LEGE
Nr. 199 din 17 noiembrie 1997
pentru ratificarea Cartei europene a autonomiei locale, adoptata la Strasbourg
pe 15 octombrie 1985
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 331 din 26 noiembrie 1997
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se ratifica Carta europeana a autonomiei locale, adoptata la Strasbourg la
15 octombrie 1985, cu exceptia art. 7 paragraful 2 din acest instrument juridic
european.
Art. 2
Romania declara ca prin notiunea autoritate regionala, prevazuta la art. 4
paragrafele 4 si 5 din Carta europeana, se intelege, potrivit legislatiei sale
in vigoare, autoritate judeteana a administratiei publice locale.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 3
noiembrie 1997, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ANDREI IOAN CHILIMAN
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 4 noiembrie 1997, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
PETRE ROMAN
CARTA EUROPEANA A AUTONOMIEI LOCALE*)
Strasbourg, 15 octombrie 1985
----------------
*) Traducere
PREAMBUL
Statele membre ale Consiliului Europei, semnatare ale prezentei Carte,
considerand ca scopul Consiliului Europei este de a realiza o uniune mai
stransa intre membrii sai, pentru a ocroti si pentru a promova idealurile si
principiile care reprezinta patrimoniul lor comun,
considerand ca unul dintre mijloacele prin care se atinge acest scop este
incheierea de acorduri in domeniul administrativ,
considerand ca autoritatile administratiei publice locale reprezinta unul
dintre principalele fundamente ale oricarui regim democratic,
considerand ca dreptul cetatenilor de a participa la rezolvarea treburilor
publice face parte din principiile democratice comune tuturor statelor membre
ale Consiliului Europei,
convinse ca, la nivel local, acest drept poate fi exercitat in modul cel
mai direct,
convinse ca existenta autoritatilor administratiei publice locale
imputernicite cu responsabilitati efective permite o administratie, in acelasi
timp, eficienta si apropiata de cetateni,
constiente de faptul ca apararea si intarirea autonomiei locale in
diferitele tari ale Europei reprezinta o contributie importanta la edificarea
unei Europe fondate pe principiile democratiei si ale descentralizarii puterii,
afirmand ca aceasta presupune existenta de autoritati ale administratiei
publice locale inzestrate cu organe decizionale, constituite democratic si
beneficiind de o larga autonomie in ceea ce priveste competentele, modalitatile
de a le exercita si mijloacele necesare pentru indeplinirea misiunii lor,
au convenit asupra celor ce urmeaza:
Art. 1
Partile contractante se angajeaza sa se considere legate de articolele urmatoare,
in modalitatea si in masura prevazute la art. 12 din prezenta Carta.
PARTEA I
Art. 2
Fundamentarea constitutionala si legala a autonomiei locale
Principiul autonomiei locale trebuie sa fie recunoscut in legislatia
interna si, pe cat posibil, in Constitutie.
Art. 3
Conceptul de autonomie locala
1. Prin autonomie locala se intelege dreptul si capacitatea efectiva ale
autoritatilor administratiei publice locale de a solutiona si de a gestiona, in
cadrul legii, in nume propriu si in interesul populatiei locale, o parte
importanta a treburilor publice.
2. Acest drept se exercita de consilii sau adunari, compuse din membri
alesi prin vot liber, secret, egal, direct si universal, care pot dispune de
organe executive si deliberative care raspund in fata lor. Aceasta dispozitie
nu aduce atingere, in nici un fel, posibilitatii de a recurge la adunari
cetatenesti, referendum sau orice alta forma de participare directa a
cetatenilor, acolo unde aceasta este permisa de lege.
Art. 4
Intinderea autonomiei locale
1. Competentele de baza ale autoritatilor administratiei publice locale
sunt prevazute de Constitutie sau de lege. Totusi aceasta dispozitie nu
impiedica atribuirea unor competente autoritatilor administratiei publice
locale, in scopuri specifice si in conformitate cu legea.
2. Autoritatilor administratiei publice locale le este recunoscuta, in
cadrul legii, capacitatea deplina de a-si exercita initiativa in toate
domeniile ce nu sunt excluse din cadrul competentelor lor sau care nu sunt
atribuite unei alte autoritati.
3. Exercitiul responsabilitatilor publice trebuie, de maniera generala, sa
revina, de preferinta, acelor autoritati care sunt cele mai apropiate de
cetateni. La atribuirea unei responsabilitati catre o alta autoritate trebuie
sa se tina seama de amploarea si de natura sarcinii, precum si de cerintele de
eficienta si economie.
4. Competentele atribuite autoritatilor administratiei publice locale
trebuie sa fie, in mod normal, depline si exclusive. Ele nu pot fi puse in
cauza sau limitate de catre o alta autoritate centrala sau regionala, decat in
cazurile prevazute de lege.
5. In cazul delegarii competentelor de catre o autoritate centrala sau
regionala, autoritatile administratiei publice locale trebuie sa beneficieze,
pe cat posibil, de libertatea de a adapta actiunea lor la conditiile locale.
6. Autoritatile administratiei publice locale trebuie sa fie consultate, pe
cat posibil, in timp util si in mod adecvat, in cursul procesului de
planificare si de luare a deciziilor pentru toate chestiunile care le privesc
in mod direct.
Art. 5
Protectia limitelor teritoriale ale unitatilor administrativ-teritoriale
Pentru orice modificare a limitelor teritoriale locale, colectivitatile
locale in cauza trebuie sa fie consultate in prealabil, eventual pe cale de
referendum, acolo unde legea permite.
Art. 6
Concordanta structurilor si mijloacelor administrative cu sarcinile
autoritatilor administratiei publice locale
1. Fara a aduce atingere dispozitiilor generale prevazute de lege,
autoritatile administratiei publice locale trebuie sa poata stabili, ele
insele, structurile lor administrative interne, in vederea adaptarii acestora
la nevoile lor specifice si asigurarii unei gestiuni eficiente.
2. Statutul personalului autoritatilor administratiei publice locale
trebuie sa permita o recrutare de calitate, fondata pe principii de merit si de
competenta; vor fi prevazute, in acest scop, conditii adecvate privind
pregatirea, remunerarea si afirmarea profesionala.
Art. 7
Conditiile de exercitare a responsabilitatilor la nivel local
1. Statutul alesilor locali trebuie sa asigure liberul exercitiu al
mandatului lor.
2. Acesta trebuie sa permita o compensatie financiara adecvata pentru
cheltuielile efectuate in legatura cu exercitarea mandatului lor, precum si,
daca este cazul, o compensatie adecvata pentru castigul pierdut sau remuneratii
pentru munca depusa si o asigurare sociala aferenta.
3. Functiile si activitatile incompatibile cu mandatul de ales local nu pot
fi stabilite decat prin lege sau pe baza principiilor juridice fundamentale.
Art. 8
Controlul administrativ al activitatii autoritatilor administratiei publice
locale
1. Orice control administrativ asupra activitatii autoritatilor
administratiei publice locale nu poate fi exercitat decat in formele si in
cazurile prevazute de Constitutie sau de lege.
2. Orice control administrativ asupra activitatii autoritatilor
administratiei publice locale nu trebuie sa priveasca, in mod normal, decat
asigurarea respectarii legalitatii si a principiilor constitutionale. Controlul
administrativ poate totusi sa includa un control de oportunitate, exercitat de
catre autoritatile ierarhic superioare, in ceea ce priveste sarcinile a caror
executare este delegata administratiei publice locale.
3. Controlul administrativ asupra activitatii autoritatilor administratiei
publice locale trebuie exercitat cu respectarea unei proportionalitati intre
amploarea interventiei autoritatii de control si importanta intereselor pe care
aceasta intelege sa le protejeze.
Art. 9
Resursele financiare ale autoritatilor administratiei publice locale
1. In cadrul politicii economice nationale, autoritatile administratiei
publice locale au dreptul la resurse proprii, suficiente, de care pot dispune
in mod liber in exercitarea atributiilor lor.
2. Resursele financiare ale autoritatilor administratiei publice locale
trebuie sa fie proportionale cu competentele prevazute de constitutie sau de
lege.
3. Cel putin o parte dintre resursele financiare ale autoritatilor
administratiei publice locale trebuie sa provina din taxele si impozitele
locale, al caror nivel acestea au competenta sa il stabileasca in limitele
legale.
4. Sistemele de prelevare pe care se bazeaza resursele de care dispun
autoritatile administratiei publice locale trebuie sa fie de natura suficient
de diversificata si evolutiva pentru a le permite sa urmeze practic, pe cat
posibil, evolutia reala a costurilor exercitarii competentelor acestora.
5. Protejarea unitatilor administrativ-teritoriale cu o situatie mai grea
din punct de vedere financiar necesita instituirea de proceduri de egalizare
financiara sau de masuri echivalente, destinate sa corecteze efectele
repartitiei inegale a resurselor potentiale de finantare, precum si a
sarcinilor fiscale care le incumba. Asemenea proceduri sau masuri nu trebuie sa
restranga libertatea de optiune a autoritatilor administratiei publice locale
in sfera lor de competenta.
6. Autoritatile administratiei publice locale trebuie sa fie consultate, de
o maniera adecvata, asupra modalitatilor de repartizare a resurselor
redistribuite care le revin.
7. Subventiile alocate unitatilor administrativ-teritoriale trebuie, pe cat
posibil, sa nu fie destinate finantarii unor proiecte specifice. Alocarea de
subventii nu trebuie sa aduca atingere libertatii fundamentale a politicilor
autoritatilor administratiei publice locale in domeniul lor de competenta.
8. In scopul finantarii cheltuielilor lor de investitii, autoritatile
administratiei publice locale trebuie sa aiba acces, in conformitate cu legea,
la piata nationala a capitalurilor.
Art. 10
Dreptul de asociere al autoritatilor administratiei publice locale
1. Autoritatile administratiei publice locale au dreptul, in exercitarea
competentelor lor, de a coopera si de a se asocia, in conditiile legii, cu alte
autoritati ale administratiei publice locale, pentru realizarea de sarcini de
interes comun.
2. Dreptul autoritatilor administratiei publice locale de a adera la o
asociatie pentru protectia si promovarea intereselor lor comune si acela de a
adera la o asociatie internationala de autoritati administrative publice locale
trebuie sa fie recunoscut in fiecare stat.
3. Autoritatile administratiei publice locale pot sa coopereze, in
conditiile prevazute de lege, cu autoritatile administratiei publice locale ale
altor state.
Art. 11
Protectia legala a autonomiei locale
Autoritatile administratiei publice locale trebuie sa dispuna de dreptul de
a se adresa instantelor judecatoresti, in scopul asigurarii liberului exercitiu
al competentelor lor si al respectului principiilor de autonomie locala care
sunt prevazute de Constitutie sau de legislatia interna.
PARTEA A II-A
Dispozitii diverse
Art. 12
Angajamente
Fiecare parte contractanta se angajeaza sa se considere legata de cel putin
20 de paragrafe din partea I a Cartei, dintre care cel putin zece, alese dintre
paragrafele urmatoare:
- articolul 2
- articolul 3 paragrafele 1 si 2
- articolul 4 paragrafele 1, 2 si 4
- articolul 5
- articolul 7 paragraful 1
- articolul 8 paragraful 2
- articolul 9 paragrafele 1, 2 si 3
- articolul 10 paragraful 1
- articolul 11.
2. Fiecare parte contranctanta, in momentul depunerii instrumentelor de
ratificare, de acceptare sau de aprobare, notifica secretarului general al
Consiliului Europei paragrafele alese in conformitate cu dispozitiile paragrafului
1 al prezentului articol.
3. Fiecare parte contractanta poate, in orice moment ulterior, sa notifice
secretarului general ca se considera legata de orice alt paragraf din prezenta
Carta, pe care ea nu l-a acceptat inca, conform dispozitiilor paragrafului 1 al
prezentului articol. Aceste angajamente ulterioare vor fi considerate parte
integranta a ratificarii, acceptarii sau aprobarii de catre partea contractanta
care a facut notificarea si vor avea aceleasi efecte din prima zi a lunii care
urmeaza dupa expirarea unei perioade de 3 luni de la data primirii notificarii
de catre secretarul general al Consiliului Europei.
Art. 13
Autoritatile administratiei publice locale la care se aplica Carta
Principiile de autonomie locala prevazute in prezenta Carta se aplica
tuturor categoriilor de autoritati ale administratiei publice locale, care
exista pe teritoriul partii contractante. Orice parte contractanta poate, in
momentul depunerii instrumentului de ratificare, de acceptare sau de aprobare,
sa indice categoriile la care intelege sa limiteze campul de aplicare sau pe
care intelege sa le excluda din campul de aplicare a prezentei Carte. Ea poate,
de asemenea, sa includa alte categorii de autoritati ale administratiei publice
locale sau regionale in campul de aplicare a Cartei, pe calea notificarii
ulterioare catre secretarul general al Consiliului Europei.
Art. 14
Comunicarea informatiilor
Fiecare parte contractanta transmite secretarului general al Consiliului
Europei orice informatie pertinenta privitoare la prevederile legale si la alte
masuri pe care le-a luat in scopul de a se conforma dispozitiilor prezentei
Carte.
PARTEA A III-A
Art. 15
Semnare, ratificare, intrare in vigoare
1. Prezenta Carta este deschisa spre semnare statelor membre ale
Consiliului Europei. Ea va fi supusa ratificarii, acceptarii sau aprobarii.
Instrumentele de ratificare, de acceptare sau de aprobare vor fi depuse la
secretarul general al Consiliului Europei.
2. Prezenta Carta va intra in vigoare in prima zi a lunii care urmeaza dupa
expirarea unei perioade de 3 luni de la data la care patru state membre ale
Consiliului Europei vor exprima consimtamantul lor de a fi legate prin Carta,
conform dispozitiilor paragrafului precedent.
3. Pentru orice stat membru care isi va exprima ulterior consimtamantul sau
de a fi legat de prevederile Cartei, aceasta va intra in vigoare in prima zi a
lunii care urmeaza dupa expirarea unei perioade de 3 luni de la data depunerii
instrumentului de ratificare, de acceptare sau de aprobare.
Art. 16
Clauze teritoriale
1. Orice stat poate, in momentul semnarii sau in momentul depunerii
instrumentelor de ratificare, de acceptare, de aprobare sau de aderare, sa
desemneze teritoriul sau teritoriile cu privire la care se va aplica prezenta
Carta.
2. Orice stat poate, in orice moment ulterior, printr-o declaratie adresata
secretarului general al Consiliului Europei, sa extinda aplicarea prezentei
Carte la orice teritoriu desemnat in declaratie. Carta va intra in vigoare, in
ceea ce priveste acest teritoriu, in prima zi a lunii care urmeaza expirarii
unei perioade de 3 luni de la data primirii declaratiei de catre secretarul
general al Consiliului Europei.
3. Orice declaratie facuta in virtutea celor doua paragrafe precedente
poate fi retrasa, in ceea ce priveste orice teritoriu desemnat prin aceasta
declaratie, prin notificare adresata secretarului general al Consiliului
Europei. Retragerea va produce efecte in prima zi a lunii care urmeaza expirarii
unei perioade de 3 luni de la data primirii notificarii de catre secretarul
general.
Art. 17
Denuntare
1. Nici o parte contractanta nu poate denunta prezenta Carta inaintea
expirarii unei perioade de 5 ani de la data la care Carta a intrat in vigoare
in ceea ce o priveste. Un preaviz de 6 luni va fi notificat secretarului
general al Consiliului Europei. Aceasta denuntare nu afecteaza validitatea
Cartei fata de celelalte parti contractante, sub rezerva ca numarul acestora sa
nu fie niciodata mai mic de patru.
2. Orice parte contractanta poate, conform dispozitiilor enuntate in
paragraful precedent, sa denunte orice paragraf din partea I a Cartei pe care
l-a acceptat, cu rezerva ca numarul si categoria paragrafelor de care aceasta
parte contractanta este legata sa ramana conforme cu dispozitiile art. 12
paragraful 1. Orice parte contractanta care, ca urmare a denuntarii unui
paragraf, nu se mai conformeaza dispozitiilor art. 12 paragraful 1 va fi
considerata ca a denuntat Carta insasi.
Art. 18
Notificari
Secretarul general al Consiliului Europei notifica statelor membre ale
Consiliului Europei:
a) orice semnare;
b) depunerea oricarui instrument de ratificare, de acceptare sau de
aprobare;
c) orice data de intrare in vigoare a prezentei Carte, conform prevederilor
art. 15 din Carta;
d) orice notificare primita in aplicarea prevederilor art. 12 paragrafele 2
si 3;
e) orice notificare primita in aplicarea prevederilor art. 13;
f) orice alt act, notificare sau declaratie in legatura cu prezenta Carta.
In considerarea celor de mai sus, subsemnatii, avand depline puteri in
acest scop, au semnat prezenta Carta.
Intocmita la Strasbourg la 15 octombrie 1985, in limbile franceza si
engleza, ambele texte fiind egal autentice, intr un singur exemplar, care va fi
depus in arhivele Consiliului Europei. Secretarul general al Consiliului
Europei va transmite o copie certificata de pe aceasta fiecaruia dintre statele
membre ale Consiliului Europei.