LEGE Nr. 230
din 30 noiembrie 2010
pentru modificarea si
completarea Legii nr. 678/2001 privind prevenirea si combaterea traficului de
persoane
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 812 din 6 decembrie 2010
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. - Legea nr. 678/2001 privind prevenirea şi combaterea traficului de
persoane, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 783 din 11 decembrie 2001, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. La articolul 2
punctul 2, literele c) şi d) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,c) obligarea la practicarea prostituţiei,
cerşetoriei, la reprezentări pornografice în vederea producerii şi difuzării de
materiale pornografice sau alte forme de exploatare sexuală;
d) prelevarea de organe, ţesuturi sau celule de origine
umană, cu încălcarea dispoziţiilor legale;".
2. La articolul 2,
după punctul 2 se introduce un nou punct, punctul 3, cu următorul cuprins:
„3. prin victimă a traficului de persoane se înţelege persoana
fizică, subiect pasiv al faptelor prevăzute la art. 12, 13, 15, 17 şi 18,
indiferent dacă participă sau nu în procesul penal în calitate de parte
vătămată."
3. Articolul 4 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 4. - Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul
Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, Ministerul
Administraţiei şi Internelor, prin Inspectoratul General al Poliţiei Române,
Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, Ministerul
Sănătăţii, Ministerul Justiţiei, autorităţile administraţiei publice locale,
precum şi alte organisme guvernamentale cu atribuţii în domeniul traficului de
persoane iau măsurile necesare pentru aplicarea, în domeniile lor de
activitate, a Strategiei naţionale împotriva traficului de persoane şi a
Planului naţional de acţiune pentru implementarea acesteia."
4. La articolul 5, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„(2) Ministerul Afacerilor Externe şi Ministerul
Administraţiei şi Internelor adoptă măsurile necesare, în baza legislaţiei care
reglementează regimul străinilor în România, pentru a împiedica accesul pe
teritoriul României al cetăţenilor străini în legătură cu care există indicii
temeinice că ar fi implicaţi în traficul de persoane, în sensul prezentei legi."
5. Articolul 7 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 7. - Inspectoratul General al Poliţiei Române realizează
şi difuzează materiale documentare privind riscurile la care pot fi expuse
persoanele, potenţiale victime ale traficului de
persoane."
6. Articolul 8 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 8. - Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului
şi Sportului realizează,
individual ori în parteneriat cu celelalte ministere implicate şi/sau cu
organizaţiile neguvernamentale cu activitate în domeniu, programe educative în
vederea prevenirii traficului de persoane, după cum urmează:
a) activităţi educative în zona educaţiei formale şi
nonformale destinate elevilor din învăţământul preuniversitar şi studenţilor
din învăţământul universitar;
b) activităţi de informare şi
consiliere a părinţilor şi elevilor asupra consecinţelor traficului de
persoane;
c) seminare de informare a cadrelor didactice în
domeniul drepturilor copiilor şi al traficului de persoane."
7. Articolul 9 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 9. - (1) Inspectoratul General al Poliţiei
Române, cu sprijinul altor
instituţii şi organizaţii cu atribuţii în domeniu, realizează şi actualizează
baza de date privind fenomenul traficului de persoane, monitorizează şi
evaluează periodic acest fenomen, luând în considerare atât făptuitorii, cât şi
victimele traficului de persoane, precum şi persoanele juridice implicate în
săvârşirea infracţiunii de trafic de persoane.
(2) Constituirea şi
actualizarea bazei de date privind fenomenul traficului de persoane se
realizează prin grija fiecărei instituţii din cadrul Ministerului Administraţiei
şi Internelor prevăzute la alin. (1), pe domeniul specific de activitate.
(3) Publicarea semestrială a
informaţiilor statistice şi publicarea anuală a raportului privind fenomenul
traficului de persoane se fac de către Inspectoratul General al Poliţiei Române."
8. Articolul 10 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 10. - Inspectoratul General al Poliţiei Române,
cu sprijinul altor instituţii
şi organizaţii cu atribuţii în domeniu, efectuează studii periodice în scopul
identificării cauzelor care determină şi a condiţiilor ce favorizează traficul
de persoane."
9. Articolul 11 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 11. - Pentru prevenirea traficului de persoane, Inspectoratul General al Poliţiei Române, în cooperare cu
instituţiile interesate, precum şi cu organizaţii neguvernamentale, organizaţii
internaţionale şi reprezentanţi ai societăţii civile angajaţi în prevenirea
traficului de persoane, în protecţia şi asistarea victimelor acestuia,
organizează campanii de informare privind fenomenul traficului de persoane şi
riscurile la care sunt supuse victimele acestuia."
10. La articolul 12, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 12. - (1) Constituie infracţiunea de trafic de
persoane recrutarea, transportarea, transferarea, cazarea ori primirea unei
persoane, prin ameninţare, violenţă sau prin alte forme de constrângere, prin
răpire, fraudă ori înşelăciune, abuz de autoritate sau profitând de
imposibilitatea acelei persoane de a se apăra sau de a-şi exprima voinţa ori prin
oferirea, darea, acceptarea sau primirea de bani ori de alte foloase pentru
obţinerea consimţământului persoanei care are autoritate asupra altei persoane,
în scopul exploatării acestei persoane, şi se pedepseşte cu închisoare de la 3
ani la 10 ani şi interzicerea unor drepturi."
11. La articolul 13,
alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Dacă faptele prevăzute la alin. (1) şi (2) sunt
săvârşite în condiţiile prevăzute la art. 12 alin. (2) sau de către un membru
de familie, pedeapsa este închisoare de la 7 ani la 18 ani şi interzicerea unor
drepturi, în cazul prevăzut la alin. (1), şi închisoare de la 10 ani la 20 de
ani şi interzicerea unor drepturi, în cazul prevăzut la alin. (2)."
12. După articolul 14
se introduce un nou articol, articolul 141, cu următorul cuprins:
„Art. 141 - Fapta de
a utiliza serviciile prevăzute la art. 2 pct. 2, prestate de o persoană despre
care beneficiarul ştie că este victimă a traficului de persoane ori a
traficului de minori, se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu
amendă, dacă fapta nu constituie o infracţiune mai gravă."
13. La articolul 17, alineatul (2) se abrogă.
14. După articolul 18
se introduce un nou articol, articolul 181, cu următorul cuprins:
„Art. 181. - Dacă
una dintre faptele prevăzute la art. 12, 13, 15, 17 şi 18 a fost săvârşită de o
persoană juridică, pe lângă pedeapsa amenzii se aplică şi pedeapsa
complementară a dizolvării persoanei juridice sau a suspendării activităţii ori
a uneia dintre activităţile persoanei juridice, după caz."
15. La articolul 20,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 20. - (1) Persoana supusă
traficului de persoane, care a săvârşit, ca urmare a exploatării sale,
infracţiunea de prostituţie, de cerşetorie, trecere frauduloasă a frontierei
unui stat ori donare de organe sau ţesuturi ori celule de origine umană, în
condiţiile prevăzute la art. 157 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind
reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, nu
se pedepseşte pentru aceste infracţiuni."
16. La articolul 24,
alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) La desfăşurarea judecăţii
în condiţiile alin. (1) pot asista părţile, reprezentanţii acestora,
apărătorii, reprezentanţi ai Inspectoratului General al Poliţiei Române
specializaţi în prevenirea traficului de persoane, precum şi alte persoane a
căror prezenţă este considerată necesară de instanţă.
(3) In cauzele privind infracţiunile prevăzute în
prezenta lege, ascultarea minorului care nu a împlinit vârsta de 14 ani se face
în prezenţa a cel puţin unuia dintre părinţi sau a altui reprezentant legal,
fiind totodată obligatorie şi citarea unui psiholog, respectiv a unui
reprezentant al direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia
copilului."
17. Articolul 26 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 26. - (1) Persoanelor vătămate prin infracţiunile prevăzute în prezenta lege, precum şi
altor victime ale acestor infracţiuni li se acordă în mod special protecţie şi
asistenţă fizică, psihologică, medicală, juridică şi socială.
(2) Victimele traficului de
persoane, în condiţiile în care furnizează organelor de urmărire penală sau
instanţei de judecată date şi informaţii cu caracter determinant pentru
identificarea şi tragerea la răspundere penală a autorilor, pot fi incluse în
Programul de protecţie a martorilor, potrivit legii.
(3) Viaţa privată şi identitatea victimelor traficului de persoane sunt ocrotite potrivit
prezentei legi.
(4) Victimele infracţiunilor
prevăzute în prezenta lege au dreptul la recuperarea lor fizică, psihologică şi
socială.
(5) Minorilor, victime ale infracţiunilor prevăzute în
prezenta lege, li se acordă protecţie şi asistenţă specială, în raport cu
vârsta lor.
(6) Femeilor, victime ale infracţiunilor prevăzute în
prezenta lege, precum şi celor care sunt supuse unui risc ridicat de a deveni
victime ale acestor infracţiuni li se acordă o protecţie şi o asistenţă socială
specifice."
18. Articolul 27 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 27. - (1) La cererea organelor judiciare,
Ministerul Administraţiei şi Internelor asigură
protecţia fizică pentru victimele traficului de persoane, precum şi pentru
membrii grupurilor, fundaţiilor, asociaţiilor sau organizaţiilor
neguvernamentale care desfăşoară activităţi de asistenţă a acestora, în
condiţiile stabilite prin regulamentul de aplicare a prezentei legi.
(2) Inspectoratul General al
Poliţiei Române, în cooperare cu instituţiile interesate, precum şi cu
organizaţii neguvernamentale, organizaţii internaţionale şi reprezentanţi ai
societăţii civile angajaţi în protecţia şi asistarea victimelor traficului de
persoane, asigură acestora suportul psihologic şi asistenţa necesare integrării
sociale.
(3) Inspectoratul General al
Poliţiei Române monitorizează asistenţa acordată victimei traficului de
persoane şi susţine participarea acesteia la activitatea de urmărire penală şi
judecată, desfăşurând activităţi destinate facilitării actului de
justiţie."
19. După articolul 27
se introduc două noi articole, articolele 271 şi 272, cu următorul cuprins:
„Art. 271.
-Asistenţa medicală pentru victimele traficului de persoane se asigură în
conformitate cu actele normative care reglementează materia asigurărilor
sociale de sănătate.
Art. 272. - (1) In
vederea îmbunătăţirii accesului victimelor traficului de persoane la serviciile
de asistenţă şi protecţie, instituţiile şi organizaţiile neguvernamentale cu
atribuţii în domeniu cooperează în vederea aplicării Mecanismului naţional de
identificare şi referire a victimelor traficului de persoane.
(2) Mecanismul prevăzut la
alin. (1) se aprobă prin ordin comun al ministrului administraţiei şi
internelor, al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului, al
ministrului sănătăţii, al ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale,
al ministrului afacerilor externe, al procurorului general al Parchetului de pe
lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi al ministrului justiţiei şi are ca
obiect stabilirea modalităţilor de identificare a victimelor traficului de
persoane şi a procedurii de încredinţare a acestora către furnizorii de
servicii de protecţie şi asistenţă.
(3) Monitorizarea funcţionării
Mecanismului naţional de identificare şi referire a victimelor traficului de
persoane este asigurată de către Inspectoratul General al Poliţiei
Române."
20. La articolul 28 se introduce un nou alineat,
alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) In vederea repatrierii cetăţenilor români victime
ale traficului de persoane, Ministerul Afacerilor Externe asigură transportul
acestora."
21. La articolul 30,
alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale
României în străinătate publică, prin mijloace electronice proprii, informaţii
referitoare la legislaţia naţională şi a statului străin în domeniu, datele de
contact ale Inspectoratului General al Poliţiei Române, precum şi ale
unităţilor teritoriale subordonate acestuia."
22. Articolul 32 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 32. - (1) Victimele traficului de persoane pot fi
cazate, la cerere, temporar, în centre de asistenţă şi
protecţie a victimelor traficului de persoane, denumite în continuare centre, sau în locuinţe protejate
pentru victimele traficului de persoane, înfiinţate prin prezenta lege, denumite
în continuare locuinţe protejate.
(2) Centrele funcţionează în subordinea consiliilor
judeţene Arad, Botoşani, Galaţi, Giurgiu, laşi, Ilfov, Mehedinţi, Satu Mare şi
Timiş.
(3) Locuinţa protejată reprezintă aşezământul social, fără
personalitate juridică, dezvoltat pentru a asigura victimelor traficului de
persoane găzduire de tip familial în sistem protejat şi asistenţă, în vederea
reintegrării sociale a acestora.
(4) Locuinţele protejate sunt
organizate şi funcţionează în subordinea direcţiilor generale de asistenţă
socială şi protecţia copilului.
(5) Durata cazării în centre, respectiv în locuinţele
protejate este stabilită prin hotărâre a consiliului judeţean, pentru cel mult
90 de zile.
(6) Durata cazării în centre
sau în locuinţele protejate poate fi prelungită, prin hotărâre a consiliului
judeţean, la solicitarea organelor judiciare, cu cel mult 6 luni sau, după caz,
până la finalizarea procesului penal.
(7) Centrele şi locuinţele protejate sunt amenajate şi
dotate astfel încât să ofere condiţii civilizate de cazare şi igienă personală,
hrană, asistenţă psihologică şi medicală.
(8) In cadrul direcţiilor
generale de asistenţă socială şi protecţia copilului se înfiinţează servicii de
asistenţă pentru victimele adulte ale traficului de
persoane.
(9) Finanţarea cheltuielilor
curente şi de capital pentru centrele prevăzute la alin. (2), precum şi pentru
locuinţele protejate prevăzute la alin. (4) se realizează de la bugetele locale
ale judeţelor pe a căror rază administrativ-teritorială funcţionează.
(10) Costurile referitoare la
cazarea, asistenţa şi protecţia victimelor traficului de persoane, precum şi la
transportul acestora între unităţile administrativ-teritoriale unde au fost
identificate şi cele în care se află centrul sau locuinţa protejată unde
urmează să fie cazate/asistate se suportă de la bugetul local al judeţului pe a
cărui rază administrativ-teritorială funcţionează centrul sau locuinţa
protejată.
(11) In funcţie de evoluţia fenomenului traficului de
persoane în România, Consiliul General al Municipiului Bucureşti sau consiliile
judeţene, altele decât cele prevăzute la alin. (2), pot înfiinţa centre în
condiţiile alin. (7), (9) şi (10)."
23. La articolul 34,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 34. - (1) Regulamentele de organizare şi
funcţionare ale centrelor şi locuinţelor protejate, precum şi structura
organizatorică a acestora se aprobă de consiliul judeţean sau, după caz, de
Consiliul General al Municipiului Bucureşti, cu consultarea inspectorului
general al Inspectoratului General al Poliţiei Române."
24. La articolul 34,
alineatul (3) se abrogă.
25. Articolul 35 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 35. - (1) Agenţiile judeţene pentru ocuparea
forţei de muncă organizează
gratuit, în condiţiile legii, programe speciale de scurtă durată pentru
formarea profesională a victimelor cazate.
(2) De asemenea, agenţiile
prevăzute la alin. (1) asigură gratuit, cu prioritate, victimelor traficului de
persoane servicii de consiliere şi mediere a muncii, în vederea identificării
unui loc de muncă.
(3) Persoanele cu risc ridicat
de a fi traficate şi victimele traficului de persoane, care au dreptul de a
munci în România, beneficiază gratuit, cu prioritate, de serviciile oferite de
agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului
Bucureşti, potrivit normelor legale privind sistemul asigurărilor de şomaj şi
stimularea ocupării forţei de muncă."
26. Articolul 38 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 38. - (1) Străinii victime ale traficului de
persoane pot fi cazaţi în
centrele special amenajate potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu completările
ulterioare, fără a mai fi necesară luarea în custodie publică a acestora. In
acest scop, administraţia centrelor amenajează spaţii speciale, separate de
cele destinate cazării străinilor luaţi în custodie publică.
(2) Străinii victime ale
traficului de persoane, solicitanţi ai unei forme de protecţie în România, pot
fi cazaţi în centrele special amenajate potrivit Legii nr. 122/2006 privind
azilul în România, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Cazarea persoanelor prevăzute la alin. (1) se
aprobă de directorul general al Oficiului Român pentru Imigrări, la solicitarea
scrisă a autorităţilor competente.
(4) Străinii victime ale traficului de persoane sunt
informaţi în locurile de cazare, într-o limbă pe care o înţeleg, cu privire la
procedurile judiciare şi administrative aplicate şi pot beneficia de consiliere psihologică, de asistenţă
medicală şi socială, precum şi de medicamente şi hrană în aceleaşi condiţii ca
şi victimele cetăţeni români."
27. După articolul 38
se introduce un nou articol, articolul 381, cu următorul cuprins:
„Art. 381. -
Prevederile referitoare la victimele traficului de persoane cetăţeni români se
aplică şi victimelor traficului de persoane cetăţeni ai unui stat membru al
Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European."
28. Articolul 39 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 39. -In cazul în care străinii, victime ale
traficului de persoane, nu
posedă niciun document de identitate sau acesta a fost pierdut, furat ori
distrus, Ministerul Administraţiei şi Internelor poate solicita ambasadelor
acreditate în România eliberarea unui nou paşaport sau titlu de călătorie, după
caz, pentru aceştia, cu excepţia cazului solicitanţilor de azil ori al
beneficiarilor de protecţie în România."
29. La articolul 391, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 391. - (1)
Străinii cu privire la care există motive serioase să se considere că sunt
victime ale traficului de persoane beneficiază de o perioadă de recuperare şi
reflecţie de până la 90 de zile, pentru a se reface, a ieşi de sub influenţa
făptuitorilor şi a lua o decizie în cunoştinţă de cauză privind cooperarea cu
autorităţile competente, timp în care li se acordă de către Oficiul Român
pentru Imigrări, la solicitarea procurorului sau a instanţei, tolerarea
rămânerii pe teritoriul României. In perioada de recuperare şi reflecţie,
străinii beneficiază de drepturile prevăzute la art. 38."
30. La articolul 391, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu
următorul cuprins:
„(3) Perioada de reflecţie încetează în oricare dintre
următoarele cazuri:
a) se constată că victimele traficului de persoane
restabilesc, din proprie iniţiativă, contactul cu infractorii;
b) există un pericol pentru
ordinea publică şi securitatea naţională;
c) statutul de victimă a fost
invocat în mod nejustificat."
31. După articolul 391 se introduce un nou articol,
articolul 392, cu următorul cuprins:
„Art. 392. - (1)
Cetăţenii români cu privire la care există motive temeinice să se considere că
sunt victime ale traficului de persoane beneficiază de o perioadă de recuperare
şi reflecţie de până la 90 de zile, fie pentru a li se permite să se
recupereze, fie pentru a evita influenţa traficanţilor, fie pentru a lua o
decizie în cunoştinţă de cauză privind cooperarea cu autorităţile competente.
(2) In perioada de recuperare şi reflecţie, cetăţenii
români beneficiază de consiliere psihologică, de asistenţă medicală şi socială,
de medicamente şi hrană, precum şi de cazare, la cerere, în centrele sau
locuinţele protejate şi sunt informaţi cu privire la procedurile judiciare şi
administrative aplicabile.
(3) Perioada de reflecţie
încetează în oricare dintre următoarele cazuri:
a) se constată că victimele traficului de persoane
restabilesc, din proprie iniţiativă, contactul cu infractorii;
b) există un pericol pentru
ordinea publică şi securitatea naţională;
c) statutul de victimă a fost invocat în mod
nejustificat."
32. Articolul 41 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 41. - Minorilor cetăţeni străini care însoţesc
victimele traficului de
persoane sau care sunt ei înşişi victime li se aplică, în mod corespunzător,
prevederile referitoare la regimul străinilor în România."
33. Articolul 43 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 43. - Victimele infracţiunilor prevăzute în prezenta lege sunt informate cu privire la
procedurile judiciare şi administrative aplicabile."
34. Articolul 44 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 44. - (1) Persoanelor prevăzute la art. 43 li se
asigură asistenţă juridică obligatorie pentru a putea să îşi exercite
drepturile în cadrul procedurilor penale prevăzute de lege, în toate fazele
procesului penal, şi să îşi susţină cererile şi pretenţiile civile faţă de
persoanele care au săvârşit infracţiunile prevăzute de prezenta lege, în care
ele sunt implicate.
(2) Prevederile cap. IV din
Legea nr. 211/2004 privind unele măsuri pentru asigurarea protecţiei victimelor
infracţiunilor, cu modificările şi completările ulterioare, referitoare la
asistenţa juridică gratuită a victimelor unor infracţiuni se aplică în mod
corespunzător si victimelor traficului de persoane."
Art. II. - Se
autorizează Ministerul Finanţelor Publice să suplimenteze bugetele locale ale
judeţelor cu sumele necesare aplicării prezentei legi, la solicitarea
ordonatorilor principali de credite ai bugetelor
locale.
Art. III. - Legea nr.
678/2001 privind prevenirea şi combaterea traficului de persoane, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 783 din 11 decembrie 2001, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi cu modificările şi completările aduse prin prezenta lege,
va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, în condiţiile art. 77 alin. (2), cu respectarea prevederilor art. 75
şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANĂ