LEGE Nr. 251
din 23 iunie 2006
pentru modificarea si
completarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 574 din 4 iulie 2006
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. - Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 251 din 22 martie 2004, cu modificările
ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Alineatul (1) al
articolului 1 va avea următorul cuprins:
„Art. 1. - (1) Prezenta lege reglementează regimul
general al raporturilor juridice dintre funcţionarii publici şi stat sau
administraţia publică locală, prin autorităţile administrative autonome ori
prin autorităţile şi instituţiile publice ale administraţiei publice centrale
şi locale, denumite în continuare raporturi de
serviciu."
2. Alineatele (1) şi (2) ale
articolului 2 vor avea următorul cuprins:
„Art. 2. - (1) Funcţia publică reprezintă ansamblul
atribuţiilor şi responsabilităţilor, stabilite în temeiul legii, în scopul
realizării prerogativelor de putere publică de către administraţia publică
centrală, administraţia publică locală şi autorităţile administrative autonome.
(2) Funcţionarul public este persoana numită, în
condiţiile legii, într-o funcţie publică. Persoana care a fost eliberată din
funcţia publică şi se află în corpul de rezervă al funcţionarilor publici îşi
păstrează calitatea de funcţionar public."
3. Litera c) a alineatului
(3) al articolului 2 va avea următorul cuprins:
,,c) elaborarea proiectelor politicilor şi
strategiilor, a programelor, a studiilor, analizelor şi statisticilor necesare
realizării şi implementării politicilor publice, precum şi a documentaţiei
necesare executării legilor, în vederea realizării competenţei autorităţii sau
instituţiei publice;".
4. Alineatul (5) al
articolului 2 va avea următorul cuprins:
„(5) In sensul prezentei legi,
totalitatea funcţionarilor publici din cadrul autorităţilor administrative
autonome şi din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice din administraţia
publică centrală şi locală constituie corpul funcţionarilor publici."
5. Alineatul (3) al
articolului 4 va avea următorul cuprins:
„(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2),
funcţiile publice de execuţie temporar vacante pe o perioadă de cel puţin o
lună pot fi ocupate pe perioadă determinată, astfel:
a) prin redistribuirea funcţionarilor publici din
corpul de rezervă care îndeplinesc condiţiile specifice pentru ocuparea
funcţiei publice respective;
b) prin numire pe perioadă determinată, prin concurs
în condiţiile legii, în situaţia în care în corpul de rezervă nu există
funcţionari publici care să îndeplinească cerinţele specifice pentru a fi redistribuiţi
în conformitate cu dispoziţiile prevăzute la lit. a). Persoana numită în aceste
condiţii dobândeşte calitatea de funcţionar public numai pe această perioadă şi
nu beneficiază la încetarea raportului de serviciu de dreptul de a intra în
corpul de rezervă al funcţionarilor publici."
6. Alineatul (2) al
articolului 5 va avea următorul cuprins:
„(2) Prin statutele speciale prevăzute la alin. (1) se
pot reglementa:
a) drepturi, îndatoriri şi
incompatibilităţi specifice, altele decât cele prevăzute de prezenta lege;
b) funcţii publice specifice."
7. După alineatul (2) al
articolului 5 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) In cazul statutelor speciale aplicabile serviciilor diplomatice şi consulare, precum şi poliţiştilor
şi altor structuri ale Ministerului Administraţiei şi Internelor, dispoziţiile
speciale pot reglementa prevederi de natura celor prevăzute la alin. (2),
precum şi cu privire la carieră."
8. Litera a) a articolului
6 va avea următorul cuprins:
,,a) personalului contractual salariat din aparatul
propriu al autorităţilor şi instituţiilor publice, care desfăşoară activităţi
de secretariat, administrative, protocol, gospodărire, întreţinere-reparaţii şi
de deservire, pază, precum şi altor categorii de personal care nu exercită
prerogative de putere publică. Persoanele care ocupă aceste funcţii nu au
calitatea de funcţionar public şi li se aplică legislaţia muncii;".
9. După litera b) a
alineatului (1) al articolului 7 se introduce o nouă literă, litera c), cu
următorul cuprins:
,,c) funcţii publice de stat, funcţii publice
teritoriale şi funcţii publice locale."
10. Alineatul (3) al
articolului 7 va avea următorul cuprins:
„(3) Funcţiile publice specifice reprezintă ansamblul
atribuţiilor şi responsabilităţilor cu caracter specific unor autorităţi şi
instituţii publice, stabilite în vederea realizării competenţelor lor
specifice, sau care necesită competenţe şi responsabilităţi specifice."
11. După alineatul (3) al
articolului 7 se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
„(4) Echivalarea funcţiilor publice specifice cu
funcţiile publice generale, în condiţiile legii, se face prin statutele
speciale prevăzute la art. 5 alin. (1) sau, la propunerea autorităţilor şi
instituţiilor publice, de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici."
12. După articolul 7 se
introduce un nou articol, articolul 71, cu următorul cuprins:
„Art. 71. - (1) Funcţiile
publice de stat sunt
funcţiile publice stabilite şi avizate, potrivit legii, în cadrul ministerelor,
organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi în
cadrul autorităţilor administrative autonome.
(2) Funcţiile publice
teritoriale sunt funcţiile publice stabilite şi
avizate, potrivit legii, în cadrul instituţiei prefectului, serviciilor publice
deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei
publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale.
(3) Funcţiile publice locale sunt funcţiile publice
stabilite şi avizate, potrivit legii, în cadrul aparatului propriu al
autorităţilor administraţiei publice locale şi al instituţiilor publice
subordonate acestora."
13. Articolul 8 va avea
următorul cuprins:
„Art. 8. - Funcţiile publice se împart în 3 clase,
definite în raport cu nivelul studiilor necesare ocupării funcţiei publice,
după cum urmează:
a) clasa I cuprinde funcţiile
publice pentru a căror ocupare se cer studii universitare de licenţă absolvite
cu diplomă, respectiv studii superioare de lungă durată, absolvite cu diplomă
de licenţă sau echivalentă;
b) clasa a II-a cuprinde funcţiile publice pentru a
căror ocupare se cer studii superioare de scurtă durată, absolvite cu diplomă;
c) clasa a III-a cuprinde funcţiile publice pentru a
căror ocupare se cer studii liceale, respectiv studii medii liceale, finalizate
cu diplomă de bacalaureat."
14. Alineatul (2) al
articolului 9 va avea următorul cuprins:
„(2) Funcţionarii publici numiţi în funcţiile publice
din clasele a II-a şi a III-a pot ocupa numai funcţii publice de
execuţie."
15. Alineatele (2) şi (3)
ale articolului 10 vor avea următorul cuprins:
„(2) Pot fi numite funcţionari publici debutanţi
persoanele care au promovat
concursul pentru ocuparea unei funcţii publice de grad
profesional debutant.
(3) Pot fi numiţi funcţionari publici definitivi:
a) funcţionarii publici debutanţi care au
efectuat perioada de stagiu
prevăzută de lege şi au obţinut rezultat corespunzător la evaluare;
b) persoanele care intră în
corpul funcţionarilor publici prin concurs şi care au vechimea în specialitatea
studiilor necesare ocupării funcţiei publice de minimum 12 luni, 8 luni şi,
respectiv, 6 luni, în funcţie de nivelul studiilor absolvite."
16. Articolul 11 va avea următorul cuprins:
„Art. 11. - Categoria înalţilor funcţionari publici
cuprinde persoanele care sunt numite în una dintre următoarele funcţii publice:
a) secretar general al Guvernului şi secretar general
adjunct al Guvernului;
b) secretar general din ministere
şi alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale;
c) prefect;
d) secretar general adjunct din ministere şi alte
organe de specialitate ale administraţiei publice centrale;
e) subprefect;
f) inspector guvernamental."
17. Articolul 12 va
avea următorul cuprins:
„Art. 12. - (1) Categoria funcţionarilor publici de
conducere cuprinde persoanele numite în una dintre următoarele funcţii publice:
a) director general şi director general adjunct din
aparatul autorităţilor administrative autonome, al ministerelor şi al
celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum
şi în funcţiile publice specifice asimilate acestora;
b) director şi director adjunct din aparatul
autorităţilor administrative autonome, al ministerelor şi al celorlalte organe
de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi în funcţiile
publice specifice asimilate acestora;
c) secretar al unităţii administrativ-teritoriale;
d) director executiv şi director executiv adjunct ai
serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale din unităţile
administrativ-teritoriale, în cadrul instituţiei prefectului, în cadrul
aparatului propriu al autorităţilor administraţiei publice locale şi al
instituţiilor publice subordonate acestora, precum şi în funcţiile publice
specifice asimilate acestora;
e) şef serviciu, precum şi în funcţiile publice
specifice asimilate acesteia;
f) şef birou, precum şi în funcţiile publice specifice asimilate acesteia.
(2) In cadrul autorităţilor administrative autonome
pot fi stabilite şi funcţiile publice prevăzute la alin. (1) lit. e) şi f),
precum şi alte funcţii publice prevăzute în reglementările specifice.
(3) Funcţiile publice prevăzute la alin. (1) lit. a)
se pot stabili şi în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice din
administraţia publică locală care au un număr de minimum 150 de posturi."
18. Articolul 13 va avea
următorul cuprins:
„Art. 13. - (1) Sunt funcţionari publici de execuţie
din clasa I persoanele numite
în următoarele funcţii publice generale: consilier, consilier juridic,
auditor, expert, inspector,
precum şi în funcţiile publice specifice asimilate acestora.
(2) Sunt funcţionari publici de execuţie din clasa a
II-a persoanele numite în funcţia publică generală de referent de specialitate,
precum şi în funcţiile publice specifice asimilate acesteia.
(3) Sunt funcţionari publici de execuţie din clasa a
III-a persoanele numite în funcţia publică generală de referent, precum şi în
funcţiile publice specifice asimilate acesteia."
19. Articolul 15 va avea
următorul cuprins:
„Art. 15. - (1) Inalţii funcţionari publici realizează
managementul de nivel superior în administraţia publică centrală şi în
autorităţile administrative autonome.
(2) Pentru a ocupa o funcţie publică corespunzătoare
categoriei înalţilor funcţionari publici persoana trebuie să îndeplinească
cumulativ următoarele condiţii:
a) cele prevăzute la art. 50;
b) studii universitare de
licenţă absolvite cu diplomă, respectiv studii superioare de lungă durată,
absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă;
c) cel puţin 5 ani vechime în specialitatea studiilor
necesare exercitării funcţiei publice;
d) a absolvit programele de formare specializată pentru ocuparea unei funcţii publice
corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici;
e) a promovat concursul naţional pentru intrarea în
categoria înalţilor funcţionari publici.
(3) Pentru ocuparea funcţiilor publice prevăzute la
art. 11 lit. a), b) şi d) se pot stabili condiţii specifice sau proceduri
specifice, în condiţiile legii."
20. Articolul 16 va avea
următorul cuprins:
„Art. 16. - Programele de formare specializată pentru
ocuparea unei funcţii publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari
publici se organizează în condiţiile legii."
21. Articolul 17 va avea
următorul cuprins:
„Art. 17. - (1) Intrarea în categoria înalţilor
funcţionari publici se face prin concurs naţional. Recrutarea se face de către
o comisie permanentă, independentă, formată din 7 membri, numiţi prin decizie a
primului-ministru. Membrii comisiei au mandate fixe de 10 ani şi jumătate şi
sunt numiţi prin rotaţie.
(2) Persoanele care au promovat concursul naţional
prevăzut la alin. (1) pot fi numite în funcţiile publice corespunzătoare
categoriei înalţilor funcţionari publici.
(3) Structura, criteriile de desemnare a membrilor,
atribuţiile şi modul de organizare şi funcţionare ale comisiei prevăzute la
alin. (1) se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Agenţiei Naţionale
a Funcţionarilor Publici."
22. Articolul 18 va avea
următorul cuprins:
„Art. 18. - (1) Numirea, modificarea, suspendarea,
încetarea raporturilor de serviciu, precum şi sancţionarea disciplinară a
înalţilor funcţionari publici se fac, în condiţiile legii, de către:
a) Guvern, pentru funcţiile publice prevăzute la art.
11 lit. a), c) şi e);
b) primul-ministru, pentru funcţiile publice prevăzute
la art. 11 lit. b), d) şi f).
(2) Numirea într-o funcţie publică prevăzută la art.
11 lit. a), b) şi d) se face dintre persoanele care îndeplinesc condiţiile
prevăzute la art. 15 alin. (2) şi (3).
(3) La eliberarea din funcţia publică, înalţii
funcţionari publici au dreptul la compensaţii materiale, stabilite potrivit
legii privind sistemul unitar de salarizare a funcţionarilor publici."
23. După articolul 18 se
introduce un nou articol, articolul 181, cu următorul cuprins:
„Art. 181. - (1)
Evaluarea performanţelor profesionale individuale ale înalţilor funcţionari
publici se face anual, în condiţiile legii.
(2) Evaluarea generală a înalţilor funcţionari
publici se face o dată la 2 ani, în scopul confirmării cunoştinţelor
profesionale, aptitudinilor şi abilităţilor necesare exercitării funcţiei
publice.
(3) Inalţii funcţionari publici au obligaţia de a urma
anual cursuri de perfecţionare profesională, în condiţiile legii.
(4) Evaluarea anuală prevăzută la alin. (1) şi
evaluarea generală prevăzută la alin. (2) se fac de către o comisie de
evaluare, ai cărei membri sunt numiţi prin decizie a primului-ministru, la
propunerea ministrului administraţiei şi internelor."
24. Litera j) a
alineatului (1) al articolului 20 va avea următorul cuprins:
,,j) aprobă condiţiile de participare şi procedura de
organizare a recrutării şi promovării pentru funcţiile publice pentru care
organizează concurs, avizează şi monitorizează recrutarea şi promovarea pentru
celelalte funcţii publice, în condiţiile prezentei legi;".
25. După litera p) a
alineatului (1) al articolului 20 se introduce o nouă literă, litera q), cu
următorul cuprins:
,,q) constată contravenţii şi aplică sancţiuni, în
condiţiile legii."
26. Articolul 21 va avea
următorul cuprins:
„Art. 21. - (1) Planul de ocupare a funcţiilor publice
stabileşte:
a) numărul maxim al funcţiilor publice rezervate
promovării funcţionarilor publici;
b) numărul maxim al funcţiilor publice care vor fi
rezervate în scopul promovării rapide;
c) numărul maxim al funcţiilor publice care vor fi
ocupate prin recrutare;
d) numărul maxim al funcţiilor publice care vor fi
înfiinţate;
e) numărul maxim al funcţiilor publice care vor fi
supuse reorganizării;
f) numărul maxim de funcţii publice pe fiecare clasă,
categorie şi pe grade profesionale;
g) numărul maxim al funcţiilor publice de conducere
şi al funcţiilor publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari
publici.
(2) Planul de ocupare a funcţiilor publice se
elaborează anual, cu consultarea sindicatelor reprezentative ale funcţionarilor
publici, astfel:
a) de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor
Publici, pe baza propunerilor ordonatorilor principali de credite, pentru
autorităţile şi instituţiile publice din administraţia publică centrală;
b) de către primar sau, după caz, de către
preşedintele consiliului judeţean, prin aparatul propriu de specialitate, pentru
autorităţile şi instituţiile publice din administraţia publică locală.
(3) Planul de ocupare a funcţiilor publice se
întocmeşte centralizat, pe fiecare ordonator principal de credite şi pe fiecare
instituţie din subordinea acesteia sau finanţată prin bugetul său.
(4) In situaţia prevăzută la alin. (2) lit. a),
planul de ocupare a funcţiilor publice se aprobă prin hotărâre a Guvernului. In
situaţia prevăzută la alin. (2) lit. b), planul de ocupare a funcţiilor publice
se aprobă prin hotărâre a consiliului local, respectiv a consiliului judeţean.
(5) Pentru autorităţile şi instituţiile publice din
administraţia publică locală, proiectul planului de ocupare a funcţiilor
publice se transmite Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici cu 45 de zile
înainte de data aprobării. In situaţia în care Agenţia Naţională a
Funcţionarilor Publici constată neregularităţi în structura acestuia,
autorităţile sau instituţiile publice au obligaţia de a modifica proiectul
planului de ocupare a funcţiilor publice, pe baza observaţiilor Agenţiei
Naţionale a Funcţionarilor Publici, în conformitate cu prevederile
legale."
27. Alineatul (2) al
articolului 23 va avea următorul cuprins:
„(2) Evidenţa funcţiilor publice şi a funcţionarilor
publici se ţine în cadrul fiecărei autorităţi sau instituţii publice, potrivit
formatului stabilit de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici.
Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia de a transmite Agenţiei
Naţionale a Funcţionarilor Publici toate informaţiile cuprinse în evidenţa
funcţiilor publice şi a funcţionarilor publici din cadrul acestora."
28. Articolul 27 va avea
următorul cuprins:
„Art. 27. - (1) Dreptul de asociere sindicală este
garantat funcţionarilor publici.
(2) Funcţionarii publici pot,
în mod liber, să înfiinţeze organizaţii sindicale, să adere la ele şi să
exercite orice mandat în cadrul acestora.
(3) In situaţia în care înalţii funcţionari publici
sau funcţionarii publici de conducere sunt aleşi în organele de conducere ale
organizaţiilor sindicale, aceştia au obligaţia ca în termen de 15 zile de la
alegerea în organele de conducere ale organizaţiilor sindicale să opteze pentru
una dintre cele două funcţii. In cazul în care funcţionarul public optează
pentru desfăşurarea activităţii în funcţia de conducere în organizaţiile
sindicale, raporturile de serviciu ale acestuia se suspendă pe o perioadă egală
cu cea a mandatului în funcţia de conducere din organizaţia sindicală.
(4) Funcţionarii publici se pot asocia în organizaţii
profesionale sau în alte organizaţii având ca scop protejarea intereselor
profesionale."
29. Articolul 28 va avea
următorul cuprins:
„Art. 28. - (1) Funcţionarilor publici le este
recunoscut dreptul la grevă, în condiţiile legii.
(2) Funcţionarii publici care se află în grevă nu
beneficiază de salariu şi alte drepturi salariale pe durata grevei."
30. Litera d) a
alineatului (1) al articolului 29 va avea următorul cuprins:
,,d) suplimentul corespunzător treptei de
salarizare."
31. Articolul 31 se
abrogă.
32. Alineatul (1) al
articolului 32 va avea următorul cuprins:
„Art. 32. - (1) Durata normală a timpului de lucru
pentru funcţionarii publici este, de regulă, de 8 ore pe zi şi de 40 de ore pe
săptămână."
33. Articolul 33 va avea
următorul cuprins:
„Art. 33. - (1) Funcţionarii publici pot fi aleşi sau
numiţi într-o funcţie de demnitate publică, în condiţiile legii.
(2) Inalţii funcţionari publici şi funcţionarii
publici de conducere pot fi numiţi în funcţii de demnitate publică numai după
încetarea, în condiţiile legii, a raporturilor de serviciu.
(3) Inalţii funcţionari publici şi funcţionarii
publici de conducere pot candida pentru funcţii de demnitate publică numai după
încetarea, în condiţiile legii, a raporturilor de serviciu."
34. Alineatul (2) al
articolului 36 se abrogă.
35. După alineatul (2) al
articolului 40 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul
cuprins:
„(3) Măsurile speciale de protecţie pentru funcţionarii
publici cu atribuţii de control şi inspecţie, executare silită a creanţelor
bugetare, precum şi pentru alte categorii de funcţionari publici care
desfăşoară activităţi cu grad ridicat de risc profesional se stabilesc prin
acte normative, la propunerea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici sau
de către autorităţi şi instituţii publice, cu avizul Agenţiei Naţionale a
Funcţionarilor Publici."
36. Articolul 43 va avea
următorul cuprins:
„Art. 43. - (1) Funcţionarilor publici le este interzis
să ocupe funcţii de conducere în structurile sau organele de conducere, alese
sau numite, ale partidelor politice, definite conform statutului acestora, ale
organizaţiilor cărora le este aplicabil acelaşi regim juridic ca şi partidelor
politice sau ale fundaţiilor ori asociaţiilor care funcţionează pe lângă partidele politice.
(2) Inalţilor funcţionari publici le este interzis să
facă parte din partide politice, organizaţii cărora le este aplicabil acelaşi
regim juridic ca şi partidelor politice sau din fundaţiile ori asociaţiile care
funcţionează pe lângă partidele politice.
(3) Funcţionarii publici au obligaţia ca, în
exercitarea atribuţiilor ce le revin, să se abţină de la exprimarea sau
manifestarea publică a convingerilor şi preferinţelor lor politice, să nu
favorizeze vreun partid politic sau vreo organizaţie căreia îi este aplicabil
acelaşi regim juridic ca şi partidelor politice."
37. Articolul 48 se abrogă.
38. După articolul 49 se
introduce o nouă secţiune, secţiunea a 3-a „Perfecţionarea profesională a
funcţionarilor publici", cuprinzând articolele 491- 494, cu
următorul cuprins:
„SECŢIUNEA a 3-a
Perfecţionarea profesională a funcţionarilor
publici
Art. 491. -
Funcţionarii publici au dreptul şi obligaţia de a-şi îmbunătăţi în mod continuu
abilităţile şi pregătirea profesională.
Art. 492. - (1) Autorităţile
şi instituţiile publice au obligaţia să prevadă în bugetul anual propriu sumele
necesare pentru acoperirea cheltuielilor de perfecţionare profesională a
funcţionarilor publici organizată la iniţiativa ori în interesul autorităţii
sau instituţiei publice.
(2) Pe perioada în care funcţionarii publici urmează
forme de perfecţionare profesională, beneficiază de drepturile salariale
cuvenite, în situaţia în care acestea sunt:
a) organizate la iniţiativa ori în interesul
autorităţii sau instituţiei publice;
b) urmate la iniţiativa funcţionarului public, cu
acordul conducătorului autorităţii sau instituţiei publice.
(3) Funcţionarii publici care urmează forme de
perfecţionare profesională, a căror durată este mai mare de 90 de zile într-un
an calendaristic, organizate în ţară sau în străinătate, finanţate din bugetul
de stat sau bugetul local, sunt obligaţi să se angajeze în scris că vor lucra
în administraţia publică între 2 şi 5 ani de la terminarea programelor,
proporţional cu numărul zilelor de perfecţionare profesională, dacă pentru
programul respectiv nu este prevăzută o altă perioadă.
(4) Funcţionarii publici care au urmat forme de
perfecţionare profesională, în condiţiile alin. (3), ale căror raporturi de
serviciu încetează, potrivit dispoziţiilor art. 84 lit. b), d) şi e), ale art.
841 alin. (1) lit.
f) şi g) sau ale art. 842 alin. (1) lit. d), înainte de împlinirea termenului prevăzut sunt
obligaţi să restituie contravaloarea cheltuielilor efectuate pentru
perfecţionare, precum şi, după caz, drepturile salariale primite pe perioada
perfecţionării, calculate în condiţiile legii proporţional cu perioada rămasă
până la împlinirea termenului.
(5) Prevederile alin. (4) nu se aplică în cazul în
care funcţionarul public nu mai deţine funcţia publică din motive neimputabile
acestuia.
(6) In cazul în care persoanele care au urmat o formă
de perfecţionare, dar nu au absolvit-o din vina lor, sunt obligate să restituie
instituţiei sau autorităţii publice contravaloarea cheltuielilor efectuate
pentru perfecţionare, precum şi drepturile salariale primite în perioada
perfecţionării, calculate în condiţiile legii, dacă acestea au fost suportate
de autoritatea sau instituţia publică.
Art. 493. - Nu
constituie forme de perfecţionare profesională şi nu pot fi finanţate din
bugetul de stat sau din bugetul local studiile universitare sau studiile de
doctorat.
Art. 494. -
Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să comunice anual Agenţiei
Naţionale a Funcţionarilor Publici, în condiţiile legii, planul de perfecţionare
profesională a funcţionarilor publici, precum şi fondurile prevăzute în bugetul
anual propriu pentru acoperirea cheltuielilor de perfecţionare profesională a
funcţionarilor publici, organizate la iniţiativa ori în interesul autorităţii
sau instituţiei publice."
39. Litera i) a
articolului 50 va avea următorul cuprins:
,,i) nu a fost destituită dintr-o funcţie publică sau
nu i-a încetat contractul individual de muncă pentru motive disciplinare în
ultimii 7 ani;".
40. După articolul 50 se introduce un nou articol, articolul 501, cu următorul cuprins:
„Art. 501. -
Ocuparea funcţiilor publice vacante şi a funcţiilor publice temporar vacante se
poate face numai în condiţiile prezentei legi."
41. Articolul 51 va avea
următorul cuprins:
„Art. 51. - Ocuparea funcţiilor
publice se face prin:
a) promovare;
b) transfer;
c) redistribuire;
d) recrutare;
e) alte modalităţi prevăzute expres de prezenta
lege."
42. După articolul 51 se
introduc trei noi articole, articolele 511, 512 şi 513, cu următorul cuprins:
„Art. 511. - (1)
Recrutarea în vederea intrării în corpul funcţionarilor publici se face prin
concurs, în limita funcţiilor publice vacante rezervate în acest scop prin
planul de ocupare a funcţiilor publice.
(2) Condiţiile de participare şi procedura de
organizare a concursului se stabilesc potrivit legii.
(3) Concursul are la bază principiile competiţiei
deschise, transparenţei, meritelor profesionale şi competenţei, precum şi cel
al egalităţii accesului la funcţiile publice pentru fiecare cetăţean care
îndeplineşte condiţiile legale.
(4) Anunţul privind concursul se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea a III-a, şi într-un cotidian de largă circulaţie,
cu cel puţin 30 de zile înainte de data desfăşurării concursului. In mod
excepţional, termenul de 30 de zile poate fi redus, în condiţiile legii, pentru
concursul organizat în vederea ocupării funcţiilor publice de execuţie temporar
vacante.
(5) Condiţiile minime de vechime în specialitatea
studiilor necesare participării la concursul de recrutare organizat pentru
ocuparea funcţiilor publice de execuţie se stabilesc astfel:
a) un an în specialitatea studiilor necesare
exercitării funcţiei publice, pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie de
grad profesional asistent din clasa I, 8 luni pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie de grad
profesional asistent din clasa a II-a sau 6 luni pentru ocuparea funcţiilor
publice de execuţie de grad profesional asistent din clasa a III-a;
b) 5 ani în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice, pentru ocuparea
funcţiilor publice de execuţie de grad profesional principal;
c) 9 ani în specialitatea studiilor necesare
exercitării funcţiei publice, pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie de
grad profesional superior.
(6) Condiţiile minime de vechime în specialitatea
studiilor necesare participării la concursul de recrutare organizat pentru ocuparea funcţiilor
publice de conducere se stabilesc astfel:
a) 2 ani în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice, pentru ocuparea funcţiilor publice de
conducere de: şef birou, şef serviciu şi secretar al comunei, precum şi a
funcţiilor publice specifice asimilate acestora;
b) 5 ani în specialitatea studiilor necesare
exercitării funcţiei publice, pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere,
altele decât cele prevăzute la lit. a).
(7) Pentru participarea la concursul de recrutare
organizat pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere, candidaţii trebuie
să fi absolvit studii de masterat sau postuniversitare în domeniul
administraţiei publice, management ori în specialitatea studiilor necesare
exercitării funcţiei publice.
Art. 512. - (1)
Concursul de recrutare pentru funcţiile publice vacante din autorităţile şi
instituţiile publice centrale este organizat, în condiţiile legii, astfel:
a) de către comisia prevăzută la art. 17 alin. (1)
pentru înalţii funcţionari publici. Secretariatul tehnic al comisiei se asigură
de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici;
b) de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor
Publici, pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere generale şi specifice;
c) de către autorităţi şi instituţii publice, cu
avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, pentru ocuparea funcţiilor
publice de execuţie generale şi specifice.
(2) Concursul de recrutare pentru funcţiile publice
vacante din autorităţile şi instituţiile publice din administraţia publică
locală este organizat, în condiţiile legii, astfel:
a) de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici,
pentru funcţiile publice de conducere din următoarele domenii: protecţia
copilului, evidenţa informatizată a persoanei, audit public intern,
financiar-contabilitate, urbanism şi arhitectură, resurse umane, integrare
europeană, pentru secretarii unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi
pentru funcţiile publice de execuţie din domeniul auditului public intern;
b) de către autorităţi şi instituţii publice, pentru
ocuparea funcţiilor publice vacante, altele decât cele prevăzute la lit. a).
(3) In situaţia prevăzută la
alin. (2) lit. b), autorităţile şi instituţiile publice din administraţia
publică locală au obligaţia de a informa Agenţia Naţională a Funcţionarilor
Publici înainte cu 10 zile de demararea procedurii de organizare şi desfăşurare
a concursurilor. In situaţia în care Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici
constată că nu sunt îndeplinite condiţiile legale privind organizarea şi
desfăşurarea concursurilor dispune amânarea sau suspendarea organizării şi
desfăşurării concursului.
(4) Agenţia Naţională a
Funcţionarilor Publici poate delega autorităţilor sau instituţiilor publice, în
condiţiile legii, competenţa de a organiza concursuri de recrutare pentru
ocuparea funcţiilor publice de conducere generale şi specifice.
Art. 513. - Concursul
pentru admiterea la programele organizate în condiţiile legii pentru obţinerea
statutului de manager public se organizează şi se gestionează de instituţiile
abilitate potrivit legii să organizeze astfel de programe, cu avizul Agenţiei
Naţionale a Funcţionarilor Publici."
43. Alineatul (3) al
articolului 52 se abrogă.
44. Alineatul (2) al
articolului 53 va avea următorul cuprins:
„(2) In cazul prevăzut la alin. (1) lit. b) perioada de
stagiu nu constituie vechime necesară pentru ocuparea unei funcţii publice."
45. Alineatele (1), (2),
(3) şi (7) ale articolului 54 vor avea următorul cuprins:
„Art. 54. - (1) Numirea în funcţiile publice din
categoria înalţilor funcţionari publici se face în conformitate cu dispoziţiile
art. 18 alin. (1).
(2) Numirea în funcţiile
publice de conducere pentru care se organizează concurs în condiţiile art. 512 alin. (1) lit. b) şi alin. (2) lit.
a) se face prin actul administrativ emis de conducătorii autorităţilor sau
instituţiilor publice din administraţia publică centrală şi locală, la
propunerea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.
(3) Numirea în funcţiile publice pentru care se
organizează concurs în condiţiile art. 512 alin. (1) lit. c) şi alin. (2) lit. b) se face prin actul
administrativ emis de conducătorii autorităţilor şi instituţiilor publice din
administraţia publică centrală şi locală.
........................................................................................................................................................................ .....................................................................
(7) Depunerea jurământului
prevăzut la alin. (6) se consemnează în scris. Refuzul depunerii jurământului
se consemnează în scris şi atrage revocarea actului administrativ de numire în
funcţia publică. Obligaţia de organizare a depunerii jurământului aparţine
persoanei care are competenţa legală de numire."
46. Articolul 55 va avea
următorul cuprins:
„Art. 55. - In carieră, funcţionarul public poate
promova în funcţia publică şi poate avansa în treptele de salarizare, în
condiţiile legii. Promovarea în clasă, promovarea în grade profesionale şi
avansarea în trepte de salarizare nu sunt condiţionate de existenţa unui post
vacant."
47. Articolul 56 va avea
următorul cuprins:
„Art. 56. - (1) Promovarea este modalitatea de
dezvoltare a carierei prin ocuparea unei funcţii publice
superioare.
(2) Promovarea în gradul profesional imediat superior
celui deţinut de funcţionarul public se face prin concurs sau examen, organizat
anual, prin transformarea postului ocupat de funcţionarul public ca urmare a
promovării concursului sau examenului. Fişa postului funcţionarului public care
a promovat în funcţia publică se completează cu noi atribuţii şi
responsabilităţi."
48. Articolul 57 va avea
următorul cuprins:
„Art. 57. - (1) Examenul de promovare în gradul
profesional se organizează de autoritatea sau instituţia publică, cu avizul
Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, în limita funcţiilor publice
rezervate promovării, cu încadrarea în fondurile bugetare alocate.
(2) Pentru a participa la examenul de promovare în
gradul profesional imediat superior celui deţinut,
funcţionarul public trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a) să aibă cel puţin 4 ani vechime în gradul
profesional al funcţiei publice din care promovează;
b) să aibă cel puţin 2 ani vechime în treapta de
salarizare din care avansează;
c) să fi obţinut cel puţin calificativul «bine» la
evaluarea performanţelor individuale în ultimii 2 ani;
d) să nu aibă în cazierul administrativ o sancţiune
disciplinară neradiată în condiţiile prezentei legi.
(3) Funcţionarii publici care
nu îndeplinesc condiţiile de vechime prevăzute pentru promovarea în gradul
profesional imediat superior celui deţinut pot participa la concursul
organizat, în condiţiile legii, în vederea promovării rapide în funcţia
publică."
49. Articolul 58 va
avea următorul cuprins:
„Art. 58. - Pentru a participa la concursul de
promovare într-o funcţie publică de conducere, funcţionarii publici trebuie să
îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a) să fie absolvenţi de masterat sau de studii
postuniversitare în domeniul administraţiei publice, management sau în
specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice;
b) să fie numiţi într-o funcţie publică din clasa I;
c) să îndeplinească cerinţele specifice prevăzute în
fişa postului;
d) să îndeplinească condiţiile prevăzute la art. 511 alin. (6);
e) să nu aibă în cazierul administrativ o sancţiune
disciplinară neradiată în condiţiile prezentei legi."
50. După articolul 58 se
introduce un nou articol, articolul 581, cu următorul cuprins:
„Art. 581. -
Avansarea în trepte de salarizare se face în condiţiile legii privind sistemul
unitar de salarizare a funcţionarilor publici."
51. Articolul 59 va avea
următorul cuprins:
„Art. 59. - (1) In urma dobândirii unei diplome de
studii de nivel superior în specialitatea în care îşi
desfăşoară activitatea, funcţionarii publici de execuţie au dreptul de a
participa la examenul organizat pentru ocuparea unei funcţii publice într-o
clasă superioară celei în care sunt încadraţi, în condiţiile legii.
(2) Promovarea în condiţiile alin. (1) se face prin
transformarea postului ocupat de funcţionarul public ca urmare a promovării
examenului."
52. Alineatele (2), (3) şi
(4) ale articolului 60 vor avea următorul cuprins:
„(2) In urma evaluării performanţelor profesionale
individuale, funcţionarului public i se acordă unul dintre următoarele calificative:
«foarte bine», «bine», «satisfăcător», «nesatisfăcător».
(3) Calificativele obţinute la evaluarea profesională
sunt avute în vedere la:
a) avansarea în treptele de salarizare;
b) promovarea într-o funcţie publică superioară;
c) eliberarea din funcţia publică.
(4) In cadrul procesului de evaluare a performanţelor
profesionale ale funcţionarilor publici se stabilesc cerinţele de formare
profesională a funcţionarilor publici."
53. După articolul 60 se
introduce secţiunea a 5-a „Sistemul de promovare rapidă în funcţia
publică", cuprinzând articolele 601 şi 602 cu următorul cuprins:
„SECŢIUNEA a 5-a
Sistemul de promovare rapidă în funcţia publică
Art. 601. - (1) Pot
beneficia de sistemul de promovare rapidă în funcţia publică:
a) persoanele care au absolvit programe organizate, în
condiţiile legii, pentru obţinerea statutului de manager public;
b) funcţionarii publici care au promovat concursul
prevăzut la art. 57 alin. (3).
(2) Pot participa la concursul prevăzut la alin. (1)
lit. b) funcţionarii publici care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) au cel puţin 1 an vechime în gradul profesional al
funcţiei publice din care promovează;
b) au obţinut calificativul «foarte bine» la
evaluarea performanţelor profesionale individuale din ultimul an;
c) nu au în cazierul administrativ o sancţiune
disciplinară neradiată în condiţiile prezentei legi;
d) au urmat cel puţin o formă de perfecţionare
profesională în ultimul an.
(3) Concursul pentru promovarea rapidă prevăzut la
art. 57 alin. (3) se organizează anual, de către Agenţia Naţională a
Funcţionarilor Publici, în limita numărului de funcţii publice rezervate
promovării rapide.
Art. 602. - (1)
Perioada în care o persoană a urmat programe organizate, în condiţiile legii,
pentru obţinerea statutului de manager public este asimilată perioadei de
stagiu.
(2) In cazul nepromovării programelor prevăzute la
alin. (1), perioada de stagiu nu constituie vechime în specialitatea studiilor
necesare ocupării funcţiilor publice şi nici vechime în funcţia publică."
54. Articolul 62 va avea
următorul cuprins:
„Art. 62. - (1) In cadrul autorităţilor şi
instituţiilor publice se constituie comisii paritare.
(2) In alcătuirea comisiei paritare intră un număr
egal de reprezentanţi desemnaţi de conducătorul autorităţii sau instituţiei
publice şi de sindicatul reprezentativ al funcţionarilor publici. In cazul în
care sindicatul nu este reprezentativ sau funcţionarii publici nu sunt
organizaţi în sindicat, reprezentanţii lor vor fi desemnaţi prin votul
majorităţii funcţionarilor publici din respectiva autoritate sau instituţie
publică.
(3) Modul de constituire, organizare şi funcţionare a
comisiilor paritare, precum şi componenţa, atribuţiile şi procedura de lucru
ale acestora se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Agenţiei
Naţionale a Funcţionarilor Publici."
55. Alineatele (1) şi (2)
ale articolului 63 vor avea următorul cuprins:
„Art. 63. - (1) Comisiile
paritare sunt consultate în următoarele situaţii:
a) la stabilirea măsurilor de îmbunătăţire a
activităţii autorităţilor şi instituţiilor publice pentru care sunt
constituite;
b) la stabilirea oricăror măsuri privind pregătirea
profesională a funcţionarilor publici, dacă costurile acestora sunt suportate
din fonduri bugetare;
c) la stabilirea programului de lucru de către
conducătorul autorităţii sau instituţiei publice;
d) alte situaţii prevăzute de lege.
(2) In exercitarea atribuţiilor,
comisiile paritare emit avize consultative."
56. După articolul 64 se
introduce un nou articol, articolul 641, cu următorul cuprins:
„Art. 641. - (1)
Orice persoană care se consideră vătămată într-un drept al său sau într-un
interes legitim se poate adresa instanţei judecătoreşti, în condiţiile legii,
împotriva autorităţii sau instituţiei publice care a emis actul sau care a
refuzat să rezolve cererea referitoare la un drept subiectiv sau la un interes
legitim.
(2) In cazul în care acţiunea se admite şi se constată
vinovăţia funcţionarului public, persoana respectivă va fi obligată la plata
daunelor, solidar cu autoritatea sau instituţia publică.
(3) Răspunderea juridică a funcţionarului public nu
se poate angaja dacă acesta a respectat prevederile legale şi procedurile
administrative aplicabile autorităţii sau instituţiei publice în care îşi
desfăşoară activitatea."
57. Litera k) a
alineatului (2) al articolului 65 va avea următorul cuprins:
„k) alte fapte prevăzute ca abateri disciplinare în
actele normative din domeniul funcţiei publice şi funcţionarilor publici."
58. Litera d) a
alineatului (3) al articolului 65 va avea următorul cuprins:
„d) retrogradarea în treptele de salarizare sau
retrogradarea în funcţia publică pe o perioadă de până la un an;".
59. Alineatul (5) al
articolului 65 va avea următorul cuprins:
„(5) Sancţiunile disciplinare se aplică în termen de
cel mult 1 an de la data sesizării comisiei de disciplină cu privire la
săvârşirea abaterii disciplinare, dar nu mai târziu de 2 ani de la data
săvârşirii abaterii disciplinare."
60. După alineatul (5) al articolului
65 se introduc două noi alineate, alineatele (6) şi (7), cu următorul cuprins:
„(6) In cazul în care fapta funcţionarului public a
fost sesizată ca abatere disciplinară şi ca infracţiune, procedura angajării
răspunderii disciplinare se suspendă până la dispunerea neînceperii urmăririi
penale, scoaterii de sub urmărire penală ori încetării urmăririi penale sau
până la data la care instanţa judecătorească dispune achitarea
sau încetarea procesului penal.
(7) Pe perioada cercetării administrative, în situaţia
în care funcţionarul public care a săvârşit o abatere disciplinară poate
influenţa cercetarea administrativă, conducătorul autorităţii sau instituţiei
publice are obligaţia de a interzice accesul acestuia la documentele care pot
influenţa cercetarea sau, după caz, de a dispune mutarea temporară a
funcţionarului public în cadrul altui compartiment sau altei structuri a
autorităţii ori instituţiei publice."
61. Articolul 66 va
avea următorul cuprins:
„Art. 66. - (1) Sancţiunea disciplinară prevăzută la
art. 65 alin. (3) lit. a) se poate aplica direct de către persoana care are
competenţa legală de numire în funcţia publică.
(2) Sancţiunile disciplinare prevăzute la art. 65
alin. (3) lit. b)-e) se aplică de persoana care are competenţa legală de numire
în funcţia publică, la propunerea comisiei de disciplină.
(3) Sancţiunile disciplinare nu pot fi aplicate decât
după cercetarea prealabilă a faptei săvârşite şi după audierea funcţionarului
public. Audierea funcţionarului public trebuie consemnată în scris, sub
sancţiunea nulităţii. Refuzul funcţionarului public de a se prezenta la audieri
sau de a semna o declaraţie privitoare la abaterile disciplinare care i se
impută se consemnează într-un proces-verbal."
62. Articolul 67 va avea
următorul cuprins:
„Art. 67. - (1) Pentru analizarea faptelor sesizate ca
abateri disciplinare şi propunerea sancţiunii disciplinare aplicabile
funcţionarilor publici din autorităţile sau instituţiile publice se constituie
comisii de disciplină.
(2) Din comisia de disciplină
face parte şi un reprezentant al organizaţiei sindicale reprezentative sau,
după caz, un reprezentant desemnat prin votul majorităţii funcţionarilor
publici pentru care este organizată comisia de disciplină, în cazul în care
sindicatul nu este reprezentativ sau funcţionarii publici nu sunt organizaţi în
sindicat.
(3) Comisia de disciplină poate desemna unul sau mai
mulţi membri şi, după caz, poate solicita compartimentelor de control din
cadrul autorităţilor sau instituţiilor publice să cerceteze faptele sesizate şi
să prezinte rezultatele activităţii de cercetare.
(4) Comisia de disciplină pentru înalţii funcţionari
publici este compusă din 5 înalţi funcţionari publici, numiţi prin decizia
primului-ministru, la propunerea ministrului administraţiei şi internelor.
(5) Modul de constituire, organizare şi funcţionare a
comisiilor de disciplină, precum şi componenţa, atribuţiile, modul de sesizare
şi procedura de lucru ale acestora se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, la
propunerea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici."
63. Alineatele (2) şi (3)
ale articolului 74 vor avea următorul cuprins:
„(2) In cazul în care funcţionarul public este trimis
în judecată pentru săvârşirea unei infracţiuni de natura celor prevăzute la
art. 50 lit. h), persoana care are competenţa legală de numire în funcţia
publică va dispune suspendarea funcţionarului public din funcţia publică pe
care o deţine.
(3) Dacă instanţa judecătorească dispune achitarea sau
încetarea procesului penal, suspendarea din funcţia publică încetează, iar
funcţionarul public respectiv îşi va relua activitatea în funcţia publică
deţinută anterior şi îi vor fi achitate drepturile salariale aferente perioadei
de suspendare."
64. După alineatul (4) al
articolului 74 se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul
cuprins:
„(5) De la momentul începerii urmăririi penale, în
situaţia în care funcţionarul public poate influenţa cercetarea,persoana care
are competenţa numirii în funcţia publică are obligaţia să dispună mutarea
temporară a funcţionarului public în cadrul altui compartiment sau altei
structuri fără personalitate juridică a autorităţii ori instituţiei
publice."
65. Articolul 75 va avea
următorul cuprins:
„Art. 75. - (1) Mobilitatea în cadrul corpului funcţionarilor
publici se realizeză prin modificarea raporturilor de serviciu, astfel:
a) pentru eficientizarea activităţii autorităţilor şi
instituţiilor publice;
b) în interes public;
c) în interesul funcţionarului public, pentru
dezvoltarea carierei în funcţia publică.
(2) Modificarea raporturilor
de serviciu ale funcţionarilor publici de execuţie şi funcţionarilor publici de
conducere are loc prin:
a) delegare;
b) detaşare;
c) transfer;
d) mutarea în cadrul altui compartiment sau altei
structuri fără personalitate juridică a autorităţii sau instituţiei publice;
e) exercitarea cu caracter temporar a unei funcţii
publice de conducere.
(3) Dacă mobilitatea funcţionarilor publici de
execuţie şi a funcţionarilor publici de conducere se dispune în interes public,
în condiţiile legii, funcţionarii publici nu pot refuza aplicarea măsurilor
prevăzute la alin. (2) lit. b) şi d), cu excepţia cazurilor prevăzute la art.
77 alin. (3), sub sancţiunea eliberării din funcţia publică. In aceste cazuri,
modificarea raportului de serviciu se dispune de către persoana care are
competenţa de numire în funcţia publică, cu avizul sau la solicitarea Agenţiei
Naţionale a Funcţionarilor Publici."
66. Alineatul (3) al
articolului 76 va avea următorul cuprins:
„(3) Delegarea pe o perioadă mai mare de 60 de zile
calendaristice în cursul unui an calendaristic se poate dispune numai cu
acordul scris al funcţionarului public."
67. Alineatul (2) al
articolului 77 va avea următorul cuprins:
„(2) Detaşarea se poate dispune dacă pregătirea
profesională a funcţionarului public corespunde atribuţiilor şi
responsabilităţilor funcţiei publice, cu respectarea categoriei, clasei şi
gradului profesional al funcţionarului public. Detaşarea se poate dispune şi pe
o funcţie publică de conducere, cu aplicarea dispoziţiilor art. 80 alin. (2),
dacă funcţionarul public îndeplineşte condiţiile de studii şi vechime în
specialitatea studiilor şi dacă nu există în cadrul autorităţii sau instituţiei
publice funcţionari publici care să exercite cu caracter temporar funcţia
publică. Funcţionarul public poate fi detaşat pe o funcţie publică inferioară,
numai cu acordul său scris."
68. Alineatele (1), (4) şi
(5) ale articolului 78 vor avea următorul cuprins:
„Art. 78. - (1) Transferul poate avea loc după cum
urmează:
a) în interesul serviciului;
b) la cererea funcţionarului public.
................................................................................................................................................
(4) Transferul în interesul serviciului se face într-o funcţie publică de aceeaşi categorie, clasă şi grad
profesional cu funcţia publică deţinută de funcţionarul public sau într-o
funcţie publică de nivel inferior.
(5) Transferul la cerere se face într-o funcţie
publică de aceeaşi categorie, clasă şi grad profesional sau într-o funcţie
publică de nivel inferior, în urma aprobării cererii de transfer a
funcţionarului public de către conducătorul autorităţii sau instituţiei publice
la care se solicită transferul. In acest caz, transferul poate avea loc numai
între autorităţi sau instituţii publice din administraţia publică centrală,
între autorităţi administrative autonome ori, după caz, între autorităţi sau
instituţii publice din administraţia publică locală."
69. După alineatul (5) al
articolului 78 se introduc două noi alineate, alineatele (6) şi (7), cu
următorul cuprins:
„(6) In cazul funcţionarilor publici de conducere
transferul se poate realiza pe funcţii publice de conducere ale căror atribuţii
sunt similare cu atribuţiile funcţiei publice de pe care se efectuează
transferul, cu respectarea prevederilor alin. (2), (4) şi (5).
(7) Autorităţile sau instituţiile publice au obligaţia
de a asigura publicitatea funcţiilor publice vacante care pot fi ocupate prin
transfer la cerere. In situaţia în care doi sau mai mulţi funcţionari publici
solicită ocuparea unei funcţii publice vacante prin transfer la cerere,
selecţia se face pe bază de interviu."
70. Alineatul (2) al
articolului 79 va avea următorul cuprins:
„(2) Mutarea definitivă în cadrul altui compartiment
poate avea loc în următoarele situaţii:
a) când se dispune de către conducătorul autorităţii
sau instituţiei publice în care îşi desfăşoară activitatea funcţionarul public,
pe o funcţie publică vacantă de aceeaşi categorie, clasă şi grad profesional
sau cu repartizarea postului corespunzător funcţiei publice deţinute, cu
respectarea pregătirii profesionale a funcţionarului public şi a salariului
acestuia. In acest caz este necesar acordul scris al funcţionarului public;
b) la solicitarea justificată
a funcţionarului public, cu aprobarea conducătorului autorităţii sau
instituţiei publice, pe o funcţie publică de aceeaşi categorie, clasă şi grad
profesional, cu respectarea pregătirii profesionale a funcţionarului public;
c) în alte situaţii prevăzute de dispoziţiile
legale."
71. După alineatul (3) al
articolului 79 se introduc trei noi alineate, alineatele (4), (5) şi (6), cu
următorul cuprins:
„(4) Mutarea temporară sau definitivă în cadrul altui
compartiment poate fi solicitată de funcţionarul public în cazul în care starea
sănătăţii, dovedită cu certificat medical, nu îi mai permite desfăşurarea
activităţii în acel compartiment. Mutarea se poate face pe o funcţie publică
corespunzătoare, dacă funcţionarul public în cauză este apt profesional să
îndeplinească noile atribuţii care îi revin.
(5) Dacă mutarea se dispune în altă localitate,
funcţionarul public beneficiază de drepturile prevăzute la art. 78 alin. (3).
(6) Funcţionarul public poate refuza mutarea în cadrul
altei structuri a autorităţii sau instituţiei publice în altă localitate, dacă
se află într-una dintre situaţiile prevăzute la art. 77 alin. (3)."
72. Articolul 80 va avea
următorul cuprins:
„Art. 80. - (1) Exercitarea cu caracter temporar a unei
funcţii publice de conducere se realizează prin promovarea temporară a unui
funcţionar public care îndeplineşte condiţiile specifice pentru ocuparea
acestei funcţii publice şi care nu are în cazierul administrativ sancţiuni
disciplinare neradiate în condiţiile prezentei legi.
(2) Dacă funcţia publică este vacantă, măsura
prevăzută la alin. (1) se dispune de către persoana care are competenţa numirii
în funcţia publică, pe o perioadă de maximum 6 luni într-un an calendaristic,
astfel:
a) cu avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici, pentru funcţiile din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice din
administraţia publică centrală;
b) cu obligaţia înştiinţării înainte cu cel puţin 10
zile a Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, pentru funcţiile publice
din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice din administraţia publică
locală. In situaţia în care Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici constată
că nu sunt îndeplinite condiţiile legale privind exercitarea cu caracter
temporar a unei funcţii publice de conducere, dispune neefectuarea măsurii sau,
după caz, încetarea acesteia.
(3) In mod excepţional, perioada prevăzută la alin.
(2) poate fi prelungită cu maximum 3 luni, cu avizul Agenţiei Naţionale a
Funcţionarilor Publici, dacă autoritatea sau instituţia publică a organizat
concurs de recrutare sau promovare şi funcţia publică nu a fost ocupată, în
condiţiile legii.
(4) Dacă funcţia publică este temporar vacantă, măsura
prevăzută la alin. (1) se dispune de către persoana care are competenţa numirii
în funcţia publică, până la data încetării suspendării din funcţia publică, a
detaşării titularului funcţiei publice sau, după caz, a radierii din cazierul
administrativ al titularului funcţiei publice a sancţiunii disciplinare
prevăzute la art. 65 alin. (3) lit. d).
(5) Dacă salariul corespunzător funcţiei publice pe
care o exercită cu caracter temporar este mai mare, funcţionarul public are
dreptul la acest salariu."
73. După articolul 80 se
introduce un nou articol, articolul 801, cu următorul cuprins:
„Art. 801. - (1)
Inalţii funcţionari publici sunt supuşi mobilităţii în funcţie şi prezintă
disponibilitate la numirile în funcţiile publice prevăzute la art. 11, cu
respectarea prevederilor art. 15 alin. (3).
(2) Refuzul neîntemeiat al numirilor prevăzute la
alin. (1) atrage eliberarea din funcţia publică.
(3) Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia
de a asigura decontarea cheltuielilor ocazionate de mobilitate, precum şi
locuinţe de serviciu, în condiţiile legii."
74. Literele a) şi h) ale
alineatului (1) al articolului 81 vor avea următorul cuprins:
„a) este numit sau ales într-o funcţie de demnitate
publică, pentru perioada respectivă, cu excepţiile prevăzute la art. 33;
................................................................................................................................................
h) se află în concediu pentru incapacitate temporară de
muncă, pe o perioadă mai mare de o lună, în condiţiile legii;".
75. După litera I) a alineatului (1) al articolului 81 se introduc două noi litere, literele I1)
şi I2),
cu următorul cuprins:
,,l1) în cazul în
care s-a dispus trimiterea în judecată pentru săvârşirea unei infracţiuni de
natura celor prevăzute la art. 50 lit. h);
l2) pe perioada
cercetării administrative, în situaţia în care funcţionarul public care a
săvârşit o abatere disciplinară poate influenţa cercetarea administrativă, la
propunerea motivată a comisiei de disciplină;".
76. Alineatele (2) şi (3)
ale articolului 81 vor avea următorul cuprins:
„(2) In termen de 15 zile
calendaristice înainte de data încetării motivului de suspendare de drept, dar
nu mai târziu de data luării la cunoştinţă de motivul încetării suspendării de
drept, funcţionarul public este obligat să informeze în scris persoana care are
competenţa legală de numire în funcţia publică despre acest fapt. Neinformarea
persoanei care are competenţa legală de numire în funcţia publică atrage
încetarea de drept a raportului de serviciu al funcţionarului public, cu
excepţia cazurilor prevăzute la alin. (1) lit. f), h), i), k) şi l).
(3) Persoana care are competenţa legală de numire în
funcţia publică are obligaţia să asigure, în termen de 5 zile de la expirarea
termenului prevăzut la alin. (2), condiţiile necesare reluării activităţii de
către funcţionarul public."
77. Alineatele (2), (3) şi
(4) ale articolului 82 vor avea următorul cuprins:
„(2) Raportul de serviciu se poate suspenda la cererea
motivată a funcţionarului public, pentru un interes personal legitim, în alte
cazuri decât cele prevăzute la alin. (1) şi la art. 81 alin. (1), pe o perioadă
cuprinsă între o lună şi 3 ani.
(3) Cererea de suspendare a raportului de serviciu se
face în scris, cu cel puţin 15 zile calendaristice înainte de data când se
solicită suspendarea, cu excepţia situaţiei prevăzute la alin. (1) lit. e),
când cererea de suspendare se face cu 48 de ore înainte de declanşarea grevei.
(4) Suspendarea raportului de serviciu se constată în
cazurile prevăzute la alin. (1) şi la art. 81 alin. (1), precum şi în alte
cazuri reglementate prin legi speciale, respectiv se aprobă în cazul prevăzut
la alin. (2), prin act administrativ al persoanei care are competenţa numirii
în funcţia publică."
78. Alineatele (1) şi (3)
ale articolului 83 vor avea următorul cuprins:
„Art. 83. - (1) Reluarea activităţii
se dispune prin act administrativ al persoanei care are competenţa legală de
numire în funcţia publică.
........................................................................................................................................................................ .....................................................................
(3) Pe perioada suspendării raportului de serviciu
autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să rezerve postul aferent
funcţiei publice. Ocuparea acestuia se face, pe o perioadă determinată, în
condiţiile legii. Pe perioada suspendării, raporturile de serviciu ale
funcţionarilor publici nu pot înceta şi nu pot fi modificate decât din
iniţiativa sau cu acordul funcţionarului public în cauză."
79. După alineatul (3) al
articolului 83 se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul
cuprins:
„(4) Perioada suspendării raporturilor de serviciu în
condiţiile art. 81 alin. (1) lit. c) şi art. 82 alin. (1) lit. c) se consideră
vechime în funcţia publică."
80. Articolul 84 va avea
următorul cuprins:
„Art. 84. - Incetarea raporturilor de serviciu ale funcţionarilor publici se face prin act administrativ al
persoanei care are competenţa legală de numire în funcţia publică şi are loc în
următoarele condiţii:
a) de drept;
b) prin acordul părţilor, consemnat în scris;
c) prin eliberare din funcţia publică;
d) prin destituire din funcţia publică;
e) prin demisie."
81. După articolul 84 se
introduc patru noi articole, articolele 841, 842, 843 şi
844,
cu următorul cuprins:
„Art. 841. - (1)
Raportul de serviciu încetează de drept:
a) la data decesului
funcţionarului public;
b) la data rămânerii irevocabile a hotărârii
judecătoreşti de declarare a morţii funcţionarului public;
c) dacă funcţionarul public nu mai îndeplineşte una
dintre condiţiile prevăzute la art. 50 lit. a), d) şi f);
d) la data îndeplinirii
cumulative a condiţiilor de vârstă standard şi a stagiului minim de cotizare
pentru pensionare sau, după caz, la data comunicării deciziei de pensionare
pentru limită de vârstă, pensionare anticipată, pensionare anticipată parţială
ori invaliditate a funcţionarului public, potrivit legii;
e) ca urmare a constatării nulităţii absolute a
actului administrativ de numire în funcţia publică, de la data la care
nulitatea a fost constatată prin hotărâre judecătorească definitivă şi
irevocabilă;
f) când
funcţionarul public a fost condamnat printr-o hotărâre judecătorească
definitivă pentru o faptă prevăzută la art. 50 lit. h) sau prin care s-a dispus
aplicarea unei sancţiuni privative de libertate, la data rămânerii definitive
şi irevocabile a hotărârii de condamnare;
g) ca urmare a interzicerii exercitării profesiei sau
funcţiei, ca măsură de siguranţă ori ca pedeapsă complementară, de la data
rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti prin care s-a dispus
interdicţia;
h) la data expirării termenului în care a fost ocupată
pe perioadă determinată funcţia publică.
(2) Constatarea cazului de încetare de drept a
raportului de serviciu se face, în termen de 5 zile lucrătoare de la
intervenirea lui, prin act administrativ al persoanei care are competenţa
legală de numire în funcţia publică. Actul administrativ prin care s-a
constatat încetarea de drept a raporturilor de serviciu se comunică Agenţiei
Naţionale a Funcţionarilor Publici, în termen de 10 zile lucrătoare de la
emiterea lui.
Art. 842. - Persoana
care are competenţa legală de numire în funcţia publică va dispune eliberarea
din funcţia publică prin act administrativ, care se comunică
funcţionarului public în termen de 5 zile lucrătoare de la emitere, în
următoarele cazuri:
a) autoritatea sau instituţia
publică şi-a încetat activitatea ori a fost mutată într-o altă localitate, iar
funcţionarul public nu este de acord să o urmeze;
b) autoritatea sau instituţia publică îşi reduce
personalul ca urmare a reorganizării activităţii, prin reducerea postului
ocupat de funcţionarul public;
c) ca urmare a admiterii cererii de reintegrare în
funcţia publică ocupată de către funcţionarul public a unui funcţionar public
eliberat sau destituit nelegal ori pentru motive neîntemeiate, de la data rămânerii
definitive şi irevocabile a hotărârii judecătoreşti prin care s-a dispus
reintegrarea;
d) pentru incompetenţă profesională, în cazul
obţinerii calificativului «nesatisfăcător» la evaluarea performanţelor
profesionale individuale;
e) funcţionarul public nu mai îndeplineşte condiţia
prevăzută la art. 50 lit. g);
f) starea sănătăţii fizice sau/şi psihice a
funcţionarului public, constatată prin decizie a organelor competente de
expertiză medicală, nu îi mai permite acestuia să îşi îndeplinească atribuţiile
corespunzătoare funcţiei publice deţinute;
g) ca urmare a refuzului neîntemeiat al înaltului
funcţionar public de acceptare a numirii în condiţiile art. 801.
(2) Situaţiile prevăzute la alin. (1) lit. a)-c) şi
e)-g) reprezintă motive neimputabile funcţionarilor publici.
(3) In cazul eliberării din funcţia publică,
autoritatea sau instituţia publică este obligată să acorde funcţionarilor
publici un preaviz de 30 de zile calendaristice.
(4) In perioada de preaviz, persoana care are competenţa legală de numire în funcţia publică poate acorda celui în
cauză reducerea programului de lucru, până la 4 ore zilnic, fără afectarea
drepturilor salariale cuvenite.
(5) In cazurile prevăzute la alin. (1) lit. b), c) şi
e), în perioada de preaviz, dacă în cadrul autorităţii sau instituţiei publice
există funcţii publice vacante corespunzătoare, aceasta are obligaţia de a le
pune la dispoziţie funcţionarilor publici.
(6) In cazurile prevăzute la alin. (1) lit. a)-c) şi
e), dacă nu există funcţii publice vacante corespunzătoare în cadrul
autorităţii sau instituţiei publice, autoritatea ori instituţia publică are
obligaţia de a solicita Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, în
perioada de preaviz, lista funcţiilor publice vacante. In cazul în care există
o funcţie publică vacantă corespunzătoare, identificată în perioada de preaviz,
funcţionarul public va fi transferat în interesul serviciului sau la cerere.
(7) Funcţionarul public de conducere are prioritate
la ocuparea unei funcţii publice vacante de nivel
inferior.
Art. 843. - (1) In
caz de reorganizare a autorităţii sau instituţiei publice, funcţionarii publici
vor fi numiţi în noile funcţii publice sau, după caz, în noile compartimente în
următoarele cazuri:
a) se modifică atribuţiile aferente unei funcţii
publice mai puţin de 50%;
b) sunt reduse atribuţiile unui compartiment;
c) este schimbată denumirea fără modificarea în
proporţie de peste 50% a atribuţiilor aferente funcţiei publice;
d) este schimbată structura compartimentului.
(2) Aplicarea
prevederilor alin. (1) se face cu respectarea următoarelor criterii:
a) categoria, clasa şi, după caz, gradul profesional
ale funcţionarului public;
b) îndeplinirea criteriilor specifice stabilite pentru
funcţia publică;
c) pregătirea profesională;
d) să fi desfăşurat activităţi similare.
(3) In cazul în care există mai mulţi funcţionari
publici, se organizează examen de către autoritatea sau instituţia publică.
(4) Reducerea unui post este justificată dacă
atribuţiile aferente acestuia se modifică în proporţie de peste 50% sau dacă
sunt modificate condiţiile specifice de ocupare a postului respectiv,
referitoare la studii.
(5) In cazul reorganizării activităţii prin reducerea
posturilor, autoritatea sau instituţia publică nu poate înfiinţa posturi
similare celor desfiinţate pentru o perioadă de un an de la data reorganizării.
Art. 844. - (1)
Destituirea din funcţia publică se dispune, în condiţiile art. 66, prin act
administrativ al persoanei care are competenţa legală de numire în funcţia
publică, ca sancţiune disciplinară aplicată pentru motive imputabile
funcţionarului public, în următoarele cazuri:
a) pentru săvârşirea repetată a unor abateri
disciplinare sau a unei abateri disciplinare care a avut consecinţe grave;
b) dacă s-a ivit un motiv legal de incompatibilitate,
iar funcţionarul public nu acţionează pentru încetarea acestuia într-un termen
de 10 zile calendaristice de la data intervenirii cazului de incompatibilitate.
(2) Actul administrativ prevăzut la alin. (1) se
comunică funcţionarului public în termen de 5 zile lucrătoare de la data
emiterii. Comunicarea actului administrativ trebuie să se facă anterior datei
destituirii din funcţia publică."
82. Articolul 85 va avea
următorul cuprins:
„Art. 85. - Funcţionarul public poate să comunice
încetarea raporturilor de serviciu prin demisie, notificată în scris persoanei
care are competenţa legală de numire în funcţia publică. Demisia nu trebuie
motivată şi produce efecte după 30 de zile calendaristice de la înregistrare."
83. Articolul 86 va
avea următorul cuprins:
„Art. 86. - (1) La modificarea, la suspendarea şi la
încetarea raportului de serviciu funcţionarul public are îndatorirea să predea
lucrările şi bunurile care i-au fost încredinţate în vederea exercitării atribuţiilor
de serviciu.
(2) La încetarea raportului de serviciu funcţionarul
public îşi păstrează drepturile dobândite în cadrul carierei, cu excepţia
cazului în care raportul de serviciu a încetat din motive imputabile acestuia.
(3) Funcţionarii publici beneficiază de drepturi din
bugetul asigurărilor pentru şomaj, în cazul în care raporturile de serviciu
le-au încetat în condiţiile prevăzute la:
a) art. 841 alin.
(1) lit. c), cu excepţia cazului în care funcţionarul public nu mai
îndeplineşte condiţia prevăzută la art. 50 lit. a);
b) art. 841 alin.
(1) lit. e) şi h);
c) art. 842 alin. (1)."
84. Alineatul (2) al
articolului 87 va avea următorul cuprins:
„(2) Redistribuirea funcţionarilor publici se face
într-o funcţie publică de aceeaşi categorie, clasă şi acelaşi grad profesional
cu funcţia publică deţinută de funcţionarul public."
85. După alineatul (3) al
articolului 87 se introduce un nou alineat, alineatul (31), cu următorul cuprins:
„(31) Redistribuirea
într-o funcţie publică de conducere se face cu respectarea alin. (2) sau, după
caz, a alin. (3) numai dacă funcţionarul public a îndeplinit atribuţii similare
cu atribuţiile funcţiei publice de pe care se efectuează redistribuirea."
86. Alineatul (1) al
articolului 88 va avea următorul cuprins:
„Art. 88. - (1) Corpul de
rezervă este format din funcţionarii publici care au fost eliberaţi din funcţia
publică în condiţiile art. 842 alin. (1) lit. a)-c), e) şi g) şi este gestionat de Agenţia
Naţională a Funcţionarilor Publici."
87. Alineatul (1) al articolului 89 va avea următorul cuprins:
„Art. 89. - (1) In cazul în care raportul de serviciu a
încetat din motive pe care funcţionarul public le consideră netemeinice sau
nelegale, acesta poate cere instanţei de contencios administrativ anularea
actului administrativ prin care s-a constatat sau s-a dispus încetarea
raportului de serviciu, în condiţiile şi termenele prevăzute de Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările ulterioare, precum
şi plata de către autoritatea sau instituţia publică emitentă a actului
administrativ a unei despăgubiri egale cu salariile indexate, majorate şi
recalculate, şi cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat funcţionarul
public."
88. După articolul 91 se
introduc şapte noi articole, articolele 911- 917, cu următorul
cuprins:
„Art. 911. - Cauzele
care au ca obiect raportul de serviciu al funcţionarului public sunt de
competenţa instanţelor de contencios administrativ, cu excepţia situaţiilor
pentru care este stabilită expres prin lege competenţa altor instanţe.
Art. 912. -
Autorităţile şi instituţiile publice prevăzute la art. 5 alin. (1) au obligaţia
de a armoniza statutele speciale cu prevederile prezentei legi, cu consultarea
şi avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.
Art. 913. - (1)
Autorităţile şi instituţiile publice care au prevăzute în statele de funcţii
posturi de natură contractuală, care presupun exercitarea unor atribuţii dintre
cele prevăzute la art. 2 alin. (3), au obligaţia de a stabili funcţii publice
în condiţiile art. 90.
(2) Funcţiile publice vacante,
funcţiile publice de conducere, precum şi funcţiile publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici,
stabilite potrivit alin. (1), se ocupă în condiţiile prezentei legi.
(3) Persoanele încadrate cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată în posturi de natură
contractuală care au fost stabilite şi avizate ca funcţii publice vor fi numite
în funcţii publice de execuţie dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 50
şi condiţiile de vechime în specialitatea studiilor corespunzătoare clasei şi
gradului profesional ale funcţiei publice.
(4) Drepturile salariale ale persoanelor care ocupă
funcţii publice în condiţiile alin. (3) se stabilesc potrivit salarizării
funcţiilor publice în care au fost numite.
Art. 914. - (1)
Numărul total al funcţiilor publice de conducere din cadrul fiecărei autorităţi
sau instituţii publice, cu excepţia funcţiilor publice de secretar al unităţii
administrativ-teritoriale şi de şef al oficiului prefectural, este de maximum
12% din numărul total al funcţiilor publice.
(2) Prin excepţie, în cadrul aparatului propriu al
ministerelor, al celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice
centrale şi al instituţiilor publice subordonate acestora, ponderea funcţiilor
publice de conducere se poate stabili, pe baza justificării autorităţii sau
instituţiei publice, la maximum 15% din numărul total al funcţiilor publice.
(3) Se exceptează de la prevederile alin. (2) al art.
XVI din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei
în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de
afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările
ulterioare, aparatul propriu al ministerelor, al celorlalte organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale şi al instituţiilor publice
subordonate acestora.
Art. 915. -
Programele organizate pentru obţinerea statutului de manager public potrivit
art. 601 alin. (1)
lit. a) sunt programele prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
56/2004 privind crearea statutului special al funcţionarului public denumit
manager public, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 452/2004,
cu modificările şi completările ulterioare, precum şi de Legea nr. 157/2004
privind instituirea bursei speciale «Guvernul României» pentru formarea
managerilor din sectorul public, cu modificările ulterioare.
Art. 916. -
Dispoziţiile prezentei legi se aplică în mod corespunzător şi autorităţilor
administrative autonome.
Art. 917. - Prin
excepţie de la prevederile art. 17 alin. (1), comisia de recrutare se
constituie în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
legi, astfel:
a) un membru numit pe o perioadă de un an şi
jumătate;
b) un membru numit pe o perioadă de 3 ani;
c) un membru numit pe o perioadă de 4 ani şi
jumătate;
d) un membru numit pe o perioadă de 6 ani;
e) un membru numit pe o perioadă de 7 ani şi
jumătate;
f) un membru numit pe o perioadă de 9 ani;
g) un membru numit pe o perioadă de 10 ani şi
jumătate."
Art. II. - Anexa la Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor
publici, republicată, cu modificările ulterioare, se înlocuieşte cu anexa care
face parte integrantă din prezenta lege.
Art. III. - Legea nr.
188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 251 din 22 martie 2004, cu modificările
ulterioare, precum şi cu modificările şi completările aduse prin prezenta lege,
se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea
I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Art. IV. - (1) Prin
excepţie de la dispoziţiile prezentei legi, în cursul anului 2006, pot
participa la concursul organizat pentru intrarea în categoria înalţilor
funcţionari publici persoanele care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 15
alin. (2) lit. a)-c) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor
publici, republicată, cu modificările ulterioare, precum şi cu modificările şi
completările aduse prin prezenta lege.
(2) Până la adoptarea hotărârii Guvernului prevăzute
la art. 17 alin. (3) din Legea nr. 188/1999, republicată, cu modificările
ulterioare, precum şi cu modificările şi completările aduse prin prezenta lege,
concursul organizat pentru intrarea în categoria înalţilor funcţionari publici
este gestionat de comisia de recrutare a înalţilor funcţionari publici numită
prin Decizia Primului-Ministru nr. 38/2006 privind numirea Comisiei de concurs
şi a Comisiei de soluţionare a contestaţiilor pentru recrutarea înalţilor
funcţionari publici, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 314 din 7 aprilie 2006.
(3) Prin excepţie de la dispoziţiile prezentei legi,
pot ocupa o funcţie publică din categoria înalţilor funcţionari publici
persoanele care au promovat examenul de atestare, precum şi persoanele care au
intrat în categoria înalţilor funcţionari publici în condiţiile alin. (1).
(4) Funcţionarii publici care ocupă o funcţie publică
din categoria înalţilor funcţionari publici în condiţiile alin. (3) şi
funcţionarii publici care ocupă o funcţie publică corespunzătoare categoriei
înalţilor funcţionari publici care la data intrării în vigoare a prezentei legi
nu îndeplinesc condiţia prevăzută la art. 15 alin. (2) lit. d) din Legea nr.
188/1999, republicată, cu modificările ulterioare, precum şi cu modificările şi
completările aduse prin prezenta lege, au obligaţia de a îndeplini această
condiţie în termen de 2 ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi,
sub sancţiunea eliberării din funcţia publică.
(5) Condiţia prevăzută la
art. 511 alin. (7) din Legea nr. 188/1999,
republicată, cu modificările ulterioare, precum şi cu modificările şi
completările aduse prin prezenta lege, nu este obligatorie, pentru recrutarea
funcţionarilor publici de conducere, în cazul exercitării cu caracter temporar
a unei funcţii publice de conducere, precum şi pentru funcţionarii publici care
ocupă o funcţie publică de conducere, pe o perioadă de 4 ani de la data
intrării în vigoare a prezentei legi.
(6) Funcţionarii publici prevăzuţi la alin. (5) sunt
obligaţi să îndeplinească condiţia prevăzută la art. 511 alin. (7) din Legea nr. 188/1999,
republicată, cu modificările ulterioare, precum şi cu modificările şi
completările aduse prin prezenta lege, în termenul prevăzut, sub sancţiunea
eliberării din funcţia publică.
Art. V. - (1) Secretarii de comune care, la data intrării în vigoare a
prezentei legi, nu au studii superioare juridice sau administrative îşi pot
păstra funcţia publică, cu obligaţia ca în termen de 3 ani să absolve o formă
de învăţământ superior de
lungă durată în specialitate juridică sau administraţie publică, sub sancţiunea
eliberării din funcţie.
(2) In cazul în care la concursurile organizate pentru
ocuparea funcţiei publice de secretar al comunei nu se prezintă persoane care
îndeplinesc condiţiile de studii prevăzute la alin. (1) şi/sau condiţiile de
vechime în specialitatea studiilor juridice ori administrative, pot candida şi
persoane care nu îndeplinesc aceste condiţii. In această situaţie, ocuparea
funcţiei publice de secretar se face pe perioadă determinată, cu obligaţia
organizării anuale a concursului pentru ocuparea acesteia.
Art. VI. - Condiţia
prevăzută la art. 511 alin. (7) din Legea nr. 188/1999, republicată, cu modificările
ulterioare, precum şi cu modificările şi completările aduse prin prezenta lege,
se consideră îndeplinită pentru funcţionarii publici care au absolvit, până la
data intrării în vigoare a prezentei legi, programe de formare şi perfecţionare
în administraţia publică, organizate de Institutul Naţional de Administraţie,
centrele regionale de formare continuă pentru administraţia publică locală,
precum şi de alte instituţii specializate, din ţară sau din străinătate, cu
durata de minimum un an, sau care, la data intrării în vigoare a prezentei
legi, urmează una dintre formele de învăţământ menţionate, cu condiţia
absolvirii acestor studii în termenul prevăzut.
Art. VII. - (1) In
termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, la propunerea
Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, prin hotărâre a Guvernului, se
aprobă:
a) normele privind organizarea şi dezvoltarea
carierei funcţionarilor publici;
b) normele privind organizarea şi funcţionarea
comisiilor de disciplină;
c) normele privind organizarea şi funcţionarea
comisiilor paritare şi încheierea acordurilor
colective;
d) normele privind mobilitatea înalţilor funcţionari
publici.
(2) In termen de 10 luni de la data intrării în
vigoare a prezentei legi, la propunerea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici, prin hotărâre a Guvernului, se aprobă:
a) norme privind formarea profesională a
funcţionarilor publici;
b) regulamentul de organizare şi desfăşurare a
programelor de formare specializată prevăzute de prezenta lege.
(3) Până la adoptarea hotărârilor Guvernului
prevăzute la alin. (1) lit. a) - c) se aplică în mod corespunzător dispoziţiile
Hotărârii Guvernului nr. 1.209/2003 privind organizarea şi dezvoltarea carierei
funcţionarilor publici, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 757 din 29 octombrie 2003, cu
modificările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 1.210/2003 privind
organizarea şi funcţionarea comisiilor de disciplină şi a comisiilor paritare
din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 757 din 29 octombrie
2003.
Art. VIII. - Procedura
de organizare şi desfăşurare a concursurilor, procedura de numire a
funcţionarilor publici şi procedura disciplinară, aflate în derulare la data
intrării în vigoare a prezentei legi, se finalizează conform dispoziţiilor în
vigoare la data iniţierii acestor proceduri.
Art. IX. -
Calificativele „excepţional" şi „foarte bun" obţinute de funcţionarii
publici la evaluarea performanţelor profesionale individuale până la data
intrării în vigoare a prezentei legi se asimilează cu calificativul „foarte
bine", iar calificativul „bun" se echivalează cu calificativul
„bine".
Art. X. - Prevederile
art. 493 din Legea nr. 188/1999 privind
Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu modificările ulterioare,
precum şi cu modificările şi completările aduse prin prezenta lege, nu se
aplică pentru cheltuielile deja angajate la data intrării în vigoare a
prezentei legi.
Art. XI. - Condiţiile de
vechime prevăzute la art. 57 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul
funcţionarilor publici, republicată, cu modificările ulterioare, precum şi cu
modificările şi completările aduse prin prezenta lege, nu se aplică în cazul
funcţionarilor publici care au îndeplinit condiţiile prevăzute de lege la data
numirii în funcţia publică.
Art. XII. - (1) In anul
2006, promovarea într-o funcţie publică superioară vacantă se face prin concurs
sau examen.
(2) Pentru a participa la concursul pentru promovarea
într-o funcţie publică de execuţie din gradul profesional principal,
funcţionarii publici trebuie să îndeplinească următoarele condiţii minime:
a) să aibă o vechime minimă de 2 ani în funcţiile
publice de execuţie din gradul profesional asistent, în clasa corespunzătoare
studiilor absolvite;
b) să fi obţinut, la evaluarea performanţelor
profesionale individuale din ultimii 2 ani, cel puţin calificativul „foarte
bun";
c) să îndeplinească cerinţele specifice prevăzute în
fişa postului.
(3) Pentru a participa la concursul pentru promovarea
într-o funcţie publică de execuţie din gradul profesional superior,
funcţionarii publici trebuie să îndeplinească următoarele condiţii minime:
a) să aibă o vechime minimă de 2 ani în funcţiile
publice de execuţie din gradul profesional principal sau 4 ani în funcţiile
publice de execuţie din gradul profesional asistent, în clasa corespunzătoare
studiilor absolvite;
b) să fi obţinut, la evaluarea performanţelor
profesionale individuale din ultimii 2 ani, cel puţin calificativul „foarte
bun";
c) să îndeplinească cerinţele specifice prevăzute în
fişa postului.
Art. XIII. - Prezenta
lege intră în vigoare la 15 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al
României, Partea I, cu
excepţia prevederilor art. 29, 56, 57, 581 şi ale art. 601 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 188/1999, republicată, cu
modificările ulterioare, precum şi cu modificările şi completările aduse prin
prezenta lege, care intră în vigoare la 1 ianuarie 2007.
Art. XIV. - La data
intrării în vigoare a prezentei legi dispoziţiile art. XV
alin. (2) şi (3), art. XVI alin. (4)-(6), precum şi ale art. XX din Legea nr. 161/2003 privind
unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor
publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi
sancţionarea corupţiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 279 din 21 aprilie 2003, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii
contrare se abrogă.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
ANEXĂ
LISTA
cuprinzând funcţiile publice
I. Funcţii publice generale
A. Funcţii
publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici
1. secretar general al Guvernului;
2. secretar general adjunct al Guvernului;
3. secretar general din ministere şi alte organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale;
4. secretar general adjunct din ministere şi alte
organe de specialitate ale administraţiei publice centrale;
5. prefect;
6. subprefect;
7. inspector guvernamental.
B. Funcţii publice de conducere
1. director general din cadrul autorităţilor
administrative autonome, al ministerelor şi al celorlalte organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale;
2. director general adjunct din cadrul autorităţilor
administrative autonome, din aparatul ministerelor şi al celorlalte organe de specialitate ale
administraţiei publice centrale;
3. secretar al judeţului şi al
municipiului Bucureşti;
4. director din cadrul autorităţilor administrative
autonome, din aparatul ministerelor şi al celorlalte organe de specialitate ale
administraţiei publice centrale, director executiv în cadrul serviciilor
publice deconcentrate ale ministerelor şi ale altor organe de specialitate ale
administraţiei publice centrale, precum şi în cadrul autorităţilor
administraţiei publice locale şi al instituţiilor publice subordonate acestora;
5. director adjunct din cadrul autorităţilor administrative autonome, din aparatul ministerelor şi al
celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, director
executiv adjunct în cadrul serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor
şi ale altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum
şi în cadrul autorităţilor administraţiei publice locale şi al instituţiilor
publice subordonate acestora;
6. secretar al municipiului, al sectorului
municipiului Bucureşti, al oraşului şi comunei;
7. şef serviciu;
8. şef birou.
C. Funcţii publice
de execuţie
1. consilier, consilier juridic, auditor, expert,
inspector;
2. referent de specialitate;
3. referent.
NOTĂ:
1. Funcţiile publice generale, altele decât cele
prevăzute la pct. I, se stabilesc cu avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.
2. Funcţiile publice prevăzute la lit. B pct. 1 şi 2
se pot stabili şi în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice din
administraţia publică locală care au un număr de minimum 150 de posturi.
3. Funcţiile publice de
conducere prevăzute la lit. B pct. 7 şi 8, precum şi funcţiile publice de
execuţie prevăzute la lit. C pot fi funcţii publice de stat, teritoriale sau
locale.
II. Funcţii publice specifice
A. Funcţii
publice de conducere
1. arhitect-şef.
B. Funcţii
publice de execuţie
1. inspector de concurenţă;
2. inspector vamal;
3. inspector de muncă;
4. controlor delegat;
5. expert în tehnologia informaţiilor şi a
telecomunicaţiilor;
6. comisar.
C. Alte funcţii
publice specifice
1. manager public.
NOTĂ:
Funcţiile publice specifice, altele decât cele
prevăzute la pct. II, se pot
stabili de autorităţile şi instituţiile publice, cu avizul Agenţiei Naţionale a
Funcţionarilor Publici.