LEGE
Nr. 23 din 18 noiembrie 1969
privind executarea pedepselor
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 132 din 18 noiembrie 1969
CAP. 1
Art. 1
Pedeapsa inchisorii se executa in temeiul mandatului de executare, emis in
baza unei hotarari judecatoresti definitive de condamnare.
Executarea pedepsei inchisorii se face in locuri de detinere denumite
penitenciare, infiintate din ordinul ministerului in subordinea caruia se
gasesc, iar in cazurile prevazute de art. 62 cod penal, in unitati militare
disciplinare.
Art. 2
Condamnatii sunt primiti in penitenciare dupa ce li se stabileste
identitatea.
La primire, condamnatilor li se aduc la cunostinta obligatiile si
drepturile pe care le au, masurile disciplinare ce li se pot aplica si
recompensele ce li se pot acorda pe timpul executarii pedepsei.
Atat la primire, cat si in timpul executarii pedepsei, condamnatii sunt
supusi perchezitiei, precum si masurilor sanitare si de igiena.
Art. 3
Condamnatii se repartizeaza la locurile de detinere, tinandu-se seama de
natura infractiunii, durata pedepsei si starea de recidiva, de comportarea si
receptivitatea acestora la actiunea de reeducare.
Detinerea femeilor se face separat de barbati, iar a minorilor separat de a
majorilor sau in locuri de detinere speciale.
Art. 4
Mijloacele materiale si financiare necesare detinerii, intretinerii si
reeducarii condamnatilor, precum si asistenta medicala sunt asigurate de stat.
Art. 5
Reeducarea condamnatilor se realizeaza prin munca. Condamnatii sunt
obligati sa presteze o munca utila pentru care sunt apti.
De asemenea, reeducarea condamnatilor se realizeaza prin calificarea sau
recalificarea intr-o meserie, desfasurarea unor activitati cultural -
educative, precum si prin stimularea si recompensarea celor care sunt
staruitori in munca si dau dovezi temeinice de indreptare.
Art. 6
Minorii condamnati vor fi supusi, in timpul executarii pedepsei, unei
actiuni de educare deosebite, pentru a putea deveni cetateni utili societatii.
Minorii care de la primirea in locul de detinere mai au de executat cel
putin 6 luni inchisoare vor continua invatamantul general obligatoriu si li se
va asigura posibilitatea de a dobandi o pregatire profesionala potrivit cu
gradul de scolarizare si cu aptitudinile lor. Daca minorii nu indeplinesc
conditiile prevazute de lege pentru a urma cursurile profesionale, ei vor fi
ajutati sa obtina o calificare intr-o meserie sau sa si-o completeze, in
conformitate cu normele de calificare la locul de munca. Cadrele didactice,
manualele si rechizitele vor fi puse la dispozitie de catre Ministerul
Invatamantului, iar personalul si utilajul necesar pentru calificare intr-o
meserie se vor asigura de penitenciare.
Minorilor condamnati la inchisoare pe o durata pana la 6 luni inclusiv li
se asigura posibilitatea de a-si completa cunostintele de cultura generala,
tinandu-se seama de gradul lor de scolarizare.
Art. 7
Munca condamnatilor se organizeaza potrivit programului de lucru stabilit
de comandantul penitenciarului si se desfasoara cu respectarea normelor
referitoare la protectia muncii.
Femeile gravide nu vor fi folosite la munca in perioada stabilita de normele
legale cu privire la concediul ce se acorda angajatelor inainte si dupa nastere
si nici la munca in mediu toxic sau vatamator. De asemenea, cele care au nascut
si au copii mai mici de un an la locul de detinere, precum si minorii, nu pot
fi folositi la munca in mediu toxic sau vatamator.
Folosirea la munca a fiecarui condamnat se face cu avizul medicului
penitenciarului.
Art. 8
Durata zilei de munca nu poate depasi 12 ore si se stabileste in raport cu
nevoile procesului de productie.
Femeilor gravide, celor care au nascut si au copii mai mici de un an la
locul de detinere, minorilor, precum si condamnatilor care muncesc in mediu
toxic sau vatamator, nu li se poate prelungi durata zilei de munca peste 8 ore.
Art. 9
Folosirea la munca a condamnatilor se face in raport cu calificarea
profesionala pe care o au. In cazul cand nevoile de brate de munca calificate
au fost satisfacute, cei care au o calificare profesionala vor putea fi
folositi si la munci necalificate.
Art. 10
Condamnatii care au dovezi temeinice de indreptare, fiind staruitori in
munca si disciplinati, pot presta munca fara paza in afara penitenciarului sau
pot fi folositi pentru supravegherea altor condamnati la locurile de munca,
dupa ce au executat cel putin 1/5 din pedeapsa, fractiune in care se include si
timpul considerat ca executat, ca urmare a muncii prestate.
De prevederile alineatului precedent nu beneficiaza cei care au fost
condamnati pentru infractiunea de omor sau pentru infractiuni contra pacii si
omenirii, ori pentru infractiuni contra securitatii statului, sau pentru
infractiuni prin care s-a produs o paguba importanta economiei nationale, si
nici cei aflati in stare de recidiva.
Art. 11
Munca prestata de condamnati este remunerata potrivit normelor si tarifelor
de salarizare stabilite in ramura de activitate in care acestia sunt folositi.
Munca condamnatilor folositi pentru supravegherea la locul de munca a altor
condamnati este remunerata cu salariul minim tarifar stabilit pe economie.
Din remuneratia muncii condamnatului o cota de 10% revine acestuia, iar
cealalta parte revine administratiei penitenciarului, facandu-se venit la stat.
Din sumele incasate drept recompensa pentru inventii, inovatii si
rationalizari create de condamnati in timpul detinerii, li se acorda acestora o
cota de 50%, diferenta facandu-se venit de stat.
Art. 12
Muncile prestate de condamnati in interesul unitatilor care apartin
Directiei generale a penitenciarelor, precum si muncile prestate in atelierele
locurilor de detinere finantate de la buget, se remunereaza cu 10% din salariul
minim tarifar stabilit pe economie pentru lucrarile care se executa in regie,
ori din salariul realizat pe baza tarifelor de salarizare in vigoare pentru
lucrarile ce se executa in acord. Aceasta remuneratie revine in intregime
condamnatului.
Muncile cu caracter gospodaresc necesare penitenciarului nu se remunereaza.
Cotele prevazute la alin. 3 si 4 din art. 11, precum si remuneratia
prevazuta in alin. 1 din prezentul articol, cuvenite condamnatului, se
consemneaza la Casa de Economii si Consemnatiuni; din aceasta o treime se pune
la dispozitia condamnatului pentru a o folosi pe timpul executarii pedepsei,
iar doua treimi i se inmaneaza la punerea in libertate.
Contributia pentru asigurari sociale se suporta de catre unitatea la care
condamnatul a prestat munca, sumele respective urmand a se incasa de
administratia penitenciarului, care le face venit la stat.
Art. 13
Condamnatii raspund de pagubele provocate din vina lor la locurile de
detinere sau de munca. Ei nu raspund pentru pagubele provocate din uzura
normala a bunurilor incredintate spre folosinta si nici pentru acelea provenite
din riscul normal al muncii.
Cand condamnatii au cauzat pagube la locul de detinere sau de munca, sumele
reprezentand despagubirile se retin, atunci cand este posibil, in primul rand
din sumele ce le apartin, consemnate la Casa de Economii si Consemnatiuni,
lasindu-li-se, in acest caz, o suma reprezentand echivalentul unui salariu
minim tarifar stabilit pe economie, care li se inmaneaza la punerea in
libertate.
Sumele reprezentand despagubirile, care nu au putut fi recuperate pana la
liberarea condamnatului, se urmaresc prin organele financiare ale comitetelor executive
ale consiliilor populare, potrivit normelor legale.
Pagubele se recupereaza de la condamnati pe baza ordinului de imputare emis
de comandantul penitenciarului, care constituie titlu executor.
Impotriva ordinului de imputare, condamnatul poate face contestatie la
organul ierarhic superior in termen de 30 zile de la data luarii la cunostinta
sub semnatura.
Art. 14
Condamnatul care si-a executat pedeapsa, dupa punerea in libertate va fi
incadrat in munca prin grija organelor Ministerului Muncii si a directiilor
judetene pentru probleme de munca si ocrotiri sociale de pe langa comitetele
executive ale consiliilor populare judetene sau al municipiului Bucuresti.
Condamnatul care, in timpul executarii pedepsei, a devenit incapabil total
de munca in urma unui accident de munca sau a unei boli profesionale, va primi
dupa liberare un ajutor lunar dupa distinctiile si in cuantumul prevazute de
dipozitiile legale referitoare la beneficiarii de pensie de invaliditate in
cadrul asigurarilor sociale de stat, care nu au avut mai inainte calitatea de
angajat.
De ajutorul lunar in conditiile si procentele prevazute in legislatia
pensiilor beneficiaza si urmasii celor care au decedat datorita unui accident
de munca ori unei boli profesionale survenite in timpul executarii pedepsei.
De asemenea, poate primi un ajutor lunar condamnatul care la data liberarii
este invalid gradul I sau II din cauza unui accident in afara de munca, daca a
avut o activitate remunerata in orice mod de cel putin 3 ani inainte de
inceperea executarii pedepsei. Cuantumul acestui ajutor se stabileste intre
limitele de 50 si 100 % din ajutorul social corespunzator prevazut de
dispozitiile legale referitoare la beneficiarii de ajutor social in cadrul
asigurarilor sociale de stat. Pentru cei domiciliati in mediul rural, cuantumul
ajutorului lunar nu poate depasi pensia ce se acorda membrilor cooperativelor
agricole de productie.
Ajutorul lunar se acorda numai in situatia in care cel in cauza nu
indeplineste conditiile pentru a obtine pensie sau ajutor social in cadrul
asigurarilor sociale de stat ori a altor sectoare de activitate cu sisteme
proprii de asigurari sociale si nu are mijloace de existenta.
Ajutorul lunar se stabileste de catre comitetul executiv al consiliului
popular al judetului in care domiciliaza fostul condamnat, pe baza adeverintei
eliberate de catre administratia locului de detinere, din care sa rezulte
imprejurarile in care s-a produs accidentul sau s-a contractat boala. Gradul de
invaliditate se stabileste de catre comisia de expertizare a capacitatii de
munca din judetul in care fostul condamnat isi are domiciliul, iar faptul ca
este lipsit de mijloace de existenta se constata de catre organele de asistenta
sociala.
Plata ajutorului lunar se face din fondurile alocate in acest scop la
bugetul comitetului executiv al consiliului popular judetean sau al
municipiului Bucuresti.
Art. 15
In timpul executarii pedepsei, condamnatii sunt obligati sa respecte
programul zilnic, disciplina si ordinea interioara, sa execute dispozitiile
date de personalul penitenciarului, sa se supuna perchezitiei, sa poarte
costumul penitenciarului, sa respecte regulile de igiena si prescriptiile
medicului locului de detinere.
De asemenea, condamnatii sunt obligati sa se comporte cu grija fata de
bunurile proprietate socialista aflate in penitenciar sau la organizatia
socialista unde muncesc.
Art. 16
Condamnatii au dreptul la hrana necesara, tinandu-se seama si de munca pe
care o presteaza, precum si de starea sanatatii lor, potrivit normelor legale.
Femeilor gravide sau celor care au nascut in timpul executarii pedepsei,
cat timp copilul ramane cu mama, copiilor nascuti la penitenciar, pana la
varsta de un an, precum si minorilor, li se asigura hrana in mod diferentiat,
potrivit normelor legale stabilite pentru aceste categorii.
Art. 17
Condamnatii au dreptul la odihna, plimbare, asistenta medicala, dreptul de
a petitiona, de a primi vizite, pachete cu alimente sau imbracaminte ori
medicamente, carti, ziare, reviste, tigari, de a primi si trimite corespondenta
si sume de bani.
Art. 18
Drepturile condamnatilor de a primi vizite, pachete si tigari, de a primi
si trimite corespondenta, se acorda in raport cu natura infractiunii, durata pedepsei,
existenta starii de recidiva, folosirea la munca, comportarea si receptivitatea
la actiunea de reeducare.
Sumele de bani aflate asupra condamnatilor la primirea in penitenciar,
precum si cele primite prin mandat postal, se consemneaza la Casa de Economii
si Consemnatiuni si pot fi folosite de acestia in conditiile stabilite prin
regulament.
Condamnatii straini pot fi vizitati de catre functionarii consulari ai
misiunilor diplomatice sau ai oficiilor consulare straine, pe baza autorizatiei
ministerului in subordinea caruia se afla locul de detinere, afara de cazul
cand prin conventii internationale se dispune altfel.
Art. 19
In timpul vizitarii condamnatilor, convorbirea se desfasoara in limba
romana. Daca condamnatul sau vizitatorul nu cunoaste limba romana, convorbirea
se desfasoara in limba pe care o cunosc, conducerea penitenciarului asigurand,
in acest caz, ca discutia sa fie inteleasa de personalul care executa
supravegherea vizitei.
Art. 20
Corespondenta, cartile, ziarele si revistele, al caror continut este
apreciat de comandantul penitenciarului ca necorespunzator procesului de
reeducare al condamnatului, se retin si se pastreza la locul de detinere,
predindu-i-se acestuia la punerea in libertate.
Corespondenta cu continut necorespunzator se inainteaza, daca este cazul,
organelor competente.
Art. 21
Pentru incalcarea regulilor de disciplina se pot lua impotriva
condamnatilor una din urmatoarele masuri disciplinare:
a) mustrarea;
b) retragerea unuia, a mai multora, sau a tuturor drepturilor de a primi
vizite, pachete, de a primi si trimite corespondenta, pentru perioada la care
au dreptul;
c) izolarea simpla, pana la 15 zile;
d) izolarea severa, pana la 10 zile, numai cu avizul medicului penitenciarului;
e) transferarea pe o durata de 3 pana la 12 luni pentru executarea pedepsei
la un penitenciar unde se aplica un regim restrictiv.
Masurile prevazute la literele a - d se iau de catre comandantul
penitenciarului. Izolarea severa poate fi prelungita, cu avizul medicului
locului de detinere, peste 10 zile, numai cu aprobarea directorului Directiei
generale a penitenciarelor, fara a depasi in total 20 zile. Transferarea la un
penitenciar cu regim restrictiv se dispune de catre directorul general al
Directiei generale a penitenciarelor, la propunerea comandantului.
Art. 22
Impotriva condamnatilor minori nu se poate lua masura retragerii dreptului
la corespondenta, izolarii severe si a transferarii la un penitenciar cu regim
restrictiv, iar masura izolarii simple nu poate fi luata pe o durata mai mare
de 10 zile.
Femeilor gravide nu li se pot aplica masurile prevazute in art. 21 lit. c,
d si e.
Art. 23
Condamnatilor care dau dovezi temeinice de indreptare, sunt disciplinati,
muncesc constiincios, indeplinesc sau depasesc in mod obisnuit normele de
productie, ori ale caror propuneri de inventii, inovatii si rationalizari sunt
insusite de organele competente, li se pot acorda de comandantul
penitenciarului urmatoarele recompense:
a) suplimentarea drepturilor la pachete, vizite si corespondenta;
b) ridicarea unei masuri disciplinare luate anterior.
Art. 24
Comisia de propuneri pentru liberarea conditionata poate propune pentru
gratiere pe condamnatii care indeplinesc conditiile prevazute in art. 23,
precum si pe cei care se afla in una din urmatoarele situatii:
a) au salvat ori si-au pus in pericol viata pentru a salva persoane sau
bunuri proprietate socialista de la incendii, inundatii ori alte calamitati;
b) au elaborat lucrari stiintifice, recunoscute de organele competente si
care, prin aplicarea lor in practica, contribuie la dezvoltarea economiei
nationale ori a stiintei;
c) au adus o contributie insemnata la activitatea de reeducare a celorlalti
condamnati;
d) au prevenit sau au zadarnicit actiuni ostile din partea unor condamnati,
evadari, atacuri asupra personalului de paza sau alte asemenea fapte.
Art. 25
Condamnatii care sunt staruitori in munca, disciplinati si dau dovezi
temeinice de indreptare, precum si condamnatii care nu au fost folositi
niciodata la munca ori nu mai sunt folositi, dar dau dovezi temeinice de
disciplina si indreptare, tinandu-se seama si de antecedentele lor penale, pot
fi eliberati conditionat inainte de executarea in intregime a pedepsei, in
conditiile art. 59 si 60 din codul penal.
Pentru determinarea partii din pedeapsa care poate fi considerata ca
executata pe baza muncii prestate se tine seama de starea de minoritate si de
procentele de indeplinire a normelor de munca.
In vederea acordarii liberarii conditionate se tine seama si de munca
prestata in timpul arestarii preventive.
Art. 26
Pedeapsa poate fi considerata ca executata pe baza muncii prestate, in
vederea acordarii liberarii conditionate, se calculeaza astfel:
a) pentru depasirea normei cu 5 pana la 10 %, sase zile executate pentru
cinci zile muncite; pentru depasirea normei cu 10 pana la 20 %, cinci zile
executate pentru patru zile muncite; pentru depasirea normei cu 20 % sau mai
mult, patru zile executate pentru trei zile muncite;
b) in cazul condamnatilor minori, pentru indeplinirea normei sau depasirea
acesteia pana la 5 %, patru zile executate pentru trei zile muncite; pentru
depasirea normei cu 5 pana la 10 %, trei zile executate pentru doua zile
muncite; pentru depasirea normei cu 10 % sau mai mult, doua zile executate
pentru o zi muncita;
c) pentru muncile productive care nu se pot norma, sase zile executate
pentru cinci zile muncite, iar in cazul condamnatilor minori, patru zile
executate pentru trei zile muncite;
d) pentru muncile gospodaresti cu caracter permanent, necesare
penitenciarului, precum si pentru supravegherea altor condamnati, cinci zile
executate pentru patru zile muncite, iar in cazul condamnatilor minori, trei
zile executate pentru doua zile muncite;
e) pentru condamnatii care au elaborat lucrari stiintifice, sau ale caror
propuneri de inventii, inovatii si rationalizari au fost insusite de organele
competente, ori care au desfasurat alte activitati deosebite, trei zile
executate pentru doua zile muncite, pe timpul afectat acestor activitati.
Art. 27
In vederea liberarii conditionate, functioneaza la fiecare penitenciar o
comisie de propuneri.
Comisia este alcatuita din presedinte si patru membrii.
Presedintele comisiei este procurorul delegat al procuraturii judetene in a
carei raza teritoriala se afla penitenciarul.
Comandantul penitenciarului este membru de drept in comisie. Ceilalti
membrii se desemneaza de catre comandant, din randul personalului subordonat
care ocupa functii prevazute in regulament. Comisia are un secretar, care este
seful evidentei condamnatilor.
Art. 28
Comisia prevazuta la art. 27 examineaza situatia fiecarui condamnat, pentru
a constata daca sunt indeplinite conditiile art. 59 si 60 din codul penal,
intocmind un proces-verbal in care se consemneaza modul de comportare a
condamnatului in penitenciar si la locul de munca, date cu privire la munca
prestata si, cand este cazul, propunerea pentru liberare conditionata.
Procesul-verbal prin care se constata ca sunt intrunite conditiile cerute
pentru liberarea conditionata se inainteaza judecatoriei in a carei raza
teritoriala se afla penitenciarul, in vederea aplicarii dispozitiilor art. 450
din codul de procedura penala.
In cazul in care comisia constata ca cel condamnat nu indeplineste
conditiile pentru a fi liberat, fixeaza un termen pentru reexaminarea situatiei
acestuia, termen care nu poate fi mai mare de un an. Totodata, pune in vedere
condamnatului ca se poate adresa direct instantei.
Cand condamnatul se adreseaza direct instantei cerind liberarea
conditionata, odata cu cererea se trimite si procesul-verbal al comisiei de
propuneri.
Art. 29
Paza exterioara a penitenciarelor, supravegherea si excortarea
condamnatilor se fac cu personal anume instruit, luandu-se masuri pentru
preintampinarea sustragerii condamnatilor de la executarea pedepsei inchisorii.
Art. 30
In exercitarea atributiilor de supraveghere, au acces in locurile de
detinere si de munca presedintele tribunalului sau judecatorul delegat de
acesta si procurorul competent potrivit legii. De asemenea, delegatii organelor
cu atributii de control, precum si persoanele autorizate de ministerul in a
carui subordine se gasesc locurile de detinere.
CAP. 2
Art. 31 Comandantul penitenciarului, primind mandatul de executare a
pedepsei cu moartea, pune in vedere de indata condamnatului, in prezenta
procurorului, ca are dreptul sa faca cerere da gratiere in termen de 5 zile
libere, consemnind aceasta intr-un proces-verbal.
Cererea de gratiere impreuna cu copiile de pe hotararile pronuntate in
prima instanta si in recurs se inainteaza de presedintele instantei prevazute
in art. 452 din codul de procedura penala, Consiliului de Stat al Republicii
Socialiste Romania, prin Ministerul Justitiei.
Art. 32
Pedeapsa cu moartea se executa pe baza dispozitiei scrise date de
presedintele instantei prevazute in art. 31 alineatul ultim.
Daca condamnarea la moarte priveste o femeie, presedintele da dispozitie de
executare numai dupa ce s-a constatat ca persoana condamnata nu se afla in
vreuna dintre situatiile prevazute in art. 55 alin. 1 din codul penal.
La locul de executare vor fi prezenti presedintele tribunalului in a carui
raza teritoriala se afla penitenciarul, procurorul sef al procuraturii judetene
sau, dupa caz, al procuraturii militare, ori delegatii acestora, comandantul
penitenciarului si un medic legist.
Presedintele tribunalului poate incuviinta prezenta si a altor persoane.
Executarea pedepsei cu moartea se face prin impuscare.
CAP. 3
Art. 33
Executarea amenzii penale se face de catre:
a) unitatea care face plata salariului sau oricarui alt venit din munca,
cuvenit condamnatului;
b) organul care dispune efectuarea platii pensiei, cand condamnatul este
pensionar.
In cazul in care condamnatul este membru sau pensionar al unei cooperative
agricole de productie, ori nu se gaseste in vreuna din situatiile prevazute in
alineatul precedent, executarea amenzii penale se face de catre organul
financiar al comitetului executiv al consiliului popular al localitatii in care
domiciliaza condamnatul.
Art. 34
Conducerea unitatii sau organul care dispune efectuarea platii pensiei ia
masuri pentru retinerea amenzii, potrivit dispozitiilor legale care
reglementeaza executarea creantelor statului, din venitul din munca sau, dupa
caz, din pensia celui condamnat, comunicand instantei incasarea si depunerea
amenzii.
Organul financiar ia masuri pentru incasarea amenzii si comunica instantei
darea in debit.
Amenda aplicata unui membru sau pensionar al unei cooperative agricole de
productie se poate executa prin retinere, potrivit dispozitiilor legale care
reglementeaza executarea creantelor statului, din veniturile in bani sau in
natura pe care cel condamnat le are de primit de la cooperativa, iar in cazul
cand aceasta retinere nu este posibila, ea poate fi executata asupra altor
bunuri apartinand condamnatului.
In caz de concurs al amenzii si al cheltuielilor judiciare datorate
statului, cu despagubirile civile, se da preferinta despagubirilor civile.
CAP. 4
Art. 35
Comitetul executiv al consiliului popular din unitatea administrativ -
teritoriala in cuprinsul careia isi are domiciliul condamnatul, primind copia
de pe dispozitivul hotararii prin care s-a aplicat pedeapsa complimentara a
interzicerii unuia din drepturile prevazute in art. 64 lit. a, d si e din codul
penal, va aduce aceasta la cunostinta serviciilor competente, pentru luarea in
evidenta.
Art. 36
Orice organ chemat sa efectueze un act care implica pentru persoana
interesata exercitiul unuia dintre drepturile prevazute in art. 64 din codul
penal va cere acelei persoane sa dea o declaratie ca nu a suferit vreo
condamnare prin care i s-a interzis exercitiul acelui drept.
Organul prevazut la alineatul precedent, daca socoteste necesar, va cere
relatii de la institutia care tine evidenta persoanelor condamnate.
Art. 37
Pedeapsa complimentara a degradarii militare se executa potrivit
dispozitiilor legale speciale.
Art. 38
Executarea pedepsei complimentare a confiscarii averii se face potrivit
prevederilor legale care reglementeaza executarea creantelor statului si
confiscarea.
CAP. 5
Art. 39
Masura arestarii preventive se executa in penitenciare sau in locuri anume
infiintate prin ordinul, dupa caz, al ministrului fortelor armate, ministrului
afacerilor interne, presedintele Consiliului Securitatii Statului sau procurorului
general.
Ministerul Fortelor Armate asigura locurile de detinere pentru militarii
arestati preventiv, cercetati de organele prevazute in art. 208 lit. a si b din
codul de procedura penala.
Cei arestati preventiv vor fi tinuti separat de condamnati.
Detinerea femeilor se face in conditiile art. 3 alin. 2 din prezenta lege.
Detinerea minorilor se face separat de majori.
La cererea organului de urmarire penala, arestatii preventiv in aceeasi
cauza sunt tinuti separat unii de altii.
Paza si supravegherea detinutilor aflati in locurile de detinere preventiva
infiintate prin ordinul procurorului general se fac cu personal specializat.
Art. 40
Arestatii preventiv aflati in curs de urmarire penala pot primi vizite,
pachete, pot trimite si primi corespondenta, cu aprobarea organelor de urmarire
penala. Ei au dreptul sa trimita scrisori inchise organului care efectueaza
urmarirea penala, procurorului care supravegheaza activitatea de urmarire
penala, procurorului sef al unitatii de procuratura, procurorului ierarhic
superior al acestuia, precum si altor organe.
Detinutii aflati in curs de judecata pot primi vizite, pachete, bani si pot
trimite sau primi corespondenta. Ei pot sa-si procure carti, ziare si reviste,
cu aprobarea comandantului locului de detinere, si sa participe la actiunile
cultural-educative.
Arestatii preventiv pot fi folositi la munca numai in cazul cand consimt la
aceasta si cu avizul medicului locului de detinere, cu exceptia muncilor cu
caracter gospodaresc efectuate prin rotatie, pentru care consimtamantul nu este
necesar. Cei care se gasesc in curs de urmarire penala pot fi folositi la
munca, in aceleasi conditii, numai cu avizul organului de urmarire.
Detinutii aflati in curs de urmarire penala sau de judecata vor purta
imbracaminte personala. Pentru motive temeinice, ei vor trebui sa poarte
costumul locului de detinere.
Art. 41
Dispozitiile art. 2-4, 6-9, 11-23, 26, 29, 30, 42 si 43 se aplica in mod
corespunzator.
CAP. 6
Art. 42
In caz de moarte a unui condamnat, lucrurile, actele si banii acestuia
aflate la penitenciar se predau familiei. Daca aceste bunuri nu au fost
reclamate in termen de un an de la incunostiintarea familiei sau, in cazul cand
nu se cunoaste nici un membru al familiei, dupa implinirea unui an de la deces,
trec in proprietatea statului.
Art. 43
Actele necesare pentru stabilirea unui drept, despre care se afirma ca a
luat nastere in legatura cu executarea pedepsei inchisorii, se elibereaza de
catre locul de detinere numai organelor competente sa stabileasca existenta sau
inexistenta acestui drept.
Art. 44
Modul de executare a pedepsei inchisorii, a pedepsei cu moartea si a
masurii arestarii preventive se stabileste prin regulament aprobat de Consiliul
de Ministri.
Art. 45
Ministerul Fortelor Armate va emite instructiuni cu privire la executarea
pedepsei inchisorii in unitatile militare disciplinare, potrivit dispozitiilor
art. 62 din codul penal si dispozitiilor prezentei legi, aplicate in mod
corespunzator specificului acestor unitati, precum si cu privire la modul de
executare a arestarii preventive de catre militarii cercetati de organele de
cercetare penala prevazute in art. 208 lit. a si b din codul de procedura
penala.
Art. 46
Pentru timpul de la 1 ianuarie 1969 pana la intrarea in vigoare a prezentei
legi, condamnatii care executa pedepse pana la 5 ani inchisoare vor primi o
cota de 5 % din remuneratia muncii prestate, iar cei care executa pedepse mai
mari de 5 ani vor primi o cota de 3 %.
Art. 47
Pentru perioada anterioara intrarii in vigoare a prezentei legi, calcularea
partii din pedeapsa care poate fi considerata ca executata pe baza muncii
prestate, in vederea aplicarii art. 59 si 60 din codul penal, se face potrivit
dispozitiilor Decretului nr. 720/1956.
Art. 48
Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 ianuarie 1970. Pe aceeasi data
Decretul nr. 104/1951 pentru stabilirea modului de executare in unitatile
disciplinare de catre militarii in termen a unor pedepse privative de
libertate, Decretul nr. 720/1956 pentru reglementarea punerii in libertate
inainte de termen, pe baza muncii prestate si bunei comportari, publicat in
Buletinul Oficial nr. 2 din 16 ianuarie 1957, Decretul nr. 126/1958 privind
regimul unor condamnati la pedepse privative de libertate, Decretul nr.
500/1958 pentru aprobarea Regulamentului privind executarea hotararilor
judecatoresti prin care s a pronuntat pedeapsa cu moartea, precum si Decretul
nr. 292/1961 privind stabilirea si recuperarea pagubelor materiale produse
Ministerului Afacerilor Interne de catre detinutii din locurile de detinere, se
abroga.