LEGE
Nr. 284 din 15 mai 2002
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 86/2001 privind serviciile de
transport public local de calatori
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 374 din 3 iunie 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 86 din 30 august 2001 privind serviciile
de transport public local de calatori, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 544 din 1 septembrie 2001, cu urmatoarele modificari si
completari:
1. Titlul ordonantei va avea urmatorul cuprins:
"ORDONANTA
privind serviciile regulate de transport public local de calatori"
2. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
(1) Prezenta ordonanta are ca obiect stabilirea cadrului de organizare,
reglementare, control, monitorizare si gestionare a bunurilor publice aferente
si a serviciului regulat de transport public local de persoane, cu mijloace
rutiere de transport in comun, in conformitate cu reglementarile in vigoare.
(2) Nu fac obiectul prezentei ordonante serviciile de transport cu
taximetre si serviciile de transport de marfuri."
3. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
Serviciul regulat de transport public local de persoane, denumit in
continuare transport public local de calatori, are la baza urmatoarele
principii:
a) respectarea drepturilor si intereselor legitime ale calatorilor;
b) asigurarea deplasarii in conditii de siguranta si de confort;
c) protectia mediului;
d) tratament egal si nediscriminatoriu pentru toti utilizatorii;
e) servicii de calitate, in conditiile unor tarife accesibile pentru
calatori;
f) administrarea eficienta a bunurilor proprietate publica si a fondurilor
banesti;
g) dezvoltarea durabila."
4. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
(1) Face parte din categoria transportului public local de calatori
transportul de persoane care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) este efectuat pe raza teritorial-administrativa a unui oras sau a unei
comune, denumite in continuare localitati;
b) se executa pe rute si cu programe de circulatie prestabilite, iar
calatorii sunt imbarcati sau debarcati in puncte de oprire fixe;
c) se percepe un tarif de transport, incasat de operatorul de transport.
(2) Se considera transport public local de calatori si transportul regulat
special urban de persoane, daca intruneste conditiile prevazute la alin. (1),
prin care se asigura transportul unor persoane sau al unor grupuri de persoane,
cum ar fi al elevilor si studentilor la institutiile de invatamant si retur, al
personalului care face naveta, precum si transportul care se desfasoara pe
anumite rute, cum ar fi transportul intre locul de munca si domiciliul aflate
in aceeasi localitate."
5. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
Prin mijloacele de transport rutier in comun se intelege vehiculele
destinate in mod special transportului public local de calatori. Acestea pot
fi:
a) autobuze urbane, autovehicule destinate si echipate pentru transportul
de persoane si al bagajelor acestora, destinate pentru transportul de pasageri,
asezati pe scaune sau in picioare, avand cel putin 17 locuri pe scaune, inclusiv
cel al conducatorului auto;
b) tramvaie;
c) troleibuze;
d) minibuze sau microbuze, autovehicule destinate prin constructie
transportului a 10 - 17 persoane pe scaune, inclusiv cel al conducatorului
auto, dar nu mai mult de 22 de persoane pe scaune si in picioare."
6. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
Pentru asigurarea dezvoltarii durabile in domeniul transportului public
local de calatori consiliile locale stabilesc strategia de dezvoltare,
modernizare si functionare pe termen mediu si lung a acestor transporturi,
tinand seama de planurile de urbanism si de programele de dezvoltare
economico-sociala a localitatii."
7. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
Transportul public local de calatori se organizeaza pentru a satisface cu
prioritate nevoile populatiei, precum si ale institutiilor publice si ale
agentilor economici de pe raza administrativ-teritoriala a localitatii."
8. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
(1) Sunt abilitate sa organizeze, sa reglementeze, sa monitorizeze si sa
controleze executarea transportului public local de calatori consiliile locale,
respectiv Consiliul General al Municipiului Bucuresti, in conformitate cu
prevederile legale in vigoare.
(2) Autoritatile administratiei publice locale au obligatia de a
intreprinde masurile necesare pentru extinderea, dezvoltarea si modernizarea
transportului public local de calatori in zona de autoritate.
(3) Autoritatile administratiei publice locale, prin serviciile de
specialitate, vor organiza, vor monitoriza si vor controla activitatea
operatorilor de transport public local de calatori.
(4) Consiliile judetene vor asigura serviciile de specialitate necesare
coordonarii activitatii consiliilor locale privind dezvoltarea transportului
public local de calatori, transportului judetean de calatori si infrastructurii
aferente."
9. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
(1) Statul sprijina, prin masuri legislative si economice, dezvoltarea cantitativa
si calitativa a transportului public local de calatori, precum si a
infrastructurii aferente acestuia.
(2) Principalele obiective urmarite de autoritatile administratiei publice
centrale si locale in domeniul transportului public local de calatori sunt:
a) imbunatatirea conditiilor de viata a cetatenilor prin promovarea
calitatii si eficientei transportului public local de calatori;
b) cresterea calitatii vietii cetatenilor prin sustinerea dezvoltarii
economice a localitatilor si prin realizarea unei infrastructuri edilitare
moderne;
c) acordarea de facilitati unor categorii de persoane;
d) asigurarea capacitatii suficiente de transport pe rute aglomerate."
10. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
(1) Acoperirea financiara a costului calatoriilor efectuate de persoanele
care beneficiaza, potrivit legii, de gratuitate se asigura din bugetul de stat,
din bugetele locale sau din bugetele altor institutii stabilite prin lege.
(2) Acoperirea influentelor financiare rezultate din reduceri de tarif la
legitimatiile gratuite si la abonamentele pentru transportul public local de
calatori, aprobate de consiliile judetene sau locale pentru anumite categorii
de persoane, se asigura din bugetele locale ale comunelor, oraselor,
municipiilor sau ale judetelor, dupa caz.
(3) Conditiile concrete in care va fi subventionat sau suportat costul
calatoriilor, potrivit prevederilor alin. (1) si (2), se vor stabili prin
contractul de concesiune a transportului public local de calatori, in
conformitate cu prevederile legale in vigoare."
11. Titlul capitolului II va avea urmatorul cuprins:
"Organizarea si functionarea transportului public local de
calatori"
12. La capitolul II, titlul sectiunii 1 va avea urmatorul cuprins:
"Organizarea transportului public local de calatori"
13. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
Raporturile dintre autoritatile administratiei publice locale si operatorii
de transport public local de calatori se bazeaza pe relatii contractuale,
stabilite in conformitate cu contractul de concesiune a serviciului
respectiv."
14. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
(1) Pentru realizarea transportului public local de calatori consiliile
locale pot utiliza unul sau mai multi operatori de transport, autorizati in
conditiile legii, carora le incredinteaza prin licitatie contractul de
concesiune a transportului respectiv.
(2) Concesiunea transportului public local de calatori se face in
conditiile stabilite prin contractul-cadru de concesiune si prin
regulamentul-cadru de concesiune a transportului public local de calatori.
Contractul-cadru si regulamentul-cadru de concesiune a transportului public
local de calatori, precum si normele specifice privind desfasurarea acestuia
vor fi aprobate prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului
Administratiei Publice, in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare
a legii de aprobare a prezentei ordonante.
(3) Pe durata concesionarii, in conformitate cu competentele si cu
atributiile ce le revin potrivit legii, autoritatile administratiei publice
locale pastreaza prerogativele privind adoptarea politicilor si strategiilor de
dezvoltare a serviciilor, inclusiv a programelor de dezvoltare a transportului
public local de calatori, precum si dreptul de a urmari, a controla si a
supraveghea indeplinirea obligatiei efectuarii transportului public local de
calatori privind:
a) respectarea si indeplinirea obligatiilor contractuale asumate de
operatorii de transport public local de calatori;
b) derularea ritmica a serviciilor prestate, respectarea traseelor
stabilite si a orarelor zilnice si saptamanale;
c) modul de administrare, exploatare, conservare si mentinere in functiune,
dezvoltare si/sau modernizare a mijloacelor de transport si a infrastructurii
aferente transportului public local de calatori;
d) modul de formare si de stabilire a tarifelor pentru transportul public
local de calatori."
15. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
(1) Finantarea si realizarea investitiilor aferente transportului public
local de calatori se fac cu respectarea legislatiei in vigoare privind
initierea, fundamentarea, promovarea si aprobarea investitiilor publice si a
principiilor autonomiei financiare a operatorilor de transport public local de
calatori privind suportarea de catre utilizatori si recuperarea integrala, prin
tarif, a costurilor de exploatare, reabilitare si dezvoltare. Se va tine seama
de interesul general, de tarifele practicate si de conditiile de transport
oferite beneficiarilor.
(2) Pentru finantarea investitiilor necesare in vederea dezvoltarii si
modernizarii infrastructurii transportului public local de calatori, consiliile
locale si Consiliul General al Municipiului Bucuresti pot contracta credite
interne si/sau externe ori pot concesiona infrastructura aferenta transportului
public local de calatori, in conditiile legii, pe o perioada limitata, in
functie de specificul activitatii.
(3) Bunurile pe care concedentii infrastructurii aferente sau ai
mijloacelor de transport le realizeaza din fonduri proprii raman in
proprietatea acestora pe toata durata contractului de concesiune, precum si
dupa expirarea acestuia, daca nu s-a convenit altfel.
(4) In sensul prezentei ordonante, prin infrastructura aferenta
transportului public local de calatori se intelege:
a) baza materiala pentru intretinere, reparare si parcare a mijloacelor de
transport detinute;
b) calea de rulare a tramvaielor;
c) liniile de contact electrice pentru tramvaie si troleibuze;
d) statiile de transformare aferente liniilor de contact electrice."
16. La capitolul II, titlul sectiunii a 2-a va avea urmatorul cuprins:
"Operatorii de transport public local de calatori"
17. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
(1) Operatorii de transport public local de calatori sunt societatile
comerciale sau regiile autonome detinatoare de licente de transport si de
licente de executie pentru autovehicule, eliberate de filiala judeteana a
Autoritatii Rutiere Romane si autorizate de comisia de autorizare, constituita
conform prevederilor art. 22, care presteaza servicii publice in conditiile
stabilite de autoritatile administratiei publice locale, in temeiul legii si al
prevederilor prezentei ordonante.
(2) Operatorii de transport public local de calatori beneficiaza de acelasi
regim juridic, indiferent de forma de organizare sau de proprietate, ca si
operatorii de transport public judetean sau interjudetean."
18. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
(1) Operatorii de transport public local de calatori cu capital public pot
fi privatizati, in conditiile legii, numai pe baza hotararii consiliului local
sau judetean sub a carui autoritate isi desfasoara activitatea.
(2) Privatizarea, respectiv vanzarea bunurilor apartinand infrastructurii
aferente transportului public local de calatori din domeniul privat al unitatii
administrativ-teritoriale, se face numai in cadrul procedurii de concesionare a
transportului public local de calatori, prin licitatie publica."
19. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
(1) Operatorii de transport public local de calatori, care executa
transport public local, sunt de interes local si isi desfasoara activitatea pe
raza administrativ-teritoriala a localitatii.
(2) Operatorii de transport public local de calatori isi pot desfasura
activitatea si in cadrul altor localitati, prin filiale inregistrate si
autorizate conform prevederilor legale in vigoare.
(3) In cazul prestarii mai multor tipuri de servicii de transport public
local sau judetean operatorul de transport respectiv va tine o evidenta
separata a activitatilor desfasurate, cu contabilitate distincta pentru fiecare
tip de serviciu si localitate de operare, dupa caz, astfel incat activitatile
sale, conform licentelor de transport obtinute, sa poata fi evaluate,
monitorizate si controlate."
20. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
Operatorii de transport public local de calatori isi exercita obligatiile
potrivit termenelor si conditiilor prevazute in contractul de concesiune a
transportului public local de calatori si in acord cu normele specifice
transportului public, elaborate de autoritatea competenta, completate de
reglementarile specifice aprobate de consiliul local respectiv."
21. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
(1) In cazul in care autoritatea administratiei publice locale a desemnat
doi sau mai multi operatori de transport, se va incheia cate un contract de
concesiune cu fiecare dintre acestia, pentru trasee diferite sau pentru acelasi
traseu, daca traseul respectiv nu poate fi deservit de un singur operator.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1), in contractele de concesiune a
transportului public local de calatori se vor stabili clauze privitoare la
valabilitatea legitimatiilor de calatorie emise de fiecare dintre operatorii de
transport public local, pe toate mijloacele de transport in comun.
(3) In astfel de cazuri intre primarul localitatii si operatorii de
transport public local se va incheia un contract de distributie a incasarilor
provenite din vanzarea legitimatiilor de calatorie, in care se va stabili modul
concret in care se vor calcula veniturile cuvenite fiecarui operator de
transport."
22. Dupa articolul 17 se introduce articolul 17^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 17^1
(1) Legitimatiile de calatorie vor fi tiparite sub autoritatea consiliilor
locale si vor fi inregistrate si gestionate ca documente cu regim special.
(2) Prin legitimatii de calatorie se intelege: bilete, abonamente si
autorizatii de calatorie gratuita."
23. La capitolul III, titlul sectiunii 1 va avea urmatorul cuprins:
"Drepturile si obligatiile calatorilor si operatorilor de transport
public local de calatori"
24. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
(1) Garantarea dreptului de a beneficia de transport public local de
calatori, pentru toti utilizatorii, persoane fizice, va fi prevazuta in regulamentul
serviciului, care va fi aprobat de consiliul local.
(2) Calatorii au dreptul de acces la informatiile publice cu privire la
transportul public local de calatori, atat operatorul de transport, cat si
autoritatile administratiei publice locale avand obligatia de a comunica
informatiile cu privire la indicatorii de calitate a serviciului, la structura
tarifara si la clauzele contractuale, care sunt considerate de interes public.
(3) Hotararile consiliilor locale cu privire la transportul public local de
calatori vor fi aduse la cunostinta publica. Calatorii persoane fizice au
dreptul sa conteste hotararile, in conditiile legii, in vederea prevenirii sau
repararii unui prejudiciu direct ori indirect, determinat de acestea.
(4) Calatorii au obligatia sa achite costul legitimatiilor valabile pentru
calatoriile pe care le efectueaza, conform tarifelor mentionate lizibil pe
acestea."
25. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
(1) Drepturile operatorilor de transport public local de calatori sunt
prevazute in legislatia in vigoare, precum si in regulamentele privind
efectuarea transportului public local de calatori, conform prevederilor
contractelor de concesiune.
(2) La incheierea contractelor de concesiune se va tine seama de
urmatoarele principii:
a) incasarea tarifelor aferente transportului public local de calatori
prestat;
b) actualizarea tarifelor cu indicele preturilor de consum;
c) modificarea tarifului, in situatiile de schimbare semnificativa a
echilibrului contractual, se realizeaza numai in cazul in care serviciul nu
este subventionat;
d) intreruperea executarii transportului public local de calatori, in cazul
nerespectarii obligatiilor contractuale de catre autoritatea administratiei
publice locale, conform legislatiei si normelor in vigoare."
26. Articolul 20 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 20
(1) Operatorii de transport public local de calatori au fata de calatori
urmatoarele obligatii:
a) sa respecte regulile asumate prin contractul de concesiune;
b) sa serveasca toti calatorii, fara discriminare, pe traseele cuprinse in
contractul de concesiune;
c) sa respecte angajamentele luate prin contractele de concesiune cu
privire la indicatorii de performanta stabiliti de consiliile locale;
d) sa furnizeze autoritatii administratiei publice locale informatiile
solicitate si sa asigure accesul la toate informatiile necesare, in vederea
verificarii, evaluarii, functionarii si dezvoltarii transportului public local
de calatori, in conformitate cu clauzele contractului de concesiune si cu
prevederile legale in vigoare;
e) sa reduca costurile de operare, inclusiv prin aplicarea procedurilor
concurentiale prevazute de normele legale in vigoare pentru achizitiile de
lucrari, bunuri si servicii.
(2) Operatorii de transport public local de calatori raspund de
indeplinirea obligatiilor prevazute la alin. (1). In cazul neindeplinirii
obligatiilor, pot fi sanctionati contraventional sau poate fi reziliat, in
conditiile legii, contractul de concesiune."
27. La capitolul III, titlul sectiunii a 2-a va avea urmatorul cuprins:
"Autorizarea operatorilor de transport public local de calatori"
28. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
(1) Operatorii de transport, detinatori ai licentelor eliberate de filiala
judeteana a Autoritatii Rutiere Romane care opereaza in domeniul transportului
public local de calatori, trebuie sa indeplineasca criteriile stabilite prin
regulament aprobat prin hotarare a Guvernului.
(2) Operatorii de transport public local de calatori, existenti la data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante, vor fi autorizati in termen de un an
de la data intrarii in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante.
(3) Sunt supuse autorizarii atat compartimentele de specialitate ale
consiliilor locale, cat si operatorii de transport public local de calatori.
(4) Autorizarea operatorilor de transport care intentioneaza sa devina
operatori de transport public local de calatori va fi o conditie obligatorie de
participare la licitatiile pentru obtinerea contractelor de concesiune.
(5) Autorizarea este valabila maximum 5 ani, indiferent de specificul
serviciului pentru care s-a facut autorizarea. La expirarea autorizatiei
operatorul va fi supus, la cerere, unei noi autorizari."
29. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
(1) Autorizarea se face de o comisie de autorizare, organizata la nivelul
fiecarui judet si al municipiului Bucuresti, compusa din:
a) un reprezentant al prefectului;
b) un reprezentant al consiliului judetean, respectiv al Consiliului
General al Municipiului Bucuresti;
c) cate un reprezentant al serviciilor publice descentralizate ale
Ministerului Finantelor Publice, Ministerului de Interne si Ministerului Muncii
si Solidaritatii Sociale.
(2) Componenta nominala a comisiei de autorizare va fi stabilita prin ordin
al prefectului.
(3) Regulamentul de functionare a comisiei de autorizare, precum si
criteriile pentru eliberarea autorizatiei vor fi stabilite prin hotarare a
Guvernului, in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a legii de
aprobare a prezentei ordonante."
30. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
(1) Autoritatile administratiei publice locale si Consiliul General al
Municipiului Bucuresti au competenta exclusiva cu privire la asigurarea,
organizarea, coordonarea si monitorizarea transportului public local de
calatori.
(2) Consiliile locale sau, dupa caz, consiliile judetene si Consiliul General
al Municipiului Bucuresti pot adopta hotarari cu privire la:
a) stabilirea programelor de reabilitare, extindere si modernizare a
infrastructurii rutiere, precum si a programelor de infiintare sau dezvoltare a
unor sisteme de transport public local de calatori, in conditiile legii;
b) coordonarea proiectarii si a executarii lucrarilor de investitii in
infrastructura intr-o conceptie unitara, corelata cu programele de dezvoltare
economico-sociala a localitatilor si de amenajare a teritoriului;
c) aprobarea studiilor de fezabilitate privind reabilitarea, modernizarea
si extinderea dotarilor publice aferente transportului public local de
calatori, aflate in proprietatea sau in administrarea autoritatilor respective;
d) asocierea intercomunala, in vederea realizarii unor investitii de
interes comun in domeniul infrastructurii tehnico-edilitare aferente
transportului public local de calatori;
e) concesionarea transportului public local de calatori, precum si
concesionarea infrastructurii aferente acestuia, apartinand patrimoniului
public;
f) acordarea de facilitati operatorilor de transport pentru incurajarea
dezvoltarii transportului public local de calatori;
g) contractarea sau garantarea, in conditiile legii, a imprumuturilor pentru
finantarea programelor de investitii din infrastructura aferenta transportului
public local de calatori, apartinand patrimoniului unitatilor
administrativ-teritoriale. Contractarea de lucrari noi, extinderi, dezvoltari
de capacitati, reabilitari si modernizari se face prin licitatie publica,
organizata potrivit legii;
h) elaborarea si aprobarea normelor locale si a regulamentelor de
functionare a operatorilor de transport care desfasoara activitati de transport
public local de calatori, pe baza normelor-cadru aprobate de Ministerul
Administratiei Publice;
i) stabilirea, aprobarea si modificarea tarifelor pentru transportul public
local de calatori, cu respectarea reglementarilor in vigoare;
j) stabilirea subventiei care se plateste de la bugetul local pentru
acoperirea diferentei dintre costurile inregistrate de operatorul de transport
pentru efectuarea serviciului de transport public local de calatori si sumele
efectiv incasate ca urmare a vanzarii biletelor si a abonamentelor;
k) asigurarea resurselor bugetare pentru sustinerea totala sau partiala a
costurilor de transport pentru unele categorii defavorizate de calatori,
stabilite prin hotarari ale consiliilor locale."
31. Articolul 24 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24
(1) Contractele de concesiune a transportului public local de calatori,
precum si contractele de concesiune a infrastructurii aferente vor cuprinde,
dupa caz, clauze privitoare la:
a) cantitatea si calitatea serviciului prestat si la indicatorii de performanta;
b) trasee;
c) orarul de functionare, pe zile si ore, si ritmicitatea serviciului;
d) tarifele practicate si modul de incasare a subventiei, daca este cazul;
e) modul de indexare a tarifelor;
f) raspunderea contractuala;
g) politica de mentinere si recalificare a fortei de munca, precum si
protectia acesteia, pe durata valabilitatii contractului respectiv;
h) forta majora;
i) durata contractului;
j) rezilierea contractului;
k) conditiile in care programele de circulatie pot fi modificate.
(2) Durata contractului de concesiune a transportului public local de
calatori se stabileste de catre autoritatea administratiei publice locale si nu
poate fi mai mica de 5 ani.
(3) Operatorul de transport, titularul contractului de concesiune expirat,
are drept de preemtiune daca participa la o noua licitatie privind
concesionarea transportului public local de calatori.
(4) Pierderea valabilitatii licentei de transport sau a autorizatiei
operatorului de transport are drept consecinta anularea contractului de
concesiune."
32. Articolul 25 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 25
(1) Autoritatile administratiei publice locale au, fata de operatorii de
transport public local de calatori, urmatoarele drepturi:
a) sa invite pentru audieri operatorul de transport public local de
calatori, in vederea semnalarii unor deficiente aparute in executarea
contractului de concesiune;
b) sa aprobe ajustarile de tarif propuse de catre operatorul de transport
public local de calatori;
c) sa sanctioneze operatorul de transport public local de calatori, in
cazul in care acesta nu opereaza la parametrii de eficienta la care s-a obligat
prin contractul de concesiune.
(2) In cazul unor abateri deosebite autoritatile administratiei publice
locale pot rezilia contractul de concesiune a transportului public local de
calatori si vor solicita comisiei de autorizare retragerea autorizatiei
operatorului cu care au contract de concesiune a transportului public local de
calatori."
33. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26
In exercitarea competentelor si a responsabilitatilor ce le revin
autoritatile administratiei publice locale vor urmari:
a) desfasurarea transportului public local de calatori pe criterii de
competitivitate si concurentialitate;
b) promovarea reabilitarii infrastructurii aferente transportului public
local de calatori;
c) monitorizarea si controlul periodic al activitatilor de prestare a
transportului public local de calatori si luarea de masuri, in cazul in care
operatorul de transport nu asigura performanta pentru care s-a obligat;
d) analiza anuala a indicatorilor de performanta prevazuti in contractul de
concesiune;
e) adoptarea normelor locale si negocierea contractelor de concesiune a
transportului public local de calatori, precum si a contractelor de concesiune
a infrastructurii aferente acestuia;
f) informarea si consultarea periodica a calatorilor asupra politicilor de
dezvoltare din domeniul transportului public local de calatori."
34. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27
Autoritatile administratiei publice locale au, fata de operatorii de
transport public local de calatori, urmatoarele obligatii:
a) asigurarea unui tratament egal si nediscriminatoriu pentru toti
operatorii de transport public local de calatori din cadrul comunitatii
respective si a unui mediu de afaceri concurential transparent, prin normele
locale adoptate in exercitarea prerogativelor stabilite de prezenta ordonanta;
b) pastrarea confidentialitatii informatiilor, altele decat cele publice,
cu privire la activitatea operatorilor de transport public local de calatori;
c) achitarea subventiilor convenite prin contractul de concesiune."
35. Articolul 28 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 28
Mijloacele de transport, precum si alte bunuri care formeaza patrimoniul
public si privat al unitatilor administrativ-teritoriale si care sunt utilizate
pentru efectuarea transportului public local de calatori si care constituie
infrastructura aferenta acestuia pot fi concesionate sau inchiriate, pe
perioada concesionarii transportului public local de calatori, operatorului cu
care s-a incheiat contractul. Operatorul va achita o redeventa sau chirie, dupa
caz, care va fi stabilita prin licitatie o data cu acordarea concesiunii sau
inchirierii."
36. Articolul 30 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 30
(1) Constituie contraventie, daca nu a fost savarsita in astfel de conditii
incat sa constituie infractiune, potrivit Codului penal, si se sanctioneaza cu
amenda urmatoarele fapte:
a) prestarea uneia dintre activitatile reglementate de prezenta ordonanta
fara existenta autorizarii legale si/sau fara contract de concesiune, cu amenda
de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei;
b) incredintarea unui contract de concesiune fara licitatie publica ori
unui operator de transport neautorizat, cu amenda de la 60.000.000 lei la
120.000.000 lei.
(2) Consiliile locale si judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti
vor stabili, printr-o hotarare adoptata in conditiile legii, faptele care
constituie contraventii in domeniul transportului public local de calatori,
altele decat cele prevazute la alin. (1) sau in alte reglementari in
vigoare."
37. Articolul 31 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 31
(1) In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a legii de
aprobare a prezentei ordonante autoritatile administratiei publice locale din
localitatile in care se impune functionarea transportului public local de
calatori, precum si cele din localitatile in care acesta functioneaza, in
conformitate cu reglementarile anterioare, vor initia procedurile de
concesionare a acestor servicii operatorilor de transport.
(2) In vederea incheierii contractelor de concesiune consiliile locale din
cadrul unitatilor administrativ-teritoriale prevazute la alin. (1) au obligatia
de a elabora si de a comunica operatorilor de transport existenti, care
efectueaza transportul public local de calatori, in termen de 90 de zile de la
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, caietele de sarcini intocmite
conform modelului elaborat de Ministerul Administratiei Publice.
(3) In termen de 90 de zile de la comunicarea caietelor de sarcini
operatorii de transport se pot prezenta la licitatie, in conformitate cu
regulamentul de licitatie si cu caietele de sarcini.
(4) In cazul reorganizarii operatorilor de transport care au contracte de
concesiune, consiliile locale si Consiliul General al Municipiului Bucuresti
pot cere renegocierea contractelor sau pot organiza o licitatie, in scopul
desemnarii unui nou operator de transport public local de calatori."
38. Articolul 32 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 32
In cazul extinderii transportului public local de calatori pe noi trasee,
dupa incheierea contractului de concesiune, noile trasee vor fi atribuite prin
licitatie publica, operatorul de transport existent beneficiind de dreptul de
preemtiune."
39. Articolul 33 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 33
Contractele de concesiune a transportului public local de calatori,
incheiate intre operatorii de transport si autoritatile administratiei publice
locale, isi produc efectele pana la momentul incheierii noilor contracte de
concesiune a transportului public local de calatori, in conformitate cu
dispozitiile prezentei ordonante."
40. Dupa articolul 35 se introduce articolul 36 cu urmatorul cuprins:
"Art. 36
Reglementarile prezentei ordonante se completeaza cu prevederile Ordonantei
Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, aprobata si modificata prin
Legea nr. 197/1998, cu modificarile ulterioare, ale Ordonantei Guvernului nr.
44/1997 privind transporturile rutiere, aprobata si modificata prin Legea nr.
105/2000, cu modificarile ulterioare, si ale Ordonantei Guvernului nr. 97/1999
privind garantarea furnizarii de servicii publice subventionate de transport
rutier intern si de transport pe caile navigabile interioare, aprobata si
modificata prin Legea nr. 19/2002."
Art. 2
Ordonanta Guvernului nr. 86/2001 privind serviciile de transport public
local de calatori, cu modificarile si completarile aduse prin prezenta lege, va
fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o
noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 15
aprilie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
BOGDAN NICULESCU-DUVAZ
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 15 aprilie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
ALEXANDRU ATHANASIU