LEGE Nr. 290
din 2 noiembrie 2007
privind aprobarea Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 74/2006 pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 780 din 16 noiembrie 2007
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. - Se aprobă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 74 din 20
septembrie 2006 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr.
42/1997 privind transportul naval, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 827 din 9
octombrie 2006, cu următoarele modificări şi completări:
1. La articolul I punctul 3, articolul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - Prevederile prezentei ordonanţe nu se aplică
navelor militare, porturilor militare şi în zonele în care se desfăşoară în
exclusivitate activităţi militare."
2. La articolul I punctul 8, alineatul (1) al articolului 6 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 6. - (1) Direcţia exercită atribuţiile
ministerului privind coordonarea, supravegherea şi controlul instituţiilor
publice, companiilor naţionale, regiilor autonome şi societăţilor comerciale
din domeniul transportului maritim şi pe căile navigabile interioare, după caz,
care funcţionează în subordinea sau sub autoritatea ministerului, în ceea ce
priveşte activităţile prevăzute la art. 5."
3. La articolul I punctul
9, partea introductivă a articolului 7 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 7. - Autoritatea Navală Română este autoritatea
centrală de specialitate din subordinea ministerului, în domeniul siguranţei
navigaţiei şi al securităţii navelor, având următoarele atribuţii:".
4. La articolul I punctul
9, literele e), g) şi p) ale articolului 7 se modifică şi vor avea următorul
cuprins:
,,e) acordă şi emite brevete, certificate de capacitate
pentru personalul navigant român, certificate de conducător de ambarcaţiune de
agrement, precum şi atestate de conformitate şi recunoaştere;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
g) monitorizează activitatea formelor de pregătire
aprobate în vederea obţinerii şi menţinerii brevetelor şi a certificatelor de
capacitate ale personalului navigant;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
p) asigură supravegherea tehnică privind certificarea
siguranţei construcţiei navelor care arborează pavilionul român, în
conformitate cu normele tehnice obligatorii de construcţie aprobate de minister
sau ale organizaţiilor recunoscute, la solicitarea proprietarului navei;".
5. La articolul I punctul
13, articolul 11 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 11. - (1) Activităţile de educare, respectiv
pregătirea profesională şi perfecţionarea personalului navigant român, se
desfăşoară numai printr-o formă de pregătire aprobată.
(2) Activităţile de educare
privind pregătirea profesională şi perfecţionarea personalului navigant se desfăşoară
prin furnizori de educaţie acreditaţi în condiţiile legii.
(3) Activităţile de perfecţionare obligatorii în
domeniu se desfăşoară prin Centrul Român pentru Pregătirea şi Perfecţionarea
Personalului din Transporturile Navale - CERONAV, instituţie publică aflată în
subordinea Ministerului Transporturilor, denumit în continuare CERONAV.
(4) Pentru activităţile şi operaţiunile specifice
desfăşurate, CERONAV percepe tarife aprobate prin ordin
al ministrului transporturilor.
(5) Forma de pregătire aprobată pentru obţinerea şi
menţinerea valabilităţii brevetelor şi certificatelor personalului navigant
reprezintă totalitatea cursurilor organizate de un furnizor de educaţie, de
formare profesională sau de perfecţionare, aprobate de Autoritatea Navală
Română."
6. La articolul I punctul
14, articolul 12 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 12. - (1) CERONAV îşi poate desfăşura activitatea
de perfecţionare profesională şi prin intermediul unor furnizori de educaţie
acreditaţi de Ministerul Transporturilor, conform legii.
(2) Furnizorii de educaţie privind serviciile de
pregătire şi perfecţionare a personalului din transportul maritim şi pe căile
navigabile, care au fost acreditaţi sau supuşi unei proceduri similare în
vederea desfăşurării acestor activităţi într-un stat membru al Uniunii Europene
ori aparţinând Spaţiului Economic European, sunt exceptaţi de la cerinţa
acreditării prevăzute la alin. (1)."
7. La articolul I punctul
15, articolul 13 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 13. - (1) Autoritatea Navală Română are obligaţia
să monitorizeze permanent respectarea condiţiilor în baza cărora au fost
aprobate formele de pregătire prevăzute la art. 11 alin.(5), modul de derulare
a acestora, inclusiv calificarea şi experienţa personalului didactic şi ale
instructorilor, precum şi baza tehnico-materială aferentă.
(2) Dacă în cadrul procesului de monitorizare se
constată nerespectarea criteriilor de acreditare în baza cărora cursurile
organizate de un furnizor de educaţie au fost aprobate, Autoritatea Navală
Română va notifica furnizorul de educaţie, pentru ca într-o perioadă limitată
de timp să remedieze deficienţele constatate.
(3) Dacă furnizorul de educaţie nu remediază
deficienţele constatate de Autoritatea Navală Română, comisia de evaluare va
propune suspendarea acreditării pe o perioadă de maximum 3 luni.
(4) Dacă deficienţele constate nu au fost remediate
după expirarea termenului de suspendare, Autoritatea Navală Română va decide anularea acreditării
acordate furnizorului de educaţie pentru desfăşurarea unui anumit curs.
(5) Toate cursurile sau programele de formare
profesională aflate în desfăşurare în momentul emiterii unei decizii de
suspendare ori anulare a acreditării vor fi finalizate sub supravegherea
comisiei de evaluare acreditate. Pe perioada suspendării sau după anularea
acreditării este interzisă începerea unor grupe noi de formare profesională în
domeniu."
8. La articolul I punctul
18, articolul 15 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 15. - Toate navele maritime şi de navigaţie
interioară, care fac obiectul prezentei ordonanţe, indiferent de pavilionul pe
care îl arborează, pe timpul cât navighează sau staţionează în apele naţionale
navigabile ale României şi în porturile româneşti, sunt obligate să respecte
prevederile legislaţiei naţionale şi ale acordurilor şi convenţiilor
internaţionale la care România este parte."
9. La articolul I punctul 20, alineatul (1) al
articolului 161 se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„Art. 161. - (1)
Conformitatea cu normele tehnice obligatorii de construcţie a navelor care
arborează pavilionul român se dovedeşte cu certificate emise de Autoritatea
Navală Română sau de o organizaţie recunoscută, prevăzută în lista redactată şi
publicată de Comisia Europeană în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene,
respectiv în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, după caz."
10. La articolul I punctul 22, alineatul (2) al
articolului 18 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„(2) Ministerul, prin Autoritatea Navală Română, îşi
exercită autoritatea şi asupra navelor care arborează pavilionul român şi
navighează în marea liberă sau în apele naţionale navigabile ale altor
state."
11. La articolul I punctul
27, articolul 23 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 23. - Sunt nave, în
înţelesul prezentei ordonanţe:
a) navele maritime şi de navigaţie interioară de orice
tip, propulsate sau nepropulsate, care navighează la suprafaţă ori în imersie,
destinate transportului de mărfuri şi/sau de persoane, pescuitului, remorcajului
ori împingerii;
b) instalaţii plutitoare, cum ar fi: drage, elevatoare
plutitoare, macarale plutitoare, graifere plutitoare şi altele asemenea, cu sau
fără propulsie;
c) construcţii plutitoare care, în mod normal, nu
sunt destinate deplasării, cum ar fi: docuri plutitoare, debarcadere
plutitoare, pontoane, hangare plutitoare pentru nave, platforme de foraj şi
altele asemenea, faruri plutitoare;
d) ambarcaţiuni de
agrement."
12. La articolul I punctul
32, titlul secţiunii a 4-a a capitolului IV se modifică şi va avea următorul cuprins:
„SECŢIUNEA a 4-a
Naţionalitatea navei. Dreptul de a arbora
pavilionul român, Inmatricularea, radierea si evidenţa navelor"
13. La articolul I punctul
33, literele a)-c) ale alineatului (2) al articolului 45 se modifică şi vor
avea următorul cuprins:
„a) navelor maritime şi de navigaţie interioară
deţinute în proprietate sau în leasing de persoane juridice sau fizice române;
b) navelor maritime şi de
navigaţie interioară proprietate a persoanelor fizice care au cetăţenia unui
stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European ori
a persoanelor juridice având
sediul în Uniunea Europeană sau în Spaţiul Economic
European;
c) navelor maritime şi de navigaţie interioară
proprietate a persoanelor fizice străine cu domiciliul în România sau a
filialelor din România ale persoanelor juridice străine, altele decât cele
menţionate la lit. b);".
14. La articolul I punctul 33, după alineatul (3) al articolului 45 se introduce un nou
alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
„(4) Navele menţionate la alin. (2) pierd dreptul de
arborare a pavilionului român la încetarea contractului de închiriere de tip
bare-boat sau leasing ori la solicitarea în scris a proprietarului sau a
operatorului cu avizul proprietarului, după caz."
15. La articolul I punctul
34, literele a) şi b) ale alineatului (1) al articolului 46 se modifică şi vor
avea următorul cuprins:
„a) certificatul de radiere
pentru navele prevăzute la art. 45 alin. (2) lit. a)-c);
b) certificatul de suspendare a dreptului de arborare a
pavilionului deţinut anterior, pentru navele prevăzute la art. 45 alin. (2)
lit. d)."'
16. La articolul I punctul 38, litera c) a alineatului (1) al articolului 50 se abrogă.
17. La articolul I punctul 40, alineatul (3) al
articolului 511 se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(3) Navele maritime şi de navigaţie interioară
prevăzute la art. 45 alin. (2) lit. a) şi d) şi care au obţinut dreptul de a
arbora pavilionul român se înscriu în Registrul matricol al navelor în
bare-boat şi leasing."
18. La articolul I punctul
40, alineatele (1) şi (2) ale articolului 513 se modifică şi vor avea
următorul cuprins:
„Art. 513. - (1) Navele maritime, navele de navigaţie interioară, instalaţiile şi
construcţiile plutitoare cu propulsie proprie se individualizează printr-un
nume propus de proprietar şi aprobat de Autoritatea Navală Română.
(2) Navele maritime, navele de navigaţie interioară,
navele de agrement, instalaţiile şi construcţiile plutitoare fără propulsie se
individualizează printr-un număr acordat de Autoritatea Navală Română."
19. La articolul I punctul 40, articolul 514 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 514. - (1) Navele care au obţinut dreptul de arborare a pavilionului român se
înmatriculează în registrele prevăzute la art. 511 alin. (1)-(3).
(2) Nu se înmatriculează în registrele matricole
prevăzute la art. 511 următoarele categorii de nave:
a) navele cu un deplasament de
până la 15 m3
inclusiv sau o capacitate de încărcare mai mică de 15 tone;
b) ambarcaţiunile de agrement;
c) ambarcaţiunile cu o lungime mai mică de 7 m şi/sau
cu o propulsie mai mică de 15 kW;
d) ambarcaţiunile propulsate prin forţa umană;
e) ambarcaţiunile de agrement cărora nu li se aplică
reglementările naţionale privind introducerea pe piaţă a acestora, cu excepţia
ambarcaţiunilor destinate să transporte persoane în scop comercial şi a
ambarcaţiunilor stabilite prin regulamentul de aplicare a prezentei ordonanţe.
(3) Navele prevăzute la alin. (2) lit. a) şi b) se
înscriu într-un registru de evidenţă de către căpităniile de port.
(4) Navele prevăzute la alin. (2) lit. c)-e) nu se
înscriu în registrul de evidenţă al căpităniilor de port.
(5) Forma şi conţinutul registrului de evidenţă
prevăzut la alin. (3), precum şi procedurile de înscriere se aprobă prin ordin
al ministrului transporturilor.
(6) La solicitarea proprietarului navele prevăzute la
alin. (2) pot obţine dreptul de arborare a pavilionului român şi vor fi
înmatriculate în conformitate cu prevederile alin. (1)."
20. La articolul I punctul 40, alineatul (2) al
articolului 515 se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(2) Proprietarul navei care solicită suspendarea
pavilionului român are obligaţia să predea actul de naţionalitate al navei şi
să declare noul stat de pavilion."
21. La articolul I
punctul 40, alineatul (4) al articolului 518 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(4) Ridicarea sau lansarea la apă de pe cală ori doc a
unei nave se poate face numai cu aprobarea căpităniei de port."
22. La articolul I punctul 40, alineatul (3) al
articolului 519 se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(3) Navele nou-construite în România, care urmează să
fie înmatriculate în alt stat, pot naviga pe baza documentelor de înmatriculare
sau pe baza unui permis provizoriu de arborare a pavilionului, emise de
autorităţile competente ale statului respectiv."
23. La articolul I punctul
48, alineatul (3) al articolului 62 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Certificatele de conducător de ambarcaţiuni de
agrement se emit de Autoritatea Navală Română prin căpităniile de port."
24. La articolul I punctul
56, alineatul (5) al articolului 71 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(5) Pentru navigaţia în zone
de război, echipajul navei are dreptul de a cere repatrierea sau o compensaţie
suplimentară drepturilor existente, stabilită prin contractul colectiv de muncă
negociat."
25. La articolul I punctul 58, alineatul (1) al
articolului 73 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 73. - (1) In cazul în care
comandantul/conducătorul de navă sau şeful mecanic îmbarcat la bordul unei nave
care arborează pavilion român, indiferent de motiv, se află în imposibilitatea
de a exercita comanda acelei nave, aceasta trece asupra altei persoane din
echipaj, în ordine ierarhică, în conformitate cu legislaţia naţională."
26. La articolul I, după
punctul 68 se introduce un nou punct, punctul 681, cu următorul cuprins:
„681. Titlul capitolului VI se modifică şi va avea următorul cuprins:
«CAPITOLUL VI
Activităţi efectuate cu nave maritime şi de
navigaţie interioară»"
27. La articolul I punctul
73, alineatul (2) al articolului 90 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) In cazul în care nava în pericol se află în apele naţionale navigabile şi comandantul/conducătorul
de navă, proprietarul sau operatorul acesteia întârzie nejustificat încheierea
unei înţelegeri pentru asistenţă ori salvare şi căpitănia de port, în a cărei
jurisdicţie se află nava în pericol, consideră că respectiva navă constituie un
pericol real pentru siguranţa navigaţiei, pentru mediu sau pentru populaţia din
împrejurimi, aceasta poate dispune instituţiilor ori operatorilor economici
specializaţi sau altor nave disponibile intervenţia pentru
salvare."
28. La articolul I, după
punctul 73 se introduce un nou punct, punctul 73\ cu următorul cuprins:
„731. La
articolul 90, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
«(5) In cazul prevăzut la alin. (2) căpitănia de port
are obligaţia să întocmească un document care trebuie să cuprindă: situaţia de
pericol în care se află nava, numele navelor şi ale persoanelor care au
participat la această activitate din dispoziţia sa, conformarea operaţiunilor
de salvare dispuse de ea, precum şi a cheltuielilor aferente acestor
operaţiuni. Acest document, aprobat de Autoritatea Navală Română, constituie
titlu executoriu pentru recompensa de salvare cuvenită fiecărui participant,
persoană juridică.»"
29. La articolul I punctul 74, alineatul (1) al articolului 91 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 91. - (1) In toate cazurile de sinistru,
calamitate, de pericol, poluare şi altele asemenea sau de interes general,
apărute pe mare, în apele naţionale navigabile ori în porturi, Autoritatea
Navală Română, prin căpitănia de port în a cărei jurisdicţie s-au produs
acestea, coordonează toate activităţile de salvare şi de limitare a efectelor
acestora."
30. La articolul I punctul
83, articolul 110 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 110. - Pilotajul navelor
maritime în porturi şi pe căi navigabile interioare este serviciu de siguranţă
şi se efectuează sub controlul statului pentru toate navele, indiferent de
pavilionul pe care acestea îl arborează, în mod nediscriminatoriu privind
durata, calitatea şi tarifele practicate."
31. La articolul I punctul 88, alineatul (2) al
articolului 1223 se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(2) După obţinerea permisului de lucru prevăzut la
alin. (1), căpitănia va informa în scris şi va depune o copie a permisului de
lucru la administraţia portuară şi/sau de cale navigabilă interioară în a cărei
zonă se desfăşoară operaţiunea."
32. La articolul I punctul 88, articolul 1224 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 1224. - Pe
toată perioada derulării lucrărilor, acestea se vor desfăşura sub supravegherea
căpităniei de port."
33. La articolul I punctul 88, articolul 1225 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 1225. - La
terminarea lucrărilor prevăzute la art. 1223 alin. (1), operatorul economic va depune la
căpitănia de port un raport privind derularea şi rezultatele lucrărilor."
34. La articolul I punctul
91, alineatul (2) al articolului 124 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Ancorarea sau acostarea în locurile prevăzute la
alin. (1) se face cu informarea căpităniei de port în a cărei jurisdicţie se
află acestea."
35. La articolul I punctul
94, articolul 126 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 126. - Activitatea de
supraveghere şi control al navigaţiei se efectuează de Autoritatea Navală
Română prin căpităniile de port."
36. La articolul I punctul 95, articolul 1261 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 1261. -
Reprezentanţii Autorităţii Navale Române şi ai căpităniilor de port,
împuterniciţi de către directorul general al Autorităţii Navale Române, au
dreptul de inspecţie şi control, la orice oră din zi sau din noapte, la bordul
navelor, indiferent de pavilionul pe care îl arborează, aflate în apele
naţionale navigabile sau în porturile româneşti. Activitatea
de control se desfăşoară în conformitate cu legislaţia
naţională şi cu prevederile acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care
România este parte."
37. La articolul I punctul
102, alineatul (3) al articolului 132 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) In cazurile prevăzute la alin. (2) interdicţia de
plecare a navei nu poate depăşi 24 de ore din momentul primirii solicitării
avizului de plecare a navei. După această periodă, nava va fi reţinută numai
dacă solicitantul prezintă la căpitănia de port o încheiere executorie a
instanţelor judecătoreşti. Reţinerea poate înceta dacă proprietarul sau, după
caz, operatorul navei ori proprietarul mărfii a făcut dovada constituirii unor
garanţii suficiente în raport cu creanţa invocată şi aceasta a fost acceptată
de cel care a solicitat reţinerea. In calculul celor 24 de ore nu se iau în
considerare orele din zilele declarate legal ca nelucrătoare."
Art. II. -In cuprinsul
Ordonanţei Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim şi pe căile
navigabile interioare, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 210 din 10 martie 2004, şi în
cuprinsul Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 74/2006 pentru modificarea şi
completarea Ordonanţei Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 827 din 9 octombrie 2006, denumirea „Ministerul
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului" se înlocuieşte cu denumirea
„Ministerul Transporturilor".
Art. III. -In cuprinsul
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 74/2006 pentru modificarea şi
completarea Ordonanţei Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 827 din 9 octombrie 2006, textul „ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului" se înlocuieşte cu textul „ordin
al ministrului transporturilor".
Art. IV. - Navele
poliţiei de frontieră, navele poliţiei de transporturi şi navele aparţinând
Autorităţii Naţionale a Vămilor trebuie să se conformeze prevederilor prezentei legi în termen de 12 luni de la intrarea în vigoare a
acesteia.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU