LEGE Nr. 291
din 2 noiembrie 2007
privind intrarea,
stationarea, desfasurarea de operatiuni sau tranzitul fortelor armate straine
pe teritoriul Romaniei
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 758 din 8 noiembrie 2007
Parlamentul Romaniei adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta lege
constituie cadrul general privind condiţiile în care forţele armate străine pot
intra, staţiona, desfăşura operaţiuni sau tranzita teritoriul Romaniei.
(2) Prevederile prezentei legi se aplică în măsura în
care tratatele ratificate de Parlamentul Romaniei nu
dispun altfel.
Art. 2. - In sensul prezentei legi, următoarele
expresii se definesc după cum urmează:
a) foiţă armată străină înseamnă forţa şi componenta civilă, cu produsele militare,
echipamentele şi materialele din înzestrare, precum şi cele pentru asigurarea
sprijinului acestora, care aparţin unui stat străin sau care sunt sub comanda
unei organizaţii internaţionale, aflate pe teritoriul Romaniei pentru îndeplinirea unor misiuni oficiale;
b) forţă înseamnă personalul militar aparţinand armatei unui stat străin sau care este sub comanda unei
organizaţii internaţionale, aflat pe teritoriul Romaniei în legătură cu îndatoririle oficiale;
c) componentă civilă înseamnă personalul civil angajat de partea trimiţătoare în folosul
forţei; nu fac parte din această categorie persoanele fără cetăţenie, cetăţenii
romani, precum şi cetăţenii
străini rezidenţi permanent în Romania;
d) parte trimiţătoare înseamnă statul căruia îi aparţine forţa armată străină sau
organizaţia internaţională sub egida căreia aceasta acţionează;
e) autorităţi militare ale
părţii trimiţătoare înseamnă structurile sau
persoanele părţii trimiţătoare care sunt împuternicite să aplice legile şi
reglementările acesteia cu privire la membrii forţei armate străine;
f) tranzit înseamnă
trecerea forţei armate străine dintr-o ţară în alta prin teritoriul Romaniei, fără alte staţionări decat cele necesare acestei activităţi;
g) operaţiuni înseamnă operaţii militare, exerciţii, activităţi de instruire şi
ceremoniale;
h) înţelegeri tehnice înseamnă documentele bi-
sau multilaterale care, fără a crea sau modifica raporturi juridice de drept
internaţional public, stabilesc condiţiile concrete în care forţele armate
străine intră, staţionează, desfăşoară operaţiuni sau tranzitează teritoriul
Romaniei.
CAPITOLUL II
Aprobarea intrării forţelor armate străine pe teritoriul Romaniei
Art. 3. - Infiinţarea pe teritoriul Romaniei a unor comandamente ori baze militare
străine sau reprezentanţe militare ale unor organizaţii internaţionale se face cu aprobarea Parlamentului.
Art. 4. - (1) Intrarea şi staţionarea forţelor armate
străine în Romania sau tranzitarea
teritoriului naţional de către acestea, în scopul pregătirii şi/sau
desfăşurării de operaţii militare, potrivit angajamentelor asumate de Romania prin tratate
internaţionale, se aprobă de către Preşedintele Romaniei
la propunerea primului-ministru, după consultarea
Consiliului Suprem de Apărare a Ţării. Preşedintele Romaniei informează Parlamentul despre decizie, în termen de 5 zile de
la luarea acesteia, iar dacă Parlamentul este în vacanţă, de la începerea
sesiunii ordinare sau extraordinare, după caz.
(2) In situaţia în care activităţile prevăzute la alin.
(1) nu se execută în baza prevederilor unor tratate internaţionale la care Romania este parte, Preşedintele Romaniei solicită încuviinţarea Parlamentului.
(3) Guvernul informează preşedinţii celor două Camere
ale Parlamentului despre situaţia forţelor armate străine aflate pe teritoriul
Romaniei, semestrial sau ori de cate ori este nevoie.
Art. 5. - (1) Intrarea şi staţionarea forţelor armate
străine în Romania sau
tranzitarea teritoriului naţional de către acestea, în scopul desfăşurării de
operaţiuni, altele decat cele
prevăzute la art. 4, se aprobă de:
a) ministrul apărării, la propunerea şefului Statului
Major General, pentru forţele armate aparţinand statelor membre NATO şi Uniunii Europene, statelor membre ale
Parteneriatului pentru Pace sau statelor cu care Romania a încheiat acorduri în domeniu, precum şi tranzitul exclusiv al
echipamentelor, materialelor şi tehnicii militare;
b) Preşedintele Romaniei, la propunerea ministrului apărării, pentru alte situaţii decat cele prevăzute la lit. a).
(2) Ministrul apărării informează trimestrial Consiliul
Suprem de Apărare a Ţării despre aprobările date.
Art. 6. - Tranzitul aeronavelor şi navelor aparţinand forţelor armate străine sau care prestează
servicii pentru acestea se desfăşoară în condiţiile stabilite prin înţelegeri
tehnice şi reglementări specifice traficului aerian şi naval.
Art. 7. - (1) Ministerul Apărării colaborează cu alte
autorităţi publice cu privire la activităţile legate de intrarea, staţionarea,
desfăşurarea de operaţiuni sau tranzitul forţelor armate străine.
(2) Colaborarea prevăzută la alin. (1) presupune
informarea autorităţilor publice despre acţiunile respective şi convenirea cu
acestea a unor activităţi comune.
Art. 8. - (1) Condiţiile concrete în care forţele
armate străine intră, staţionează, desfăşoară operaţiuni sau tranzitează
teritoriul Romaniei, inclusiv
aspectele de reciprocitate prevăzute de prezenta lege, se stabilesc prin
înţelegeri tehnice încheiate de către Ministerul Apărării cu reprezentanţii
autorizaţi ai părţii trimiţătoare.
(2) Procedura încheierii înţelegerilor tehnice
prevăzute la alin. (1) este stabilită prin hotărare a
Guvernului.
(3) La stabilirea condiţiilor prevăzute la alin. (1),
Ministerul Apărării va urmări respectarea obligaţiilor asumate de Romania prin tratate şi, în măsura în care
acestea nu dispun altfel, prevederile legii romane.
(4) In situaţia în care operaţiunile desfăşurate de
forţele armate străine nu se execută în baza unor tratate internaţionale,
condiţiile prevăzute la alin. (1) nu pot excede limitărilor stabilite prin
prezenta lege şi, dacă este cazul, prevederilor
stabilite prin alte acte normative incidente în materie.
CAPITOLUL III
Comisia interministerială pentru legătura cu forţele armate străine
Art. 9. - Pentru punerea în aplicare a dispoziţiilor
prezentei legi şi a tratatelor referitoare la statutul forţelor armate străine
pe teritoriul Romaniei se
înfiinţează Comisia interministerială pentru legătura cu forţele armate
străine, denumită în continuare Comisia.
Art. 10. - (1) Comisia este formată din reprezentanţi
ai Ministerului Apărării, Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului
Economiei şi Finanţelor, Ministerului Internelor şi Reformei Administrative şi
ai altor instituţii publice, după caz.
(2) Comisia are un secretariat tehnic permanent la
Ministerul Apărării.
(3) Preşedinţia Comisiei este asigurată de un secretar
de stat din cadrul Ministerului Apărării.
(4) Modul de organizare şi funcţionare a Comisiei se
stabileşte prin hotărare a Guvernului.
Art. 11. - Comisia are următoarele atribuţii
principale:
a) asigură coordonarea activităţii autorităţilor publice romane în soluţionarea tuturor
aspectelor practice ivite în relaţiile cu forţele armate străine aflate pe
teritoriul Romaniei;
b) la cerere, asigură consultanţă pentru încheierea
înţelegerilor tehnice;
c) soluţionează pe cale amiabilă, prin intermediul
secretariatului tehnic permanent, potrivit legii, cererile de despăgubire
pentru daunele cauzate de către membrii forţei armate străine;
d) propune, dacă este cazul, iniţierea unor acte
normative în domeniu.
CAPITOLUL IV
Intrarea, staţionarea, desfăşurarea de operaţiuni sau tranzitul forţelor armate
străine pe teritoriul Romaniei
SECŢIUNEA 1
Condiţii referitoare la intrarea sau ieşirea din
Romania
Art. 12. - (1) Intrarea sau ieşirea din Romania a membrilor forţei armatei străine
este permisă în condiţiile prevăzute de legislaţia romană privitoare la regimul străinilor şi de înţelegerile în vigoare
între Romania şi alte state,
în privinţa regimului călătoriilor cetăţenilor. Solicitările de viză de intrare
în Romania pentru membrii
forţelor armate străine ce urmează a desfăşura operaţiuni sau tranzita
teritoriul Romaniei vor fi
soluţionate în regim de prioritate şi gratuitate de către misiunile diplomatice
şi oficiile consulare ale statului roman în străinătate, după informarea prealabilă a Ministerului
Afacerilor Externe. Pe durata desfăşurării de operaţiuni, membrii forţelor
armate străine pot fi exceptaţi de la aplicarea reglementărilor referitoare la
înregistrarea străinilor, pe bază de reciprocitate.
(2) In condiţii de reciprocitate, unităţile şi
subunităţile forţei armate străine, precum şi mijloacele de transport ale
acesteia fac obiectul unui control sumar la frontieră, în condiţiile legii.
Ministerul Apărării va comunica, în timp util, Inspectoratului General al
Poliţiei de Frontieră din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative, respectiv Autorităţii Naţionale a Vămilor, datele despre
sosirea acestora.
(3) Membrii forţei armate străine şi bunurile acestora,
inclusiv mijloacele de transport, intră în Romania prin
punctele pentru trecerea frontierei deschise
traficului internaţional, stabilite şi comunicate din timp de către autorităţile
romane competente.
(4) Trecerea frontierei de stat a Romaniei se poate face şi prin alte locuri, în condiţii stabilite prin
acorduri şi înţelegeri tehnice între Romania şi statele vecine, precum şi prin aeroporturile care nu
operează în regim de trafic internaţional, cu aprobarea Ministerului
Transporturilor, Ministerului Internelor şi Reformei Administrative şi a Autorităţii Naţionale a Vămilor, la
solicitarea scrisă a Ministerului Apărării.
(5) In condiţii de reciprocitate, la intrarea şi
ieşirea în/din Romania a
forţelor armate străine, formalităţile vamale se îndeplinesc în procedură
simplificată, stabilită prin ordin al conducătorului Autorităţii Naţionale a
Vămilor.
(6) La trecerea frontierei de stat a Romaniei, ţinuta militară este obligatorie pentru unităţile şi
subunităţile forţei.
(7) Pe timpul desfăşurării activităţilor în Romania, membrii forţei pot purta şi ţinută
civilă, în aceleaşi condiţii ca şi militarii romani.
Art. 13. - (1) Membrii forţei intră în Romania pe baza unui document de trecere a frontierei de stat acceptat
de statul roman şi a ordinului de deplasare individual
sau colectiv care să certifice statutul acestora.
(2) Componenta civilă, în
funcţie de cetăţenia fiecărei persoane în parte, intră în Romania pe baza unui document de trecere a frontierei de stat, acceptat
de statul roman.
(3) Membrii forţei armate străine se legitimează pe
teritoriul Romaniei cu documentele
pe baza cărora au fost îndreptăţiţi să treacă frontiera de stat.
(4) In cazul staţionării pe perioade mai mari de 60 de
zile, membrilor forţei armate străine li se eliberează, de către Ministerul
Apărării, cărţi de identitate speciale. Formatul şi condiţiile de eliberare a
acestora sunt stabilite prin hotărare a Guvernului.
Art. 14. - (1) Echipamentele, materialele, mijloacele
de transport, precum şi alte bunuri mobile necesare pentru uzul forţei armate
străine pot fi scutite de la plata drepturilor de import, pe bază de
reciprocitate.
(2) Pentru mărfurile introduse în regim vamal de
admitere temporară şi care nu mai sunt exportate din Romania, reprezentantul forţei armate străine
va depune la autoritatea vamală documentele pentru plasarea acestora sub
regimul de punere în liberă circulaţie.
(3) Orice alte bunuri, în afara celor destinate uzului
exclusiv al forţei armate străine, sunt supuse regimului vamal aplicabil
persoanelor fizice, atat la introducerea, cat şi la scoaterea acestora din Romania.
SECŢIUNEA a 2-a
Autovehicule, nave şi aeronave
Art. 15. - (1) Autovehiculele militare ale părţii
trimiţătoare pot trece frontiera de stat şi pot circula pe drumurile publice
dacă îndeplinesc condiţiile pentru a fi admise în circulaţia internaţională, în
conformitate cu prevederile tratatelor internaţionale la care Romania este parte.
(2) Autovehiculele care nu îndeplinesc condiţiile
prevăzute la alin. (1) pot circula pe drumurile publice cu avizul structurilor
de resort din cadrul Ministerului Transporturilor şi ale Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative, la cererea scrisă a Ministerului
Apărării, eliberat în termen de 15 zile de la data solicitării.
(3) Dacă masa totală pe axe şi/sau dimensiunile
depăşesc limitele stabilite prin legislaţia romană, deplasarea se face pe bază de autorizaţie specială de
transport, eliberată de administratorul drumului, fără plata tarifelor
aferente, în condiţiile stabilite de acesta.
(4) Emiterea autorizaţiei prevăzute la alin. (3) se
realizează numai în baza informării de către Ministerul Apărării a
administratorului drumului cu privire la efectuarea transportului.
(5) Autovehiculele menţionate în prezentul articol vor
fi prevăzute, pe langă
numerele de înmatriculare, cu un semn distinctiv al apartenenţei statale.
Art. 16. - Dacă pentru folosirea drumurilor publice
sunt stabilite taxe, forţa armată străină poate solicita, prin intermediul
Ministerului Apărării, scutirea de la plata acestora, pe principiul
reciprocităţii.
Art. 17. - (1) Navele aparţinand forţei armate străine aflate în misiune, care folosesc porturile
romaneşti, pot beneficia,
potrivit înţelegerilor tehnice, de facilităţile acordate navelor militare romaneşti.
(2) Plata pentru serviciile şi materialele asigurate
unei nave se efectuează în condiţiile stabilite prin înţelegeri tehnice.
Art. 18. -Aeronavele aparţinand forţei armate străine pot fi scutite de la plata tarifelor,
taxelor şi redevenţelor stabilite pentru utilizarea facilităţilor aeroportuare,
în condiţiile legii.
Art. 19. - Aeronavele forţei armate străine pot folosi
în situaţie de avarie aeroporturile civile, cu permisiunea autorităţilor
militare şi civile competente.
Art. 20. - (1) Pentru circulaţia cu autovehicule de
serviciu, nave şi aeronave, încheierea asigurărilor de răspundere civilă pentru
pagube produse terţilor prin accidente este facultativă.
(2) In cazul producerii unor daune, solicitarea
pretenţiilor se va efectua, în lipsa asigurărilor prevăzute la alin. (1), în
conformitate cu prevederile secţiunii a 10-a din prezentul capitol.
Art. 21. - Documentele emise de către autorităţile
competente ale părţii trimiţătoare care permit deţinătorilor să conducă
vehicule, nave sau aeronave sau să utilizeze echipament militar sunt
recunoscute ca valabile şi pe teritoriul Romaniei.
SECŢIUNEA a 3-a
Deplasarea
Art. 22. - (1) Structurile specializate din cadrul
Ministerului Apărării sunt abilitate să planifice, să coordoneze, să controleze
şi să monitorizeze deplasările de trupe, echipamente militare şi materiale
aparţinand forţelor armate
străine, pe căile de comunicaţie feroviare, rutiere, aeriene şi navale, în
condiţiile prevăzute de lege.
(2) Ministerul Apărării comunică autorităţilor
competente, instituţiilor şi operatorilor economici interesaţi cererile forţei
armate străine privind deplasarea şi operarea autovehiculelor, navelor,
aeronavelor şi echipamentelor militare şi asigură aranjamentele necesare.
(3) Detaliile deplasării forţei armatei străine pe
teritoriul Romaniei, inclusiv
traseele care vor fi urmate, precum şi serviciile şi/sau echipamentele
solicitate şi puse la dispoziţie vor fi stabilite prin înţelegeri tehnice
încheiate anterior executării deplasării.
(4) Documentele şi termenele în care partea
trimiţătoare sau autorităţile militare ale forţei armate străine pot solicita
autorizarea şi sprijinul pentru efectuarea deplasării se stabilesc prin ordin
al ministrului apărării.
(5) Ministerul Apărării asigură executarea pazei
şi/sau a însoţirii pe teritoriul Romaniei a
transporturilor de produse militare.
SECŢIUNEA a 4-a
Armament,
echipamente şi tehnică de luptă
Art. 23. - Membrii forţei pot deţine şi purta armamentul
şi muniţia necesare îndeplinirii misiunilor, dacă sunt autorizaţi prin ordinul
primit, potrivit prevederilor stabilite prin reglementările specifice ale
statului trimiţător, cu respectarea legislaţiei romane şi a înţelegerilor tehnice încheiate.
Art. 24. - (1) Condiţiile şi termenele în care partea
trimiţătoare trebuie să trimită, înaintea sosirii pe teritoriul Romaniei, listele cu armament şi tehnică de
luptă se stabilesc prin ordin al ministrului apărării.
(2) Operaţiunile de export, punere în liberă
circulaţie, admitere temporară, tranzitul şi transbordările de produse militare
care intră în compunerea forţelor armate străine ale statelor care nu sunt
membre NATO se execută pe baza aprobării autorităţilor publice abilitate
potrivit legii, cu permis pentru operaţiuni necomerciale, de tranzit şi de
transbordare eliberat de autorităţile competente.
(3) Operaţiunile de scoatere sau introducere, în regim
definitiv ori temporar, tranzitul şi transbordările de produse militare care
intră în compunerea forţelor armate străine ale statelor membre NATO se
exceptează de la prevederile legislaţiei romane referitoare la regimul de control al exporturilor, importurilor
şi altor operaţiuni cu produse militare.
SECŢIUNEA a 5-a
Comunicaţii
Art. 25. - (1) Solicitările în domeniul comunicaţiilor
ale forţelor armate străine care acţionează pe teritoriul Romaniei sunt soluţionate pe baza legislaţiei
în vigoare, aplicabile armatei Romaniei.
(2) Forţa armată străină poate utiliza pe teritoriul
Romaniei, în condiţiile legii,
mijloacele şi instalaţiile proprii de comunicaţii, precum şi spectrul
radioelectronic, pe baza aprobărilor autorităţii competente romane, solicitate prin Ministerul Apărării.
(3) Forţa armată străină poate solicita, prin Ministerul
Apărării, acces la serviciile publice de poştă şi telecomunicaţii, la aceleaşi
tarife aplicate Ministerului Apărării.
(4) Alocarea benzilor de frecvenţe, precum şi
asignarea efectivă a frecvenţelor necesare se fac din spectrul radioelectronic
cu statut guvernamental alocat pentru apărare naţională, aşa cum este prevăzut
în Tabelul naţional de atribuire a benzilor de frecvenţe în vigoare. Alocarea
unor benzi de frecvenţe, precum şi asignarea efectivă a unor frecvenţe, în
afara spectrului radioelectronic menţionat se fac prin intermediul organelor
competente din Ministerul Apărării, în conformitate cu legislaţia romană privind procedura de licenţiere a
utilizării frecvenţelor, precum şi a tarifarii
acestora.
SECŢIUNEA a 6-a
Asistenţa medicală şi de sănătate publică
Art. 26. - La intrarea pe teritoriul Romaniei, autorităţile romane, după o notificare prealabilă, solicită părţii trimiţătoare un
document medical, emis de autorităţile medicale ale părţii trimiţătoare, prin
care să se confirme că membrii forţei armate străine nu suferă de boli
transmisibile şi nu vin din zone cu focare epidemice în evoluţie.
Art. 27. - (1) Ministerul Apărării, prin reţeaua
sanitară proprie, are obligaţia să supravegheze şi să controleze bolile
transmisibile depistate de unităţile proprii.
(2) Structurile din reţeaua sanitară proprie
Ministerului Apărării vor comunica direcţiilor de sănătate publică judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti, toate evenimentele legate de bolile
transmisibile care pot constitui risc pentru sănătatea publică.
(3) Direcţiile de sănătate publică judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti, colaborează cu structurile de specialitate
ale Ministerului Apărării pentru supravegherea, controlul şi stoparea
eventualelor evenimente epidemiologice pe teritoriul de responsabilitate.
Art. 28. - (1) Serviciile medicale se acordă membrilor
forţei armate străine, conform legii, contra cost sau cu rambursarea
ulterioară, în cursul anului financiar respectiv, potrivit înţelegerilor
tehnice dintre părţi.
(2) Pentru acordarea serviciilor prevăzute la alin.
(1), autorităţile militare ale forţei armate străine pot încheia contracte
direct cu furnizorii de servicii medicale.
(3) In cazul solicitării de asistenţă medicală de
urgenţă, membrii forţei armate străine pot primi, pe bază de reciprocitate,
asistenţă necesară în unităţi medicale militare sau civile locale.
(4) Serviciile medicale de urgenţă în unităţile
medicale militare se efectuează gratuit. Plata serviciilor medicale acordate
după rezolvarea urgenţei se suportă de către partea trimiţătoare, în cursul
exerciţiului bugetar respectiv.
Art. 29. - (1) Autorităţile militare ale părţii
trimiţătoare au dreptul şi obligaţia de a dispune de corpul unui membru al forţelor sale armate decedat
în Romania, precum şi de
bunurile sale proprietate personală.
(2) In condiţii de reciprocitate, nu vor fi efectuate
autopsii asupra membrilor forţelor armate străine decedaţi în Romania fără acordul scris al autorităţilor
militare ale părţii trimiţătoare.
SECŢIUNEA a 7-a
Protecţia mediului
Art. 30. - (1) Pe timpul activităţilor desfăşurate pe
teritoriul Romaniei, membrii
forţei armate străine sunt obligaţi să respecte şi să aplice prevederile
legislaţiei romane referitoare
la protecţia mediului înconjurător.
(2) In cazul în care forţa armată străină urmează să
desfăşoare activităţi pentru care se cere aviz de mediu, acesta se obţine prin
intermediul Ministerului Apărării.
Art. 31. - Membrii forţei armate străine sunt obligaţi
să ia toate măsurile pentru evitarea unor accidente ecologice.
SECŢIUNEA a 8-a
Facilităţi oferite de către Ministerul Apărării
Art. 32. - (1) In cadrul activităţilor specifice,
Ministerul Apărării poate pune la dispoziţia forţelor armate străine, gratuit
sau contra cost, după caz, poligoane, terenuri, clădiri, tehnică, armament,
echipamente şi materiale, precum şi alte bunuri şi elemente de infrastructură
din patrimoniul propriu. Folosinţa exclusivă a acestora de către forţele armate
străine pentru o perioadă mai mare de 6 luni se face cu aprobarea Guvernului.
(2) Pentru bunurile şi serviciile prevăzute la alin.
(1) puse la dispoziţie contra cost de către Ministerul Apărării, cu excepţia
cazurilor cand prin tratate se prevede altfel, plata se efectuează în numerar şi/sau prin virament.
(3) Pentru asigurarea desfăşurării activităţilor,
forţa armată străină, pe bază de reciprocitate, poate achiziţiona bunuri şi
servicii în aceleaşi condiţii în care acestea sunt achiziţionate de Ministerul
Apărării.
(4) Selecţionarea ofertanţilor este de competenţa
autorităţilor militare ale părţii trimiţătoare.
SECŢIUNEA a 9-a
Forţa de muncă
Art. 33. - Forţa armată străină poate angaja în
serviciul său personal din randul
populaţiei civile locale, în condiţiile prevăzute de legislaţia romană privind încadrarea în muncă,
salarizarea şi securitatea socială.
SECŢIUNEA a 10-a
Daune/pretenţii
Art. 34. - (1) Statul roman
poate renunţa, în condiţii de reciprocitate, la orice pretenţii împotriva
părţii trimiţătoare pentru pagube produse asupra oricărei proprietăţi care îi
aparţine şi care se află în administrarea Ministerului Apărării, dacă paguba a
fost produsă:
a) de un membru al forţei armate străine în timpul
îndeplinirii atribuţiilor de serviciu;
b) în urma utilizării unui
vehicul, a unei nave sau aeronave care aparţine părţii trimiţătoare şi este
folosită de forţa armată străină a acesteia, cu condiţia ca vehiculul, nava sau
aeronava care a produs paguba să fie utilizată în îndeplinirea atribuţiilor de
serviciu ori ca paguba să fi fost provocată unei proprietăţi utilizate în
aceIaşi scop.
(2) Statul roman poate renunţa,
în condiţii de reciprocitate, la pretenţiile care decurg din operaţiunile de
salvare maritimă, dacă nava sau încărcătura aparţine părţii trimiţătoare şi a
fost utilizată de forţa armată străină pentru îndeplinirea atribuţiilor de
serviciu.
Art. 35. -In condiţii de reciprocitate, statul roman renunţă la orice pretenţii faţă de
partea trimiţătoare pentru rănirea sau decesul unui membru al forţelor armate romane, dacă acesta a acţionat în îndeplinirea atribuţiilor sale de
serviciu.
Art. 36. - (1) Persoanele fizice şi juridice pot
pretinde despăgubiri în urma daunelor cauzate lor de membrii forţei armate
străine.
(2) Petentul prezintă pretenţiile sale secretariatului
tehnic permanent al Comisiei, care propune ministrului apărării constituirea
unui grup pentru daune, în componenţa căruia intră specialişti din domeniile
interesate.
Art. 37. - (1) In termen de 60 de zile de la depunerea
cererii de despăgubire, grupul pentru daune analizează cererea, luand în considerare toate cauzele care au
dus la producerea daunelor, şi întocmeşte un act de constatare în care
stabileşte nivelul despăgubirilor. La lucrările grupului pentru daune participă
petentul şi pot fi invitaţi şi reprezentanţi ai forţei armate străine. Pe baza
actului de constatare, ministrul apărării ia decizia referitoare la plata
despăgubirii.
(2) In cazul prejudiciului cauzat unei persoane ca
urmare a implicării unui membru al părţii trimiţătoare într-un accident de
circulaţie, limita despăgubirilor nu poate fi mai mică decat cea stabilită prin legislaţia romană.
(3) Cu excepţia cauzelor în care tratatele prevăd
altă procedură, despăgubirea este plătită petentului de către Ministerul
Apărării, care se adresează autorităţilor militare ale părţii trimiţătoare
pentru recuperarea costurilor suportate.
(4) Cu sumele recuperate în cursul aceluiaşi an
bugetar se reconstituie plăţile de casă efectuate, iar sumele recuperate în
anii următori celui în care au fost efectuate plăţile se virează ca venit la
bugetul de stat.
(5) In cazul în care nu este de acord cu nivelul
despăgubirilor stabilite prin decizia ministrului apărării, petentul se poate
adresa instanţelor de judecată. Valoarea despăgubirii stabilită de instanţă
este obligatorie şi se va plăti în condiţiile prevăzute la alin. (3).
Art. 38. -In condiţii de reciprocitate, membrii forţei
armate străine nu vor face obiectul niciunor măsuri de executare silită a hotărarilor judecătoreşti pronunţate împotriva lor în Romania, într-o problemă decurgand din îndeplinirea îndatoririlor oficiale.
SECŢIUNEA a 11-a
Jurisdicţie
Art. 39. - (1) Pe timpul cat se
află pe teritoriul Romaniei,
membrii forţei armate străine sunt obligaţi să respecte legislaţia romană, precum şi principiile general
recunoscute ale dreptului internaţional.
(2) Membrii forţei armate străine nu pot organiza sau
finanţa pe teritoriul Romaniei
partide politice sau grupări similare acestora şi nu pot organiza sau participa
la manifestaţii ori întruniri care aduc atingere ordinii publice sau
securităţii naţionale a Romaniei.
Art. 40. - Dacă, potrivit tratatelor ratificate de
Parlamentul Romaniei,
determinarea jurisdicţiei penale depinde de stabilirea faptului că prezumtiva
infracţiune este rezultatul unei acţiuni sau a unei omisiuni în timpul
exercitării îndatoririlor oficiale, certificatul emis de autorităţile militare
ale părţii trimiţătoare va fi considerat ca o dovadă suficientă a faptei.
Art. 41. - (1) Membrilor forţei armate străine li se
aplică aceleaşi norme ca şi cetăţenilor romani, atat pentru acţiunea penală, cat şi pentru cea civilă, cu excepţiile prevăzute de prezenta lege.
(2) Competenţa de urmărire penală şi de judecată
aparţine instanţelor de judecată civile romane şi parchetelor de pe langă acestea, potrivit legii.
Art. 42. - Pentru faptele care constituie contravenţii
şi care nu atrag competenţa de jurisdicţie a autorităţilor militare ale
statului trimiţător membrii forţei armate străine răspund în aceleaşi condiţii
ca şi cetăţenii romani.
Art. 43. - (1) In situaţiile în care tratatele la care
Romania este parte prevăd
posibilitatea renunţării la jurisdicţie, renunţarea la exercitarea jurisdicţiei
într-un anumit caz, ca urmare a cererii formulate în acest sens de către
autorităţile militare competente ale statului trimiţător, se face de către
procurorul general al Parchetului de pe langă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, prin ordonanţă motivată.
(2) Renunţarea la jurisdicţie nu poate interveni pentru
infracţiunile săvarşite
împotriva cetăţenilor romani
sau a celor care au reşedinţa obişnuită pe teritoriul Romaniei, care au avut ca urmare moartea
victimei, ori pentru alte infracţiuni săvarşite împotriva persoane^ de o gravitate deosebită.
Art. 44. - (1) In cazul infracţiunilor săvarşite de către membrii forţei armate
străine, urmărirea penală se desfăşoară de către procuror.
(2) Documentele ce urmează a fi folosite la
soluţionarea cauzelor de către autorităţile judiciare ale statului trimiţător
vor fi transmise Parchetului de pe langă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, pentru a fi comunicate
organelor de cercetare penală ale statului trimiţător.
Art. 45. - (1) Un membru al forţei armate străine poate
fi reţinut, conform procedurii de drept comun, cel mult 24 de ore, cu
notificarea imediată a autorităţii militare a părţii trimiţătoare.
(2) Dacă autoritatea militară a statului trimiţător nu
solicită, motivat temeinic, în termen de 24 de ore de la notificare, preluarea
în custodie a persoanei respective, instanţa poate dispune, faţă de membrul
forţei armate al statului trimiţător, luarea măsurii arestării preventive.
Dispoziţiile Codului de procedură penală privind luarea, prelungirea, revocarea
şi încetarea măsurii arestării preventive se aplică în mod corespunzător.
(3) Dacă autoritatea militară a statului trimiţător a
primit notificarea prevăzută la alin. (1), iar împotriva membrului forţei
armate a statului respectiv nu s-a luat măsura arestării preventive, aceasta
are obligaţia de a asigura menţinerea în custodie a persoanei respective şi
prezentarea acesteia în faţa autorităţilor judiciare romane, pană la soluţionarea definitivă a
cauzei.
Art. 46. - (1) Autorităţile militare ale statului
trimiţător au obligaţia să notifice Ministerului Justiţiei, în termen de 24 de
ore de la data săvarşirii,
orice faptă care întruneşte elementele constitutive ale unei infracţiuni săvarşite de către un membru al forţelor
armate proprii, indiferent dacă fapta a fost comisă în interiorul ori în afara
facilităţilor ori a zonelor stabilite.
(2) Ministerul Justiţiei
încunoştinţează de îndată Parchetul de pe langă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în vederea luării
măsurilor care se impun potrivit legii.
(3) Dispoziţiile alin. (1) şi (2) se aplică chiar dacă
organele de urmărire penală s-au sesizat din oficiu ori au fost sesizate pe
altă cale.
Art. 47. -In cazul în care o infracţiune este comisă de
mai mulţi membri ai forţei armate străine împreună cu cetăţeni romani, procurorul va putea dispune şi
disjungerea cauzei, astfel încat urmărirea penală şi judecata să se facă separat, de către
autorităţile statului trimiţător şi, respectiv, de autorităţile judiciare romane.
Art. 48. - Autorităţile militare ale părţii
trimiţătoare şi autorităţile judiciare romane îşi acordă sprijin reciproc pentru efectuarea investigaţiilor,
strangerea probelor, inclusiv
în sechestrarea şi, atunci cand
este cazul, predarea obiectelor ce au legătură cu infracţiunea.
Art. 49. - După rămanerea definitivă a unei sentinţe prin care se dispune o pedeapsă
privativă de libertate, autorităţile competente ale statului trimiţător,
condamnatul sau familia acestuia pot solicita transferul executării pedepsei în
ţara de origine, cu respectarea condiţiilor prevăzute de legea romană.
Art. 50. - Organele de urmărire penală sau instanţele
de judecată pot solicita informaţii ori opinii Comisiei, menite să clarifice
circumstanţele de fapt în care s-au comis faptele de către membrii forţelor
armate străine sau alte aspecte de natură să contribuie la soluţionarea cauzei.
SECŢIUNEA a 12-a
Securitate
Art. 51. - (1) Autorităţile competente romane vor manifesta diligenta necesară pentru
a se asigura că securitatea forţei armate străine nu este ameninţată de nicio
persoană sau grup de persoane care încearcă să pătrundă în zona de dislocare
ori care tulbură ordinea şi liniştea publică în imediata apropriere a acesteia.
(2) In vederea asigurării securităţii forţei armate
străine, Ministerul Apărării, în colaborare cu autorităţile competente, poate
lua măsuri de delimitare şi protecţie, cu mijloace specifice, a zonelor de dispunere.
Art. 52. - Ministerul Apărării pune la dispoziţie
autorităţilor competente date referitoare la forţa armată străină, pentru ca
acestea să poată lua măsurile necesare de protecţie, atat pe timpul deplasării, cat şi în zona de dislocare a forţei armate străine.
Art. 53. - (1) Forţa armată străină, în baza
reglementărilor şi înţelegerilor tehnice încheiate, îşi poate lua, în cadrul
perimetrelor proprii, măsuri pentru paza bunurilor şi menţinerea ordinii şi
siguranţei.
(2) In afara perimetrelor,
asigurarea pazei şi securităţii se realizează numai împreună cu organele
specializate din sistemul apărării, ordinii publice şi securităţii naţionale.
(3) Solicitările părţii trimiţătoare privind
securitatea circulaţiei, protecţia personalului, tehnicii militare,
echipamentului, proprietăţii, precum şi a documentelor şi informaţiilor fac
obiectul unor înţelegeri tehnice cu autorităţile romane
competente.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 54. - (1) Ministerul Apărării prevede în bugetul
propriu fondurile necesare pentru punerea în aplicare a
prevederilor prezentei legi.
(2) Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin prin
prezenta lege, Ministerul Apărării şi celelalte autorităţi publice pot încheia
protocoale de cooperare.
Art. 55. - La data intrării în
vigoare a prezentei legi, se abrogă art. 5 din Legea apărării naţionale a Romaniei nr. 45/1994, publicată în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 172 din 7 iulie 1994, cu modificările ulterioare, şi Legea nr.
61/2000 pentru aplicarea Acordului dintre statele părţi la Tratatul
Atlanticului de Nord şi celelalte state participante la Parteneriatul pentru
Pace cu privire la statutul forţelor lor, încheiat la Bruxelles la 19 iunie
1995, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 185 din 28 aprilie 2000.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor
art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia Romaniei, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU