Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 27 din  3 noiembrie 1978

legea metrologiei

ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA

ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL  NR. 100 din 11 noiembrie 1978


SmartCity3


    Infaptuirea obiectivelor Programului Partidului Comunist Roman de faurire a societatii socialiste multilateral dezvoltate si inaintare a Romaniei spre comunism impune promovarea pe scara larga a progresului tehnic, in toate sectoarele vietii economico-sociale, corespunzator cerintelor revolutiei tehnico-stiintifice contemporane, organizarea si desfasurarea unitara a activitatii de metrologie in intreaga economie in scopul asigurarii permanente a preciziei necesare si a legalitatii masurarilor, a functionarii si utilizarii corecte a mijloacelor de masurare.
    Activitatea de metrologie trebuie sa contribuie activ la desfasurarea proceselor de productie in conformitate cu tehnologiile prescrise, la realizarea si controlul calitatii produselor si serviciilor, la asigurarea securitatii instalatiilor si mediului, a sigurantei circulatiei in transporturi, la respectarea normelor de protectie a muncii si ocrotire a sanatatii populatiei, la efectuarea operatiilor comerciale si gestionarea bunurilor materiale in conformitate cu prevederile legii, la buna desfasurare a activitatii de cercetare stiintifica si proiectare, a schimburilor economice si actiunilor de cooperare economica si tehnico-stiintifica cu alte tari, precum si a altor activitati care presupun efectuarea de masurari.
    Ministerele, celelalte organe centrale si locale,  centralele industriale si unitatile economico-sociale au sarcina de a perfectiona continuu activitatea de metrologie, mijloacele de masurare, in conformitate cu necesitatile impuse de ridicarea permanenta a nivelului tehnic si calitativ al productiei, cresterea gradului de mecanizare si automatizare a acesteia, valorificarea superioara a resurselor materiale si umane, precum si participarea la schimburile internationale de valori materiale cu produse competitive, la nivelul normelor de calitate.
    Asigurarea corectitudinii si legalitatii masurarilor constituie o obligatie permanenta a tuturor oamenilor muncii, care trebuie sa foloseasca numai unitatile de masura legale si mijloacele de masurare corespunzatoare in procesul de productie a bunurilor materiale, precum si in celelalte sectoare de activitate in care se efectueaza masurari si sa participe activ la perfectionarea si crearea de noi mijloace de masurare, in concordanta cu necesitatile economiei nationale.
    In scopul cresterii contributiei si intaririi raspunderilor ce revin, in domeniul metrologiei, ministerelor si celorlalte organe centrale si locale, unitatilor economico-sociale, tuturor oamenilor muncii,
    Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste Romania adopta prezenta lege.

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    In Republica Socialista Romania in toate domeniile de activitate, inclusiv in relatiile de comert exterior si cooperare economica si tehnico-stiintifica cu alte tari, se folosesc obligatoriu numai unitati de masura si mijloace de masurare legale.
    Cadrul tehnico-organizatoric pentru asigurarea efectuarii masurarilor cu unitati de masura si mijloace de masurare legale si la preciziile necesare, se realizeaza in mod unitar pe intreg teritoriul tarii prin activitatea de metrologie.
    Art. 2
    Prin planul national unic de dezvoltare economico-sociala se asigura conditii tehnico-materiale necesare activitatii de metrologie, in concordanta cu cerintele introducerii progresului tehnic si ale dezvoltarii generale a economiei nationale.
    Art. 3
    Nivelurile de precizie, conditiile constructive si reglementarile privind utilizarea si pastrarea mijloacelor de masurare se stabilesc prin standarde de stat si norme tehnice de metrologie, obligatorii in toate sectoarele de activitate, elaborate si aprobate in conditiile prevazute de lege.
    Art. 4
    Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor raspunde impreuna cu ministerele, celelalte organe centrale si locale, de infaptuirea in mod unitar a politicii partidului si statului in domeniul metrologiei.
    Art. 5
    Unitatile de cercetare stiintifica si inginerie tehnologica au obligatia sa perfectioneze continuu mijloacele de masurare si sa creeze noi tipuri cu parametri functionali ridicati.
    La elaborarea proiectelor privind dezvoltarea sau constructia de noi obiective se va prevedea, in conditiile stabilite de lege, baza materiala a activitatii de metrologie corespunzatoare necesitatilor intregului proces de productie.
    Art. 6
    Personalul muncitor cu sarcini in domeniul metrologiei poarta intreaga raspundere pentru efectuarea la timp si in conditiile normelor legale a etalonarilor si verificarilor metrologice, functionarea corecta a mijloacelor de masurare, intretinerea si repararea lor in scopul asigurarii preciziei necesare si legalitatii masurarilor in procesele de productie si celelalte domenii ale activitatii economico-sociale.

    CAP. 2
    Unitatile de masura legale si mijloacele de masurare

    SECTIUNEA 1
    Unitatile de masura legale
    Art. 7
    Sistemul de unitati de masura legal si obligatoriu in Republica Socialista Romania are la baza nevoile si cerintele specifice economiei nationale, precum si Sistemul International de unitati de masura, cu simbolul SI.
    Unitatile de masura legale sunt:
    A. unitati fundamentale:
    - metru        - cu simbolul m     pentru lungime
    - kilogram     - cu simbolul kg    pentru masa
    - secunda      - cu simbolul s     pentru timp
    - amper        - cu simbolul A     pentru intensitatea curentului electric
    - kelvin       - cu simbolul K     pentru temperatura termodinamica
    - candela      - cu simbolul cd    pentru intensitatea luminoasa
    - mol          - cu simbolul mol   pentru cantitate de substanta

    B. unitati suplimentare:
    - radian       - cu simbolul rad   pentru unghi plan
    - steradian    - cu simbolul sr    pentru unghi solid

    C. unitati derivate, obtinute pe baza unitatilor fundamentale si a unitatilor suplimentare.
    Principalele unitati de masura derivate sunt cele prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta lege; alte unitati de masura derivate se stabilesc prin standarde de stat.
    Art. 8
    In cazuri justificate, pot fi utilizate ca unitati de masura legale si alte unitati in afara celor prevazute la art. 7, stabilite prin standarde aprobate prin decret al Consiliului de Stat.
    Art. 9
    Denumirile, simbolurile, definitiile si regulile de utilizare a unitatilor de masura legale, a multiplilor si submultiplilor acestora se stabilesc prin standarde de stat.
    Art. 10
    In cazul contractelor pentru export incheiate cu partenerii externi, la cererea acestora, se pot folosi si alte unitati de masura convenite intre parti.

    SECTIUNEA 2
    Mijloace de masurare
    Art. 11
    Constituie mijloace de masurare toate masurile, aparatele, dispozitivele, instalatiile, precum si mostrele de materiale si substante, care materializeaza si conserva unitatile de masura si furnizeaza informatii de masurare.
    Art. 12
    Mijloacele de masurare, in functie de destinatia lor, se clasifica in mijloace de masurare etalon si mijloace de masurare de lucru.
    A. Mijloace de masurare etalon
    Art. 13
    Mijloacele de masurare, care materializeaza si conserva legal unitatile de masura si servesc la transmiterea lor, sunt etaloane.
    Etaloanele de cea mai inalta precizie, folosite ca baza unica legala pentru transmiterea unitatilor de masura celorlalte etaloane din Republica Socialista Romania, sunt etaloane nationale.
    Etaloanele nationale, impreuna cu celelalte etaloane din economie, formeaza - prin unicitate si structura unitara pe trepte de precizie - sistemul national de etaloane si constituie baza stiintifica, tehnica si legala, de referinta, a tuturor masurarilor efectuate pe intreg teritoriul tarii, precum si in relatiile de cooperare economica si tehnico-stiintifica cu alte tari.
    Art. 14
    Etaloanele nationale sunt asigurate, pastrate si folosite de catre Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor.
    Art. 15
    Mentinerea etaloanelor nationale la nivelul de precizie necesar activitatii economico-sociale si perfectionarea continua a acestora se asigura prin cercetare stiintifica in domeniul metrologiei, precum si prin comparare periodica cu etaloanele internationale ale Biroului International de Masuri si Greutati si cu etaloanele nationale ale altor state.
    Art. 16
    Etaloanele - in afara celor nationale - sunt asigurate, pastrate si folosite atat de Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor, cat si de unitatile autorizate, potrivit legii, sa produca, sa repare mijloace de masurare sau sa transmita unitati de masura.
    B. Mijloace de masurare de lucru
    Art. 17
    Mijloacele de masurare utilizate in procesul muncii pentru obtinerea informatiilor de masurare in toate domeniile de activitate, precum si elementele de automatizare cu functii de masurare, sunt mijloace de masurare de lucru.
    Se asimileaza mijloacelor de masurare de lucru elementele care influenteaza functionarea mijlocului de masurare, cum sunt circuitele de masurare, buclele de automatizare, dispozitivele auxiliare sau cele folosite pentru determinarea sumelor de plata, la desfacerea produselor, care sunt asociate mijloacelor de masurare.

    CAP. 3
    Fabricarea si importul mijloacelor de masurare

    Art. 18
    Fabricarea si folosirea in economia nationala a mijloacelor de masurare se fac cu respectarea normelor de unificare si tipizare, potrivit nomenclatorului unic al mijloacelor de masurare, aprobat, la propunerea Consiliului de Ministri, prin decret al Consiliului de Stat.
    Caracteristicile tehnico-functionale si regulile de folosire si intretinere a mijloacelor de masurare, cuprinse in nomenclatorul unic al mijloacelor de masurare, se stabilesc prin standarde de stat si norme tehnice de metrologie, aprobate potrivit legii.
    Nomenclatorul unic al mijloacelor de masurare se completeaza, in functie de necesitatile economiei si a cerintelor progresului tehnic. Propunerile de completare a nomenclatorului se fac de ministere si celelalte organe centrale cu avizul Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor si se supun spre aprobare de catre Consiliul de Ministri.
    Art. 19
    Ministerele, celelalte organe centrale si locale, producatoare, sunt obligate sa ia masuri pentru realizarea mijloacelor de masurare necesare economiei, de inalta precizie si cu respectarea parametrilor tehnico-functionali.
    Importul mijloacelor de masurare se poate efectua, in conditiile prevazute de lege, in cazurile cand nu se justifica tehnic si economic producerea lor in tara.
    Punerea in fabricatie sau importul mijloacelor de masurare se poate face numai dupa ce acestea au primit aprobarea de model si au fost incluse in nomenclatorul unic al mijloacelor de masurare.
    Utilajele si echipamentele tehnologice fabricate in tara, precum si importurile complexe, vor fi prevazute cu mijloace de masurare care se incadreaza in normele de unificare si tipizare cuprinse in nomenclatorul unic al mijloacelor de masurare aprobat in conditiile prevazute de lege.
    Art. 20
    Aprobarea de model este documentul prin care se atesta, din punct de vedere metrologic, ca un anumit tip de mijloc de masurare intruneste conditiile de calitate si fiabilitate si se incadreaza in nomenclatorul unic al mijloacelor de masurare.
    Art. 21
    Fabricarea si importul mijloacelor de masurare cu destinatie speciala si cele de precizie redusa care servesc la obtinerea unor indicatii orientative se fac fara a fi necesara aprobarea de model, cu respectarea conditiilor prevazute de lege si cu avizul Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor.
    Art. 22
    Aprobarea de model se acorda, la cererea unitatii interesate, de catre Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor, pe baza rezultatelor incercarilor metrologice de stat asupra mijloacelor de masurare, efectuate de acesta prin laboratoarele proprii sau prin laboratoarele de profil ale altor unitati. Aprobarea de model se da in termen de maximum 60 zile de la data prezentarii modelului mijlocului de masurare si a documentatiei tehnice.
    Incercarile metrologice de stat constau, dupa caz, in probe, determinari, analize si studii, in scopul stabilirii conformitatii modelelor cu prevederile standardelor de stat, normelor tehnice, caietelor de sarcini, precum si cu normele tehnice de metrologie privind mijlocul de masurare supus incercarilor.
    Incercarile metrologice de stat nu pot fi substituite de incercarile metrologice efectuate de producator.
    Art. 23
    Mijloacele de masurare incercate pentru care s-a acordat aprobare de model, se investesc cu marca metrologica de model.
    Marca metrologica de model este semnul distinctiv care aplicat pe un mijloc de masurare atesta acestuia calitatea de a fi utilizat ca model de referinta la fabricatia de serie, import sau la eventuale litigii.
    Marca metrologica de model se stabileste si se aplica de catre Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor.
    Mijloacele de masurare, la care rezultatele incercarilor de stat sunt necorespunzatoare, se resping motivat.
    Art. 24
    Aprobarea de model se acorda unitatii care produce si livreaza mijloace de masurare sau instalatii de masurare ca produse finite, intreprinderii de comert exterior care efectueaza importul mijloacelor de masurare sau, dupa caz, intreprinderii beneficiare a importului, acestea suportind si cheltuielile ocazionate de obtinerea aprobarii de model. Schimbarea producatorului atrage dupa sine obligatia obtinerii unei alte aprobari de model, acordate in baza incercarilor metrologice de stat, efectuate asupra mijloacelor de masurare realizate in noua unitate producatoare.
    In cazuri deosebite in care este necesara cunoasterea comportarii in timp a mijloacelor de masurare se poate da aprobare provizorie de model, de catre Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor, in conditiile stabilite prin normele tehnice de metrologie. Aprobarea este valabila numai pe o anumita durata de timp si pentru un numar limitat de mijloace de masurare.
    Art. 25
    Documentatiile tehnice care au insotit la incercarile metrologice de stat modelele care au fost aprobate, se pastreaza de Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor si intreprinderile producatoare sau importatoare. Aceste documentatii, avizate si parafate de Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor, constituie documentele legale pentru verificarea caracteristicilor tehnico-functionale ale mijlocului de masurare la care se refera, la fabricatia de serie a acestuia sau la eventualele litigii. In acelasi scop, in unele cazuri stabilite de Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor, se pastreaza in mod similar si cate un exemplar din modelele aprobate.
    Art. 26
    Omologarea mijloacelor de masurare produse in Republica Socialista Romania se face numai dupa obtinerea aprobarii de model.
    Art. 27
    Unitatile producatoare sunt obligate sa produca numai mijloace de masurare cu caracteristici tehnico-functionale conforme cu documentatia tehnica si modelele de referinta si raspund pentru aceasta. Aceeasi obligatie si raspundere revine si unitatilor importatoare care vor trebui sa importe numai mijloace de masurare conforme cu documentatiile tehnice si modelele de referinta care au fost prezentate la incercarea metrologica de stat, in conditiile legii.
    Art. 28
    Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor efectueaza verificari privind conformitatea caracteristicilor tehnico-functionale ale mijloacelor de masurare produse sau importate, cu cele ale modelului de referinta, inscrise in documentatiile tehnice.
    In cazul constatarii unor neconformitati cu documentatiile tehnice si modelul aprobat, Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor va dispune remedierea deficientelor constatate sau, dupa caz, cu incunostiintarea prealabila a organelor centrale sau locale de resort, oprirea fabricatiei sau sistarea importului.
    Art. 29
    In cazul mijloacelor de masurare ale caror caracteristici tehnico-functionale nu mai corespund cerintelor progresului tehnic, Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor poate retrage aprobarea de model; in mod similar poate retrage aprobarea de model pentru mijloacele de masurare provenite din import.

    CAP. 4
    Transmiterea unitatilor de masura

    Art. 30
    In scopul asigurarii preciziei necesare si legalitatii masurarilor, mijloacele de masurare sunt cuprinse obligatoriu in actiunea de transmitere a unitatilor de masura, care se realizeaza prin etalonare sau verificare metrologica, pornind de la etaloanele nationale prin trepte succesive de precizie, folosind celelalte etaloane, pana la mijloacele de masurare de lucru, potrivit standardelor de stat si normelor tehnice de metrologie.
    Art. 31
    Prin etalonare metrologica se determina nivelul de precizie al etalonului, eliberindu-se certificat de etalonare numai in cazul incadrarii acestuia in prevederile stabilite prin standarde de stat si norme tehnice de metrologie.
    Prin verificare metrologica se determina daca mijlocul de masurare de lucru se incadreaza in limitele de precizie admise prin standarde de stat, norme tehnice de metrologie sau alte reglementari si se elibereaza buletin de verificare prin care mijlocul de masurare de lucru este admis sau respins.
    Art. 32
    Etalonarea sau verificarea metrologica se face obligatoriu:
    - initial, asupra fiecarui mijloc de masurare, fabricat sau importat, inainte de livrarea lui catre unitatea beneficiara si asupra fiecarui mijloc de masurare reparat, inainte de darea in folosinta;
    - periodic, asupra mijloacelor de masurare in folosinta, la intervalul de timp limita stabilit prin norme tehnice de metrologie.
    Unitatile economico-sociale au obligatia sa prevada intervale de timp mai scurte, in cazurile in care conditiile concrete de utilizare conduc la micsorarea duratei de timp in care mijlocul de masurare functioneaza corespunzator;
    - ori de cate ori este necesar pentru a asigura functionarea corespunzatoare a mijloacelor de masurare.
    Art. 33
    Mijloacele de masurare folosite exclusiv pentru uz casnic sau didactic-demonstrativ, sunt supuse obligatoriu numai la verificarea metrologica initiala, bucata cu bucata sau - dupa caz - prin sondaj, in conditii stabilite de standardele de stat si normele tehnice de metrologie.
    Art. 34
    Mijloacele de masurare care au fost gasite corespunzatoare la etalonare sau verificare metrologica, au fost investite cu marca metrologica de verificare si li s-a eliberat certificat de  etalonare sau buletin de verificare, constituie mijloace de masurare legale.
    Marca metrologica de verificare este semnul distinctiv care se aplica pe mijlocul de masurare pentru a-i atesta, din punct de vedere metrologic, dreptul de a fi utilizat.
    Marca metrologica de verificare se stabileste si se elibereaza numai de catre Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor.
    Art. 35
    Mijloacele de masurare respinse la etalonare sau verificare se supun repararii sau, dupa caz, scoaterii din functiune, in conditiile legii. Mijloacele de masurare din import, respinse la verificarea initiala, vor fi comunicate in timp util intreprinderilor de comert exterior care au efectuat importul.
    Art. 36
    Mijloacele de masurare gradate in alte unitati de masura decat cele prevazute la art. 7 si 8, utilizate in cazuri speciale, se supun etalonarilor sau verificarilor initiale si periodice prin grija unitatii detinatoare care raspunde de aceasta.
    Art. 37
    Transmiterea unitatilor de masura se efectueaza in mod unitar numai de catre Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor si de laboratoarele de metrologie autorizate in acest scop.

    CAP. 5
    Supravegherea tehnica si controlul activitatii de metrologie

    Art. 38
    Supravegherea tehnica a mijloacelor de masurare din dotare, cuprinde in principal: efectuarea etalonarilor si verificarilor metrologice si a reparatiilor conform programelor intocmite; folosirea corecta a mijloacelor de masurare de catre personalul muncitor in procesul muncii; intretinerea corespunzatoare a mijloacelor de masurare si scoaterea din functiune a celor uzate sau defecte; identificarea defectiunilor din procesele de masurare generatoare de rebuturi; constituirea rezervei de mijloace de masurare pentru asigurarea continuitatii proceselor de productie, securitatii instalatiilor si a muncii, precum si de piese de schimb necesare intretinerii mijloacelor de masurare din dotare.
    Supravegherea tehnica a mijloacelor de masurare se executa de catre personalul metrologic autorizat din unitatile economico-sociale.
    Art. 39
    Controlul activitatii de metrologie se efectueaza in principal asupra: aplicarii si respectarii reglementarilor legale in domeniul metrologiei; asigurarii nivelurilor de precizie realizate in transmiterea unitatilor de masura si preciziei mijloacelor si metodelor de masurare; dotarii proceselor de productie cu mijloace de masurare potrivit documentatiilor tehnice si folosirea corespunzatoare a acestora; evidentei si starii tehnice a mijloacelor de masurare; respectarii termenelor de efectuare a etalonarilor si verificarilor metrologice periodice, precum si intretinerii si repararii mijloacelor de masurare potrivit programelor anuale de verificari si reparatii; asigurarii conditiilor corespunzatoare de functionare a laboratoarelor de metrologie si atelierelor de reparat mijloace de masurare.
    Controlul activitatii metrologice se executa de catre Inspectoratul General se Stat pentru Controlul Calitatii Produselor, precum si de catre personalul metrologic autorizat, din ministere, celelalte organe centrale si locale si centrale industriale.

    CAP. 6
    Autorizatii si avizari metrologice

    Art. 40
    Laboratoarele de metrologie si atelierele de reparat mijloace de masurare din sectoarele de activitate economico-sociala pot functiona numai pe baza autorizatiei date de catre Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor.
    Art. 41
    Autorizatia se elibereaza la cerere, pe baza unei expertize metrologice, pe domenii de masurare si niveluri de precizie. Expertiza constata indeplinirea conditiilor de amplasare, instalare si de mediu ale laboratoarelor si atelierelor, dotarea cu etaloane si utilaje, pregatirea si calificarea personalului si determina prin testare metrologica daca nivelurile de precizie asigurate efectiv corespund acelora pentru care s-a cerut autorizarea.
    Valabilitatea autorizatiei este de un an.
    Dotarea laboratoarelor de metrologie si atelierelor de reparat mijloace de masurare se face in functie de specificul activitatii, pe baza de norme unitare. Acestea se elaboreaza de ministere si celelalte organe centrale, se avizeaza  de catre Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor si se aproba prin decret al Consiliului de Stat.
    Art. 42
    Laboratoarele de metrologie autorizate au dreptul sa efectueze verificari si - dupa caz - etalonari ale mijloacelor de masurare din dotarea unitatilor in cadrul carora functioneaza, numai in domeniile si la nivelurile de precizie pentru care au fost autorizate.
    Laboratoarele de metrologie autorizate pot efectua, cu acordul Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor, verificari sau, dupa caz, si etalonari de mijloace de masurare apartinand altor unitati economico-sociale.
    Mijloacele de masurare pentru a caror verificare nu se justifica economic infiintarea de laboratoare in cadrul intreprinderii sau nu se poate face in laboratoarele altor unitati, se vor verifica in cadrul laboratoarelor de metrologie judetene ale Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor.
    Art. 43
    Etalonarea si verificarea metrologica, precum si repararea si intretinerea mijloacelor de masurare se fac numai de metrologi autorizati de Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor.
    Autorizatia se acorda la cererea unitatii, pe baza de examen si este valabila pe o perioada de trei ani, cu exceptia primei autorizari care expira dupa o perioada de un an.
    Art. 44
    Categoriile de personal muncitor care utilizeaza in activitatea profesionala de baza mijloace de masurare pentru efectuarea operatiilor de gestionare, distribuire si comercializare, precum si operatorii de la panourile cu mijloace de masurare din camerele de comanda, trebuie sa posede o autorizatie, eliberata de Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor, pe baza de examen, a carei valabilitate este de cinci ani.
    Art. 45
    Coordonarea activitatii de metrologie din unitati, centrale industriale, ministere, alte organe centrale si locale, se face de catre personal muncitor de specialitate numit prin ordin scris emis de catre conducerea unitatii respective, pe baza autorizatiei eliberate de catre Inspectoratul General se Stat pentru Controlul Calitatii Produselor, dupa sustinerea unui examen. Autorizatia este valabila pe o durata de un an.
    Schimbarea din functie, sanctionarea disciplinara sau desfacerea contractului de munca a acestui personal muncitor, se poate face numai cu acordul Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor.
    Art. 46
    Autorizatia nu este transmisibila. Incalcarea dispozitiilor legale privind exercitarea atributiilor conferite prin autorizatie, atrage - in functie de gravitatea abaterii - suspendarea temporara sau anularea acesteia.
    Cererea de prelungire a autorizatiei, precum si inlocuirea personalului caruia i s-a anulat autorizatia constituie obligatii ale unitatilor, in scopul asigurarii continuitatii activitatii cu respectarea normelor legale de metrologie.
    Art. 47
    Conditiile de autorizare ale laboratoarelor de metrologie, ale atelierelor de reparat mijloace de masurare si ale personalului prevazut la articolele 43, 44 si 45 se stabilesc prin norme tehnice de metrologie emise de Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor.
    Art. 48 Se supun avizarii Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor, notele de comanda sau, dupa caz, proiectele de executie privind laboratoarele de metrologie si atelierele de reparat mijloace de masurare din obiectivele economico-sociale care urmeaza a fi construite, regulamentele de organizare si desfasurare a activitatii de metrologie, programele analitice ale formelor de invatamant de stat care transmit cunostinte in domeniul metrologiei, programele si tematicile formelor de perfectionare a personalului muncitor care activeaza in domeniul metrologiei, inventiile si inovatiile privind metodele si mijloacele de masurare.
    Art. 49
    Cheltuielile ocazionate de efectuarea etalonarilor si verificarilor, incercarilor metrologice de stat ale modelelor, expertizarea metrologica, testarile metrologice si eliberarea autorizatiilor pentru laboratoarele de metrologie, precum si de autorizarea atelierelor de reparat mijloace de masurare, autorizarea metrologilor verificatori, respectiv metrologilor reparatori, inginerilor sau tehnicienilor care coordoneaza activitatea de metrologie si a personalului prevazut la art. 44 se suporta de catre unitatile beneficiare.
    Taxele si tarifele pentru prestarea serviciilor prevazute la alineatul precedent se stabilesc de catre Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor, cu acordul Comitetului de Stat pentru Preturi.

    CAP. 7
    Atributii si raspunderi

    Art. 50
    In scopul asigurarii preciziei necesare si a legalitatii masurarilor Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor are urmatoarele atributii si raspunderi principale:
    a) raspunde de realizarea, pastrarea si perfectionarea continua a etaloanelor nationale la nivelul de precizie impus de necesitatile economiei;
    b) transmite unitatile de masura de la etaloanele nationale la etaloanele si mijloacele de masurare din economie; efectueaza testarea nivelurilor de precizie asigurate in laboratoarele autorizate si in practicarea masurarilor;
    c) raspunde de efectuarea cercetarilor stiintifice in domeniul metrologiei care privesc baza de etaloane nationale, transmiterea unitatilor de masura, elaborarea metodelor si realizarea instalatiilor de etalonare, verificare si masurare, perfectionarea bazelor teoretice ale masurarilor;
    d) emite, editeaza si difuzeaza norme tehnice de metrologie si instructiuni metodologice de metrologie, obligatorii pentru intreaga economie si dezvolta o activitate centralizata de informare, documentare si publicare in domeniul metrologiei;
    e) coordoneaza si controleaza activitatea de metrologie din ministere, celelalte organe centrale si locale, centrale industriale si unitati economice; indruma si controleaza in toate sectoarele activitatii economico-sociale aplicarea unitara a legii si a celorlalte acte normative din domeniul metrologiei, avand dreptul de acces in toate locurile unde se folosesc, se construiesc sau repara, se etaloneaza sau se verifica metrologic mijloace de masurare;
    f) avizeaza preciziile minime care trebuie asigurate la masurarile privind bilanturile energetice sau alte bilanturi bazate pe masurari, livrarile de produse intre unitati economice, precum si la preambalarea marfurilor;
    g) asigura impreuna cu Ministerul Educatiei si Invatamantului formarea de cadre de metrologi.
    Art. 51
    Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor asigura participarea la activitatea organismelor si organizatiilor internationale in domeniul metrologiei, din care Republica Socialista Romania face parte, iar impreuna cu ministerele si la alte actiuni in domeniul metrologiei care prezinta interes.
    Art. 52
    Ministerele, celelalte organe centrale si locale si centralele industriale raspund de asigurarea preciziei necesare si a legalitatii masurarilor la unitatile in subordine, in care scop sunt obligate sa ia masuri pentru:
    a) organizarea, indrumarea si controlul activitatii de metrologie in unitatile subordonate; acolo unde se justifica infiinteaza cu respectarea normelor de structura compartimente de metrologie distincte, in functie de numarul mijloacelor de masurare din folosinta, importanta si nivelul de precizie al masurarilor efectuate. Compartimentele de metrologie - laboratoarele de metrologie si atelierele de reparat mijloace de masurare - se pot organiza, dupa caz, si pe grupe de unitati sau platforme industriale;
    b) pregatirea si perfectionarea cadrelor de metrologi, precum si - dupa caz - a celor care efectueaza masurari de precizie;
    c) asigurarea dotarii unitatilor din subordine cu etaloane si mijloace de masurare de lucru necesare si reducerea numarului de tipodimensiuni in vederea intretinerii si repararii acestora in conditii optime; inceperea si desfasurarea oricarei activitati numai dupa asigurarea posibilitatilor de a efectua masurarile impuse de documentatia tehnica si specificul muncii;
    d) crearea si introducerea in fabricatie de noi mijloace de masurare care sa asigure cantitativ si calitativ necesarul de mijloace de masurare actual si de perspectiva al economiei nationale;
    e) organizarea urmaririi comportarii in exploatare a mijloacelor de masurare si a valorificarii datelor obtinute, in vederea imbunatatirii permanente a caracteristicilor tehnico-functionale ale acestora;
    f) elaborarea regulamentului de organizare si desfasurare a activitatii de metrologie si avizarea acestuia de catre Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor.
    Art. 53
    Intreprinderile si celelalte unitati economico-sociale care detin si folosesc mijloace de masurare, raspund de precizia si legalitatea masurarilor, in care scop sunt obligate sa ia masuri pentru:
    a) organizarea de laboratoare de metrologie si ateliere de reparat mijloace de masurare si dotarea acestora pe baza normelor prevazute, asigurand desfasurarea activitatii de metrologie conform legii si - dupa caz - infiintarea de compartimente de metrologie distincte. In cazurile in care nu se justifica infiintarea de laboratoare si ateliere de reparat mijloace de masurare proprii, activitatea de metrologie va fi coordonata de personal muncitor de specialitate cu respectarea prevederilor art. 45;
    b) transmiterea unitatilor de masura, in conditiile legii, la toate mijloacele de masurare in folosinta; in cazul in care unitatea nu are laboratoare de metrologie proprii, verificarile si etalonarile necesare se asigura de Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor prin unitatile sale sau laboratoarele de metrologie autorizate ale altor unitati;
    c) dotarea corespunzatoare pe baza de program cu mijloace de masurare adecvate ca interval de masurare, precizie, conditii de lucru si numar, a proceselor de productie, precum si a celorlalte activitati; constituirea rezervei de mijloace de masurare necesare pentru asigurarea continuitatii proceselor de productie, securitatea instalatiilor si a muncii;
    d) efectuarea supravegherii tehnice a mijloacelor de masurare si a masurarilor si stabilirea perioadelor de etalonare si verificare metrologica a mijloacelor de masurare in functie de conditiile specifice de utilizare si de importanta masurarilor efectuate, in cadrul termenelor limita prevazute in normele tehnice de metrologie. Aceste perioade de etalonare si verificare a mijloacelor de masurare se aproba de conducerea unitatii; asigurarea efectuarii la termen a etalonarilor si verificarilor metrologice periodice, precum si repararea mijloacelor de masurare in folosinta, pe baza de programe anuale aprobate de conducerea unitatii;
    e) dotarea corespunzatoare a laboratoarelor de metrologie si atelierelor de reparat mijloace de masurare in conformitate cu normele unitare de dotare, a normelor tehnice de metrologie si autorizarea lor potrivit legii;
    f) instruirea si perfectionarea cadrelor de metrologi si a personalului muncitor care efectueaza masurari in procesul muncii;
    g) receptionarea corespunzatoare a mijloacelor de masurare si scoaterea din folosinta a celor care nu mai pot fi reparate, numai cu avizul personalului muncitor insarcinat cu coordonarea activitatii de metrologie.
    Art. 54
    Unitatile de cercetare stiintifica si inginerie tehnologica, precum si unitatile de proiectare, sunt obligate:
    a) sa prevada in documentatiile tehnice numai mijloace de masurare cuprinse in nomenclatorul unic al mijloacelor de masurare;
    b) sa stabileasca in documentatiile tehnice ale mijloacelor de masurare care se realizeaza in tara, caracteristici metrologice si de fiabilitate ridicate, potrivit cerintelor economiei si stadiului de progres tehnic pe plan mondial;
    c) sa asigure tipizarea ansamblurilor si subansamblurilor mijloacelor de masurare, conditii diferentiate de utilizare, in functie de cerintele activitatii;
    d) sa prevada distinct in proiectele instalatiilor si utilajelor, metode si mijloace de masurare adecvate valorii parametrilor si tolerantelor care trebuie garantate prin masurare, conditii de montaj si utilizare corespunzatoare ale acestora; sa prevada in documentatiile tehnice masurile necesare pentru a asigura in bune conditii continuitatea proceselor de productie si mentinerea nivelului de calitate al produselor, precum si posibilitatile de verificare periodica a mijloacelor de masurare, fara a prejudicia functionarea continua a instalatiilor;
    e) sa stabileasca in documentatiile tehnice punctele de masurare necesare conducerii proceselor tehnologice, securitatii utilajelor si instalatiilor, controlului pe flux si in final al calitatii produselor, securitatii oamenilor si protectiei mediului, masurarii consumurilor specifice, efectuarii bilanturilor energetice sau a altor bilanturi cerute care se stabilesc pe baza de masurari; sa prevada - dupa caz - mijloace de masurare de control activ, automatizate, care sa permita conducerea centralizata a proceselor tehnologice si dupa necesitati cu adaptare la calculatoare; sa stabileasca atunci cand este necesar modul de prelucrare si interpretare a rezultatelor masurarilor;
    f) sa prevada, in functie de cerintele activitatii, in proiectele obiectivelor noi sau care se extind, laboratoare de metrologie si ateliere de reparat mijloace de masurare, dotate cu etaloane si instalatii corespunzatoare, la care sa asigure conditii de protectie impotriva factorilor perturbatori, stabilite prin standarde de stat si norme tehnice de metrologie, precum si personalul metrologic necesar, in conditiile prevazute de lege.
    Art. 55
    Unitatile care produc mijloace de masurare sunt obligate:
    a) sa obtina aprobarea de model pentru mijloacele de masurare pe care urmeaza a le fabrica;
    b) sa efectueze urmarirea comportarii in exploatare, precum si incercari de fiabilitate pentru mijloacele de masurare pe care le fabrica;
    c) sa asigure continua diversificare, innoire si imbunatatire a caracteristicilor metrologice si de fiabilitate a mijloacelor de masurare, pentru a satisface cerintele economiei;
    d) sa asigure necesarul de piese de schimb pentru intretinerea si repararea mijloacelor de masurare din dotarea economiei.
    Art. 56
    Consiliile oamenilor muncii din unitati, precum si personalul de conducere al compartimentelor care detin si folosesc mijloace de masurare, au obligatia de a realiza conditiile materiale, tehnice si organizatorice pentru desfasurarea activitatii de metrologie in conformitate cu prevederile legii, pentru a asigura precizia necesara si legalitatea masurarilor efectuate in unitatea respectiva.
    Art. 57
    Sefii sectiilor si atelierelor care au in folosinta mijloace de masurare, vor participa la intocmirea programelor anuale de etalonare si verificare metrologica si reparare a mijloacelor de masurare, raspunzand impreuna cu personalul muncitor din activitatea de metrologie de indeplinirea lor si sunt obligati sa controleze la toate locurile de munca din sectii si ateliere, utilizarea corecta a mijloacelor de masurare.
    Art. 58
    Muncitorii, maistrii, tehnicienii si inginerii vor utiliza numai mijloace de masurare legale prevazute in documentatiile tehnologice si vor sesiza imediat orice situatie care creeaza nesiguranta asupra exactitatii masurarilor efectuate, avand obligatia in astfel de cazuri sa ceara verificarea sau inlocuirea mijloacelor de masurare respective.
    Art. 59
    Personalul muncitor insarcinat cu coordonarea activitatii de metrologie, precum si muncitorii, maistrii, tehnicienii si inginerii care lucreaza in activitatea de metrologie raspund de aplicarea prevederilor legale privind asigurarea preciziei si legalitatii masurarilor efectuate cu mijloace de masurare in folosinta. Acestia au obligatia de a controla pe fluxul de fabricatie si la toate locurile de munca, corecta utilizare a mijloacelor de masurare si de a sesiza conducerii unitatii si Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor situatiile care implica asigurarea preciziei necesare si legalitatii masurarilor.

    CAP. 8
    Sanctiuni

    Art. 60
    Incalcarea prevederilor prezentei legi atrage raspunderea disciplinara, materiala, civila, contraventionala sau penala, dupa caz.
    Art. 61
    Constituie contraventii la normele privind activitatea de metrologie urmatoarele fapte, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni:
    a) functionarea fara autorizatie a laboratoarelor de metrologie si a atelierelor de reparat mijloace de masurare, precum si utilizarea in activitatea de metrologie de personal neautorizat;
    b) fabricarea sau importul de mijloace de masurare fara obtinerea prealabila a aprobarii de model sau neconforme cu modelul aprobat; importul de mijloace de masurare gradate in unitati de masura diferite de unitatile de masura legale, cu exceptiile prevazute de lege;
    c) transmiterea incorecta a unitatilor de masura, prin efectuarea de etalonari si verificari metrologice cu incalcarea prevederilor din normele tehnice de metrologie; folosirea de etaloane cu certificate de etalonare expirate;
    d) neefectuarea etalonarilor si verificarilor metrologice initiale ale mijloacelor de masurare nou fabricate, importate sau reparate, inainte de livrare sau punere in functiune;
    e) neprezentarea mijloacelor de masurare la etalonarea si verificarea metrologica periodica si la reparare, conform programului de verificari si reparatii;
    f) efectuarea de masurari cu mijloace de masurare ale caror intervale de masurare si precizii nu sunt conforme prevederilor documentatiilor tehnice;
    g) montarea si utilizarea de mijloace de masurare in conditii de lucru necorespunzatoare, neconforme cu prevederile documentatiilor tehnice, cu cele ale constructorului sau ale normelor tehnice de metrologie;
    h) folosirea de personal neautorizat metrologic la efectuarea de masurari pentru gestionare, distribuire, comert si transport de bunuri materiale sau la efectuarea de cantariri publice;
    i) efectuarea de masurari cu mijloace de masurare nelegale, intretinute necorespunzator sau defecte, respinse la etalonare sau verificare metrologica, fara certificatul de etalonare sau buletinul de verificare in termen de valabilitate;
    j) impiedicarea sub orice forma a organelor Inspectiei Metrologice de Stat de a-si exercita atributiile prevazute de dispozitiile legale.
    Art. 62
    Contraventiile prevazute la art. 61 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
    a) cu amenda de la 800 la 1500 lei cele prevazute la lit. a) - b);
    b) cu amenda de la 300 la 700 lei cele prevazute la lit. c) - j).
    Constatarea contraventiilor  si aplicarea sanctiunilor se fac de catre personalul imputernicit in acest scop din cadrul Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor.
    Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei se poate face plangere in termen de 15 zile de la data comunicarii acestuia.
    Plangerea se depune la organul din care face parte agentul constatator.
    Art. 63
    In masura in care prezenta lege nu dispune, contraventiilor prevazute in cuprinsul acesteia le sunt aplicabile dispozitiilor Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.

    CAP. 9
    Dispozitii finale

    Art. 64
    Pentru realizarea unitara a activitatii de metrologie Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor isi indeplineste atributiile in acest domeniu prin Inspectia Metrologiei de Stat, din cadrul acestuia.
    Art. 65
    Dispozitiile legii de fata se aplica si organizatiilor cooperatiste si celorlalte organizatii obstesti.
    Art. 66
    Prezenta lege intra in vigoare la 90 de zile de la publicare.
    Pe aceeasi data se abroga:
    - Decretul nr. 21/1954 pentru aplicarea generala a sistemului metric, publicat in Buletinul Oficial nr. 6 din 26 ianuarie 1954;
    - Decretul nr. 403/1954 privind interpretarea Decretului nr. 21/1954 pentru aplicarea generala a sistemului metric, publicat in Buletinul Oficial nr. 44 din 8 octombrie 1954;
    - Hotararea Consiliului de Ministri nr. 495/1953 pentru aprobarea regulamentului incercarilor de stat, publicata in Colectia de hotarari si dispozitii ale Consiliului de Ministri nr. 12 din 25 februarie 1953;
    - Hotararea Consiliului de Ministri nr. 498/1953 pentru aprobarea regulamentului privind organizarea supravegherii masurilor si aparatelor de masurat in intreprinderi, publicata in Colectia de hotarari si dispozitii ale Consiliului de Ministri nr. 12 din 25 februarie 1953;
    - Hotararea Consiliului de Ministri nr. 499/1953 pentru aprobarea regulamentului verificarilor de stat a masurilor si aparatelor de masurat, publicata in Colectia de hotarari si dispozitii ale Consiliului de Ministri nr. 12 din 25 februarie 1953;
      Hotararea Consiliului de Ministri nr. 626/1968 privind sistemul de unitati de masura legal si obligatoriu in Republica Socialista Romania, publicata in Buletinul Oficial nr. 46 din 9 aprilie 1968;
      Articolul 1 lit. c), d), e), f), u) si v) din Hotararea Consiliului de Ministri nr. 2489/1969 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor la normele privind standardele de stat, metrologia, instalatiile mecanice sub presiune, instalatiile de ridicat si ambalaje, publicata in Buletinul Oficial nr. 160 din 31 decembrie 1969, precum si orice alte dispozitii contrare.
    Anexa nr. 1 privind principalele unitati de masura derivate si alte unitati de masura legale se afla publicata in Buletinul Oficial nr. 100 din 11 noiembrie 1978.


SmartCity5

COMENTARII la Legea 27/1978

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 27 din 1978
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Legea 27/1978
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu