LEGE Nr. 220
din 27 octombrie 2008
pentru stabilirea sistemului
de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 743 din 3 noiembrie 2008
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta lege creează cadrul legal
necesar extinderii utilizării surselor regenerabile de energie, prin:
a) reducerea costurilor de producţie, transport şi
distribuţie a energiei produse din surse regenerabile de energie, comparativ cu
utilizarea combustibililor clasici, fosili şi, implicit, reducerea facturii
energetice a diferitelor categorii de consumatori;
b) atragerea în balanţa energetică naţională a
resurselor regenerabile de energie, necesare creşterii securităţii în
alimentarea cu energie şi reducerii importurilor de resurse primare de energie;
c) stimularea dezvoltării durabile la nivel local şi
regional şi crearea de noi locuri de muncă aferente proceselor de valorificare
a surselor regenerabile de energie;
d) reducerea poluării mediului prin diminuarea
producerii de emisii poluante şi gaze cu efect de seră;
e) asigurarea cofinanţării necesare în atragerea unor
surse financiare externe, destinate promovării surselor regenerabile de
energie;
f) definirea normelor referitoare la garanţiile de
origine, procedurile administrative aplicabile şi racordarea la reţeaua
electrică în ceea ce priveşte energia produsă din surse regenerabile;
g) stabilirea criteriilor de durabilitate ecologică
pentru biocombustibili şi alte biolichide.
(2) Prezenta lege instituie sistemul de promovare a
energiei electrice produse din surse regenerabile de energie.
Art. 2. -In înţelesul prezentei
legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) ANRE - Autoritatea
Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei;
b) biomasă - fracţiunea biodegradabilă a produselor, deşeurilor şi
reziduurilor din agricultură, inclusiv substanţele vegetale şi animale, din
silvicultură şi industriile conexe, precum şi fracţiunea biodegradabilă a
deşeurilor industriale şi urbane;
c) biolichide -
combustibilul lichid utilizat în scopuri energetice şi produs din biomasă;
d) centrală electrică - ansamblul de instalaţii, construcţii şi echipamente necesare
pentru producerea de energie electrică;
e) centrală hidroelectrică
retehnologizată - centrala hidroelectrică cu o
putere instalată de cel mult 10 MW, care îndeplineşte următoarele condiţii:
- are o durată de funcţionare de cel puţin 15 ani de la
data punerii în funcţiune;
- a fost supusă unui ansamblu de operaţiuni de
înlocuire a unor tehnologii existente, uzate moral şi/sau fizic, cu tehnologii
moderne, în scopul creşterii eficienţei activităţii de producere;
f) centrală nouă/grup
electric nou - centrala/grupul electric pusă/pus
în funcţiune după data de 1 ianuarie 2004;
g) certificat verde -
titlul ce atestă producerea din surse regenerabile de energie a unei cantităţi
de 1 MWh energie electrică.
Certificatul verde se poate tranzacţiona, distinct de cantitatea de energie
electrică pe care acesta o reprezintă, pe o piaţă organizată, în condiţiile
legii;
h) consum intern brut de
energie electrică - cantitatea de energie electrică echivalentă cu producţia netă de energie electrică, inclusiv
cea a autoproducătorilor, la care se adaugă diferenţa dintre importul şi
exportul de energie electrică;
i) consum final de energie
electrică - suma consumurilor de energie electrică
realizate de clienţii finali de energie electrică din România;
j) consumator final de
energie electrică - persoana care utilizează
energie electrică pentru consumul propriu, cu excepţia consumului de energie
electrică în procesele tehnologice de producere, transport şi distribuţie a
energiei electrice;
k) furnizor de energie
electrică - persoana juridică titulară a unei
licenţe de furnizare, care asigură alimentarea cu energie electrică a unuia sau
mai multor consumatori, pe baza unui contract de furnizare;
l) garanţie de
origine - documentul emis de autoritatea
competentă producătorilor de energie electrică ce atestă provenienţa acesteia
din surse regenerabile de energie sau în cogenerare;
m) grup energetic -
unitatea tehnologică producătoare de energie electrică ce poate fi
individualizată în privinţa realizării, retehnologizării şi punerii în
funcţiune;
n) încălzire sau răcire
urbană - distribuţia de energie termică sub formă
de abur, apă fierbinte sau lichide răcite, de la o sursă centrală de producţie,
printr-o reţea, către mai multe clădiri, în scopul utilizării acesteia pentru
încălzirea sau răcirea spaţiilor ori a proceselor;
o) minister de resort-
Ministerul Economiei şi Finanţelor;
p) operator de transport şi
sistem - persoana care deţine, sub orice titlu, o
reţea electrică de transport şi este titulară a unei licenţe de transport prin
care răspunde de operarea, asigurarea întreţinerii şi, dacă este necesar,
dezvoltarea reţelei de transport într-o anumită zonă şi, acolo unde este
aplicabilă, interconectarea acesteia cu alte sisteme electroenergetice, precum
şi de asigurarea capacităţii pe termen lung a sistemului de a acoperi cererile
rezonabile pentru transportul energiei electrice;
r) operator de distribuţie - orice persoană care deţine, sub orice titlu, o reţea electrică de
distribuţie şi este titulară a unei licenţe de distribuţie prin care răspunde
de operarea, asigurarea întreţinerii şi, dacă este necesar, dezvoltarea reţelei
de distribuţie într-o anumită zonă şi, acolo unde este aplicabil,
interconectarea acesteia cu alte sisteme, precum şi de asigurarea capacităţii
pe termen lung a sistemului de a răspunde cererilor rezonabile privind
distribuţia energiei electrice;
s) operatori de reţea - operatorii de distribuţie şi operatorul de transport şi sistem;
t) sistem de cote obligatorii- mecanismul de promovare a producerii de energie electrică din
surse regenerabile de energie,
care impune furnizorilor achiziţia unor cantităţi minime de energie electrică
produsă din aceste surse, stabilite proporţional cu vânzările acestora de
energie electrică către consumatorii finali. îndeplinirea cotelor se dovedeşte
prin posesia unui număr corespunzător de certificate verzi dobândite în
condiţiile legii;
u) sistem de sprijin -
ansamblul de măsuri destinat promovării producerii de energie din surse
regenerabile prin reducerea costurilor de producţie ale acesteia, prin
creşterea preţului la care aceasta poate fi vândută sau prin creşterea
cantităţii de astfel de energie achiziţionată, prin instituirea unor obligaţii
ori în alt mod;
v) Sistemul European de Certificate Verzi - organizaţia europeană nonprofit care promovează o piaţă europeană
a energiei electrice produse din surse regenerabile de energie, susţinută de un
sistem informaţional armonizat la nivel european şi acceptată de comun acord de
participanţi;
x) surse regenerabile de energie - sursele de energie nefosile, cum sunt: energie eoliană, solară,
geotermală şi gazele combustibile asociate apelor geotermale, energia valurilor,
a mareelor, energie hidro, biomasă, gaz de fermentare a deşeurilor, denumit şi
gaz de depozit, sau gaz de fermentare a nămolurilor din instalaţiile de epurare
a apelor uzate şi biogaz.
Art. 3. - (1) Sistemul de promovare stabilit prin
prezenta lege se aplică pentru energia produsă din:
a) energie hidro utilizată în
centrale cu o putere instalată de cel mult 10 MW;
b) energie eoliană;
c) energie solară;
d) energie geotermală şi gazele combustibile asociate;
e) biomasă;
f) biogaz;
g) gaz de fermentare a deşeurilor;
h) gaz de fermentare a nămolurilor din instalaţiile de
epurare a apelor uzate şi care este livrată în reţeaua electrică.
(2) Sistemul de promovare stabilit prin prezenta lege
se aplică pentru o perioadă de:
a) 15 ani, pentru energia electrică produsă în grupuri
electrice noi;
b) 5 ani, pentru energia
electrică produsă în grupuri/centrale electrice eoliene din import, care au mai
fost utilizate pentru producerea energiei electrice pe teritoriul altor state;
c) 10 ani, pentru energia electrică produsă în
centrale/grupuri hidroelectrice de maximum 10 MW,
retehnologizate;
d) 3 ani, pentru energia electrică produsă în
centrale/grupuri hidroelectrice de maximum 10 MW, neretehnologizate;
e) 10 ani, pentru energia termică produsă din surse
geotermale în centrale de minimum 5 MWth.
(3) Sistemul de promovare se
aplică de la data la care producătorii deţinători ai capacităţilor de producţie
menţionate la alin. (2) încep să producă energie electrică şi primesc
certificate verzi pentru energia electrică, conform art. 10, dacă punerile în
funcţiune, respectiv retehnologizările de centrale/grupuri se fac până la
sfârşitul anului 2014.
(4) Cantitatea de energie electrică produsă într-o
centrală hidroelectrică retehnologizată, pentru care se aplică sistemul de
sprijin, se stabileşte conform unei proceduri aprobate de ANRE, pe baza
producţiei nete de energie electrică realizate în ultimii 10 ani înainte de
retehnologizare şi a producţiei nete de energie electrică realizate după
retehnologizare.
(5) In cazul energiei electrice produse în capacităţi
de producţie multicombustibil care utilizează surse regenerabile şi
convenţionale, beneficiază de schema de susţinere numai acea parte din energia
electrică produsă efectiv din surse regenerabile de energie, stabilită pe baza conţinutului energetic
aferent.
(6) Nu se aplică sistemul de
promovare a producerii energiei electrice din surse regenerabile de energie
stabilit prin prezenta lege pentru:
a) exportul de energie electrică din surse regenerabile
care a beneficiat de certificate verzi;
b) producţia de energie electrică din deşeuri
industriale şi/sau urbane provenite din import, indiferent de puterea instalată
a capacităţii de producere.
CAPITOLUL II
Sistemul de promovare a producerii energiei electrice
din surse regenerabile de energie
Art. 4. - (1) Pentru promovarea
producerii energiei electrice din surse regenerabile de energie se aplică
sistemul cotelor obligatorii, combinat cu tranzacţionarea certificatelor verzi
sau prin sistemul „de preţ fix".
(2) Promovarea unuia dintre sistemele prevăzute la
alin. (1) se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea ANRE, în termen
de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
(3) Nivelul ţintelor naţionale privind ponderea
energiei electrice produse din surse regenerabile de energie în consumul final
de energie electrică în perspectiva anilor 2010, 2015 şi 2020 este de 33%, 35%
şi, respectiv, 38%.
(4) La atingerea ţintelor naţionale prevăzute la alin.
(3), pe lângă energia electrică produsă din sursele regenerabile de energie
prevăzute la art. 3 alin. (1), se ia în considerare şi energia electrică
produsă în centrale hidroelectrice cu puteri instalate mai mari de10 MW.
(5) Cotele obligatorii anuale de certificate verzi
pentru perioada 2008-2020 sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă
din prezenta lege.
(6) Cotele obligatorii anuale de certificate verzi
pentru perioada 2021-2030 se stabilesc de ministerul de resort şi nu vor fi mai
mici decât cota stabilită pentru anul 2020.
(7) Cotele obligatorii anuale de achiziţie de
certificate verzi de către furnizorii clienţilor finali de energie electrică se
stabilesc şi se fac publice de ANRE până la data de 15 martie, pentru anul
precedent.
Art. 5. - (1) Operatorul de transport şi sistem emite
lunar certificate verzi producătorilor pentru cantitatea de energie electrică
produsă din surse regenerabile de energie şi livrată efectiv în reţeaua
electrică şi/sau la consumator.
(2) Producătorii de energie electrică din surse
regenerabile primesc:
a) un certificat verde pentru fiecare 1 MWh produs şi
livrat în reţeaua de energie electrică din centrale/grupuri hidroelectrice noi
sau centrale/grupuri hidroelectrice de maximum 10 MW, retehnologizate;
b) un certificat verde pentru fiecare 2 MWh livraţi în
reţeaua de energie electrică din centrale hidroelectrice cu o putere instalată
cuprinsă între 1 şi 10 MW, care nu se încadrează în condiţiile prevăzute la
lit. a);
c) două certificate verzi pentru fiecare 1 MWh livrat
în reţeaua de energie electrică din centralele hidroelectrice cu o putere
instalată de până la 1 MW/unitate;
d) două certificate verzi, până în anul 2015, şi un
certificat verde, începând cu anul 2016, pentru fiecare 1 MWh livrat în reţeaua
de energie electrică de producătorii de energie electrică din energie eoliană;
e) 3 certificate verzi pentru fiecare 1 MWh livrat în reţeaua de energie electrică de producătorii de
energie electrică din biomasă, biogaz, biolichid, gaz de fermentare a
deşeurilor, energie geotermală şi gazele combustibile asociate;
f) 4 certificate verzi pentru fiecare 1 MWh livrat în reţeaua de energie electrică de producătorii de energie electrică din
energie solară.
(3) ANRE califică capacităţile de producţie care
beneficiază de schema de susţinere, în temeiul Regulamentului de calificare a
producătorilor de energie electrică din surse regenerabile de energie pentru
aplicarea schemei de susţinere.
Art. 6. - (1) Operatorii de distribuţie transmit lunar,
fără plată, operatorului de transport şi sistem date privind cantităţile de
energie electrică produse din surse regenerabile şi livrate de producătorii
racordaţi la reţelele de distribuţie din zonele lor de licenţă şi pentru care
au calitatea de concesionari, în temeiul unor contracte de concesiune.
(2) Producătorii care livrează energie electrică în
baza contractelor directe, precum şi autoproducătorii transmit lunar, fără
plată, operatorului de transport şi sistem date privind cantităţile de energie
electrică produse din surse regenerabile.
Art. 7. - Furnizorii de energie electrică sunt obligaţi
să achiziţioneze anual un număr de certificate verzi egal cu produsul dintre
valoarea cotei obligatorii stabilite pentru anul respectiv şi cantitatea de
energie electrică, exprimată în MWh, furnizată anual consumatorilor finali.
Art. 8. - (1) Operatorul de transport şi sistem şi
operatorii de distribuţie sunt obligaţi să garanteze transportul, respectiv
distribuţia energiei electrice produse din surse regenerabile de energie,
asigurând fiabilitatea şi siguranţa reţelelor de energie electrică.
(2) Racordarea producătorilor de energie electrică din
surse regenerabile la reţelele de energie electrică se efectuează în baza unui
regulament, cu respectarea principiului suportării în mod egal a costurilor de
racordare între producătorii respectivi, operatorul de transport şi sistem
şi/sau operatorul de distribuţie, după caz.
(3) Investiţiile realizate de un operator de
distribuţie în baza prevederilor alin. (2) se consideră active reglementate,
recunoscute în acest sens de către ANRE.
(4) Regulamentul prevăzut la alin. (2) se elaborează de
către Ministerul Economiei şi Finanţelor, în colaborare cu ANRE, şi se aprobă
prin hotărâre a Guvernului, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a
prezentei legi.
(5) Tarifele de transport şi distribuţie sunt
nediscriminatorii între energia produsă din surse regenerabile de energie şi
cea produsă din surse convenţionale de energie.
CAPITOLUL III
Tranzacţionarea certificatelor verzi
Art. 9. - (1) Producătorii şi furnizorii de energie
electrică din surse regenerabile de energie pot vinde certificatele verzi pe
piaţa centralizată a certificatelor verzi, precum şi pe piaţa contractelor
bilaterale a certificatelor verzi.
(2) Cadrul de tranzacţionare a certificatelor verzi pe
pieţele prevăzute la alin. (1) este asigurat de operatorul pieţei de energie
electrică.
Art. 10. - (1) Pentru perioada
2008-2014, valoarea de tranzacţionare a certificatelor verzi pe pieţele
menţionate la art. 9 alin. (1) se încadrează între:
a) o valoare minimă de tranzacţionare de 27
euro/certificat; şi
b) o valoare maximă de tranzacţionare de 55 euro/certificat.
(2) In toate cazurile, valoarea în lei va fi calculată
la valoarea medie a cursului de schimb stabilit de Banca Naţională a României
pentru luna decembrie a anului precedent.
(3) Valorile de tranzacţionare
menţionate la alin. (1) se ajustează anual cu indicele preţurilor de consum
pentru România.
(4) In perioada 2015-2030, valoarea minimă de
tranzacţionare nu poate fi mai mică decât valoarea minimă de tranzacţionare
aplicată în anul 2014.
CAPITOLUL IV
Indeplinirea cotelor
obligatorii de către furnizori
Art. 11. - (1) Până la data de 15 martie a fiecărui an,
ANRE stabileşte pentru anul calendaristic precedent şi pentru fiecare furnizor,
pe baza numărului de certificate verzi achiziţionate şi a energiei electrice
furnizate clienţilor finali, gradul de îndeplinire a cotei obligatorii impuse,
calculat potrivit prevederilor art. 7.
(2) Furnizorul care nu realizează cota obligatorie
anuală este obligat să plătească contravaloarea certificatelor verzi
neachiziţionate la valoarea de 70 euro pentru fiecare certificat
neachiziţionat, calculată în lei la valoarea medie a cursului de schimb
stabilit de Banca Naţională a României pentru luna decembrie a anului precedent.
(3) Valoarea prevăzută la alin. (2) se ajustează anual
cu indicele preţurilor de consum pentru România.
(4) Suma rezultată din aplicarea prevederilor alin. (2)
este colectată de operatorul de transport şi sistem şi este alocată anual de
către ANRE, în baza unor criterii transparente şi obiective, pentru investiţii,
în vederea facilitării accesului producătorilor din surse regenerabile la
reţeaua de transport/distribuţie.
CAPITOLUL V
Comercializarea certificatelor verzi
Art. 12. - După afilierea României la Sistemul European
de Certificate Verzi:
a) furnizorii de energie electrică pot să îşi
îndeplinească cotele obligatorii de certificate verzi prin achiziţionarea
certificatelor verzi atât de pe piaţa internă de certificate verzi, cât şi de
pe piaţa europeană de certificate verzi;
b) producătorii de energie electrică din surse
regenerabile pot comercializa certificate verzi pe piaţa europeană a
certificatelor verzi, în condiţiile stabilite de ANRE;
c) până la atingerea ţintelor naţionale, certificatele
verzi pot fi tranzacţionate numai pe piaţa internă de certificate verzi.
CAPITOLUL VI
Evaluarea regională a potenţialului surselor
regenerabile de energie
Art. 13. - (1) Ministerul de resort are următoarele
atribuţii:
a) elaborează strategia de valorificare şi promovare
a surselor regenerabile de energie;
b) evaluează potenţialul tehnic, economic şi ecologic
pentru fiecare tip de resursă regenerabilă de energie;
c) structurează potenţialul stabilit conform lit. b) pe
zonele de licenţă aferente operatorilor de distribuţie de energie electrică ce
au calitatea de concesionari în contractele de concesiune;
d) elaborează, împreună cu ANRE, cadrul unitar de norme
şi reglementări privind amplasarea şi implementarea proiectelor de surse
regenerabile.
(2) Ministerul de resort elaborează măsuri de promovare a surselor regenerabile de energie, cum ar
fi:
a) proceduri de amortizare accelerată privind
investiţiile în domeniul surselor regenerabile de energie;
b) scutirea de la plata accizei pentru energia
electrică produsă din surse regenerabile de energie, conform prevederilor
Directivei 96/2003/CE privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a
energiei electrice şi a produselor energetice;
c) reducerea cu 50% a taxelor de eliberare a
autorizaţiilor/avizelor aferente implementării proiectelor de investiţii în domeniul surselor
regenerabile de energie şi eliberarea acestora, în regim de urgenţă, fără
costuri suplimentare;
d) subvenţionarea a 50% din contravaloarea energiei electrice
consumate în instalaţii/schimbătoare de căldură pentru exploatarea energiei
geotermale;
e) sprijinirea autorităţilor administraţiei publice
locale în vederea acordării de facilităţi investiţionale, a simplificării
procedurilor de autorizare, precum şi înfiinţării unui birou unic de autorizare
în scopul atragerii de investiţii directe în domeniul surselor regenerabile de
energie;
f) acordarea de ajutoare nerambursabile proprietarilor
plantaţiilor de material lemnos înfăptuite prin lăstărire, cu destinaţie
energetică, prin reglementări elaborate împreună cu Ministerul Agriculturii şi
Dezvoltării Rurale privind scopul subvenţionării, condiţiile acordării
subvenţiei şi valoarea acesteia, precum şi procedura de depunere, evaluare şi
solicitare de plată.
(3) Ministerul de resort elaborează Planul naţional de
acţiune, care prevede:
a) eliminarea diferenţelor în promovarea surselor
regenerabile de energie existente între energia electrică, biocombustibili şi
sistemele de încălzire, respectiv de răcire;
b) realizarea unui cadru de reglementare pentru
biocombustibili;
c) asigurarea utilizării energiei regenerabile, în
special biomasă, a energiei solare şi geotermale pentru instalaţiile de
încălzire, respectiv de răcire;
d) eliminarea barierelor privind integrarea surselor
regenerabile de energie în Sistemul Energetic
Naţional;
e) simplificarea condiţiilor de racordare şi extindere,
în sensul facilitării construcţiei şi instalaţiilor pentru energie
regenerabilă;
f) facilitarea înfiinţării întreprinderilor mici şi
mijlocii în domeniul de cercetare-dezvoltare a surselor
regenerabile de energie;
g) promovarea unui cadru legislativ coerent şi unitar
adresat înlăturării barierelor în calea creşterii utilizării energiei
regenerabile în sectorul instalaţiilor de încălzire, respectiv de răcire,
inclusiv a obstacolelor administrative;
h) dezvoltarea reţelelor de transport şi distribuţie în
vederea promovării surselor regenerabile de energie;
i) dezvoltarea pieţei interne de electricitate, luând
în considerare energia regenerabilă şi îmbunătăţirea transparenţei şi a
separării activităţilor;
j) promovarea şi susţinerea instrumentelor structurale
şi de coeziune, a fondurilor de dezvoltare rurală şi a programelor de cooperare
internaţională în susţinerea dezvoltării surselor regenerabile de energie;
k) implementarea măsurilor prevăzute în Planul
strategic european pentru tehnologia în domeniul energiei (SET-Plan);
l) implementarea integrală a
Planului de acţiune pentru biomasă, adoptat în anul 2005 la nivel european;
m) implementarea programului „Energie inteligentă
pentru Europa", precum şi a programelor de cercetare şi dezvoltare
tehnologică în susţinerea tehnologiilor pentru producerea energiei cu emisii de
carbon zero sau foarte scăzute;
n) asigurarea elaborării de programe de educare,
formare şi diseminare a informaţiilor privind rolul şi importanţa
economico-socială a surselor regenerabile, în colaborare cu autorităţile
centrale şi locale;
o) asigurarea elaborării hărţilor eoliene, a
potenţialului microhidrologic, solar, geotermal, biomasei şi
biocombustibililor, în vederea actualizării Strategiei naţionale de
valorificare a resurselor regenerabile, şi includerea acestora în Atlasul
european.
(4) Măsurile de natura celor prevăzute la alin. (2) şi
(3) se aprobă prin hotărâre a Guvernului, în termen de 90 de zile de la
intrarea în vigoare a prezentei legi, şi se actualizează periodic.
CAPITOLUL VII
Comercializarea energiei electrice produse din surse
regenerabile de energie
Art. 14. - (1) Producătorii de energie electrică din surse
regenerabile de energie vând energia electrică produsă pe piaţa angro de
energie electrică la preţul pieţei.
(2) Energia electrică produsă din surse regenerabile
de energie în centrale electrice cu puteri instalate sub 1 MW poate fi vândută
furnizorilor impliciţi în ale căror zone delimitate de licenţă sunt situate
centralele, la preţuri reglementate stabilite de ANRE la nivel naţional,
diferenţiate în funcţie de tehnologia de producere.
(3) Consumatorii care deţin capacităţi de producţie pot
vinde energia electrică produsă, care depăşeşte nivelul consumului propriu,
furnizorului cu care consumatorii au încheiat contract de furnizare de energie
electrică, în condiţiile stabilite prin reglementări ale ANRE, dacă îndeplinesc
cumulativ următoarele condiţii:
a) deţin capacităţi de producere a energiei electrice din surse regenerabile de energie cu puteri instalate sub 1
MW;
b) utilizează cu preponderenţă energia electrică
produsă pentru consum propriu;
c) dispun de sisteme de măsurare care respectă
prevederile legale în vigoare.
Art. 15. - (1) Exportul de
energie electrică produsă din surse regenerabile de energie poate fi însoţit de
garanţiile de origine aferente numai:
a) în condiţiile stabilite de ANRE şi dacă ţintele
naţionale sunt îndeplinite;
b) dacă furnizorul care exportă astfel de energie
plăteşte operatorului de transport şi sistem contravaloarea certificatelor
verzi emise pentru energia care se exportă la preţul de închidere a pieţei de
certificate verzi din luna în care s-a realizat exportul;
c) dacă furnizorul prevăzut la lit. b) notifică ANRE
garanţiile de origine utilizate în scopul anulării din registrul unic al
garanţiilor de origine.
(2) Energia electrică produsă din surse regenerabile de
energie exportată, însoţită de garanţiile de origine aferente, nu se ia în
calcul la stabilirea îndeplinirii ţintelor naţionale.
Art. 16. - (1) Importul de energie electrică produsă
din surse regenerabile de energie, însoţită de garanţiile de origine, se poate
realiza după anul 2010 dacă importatorul transmite garanţiile de origine la
ANRE pentru înregistrarea în registrul unic al garanţiilor de origine.
(2) Energia electrică produsă din surse regenerabile de
energie importată, însoţită de garanţiile de origine aferente, se ia în calcul
la stabilirea ţintelor naţionale.
CAPITOLUL VIII
Monitorizare şi raportare
Art. 17. - (1) ANRE monitorizează dezvoltarea şi
funcţionarea pieţei de certificate verzi, întocmeşte anual şi face public un
raport privind modul de funcţionare a sistemului de promovare a energiei
electrice din surse regenerabile.
(2) Trimestrial, ANRE
întocmeşte un raport privind monitorizarea pieţei de energie şi a pieţei
certificatelor verzi, pe care îl transmite comisiilor de specialitate ale
Parlamentului şi ministerului de resort.
(3) Ministerul de resort întocmeşte o dată la 2 ani,
începând cu luna octombrie 2009, raportul referitor la
modul de realizare a ţintelor naţionale şi măsurile
întreprinse pentru a facilita accesul la reţea al energiei electrice produse
din surse regenerabile de energie.
(4) Raportul prevăzut la alin. (3) detaliază:
a) implementarea şi funcţionarea sistemelor de sprijin
şi a altor măsuri de promovare a energiei electrice din surse regenerabile,
precum şi modul de îndeplinire a măsurilor stabilite în Planul naţional de
acţiune;
b) funcţionarea sistemului de garanţii de origine
pentru energia electrică şi măsurile luate pentru a asigura fiabilitatea şi
protecţia împotriva fraudării sistemului;
c) progresele înregistrate în evaluarea şi îmbunătăţirea
procedurilor administrative de îndepărtare a obstacolelor legate de
reglementare şi de altă natură, referitoare la dezvoltarea producţiei de
energie electrică din surse regenerabile;
d) măsurile luate pentru a asigura transportul şi
distribuţia energiei electrice produse din surse regenerabile de energie;
dezvoltarea disponibilităţii şi utilizării resurselor de biomasă în scop
energetic.
CAPITOLUL IX
Facilităţi
Art. 18. - (1) In vederea stimulării investiţiilor
pentru producţia de energie din surse regenerabile de energie pe teritoriul
României, investitorii pot beneficia, în condiţiile prezentei legi, de
următoarele facilităţi pentru proiectele strategice prevăzute în documentele de
politică energetică a României:
a) garantarea a cel mult 50% din valoarea împrumuturilor
pe termen mediu sau lung;
b) asigurarea infrastructurii
de transport şi a utilităţilor necesare iniţierii şi dezvoltării investiţiei;
c) căi de acces şi modificări ale infrastructurii
existente, necesare iniţierii şi dezvoltării proiectului de investiţii;
d) scutiri sau reduceri de impozite şi taxe pentru
profitul reinvestit, pentru o perioadă de 3 ani de la punerea în funcţiune a
investiţiei;
e) acordarea de contribuţii financiare de la bugetul
de stat pentru locurile de muncă nou-create.
(2) Investitorii pot beneficia, în condiţiile dreptului
comun, de următoarele facilităţi:
a) scutiri sau reduceri de impozite şi taxe pentru
profitul reinvestit, pentru o perioadă de 3 ani de la punerea în funcţiune a
investiţiei;
b) acordarea de contribuţii financiare de la bugetul
de stat pentru locurile de muncă nou-create.
Art. 19. - Condiţiile şi perioada pentru acordarea de
facilităţi privind promovarea surselor regenerabile de energie, prevăzute la
art. 18, sunt aprobate prin hotărâre a Guvernului, adoptată în termen de 90 de
zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
CAPITOLUL X
Accesul la reţeaua electrică
Art. 20. - (1) Producătorii de energie electrică din
surse regenerabile de energie au acces prioritar la reţeaua de
transport/distribuţie a energiei electrice, în măsura în care nu este afectată
siguranţa Sistemului Energetic Naţional.
(2) Operatorii de reţea vor elabora, în termen de 90 de
zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, norme privind suportarea,
separat şi în comun, a costurilor adaptărilor tehnice, racordărilor la reţea şi
consolidărilor reţelei, necesare pentru racordarea la reţea a producătorilor de
energie electrică din surse regenerabile.
(3) Normele prevăzute la alin. (2) se revizuiesc
periodic, la solicitarea ministerului de resort.
(4) Suportarea în comun a costurilor prevăzute la alin. (2) se aplică prin intermediul unui mecanism
bazat pe criterii obiective, transparente şi nediscriminatorii, având în vedere
beneficiile rezultate din racordarea producătorilor de energie electrică din
surse regenerabile de energie, precum şi ale operatorilor de reţea.
(5) Operatorii de reţea vor pune la dispoziţia
oricărui nou producător de energie electrică din surse regenerabile care
doreşte racordarea la reţea o estimare detaliată a costurilor legate de
racordare.
CAPITOLUL XI
Dispoziţii finale
Art. 21. - Persoanele fizice care utilizează surse
regenerabile pentru producerea a minimum 20% din consumul propriu de energie
electrică au dreptul la deducerea din venitul anual global a unei sume de până
la 50% din valoarea echipamentelor şi instalaţiilor achiziţionate în scopul
producerii de energie electrică din surse regenerabile, în funcţie de venitul
lunar. Condiţiile privind cuantumul dreptului de deducere se aprobă prin
hotărâre a Guvernului în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
Art. 22. - (1) ANRE adaptează cadrul de reglementare
privind aplicarea sistemului de promovare a energiei electrice produse din
surse regenerabile de energie, în conformitate cu prevederile prezentei legi,
în termen de 90 de zile de la data publicării acesteia în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
(2) In termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a
prezentei legi, ANRE elaborează Regulamentul de calificare a producătorilor de
energie electrică din surse regenerabile de energie pentru aplicarea schemei de
susţinere.
Art. 23. - (1) In cazul în care în termen de 2 ani
consecutivi nu se atinge nivelul ţintelor obligatorii anuale, Guvernul va lua
măsuri de stimulare a investiţiilor în vederea respectării dispoziţiilor
prezentei legi.
(2) Prevederile legislative adoptate de Uniunea
Europeană după intrarea în vigoare a prezentei legi vor fi transpuse în legislaţia
naţională prin lege.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
EUGEN NICOLICEA
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
ANEXĂ
VALOAREA
cotelor anuale obligatorii de certificate verzi
pentru perioada 2008-2020
Anul
|
Cota
anuală obligatorie (%)
|
2008
|
5,26
|
2009
|
6,28
|
2010
|
8,30
|
2011
|
8,30
|
2012
|
8,30
|
2013
|
9,0
|
2014
|
10,0
|
2015
|
10,8
|
2016
|
12,0
|
2017
|
13,2
|
2018
|
14,4
|
2019
|
15,6
|
2020
|
16,8
|