LEGE
Nr. 298 din 28 iunie 2004
pentru modificarea si completarea Legii nr. 192/2001 privind fondul piscicol,
pescuitul si acvacultura
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 593 din 1 iulie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Legea nr. 192/2001 privind fondul piscicol, pescuitul si acvacultura,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 627 din 2
septembrie 2003, cu completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa
cum urmeaza:
1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
(1) Prezenta lege reglementeaza conservarea, administrarea si exploatarea
resurselor acvatice vii, activitatea de acvacultura, precum si procesarea si
comercializarea produselor obtinute din pescuit si acvacultura, cand aceste
activitati se realizeaza:
a) pe teritoriul Romaniei;
b) in apele maritime romanesti, de catre nave care arboreaza pavilion roman
sau nave care arboreaza pavilionul altor state;
c) in apele nationale ale altor state sau in marea libera, de catre nave
care arboreaza pavilion roman.
(2) Prezenta lege stabileste masurile privind:
a) organizarea si administrarea sectorului pescaresc;
b) conservarea si exploatarea resurselor acvatice vii;
c) politica structurala si administrarea capacitatii flotei de pescuit;
d) acvacultura;
e) organizarea pietei produselor pescaresti;
f) cercetarea stiintifica in domeniul pescaresc;
g) controlul si respectarea reglementarilor;
h) relatiile internationale;
i) raspunderi si sanctiuni.
(3) Prezenta lege reprezinta cadrul general de reglementare, pe baza caruia
se emite legislatia secundara pentru sectorul pescaresc."
2. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
Obiectivele prezentei legi sunt:
a) urmarirea unei exploatari echilibrate si responsabile a resurselor
acvatice vii din bazinele naturale, favorizand dezvoltarea durabila si
adoptarea masurilor necesare pentru a proteja, conserva si regenera aceste
resurse si ecosistemele acvatice;
b) protejarea resurselor acvatice vii, care se gasesc in zone protejate, in
conformitate cu reglementarile specifice in acest domeniu;
c) dezvoltarea activitatii de acvacultura;
d) promovarea formarii profesionale a personalului din domeniul pescaresc;
e) stimularea asocierii;
f) stimularea consumului produselor pescaresti, in special al celor
excedentare si/sau subexploatate;
g) stimularea comertului responsabil, care sa contribuie la conservarea
resurselor acvatice vii;
h) imbunatatirea calitatii produselor pescaresti, transparenta pietei si
informarea consumatorului;
i) stimularea cercetarii stiintifice in domeniul pescaresc."
3. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
In sensul prezentei legi, sunt considerate:
1. Bazine piscicole naturale:
a) Dunarea teritoriala, Delta si lunca inundabila a Dunarii;
b) complexul lagunar Razelm-Sinoe si lacurile litorale;
c) paraiele si raurile de munte, colinare, de ses si zonele lor inundabile;
d) baltile si lacurile naturale;
e) lacurile de acumulare, cu zonele lor inundabile la viituri, in care se
practica pescuitul;
f) reteaua de canale magistrale din sistemele hidroameliorative, de
navigatie si hidroenergetice;
g) limita apelor teritoriale si zona economica exclusiva a Marii Negre;
2. Bazine piscicole amenajate:
a) helesteiele;
b) iazurile cu zonele lor inundabile;
c) pastravariile;
d) vivierele flotabile;
e) statiile de reproducere artificiala;
f) instalatiile pentru cresterea superintensiva;
g) lacurile de acumulare in care se practica acvacultura."
4. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
In sensul prezentei legi, termenii utilizati se definesc dupa cum urmeaza:
a) acvacultura - ansamblu de procedee si tehnici avand ca scop reproducerea
si/sau cresterea pestilor si a altor vietuitoare acvatice;
b) administrator - persoana juridica de interes public, careia statul ii
incredinteaza administrarea fondului piscicol natural;
c) amenajare piscicola - unitate de baza a acvaculturii, reprezentata de
helesteu, iaz, viviera flotabila, statie de reproducere artificiala sau alte
instalatii destinate acvaculturii;
d) ape continentale - apele situate pe teritoriul Romaniei, cu exceptia
apelor maritime interioare si a marii teritoriale;
e) ape maritime romanesti - apele maritime in care Romania isi exercita
drepturi suverane si jurisdictia, in conformitate cu dispozitiile legislatiei
nationale si prevederile acordurilor si conventiilor internationale la care
Romania este parte;
f) captura totala admisibila (TAC) - cantitatea de peste sau alte
vietuitoare acvatice, apartinand unei anumite specii sau grup de specii,
exprimata in kilograme sau in numar de exemplare, care se poate obtine anual
din resursele acvatice vii, fara a afecta capacitatea de regenerare naturala;
g) capturi - cantitatea de peste sau alte vietuitoare acvatice pescuite sau
recoltate din apele maritime sau continentale, exprimata in kilograme sau in
numar de exemplare;
h) cota - parte din captura totala admisibila din fiecare specie sau grup
de specii, ce se stabileste anual persoanelor fizice sau juridice autorizate sa
desfasoare activitati comerciale de pescuit;
i) efectiv piscicol - totalitatea populatiilor de pesti, scoici, broaste si
alte vietuitoare acvatice, existente in bazinele piscicole amenajate;
j) efort de pescuit - produsul capacitatii si al activitatii unei
nave/ambarcatiuni pescaresti; cand este vorba de un grup de nave/ambarcatiuni,
suma tuturor eforturilor de pescuit ale tuturor navelor/ambarcatiunilor ce
apartin acelui grup;
k) exploatare durabila - exploatarea resurselor acvatice vii, prin metode
si procedee adecvate de pescuit, la un nivel care sa nu aiba consecinte
negative pe termen lung asupra biodiversitatii ecosistemelor marine si
continentale;
l) fisierul navelor si ambarcatiunilor de pescuit - registru in care sunt
inregistrate toate navele si ambarcatiunile de pescuit, pe categorii,
dimensiuni, putere a motorului, tipuri de activitati si tehnologii de pescuit,
zone de pescuit, proprietari;
m) inspector piscicol - persoana fizica care desfasoara activitati de
inspectie si control, pentru constatarea respectarii reglementarilor in
domeniul pescuitului si acvaculturii;
n) jurnal de pescuit - registru la bordul navelor/ambarcatiunilor de
pescuit, in care sunt inregistrate zilnic datele privind efortul de pescuit si
capturile realizate, cu clasificarea lor corespunzatoare pe specii;
o) nava auxiliara de pescuit - orice nava sau ambarcatiune, care nu este
implicata direct in activitatea de pescuit, dar deserveste navele de pescuit,
instalatiile de acvacultura sau instalatiile de pescuit pasiv;
p) nava de inspectie piscicola - nava neangajata in activitatea de pescuit,
care este destinata controlului si supravegherii activitatii de pescuit;
q) nava de pescuit - orice nava sau ambarcatiune echipata pentru
exploatarea comerciala a resurselor acvatice vii;
r) pescar profesionist - persoana atestata, conform legii, sa exercite
pescuitul in scop comercial;
s) pescar sportiv - persoana fizica care practica pescuitul
recreativ/sportiv in baza unui permis;
t) pescarie - ansamblu de activitati care privesc pescuitul, acvacultura,
procesarea si comercializarea pestelui; acest termen poate defini si un segment
al acestui ansamblu pentru o specie sau grup de specii;
u) pescuitul ilegal - practicarea pescuitului fara respectarea reglementarilor
in domeniul pescuitului;
v) pescuitul marin - activitatea de pescuit in apele maritime, care implica
un ansamblu de masuri pentru protejarea, conservarea si regenerarea resurselor
acvatice vii;
w) piscicultor - persoana fizica atestata sa exercite lucrari in cadrul
fermelor de acvacultura;
x) posibilitate de pescuit - dreptul legal cuantificat de pescuit, exprimat
in capturi sau in efort de pescuit;
y) resurse acvatice vii - speciile de peste si alte vietuitoare acvatice
marine si continentale, disponibile si accesibile;
z) unelte de pescuit - sculele, uneltele si echipamentele utilizate in
pescuitul marin si in apele continentale."
5. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
Resursele acvatice vii din bazinele piscicole naturale sunt de interes
national sau local."
6. Articolul 6 se abroga.
7. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
(1) Strategia in domeniul protectiei resurselor acvatice vii si pescuitului
din bazinele piscicole naturale, precum si din bazinele piscicole amenajate, a
acvaculturii si valorificarii productiei, indiferent de forma de proprietate
sau de administrare, se realizeaza de autoritatea publica centrala care
raspunde de pescuit si acvacultura.
(2) Anual, autoritatea publica centrala care raspunde de pescuit si
acvacultura, va sprijini din bugetul propriu realizarea obiectivelor si
actiunilor prevazute in strategie."
8. Alineatul (5) al articolului 9 va avea urmatorul cuprins:
"(5) Compania Nationala de Administrare a Fondului Piscicol este
condusa de un consiliu de administratie format din 5 membri, numit prin ordin
al ministrului autoritatii publice centrale care raspunde de pescuit si
acvacultura; unul dintre membri este desemnat sa indeplineasca functia de presedinte.
In consiliul de administratie este numit si un reprezentant al Ministerului
Finantelor Publice."
9. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
(1) Veniturile Companiei Nationale de Administrare a Fondului Piscicol se
constituie din:
a) valoarea redeventei obtinute din concesionarea resurselor acvatice vii
administrate;
b) venituri provenite din activitati proprii;
c) tarife.
(2) Veniturile prevazute la alin. (1) lit. b) raman la dispozitia Companiei
Nationale de Administrare a Fondului Piscicol, avand urmatoarele destinatii:
a) finantarea programelor de populare si repopulare;
b) finantarea activitatii de cercetare;
c) dezvoltarea activitatii proprii de acvacultura;
d) finantarea construirii infrastructurii necesare pescuitului.
(3) Compania Nationala de Administrare a Fondului Piscicol poate beneficia
de credite cu dobanda preferentiala si facilitati in domeniul impozitelor si
taxelor, in conditiile legii.
(4) Bugetul de venituri si cheltuieli al Companiei Nationale de
Administrare a Fondului Piscicol se aproba prin hotarare a Guvernului."
10. Alineatul (1) al articolului 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
(1) Reglementarile specifice privind concesionarea resurselor acvatice vii
din bazinele piscicole naturale, precum si conditiile si criteriile de
participare la licitatiile organizate in vederea concesionarii se stabilesc de
catre autoritatea publica centrala care raspunde de pescuit si
acvacultura."
11. Titlul capitolului II din titlul II va avea urmatorul cuprins:
"Dreptul de pescuit, licentierea si autorizarea pescuitului"
12. La titlul II, dupa titlul capitolului II se introduc articolele 12^1 si
12^2 cu urmatorul cuprins:
"Art. 12^1
Accesul la resursele acvatice vii este reglementat prin acte normative
emise de autoritatea publica centrala care raspunde de pescuit si acvacultura,
cu scopul de a asigura protectia, refacerea si conservarea acestora, in
conformitate cu prezenta lege si cu practica internationala in domeniu.
Art. 12^2
(1) Pentru refacerea si conservarea resurselor acvatice vii, autoritatea
publica centrala care raspunde de pescuit si acvacultura stabileste masuri de
reglementare a efortului de pescuit si/sau stabilirea cotei alocate.
(2) Reglementarea efortului de pescuit se face prin:
a) limitarea numarului navelor/ambarcatiunilor de pescuit, in functie de
caracteristicile acestora, in cadrul efortului de pescuit din ansamblul flotei
dintr-o pescarie;
b) limitarea timpului activitatii pescuitului;
c) numarul de unelte utilizate la pescuit;
d) oprirea pescuitului.
(3) Stabilirea cotei se face prin limitarea volumului capturilor pentru o
anumita specie sau grupuri de specii pe zone de pescuit, perioade de timp, metode
de pescuit, nave/ambarcatiuni sau grupuri de nave/ambarcatiuni, sau in baza
altor criterii stabilite ulterior de autoritatea publica centrala care raspunde
de pescuit si acvacultura."
13. Alineatul (1) al articolului 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
(1) Dreptul de pescuit in bazinele piscicole naturale apartine statului si
se atribuie de catre administratorii resurselor acvatice vii, in conformitate
cu prevederile prezentei legi."
14. Dupa articolul 13 se introduc articolele 13^1 si 13^2 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 13^1
(1) Licenta de pescuit este un document netransmisibil, emis de autoritatea
publica centrala care raspunde de pescuit si acvacultura, pe baza datelor
inregistrate in fisierul navelor si ambarcatiunilor de pescuit, care va
cuprinde date privind proprietarul sau, dupa caz, administratorul
navei/ambarcatiunii, caracteristicile tehnice ale acesteia, zona de pescuit,
metodele, uneltele si echipamentele de pescuit prevazute la bord, precum si
perioada de valabilitate.
(2) In cazul transmiterii proprietatii navei/ambarcatiunii, noul proprietar
va comunica schimbarea autoritatii publice centrale care raspunde de pescuit si
acvacultura, in vederea eliberarii unei noi licente de pescuit.
(3) Neutilizarea licentei de pescuit, fara o cauza justificata, in timpul
perioadei sale de valabilitate, va fi considerata ca o renuntare a titularului
la activitatea de pescuit, procedandu-se la excluderea definitiva a
navei/ambarcatiunii din fisier.
(4) Navele si ambarcatiunile de pescuit au obligatia de a avea la bord
licenta de pescuit.
Art. 13^2
(1) Autorizatia de pescuit eliberata de administratorii resurselor acvatice
vii va contine date referitoare la titularul acesteia, numarul licentei de
pescuit a navei/ambarcatiunii, perioada de valabilitate, zona de pescuit,
modalitatea de pescuit si cota alocata pe specii.
(2) Un ansamblu de nave/ambarcatiuni cu aceleasi caracteristici, si care
activeaza in aceeasi zona de pescuit, va putea primi o autorizatie colectiva de
pescuit.
(3) Autorizatia de pescuit se va elibera si in cazul exercitarii
activitatii de pescuit in ape ce nu apartin jurisdictiei sau suveranitatii
romane.
(4) In termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi,
autoritatea publica centrala care raspunde de pescuit si acvacultura va stabili
modelul autorizatiilor de pescuit."
15. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
Accesul la resursele acvatice vii, in vederea practicarii pescuitului in
scop comercial, se atribuie de catre administratorii statului, astfel:
a) prin concesionare, pe baza de licitatie publica, societatilor
comerciale, asociatiilor de pescari si altor forme de asociere; detinatorii de
active si cei care au contracte in derulare au drept de preemtiune la
concesionare;
b) alte modalitati stabilite prin reglementari specifice de catre
autoritatea publica centrala care raspunde de pescuit si acvacultura."
16. Articolul 17 se abroga.
17. Dupa articolul 19 se introduce articolul 19^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 19^1
Autoritatea publica centrala care raspunde de pescuit si acvacultura
conditioneaza exercitarea pescuitului speciilor protejate, in baza unor
reglementari specifice."
18. Articolul 20 se abroga.
19. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
(1) Prin pescuit in scop recreativ/sportiv, se intelege pescuitul efectuat
cu undita si cu lanseta, in scop de agrement/performanta, in conditiile
stabilite de autoritatea publica centrala care raspunde de pescuit si
acvacultura, pe baza unui permis nominal.
(2) Permisul de pescuit recreativ/sportiv nominal se elibereaza de
asociatiile de pescari sportivi, legal constituite, in baza unui test aprobat
de autoritatea publica centrala care raspunde de pescuit si acvacultura.
(3) Pescuitul recreativ/sportiv se poate exercita si in amenajari piscicole
si in lacuri de acumulare in care se practica acvacultura, in conditiile si pe
baza Regulamentului de pescuit recreativ/sportiv, intocmit de catre administratorii
acestora."
20. Articolele 23 - 25 se abroga.
21. La titlul III, dupa titlul capitolului I se introduc articolele 26^1 si
26^2 cu urmatorul cuprins:
"Art. 26^1
Acvacultura, astfel cum este definita la art. 4 lit. a), se poate practica
in amenajari sau instalatii special destinate cresterii pestilor sau altor
vietuitoare acvatice, precum si in lacurile de acumulare nominalizate de
autoritatea publica centrala care raspunde de pescuit si acvacultura, in baza
studiilor efectuate de institutiile de cercetare de profil.
Art. 26^2
(1) Politica de baza pentru dezvoltarea acvaculturii se realizeaza prin:
a) masuri pentru adaptarea productiei la cerintele pietei;
b) masuri pentru imbunatatirea sistemului de comercializare si informarea
consumatorilor;
c) instruirea producatorilor din acvacultura;
d) masuri pentru siguranta produselor din acvacultura si asigurarea
sanatatii populatiei;
e) masuri de asigurare a productiei din acvacultura, pentru cazuri de forta
majora;
f) masuri pentru asigurarea sanatatii si bunastarii vietuitoarelor
acvatice;
g) masuri pentru protectia mediului;
h) dezvoltarea cercetarii."
22. Articolul 28 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 28
Concesionarea resurselor acvatice vii din proprietatea publica sau privata
a statului se face de catre Compania Nationala de Administrare a Fondului
Piscicol."
23. Articolul 29 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 29
(1) Folosirea amenajarilor piscicole pentru realizarea productiei de peste
si alte vietuitoare acvatice este obligatorie pentru toti utilizatorii.
(2) Schimbarea destinatiei sau dezafectarea amenajarilor piscicole se
aproba de autoritatea publica centrala care raspunde de pescuit si acvacultura,
in baza avizului de mediu."
24. Articolul 30 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 30
(1) Autorizarea agentilor economici care desfasoara activitate de
acvacultura se face conform prezentei legi de catre autoritatea publica
centrala care raspunde de pescuit si acvacultura.
(2) In cadrul autoritatii publice centrale care raspunde de pescuit si
acvacultura se infiinteaza Registrul unitatilor de productie din acvacultura,
cu caracter administrativ, care va cuprinde toate unitatile si instalatiile
folosite pentru activitatea de acvacultura. In registru se vor mentiona date
privind proprietarul sau administratorul unitatii, date tehnice de constructie
si functionare, precum si speciile cultivate.
(3) Unitatile de productie incluse in Registrul unitatilor de productie din
acvacultura vor primi licenta de acvacultura pentru o perioada determinata,
eliberata de autoritatea publica centrala care raspunde de pescuit si
acvacultura.
(4) Orice modificare privind schimbarea proprietarului sau
administratorului, precum si modificarile privind capacitatea de productie si
speciile cultivate, trebuie comunicata autoritatii publice centrale care
raspunde de pescuit si acvacultura, in vederea reactualizarii registrului si
eliberarii unei noi licente de acvacultura, dupa caz.
(5) Autoritatea publica centrala care raspunde de pescuit si acvacultura
stabileste, in termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a prezentei legi,
modul de operare in Registrul unitatilor de productie din acvacultura,
criteriile si conditiile de acordare a licentei de acvacultura, precum si
perioada de valabilitate a acesteia."
25. Articolele 31 si 32 se abroga.
26. Dupa articolul 35 se introduce articolul 35^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 35^1
Introducerea in cultura a speciilor de pesti sau alte vietuitoare acvatice
noi, provenite din import, se face cu avizul prealabil al autoritatii publice
centrale care raspunde de pescuit si acvacultura."
27. Dupa articolul 37 se introduce articolul 37^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 37^1
(1) Pentru a se asigura de respectarea legislatiei in domeniul pescuitului,
acvaculturii, comercializarii produselor pescaresti si al altor activitati
conexe, autoritatea publica centrala care raspunde de pescuit si acvacultura
organizeaza activitati permanente de control, prin Inspectia Piscicola.
(2) Activitatea de control se desfasoara de catre inspectorii piscicoli,
care au acces la toate navele/ambarcatiunile de pescuit, uneltele si
instalatiile de pescuit, fermele si instalatiile de acvacultura, constructiile
anexe, mijloacele de transport, unitatile de procesare si/sau comercializare,
registre si documente, si care intocmesc un proces-verbal de
constatare/sanctionare, in care se descriu circumstantele si rezultatul
actiunilor lor.
(3) Persoanele supuse controlului au obligatia sa puna la dispozitia
inspectorului piscicol toate mijloacele necesare pentru indeplinirea functiei
de inspectie."
28. Dupa articolul 38 se introduce articolul 38^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 38^1
Unitatile Politiei, ale Politiei de frontiera si ale Autoritatii Navale
Romane, in conformitate cu atributiile ce le revin, au obligatia de a
participa, la solicitarea Inspectiei Piscicole, la actiunile de control privind
aplicarea si respectarea prevederilor prezentei legi."
29. Dupa titlul IV - "Inspectia Piscicola" se introduc titlurile
IV^1 - IV^4 cu urmatorul cuprins:
"TITLUL IV^1
Organizarea pietei produselor pescaresti
Art. 38^2
Autoritatea publica centrala care raspunde de pescuit si acvacultura
stabileste masuri privind comercializarea si procesarea produselor obtinute din
pescuit si din acvacultura, in special pentru:
a) respectarea standardelor de calitate a produselor pescaresti pe toata
durata procesului de comercializare, pentru a asigura transparenta pe piata si
pentru a face posibila informarea corespunzatoare a consumatorilor, in special
in ceea ce priveste natura produsului;
b) elaborarea de norme tehnice, in conformitate cu reglementarile pentru
conservarea si protectia resurselor acvatice vii, care sa garanteze
desfasurarea optima a procesului de comercializare a produselor rezultate din
pescuit si acvacultura;
c) incurajarea si sprijinirea procesarii produselor;
d) imbunatatirea calitatii si promovarea acestor produse.
Art. 38^3
(1) Pe parcursul intregului proces de comercializare, produsele trebuie sa
fie identificate corect si sa indeplineasca normele privind comercializarea,
stabilite de autoritatea publica centrala care raspunde de pescuit si
acvacultura.
(2) Normele privind comercializarea produselor pescaresti se refera, in
principal, la prospetime, calibraj, denumirea speciei, originea produsului,
prezentare si etichetare.
Art. 38^4
(1) In sensul prezentei legi, prin prima vanzare se intelege acea vanzare
care se realizeaza pentru prima data si care stabileste pretul produsului prin
document.
(2) Prima vanzare a produselor proaspete, refrigerate si/sau congelate
realizate din pescuit se face in locurile stabilite si autorizate de catre
autoritatea publica centrala care raspunde de pescuit si acvacultura.
Art. 38^5
Produsele proaspete, refrigerate si/sau congelate realizate din pescuit,
care constituie obiectul primei vanzari intr-un loc situat in afara portului de
debarcare si care trebuie sa fie transportate inainte de a se produce prima
vanzare sunt insotite, pana la locul primei vanzari, de documente stabilite de
autoritatea publica centrala care raspunde de pescuit si acvacultura.
Art. 38^6
Este interzisa comercializarea produselor obtinute din pescuit si
acvacultura, de orice origine sau provenienta, a caror marime sau greutate este
mai mica decat cea prevazuta in reglementari, sau al caror mod de obtinere nu
este in conformitate cu normele stabilite de catre autoritatea publica centrala
care raspunde de pescuit si acvacultura sau contravin normelor
sanitar-veterinare.
TITLUL IV^2
Politica structurala si administrarea capacitatilor de productie
Art. 38^7
Politica organizarii sectorului de pescuit se realizeaza prin:
a) masuri destinate perfectionarii personalului care activeaza in sector;
b) masuri de sprijinire a organizatiilor de producatori si a altor forme
asociative;
c) masuri pentru constructia, modernizarea si reconversia navelor de
pescuit, cu scopul obtinerii unei flote de pescuit moderne, competitive, cu
conditii corespunzatoare de munca la bord si de imbunatatire a calitatii
produselor, adaptata la actualele zone de pescuit, precum si la exploatarea
altora noi, capabile sa garanteze eficienta activitatii;
d) masuri de adaptare a capacitatii flotei la starea resurselor acvatice
vii;
e) masuri de stabilire a porturilor de inmatriculare, precum si schimbarea
acestora;
f) masuri de reglementare a descarcarii si a primei vanzari a produselor
pescaresti, independent de originea acestora;
g) masuri pentru stabilirea structurii productiei, in functie de cerintele
pietei.
Art. 38^8
Persoanele fizice sau juridice, care detin capacitati de productie pentru
practicarea pescuitului in scop comercial sau acvaculturii, se pot constitui,
la libera lor initiativa, in organizatii de producatori, cu scopul practicarii
unui pescuit responsabil si imbunatatirii conditiilor de vanzare a produselor
realizate de membrii acestora.
Art. 38^9
Membrii organizatiilor trebuie sa vanda produsul sau produsele pentru care
s-au asociat prin intermediul organizatiilor si sa aplice normele adoptate de
organizatie, in scopul imbunatatirii calitatii produselor, adaptarii volumului
ofertei la cerintele pietei si imbunatatirii procesului de comercializare.
Art. 38^10
(1) Autoritatea publica centrala care raspunde de pescuit si acvacultura
stabileste criteriile de recunoastere oficiala a organizatiilor de producatori
din sectorul pescaresc.
(2) Activitatea economica desfasurata in zonele geografice in care
organizatiile s-au constituit va reprezenta criteriul esential de recunoastere.
Art. 38^11
(1) Recunoasterea oficiala a organizatiilor de producatori, a
reprezentativitatii lor si a caracterului exclusiv al unei zone revine
autoritatii publice centrale care raspunde de pescuit si acvacultura.
