LEGE
Nr. 248 din 9 iunie 2004
privind acceptarea amendamentelor la Conventia referitoare la Regulamentul
international din 1972 pentru prevenirea abordajelor pe mare, adoptate de
Organizatia Maritima Internationala prin Rezolutia Adunarii A.910 (22) la
Londra la 29 noiembrie 2001
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 542 din 17 iunie 2004

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se accepta amendamentele la Conventia referitoare la Regulamentul
international din 1972 pentru prevenirea abordajelor pe mare, la care Romania a
aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 239/1974, adoptate de Organizatia
Maritima Internationala prin Rezolutia Adunarii A.910 (22) la Londra la 29
noiembrie 2001.
Art. 2
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va lua masurile
necesare in vederea punerii in aplicare a amendamentelor prevazute la art. 1.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
REZOLUTIA A.910 (22)
adoptata la 29 noiembrie 2001
(pct. 14 din ordinea de zi)
AMENDAMENTE
la Conventia referitoare la Regulamentul international din 1972 pentru
prevenirea abordajelor pe mare
Adunarea,
amintind art. VI din Conventia referitoare la Regulamentul international
din 1972 pentru prevenirea abordajelor pe mare (denumita in continuare
Conventia) si amendamentele la acest regulament,
luand in considerare amendamentele la Regulamentul international din 1972
pentru prevenirea abordajelor pe mare, adoptate de Comitetul Securitatii
Maritime la cea de-a 73-a sesiune a sa si comunicate tuturor partilor
contractante in conformitate cu paragraful 2 al art. VI din Conventie, precum
si recomandarile Comitetului Securitatii Maritime privind intrarea in vigoare a
acestor amendamente,
1. adopta, in conformitate cu paragraful 3 al art. VI din Conventie,
amendamentele prevazute in anexa la prezenta rezolutie;
2. decide, in conformitate cu paragraful 4 al art. VI din Conventie, ca
amendamentele sa intre in vigoare la 29 noiembrie 2003, in afara de cazul in
care pana la 29 mai 2002 mai mult de o treime din partile contractante au
notificat obiectiile lor cu privire la amendamente;
3. solicita secretarului general, in conformitate cu paragraful 3 al art.
VI din Conventie, sa comunice aceasta rezolutie tuturor partilor contractante
la Conventie in vederea acceptarii;
4. invita partile contractante sa transmita obiectiile lor la amendamente
nu mai tarziu de 29 mai 2002, dupa care se considera ca amendamentele au fost
acceptate sa intre in vigoare asa cum s-a stabilit in aceasta rezolutie.
ANEXA 1
la Rezolutia A.910 (22)
AMENDAMENTE
la Conventia referitoare la Regulamentul international din 1972 pentru
prevenirea abordajelor pe mare
1. La regula 3:
- Paragraful a) este amendat dupa cum urmeaza:
"a) Cuvantul <<nava>> inseamna orice constructie, folosita
sau susceptibila de a fi folosita ca mijloc de transport pe apa, inclusiv
navele fara deplasament, navoplanele si hidroavioanele."
- Se adauga un nou paragraf, m), dupa cum urmeaza:
"m) Cuvantul <<navoplan>> inseamna o nava multimodala al
carei principal mod de deplasare este acela de a zbura la distanta mica de
suprafata apei utilizand efectul de suprafata."
2. La regula 8, paragraful a) se amendeaza dupa cum urmeaza:
"a) Orice manevra care se face pentru evitarea unui abordaj trebuie sa
corespunda regulilor din aceasta parte si, daca imprejurarile permit, trebuie
sa fie executata in siguranta, din timp si conform unei bune practici
marinaresti."
3. La regula 18 se adauga un nou paragraf, f), dupa cum urmeaza:
"f) i) Atunci cand decoleaza, aterizeaza sau zboara in apropierea
suprafetei apei, un navoplan trebuie mentinut la o distanta corespunzatoare de
toate celelalte nave si trebuie sa evite impiedicarea navigatiei lor.
ii) Un navoplan care se deplaseaza in apropierea suprafetei apei trebuie sa
corespunda regulilor din aceasta parte pentru o nava cu propulsie
mecanica."
4. La regula 23 se adauga un nou paragraf, c), dupa cum urmeaza, iar
paragraful care urmeaza se renumeroteaza in mod corespunzator:
"c) Atunci cand decoleaza, aterizeaza sau zboara in apropierea
suprafetei apei, un navoplan trebuie sa poarte, suplimentar fata de luminile
prevazute la paragraful a) din aceasta regula, o lumina rosie intermitenta de
intensitate mare, vizibila pe intreg orizontul."
5. Regula 31 se amendeaza dupa cum urmeaza:
"Un hidroavion sau un navoplan care este in imposibilitate de a purta
luminile si semnele cu caracteristicile sau amplasarea prescrise de regulile
din aceasta parte trebuie sa poarte lumini sau semne cat mai apropiate de cele
prescrise de aceste reguli."
6. La regula 33, paragraful a) se amendeaza dupa cum urmeaza:
"a) O nava cu lungimea de 12 metri sau mai mare trebuie sa fie
prevazuta cu un fluier, o nava cu lungimea de 20 metri sau mai mare trebuie sa
fie prevazuta cu un clopot suplimentar fata de fluier, iar o nava cu lungimea
de 100 metri sau mai mare trebuie sa aiba in plus un gong ale carui sunet si
timbru sa nu se poata confunda cu acelea ale unui clopot. Fluierul, clopotul si
gongul trebuie sa corespunda specificatiei din anexa III la acest regulament.
Clopotul sau gongul ori amandoua pot fi inlocuite cu un alt echipament avand
aceleasi caracteristici sonore, cu conditia sa fie posibila intotdeauna
actionarea manuala pentru producerea semnalelor prescrise."
7. La regula 35 se adauga un nou paragraf, i), dupa cum urmeaza, iar
paragrafele care urmeaza se renumeroteaza in mod corespunzator:
"i) O nava cu lungimea de 12 metri sau mai mare, dar mai mica de 20
metri, nu trebuie sa fie obligata sa emita semnalele de clopot prevazute la
paragrafele g) si h) din prezenta regula. Totusi, daca nu face acest lucru, ea
trebuie sa emita un alt semnal sonor eficient la intervale nu mai mari de 2
minute."
8. La anexa I, sectiunea 13 se amendeaza astfel:
"13. Nave de mare viteza
a) Lumina de catarg a navelor de mare viteza poate fi amplasata la o
inaltime care, in raport cu latimea navei, este mai mica decat cea prevazuta la
paragraful 2 a) i) din prezenta anexa, cu conditia ca unghiul de la baza
triunghiurilor isoscele formate de luminile din borduri si lumina catargului,
vazute in proiectie frontala, sa nu fie mai mic de 27 grade C.
b) La navele de mare viteza cu lungimea de 50 metri sau mai mare, distanta
verticala de 4,5 metri dintre lumina de catarg prova si lumina de catarg
principal, ceruta de paragraful 2 a) ii) din prezenta anexa, poate fi
modificata cu conditia ca valoarea sa sa nu fie mai mica decat valoarea
determinata prin aplicarea formulei empirice:
(a + 17 psi) C + 2,
y = ---------------------
1.000
unde:
y este inaltimea luminii de catarg principal deasupra luminii de catarg din
prova, in metri;
a este inaltimea luminii de catarg prova deasupra suprafetei apei, in
conditii de exploatare, in metri;
psi este inclinarea longitudinala a navei (asieta) in conditii de
exploatare, in grade;
C este distanta orizontala care separa luminile din varful catargelor, in
metri."
9. La anexa III:
- La sectiunea 1 - Fluiere:
- Paragraful a) se amendeaza astfel:
"a) Frecventele si bataia sonora
Frecventa fundamentala a semnalului trebuie sa fie cuprinsa intre 70 si 700
Hz. Bataia sonora a semnalului unui fluier trebuie determinata de acele
frecvente care pot cuprinde frecventa fundamentala si/sau una ori mai multe
frecvente mai inalte, situate intre 180 si 700 Hz (+/- 1%) pentru o nava cu
lungimea de 20 metri sau mai mult ori intre 180 si 2.100 Hz (+/- 1%) pentru o
nava cu lungimea mai mica de 20 metri, si care asigura nivelurile de presiune
acustica specificate in paragraful 1 c) de mai jos."
- Paragraful c) se amendeaza astfel:
"c) Intensitatea semnalului sonor si bataia sonora
Un fluier instalat la bordul unei nave trebuie sa asigure in directia
intensitatii sale maxime, la o distanta de 1 metru de el si cel putin intr-o
banda de o treime de octava situata in gama de frecvente intre 180 si 700 Hz
(+/- 1%) pentru o nava cu lungimea de 20 metri sau mai mult ori intre 180 si
2.100 Hz (+/- 1%) pentru o nava cu lungimea mai mica de 20 metri, un nivel de
presiune acustica cel putin egal cu valoarea corespunzatoare din tabelul de mai
jos.
____________________________________________________________________
| Lungimea navei, | Nivelul de presiune | Bataia sonora, |
| in metri | acustica intr-o banda | in mile marine |
| | de 1/3 de octava, la | |
| | distanta de 1 metru, | |
| | in dB raportat la | |
| | 2 x 10^-5 N/mp | |
|___________________________|_______________________|________________|
| 200 si mai mult | 143 | 2 |
|___________________________|_______________________|________________|
| 75, dar mai putin de 200 | 138 | 1,5 |
|___________________________|_______________________|________________|
| 20, dar mai putin de 75 | 130 | 1 |
|___________________________|_______________________|________________|
| mai putin de 20 | 120*1) | 0,5 |
| | 115*2) | |
| | 111*3) | |
|___________________________|_______________________|________________|
*1) Daca frecventele masurate se situeaza in domeniul 180 - 450 Hz.
*2) Daca frecventele masurate se situeaza in domeniul 450 - 800 Hz.
*3) Daca frecventele masurate se situeaza in domeniul 800 - 2.100 Hz."
- La sectiunea 2 - Clopot sau gong, paragraful b) se amendeaza astfel:
"b) Constructie
Clopotele si gongurile trebuie fabricate dintr un material rezistent la
coroziune si concepute astfel incat sa redea un sunet clar. Diametrul
deschiderii clopotului nu trebuie sa fie mai mic de 300 milimetri la navele cu
lungimea mai mare sau egala cu 20 metri. Atunci cand este posibil, se recomanda
instalarea unei limbi de clopot cu comanda mecanica, care sa asigure o forta de
impact constanta, insa trebuie sa fie posibila si o actionare manuala. Masa
limbii clopotului nu trebuie sa fie mai mica de 3% din masa clopotului."