HOTARARE Nr. 1443 din 2 septembrie 2004
privind metodologia de repatriere a copiilor romani neinsotiti si asigurarea
masurilor de protectie speciala in favoarea acestora
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 873 din 24 septembrie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si al art. 19 alin. (3)
din Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Prezenta hotarare stabileste procedura de repatriere a copiilor in tara, de
identificare a parintilor sau a altor reprezentanti legali ai lor, modul de
avansare a cheltuielilor ocazionate de intoarcerea in tara a acestora, precum
si serviciile de protectie speciala competente sa asigure protectia in regim de
urgenta a copiilor neinsotiti, repatriati.
Art. 2
In intelesul prezentei hotarari, este copil neinsotit cetateanul roman sub
varsta de 18 ani, care nu are capacitate deplina de exercitiu, care a sosit pe
teritoriul altui stat neinsotit de nici unul dintre parintii sai sau de un alt
reprezentant legal ori care nu se gaseste sub supravegherea legala a unei alte
persoane. Acelasi regim juridic este aplicabil si copilului care este lasat
neinsotit dupa ce a intrat pe teritoriul statului strain in cauza ori al altui
stat.
Art. 3
Misiunile diplomatice, respectiv oficiile consulare ale Romaniei in
strainatate, sunt responsabile de aplicarea prevederilor prezentei hotarari in
ceea ce priveste demersurile pentru transmiterea datelor primite de la
autoritatile straine in vederea identificarii in tara a copiilor si a familiei
acestora si efectuarea de demersuri pe langa autoritatile locale straine in
vederea obtinerii unei masuri de protectie adecvate pana la momentul
repatrierii lor.
Art. 4
(1) Misiunile diplomatice, respectiv oficiile consulare ale Romaniei in
strainatate, de indata ce intra in posesia unei informatii privind existenta in
tara de resedinta a unor copii aflati in situatia prevazuta la art. 2, trebuie
sa solicite autoritatilor locale straine competente datele de identificare a
copiilor in cauza, precum si alte informatii utile in vederea repatrierii, in
special:
a) daca copilul in cauza poseda pasaport sau alt document de identitate;
b) daca este stabilita data repatrierii, iar in caz afirmativ, cand si in
ce conditii;
c) orice alte informatii de natura a facilita identificarea copilului si
protejarea acestuia.
(2) Misiunile diplomatice sau oficiile consulare vor intreprinde
demersurile prevazute la art. 3 si in cazul in care semnalarea prezentei
copilului pe teritoriul statului de resedinta vine din partea copilului, a
familiei acestuia, a unei organizatii neguvernamentale sau a unei autoritati
locale cu competente in asistenta si protectia minorilor, precum si in cazul in
care autoritatile romane sau alte persoane le incunostinteaza despre aceasta.
Art. 5
(1) Pentru identificarea copiilor si a familiilor acestora, misiunile diplomatice,
respectiv oficiile consulare ale Romaniei in strainatate, transmit Directiei
generale de pasapoarte din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor,
prin intermediul Directiei generale afaceri consulare a Ministerului Afacerilor
Externe, informatiile obtinute potrivit art. 4.
(2) In situatia in care copilul in cauza nu dispune de pasaport sau de un
alt document de identitate, Directia generala de pasapoarte asigura
identificarea acestuia si comunica misiunii diplomatice sau oficiului consular,
prin intermediul Directiei generale afaceri consulare, cel tarziu in termen de
3 zile lucratoare de la primirea solicitarii, avizul pentru eliberarea
documentelor de calatorie in vederea repatrierii.
(3) Formalitatile privind identificarea copiilor si familiilor acestora si
pentru eliberarea titlurilor de calatorie pentru copiii romani care fac
obiectul unei proceduri privind repatrierea sunt scutite, in conditiile legii,
de plata taxelor.
Art. 6
(1) In situatia in care se solicita identificarea membrilor familiei ori a
altui reprezentant legal al copilului, precum si acordul privind repatrierea,
Directia generala de pasapoarte, cu sprijinul serviciilor publice comunitare
pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple, procedeaza la efectuarea
acestor activitati, in termen de 7 zile lucratoare de la data primirii
solicitarii.
(2) In cazul in care persoanele prevazute la alin. (1) nu isi dau acordul
ori nu sunt gasite la domiciliu, Directia generala de pasapoarte va instiinta
Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului, denumita in
continuare Autoritatea, asupra acestui fapt.
(3) In situatia prevazuta la alin. (2) Autoritatea informeaza directia
generala de asistenta sociala si protectia copilului de la ultimul domiciliu
cunoscut al parintilor ori, dupa caz, al reprezentantului legal al copilului,
care este obligata, in termen de 7 zile, sa isi dea acordul cu privire la
repatrierea copilului, asigurand, dupa caz, masuri de protectie a acestuia.
Art. 7
(1) O data cu comunicarea datelor de identitate ale copilului si familiei
sale si a acordului privind repatrierea catre Directia generala afaceri
consulare, Directia generala de pasapoarte le va transmite si Autoritatii, in
vederea demararii procedurilor interne de evaluare a situatiei sociofamiliale a
acestuia.
(2) Autoritatea va solicita directiei generale de asistenta sociala si
protectia copilului competente pentru zona in care copilul si familia sa au
domiciliul efectuarea, in regim de urgenta, a anchetei sociale si intocmirea
unui plan individual referitor la pregatirea reintegrarii sociale a copilului.
Modelul anchetei sociale si structura-cadru a planului individual referitor la
pregatirea reintegrarii sociale a copilului se stabilesc prin ordin al secretarului
de stat al Autoritatii.
(3) Atunci cand documentele prevazute la alin. (2) ori alte informatii
relevante sunt solicitate de autoritatile statului de resedinta pe teritoriul
caruia este semnalata prezenta minorului, Autoritatea le va transmite catre
Directia generala afaceri consulare pentru a fi puse la dispozitie acestora de
catre misiunile diplomatice sau de oficiile consulare ale Romaniei din statul
respectiv.
Art. 8
Termenul pentru intocmirea anchetei sociale nu trebuie sa depaseasca 20 de
zile de la momentul solicitarii ei, responsabilitatea intocmirii in termen
revenind directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului in a
carei raza administrativ-teritoriala se identifica familia copilului.
Art. 9
(1) Dupa eliberarea documentelor de calatorie si obtinerea documentului de
transport, misiunile diplomatice si oficiile consulare romane comunica, prin
intermediul Ministerului Afacerilor Externe, Autoritatii si Inspectoratului
General al Politiei de Frontiera numele si prenumele copilului, numarul si
seria documentului de calatorie, mijlocul de transport, punctul de frontiera
prin care urmeaza sa intre in tara, data si ora sosirii la punctul de trecere a
frontierei romane, precum si datele de identificare ale insotitorului
copilului, daca este cazul.
(2) Datele prevazute la alin. (1) se comunica familiei sau reprezentantului
legal de catre Autoritate.
Art. 10
Inspectoratul General al Politiei de Frontiera comunica datele privitoare
la copilul repatriat, primite potrivit art. 9, punctului de frontiera unde
urmeaza sa soseasca acesta, pentru a facilita accesul reprezentantilor legali
ai copilului ori al persoanei desemnate in scopul intampinarii, preluarii
copilului si insotirii lui pana la domiciliu ori intr-un centru specializat
pentru primirea copiilor neinsotiti sau victime ale traficului, prevazut la
art. 16, apartinand directiei generale de asistenta sociala si protectia
copilului sau, dupa caz, unui organism privat acreditat conform legii.
Art. 11
(1) Pentru asigurarea primirii, reprezentarii si insotirii copilului
repatriat, in cazul in care familia acestuia nu este prezenta la punctul de
trecere a frontierei, directia generala de asistenta sociala si protectia
copilului de la domiciliul copilului va desemna o persoana care sa il conduca
pe acesta la domiciliul sau ori la centrul specializat pentru primirea copiilor
neinsotiti sau victime ale traficului din judetul de domiciliu al copilului
ori, daca acesta nu este cunoscut, din judetul in care se afla punctul de
trecere a frontierei.
(2) Directorul general ori, dupa caz, directorul executiv al directiei
generale de asistenta sociala si protectia copilului dispune, in conditiile
legii, plasamentul in regim de urgenta pentru copilul insotit in centrul
prevazut la alin. (1).
Art. 12
(1) In cazul in care directia generala de asistenta sociala si protectia
copilului competenta conform legii se afla in imposibilitatea de a intreprinde
demersurile prevazute la art. 11, aceasta va comunica de urgenta situatia
Autoritatii, care va delega aceste atributii Directiei Generale de Asistenta
Sociala si Protectia Copilului a Sectorului 2 Bucuresti sau directiei generale
de asistenta sociala si protectia copilului din judetul in care se afla punctul
de trecere a frontierei, dupa caz.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1) copilul va fi insotit la centrul
specializat pentru primirea copilului neinsotit sau victima a traficului, aflat
in subordinea ori sub controlul directiei generale de asistenta sociala si
protectia copilului desemnata, urmand a beneficia de asistenta prevazuta de
lege pana la preluarea sa de catre familie ori de catre directia generala de
asistenta sociala si protectia copilului de la domiciliul sau.
Art. 13
(1) Directia generala de asistenta sociala si protectia copilului de la
domiciliul copilului repatriat va intreprinde toate demersurile necesare
reintegrarii acestuia in familie.
(2) Monitorizarea cazurilor privind evolutia situatiei copiilor repatriati
se face de catre directia generala de asistenta sociala si protectia copilului
pentru o perioada de cel putin 6 luni de la repatriere, care va intocmi
rapoarte o data la fiecare doua luni, pe care le transmite Autoritatii.
Art. 14
In cazul in care autoritatile straine competente solicita informatii
privind evolutia situatiei copilului dupa repatriere, Autoritatea va comunica
acestora orice document cu relevanta in acest sens.
Art. 15
(1) Suportarea cheltuielilor de transport pana la punctul de trecere a frontierei
se face in conformitate cu prevederile acordurilor de readmisie sau ale altor
intelegeri incheiate de Romania cu alte state.
(2) In lipsa acordurilor sau intelegerilor prevazute la alin. (1), aceste
cheltuieli sunt suportate din bugetul Ministerului Afacerilor Externe, conform
legii.
Art. 16
(1) In vederea asigurarii posibilitatilor de primire, insotire,
reprezentare, protectie si monitorizare a tuturor cazurilor semnalate privind
copiii neinsotiti sau victime ale traficului de persoane, consiliile judetene,
respectiv consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, pot
organiza in subordinea directiei generale de asistenta sociala si protectia
copilului centre specializate pentru primirea copilului neinsotit sau victima a
traficului, in functie de nevoie.
(2) Standardele minime privind organizarea si functionarea activitatii
centrului mentionat la alin. (1) vor fi aprobate prin ordin al secretarului de
stat al Autoritatii Nationale pentru Protectia Drepturilor Copilului, in termen
de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 17
Dispozitiile prezentei hotarari se completeaza cu prevederile cuprinse in
cap. III din Regulamentul de aplicare a dispozitiilor Legii nr. 678/2001
privind prevenirea si combaterea traficului de persoane, aprobat prin Hotararea
Guvernului nr. 299/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 206 din 31 martie 2003.
Art. 18
Prezenta hotarare intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2005.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Dan Mircea Popescu
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoana
Ministru de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Marian Florian Saniuta
Ministrul delegat
pentru administratia publica,
Gheorghe Emacu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
p. Secretarul de stat
al Autoritatii Nationale pentru
Protectia Copilului si Adoptie,
Vali Sonia Botezatu