LEGE
Nr. 286 din 27 iunie 2003
privind modificarea si completarea Legii nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei
Deputatilor si a Senatului
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 473 din 2 iulie 2003
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 164 din 16 iulie
1992, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza
dupa cum urmeaza:
1. Titlul capitolului IV va avea urmatorul cuprins:
"Autoritatea Electorala Permanenta si birourile electorale"
2. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
(1) In scopul asigurarii conditiilor logistice necesare aplicarii intocmai
a dispozitiilor legale privitoare la exercitarea dreptului de vot, precum si a
conditiilor corespunzatoare pentru buna desfasurare a operatiunilor electorale,
se infiinteaza Autoritatea Electorala Permanenta. Pentru organizarea si
desfasurarea fiecarei campanii electorale si a fiecarui scrutin se organizeaza
Biroul Electoral Central, birouri electorale de circumscriptie electorala si
birouri electorale ale sectiilor de votare.
(2) Organismele electorale prevazute la alin. (1) sunt alcatuite numai din
cetateni cu drept de vot. Candidatii nu pot fi presedinte sau vicepresedinti ai
Autoritatii Electorale Permanente si nici membri ai birourilor electorale.
(3) In indeplinirea atributiilor ce revin organismelor electorale, membrii
acestora exercita o functie ce implica autoritatea de stat. Exercitarea corecta
si impartiala a functiei de membru al organismelor electorale este obligatorie.
Nerespectarea obligatiei atrage raspunderea juridica."
3. Dupa articolul 23 se introduc articolele 23^1 - 23^4 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 23^1
(1) Autoritatea Electorala Permanenta este o institutie administrativa
autonoma, cu competenta generala, care asigura, la nivel national, aplicarea
unitara, in intervalul dintre doua perioade electorale, a dispozitiilor legale
privitoare la organizarea si desfasurarea alegerilor, urmareste si sprijina
dotarea cu logistica necesara acestora, precum si realizarea operatiunilor
specifice, in intervalul dintre doua perioade electorale.
(2) In intelesul prezentei legi, perioada electorala este intervalul de
timp care incepe la data aducerii la cunostinta publica a datei alegerilor si
se incheie o data cu comunicarea oficiala a rezultatului scrutinului. Perioada
electorala cuprinde campania electorala, desfasurarea efectiva a votarii,
centralizarea voturilor, stabilirea rezultatului votarii, atribuirea mandatelor
si publicarea rezultatului alegerilor in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I.
(3) Autoritatea Electorala Permanenta este condusa de un presedinte, cu
rang de secretar de stat, numit prin hotarare comuna a Senatului si a Camerei
Deputatilor dintre personalitatile cu pregatire si experienta in domeniul
juridic sau administrativ.
(4) Presedintele este ajutat de 2 vicepresedinti, cu rang de subsecretar de
stat, unul numit de Presedintele Romaniei, iar celalalt de primul-ministru.
(5) Presedintele si vicepresedintii nu pot fi membri ai unui partid
politic.
(6) Mandatul presedintelui si mandatele vicepresedintilor Autoritatii
Electorale Permanente sunt de cate 8 ani si pot fi reinnoite.
(7) Presedintele si vicepresedintii pot fi revocati din functie, pentru
motive temeinice, de catre autoritatile care i-au numit.
(8) Cheltuielile curente si de capital ale Autoritatii Electorale
Permanente se asigura de la bugetul de stat.
Art. 23^2
(1) Autoritatea Electorala Permanenta are un aparat propriu de
specialitate.
(2) Organizarea si functionarea aparatului propriu al Autoritatii Electorale
Permanente, numarul de posturi, statutul personalului, atributiile acestuia si
structura organizatorica se stabilesc prin regulamentul de organizare si
functionare, aprobat prin hotarare a Guvernului.
(3) Autoritatea Electorala Permanenta poate avea filiale de lucru in
fiecare dintre regiunile de dezvoltare. Infiintarea filialelor de lucru,
numarul de posturi, atributiile si raporturile acestora cu Autoritatea
Electorala Permanenta se stabilesc prin regulamentul de organizare si
functionare a acesteia.
(4) Salarizarea personalului din aparatul de specialitate al Autoritatii
Electorale Permanente se stabileste prin lege.
Art. 23^3
Autoritatea Electorala Permanenta prezinta Parlamentului, anual, un raport
asupra activitatii sale.
Art. 23^4
(1) Autoritatea Electorala Permanenta exercita urmatoarele atributii in
intervalul dintre doua perioade electorale:
a) elaboreaza propuneri privitoare la asigurarea logisticii necesare
desfasurarii alegerilor si urmareste modul de indeplinire a propunerilor;
b) urmareste modul de identificare a localurilor sectiilor de votare si a
sediilor birourilor electorale;
c) urmareste si asigura realizarea din timp a dotarilor specifice sectiilor
de votare: urne si cabine tipizate, stampile, tusiere, recipiente pentru
transportul buletinelor de vot si altele asemenea;
d) urmareste modul de asigurare a fondurilor necesare realizarii esalonate,
din timp, a logisticii necesare;
e) elaboreaza sisteme de protectie a sectiilor de votare, a buletinelor de
vot si a celorlalte documente specifice procesului electoral;
f) monitorizeaza si controleaza modul de intocmire, actualizare si pastrare
a registrelor cuprinzand listele electorale permanente, precum si modul de
efectuare a comunicarilor prevazute de lege;
g) urmareste intocmirea si eliberarea cartilor de alegator, in concordanta
cu listele electorale;
h) urmareste si controleaza modul de asigurare a concordantei dintre
continutul listelor electorale permanente pastrate la consiliile locale si
exemplarul existent la judecatorii;
i) asigura, in limita competentelor sale, aplicarea unitara a dispozitiilor
legale referitoare la organizarea alegerilor;
j) elaboreaza studii si propuneri vizand imbunatatirea sistemului electoral,
pe care le da publicitatii si le prezinta autoritatilor publice, partidelor
politice, precum si organizatiilor neguvernamentale interesate;
k) publica, in maximum 3 luni de la incheierea, dupa caz, a alegerilor
parlamentare, prezidentiale sau locale, o Carte Alba care va cuprinde o analiza
a alegerilor, vizand participarea la scrutin, modul de desfasurare a
alegerilor, abaterile constatate si rezultatul alegerilor;
l) elaboreaza programe de informare si instruire a alegatorilor asupra
sistemului electoral romanesc si asupra respectarii deontologiei electorale si
asigura popularizarea acestora;
m) elaboreaza programe specifice de instruire pentru secretarii unitatilor
administrativ-teritoriale, urmareste si organizeaza desfasurarea acestor programe;
n) elaboreaza programe si stabileste reguli unitare privind exercitarea
votului de catre persoanele nestiutoare de carte sau cu handicap si asigura
popularizarea acestora;
o) elaboreaza proiectul bugetului propriu, care va fi aprobat prin legea
bugetului de stat;
p) intocmeste lista cu personalul de specialitate atestat de Institutul
National de Statistica, care va participa la centralizarea, prelucrarea datelor
si constatarea rezultatelor alegerilor;
q) organizeaza si asigura baza materiala pentru sistemul informational la
nivel national, in vederea stabilirii rezultatelor alegerilor;
r) organizeaza licitatii in vederea selectionarii programelor de calculator
ce vor fi utilizate de Biroul Electoral Central pentru centralizarea rezultatelor
votarii;
s) elaboreaza si supune Guvernului spre aprobare calendarul actiunilor din
cuprinsul perioadei electorale;
s) elaboreaza si supune Guvernului spre aprobare proiectele de hotarari
specifice bunei organizari si desfasurari a alegerilor;
t) elaboreaza propuneri de imbunatatire si perfectionare a sistemului
electoral romanesc, pe care le supune Guvernului spre insusire si exercitare a
dreptului de initiativa legislativa;
t) prezinta Guvernului spre aprobare bugetul perioadei electorale; bugetul
va fi aprobat in termen de cel mult 5 zile de la aducerea la cunostinta publica
a zilei alegerilor;
u) certifica spre neschimbare, cu 10 zile inainte de data alegerilor,
programele de calculator selectionate in urma licitatiei organizate potrivit
prevederilor legale in vigoare si le pune la dispozitie partidelor inscrise in
competitia electorala, la cererea acestora.
(2) Autoritatea Electorala Permanenta indeplineste orice alte atributii
prevazute de lege."
4. Alineatul (1) al articolului 24 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24
(1) Biroul Electoral Central este alcatuit din 7 judecatori ai Curtii
Supreme de Justitie, presedintele Autoritatii Electorale Permanente si 15
reprezentanti ai partidelor politice si aliantelor acestora, care participa la
alegeri."
5. Dupa alineatul (1) al articolului 24 se introduce alineatul (1^1) cu
urmatorul cuprins:
"(1^1) Aparatul de lucru al Autoritatii Electorale Permanente va
sprijini Biroul Electoral Central in realizarea atributiilor ce ii revin si a
activitatilor pe care le desfasoara in perioada electorala."
6. La articolul 25 alineatul (1), dupa litera f) se introduce litera f^1)
cu urmatorul cuprins:
"f^1) transmite Autoritatii Electorale Permanente, dupa publicarea rezultatelor
alegerilor in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, materialele necesare
redactarii Cartii Albe a alegerilor;"
7. Dupa alineatul (1) al articolului 39 se introduc alineatele (1^1) si
(1^2) cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Semnele electorale comunicate Biroului Electoral Central
trebuie sa se deosebeasca clar de cele anterior inregistrate, fiind interzisa
utilizarea acelorasi simboluri grafice, oricare ar fi figura geometrica in care
sunt incadrate. Partidele si aliantele politice pot intrebuinta, ca semn
electoral, semnul permanent cu care s-au inscris la Tribunalul Bucuresti.
(1^2) Semnele electorale nu pot reproduce sau combina simbolurile nationale
ale statului roman, ale altor state, ale organismelor internationale ori ale
cultelor religioase. Fac exceptie partidele politice care sunt membre ale unor
organizatii politice internationale, acestea putand utiliza semnul organizatiei
respective ca atare sau intr-o combinatie specifica."
8. Dupa alineatul (3) al articolului 39 se introduce alineatul (3^1) cu
urmatorul cuprins:
"(3^1) Contestatiile privind inregistrarea semnelor electorale se
depun in termen de 24 de ore de la expirarea termenului prevazut la alin. (1)
si se solutioneaza de catre Tribunalul Bucuresti in cel mult doua zile de la
primirea contestatiilor. Hotararea nu se comunica partilor. Prevederile art. 36
alin. (4) - (6) se aplica in mod corespunzator. Hotararea definitiva si
irevocabila se comunica de indata Biroului Electoral Central."
9. Alineatul (5) al articolului 39 va avea urmatorul cuprins:
"(5) Biroul Electoral Central va asigura aducerea la cunostinta
publica a semnelor electorale a doua zi dupa expirarea termenului prevazut la
alin. (1) sau, dupa caz, dupa ramanerea definitiva si irevocabila a hotararii
judecatoresti."
10. Dupa articolul 80 se introduce articolul 80^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 80^1
(1) Introducerea in uz si folosirea unui program de calculator cu vicii
aparente sau ascunse, care altereaza inregistrarea rezultatelor obtinute in
sectiile de votare, totalizeaza cu erori sau duce la repartizarea mandatelor in
afara prevederilor legii, se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani.
(2) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza introducerea de date, informatii
sau proceduri care duc la alterarea sistemului informational national.
(3) Tentativa infractiunilor prevazute la alin. (1) si (2) se
pedepseste."
Art. 2
Prevederile prezentei legi se aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2004.
Art. 3
Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si cu modificarile si
completarile aduse prin prezenta lege, se va republica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor si de Senat in sedinta
comuna din 19 iunie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) si ale
art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU