HOTARARE Nr. 299 din 13 martie 2003
pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a dispozitiilor Legii nr. 678/2001
privind prevenirea si combaterea traficului de persoane
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 206 din 31 martie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 49 din Legea nr. 678/2001
privind prevenirea si combaterea traficului de persoane, cu modificarile
ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Regulamentul de aplicare a dispozitiilor Legii nr. 678/2001
privind prevenirea si combaterea traficului de persoane, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 783 din 11 decembrie 2001, cu modificarile
ulterioare, prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul justitiei,
Rodica Mihaela Stanoiu
Ministru de interne,
Ioan Rus
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoana
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
p. Ministrul educatiei si cercetarii,
Radu Damian,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
REGULAMENT
de aplicare a dispozitiilor Legii nr. 678/2001 privind prevenirea si combaterea
traficului de persoane
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Activitatea de prevenire si combatere a traficului de persoane, precum si
activitatea de protectie si asistenta a victimelor acestui trafic se desfasoara
in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 678/2001, cu modificarile ulterioare,
ale prezentului regulament si ale Planului national de actiune pentru
combaterea traficului de fiinte umane, aprobat prin Hotararea Guvernului nr.
1.216/2001, denumit in continuare Plan national de actiune.
Art. 2
Autoritatile publice coopereaza in permanenta cu organizatiile
neguvernamentale romane si straine, precum si cu organizatiile
interguvernamentale, pentru desfasurarea de activitati specifice prevenirii
traficului de persoane, in special pentru constientizarea opiniei publice
asupra fenomenului traficului de persoane si consecintelor acestuia.
CAP. 2
Prevenirea traficului de persoane
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale
Art. 3
Activitatea de prevenire a traficului de persoane se desfasoara de catre
institutiile prevazute in Legea nr. 678/2001, in prezentul regulament si in
Planul national de actiune, potrivit competentelor.
Art. 4
Institutiile prevazute la art. 3, in colaborare cu organizatiile
neguvernamentale romane si straine care desfasoara activitati in domeniu, vor
lua masuri pentru realizarea si difuzarea de materiale de informare,
documentare, materiale video, pliante, panouri, in vederea informarii
populatiei, la nivel national si regional, cu privire la fenomenul traficului
de persoane.
SECTIUNEA a 2-a
Grupul interministerial de lucru pentru coordonarea si evaluarea
activitatii de prevenire si combatere a traficului de persoane
Art. 5
(1) Pentru desfasurarea unitara, coordonarea si evaluarea activitatilor de
prevenire si combatere a traficului de persoane, se constituie, in cadrul
Comitetului National de Prevenire a Criminalitatii, fara personalitate
juridica, Grupul interministerial de lucru pentru coordonarea si evaluarea
activitatii de prevenire si combatere a traficului de persoane, denumit in
continuare Grup interministerial.
(2) Grupul interministerial are urmatoarele atributii principale:
a) analizeaza cauzele traficului de persoane si conditiile care favorizeaza
fenomenul traficului de persoane, precum si structura, starea si dinamica
acestuia, pe baza datelor oferite de institutiile abilitate;
b) evalueaza efectele masurilor legislative si ale altor masuri luate in
domeniul prevenirii si combaterii traficului de persoane;
c) analizeaza datele si informatiile in domeniu pe baza carora formuleaza
propuneri pentru modificarea si completarea legislatiei, precum si propuneri
pentru elaborarea de noi acte normative in domeniul prevenirii si combaterii
traficului de persoane;
d) elaboreaza strategii de prevenire impreuna cu institutiile implicate si
cu reprezentantii organizatiilor neguvernamentale care desfasoara activitati in
domeniu;
e) sprijina programele locale de prevenire si combatere a traficului de
persoane;
f) urmareste indeplinirea atributiilor stabilite in Planul national de
actiune si formuleaza propuneri pentru indeplinirea acestor atributii;
g) intocmeste materialul de informare care urmeaza sa fie pus, de catre misiunile
diplomatice si consulare ale Romaniei in strainatate, la dispozitia victimelor
traficului de persoane;
h) intocmeste materiale de informare cuprinzand drepturile victimelor
traficului de persoane, care urmeaza sa fie puse la dispozitie acestora de
autoritatile cu atributii in acest sens;
i) elaboreaza trimestrial rapoarte de activitate pe care le supune atentiei
institutiilor interesate;
j) realizeaza trimestrial evaluari ale activitatii de prevenire si
combatere a traficului de persoane, pe baza datelor puse la dispozitie de
institutiile implicate si de asociatiile si fundatiile ce desfasoara activitati
in domeniu;
k) asigura o buna colaborare intre institutiile statului si asociatiile si
fundatiile cu activitate in domeniu;
l) elaboreaza si prezinta periodic rapoarte de activitate Comitetului
National de Prevenire a Criminalitatii.
Art. 6
(1) Grupul interministerial este compus din 4 reprezentanti ai Ministerului
de Interne, dintre care cel putin un reprezentant al Directiei generale de
combatere a crimei organizate si antidrog, si cate un reprezentant al
urmatoarelor autoritati publice, desemnat prin ordin al conducatorului
institutiei din care face parte:
a) Ministerul Justitiei;
b) Ministerul Afacerilor Externe;
c) Ministerul Public;
d) Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale;
e) Ministerul Educatiei si Cercetarii;
f) Ministerul Administratiei Publice;
g) Ministerul Sanatatii si Familiei;
h) Ministerul Tineretului si Sportului;
i) Ministerul Culturii si Cultelor;
j) Autoritatea Nationala pentru Protectia Copilului si Adoptie.
(2) Coordonatorul Grupului interministerial este directorul general al
Directiei generale de combatere a crimei organizate si antidrog din cadrul Ministerului
de Interne.
Art. 7
(1) Grupul interministerial se intruneste lunar si ori de cate ori este
nevoie.
(2) Lucrarile Grupului interministerial sunt conduse de coordonatorul
grupului, iar in lipsa acestuia, de o persoana desemnata de acesta.
(3) La lucrarile Grupului interministerial pot participa si reprezentanti
ai altor autoritati sau institutii publice decat cele prevazute la art. 6 alin.
(1), specialisti, precum si reprezentanti ai asociatiilor si fundatiilor care
desfasoara activitati in domeniul prevenirii traficului de persoane si al
asistentei si consilierii victimelor acestui trafic.
(4) Secretariatul Grupului interministerial este asigurat de Secretariatul
general al Ministerului de Interne.
SECTIUNEA a 3-a
Atributiile Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale
Art. 8
Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale elaboreaza periodic buletine
statistice, diferentiate pe sexe, privind somerii, rata somajului, persoanele
cuprinse in cursuri de calificare, recalificare si perfectionare, precum si
persoanele care parcurg procesul de mediere a muncii in vederea ocuparii, pe
care le transmite Grupului interministerial si institutiilor prevazute in art.
6 alin. (1).
Art. 9
Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca organizeaza anual, la
nivel national, burse ale locurilor de munca pentru someri.
Art. 10
Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca colaboreaza cu
institutiile cu atributii in aplicarea Planului national de actiune la elaborarea
de materiale de informare asupra riscurilor pe care le prezinta traficul de
persoane, ce vor fi prezentate persoanelor aflate in cautarea unui loc de
munca.
Art. 11
Victimele traficului si persoanele indreptatite la venitul minim garantat
din zonele defavorizate, precum si alte persoane cu risc ridicat de a fi
traficate se cuprind ca "grup tinta" in Programul national de ocupare
a fortei de munca si in Programul national de formare profesionala anual.
Art. 12
In judetele in care functioneaza centrele de asistenta si protectie a
victimelor traficului de persoane, prevazute in art. 32 din Legea nr. 678/2001,
programele anuale de ocupare a fortei de munca si de formare profesionala
pentru "grupul tinta" prevazut in art. 11 sunt elaborate de agentiile
pentru ocuparea fortei de munca judetene, pe baza propunerilor centrelor,
aprobate de consiliile judetene.
Art. 13
Persoanele cu risc ridicat de a fi traficate si victimele traficului de
persoane beneficiaza cu prioritate de serviciile oferite de Agentia Nationala
pentru Ocuparea Fortei de Munca, respectiv de agentiile pentru ocuparea fortei
de munca judetene, in special de agentiile in a caror raza functioneaza centre
de asistenta si protectie a victimelor traficului de persoane, potrivit normelor
legale privind sistemul asigurarilor de somaj si a stimularii ocuparii fortei
de munca.
Art. 14
Programele speciale de scurta durata pentru initierea sau formarea
profesionala a persoanelor cazate in centre de asistenta si protectie a victimelor
traficului de persoane se intocmesc de agentiile pentru ocuparea fortei de
munca judetene in a caror raza functioneaza centrele, se aproba de Agentia
Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca si se includ in Programul national de
ocupare a fortei de munca si in Programul national de formare profesionala
anual.
Art. 15
Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, Ministerul Industriei si
Resurselor si Ministerul Finantelor Publice studiaza oportunitatea unor masuri
de stimulare a agentilor economici care angajeaza atat persoane cu risc ridicat
de a fi traficate, cat si victime ale traficului, care au absolvit cursuri,
formuland propuneri in acest sens.
SECTIUNEA a 4-a
Atributiile Ministerului Educatiei si Cercetarii
Art. 16
Pentru prevenirea traficului de persoane Ministerul Educatiei si Cercetarii
ia masuri pentru:
a) includerea in cadrul programei disciplinei "Cultura civica" a
unor referiri clare care vizeaza explicit problema traficului de persoane;
b) realizarea in cadrul orelor de cultura civica a unor recomandari cu
referire speciala la problematica traficului de persoane;
c) includerea in cadrul orelor de dirigentie a unor teme privind traficul
de persoane;
d) organizarea la casele corpului didactic, la palatele si cluburile
copiilor si in unitatile de invatamant preuniversitar a unor actiuni de
informare si prevenire asupra traficului de persoane, cu participarea, dupa
caz, a unor reprezentanti ai Ministerului de Interne, Ministerului Muncii si
Solidaritatii Sociale, Ministerului Sanatatii si Familiei, Ministerului
Justitiei, ai asociatiilor, fundatiilor si organizatiilor neguvernamentale
romane, straine si internationale, care desfasoara activitati in domeniul
prevenirii traficului de persoane, sau chiar a unor victime ale traficului de
persoane;
e) consilierea parintilor si a profesorilor in cadrul unor seminarii menite
sa limiteze riscul implicarii copiilor si tinerilor in traficul de persoane;
f) dezvoltarea activitatilor extrascolare si oferirea de alternative
educationale elevilor si tinerilor proveniti din familii dezorganizate,
predispusi la abandon scolar si familial;
g) orientarea profesionala si a carierei elevilor si tinerilor, constand in
informare, documentare si consultanta vizand integrarea scolara si profesionala
a acestora;
h) reintegrarea elevilor victime ale traficului de persoane in sistemul
educational, in functie de specificul traumei suferite;
i) organizarea de seminarii de formare metodica a profesorilor si consilierilor
scolari cu tema "Participarea scolii la prevenirea si combaterea
traficului de persoane";
j) distribuirea in reteaua scolara a unor materiale informative cu privire
la fenomenul traficului de persoane: cauze, consecinte, riscuri etc.;
k) organizarea unor actiuni cu caracter regional, national si international
privind problematica traficului de persoane si rolul scolii in prevenirea
acestui fenomen;
l) sprijinirea de campanii mass-media, destinate elevilor si tinerilor,
care sa exemplifice si sa explice cauzele, dimensiunile, consecintele si
amploarea acestui fenomen;
m) introducerea in planurile manageriale ale inspectorilor scolari
generali, inspectorilor generali adjuncti si ale directorilor unitatilor de
invatamant a unor obiective care sa vizeze prevenirea si combaterea traficului
de persoane.
Art. 17
Ministerul Educatiei si Cercetarii initiaza si desfasoara programe scolare
pentru prevenirea analfabetismului si abandonului scolar in randul persoanelor
cu risc crescut de a fi traficate.
Art. 18
Impreuna cu Ministerul Sanatatii si Familiei, Ministerul Educatiei si
Cercetarii organizeaza in institutiile de invatamant campanii de informare si
educare referitoare la riscurile si efectele bolilor cu transmitere sexuala.
SECTIUNEA a 5-a
Atributiile Ministerului Afacerilor Externe
Art. 19
Potrivit art. 5 alin. (1) din Legea nr. 678/2001, Ministerul Afacerilor
Externe este abilitat sa intocmeasca o lista cu statele care prezinta potential
ridicat sub aspectul traficului de persoane, care se comunica Grupului
interministerial si, la cerere, institutiilor interesate.
Art. 20
Ministerul Afacerilor Externe si Ministerul de Interne vor adopta masurile
necesare, in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind
regimul strainilor in Romania, pentru a impiedica accesul pe teritoriul
Romaniei al cetatenilor straini in legatura cu care exista indicii temeinice ca
ar fi implicati in traficul de persoane.
Art. 21
Misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei acorda asistenta,
la cerere, cetatenilor romani victime ale traficului de persoane, aflati pe
teritoriul tarii in care functioneaza respectivele misiuni sau oficii.
Art. 22
(1) Ministerul Afacerilor Externe asigura difuzarea catre cei interesati,
prin intermediul misiunilor diplomatice si al oficiilor consulare ale Romaniei
in strainatate, a unor materiale de informare privind drepturile persoanelor
victime ale traficului de persoane, potrivit legislatiei romane si a statului
de resedinta.
(2) Misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei in strainatate
asigura informarea organelor judiciare straine cu privire la reglementarile
romane in materie.
(3) Misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei in strainatate
asigura publicarea, inclusiv prin mijloace electronice proprii, a informatiilor
referitoare la legislatia nationala si a statului strain in domeniu, precum si
a adreselor centrelor de asistenta si protectie a victimelor traficului de persoane
sau asimilate acestora.
SECTIUNEA a 6-a
Atributiile Ministerului de Interne
Art. 23
(1) Ministerul de Interne, prin structurile sale specializate, cu sprijinul
altor ministere, realizeaza si mentine in actualitate baza de date privind
fenomenul traficului de persoane, monitorizeaza si evalueaza periodic acest
fenomen.
(2) Ministerul de Interne realizeaza studii privind cauzele si evolutia
traficului de persoane la nivel national, pe care le prezinta institutiilor
interesate si Grupului interministerial.
(3) Ministerul de Interne organizeaza culegerea de date si informatii in
legatura cu fenomenul traficului de persoane, verificarea, prelucrarea si
stocarea acestora.
Art. 24
(1) Ministerul de Interne asigura, la cerere, pe teritoriul Romaniei
protectia fizica a persoanelor victime ale traficului, care sunt parti in
procesul penal.
(2) Sumele necesare asigurarii protectiei fizice a persoanelor prevazute la
alin. (1) se suporta de Ministerul de Interne din fondurile bugetare alocate
anual cu aceasta destinatie.
Art. 25
Inspectoratul General al Politiei, cu aprobarea ministrului de interne,
publica semestrial informatiile statistice si rapoartele de evaluare ale
Ministerului de Interne cu privire la fenomenul traficului de persoane la nivel
national.
Art. 26
(1) Ministerul de Interne asigura, prin structurile sale specializate, la
toate punctele de trecere a frontierei de stat a Romaniei, personal special
instruit pentru identificarea si preluarea victimelor, in vederea indrumarii
acestora catre institutiile specializate.
(2) Cercetarea cazurilor de trafic de persoane se efectueaza de ofiteri
anume desemnati, specializati in audierea victimelor traficului. Audierea
femeilor victime ale traficului de persoane se realizeaza, de regula, de
ofiteri femei.
(3) Ministerul de Interne organizeaza cursuri de formare si specializare a
personalului propriu implicat in cercetarea cazurilor de trafic de persoane si
in audierea victimelor traficului.
Art. 27
Ministerul de Interne ia masuri pentru:
a) informarea populatiei in zonele de risc ridicat despre fenomenul
traficului de persoane;
b) identificarea persoanelor implicate in desfasurarea de activitati legate
de migratia ilegala si traficul de persoane, precum si a locurilor de
desfasurare a acestor activitati;
c) sprijinirea programelor alternative organizate de institutiile abilitate
pentru victimele traficului care nu doresc sa se intoarca in tara de origine.
Art. 28
Pentru sesizarea cazurilor de trafic si pentru asistenta victimelor
traficului, Ministerul de Interne infiinteaza o linie telefonica permanenta, cu
apeluri gratuite.
SECTIUNEA a 7-a
Atributiile Ministerului Justitiei
Art. 29
Ministerul Justitiei si Ministerul Public, pe baza datelor proprii,
efectueaza studii periodice in scopul identificarii cauzelor care determina si
a conditiilor care favorizeaza traficul de persoane.
Art. 30
In vederea prevenirii si combaterii traficului de persoane, Ministerul
Justitiei:
a) realizeaza periodic studii pentru evaluarea efectelor masurilor
legislative asupra fenomenului traficului de persoane;
b) asigura pregatirea si perfectionarea magistratilor in domeniul
combaterii traficului de persoane;
c) contribuie la realizarea de strategii nationale si locale pentru
prevenirea traficului de persoane;
d) asigura desfasurarea in bune conditii a cooperarii judiciare
internationale in materie;
e) urmareste perfectionarea cadrului legislativ intern in materie;
f) asigura asistenta de specialitate pentru elaborarea actelor normative in
materie si pentru implementarea acestora;
g) elaboreaza si promoveaza proiecte de acte normative in materii conexe
prevenirii si combaterii traficului de persoane;
h) participa, alaturi de institutiile prevazute in art. 6 alin. (1), la
realizarea de campanii de informare a opiniei publice asupra fenomenului
traficului de persoane.
SECTIUNEA a 8-a
Atributiile Ministerului Administratiei Publice
Art. 31
(1) Ministerul Administratiei Publice sprijina si coordoneaza activitatea
centrelor de asistenta si protectie a victimelor traficului de persoane.
(2) Centrele de asistenta si protectie a victimelor traficului de persoane
trebuie sa dispuna de personal specializat in lucrul cu victimele traficului.
Personalul specializat isi desfasoara activitatea pe baza unui ghid de lucru
elaborat de institutiile abilitate impreuna cu organizatiile neguvernamentale.
(3) Regulile de conduita a personalului din centrele de asistenta si
protectie a victimelor traficului de persoane se stabilesc prin ordin al
ministrului administratiei publice.
Art. 32
(1) Ministerul Administratiei Publice elaboreaza materiale privind masurile
de prevenire si combatere a traficului de persoane, desfasurate pe plan local,
pe care le prezinta Grupului interministerial.
(2) Ministerul Administratiei Publice realizeaza si difuzeaza materiale
documentare privind riscurile la care pot fi expuse persoanele, potentiale
victime ale traficului de persoane.
SECTIUNEA a 9-a
Atributiile Ministerului Sanatatii si Familiei
Art. 33
Ministerul Sanatatii si Familiei:
a) organizeaza, in cadrul comunitatilor vulnerabile, campanii de informare
si educare referitoare la bolile cu transmitere sexuala;
b) ia masuri pentru informarea persoanelor asupra riscurilor casatoriilor
de convenienta.
Art. 34
Ministerul Sanatatii si Familiei impreuna cu Ministerul Muncii si
Solidaritatii Sociale, Ministerul Educatiei si Cercetarii si Ministerul
Tineretului si Sportului desfasoara programe educationale, de sanatate si
psihologice, avand drept tinta grupurile de risc, copiii strazii si copiii
institutionalizati.
Art. 35
Ministerul Sanatatii si Familiei participa, potrivit competentelor legale,
impreuna cu alte institutii abilitate si cu organizatiile neguvernamentale la
desfasurarea de campanii de informare a opiniei publice asupra cauzelor,
riscurilor si consecintelor traficului de persoane.
SECTIUNEA a 10-a
Atributii ale altor ministere
Art. 36
Ministerul Culturii si Cultelor si Ministerul Tineretului si Sportului
desfasoara, potrivit competentelor, programe culturale si educative pentru
intarirea sentimentului demnitatii umane si protectiei propriei persoane,
precum si programe de educatie extrascolara pentru parinti si copii, privind
combaterea violentei impotriva fetelor si femeilor.
Art. 37
Ministerul Industriei si Resurselor, Ministerul Muncii si Solidaritatii
Sociale si Institutul National de Statistica promoveaza programe pentru
combaterea saraciei si somajului.
Art. 38
Ministerul Culturii si Cultelor, prin intermediul cultelor religioase, ia
masurile necesare pentru constientizarea societatii cu privire la consecintele
traficului de persoane.
CAP. 3
Metodologia de repatriere a cetatenilor romani victime ale traficului de
persoane
Art. 39
Misiunile diplomatice, respectiv oficiile consulare ale Romaniei in
strainatate, sunt responsabile de aplicarea metodologiei de repatriere a
cetatenilor romani victime ale traficului de persoane.
Art. 40
Misiunile diplomatice, respectiv oficiile consulare ale Romaniei in
strainatate, pun la dispozitie victimelor traficului de persoane materiale
informative privind drepturile pe care le au, procedurile judiciare, precum si
conditiile si regulile de cazare existente in centrele de asistenta si
protectie a victimelor traficului de persoane din tara.
Art. 41
(1) De indata ce intra in posesia unei informatii privind existenta in tara
de resedinta a unor cetateni romani victime ale traficului de persoane,
misiunile diplomatice, respectiv oficiile consulare ale Romaniei in
strainatate, solicita autoritatilor locale competente datele de identificare a
persoanelor in cauza, precum si alte informatii utile in vederea repatrierii,
in special:
a) daca persoana in cauza poseda pasaport sau alt document de identitate;
b) daca persoana care urmeaza sa fie repatriata doreste acest lucru si daca
dispune de mijloacele necesare procurarii biletului de transport.
(2) Pentru identificarea victimei misiunile diplomatice, respectiv oficiile
consulare ale Romaniei in strainatate, transmit Directiei relatii consulare a
Ministerului Afacerilor Externe si Inspectoratului National pentru Evidenta
Persoanelor informatiile obtinute potrivit alin. (1).
(3) In situatia in care persoana in cauza nu dispune de pasaport sau de un
alt document de identitate, Inspectoratul National pentru Evidenta Persoanelor
asigura identificarea acesteia si comunica misiunii diplomatice sau oficiului
consular, prin intermediul Directiei relatii consulare, imediat sau in cel mult
5 zile lucratoare de la primirea solicitarii, aprobarea pentru eliberarea
documentului de calatorie in vederea repatrierii.
(4) Misiunile diplomatice, respectiv oficiile consulare, pot aproba, in
baza art. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 24/1992 privind stabilirea serviciilor
consulare si a taxelor percepute pentru prestarea acestora, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 89/1993, cu modificarile si completarile ulterioare,
eliberarea titlurilor de calatorie pentru victimele traficului de persoane, cu
scutire de plata taxelor consulare.
Art. 42
Dupa eliberarea documentelor de identitate si obtinerea documentului de
transport, misiunile diplomatice, respectiv oficiile consulare ale Romaniei in
strainatate, comunica Inspectoratului General al Politiei de Frontiera numele
si prenumele persoanei, numarul si seria documentului de identitate, mijlocul
de transport, punctul de frontiera prin care urmeaza sa intre in tara, data si
ora sosirii la punctul de frontiera, precum si solicitarea victimei de a fi
cazata intr-un centru de asistenta si consiliere a victimelor traficului.
Art. 43
(1) Misiunile diplomatice, respectiv oficiile consulare ale Romaniei in
strainatate, colaboreaza cu autoritatile locale pentru asigurarea cazarii si
intretinerii victimelor traficului de persoane, pana la repatrierea acestora,
precum si a biletului de transport.
(2) In situatia in care in statul de resedinta nu este posibila cazarea
gratuita a persoanelor prevazute la alin. (1), parintii sau rudele apropiate
ale acestora vor fi anuntate sa transmita la misiunea diplomatica, respectiv la
oficiul consular, sau sa depuna la casieria Ministerului Afacerilor Externe
contravaloarea costului cazarii, biletului de transport si intretinerii pana la
data repatrierii.
(3) Daca persoana care urmeaza sa fie repatriata in baza prezentei
metodologii sau familia acesteia nu dispune de mijloacele necesare achitarii
contravalorii cazarii, intretinerii si biletului de transport, suma respectiva
va fi transferata in contul Ministerului Afacerilor Externe de consiliul local
din localitatea de domiciliu a acesteia.
(4) Dupa efectuarea transferului, misiunea diplomatica, respectiv oficiul
consular, pe baza instructiunilor primite de la Centrala Ministerului
Afacerilor Externe, va achita costurile aferente repatrierii si intretinerii
minimale zilnice a persoanei in cauza.
Art. 44
(1) Ministerul de Interne si Ministerul Administratiei Publice vor comunica
Ministerului Afacerilor Externe adresele centrelor de asistenta si protectie a
victimelor traficului de persoane, precum si masurile concrete pe care le iau
autoritatile romane pentru asistenta si protectia cetatenilor straini victime
ale traficului de persoane.
(2) Pe baza elementelor mentionate la alin. (1) Ministerul Afacerilor
Externe, prin misiunile sale diplomatice, respectiv oficiile consulare, face
demersurile necesare pentru aplicarea reciprocitatii in asigurarea asistentei
si protectiei cetatenilor romani victime ale traficului de persoane in
strainatate.
CAP. 4
Asistenta si protectia victimelor traficului de persoane
Art. 45
Inspectoratul General al Politiei de Frontiera comunica datele privitoare
la victimele traficului de persoane, primite potrivit art. 42, punctului de
frontiera unde urmeaza sa soseasca victima, pentru ca aceasta sa fie preluata
de ofiterii special desemnati, precum si unitatii de politie in a carei raza functioneaza
centrul de asistenta si consiliere in care victima a solicitat sa fie cazata,
pentru a prelua victima de la punctul de frontiera si pentru a-i asigura
protectia fizica pana la cazarea in centru.
Art. 46
(1) Ofiterii special desemnati vor aduce la cunostinta victimelor de indata
faptul ca au dreptul sa depuna plangere impotriva persoanelor care le-au
traficat, precum si sa se constituie parte vatamata si parte civila in procesul
penal, intocmind despre aceasta un proces-verbal semnat de victima si de
persoana care l-a intocmit.
(2) Daca persoana nu cunoaste limba romana, i se va pune la dispozitie, in
mod gratuit, un interpret.
Art. 47
In cazul in care starea de sanatate si starea psihica a victimei permit,
ofiterii special desemnati vor lua o declaratie victimei, cu acordul acesteia,
cu privire la fapta a carei victima este, la faptuitori, precum si la orice
alte imprejurari care prezinta interes pentru activitatea organelor judiciare.
Art. 48
Daca victima a solicitat sa fie cazata intr-un centru de asistenta si
consiliere, aceasta va fi cazata, de regula, in centrul solicitat de aceasta
sau in centrul cel mai apropiat de localitatea sa de domiciliu, in functie de
capacitatea de cazare si de gradul de ocupare ale acestor centre.
Art. 49
La primirea in centru victimelor li se vor aduce la cunostinta drepturile
si obligatiile pe perioada sederii in centru.
Art. 50
(1) Durata cazarii victimei intr-un centru de asistenta si consiliere nu
poate depasi 10 zile.
(2) Durata cazarii poate fi prelungita, la solicitarea organelor judiciare,
cu cel mult pana la 3 luni sau, dupa caz, pe perioada procesului penal.
Art. 51
Dupa expirarea termenelor prevazute in art. 50 alin. (1) si (2), daca
victimele doresc sa beneficieze in continuare de asistenta si exista
posibilitati de cazare, conducerea centrului poate aproba ramanerea victimei in
centru pentru inca o perioada de cel mult 3 luni.
Art. 52
(1) Centrele sunt amenajate si dotate astfel incat sa ofere conditii optime
de cazare si igiena personala, hrana, asistenta psihologica si medicala.
(2) Victimelor traficului de persoane, cazate temporar, li se asigura de
catre asistentii sociali din aparatul consiliului local in a carui raza
teritoriala isi desfasoara activitatea centrele informatii si consiliere pentru
a beneficia de facilitatile asigurate prin lege.
Art. 53
(1) Persoanelor vatamate prin infractiunile prevazute in Legea nr.
678/2001, cu modificarile ulterioare, precum si altor victime ale acestor
infractiuni li se acorda o protectie si o asistenta speciala, fizica, juridica
si sociala.
(2) Personalul centrelor de asistenta si protectie si lucratorii
Ministerului de Interne asigura respectarea vietii private si a
confidentialitatii identitatii victimelor traficului de persoane primite in
centre.
(3) Programele de asistenta derulate in centre vor urmari recuperarea
fizica, psihologica si sociala a victimelor infractiunilor prevazute in Legea
nr. 678/2001, cu modificarile ulterioare.
(4) Minorilor li se acorda protectie si asistenta speciala, in raport cu
varsta lor.
(5) Femeilor victime ale traficului de persoane, precum si celor care sunt
supuse unui risc ridicat de a deveni victime ale acestor infractiuni li se
acorda o protectie si o asistenta sociala specifica.
Art. 54
(1) Victimele traficului de persoane primite in centrele de asistenta si
protectie sunt informate cu privire la procedurile judiciare si administrative
aplicabile, precum si cu privire la posibilitatea de a beneficia, potrivit
legii, de masuri specifice de protectie a martorilor.
(2) Personalul specializat din cadrul centrelor are obligatia de a aduce la
cunostinta persoanelor prevazute la art. 43 din Legea nr. 678/2001 ca au
dreptul sa primeasca asistenta juridica obligatorie pentru a putea sa isi
exercite drepturile in cadrul procedurilor penale prevazute de lege, in toate
fazele procesului penal, si sa isi sustina cererile si pretentiile civile fata
de persoanele care au savarsit infractiunile prevazute in Legea nr. 678/2001,
in care ele sunt implicate.
Art. 55
Autoritatile romane faciliteaza cetatenilor straini victime ale traficului
de persoane intoarcerea in tara lor de origine fara nici o intarziere
nejustificata si le asigura transportul in deplina securitate pana la frontiera
statului roman, daca nu este prevazut altfel in acordurile bilaterale sau
multilaterale la care Romania este parte.
Art. 56
(1) Pentru asigurarea securitatii lor fizice victimele traficului de
persoane, cetateni straini, pot fi cazate in centrele special amenajate
potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 iar solicitantii unei
forme de protectie in Romania pot fi cazati in centrele special amenajate,
potrivit Ordonantei Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul
refugiatilor in Romania, aprobata cu modificari prin Legea nr. 323/2001, cu
modificarile si completarile ulterioare.
(2) Victimele traficului de persoane, cetateni straini, sunt informate in
locurile de cazare, intr-o limba pe care o inteleg, cu privire la procedurile
judiciare si administrative aplicate.
(3) Persoanele cazate potrivit alin. (1) pot beneficia de consiliere
psihica si psihologica, precum si de asistenta medicala si sociala, intr-o
limba pe care o inteleg.
Art. 57
In cazul in care strainii victime ale traficului de persoane nu poseda nici
un document de identitate, li se faciliteaza de catre Directia relatii
consulare din cadrul Ministerului Afacerilor Externe sau de catre organele
competente ale Ministerului Administratiei Publice eliberarea unui nou pasaport
sau titlu de calatorie, dupa caz.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 58
(1) In cazul aducerii in Romania de catre o companie de transport de
victime ale traficului de persoane, cunoscand caracterul ilicit al traficului,
compania de transport este obligata sa asigure cazarea si intretinerea acestora
pe perioada stabilita de Ministerul de Interne si sa suporte transportul lor
pana la frontiera romana, potrivit legii.
(2) Minorilor cetateni straini care insotesc victimele traficului de
persoane sau care sunt ei insisi victime li se aplica, in mod corespunzator,
prevederile referitoare la minori din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
194/2002.
Art. 59
Asociatiile si fundatiile care fac dovada ca desfasoara programe de
servicii de asistenta sociala pentru victimele traficului de persoane, cum ar
fi: cazare, hrana, consiliere psihica, psihologica si juridica, asistenta
medicala, vor putea beneficia de subventii de la bugetul de stat sau, dupa caz,
de la bugetele locale, in conditiile legii.
Art. 60
(1) Institutiile prevazute in art. 6 alin. (1) isi desemneaza
reprezentantii in Grupul interministerial in termen de 30 de zile de la
aprobarea prezentului regulament.
(2) In acelasi termen numele reprezentantilor se comunica Secretariatului
Grupului interministerial in vederea convocarii pentru prima intrunire.
(3) La prima intrunire Grupul interministerial adopta regulamentul propriu
de functionare.