prezent.
    Art. 24
    Importul surselor radioactive care contin radionuclizi de viata lunga, avand concentratia activitatii superioara valorilor care permit depozitarea definitiva la suprafata sau in apropierea suprafetei solului, este permis numai daca exista un angajament din partea producatorului sau a exportatorului privind acceptarea returnarii in tara de origine a surselor dupa utilizare.
    Art. 25
    Depozitarea definitiva a deseurilor radioactive se poate face numai daca este asigurata confinarea radionuclizilor, printr-un sistem multibariera, care consta din forma deseului, ambalaj, bariere ingineresti ale depozitului si bariere naturale corespunzatoare aflate pe amplasamentul depozitului definitiv.
    Art. 26
    Prima bariera pentru a asigura confinarea radionuclizilor, reprezentata de forma deseului, trebuie sa fie compatibila atat cu deseurile si ambalajul, cat si cu mediul de depozitare.
    Art. 27
    Depozitarea definitiva a deseurilor radioactive intr-un anumit depozit se poate face numai daca activitatea totala si concentratia de activitate a deseurilor radioactive sunt inferioare unor valori limita, stabilite pentru fiecare radionuclid in procesul de evaluare a securitatii, si aprobate de CNCAN prin autorizatia depozitului.
    Art. 28
    Valorile limita prevazute la art. 27 sunt stabilite astfel incat sa fie asigurate protectia sanatatii oamenilor si protectia mediului la orice moment de timp.
    Art. 29
    Deseurile radioactive de viata lunga, avand concentratia activitatii superioara valorilor care permit depozitarea definitiva la suprafata sau in apropierea suprafetei solului, pot fi depozitate definitiv in depozite geologice adanci, amenajate astfel incat sa fie asigurate protectia sanatatii oamenilor si protectia mediului la orice moment de timp.
    Art. 30
    In evaluarea securitatii pentru amplasarea depozitului definitiv trebuie sa se tina seama de prezenta in zona a resurselor naturale, a caror viitoare explorare sau exploatare ar putea avea efecte negative asupra capacitatii de retinere a depozitului definitiv.
    Art. 31
    Depozitarea intermediara pe termen lung a deseurilor radioactive se poate face numai daca deseurile sunt conditionate corespunzator, asigurandu-se izolarea acestora pe durata depozitarii intermediare.
    Art. 32
    Conditionarea in vederea depozitarii intermediare pe termen lung a deseurilor radioactive trebuie realizata astfel incat sa nu afecteze in mod negativ viitoarea depozitare definitiva a acestor deseuri.
    Art. 33
    Sistemul de evidenta a gestionarii deseurilor radioactive trebuie sa permita pastrarea tuturor informatiilor relevante privind deseurile respective.
    Art. 34
    Sistemul de evidenta a deseurilor radioactive trebuie conceput si realizat astfel incat sa permita pastrarea informatiilor cel putin pe durata cat deseurile radioactive prezinta risc pentru sanatatea omului sau pentru mediu.

    Principiul 5: Povara asupra generatiilor viitoare
    Art. 35
    Deseurile radioactive vor fi gospodarite in asa fel incat sa nu impuna o povara excesiva asupra generatiilor viitoare.
    Art. 36
    (1) Responsabilitatea pentru realizarea activitatilor principale de gospodarire a deseurilor radioactive produse in cadrul unei practici revine generatiilor care au beneficiat de pe urma practicii respective.
    (2) Anumite activitati limitate, cum ar fi continuarea controlului institutional al unui depozit definitiv de deseuri radioactive, pot fi trecute in responsabilitatea generatiilor viitoare.
    (3) Responsabilitatea generatiei prezente include dezvoltarea tehnologiei, construirea si operarea instalatiilor de tratare si depozitare, asigurarea fondurilor necesare pentru gospodarirea deseurilor radioactive, asigurarea controlului si a planurilor pentru gospodarirea deseurilor radioactive.
    Art. 37
    Planificarea in timp si implementarea depozitarii definitive a diverselor tipuri de deseuri radioactive depind de factori stiintifici, tehnici, sociali si economici, cum ar fi disponibilitatea, acceptabilitatea, caracterizarea si amenajarea unor amplasamente potrivite si scaderea nivelului de radioactivitate si al generarii caldurii pe durata depozitarii intermediare.
    Art. 38
    Gospodarirea deseurilor radioactive trebuie, pe masura posibilului, sa nu se bazeze pe aranjamente sau actiuni institutionale indelungate, desi generatiile viitoare pot decide sa utilizeze asemenea aranjamente, de exemplu pentru a monitoriza depozitele definitive de deseuri radioactive sau pentru a recupera deseurile radioactive dupa ce a avut loc inchiderea depozitului definitiv.

    Principiul 6: Cadrul legislativ national
    Art. 39
    Deseurile radioactive trebuie gestionate intr-un cadru legislativ national care sa prevada alocarea clara a responsabilitatilor si prevederi pentru independenta functiilor de reglementare.
    Art. 40
    (1) Practicile care implica gospodarirea deseurilor radioactive necesita autorizare din partea CNCAN, conform prevederilor reglementarilor specifice.
    (2) Cerintele pentru autorizarea practicilor care implica gospodarirea deseurilor radioactive sunt prevazute in Legea nr. 111/1996, in NFSR si in reglementarile specifice.
    (3) Repartizarea responsabilitatilor si stabilirea surselor financiare destinate sustinerii si realizarii activitatilor de gospodarire a deseurilor radioactive, inclusiv a combustibilului nuclear uzat sunt prevazute in Ordonanta Guvernului nr. 11/2003 privind gestionarea combustibilului nuclear uzat si a deseurilor radioactive, inclusiv depozitarea finala, aprobata cu modificari prin Legea nr. 320/2003.

    Principiul 7: Controlul generarii deseurilor radioactive
    Art. 41
    Generarea deseurilor radioactive trebuie mentinuta la nivelul minim practic posibil.
    Art. 42
    Minimizarea generarii deseurilor radioactive trebuie sa fie asigurata, atat ca volum, cat si ca activitate, prin proiectare corespunzatoare si prin practici adecvate de operare si dezafectare.
    Art. 43
    In scopul indeplinirii cerintei prevazute la art. 42, este necesar, intre altele, sa se asigure:
    a) selectionarea si controlul materialelor;
    b) reciclarea si refolosirea materialelor, inclusiv prin eliberarea de sub cerintele de autorizare;
    c) implementarea procedurilor adecvate de operare, inclusiv a celor referitoare la caracterizarea din punct de vedere fizic, chimic si radiologic a deseurilor si la sortarea diverselor tipuri de materiale si deseuri.

    Principiul 8: Interdependentele referitoare la generarea si gospodarirea deseurilor
    Art. 44
    Interdependentele referitoare la generarea si gospodarirea deseurilor trebuie luate in considerare in mod adecvat.
    Art. 45
    In vederea indeplinirii cerintei prevazute la art. 44:
    a) decizia privind o anumita etapa a gospodaririi deseurilor radioactive trebuie luata numai dupa ce au fost analizate implicatiile asupra etapelor ulterioare, inclusiv eventualitatea inchiderii unei viitoare alternative, precum si consecintele privind generarea de deseuri suplimentare;
    b) la luarea deciziei privind o anumita etapa a gospodaririi deseurilor radioactive sau o anumita operatiune care genereaza deseuri radioactive, trebuie optimizate securitatea si eficacitatea gospodaririi deseurilor, luandu-se in considerare, intre altele, identificarea cailor de generare a deseurilor, caracterizarea deseurilor si implicatiile privind transportul deseurilor radioactive;
    c) decizia trebuie sa fie luata cu evitarea unor cerinte care ar putea compromite securitatea operationala sau securitatea in etapele ulterioare.

    Principiul 9: Securitatea instalatiilor
    Art. 46
    Securitatea instalatiilor pentru gospodarirea deseurilor radioactive trebuie sa fie asigurata corespunzator pentru toata durata de viata a acestora.
    Art. 47
    In vederea indeplinirii cerintei prevazute la art. 46, trebuie demonstrat, in procesul de autorizare a amplasarii, proiectarii, constructiei, punerii in functiune, operarii si dezafectarii instalatiei sau inchiderii depozitului definitiv de deseuri radioactive, ca este asigurata securitatea lucratorilor, populatiei si a mediului, inclusiv prin prevenirea accidentelor si limitarea consecintelor acestora, daca totusi se produc.
    Art. 48
    Selectarea amplasamentului unei instalatii pentru gospodarirea deseurilor radioactive, in special in cazul unui depozit definitiv de deseuri radioactive, trebuie sa tina seama de toti factorii relevanti care pot afecta securitatea instalatiei sau care pot fi afectati de instalatie.
    Art. 49
    Proiectarea, constructia, operarea si activitatile desfasurate in timpul dezafectarii unei instalatii sau inchiderii unui depozit definitiv trebuie sa asigure si sa mentina, dupa caz, un nivel adecvat de protectie pentru a limita posibilele impacturi radiologice.
    Art. 50
    Pe toata durata de viata a instalatiilor de gospodarire a deseurilor radioactive:
    a) sistemul de management al calitatii trebuie sa corespunda cerintelor CNCAN;
    b) pregatirea personalului instalatiilor respective trebuie sa fie mentinuta la un nivel corespunzator.
    Art. 51
    Pe toata durata de viata a instalatiilor de gospodarire a deseurilor radioactive trebuie sa fie realizate evaluari periodice de securitate, pentru a fi analizate securitatea si impactul asupra mediului.

    CAP. 5
    Strategia de gospodarire a deseurilor radioactive

    Art. 52
    (1) Gospodarirea in siguranta a deseurilor radioactive se face in conformitate cu prevederile strategiei nationale pe termen mediu si lung privind gestionarea combustibilului nuclear uzat si a deseurilor radioactive, inclusiv depozitarea finala si dezafectarea instalatiilor nucleare, denumita in continuare strategie nationala.
    (2) Strategia nationala prevazuta la alin. (1) este stabilita de catre Agentia Nationala pentru Deseuri Radioactive, in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 11/2003, aprobata cu modificari prin Legea nr. 320/2003.
    Art. 53
    (1) Titularii de autorizatii pentru instalatii nucleare si radiologice, care produc sau detin deseuri radioactive, precum si titularii de autorizatii pentru statii de tratare a deseurilor radioactive sau pentru depozite de deseuri radioactive trebuie sa prezinte la CNCAN:
    a) strategia pe termen mediu si lung privind activitatea proprie, care trebuie sa fie in concordanta cu strategia nationala de gospodarire a deseurilor radioactive, prevazuta la art. 52;
    b) evaluarea costurilor implicate de implementarea strategiei proprii;
    c) dovada disponibilitatii fondurilor pentru acoperirea costurilor identificate la lit. b).
    (2) Strategia proprie prevazuta la alin. (1) trebuie stabilita in conformitate cu principiile si cerintele prevazute in prezentele norme si trebuie sa fie in acord cu prevederile strategiei nationale.
    (3) Strategia si evaluarea costurilor vor fi revizuite ori de cate ori apar modificari importante la nivelul strategiei nationale de gospodarire a deseurilor radioactive, la nivelul cerintelor de reglementare sau in ceea ce priveste cerintele tehnice.

    CAP. 6
    Dispozitii tranzitorii si finale

    Art. 54
    Prezentele norme intra in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 55
    Autorizatiile eliberate de CNCAN unitatilor implicate in gospodarirea deseurilor radioactive raman valabile pana la data expirarii lor.
    Art. 56
    Titularii de autorizatie pentru instalatii nucleare si radiologice, care produc sau detin deseuri radioactive, precum si titularii de autorizatie pentru statii de tratare a deseurilor radioactive sau pentru depozite de deseuri radioactive, valabile la data intrarii in vigoare a prezentelor norme, trebuie sa se incadreze in prevederile prezentelor norme in termen de cel mult 18 luni.
    Art. 57
    Titularii de autorizatie pentru instalatii nucleare si radiologice, care produc sau detin deseuri radioactive, precum si titularii de autorizatie pentru statii de tratare a deseurilor radioactive sau pentru depozite de deseuri radioactive trebuie sa notifice la CNCAN, in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentelor norme, despre masurile stabilite in vederea conformarii cu cerintele art. 56.
    Art. 58
    Nerespectarea prevederilor prezentelor norme atrage, dupa caz, sanctionarea administrativa, contraventionala sau penala, conform legii.

    ANEXA 1
    la normele fundamentale

                            ETAPELE DE BAZA
                 in gospodarirea deseurilor radioactive

    1. Etapele gospodaririi deseurilor radioactive sunt: pretratarea, tratarea, conditionarea, depozitarea intermediara, depozitarea definitiva.
    2. Gospodarirea deseurilor radioactive considera etapele de baza ca parti ale unui sistem total, de la generare pana la depozitarea definitiva.
    3. Deoarece deciziile luate intr-o etapa pot inchide alternative in alte etape, in timpul planificarii, proiectarii, constructiei, operarii si dezafectarii instalatiilor implicate in gospodarirea deseurilor radioactive, trebuie asigurata interdependenta dintre toate etapele.
    4. Etapele gospodaririi deseurilor radioactive pot fi aplicate in functie de tipul acestora.
    5. Deseurile radioactive trebuie caracterizate in scopul determinarii proprietatilor lor fizice, chimice si radiologice si in scopul de a facilita pastrarea inregistrarilor si a acceptabilitatii lor de la o etapa la alta. Caracterizarea se poate realiza, de exemplu, in scopul separarii (segregarii) materialelor excluse sau a celor reutilizabile ori datorita metodei de depozitare sau pentru asigurarea conformitatii coletelor cu deseuri cu cerintele de depozitare intermediara si depozitare definitiva. Gospodarirea deseurilor radioactive trebuie sa ia in considerare si implicatiile transportului de deseuri radioactive.
    6. Pretratarea reprezinta totalitatea operatiunilor care au loc dupa generarea deseurilor, inaintea tratarii. Pretratarea consta in una sau mai multe operatii: colectare, sortare, neutralizare si decontaminare si poate include si o perioada de depozitare intermediara.
    7. Prima etapa a pretratarii se face la producatorul deseurilor, care, in orice caz, trebuie sa asigure colectarea si sortarea deseurilor pe care le produce.
    8. Ulterior, deseurile radioactive sunt transferate la unitati specializate unde se continua pretratarea sau se trece la tratare.
    9. Pretratarea este extrem de importanta deoarece asigura in multe cazuri cea mai buna oportunitate de sortare, de exemplu, pentru reciclare sau pentru depozitare ca deseuri neradioactive cand contin cantitati de materiale radioactive excluse de la regimul de control.
    De asemenea, aceasta etapa asigura oportunitatea de sortare a deseurilor radioactive, de exemplu, pentru depozitarea la suprafata sau pentru depozitarea geologica.
    10. Tratarea deseurilor radioactive include acele operatiuni facute cu intentia de a asigura securitatea acestora sau din motive economice, realizate prin schimbarea caracteristicilor acestora.
    11. Conceptele de baza ale tratarii sunt reducerea volumului, eliminarea radionuclizilor sau schimbarea compozitiei. Exemple de astfel de operatiuni sunt: incinerarea deseurilor combustibile, compactarea deseurilor solide uscate, evaporarea, filtrarea sau tratarea cu schimbatori de ioni a deseurilor lichide, precipitarea sau flocularea speciilor chimice. Cel mai des, pentru decontaminarea avansata a deseurilor lichide, se utilizeaza procese combinate. Acestea pot conduce la producerea de deseuri secundare ce necesita gospodarire separata: cartuse filtrante, rasini uzate, slam etc.
    12. Conditionarea deseurilor radioactive implica acele operatiuni care transforma deseurile radioactive intr-o forma potrivita pentru manipulare, transport, depozitare intermediara si depozitare definitiva. Operatiunile pot include imobilizarea deseurilor radioactive, plasarea deseurilor in containere si ambalarea suplimentara. Cea mai comuna metoda de imobilizare include solidificarea deseurilor de joasa si medie activitate, de exemplu, in ciment sau bitum, sau vitrifierea deseurilor inalt active in matrice de sticla. Deseurile imobilizate pot fi ambalate in containere, de la butoaie standard de 200 litri la containere cu constructie complicata, aceasta depinzand de natura radionuclizilor si a concentratiei acestora. In multe cazuri tratarea si conditionarea pot avea loc in stransa legatura una cu cealalta.
    13. Depozitarea intermediara a deseurilor radioactive implica mentinerea deseurilor radioactive astfel incat:
    a) sa fie asigurata izolarea, protectia populatiei si a mediului si monitorizarea;
    b) sa fie asigurate actiuni, cum ar fi: tratarea, conditionarea si depozitarea definitiva.
    In unele cazuri depozitarea intermediara poate fi practicata din considerente tehnice, cum ar fi:
    (i) stocarea deseurilor de viata scurta pentru asigurarea dezintegrarii si apoi eliberarea nerestrictiva;
    (ii) stocarea deseurilor inalt active din considerente termice inainte de depozitarea geologica.
    In unele cazuri depozitarea intermediara poate fi practicata din considerente economice sau politice.
    14. Depozitarea definitiva este ultima etapa din sistemul de gospodarire a deseurilor radioactive. Aceasta consta, in principal, in plasarea deseurilor radioactive in instalatii de depozitare cu asigurarea unei securitati rezonabile, fara intentia de a fi mutate si fara a asigura supravegherea si intretinerea pe termen lung. Securitatea este, in principal, realizata prin concentrare si retinere care implica izolarea deseurilor radioactive conditionate in depozitul definitiv.
    15. Izolarea este realizata prin plasarea de bariere in jurul deseurilor radioactive in scopul reducerii eliberarii radionuclizilor in mediul inconjurator. Barierele pot fi naturale sau ingineresti si sistemul de izolare poate consta in una sau mai multe bariere. Un sistem multibariere asigura o izolare mai buna si asigura ca orice eliberare de radionuclizi in mediul inconjurator va avea loc la un nivel acceptabil scazut.
    Barierele pot asigura o retinere absoluta pentru o perioada, asa cum ar fi containerul cu pereti metalici, sau pot intarzia eliberarea materialelor radioactive in mediul inconjurator, asa cum ar fi materialele de umplutura sau roca gazda. In timpul perioadei cand deseurile radioactive sunt retinute printr-un sistem de bariere, radionuclizii din deseuri se vor dezintegra. Sistemul de bariere este proiectat conform optiunii de depozitare alese si matricii de depozitare.
    16. Depozitarea definitiva cuprinde si eliberarea efluentilor in mediul inconjurator in limitele autorizate, cu dispersie ulterioara. Aceasta este considerata potrivita numai pentru cantitati limitate din anumite deseuri.

    ANEXA 2
    la normele fundamentale

                                DEFINITII

    a) Bariera - obstacol fizic care previne sau intarzie miscarea (migrarea) radionuclizilor sau a altor materiale intre componentele unui sistem, de exemplu ale unui depozit de deseuri. In general, o bariera poate fi o bariera inginereasca sau naturala.
    b) Bariera multipla - doua sau mai multe bariere naturale ori ingineresti.
    c) Coletul cu deseuri - produsul rezultat in urma conditionarii care include forma deseului, containerul si orice bariera interna (de exemplu, materiale absorbante sau ecrane), pregatit in conformitate cu cerintele pentru manipulare, transport, depozitare intermediara si/sau depozitare definitiva.
    d) Combustibil uzat - combustibil iradiat fara intentia de a mai fi utilizat in aceasta forma (stare).
    e) Conditionare - operatiunea prin care se produce coletul cu deseuri, corespunzator pentru manipulare, transport, depozitare intermediara si/sau depozitare definitiva. Conditionarea poate include conversia deseului intr-o forma solida, includerea deseului intr-un container si includerea acestuia intr-un supraambalaj.
    f) Control institutional - controlul zonei amplasamentului depozitului definit de deseuri radioactive dupa inchiderea acestuia, realizat de catre o institutie sau autoritate desemnata prin lege, care include monitorizarea, supravegherea, lucrari de remediere si controlul utilizarii terenului.
    g) Depozit definitiv - instalatie nucleara in care sunt depozitate definitiv deseurile radioactive fara intentia de a fi recuperate.
    h) Depozitare definitiva - amplasarea si pastrarea deseurilor radioactive intr-un depozit amenajat sau o anumita locatie fara intentia de a fi recuperate. Termenul de depozitare definitiva include si eliberarile directe, aprobate, de efluenti radioactivi in mediu. In afara termenului de depozitare definitiva se utilizeaza cu sens echivalent termenul dispunere finala.
    i) Depozitare intermediara - plasarea deseurilor radioactive intr-o instalatie nucleara in scopul izolarii, protectiei mediului si controlului de catre personal, cu intentia de a fi recuperate. Se utilizeaza cu sens echivalent termenul stocare intermediara.
    j) Deseuri de viata lunga - deseuri continand radionuclizi cu timp de injumatatire mai mare de 30 de ani, in cantitati si/sau concentratii superioare valorilor stabilite de CNCAN, pentru care se impune izolarea de biosfera.
    k) Deseuri excluse - deseuri radioactive eliberate de sub regimul de autorizare conform nivelurilor de eliberare de sub regimul de autorizare aprobate de CNCAN.
    l) Dezafectare - totalitatea activitatilor necesare a se desfasura la o instalatie nucleara sau radiologica oprita definitiv, alta decat depozitul definitiv, in vederea eliberarii nerestrictive sau utilizarii amplasamentului.
    m) Dispersie - efectul rezultat din procese, cum ar fi: transportul, difuzia sau amestecarea deseurilor ori efluentilor in apa sau in aer.
    n) Eliberare in mediu - eliminarea planificata si controlata a radionuclizilor in mediu, care intruneste toate conditiile impuse de autoritatea competenta din domeniul nuclear.
    o) Forma deseului - deseu radioactiv in forma sa fizica si chimica, care rezulta dupa tratare si/sau conditionare inainte de ambalare (produs solid). Forma deseului este o componenta a coletului cu deseuri radioactive.
    p) Gospodarirea deseurilor radioactive - totalitatea activitatilor administrative si operationale care sunt implicate in manipularea, transportul, pretratarea, tratarea, conditionarea, depozitarea intermediara si depozitarea definitiva a deseurilor rezultate din instalatii nucleare. Termenul de gospodarire a deseurilor radioactive se refera si la gospodarirea combustibilului nuclear ars, pentru care nu se prevede o alta utilizare. In afara termenului de gospodarire a deseurilor radioactive se utilizeaza, cu sens echivalent, termenul de gestionare a deseurilor radioactive.
    q) Imobilizare - conversia deseurilor intr-o matrice prin solidificare, fixare sau incapsulare in scopul reducerii riscului de migrare ori dispersie in timpul manipularii, transportului, stocarii si depozitarii.
    r) Inchiderea depozitului definitiv - starea sau actiunea asupra depozitului definitiv la sfarsitul vietii de functionare. Un depozit definitiv devine inchis, in general dupa umplerea completa, prin acoperirea (astuparea) in cazul depozitelor de suprafata, prin umplerea cu materialul de umplutura si/sau inchiderea (sigilarea) in cazul depozitelor geologice, urmata de finalizarea activitatilor oricarei structuri anexe.
    s) Migrare - miscarea materialelor prin diferite medii, datorata curgerii fluidelor.
    t) Monitorizare - masurari de parametri radiologici sau neradiologici, in vederea evaluarii sau controlului expunerii si interpretarea acestor masuratori. Monitorizarea poate fi continua sau discontinua.
    u) Pretratare - oricare dintre sau toate operatiile anterioare tratarii, cum ar fi: colectarea, sortarea, neutralizarea si decontaminarea.
    v) Remedierea mediului - actiunea de corectare sau curatare a amplasamentelor contaminate radioactiv, in care este posibila existenta si a altor substante periculoase.
    w) Termen lung - in contextul prezentelor norme:
    1. pentru depozitare intermediara: peste 20 de ani;
    2. pentru depozitare definitiva: perioada care depaseste durata prevazuta pentru controlul institutional.
    x) Tratare   operatiile efectuate in scopul cresterii securitatii sau din motive economice prin schimbarea caracteristicilor deseurilor. Obiectivele tratarii sunt: reducerea volumului, indepartarea radionuclizilor din deseuri si schimbarea compozitiei.



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 56/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 56 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu