LEGE
Nr. 678 din 21 noiembrie 2001
privind prevenirea si combaterea traficului de persoane
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 783 din 11 decembrie 2001
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta lege reglementeaza prevenirea si combaterea traficului de
persoane, precum si protectia si asistenta acordata victimelor unui astfel de
trafic, care constituie o violare a drepturilor persoanei si o atingere a
demnitatii si integritatii acesteia.
Art. 2
In prezenta lege, termenii si expresiile de mai jos au urmatorul inteles:
1. prin trafic de persoane se intelege faptele prevazute la art. 12 si 13;
2. prin exploatarea unei persoane se intelege:
a) executarea unei munci sau indeplinirea de servicii, in mod fortat, cu
incalcarea normelor legale privind conditiile de munca, salarizare, sanatate si
securitate;
b) tinerea in stare de sclavie sau alte procedee asemanatoare de lipsire de
libertate ori de aservire;
c) obligarea la practicarea prostitutiei, la reprezentari pornografice in
vederea producerii si difuzarii de materiale pornografice sau alte forme de
exploatare sexuala;
d) prelevarea de organe;
e) efectuarea unor alte asemenea activitati prin care se incalca drepturi
si libertati fundamentale ale omului.
CAP. 2
Prevenirea traficului de persoane
Art. 3
Pentru o lupta eficienta impotriva traficului de persoane autoritatile si
institutiile publice prevazute in prezentul capitol, organizatiile
neguvernamentale si alti reprezentanti ai societatii civile vor desfasura,
separat sau, dupa caz, in cooperare, o activitate sustinuta de prevenire a
traficului de persoane, in special de femei si copii.
Art. 4
Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale,
Ministerul Administratiei Publice, Ministerul Educatiei si Cercetarii,
Ministerul Sanatatii si Familiei, Autoritatea Nationala pentru Protectia Copilului
si Adoptie, Ministerul de Interne, Ministerul Justitiei, precum si alte
organisme guvernamentale cu atributii in combaterea traficului de persoane iau
masurile necesare pentru elaborarea si aplicarea in domeniile lor de activitate
a Planului national de actiune in combaterea traficului de persoane.
Art. 5
(1) Ministerul Afacerilor Externe intocmeste o lista cu statele care
prezinta potential ridicat sub aspectul traficului de persoane, care va fi
comunicata, la cerere, institutiilor interesate.
(2) Ministerul Afacerilor Externe si Ministerul de Interne vor adopta
masurile necesare, in baza Legii nr. 123/2001 privind regimul strainilor in
Romania, pentru a impiedica accesul pe teritoriul Romaniei al cetatenilor
straini in legatura cu care exista indicii temeinice ca ar fi implicati in
traficul de persoane, in sensul prezentei legi.
Art. 6
(1) Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, prin structurile sale
specializate de la nivel central si teritorial, elaboreaza si aplica masuri speciale
de integrare pe piata muncii a persoanelor cu risc ridicat de a fi traficate,
in special pentru femeile din zonele defavorizate si pentru persoanele
marginalizate social.
(2) Pentru persoanele cu risc ridicat de a fi traficate Agentia Nationala pentru
Ocuparea Fortei de Munca dezvolta programe de informare privind piata muncii si
drepturile angajatilor, programe de formare profesionala, precum si de
informare a agentilor economici, pentru angajarea acestora cu prioritate.
(3) Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale impreuna cu Ministerul
Finantelor Publice studiaza oportunitatea elaborarii unor masuri de stimulare a
agentilor economici care angajeaza atat persoane cu risc ridicat de a fi
traficate, cat si victime ale traficului, care au absolvit cursuri de formare
profesionala, facand propuneri in acest sens.
Art. 7
Ministerul Administratiei Publice realizeaza si difuzeaza materiale
documentare privind riscurile la care pot fi expuse persoanele, potentiale
victime ale traficului de persoane.
Art. 8
Ministerul Educatiei si Cercetarii realizeaza, cu sprijinul celorlalte
ministere implicate si in colaborare cu organizatiile neguvernamentale cu
activitate in domeniu, programe educative pentru parinti si copii, in special
pentru grupurile cu risc crescut de a fi victime, in vederea prevenirii
traficului de persoane.
Art. 9
(1) Ministerul de Interne, prin structurile sale specializate, cu sprijinul
altor ministere, realizeaza si mentine in actualitate baza de date privind fenomenul
traficului de fiinte umane, monitorizeaza si evalueaza periodic acest fenomen,
luand in considerare atat persoanele care traficheaza, cat si victimele
traficului, precum si persoanele juridice implicate in activitatea de trafic de
persoane.
(2) Publicarea informatiilor statistice si a rapoartelor de evaluare se
face semestrial de catre Inspectoratul General de Politie, cu avizul
ministrului de interne.
Art. 10
Ministerul Justitiei si Ministerul Public, pe baza datelor proprii,
efectueaza studii periodice in scopul identificarii cauzelor care determina si
a conditiilor ce favorizeaza traficul de persoane.
Art. 11
Pentru prevenirea traficului de persoane organizatiile neguvernamentale
coopereaza cu ministerele interesate si organizeaza campanii de informare
privind fenomenul traficului de persoane si riscurile la care sunt supuse
victimele acestuia.
CAP. 3
Infractiuni
SECTIUNEA 1
Infractiuni privind traficul de persoane
Art. 12
(1) Constituie infractiunea de trafic de persoane recrutarea,
transportarea, transferarea, cazarea sau primirea unei persoane, prin
amenintare, violenta sau prin alte forme de constrangere, prin rapire, frauda
ori inselaciune, abuz de autoritate sau profitand de imposibilitatea acelei persoane
de a se apara sau de a-si exprima vointa, ori prin oferirea, darea, acceptarea
sau primirea de bani ori de alte foloase pentru obtinerea consimtamantului
persoanei care are autoritate asupra altei persoane, in scopul exploatarii
acestei persoane, si se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 12 ani si
interzicerea unor drepturi.
(2) Traficul de persoane, savarsit in urmatoarele imprejurari:
a) de doua sau de mai multe persoane impreuna;
b) s-a cauzat victimei o vatamare grava a integritatii corporale sau a
sanatatii
se pedepseste cu inchisoare de la 5 la 15 ani si interzicerea unor drepturi.
(3) Daca fapta a avut ca urmare moartea sau sinuciderea victimei, pedeapsa
este inchisoare de la 15 la 25 de ani si interzicerea unor drepturi.
Art. 13
(1) Recrutarea, transportarea, transferarea, gazduirea sau primirea unei
persoane cu varsta cuprinsa intre 15 si 18 ani, in scopul exploatarii acesteia,
constituie infractiunea de trafic de minori si se pedepseste cu inchisoare de
la 3 la 12 ani si interzicerea unor drepturi.
(2) Daca fapta prevazuta la alin. (1) a fost savarsita asupra unei persoane
care nu a implinit varsta de 15 ani, pedeapsa este inchisoare de la 5 la 15 ani
si interzicerea unor drepturi.
(3) Daca faptele prevazute la alin. (1) si (2) sunt savarsite prin
amenintare, violenta sau prin alte forme de constrangere, prin rapire, frauda
ori inselaciune, abuz de autoritate sau profitand de imposibilitatea acelei
persoane de a se apara sau de a-si exprima vointa, ori prin oferirea, darea,
acceptarea sau primirea de bani ori de alte foloase pentru obtinerea
consimtamantului persoanei care are control asupra altei persoane, pedeapsa
este inchisoare de la 5 la 15 ani si interzicerea unor drepturi, in cazul alin.
(1), si inchisoare de la 7 la 18 ani si interzicerea unor drepturi, in cazul
alin. (2).
(4) In cazul in care faptele prevazute la alin. (1), (2) si (3) sunt
savarsite in conditiile prevazute la art. 12 alin. (2), pedeapsa este
inchisoare de la 5 la 15 ani si interzicerea unor drepturi, in cazul alin. (1),
inchisoare de la 5 la 17 ani si interzicerea unor drepturi, in cazul alin. (2),
inchisoare de la 5 la 18 ani si interzicerea unor drepturi, in cazul alin. (3)
teza 1, si inchisoare de la 7 la 20 de ani si interzicerea unor drepturi, in
cazul alin. (3) teza 2.
(5) Daca faptele prevazute in acest articol au avut ca urmare moartea sau
sinuciderea victimei, pedeapsa este inchisoare de la 15 la 25 de ani si
interzicerea unor drepturi sau detentiunea pe viata.
Art. 14
Daca faptele prevazute la art. 12 si 13 sunt savarsite de o persoana care
face parte dintr-un grup organizat sau care a produs ori a obtinut, pentru sine
sau pentru altul, beneficii materiale importante, maximul special al pedepsei
se majoreaza cu 3 ani.
Art. 15
(1) Tentativa infractiunilor prevazute la art. 12 - 14 se pedepseste.
(2) Organizarea savarsirii infractiunilor prevazute in prezentul capitol
constituie infractiune si se pedepseste ca si infractiunea organizata.
Art. 16
Consimtamantul persoanei, victima a traficului, nu inlatura raspunderea
penala a faptuitorului.
SECTIUNEA a 2-a
Infractiuni in legatura cu traficul de persoane
Art. 17
(1) Fapta de a determina sau de a permite, cu stiinta, fie direct, fie prin
intermediar, intrarea sau ramanerea pe teritoriul tarii a unei persoane care nu
este cetatean roman, supusa traficului de persoane in sensul prezentei legi:
a) folosind fata de aceasta mijloace frauduloase, violenta sau amenintari
ori alta forma de constrangere; sau
b) abuzand de starea speciala in care se gaseste acea persoana, datorita
situatiei sale ilegale ori precare de intrare sau sedere in tara, ori datorita
sarcinii, unei boli sau infirmitati ori unei deficiente, fizice sau mintale,
constituie infractiune si se sanctioneaza cu pedeapsa prevazuta pentru
infractiunea de trafic de persoane.
(2) Daca fapta prevazuta la alin. (1) se savarseste de o persoana care face
parte dintr-un grup organizat sau se savarseste in mod repetat, maximul special
al pedepsei se majoreaza cu 2 ani.
Art. 18
(1) Fapta de a expune, a vinde sau a raspandi, a inchiria, a distribui, a
confectiona ori de a detine in vederea raspandirii de obiecte, filme,
fotografii, diapozitive, embleme sau alte suporturi vizuale, care reprezinta
pozitii ori acte sexuale cu caracter pornografic, ce prezinta sau implica
minori care nu au implinit varsta de 18 ani, sau importarea ori predarea de
astfel de obiecte unui agent de transport sau de distribuire in vederea
comercializarii ori distribuirii lor constituie infractiunea de pornografie
infantila si se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani.
(2) Faptele prevazute la alin. (1), savarsite de o persoana care face parte
dintr-un grup organizat, se pedepsesc cu inchisoare de la 3 la 10 ani.
SECTIUNEA a 3-a
Dispozitii speciale
Art. 19
(1) Banii, valorile sau orice alte bunuri dobandite in urma savarsirii
infractiunilor prevazute in prezenta lege ori cele care au servit la savarsirea
acestor infractiuni, precum si celelalte bunuri prevazute de art. 118 din Codul
penal sunt supuse confiscarii speciale, in conditiile stabilite de acel
articol.
(2) Sunt considerate bunuri care au servit la savarsirea infractiunii si
mijloacele de transport care au folosit la realizarea transportului persoanelor
traficate, precum si imobilele in care aceste persoane au fost cazate, daca
apartin faptuitorilor.
Art. 20
Persoana supusa traficului de persoane, care a savarsit infractiunea de
prostitutie prevazuta de art. 328 din Codul penal, nu se pedepseste pentru
aceasta infractiune, daca mai inainte de a se fi inceput urmarirea penala
pentru infractiunea de trafic de persoane incunostinteaza autoritatile
competente despre aceasta sau daca, dupa ce a inceput urmarirea penala ori dupa
ce faptuitorii au fost descoperiti, inlesneste arestarea acestora.
CAP. 4
Dispozitii speciale privind procedura judiciara
Art. 21
Urmarirea penala pentru infractiunile prevazute de prezenta lege se
efectueaza in mod obligatoriu de catre procuror si se judeca in prima instanta
de catre tribunal.
Art. 22
In vederea strangerii datelor necesare inceperii urmaririi penale pot fi
folositi investigatori sub acoperire, in conditiile legii.
Art. 23
(1) Cand exista date sau indicii temeinice ca o persoana care pregateste
comiterea unei infractiuni dintre cele prevazute in prezenta lege sau care a
comis o asemenea infractiune foloseste sisteme de telecomunicatii ori
informatice, organul de urmarire penala poate, cu autorizarea procurorului, sa
aiba acces, pentru o perioada determinata, la aceste sisteme si sa le
supravegheze.
(2) Dispozitiile art. 91^1 - 91^5 din Codul de procedura penala se aplica
in mod corespunzator.
Art. 24
(1) Sedintele de judecata in cauzele privind infractiunea de trafic de
persoane prevazuta la art. 13 si de pornografie infantila prevazuta la art. 18
nu sunt publice.
(2) La desfasurarea judecatii in conditiile alin. (1) pot asista partile,
reprezentantii acestora, aparatorii, precum si alte persoane a caror prezenta
este considerata necesara de catre instanta.
(3) In cauzele privind infractiunile prevazute in prezenta lege ascultarea
minorului care nu a implinit varsta de 14 ani se face in prezenta unuia dintre
parinti sau a tutorelui ori a persoanei careia ii este incredintat minorul spre
crestere si educare.
Art. 25
La judecarea infractiunilor prevazute la art. 12 si 17, la cererea partii
vatamate, instanta poate declara sedinta secreta.
CAP. 5
Protectia si asistenta victimelor traficului de persoane
Art. 26
(1) Persoanelor vatamate prin infractiunile prevazute in prezenta lege,
precum si altor victime ale acestor infractiuni li se acorda o protectie si o
asistenta speciala, fizica, juridica si sociala.
(2) Viata privata si identitatea victimelor traficului de persoane sunt
ocrotite prin prevederile prezentei legi.
(3) Victimele infractiunilor prevazute in prezenta lege au dreptul la
recuperarea lor fizica, psihologica si sociala.
(4) Minorilor, victime ale infractiunilor prevazute in prezenta lege, li se
acorda protectie si asistenta speciala, in raport cu varsta lor.
(5) Femeilor, victime ale infractiunilor prevazute in prezenta lege, precum
si celor care sunt supuse unui risc ridicat de a deveni victime ale acestor
infractiuni li se acorda o protectie si o asistenta sociala specifica.
Art. 27
Ministerul de Interne asigura, la cerere, pe teritoriul Romaniei, protectia
fizica a victimelor traficului de persoane pe perioada procesului.
Art. 28
Cetatenilor romani aflati pe teritoriul altor tari, victime ale traficului
de persoane, li se acorda, la cerere, asistenta de catre misiunile diplomatice
si oficiile consulare ale Romaniei in acele tari.
Art. 29
Ministerul Afacerilor Externe, prin misiunile diplomatice si oficiile
consulare ale Romaniei, elibereaza, in caz de necesitate, in vederea
repatrierii, documente de identitate cetatenilor romani care au fost victime
ale traficului de persoane, intr-un timp rezonabil, fara intarzieri
nejustificate.
Art. 30
(1) Ministerul Afacerilor Externe asigura difuzarea catre cei interesati,
prin intermediul misiunilor diplomatice si al oficiilor consulare ale Romaniei
in strainatate, a unor materiale de informare privind drepturile persoanelor,
victime ale traficului de persoane, potrivit legislatiei romane si a statului
de resedinta.
(2) Misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei in strainatate
asigura informarea organelor judiciare straine cu privire la reglementarile
romane in materie.
(3) Misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei in strainatate
vor publica prin mijloace electronice proprii informatii referitoare la
legislatia nationala si a statului strain in domeniu, precum si adresele centrelor
de asistenta si protectie a victimelor traficului de persoane sau asimilate
acestora.
(4) Sefii misiunilor diplomatice si ai oficiilor consulare ale Romaniei in
strainatate vor desemna un diplomat din cadrul acestora ca responsabil cu
aplicarea metodologiei de repatriere a cetatenilor romani, victime ale
traficului de persoane, in sensul prezentei legi.
(5) Metodologia de repatriere a cetatenilor romani, victime ale traficului
de persoane, se elaboreaza de catre Ministerul Afacerilor Externe impreuna cu
Ministerul de Interne si Ministerul Justitiei, in termen de 60 de zile de la
adoptarea prezentei legi.
Art. 31
Ministerul de Interne asigura, prin structurile sale specializate, la toate
punctele de trecere a frontierei Romaniei, personal special instruit pentru
identificarea si preluarea victimelor, in vederea indrumarii acestora catre
institutiile specializate.
Art. 32
(1) Victimele traficului de persoane pot fi cazate, la cerere, temporar, in
centre de asistenta si protectie a victimelor traficului de persoane,
infiintate prin prezenta lege, denumite in continuare centre, aflate in
subordinea consiliilor judetene Arad, Botosani, Galati, Giurgiu, Iasi, Ilfov,
Mehedinti, Satu Mare si Timis.
(2) Durata cazarii este stabilita prin decizie a delegatiei permanente
judetene si nu poate depasi 10 zile.
(3) Durata cazarii poate fi prelungita, la solicitarea organelor judiciare,
cu cel mult pana la 3 luni sau, dupa caz, pe perioada procesului penal.
(4) Centrele sunt amenajate si dotate astfel incat sa ofere conditii
civilizate de cazare si igiena personala, hrana, asistenta psihologica si
medicala.
Art. 33
Victimelor traficului de persoane, cazate temporar, li se asigura de catre
asistentii sociali din aparatul consiliului local in a carui raza teritoriala
isi desfasoara activitatea centrele informatii si consiliere pentru a beneficia
de facilitatile asigurate prin lege persoanelor marginalizate social.
Art. 34
(1) Regulamentul de organizare si functionare, precum si structura
organizatorica ale centrelor se aproba de ministrul administratiei publice, cu
avizul ministrului de interne.
(2) Personalul incadrat in centre este salarizat potrivit legislatiei
referitoare la salarizarea personalului din unitatile bugetare.
(3) Cheltuielile curente si de capital ale centrelor se acopera din
bugetele consiliilor judetene, prevazute la art. 32 alin. (1).
Art. 35
(1) Agentiile judetene de ocupare a fortei de munca din judetele in care se
infiinteaza si functioneaza centrele organizeaza, daca este posibil, programe
speciale de scurta durata pentru initierea sau formarea profesionala a
victimelor cazate.
(2) De asemenea, agentiile mentionate la alin. (1) asigura, cu prioritate,
victimelor traficului de persoane servicii de consiliere si mediere a muncii,
in vederea identificarii unui loc de munca.
Art. 36
Victimelor traficului de persoane, cetateni romani, li se pot acorda
locuinte sociale, cu prioritate, de catre consiliile locale din localitatea de
domiciliu.
Art. 37
Romania le faciliteaza cetatenilor straini, victime ale traficului de
persoane, intoarcerea in tara lor de origine fara nici o intarziere
nejustificata si le asigura transportul in deplina securitate pana la frontiera
statului roman, daca nu este prevazut altfel in acordurile bilaterale.
Art. 38
(1) Pentru asigurarea securitatii lor fizice victimele traficului de
persoane, cetateni straini, pot fi cazate in centrele special amenajate
potrivit Legii nr. 123/2001, iar solicitantii unei forme de protectie in
Romania pot fi cazati in centrele special amenajate potrivit Legii nr. 323/2001
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul
refugiatilor in Romania.
(2) Victimele traficului de persoane vor fi informate in locurile de
cazare, intr-o limba pe care o inteleg, cu privire la procedurile judiciare si
administrative aplicate.
(3) Persoanele cazate potrivit alin. (1) pot beneficia de consiliere
psihica si psihologica, precum si de asistenta medicala si sociala intr-o limba
pe care o inteleg.
Art. 39
In cazul in care strainii, victime ale traficului de persoane, nu poseda
nici un document de identitate sau acesta a fost pierdut, furat ori distrus, li
se faciliteaza de catre Directia relatii consulare din cadrul Ministerului
Afacerilor Externe sau de catre organele competente ale Ministerului
Administratiei Publice eliberarea unui nou pasaport sau titlu de calatorie,
dupa caz.
Art. 40
In cazul aducerii in Romania de catre o companie de transport de victime
ale traficului, cunoscand caracterul ilicit al acestuia, compania de transport
respectiva este obligata sa asigure cazarea si intretinerea acestora pe
perioada stabilita de Ministerul de Interne si sa suporte transportul lor pana
la frontiera romana, conform legii.
Art. 41
De asemenea, minorilor care insotesc victimele traficului de persoane sau
care sunt ei insisi victime li se aplica, in mod corespunzator, prevederile
referitoare la minori din Legea nr. 123/2001.
Art. 42
Asociatiile si fundatiile care fac dovada ca desfasoara programe de
servicii de asistenta sociala pentru victimele traficului de persoane, cum ar
fi: cazare, hrana, consiliere psihica, psihologica si juridica, asistenta
medicala, vor putea beneficia de subventii de la bugetul de stat sau, dupa caz,
de la bugetele locale, in conditiile legii.
Art. 43
Victimele infractiunilor prevazute in prezenta lege au dreptul sa primeasca
informatii cu privire la procedurile judiciare si administrative aplicabile.
Art. 44
Persoanele prevazute la art. 43 au dreptul sa primeasca asistenta juridica
obligatorie pentru a putea sa isi exercite drepturile in cadrul procedurilor
penale prevazute de lege, in toate fazele procesului penal, si sa isi sustina
cererile si pretentiile civile fata de persoanele care au savarsit
infractiunile prevazute de prezenta lege, in care ele sunt implicate.
CAP. 6
Cooperarea internationala
Art. 45
Prin prezenta lege se instituie ofiteri de legatura in cadrul Ministerului
de Interne, precum si magistrati de legatura la nivelul parchetelor de pe langa
tribunale, care sa asigure consultarea reciproca cu ofiteri de legatura sau,
dupa caz, cu magistrati de legatura care functioneaza in alte state, in scopul
coordonarii actiunilor acestora in cursul urmaririi penale.
Art. 46
In vederea schimbului de date si de informatii cu privire la investigarea
si urmarirea infractiunilor prevazute in prezenta lege se va stabili un punct
de contact in cadrul Ministerului de Interne si al Parchetului de pe langa
Curtea Suprema de Justitie cu institutii similare din alte state.
Art. 47
(1) Societatile de transport international sunt obligate sa verifice la
emiterea documentului de calatorie daca pasagerii sunt in posesia documentelor
de identitate cerute pentru intrarea in tara de tranzit sau de primire.
(2) Obligatia prevazuta la alin. (1) revine si conducatorului mijlocului de
transport international rutier la urcarea pasagerilor, precum si personalului
abilitat sa controleze documentele de calatorie.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 48
Pentru identificarea victimelor traficului de persoane lucratorii
Ministerului de Interne pot organiza controale in institutii publice ori
particulare, precum si in incinta agentilor economici, indiferent de proprietar
sau de detinator, in conditiile legii.
Art. 49
In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi se
va adopta, prin hotarare a Guvernului, regulamentul de aplicare a acesteia.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 2
octombrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 1 noiembrie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU