ORDONANTA Nr. 86 din 30 august 2001
privind serviciile de transport public local de calatori
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 544 din 1 septembrie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1
pct. IV.2 din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta ordonanta are ca obiect stabilirea cadrului de organizare,
gestionare, reglementare si de monitorizare a serviciului de transport public
local de persoane, prin curse regulate, cu mijloace de transport in comun.
Art. 2
Serviciul de transport public local de persoane, denumit in continuare
transport public local de calatori, are la baza urmatoarele principii:
a) respectarea drepturilor si intereselor legitime ale calatorilor;
b) asigurarea deplasarii in conditii de siguranta si de confort;
c) protectia mediului;
d) tratament egal si nediscriminatoriu pentru toti utilizatorii;
e) servicii de calitate in conditiile unor tarife accesibile;
f) administrarea eficienta a bunurilor si a fondurilor banesti;
g) dezvoltarea durabila.
Art. 3
(1) Face parte din categoria transportului public local de calatori
transportul de persoane care indeplineste, cumulativ, urmatoarele conditii:
a) este efectuat pe teritoriul unei localitati urbane sau rurale, precum si
intre localitatea respectiva si localitatile limitrofe;
b) se executa pe rute si cu frecvente prestabilite, iar calatorii sunt
imbarcati sau debarcati in puncte de oprire fixe;
c) se percepe un tarif de transport, incasat de operatorul de transport.
(2) Se considera transport public local de calatori si transportul special
urban si suburban de persoane, efectuat prin curse regulate, daca intruneste
conditiile prevazute la alin. (1), prin care se asigura transportul unor
grupuri de persoane sau de persoane determinate, cum ar fi elevii si studentii,
la institutiile de invatamant si retur, al personalului care face naveta, al
militarilor si al altor asemenea grupuri, separat sau impreuna cu alte
persoane, precum si transportul care se desfasoara pe anumite rute, cum ar fi
transportul intre platformele industriale si localitati.
Art. 4
Prin mijloacele de transport in comun se intelege vehiculele destinate in
mod special transportului public urban si suburban de persoane. Acestea pot fi:
a) autobuze urbane, autovehicule destinate si echipate pentru transportul
de persoane si al bagajelor acestora; autobuzele din aceasta categorie vor fi
amenajate pentru transportul de pasageri, asezati pe scaune sau in picioare,
avand cel putin 17 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, care
asigura posibilitatea unui schimb rapid de pasageri in statii;
b) tramvaie;
c) troleibuze;
d) minibuze sau microbuze, autovehicule destinate prin constructie
transportului a 10 - 17 persoane pe scaune, inclusiv cel al conducatorului
auto, dar nu mai mult de 22 de persoane pe scaune si in picioare.
Art. 5
Pentru asigurarea dezvoltarii durabile in domeniul serviciului de transport
public local de calatori consiliile locale stabilesc strategia de dezvoltare si
functionare pe termen mediu si lung a acestor servicii, tinand seama de
planurile de urbanism si de programele de dezvoltare economico-sociala a
localitatii.
Art. 6
(1) Serviciile de transport public local de calatori se organizeaza pentru
a satisface cu prioritate nevoile populatiei, precum si ale institutiilor
publice si ale agentilor economici.
(2) Nu fac obiectul prezentei ordonante serviciile de transport cu
taximetre sau serviciile de transport marfuri.
Art. 7
(1) Sunt abilitate sa organizeze, sa reglementeze, sa conduca, sa
monitorizeze si sa controleze servicii de transport public local de calatori
consiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor, precum si consiliile
judetene.
(2) Autoritatile administratiei publice locale au obligatia de a
intreprinde masurile necesare pentru extinderea, dezvoltarea si modernizarea
transportului public urban si suburban de persoane.
(3) Autoritatile administratiei publice locale, prin serviciile de
specialitate, vor gestiona si vor controla activitatea operatorilor de
transport public local de calatori.
Art. 8
(1) Statul sprijina, prin masuri legislative si economice, dezvoltarea
cantitativa si calitativa a serviciilor de transport public local de calatori,
precum si a infrastructurii aferente acestora.
(2) Principalele obiective urmarite de autoritatile administratiei publice
centrale si locale in domeniul serviciilor de transport public local de
calatori sunt:
a) imbunatatirea conditiilor de viata ale cetatenilor prin promovarea
calitatii si eficientei serviciului de transport public local de calatori;
b) cresterea calitatii vietii cetatenilor prin sustinerea dezvoltarii
economice a localitatilor si prin realizarea unei infrastructuri edilitare
moderne;
c) acordarea de facilitati unor categorii de persoane;
d) asigurarea capacitatii suficiente de transport pe rute aglomerate.