(2) Autoritatea publica centrala care raspunde de pescuit si acvacultura va
putea retrage recunoasterea organizatiilor de producatori din competenta sa in
momentul in care acestea nu mai indeplinesc cerintele care au determinat
recunoasterea lor sau cand nu mai indeplinesc criteriile cu privire la
functionarea lor.
Art. 38^12
Construirea, modernizarea si reconversia navelor de pescuit se realizeaza
in cadrul programelor desfasurate de autoritatea publica centrala care raspunde
de pescuit si acvacultura, pentru adaptarea efortului de pescuit la situatia
resurselor acvatice vii existente in zonele de pescuit si tinand cont de
obligatiile internationale asumate.
Art. 38^13
(1) Autorizarea construirii navelor/ambarcatiunilor de pescuit este
acordata de autoritatea publica centrala care raspunde de pescuit si
acvacultura, astfel incat navele/ambarcatiunile ce se construiesc sa substituie
una sau mai multe nave eliminate din fisierul navelor si ambarcatiunilor de
pescuit, in conditiile stabilite de autoritatea publica centrala care raspunde
de pescuit si acvacultura.
(2) Aceste conditii au in vedere tonajul, puterea motorului si alte aspecte
tehnice legate de navele si ambarcatiunile de pescuit, modalitatile de pescuit
sau zonele de pescuit pe care le folosesc.
(3) Licenta navei de pescuit aflata in constructie este documentul care o
identifica, in vederea inceperii activitatii de pescuit. In licenta se vor
inscrie datele de identificare a navei, portul de inmatriculare si eliminarile
de nave/ambarcatiuni de pescuit facute pentru construirea noii nave sau
ambarcatiuni de pescuit, care nu mai sunt apte pentru exercitarea activitatii
de pescuit.
Art. 38^14
(1) Modernizarea si reconversia navelor/ambarcatiunilor de pescuit au drept
scop modificarea conditiilor tehnice ale acestora, pentru a fi adaptate la
normele nationale si la cele derivate din normele internationale in vigoare, in
ceea ce priveste prevenirea accidentelor de munca, imbunatatirea conditiilor de
trai, rationalizarea operatiunilor de pescuit si perfectionarea proceselor de
manipulare si conservare a produselor la bord.
(2) Cand lucrarile de modernizare si reconversie implica cresterea
efortului de pescuit, cu respectarea formei initiale a navei/ambarcatiunii, se
elimina alte nave/ambarcatiuni inscrise in fisierul navelor si ambarcatiunilor
de pescuit.
(3) Lucrarile de modernizare si reconversie sunt autorizate de autoritatea
publica centrala care raspunde de pescuit si acvacultura, in conditiile
stabilite prin hotarare a Guvernului.
(4) Ajutoarele financiare care se acorda pentru modernizarea si reconversia
navelor/ambarcatiunilor de pescuit sunt conditionate de realizarea
imbunatatirilor prevazute la alin. (1) si tin cont de obligatiile
internationale asumate.
Art. 38^15
In scopul adaptarii flotei la situatia zonelor de pescuit, autoritatea
publica centrala care raspunde de pescuit si acvacultura poate opri, temporar
sau definitiv, activitatea anumitor nave/ambarcatiuni de pescuit.
Art. 38^16
(1) Prin oprirea definitiva a unei nave/ambarcatiuni de pescuit se intelege
incetarea activitatii pescaresti a acesteia.
(2) Oprirea definitiva a navelor de pescuit se aplica acelor
nave/ambarcatiuni care activeaza in zone de pescuit a caror situatie necesita o
adaptare structurala pe termen lung, in scopul reducerii efortului de pescuit
si favorizarii refacerii resurselor acvatice vii.
(3) Oprirea definitiva a unei nave/ambarcatiuni de pescuit determina
eliminarea acesteia din fisierul navelor si ambarcatiunilor de pescuit.
(4) Conditiile de compensare, urmare a opririi definitive a activitatii
navei/ambarcatiunii, atat in ceea ce-l priveste pe proprietar, cat si in ceea
ce-i priveste pe angajati, se vor stabili prin hotarare a Guvernului.
Art. 38^17
(1) Prin oprirea temporara a activitatii unei nave/ambarcatiuni de pescuit
se intelege incetarea activitatii pe o perioada de timp determinata.
(2) Oprirea temporara este o masura conjuncturala, cu scopul reducerii
efortului de pescuit, ca urmare a unor circumstante stabilite de autoritatea
publica centrala care raspunde de pescuit si acvacultura.
(3) Conditiile in care se pot compensa din fondurile publice pierderile
derivate din oprirea temporara a activitatii se vor stabili prin hotarare a
Guvernului.
(4) Compensatiile financiare nu se vor acorda cand cauza ce determina
oprirea temporara a activitatii este un exces al efortului de pescuit sau cand
oprirea temporara este o cerinta derivata din aplicarea ordinului anual de
prohibitie.
Art. 38^18
(1) Portul de inmatriculare, pentru navele/ambarcatiunile care pescuiesc in
apele maritime si continentale ale Romaniei, este acela de unde nava si/sau
ambarcatiunea de pescuit isi incepe activitatea de pescuit, expediere si
comercializare a capturilor.
(2) Pentru obtinerea autorizatiilor de constructie sau de modificare a
caracteristicilor tehnice ale navelor si ambarcatiunilor de pescuit, in
conformitate cu reglementarile in vigoare, proprietarii acestora sunt obligati
sa depuna la capitania de port, pe langa celelalte documente prevazute de
legislatia in vigoare, si un aviz din partea directiei de specialitate din cadrul
autoritatii care raspunde de pescuit si acvacultura.
(3) Proprietarii navelor sau ambarcatiunilor de pescuit care au arborat alt
pavilion si care doresc sa obtina, pentru respectivele nave sau ambarcatiuni de
pescuit, dreptul de arborare a pavilionului roman vor depune la capitania de
port, pe langa celelalte documente prevazute de legislatia in vigoare, si un
aviz din partea directiei de specialitate din cadrul autoritatii care raspunde
de pescuit si acvacultura.
Art. 38^19
Navele/ambarcatiunile de pescuit sau comerciale care descarca produse
pescaresti pe teritoriul national trebuie sa o faca in porturi stabilite de
autoritatea publica centrala care raspunde de pescuit si acvacultura.
TITLUL IV^3
Masuri de protejare si de administrare a resurselor acvatice vii
Art. 38^20
(1) Autoritatea publica centrala care raspunde de pescuit si acvacultura
monitorizeaza activitatea de pescuit prin stabilirea sistemelor de comunicare
permanenta pentru cunoasterea, in timp real, a intrarilor, iesirilor precum si
stationarea navelor/ambarcatiunilor in zonele de pescuit, capturile, intrarile
si iesirile din port sau alte circumstante.
(2) Pentru monitorizarea efortului de pescuit, in cadrul autoritatii
publice centrale care raspunde de pescuit si acvacultura, se constituie
fisierul navelor si ambarcatiunilor de pescuit, cu caracter administrativ, care
va cuprinde toate navele/ambarcatiunile cu pavilion romanesc ce pot exercita
activitatea de pescuit in apele maritime si continentale sau activitati
auxiliare pescuitului.
(3) Navele si ambarcatiunile incluse in fisierul navelor si ambarcatiunilor
de pescuit primesc licenta de pescuit.
(4) Autoritatea publica centrala care raspunde de pescuit si acvacultura,
impreuna cu Autoritatea Navala Romana, stabileste modul de operare a fisierului
navelor si ambarcatiunilor de pescuit.
Art. 38^21
La bordul navelor/ambarcatiunilor trebuie sa existe un jurnal de pescuit in
care sunt notate detalii privind activitatea de pescuit, stabilite de autoritatea
publica centrala care raspunde de pescuit si acvacultura. Autoritatea publica
centrala care raspunde de pescuit si acvacultura poate scuti de obligatia de a
avea la bord jurnalul de pescuit unele nave/ambarcatiuni care nu au conditii de
completare a acestuia.
Art. 38^22
(1) Navele/ambarcatiunile, care descarca pe teritoriul national capturile,
trebuie sa prezinte autoritatii publice centrale care raspunde de pescuit si
acvacultura, in conditiile stabilite de aceasta, o declaratie de debarcare care
va cuprinde cantitatile descarcate pentru fiecare specie, zona de provenienta
si alte date stabilite de aceasta.
(2) Navele/ambarcatiunile romanesti care descarca produsele pescaresti in
afara teritoriului national au obligatia de a comunica datele cuprinse in
declaratia de debarcare autoritatii publice centrale care raspunde de pescuit
si acvacultura, in conditiile stabilite de aceasta.
(3) Navele ce apartin statelor terte si care vor sa descarce produse
pescaresti in porturile romanesti trebuie sa comunice autoritatii publice
centrale care raspunde de pescuit si acvacultura portul de descarcare, ora de
sosire si declaratia de debarcare.
(4) Operatiunea de descarcare poate incepe din momentul in care capitanul
navei sau reprezentantul sau prezinta un aviz din partea autoritatii publice
centrale care raspunde de pescuit si acvacultura.
Art. 38^23
(1) Navele/ambarcatiunile de pescuit aflate sub pavilion romanesc comunica
autoritatii publice centrale care raspunde de pescuit si acvacultura, in
termenii stabiliti de aceasta, date privind transbordarea produselor de pescuit
realizate la bord pe alte nave/ambarcatiuni sau pe care le primesc de la alte
nave/ambarcatiuni.
(2) Navele apartinand statelor terte vor trebui sa obtina autorizatie de
transbordare.
Art. 38^24
(1) Dimensiunile minime ale speciilor de pesti si alte vietuitoare
acvatice, admise la pescuit in bazinele piscicole naturale, si dimensiunile
minime ale ochiului uneltelor de pescuit sunt prevazute in anexa nr. 4.
(2) In functie de rezultatele cercetarilor si de evolutia marimii
stocurilor, anexa nr. 4 poate fi modificata prin hotarare a Guvernului, la
propunerea autoritatii publice centrale care raspunde de pescuit si
acvacultura.
(3) Exemplarele cu dimensiunile sub limita minima celei reglementate nu vor
putea fi retinute la bord, transbordate, descarcate sau comercializate, acestea
fiind redate mediului acvatic imediat dupa capturarea lor.
Art. 38^25
(1) Anual, autoritatea publica centrala care raspunde de pescuit si
acvacultura, pe baza studiilor stiintifice, va stabili, prin ordin, perioadele
si zonele de prohibitie a pescuitului, precum si zonele de protectie a
resurselor acvatice vii.
(2) Pentru apele curgatoare care constituie frontiera de stat, perioadele
de prohibitie, regulile de pescuit, precum si zonele de protectie a resurselor
acvatice vii se stabilesc in concordanta cu conventiile internationale
incheiate cu celelalte state riverane.
TITLUL IV^4
Cercetarea stiintifica
Art. 38^26
Pentru a compatibiliza exploatarea resurselor acvatice vii cu cerintele
legate de mediul inconjurator, inclusiv conservarea biodiversitatii,
autoritatea publica centrala care raspunde de pescuit si acvacultura sprijina
si incurajeaza cercetarea stiintifica.
Art. 38^27
Cercetarea stiintifica are drept obiective esentiale:
a) cunoasterea mediului acvatic si relatia acestuia cu resursele acvatice
vii;
b) cunoasterea biologiei speciilor acvatice;
c) evaluarea impactului produs de activitatea de pescuit si acvacultura
asupra ecosistemelor acvatice;
d) evaluarea periodica a stocurilor de resurse acvatice vii, in vederea
stabilirii capturii totale admisibile (TAC);
e) punerea la dispozitia autoritatii publice centrale care raspunde de
pescuit si acvacultura a informatiilor necesare pentru realizarea strategiei si
politicilor;
f) identificarea de noi zone si resurse acvatice vii ce pot fi exploatate;
g) dezvoltarea acvaculturii.
Art. 38^28
(1) Pentru realizarea obiectivelor prevazute la art. 38^27, se poate
practica pescuit in scop stiintific in orice perioada a anului, inclusiv in
perioadele de prohibitie, in orice loc, cu orice unelte sau metode de pescuit,
in baza unei autorizatii pentru pescuit in scop stiintific emise de autoritatea
publica centrala care raspunde de pescuit si acvacultura, cu avizul prealabil
al administratorilor statului.
(2) Autoritatea publica centrala care raspunde de pescuit si acvacultura
stabileste modalitatile de acordare a autorizatiei pentru pescuit in scop
stiintific.
(3) Navele/ambarcatiunile care apartin institutiilor de cercetare se supun
regulilor stabilite pentru navele/ambarcatiunile de pescuit comercial si sunt
inscrise in fisierul navelor si ambarcatiunilor de pescuit intr-un segment
separat.
(4) Cantitatile de produse obtinute in urma pescuitului stiintific nu fac
obiectul comercializarii.
(5) Autoritatea publica centrala care raspunde de pescuit si acvacultura,
in colaborare cu institutiile de cercetare, stabileste strategia si obiectivele
cercetarii.
Art. 38^29
Organizatiile de producatori din sectorul pescuitului si acvaculturii,
precum si alte forme de asociere colaboreaza la indeplinirea obiectivelor
cercetarii stiintifice, participand la actiunile necesare si furnizand
informatiile corespunzatoare."
30. Titlul V - "Protectia fondului piscicol", respectiv
articolele 39 - 52, se abroga.
31. Dupa articolul 53 se introduce articolul 53^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 53^1
Autoritatea publica centrala care raspunde de pescuit si acvacultura poate
decide si dispune administratorului resurselor acvatice vii retragerea
licentei/autorizatiei de pescuit si/sau, dupa caz, diminuarea sau neacordarea
ajutoarelor financiare, in urmatoarele situatii:
a) necompletarea, completarea eronata si/sau netransmiterea documentelor
legale privind pescuitul/acvacultura, comercializarea si transportul produselor
pescaresti;
b) nerespectarea programului de pescuit aprobat de autoritatea publica centrala
care raspunde de pescuit si acvacultura;
c) nerespectarea prevederilor actelor normative emise de autoritatea
publica centrala care raspunde de pescuit si acvacultura, cu privire la
pescuitul/acvacultura, comercializarea si transportul produselor pescaresti."
32. Articolul 54 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 54
Urmatoarele fapte constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de
la 800.000 lei la 1.500.000 lei:
a) pescuitul recreativ/sportiv al oricarei resurse acvatice vii, efectuat
fara permis/autorizatie sau cu incalcarea conditiilor autorizate, in apele
maritime si continentale;
b) pescuitul recreativ/sportiv al oricarei specii de pesti, precum si al
altor vietuitoare acvatice, efectuat in zonele in care pescuitul este interzis;
c) neprezentarea permisului sau a autorizatiei si a actului de identitate,
cand acestea sunt solicitate de catre persoanele imputernicite sa constate
contraventiile."
33. Dupa articolul 54 se introduc articolele 54^1 si 54^2 cu urmatorul cuprins:
"Art. 54^1
Urmatoarele fapte constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de
la 1.500.000 lei la 3.000.000 lei:
a) pescuitul recreativ/sportiv in timpul noptii;
b) prinderea salmonidelor cu mana;
c) pescuitul salmonidelor cu momeli naturale;
d) pescuitul cu siruri de muste artificiale in apele salmonicole;
e) pescuitul recreativ/sportiv de catre o singura persoana, in timpul unei
zile de la rasaritul si pana la apusul soarelui:
- mai mult de 10 bucati, in total, din speciile de pastrav, lipan si
coregon, in apele de munte cu salmonide;
- mai mult de 5 kg de peste, cu exceptia cazului in care s-a pescuit un
singur exemplar a carui greutate depaseste 5 kg;
f) retinerea/transportul/comercializarea de catre pescarii amatori a
pestelui si a altor vietuitoare acvatice, pescuite sub dimensiunile minime
prevazute de lege;
g) mutarea, deteriorarea sau distrugerea din culpa a semnelor indicatoare;
h) neintocmirea de catre administratorii bazinelor piscicole amenajate a
Regulamentului de pescuit recreativ/sportiv.
Art. 54^2
Urmatoarele fapte constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de
la 2.500.000 lei la 3.500.000 lei:
a) capturarea pestilor cu ajutorul uneltelor de pescuit din plasa sau cu
pripoane in apele de munte;
b) pescuitul recreativ/sportiv al oricaror vietuitoare acvatice vii in
perioadele si in zonele de prohibitie."
34. Articolul 55 se abroga.
35. Dupa articolul 55 se introduc articolele 55^1 - 55^4 cu urmatorul cuprins:
"Art. 55^1
Urmatoarele fapte constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de
la 4.000.000 lei la 10.000.000 lei:
a) plasarea uneltelor de pescuit fixe sau in deriva pe mai mult de doua
treimi din latimea raurilor sau a canalelor;
b) utilizarea uneltelor de pescuit fixe sau in deriva in cadrul complexului
lagunar Razelm-Sinoe, in ghiolurile Belciuc-Erenciuc si in lacurile litorale;
c) nemarcarea uneltelor de pescuit si a zonelor de pescuit;
d) neducerea la indeplinire, la termenele si in conditiile stabilite, a
masurilor dispuse de catre inspectorul piscicol.
Art. 55^2
Urmatoarele fapte constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de
la 10.000.000 lei la 30.000.000 lei:
a) oprirea, abaterea albiilor apelor curgatoare sau scurgerea apei, totala
sau partiala, fara acordul proprietarului sau beneficiarului folosintei
piscicole;
b) introducerea, fara avizul autoritatii publice centrale care raspunde de
pescuit si acvacultura, a speciilor, raselor sau hibrizilor de resurse acvatice
vii, altele decat cele existente;
c) lipsa autorizatiei pentru desfasurarea activitatii de acvacultura in
amenajari piscicole.
Art. 55^3
Urmatoarele fapte constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la
16.000.000 lei la 32.000.000 lei:
a) retinerea la bord, transbordarea, descarcarea si comercializarea
exemplarelor sub dimensiunea minima legala;
b) refuzul de a permite accesul personalului autorizat pentru controlul
navelor/ambarcatiunilor in autovehicule, in unitatile de productie, precum si
in perimetrul bazinelor acvatice exploatate prin pescuit recreativ/sportiv sau
comercial;
c) pescuitul comercial in zone si in perioade de prohibitie;
d) neinscrierea sau stergerea numarului de identificare a
navelor/ambarcatiunilor de pescuit, precum si a navelor/ambarcatiunilor
auxiliare de pescuit.
Art. 55^4
Urmatoarele fapte constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de
la 30.000.000 lei la 40.000.000 lei:
a) distrugerea sau degradarea din culpa a digurilor, barajelor si
canalelor, a taluzurilor si malurilor, a instalatiilor hidrotehnice aferente
amenajarilor piscicole;
b) distrugerea sau degradarea din culpa a trecatoarelor pentru pesti, a
toplitelor si a cascadelor podite;
c) reducerea din culpa a debitului de apa pe cursurile de apa naturale sau
amenajate, daca prin aceasta se pericliteaza existenta resurselor acvatice vii;
d) distrugerea, degradarea sau micsorarea din culpa a zonelor de protectie
perimetrala a bazinelor piscicole amenajate;
e) neinstalarea sau distrugerea dispozitivelor care impiedica intrarea
pestilor in sistemele de alimentare cu apa, irigatii, precum si in instalatiile
hidroenergetice;
f) neluarea masurilor pentru curatarea zonelor de pescuit si pentru
protejarea si salvarea resurselor acvatice vii, la constructia sau golirea
lacurilor de acumulare;
g) neasigurarea debitului de apa necesar in vederea dezvoltarii normale a
faunei piscicole in aval de o lucrare de barare;
h) pescuitul cu ostia, sulita, tepoaica si cu orice alte unelte intepatoare
si agatatoare, prin greblare sau harponare;
i) pescuitul cu navoade, voloace, crasnice, setci, ave, prostovoale, varse,
vintire sau cu alte unelte de pescuit industrial fara autorizatie sau permis de
pescuit;
j) pescuitul comercial pe cursul unei ape curgatoare, in zona de 500 metri
in aval de baraj."
36. Articolul 56 se abroga.
37. Dupa articolul 56 se introduce articolul 56^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 56^1
(1) Urmatoarele fapte constituie infractiune si se sanctioneaza cu amenda
penala de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei:
a) pescuitul electric neautorizat, pescuitul cu materiale explozive,
pescuitul cu substante toxice si narcotice de orice fel, pescuitul cu japca si
cu orice alte unelte neautorizate, precum si folosirea armelor de foc, cu
scopul omorarii pestilor sau altor vietuitoare acvatice;
b) pescuitul prin orice metode al reproducatorilor in perioada de
prohibitie si distrugerea icrelor embrionate de peste, in zonele de reproducere
naturala;
c) folosirea, cu orice titlu, de navoade, voloace, setci, ave, prostovoale,
varse, vintire, precum si alte tipuri de unelte de pescuit comercial de catre
persoane fizice sau persoane juridice neautorizate, aruncarea sau depozitarea
rumegusului, deseurilor menajere si zootehnice si a oricaror materii si
materiale, produse si substante poluante pe malurile raurilor, paraielor,
lacurilor, baltilor si amenajarilor piscicole;
d) reducerea debitului si a volumului de apa in amenajarile piscicole si pe
cursurile de apa, in scop de furt, respectiv pentru braconaj;
e) deschiderea, inchiderea, obturarea, bararea cu garduri pescaresti sau cu
unelte de pescuit de orice fel, a canalelor si a garlelor de legatura cu
lacurile, baltile sau terenurile inundate;
f) pescuitul sau omorarea deliberata a mamiferelor marine;
g) procurarea, transportul si comercializarea ilegala a pestelui, icrelor
si produselor din peste;
h) furtul de peste, prin orice mijloace si metode, din amenajarile
piscicole.
(2) Tentativa se pedepseste."
38. Articolul 57 se abroga.
39. Dupa articolul 57 se introduce articolul 57^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 57^1
Cand infractiunile prevazute la art. 56^1 sunt savarsite de persoane cu
atributii de constatare a infractiunilor si contraventiilor, pedepsele se
dubleaza."
40. Articolul 58 se abroga.
41. Dupa articolul 58 se introduce articolul 58^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 58^1
Orice hotarare judecatoreasca, care pronunta o condamnare pentru
infractiuni in materie de pescuit, poate exclude autorul infractiunii din
organizatiile de producatori pentru o perioada cuprinsa intre 1 an si 3
ani."
42. Articolele 59 - 61 se abroga.
43. Dupa articolul 61 se introduce articolul 61^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 61^1
(1) Cuantumul despagubirilor datorate pentru pagube cauzate resurselor
acvatice vii prin infractiuni se stabileste de experti, se hotaraste de
instantele judecatoresti si revine, dupa caz, bugetului de stat sau
administratorului amenajarii piscicole.
(2) Pentru stabilirea despagubirilor datorate pentru pagube cauzate
resurselor acvatice vii, prin contraventii savarsite in perioada de prohibitie
sau in perimetrul rezervatiilor sau al pepinierelor, se va avea in vedere
dublul pretului zilei pe piata din zona in care s-a savarsit fapta."
44. Articolul 62 se abroga.
45. Dupa articolul 62 se introduce articolul 62^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 62^1
(1) Sunt supuse confiscarii uneltele si ambarcatiunile de pescuit,
mijloacele de transport, armele de foc si orice alte bunuri care au fost
folosite la savarsirea faptei.
(2) Bunurile rezultate din savarsirea contraventiei, constand in peste,
icre, alte vietuitoare si produse acvatice sunt, de asemenea, supuse
confiscarii.
(3) In cazurile de confiscare a bunurilor prevazute la alin. (1) si (2),
organele de constatare dispun, prin documentul incheiat, valorificarea lor in
conditiile legii."
46. Articolul 63 se abroga.
47. Dupa articolul 63 se introduce articolul 63^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 63^1
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
personalul cu drept de control din cadrul Inspectiei Piscicole."
48. Articolul 64 se abroga.
49. Dupa articolul 64 se introduce articolul 64^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 64^1
Dispozitiile prezentei legi se completeaza cu prevederile Ordonantei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
ulterioare."
50. Articolele 65 - 69 si 71 - 72 se abroga.
51. Articolul 77 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 77
Autoritatea publica centrala care raspunde de pescuit si acvacultura emite
reglementari si instructiuni pentru implementarea politicii comune a
pescuitului, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I."
52. Articolul 78 si articolele 80 - 84 se abroga.
Art. 2
In titlul si in cuprinsul Legii nr. 192/2001 privind fondul piscicol,
pescuitul si acvacultura, republicata, cu completarile ulterioare, sintagmele:
"autoritatea publica centrala pentru agricultura, alimentatie si
silvicultura", "piscicultura", "fond piscicol",
"animale acvatice" se inlocuiesc cu urmatoarele sintagme:
"autoritatea publica centrala care raspunde de pescuit si
acvacultura", "acvacultura", "resurse acvatice vii",
respectiv "vietuitoare acvatice".
Art. 3
Legea nr. 192/2001 privind fondul piscicol, pescuitul si acvacultura,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 627 din 2
septembrie 2003, cu completarile ulterioare, precum si cu modificarile si
completarile aduse prin prezenta lege, se va republica, dandu-se textelor o
noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU