LEGE
Nr. 3 din 30 martie 1988
privind incheierea si executarea contractelor economice
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 18 din 2 aprilie 1988
Intarirea autoconducerii muncitoresti, autogestiunii economico-financiare
si autofinantarii fiecarei unitati socialiste, sporirea rolului colectivelor de
oameni ai muncii la conducerea intregii vieti economice si sociale, impun
perfectionarea continua a raporturilor contractuale dintre unitatile
socialiste, cresterea participarii si raspunderii acestora la infaptuirea
sarcinilor si obiectivelor prevazute in programele de dezvoltare a economiei
nationale.
Contractul economic, instrument de baza pentru reglementarea relatiilor
dintre unitatile socialiste in vederea largirii si diversificarii livrarilor de
produse, executarii de lucrari si prestarilor de servicii, trebuie sa conduca
la reducerea duratelor de aprovizionare si desfacere, incadrarea in normele de
stoc si normativele economico-financiare aprobate, accelerarea vitezei de
rotatie a mijloacelor circulante, utilizarea cu maximum de eficienta a
fondurilor fixe, a tuturor mijloacelor materiale si banesti, intarirea ordinii
si disciplinei in relatiile dintre unitatile socialiste.
In domeniul activitatii de comert exterior, contractele trebuie sa asigure
intensificarea schimburilor economice externe, cresterea participarii
Republicii Socialiste Romania la diviziunea internationala a muncii, in
concordanta cu cerintele dezvoltarii economico-sociale a tarii.
Perfectionarea raporturilor contractuale dintre unitatile socialiste
trebuie sa conduca la realizarea prevederilor planului national unic de
dezvoltare economico-sociala, la intarirea si dezvoltarea proprietatii
socialiste, precum si la ridicarea, pe aceasta baza, a nivelului de trai
material si spiritual al oamenilor muncii.
Pentru stabilirea cadrului general de incheiere si executare a contractelor
economice, asigurarea ordinii si disciplinei in desfasurarea relatiilor
contractuale dintre unitatile socialiste, perfectionarea corespunzatoare a
autoconducerii muncitoresti, autogestiunii si autofinantarii fiecarei unitati,
Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste Romania adopta prezenta
lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Oamenii muncii, in calitate de proprietari ai mijloacelor de productie, de
producatori si beneficiari ai tuturor bunurilor materiale si spirituale ale
societatii, poarta intreaga raspundere pentru gospodarirea cu maxima eficienta
a patrimoniului unitatilor socialiste din care fac parte, indeplinirea
sarcinilor si obiectivelor ce revin acestora din planul national unic de
dezvoltare economico-sociala si programele proprii, stabilirea si desfasurarea
raporturilor contractuale dintre unitatile socialiste in concordanta cu
cerintele dezvoltarii diferitelor sectoare de activitate si cu respectarea
prevederilor legale.
Pe baza principiilor autoconducerii muncitoresti si democratiei socialiste,
fiecare om al muncii raspunde in fata colectivului sau de munca pentru
indeplinirea sarcinilor ce ii revin si, impreuna cu intregul colectiv, pentru
bunul mers al activitatii generale a unitatii.
Consiliul oamenilor muncii, ca reprezentant al proprietarilor si
producatorilor din fiecare unitate, raspunde pentru buna gestionare si
dezvoltare a patrimoniului acesteia si este obligat sa ia masuri pentru
stabilirea si desfasurarea raporturilor dintre unitatile socialiste in
concordanta cu obiectivele dezvoltarii economico-sociale, executarea intocmai a
obligatiilor asumate prin contracte, intarirea ordinii si disciplinei in
intreaga activitate.
Art. 2
Specializarea, profilarea si integrarea productiei, in cadrul diviziunii
muncii dintre ramurile, subramurile si sectoarele economiei nationale trebuie
sa asigure sporirea si diversificarea productiei, lucrarilor si serviciilor,
imbunatatirea permanenta a nivelului tehnic si calitativ al acestora, pe baza
celor mai noi cuceriri ale stiintei si tehnicii, perfectionarea continua a
raporturilor contractuale dintre unitatile socialiste.
In dezvoltarea relatiilor economice dintre ele, unitatile socialiste au
obligatia sa actioneze, indeosebi, pentru:
- realizarea productiei fizice, de materii prime, materiale, energie si produse
finite, in sortimentele si de calitatea prevazute in planul national unic de
dezvoltare economico-sociala, in standarde si contracte;
- realizarea productiei de export cu respectarea intocmai a prevederilor
contractuale;
- specializarea productiei si dezvoltarea relatiilor de cooperare;
- indeplinirea programelor si planurilor de investitii, reparatii si
modernizari, precum si a celor de cercetare, dezvoltare tehnologica si
proiectare pentru investitii;
- realizarea indicatorilor tehnico-economici aprobati la capacitatile de
productie puse in functiune;
- infaptuirea programelor privind recuperarea si refolosirea materiilor
prime, materialelor, pieselor de schimb si subansamblelor;
- reducerea normelor de consum, energetice si materiale, imbunatatirea
coeficientilor de scoatere si utilizare, cresterea gradului de valorificare a
materiilor prime, materialelor, combustibililor si energiei;
- ridicarea nivelului tehnic si calitativ al produselor, cresterea
fiabilitatii acestora, pentru a fi competitive cu cele mai bune produse
similare pe plan mondial;
- cresterea productivitatii muncii, aducerea la indeplinire a programelor
de perfectionare a organizarii si de modernizare a proceselor de productie,
incadrarea in normele de stoc si in normativele economico-financiare aprobate
si sporirea rentabilitatii tuturor sectoarelor de activitate si a eficientei
economice.
Art. 3
Fabricarea produselor, executarea lucrarilor si prestarea serviciilor
pentru beneficiarii interni si externi se fac numai pe baza de contract, in
conditiile prezentei legi.
Unitatile socialiste sunt obligate sa incheie contractele in stricta
conformitate cu prevederile de plan, cu respectarea intocmai a normelor de
consum si de stoc si a celorlalti indicatori aprobati potrivit legii, precum si
a normativelor economico-financiare, in conditii care sa asigure folosirea
integrala si eficienta a capacitatilor de productie, reducerea consumurilor de
materii prime, materiale, combustibili si energie, realizarea de economii in
toate sectoarele de activitate.
Pentru productia de export, contractele se incheie in functie de
capacitatile de productie existente, in scopul valorificarii superioare a
materiilor prime, materialelor, combustibililor si energiei, prin realizarea
unor produse de inalta calitate si nivel tehnic si prin desfacerea lor pe piata
externa in conditii avantajoase.
Art. 4
Contractul se incheie potrivit principiilor autoconducerii muncitoresti,
autogestiunii si autofinantarii si trebuie sa asigure contractarea integrala a
productiei, volumului de lucrari si prestarilor de servicii stabilite prin
plan, folosirea integrala si cu maximum de eficienta a capacitatilor de
productie, a bazei tehnico-materiale si a fortei de munca de care dispun
unitatile socialiste.
Productia destinata consumului intern trebuie sa fie integral contractata
pe baza indicatorilor de plan aprobati prin decret al Consiliului de Stat, pana
la data de 1 octombrie premergatoare inceperii executarii planului.
Ministerele, celelalte organe centrale, comitetele executive ale
consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti, centralele,
intreprinderile si celelalte unitati socialiste raspund de luarea masurilor
necesare pentru executarea intocmai a obligatiilor contractuale.
Art. 5
In executarea contractelor incheiate, unitatile producatoare sunt obligate
sa lanseze in fabricatie, sa execute si sa livreze produsele in sortimentele,
calitatea, cantitatea si la termenele cuvenite, cu respectarea stricta a
normativelor de stoc stabilite potrivit dispozitiilor legale.
Normativul mediu de stoc pentru produsele finite destinate consumului
intern, de 5 zile, se desfasoara pe ministere, centrale si intreprinderi prin
planul national unic de dezvoltare economico-sociala.
Art. 6
Unitatile socialiste vor incheia contracte de aprovizionare numai pentru
produsele care au asigurata desfacerea.
Se interzice lansarea in fabricatie de produse care nu au asigurata
desfacerea prin contracte sau comenzi pentru consumul intern sau pe piata
externa.
In conditiile legii, se vor introduce in fabricatie marfuri care fac
obiectul tranzactiilor de bursa si licitatiilor, precum si alte masuri
justificate de cererile pietei externe, pe baza contractului de vanzare-cumparare
incheiat cu intreprinderea de comert exterior, inaintea incheierii contractului
extern.
CAP. 2
Regimul general al contractelor economice
SECTIUNEA 1
Incheierea contractelor economice
Art. 7
Contractele economice se incheie prin acordul partilor, de catre
intreprinderi, centrale sau alte unitati socialiste cu personalitate juridica
ori de unitati fara personalitate juridica, in limitele imputernicirii de
reprezentare.
Pentru unitatile noi, prevazute a fi puse in functiune dupa data aprobarii
planului, contractele economice privind desfacerea productiei si aprovizionarea
tehnico-materiala se incheie de catre centrale sau alte unitati socialiste in
subordinea carora acestea urmeaza sa functioneze. Dupa infiintare, unitatile
noi devin, de drept, parti in contract.
Art. 8
Contractele se incheie in stricta concordanta cu prevederile de plan si la
termenele prevazute de lege, sub controlul si indrumarea centralelor,
ministerelor, celorlalte organe centrale sau locale in subordinea carora
functioneaza partile.
Etapele si modalitatile de contractare si de solutionare a eventualelor
obiectiuni sau neintelegeri se aproba de Consiliul de Ministri, la propunerea
Comitetului de Stat al Planificarii si Ministerului Aprovizionarii
Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe.
Art. 9
Contractele economice se incheie pe durata necesara indeplinirii sarcinilor
si obiectivelor din planurile cincinale sau anuale, dupa caz, precum si din
programele speciale aprobate potrivit legii.
In cazul produselor pentru care se elaboreaza balante materiale,
contractele se incheie pe baza de repartitie. Repartitia este obligatorie pe
toata durata sarcinii de plan.
Art. 10
Unitatile socialiste sunt obligate sa stabileasca, prin contractele pe care
le incheie, toate clauzele necesare pentru reglementarea, in conditiile legii,
a raporturilor dintre ele, cu respectarea contractelor model elaborate pe
ramuri, grupe de produse sau categorii de lucrari si servicii.
Contractele model se elaboreaza de ministere, alte organe centrale,
comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului
Bucuresti, pentru ramurile sau domeniile lor de activitate, cu avizul
ministerelor, celorlalte organe centrale si locale interesate, Comitetului de
Stat al Planificarii, Ministerului Finantelor si Ministerului Aprovizionarii
Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe; pentru
contractele economice interne de comert exterior avizul se da de Ministerul
Comertului Exterior si Cooperarii Economice Internationale.
Contractele model se aproba de Consiliul de Ministri.
Art. 11
Unitatile socialiste sunt obligate sa stabileasca raporturile contractuale
in forma scrisa. Comanda confirmata in scris in termen de cel mult 15 zile sau
executarea acesteia de indata echivaleaza cu contract incheiat.
Contractele economice se semneaza de catre conducatorul unitatii si
contabilul sef, dupa avizarea lor de catre oficiul juridic si - daca este cazul
- de catre seful compartimentului de control tehnic de calitate, precum si dupa
exercitarea controlului preventiv.
Art. 12
In contractele economice nu pot fi cuprinse clauze contrare legii. Clauzele
prin care se incalca prevederile legale sunt nule si inlocuite de drept cu
prevederi corespunzatoare legii.
Contractul va fi in intregime nul numai daca inlocuirea clauzei nule nu
este posibila.
La produsele pentru care se elaboreaza balante materiale, contractele
incheiate fara repartitie sunt nule si atrag raspunderea persoanelor vinovate.
SECTIUNEA a 2-a
Inregistrarea contractelor economice
Art. 13
Contractele economice se inregistreaza de catre unitatile producatoare -
furnizoare, executante de lucrari sau prestatoare de servicii, la centrala sau
organul central ori local caruia aceste unitati ii sunt direct subordonate,
precum si la organele financiare.
Contractele incheiate de centrala ca unitate producatoare - furnizoare,
executanta de lucrari sau prestatoare de servicii se inregistreaza la
ministerul, alt organ central sau local ierarhic superior, precum si la
organele financiare.
Contractele pentru produsele si lucrarile prevazute in anexa nr. 1 se
inregistreaza la centrale, ministere, celelalte organe centrale sau locale
ierarhic superioare unitatilor prevazute la alineatele precedente, precum si la
ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi
Fondurilor Fixe, Comitetul de Stat al Planificarii si Ministerul Finantelor.
Art. 14
Inregistrarea contractelor se face la cererea unitatii producatoare,
respectiv furnizoare, executante de lucrari sau prestatoare de servicii, in
termen de 10 zile de la incheierea acestora.
Sunt supuse inregistrarii si modificarile aduse contractelor incheiate,
inclusiv preluarea, in conditiile legii, a executarii contractului de catre o
alta unitate.
SECTIUNEA a 3-a
Modificarea contractelor economice
Art. 15
Modificarea sau denuntarea unilaterala a contractelor este interzisa.
Art. 16
Partile pot modifica contractul prin acordul lor. In cazul elementelor
stabilite printr-un act de planificare, modificarea acestora se poate face
numai cu conditia modificarii prealabile, potrivit legii, a actului respectiv.
Unitatea care a solicitat modificarea este obligata sa suporte consecintele
patrimoniale ce decurg din aceasta.
Art. 17
Partile sunt obligate sa adapteze contractul in functie de modificarile
aduse, potrivit legii, prevederilor actului de planificare pe baza caruia acesta
a fost incheiat, precum si sa-l actualizeze in functie de cerintele progresului
tehnic.
Art. 18
In cazul unor comenzi sau contracte noi de export, eficiente pentru
economia nationala, centralele si ministerele titulare de plan, impreuna cu
Comitetul de Stat al Planificarii, Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale
si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe si Ministerul Comertului Exterior
si Cooperarii Economice Internationale, vor stabili masuri pentru realizarea
acestor comenzi sau contracte, cu adaptarea corespunzatoare a contractelor
economice interne incheiate.
SECTIUNEA a 4-a
Executarea contractelor economice
Art. 19
Unitatile socialiste sunt obligate sa execute contractele economice in
natura, cu respectarea intocmai a productiei fizice, a cantitatilor, calitatii,
sortimentelor, termenelor si celorlalte obligatii asumate, dand prioritate, in
conditiile legii, executarii produselor destinate exportului.
In executarea contractelor, unitatile socialiste sunt obligate sa-si
exercite drepturile si sa-si indeplineasca obligatiile cu buna-credinta si sa
ia toate masurile corespunzatoare posibilitatilor de care dispun pentru
evitarea oricaror pagube.
Organele de conducere colectiva, directorii si celelalte cadre de conducere
raspund de asigurarea conditiilor si de stabilirea masurilor pentru executarea
contractelor, cu respectarea stricta a dispozitiilor legale.
Art. 20
Unitatea beneficiara este obligata sa verifice, in conditiile prevazute de
lege si contract, pe parcursul executarii produsului, realizarii lucrarii sau
prestarii serviciului contractat, modul in care unitatea furnizoare
indeplineste clauzele convenite cu privire la calitate.
Art. 21
Produsele si lucrarile contractate se vor livra, dupa caz, preda pe baza de
receptie cantitativa si calitativa.
Partile contractante pot conveni, tinand seama de natura produselor, ca
livrarea sa se faca si prin autoreceptie.
Art. 22
Livrarea produselor, executarea lucrarilor si prestarea serviciilor se fac
la termenele prevazute in contract.
Indeplinirea obligatiilor la alte termene decat cele din contract se poate
face numai pe baza acordului partilor si cu respectarea conditiilor prevazute
de lege.
Livrarile executate sau serviciile prestate pentru obligatiile restante se
considera a fi facute in contul obligatiei cu termenul cel mai apropiat, dupa
acoperirea obligatiilor curente.
Art. 23
Unitatea beneficiara are obligatia de a efectua plata pretului produselor,
lucrarilor si serviciilor ce fac obiectul contractului, dupa receptia si
primirea acestora, in conditiile stabilite prin prezenta lege.
La incheierea contractelor, unitatile beneficiare sunt obligate sa faca
dovada ca au asigurate mijloacele financiare pentru achitarea pretului prevazut
in contract, sa indice contul bancar si sa deschida acreditivul in conditiile
prevazute de lege.
Unitatile furnizoare vor executa si livra produse, realiza si preda lucrari
sau presta servicii numai daca unitatile beneficiare au asigurate resursele
financiare pentru plata acestora la termen.
Art. 24
Unitatea furnizoare, executanta de lucrari sau prestatoare de servicii
raspunde, in perioada de garantie, pentru calitatea produselor sau lucrarilor,
iar dupa expirarea acesteia, pentru viciile ascunse, constatate potrivit legii.
SECTIUNEA a 5-a
Disciplina si raspunderea contractuala
Art. 25
Ministerele, celelalte organe centrale si locale si centralele raspund de
luarea tuturor masurilor necesare pentru asigurarea executarii intocmai a
obligatiilor asumate de unitatile socialiste prin contracte, de efectuarea unui
control riguros al indeplinirii obligatiilor contractuale de catre parti si de
stabilirea raspunderii persoanelor vinovate pentru neexecutarea sau executarea
necorespunzatoare a prevederilor din contractele incheiate.
Daca dupa incheierea contractului se constata ivirea unor cauze, altele
decat forta majora, care ar pune una din parti in imposibilitatea de a-l
executa, ministerele, celelalte organe centrale si locale, centralele, carora
partea le este subordonata, au obligatia sa ia masurile necesare pentru a
asigura executarea contractului, inclusiv printr-o alta unitate din subordine,
stabilita, dupa caz, cu acordul coordonatorului de balanta.
Art. 26
Unitatea socialista care nu executa obligatiile asumate prin contract ori
le executa necorespunzator datoreaza celeilalte parti penalitati, potrivit
anexei nr. 2, precum si despagubiri, in vederea repararii prejudiciului cauzat
din culpa sa.
Despagubirea se datoreaza numai in masura in care prejudiciul nu a fost
acoperit in intregime prin plata penalitatilor prevazute in contract si
priveste atat paguba efectiv suferita, cat si beneficiul realizat.
Art. 27
Partile sunt de drept in intarziere daca nu isi executa obligatiile la
termenele prevazute prin contract.
Beneficiarul raspunde de neexecutarea contractului daca nu-si respecta
obligatiile de a caror indeplinire depinde executarea acestuia.
Art. 28
Unitatea socialista a carei obligatie contractuala nu poate fi executata
din cauza de forta majora, constatata potrivit legii, este aparata de
raspundere si are obligatia sa aduca la cunostinta celeilalte parti
imposibilitatea de executare survenita, in termen de 5 zile de la data aparitiei
acestei cauze, si sa-i comunice actele doveditoare, in termen de cel mult 15
zile de la aceasta data; de asemenea, este obligata sa-i comunice, de indata,
data incetarii cazului de forta majora.
In aceleasi termene, unitatea socialista va aduce la cunostinta cazul de
forta majora organului central sau local in subordinea caruia functioneaza,
precum si Comitetului de Stat a Planificarii, pentru produsele ale caror
balante se aproba prin planul national unic de dezvoltare economico-sociala,
sau Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi
Fondurilor Fixe, pentru produsele ce fac obiectul celorlalte balante, care vor
stabili masurile necesare, potrivit legii.
Unitatea socialista care invoca cazul de forta majora va suporta pagubele
cauzate celeilalte unitati datorita neindeplinirii obligatiilor ce ii revin
potrivit prezentului articol.
CAP. 3
Contractele economice dintre unitatile socialiste
SECTIUNEA 1
Contractul de furnizare de produse
Art. 29
Contractele privind furnizarea de produse se incheie pe baza sarcinilor ce
revin unitatilor socialiste din planul national unic de dezvoltare
economico-sociala si trebuie sa cuprinda obligatii si raspunderi care sa
asigure:
a) realizarea productiei fizice planificate in cantitatile, sortimentele,
tipurile, dimensiunile, conditiile de calitate si la termenele stabilite prin
plan, standarde si norme de tipizare;
b) executarea integrala a comenzilor pentru export, in conditiile
valorificarii superioare a resurselor utilizate, cu respectarea intocmai a
prevederilor din contractele externe;
c) utilizarea integrala si eficienta a capacitatilor de productie,
incadrarea stricta in normele si normativele de consum si de stoc;
d) introducerea in fabricatie de produse si tehnologii noi sau modernizate,
cu parametri tehnico-functionali superiori si consumuri materiale si energetice
reduse fata de cele existente, in conformitate cu cerintele beneficiarilor
interni si externi;
e) utilizarea la maximum a resurselor materiale si energetice refolosibile
si limitarea aprovizionarii cu materii prime, materiale si piese de schimb noi
in functie de indeplinirea sarcinilor de predare a celor recuperate.
Contractele se incheie cu respectarea prevederilor din anexa nr. 3.
Art. 30
In contractele pentru livrarea de utilaje tehnologice si instalatii
complexe partile sunt obligate sa prevada, in afara clauzelor generale, si
urmatoarele clauze specifice:
a) termenele de livrare a utilajelor sau instalatiilor, corelate cu ciclul
de montaj, cu termenul de punere in functiune, precum si cu durata
transportului, fiind interzise realizarea si livrarea de utilaje care sa fie
imobilizate in stocuri;
b) termenele si responsabilitatile de predare a documentatiei tehnice
complete pentru intregul obiectiv sau pentru ansamble si subansamble ce se pot
executa independent, tinand seama de termenele de livrare a utilajelor
stabilite potrivit lit. a) si de ciclul de fabricatie al acestora;
c) obligatiile furnizorului de a asigura documentatiile de montaj,
asistenta tehnica la locul de montare, probele de punere in functiune,
pregatirea personalului de exploatare, livrarea de piese de schimb si
efectuarea de prestatii in perioada de garantie.
Beneficiarii de investitii vor prevedea in contractele ce le incheie cu
unitatile de proiectare clauze privind garantiile necesare pentru predarea in
termen si completa a documentatiilor tehnice definitive de executie.
Pentru masinile, utilajele si instalatiile cu o durata mai mare a ciclului
de fabricatie, documentatiile tehnice si comenzile se vor preda de catre
beneficiari in cadrul termenelor prevazute in anexa nr. 4
Art. 31
Pentru utilaje, echipamente, instalatii si alte livrari complexe, la
realizarea carora coopereaza mai multe unitati, beneficiarul incheie un singur
contract cu furnizorul general sau furnizorul principal, dupa caz, iar acesta
incheie contracte cu unitatile specializate cu care coopereaza, cu respectarea
prevederilor din anexa nr. 5.
Furnizorul general, respectiv furnizorul principal, raspund fata de
beneficiar, iar unitatile care coopereaza raspund fata de furnizorul general
sau, dupa caz, principal pentru neindeplinirea ori executarea necorespunzatoare
a obligatiilor contractuale.
Art. 32
In cazul unor produse pentru care, la data contractarii, nu sunt precizate
sortimentele, tipurile, dimensiunile sau alte caracteristici necesare
executarii obligatiilor, partile vor stabili in contract termene de prezentare
a acestora, care sa asigure respectarea termenului de executie si de livrare
stabilit.
Pentru bunurile destinate fondului pietei, a caror sortimentatie variaza
frecvent in raport cu cerintele pietei interne, se vor incheia contracte cadru,
care se vor adapta si detalia anual sau, dupa caz, in functie de sezon.
Contractele cadru se vor incheia si pentru livrarea produselor noi ce
urmeaza sa fie asimilate in perioada planului cincinal. Partile vor detalia si
concretiza prevederile acestor contracte dupa aprobarea omologarii si
introducerii in fabricatie a produselor contractate.
Art. 33
Unitatile au obligatia sa livreze numai produse care corespund conditiilor
de calitate din normele de tipizare, standarde, caiete de sarcini si
documentatii de executie, cu respectarea intocmai a cantitatilor,
sortimentelor, tipurilor si a celorlalte caracteristici convenite, precum si a
termenelor prevazute in contract.
Produsele refuzate de unitatea beneficiara pentru lipsuri calitative se
considera nelivrate daca furnizorul nu asigura remedierea sau inlocuirea lor,
in termenul stabilit de comun acord cu beneficiarul. Furnizorul raspunde de
intarzierea astfel produsa pana la livrare.
Art. 34
Receptia, expeditia si primirea produselor se fac cu respectarea
prevederilor contractuale, in conditiile prevazute de dispozitiile legale in
vigoare.
Pentru utilaje tehnologice, instalatii si alte produse de complexitate
tehnica ridicata, receptia de catre beneficiar este obligatorie. Acesta va
putea face receptia si pe faze de fabricatie.
Acceptarea de catre unitatea beneficiara a produselor ce nu corespund
calitatii prevazute in contracte sau, dupa caz, in standarde, norme tehnice si
caiete de sarcini atrage si raspunderea acesteia pentru paguba adusa avutului
obstesc.
Art. 35
Unitatile furnizoare si beneficiare ale produselor agrozootehnice destinate
constituirii fondului centralizat al statului sunt obligate sa asigure
receptia, predarea si primirea acestora la termenele din graficele de livrare.
Unitatile furnizoare sunt obligate sa predea la cel mai apropiat centru sau
baza de contractare si achizitionare produsele agrozootehnice usor alterabile,
in cazul in care beneficiarul nu s-a prezentat, conform graficelor, pentru
receptie. Predarea se face pe baza receptiei efectuate de centrul sau baza de
contractare si achizitionare, in prezenta unui delegat al consiliului popular
local sau a altui delegat neutru, competent. Centrele sau bazele de contractare
si achizitionare sunt obligate sa receptioneze, sa preia si sa valorifice
aceste produse.
Unitatea producatoare raspunde pentru pagubele cauzate ca urmare a
nepredarii in termen la centrul sau baza de contractare si achizitionare cea
mai apropiata a produselor, iar unitatea beneficiara contractanta raspunde pentru
pagubele cauzate producatorului ca urmare a incalcarii obligatiilor prevazute
la alin. 2.
Art. 36
Livrarea cu anticipatie a produselor contractate se poate face numai cu
acordul partilor, dat prealabil fiecarei livrari. In cazul masinilor, utilajelor
si instalatiilor destinate obiectivelor de investitii, livrarea anticipata se
poate face numai cu acordul prealabil al beneficiarului si antreprenorului care
executa montajul, prin care sa se ateste ca achizitionarea in devans a
utilajelor este justificata economic, fiind asigurate conditiile pentru
montarea si darea lor in exploatare inainte de termenele stabilite prin
documentatia tehnico-economica aprobata, precum si cu acordul prealabil al
bancii finantatoare privind asigurarea surselor de finantare.
Livrarea cu intarziere a produselor contractate se poate face numai cu
acordul prealabil al beneficiarului, care va putea sa refuze primirea
produselor daca datorita intarzierii este in imposibilitate de a le mai folosi
sau s-ar depasi nivelul stocurilor normate determinate potrivit legii.
In cazurile prevazute la alin. 2, furnizorul este obligat sa plateasca
beneficiarului penalitatile si despagubirile datorate, potrivit legii.
Art. 37
Furnizorul raspunde pentru produsele livrate pana la primirea acestora de
catre beneficiar. Predarea - primirea se fac astfel:
a) la furnizor, in cazul in care produsele se ridica de beneficiar;
b) la beneficiar, in cazul in care produsele se expediaza de furnizor;
produsele se considera primite o data cu preluarea acestora de la unitatea care
efectueaza transportul. Pe data primirii produselor se transmit si dreptul de
administrare sau proprietate, dupa caz, precum si riscurile.
Organizatiile de transport raspund, in conditiile legii, fata de expeditor,
pentru integritatea produselor, pana la predarea acestora catre destinatar.
Art. 38
Penalitatile pentru incalcarea obligatiilor contractuale sunt cele
prevazute in anexa nr. 2.
Despagubirile datorate de furnizor pentru repararea integrala a pagubei vor
include si pagubele suportate de beneficiar ca urmare a penalitatilor si
despagubirilor pe care acesta le-a platit beneficiarilor sai din cauza
neexecutarii sau executarii necorespunzatoare a contractului incheiat cu
furnizorul respectiv. In acest caz, termenul de prescriptie curge de la data
platii penalitatilor si despagubirilor in cauza.
SECTIUNEA a 2-a
Contractul de furnizare de energie
Art. 39
Contractul de furnizare a energiei electrice si contractul de furnizare a energiei
termice au ca obiect livrarea energiei electrice sau termice din retelele
furnizorului, in limitele normelor de consum stabilite potrivit legii,
respectiv puterilor si cantitatilor de energie aprobate.
Partile vor incheia contractul cu respectarea reglementarilor specifice
privind relatiile dintre furnizorii si consumatorii de energie, aprobate in
conditiile legii.
Preluarea de energie electrica si de energie termica din retelele
furnizorului fara contract sau cu incalcarea conditiilor stabilite prin acesta
se sanctioneaza potrivit legii.
Furnizarea energiei unui subconsumator se poate face pe baza de contract si
numai cu acordul furnizorului.
Art. 40
Unitatile furnizoare de energie electrica si de energie termica -
producatoare sau revinzatoare - raspund de asigurarea alimentarii
consumatorilor in conditiile de siguranta si de calitate prevazute in
contracte, precum si de instalarea, exploatarea si intretinerea instalatiilor
proprii situate la consumator.
De asemenea, unitatile furnizoare de energie electrica sau de energie
termica sunt obligate sa ia masuri pentru folosirea rationala si utilizarea cu
maxima eficienta a energiei de catre toti consumatorii, in care scop:
a) urmaresc incadrarea stricta a consumatorilor in puterile si cantitatile
de energie aprobate;
b) controleaza la consumatori folosirea rationala a energiei si respectarea
conditiilor privind regimurile de consum ale energiei electrice si termice
stabilite potrivit legii;
c) limiteaza sau intrerup energia furnizata consumatorilor in cazul
nerespectarii de catre acestia a prevederilor legale.
Art. 41
Unitatile consumatoare de energie electrica sau de energie termica raspund
de incadrarea stricta in puterile si in cantitatile de energie aprobate, precum
si de respectarea riguroasa a regimurilor de consum stabilite.
Art. 42
In scopul folosirii rationale si eficiente a energiei livrate, unitatile
consumatoare de energie electrica sunt obligate sa asigure:
a) reducerea puterilor absorbite in orele de varf de sarcina, nivelarea
curbei de sarcina, compensarea puterii reactive;
b) respectarea intocmai a prescriptiilor tehnice, prevenirea oricaror
perturbatii sau efecte negative asupra calitatii energiei electrice, indeosebi
prin evitarea degradarii si a poluarii, peste limitele stabilite, a
instalatiilor electrice;
c) corelarea caracteristicilor receptoarelor, schemelor, protectiilor si
automatizarilor electrice din instalatiile ce le detin cu cele ale
instalatiilor de alimentare ale furnizorului.
Art. 43
Unitatile consumatoare de energie termica raspund de luarea masurilor
necesare pentru respectarea regimurilor de consum stabilite, restituirea
agentilor termici la calitatea si in cantitatile prevazute in contract,
recuperarea si valorificarea resurselor energetice refolosibile rezultate din
procesele tehnologice, precum si utilizarea surselor noi de energie.
Art. 44
Unitatile consumatoare sunt obligate sa disponibilizeze, in conditiile
legii, cantitatile de energie electrica sau termica devenite disponibile
indiferent de cauza. Cu cantitatile disponibilizate se modifica de drept
contractul si repartitia.
SECTIUNEA a 3-a
Alte contracte
Art. 45
Contractele privind activitatea de cercetare stiintifica, de proiectare, de
executare a lucrarilor de constructii-montaj, de prestari de servicii si altele
se incheie si se executa cu respectarea prevederilor prezentei legi si a
reglementarilor specifice domeniilor de activitate respective.
CAP. 4
Contractele de comert exterior si de cooperare economica internationala
SECTIUNEA 1
Incheierea contractelor externe
Art. 46
In domeniul activitatii de comert exterior si cooperarii economice
internationale unitatile socialiste sunt obligate sa asigure, prin contractele
pe care le incheie, intensificarea schimburilor externe, cresterea participarii
Republicii Socialiste Romania la diviziunea internationala a muncii, in
concordanta cu cerintele dezvoltarii economico-sociale a tarii, cu respectarea
stricta a principiilor suveranitatii si independentei nationale, egalitatii in
drepturi si avantajului reciproc, neamestecului in treburile interne.
Art. 47
Activitatea de comert exterior si de cooperare economica internationala se
desfasoara pe baza urmatoarelor categorii de contracte:
a) contracte externe cu partenerii straini;
b) contracte economice interne pentru realizarea operatiunilor de export,
import si cooperare economica internationala, incheiate de unitatile economice
producatoare de marfuri pentru export sau beneficiare de importuri cu
intreprinderile de comert exterior.
Contractele se incheie in conformitate cu prevederile de plan, ale
acordurilor de lunga durata, conventiilor sau altor intelegeri internationale
la care Republica Socialista Romania este parte.
Centralele, ministerele economice si Ministerul Comertului Exterior si
Cooperarii Economice Internationale raspund de acoperirea cu contracte externe
a planului de export si de luarea masurilor necesare pentru asigurarea
eficientei operatiilor de comert exterior ce fac obiectul contractelor.
Art. 48
Unitatile producatoare de marfuri pentru export sau beneficiare de import,
impreuna cu intreprinderile de comert exterior, vor lua toate masurile necesare
pentru asigurarea din timp a comenzilor la export si pentru incheierea
contractelor externe, in care scop sunt obligate:
a) sa incheie contracte, indeosebi pe termen lung, care sa dea stabilitate
in raporturile economice cu celelalte tari, sa asigure in perspectiva
desfacerea pe pietele externe a produselor romanesti, precum si necesarul
economiei nationale la unele materii prime, in conditiile de calitate si nivel
tehnic corespunzatoare cerintelor pietei internationale;
b) sa stabileasca raporturi contractuale astfel incat la data aprobarii
planului anual de dezvoltare economico-sociala, prevederile acestuia
referitoare la productia pentru export, la actiunile de cooperare economica
internationala, precum si la importuri, sa fie fundamentate prin contracte, care
sa asigure certitudinea desfacerii productiei si a aprovizionarii
tehnico-materiale;
c) sa asigure transmiterea din timp de oferte tehnico-comerciale, care sa
tina seama de cerintele pietei externe si de necesitatea valorificarii
superioare si diversificarii productiei pentru export, in conditii de eficienta
economica ridicata;
d) sa asigure continuitatea in raporturile externe, schimburi echitabile,
reciproc avantajoase, promovarea unor forme noi, eficiente de comert si
cooperare.
Art. 49
Unitatile producatoare au obligatia de a asimila, introduce in fabricatie
si oferi la export produse care asigura prelucrarea si valorificarea superioara
a resurselor materiale din tara, au un nivel tehnic si calitativ ridicat,
valorifica conceptia tehnico-stiintifica proprie, sub forma de licente,
documentatii tehnice, inginerie tehnologica si livrari complexe.
Art. 50
Oferta externa se intocmeste de catre centrale, impreuna cu intreprinderile
de comert exterior, si se aproba de ministerul economic si Ministerul
Comertului Exterior si Cooperarii Economice Internationale.
In cazul exporturilor de instalatii complexe oferta se intocmeste de
furnizorul unic, in conditiile prevazute de lege, si se aproba de Consiliul de
Ministri.
Prevederile prezentului articol se aplica, in mod corespunzator, si pentru
aprobarea conditiilor de participare a unitatilor romanesti la licitatii in
strainatate.
Art. 51
Unitatile producatoare de marfuri pentru export si intreprinderile de
comert exterior au obligatia sa analizeze toate cererile de export primite,
refuzul acestora putindu-se face numai in cazuri temeinic justificate, cu
aprobarile prevazute de lege.
Art. 52
Contractarea marfurilor la import se face prin analiza comparativa si
negocierea ofertelor partenerilor straini sau prin emiterea de comenzi, tinand
seama de rezultatele prospectarii pietei externe si satisfacerea optima a
cerintelor economiei nationale.
Art. 53
Exporturile complexe - instalatii si alte obiective executate in
strainatate - se realizeaza in conditiile prevazute prin decret al Consiliului
de Stat, printr-un sistem de contracte externe si interne, incheiate cu
intreprinderea parte in contractul extern, furnizorul unic, antreprenorul
general, proiectantul si celelalte unitati economice participante la executarea
produselor, lucrarilor si serviciilor.
Furnizorul unic incheie contractele economice interne cu unitatile care
participa la realizarea exportului complex.
Art. 54
In functie de obiectul operatiunii comerciale, contractele externe pot fi
de vanzare-cumparare, de cooperare in productie, executare de lucrari, depozit,
mandat si reprezentare comerciala, transport si expeditii internationale,
transfer de tehnologie, turism si altele, practicate in relatiile comerciale
internationale.
La incheierea contractelor de export de marfuri, export de utilaje si de
exporturi complexe se va asigura ca, dupa caz, in functie de specificul
obiectului contractului sau al operatiunii de comert exterior, precum si de
conditiile de piata sau conjucturale existente, contractele respective sa
contina clauzele din anexele nr. 6-8.
Clauzele din contractele externe privind conditiile de incarcare si
descarcare a marfurilor vor fi convenite de intreprinderile de comert exterior
numai cu acordul unitatii de transport romanesti.
Pentru facilitarea incheierii si executarii contractelor externe pot fi
folosite conditii generale, contracte tip, contracte cadru si alte forme de
unificare a practicilor comerciale pe piata internationala.
Art. 55
Contractele externe se semneaza de directorul intreprinderii de comert
exterior sau, dupa caz, al unitatii autorizate sa efectueze operatii comerciale
pe piete externe, dupa avizarea lor de catre oficiul juridic si exercitarea
controlului preventiv.
Contractele de export pentru livrari de produse se semneaza numai dupa
avizarea lor prealabila de catre directorul unitatii care urmeaza sa execute
produsele.
Dupa incheierea contractului, directorul unitatii producatoare este obligat
sa-l supuna dezbaterii biroului executiv al consiliului oamenilor muncii si
sa-l puna in discutia sectiilor de productie, in vederea luarii tuturor
masurilor necesare pentru executarea intocmai a obligatiilor asumate.
Prevederile alin. 2 se aplica, daca e cazul, si unitatilor care indeplinesc
functiile de proiectant general, antreprenor general sau sunt detinatoare de
tehnologie.
Potrivit legii, contractele externe se semneaza si de directorul general al
centralei.
In cazul in care contractul extern s-a incheiat in considerarea productiei
unei anumite unitati, schimbarea acesteia nu se poate face decat cu acordul
beneficiarului extern.
Art. 56
Contractele externe, precum si modificarea acestora, se constata in forma
scrisa, cu respectarea conditiilor pentru validitatea conventiilor si se
inregistreaza la Ministerul Comertului Exterior si Cooperarii Economice
Internationale, Ministerul Finantelor si la Camera de Comert si Industrie a
Republicii Socialiste Romania.
Contractele ce au ca obiect instalatii si obiective complexe, produse de
tehnicitate ridicata si alte marfuri stabilite de Ministerul Comertului
Exterior si Cooperarii Economice Internationale intra in vigoare numai dupa
obtinerea autorizatiilor si aprobarilor necesare, potrivit legii, in termen de
maximum 30 de zile, precum si indeplinirea celorlalte conditii prevazute in
acest scop prin contract.
SECTIUNEA a 2-a
Contractele interne pentru realizarea operatiunilor de comert exterior
Art. 57
Raporturile dintre unitatile producatoare si intreprinderile de comert
exterior, pentru desfasurarea operatiunilor de comert exterior, se stabilesc,
in conditiile legii, prin contracte economice de comision, contracte economice
de vanzare-cumparare, executari de lucrari sau prestari de servicii si altele.
Art. 58
La incheierea contractului economic de comision partile sunt obligate sa
stabileasca:
a) operatiunile comerciale care urmeaza a se efectua in nume propriu de
catre intreprinderea de comert exterior, pe seama unitatii economice care a
imputernicit-o;
b) conditiile de negociere a operatiunilor de comert exterior si
documentatiile tehnico-economice necesare indeplinirii imputernicirii acordate;
c) alte elemente pentru concretizarea desfasurarii relatiilor dintre parti.
Art. 59
Incheierea sau modificarea contractului extern, ca si a oricarui alt act,
in conditii diferite de cele oferite de catre unitatea producatoare, ii sunt
opozabile acesteia numai daca au fost efectuate cu acordul sau prealabil sau in
masura in care le-a confirmat.
Art. 60
Contractele economice de vanzare-cumparare, executare de lucrari sau
prestare de servicii si altele se incheie pe baza contractelor externe, in
termen de 10 zile de la data primirii comenzilor emise de catre intreprinderile
de comert exterior. In conditiile legii, aceste contracte pot fi incheiate si
inainte de contractele externe.
Contractele vor cuprinde obligatii in stricta corelare cu contractele
externe corespunzatoare.
Art. 61
Contractelor economice interne pentru realizarea operatiunilor de comert
exterior le sunt aplicabile, in raport cu specificul activitatii de comert
exterior, prevederile capitolelor II si III din prezenta lege.
In cazurile prevazute la art. 55 alin. 2 si 4 contractele economice interne
pentru export se semneaza si de catre directorii centralelor in ceea ce
priveste asigurarea bazei materiale si a celorlalte conditii necesare
realizarii contractului extern.
SECTIUNEA a 3-a
Executarea contractelor de comert exterior si cooperare economica
internationala
Art. 62
Unitatea producatoare raspunde de executarea obligatiilor stabilite pe
seama sa prin actele incheiate de catre intreprinderea de comert exterior, in
limitele imputernicirii acordate.
Ministerele, centralele industriale si intreprinderile producatoare vor
asigura la fiecare unitate de productie programarea si lansarea din timp a
productiei, indeosebi a celei destinate exportului.
Intreprinderile de comert exterior sunt obligate sa transmita unitatilor
producatoare comenzile si, dupa caz, specificatiile necesare executarii
contractelor externe, in termen de 5 zile de la inregistrare.
Unitatile producatoare sunt obligate sa livreze produsele destinate
exportului in termen de cel mult 10 zile de la executarea acestora.
Art. 63
Unitatile socialiste raspund de livrarea la termen a marfurilor destinate
exportului, cu respectarea conditiilor de calitate si a performantelor tehnice
ale acestora, de asigurarea controlului exigent al calitatii produselor
provenite din import, precum si de indeplinirea tuturor obligatiilor pe care si
le-au asumat prin contractele incheiate.
Obligatiile de livrare a produselor destinate exportului, prevazute in
contractele economice, raman in vigoare pe toata durata de valabilitate a
angajamentelor stabilite in raporturile cu partenerii straini si in conditiile
prevazute in contractele incheiate cu acestia.
Unitatile de comert exterior sunt obligate sa asigure incasarea integrala
si la timp a pretului marfurilor exportate sau, dupa caz, primirea marfurilor
in contrapartida, precum si realizarea tuturor celorlalte drepturi ce li se
cuvin potrivit contractului.
Art. 64
La operatiunile realizate pe baza contractului de comision dreptul asupra
marfii si riscurile corespunzatoare se transmit direct, in conditiile
contractului extern, de la unitatea producatoare pentru export la partenerul
strain sau de la acesta la unitatea beneficiara de import, in functie de natura
operatiei de comert exterior.
Intreprinderile de comert exterior si organele financiare bancare raspund
de plata marfurilor destinate exportului, cu respectarea intocmai a termenelor
si conditiilor prevazute de lege.
Beneficiarii de importuri vor plati intreprinderii de comert exterior
contravaloarea marfurilor importate, dupa vamuire.
Art. 65
Pentru asigurarea executarii contractelor de export si de cooperare
economica internationala, intreprinderile de comert exterior impreuna cu
unitatile producatoare vor stabili programe pentru fiecare contract, care vor
cuprinde masuri privind realizarea produselor, organizarea cooperarii intre
intreprinderi, a service-ului si asistentei tehnice.
Art. 66
Ministerul Comertului Exterior si Cooperarii Economice Internationale si
intreprinderile de comert exterior vor urmari la uzine si fabrici, modul cum se
introduc in fabricatie si se realizeaza marfurile contractate la export, precum
si in cadrul actiunilor de cooperare economica internationala, vor determina luarea
de masuri operative pentru respectarea obligatiilor contractuale si nu vor
admite livrarea catre partenerii straini a produselor care nu corespund
conditiilor contractuale.
Pentru produsele destinate exportului, inclusiv in cadrul actiunilor de
cooperare, in special masini, utilaje, instalatii, la care asigurarea calitatii
produselor, a performantelor tehnice si comportarea in exploatare sunt
hotaratoare in promovarea exporturilor, intreprinderile de comert exterior vor
efectua controlul calitatii prin organe specializate de control, pe baza de
contract.
Art. 67
Consiliul Central de Control Muncitoresc al Activitatii Economice si
Sociale si Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor
raspund de organizarea si efectuarea unui control riguros al marfurilor de
export atat in procesul de fabricatie, cat si la expedierea acestora, conform
prevederilor contractuale.
Organele de control tehnic al calitatii din unitati si cele ale
Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor vor
controla pe fluxuri de fabricatie modul cum se respecta procesele tehnologice,
pentru a evita producerea de marfuri necorespunzatoare calitativ fata de
prevederile din contracte.
SECTIUNEA a 4-a
Raspunderea contractuala
Art. 68
Raspunderea patrimoniala a partilor pentru neexecutarea sau executarea
necorespunzatoare a obligatiilor asumate prin contractul extern se stabileste
prin clauzele acestuia.
Intreprinderile de comert exterior vor urmari realizarea despagubirilor ce
li se cuvin pentru incalcarea obligatiilor contractuale de catre partenerul
strain. Fata de partenerul strain, raspunderea legata de incheierea si
executarea contractului apartine exclusiv intreprinderii de comert exterior.
Art. 69
Unitatile producatoare raspund pentru toate pagubele sau cheltuielile
suportate de intreprinderile de comert exterior ca urmare a unor pretentii
formulate de partenerii straini si care sunt determinate de incalcarea
obligatiilor asumate de aceste unitati prin contract.
Despagubirile stabilite potrivit alin. 1 se datoreaza numai in masura in
care nu sunt acoperite de penalitati.
Art. 70
Penalitatile pentru neexecutarea sau executarea necorespunzatoare a
obligatiilor din contractele interne de comert exterior sunt prevazute in anexa
nr. 9.
SECTIUNEA a 5-a
Dispozitii comune
Art. 71
Prevederile prezentului capitol sunt aplicabile, in mod corespunzator, si
contractelor externe sau interne de comert exterior si cooperare economica
internationala ce au ca obiect executari de lucrari sau prestari de servicii.
CAP. 5
Urmarirea incheierii si executarii contractelor economice
Art. 72
Unitatile socialiste sunt obligate sa tina evidenta incheierii si
executarii contractelor economice, potrivit normelor metodologice stabilite de
ministere, alte organe centrale si locale, cu avizul Ministerului
Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe si
Ministerului Comertului Exterior si Cooperarii Economice Internationale, dupa
caz.
Ministerele economice, celelalte organe centrale sau locale si centralele
vor urmari permanent modul in care se incheie, se executa si se tine evidenta
contractelor economice de catre unitatile socialiste din subordine si vor lua,
de indata, masurile care se impun pentru inlaturarea neajunsurilor constatate
si angajarea raspunderii persoanelor vinovate de incalcarea disciplinei
contractuale.
Art. 73
Comitetul de Stat al Planificarii, Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale
si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe si Ministerul Finantelor vor
controla la ministere, celelalte organe centrale si locale, centrale si
intreprinderi, activitatea de incheiere si executare a contractelor economice.
Pe baza constatarilor proprii si a informarilor date de ministere si
celelalte organe centrale, organele mentionate la alin. 1 vor raporta lunar
Consiliului de Ministri, impreuna cu Directia Centrala de Statistica, stadiul
contractarii si executarii contractelor economice, precum si masurile luate
pentru inlaturarea deficientelor constatate.
Art. 74
Ministerul Justitiei va tine evidenta tuturor litigiilor dintre unitatile
socialiste cu care sunt sesizate instantele judecatoresti, precum si a celor in
care una din parti este o unitate romaneasca, aflate in curs de solutionare la
organele de arbitraj sau alte organe de jurisdictie din tara ori din
strainatate.
Ministerul Comertului Exterior si Cooperarii Economice Internationale va
comunica Ministerului Justitiei fiecare litigiu de comert exterior.
Ministerul Justitiei are obligatia de a raporta trimestrial Consiliului de
Ministri asupra deficientelor constatate si a altor aspecte rezultate cu
prilejul solutionarii litigiilor prevazute la alineatele precedente. In ceea ce
priveste litigiile de comert exterior raportarea se va face impreuna cu
Ministerul Comertului Exterior si Cooperarii Economice Internationale.
La nivelul fiecarui judet, evidenta litigiilor se asigura de tribunalul
judetean.
Obligatia raportarii trimestriale revine si ministerelor, celorlalte organe
centrale si locale, pentru litigiile din competenta lor de solutionare.
Solutionarea acestor litigii se face cu respectarea normelor metodologice
stabilite de organul respectiv, cu acordul Ministerului Justitiei.
Art. 75
Consiliul de Ministri va analiza lunar modul de incheiere si stadiul
executarii contractelor economice si ale celor de comert exterior, raportind
despre aceasta potrivit legii.
CAP. 6
Atributiile si raspunderile personalului muncitor
Art. 76
Oamenii muncii, in calitate de proprietari, producatori si beneficiari,
raspund, potrivit sarcinilor ce le indeplinesc, de respectarea disciplinei de
plan si contractuale in unitatile din care fac parte, in care scop le revin, in
principal, urmatoarele atributii: a) sa fundamenteze tehnico-economic comenzile
si sa le emita in termenele prevazute de lege;
b) sa ia masuri pentru incheierea contractelor in conditiile si la
termenele stabilite de lege, cu respectarea sarcinilor de plan;
c) sa intocmeasca toate lucrarile legate de contractarea, inregistrarea
contractelor si evidenta acestora, sa elaboreze proiectul de contract cu
respectarea stricta a dispozitiilor legale si cu un continut corespunzator,
care sa asigure executarea obligatiilor;
d) sa aduca la indeplinire sarcinile ce le revin cu privire la realizarea
produselor contractate, asigurarea calitatii acestora, respectarea termenelor
de livrare, a conditiilor de ambalare, efectuarea receptiei, realizarea integrala
a obligatiilor asumate de unitate prin contract.
Art. 77
Membrii biroului executiv al consiliului oamenilor muncii raspund de
stabilirea masurilor necesare pentru incheierea la timp a contractelor interne
si externe, precum si pentru livrarea produselor, executarea lucrarilor si
prestarea serviciilor la termenele si cu respectarea celorlalte clauze
prevazute in contracte.
Raspunderea membrilor biroului executiv nu exclude pe aceea a directorului
si contabilului sef in angajarea cheltuielilor materiale si banesti.
Art. 78
Personalul care raspunde de disciplina contractuala are obligatia sa
asigure ca livrarea de produse, executarea de lucrari sau prestarea de servicii
intre unitatile socialiste sa se faca numai pe baza de contract. Incalcarea
acestei obligatii atrage virarea sumei reprezentand pretul la bugetul statului,
precum si raspunderea directa a persoanei vinovate pentru paguba astfel adusa
unitatii.
Art. 79
Incalcarea disciplinei contractuale atrage raspunderea materiala, civila,
disciplinara, contraventionala si penala, dupa caz, a persoanei vinovate.
Art. 80
Pagubele cauzate unitatilor socialiste prin plata de penalitati si
despagubiri ca urmare a incalcarii obligatiilor asumate prin contracte se
recupereaza, in conditiile legii, de la persoanele vinovate.
Conducerile unitatilor raspund nemijlocit de luarea masurilor necesare in
vederea stabilirii persoanelor vinovate, angajarii raspunderii acestora si
recuperarii operative a pagubelor.
Art. 81
Pagubele rezultate din incalcarea obligatiilor contractuale care, potrivit
legii, nu sunt imputabile unor persoane, se suporta astfel:
a) 60 la suta din influentele negative, rezultate din penalitati si din
despagubirile platite, se recupereaza din fondul de participare a oamenilor
muncii la realizarea productiei, a beneficiilor si la impartirea beneficiilor,
determinat pe baza cotelor stabilite potrivit legii.
Consiliile oamenilor muncii din intreprinderi si centrale vor stabili, pe
fiecare colectiv de oameni ai muncii, suma cu care se reduce fondul de
participare la beneficii in raport cu raspunderea ce ii revine pentru
incalcarea obligatiei contractuale care a avut drept consecinta plata de
penalitati si despagubiri;
b) diferenta de 40 la suta din influentele negative, rezultate din
penalitatile si din despagubirile platite, se retine din beneficiul total al
intreprinderii sau centralei, dupa caz, inainte de determinarea beneficiului de
repartizat potrivit legii.
Art. 82
Incalcarea disciplinei contractuale atrage, potrivit legii, raspunderea
disciplinara a persoanei vinovate.
In functie de gravitatea faptei, de imprejurarile in care aceasta a fost
savarsita si de gradul de vinovatie, impotriva persoanei vinovate se poate lua
masura desfacerii contractului de munca, retrogradarii in functie sau in
categorie, reducerii retributiei si a indemnizatiei de conducere, precum si
alte sanctiuni disciplinare prevazute de lege.
Art. 83
In afara sanctiunii disciplinare, incalcarea disciplinei contractuale
atrage si raspunderea contraventionala a persoanei vinovate.
Sunt contraventii urmatoarele fapte, daca nu au fost savarsite in astfel de
conditii incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiuni si se
sanctioneaza dupa cum urmeaza:
I. Cu amenda de la 6.000 la 15.000 lei:
a) lansarea in fabricatie de produse care nu au asigurata desfacerea prin
contracte;
b) aprovizionarea cu materiale si produse pentru realizarea unei productii
fara desfacere asigurata sau aprovizionarea in devans a utilajelor de catre
beneficiar cu incalcarea legii;
c) refuzul nejustificat de a incheia contracte economice sau refuzul
adaptarii acestora potrivit prevederilor legale;
d) acceptarea livrarii la export a unor produse de calitate necorespunzatoare
de catre organele de control ale Inspectoratului General de Stat pentru
Controlul Calitatii Produselor;
e) neprezentarea la receptia produselor agrozootehnice sau refuzul primirii
acestora, cu incalcarea prevederilor art. 35 alin. 2.
II. Cu amenda de la 2.000 la 6.000 lei:
a) neluarea masurilor de organizare a incheierii contractelor economice;
b) neluarea masurilor de urmarire a executarii contractelor de catre
organele in subordinea carora se afla partile contractante;
c) nerespectarea termenelor si modalitatilor de contractare si de
solutionare a eventualelor obiectiuni sau neintelegeri, stabilite potrivit art.
8;
d) neprecizarea distincta in specificatii, repartitii, contracte si in
celelalte documente privind contractarea, executarea si livrarea materiilor
prime si materialelor, a cantitatilor destinate productiei pentru export;
e) neinregistrarea in termen a contractelor.
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de personalul
anume imputernicit de catre conducatorii ministerelor sau celorlalte organe
centrale, de comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al
municipiului Bucuresti si de directorii generali ai centralelor, pentru
contraventiile savarsite in unitatile subordonate, precum si de catre
conducatorii Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului
Gospodaririi Fondurilor Fixe, Ministerului Finantelor sau Ministerului de
Interne, dupa caz, pentru contraventiile savarsite in oricare unitate sau
organ, indiferent de subordonare.
Agentul constatator are obligatia de a sesiza si conducerea unitatii la
care este incadrata persoana vinovata, in vederea aplicarii sanctiunii
disciplinare.
Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei se poate face
plangere, care se depune la organul din care face parte agentul constatator,
impreuna cu copia procesului-verbal de constatare a contraventiei, in termen de
15 zile de la data comunicarii acestuia.
Dispozitiile prezentului articol se intregesc cu prevederile din Legea nr.
32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
Art. 84
Constituie infractiune urmatoarele fapte, savarsite in conditiile art. 248
sau art. 249 din Codul penal, daca au produs o perturbare deosebit de grava activitatii
unei organizatii socialiste ori o paguba importanta economiei nationale:
a) lansarea in fabricatie a unor produse care nu au asigurata desfacerea
prin contracte interne sau externe;
b) efectuarea aprovizionarii pentru productie cu incalcarea legii;
c) neexecutarea sau executarea necorespunzatoare a contractelor;
d) contractarea fara repartitie a produselor pentru care sunt aprobate
balante materiale;
e) neluarea masurilor de executare a contractelor economice de catre
personalul din cadrul organelor in subordinea carora se afla partile
contractante;
f) neprezentarea la receptia produselor agrozootehnice sau refuzul primirii
acestora, cu incalcarea prevederilor art. 35 alin. 2.
Savarsirea faptelor prevazute in alin. 1 se pedepseste potrivit
dispozitiilor art. 248 alin. 2 sau, dupa caz, ale art. 249 alin. 2 din Codul
penal.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 85
Dispozitiile prezentei legi se completeaza cu prevederile Codului civil in
masura in care acestea nu sunt potrivnice legii de fata sau naturii
raporturilor dintre unitatile socialiste.
Art. 86
In termen de 30 de zile de la publicarea prezentei legi, Consiliul de
Ministri va asigura aducerea la indeplinire a obligatiilor ce ii revin potrivit
art. 8 si 10. De asemenea, in acelasi termen, Comitetul de Stat al
Planificarii, Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului
Gospodaririi Fondurilor Fixe si Ministerul Finantelor vor stabili metodologia
de inregistrare a contractelor economice. Pentru contractele externe,
metodologia de inregistrare se stabileste, inauntrul aceluiasi termen, de
Ministerul Comertului Exterior si Cooperarii Economice Internationale impreuna
cu Ministerul Finantelor.
Inregistrarea si urmarirea executarii contractelor cu caracter de secret de
stat si a celor in care una din parti este o unitate a fortelor armate se fac
in conditiile stabilite de organul central ierarhic superior al unitatii
producatoare, executante de lucrari sau prestatoare de servicii, cu acordul Comitetului
de Stat al Planificarii si Ministerului Finantelor, precum si, dupa caz, al
Ministerului Apararii Nationale, Ministerului de Interne sau al Comitetului
National pentru Stiinta si Tehnologie.
Art. 87
Dispozitiile prezentei legi se aplica in mod corespunzator si
organizatiilor cooperatiste si obstesti. De asemenea, prevederile referitoare
la contractul economic se aplica si actiunilor de cooperare dintre unitatile de
stat si cooperatiste.
Art. 88
Activitatea de aprovizionare si productie desfasurata de catre unitatile
speciale de invatamant, ocrotire si asistenta sociala este exceptata de la
prevederile prezentei legi.
Art. 89
Anexele 1 - 9 fac parte integranta din prezenta lege.
Art. 90
Prezenta lege intra in vigoare dupa 30 de zile de la publicarea in
Buletinul Oficial.
Pe aceeasi data se abroga Legea contractelor economice, nr. 71/1969, cu
modificarile ulterioare, Decretul Consiliului de Stat nr. 142/1970 privind
stabilirea maximului amenzii pentru contraventiile la normele privind
disciplina contractuala, precum si orice alte dispozitii contrare.
ANEXA 1
NOMENCLATORUL
contractelor economice care se inregistreaza si la Ministerul Aprovizionarii
Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe, Comitetul de
Stat al Planificarii si Ministerul Finantelor
1. La ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului
Gospodaririi Fondurilor Fixe se inregistreaza contracte economice incheiate
intre unitatile socialiste furnizoare si beneficiare pentru urmatoarele materii
prime si materiale de baza, cu rol hotarator in indeplinirea sarcinilor fizice
de plan si indeosebi a exportului:
Produsul Furnizorul Beneficiarul
-------- ---------- ------------
- carbuni cocsificabili - unitatile miniere - combinatele siderurgice
- carbuni energetici - unitatile miniere - termocentralele pe carbune
- titei - Intreprinderea de - combinatele petrochimice
transport titei prin
conducte Ploiesti
- gaze naturale (materie - Centrala gazului - combinatele chimice
prima) metan Medias
- argila refractara - unitatile miniere - intreprinderile produca-
toare de materiale refrac-
tare
- pirita - unitatile miniere - intreprinderile produca-
toare de acid sulfuric
- concentrate de cupru - unitatile miniere - unitatile de metalurgie
neferoasa
- concentrate colective - unitatile miniere - unitatile de metalurgie
de plumb si zinc neferoasa
- concentrate de zinc - unitatile miniere - unitatile de metalurgie
neferoasa
- concentrate de plumb - unitatile miniere - unitatile de metalurgie
neferoasa
- table din otel groase, - Combinatul - unitatile producatoare de
mijlocii si subtiri siderurgic Galati utilaj tehnologic
- Intreprinderea - santierele navale
"Inox" Targoviste - intreprinderile
de vagoane
- intreprinderea de auto-
camioane
- intreprinderile de tractoare
- intreprinderile de autotu-
risme
- intreprinderile de motoare
electrice si transformatoare - profile laminate
- Combinatul - intreprinderile
producatoare din otel
siderurgic Hunedoara de utilaj tehnologic
- Combinatul - intreprinderile producatoare
siderurgic Resita de rulmenti
- Combinatul de ote- - intreprinderile producatoare
luri speciale de rulmenti
Targoviste
- tevi din otel - intreprinderile de
- intreprinderile
producatoare
Tevi "Republica", de cazane
energetice pentru
Roman, Iasi, Zalau chimie si petrochimie
- aluminiu
- Intreprinderea de - intreprinderile din indus-
aluminiu Slatina tria electrotehnica si
electronica
- cupru electrolitic - Intreprinderea de - intreprinderile din indus-
metale neferoase tria electrotehnica si
Baia Mare electronica
- utilaje, masini, echi- - intreprinderile - intreprinderile titulare de
pamente, instalatii si producatoare de plan de investitii
linii tehnologice, inclu- utilaje
siv aparatele de masura
si control, pentru obiec-
tivele de investitii a
caror nota de comanda se
aproba prin decret pre-
zidential
- fibre si fire chimice - intreprinderile - intreprinderile textile
producatoare de
fibre si fire
chimice
- granule P.V.C. - intreprinderile - intreprinderile
producatoare
producatoare, de de cabluri si conductori
prelucrare a mase- electrici
lor plastice din
subordinea cen-
tralei de profil
- benzi de transport - intreprinderile - intreprinderile
producatoare
din cauciuc producatoare de de utilaj minier
benzi din cauciuc - intreprinderile miniere
2. La Comitetul de Stat al Planificarii se inregistreaza:
a) contractul incheiat de beneficiar cu antreprenorul general pentru
obiectivele de investitii a caror nota de comanda se aproba prin decret
prezidential;
b) contractele de livrare de utilaje, masini, echipamente, instalatii si
linii tehnologice, nou nominalizate in planul pentru asimilare.
3. Contractele prevazute la pct. 1 si 2 se inregistreaza si la Ministerul
Finantelor.
--------------------------
NOTA:
Nomenclatorul contractelor economice care se inregistreaza la Ministerul
Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe si
la Comitetul de Stat al Planificarii se va actualiza anual, o data cu aprobarea
planului national unic de dezvoltare economico-sociala.
ANEXA 2
PENALITATI PENTRU NEEXECUTAREA SAU EXECUTAREA NECORESPUNZATOARE
A CONTRACTELOR ECONOMICE
Penalitatile pentru neexecutarea sau executarea necorespunzatoare a
obligatiilor asumate prin contractele economice sunt urmatoarele:
1. pentru fiecare zi de intarziere a executarii obligatiei, pe durata
corespunzatoare indeplinirii sarcinii din planul anual, 0,1 % in primele 10
zile, 0,2 % in urmatoarele 20 de zile si 0,3 % in perioada ce depaseste 30 de
zile, pana la data executarii in natura a prestatiei, renuntarii de catre
beneficiar la aceasta potrivit legii sau imposibilitatii executarii obligatiei
din cauza de forta majora, daca intarzierea este cu privire la:
a) predarea sau, dupa caz, ridicarea produselor, preluarea lucrarilor ori
prestarea serviciilor;
b) prezentarea la termenele stabilite in contract a specificatiilor ori a
detaliilor necesare executarii contractului, precum si, in cazul utilajelor tehnologice
si instalatiilor complexe, predarea la termenele convenite a documentatiei
tehnice pentru intregul obiectiv sau pe ansamble si subansamble ce se executa
independent;
c) punerea la dispozitie a ambalajelor de catre beneficiar cand, potrivit contractului,
ii revine aceasta obligatie, sau restituirea in termen a ambalajelor,
paletelor, containerelor, accesoriilor de paletizare - pachetizare si altor
mijloace asemanatoare.
Penalitatea se calculeaza, in cazul prevazut la lit. a), la pretul produsului,
lucrarii sau prestatiei intirziate, in cazul prevazut de lit. b), la pretul
produsului, lucrarii sau prestatiei ce nu a putut fi executata, iar in cazul
prevazut la lit. c), la pretul prestatiei nerealizate datorita ambalajelor ce
nu au fost puse la dispozitie sau la pretul ambalajelor, paletelor,
containerelor, accesoriilor de paletizare - pachetizare si altor mijloace
asemanatoare, in cazul nerestituirii;
2. Pentru nerespectarea modalitatii de efectuare a receptiei sau
autoreceptiei, 2 % din pretul produsului, lucrarii sau prestatiei ce trebuiau
receptionate, daca nu se aplica penalitatile pentru intarzierea executarii
obligatiei potrivit pct. 1 lit. a);
3. pentru neexecutarea in natura a obligatiei asumate prin contract, la
data expirarii duratei corespunzatoare indeplinirii sarcinii de plan anual, 8 %
din pretul produsului, lucrarii sau prestatiei neexecutate;
4. pentru incalcarea obligatiilor privitoare la:
a) marcare, stantare, etichetare sau trimiterea actelor de livrare ce trebuie
sa insoteasca documentele de transport, 1 % din pretul fiecarui lor astfel
livrat;
b) trimiterea certificatelor de calitate, a buletinelor de analiza, a
instructiunilor de folosire sau cartii tehnice a produsului si a certificatelor
de garantie, 2 % din pretul fiecarui lot astfel livrat;
5. pentru fiecare zi de intarziere a platii pretului, de la data cand
acesta este datorat pana la efectuarea platii, 0,1 % in primele 10 zile, 0,2 %
in urmatoarele 20 de zile si 0,3 % in perioada ce depaseste 30 de zile, din
suma de trebuia achitata; aceasta prevedere se aplica si in cazul intarzierii
restituirii garantiei pentru ambalajele returnate de beneficiar furnizorului;
6. pentru fiecare zi de refuz nejustificat al platii pretului sau de
nerestituire a unei sume incasate, fara indreptatire, de la data refuzului pana
la data platii, respectiv de la data incasarii sumei nedatorate pana la
restituirea acesteia, 0,3 % din valoarea pretului neachitat sau a sumei
nerestituite, dupa caz.
Partile vor putea stabili prin contracte penalitati mai mari decat cele
prevazute in prezenta anexa, precum si aplicarea de penalitati pentru
incalcarea altor obligatii decat cele prevazute la pct. 1 - 6, tinand seama de
specificul relatiilor economice pentru care au incheiat contractul.
ANEXA 3
PRINCIPALELE CLAUZE ALE CONTRACTULUI PRIVIND
FURNIZAREA DE PRODUSE
Contractul de furnizare de produse trebuie sa cuprinda urmatoarele clauze
principale:
a) partile contractante, prin precizarea denumirii complete a sediului,
organelor ierarhice superioare ale partilor, numelui si prenumelui persoanelor
care semneaza, potrivit legii, contractul;
b) obiectul contractului, determinat prin denumirea completa a produselor
si indicarea caracteristicilor tehnico-functionale ale acestora;
c) cantitatea, sortimentele, tipurile si dimensiunile produselor
contractate, precum si conditiile de calitate si adaptarile si imbunatatirile
constructive si tehnologice care trebuie aduse acestora;
d) termenele calendaristice de livrare, precum si esalonarea cantitativa
corespunzatoare, pe ani, trimestre, luni, decade, saptamani sau zile, dupa caz;
e) preturile sau tarifele in vigoare la data incheierii contractului,
aprobate de organele in drept; preturile si tarifele se vor putea stabili, in
conditiile legii, si la o data ulterioara incheierii contractului, urmand ca
prima livrare sa se faca pe baza pretului aprobat;
f) modalitatile si conditiile de plata;
g) modalitatile si conditiile de livrare, ambalare, marcare, etichetare si
expeditie;
h) modalitatile de receptie si autoreceptie cu indicarea metodelor de
determinare a cantitatii si de constatare a calitatii produselor contractate;
i) modalitatile de efectuare a probelor tehnologice, formele de asistenta
tehnica si regimul de garantii;
j) relatiile de transport optimizate stabilite, potrivit legii, pe baza
calculelor prealabile de optimizare, asigurand reducerea distantelor de
transport, eliminarea transporturilor inutile, incadrarea in zonele de
desfacere
- aprovizionare aprobate; pentru produsele de balanta coordonatorii raspund
de optimizarea transporturilor la emiterea repartitiilor;
k) raspunderile contractuale ale partilor;
l) conditii restrictive de livrare a materiilor prime, materialelor si
produselor noi in functie de gradul de realizare a sarcinilor de predare a
materialelor refolosibile;
m) orice alte clauze necesare executarii intocmai a obligatiilor asumate
prin contract.
ANEXA 4
NORMATIV
privind termenele de predare de catre beneficiari, inaintea anului de plan in
care se solicita livrarea, a comenzilor si documentatiilor tehnice de comanda,
pentru masinile si utilajele cu perioade mai indelungate de pregatire tehnica
si organizatorica
------------------------------------------------------------------------------
Grupa de produse Termenele de predare - in luni-
a comenzilor si documentatiilor
tehnice inaintea anului de plan
pentru livrarile solicitate in:
----------------------------------
Semestrul I Semestrul II
------------------------------------------------------------------------------
1 2 3
------------------------------------------------------------------------------
I. Utilaje ce se executa dupa proiecte
de executie
1. Masini si utilaje tehnologice pentru industria
metalurgica (instalatii de aglomerare, cocso-
chimice, furnale, otelarii cu convertizoare,
laminoare si altele asemenea ) 6 (8) 3 (8)
2. Utilaje tehnologice pentru industria chimica,
prelucrarea titeiului, stuf, hartie, celuloza
(instalatii de electroliza, de preparare a
acidului sulfuric, azotic, desulfurari, piro-
liza si altele asemenea) 6 (8) 3 (8)
3. Masini si utilaje tehnologice pentru industria
materialelor de constructii si refractare (linii
de ciment, instalatii pentru produse refractare),
masini si utilaje pentru industria lemnului,
placi aglomerate 6 (8) 3 (8)
4. Masini si utilaje tehnologice pentru instalatii
din industria alimentara si complexe agrozooteh-
nice 6 (8) 3 (8)
5. Utilaje pentru ridicat, transportat si manipulat 9 6
6. Masini si utilaje pentru lucrari miniere (insta-
latii de haldat, excavatoare cu rotor si altele
asemenea) 6 (8) 3 (8)
7. Pompe centrifugale cu grad de complexitate ridi-
cat si cu motoare electrice speciale
din care:
- categoriile III, IV (pompe speciale) 13 10
- categoriile V, VI si VII (pompe grele) 15 12
8. Ventilatoare industriale (echipate cu motoare
electrice speciale) 15 12
II. Utilaje ce se executa dupa chestionare
tehnice
1. Cazan de abur termoenergetic de 1035 t ab/h 21 18
2. Cazan de abur termoenergetic de 525 t ab/h 18 9
3. Cazan de abur de 105 - 420 t ab/h 12 9
4. Rest cazane de abur industrial si parti speci-
ale centrale 9 6
5. Cazane de apa fierbinte pentru termoficare 9 6
6. Turbina cu abur de 600 - 700 MW 29 24
7. Turbina cu abur de 330 MW 23 18
8. Turbina cu abur de 50 - 100 MW 21 18
9. Rest turbine cu abur 9 9
10. Turbina hidraulica de 23,5 MW Francisc 21 9
11. Turbina hidraulica de 20 - 40 MW Kaplan 18 9
12. Rest turbine hidraulice 12 9
13. Motoare electrice sincron pentru utilaje
energetice si speciale 12 9
14. Masini si utilaje pentru cercetari geologice,
foraj si exploatarea sondelor 12 9
III. Utilaje ce se comanda dupa cataloagele
intreprinderilor furnizoare
1. Motor Diesel naval semirapid si lent 9 6
2. Masini-unelte agregate 6 3
3. Elemente pentru constructii si confectii
metalice tipizate si refolosibile 6 3
------------------------------------------------------------------------------
--------------------------
NOTA:
1. La utilaje complexe, prin termen de livrare se intelege anul de plan in
care este prevazuta terminarea livrarii.
2. Termenele din paranteza se aplica numai atunci cand pentru realizarea
produselor sunt necesare importuri.
ANEXA 5
PRINCIPALELE CLAUZE ALE CONTRACTELOR PRIVIND LIVRARILE
COMPLEXE REALIZATE PRIN COOPERARE
1. Contractele dintre furnizorul general, respectiv furnizorul principal,
si beneficiar vor cuprinde, pe langa clauzele generale privind contractul de
furnizare, si urmatoarele clauze specifice:
a) livrarea utilajelor, subansamblelor si echipamentelor la termenele
prevazute in graficul de esalonare a investitiei si in conditiile stabilite in
documentatiile aprobate;
b) calitatea furniturilor si functionarea utilajelor, echipamentelor,
instalatiilor si liniilor tehnologice la parametrii aprobati;
c) conditiile de acordare a asistentei tehnice la montaj, la efectuarea
probelor tehnologice si la punerea in functiune a capacitatilor;
d) livrarea pieselor de prima dotare si a documentatiilor pentru executarea
pieselor de schimb, in conditiile stabilite potrivit legii;
e) scolarizarea si instruirea personalului de exploatare a echipamentelor,
instalatiilor si liniilor tehnologice livrate;
f) orice alte clauze necesare indeplinirii in intregime a obiectului
livrarii complexe sub raspunderea nemijlocita a furnizorului general sau
principal, dupa caz.
II. Contractul de cooperare intre furnizorul general sau furnizorul
principal si unitatile specializate trebuie sa fie in concordanta cu clauzele
contractului incheiat cu beneficiarul final si sa corespunda prevederilor din
programele de cooperare aprobate, in care scop vor cuprinde clauze care sa
asigure;
a) ritmicitatea livrarilor de parti componente, piese, ansamble si
subansamble, in concordanta cu termenele stabilite pentru executarea livrarii
complexe;
b) calitatea produselor livrate in cooperare, cu respectarea intocmai a
documentatiilor tehnico-constructive ale obiectului livrarii complexe;
c) asistenta tehnica si, dupa caz, prestarea de servicii specializate;
d) stabilirea, in conditiile prevazute de lege, a regimului de garantii
pentru toti furnizorii care coopereaza;
e) incadrarea costurilor de productie ale furnizorilor in prevederile
bugetelor de venituri si cheltuieli la toate unitatile care coopereaza.
ANEXA 6
PRINCIPALELE CLAUZE ALE CONTRACTULUI DE EXPORT DE MARFURI
GENERALE
Contractul extern trebuie sa cuprinda, in functie de specificul marfii si
conditiile de piata, urmatoarele clauze principale:
a) partile contractante, prin precizarea denumirii exacte, sediului,
adresei complete, statutului juridic al firmei cumparatoare, precum si a
numelui si calitatii reprezentantilor abilitati sa semneze contractul;
b) obiectul contractului care va cuprinde denumirea completa a marfii, cu
indicarea elementelor necesare pentru determinarea preciza a produsului;
c) cantitatea si calitatea, cu indicarea unitatii de masura, a locului,
momentului si modului de determinare a acestora, a documentului care atesta
cantitatea si calitatea, precum si a conditiilor de ambalare si marcare;
d) termenele de livrare, cu precizarea termenului final de livrare sau a
datei livrarii, dupa caz, a esalonarii livrarilor, a conditiilor in care pot fi
modificate termenele de livrare stabilite si a documentelor care atesta data
livrarii;
e) pretul si valoarea totala, stabilirea pretului unitar corelat cu
conditia de livrare;
f) conditiile de plata, prin acreditiv si alte modalitati uzuale,
precizarea modului de garantare a platii, a momentului si locului in care se
face incasarea pretului, a raspunderilor si sanctiunilor in sarcina
cumparatorului pentru nerespectarea obligatiilor de plata la scadenta sau
livrare, dupa caz, precum si al documentelor necesare efectuarii platii;
g) conditia de livrare, precum si determinarea momentului cand se transfera
riscurile asupra marfii de la vanzator la cumparator, a obligatiei
cumparatorului de a prelua marfa si a conditiilor de expeditie,
incarcare-descarcare si transport;
h) reclamatii, cu stabilirea conditiilor si termenelor limita in care se pot
face reclamatii de catre cumparator;
j) clauze de exonerare de raspundere a vanzatorului, prin definirea fortei
majore, a modului de constatare si notificare si a altor cauze de exonerare;
j) modul de solutionare a litigiilor, determinarea neintelegerilor supuse
arbitrajului;
k) obligatia cumparatorului de a prelua si plati pretul marfii, cat si
celelalte obligatii ale partilor care decurg din natura contractului,
specificul marfii si reglementarile aplicabile contractului, care sa asigure eficienta
operatiunii de export.
ANEXA 7
PRINCIPALELE CLAUZE ALE CONTRACTULUI DE EXPORT DE UTILAJE
Contractul de export de utilaje trebuie sa cuprinda, in afara clauzelor
privind contractul de export de marfuri generale, si urmatoarele clauze
specifice:
a) descrierea utilajului, a principalilor parametri tehnico-functionali ai
acestuia, indicarea standardului sau documentatiei tehnice pe baza careia a
fost executat utilajul;
b) precizarea cartii tehnice sau, dupa caz, a altor documentatii tehnice
aferente utilajului, necesare pentru montaj, exploatare, intretinere si
reparatia acestuia;
c) pretul, tinand seama, dupa caz, si de costul pentru asistenta tehnica la
montaj, service-ul in perioada de garantie, setul de scule si piese de schimb
de prima dotare, scolarizarea personalului de exploatare si altele;
d) modalitatile de plata, de natura sa asigure preluarea utilajului, pe
baza de avans, plata esalonata pe masura executiei utilajului si altele
asemenea;
e) obligatia cumparatorului de a prelua utilajul la termen si raspunderile
ce ii revin pentru montajul, exploatarea, intretinerea si reparatia acestuia in
perioada de garantie, cu respectarea intocmai a documentatiei vanzatorului;
f) precizarea mijlocului de transport adecvat, indeosebi in cazul
utilajelor agabaritice;
g) conditiile specifice de plata pentru livrarea esalonata pe loturi sau
pentru livrari in avans;
h) limitele garantiilor oferite de vanzator, precum si conditiile si
termenele in care cumparatorul poate formula cereri in cadrul garantiei
convenite;
i) modul de suportare a pagubelor cauzate vanzatorului datorita rezilierii
contractului de catre cumparator, indiferent de motiv, sau din vina acestuia;
j) obligatiile si raspunderile cumparatorului pentru asigurarea si
garantarea dreptului de proprietate industriala a vanzatorului; stabilirea
conditiilor si modalitatilor de plata pentru perfectionarile aduse utilajului;
k) conditiile de asigurare a asistentei tehnice, service-ului si a pieselor
de schimb in perioada de postgarantie.
ANEXA 8
PRINCIPALELE CLAUZE ALE CONTRACTULUI DE EXPORTURI COMPLEXE
Contractul de exporturi complexe trebuie sa cuprinda, in functie de
specificul exportului si conditiile de piata, urmatoarele clauze principale:
a) partile contractante, prin stabilirea denumirii, sediului si adresei
complete a acestora, statutului juridic al firmei cumparatoare, numelui si
calitatii reprezentantilor abilitati sa semneze contractul, precum si a oricaror
alte elemente necesare pentru determinarea concreta si precisa a partilor
contractante;
b) obiectul contractului, prin precizarea instalatiei complexe, a
agregatelor, echipamentelor, lucrarilor de constructii-montaj, de prospectiuni
geologice, de foraj, de minerit, de imbunatatiri funciare, fabricii sau uzinei
la cheie, proiectelor si documentatiilor tehnice si a altor obiective
convenite, cu stabilirea tuturor elementelor esentiale pentru definirea
amanuntita a continutului acestora, inclusiv proiectare, servicii, prestatii,
asistenta tehnica si service in cadrul si in afara perioadei de garantie,
scolarizare si altele;
e) termenele de livrare, respectiv de executie, stabilirea graficului
coordonator si a posibilitatii de prelungire a termenelor convenite, inclusiv
fixarea termenului de receptie provizorie pe etape - categorie de lucrari sau
livrari -, precum si a receptiei finale;
d) pretul total, defalcat pe categorii de lucrari si livrari, servicii si
prestatii, corelat cu conditia de livrare convenita, urmarindu-se ca in pret sa
se includa, dupa caz, costul asistentei tehnice la montaj, service-ului in
perioada de garantie, scolarizarii personalului beneficiarului si alte
cheltuieli aferente;
e) modalitatile si conditiile de plata, cu stabilirea unor instrumente de
plata asiguratorii pe categorii de livrari, lucrari, respectiv servicii si
prestatii cum sunt avans, cota la livrare, receptie provizorie si la expirarea
perioadei de garantie, precum si stabilirea documentelor necesare pentru
efectuarea si incasarea pretului, cu modalitati de garantie a platii prin
scrisoarea de garantie sau in alt mod;
f) obligatiile cumparatorului referitoare, dupa caz, la asigurarea de catre
acesta a documentatiei de baza pentru obiectiv, la punerea la dispozitia partii
romane a amplasamentului liber de orice sarcina, cu toate dotarile necesare, la
avizarea de catre beneficiar, in termen, a proiectelor si garantarea ca acestea
corespund cerintelor legislatiei locale, la punerea la dispozitia vanzatorului
de echipamente, utilaje si materiale pe piata locala, la obtinerea
autorizatiilor necesare, potrivit legislatiei locale, pentru realizarea
exportului complex cu asigurarea transportului pe plan local si altele;
g) conditiile de livrare, ambalaj, marcaj, expeditie si transport, cu
precizarea modului de transfer a riscurilor si, respectiv, a proprietatii;
h) obligatiile cumparatorului legate de suportarea taxelor comisioanelor,
impozitelor si altor cheltuieli pe plan local, aferente executarii contractului;
i) reclamatiile, stabilirea conditiilor si termenelor limita in care
cumparatorul poate formula cereri, in cadrul garantiei convenite, precum si
clauzele de exonerare de raspundere a vanzatorului;
j) modul de suportare a pagubelor cauzate vanzatorului pentru rezilierea
contractului de catre cumparator, indiferent de motiv, sau din vina acestuia;
k) garantarea dreptului de proprietate industriala a vanzatorului,
obligatiile si raspunderile corespunzatoare ale cumparatorului, inclusiv pentru
perfectionarile ulterioare aduse utilajelor sau altor produse vandute in cadrul
exportului complex; stabilirea conditiilor de vanzare a produselor fabricate cu
echipamentele livrate in cadrul exportului complex;
l) conditiile de asigurare a asistentei tehnice, a altor servicii si
livrarilor de piese de schimb, in perioada de postgarantie;
m) modul de solutionare a diferendelor si litigiilor, inclusiv pe calea
arbitrajului;
n) celelalte obligatii ale partilor care decurg din natura contractului,
specificul exportului complex si reglementarile aplicabile contractului, care
sa asigure eficienta maxima a operatiunii.
ANEXA 9
PENALITATI PENTRU NEEXECUTAREA SAU EXECUTAREA NECORESPUNZATOARE
A CONTRACTELOR INTERNE DE COMERT EXTERIOR
1. Neexecutarea sau executarea necorespunzatoare a obligatiilor prevazute
in contractul economic de comision are drept consecinta plata, de catre partea
in culpa, a urmatoarelor penalitati:
a) pentru nerespectarea termenelor de inaintare a documentatiilor
tehnico-economice, stabilite prin contract, inclusiv a documentelor necesare
incasarii valorii marfii livrate, 100 de lei pentru fiecare zi de intarziere;
b) pentru nerezolvarea de catre unitatea producatoare a reclamatiilor, a
cererilor de daune sau penalitati, formulate de partenerii straini, in
termenele prevazute in contractul extern, 0,03 % pe luna, calculat la valoarea
marfii reclamate sau a pretentiilor formulate;
c) pentru depasirea de catre intreprinderea de comert exterior a termenului
prevazut in contractul economic de comision pentru lansarea cererilor de oferta
in exterior, precum si pentru incalcarea termenului de transmitere a
reclamatiilor externe, 0,01 % pentru fiecare decada de intarziere, calculata la
valoarea specificatiei, fisei tehnice sau reclamatiei externe intirziate;
d) pentru nerespectarea termenului de incunostintare a unitatii
producatoare asupra imposibilitatii executarii contractului extern din cauza de
forta majora sau din culpa partenerului strain, 50 de lei pentru fiecare zi de
intarziere;
e) pentru refuzul nejustificat al intreprinderii de comert exterior de a
deconta in termen valoarea marfurilor exportate, 0,3 % pentru fiecare zi de
intarziere.
Intarzierea in efectuarea platii comisionului se penalizeaza potrivit
reglementarilor legale referitoare la neplata pretului.
Daca prejudiciul cauzat prin incalcarea unei obligatii contractuale nu este
acoperit de penalitati, partea in culpa va plati daune in completare, pana la
acoperirea integrala a acestuia.
2. Neexecutarea sau executarea necorespunzatoare a obligatiilor asumate
prin contractele economice de livrare pentru export atrage pentru partea in
culpa plata dublului penalitatilor prevazute in anexa nr. 2.
Pentru remiterea cu intarziere de catre unitatea producatoare a
documentelor necesare incasarii valorii marfii livrate se aplica penalitatea
prevazuta la pct. 1 lit. a).
Prevederile alin. 1 se aplica si in cazul contractelor de comision, sumele
incasate urmand sa fie varsate la bugetul statului.