LEGE Nr. 28
din 15 ianuarie 2007
pentru modificarea si
completarea Legii nr. 64/1991 privind brevetele de inventie, republicata
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 44 din 19 ianuarie 2007
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. - Legea nr.
64/1991 privind brevetele de invenţie, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 752 din 15 octombrie 2002, cu modificările ulterioare, se
modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 2, litera
b) se abrogă.
2. La articolul 2, litera
e) va avea următorul cuprins: ,,e) Convenţia brevetului european - Convenţia privind brevetul european, adoptată la Munchen la 5 octombrie 1973, astfel
cum a fost amendată prin Actul de revizuire a art. 63 din Convenţia din 17
decembrie 1991 şi prin deciziile Consiliului de administraţie al Organizaţiei
Europene a Brevetelor din 21 decembrie 1978, 13 decembrie 1994, 20 octombrie
1995, 5 decembrie 1996 şi 10 decembrie 1998, precum şi prin Actul de revizuire
a acesteia, adoptat la Munchen la 29 noiembrie 2000;".
3. La articolul 2,
după litera j) se introduce o nouă literă, litera j1, cu următorul cuprins:
,,j1) predecesor - persoana fizică sau juridică îndreptăţită la brevet anterior
depunerii cererii de brevet;".
4. La articolul 4,
alineatul 2 va avea următorul cuprins:
„Dacă două sau mai multe persoane au creat aceeaşi invenţie, independent una de alta,
dreptul la brevet aparţine aceleia care a depus o cerere de brevet a cărei dată
de depozit este cea mai veche."
5. La articolul 4,
alineatul 3 se abrogă.
6. La articolul 7,
literele a)-c) ale alineatului 2 vor avea următorul cuprins:
,,a) un material biologic care este izolat din mediul
natural sau este produs prin orice procedeu tehnic, chiar dacă înainte se
producea în natură;
b) plante sau animale, dacă posibilitatea tehnică de
realizare a invenţiei nu se limitează la un anumit soi de plante sau la o
anumită rasă de animale;
c) un procedeu microbiologic sau la un alt procedeu
tehnic ori un produs, altul decât un soi de plante sau o rasă de animale,
obţinut prin acest procedeu;".
7. Articolul 8 va avea
următorul cuprins:
„Art. 8. - Nu sunt considerate invenţii, în sensul art.
7, în special:
a) descoperirile, teoriile ştiinţifice
şi metodele matematice;
b) creaţiile estetice;
c) planurile, principiile şi metodele în exercitarea
de activităţi mentale, în materie de jocuri sau în domeniul activităţilor
economice, precum şi programele de calculator;
d) prezentările de informaţii.
Prevederile alin. 1 nu exclud brevetabilitatea
obiectelor sau activităţilor prevăzute în acest alineat decât în măsura în care
cererea de brevet de invenţie ori brevetul de invenţie se referă la astfel de
obiecte sau activităţi considerate în sine."
8. Articolul 9 va avea
următorul cuprins:
„Art. 9. - Nu se acordă brevet de invenţie, potrivit prezentei legi, pentru:
a) invenţiile a căror exploatare comercială este
contrară ordinii publice sau bunelor moravuri, inclusiv cele dăunătoare sănătăţii
şi vieţii persoanelor, animalelor ori plantelor, şi care sunt de natură să
aducă atingeri grave mediului, cu condiţia ca această excludere să nu depindă
numai de faptul că exploatarea este interzisă printr-o dispoziţie legală;
b) soiurile de plante şi rasele
de animale, precum şi procedeele esenţial biologice pentru obţinerea plantelor
sau animalelor. Prevederea nu se aplică procedeelor microbiologice şi
produselor obţinute prin aceste procedee;
c) invenţiile având ca obiect corpul uman în diferitele
stadii ale formării şi dezvoltării sale, precum şi simpla descoperire a unuia
dintre elementele sale, inclusiv secvenţa sau secvenţa parţială a unei gene;
d) metodele de tratament al corpului uman sau animal,
prin chirurgie ori prin terapie, şi metodele de diagnosticare practicate asupra
corpului uman sau animal.
Dispoziţiile alin. 1 lit. d) nu se aplică produselor,
în special substanţe sau compoziţii pentru utilizare în oricare dintre aceste
metode."
9. Articolul 10 va avea
următorul cuprins:
„Art. 10. - O invenţie este nouă dacă nu este cuprinsă
în stadiul tehnicii.
Stadiul tehnicii cuprinde toate cunoştinţele care au devenit accesibile publicului printr-o descriere
scrisă ori orală, prin folosire sau în orice alt mod, până la data depozitului
cererii de brevet de invenţie.
Stadiul tehnicii cuprinde, de asemenea, conţinutul
cererilor depuse la OSIM şi al cererilor internaţionale pentru care s-a deschis
fază naţională în România sau europene desemnând România, aşa cum acestea au
fost depuse, care au o dată de depozit anterioară celei prevăzute la alin. 2 şi
care au fost publicate la sau după această dată,
potrivit legii.
Prevederile alin. 2 şi 3 nu vor exclude
brevetabilitatea oricărei substanţe sau compoziţii cuprinse în stadiul
tehnicii, pentru utilizarea acesteia într-o metodă dintre cele prevăzute la
art. 9 alin. 1 lit. d), dacă utilizarea sa în oricare dintre aceste metode nu
este cuprinsă în stadiul tehnicii.
Prevederile alin. 2 şi 3 nu vor exclude
brevetabilitatea oricărei substanţe sau compoziţii prevăzute la alin. 4, pentru
orice altă utilizare specifică în orice metodă dintre cele prevăzute la art. 9
alin. 1 lit. d), dacă această utilizare nu este cuprinsă în stadiul
tehnicii."
10. Articolul 11 va avea
următorul cuprins:
„Art. 11. - In aplicarea art. 10, divulgarea invenţiei
nu este luată în considerare dacă a intervenit în intervalul de 6 luni înaintea datei de depozit a cererii
de brevet şi dacă rezultă direct sau indirect ca urmare a:
a) unui abuz evident în privinţa solicitantului sau
predecesorului în drepturi al acestuia;
b) faptului că solicitantul sau predecesorul în
drepturi al acestuia a expus invenţia într-o expoziţie internaţională oficială
sau oficial recunoscută, în sensul Convenţiei privind expoziţiile
internaţionale, semnată la Paris la 22 noiembrie 1928, cu revizuirile
ulterioare.
Prevederile alin. 1 lit. b) sunt aplicabile numai dacă la înregistrarea cererii de brevet de invenţie solicitantul
declară că invenţia a fost expusă efectiv şi dacă, în termenul şi în condiţiile
prevăzute de regulamentul de aplicare a prezentei legi, depune un document în
susţinerea declaraţiei sale."
11. Articolul 12 va avea
următorul cuprins:
„Art. 12. - O invenţie este considerată ca implicând o
activitate inventivă dacă, pentru o persoană de specialitate, ea nu rezultă în
mod evident din cunoştinţele cuprinse în stadiul tehnicii.
Cererile de brevet prevăzute la
art. 10 alin. 3, deşi fac parte din stadiul tehnicii, nu sunt luate în
considerare pentru aprecierea activităţii inventive."
12. Articolul 13 va avea
următorul cuprins:
„Art. 13. - O invenţie este considerată ca fiind
susceptibilă de aplicare industrială dacă obiectul său poate fi fabricat sau
utilizat într-un domeniu industrial, inclusiv în agricultură.
Aplicabilitatea industrială a unei secvenţe sau a unei
secvenţe parţiale a unei gene trebuie să fie dezvăluită în cererea de brevet de
invenţie."
13. Articolul 14 va avea
următorul cuprins:
„Art. 14. - Cererea de brevet de invenţie, redactată în
limba română, trebuie să cuprindă:
a) solicitarea acordării unui brevet;
b) datele de identificare a solicitantului;
c) o descriere a invenţiei;
d) una sau mai multe
revendicări;
e) desenele la care se face referire în descriere sau
revendicări.
Dacă solicitantul nu este acelaşi cu inventatorul,
cererea de brevet de invenţie va conţine şi indicaţii care să permită
stabilirea identităţii inventatorului şi va fi însoţită de un document din care
să reiasă modul în care solicitantul a dobândit dreptul la acordarea
brevetului.
Documentul prevăzut la alin. 2 va putea fi depus până
la luarea unei hotărâri asupra cererii de brevet.
Depunerea cererii de brevet
poate fi făcută de persoana îndreptăţită la acordarea brevetului, personal sau
în orice mod prescris de regulamentul de aplicare a prezentei legi.
In toate procedurile în faţa OSIM, solicitantul este
considerat a fi persoana îndreptăţită la acordarea brevetului.
Cererea de brevet se depune la OSIM, la alegerea
solicitantului, pe hârtie sau sub o altă formă şi printr-un mijloc de
transmitere acceptat de OSIM şi prevăzut de regulamentul de aplicare a
prezentei legi.
Cererea de brevet este însoţită de un rezumat care se
depune cel mai târziu cu două luni înainte de data publicării cererii.
Rezumatul serveşte în mod exclusiv informării tehnice; acesta
nu poate fi luat în considerare pentru alte scopuri, în special pentru
determinarea întinderii protecţiei solicitate şi nici pentru aplicarea
prevederilor art. 10 alin. 3."
14. La articolul 15,
partea introductivă şi litera a) ale alineatului 1 vor avea următorul cuprins:
„Art. 15. - Data de depozit a cererii de brevet de
invenţie este data la care au fost înregistrate următoarele:
a) o indicaţie explicită sau implicită că se solicită
acordarea unui brevet de invenţie;".
15. La articolul 15, alineatul
5 va avea următorul cuprins:
„In cazul în care cererea de brevet de invenţie nu
conţine o parte care, la prima vedere, să pară a fi o descriere, în scopul
acordării datei de depozit, în cererea de brevet de invenţie poate fi făcută
referire, în limba română, la o cerere depusă anterior la un oficiu care
înlocuieşte descrierea, cu respectarea prevederilor regulamentului de aplicare
a prezentei legi. In caz contrar, nu se acordă dată de depozit, iar cererea nu
va fi tratată ca o cerere de brevet de invenţie."
16. La articolul 16,
alineatul 1 se abrogă.
17. La articolul 16,
alineatele 2 şi 5 vor avea următorul cuprins:
„Persoanele fizice sau juridice pot, pentru motive
justificate, să depună descrierea, revendicările şi desenele într-o limbă
străină, cu condiţia ca, în termen de două luni de la înregistrarea cererii
sau, după caz, de la data deschiderii fazei naţionale, să depună la OSIM o
traducere conformă, în limba română, a acestor documente şi să fie plătită taxa
legală.
............................................................................................................................
Dacă sunt îndeplinite prevederile art. 14 alin. 1 sau
ale art. 16 alin. 2, depozitul cererii produce efectele unui depozit naţional
reglementar."
18. La articolul 16, după
alineatul 5 se introduce un nou alineat, alineatul 6, cu următorul cuprins:
„Prin depozit naţional reglementar se înţelege orice depozit
care este suficient pentru stabilirea datei la care a fost depusă cererea,
oricare ar fi fost soarta ulterioară a acesteia."
19. Articolul 17 va avea
următorul cuprins:
„Art. 17. - Orice persoană care a depus, în
conformitate cu art. 14 alin. 1 şi art. 16 alin. 2, o cerere de brevet la OSIM
sau succesorul său în drepturi beneficiază de un drept de prioritate, cu
începere de la data depozitului cererii faţă de orice alt depozit, privind
aceeaşi invenţie, având o dată ulterioară."
20. Articolul 18 va avea
următorul cuprins:
„Art. 18. - Invenţia trebuie să fie dezvăluită în
cererea de brevet suficient de clar şi complet, astfel încât o persoană de
specialitate în domeniu să o poată realiza.
Dacă invenţia se referă la un material biologic sau la
utilizarea unui material biologic la care publicul nu a avut acces şi care nu
poate fi descris în cererea de brevet de invenţie într-un mod care să permită
unei persoane de specialitate în domeniu să realizeze invenţia, condiţiile
prevăzute la alin. 1 sunt considerate îndeplinite numai dacă solicitantul
dovedeşte printr-un document că, anterior datei de depozit a cererii de brevet
de invenţie, materialul biologic a făcut obiectul unui depozit la o autoritate
de depozit internaţională.
Revendicările definesc obiectul protecţiei solicitate
şi trebuie să fie clare, concise şi să fie susţinute de descrierea
invenţiei."
21. La articolul 19,
alineatul 3 va avea următorul cuprins:
„Intr-o cerere rezultată în
urma divizării se pot revendica numai obiecte care nu depăşesc dezvăluirea din
cererea iniţială. Cererile rezultate în urma divizării care îndeplinesc această
cerinţă au aceeaşi dată de depozit ca şi cererea iniţială şi fiecare va
beneficia de dreptul de prioritate revendicat în aceasta."
22. Articolul 20 va avea
următorul cuprins:
„Art. 20. - Orice persoană care a depus, în mod
regulamentar, în orice stat parte la Convenţia de la Paris pentru protecţia
proprietăţii industriale sau stat membru la Organizaţia Mondială a Comerţului,
o cerere de brevet de invenţie, de model de utilitate sau de certificat de
utilitate ori succesorul său în drepturi beneficiază, pentru a efectua depunerea
unei cereri ulterioare de brevet de invenţie în România pentru aceeaşi
invenţie, de un drept de prioritate pe o perioadă de 12 luni calculată de la
data de depozit a cererii anterioare.
Orice depozit care are valoarea unui depozit naţional
reglementar potrivit legislaţiei naţionale a oricărui stat parte la Convenţia
de la Paris sau stat membru la Organizaţia Mondială a Comerţului în care a fost
constituit va fi recunoscut ca dând naştere unui drept de prioritate.
O cerere de brevet european desemnând România şi pentru
care a fost acordată o dată de depozit are în România valoarea unui depozit
naţional reglementar, luându-se în considerare, atunci când este cazul, şi
prioritatea revendicată pentru cererea de brevet european.
Solicitantul unei cereri de brevet de invenţie poate
beneficia de prioritatea unei cereri de brevet anterioare pentru aceeaşi
invenţie, dacă depune odată cu cererea de brevet o declaraţie în care revendică
prioritatea cererii anterioare, justificată prin acte de prioritate, în condiţiile
regulamentului de aplicare a prezentei legi.
Intr-o cerere de brevet se
poate recunoaşte revendicarea unor priorităţi multiple, cu condiţia respectării
prevederilor alin. 1, numai pentru acele elemente ale cererii de brevet care
sunt cuprinse în cererea sau în cererile a căror prioritate este revendicată;
priorităţile multiple pot fi revendicate, după caz, şi pentru aceeaşi
revendicare.
Prioritatea poate fi recunoscută doar pentru acele
elemente care sunt clar dezvăluite în cererea de brevet luată în totalitatea
sa.
Prioritatea poate fi recunoscută şi pentru o cerere de
brevet care revendică sau ar fi putut revendica prioritatea unei cereri de
brevet anterioare, la o dată de înregistrare ulterioară datei de expirare a
termenului de prioritate, dar nu mai mult de două luni de la data expirării
acestui termen, cu plata taxei legale, dacă:
a) o cerere expresă este formulată în acest sens, în
condiţiile prevăzute de regulamentul de aplicare a prezentei legi;
b) cererea este formulată în termen;
c) cererea prezintă motivele pentru care termenul de
prioritate nu a fost respectat;
d) OSIM constată că cererea de brevet ulterioară nu a
fost depusă în termenul de prioritate, deşi solicitantul a depus toate
diligentele în acest scop, sau când nerespectarea termenului nu s-a produs cu
intenţie.
In cazul în care solicitantul cererii de brevet de
invenţie revendică un drept de prioritate aparţinând altei persoane, pentru
recunoaşterea priorităţii este necesară depunerea la OSIM a unei autorizaţii
din partea cedentului, din care să rezulte că solicitantul are dreptul să revendice prioritatea
cererii anterioare.
Termenul de depunere a
autorizaţiei este de maximum 3
luni de la revendicarea priorităţii."
23. Articolul 21 se abrogă.
24. După articolul 21 se
introduce un nou articol, articolul 211, cu următorul cuprins:
„Art. 211. - Dacă
într-un termen de 12 luni de la data de depozit a unei cereri de brevet de
invenţie acordată de OSIM este depusă o cerere de brevet de invenţie
ulterioară, de către solicitantul cererii anterioare sau de către succesorul
său în drepturi, atunci în cererea ulterioară poate fi revendicat un drept de
prioritate pentru aceeaşi invenţie, denumit drept de prioritate internă. Dacă
a fost revendicat un drept de prioritate internă într-o cerere ulterioară,
cererea anterioară a cărei prioritate a fost revendicată este considerată ca
fiind retrasă, dacă nu s-a luat o hotărâre.
Prioritatea internă poate fi revendicată odată cu
depunerea cererii ulterioare sau într-un termen de două luni de la data
depunerii acestei cereri.
Prioritatea internă a unei cereri anterioare,
revendicată într-o cerere ulterioară, nu va fi recunoscută dacă:
a) cel puţin una dintre cererile de brevet de invenţie
a beneficiat de o prioritate, în condiţiile prevăzute la art. 17;
b) în cererea anterioară au fost revendicate
priorităţi interne şi una dintre ele are dată anterioară termenului de 12 luni calculat de la data de depozit a cererii ulterioare;
c) actul de prioritate internă nu a fost depus în
termenul prevăzut de regulamentul de aplicare a prezentei legi."
25. Articolul 22 va avea
următorul cuprins:
„Art. 22. - In cazul în care
solicitantul a omis să revendice prioritatea odată cu depunerea cererii,
revendicarea poate fi făcută în condiţiile prevăzute de regulamentul de
aplicare a prezentei legi, cel mai târziu în termen de două luni de la această
dată, cu plata taxei legale.
Actele de prioritate se depun într-un termen de 16 luni
de la data celei mai vechi priorităţi sau, după caz, în
4 luni de la data deschiderii fazei naţionale.
In cazul în care OSIM consideră că în procedura de
examinare este necesară traducerea unei cereri de brevet anterioare, care a
servit ca bază pentru revendicarea priorităţii, invită solicitantul să depună o
traducere conformă în limba română a cererii anterioare, cu respectarea
prevederilor regulamentului de aplicare a prezentei legi.
In cazul neîndeplinirii
prevederilor alin. 2 sau ale art. 20, OSIM hotărăşte, în termen de 6 luni de la
data de depozit sau de la data deschiderii fazei naţionale, că prioritatea nu
este recunoscută."
26. La articolul 23,
alineatele 4-6 vor avea următorul cuprins:
„In cazul în care hotărârea de
acordare a brevetului este luată înaintea datei de expirare a termenului prevăzut
la alin. 1, cererea de brevet de invenţie este publicată împreună cu menţiunea
privind hotărârea de acordare.
Cererile de brevet de invenţie prevăzute la art. 42
alin. 2 vor fi publicate în termen de 3 luni de la data declasificării
informaţiilor cuprinse în acestea.
Publicarea cererii se menţionează în Buletinul Oficial
de Proprietate Industrială şi se face în condiţiile prevăzute de regulamentul de aplicare a prezentei legi."
27. După alineatul 5 al
articolului 23 se introduce un nou alineat, alineatul 51, cu următorul cuprins:
„Cererea de brevet de invenţie nu se publică dacă până
la expirarea termenului de 18 luni o hotărâre de respingere a fost luată sau
dacă cererea a fost retrasă ori declarată ca fiind considerată retrasă."
28. Articolul 24 va avea
următorul cuprins:
„Art. 24. - La cererea solicitantului, OSIM întocmeşte
un raport de documentare însoţit, după caz, de o opinie scrisă privind
brevetabilitatea şi publică raportul de documentare, în condiţiile prevăzute de
regulamentul de aplicare a prezentei legi.
Dacă raportul de documentare nu a fost făcut public
odată cu cererea, acesta se va publica ulterior."
29. La articolul 25, alineatul 2 va avea următorul cuprins:
„Pentru cererile de brevet de invenţie care conţin
informaţii clasificate ca secrete de stat, solicitarea examinării poate fi
cerută la data de depozit a cererii sau în termen de 3 luni de la
declasificare, dar nu mai târziu de 30 de luni înainte de expirarea duratei
brevetului, prevăzută la art. 31."
30. Articolul 26 va avea următorul
cuprins:
„Art. 26. - OSIM examinează dacă:
A. cererea de brevet de invenţie respectă:
a) dispoziţiile art. 6;
b) condiţiile privind depozitul, prevăzute la art.
14-16;
c) condiţiile pentru recunoaşterea priorităţii
prevăzute la art. 20, 211 şi 22;
d) condiţia de unitate a invenţiei, prevăzută la art.
19 alin. 1;
B. Invenţia care constituie
obiectul cererii:
a) este dezvăluită potrivit art.
18;
b) nu este exclusă de la brevetare, potrivit art. 8
alin. 1, sau nu îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 9;
c) îndeplineşte condiţiile de brevetabilitate
prevăzute la art. 7 şi art. 10-13."
31. La articolul 27,
alineatul 5 va avea următorul cuprins:
„La cererea OSIM sau din iniţiativa sa, solicitantul
ori succesorul său în drepturi poate modifica cererea de brevet până la luarea
unei hotărâri, cu condiţia ca dezvăluirea invenţiei să nu depăşească conţinutul
cererii la data de depozit."
32. Articolul 28 va avea
următorul cuprins:
„Art. 28. - OSIM hotărăşte prin Comisia de examinare de
specialitate, pe baza raportului de examinare a cererii de brevet de invenţie,
acordarea brevetului de invenţie sau respingerea cererii de brevet.
OSIM hotărăşte respingerea cererii de brevet de
invenţie în următoarele situaţii:
a) cererea de brevet de invenţie nu îndeplineşte
condiţiile prevăzute la art. 6, art. 16 alin. 2 şi 5 şi la art. 41 alin. 2;
b) invenţia care constituie obiectul cererii este
exclusă de la brevetare, potrivit prevederilor art. 8, sau se încadrează în
prevederile art. 9 ori nu îndeplineşte condiţiile de brevetabilitate prevăzute
la art. 7, 10, 12 şi 13;
c) invenţia care constituie obiectul cererii nu
îndeplineşte condiţiile art. 18;
d) termenul de deschidere a fazei naţionale pentru
cererile înregistrate internaţional a fost depăşit;
e) la expirarea unui termen de 12 luni de la data la
care cererile aflate în situaţia prevăzută la alin. 4 lit. b) au fost
considerate retrase;
f) s-a solicitat respingerea
cererii de brevet de invenţie, potrivit art. 65 alin. 2 lit. c);
g) solicitantul, altul decât inventatorul, nu a făcut
dovada, în cadrul termenului prevăzut la art. 29 alin. 2, că este îndreptăţit
la acordarea brevetului;
h) nu s-a solicitat examinarea
cererii de brevet de invenţie în vederea acordării brevetului în termenele
prevăzute la art. 25.
OSIM ia act de retragerea cererii de brevet de invenţie
dacă solicitantul cere retragerea în scris, în mod expres.
Sunt declarate ca fiind
considerate retrase cererile de brevet de invenţie aflate în următoarele
situaţii:
a) inventatorii nu au fost declaraţi în termen de 18
luni de la data solicitării examinării în fond;
b) solicitantul nu a dat curs notificărilor OSIM, în
termenul acordat de OSIM, privind aducerea formei descrierii şi desenelor în
concordanţă cu conţinutul revendicărilor admise;
c) cererea a constituit baza revendicării priorităţii
într-o cerere ulterioară depusă pe cale naţională sau pe cale internaţională,
pentru care s-a deschis fază naţională în România;
d) cererea de brevet de invenţie se află în situaţia
prevăzută la art. 65 alin. 2 lit. b);
e) solicitantul nu a depus revendicările în termenul
prevăzut la art. 15 alin. 7;
f) una dintre taxele legale, respectiv de înregistrare, de depunere ulterioară a revendicărilor, de
deschidere a fazei naţionale, de publicare, de examinare, nu a fost plătită în
cuantumul şi la termenele prevăzute de lege şi de regulamentul de aplicare a
prezentei legi;
g) cererea de brevet pentru care s-a luat o hotărâre
de acordare şi pentru care nu a fost achitată, în termenul prevăzut de lege, taxa
de publicare, tipărire şi eliberare a brevetului.
Toate hotărârile OSIM privind cererile de brevet de
invenţie sunt motivate, se înscriu în Registrul naţional al cererilor de brevet
de invenţie depuse şi se comunică solicitantului în termen de o lună de la data
luării hotărârii. In acelaşi registru se înscriu şi menţiunile privind cererile
de brevet retrase sau menţiunile privind declaraţiile conform cărora cererile
de brevet sunt considerate ca fiind retrase, care, de asemenea, se comunică
solicitantului.
Menţiunea hotărârii de acordare a brevetului de
invenţie sau de respingere a cererii de brevet se publică în Buletinul Oficial
de Proprietate Industrială, în termen de o lună de la data la care a expirat
termenul prevăzut de lege pentru formularea contestaţiei şi în condiţiile
prevăzute de regulamentul de aplicare a prezentei legi.
OSIM publică menţiunea hotărârii de acordare a
brevetului şi, odată cu publicarea, pune la dispoziţia publicului descrierea şi
desenele brevetului, sub condiţia achitării taxei de publicare, tipărire şi
eliberare a brevetului.
In cazul în care taxa de publicare, tipărire şi
eliberare a brevetului nu este achitată în termenul prevăzut de lege, cererea
de brevet este considerată retrasă, iar brevetul este considerat ca nefiind
acordat.
Hotărârea de acordare a brevetului va avea efect
începând cu data publicării menţiunii acesteia în Buletinul Oficial de
Proprietate Industrială.
In cazul hotărârilor de acordare a unui brevet de
invenţie care conţine informaţii clasificate, după declasificarea acestora se
aplică prevederile alin. 7 şi 9 şi ale art. 23 alin. 4.
In cazul decesului solicitantului, persoană fizică, sau
în cazul dizolvării persoanei juridice solicitante, procedura de examinare se
suspendă până la comunicarea la OSIM a succesorului în drepturi, în condiţiile
prevăzute de regulamentul de aplicare a prezentei legi.
Când se instituie proceduri judiciare
în privinţa dreptului la brevet sau a dreptului la acordarea brevetului,
procedura de brevetare se suspendă până când hotărârea judecătorească rămâne
definitivă şi irevocabilă.
Persoana interesată va comunica la OSIM hotărârea
prevăzută la alin. 12."
33. Articolul 29 va avea
următorul cuprins:
„Art. 29. - OSIM poate proceda din oficiu la revocarea
hotărârilor sale, pentru neîndeplinirea condiţiilor prevăzute în prezenta lege,
până la comunicarea acestora.
Dacă OSIM constată pe baza unor dovezi temeinice că
solicitantul, altul decât inventatorul, nu este îndreptăţit la acordarea
brevetului de invenţie, se poate proceda la amânarea comunicării hotărârii
luate, fără a depăşi un termen de 6 luni de la data acesteia; în cazul în care
în acest termen solicitantul nu poate dovedi că are calitatea de persoană
îndreptăţită la acordarea brevetului, hotărârea de acordare se revocă potrivit
alin. 1 şi cererea de brevet se respinge."
34. Alineatul 2 al
articolului 30 va avea următorul cuprins:
„Data eliberării brevetului de invenţie este data la
care menţiunea hotărârii de acordare este publicată în Buletinul Oficial de
Proprietate Industrială."
35. Alineatele 1 şi 3 ale
articolului 31 vor avea următorul cuprins:
„Durata brevetului de invenţie este de 20 de ani, cu începere de la data de depozit.
Pentru medicamente sau produsele fitofarmaceutice brevetate
se poate obţine un certificat suplimentar de protecţie, în condiţiile
Regulamentului (CEE) nr. 1768/92 al Consiliului din 18 iunie 1992 privind
instituirea unui certificat suplimentar de protecţie pentru medicamente şi ale
Regulamentului (CE) nr. 1610/96 al Parlamentului European şi al Consiliului din
23 iulie 1996 privind instituirea unui certificat suplimentar de protecţie
pentru produse fitofarmaceutice."
36. Articolul 32 se abrogă.
37. Articolul 33 va avea
următorul cuprins:
„Art. 33. - Brevetul de invenţie conferă titularului
său un drept exclusiv de exploatare a invenţiei pe întreaga sa durată.
Este interzisă efectuarea, fără consimţământul
titularului, a următoarelor acte:
a) fabricarea, folosirea, oferirea spre vânzare,
vânzarea sau importul în vederea folosirii, oferirii spre vânzare ori vânzării,
în cazul în care obiectul brevetului este un produs;
b) utilizarea procedeului, precum şi folosirea,
oferirea spre vânzare, vânzarea sau importul în aceste scopuri al produsului
obţinut direct prin procedeul brevetat, în cazul în care obiectul brevetului
este un procedeu.
Intinderea protecţiei conferite de brevet sau de
cererea de brevet este determinată de conţinutul revendicărilor.
Totodată, descrierea şi desenele invenţiei servesc la
interpretarea revendicărilor.
Pe perioada până la acordarea brevetului, întinderea
protecţiei conferită de cererea de brevet este determinată de revendicările
publicate potrivit art. 23.
Brevetul, aşa cum a fost acordat ori modificat în
procedura de revocare sau de anulare în parte, va determina retroactiv
protecţia conferită de cererea de brevet, în măsura în care aceasta nu a fost
extinsă.
Pentru determinarea întinderii protecţiei conferite de brevet se va ţine seama de orice element
echivalent unui element specificat în revendicări. Dacă obiectul brevetului
este un procedeu, protecţia conferită de brevet se extinde la produsul obţinut
în mod direct prin procedeul brevetat.
Protecţia conferită printr-un brevet referitor la un
material biologic având caracteristici specifice se extinde asupra oricărui
material derivat, pe baza celui brevetat, prin reproducere sau multiplicare,
sub formă identică ori diferenţiat şi cu aceleaşi caracteristici.
Protecţia conferită printr-un brevet referitor la un
procedeu permiţând producerea unui material biologic având caracteristici
specifice se extinde asupra materialului biologic direct obţinut prin acest
procedeu, asupra oricărui alt material biologic derivat din materialul biologic
direct obţinut prin acel procedeu, precum şi asupra oricărui alt material
obţinut plecându-se de la materialul biologic direct obţinut prin reproducere
sau multiplicare, sub formă identică ori diferenţiat şi având aceleaşi
caracteristici.
Protecţia conferită printr-un brevet de produs conţinând
o informaţie genetică sau constând într-o informaţie genetică se extinde asupra
oricărui alt material în care produsul este încorporat şi în care informaţia
genetică este conţinută şi îşi exercită funcţia, cu excepţia corpului uman în
diferite stadii de formare ori dezvoltare.
Protecţia prevăzută la alin. 7-9 nu se extinde asupra
materialului biologic obţinut prin reproducerea sau multiplicarea unui material
biologic comercializat ori oferit spre vânzare pe teritoriul României de către
titularul de brevet sau cu consimţământul acestuia, când reproducerea ori
multiplicarea rezultă în mod necesar din utilizarea pentru care materialul
biologic a fost pus pe piaţă, cu condiţia ca materialul obţinut să nu fi fost
utilizat ulterior pentru alte reproduceri sau multiplicări."
38. Articolul 34 va avea
următorul cuprins:
„Art. 34. - Cu începere de la data publicării cererii
de brevet, în conformitate cu prevederile art. 23 alin. 1-3, cererea asigură
solicitantului, în mod provizoriu, protecţia conferită potrivit dispoziţiilor
art. 33."
39. La articolul 35,
litera d) a alineatului 1 va avea următorul cuprins:
„d) comercializarea sau oferirea spre vânzare pe
teritoriul Uniunii Europene a acelor exemplare de
produs, obiect al invenţiei, care au fost vândute anterior de titularul de
brevet ori cu acordul său expres;".
40. La articolul 35, după
litera d) a alineatului 1 se introduce o nouă literă, litera d1), cu următorul cuprins:
,,d1) folosirea în
scopuri experimentale, exclusiv cu caracter necomercial, a obiectului invenţiei
brevetate;".
41. Alineatul 5 al
articolului 39 va avea următorul cuprins:
„La un brevet acordat pentru invenţiile care conţin
informaţii clasificate potrivit prevederilor art. 42 alin. 2, titularul poate
renunţa numai după declasificarea informaţiilor şi publicarea menţiunii
hotărârii de acordare a brevetului
de invenţie şi a descrierii, revendicărilor şi desenelor invenţiei brevetate,
potrivit prevederilor art. 28 alin. 6."
42. Articolul 40 se abrogă.
43. Alineatele 2 şi 3 ale
articolului 42 vor avea următorul cuprins:
„Informaţiile din domeniul apărării sau siguranţei
naţionale conţinute într-o invenţie creată pe teritoriul României, obiect al
unei cereri de brevet de invenţie, pot fi clasificate de instituţiile în drept
ca informaţii secrete de stat; în acest caz, solicitantul este înştiinţat de
instituţia care a clasificat informaţiile şi poate beneficia, pe bază de
contract, de acordarea unei compensaţii din partea acestei instituţii, în
condiţiile prevăzute de regulamentul de aplicare a prezentei legi.
Informaţiile clasificate ca secrete de stat pot fi
declasificate numai de instituţia care Ie-a atribuit acest caracter."
44. Alineatul 2 al articolului 43 va avea următorul cuprins:
„In cazul invenţiilor care conţin informaţii secrete de
stat, brevetarea în străinătate se poate face numai dacă informaţiile au fost
declasificate potrivit art. 42 alin. 3."
45. Alineatul 1 al
articolului 44 va avea următorul cuprins:
„Art. 44. - In cazul invenţiei pentru care o unitate este
îndreptăţită la acordarea brevetului, aceasta are obligaţia de a informa
inventatorul asupra stadiului examinării cererii de brevet de către OSIM,
precum şi asupra stadiului şi rezultatelor aplicării sau comercializării
invenţiei."
46. După alineatul 4 al
articolului 45 se introduce un nou alineat, alineatul 5, cu următorul cuprins:
„Contestaţiile având ca obiect numai îndreptarea unor
erori materiale sau omisiuni nu sunt supuse plăţii taxelor."
47. La articolul 46,
litera a) a alineatului 2 va avea următorul cuprins:
„a) revendicarea priorităţii, potrivit art. 20 alin. 5
sau 6 şi art. 22 alin. 1;".
48. La articolul 46,
litera c) a alineatului 2 se abrogă.
49. Alineatele 3 şi 4 ale
articolului 46 vor avea următorul cuprins:
„De asemenea, dispoziţiile alin. 1 nu se aplică în
situaţiile prevăzute la art. 28 alin. 2 lit. e) şi f), alin. 4 lit. d) şi e) şi
la art. 53.
Cererea de repunere în situaţia anterioară va fi supusă
plăţii unei taxe, în cuantumul prevăzut de lege pentru înregistrarea unei contestaţii,
cu excepţia cazului prevăzut la art. 28 alin. 4 lit. b), pentru care nu se
percep taxe."
50. Alineatele 2 şi 5 ale
articolului 48 vor avea următorul cuprins:
„Prevederile alin. 1 se aplică
numai dacă invenţia nu a fost aplicată sau a fost insuficient aplicată pe
teritoriul României, iar titularul brevetului nu poate să îşi justifice
inacţiunea şi dacă nu s-a ajuns la o înţelegere cu acesta privind condiţiile şi
modalităţile comerciale de aplicare a invenţiei.
In afara situaţiilor prevăzute la alin. 2, o licenţă
obligatorie poate fi autorizată de Tribunalul Bucureşti:
a) în situaţii de urgenţă naţională;
b) în alte situaţii de extremă urgenţă;
c) în situaţii de utilizare publică, în scopuri necomerciale."
51. La articolul 48,
alineatul 4 se abrogă.
52. La articolul 48,
litera c) a alineatului 8 va avea următorul cuprins:
,,c) utilizarea autorizată în raport cu brevetul
anterior este netransmisibilă, cu excepţia cazului în care este transmis şi
brevetul ulterior."
53. După alineatul 1 al
articolului 49 se introduce un nou alineat, alineatul 11 cu următorul cuprins:
„Beneficiarul licenţei obligatorii poate fi inclusiv
Guvernul sau terţii autorizaţi de acesta."
54. Alineatele 4-6 ale articolului 49 vor avea următorul cuprins:
„In cazul în care titularul unui brevet pentru soi de
plantă nu îl poate exploata fără să aducă atingere unui brevet de invenţie
anterior, acesta poate solicita o licenţă obligatorie pentru invenţia protejată
prin acest brevet.
In cazul în care titularul unui brevet de invenţie
referitor la o invenţie din domeniul biotehnologiei nu poate să o exploateze
fără să aducă atingere unui brevet de soi de plantă anterior, acesta poate
solicita o licenţă obligatorie pentru exploatarea soiului de plantă, protejat prin
brevet.
In cazul în care o licenţă obligatorie este autorizată
pentru a remedia o practică anticoncurenţială, nu sunt aplicabile dispoziţiile
art. 48 alin. 3 şi 5 şi ale art. 49 alin. 2."
55. La articolul 50,
alineatul 2 se abrogă.
56. Articolul 52 va avea
următorul cuprins:
„Art. 52. - Hotărârile judecătoreşti definitive şi
irevocabile privind acordarea sau, după caz, retragerea licenţei obligatorii se
comunică de persoana interesată la OSIM, care le înregistrează în Registrul
naţional al cererilor de brevet de invenţie ori, după caz, în Registrul
naţional al brevetelor de invenţie şi publică menţiunea acestor hotărâri în
Buletinul Oficial de Proprietate Industrială în termen de o lună de la
comunicare."
57. Articolul 53 va avea
următorul cuprins:
„Art. 53. - Orice hotărâre luată de Comisia de
examinare poate fi contestată la OSIM în termen de 3 luni de la comunicare.
Contestaţia poate avea ca obiect şi o limitare a
brevetului, în condiţiile prevăzute de regulamentul de
aplicare a prezentei legi."
58. Articolul 54 va avea
următorul cuprins:
„Art. 54. - Orice persoană are dreptul să formuleze în
scris şi motivat, la OSIM, o cerere de revocare a brevetului de invenţie, în
termen de 6 luni de la publicarea menţiunii acordării acestuia, dacă:
a) obiectul brevetului nu este brevetabil, potrivit
art. 7-10, 12 şi 13;
b) obiectul brevetului nu dezvăluie invenţia suficient
de clar şi complet, astfel încât o persoană de specialitate în domeniu să o
poată realiza;
c) obiectul brevetului
depăşeşte conţinutul cererii, aşa cum a fost depusă.
Dacă motivele de revocare se referă numai la o parte a
brevetului, acesta va fi revocat în parte."
59. După articolul 54 se
introduc trei noi articole, articolele 541- 543, cu următorul cuprins:
„Art. 541. -
Contestaţia sau, după caz, cererea de revocare se soluţionează, în termen de 3
luni de la înregistrarea acesteia la OSIM, de către o comisie de reexaminare
din Departamentul de apeluri din cadrul OSIM.
Atribuţiile comisiei de reexaminare, precum şi
procedura de soluţionare a contestaţiilor şi a cererilor de revocare sunt
prevăzute în regulamentul de aplicare a prezentei legi.
Art. 542. - Un
brevet de invenţie acordat de OSIM, precum şi un brevet european cu efecte în
România pot fi anulate, la cerere, dacă se constată că:
a) obiectul brevetului nu este brevetabil, potrivit
art. 7-10, 12 şi 13;
b) obiectul brevetului nu dezvăluie invenţia suficient
de clar şi complet, astfel încât o persoană de specialitate în domeniu să o
poată realiza;
c) obiectul brevetului depăşeşte conţinutul cererii,
aşa cum a fost depusă;
d) protecţia conferită de brevet a fost extinsă;
e) titularul de brevet nu era îndreptăţit la
acordarea brevetului.
Dacă motivele de anulare se referă numai la o parte a brevetului, acesta va fi anulat în parte.
Anularea brevetului va avea efect retroactiv, începând
cu data de depozit.
Art. 543. - Cererea
de anulare se poate face după împlinirea termenului prevăzut la art. 54, în
care poate fi formulată o cerere de revocare, cu excepţia situaţiilor înscrise
la art. 542 alin. 1
lit. d) şi e), pe toată durata de valabilitate a brevetului, şi se judecă de
către Tribunalul Bucureşti. Hotărârile Tribunalului Bucureşti pot fi atacate cu
apel la Curtea de Apel Bucureşti, în termen de 30 de
zile de la comunicare.
Hotărârile Curţii de Apel Bucureşti pot fi atacate cu
recurs la Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie în termen de 30 de zile de la
comunicare.
Hotărârea de anulare definitivă şi irevocabilă se
înregistrează la OSIM de către persoana interesată.
Menţiunea hotărârii de anulare se publică în Buletinul
Oficial de Proprietate Industrială în termen de 60 de zile de la înregistrarea
hotărârii la OSIM."
60. Alineatul 1 al
articolului 55 va avea următorul cuprins:
„Art. 55. - Neîndeplinirea
uneia sau mai multor condiţii de formă privind cererea de brevet de invenţie nu
poate constitui motiv de revocare ori de anulare, în tot sau în parte, a
brevetului de invenţie, decât în cazul în care aceasta este rezultatul unei
intenţii frauduloase."
61. La articolul 56,
alineatele 3 şi 4 vor avea următorul cuprins:
„Dispozitivul hotărârii de acordare a brevetului de
invenţie, luată de comisia de reexaminare, precum şi dispozitivul hotărârii
definitive şi irevocabile pronunţate de instanţa judecătorească se înscriu în
registrele naţionale şi se publică în Buletinul Oficial de Proprietate
Industrială în termen de 60 de zile de la data înregistrării acestora la OSIM
de către persoana interesată.
OSIM înscrie în registrele naţionale modificările intervenite
ca urmare a unor hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile şi le publică
în Buletinul Oficial de Proprietate Industrială în termen de 60 de zile de la
data înregistrării acestora la OSIM de către persoana interesată."
62. Articolul 57 va
avea următorul cuprins:
„Art. 57. - Insuşirea fără drept, în orice mod, a
calităţii de inventator constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare
de la 6 luni la 2 ani sau cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei."
63. Articolul 58 va avea
următorul cuprins:
„Art. 58. - Constituie contrafacere faptele săvârşite
cu încălcarea dispoziţiilor art. 33 alin. 2 şi se pedepseşte cu închisoare de
la 3 luni la 2 ani sau cu amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei.
Acţiunea penală se pune în mişcare din oficiu.
Pentru prejudiciile cauzate, titularul ori beneficiarul
unei licenţe are dreptul la despăgubiri, potrivit dreptului comun, şi poate
solicita instanţei judecătoreşti competente să dispună măsura confiscării sau,
după caz, a distrugerii produselor contrafăcute. Aceste dispoziţii se aplică şi
materialelor şi echipamentelor care au servit nemijlocit la săvârşirea faptelor
de contrafacere.
Incălcarea drepturilor prevăzute la art. 33 alin. 1 de
către terţi după publicarea cererii de brevet de invenţie atrage pentru
persoanele vinovate obligaţia de despăgubire potrivit dreptului comun, titlul
pentru plata despăgubirilor fiind executoriu după eliberarea brevetului.
Prin excepţie de la dispoziţiile art. 33 alin. 1,
actele prevăzute la art. 33 alin. 2 efectuate de un terţ anterior datei la care
s-a publicat cererea de brevet sau datei la care solicitantul i-a făcut o
somaţie, însoţită de o copie autentificată a cererii de brevet de invenţie, nu
sunt considerate a aduce atingere drepturilor conferite de brevet."
64. Articolul 59 va
avea următorul cuprins:
„Art. 59. - In cazul în care actele prevăzute la art.
33 alin. 2 continuă să fie efectuate şi după somare, instanţa, la cerere, poate
ordona încetarea acestora până la luarea de către OSIM a unei hotărâri cu
privire la cerere. Această măsură va putea fi ordonată cu plata de către
solicitant a unei cauţiuni stabilite de instanţă."
65. Alineatul 1 al
articolului 61 va avea următorul cuprins:
„Art. 61. - Divulgarea, de către personalul OSIM,
precum şi de către persoanele care efectuează lucrări în legătură cu
invenţiile, a datelor cuprinse în cererile de brevet, până la publicarea lor,
constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2
ani."
66. La articolul 63, partea
introductivă a alineatului 1 va avea următorul cuprins:
„Art. 63. - Titularul de brevet, precum şi licenţiatul
autorizat să utilizeze drepturile decurgând din brevetul de invenţie pot
solicita instanţei judecătoreşti:".
67. Alineatul 2 al
articolului 64 va avea următorul cuprins:
„Competenţele vamale cu privire
la asigurarea respectării la frontieră a drepturilor privind brevetele de
invenţie aparţin Autorităţii Naţionale a Vămilor, potrivit Legii nr. 344/2005
privind unele măsuri pentru asigurarea respectării drepturilor de proprietate
intelectuală în cadrul operaţiunilor de vămuire."
68. La articolul 66 se
introduce un nou alineat, alineatul 2, cu următorul cuprins:
„Cererile în justiţie în domeniul drepturilor de
proprietate industrială sunt scutite de taxe judiciare."
69. La articolul
68, litera f) va avea următorul cuprins:
,,f) efectuează, la cerere, servicii de mediere şi
servicii de informare tehnică
din descrierile de invenţii româneşti şi străine şi din publicaţiile oficiale
de proprietate industrială, precum şi servicii de depozitare în regim nepublic
a unor documente conţinând soluţii nebrevetabile de natura celor prevăzute la
art. 13 alin. 1;".
70. Articolul 74 se abrogă.
Art. II. - (1) Prezenta
lege intră în vigoare la 3 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia
dispoziţiilor prevăzute la art. 31 alin. 3 şi la art. 35 alin. 1 lit. d), care
intră în vigoare la 3 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
(2) In termen de 3 luni de la publicarea prezentei legi, se va supune aprobării, prin hotărâre a Guvernului,
regulamentul de aplicare a Legii nr. 64/1991 privind brevetele de invenţie,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu cele aduse prin
prezenta lege.
Art. III. - La data
intrării în vigoare a prezentei legi, numerele curente
4 si 37 din anexa nr. 1 „Cuantumul si termenele
privind plata taxelor pentru cererile de brevet de invenţie şi brevetele de
invenţie" la Ordonanţa Guvernului nr. 41/1998 privind taxele în domeniul
protecţiei proprietăţii industriale şi regimul de utilizare a acestora,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 959 din 29 noiembrie 2006, vor avea următorul
cuprins:
„Nr. crt.
|
Obiectul plăţii
|
Termenul de plată
|
Cuantumul
(lei)
|
Cuantumul
(euro)
|
4.
.........
|
Publicarea şi tipărirea brevetului de invenţie (descriere,
revendicări şi desene care nu depăşesc 20 de pagini), precum şi eliberarea
acestuia
......................................................
|
4 luni de la data comunicării hotărârii
de acordare a brevetului
………………………
|
360
......................
|
100
........................
|
37.
|
Eliberarea unui certificat de recunoaştere
a efectelor brevetului european în România
|
3 luni sau, după caz, 6 luni de la data publicării de către
Organizaţia Europeană a Brevetelor a menţiunii eliberării brevetului european
|
36
|
10
"
|
Art. IV. - Legea nr.
64/1991 privind brevetele de invenţie, republicată, cu
modificările ulterioare, precum şi cu modificările şi completările aduse prin
prezenta lege, va fi
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
dându-se textelor o nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU