LEGE Nr. 201
din 22 octombrie 2010
pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 103/2006 privind unele
masuri pentru facilitarea cooperarii politienesti internationale
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 718 din 28 octombrie 2010
Parlamentul României
adopta prezenta lege.
Art. I. - Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 103/2006 privind unele măsuri pentru facilitarea cooperării
poliţieneşti internaţionale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 1.019 din 21 decembrie
2006, aprobată prin Legea nr. 104/2007, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. La articolul 2,
literele a), e), f) şi h) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,a) autoritate competentă - autoritate română sau străină cu atribuţii în prevenirea,
descoperirea şi cercetarea infracţiunilor sau activităţilor infracţionale ori
care desfăşoară activităţi specifice de cooperare şi asistenţă poliţienească
internaţională;
........................................................................
e) date şi informaţii
operative - orice date, informaţii, documente,
evidenţe, activităţi sau rapoarte, indiferent de suport, formă, mod de
exprimare sau de punere în circulaţie, deţinute de către autorităţile
competente ori de către orice persoană fizică sau juridică, în măsura în care
acestea sunt accesibile autorităţilor competente fără luarea unor măsuri
coercitive;
f) agenţi - personalul desemnat din cadrul autorităţilor române competente şi
al autorităţilor străine similare din statele membre ale Uniunii Europene,
respectiv din statele membre Schengen, pentru efectuarea operaţiunilor comune,
respectiv pentru efectuarea activităţilor de urmărire transfrontalieră;
........................................................................
h) state membre Schengen - state care aplică prevederile acquis-ului Schengen în domeniul
cooperării poliţieneşti şi judiciare în materie penală."
2. După articolul 3
se introduce un nou articol, articolul 31, cu următorul cuprins:
„Art. 31. - (1) In
cadrul cooperării poliţieneşti internaţionale, autorităţile române competente
prelucrează datele şi informaţiile operative referitoare la o persoană fizică
identificată sau identificabilă, cu respectarea legislaţiei române privind
protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi
libera circulaţie a acestor date.
(2) Autorităţile române competente care transmit date
cu caracter personal trebuie să se asigure că acestea sunt adecvate, pertinente
şi neexcesive prin raportare la scopul pentru care au fost solicitate şi că
datele cu caracter personal sunt exacte şi, dacă este cazul, actualizate.
(3) Autorităţile române competente care în cadrul
cooperării poliţieneşti internaţionale prelucrează date cu caracter personal
sunt obligate să aplice măsurile tehnice şi organizatorice adecvate pentru
protejarea acestora împotriva distrugerii accidentale sau ilegale, pierderii,
modificării, dezvăluirii sau accesului neautorizat, în special dacă prelucrarea
respectivă comportă transmisii de date în cadrul unei reţele, precum şi
împotriva oricărei forme de prelucrare ilegală."
3. Titlul capitolului II se modifică şi va avea următorul cuprins:
„CAPITOLUL II
Atribuţiile Centrului de Cooperare Poliţienească Internaţională"
4. Articolul 4 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 4. - Pentru activităţile specifice de cooperare
şi asistenţă poliţienească internaţională prevăzute la art. 1 alin. (1) se desemnează ca autoritate centrală
transmiţătoare Centrul de Cooperare Poliţienească Internaţională, denumit în continuare CCPI, structură din
cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române, fără personalitate
juridică."
5. Articolul 5 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 5. - CCPI reuneşte următoarele canale de
cooperare poliţienească
internaţională: Interpol, Europol, Sistemul Informatic Schengen/SIRENE,
legătura operaţională cu Centrul SECI, precum şi cu ataşaţii de afaceri interne
şi ofiţerii de legătură, atât români acreditaţi în străinătate, cât şi străini
acreditaţi în România."
6. La articolul 6
alineatul (1) litera a), după punctul 3 se introduce un nou punct, punctul 31,
cu următorul cuprins:
„31. informarea
autorităţilor române şi străine cu atribuţii în prevenirea şi combaterea
terorismului cu privire la acte de terorism sau fapte asimilate acestora,
pentru luarea măsurilor operative ce se impun;".
7. La articolul 6
alineatul (1), după litera e) se introduc cinci noi litere, literele f)-j), cu
următorul cuprins:
,,f) primirea şi transmiterea de date şi informaţii şi
coordonarea activităţilor referitoare la supravegherea şi urmărirea
transfrontalieră, în limitele prevăzute de lege;
g) asigurarea schimbului de informaţii suplimentare
potrivit prevederilor Manualului SIRENE, în legătură cu semnalările din
Sistemul Informatic Schengen, şi luarea măsurilor necesare din competenţă ca
urmare a localizării unei persoane, a unui bun sau obiect;
h) asigurarea schimbului de date şi informaţii în
legătură cu semnalările Interpol şi luarea măsurilor din competenţa sa necesare
cu privire la persoanele, bunurile sau obiectele din bazele de date ale
Organizaţiei Internaţionale de Poliţie Criminală - Interpol;
i) asigurarea accesului autorităţilor competente române
la bazele de date ale Secretariatului General al Organizaţiei Internaţionale de
Poliţie Criminală - Interpol şi intermedierea alimentării acestora de către
autorităţile competente române;
j) primirea şi transmiterea de date cu caracter
personal şi de informaţii suplimentare cu privire la profilele genetice şi
datele dactiloscopice."
8. După titlul capitolului VI se introduce titlul unei
noi secţiuni, secţiunea 1, cu următorul cuprins:
„SECŢIUNEA 1
Schimbul de date şi informaţii operative"
9. Articolul 22 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 22. - (1) Autorităţile române competente primesc
şi transmit autorităţilor competente din statele membre ale Uniunii Europene
date şi informaţii operative în condiţiile stabilite în prezentul capitol.
(2) Datele şi informaţiile
operative se transmit la cererea autorităţilor competente din statele membre
ale Uniunii Europene, în aceleaşi condiţii în care se transmit între
autorităţile române competente.
(3) In cazul în care autoritatea română solicitată nu
poate avea acces la datele şi informaţiile solicitate decât în temeiul unei
autorizaţii din partea unei autorităţi judiciare, autoritatea română solicită
autorizarea autorităţii judiciare competente pentru a avea acces la informaţiile solicitate şi pentru a le
transmite.
(4) Dacă datele sau informaţiile solicitate ori
obţinute de la un alt stat membru al Uniunii Europene sau de la un stat terţ
sunt supuse principiului specialităţii, transmiterea acestora către autoritatea
competentă dintr-un stat membru al Uniunii Europene nu se poate face decât cu
acordul statului membru sau al statului terţ care Ie-a comunicat."
10. Articolul 23 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 23. - (1) Transmiterea datelor şi informaţiilor
operative, solicitate de
autorităţile competente din statele membre ale Uniunii Europene, referitoare la
infracţiunile prevăzute la art. 85 alin. (1) din Legea nr. 302/2004, cu
modificările şi completările ulterioare, dacă aceste date sau informaţii
operative sunt conţinute într-un sistem de evidenţă automat accesibil direct
autorităţilor române competente, se face în termen de:
a) 8 ore - în cazul cererilor urgente;
b) 3 zile - în cazul cererilor
urgente, dacă transmiterea datelor sau a informaţiilor operative solicitate în
termen de 8 ore implică un efort disproporţionat;
c) o săptămână - în cazul cererilor fără caracter de
urgenţă.
(2) In situaţia în care
cererile de date şi informaţii operative se referă la alte fapte decât
infracţiunile prevăzute la art. 85 alin. (1) din Legea nr. 302/2004, cu
modificările şi completările ulterioare, ori dacă aceste date sau informaţii
operative nu figurează într-un sistem de evidenţă automat accesibil direct
autorităţilor române competente, termenul de transmitere este de 14 zile.
(3) Dacă datele sau informaţiile solicitate potrivit
prevederilor alin. (1) sau (2) nu pot fi transmise cu respectarea acestor
termene, autoritatea competentă solicitantă va fi informată prin intermediul
formularului prevăzut în anexa nr. 1.
(4) Transmiterea cererii de
asistenţă se face prin orice mijloace în măsură să producă un document scris şi
în condiţii care să permită autorităţilor destinatare să le stabilească
autenticitatea."
11. După articolul 23
se introduc şase noi articole, articolele 231-236, cu următorul cuprins:
„Art. 231. - (1)
Datele şi informaţiile operative pot fi solicitate autorităţilor competente ale
statelor membre ale Uniunii Europene, în cazul în care există motive de fapt
pentru care s-ar considera că acestea pot deţine datele sau informaţiile
solicitate.
(2) Solicitarea se face prin intermediul formularului
prevăzut în anexa nr. 2 şi cuprinde motivele de fapt prevăzute la alin. (1),
scopul pentru care datele şi informaţiile operative sunt solicitate, precum şi
indicarea legăturii dintre scop şi persoana care face obiectul acestor date şi
informaţii operative.
(3) Autoritatea română competentă solicită doar acele
date şi informaţii operative care îi sunt necesare şi nu stabileşte termene mai
scurte decât cele care corespund scopului solicitării.
Art. 232. - (1)
Datele şi informaţiile operative primite de la autorităţile competente ale
statelor membre ale Uniunii Europene nu pot fi utilizate decât pentru scopurile
în care au fost solicitate ori pentru prevenirea sau îndepărtarea unui pericol
grav şi iminent la adresa ordinii şi siguranţei publice.
(2) Datele şi informaţiile operative primite potrivit
prevederilor art. 231 pot fi prelucrate în alte scopuri decât cele pentru care au fost
solicitate iniţial numai cu acordul prealabil al autorităţii solicitate.
Art. 233. - (1)
Autorităţile române competente, în calitate de autorităţi solicitate, pot
impune autorităţilor competente solicitante condiţii referitoare la:
a) modalitatea de utilizare a datelor şi informaţiilor
operative transmise;
b) comunicarea rezultatelor investigaţiilor, actelor
premergătoare sau a actelor de urmărire penală care au determinat schimbul de
date şi informaţii operative.
(2) Autorităţile române competente sunt obligate să
respecte condiţiile impuse de către autorităţile competente ale statelor membre ale Uniunii Europene în legătură cu datele şi informaţiile operative
transmise de către acestea.
(3) Se poate face excepţie de
la dispoziţiile alin. (2) numai după consultarea autorităţii competente
solicitate şi cu luarea în considerare a punctului de vedere al acesteia.
(4) La cererea autorităţilor competente solicitate,
autorităţile competente române le furnizează acestora informaţii cu privire la
utilizarea şi prelucrarea ulterioară a datelor şi informaţiilor operative
transmise, în situaţia prevăzută la alin. (3).
Art. 234. - (1)
Autorităţile române competente pot refuza transmiterea de date şi informaţii
operative:
a) dacă există motive pentru a presupune că furnizarea:
(i) ar aduce atingere securităţii naţionale;
(ii) ar periclita buna desfăşurare a unei investigaţii poliţieneşti sau a procesului penal;
(iii) ar pune în pericol viaţa ori integritatea fizică
a unei persoane;
(iv) ar implica un efort disproporţionat sau ar fi fără relevanţă în raport cu scopurile pentru
care au fost solicitate
datele şi informaţiile operative;
b) dacă pedeapsa prevăzută de legea penală română
pentru infracţiunea la care se face referire în cerere este închisoarea de până
la un an.
(2) Autorităţile române competente refuză comunicarea
de date şi informaţii operative dacă autoritatea judiciară competentă nu a
autorizat accesul la informaţiile solicitate şi nici transmiterea acestora în
situaţia în care sunt incidente dispoziţiile art. 22 alin. (3).
Art. 235. - (1) Fără
a aduce atingere dispoziţiilor art. 22 alin. (3) şi art. 234, autorităţile române competente
transmit date şi informaţii operative autorităţilor competente din statele
membre ale Uniunii Europene, fără a fi necesară o cerere prealabilă, atunci
când, pe baza unor motive de fapt, se consideră că acestea ar putea contribui
la descoperirea, prevenirea şi cercetarea infracţiunilor prevăzute la art. 85
alin. (1) din Legea nr. 302/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Comunicarea datelor şi informaţiilor operative
potrivit dispoziţiilor alin. (1) se limitează la ceea ce se consideră a fi
relevant şi necesar pentru a se atinge scopul transmiterii.
Art. 236. - Prezenta
secţiune se aplică şi în relaţia cu Regatul Norvegiei, Republica Islanda şi
Confederaţia Elveţiană."
12. După articolul 236 se introduc două noi
secţiuni, secţiunea a 2-a, conţinând articolele 237-2312, şi secţiunea a 3-a, conţinând articolele 2313 şi 2314, cu următorul cuprins:
„SECŢIUNEA a 2-a
Alte forme de cooperare
Art. 237. - (1)
Autorităţile române competente, în conformitate cu dispoziţiile prezentei
ordonanţe de urgenţă şi în limitele competenţelor lor, acordă asistenţă
poliţienească autorităţilor competente din statele membre ale Uniunii Europene,
în scopul prevenirii şi combaterii criminalităţii, cu excepţia cazurilor în
care pentru aceasta trebuie formulată o cerere de asistenţă judiciară
internaţională în materie penală.
(2) Asistenţa potrivit alin. (1) se va acorda, în
special:
a) pentru exercitarea eficientă
a controalelor la frontiera de stat şi pentru supravegherea acesteia;
b) în cazul unor evenimente
majore cu dimensiune transfrontalieră;
c) în cazul unor reuniuni de
masă, dezastre şi accidente grave;
d) în cadrul unor operaţiuni comune.
Art. 238. - (1) In
zonele de frontieră, cooperarea poliţienească va fi reglementată prin tratate
încheiate între autorităţile române competente şi autorităţile competente ale statelor membre ale Uniunii Europene vecine.
(2) In caz de urgenţă, schimbul de date şi informaţii
operative în zona de frontieră poate fi efectuat prin in'termediul structurilor de contact de la frontiera
comună cu statele membre ale Uniunii Europene.
Art. 239. - (1) In
vederea prevenirii infracţiunilor şi a menţinerii ordinii şi siguranţei publice
în cursul evenimentelor majore care au o dimensiune transfrontalieră,
autorităţile române competente transmit, potrivit legii, atât la cerere, cât şi
din proprie iniţiativă:
a) date cu caracter personal referitoare la persoane
despre care se presupune, pe baza antecedentelor penale sau a altor
împrejurări, că intenţionează să comită infracţiuni cu ocazia evenimentelor sau
că acestea prezintă un pericol pentru ordinea şi siguranţa publică;
b) orice alte date şi informaţii operative necesare
realizării scopului prevăzut în prezentul alineat.
(2) Datele cu caracter personal primite de autorităţile
române competente din partea autorităţilor competente ale celorlalte state
membre ale Uniunii Europene în condiţiile prezentului articol vor fi:
a) prelucrate numai în scopul şi
pentru evenimentele concrete pentru care au fost fu mizate;
b) şterse de îndată ce obiectivele prevăzute la alin.
(1) au fost sau nu mai pot fi atinse, dar nu mai târziu
de un an de la primirea acestora.
Art. 2310.
-Autorităţile române competente, în condiţiile legii şi potrivit competenţelor
ce le revin, oferă asistenţă autorităţilor competente ale celorlalte state
membre ale Uniunii Europene, în cazul unor reuniuni de masă, dezastre,
accidente grave ori al altor evenimente majore, în scopul prevenirii infracţiunilor
şi menţinerii ordinii şi siguranţei publice, astfel:
a) prin notificarea promptă a
unor asemenea situaţii cu impact transfrontalier, precum şi prin schimbul
oricăror informaţii relevante;
b) prin adoptarea şi
coordonarea, pe teritoriul României, a măsurilor de poliţie necesare în
situaţiile cu impact transfrontalier;
c) prin trimiterea, pe cât
posibil, de agenţi, specialişti şi consilieri şi punerea la dispoziţie de
echipament, la cererea statului membru al Uniunii Europene pe al cărui teritoriu
a apărut situaţia respectivă.^
Art. 2311. - (1) In
vederea intensificării cooperării poliţieneşti, în cursul menţinerii ordinii şi
siguranţei publice şi al prevenirii infracţiunilor, autorităţile competente
române şi autorităţile competente ale statelor membre ale Uniunii Europene pot
desfăşura operaţiuni comune pe teritoriul statului român.
(2) Inainte de începerea unei operaţiuni comune
specifice pe teritoriul statului român, autorităţile competente române şi
autorităţile competente ale celorlalte state membre ale Uniunii Europene
stabilesc de comun acord:
a) autorităţile competente participante;
b) scopul specific al operaţiunii comune;
c) zona geografică a statului
român în care se desfăşoară operaţiunea comună;
d) perioada în care se derulează operaţiunea comună;
e) asistenţa specifică ce
urmează să fie furnizată statului român de către statul membru al Uniunii
Europene, inclusiv în ceea ce priveşte trimiterea de agenţi, elementele
materiale şi financiare;
f) agenţii care participă la operaţiunea comună;
g) conducătorul echipei comune;
h) atribuţiile pe care le pot exercita agenţii
autorităţilor competente ale celorlalte state membre ale Uniunii Europene pe
teritoriul statului român în timpul operaţiunii comune;
i) armamentul, muniţia şi echipamentele specifice pe
care agenţii autorităţilor competente ale celorlalte state membre ale Uniunii
Europene le pot utiliza în timpul operaţiunii comune;
j) modalităţile logistice
privind transportul, cazarea şi securitatea;
k) modul de alocare a costurilor operaţiunii comune;
l) orice alte elemente necesare.
Art. 2312. - (1)
Operaţiunile comune pe teritoriul statului român se desfăşoară în cadrul unor
echipe comune, potrivit următoarelor reguli generale:
a) conducătorul echipei comune
este un reprezentant al autorităţii române competente;
b) acţiunile echipei comune se
desfăşoară conform legii române;
c) membrii echipei comune îşi
execută sarcinile sub responsabilitatea persoanei prevăzute la lit. a);
d) agenţii autorităţilor competente ale celorlalte state
membre ale Uniunii Europene îşi exercită atribuţiile doar sub îndrumarea şi, de
regulă, în prezenţa reprezentanţilor autorităţii române competente.
(2) Atribuţiile pe care le pot
exercita agenţii autorităţilor competente ale celorlalte state membre ale Uniunii
Europene pe teritoriul statului român, în timpul operaţiunii comune, se
stabilesc potrivit prevederilor art. 2311 alin. (2), în limita competenţei conferite de legislaţia română
agenţilor corespondenţi ai autorităţii române competente.
(3) Agenţii autorităţilor competente ale statelor
membre ale Uniunii Europene pot, conform legislaţiei lor naţionale şi în
limitele competenţelor lor, să furnizeze echipei comune datele şi informaţiile
operative care sunt la dispoziţia statului ai cărui reprezentanţi sunt.
(4) Datele şi informaţiile
operative obţinute de agenţii autorităţilor competente ale statelor membre ale
Uniunii Europene în cadrul sau în legătură cu participarea la o operaţiune
comună pot fi utilizate:
a) în scopul specific operaţiunii comune;
b) pentru a descoperi, a cerceta sau a urmări alte
infracţiuni, cu consimţământul autorităţii competente a statului pe teritoriul
căruia au fost obţinute informaţiile;
c) pentru prevenirea unui pericol la adresa vieţii ori
integrităţii fizice a unei persoane sau la adresa ordinii şi siguranţei
publice, cu respectarea dispoziţiilor lit. b);
d) în alte scopuri, cu condiţia ca acest lucru să fie
convenit de către statele care au format echipa comună.
SECŢIUNEA a 3-a
Reguli privind portul uniformei şi folosirea
armamentului de către agenţii străini. Statutul juridic şi răspunderea agenţilor străini
Art. 2313. - (1) Cu ocazia operaţiunilor comune desfăşurate pe teritoriul statului român, agenţii
autorităţilor competente ale statelor membre ale Uniunii Europene pot purta
uniforma naţională. De asemenea, aceştia pot purta, cu acordul autorităţii
competente române, armamentul, muniţia şi echipamentele care le sunt permise,
în conformitate cu legislaţia lor naţională.
(2) In timpul operaţiunilor comune, utilizarea armamentului
pe teritoriul statului român de către agenţii autorităţilor competente ale
statelor membre ale Uniunii Europene este interzisă, cu excepţia cazului de
legitimă apărare.
(3) In situaţia în care, în
cadrul unei operaţiuni comune, agenţii autorităţilor competente ale statelor
membre ale Uniunii Europene folosesc vehicule pe teritoriul statului român,
aceştia se supun regulilor de circulaţie pe drumurile publice prevăzute de
legislaţia română şi beneficiază, în condiţiile legii, de regim de circulaţie
prioritară.
Art. 2314. - (1) Pe
timpul operaţiunilor comune, agenţii autorităţilor competente ale statelor
membre ale Uniunii Europene sunt asimilaţi persoanelor care au aceeaşi calitate
în statul român în privinţa infracţiunilor comise împotriva lor sau de către
ei.
(2) Agenţilor autorităţilor competente ale statelor
membre ale Uniunii Europene le sunt aplicabile normele din legislaţia muncii a
statului care i-a detaşat, inclusiv cele referitoare la normele de disciplină.
(3) In ceea ce priveşte răspunderea agenţilor
autorităţilor competente ale statelor membre ale Uniunii Europene pe timpul
desfăşurării operaţiunilor comune, se aplică în mod corespunzător dispoziţiile
art. 18710 din
Legea nr. 302/2004, cu modificările şi completările ulterioare."
13. Articolul 26 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 26. - Prezenta ordonanţă de urgenţă intră în
vigoare la data aderării României la Uniunea Europeană, cu excepţia cap. V care
intră în vigoare de la data aplicării în totalitate de către România a
dispoziţiilor acquis-ului Schengen, în temeiul Deciziei Consiliului Uniunii
Europene emise în acest sens."
14. După articolul 27 se introduce un nou articol, articolul 28, cu următorul cuprins:
„Art. 28. - (1) Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă
din prezenta ordonanţă de urgenţă.
(2) Anexele nr. 1 şi 2 pot fi modificate şi/sau
completate prin hotărâre a Guvernului, potrivit modificărilor şi completărilor
aduse legislaţiei Uniunii Europene în domeniu."
15. Menţiunea de
transpunere a normelor de drept european se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Prezenta ordonanţă de urgenţă asigură crearea
condiţiilor necesare aplicării directe a art. 7, 39, 41, 46 şi 47 din
Convenţia, semnată la Schengen la 19 iunie 1990, de punere în aplicare a
Acordului Schengen din 14 iunie 1985 privind eliminarea treptată a controalelor
la frontierele comune, transpune în legislaţia naţională Decizia-cadru
2006/960/JAI a Consiliului din 18 decembrie 2006 privind simplificarea
schimbului de informaţii şi date operative între autorităţile de aplicare a
legii ale statelor membre ale Uniunii Europene, publicată în Jurnalul Oficial
al Uniunii Europene nr. L 386 din 29 decembrie 2006, creează cadrul juridic
necesar aplicării art. 5, 10, 13, 14 şi 17-23 din Decizia 2008/615/JAI a Consiliului
din 23 iunie 2008 privind intensificarea cooperării transfrontaliere, în
special în domeniul combaterii terorismului si a criminalităţii transfrontaliere, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 210 din 6
august 2008, a art. 17 din Decizia 2008/616/JAI a Consiliului din 23 iunie 2008
privind punerea în aplicare a Deciziei 2008/615/JAI privind intensificarea
cooperării transfrontaliere, în special în domeniul combaterii terorismului şi
a criminalităţii transfrontaliere, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene nr. L 210 din 6 august 2008."
16. După menţiunea de
transpunere a normelor de drept european se introduc anexele nr. 1 şi 2, având cuprinsul prevăzut în anexele
nr. 1 şi 2, care fac parte integrantă din prezenta lege.
17. In tot cuprinsul Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 103/2006, sintagmele „date şi informaţii operative de interes
poliţienesc" şi „date şi informaţii de interes operativ" se
înlocuiesc cu sintagma „date şi informaţii operative".
Art. II. - In tot cuprinsul
actelor normative în vigoare, sintagma „Centrul de Cooperare Poliţienească
Internaţională din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor" se
înlocuieşte cu sintagma „Centrul de Cooperare Poliţienească Internaţională din
cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române".
Art. III. - Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 103/2006 privind unele măsuri pentru facilitarea
cooperării poliţieneşti internaţionale, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 1.019
din 21 decembrie 2006, aprobată prin Legea nr. 104/2007, cu modificările şi
completările aduse prin prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor
o nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
IOAN OLTEAN
PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANĂ
ANEXA Nr. 1
(Anexa nr. 1 la Ordonanţa de urgentă a Guvernului
nr. 103/2006)
Formular care trebuie utilizat de către statul român
în caz de transmitere/amânare/refuz de informaţii
Prezentul formular trebuie utilizat pentru:
a) a transmite datele şi/sau informaţiile operative
solicitate;
b) a informa autoritatea solicitantă cu privire la
imposibilitatea de a respecta termenul normal;
c) a informa autoritatea solicitantă cu privire la
necesitatea de a prezenta cererea unei autorităţi judiciare spre autorizare;
d) a informa autoritatea solicitantă cu privire la
refuzul de a transmite informaţiile respective.
Prezentul formular poate fi utilizat de mai multe ori în
cursul procedurii (de exemplu, în cazul în care
cererea trebuie mai întâi să fie înaintată unei autorităţi judiciare şi în
cazul în care se dovedeşte ulterior că trebuie refuzată executarea cererii).
Autoritatea solicitată (denumire, adresă, număr de telefon, număr
de fax, e-mail, stat membru)
|
|
Coordonatele agentului responsabil (facultativ)
|
|
Numărul de referinţă al prezentului răspuns
|
|
Data şi numărul de referinţă ale răspunsului anterior
|
|
In răspuns către următoarea autoritate solicitantă
|
|
Data şi ora cererii
|
|
Numărul de referinţă al cererii
|
|
Termen normal în temeiul art. 4 din Decizia-cadru 2006/960/JAI a
Consiliului din 18 decembrie 2006 privind simplificarea schimbului de
informaţii şi date operative între autorităţile de aplicare a legii ale
statelor membre ale Uniunii Europene
|
Infracţiunea intră sub incidenţa art. 2
alin. (2) din Decizia-cadru 2002/584/JAI a
Consiliului din 13 iunie 2002 privind mandatul european
de arestare şi procedurile de predare între statele
membre
şi
datele sau informaţiile operative solicitate figurează într-o
bază
de date la care autoritatea de aplicare a legii poate avea acces
direct în statul membru solicitat.
|
Se solicită tratament de urgenţă
-> |_| 8 ore
|
Nu se solicită tratament de urgenţă
->|_| o săptămână
|
Alte cazuri
|
-> |_| 14 zile
|
Informaţii transmise în temeiul Deciziei-cadru 2006/960/JAI:
datele şi informaţiile operative furnizate
|
1. Utilizarea datelor sau informaţiilor operative furnizate
|_| nu este autorizată decât în scopurile pentru care acestea au
fost comunicate sau pentru a preveni un pericol imediat şi grav pentru
siguranţa publică
|_| este, de asemenea, autorizată pentru alte scopuri, sub
rezerva următoarelor condiţii (facultativ):
|
2. Fiabilitatea sursei
|_| fiabilă
|_| fiabilă în general
|_| deloc fiabilă
|_| nu poate fi evaluată
|
3. Fiabilitatea datelor sau informaţiilor operative
|_| sigure
|_| atestate de sursă
|_| informaţii indirecte-confirmate
|_| informaţii indirecte-neconfirmate
|
4. Rezultatele investigaţiilor poliţieneşti sau ale procesului
penal care au condus la schimbul de date şi informaţii operative trebuie
comunicate autorităţii care a transmis aceste date sau informaţii operative
|_| nu
|_| da
|
5. In caz de schimb spontan, motivele fac să se considere că
datele sau informaţiile operative ar putea contribui la depistarea şi la
prevenirea infracţiunilor menţionate la art. 2 alin. (2) din Decizia-cadru
2002/584/JAI sau la o cercetare a acestora:
|
ÎNTÂRZIERE - Nu este posibil să se răspundă în termenul aplicabil
în temeiul art. 4 din Decizia-cadru 2006/960/JAI
|
Datele sau informaţiile operative nu pot
fi comunicate în termenul indicat, din următoarele motive:
|
Este posibil ca acestea să poată fi transmise în termen de:
|_| o zi
|_| două zile
|_| 3 zile
|_| .... săptămâni
|_| o lună
|
|_| S-a solicitat autorizarea unei autorităţi
judiciare.
Durata prevăzută pentru procedura de acordare/refuz a/al
autorizării este de.... săptămâni.
|
REFUZ - Datele sau informaţiile operative:
|_| nu ar putea fi comunicate şi
solicitate la nivel naţional
sau
|_| nu pot fi comunicate din unul sau mai
multe dintre următoarele motive:
|
A. Motive legate de controlul judiciar care împiedică
transmiterea sau necesită recurgerea la asistenţă judiciară reciprocă
|
|_| Autoritatea judiciară competentă nu a autorizat accesul la
datele sau informaţiile operative şi nici schimbul acestora.
|
|_| Datele sau informaţiile operative solicitate au fost obţinute
anterior prin intermediul unor măsuri coercitive şi transmiterea acestora nu
este permisă în temeiul legislaţiei naţionale.
|
|_| Datele sau informaţiile operative nu sunt deţinute:
- de către autorităţile de aplicare a legii
sau
- de către autorităţile publice ori entităţile private într-un
mod care permite autorităţilor de aplicare a legii să aibă acces la acestea
fără a lua măsuri coercitive.
|
B. Comunicarea informaţiilor sau a
datelor operative solicitate ar aduce atingere intereselor naţionale
esenţiale în materie de securitate ale statului membru solicitat ori ar dăuna
bunei desfăşurări a unei investigaţii poliţieneşti sau a procesului penal ori
siguranţei persoanelor sau datele ori informaţiile operative solicitate ar fi
în mod clar disproporţionate sau fără relevanţă în raport cu scopurile pentru
care au fost solicitate.
|
C. In cazul în care se marchează caseta A sau B, se vor furniza,
dacă se consideră necesar, alte informaţii sau se va indica motivul refuzului
(facultativ):
|
D. Autoritatea solicitată decide să refuze executarea pentru că
cererea priveşte, în temeiul legislaţiei statului membru solicitat,
următoarea infracţiune (a se preciza natura si calificarea juridică a
infracţiunii)...... care se pedepseşte cu închisoarea până la un an.
|
E. Datele sau informaţiile operative solicitate nu sunt
disponibile.
|
F. Datele sau informaţiile operative solicitate au fost obţinute
de la un alt stat membru ori de la o ţară terţă şi sunt supuse principiului
specialităţii, iar statul membru sau ţara terţă în cauză nu şi-a dat acordul
pentru comunicarea acestora.
|
ANEXA Nr. 2
(Anexa nr. 2 la Ordonanţa de urgentă a Guvernului
nr. 103/2006)
Formular de solicitare
de date şi informaţii operative care urmează a fi utilizate de către statul
român în calitate de stat membru solicitant
Prezentul formular se utilizează la solicitarea de date
şi informaţii operative.
I. Informaţii
administrative
Autoritatea solicitantă (denumire,
adresă, număr de telefon, număr de fax, e-mail, stat membru)
|
|
Coordonatele agentului responsabil (facultativ)
|
|
Către următorul stat membru
|
|
Data şi ora prezentei cereri
|
|
Numărul de referinţă al prezentei cereri
|
|
Cereri anterioare
|
|_| Prezenta cerere este prima cu privire
la această cauză
|
|_| Prezenta cerere urmează altor cereri anterioare cu privire la
aceeaşi cauză
|
Cerere anterioară (cereri
anterioare)
|
Răspuns(uri)
|
|
Data
|
Număr de referinţă (pentru statul
membru solicitat)
|
Data
|
Număr de
referinţă (pentru statul membru solicitant)
|
1.
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
4.
|
|
|
|
|
In cazul în care prezenta cerere se adresează mai multor
autorităţi din statul membru solicitat, a se preciza fiecare dintre canalele
utilizate
|
|_| Ofiţer de legătură UNE/Europol
|
|_| spre informare
|_| spre execuţie
|
|_| BCN Interpol
|
|_| spre informare
|_| spre execuţie
|
|_| SIRENE
|
|_| spre informare
|_| spre execuţie
|
|_| Ofiţer de legătură
|
|_| spre informare
|_| spre execuţie
|
|_| Altele (a se preciza)
|
|_| spre informare
|_| spre execuţie
|
In cazul în care aceeaşi cerere se adresează altor state membre,
a se preciza aceste state membre, precum şi canalele utilizate (facultativ)
|
II. Termene
NOTĂ: termenele în temeiul art. 4 din Decizia-cadru
2006/960/JAI a Consiliului din 18 decembrie 2006 privind simplificarea
schimbului de informaţii şi date operative între autorităţile de aplicare a
legii ale statelor membre ale Uniunii Europene
A. Infracţiunea intră sub
incidenţa art. 2 alin. (2) din Decizia-cadru 2002/584/JAI a Consiliului din 13
iunie 2002 privind mandatul european de arestare şi procedurile de predare între
statele membre ale Uniunii Europene şi datele sau informaţiile operative
solicitate figurează într-un sistem de evidenţă automat accesibil direct
autorităţii de aplicare a legii:
- cererea este urgentă - termen: 8 ore, cu
posibilitatea de amânare
- cererea nu este urgentă - termen: o săptămână
B. Alte cazuri: termen 14 zile
|_| SE SOLICITĂ un tratament de urgenţă
|
|_| NU SE SOLICITĂ un tratament de urgenţă
|
Motive pentru tratamentul de urgenţă (de
exemplu, persoanele bănuite se află în stare de arest preventiv, cauza
trebuie adusă în faţa instanţei înaintea unei date stabilite):
Datele sau informaţiile operative solicitate
|
|
Tipul de infracţiune sau de activitate infracţională (activităţi
infracţionale) care face obiectul cercetării
|
Descrierea circumstanţelor comiterii infracţiunii
(infracţiunilor), inclusiv timpul, locul şi gradul de participare la
infracţiune (infracţiuni) a persoanei care face obiectul cererii de date sau
informaţii operative:
|
Natura infracţiunii (infracţiunilor)
|
Aplicarea art. 4 alin. (1) şi (3) din Decizia-cadru 2006/960/JAI
|_| A.1. Infracţiunea se pedepseşte cu închisoarea şi maximul
pedepsei este de cel puţin 3 ani, în statul membru solicitant
şi
A.2. Infracţiunea este una (sau mai multe) dintre următoarele:
|
|_| Participarea la un grup criminal organizat
|_| Terorism
|_| Trafic de persoane
|_| Exploatarea sexuală a copiilor şi
pornografie infantilă
|_| Trafic ilicit de substanţe stupefiante şi substanţe
psihotrope
|
|_| Spălarea produselor infracţiunii
|_| Contrafacerea de monedă, inclusiv a monedei euro
|_| Fapte ilicite legate de
criminalitatea informatică
|_| Fapte ilicite privind mediul
înconjurător, inclusiv traficul cu specii de animale şi vegetale pe cale de
dispariţie
|_| Facilitarea intrării şi şederii
ilegale
|
|_| Trafic ilicit de arme, muniţii şi substanţe explozive
|_| Corupţie
|_| Frauda, incluzând frauda împotriva intereselor financiare ale
Comunităţilor Europene, în sensul Convenţiei din 26 iulie 1995 privind protecţia
intereselor financiare ale Comunităţilor Europene
|
|_| Omor şi vătămare corporală gravă
|_| Trafic ilicit de organe şi ţesuturi umane
|_| Lipsirea de libertate în mod ilegal, răpire şi luare de
ostatici
|
|_| Jaf organizat sau armat
|_| Trafic ilicit de bunuri culturale, inclusiv antichităţi şi
opere de artă
|_| Inşelăciune
|_| Deturnare de fonduri
|_| Contrafacere şi piraterie de bunuri
|_| Falsificare de acte oficiale şi uz de
acte oficiale falsificate
|_| Falsificarea de mijloace de plată
|_| Trafic ilicit de substanţe hormonale şi alţi factori de
creştere
|
|_| Rasism şi xenofobie
|_| Trafic ilicit de materiale nucleare sau radioactive
|_| Trafic de vehicule furate
|_| Viol
|_| Incendiere cu intenţie
|_| Crime aflate în jurisdicţia Curţii
Penale Internaţionale
|_| Sechestrare ilegală de aeronave sau de nave
|_| Sabotaj
|
-> Infracţiunea intră prin urmare sub incidenţa art. 2 alin.
(2) din Decizia-cadru 2002/584/JAI - art. 4 alin. (1) (cereri urgente) şi
alin. (3) (cereri care nu sunt urgente) din Decizia-cadru 2006/960/JAI sunt
prin urmare aplicabile în ceea ce priveşte termenele de răspuns la prezenta
cerere.
|
Sau
|_| B. Infracţiunea (infracţiunile) nu se încadrează la lit. A.
In acest caz, descrierea infracţiunii (infracţiunilor):
|
Scopul pentru care se solicită datele sau informaţiile operative
|
|
Legătura dintre scopul pentru care se solicită datele sau
informaţiile operative şi persoana care face obiectul acestor date sau
informaţii operative
|
|
Identitatea/Identităţi (în măsura în care
se cunoaşte) a/ale persoanei/persoanelor care face/fac obiectul principal al
investigaţiei poliţieneşti sau al procesului penal, care justifică cererea de
date sau informaţii operative
|
|
Motive pentru a se considera că datele sau informaţiile operative
se află pe teritoriul statului membru solicitat
|
|
Restricţii privind utilizarea informaţiilor care figurează în
prezenta cerere în alte scopuri decât cele pentru care aceste informaţii au
fost furnizate, precum şi pentru prevenirea unui pericol imediat şi grav
pentru siguranţa publică
|
|_| Utilizarea este permisă.
|_| Utilizarea este permisă, dar fără
menţiunea furnizorului informaţiilor.
|_| Utilizarea nu este permisă fără
autorizaţia furnizorului informaţiilor.
|_| Utilizarea nu este permisă.
|