LEGE Nr. 92
din 10 aprilie 2007
serviciilor de transport
public local
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 262 din 19 aprilie 2007
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta lege are ca obiect stabilirea cadrului juridic privind înfiinţarea, autorizarea,
organizarea, exploatarea, gestionarea, finanţarea şi controlul funcţionării
serviciilor de transport public în comune, oraşe, municipii, judeţe şi în
zonele asociaţiilor de dezvoltare comunitară.
(2) Prezenta lege stabileşte
cadrul juridic privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea
compartimentelor sau serviciilor specializate de transport din cadrul
autorităţilor administraţiei publice locale, judeţene şi ale municipiului
Bucureşti.
(3) Transportul local de
persoane şi de mărfuri poate fi transport public sau transport în cont propriu,
aşa cum acestea sunt definite în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005
privind transporturile rutiere, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 102/2006, cu modificările ulterioare.
(4) Serviciul de transport public local de persoane şi
de mărfuri se organizează de către autorităţile administraţiei publice locale,
pe raza administrativ-teritorială respectivă, cu respectarea următoarelor principii:
a) promovarea concurenţei între operatorii de
transport, respectiv transportatorii autorizaţi, cărora li s-a atribuit
executarea serviciului;
b) garantarea accesului egal şi nediscriminatoriu al
operatorilor de transport şi al transportatorilor autorizaţi la piaţa
transportului public local;
c) garantarea respectării drepturilor şi intereselor
utilizatorilor serviciului de transport public local;
d) rezolvarea problemelor de ordin economic, social
şi de mediu ale localităţilor sau judeţului respectiv;
e) administrarea eficientă a bunurilor aparţinând
sistemelor de transport proprietate a unităţilor administrativ-teritoriale;
f) utilizarea eficientă a fondurilor publice în activitatea
de administrare sau executare a serviciului de transport public local;
g) deplasarea în condiţii de siguranţă şi de confort,
inclusiv prin asigurarea de risc a mărfurilor şi a persoanelor transportate,
precum şi a bunurilor acestora prin poliţe de asigurări;
h) asigurarea executării unui transport public local
suportabil în ceea ce priveşte tariful de transport;
i) recuperarea integrală a costurilor de exploatare,
reabilitare şi dezvoltare prin tarife/taxe suportate de către beneficiarii
direcţi ai transportului, denumiţi în continuare utilizatori,
şi prin finanţareade la bugetele locale, asigurându-se un profit rezonabil pentru operatorii de transport şi
transportatorii autorizaţi;
j) autonomia sau independenţa financiară a operatorilor
de transport şi a transportatorilor autorizaţi;
k) susţinerea dezvoltării economice a localităţilor
prin realizarea unei infrastructuri de transport moderne;
l) satisfacerea cu prioritate a
nevoilor de deplasare ale populaţiei, ale personalului instituţiilor publice şi
ale operatorilor economici pe teritoriul unităţilor administrativ-teritoriale prin servicii de calitate;
m) protecţia categoriilor sociale defavorizate, prin
compensarea costului transportului de la bugetul local;
n) integrarea tarifară prin utilizarea unui singur tip
de legitimaţie de călătorie pentru toate mijloacele de
transport public local de persoane prin curse regulate;
o) dispecerizarea transportului public local de persoane
realizat prin programe permanente;
p) consultarea asociaţiilor reprezentative ale
operatorilor de transport şi/sau ale transportatorilor autorizaţi, precum şi
ale utilizatorilor în vederea stabilirii politicilor şi strategiilor locale
privind transportul public local şi modalităţile de funcţionare a acestui serviciu.
(5) Statul sprijină prin măsuri legislative şi
economice dezvoltarea cantitativă şi calitativă a serviciilor de transport
public local, precum şi a infrastructurii tehnico-edilitare aferente sistemului
de transport public local.
(6) Principalele obiective urmărite de autorităţile
administraţiei publice locale în domeniul serviciului
de transport public local sunt:
a) înfiinţarea de compartimente sau servicii de
specialitate pentru transportul public local, cu sau fără personalitate
juridică, după caz, denumite în continuare autorităţi locale de transport;
b) asigurarea finanţării
necesare dezvoltării componentelor sistemului de transport public local, în
condiţiile în care acestea aparţin domeniului public sau privat al
autorităţilor administraţiei publice locale;
c) asigurarea transparenţei în procedurile de
achiziţie publică;
d) informarea şi consultarea periodică a populaţiei
asupra politicilor de dezvoltare durabilă din domeniul serviciului de transport
public local;
e) acordarea unor facilităţi de transport anumitor
categorii de persoane;
f) corelarea capacităţii
mijloacelor de transport de persoane cu fluxurile de călători existente;
g) asigurarea continuităţii serviciilor de transport
prin programele de transport sau de funcţionare, după caz, corelate cu
fluxurile de călători sau de mărfuri existente;
h) atribuirea serviciilor de transport public local
operatorilor de transport rutier şi transportatorilor autorizaţi, în funcţie de
nivelul efortului investiţional al acestora realizat în mijloacele de transport
şi în infrastructura de transport.
(7) Serviciile de transport
public local se desfăşoară cu respectarea reglementărilor în vigoare privind
legalitatea transportului, condiţiile de lucru, de exploatare a vehiculelor şi
de exploatare a infrastructurii, precum şi condiţiile privind siguranţa
circulaţiei.
(8) In toate raporturile generate de executarea
serviciilor de transport public local, protecţia vieţii umane şi a mediului
este prioritară.
Art. 2. - (1) In condiţiile în care în transportul
public local se acordă facilităţi de transport uneia sau mai multor categorii
de persoane, serviciul prin care se realizează transportul respectiv se
consideră serviciu public subvenţionat de transport.
(2) Serviciul public subvenţionat de transport se
efectuează în conformitate cu prevederile prezentei legi şi ale Ordonanţei
Guvernului nr. 97/1999 privind garantarea furnizării de servicii publice
subvenţionate de transport rutier intern şi de transport pe căile navigabile
interioare, republicată.
(3) Serviciul public subvenţionat de transport se
realizează în condiţiile îndeplinirii tuturor obligaţiilor de exploatare, a
obligaţiilor de transport şi a obligaţiilor tarifare, aşa cum acestea sunt
definite în Ordonanţa Guvernului nr. 97/1999, republicată.
Art. 3. - (1) Serviciile de transport public local fac
parte din sfera serviciilor comunitare de utilitate
publică şi cuprind totalitatea acţiunilor şi activităţilor de utilitate publică
şi de interes economic şi social general desfăşurate la nivelul unităţilor
administrativ-teritoriale, sub controlul, conducerea sau coordonarea
autorităţilor administraţiei publice locale, în scopul asigurării transportului
public local, precum şi a transportului public judeţean de persoane.
(2) Serviciile de transport public local includ
serviciile de transport public de persoane, serviciile
de transport public de mărfuri, precum şi alte servicii de transport public.
(3) Serviciile de transport public local de persoane
cuprind:
a) transport prin curse regulate;
b) transport prin curse regulate speciale;
c) transport cu autoturisme în regim de taxi;
d) transport cu autoturisme în regim de închiriere.
(4) Serviciile de transport public local de mărfuri,
în sensul prezentei legi, sunt transporturile publice efectuate cu autovehicule
a căror masă maximă autorizată, cu tot cu remorcă, nu depăşeşte 3,5 tone şi
cuprind:
a) transportul în regim contractual;
b) transportul în regim de taxi.
(5) Alte servicii de transport public local cuprind:
a) transport de persoane pe cablu;
b) transporturi de mărfuri efectuate cu tractoare cu remorci;
c) transporturi de persoane şi mărfuri pe căi
navigabile interioare;
d) transporturi efectuate cu vehicule speciale destinate
serviciilor funerare.
CAPITOLUL II
Serviciile de transport public local de persoane
SECŢIUNEA 1
Serviciul de transport public local de persoane
prin curse regulate
Art. 4. - (1) Este considerat serviciu de transport
public local de persoane prin curse regulate transportul public care
îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a) se efectuează de către un operator de transport
rutier, astfel cum acesta este definit şi licenţiat conform prevederilor
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 102/2006, cu modificările ulterioare, sau de către un
transportator autorizat, aşa cum acesta este definit şi autorizat conform
prevederilor prezentei legi;
b) se efectuează numai pe raza teritorial-administrativă
a unei localităţi, în cazul transportului local, sau numai între localităţile
unui judeţ, în cazul transportului judeţean. In cazul în care traseul
transportului pe şină depăşeşte limita localităţii, acesta va fi considerat
transport public local;
c) se execută pe rute şi cu programe de circulaţie
prestabilite de către consiliul local, consiliul judeţean sau Consiliul General
al Municipiului Bucureşti;
d) se efectuează de către operatorul de transport
rutier sau transportatorul autorizat cu mijloace de transport în comun,
respectiv cu autobuze, troleibuze, tramvaie sau metrou, deţinute în proprietate
sau în baza unui contract de leasing, înmatriculate sau înregistrate, după caz,
în judeţul sau localitatea respectivă. In condiţiile prezentei legi,
transportul realizat cu troleibuze, tramvaie sau metrou se realizează de către
transportatorii autorizaţi;
e) persoanele transportate sunt îmbarcate sau debarcate
în puncte fixe prestabilite, denumite staţii sau autogări, după caz;
f) pentru efectuarea serviciului, operatorul de
transport rutier sau transportatorul autorizat percepe de la persoanele
transportate un tarif de transport pe bază de
legitimaţii de călătorie individuale eliberate anticipat, al căror regim este
stabilit de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 102/2006, cu modificările ulterioare;
g) transportul cu autobuzele
se efectuează numai pe bază de licenţe de traseu şi caiete de sarcini,
elaborate şi eliberate în condiţiile stabilite prin normele de aplicare
elaborate de Ministerul Administraţiei şi Internelor*) şi aprobate prin ordin
al ministrului, denumite în continuare Norme.
(2) Conducătorul mijlocului de transport în comun este
obligat să prezinte la controlul în trafic următoarele documente, după caz:
a) licenţa de traseu şi caietul de sarcini al acesteia
eliberat de emitentul licenţei;
b) programul de circulaţie;
c) copia conformă a licenţei de transport, în cazul
autobuzelor;
d) alte documente stabilite de legile în vigoare.
*) Conform art. 15 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2007 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul
administraţiei publice centrale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 247 din 12 aprilie 2007, denumirea „Ministerul Administraţiei şi Internelor" se înlocuieşte cu
denumirea „Ministerul Internelor şi Reformei Administrative".
SECŢIUNEA a 2-a
Serviciul de transport public local de persoane
prin curse regulate speciale
Art. 5. - (1) Este considerat serviciu de transport
public local de persoane prin curse regulate speciale transportul public
efectuat tur-retur, pe rute şi cu programe de transport
prestabilite de către beneficiarul serviciului de transport sau de către cel
care a angajat serviciul privind transportul unor persoane sau al unor grupuri
de persoane, şi anume: transportul copiilor, elevilor şi studenţilor la şi de
la instituţiile de învăţământ, transportul salariaţilor la şi de la
instituţiile la care sunt salariaţi sau transportul angajaţilor unui operator
economic la şi de la locul de muncă.
(2) Transportul public local de persoane prin curse
regulate speciale se poate desfăşura pe teritoriul
localităţii de autorizare sau între aceasta şi orice altă localitate de pe raza
judeţului respectiv.
(3) Transportul public local de persoane prin curse
regulate speciale locale sau judeţene se realizează de către operatorii de
transport rutier cu autobuze deţinute în proprietate sau în baza unui contract
de leasing pe bază de licenţe de transport şi caiete de sarcini elaborate şi
eliberate de primărie sau de consiliul judeţean, după caz, în condiţiile
stabilite prin Norme.
(4) Serviciul de transport public local de persoane
prin curse regulate speciale trebuie să întrunească cumulativ următoarele
condiţii:
a) se execută cu autobuze deţinute în proprietate,
înmatriculate în judeţul respectiv, sau în baza unui contract de leasing, pe
baza unor programe de circulaţie stabilite de către cel care a angajat
transportul cu operatorul de transport rutier;
b) se execută de către un operator de transport astfel
cum este definit şi licenţiat conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
109/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 102/2006, cu
modificările ulterioare;
c) persoanele transportate se îmbarcă şi se debarcă în
staţii stabilite special, în locul unde îşi desfăşoară activitatea sau la
domiciliu/reşedinţă;
d) operatorul de transport rutier încasează de la
beneficiarul transportului sau de la cel care a angajat transportul
contravaloarea serviciului stabilită în conformitate cu prevederile
contractului de transport încheiat între aceştia;
e) persoanele transportate se
legitimează pe baza legitimaţiei de serviciu valabile.
(5) Conducătorul autobuzului este obligat să prezinte
la controlul în trafic următoarele documente:
a) contractul de transport încheiat între beneficiarul
transportului sau persoana care a angajat transportul
şi operatorul de transport rutier;
b) lista persoanelor transportate, ca anexă la
contractul de transport;
c) licenţa de traseu şi caietul de sarcini al
acesteia eliberat de emitentul licenţei;
d) copia conformă a licenţei de transport;
e) alte documente prevăzute de legile în vigoare.
SECŢIUNEA a 3-a
Serviciul de transport cu autoturisme în regim de
taxi şi de transport cu autoturisme in regim de inchiriere
Art. 6. - (1) Serviciul de transport public de persoane
realizat în regim de taxi sau transportul public de
persoane realizat cu autoturisme în regim de închiriere se organizează ca
serviciu de utilitate publică care asigură nevoia de deplasare a populaţiei din
localitate sau a celei aflate în tranzit.
(2) Transportul în regim de
taxi se efectuează în localitatea de autorizare şi, ocazional, între aceasta şi
orice altă localitate, cu obligaţia revenirii autoturismului în localitatea de
autorizare după efectuarea fiecărei curse.
(3) Transportul cu autoturisme în regim de închiriere se efectuează în localitatea de autorizare
sau între aceasta şi orice altă localitate, cu obligaţia revenirii
autovehiculului în localitatea de autorizare după efectuarea transportului
conform contractului.
(4) Transportul în regim de
taxi sau transportul în regim de închiriere se efectuează de către
transportatorii autorizaţi, precum şi de compartimentele sau serviciile de
specialitate ale primăriei.
(5) Serviciul de transport public local de persoane
în regim de taxi, precum şi serviciul de transport public local de persoane cu
autoturisme în regim de închiriere sunt reglementate prin lege specială,
ţinându-se seama de prevederile prezentei legi, de prevederile Legii
serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006 şi de prevederile
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 102/2006, cu modificările ulterioare.
CAPITOLUL III
Serviciul de transport public local de mărfuri în
regim contractual şi în regim de taxi
Art. 7. - (1) Serviciul de transport
public local de mărfuri în regim contractual se organizează pentru a satisface
nevoia de transport de mărfuri a persoanelor fizice sau juridice denumite utilizatorii transportului.
(2) Serviciul de transport public de mărfuri în regim
contractual se realizează cu îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiţii:
a) transportul se realizează cu vehicule sau
ansambluri de vehicule a căror masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 3,5
tone, deţinute în proprietate de către transportatorul autorizat şi
înmatriculate în judeţul respectiv sau în baza unui contract de leasing;
b) transportul se poate efectua în localitatea de
autorizare sau între localitatea de autorizare şi alte localităţi, în trafic
judeţean, interjudeţean sau internaţional;
c) transportul se efectuează de un transportator
autorizat, pe bază de contract de transport încheiat cu utilizatorul
transportului;
d) pentru efectuarea serviciului, transportatorul
autorizat încasează, pe bază de documente fiscale, de la utilizatorul transportului,
contravaloarea serviciului prestat aşa cum a fost convenit în contractul de
transport;
e) este asimilat ca transportator autorizat orice
operator de transport rutier care utilizează şi vehicule de transport marfă a
căror masă maximă totală autorizată nu depăşeşte 3,5 tone. In acest caz,
licenţa de transport este asimilată cu autorizaţia de transport.
(3) Conducătorul vehiculului pentru transport public de
mărfuri este obligat să prezinte la controlul în trafic următoarele documente:
a) copia conformă a autorizaţiei de transport, care
se eliberează de către autoritatea de autorizare, inclusiv pentru operatorii de
transport rutier deţinători ai unei licenţe de transport, în conformitate cu
prevederile alin. (2) lit. e);
b) contractul de transport;
c) actele însoţitoare ale mărfii, care dovedesc
provenienţa şi destinatarul acesteia;
d) alte documente stabilite prin legile în vigoare.
Art. 8. - (1) Serviciul de transport public local de
mărfuri în regim de taxi se organizează ca serviciu de utilitate publică în
localitatea de autorizare şi între aceasta şi orice altă localitate, cu
obligaţia revenirii autovehiculului în localitatea de autorizare după
efectuarea fiecărei curse.
(2) Serviciul de transport public local de mărfuri în
regim de taxi este reglementat prin lege specială, ţinându-se seama de
prevederile Legii nr. 51/2006 şi de prevederile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 109/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
102/2006, cu modificările ulterioare.
Art. 9. - Transportul public local efectuat cu vehicule
în cadrul serviciului de salubrizare, în cadrul serviciului de ambulanţă sau în
cadrul altor servicii de transport public local care nu fac obiectul cap. IV este asimilat cu transportul public local
de mărfuri în regim contractual şi se poate realiza pe baza licenţei de
transport sau a autorizaţiei de transport, după caz.
CAPITOLUL IV
Alte servicii de transport public local
SECŢIUNEA 1
Serviciul de transport public local de persoane pe
cablu
Art. 10. - (1) Serviciul de
transport public local de persoane pe cablu se organizează pentru a satisface
nevoia de mobilitate a populaţiei în scop turistic, sportiv sau de agrement.
(2) Serviciul de transport public local de persoane pe
cablu se realizează cu îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiţii:
a) transportul se realizează cu mijloace de transport
specifice, cuplate la un cablu aflat în mişcare;
b) transportul se efectuează de către transportatorii
autorizaţi pe baza programelor de transport întocmite de aceştia, aprobate de
către consiliul local, consiliul judeţean sau Consiliul General al Municipiului
Bucureşti, în a cărui rază de autoritate se găseşte staţia de plecare;
c) persoanele transportate sunt îmbarcate sau
debarcate în staţiile de plecare sau sosire, după caz;
d) pentru efectuarea serviciului, transportatorul
autorizat percepe şi încasează de la persoanele transportate un tarif de
transport pe bază de legitimaţii de călătorie, aprobat prin hotărâre de către
autoritatea administraţiei publice respective.
(3) Serviciul de transport public local de persoane cu
vehicule pe cremaliera şi altele asemenea se asimilează cu serviciul de
transport public local de persoane pe cablu.
SECŢIUNEA a 2-a
Serviciul de transport public local de mărfuri cu tractoare cu remorci
Art. 11. - (1) Serviciul de transport public local de
mărfuri, efectuat cu tractoare cu remorci, se realizează cu îndeplinirea
cumulativă a următoarelor condiţii:
a) transportul se realizează cu remorci sau
semiremorci tractate de tractoare rutiere deţinute de transportatorul autorizat
în proprietate, înmatriculate în judeţul respectiv, sau în baza unui contract
de leasing;
b) transportul se realizează în localitatea de
autorizare sau între aceasta şi alte localităţi din judeţ ori din judeţele
limitrofe;
c) transportul se realizează de către un transportator
autorizat;
d) pentru efectuarea serviciului, transportatorul
autorizat percepe şi încasează, pe bază de documente fiscale, de la
utilizatorul transportului, contravaloarea serviciului prestat, aşa cum a fost
convenit între părţi;
e) este asimilat ca transportator autorizat orice
operator de transport rutier care utilizează şi tractoare cu remorci pentru
transport marfă. In acest caz, licenţa de transport este asimilată cu
autorizaţia de transport.
(2) Conducătorul tractorului este obligat să prezinte
la controlul în trafic următoarele documente:
a) copia conformă a autorizaţiei de transport, care
se eliberează de autoritatea de autorizare, inclusiv pentru operatorii de transport
deţinători ai unei licenţe de transport, conform prevederilor alin. (1) lit.
e);
b) documentul fiscal care atestă că serviciul de
transport a fost plătit anticipat;
c) actele însoţitoare ale mărfii, care dovedesc
provenienţa şi destinatarul acesteia, în condiţiile în care marfa nu face
obiectul bunurilor din gospodăria proprie a utilizatorilor;
d) alte documente prevăzute de lege.
SECŢIUNEA a 3-a
Serviciul de transport public local de persoane
şi mărfuri pe căile navigabile interioare
Art. 12. - (1) Serviciile de
transport public local de persoane şi mărfuri pe căile navigabile interioare,
considerate servicii publice subvenţionate de transport, sunt reglementate în
conformitate cu prevederile art. 2, cu prevederile Legii nr. 51/2006, precum şi
ale altor reglementări în vigoare.
(2) Serviciul de transport public local de persoane
pe căile navigabile interioare se poate realiza prin servicii de transport prin
curse regulate, considerate servicii publice subvenţionate de transport şi prin
servicii de transport ocazionale.
(3) Programele de transport public de persoane pe
trasee la nivel local sau la nivel judeţean se realizează cu aprobarea
consiliului local, consiliului judeţean sau a Consiliului General al
Municipiului Bucureşti, după caz.
SECŢIUNEA a 4-a
Serviciul de transport public local efectuat cu
vehicule speciale destinate serviciilor funerare
Art. 13. - (1) Serviciul de transport public local
efectuat cu vehicule speciale destinate serviciilor funerare se realizează cu
îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiţii:
a) transportul se realizează cu vehicule special
amenajate deţinute de transportatorul autorizat în proprietate sau în baza unui
contract de leasing;
b) transportul se efectuează în localitatea de
autorizare sau între localitatea de autorizare şi alte localităţi;
c) pentru efectuarea serviciului, transportatorul
autorizat percepe şi încasează de la persoanele care au comandat executarea
serviciului un tarif pe bază de document fiscal.
(2) Conducătorul vehiculului este obligat să prezinte
la controlul în trafic următoarele documente:
a) copia conformă a autorizaţiei de transport,
eliberată de autoritatea de autorizare;
b) documentul fiscal care atestă că serviciul de
transport respectiv a fost plătit anticipat;
c) alte documente prevăzute de
lege.
CAPITOLUL V
Servicii de transport public local şi sisteme de
transport public local de persoane
Art. 14. - (1) Serviciile de transport public local se
realizează prin intermediul unei infrastructuri tehnico-edilitare specifice
care, împreună cu mijloacele de transport, formează sistemul
de transport public local.
(2) Infrastructura tehnico-edilitară cuprinde:
a) construcţii, instalaţii şi echipamente specifice pentru
întreţinerea, repararea şi parcarea mijloacelor de transport, precum: depouri,
autobaze, garaje, ateliere, staţii de spălare şi igienizare etc;
b) dispecerate şi dotări speciale de urmărire şi
coordonare în trafic a vehiculelor de transport, de intervenţie şi de depanare;
c) calea de rulare a tramvaielor şi a metroului;
d) echipamente, mijloace specifice de transport,
cabluri şi elemente de susţinere, în cazul transportului pe cablu;
e) reţele electrice de contact pentru tramvaie,
troleibuze, metrou şi pentru transportul pe cablu;
f) sistemul energetic de
alimentare a reţelelor de contact electrice, staţii de transformare-redresare,
sisteme de conectare, racorduri de alimentare aferente reţelelor de contact;
g) reţeaua de drumuri, tuneluri, căi navigabile,
galerii şi staţii de metrou, precum şi construcţii şi instalaţii aferente;
h) amenajări stradale, precum: staţii de
îmbarcare-debarcare, puncte de vânzare a legitimaţiilor de călătorie;
i) autogări şi terminale pentru îmbarcare, debarcare
sau schimb de călători;
j) gări fluviale.
(3) Prin mijloace de transport destinate
serviciului de transport public local de persoane se
înţeleg:
a) autobuze - autovehicule destinate şi echipate pentru
transportul de persoane şi al bagajelor acestora, aşa cum sunt definite în
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 102/2006, cu modificările ulterioare;
b) tramvaie;
c) troleibuze;
d) trenuri de metrou;
e) mijloace specifice de transport, în cazul
transportului pe cablu;
f) autoturisme;
g) nave de transport de
pasageri sau mărfuri pe căile navigabile interioare.
Art. 15. - Componentele infrastructurii
tehnico-edilitare aferente transportului public local se pot afla în
proprietatea publică sau privată a statului, a unităţilor
administrativ-teritoriale ori în proprietatea unor persoane juridice de drept
privat. Conform prevederilor legale, componentele infrastructurii
tehnico-edilitare se evidenţiază şi se inventariază în cadastrele imobiliar-edilitare
ale unităţilor administrativ-teritoriale, în condiţiile
legii.
CAPITOLUL VI
Autorităţi şi competenţe
Art. 16. - (1) Consiliile locale, consiliile judeţene,
precum şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti sunt obligate să asigure,
să organizeze, să reglementeze, să coordoneze şi să controleze prestarea
serviciilor de transport public desfăşurat pe raza administrativ-teritorială a
acestora, precum şi să înfiinţeze societăţi de transport public dacă acestea nu
există.
(2) Autorităţile administraţiei publice locale au
obligaţia de a stabili şi de a aplica strategia pe termen mediu şi lung pentru
extinderea, dezvoltarea şi modernizarea serviciilor de transport public local,
ţinând seama de planurile de urbanism şi amenajarea teritoriului, de programele
de dezvoltare economico-socială a localităţilor şi de cerinţele de transport
public local, evoluţia acestora, precum şi de folosirea mijloacelor de
transport cu consumuri energetice reduse şi emisii minime de noxe.
(3) Consiliile judeţene sunt obligate să înfiinţeze
autorităţi judeţene de transport prin care să asigure, să organizeze, să
reglementeze, să coordoneze şi să controleze prestarea serviciului de transport
public de persoane prin servicii regulate desfăşurat între localităţile judeţului,
inclusiv în cazul în care acestea au înfiinţat o asociaţie de dezvoltare
comunitară, precum şi să înfiinţeze societăţi de transport public judeţean de
persoane prin curse regulate necesare, dacă acestea nu există.
(4) Consiliile judeţene coordonează şi cooperează cu
consiliile locale cu privire la asigurarea şi dezvoltarea serviciului de
transport public de persoane prin curse regulate de interes judeţean şi pentru
corelarea acestuia cu serviciile de transport public local de persoane la
nivelul localităţilor.
(5) Unităţile administrativ-teritoriale se pot asocia
între ele, conform legii, în vederea asigurării şi dezvoltării serviciilor de
transport public local de persoane prin curse regulate, precum şi pentru
exploatarea în interes comun a sistemului de transport public local de persoane
prin curse regulate în condiţii stabilite prin prezenta lege şi prin Legea nr.
51/2006.
Art. 17. - (1) Consiliile locale, consiliile judeţene
şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti au următoarele atribuţii:
a) evaluarea fluxurilor de transport de persoane şi de
mărfuri şi determinarea pe baza studiilor de
specialitate a cerinţelor de transport public local,
precum şi anticiparea evoluţiei acestora;
b) stabilirea traseelor principale şi secundare şi a
programelor de transport privind transportul public de persoane prin curse
regulate şi atribuirea acestora odată cu atribuirea în gestiune a serviciului,
în conformitate cu prevederile prezentei legi;
c) actualizarea periodică a traseelor şi a programelor
de transport în funcţie de necesităţile de deplasare ale populaţiei şi în
corelare cu transportul public interjudeţean, internaţional, feroviar, aerian
sau naval de persoane existent, precum şi corelarea între modalităţile de
realizare a serviciului de transport public local de persoane cu autobuze,
troleibuze, tramvaie, metrou şi în regim de taxi, după caz;
d) întocmirea şi urmărirea realizării programelor de
înfiinţare, reabilitare, extindere şi modernizare a sistemelor de transport
public local, în condiţiile legii;
e) aprobarea studiilor de fezabilitate privind înfiinţarea, reabilitarea, modernizarea şi extinderea unei părţi sau a
întregului sistem de transport public local, aflat în proprietatea publică sau
privată a unităţilor administrativ-teritoriale ori în administrarea
autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi a asociaţiilor de
dezvoltare comunitară;
f) proiectarea şi executarea lucrărilor de investiţii
în infrastructura tehnico-edilitară aferentă sistemelor de transport public
local într-o concepţie unitară, corelată cu programele de dezvoltare
economico-socială a localităţilor/judeţelor, cu planurile de urbanism şi de
amenajare a teritoriului, de protecţie a mediului, cu modalităţile de realizare
a serviciilor respective şi în conformitate cu reglementările legale în
vigoare;
g) asocierea intercomunitară
în condiţiile legii, în vederea realizării unor investiţii de interes comun în
domeniul infrastructurii tehnico-edilitare aferente sistemului de transport
public local, precum şi administrarea acestuia;
h) concesionarea, precum şi încheierea contractelor de
atribuire a gestiunii serviciului de transport public local de persoane şi a
infrastructurii tehnico-edilitare aferente din proprietatea publică sau privată
a localităţilor;
i) acordarea de facilităţi şi subvenţii operatorilor de
transport rutier şi transportatorilor autorizaţi care efectuează transport
public local de persoane, pentru asigurarea suportabilităţii costurilor de
către utilizatori, susţinerea şi încurajarea dezvoltării serviciului, cu
respectarea legislaţiei fiscale în vigoare;
j) autorizarea
transportatorilor, denumiţi transportatori autorizaţi, astfel cum au
fost definiţi prin prezenta lege, pentru realizarea de către aceştia a
serviciului de transport public local, respectiv:
1. transportul public de persoane prin curse regulate
executate cu tramvaie, troleibuze, trenuri de metrou;
2. transportul public local de persoane sau de mărfuri
în regim de taxi;
3. transportul public local de persoane cu autoturisme în
regim de închiriere;
4. transportul public local de mărfuri în regim contractual;
5. alte servicii de transport public local, cu
excepţia transportului de mărfuri şi persoane pe căile navigabile interioare care se realizează pe bază de
licenţe de transport emise de Autoritatea Navală Română;
k) finanţarea sau, după caz, contractarea ori
garantarea, în condiţiile legii, a împrumuturilor pentru realizarea programelor
de investiţii vizând dezvoltarea şi eficientizarea serviciilor de transport,
precum şi înfiinţarea, reabilitarea, dezvoltarea, modernizarea şi extinderea
sistemului de transport public local aparţinând patrimoniului unităţilor
administrativ-teritoriale;
l) elaborarea şi aprobarea
normelor locale şi a regulamentelor serviciilor de transport public local, cu
consultarea asociaţiilor reprezentative profesionale şi patronale ale
operatorilor de transport rutier şi ale transportatorilor autorizaţi, precum şi
a organizaţiilor sindicale teritoriale din domeniu;
m) stabilirea, ajustarea şi modificarea tarifelor de
călătorie pentru serviciul de transport public local de
persoane, cu respectarea prevederilor legale privind modalitatea de gestionare
a serviciului;
n) stabilirea subvenţiei acordate de la bugetul local
sau judeţean, după caz, pentru acoperirea diferenţei dintre costurile
înregistrate de operatorul de transport rutier sau transportatorul autorizat,
după caz, pentru efectuarea serviciului şi sumele efectiv încasate ca urmare a
efectuării transportului;
o) asigurarea resurselor bugetare pentru susţinerea
totală sau parţială a costurilor de transport public de persoane pentru unele
categorii sociale defavorizate, stabilite prin hotărâri ale consiliilor locale,
ale consiliilor judeţene, ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti,
după caz, ori prin lege.
(2) In exercitarea atribuţiilor ce le revin,
autorităţile administraţiei publice locale adoptă hotărâri sau emit dispoziţii,
după caz.
(3) Impotriva hotărârilor sau dispoziţiilor
autorităţilor administraţiei publice locale, persoanele fizice sau juridice
interesate se pot adresa instanţei de contencios administrativ, în condiţiile
legii.
Art. 18. - (1) Autorităţile administraţiei publice
locale, în raporturile cu operatorii de transport rutier sau transportatorii
autorizaţi care efectuează serviciile de transport public local, au următoarele
drepturi:
a) să convoace pentru audieri
operatorii de transport rutier sau transportatorii autorizaţi, în vederea
stabilirii măsurilor necesare pentru remedierea unor deficienţe apărute în
executarea serviciilor respective;
b) să analizeze, să verifice şi să aprobe
documentaţiile justificative de ajustare a tarifelor de călătorie propuse de
operatorii de transport rutier şi transportatorii autorizaţi în corelare cu
reglementările în vigoare vizând asigurarea ratei suportabilităţii costurilor
pentru utilizatori;
c) să verifice şi să
controleze periodic modul de realizare a serviciului de transport public local;
d) să actualizeze programele de transport public de
persoane prin curse regulate, în conformitate cu cerinţele de transport;
e) să sancţioneze operatorii de transport rutier sau
transportatorii autorizaţi în cazul în care aceştia nu prestează serviciul la
parametrii de performanţă, eficienţă şi calitate la care s-au obligat prin contractul de atribuire a
gestiunii şi caietul de sarcini.
(2) In cazul unor abateri grave
ale operatorilor de transport rutier sau ale transportatorilor autorizaţi,
autorităţile administraţiei publice locale pot, după caz, rezilia contractul de
atribuire a gestiunii serviciului şi/sau pot solicita motivat emitentului
retragerea licenţei de transport sau a autorizaţiei, după caz.
Art. 19. - Autorităţile administraţiei publice locale
au următoarele obligaţii faţă de operatorii de transport rutier şi
transportatorii autorizaţi:
a) să asigure un tratament egal şi nediscriminatoriu
pentru toţi operatorii de transport rutier şi transportatorii autorizaţi;
b) să asigure accesul operatorilor de transport rutier
şi transportatorilor autorizaţi pentru realizarea serviciilor de transport
public local într-un mediu concurential şi transparent;
c) să reglementeze, prin norme locale, modul de
organizare şi funcţionare a fiecărui serviciu de transport public local;
d) să păstreze confidenţialitatea informaţiilor,
altele decât cele publice, cu privire la activitatea operatorilor de transport
rutier şi a tranportatorilor autorizaţi;
e) să asigure finanţările convenite prin
reglementările privind modalitatea de gestiune a serviciilor, dacă este cazul;
f) să respecte obligaţiile pe care şi le-au asumat
prin contractele de atribuire a gestiunii, inclusiv pe cele referitoare la
regimul investiţiilor realizate de operatorii de transport rutier şi
transportatorii autorizaţi din fonduri proprii.
Art. 20. - (1) Autorităţile de reglementare competente
la nivel central pentru domeniul serviciilor de transport public local sunt
Autoritatea Rutieră Română, Autoritatea Navală Română şi Autoritatea Feroviară
Română din cadrul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, denumite
în continuare A.R.R., A.N.R. şi, respectiv, A.F.E.R., precum şi Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile
Comunitare de Utilităţi Publice, denumită în continuare A.N.R.S.C.
(2) A.R.R. are, în principal, următoarele atribuţii:
a) acordă operatorilor de transport rutier licenţe de
transport, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 109/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 102/2006, cu
modificările ulterioare;
b) monitorizează şi controlează respectarea de către
operatorii de transport a condiţiilor impuse prin licenţele de transport,
precum şi prin reglementările legale în vigoare privind transportul rutier;
c) asigură corelarea programelor de transport de
persoane judeţene cu programele de transport de persoane interjudeţene şi
internaţionale în vederea aprobării lor de către consiliile judeţene;
d) participă la comisiile paritare pentru atribuirea
licenţelor de traseu pentru transportul public local de persoane prin curse
regulate pe trasee judeţene, în coformitate cu prevederile prezentei legi;
e) elaborează, în
conformitate cu prevederile prezentei legi, precum şi ale legilor în vigoare,
regulamente-cadru şi caiete de sarcini-cadru pentru efectuarea transportului
public local, cu excepţia transportului public pe căile
navigabile interioare, a transportului în regim de
taxi şi în regim de închiriere şi a transportului cu metroul;
f) emite licenţe de traseu în transportul public
judeţean de persoane prin curse regulate în baza hotărârilor comisiei paritare
formate din reprezentanţii consiliului judeţean şi reprezentanţii agenţiei
A.R.R. din judeţul respectiv.
(3) A.N.R. are, în principal, următoarele atribuţii:
a) elaborează regulamentul-cadru pentru efectuarea
transportului public pe căile navigabile interioare;
b) acordă licenţe de transport pentru operatorii de
transport pe căile navigabile interioare;
c) avizează programele de transport de persoane
întocmite de autorităţile administraţiei publice respective.
(4) A.F.E.R. are, în principal, următoarele atribuţii:
a) elaborează regulamentul-cadru
pentru efectuarea transportului public de persoane cu trenurile de metrou;
b) acordă licenţe de transport pentru operatorii de
transport cu trenuri de metrou.
(5) A.N.R.S.C. are, în principal, următoarele
atribuţii:
a) reglementează organizarea şi funcţionarea
autorităţilor de autorizare din cadrul administraţiei publice locale, judeţene
sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti;
b) elaborează norme-cadru privind modalitatea de
atribuire a autorizaţiilor de transport, a contractelor de delegare a gestiunii
serviciilor, precum şi norme-cadru privind stabilirea, ajustarea şi modificarea
tarifelor, stabileşte indicatorii de performanţă şi modalităţile de evaluare a
serviciilor de transport public local;
c) elaborează regulamentul-cadru de autorizare a
compartimentelor sau serviciilor specializate de transport din cadrul
administraţiei publice locale atât ca autorităţi de autorizare, cât şi ca
operatori de transport rutier, dacă este cazul, aprobate prin ordin al
preşedintelui A.N.R.S.C;
d) autorizează, după caz,
structurile proprii ale consiliilor locale, consiliilor judeţene, Consiliului
General al Municipiului Bucureşti, precum şi ale asociaţiilor de dezvoltare
care solicită să devină transportatori autorizaţi;
e) monitorizează şi sancţionează abaterile din
activitatea autorităţilor administraţiei publice locale, a operatorilor de
transport şi a transportatorilor autorizaţi, cu privire la:
1. respectarea procedurilor legale de atribuire a
gestiunii serviciului;
2. respectarea procedurilor de stabilire, ajustare sau
modificare a tarifelor, în conformitate cu normele-cadru.
(6) Autorităţile administraţiei publice locale şi
judeţene sunt autorităţi de reglementare în domeniul transportului public local
şi prin autorităţile de autorizare îşi exercită faţă de toţi operatorii de
transport şi transportatorii autorizaţi, indiferent de modalitatea de gestiune
adoptată, forma de proprietate sau modul de organizare, atribuţiile şi
competenţele acordate prin Legea nr. 51/2006 şi prin prezenta lege.
(7) Autorităţile locale sau judeţene de reglementare
realizează regulamente de organizare şi funcţionare a fiecărui serviciu de
transport public local, în conformitate cu regulamentele-cadru existente, cu
prevederile prezentei legi şi cu alte reglementări în vigoare.
(8) Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin
potrivit prevederilor prezentei legi, prin hotărâre a Consiliului General al
Municipiului Bucureşti, Primăria Municipiului Bucureşti înfiinţează, pe aria sa de competenţă
administrativ-teritorială, în cadrul aparatului
propriu, Autoritatea Metropolitană de Transport Bucureşti ca autoritate locală
de transport, denumită în continuare A.M.T.B., care are atribuţii şi obligaţii stabilite de A.N.R.S.C, în
conformitate cu prevederile prezentei legi şi ale Legii nr. 51/2006, precum şi
următoarele obligaţii:
a) coordonarea unitară a serviciului de transport
public local la nivelul municipiului Bucureşti;
b) gestionarea şi administrarea infrastructurii
tehnico-edilitare, aferente sistemului de transport
public local;
c) administrarea activităţii de transport cu
trenurile de metrou, în conformitate cu prevederile stabilite prin hotărâre de
Guvern;
d) elaborarea şi supunerea spre aprobare Consiliului
General al Municipiului Bucureşti a strategiilor şi a programelor de dezvoltare
şi modernizare a serviciilor de transport public local şi a infrastructurii
tehnico-edilitare aferente.
CAPITOLUL VII
Administrarea serviciilor de transport public local
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
Art. 21. - (1) Serviciile de
transport public local se pot administra prin atribuirea acestora în
următoarele modalităţi:
a) gestiune directă;
b) gestiune delegată;
c) alte modalităţi stabilite prin prezenta lege.
(2) Alegerea modalităţii de atribuire a serviciilor
de transport public local se face, în condiţiile prezentei legi, precum şi ale
Legii nr. 51/2006, prin hotărâre adoptată de consiliile locale, de consiliile
judeţene sau de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, după caz.
(3) Indiferent de modalitatea de atribuire adoptată,
activităţile specifice serviciului de transport public local se organizează şi
se desfăşoară în conformitate cu prevederile regulamentelor serviciilor de
transport public local elaborate de autorităţile locale de transport şi
aprobate prin hotărâri ale consiliilor locale, ale consiliilor judeţene şi ale
Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz, pe baza
regulamentului-cadru al serviciului de transport public local, elaborat de
A.R.R., A.F.E.R. şi A.N.R., după caz.
(4) Atribuirea gestiunii serviciilor de transport se
va realiza în conformitate cu prevederile procedurii-cadru privind atribuirea
contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de transport public local.
(5) Bunurile şi elementele componente ale sistemelor
de transport local aflate în domeniul public sau privat al administraţiei
publice respective vor putea fi date în exploatare pentru prestarea serviciului
de transport public operatorilor de transport sau transportatorilor autorizaţi
cărora li s-a atribuit gestiunea serviciului.
(6) Atribuirea bunurilor şi a elementelor componente
ale sistemelor de transport menţionate la alin. (5) se face prin gestiune
delegată, încheindu-se un contract de concesiune, în conformitate cu
prevederile legislaţiei în vigoare.
SECŢIUNEA a 2-a
Gestiunea directă
Art. 22. - (1) In cazul gestiunii directe, autorităţile
administraţiei publice locale îşi asumă nemijlocit prestarea serviciului de
transport public local şi toate sarcinile şi responsabilităţile, potrivit
legii, privind organizarea, coordonarea, exploatarea, finanţarea şi controlul
funcţionării serviciului de transport public local, precum şi administrarea
sistemului de utilităţi publice aferente.
(2) Gestiunea directă se
realizează prin intermediul unor operatori de transport rutier care sunt
structuri proprii ale autorităţilor administraţiei publice locale, judeţene,
ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau ale asociaţiilor de
dezvoltare comunitară înfiinţate în conformitate cu prevederile Legii nr.
51/2006, şi care sunt deţinătoare de licenţe sau autorizaţii de transport.
(3) Gestiunea directă se realizează prin hotărâri ale
consiliilor locale, ale consiliilor judeţene sau ale Consiliului General al
Municipiului Bucureşti, privind atribuirea şi darea în administrare a
serviciului.
SECŢIUNEA a 3-a
Gestiunea delegată
Art. 23. - (1) Gestiunea delegată este forma de
atribuire prin concesionare a serviciului de transport public local prin care
autorităţile administraţiei publice locale transferă unuia sau mai multor
operatori de transport rutier sau transportatori autorizaţi cu capital public,
privat sau mixt sarcinile şi responsabilităţile proprii cu privire la prestarea
propriu-zisă a serviciului, precum şi la exploatarea, întreţinerea,
reabilitarea şi modernizarea bunurilor proprietate publică aferente sistemului
de transport public local, în baza unui contract de delegare a gestiunii.
(2) In cadrul unei localităţi, al unei asociaţii de
dezvoltare comunitară sau al unui judeţ, serviciul de transport public local va
fi atribuit în gestiune delegată prin hotărâre a consiliului local, a
consiliului judeţean sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti,
respectiv, a asociaţiei de dezvoltare comunitară, după caz.
Art. 24. - (1) Serviciul de transport public local de
persoane prin curse regulate, cu autovehicule sau nave, se realizează prin
contract de delegare a gestiunii, pe baza autorizaţiei de transport sau a
licenţei de transport, după caz, la care autoritatea de autorizare eliberează
pentru fiecare mijloc de transport stabilit câte o copie conformă a acestora,
precum şi licenţele de traseu în conformitate cu condiţiile de concesionare,
prin licitaţie, a serviciului preluate prin contractul de atribuire a gestiunii.
(2) Serviciul de transport public local de persoane
efectuat cu autoturisme în regim de taxi se realizează prin contract de
delegare a gestiunii, pe baza autorizaţiei de transport, la care autoritatea de
autorizare eliberează pentru fiecare mijloc de transport stabilit câte o copie
conformă a acesteia în conformitate cu condiţiile de concesionare, prin
licitaţie, a serviciului, preluate prin contractul de atribuire a gestiunii.
Atribuirea serviciului de transport de persoane pe cablu sau altele asemenea se
realizează prin aceeaşi procedură de atribuire.
(3) Celelalte servicii de transport public local se
realizează pe baza autorizaţiei de transport sau a licenţei de transport, după
caz, la care autoritatea de autorizare eliberează copii conforme ale acestora, conform solicitării
deţinătorilor, în funcţie de numărul de mijloace de transport utilizate conform
declaraţiei pe propria răspundere.
Art. 25. - Concesionarea serviciului de transport public
local se face prin contract de delegare a gestiunii şi
cu respectarea procedurii de delegare a gestiunii, potrivit dispoziţiilor Legii
nr. 51/2006, şi cu respectarea prevederilor prezentei legi.
Art. 26. - Conţinutul contractului de delegare a
gestiunii va fi stabilit prin documentaţia delegării
gestiunii, în conformitate cu prevederile Legii nr. 51/2006.
Art. 27. - (1) In cazul operatorilor de transport
rutier prevăzuţi la art. 30 alin. (2) lit. a) şi b) şi al transportatorilor
autorizaţi prevăzuţi la art. 30 alin. (3) lit. a) şi b), delegarea gestiunii
serviciului de transport public local se atribuie în mod direct acestora, fără
licitaţie, prin contract de delegare a gestiunii.
(2) In cazul în care după încheierea contractului de
delegare a gestiunii serviciul de transport public local sau judeţean de
persoane prin curse regulate se extinde pe noi trasee sau prin prelungirea unor
trasee existente, aceste trasee vor fi atribuite după cum urmează:
a) traseele prelungite vor fi atribuite operatorilor
de transport rutier sau transportatorilor autorizaţi
care deservesc traseele iniţiale;
b) traseele noi vor fi atribuite prin concesionare şi
contracte de delegare a gestiunii conform prevederilor prezentei legi.
Art. 28. - (1) Durata delegării gestiunii serviciului
de transport public local se stabileşte prin contracte de delegare a gestiunii
de către autorităţile administraţiei publice locale şi trebuie să fie corelată
cu durata medie de amortizare a tuturor mijloacelor de transport deţinute în
proprietate sau în baza unui contract de leasing, dar
nu mai mult de:
a) 6 ani pentru transporturile realizate cu autobuze;
b) 10 ani pentru transporturile realizate cu
tramvaie, troleibuze şi mijloacele de transport pe cablu;
c) 5 ani pentru transportul fluvial;
d) 5 ani pentru transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere.
(2) Pe durata contractului de delegare a gestiunii, în
conformitate cu atribuţiile ce le revin potrivit legii, autorităţile administraţiei
publice locale păstrează prerogativele privind adoptarea politicilor şi
strategiile proprii de dezvoltare a serviciului şi a sistemului de transport
public local, precum şi dreptul de a supraveghea şi controla modul de
desfăşurare a serviciului cu privire la:
a) respectarea şi îndeplinirea obligaţiilor
contractuale asumate de operatorii de transport rutier sau de transportatorii
autorizaţi;
b) derularea ritmică a serviciului, respectarea
traseelor prevăzute şi a orarelor zilnice şi săptămânale;
c) dezvoltarea şi modernizarea sistemului de
transport public local, precum şi modul de administrare, exploatare şi
menţinere în funcţiune a acestuia;
d) respectarea procedurilor de formare, stabilire şi
ajustare periodică a tarifelor pentru serviciul de transport public local.
CAPITOLUL VIII
Operatori şi utilizatori
SECŢIUNEA 1
Operatorii serviciului de transport public local
Art. 29. - (1) Serviciul de transport public local
poate fi atribuit pentru executare, în gestiune directă sau delegată,
operatorilor de transport rutier deţinători de licenţe de transport eliberate
sau recunoscute de A.R.R., A.F.E.R. şi A.N.R., după caz, sau transportatorilor
autorizaţi deţinători ai unei autorizaţii de transport de persoane sau de
mărfuri, eliberată, în condiţiile legii, de către autoritatea administraţiei
publice locale, numită în acest caz autoritate de
autorizare.
(2) Se interzice titularilor contractelor de
atribuire a gestiunii să încheie cu terţi contracte de subdelegare a
activităţilor de atribuire a gestiunii serviciilor de transport.
(3) Cesionarea contractelor de atribuire a gestiunii de către titularul acestora unei alte societăţi nu este admisă decât
în cazul în care această societate este rezultatul divizării, fuzionării sau înfiinţării
ca filială a societăţii titularului, cu aprobarea autorităţilor publice locale
respective, cu respectarea condiţiilor iniţiale de atribuire a gestiunii.
Art. 30. - (1) Pot executa transport public local de
persoane şi de mărfuri operatorii de transport rutier şi transportatorii
autorizaţi.
(2) Operatorii de transport rutier sunt deţinători ai
licenţelor de transport eliberate de A.R.R. în condiţiile legii. Aceştia pot
fi:
a) societăţi comerciale înfiinţate de autorităţile
administraţiei publice locale sau de asociaţiile de dezvoltare comunitară,
deţinătoare de licenţe de transport valabile;
b) societăţi comerciale
rezultate ca urmare a reorganizării administrative a regiilor autonome de
interes local sau judeţean ori a serviciilor publice de specialitate
subordonate autorităţilor administraţiei publice locale, al căror capital
social este deţinut, în totalitate sau în parte, în calitate de proprietar sau
coproprietar de către unităţile administraţiei publice respective, deţinătoare
de licenţe de transport valabile;
c) societăţi comerciale cu capital social privat sau
mixt, deţinătoare de licenţe de transport valabile;
d) compartimente sau servicii specializate de
transport local ca structuri proprii ale autorităţilor administraţiei publice locale
sau ale asociaţiilor de dezvoltare comunitară cu sau fără personalitate
juridică, aşa cum sunt definite la art. 22 alin. (2).
(3) Transportatorii autorizaţi sunt transportatorii
care deţin autorizaţii de transport eliberate de către autoritatea de
autorizare, care este compartimentul sau serviciul specializat de transport
local din subordinea primăriei, a consiliului judeţean sau a Consiliului
General al Municipiului Bucureşti, după caz. Aceştia pot fi:
a) societăţi comerciale înfiinţate de autorităţile
administraţiei publice locale, deţinătoare de autorizaţii de transport
valabile;
b) societăţi comerciale rezultate ca urmare a
reorganizării administrative a regiilor autonome de interes local sau judeţean
ori a serviciilor publice de specialitate subordonate autorităţilor
administraţiei publice locale, al căror capital social este deţinut, în totalitate sau în parte, în calitate de
proprietar sau coproprietar, de către unităţile administraţiei publice
respective, deţinătoare de autorizaţii de transport valabile;
c) societăţi comerciale cu capital social privat sau
mixt, deţinătoare de autorizaţii de transport valabile;
d) persoane fizice sau asociaţii familiale autorizate
să presteze transport public local de mărfuri sau de persoane, deţinătoare de
autorizaţii de transport valabile.
(4) Pot presta serviciu de transport public local în
regim de gestiune directă compartimentele sau
serviciile specializate prevăzute la alin. (2) lit. d).
(5) Pot presta serviciu de transport public local în
regim de gestiune delegată operatorii de transport rutier prevăzuţi la alin.
(2) lit. a) - c) şi transportatorii autorizaţi cu respectarea prevederilor
legale privind încheierea contractului de delegare a gestiunii.
(6) Pot presta serviciu de transport public local în
gestiune delegată, cu contract de delegare a gestiunii fără licitaţie, prin
acordarea directă, operatorii de transport rutier prevăzuţi la alin. (2) lit.
a) şi b) şi transportatorii autorizaţi prevăzuţi la alin. (3) lit. a) şi b).
(7) Pierderea valabilităţii licenţei de transport de
către operatorii de transport rutier sau a valabilităţii autorizaţiei de
transport de către transportatorii autorizaţi are drept consecinţă pierderea
calităţii de operator de transport rutier, respectiv de transportator
autorizat, şi anularea hotărârii de dare în administrare a serviciului ori
anularea de drept a contractului de delegare a gestiunii serviciului, după caz.
Art. 31. - In cazul în care un operator de transport
efectuează atât transport rutier public de persoane prin curse regulate locale
şi judeţene, interjudeţene sau internaţionale, pentru transportul local sau
judeţean, după caz, operatorul de transport rutier va ţine o evidenţă separată
a activităţilor desfăşurate, cu contabilitate distinctă pentru fiecare serviciu
prestat, astfel încât activităţile sale, conform licenţelor de transport
obţinute, să poată fi evaluate, monitorizate şi controlate.
Art. 32. - (1) Drepturile şi obligaţiile operatorilor
de transport rutier şi ale transportatorilor autorizaţi care desfăşoară
activităţi de transport public local se prevăd, potrivit Legii nr. 51/2006, în
regulamentele şi caietele de sarcini ale serviciilor de transport public local
aprobate de autorităţile administraţiei publice locale, anexate la hotărârile
de dare în administrare, respectiv la contractele de delegare a gestiunii
aprobate prin hotărâri de atribuire.
(2) Operatorii de transport
rutier sau transportatorii autorizaţi care îşi desfăşoară activitatea pe baza
unui contract de delegare a gestiunii au dreptul să întrerupă prestarea
serviciului de transport public local în cazul nerespectării obligaţiilor
contractuale de către autorităţile administraţiei publice locale, cu obligaţia
de a notifica întreruperea prestării serviciului în termenul şi condiţiile
prevăzute prin contractul de delegare a gestiunii.
Art. 33. - (1) Operatorii de transport rutier sau
transportatorii autorizaţi care execută transport
public local şi care sunt organizaţi ca societăţi comerciale cu capital social
aparţinând unităţilor administrativ-teritoriale pot fi privatizaţi, în
condiţiile legii, numai pe baza hotărârii consiliului local, a consiliului
judeţean, a Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau a asociaţiilor de dezvoltare
comunitară, după caz.
(2) Privatizarea operatorilor de transport rutier sau a
transportatorilor autorizaţi, prevăzuţi la alin. (1), precum şi vânzarea
bunurilor din domeniul privat al unităţilor administrativ-teritoriale aferente
sistemelor de transport public local se fac numai în cadrul procedurii de
delegare a gestiunii serviciilor, realizate în condiţiile legii.
Art. 34. - (1) In vederea realizării obiectivelor şi
sarcinilor ce le revin, operatorii de transport rutier şi transportatorii
autorizaţi trebuie să asigure:
a) dotarea şi asigurarea operaţiilor de întreţinere
şi reparaţii necesare parcului de mijloace de transport, stabilit prin
contractul de atribuire a gestiunii;
b) respectarea capacităţilor de transport şi a
programelor de transport impuse prin contractul de atribuire a gestiunii;
c) menţinerea stării tehnice corespunzătoare a
vehiculelor, a instalaţiilor auxiliare şi a curăţeniei.
(2) Operatorii de transport
rutier şi transportatorii autorizaţi care efectuează transport public local au
următoarele obligaţii:
a) să respecte obligaţiile stabilite prin contractele
de atribuire a gestiunii, prin caietul de sarcini, prin regulamentul de
organizare şi funcţionare a serviciului, precum şi prin prevederile prezentei
legi;
b) să furnizeze autorităţii administraţiei publice
locale informaţiile solicitate şi să asigure accesul la toate informaţiile
necesare, în vederea verificării şi evaluării funcţionării şi dezvoltării
serviciului de transport public local.
SECŢIUNEA a 2-a
Utilizatorii serviciului de transport public local
Art. 35. - (1) Au calitatea de utilizatori beneficiarii
serviciilor de transport public local persoane fizice sau juridice.
(2) Principalele drepturi ale utilizatorilor sunt
următoarele:
a) utilizatorii au dreptul de a beneficia, liber şi
nediscriminatoriu, de serviciul de transport public local, ceea ce trebuie să
se prevadă expres în regulamentul serviciului de transport public local care a
fost aprobat de consiliul local, consiliul judeţean şi Consiliul General al
Municipiului Bucureşti sau de asociaţiile de dezvoltare comunitară, după caz;
b) utilizatorii au dreptul de acces la informaţiile
publice cu privire la serviciul de transport public local. Autorităţile
administraţiei publice locale au obligaţia de a comunica informaţii cu privire
la indicatorii de calitate a serviciului, la structura tarifară şi la clauzele
contractuale care sunt de interes public;
c) hotărârile consiliilor locale, ale consiliilor
judeţene sau ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti cu privire la
transportul public local vor fi aduse la cunoştinţa utilizatorilor;
d) utilizatorii au dreptul să conteste hotărârile
consiliilor locale, ale consiliilor judeţene sau ale Consiliului General al
Municipiului Bucureşti, după caz, în vederea prevenirii sau reparării unui
prejudiciu direct ori indirect, provocat de acestea, în condiţiile legii;
e) să solicite şi să primească, în condiţiile legii,
despăgubiri sau compensaţii pentru daunele provocate lor de către operatorii de
transport rutier sau transportatorii autorizaţi prin nerespectarea obligaţiilor
asumate prin contractele de atribuire a gestiunii;
f) să sesizeze autorităţilor administraţiei publice
locale orice deficienţe constatate în efectuarea serviciilor de transport
public local şi să facă propuneri vizând înlăturarea acestora;
g) să renunţe, în condiţiile legii, la serviciile
contractate;
h) să fie consultaţi, direct sau prin intermediul unor organizaţii neguvernamentale
reprezentative, în procesul de elaborare şi adoptare a deciziilor, strategiilor
şi reglementărilor privind serviciul de transport public local;
i) pentru plata serviciului de transport public local,
anumite categorii de utilizatori, persoane fizice,
beneficiază, în condiţiile legii, de facilităţi.
(3) Principalele obligaţii ale utilizatorilor sunt:
a) să deţină legitimaţii de călătorie valabile sau
alte documente de transport stabilite prin lege;
b) să achite costul legitimaţiilor de călătorie
valabile pentru călătoriile pe care le efectuează, conform tarifelor menţionate
lizibil pe acestea;
c) să achite, în termenele stabilite, contravaloarea
serviciului furnizat/prestat pe baza contractelor;
d) să nu aducă prejudicii
bunurilor sistemelor de transport din domeniul public sau privat;
e) să aibă un comportament civilizat în raport cu
personalul prestatorilor de servicii, precum şi cu ceilalţi utilizatori.
CAPITOLUL IX
Licenţe şi autorizaţii
Art. 36. - (1) Acordarea
autorizaţiilor de transport pentru executarea transportului public local se
face de către autoritatea de autorizare, cu respectarea regulamentului-cadru de
acordare a autorizaţiilor.
(2) Autoritatea de autorizare acordă autorizaţia de
transport pe baza examinării şi evaluării experienţei transportatorului, a
capacităţii sale profesionale, a onorabilităţii, a capabilităţii
economico-financiare, a capacităţii şi dotării tehnice necesare pentru
asigurarea calităţii şi continuităţii serviciului.
(3) Pentru obţinerea
autorizaţiilor de transport, transportatorii sunt obligaţi să depună
următoarele documente:
a) certificatul de înregistrare la registrul
comerţului, în calitate de transportator;
b) declaraţie pe propria răspundere privind perioadele
în care a mai executat transport public local, menţionându-se cazul în care a
avut suspendarea sau interdicţia de a efectua serviciul respectiv;
c) copia certificatului de competenţă profesională a
persoanei desemnate, astfel cum este definit în Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 109/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
102/2006, cu modificările ulterioare, şi dovada că persoana desemnată este
angajat al transportatorului. In cazul persoanelor fizice sau al asociaţiilor
familiale autorizate ca transportator, persoana desemnată trebuie să fie
persoana fizică sau unul dintre membrii asociaţiei familiale;
d) scrisoare de bonitate financiară eliberată de o
bancă;
e) declaraţie pe propria răspundere privind faptul că
nu este implicat în niciun dosar penal privind infracţiuni de natură
comercială, privind nerespectarea condiţiilor de plată şi angajare a
personalului, precum şi pentru încălcarea prevederilor legale privind
efectuarea transporturilor;
f) declaraţie pe propria răspundere prin care se
menţionează mijloacele de transport deţinute în proprietate sau în baza unui
contract de leasing, pe care doreşte să le utilizeze în executarea serviciului
de transport public local;
g) declaraţie pe propria răspundere privind baza
materială pe care o deţine în proprietate sau în baza unui contract de
închiriere.
Art. 37. - (1) Atribuirea în gestiune directă sau
delegată, conform legii, a serviciului de transport public local de persoane
prin curse regulate se finalizează prin eliberarea licenţelor de traseu
operatorilor de transport rutier sau transportatorilor autorizaţi respectivi.
(2) Odată cu aprobarea programului de transport public
local sau judeţean de persoane prin curse regulate, realizate cu autobuze,
troleibuze, tramvaie sau trenurile de metrou, după caz, consiliile locale,
consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, după caz,
vor stabili modalităţile de atribuire în gestiune, pentru executarea
serviciului de transport public local, pe întreaga reţea de trasee, pe grupe de
trasee şi pe trasee.
(3) In cazul în care traseele serviciului de
transport public local de persoane prin curse regulate nu pot fi deservite de
un singur operator de transport rutier şi/sau transportator autorizat,
autoritatea administraţiei publice locale are dreptul să decidă atribuirea
gestiunii pentru grupe de trasee distincte sau pentru câte un singur traseu şi
va încheia, după caz, contracte de dare în administrare sau contracte de
delegare a gestiunii, cu 2 sau mai mulţi operatori de transport rutier sau
transportatori autorizaţi, desemnaţi câştigători.
(4) In cazul transportului public local de persoane
realizat cu troleibuze, tramvaie, trenuri de metrou sau al transportului pe
cablu, nu se vor emite licenţe de traseu, traseele respective fiind menţionate
în contractele de atribuire a gestiunii.
(5) In situaţia prevăzută la alin. (3), în contractele
de atribuire a gestiunii serviciului de transport public local se vor stabili
clauze privitoare la valabilitatea legitimaţiilor de călătorie individuale
emise pentru fiecare dintre operatorii de transport rutier sau transportatorii
autorizaţi, după caz, pe toate mijloacele de transport în comun.
(6) In cazul în care se vor încheia contractele
respective cu 2 sau mai mulţi operatori de transport rutier sau transportatori
autorizaţi, desemnaţi câştigători, între aceştia şi autoritatea administraţiei
publice locale se va încheia un contract de distribuire a încasărilor provenite
din vânzarea legitimaţiilor de călătorie individuale cu valabilitate pe toate
mijloacele de transport, prin care se va stabili modul concret în care se vor
repartiza veniturile cuvenite fiecărui operator de transport rutier sau
transportator autorizat.
(7) Legitimaţiile de călătorie individuale au regimul
stabilit în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
109/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 102/2006, cu
modificările ulterioare.
(8) O licenţă de traseu conţine toate cursele care se
efectuează pe traseul respectiv, conform programului de
transport adoptat.
(9) Licenţele de traseu pentru transportul public
local de persoane realizat prin curse regulate se eliberează de către
autoritatea de autorizare pe baza hotărârii consiliului local, consiliului
judeţean sau Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz, de dare
în administrare sau a hotărârii de atribuire în gestiune delegată a serviciului
de transport public local fără licitaţie, precum şi a deciziei de acordare a
gestiunii delegate realizate în urma licitaţiilor. Valabilitatea licenţelor de
traseu este de maximum 3 ani.
(10) In cazul transportului public judeţean de
persoane realizat prin curse regulate licenţa de traseu se atribuie pe baza
hotărârii comisiei paritare formate din reprezentanţii consiliului judeţean şi
reprezentanţii agenţiei A.R.R. din judeţul respectiv şi se emite de către
agenţia A.R.R.
Art. 38. - (1) Atribuirea în gestiune directă sau
delegată a serviciului de transport public local pe raza unei unităţi
administrativ-teritoriale se face numai pe baza autorizaţiei de transport
deţinute de transportatorii autorizaţi sau a licenţei de transport deţinute de
operatorii de transport rutier.
(2) Dovada atribuirii serviciului de transport public
local o reprezintă copia conformă a autorizaţiei de transport sau a licenţei de
transport, emisă de autoritatea de autorizare, pentru fiecare vehicul dovedit
ca deţinut în proprietate sau în baza unui contract de leasing, utilizat în
realizarea transportului conform prevederilor contractului de atribuire. Fac
excepţie, în ceea ce priveşte obligaţia deţinerii copiei conforme, tramvaiele,
troleibuzele, trenurile de metrou şi transportul pe cablu.
(3) In cazul impunerii unui număr limitat de
autovehicule în efectuarea unui serviciu de transport public local, prioritatea
eliberării copiilor conforme ale autorizaţiei de transport se dă pentru
vehiculele deţinute în următoarea ordine:
a) vehicule deţinute în proprietate;
b) vehicule deţinute în baza unui contract de leasing.
(4) In cazul unui operator de
transport rutier care deţine vehicule
exceptate de la prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 102/2006, cu modificările
ulterioare, şi care pot fi utilizate la efectuarea serviciului de transport
public local, copia conformă a autorizaţiei de transport se eliberează în baza
licenţei de transport deţinute.
(5) In cazul serviciului de transport public în regim
de taxi, copia conformă a autorizaţiei de transport care conţine numărul de
atribuire şi numărul de circulaţie ale autovehiculului reprezintă autorizaţia
taxi a vehiculului respectiv.
(6) Autorizaţia de transport şi copia conformă se
eliberează pentru o perioadă de cel mult 5 ani, putând fi prelungite, la
cerere, cu verificarea îndeplinirii condiţiilor iniţiale de emitere.
(7) In cazul serviciului de transport public local de
persoane prin curse speciale, autoritatea de autorizare va elibera operatorilor
de transport rutier, la cerere, licenţa pentru fiecare traseu local sau
judeţean pe care aceştia execută transportul, în conformitate cu contractele
încheiate cu beneficiarii de transport. Durata licenţei de traseu este conformă cu durata contractului, dar nu
mai mare de 3 ani.
Art. 39. - (1) Autorizaţia de transport se retrage de
către autoritatea de autorizare în cazul în care transportatorul autorizat nu
mai îndeplineşte condiţiile care au stat la baza acordării acesteia sau în
cazul în care acesta a furnizat documente conţinând informaţii eronate cu
ocazia solicitării de acordare a autorizaţiei de transport. In caz de retragere
a licenţei de transport sau a autorizaţiei de transport, copiile conforme ale
acestora şi licenţele de traseu au acelaşi regim.
(2) Copiile conforme ale licenţei de transport sau
ale autorizaţiei de transport se suspendă de către autoritatea de autorizare în
cazul săvârşirii unor abateri grave sau repetate de la prevederile contractelor
de atribuire a serviciului, precum şi de la reglementările în vigoare privind
transportul rutier şi/sau protecţia mediului.
(3) Licenţa de traseu se retrage cu o notificare
prealabilă de 60 de zile, în cazul unor abateri grave de la prevederile
caietului de sarcini. In intervalul de 60 de zile, autorităţile administraţiei
publice locale vor organiza atribuirea serviciului
respectiv în gestiune altui operator de transport rutier.
Art. 40. - Licenţa de transport, licenţa de traseu,
autorizaţia de transport şi copiile conforme ale acestora, eliberate unui
operator de transport sau unui transportator autorizat, nu pot fi utilizate de
către alte persoane pentru a executa cu autovehiculele deţinute activităţi de
transport public.
CAPITOLUL X
Finanţarea serviciului de transport public local de
persoane
Art. 41. - (1) Finanţarea cheltuielilor curente şi de
capital necesare pentru efectuarea serviciului de transport public local de
persoane prin curse regulate se asigură din veniturile operatorilor de
transport sau ale transportatorilor autorizaţi.
(2) Veniturile operatorilor de transport rutier şi
ale transportatorilor autorizaţi se formează din încasarea de la utilizatorii
serviciului a tarifelor, denumite în continuare taxe de călătorie, reprezentând
contravaloarea serviciului prestat, şi/sau din subvenţii de la bugetul de stat
şi de la bugetele locale, calculate ca diferenţă de tarif, în condiţiile legii.
(3) Sumele necesare finanţării funcţionării şi exploatării
serviciilor de transport public local, provenite din subvenţii de la bugetul
local, se prevăd în bugetele locale şi se aprobă odată cu acestea prin hotărâri
ale consiliilor locale, ale consiliilor judeţene sau ale Consiliului General al
Municipiului Bucureşti, după caz.
(4) Sursele de finanţare a cheltuielilor de capital
pentru realizarea obiectivelor de investiţii publice ale unităţilor
administrativ-teritoriale, aferente sistemelor de transport public local de
persoane, se asigură potrivit Legii nr. 51/2006.
(5) Finanţarea investiţiilor pentru înfiinţarea,
reabilitarea, modernizarea şi/sau dezvoltarea sistemelor de transport public
local de persoane se face din bugetele locale, din bugetul de stat sau din
fonduri private, pe baza hotărârilor consiliilor locale, ale consiliilor
judeţene, ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau ale Guvernului,
după caz, cu respectarea legislaţiei în vigoare privind finanţele publice,
respectiv finanţele publice locale, şi a legislaţiei în vigoare privind
achiziţiile publice.
(6) In cazul gestiunii delegate, bunurile realizate ca
urmare a investiţiilor pentru reabilitarea, modernizarea şi dezvoltarea
sistemelor de transport public local de persoane, finanţate din fonduri proprii
ale operatorilor de transport rutier sau ale transportatorilor autorizaţi,
rămân în proprietatea acestora pe toată durata contractului de delegare a
gestiunii. In contractul de delegare a gestiunii serviciului se vor defini
categoriile de bunuri şi se va preciza modul de repartiţie a bunurilor de retur
sau a bunurilor de preluare realizate până la încetarea, din orice cauză, a
contractului de delegare a gestiunii serviciului, precum şi eventualele
despăgubiri.
Art. 42. - (1) Acoperirea financiară a costului
călătoriilor efectuate de persoanele care beneficiază, potrivit legii, de
gratuitate la legitimaţiile de călătorie individuale se asigură din bugetul de
stat, din bugetele locale sau din bugetele altor instituţii stabilite prin
lege.
(2) Acoperirea influenţelor financiare rezultate din
reduceri de tarif la legitimaţiile de călătorie individuale pentru serviciul de
transport public local de persoane, aprobate pentru anumite categorii de
persoane de consiliile locale, de consiliile judeţene sau de Consiliul General
al Municipiului Bucureşti, după caz, sau acoperirea diferenţelor dintre
costurile înregistrate de operatorul de transport rutier sau transportatorul
autorizat pentru efectuarea serviciului şi sumele efectiv încasate ca urmare a
vânzării legitimaţiilor de călătorie individuale se asigură din bugetele locale
ale comunelor, oraşelor, municipiilor sau ale judeţelor, după caz, până la
nivelul tarifelor de vânzare către populaţie a legitimaţiilor de călătorie
individuale.
(3) Condiţiile concrete în care va fi acoperit costul
călătoriilor potrivit prevederilor alin. (1) şi (2) sau costurile înregistrate
pentru efectuarea transportului public local pe traseele sociale nerentabile se
vor stabili prin hotărârea de dare în administrare sau prin contractul de
delegare a gestiunii serviciului de transport public local, în conformitate cu
prevederile legale în vigoare.
Art. 43. - Procedura de stabilire a tarifelor percepute
pentru prestarea serviciului de transport public local
de persoane se precizează în hotărârile de dare în administrare a serviciului,
respectiv în contractele de delegare a gestiunii şi trebuie să ţină seama de
următoarele reguli:
a) tarifele şi subvenţiile încasate de operatorul de
transport rutier sau de transportatorul autorizat în urma prestării serviciului
de transport public local de persoane trebuie să acopere cel puţin sumele
investite şi cheltuielile curente de întreţinere şi exploatare a sistemului de
transport public local respectiv;
b) tarifele se actualizează periodic prin indexare cu
indicele de creştere a preţurilor de consum, prin hotărâre a consiliilor
locale, consiliilor judeţene sau a Consiliului General al Municipiului
Bucureşti, după caz;
c) condiţiile care generează modificarea tarifelor sau
a subvenţiilor, precum şi procedurile specifice aplicate pentru astfel de
situaţii se prevăd în contractele de atribuire a gestiunii;
d) modificarea tarifelor sau a subvenţiilor se aprobă
prin hotărâre a consiliilor locale, consiliilor judeţene sau a Consiliului
General al Municipiului Bucureşti, după caz.
Art. 44. - Nivelul tarifelor aplicate de către
operatorii de transport sau transportatorii autorizaţi în transportul public
local de persoane prin curse regulate sau în regim de
taxi vor constitui criterii de acordare a gestiunii serviciului respectiv, prin
concesionare.
CAPITOLUL XI
Răspunderi şi sancţiuni
Art. 45. - (1) Incălcarea dispoziţiilor prezentei legi
atrage răspunderea disciplinară, patrimonială, civilă, contravenţională sau
penală, după caz.
(2) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu
amendă de la 100 lei la 500 lei, persoanele fizice, care călătoresc cu
mijloacele de transport public de persoane fără titlu de călătorie valabil sau
refuză să prezinte organelor de control titlul respectiv de călătorie, care au
un comportament necivilizat sau care aduc prejudicii mijloacelor de transport.
(3) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu
amendă de la 1.000 lei la 3.000 lei, funcţionarii publici răspunzători pentru
următoarele fapte:
a) neîndeplinirea sau îndeplinirea defectuoasă a
prevederilor privind atribuirea gestiunii serviciului şi a licenţelor de
traseu;
b) nerespectarea prevederilor art. 19 privind
obligaţiile asumate de autorităţi prin contractele de
atribuire a gestiunii;
c) nerespectarea prevederilor art. 20 privind atribuţiile
autorităţilor de reglementare pentru domeniul serviciului de transport public
local;
d) nerespectarea prevederilor art. 36 privind
acordarea autorizaţiilor de transport;
e) nerespectarea prevederilor art. 39 privind
retragerea sau suspendarea autorizaţiilor de transport.
(4) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu
amendă de la 1.000 lei la 3.000 lei, operatorii economici care nu au
inscripţionat în mod corespunzător mijloacele de transport folosite pentru
transportul în cont propriu.
(5) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu
amendă de la 1.000 lei la 3.000 lei, conducătorul auto, pentru următoarele
fapte:
a) nerespectarea prevederilor
art. 4 alin. (2), art. 5 alin. (5), art. 7 alin. (3), art. 11 alin. (2) şi ale
art. 13 alin. (2) privind refuzul de a prezenta la control documentele
corespunzătoare;
b) nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (4) lit. c)
privind respectarea punctelor de îmbarcare/debarcare a
călătorilor.
(6) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă
de la 5.000 lei la 10.000 lei, funcţionarii publici pentru nerespectarea
prevederilor art. 18 alin. (1) lit. e) privind sancţionarea operatorilor
economici care nu prestează serviciile la parametrii de performanţă la care
s-au obligat.
(7) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu
amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei, operatorii de transport rutier şi
transportatorii autorizaţi, pentru următoarele fapte:
a) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (1)
privind condiţiile în care se execută transportul public local de persoane prin
curse regulate;
b) nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (2) şi (3)
şi ale lit. d) a alin. (4) privind condiţiile în care se execută transportul
public local de persoane prin curse regulate speciale;
c) nerespectarea prevederilor art. 7 alin. (2)
privind condiţiile în care se execută transportul public de mărfuri în regim
contractual;
d) nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (2) privind condiţiile în care se execută transportul de
persoane pe cablu;
e) nerespectarea prevederilor art. 11 alin. (1)
privind condiţiile în care se execută transportul de mărfuri cu tractoare cu
remorci;
f) nerespectarea prevederilor art. 13 alin. (1) privind condiţiile în care se execută transportul
realizat cu vehicule speciale destinate serviciilor funerare;
g) nerespectarea obligaţiilor prevăzute în contractele
de delegare a gestiunii;
h) nerespectarea prevederilor art. 30 privind persoanele juridice care pot executa transport public local de persoane
sau de mărfuri;
i) nerespectarea prevederilor art. 31 privind
evidenţierea distinctă în contabilitate pentru fiecare activitate desfăşurată;
j) nerespectarea prevederilor art. 32 alin. (1) privind respectarea regulamentelor şi caietelor de sarcini ale
serviciilor de transport public local;
k) nerespectarea prevederilor art. 34 privind
obligaţiile operatorilor de transport şi transportatorilor autorizaţi în
realizarea serviciilor de transport public local;
l) nerespectarea prevederilor
art. 37 alin. (7) privind regimul legitimaţiilor de călătorie;
m) nerespectarea prevederilor art. 40 privind folosirea
de către un operator de transport sau transportator autorizat a documentelor
eliberate pentru alt operator de transport sau
transportator autorizat.
(8) Constatarea contravenţiilor prevăzute la alin. (2)
-(7) şi aplicarea sancţiunilor se fac de către împuterniciţii primarilor
comunelor, oraşelor şi municipiilor, de către primarul general al municipiului
Bucureşti, de către preşedinţii consiliilor judeţene şi de către persoanele împuternicite
de aceştia, după caz.
(9) Consiliile locale, consiliile judeţene şi, după
caz, Consiliul General al Municipiului Bucureşti vor stabili, potrivit
dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002,
cu modificările şi completările ulterioare, faptele care constituie
contravenţii în domeniul serviciului de transport public local, altele decât
cele prevăzute la alin. (2) -(7) sau în alte reglementări legale.
Art. 46. - Contravenţiilor prevăzute la art. 45 alin.
(2)-(7) le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările si completările ulterioare,
cu excepţia celor ale art. 28.
CAPITOLUL XII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 47. - (1) Operatorii economici care execută
transport public local, activi la data intrării în vigoare a prezentei legi, şi
care nu deţin licenţă de transport în condiţiile legii sunt obligaţi să solicite şi să obţină
eliberarea acesteia până la data de 31 decembrie 2007.
(2) Licenţele de transport valabile la data intrării în
vigoare a prezentei legi îşi menţin valabilitatea până la data expirării
acestora, fără posibilitatea prelungirii, în cazul în care îşi pot desfăşura
activitatea numai în calitate de transportatori autorizaţi conform prevederilor prezentei legi.
Art. 48. - (1) In termen de 90 de zile de la data
publicării prezentei legi, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi A.N.R.S.C, după caz, vor
elabora şi vor aproba prin ordin al ministrului, respectiv al preşedintelui
autorităţii, reglementările stabilite prin prezenta lege cuprinse în domeniile
lor de activitate, precum şi normele de aplicare a prezentei legi.
(2) Până la emiterea normelor şi regulamentelor
prevăzute de prezenta lege, rămân în vigoare prevederile normelor existente.
(3) In cazul reorganizării ori lichidării judiciare a
operatorilor de transport public local cărora Ie-a fost delegată gestiunea
serviciului anterior intrării în vigoare a prezentei legi, consiliile locale,
consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, după caz,
pot cere renegocierea contractului de delegare a gestiunii pe baza prevederilor
prezentei legi sau îl vor rezilia organizând o nouă procedură de delegare a
gestiunii, în scopul desemnării unui nou operator de transport rutier sau
transportator autorizat.
Art. 49. - (1) Contractele de atribuire a gestiunii
serviciului de transport public local, valabil încheiate până la data intrării
în vigoare a prezentei legi, îşi produc efectele potrivit clauzelor
contractuale, până la expirarea acestora, dar nu mai mult de termenul maxim
stabilit prin prezenta lege.
(2) Eventualele clauze ale contractelor de atribuire a
gestiunii, referitoare la posibilitatea prelungirii acestora, se anulează; pentru atribuirea serviciului este necesară
organizarea unei noi proceduri de atribuire a gestiunii, potrivit prevederilor
prezentei legi.
(3) Operatorii economici care execută servicii de
transport public fără a avea contracte de atribuire a gestiunii valabile pot
executa aceste servicii până la data de 31 decembrie 2007, termen după care
autorităţile administraţiei publice locale sunt obligate să încheie contractele
de atribuire a gestiunii corespunzătoare.
Art. 50. - Prezenta lege intră în vigoare la 3 zile de
la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 51. - La data intrării în vigoare a prezentei legi
se abrogă Ordonanţa Guvernului nr. 86/2001 privind serviciile regulate de
transport public local de călători, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 544 din 1
septembrie 2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 284/2002.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU