LEGE
Nr. 27 din 3 noiembrie 1978
legea metrologiei
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 100 din 11 noiembrie 1978
Infaptuirea obiectivelor Programului Partidului Comunist Roman de faurire a
societatii socialiste multilateral dezvoltate si inaintare a Romaniei spre
comunism impune promovarea pe scara larga a progresului tehnic, in toate
sectoarele vietii economico-sociale, corespunzator cerintelor revolutiei tehnico-stiintifice
contemporane, organizarea si desfasurarea unitara a activitatii de metrologie
in intreaga economie in scopul asigurarii permanente a preciziei necesare si a
legalitatii masurarilor, a functionarii si utilizarii corecte a mijloacelor de
masurare.
Activitatea de metrologie trebuie sa contribuie activ la desfasurarea
proceselor de productie in conformitate cu tehnologiile prescrise, la
realizarea si controlul calitatii produselor si serviciilor, la asigurarea
securitatii instalatiilor si mediului, a sigurantei circulatiei in
transporturi, la respectarea normelor de protectie a muncii si ocrotire a
sanatatii populatiei, la efectuarea operatiilor comerciale si gestionarea
bunurilor materiale in conformitate cu prevederile legii, la buna desfasurare a
activitatii de cercetare stiintifica si proiectare, a schimburilor economice si
actiunilor de cooperare economica si tehnico-stiintifica cu alte tari, precum
si a altor activitati care presupun efectuarea de masurari.
Ministerele, celelalte organe centrale si locale, centralele industriale
si unitatile economico-sociale au sarcina de a perfectiona continuu activitatea
de metrologie, mijloacele de masurare, in conformitate cu necesitatile impuse
de ridicarea permanenta a nivelului tehnic si calitativ al productiei,
cresterea gradului de mecanizare si automatizare a acesteia, valorificarea
superioara a resurselor materiale si umane, precum si participarea la
schimburile internationale de valori materiale cu produse competitive, la
nivelul normelor de calitate.
Asigurarea corectitudinii si legalitatii masurarilor constituie o obligatie
permanenta a tuturor oamenilor muncii, care trebuie sa foloseasca numai
unitatile de masura legale si mijloacele de masurare corespunzatoare in
procesul de productie a bunurilor materiale, precum si in celelalte sectoare de
activitate in care se efectueaza masurari si sa participe activ la
perfectionarea si crearea de noi mijloace de masurare, in concordanta cu
necesitatile economiei nationale.
In scopul cresterii contributiei si intaririi raspunderilor ce revin, in
domeniul metrologiei, ministerelor si celorlalte organe centrale si locale,
unitatilor economico-sociale, tuturor oamenilor muncii,
Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste Romania adopta prezenta
lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In Republica Socialista Romania in toate domeniile de activitate, inclusiv
in relatiile de comert exterior si cooperare economica si tehnico-stiintifica
cu alte tari, se folosesc obligatoriu numai unitati de masura si mijloace de
masurare legale.
Cadrul tehnico-organizatoric pentru asigurarea efectuarii masurarilor cu
unitati de masura si mijloace de masurare legale si la preciziile necesare, se
realizeaza in mod unitar pe intreg teritoriul tarii prin activitatea de
metrologie.
Art. 2
Prin planul national unic de dezvoltare economico-sociala se asigura
conditii tehnico-materiale necesare activitatii de metrologie, in concordanta
cu cerintele introducerii progresului tehnic si ale dezvoltarii generale a
economiei nationale.
Art. 3
Nivelurile de precizie, conditiile constructive si reglementarile privind
utilizarea si pastrarea mijloacelor de masurare se stabilesc prin standarde de
stat si norme tehnice de metrologie, obligatorii in toate sectoarele de
activitate, elaborate si aprobate in conditiile prevazute de lege.
Art. 4
Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor
raspunde impreuna cu ministerele, celelalte organe centrale si locale, de
infaptuirea in mod unitar a politicii partidului si statului in domeniul
metrologiei.
Art. 5
Unitatile de cercetare stiintifica si inginerie tehnologica au obligatia sa
perfectioneze continuu mijloacele de masurare si sa creeze noi tipuri cu
parametri functionali ridicati.
La elaborarea proiectelor privind dezvoltarea sau constructia de noi
obiective se va prevedea, in conditiile stabilite de lege, baza materiala a
activitatii de metrologie corespunzatoare necesitatilor intregului proces de
productie.
Art. 6
Personalul muncitor cu sarcini in domeniul metrologiei poarta intreaga
raspundere pentru efectuarea la timp si in conditiile normelor legale a
etalonarilor si verificarilor metrologice, functionarea corecta a mijloacelor
de masurare, intretinerea si repararea lor in scopul asigurarii preciziei
necesare si legalitatii masurarilor in procesele de productie si celelalte
domenii ale activitatii economico-sociale.
CAP. 2
Unitatile de masura legale si mijloacele de masurare
SECTIUNEA 1
Unitatile de masura legale
Art. 7
Sistemul de unitati de masura legal si obligatoriu in Republica Socialista
Romania are la baza nevoile si cerintele specifice economiei nationale, precum
si Sistemul International de unitati de masura, cu simbolul SI.
Unitatile de masura legale sunt:
A. unitati fundamentale:
- metru - cu simbolul m pentru lungime
- kilogram - cu simbolul kg pentru masa
- secunda - cu simbolul s pentru timp
- amper - cu simbolul A pentru intensitatea curentului electric
- kelvin - cu simbolul K pentru temperatura termodinamica
- candela - cu simbolul cd pentru intensitatea luminoasa
- mol - cu simbolul mol pentru cantitate de substanta
B. unitati suplimentare:
- radian - cu simbolul rad pentru unghi plan
- steradian - cu simbolul sr pentru unghi solid
C. unitati derivate, obtinute pe baza unitatilor fundamentale si a
unitatilor suplimentare.
Principalele unitati de masura derivate sunt cele prevazute in anexa care
face parte integranta din prezenta lege; alte unitati de masura derivate se
stabilesc prin standarde de stat.
Art. 8
In cazuri justificate, pot fi utilizate ca unitati de masura legale si alte
unitati in afara celor prevazute la art. 7, stabilite prin standarde aprobate
prin decret al Consiliului de Stat.
Art. 9
Denumirile, simbolurile, definitiile si regulile de utilizare a unitatilor
de masura legale, a multiplilor si submultiplilor acestora se stabilesc prin
standarde de stat.
Art. 10
In cazul contractelor pentru export incheiate cu partenerii externi, la
cererea acestora, se pot folosi si alte unitati de masura convenite intre
parti.
SECTIUNEA 2
Mijloace de masurare
Art. 11
Constituie mijloace de masurare toate masurile, aparatele, dispozitivele,
instalatiile, precum si mostrele de materiale si substante, care materializeaza
si conserva unitatile de masura si furnizeaza informatii de masurare.
Art. 12
Mijloacele de masurare, in functie de destinatia lor, se clasifica in
mijloace de masurare etalon si mijloace de masurare de lucru.
A. Mijloace de masurare etalon
Art. 13
Mijloacele de masurare, care materializeaza si conserva legal unitatile de
masura si servesc la transmiterea lor, sunt etaloane.
Etaloanele de cea mai inalta precizie, folosite ca baza unica legala pentru
transmiterea unitatilor de masura celorlalte etaloane din Republica Socialista
Romania, sunt etaloane nationale.
Etaloanele nationale, impreuna cu celelalte etaloane din economie, formeaza
- prin unicitate si structura unitara pe trepte de precizie - sistemul national
de etaloane si constituie baza stiintifica, tehnica si legala, de referinta, a
tuturor masurarilor efectuate pe intreg teritoriul tarii, precum si in
relatiile de cooperare economica si tehnico-stiintifica cu alte tari.
Art. 14
Etaloanele nationale sunt asigurate, pastrate si folosite de catre
Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor.
Art. 15
Mentinerea etaloanelor nationale la nivelul de precizie necesar activitatii
economico-sociale si perfectionarea continua a acestora se asigura prin
cercetare stiintifica in domeniul metrologiei, precum si prin comparare
periodica cu etaloanele internationale ale Biroului International de Masuri si
Greutati si cu etaloanele nationale ale altor state.
Art. 16
Etaloanele - in afara celor nationale - sunt asigurate, pastrate si
folosite atat de Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii
Produselor, cat si de unitatile autorizate, potrivit legii, sa produca, sa
repare mijloace de masurare sau sa transmita unitati de masura.
B. Mijloace de masurare de lucru
Art. 17
Mijloacele de masurare utilizate in procesul muncii pentru obtinerea
informatiilor de masurare in toate domeniile de activitate, precum si
elementele de automatizare cu functii de masurare, sunt mijloace de masurare de
lucru.
Se asimileaza mijloacelor de masurare de lucru elementele care influenteaza
functionarea mijlocului de masurare, cum sunt circuitele de masurare, buclele
de automatizare, dispozitivele auxiliare sau cele folosite pentru determinarea
sumelor de plata, la desfacerea produselor, care sunt asociate mijloacelor de
masurare.
CAP. 3
Fabricarea si importul mijloacelor de masurare
Art. 18
Fabricarea si folosirea in economia nationala a mijloacelor de masurare se
fac cu respectarea normelor de unificare si tipizare, potrivit nomenclatorului
unic al mijloacelor de masurare, aprobat, la propunerea Consiliului de
Ministri, prin decret al Consiliului de Stat.
Caracteristicile tehnico-functionale si regulile de folosire si intretinere
a mijloacelor de masurare, cuprinse in nomenclatorul unic al mijloacelor de
masurare, se stabilesc prin standarde de stat si norme tehnice de metrologie,
aprobate potrivit legii.
Nomenclatorul unic al mijloacelor de masurare se completeaza, in functie de
necesitatile economiei si a cerintelor progresului tehnic. Propunerile de
completare a nomenclatorului se fac de ministere si celelalte organe centrale
cu avizul Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor
si se supun spre aprobare de catre Consiliul de Ministri.
Art. 19
Ministerele, celelalte organe centrale si locale, producatoare, sunt
obligate sa ia masuri pentru realizarea mijloacelor de masurare necesare
economiei, de inalta precizie si cu respectarea parametrilor
tehnico-functionali.
Importul mijloacelor de masurare se poate efectua, in conditiile prevazute
de lege, in cazurile cand nu se justifica tehnic si economic producerea lor in
tara.
Punerea in fabricatie sau importul mijloacelor de masurare se poate face
numai dupa ce acestea au primit aprobarea de model si au fost incluse in
nomenclatorul unic al mijloacelor de masurare.
Utilajele si echipamentele tehnologice fabricate in tara, precum si
importurile complexe, vor fi prevazute cu mijloace de masurare care se
incadreaza in normele de unificare si tipizare cuprinse in nomenclatorul unic
al mijloacelor de masurare aprobat in conditiile prevazute de lege.
Art. 20
Aprobarea de model este documentul prin care se atesta, din punct de vedere
metrologic, ca un anumit tip de mijloc de masurare intruneste conditiile de
calitate si fiabilitate si se incadreaza in nomenclatorul unic al mijloacelor
de masurare.
Art. 21
Fabricarea si importul mijloacelor de masurare cu destinatie speciala si
cele de precizie redusa care servesc la obtinerea unor indicatii orientative se
fac fara a fi necesara aprobarea de model, cu respectarea conditiilor prevazute
de lege si cu avizul Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitatii
Produselor.
Art. 22
Aprobarea de model se acorda, la cererea unitatii interesate, de catre
Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor, pe baza
rezultatelor incercarilor metrologice de stat asupra mijloacelor de masurare,
efectuate de acesta prin laboratoarele proprii sau prin laboratoarele de profil
ale altor unitati. Aprobarea de model se da in termen de maximum 60 zile de la
data prezentarii modelului mijlocului de masurare si a documentatiei tehnice.
Incercarile metrologice de stat constau, dupa caz, in probe, determinari,
analize si studii, in scopul stabilirii conformitatii modelelor cu prevederile
standardelor de stat, normelor tehnice, caietelor de sarcini, precum si cu
normele tehnice de metrologie privind mijlocul de masurare supus incercarilor.
Incercarile metrologice de stat nu pot fi substituite de incercarile
metrologice efectuate de producator.
Art. 23
Mijloacele de masurare incercate pentru care s-a acordat aprobare de model,
se investesc cu marca metrologica de model.
Marca metrologica de model este semnul distinctiv care aplicat pe un mijloc
de masurare atesta acestuia calitatea de a fi utilizat ca model de referinta la
fabricatia de serie, import sau la eventuale litigii.
Marca metrologica de model se stabileste si se aplica de catre
Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor.
Mijloacele de masurare, la care rezultatele incercarilor de stat sunt
necorespunzatoare, se resping motivat.
Art. 24
Aprobarea de model se acorda unitatii care produce si livreaza mijloace de
masurare sau instalatii de masurare ca produse finite, intreprinderii de comert
exterior care efectueaza importul mijloacelor de masurare sau, dupa caz,
intreprinderii beneficiare a importului, acestea suportind si cheltuielile
ocazionate de obtinerea aprobarii de model. Schimbarea producatorului atrage
dupa sine obligatia obtinerii unei alte aprobari de model, acordate in baza
incercarilor metrologice de stat, efectuate asupra mijloacelor de masurare
realizate in noua unitate producatoare.
In cazuri deosebite in care este necesara cunoasterea comportarii in timp a
mijloacelor de masurare se poate da aprobare provizorie de model, de catre
Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor, in
conditiile stabilite prin normele tehnice de metrologie. Aprobarea este
valabila numai pe o anumita durata de timp si pentru un numar limitat de
mijloace de masurare.
Art. 25
Documentatiile tehnice care au insotit la incercarile metrologice de stat
modelele care au fost aprobate, se pastreaza de Inspectoratul General de Stat
pentru Controlul Calitatii Produselor si intreprinderile producatoare sau
importatoare. Aceste documentatii, avizate si parafate de Inspectoratul General
de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor, constituie documentele legale
pentru verificarea caracteristicilor tehnico-functionale ale mijlocului de
masurare la care se refera, la fabricatia de serie a acestuia sau la
eventualele litigii. In acelasi scop, in unele cazuri stabilite de
Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor, se
pastreaza in mod similar si cate un exemplar din modelele aprobate.
Art. 26
Omologarea mijloacelor de masurare produse in Republica Socialista Romania
se face numai dupa obtinerea aprobarii de model.
Art. 27
Unitatile producatoare sunt obligate sa produca numai mijloace de masurare
cu caracteristici tehnico-functionale conforme cu documentatia tehnica si
modelele de referinta si raspund pentru aceasta. Aceeasi obligatie si
raspundere revine si unitatilor importatoare care vor trebui sa importe numai
mijloace de masurare conforme cu documentatiile tehnice si modelele de
referinta care au fost prezentate la incercarea metrologica de stat, in
conditiile legii.
Art. 28
Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor
efectueaza verificari privind conformitatea caracteristicilor
tehnico-functionale ale mijloacelor de masurare produse sau importate, cu cele
ale modelului de referinta, inscrise in documentatiile tehnice.
In cazul constatarii unor neconformitati cu documentatiile tehnice si
modelul aprobat, Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii
Produselor va dispune remedierea deficientelor constatate sau, dupa caz, cu
incunostiintarea prealabila a organelor centrale sau locale de resort, oprirea
fabricatiei sau sistarea importului.
Art. 29
In cazul mijloacelor de masurare ale caror caracteristici
tehnico-functionale nu mai corespund cerintelor progresului tehnic,
Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor poate
retrage aprobarea de model; in mod similar poate retrage aprobarea de model
pentru mijloacele de masurare provenite din import.
CAP. 4
Transmiterea unitatilor de masura
Art. 30
In scopul asigurarii preciziei necesare si legalitatii masurarilor,
mijloacele de masurare sunt cuprinse obligatoriu in actiunea de transmitere a
unitatilor de masura, care se realizeaza prin etalonare sau verificare
metrologica, pornind de la etaloanele nationale prin trepte succesive de
precizie, folosind celelalte etaloane, pana la mijloacele de masurare de lucru,
potrivit standardelor de stat si normelor tehnice de metrologie.
Art. 31
Prin etalonare metrologica se determina nivelul de precizie al etalonului,
eliberindu-se certificat de etalonare numai in cazul incadrarii acestuia in
prevederile stabilite prin standarde de stat si norme tehnice de metrologie.
Prin verificare metrologica se determina daca mijlocul de masurare de lucru
se incadreaza in limitele de precizie admise prin standarde de stat, norme
tehnice de metrologie sau alte reglementari si se elibereaza buletin de
verificare prin care mijlocul de masurare de lucru este admis sau respins.
Art. 32
Etalonarea sau verificarea metrologica se face obligatoriu:
- initial, asupra fiecarui mijloc de masurare, fabricat sau importat,
inainte de livrarea lui catre unitatea beneficiara si asupra fiecarui mijloc de
masurare reparat, inainte de darea in folosinta;
- periodic, asupra mijloacelor de masurare in folosinta, la intervalul de
timp limita stabilit prin norme tehnice de metrologie.
Unitatile economico-sociale au obligatia sa prevada intervale de timp mai
scurte, in cazurile in care conditiile concrete de utilizare conduc la
micsorarea duratei de timp in care mijlocul de masurare functioneaza
corespunzator;
- ori de cate ori este necesar pentru a asigura functionarea
corespunzatoare a mijloacelor de masurare.
Art. 33
Mijloacele de masurare folosite exclusiv pentru uz casnic sau
didactic-demonstrativ, sunt supuse obligatoriu numai la verificarea metrologica
initiala, bucata cu bucata sau - dupa caz - prin sondaj, in conditii stabilite
de standardele de stat si normele tehnice de metrologie.
Art. 34
Mijloacele de masurare care au fost gasite corespunzatoare la etalonare sau
verificare metrologica, au fost investite cu marca metrologica de verificare si
li s-a eliberat certificat de etalonare sau buletin de verificare, constituie
mijloace de masurare legale.
Marca metrologica de verificare este semnul distinctiv care se aplica pe
mijlocul de masurare pentru a-i atesta, din punct de vedere metrologic, dreptul
de a fi utilizat.
Marca metrologica de verificare se stabileste si se elibereaza numai de
catre Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor.
Art. 35
Mijloacele de masurare respinse la etalonare sau verificare se supun
repararii sau, dupa caz, scoaterii din functiune, in conditiile legii.
Mijloacele de masurare din import, respinse la verificarea initiala, vor fi comunicate
in timp util intreprinderilor de comert exterior care au efectuat importul.
Art. 36
Mijloacele de masurare gradate in alte unitati de masura decat cele
prevazute la art. 7 si 8, utilizate in cazuri speciale, se supun etalonarilor
sau verificarilor initiale si periodice prin grija unitatii detinatoare care
raspunde de aceasta.
Art. 37
Transmiterea unitatilor de masura se efectueaza in mod unitar numai de
catre Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor si de
laboratoarele de metrologie autorizate in acest scop.
CAP. 5
Supravegherea tehnica si controlul activitatii de metrologie
Art. 38
Supravegherea tehnica a mijloacelor de masurare din dotare, cuprinde in
principal: efectuarea etalonarilor si verificarilor metrologice si a
reparatiilor conform programelor intocmite; folosirea corecta a mijloacelor de
masurare de catre personalul muncitor in procesul muncii; intretinerea
corespunzatoare a mijloacelor de masurare si scoaterea din functiune a celor
uzate sau defecte; identificarea defectiunilor din procesele de masurare
generatoare de rebuturi; constituirea rezervei de mijloace de masurare pentru
asigurarea continuitatii proceselor de productie, securitatii instalatiilor si
a muncii, precum si de piese de schimb necesare intretinerii mijloacelor de
masurare din dotare.
Supravegherea tehnica a mijloacelor de masurare se executa de catre
personalul metrologic autorizat din unitatile economico-sociale.
Art. 39
Controlul activitatii de metrologie se efectueaza in principal asupra:
aplicarii si respectarii reglementarilor legale in domeniul metrologiei;
asigurarii nivelurilor de precizie realizate in transmiterea unitatilor de
masura si preciziei mijloacelor si metodelor de masurare; dotarii proceselor de
productie cu mijloace de masurare potrivit documentatiilor tehnice si folosirea
corespunzatoare a acestora; evidentei si starii tehnice a mijloacelor de
masurare; respectarii termenelor de efectuare a etalonarilor si verificarilor
metrologice periodice, precum si intretinerii si repararii mijloacelor de
masurare potrivit programelor anuale de verificari si reparatii; asigurarii
conditiilor corespunzatoare de functionare a laboratoarelor de metrologie si
atelierelor de reparat mijloace de masurare.
Controlul activitatii metrologice se executa de catre Inspectoratul General
se Stat pentru Controlul Calitatii Produselor, precum si de catre personalul
metrologic autorizat, din ministere, celelalte organe centrale si locale si
centrale industriale.
CAP. 6
Autorizatii si avizari metrologice
Art. 40
Laboratoarele de metrologie si atelierele de reparat mijloace de masurare
din sectoarele de activitate economico-sociala pot functiona numai pe baza
autorizatiei date de catre Inspectoratul General de Stat pentru Controlul
Calitatii Produselor.
Art. 41
Autorizatia se elibereaza la cerere, pe baza unei expertize metrologice, pe
domenii de masurare si niveluri de precizie. Expertiza constata indeplinirea
conditiilor de amplasare, instalare si de mediu ale laboratoarelor si
atelierelor, dotarea cu etaloane si utilaje, pregatirea si calificarea
personalului si determina prin testare metrologica daca nivelurile de precizie
asigurate efectiv corespund acelora pentru care s-a cerut autorizarea.
Valabilitatea autorizatiei este de un an.
Dotarea laboratoarelor de metrologie si atelierelor de reparat mijloace de
masurare se face in functie de specificul activitatii, pe baza de norme
unitare. Acestea se elaboreaza de ministere si celelalte organe centrale, se
avizeaza de catre Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii
Produselor si se aproba prin decret al Consiliului de Stat.
Art. 42
Laboratoarele de metrologie autorizate au dreptul sa efectueze verificari si
- dupa caz - etalonari ale mijloacelor de masurare din dotarea unitatilor in
cadrul carora functioneaza, numai in domeniile si la nivelurile de precizie
pentru care au fost autorizate.
Laboratoarele de metrologie autorizate pot efectua, cu acordul Inspectoratului
General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor, verificari sau, dupa
caz, si etalonari de mijloace de masurare apartinand altor unitati
economico-sociale.
Mijloacele de masurare pentru a caror verificare nu se justifica economic
infiintarea de laboratoare in cadrul intreprinderii sau nu se poate face in
laboratoarele altor unitati, se vor verifica in cadrul laboratoarelor de
metrologie judetene ale Inspectoratului General de Stat pentru Controlul
Calitatii Produselor.
Art. 43
Etalonarea si verificarea metrologica, precum si repararea si intretinerea
mijloacelor de masurare se fac numai de metrologi autorizati de Inspectoratul
General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor.
Autorizatia se acorda la cererea unitatii, pe baza de examen si este
valabila pe o perioada de trei ani, cu exceptia primei autorizari care expira
dupa o perioada de un an.
Art. 44
Categoriile de personal muncitor care utilizeaza in activitatea
profesionala de baza mijloace de masurare pentru efectuarea operatiilor de
gestionare, distribuire si comercializare, precum si operatorii de la panourile
cu mijloace de masurare din camerele de comanda, trebuie sa posede o
autorizatie, eliberata de Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii
Produselor, pe baza de examen, a carei valabilitate este de cinci ani.
Art. 45
Coordonarea activitatii de metrologie din unitati, centrale industriale,
ministere, alte organe centrale si locale, se face de catre personal muncitor
de specialitate numit prin ordin scris emis de catre conducerea unitatii
respective, pe baza autorizatiei eliberate de catre Inspectoratul General se
Stat pentru Controlul Calitatii Produselor, dupa sustinerea unui examen.
Autorizatia este valabila pe o durata de un an.
Schimbarea din functie, sanctionarea disciplinara sau desfacerea
contractului de munca a acestui personal muncitor, se poate face numai cu
acordul Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor.
Art. 46
Autorizatia nu este transmisibila. Incalcarea dispozitiilor legale privind
exercitarea atributiilor conferite prin autorizatie, atrage - in functie de
gravitatea abaterii - suspendarea temporara sau anularea acesteia.
Cererea de prelungire a autorizatiei, precum si inlocuirea personalului
caruia i s-a anulat autorizatia constituie obligatii ale unitatilor, in scopul
asigurarii continuitatii activitatii cu respectarea normelor legale de
metrologie.
Art. 47
Conditiile de autorizare ale laboratoarelor de metrologie, ale atelierelor
de reparat mijloace de masurare si ale personalului prevazut la articolele 43,
44 si 45 se stabilesc prin norme tehnice de metrologie emise de Inspectoratul
General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor.
Art. 48 Se supun avizarii Inspectoratului General de Stat pentru Controlul
Calitatii Produselor, notele de comanda sau, dupa caz, proiectele de executie
privind laboratoarele de metrologie si atelierele de reparat mijloace de
masurare din obiectivele economico-sociale care urmeaza a fi construite,
regulamentele de organizare si desfasurare a activitatii de metrologie,
programele analitice ale formelor de invatamant de stat care transmit
cunostinte in domeniul metrologiei, programele si tematicile formelor de
perfectionare a personalului muncitor care activeaza in domeniul metrologiei,
inventiile si inovatiile privind metodele si mijloacele de masurare.
Art. 49
Cheltuielile ocazionate de efectuarea etalonarilor si verificarilor,
incercarilor metrologice de stat ale modelelor, expertizarea metrologica,
testarile metrologice si eliberarea autorizatiilor pentru laboratoarele de
metrologie, precum si de autorizarea atelierelor de reparat mijloace de
masurare, autorizarea metrologilor verificatori, respectiv metrologilor reparatori,
inginerilor sau tehnicienilor care coordoneaza activitatea de metrologie si a
personalului prevazut la art. 44 se suporta de catre unitatile beneficiare.
Taxele si tarifele pentru prestarea serviciilor prevazute la alineatul
precedent se stabilesc de catre Inspectoratul General de Stat pentru Controlul
Calitatii Produselor, cu acordul Comitetului de Stat pentru Preturi.
CAP. 7
Atributii si raspunderi
Art. 50
In scopul asigurarii preciziei necesare si a legalitatii masurarilor Inspectoratul
General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor are urmatoarele atributii
si raspunderi principale:
a) raspunde de realizarea, pastrarea si perfectionarea continua a
etaloanelor nationale la nivelul de precizie impus de necesitatile economiei;
b) transmite unitatile de masura de la etaloanele nationale la etaloanele
si mijloacele de masurare din economie; efectueaza testarea nivelurilor de
precizie asigurate in laboratoarele autorizate si in practicarea masurarilor;
c) raspunde de efectuarea cercetarilor stiintifice in domeniul metrologiei
care privesc baza de etaloane nationale, transmiterea unitatilor de masura,
elaborarea metodelor si realizarea instalatiilor de etalonare, verificare si
masurare, perfectionarea bazelor teoretice ale masurarilor;
d) emite, editeaza si difuzeaza norme tehnice de metrologie si instructiuni
metodologice de metrologie, obligatorii pentru intreaga economie si dezvolta o
activitate centralizata de informare, documentare si publicare in domeniul metrologiei;
e) coordoneaza si controleaza activitatea de metrologie din ministere,
celelalte organe centrale si locale, centrale industriale si unitati economice;
indruma si controleaza in toate sectoarele activitatii economico-sociale
aplicarea unitara a legii si a celorlalte acte normative din domeniul
metrologiei, avand dreptul de acces in toate locurile unde se folosesc, se
construiesc sau repara, se etaloneaza sau se verifica metrologic mijloace de
masurare;
f) avizeaza preciziile minime care trebuie asigurate la masurarile privind
bilanturile energetice sau alte bilanturi bazate pe masurari, livrarile de
produse intre unitati economice, precum si la preambalarea marfurilor;
g) asigura impreuna cu Ministerul Educatiei si Invatamantului formarea de
cadre de metrologi.
Art. 51
Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor asigura
participarea la activitatea organismelor si organizatiilor internationale in
domeniul metrologiei, din care Republica Socialista Romania face parte, iar
impreuna cu ministerele si la alte actiuni in domeniul metrologiei care
prezinta interes.
Art. 52
Ministerele, celelalte organe centrale si locale si centralele industriale
raspund de asigurarea preciziei necesare si a legalitatii masurarilor la
unitatile in subordine, in care scop sunt obligate sa ia masuri pentru:
a) organizarea, indrumarea si controlul activitatii de metrologie in
unitatile subordonate; acolo unde se justifica infiinteaza cu respectarea
normelor de structura compartimente de metrologie distincte, in functie de
numarul mijloacelor de masurare din folosinta, importanta si nivelul de
precizie al masurarilor efectuate. Compartimentele de metrologie -
laboratoarele de metrologie si atelierele de reparat mijloace de masurare - se
pot organiza, dupa caz, si pe grupe de unitati sau platforme industriale;
b) pregatirea si perfectionarea cadrelor de metrologi, precum si - dupa caz
- a celor care efectueaza masurari de precizie;
c) asigurarea dotarii unitatilor din subordine cu etaloane si mijloace de
masurare de lucru necesare si reducerea numarului de tipodimensiuni in vederea
intretinerii si repararii acestora in conditii optime; inceperea si
desfasurarea oricarei activitati numai dupa asigurarea posibilitatilor de a
efectua masurarile impuse de documentatia tehnica si specificul muncii;
d) crearea si introducerea in fabricatie de noi mijloace de masurare care
sa asigure cantitativ si calitativ necesarul de mijloace de masurare actual si
de perspectiva al economiei nationale;
e) organizarea urmaririi comportarii in exploatare a mijloacelor de
masurare si a valorificarii datelor obtinute, in vederea imbunatatirii
permanente a caracteristicilor tehnico-functionale ale acestora;
f) elaborarea regulamentului de organizare si desfasurare a activitatii de
metrologie si avizarea acestuia de catre Inspectoratul General de Stat pentru
Controlul Calitatii Produselor.
Art. 53
Intreprinderile si celelalte unitati economico-sociale care detin si
folosesc mijloace de masurare, raspund de precizia si legalitatea masurarilor,
in care scop sunt obligate sa ia masuri pentru:
a) organizarea de laboratoare de metrologie si ateliere de reparat mijloace
de masurare si dotarea acestora pe baza normelor prevazute, asigurand
desfasurarea activitatii de metrologie conform legii si - dupa caz -
infiintarea de compartimente de metrologie distincte. In cazurile in care nu se
justifica infiintarea de laboratoare si ateliere de reparat mijloace de
masurare proprii, activitatea de metrologie va fi coordonata de personal
muncitor de specialitate cu respectarea prevederilor art. 45;
b) transmiterea unitatilor de masura, in conditiile legii, la toate
mijloacele de masurare in folosinta; in cazul in care unitatea nu are laboratoare
de metrologie proprii, verificarile si etalonarile necesare se asigura de
Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor prin
unitatile sale sau laboratoarele de metrologie autorizate ale altor unitati;
c) dotarea corespunzatoare pe baza de program cu mijloace de masurare
adecvate ca interval de masurare, precizie, conditii de lucru si numar, a
proceselor de productie, precum si a celorlalte activitati; constituirea
rezervei de mijloace de masurare necesare pentru asigurarea continuitatii
proceselor de productie, securitatea instalatiilor si a muncii;
d) efectuarea supravegherii tehnice a mijloacelor de masurare si a
masurarilor si stabilirea perioadelor de etalonare si verificare metrologica a
mijloacelor de masurare in functie de conditiile specifice de utilizare si de
importanta masurarilor efectuate, in cadrul termenelor limita prevazute in
normele tehnice de metrologie. Aceste perioade de etalonare si verificare a
mijloacelor de masurare se aproba de conducerea unitatii; asigurarea efectuarii
la termen a etalonarilor si verificarilor metrologice periodice, precum si
repararea mijloacelor de masurare in folosinta, pe baza de programe anuale
aprobate de conducerea unitatii;
e) dotarea corespunzatoare a laboratoarelor de metrologie si atelierelor de
reparat mijloace de masurare in conformitate cu normele unitare de dotare, a
normelor tehnice de metrologie si autorizarea lor potrivit legii;
f) instruirea si perfectionarea cadrelor de metrologi si a personalului
muncitor care efectueaza masurari in procesul muncii;
g) receptionarea corespunzatoare a mijloacelor de masurare si scoaterea din
folosinta a celor care nu mai pot fi reparate, numai cu avizul personalului
muncitor insarcinat cu coordonarea activitatii de metrologie.
Art. 54
Unitatile de cercetare stiintifica si inginerie tehnologica, precum si
unitatile de proiectare, sunt obligate:
a) sa prevada in documentatiile tehnice numai mijloace de masurare cuprinse
in nomenclatorul unic al mijloacelor de masurare;
b) sa stabileasca in documentatiile tehnice ale mijloacelor de masurare
care se realizeaza in tara, caracteristici metrologice si de fiabilitate
ridicate, potrivit cerintelor economiei si stadiului de progres tehnic pe plan
mondial;
c) sa asigure tipizarea ansamblurilor si subansamblurilor mijloacelor de
masurare, conditii diferentiate de utilizare, in functie de cerintele
activitatii;
d) sa prevada distinct in proiectele instalatiilor si utilajelor, metode si
mijloace de masurare adecvate valorii parametrilor si tolerantelor care trebuie
garantate prin masurare, conditii de montaj si utilizare corespunzatoare ale
acestora; sa prevada in documentatiile tehnice masurile necesare pentru a
asigura in bune conditii continuitatea proceselor de productie si mentinerea
nivelului de calitate al produselor, precum si posibilitatile de verificare
periodica a mijloacelor de masurare, fara a prejudicia functionarea continua a
instalatiilor;
e) sa stabileasca in documentatiile tehnice punctele de masurare necesare
conducerii proceselor tehnologice, securitatii utilajelor si instalatiilor,
controlului pe flux si in final al calitatii produselor, securitatii oamenilor
si protectiei mediului, masurarii consumurilor specifice, efectuarii bilanturilor
energetice sau a altor bilanturi cerute care se stabilesc pe baza de masurari;
sa prevada - dupa caz - mijloace de masurare de control activ, automatizate,
care sa permita conducerea centralizata a proceselor tehnologice si dupa
necesitati cu adaptare la calculatoare; sa stabileasca atunci cand este necesar
modul de prelucrare si interpretare a rezultatelor masurarilor;
f) sa prevada, in functie de cerintele activitatii, in proiectele
obiectivelor noi sau care se extind, laboratoare de metrologie si ateliere de
reparat mijloace de masurare, dotate cu etaloane si instalatii corespunzatoare,
la care sa asigure conditii de protectie impotriva factorilor perturbatori,
stabilite prin standarde de stat si norme tehnice de metrologie, precum si
personalul metrologic necesar, in conditiile prevazute de lege.
Art. 55
Unitatile care produc mijloace de masurare sunt obligate:
a) sa obtina aprobarea de model pentru mijloacele de masurare pe care
urmeaza a le fabrica;
b) sa efectueze urmarirea comportarii in exploatare, precum si incercari de
fiabilitate pentru mijloacele de masurare pe care le fabrica;
c) sa asigure continua diversificare, innoire si imbunatatire a
caracteristicilor metrologice si de fiabilitate a mijloacelor de masurare,
pentru a satisface cerintele economiei;
d) sa asigure necesarul de piese de schimb pentru intretinerea si repararea
mijloacelor de masurare din dotarea economiei.
Art. 56
Consiliile oamenilor muncii din unitati, precum si personalul de conducere
al compartimentelor care detin si folosesc mijloace de masurare, au obligatia
de a realiza conditiile materiale, tehnice si organizatorice pentru
desfasurarea activitatii de metrologie in conformitate cu prevederile legii,
pentru a asigura precizia necesara si legalitatea masurarilor efectuate in
unitatea respectiva.
Art. 57
Sefii sectiilor si atelierelor care au in folosinta mijloace de masurare,
vor participa la intocmirea programelor anuale de etalonare si verificare
metrologica si reparare a mijloacelor de masurare, raspunzand impreuna cu
personalul muncitor din activitatea de metrologie de indeplinirea lor si sunt
obligati sa controleze la toate locurile de munca din sectii si ateliere,
utilizarea corecta a mijloacelor de masurare.
Art. 58
Muncitorii, maistrii, tehnicienii si inginerii vor utiliza numai mijloace
de masurare legale prevazute in documentatiile tehnologice si vor sesiza
imediat orice situatie care creeaza nesiguranta asupra exactitatii masurarilor
efectuate, avand obligatia in astfel de cazuri sa ceara verificarea sau
inlocuirea mijloacelor de masurare respective.
Art. 59
Personalul muncitor insarcinat cu coordonarea activitatii de metrologie,
precum si muncitorii, maistrii, tehnicienii si inginerii care lucreaza in
activitatea de metrologie raspund de aplicarea prevederilor legale privind
asigurarea preciziei si legalitatii masurarilor efectuate cu mijloace de
masurare in folosinta. Acestia au obligatia de a controla pe fluxul de
fabricatie si la toate locurile de munca, corecta utilizare a mijloacelor de
masurare si de a sesiza conducerii unitatii si Inspectoratului General de Stat
pentru Controlul Calitatii Produselor situatiile care implica asigurarea
preciziei necesare si legalitatii masurarilor.
CAP. 8
Sanctiuni
Art. 60
Incalcarea prevederilor prezentei legi atrage raspunderea disciplinara,
materiala, civila, contraventionala sau penala, dupa caz.
Art. 61
Constituie contraventii la normele privind activitatea de metrologie
urmatoarele fapte, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat,
potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni:
a) functionarea fara autorizatie a laboratoarelor de metrologie si a
atelierelor de reparat mijloace de masurare, precum si utilizarea in activitatea
de metrologie de personal neautorizat;
b) fabricarea sau importul de mijloace de masurare fara obtinerea
prealabila a aprobarii de model sau neconforme cu modelul aprobat; importul de
mijloace de masurare gradate in unitati de masura diferite de unitatile de
masura legale, cu exceptiile prevazute de lege;
c) transmiterea incorecta a unitatilor de masura, prin efectuarea de
etalonari si verificari metrologice cu incalcarea prevederilor din normele
tehnice de metrologie; folosirea de etaloane cu certificate de etalonare
expirate;
d) neefectuarea etalonarilor si verificarilor metrologice initiale ale
mijloacelor de masurare nou fabricate, importate sau reparate, inainte de
livrare sau punere in functiune;
e) neprezentarea mijloacelor de masurare la etalonarea si verificarea
metrologica periodica si la reparare, conform programului de verificari si
reparatii;
f) efectuarea de masurari cu mijloace de masurare ale caror intervale de
masurare si precizii nu sunt conforme prevederilor documentatiilor tehnice;
g) montarea si utilizarea de mijloace de masurare in conditii de lucru
necorespunzatoare, neconforme cu prevederile documentatiilor tehnice, cu cele
ale constructorului sau ale normelor tehnice de metrologie;
h) folosirea de personal neautorizat metrologic la efectuarea de masurari
pentru gestionare, distribuire, comert si transport de bunuri materiale sau la
efectuarea de cantariri publice;
i) efectuarea de masurari cu mijloace de masurare nelegale, intretinute
necorespunzator sau defecte, respinse la etalonare sau verificare metrologica,
fara certificatul de etalonare sau buletinul de verificare in termen de
valabilitate;
j) impiedicarea sub orice forma a organelor Inspectiei Metrologice de Stat
de a-si exercita atributiile prevazute de dispozitiile legale.
Art. 62
Contraventiile prevazute la art. 61 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 800 la 1500 lei cele prevazute la lit. a) - b);
b) cu amenda de la 300 la 700 lei cele prevazute la lit. c) - j).
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
personalul imputernicit in acest scop din cadrul Inspectoratului General de
Stat pentru Controlul Calitatii Produselor.
Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei se poate face
plangere in termen de 15 zile de la data comunicarii acestuia.
Plangerea se depune la organul din care face parte agentul constatator.
Art. 63
In masura in care prezenta lege nu dispune, contraventiilor prevazute in
cuprinsul acesteia le sunt aplicabile dispozitiilor Legii nr. 32/1968 privind
stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 64
Pentru realizarea unitara a activitatii de metrologie Inspectoratul General
de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor isi indeplineste atributiile in
acest domeniu prin Inspectia Metrologiei de Stat, din cadrul acestuia.
Art. 65
Dispozitiile legii de fata se aplica si organizatiilor cooperatiste si
celorlalte organizatii obstesti.
Art. 66
Prezenta lege intra in vigoare la 90 de zile de la publicare.
Pe aceeasi data se abroga:
- Decretul nr. 21/1954 pentru aplicarea generala a sistemului metric,
publicat in Buletinul Oficial nr. 6 din 26 ianuarie 1954;
- Decretul nr. 403/1954 privind interpretarea Decretului nr. 21/1954 pentru
aplicarea generala a sistemului metric, publicat in Buletinul Oficial nr. 44
din 8 octombrie 1954;
- Hotararea Consiliului de Ministri nr. 495/1953 pentru aprobarea
regulamentului incercarilor de stat, publicata in Colectia de hotarari si
dispozitii ale Consiliului de Ministri nr. 12 din 25 februarie 1953;
- Hotararea Consiliului de Ministri nr. 498/1953 pentru aprobarea
regulamentului privind organizarea supravegherii masurilor si aparatelor de
masurat in intreprinderi, publicata in Colectia de hotarari si dispozitii ale
Consiliului de Ministri nr. 12 din 25 februarie 1953;
- Hotararea Consiliului de Ministri nr. 499/1953 pentru aprobarea
regulamentului verificarilor de stat a masurilor si aparatelor de masurat,
publicata in Colectia de hotarari si dispozitii ale Consiliului de Ministri nr.
12 din 25 februarie 1953;
Hotararea Consiliului de Ministri nr. 626/1968 privind sistemul de
unitati de masura legal si obligatoriu in Republica Socialista Romania,
publicata in Buletinul Oficial nr. 46 din 9 aprilie 1968;
Articolul 1 lit. c), d), e), f), u) si v) din Hotararea Consiliului de
Ministri nr. 2489/1969 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor la
normele privind standardele de stat, metrologia, instalatiile mecanice sub
presiune, instalatiile de ridicat si ambalaje, publicata in Buletinul Oficial
nr. 160 din 31 decembrie 1969, precum si orice alte dispozitii contrare.
Anexa nr. 1 privind principalele unitati de masura derivate si alte unitati
de masura legale se afla publicata in Buletinul Oficial nr. 100 din 11
noiembrie 1978.