Art. 9
(1) Acoperirea financiara a costului calatoriilor efectuate de persoanele
care beneficiaza, potrivit legii, de gratuitate se asigura din bugetele locale
sau din bugetele altor institutii stabilite de lege.
(2) Acoperirea influentelor financiare rezultate din reduceri de tarif la
abonamentele pentru transportul public local de calatori, aprobate de
consiliile judetene sau locale pentru anumite categorii de persoane, se asigura
din bugetele consiliilor judetene sau locale, dupa caz.
(3) Conditiile concrete in care va fi suportat costul calatoriilor,
potrivit prevederilor alin. (1) si (2), se vor stabili prin contractul de
concesiune a serviciului de transport public local de calatori.
CAP. 2
Organizarea si functionarea serviciilor de transport public local de
calatori
SECTIUNEA 1
Gestiunea serviciilor de transport public local de calatori
Art. 10
Raporturile dintre autoritatile administratiei publice locale si
prestatorii de servicii de transport public local de calatori se bazeaza pe
relatii contractuale stabilite in conformitate cu contractul de concesiune a
serviciului respectiv.
Art. 11
(1) Pentru organizarea, conducerea si administrarea serviciilor de
transport public local de calatori consiliile locale pot utiliza unul sau mai
multi operatori de transport specializati, carora le incredinteaza prin
licitatie contractul de delegare de gestiune sau de concesiune a serviciului
respectiv.
(2) Concesiunea sau delegarea serviciului de transport public local de
calatori se face in conditiile stabilite prin contractul-cadru de concesiune si
prin regulamentul-cadru de delegare sau de concesiune a serviciilor publice
locale de transport local de calatori. Contractul-cadru si regulamentul-cadru
de delegare sau de concesiune a serviciilor publice de transport local de
calatori, precum si normele specifice pentru administrarea serviciilor de
transport public local de calatori vor fi aprobate prin hotarare a Guvernului,
la propunerea Ministerului Administratiei Publice, in termen de 60 de zile de
la intrarea in vigoare a prezentei ordonante.
(3) In procesul concesionarii, in conformitate cu competentele si cu
atributiile ce le revin potrivit legii, autoritatile administratiei publice
locale pastreaza prerogativele privind adoptarea politicilor si strategiilor de
dezvoltare a serviciilor, inclusiv a programelor de dezvoltare a serviciului de
transport public local de calatori, precum si dreptul de a urmari, a controla
si a supraveghea indeplinirea obligatiei efectuarii serviciului public de
transport local de calatori privind:
a) respectarea si indeplinirea obligatiilor contractuale asumate de
operatorii de transport public local de calatori;
b) derularea ritmica a serviciilor prestate, respectarea traseelor
stabilite si a orarelor zilnice si saptamanale;
c) modul de administrare, exploatare, conservare si mentinere in functiune,
dezvoltare si/sau modernizare a mijloacelor din infrastructura edilitar-urbana
incredintata prin contractul de concesiune;
d) modul de formare si de stabilire a tarifelor pentru serviciile de
transport public de calatori.
Art. 12
(1) Finantarea si realizarea investitiilor aferente serviciilor de
transport public local de calatori se fac cu respectarea legislatiei in vigoare
privind initierea, fundamentarea, promovarea si aprobarea investitiilor publice
si a principiilor autonomiei financiare a prestatorilor de servicii de
transport public local de calatori privind suportarea de catre utilizatori si
recuperarea integrala, prin tarif, a costurilor de exploatare, reabilitare si
dezvoltare. Se va tine seama de interesul general, de tarifele practicate si de
conditiile de transport oferite beneficiarilor.
(2) Pentru finantarea investitiilor necesare in vederea dezvoltarii si
modernizarii infrastructurii serviciilor de transport public local de calatori,
consiliile locale pot contracta credite interne si/sau externe ori pot
concesiona serviciul respectiv, in conditiile legii, pe o perioada limitata, in
functie de specificul activitatii.
(3) Lucrarile pe care investitorii le realizeaza din fonduri proprii raman
in proprietatea acestora pe toata durata contractului de concesiune, precum si
dupa expirarea acestuia, daca nu s-a convenit altfel.
SECTIUNEA a 2-a
Operatorii de servicii de transport public local de calatori
Art. 13
(1) Operatorii de transport public local de calatori sunt societatile
comerciale, regiile autonome si serviciile de interes local autorizate, care
presteaza servicii publice in conditiile stabilite de autoritatile
administratiei publice locale, in temeiul legii si al prevederilor prezentei
ordonante.
(2) Operatorii de transport public local de calatori beneficiaza de acelasi
regim juridic, indiferent de forma de organizare sau de proprietate.
(3) Operatorii de transport public local de calatori vor fi atestati de
catre comisia mixta prevazuta de prezenta ordonanta.
Art. 14
(1) Operatorii de transport public local de calatori pot fi privatizati in
conditiile legii numai pe baza hotararii consiliului local sau judetean sub a
carui autoritate isi desfasoara activitatea.
(2) Privatizarea, respectiv vanzarea bunurilor din domeniul privat al
unitatii administrativ-teritoriale, se poate face numai in cadrul procedurii de
delegare sau de concesionare a serviciilor de transport public local de
calatori, prin licitatie publica.
Art. 15
(1) Societatile comerciale de transport public local de calatori infiintate
de consiliile locale sau judetene, potrivit legii, pot fi de interes local,
respectiv judetean, in functie de limitele teritoriale in care actioneaza.
(2) Societatile comerciale de transport public local de calatori infiintate
de autoritatile administratiei publice locale isi pot desfasura activitatea si
in cadrul altor localitati, participand astfel la dezvoltarea pietei libere a
operatorilor de transport public local de calatori.
(3) In cazul prestarii mai multor tipuri de servicii operatorul de servicii
de transport public local de calatori va tine o evidenta separata a
activitatilor desfasurate, cu contabilitate distincta pentru fiecare tip de
serviciu si localitate de operare, dupa caz, astfel incat activitatile sale din
diferite sectoare sa fie usor de evaluat, monitorizat si controlat.
Art. 16
Operatorii de servicii de transport public local de calatori isi exercita
obligatiile potrivit termenelor si conditiilor prevazute in contractul de
concesiune a serviciului de transport public local de calatori si in acord cu
normele specifice transportului public, elaborate de institutiile abilitate in
acest scop.
Art. 17
(1) In cazul in care autoritatea administratiei publice locale a desemnat
doi sau mai multi operatori de transport, se va incheia cate un contract cu
fiecare dintre acestia, pentru trasee diferite sau pentru acelasi traseu.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1), in contractele de concesiune a
serviciului de transport public local de calatori se vor stabili clauze
privitoare la valabilitatea legitimatiilor de calatorie emise de fiecare dintre
operatorii de servicii de transport public local, pe toate mijloacele de
transport in comun.
(3) In astfel de cazuri, intre primarul localitatii sau presedintele
consiliului judetean si operatorii de servicii de transport public local se va
incheia un contract de distributie a incasarilor provenite din vanzarea
legitimatiilor de calatorie, in care se va stabili modul concret in care se vor
calcula veniturile cuvenite fiecarui operator de transport.
CAP. 3
Drepturi si obligatii
SECTIUNEA 1
Drepturile si obligatiile utilizatorilor si operatorilor de transport
public local de calatori
Art. 18
(1) Garantarea dreptului de a beneficia de serviciul de transport public
local de calatori pentru toti utilizatorii, persoane fizice, va fi prevazuta in
regulamentul serviciului, care va fi aprobat de consiliul local sau judetean,
dupa caz.
(2) Utilizatorii au dreptul de acces la informatiile publice cu privire la
serviciile de transport public local de calatori, atat operatorul de transport,
cat si autoritatile administratiei publice locale avand obligatia de a comunica
informatii cu privire la indicatorii de calitate ai serviciului, la structura
tarifara si la clauzele contractuale.
(3) Hotararile consiliilor locale cu privire la serviciul de transport
public local de calatori vor fi aduse la cunostinta publica. Utilizatorii
persoane fizice au dreptul sa conteste hotararile in conditiile legii, in
vederea prevenirii sau repararii unui prejudiciu direct ori indirect,
determinat de acestea.
(4) Utilizatorii au obligatia sa achite costul calatoriilor pe care le
efectueaza, conform tarifelor anuntate.
Art. 19
Drepturile operatorilor de transport public local de calatori sunt
prevazute in contractele de delegare si in regulamentele de functionare, pentru
serviciile aflate in administrare directa, sau in contractele de concesiune,
pentru serviciile cesionate spre administrare altor agenti economici,
urmarindu-se asigurarea echilibrului contractual prin aplicarea urmatoarelor
principii:
a) incasarea tarifelor aferente serviciilor de transport public local de
calatori prestate si actualizarea acestora cu indicele preturilor de consum;
b) modificarea tarifului in situatiile de modificare semnificativa a
echilibrului contractual;
c) intreruperea furnizarii serviciilor de transport public local de
calatori in cazul nerespectarii obligatiilor contractuale de catre autoritatea
administratiei publice locale, conform legislatiei in vigoare.
Art. 20
(1) Operatorii de transport public local de calatori au fata de utilizatori
urmatoarele obligatii:
a) sa respecte regulile asumate prin contractul de delegare sau de
concesiune;
b) sa serveasca toti utilizatorii din aria de acoperire pentru care au fost
atestati in conditiile prevederilor regulamentului local al serviciului de
transport public local de calatori;
c) sa respecte angajamentele luate prin contractele de concesiune cu
privire la indicatorii de performanta stabiliti de consiliile locale;
d) sa furnizeze autoritatii administratiei publice locale informatiile
solicitate si sa asigure accesul la toate informatiile necesare in vederea
verificarii si evaluarii functionarii si dezvoltarii serviciilor de transport
public local de calatori, in conformitate cu clauzele contractului de delegare
sau de concesiune si cu prevederile legale in vigoare;
e) sa puna in aplicare metode performante de management care sa conduca la
reducerea costurilor de operare, inclusiv prin aplicarea procedurilor
concurentiale oferite de normele legale in vigoare pentru achizitiile de
lucrari, bunuri si servicii.
(2) Operatorii de transport public local de calatori raspund de
indeplinirea cu buna-credinta a obligatiilor prevazute la alin. (1). In cazul
neindeplinirii obligatiilor pot fi sanctionati contraventional sau poate fi
reziliat, in conditiile legii, contractul de delegare sau de concesiune.
SECTIUNEA a 2-a
Atestarea operatorilor de transport public local de calatori
Art. 21
(1) Operatorii de transport care opereaza in domeniul serviciilor de
transport public local de calatori trebuie sa faca dovada competentei profesionale
si sa aiba o dotare tehnico-materiala care sa corespunda tipurilor de servicii
pe care urmeaza sa le presteze.
(2) Agentii economici prevazuti la alin. (1) trebuie sa faca dovada
bonitatii lor materiale.
(3) Operatorii de transport public local de calatori, existenti la data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante, vor fi atestati in termen de un an.
(4) Sunt supuse atestarii atat compartimentele de specialitate ale
consiliilor locale, cat si operatorii furnizori/prestatori de servicii de
transport public local de calatori.
(5) Atestarea operatorilor de transport care intentioneaza sa devina
operatori de servicii de transport public local de calatori va fi o conditie
obligatorie de participare la licitatiile pentru obtinerea contractelor de
concesiune.
(6) Atestarea este valabila maximum 5 ani, indiferent de specificul
serviciului pentru care s-a facut atestarea. La expirarea termenului de 5 ani
operatorul va fi supus unei noi atestari.
Art. 22
(1) Atestarea se face de o comisie de atestare formata din reprezentanti ai
Ministerului Administratiei Publice, Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei si ai Ministerului de Interne.
(2) Componenta nominala a comisiei de atestare, regulamentul de functionare,
precum si criteriile pentru eliberarea licentei de operare vor fi stabilite
prin ordin comun al ministrului administratiei publice, al ministrului
lucrarilor publice, transporturilor si locuintei si al ministrului de interne,
in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
SECTIUNEA a 3-a
Drepturile si obligatiile autoritatilor administratiei publice locale
Art. 23
(1) Autoritatile administratiei publice locale si judetene au competenta
exclusiva cu privire la infiintarea, organizarea, coordonarea, monitorizarea si
controlul functionarii serviciilor de transport public local de calatori.
(2) Consiliile locale si judetene pot adopta hotarari cu privire la:
a) stabilirea programelor de reabilitare, extindere si modernizare a
dotarilor existente, precum si a programelor de infiintare a unor noi sisteme
de transport public local de calatori, in conditiile legii;
b) coordonarea proiectarii si executiei lucrarilor de investitii in scopul
realizarii acestora intr-o conceptie unitara, corelata cu programele de
dezvoltare economico-sociala a localitatilor si de amenajare a teritoriului;
c) aprobarea studiilor de fezabilitate privind reabilitarea, extinderea si
modernizarea dotarilor publice aferente serviciilor de transport public local
de calatori;
d) asocierea intercomunala in vederea realizarii unor investitii de interes
comun in domeniul infrastructurii tehnico-edilitare aferente serviciilor de
transport public local de calatori;
e) delegarea gestiunii serviciilor de transport public local de calatori,
precum si incredintarea spre administrare a bunurilor apartinand patrimoniului
public din infrastructura aferenta;
f) finantarea sau inchirierea de bunuri societatilor comerciale pentru
realizarea de lucrari si servicii de transport public local de calatori;
g) contractarea sau garantarea, in conditiile legii, a imprumuturilor
pentru finantarea programelor de investitii din infrastructura aferenta
serviciilor de transport public local de calatori. Contractarea de lucrari noi,
extinderi, dezvoltari de capacitati, reabilitari si modernizari se face prin
licitatie publica, organizata potrivit legii;
h) elaborarea si aprobarea normelor locale si a regulamentelor de
functionare a prestatorilor de servicii care desfasoara activitati de transport
public local de calatori pe baza normelor-cadru aprobate de Ministerul
Administratiei Publice;
i) stabilirea si aprobarea tarifelor pentru serviciile de transport public
local de calatori, cu respectarea reglementarilor in vigoare;
j) stabilirea subventiei care se plateste de la bugetul local pentru
acoperirea diferentei dintre costurile inregistrate de operatorul de transport
pentru efectuarea serviciului de transport public local de calatori si sumele
efectiv incasate ca urmare a vanzarii biletelor si a abonamentelor.
Art. 24
(1) Contractele de delegare de gestiune sau de concesiune a serviciilor de
transport public local de calatori vor cuprinde clauze privitoare la:
a) cantitatea si calitatea serviciului prestat si la indicatorii de
performanta;
b) trasee;
c) orarul de functionare, pe zile si ore, si ritmicitatea serviciului;
d) tarifele practicate si modul de incasare a subventiei;
e) modul de indexare a tarifelor;
f) raspunderea contractuala;
g) politica de mentinere si recalificare a fortei de munca, precum si
protectia acesteia pe durata valabilitatii contractului respectiv;
h) forta majora;
i) durata contractului;
j) rezilierea contractului.
(2) Durata contractului de concesiune a serviciilor de transport public
local de calatori se stabileste in functie de mijloacele de transport
utilizate, astfel:
a) pentru transportul cu minibuze si microbuze: 8 ani;
b) pentru transport cu autobuze urbane sau interurbane: 10 ani;
c) pentru transport cu troleibuze si tramvaie: 20 de ani.
Art. 25
(1) Autoritatile administratiei publice locale au fata de operatorii de
transport public local de calatori urmatoarele drepturi:
a) sa invite pentru audieri operatorul de transport public local de
calatori, in vederea semnalarii unor deficiente aparute in executarea
contractului;
b) sa aprobe ajustarile de pret propuse de catre operatorul de transport
public local de calatori;
c) sa sanctioneze operatorul de transport public local de calatori in cazul
in care acesta nu opereaza la parametrii de eficienta la care s-a obligat.
(2) In cazuri deosebite autoritatile administratiei publice locale pot
solicita comisiei de atestare retragerea licentei operatorului cu care au
contract de concesiune a serviciului de transport public local de calatori.
Art. 26
In exercitarea competentelor si a responsabilitatilor ce le revin
autoritatile administratiei publice locale vor urmari:
a) gestionarea serviciilor de transport public local de calatori pe
criterii de competitivitate si eficienta manageriala;
b) promovarea reabilitarii infrastructurii aferente serviciilor de
transport public local de calatori;
c) monitorizarea si controlul periodic al activitatilor de prestare a
serviciilor de transport public local de calatori si luarea de masuri in cazul
in care operatorul de transport nu asigura performanta pentru care s-a obligat;
d) elaborarea indicatorilor de performanta si supunerea acestora spre
aprobare consiliilor locale dupa ce au fost supusi in prealabil dezbaterii
publice;
e) consultarea cu utilizatorii de servicii publice de transport local de
calatori pentru stabilirea politicilor si strategiilor locale in domeniu;
f) adoptarea normelor locale si negocierea contractelor de delegare a
gestiunii sau de concesiune;
g) informarea periodica a utilizatorilor asupra politicilor de dezvoltare
din domeniul serviciilor de transport public local de calatori.
Art. 27
Autoritatile administratiei publice locale au fata de operatorii de
transport public local de calatori urmatoarele obligatii:
a) asigurarea unui tratament egal pentru toti operatorii de transport
public local de calatori din cadrul comunitatii respective si a unui mediu de
afaceri transparent prin normele locale adoptate in exercitarea prerogativelor
stabilite de prezenta ordonanta;
b) pastrarea confidentialitatii informatiilor, altele decat cele publice,
cu privire la activitatea operatorilor de transport public local de calatori;
c) achitarea subventiilor convenite prin contract.
Art. 28
Bunurile mobile si imobile care formeaza patrimoniul public si privat al
unitatilor administrativ-teritoriale si care sunt utilizate pentru serviciul de
transport public local de calatori vor fi incredintate spre administrare, pe
perioada concesionarii serviciului de transport public local de calatori,
operatorului cu care s-a incheiat contractul, urmand ca acesta sa achite o
redeventa care va fi stabilita la acordarea concesiunii.
CAP. 4
Sanctiuni
Art. 29
Incalcarea dispozitiilor prezentei ordonante atrage raspunderea
disciplinara, materiala, civila, contraventionala sau penala, dupa caz.
Art. 30
(1) Constituie contraventie, daca nu a fost savarsita in astfel de conditii
incat sa constituie infractiune potrivit Codului penal, si se sanctioneaza cu
amenda urmatoarele fapte:
a) prestarea uneia dintre activitatile reglementate de prezenta ordonanta
fara existenta atestarii legale sau fara contract de concesiune, cu amenda de
la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei;
b) incredintarea unui contract de delegare de gestiune sau de concesiune
pentru una dintre activitatile de transport public local de calatori, fara licitatie
publica ori unui operator de transport neatestat, cu amenda de la 60.000.000
lei la 120.000.000 lei.
(2) Consiliile locale si judetene vor stabili printr-o hotarare adoptata in
conditiile legii faptele care constituie contraventii in domeniul serviciilor
publice de transport public local de calatori, altele decat cele prevazute la
alin. (1), potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor.
CAP. 5
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 31
(1) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante autoritatile administratiei publice locale din localitatile in care
se impune functionarea unui serviciu de transport public local de calatori,
precum si cele din localitatile in care acesta functioneaza in conformitate cu
reglementarile anterioare vor initia procedurile de desemnare a operatorilor de
transport sau, acolo unde exista un contract incheiat in urma unei licitatii,
se va proceda la atestarea operatorului in conditiile legii.
(2) In vederea incheierii contractelor de concesiune consiliile locale din
cadrul unitatilor administrativ-teritoriale prevazute la alin. (1) au obligatia
de a elabora si de a comunica operatorilor de transport existenti, care efectueaza
transportul public local de calatori, in termen de 90 de zile de la data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante, caietele de sarcini intocmite
conform modelului elaborat de Ministerul Administratiei Publice.
(3) In termen de 90 de zile de la comunicarea caietelor de sarcini
operatorii de transport se pot prezenta la licitatie in conformitate cu
regulamentul de licitatie si cu caietele de sarcini.
(4) In cazul reorganizarii operatorilor de transport care au contracte de
gestiune delegata sau de concesiune, consiliile locale pot cere renegocierea
contractelor sau pot organiza o licitatie in scopul desemnarii unui nou
operator de transport public local de calatori.
Art. 32
(1) In cazul extinderii transportului public local de calatori pe noi
trasee dupa incheierea contractului de concesiune, noile trasee vor fi
atribuite operatorului de transport existent, beneficiind de dreptul de
preemtiune, cu acceptul acestuia, prin act aditional la contractul de transport
existent.
(2) Daca operatorul de transport existent refuza din orice motive sa preia
noile trasee, autoritatea administratiei publice locale va proceda la
desemnarea unui alt operator de transport pentru aceste trasee, pe baza de
licitatie publica.
Art. 33
Contractele de concesiune a serviciilor de transport public local de
calatori incheiate intre operatorii de transport si autoritatile administratiei
publice locale isi produc efectele pana la momentul incheierii noilor contracte
de concesiune a serviciilor de transport public local de calatori, in
conformitate cu dispozitiile prezentei ordonante.
Art. 34
Prezenta ordonanta intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data
publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 35
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga orice
dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat