LEGE
Nr. 338 din 31 mai 2002
privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii
si alte drepturi de asigurari sociale
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 446 din 25 iunie 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49 din 29 martie 2001
pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de
pensii si alte drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001, cu urmatoarele modificari si
completari:
1. La articolul I, dupa punctul 5 se introduce punctul 5^1 cu urmatorul
cuprins:
"5^1. La articolul 6, dupa alineatul (1) se introduce alineatul (1^1)
cu urmatorul cuprins:
<<(1^1) Declaratia privind evidenta nominala a asiguratilor si a
obligatiilor de plata catre bugetul asigurarilor sociale de stat constituie
titlu de creanta si devine titlu executoriu la data la care creanta bugetara
este scadenta conform legii.>>"
2. La articolul I, dupa punctul 6 se introduce punctul 6^1 cu urmatorul
cuprins:
"6^1. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 9
(1) Evidenta drepturilor si obligatiilor de asigurari sociale in sistemul
public se realizeaza pe baza codului personal de asigurari sociale, care este
codul numeric personal.
(2) Verificarile in evidenta populatiei pentru datele de identificare a
unor persoane, precum si furnizarile de date din evidenta populatiei catre
CNPAS si casele teritoriale de pensii sunt exceptate de la plata.>>"
3. La articolul I, punctul 8 va avea urmatorul cuprins:
"8. Articolul 20 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 20
(1) In sensul prezentei legi, locurile de munca in conditii speciale sunt
cele din:
a) unitatile miniere, pentru personalul care isi desfasoara activitatea in
subteran cel putin 50% din timpul normal de munca in luna respectiva;
b) activitatile de cercetare, explorare, exploatare sau prelucrare a
materiilor prime nucleare, zonele I si II de expunere la radiatii;
c) aviatia civila, pentru personalul navigant prevazut in anexa nr. 1;
d) activitatea artistica desfasurata in profesiile prevazute in anexa nr.
2.
(2) Alte locuri de munca in conditii speciale decat cele prevazute la alin.
(1) pot fi stabilite numai prin lege.
(3) Metodologia si criteriile de incadrare a persoanelor in locuri de munca
in conditii speciale se vor stabili prin hotarare a Guvernului, pe baza
propunerii comune a Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale si a
Ministerului Sanatatii si Familiei, in urma consultarii CNPAS.>>"
4. La articolul I, punctul 9 va avea urmatorul cuprins:
"9. Alineatul (5) al articolului 21 va avea urmatorul cuprins:
<<(5) Contributia de asigurari sociale pentru someri se suporta
integral din bugetul Fondului pentru plata ajutorului de somaj, la nivelul
cotei stabilite pentru conditii normale de munca, cu exceptia platilor
compensatorii si a veniturilor de completare acordate salariatilor din
industria de aparare in perioada de reducere temporara a
activitatii.>>"
5. La articolul I, punctul 10 va avea urmatorul cuprins:
"10. La articolul 21, dupa alineatul (5) se introduc alineatele (5^1)
si (5^2) cu urmatorul cuprins:
<<(5^1) Contributia de asigurari sociale pentru persoanele care
beneficiaza de plati compensatorii se suporta din bugetul Fondului pentru plata
ajutorului de somaj, la nivelul unei treimi din cota stabilita pentru conditii
normale de munca.
(5^2) Contributia de asigurari sociale pentru salariatii din industria de
aparare, care beneficiaza de venituri de completare, potrivit legii, in
perioada de reducere temporara a activitatii, se suporta astfel:
a) contributia individuala de asigurari sociale, de catre salariati;
b) contributia de asigurari sociale corespunzatoare contributiei datorate
de angajator, din bugetul Fondului pentru plata ajutorului de
somaj.>>"
6. La articolul I punctul 11, litera a) a alineatului (1) al articolului 23
va avea urmatorul cuprins:
"a) salariile individuale brute, realizate lunar, inclusiv sporurile
si adaosurile, reglementate prin lege sau prin contractul colectiv de munca, in
cazul asiguratilor prevazuti la art. 5 alin. (1) pct. I, sau veniturile brute
de natura drepturilor salariale realizate lunar de asiguratii prevazuti la art.
5 alin. (1) pct. II si VI;"
7. La articolul I, punctul 14 va avea urmatorul cuprins:
"14. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 26
(1) Contributia de asigurari sociale nu se datoreaza asupra sumelor
reprezentand:
a) prestatii de asigurari sociale care se suporta din fondurile
asigurarilor sociale sau din fondurile angajatorului si care se platesc direct
de acesta, potrivit prezentei legi;
b) drepturile platite potrivit dispozitiilor legale, in cazul incetarii
raporturilor de munca, incetarii raporturilor de serviciu ale functionarilor
publici, a mandatului sau a calitatii de membru cooperator, altele decat cele
acordate potrivit legii pentru perioada de preaviz;
c) diurnele de deplasare si de delegare, indemnizatiile de delegare,
detasare si transfer, precum si drepturile de autor;
d) sumele obtinute in baza unei conventii civile de prestari de servicii
sau de executari de lucrari de catre persoanele care au incheiate contracte
individuale de munca, precum si de catre beneficiarii unei pensii de limita de
varsta;
e) sumele reprezentand participarea salariatilor la profit;
f) premii si alte drepturi exceptate prin legi speciale.
(2) Sumele asupra carora nu se datoreaza contributia de asigurari sociale
prevazute la alin. (1) lit. b) - f) nu se iau in considerare la stabilirea
cuantumului prestatiilor de asigurari sociale.>>"
8. La articolul I, dupa punctul 15 se introduce punctul 15^1 cu urmatorul
cuprins:
"15^1. La articolul 31, dupa alineatul (5) se introduc alineatele (6)
- (8) cu urmatorul cuprins:
<<(6) Neretinerea si nevarsarea de catre angajatori a contributiei
individuale de asigurari sociale, prevazuta la art. 21 alin. (2) si la art. 22
alin. (1), constituie stopaj la sursa si genereaza plata unor penalitati,
potrivit reglementarilor legale in vigoare.
(7) Sumele reprezentand penalitati se fac venit la bugetul asigurarilor
sociale de stat.
(8) Dispozitiile prezentei legi, referitoare la neplata contributiei de
asigurari sociale, se completeaza cu prevederile legale privind executarea
creantelor bugetare.>>"
9. La articolul I punctul 16, articolul 37 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 37
(1) In sistemul public stagiul de cotizare se constituie din insumarea
perioadelor pentru care s-a datorat contributia la bugetul asigurarilor sociale
de stat de catre angajator si asigurat sau, dupa caz, s-a datorat si platit de
catre asiguratii prevazuti la art. 5 alin. (1) pct. IV si V si alin. (2).
(2) Stagiul de cotizare corespunzator contributiei de asigurari sociale
achitate in conditiile art. 21 alin. (5^1) reprezinta o treime din perioada
respectiva."
10. La articolul I, punctul 18 va avea urmatorul cuprins:
"18. Articolul 38 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 38
(1) In sistemul public se asimileaza stagiului de cotizare si perioadele
necontributive, denumite in continuare perioade asimilate, in care asiguratul:
a) a beneficiat sau beneficiaza de drepturi de asigurari sociale, cu
exceptia celor prevazute la art. 40 lit. a) - c) si e);
b) a urmat cursurile de zi ale invatamantului universitar, organizat
potrivit legii, pe durata normala a studiilor respective, cu conditia
absolvirii acestora;
c) a satisfacut serviciul militar ca militar in termen sau militar cu
termen redus, pe durata legal stabilita, a fost concentrat, mobilizat sau in
prizonierat.
(2) Asiguratii care au absolvit mai multe institutii de invatamant
superior, conform prevederilor alin. (1) lit. b), beneficiaza de asimilarea, ca
stagiu de cotizare, a unei singure perioade de studii, la alegere.
(3) Persoanele prevazute la alin. (1) beneficiaza de perioadele asimilate,
daca in aceste perioade nu au realizat stagii de cotizare in conditiile
prezentei legi.
(4) Perioadele asimilate prevazute la alin. (1) se valorifica pentru
obtinerea prestatiilor de asigurari sociale prevazute de prezenta lege.
(5) Se excepteaza de la prevederile alin. (4) pensia anticipata si pensia
anticipata partiala, in cazul carora nu se valorifica perioadele asimilate
prevazute la alin. (1) lit. b) si c), precum si perioadele in care s-a
beneficiat de pensie de invaliditate.>>"
11. La articolul I, dupa punctul 18 se introduc punctele 18^1 si 18^2 cu
urmatorul cuprins:
"18^1. Alineatul (5) al articolului 41 va avea urmatorul cuprins:
<<(5) Asiguratii care indeplinesc conditiile prevazute de prezenta
lege pentru obtinerea unei pensii pentru limita de varsta, cu exceptia pensiei
anticipate si a pensiei anticipate partiale, isi pot continua activitatea numai
cu acordul angajatorului.>>
18^2. La articolul 41, dupa alineatul (5) se introduce alineatul (6) cu
urmatorul cuprins:
<<(6) In situatia asiguratilor care au depus cerere de pensionare,
angajatorii acestora nu pot dispune incetarea raporturilor de munca, de
serviciu sau a calitatii de membru cooperator, dupa caz, in vederea
pensionarii, decat dupa primirea deciziei de admitere a cererii de
pensionare.>>"
12. La articolul I, punctul 20 se abroga.
13. Dupa punctul 20 se introduce punctul 20^1 cu urmatorul cuprins:
"20^1. Alineatele (2) si (3) ale articolului 43 vor avea urmatorul
cuprins:
<<(2) Asiguratii care si-au desfasurat activitatea in locurile de
munca prevazute la art. 20 lit. c) si d) si care au realizat un stagiu de
cotizare de cel putin 25 de ani beneficiaza de pensie pentru limita de varsta,
cu reducerea varstelor standard de pensionare cu 15 ani.
(3) Asiguratii care si-au desfasurat activitatea in locurile de munca
prevazute la art. 20 lit. b) si care au realizat un stagiu de cotizare de cel
putin 15 ani in zona I de expunere la radiatii sau de 17 ani in zona II de
expunere la radiatii beneficiaza de pensie pentru limita de varsta, indiferent
de varsta.>>"
14. La articolul I punctul 21, alineatul (4) al articolului 43 va avea
urmatorul cuprins:
"(4) Criteriile de incadrare a activitatilor de cercetare, explorare,
exploatare sau prelucrare a materiilor prime nucleare din zonele I si II de
expunere la radiatii se stabilesc prin hotarare a Guvernului, la propunerea
Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale si a Ministerului Sanatatii si
Familiei, in urma consultarii Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor
Nucleare, in termen de 3 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei
legi."
15. La articolul I punctul 22, articolul 44 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 44
Asiguratii prevazuti la art. 20 lit. a), c) si d), care au realizat stagii
de cotizare mai mici decat cele prevazute la alin. (1) si (2) ale art. 43,
beneficiaza de pensie pentru limita de varsta, cu reducerea proportionala a
varstelor standard de pensionare, in conditiile realizarii stagiilor totale de
cotizare necesare, conform prevederilor cuprinse in anexele nr. 4 si 5."
16. La articolul I, dupa punctul 22 se introduce punctul 22^1 cu urmatorul
cuprins:
"22^1. Articolul 45 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 45
Personalul navigant din aviatia civila beneficiaza de prevederile art. 43
alin. (2) si ale art. 44, in conditiile realizarii unui numar minim de ore de
zbor, salturi, respectiv starturi, aprobat prin hotarare a Guvernului, la
propunerea Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, a Ministerului
Sanatatii si Familiei si a Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei, in urma consultarii cu CNPAS. Hotararea Guvernului va fi adoptata in
termen de 3 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.>>"
17. La articolul I, punctul 23 va avea urmatorul cuprins:
"23. Dupa articolul 48 se introduc articolele 48^1 si 48^2 cu
urmatorul cuprins:
<<Art. 48^1
(1) Asiguratii care au realizat stagii de cotizare in una sau mai multe
dintre urmatoarele situatii: in conditii de munca speciale, in conditii de
munca deosebite, in conditiile prevazute la art. 47 si 48, precum si in
conditiile prevazute de legi speciale, beneficiaza cumulativ de reducerea
varstei standard de pensionare.
(2) Varsta de pensionare redusa conform alin. (1) nu poate fi mai mica
decat varstele prevazute la art. 42, art. 43 alin. (1) sau decat varsta
rezultata ca urmare a aplicarii reducerii maxime prevazute la art. 43 alin.
(2), art. 46 si art. 47 alin. (1), respectiv decat a reducerilor maxime de 10
ani prevazute in anexele nr. 4 si 5, dupa caz.
(3) Asiguratii care au realizat stagii de cotizare in conditii normale de
munca, precum si in conditiile prevazute de legi speciale sau, dupa caz, in
conditiile prevazute la art. 48 beneficiaza de reducerea varstei standard de
pensionare pana la 50 de ani pentru femei, respectiv pana la 55 de ani pentru
barbati.
Art. 48^2
(1) Femeile care au realizat stagiul complet de cotizare si care au nascut
cel putin 3 copii si i-au crescut pana la varsta de 10 ani beneficiaza de
reducerea varstei standard de pensionare dupa cum urmeaza:
a) cu un an - pentru 3 copii;
b) cu doi ani - pentru 4 sau mai multi copii.
(2) Reducerea varstei prevazute la alin. (1) nu poate fi cumulata cu o alta
reducere prevazuta de prezenta lege sau de legile speciale. Varsta de
pensionare redusa conform alin. (1) nu poate fi mai mica de 55 de
ani.>>"
18. La articolul I, dupa punctul 25 se introduce punctul 25^1 cu urmatorul
cuprins:
"25^1. Articolul 51 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 51
(1) Asiguratii care au desfasurat activitati in conditii deosebite sau in
conditii speciale de munca, dar care nu se pot pensiona cu reducerea varstei de
pensionare pe aceasta baza, pot beneficia de prevederile art. 50. In aceste
cazuri reducerea varstei standard de pensionare nu poate fi mai mare de 5 ani.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1) diminuarea prevazuta la art. 50
alin. (2) nu se aplica pentru numarul de luni cu care se reduce varsta standard
de pensionare datorita activitatii desfasurate in conditii deosebite si/sau
speciale de munca.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica si persoanelor care beneficiaza
de reducerea varstelor standard de pensionare conform art. 48, precum si de
cele prevazute de legi speciale.>>"
19. La articolul I, dupa punctul 26 se introduce punctul 26^1 cu urmatorul
cuprins:
"26^1. Alineatul (1) al articolului 56 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 56
(1) Incadrarea sau neincadrarea intr-un grad de invaliditate se face prin
decizie emisa de medicul specializat in expertiza medicala si recuperarea
capacitatii de munca, denumit in continuare medic expert al asigurarilor
sociale, in termen de 30 de zile de la data inregistrarii cererii, insotita de
documentatia necesara.>>"
20. La articolul I, dupa punctul 27 se introduce punctul 27^1 cu urmatorul
cuprins:
"27^1. Articolul 59 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 59
(1) La stabilirea pensiei de invaliditate asiguratilor li se acorda un
stagiu potential, determinat ca diferenta intre stagiul complet de cotizare si
stagiul de cotizare realizat efectiv pana la data incadrarii intr-un grad de
invaliditate.
(2) In cazul asiguratilor care au realizat cel putin jumatate din stagiul
de cotizare necesar, prevazut in tabelul nr. 3, stagiul potential se determina
ca diferenta intre stagiul complet de cotizare si stagiul de cotizare necesar.
(3) Stagiul potential rezultat conform alin. (1) si (2) nu poate fi mai
mare decat stagiul de cotizare pe care asiguratul l-ar fi putut realiza de la
data ivirii invaliditatii pana la implinirea varstei standard de pensionare
prevazute in anexa nr. 3, varsta la care, in conditiile prezentei legi, poate
solicita o pensie pentru limita de varsta.>>"
21. La articolul I, dupa punctul 28 se introduc punctele 28^1 si 28^2 cu
urmatorul cuprins:
"28^1. Articolul 61 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 61
(1) Pensionarii de invaliditate incadrati in gradul I de invaliditate au
dreptul, in afara pensiei, la o indemnizatie pentru insotitor, in cuantum fix.
(2) Cuantumul indemnizatiei pentru insotitor se stabileste anual prin legea
bugetului asigurarilor sociale de stat si nu poate fi mai mic decat salariul de
baza minim brut pe tara.
(3) In timpul executiei bugetare cuantumul indemnizatiei pentru insotitor
se reactualizeaza prin hotarare a Guvernului.
(4) Suma fixa pentru ingrijire, acordata in baza legislatiei anterioare,
devine, la data de 1 aprilie 2001, indemnizatie pentru insotitor in intelesul
prezentei legi.>>
28^2. Alineatul (1) al articolului 64 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 64
(1) La implinirea varstei standard sau a varstei standard reduse conform
legii pentru obtinerea pensiei pentru limita de varsta, beneficiarul pensiei de
invaliditate poate opta pentru cea mai avantajoasa dintre pensii.>>"
22. La articolul I punctul 32, articolul 71 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 71
(1) Pensia de urmas se calculeaza, dupa caz, din:
a) pensia pentru limita de varsta aflata in plata sau la care ar fi avut
dreptul, in conditiile legii, sustinatorul decedat;
b) pensia de invaliditate gradul I, in cazul in care decesul sustinatorului
a survenit inaintea indeplinirii conditiilor pentru obtinerea pensiei pentru
limita de varsta si era in plata cu pensie de invaliditate de orice grad,
pensie anticipata, pensie anticipata partiala sau ar fi avut dreptul, in
conditiile legii, la una dintre aceste categorii de pensie;
c) pensia de serviciu aflata in plata sau la care ar fi avut dreptul in
conditiile legii sustinatorul decedat, daca aceasta este mai avantajoasa decat
pensia pentru limita de varsta.
(2) Cuantumul pensiei de urmas se stabileste in conditiile art. 76, prin
aplicarea unui procent asupra punctajului mediu anual realizat de sustinator,
aferent pensiei prevazute la alin. (1) lit. a) si b), in functie de numarul
urmasilor indreptatiti, astfel:
a) pentru un singur urmas - 50%;
b) pentru 2 urmasi - 75%;
c) pentru 3 sau mai multi urmasi - 100% .
(3) In situatia prevazuta la alin. (1) lit. c) cuantumul pensiei de urmas
se stabileste prin aplicarea procentelor prevazute la alin. (2), in functie de
numarul urmasilor indreptatiti, asupra cuantumului pensiei de serviciu.
(4) Partea din pensia de urmas stabilita in conditiile alin. (3), care
depaseste nivelul pensiei de urmas calculate din pensia pentru limita de varsta
cuvenita titularului din sistemul public, se suporta din bugetul de stat."
23. La articolul I, punctul 35 va avea urmatorul cuprins:
"35. Alineatele (7) si (8) ale articolului 78 vor avea urmatorul
cuprins:
<<(7) In cazul persoanelor care beneficiaza de perioadele asimilate
prevazute la art. 38 alin. (1) lit. a) si care, in aceeasi perioada, obtin
venituri pentru care se datoreaza contributia de asigurari sociale sau incheie
contract de asigurare, la calculul punctajului anual al asiguratului se iau in
considerare, prin cumulare, veniturile asigurate cu cele stabilite pentru
perioadele asimilate.
(8) Asiguratii care, dupa indeplinirea conditiilor de pensionare pentru
limita de varsta, reglementate de prezenta lege, contribuie o anumita perioada
la sistemul public, regasindu-se in una dintre situatiile prevazute la art. 5,
beneficiaza de majorarea punctajului realizat in aceasta perioada cu 0,3%
pentru fiecare luna, respectiv cu 3,6% pentru fiecare an
suplimentar.>>"
24. La articolul I punctul 36, articolul 78^1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 78^1
(1) Numarul de puncte realizat de someri se calculeaza prin raportarea
cuantumului drepturilor banesti lunare acordate la salariul mediu brut lunar
din luna respectiva, comunicat de Institutul National de Statistica.
(2) Se excepteaza de la prevederile alin. (1) persoanele care beneficiaza
de plati compensatorii, pentru care s-a achitat contributia din bugetul
Fondului pentru plata ajutorului de somaj, pentru care numarul de puncte se
calculeaza prin raportarea unei treimi din drepturile primite, in aceste
cazuri, la salariul mediu brut lunar din luna respectiva, comunicat de
Institutul National de Statistica."
25. La articolul I punctul 37, alineatul (1) al articolului 80 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 80
(1) Valoarea unui punct de pensie se calculeaza pe baza unui coeficient
care nu poate fi mai mic de 30% si mai mare de 50% din salariul mediu brut pe
economie, utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de
stat."
26. La articolul I, dupa punctul 39 se introduce punctul 39^1 cu urmatorul
cuprins:
"39^1. Alineatul (2) al articolului 84 va avea urmatorul cuprins:
<<(2) Drepturile de pensie de invaliditate se acorda:
a) de la data incetarii platii indemnizatiei pentru incapacitate temporara
de munca, daca cererea a fost depusa in termen de 60 de zile de la data
emiterii deciziei medicale de incadrare in grad de invaliditate;
b) de la data depunerii cererii, in situatia in care s-a depasit termenul
prevazut la lit. a) sau in cazul in care persoana care solicita pensionarea nu
mai are calitatea de asigurat.>>"
27. La articolul I, punctul 47 va avea urmatorul cuprins:
"47. Articolul 98 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 98
(1) Asiguratii sistemului public au dreptul, in afara de pensie, la:
a) indemnizatie pentru incapacitate temporara de munca, cauzata de boli
obisnuite sau de accidente in afara muncii, boli profesionale si accidente de
munca;
b) prestatii pentru prevenirea imbolnavirilor si recuperarea capacitatii de
munca;
c) indemnizatie pentru maternitate;
d) indemnizatie pentru cresterea copilului sau ingrijirea copilului bolnav;
e) ajutor de deces.
(2) Beneficiaza de drepturile prevazute la alin. (1) asiguratii care in
ultimele 12 luni anterioare producerii riscului au un stagiu de cotizare de cel
putin 6 luni, realizat in conditiile art. 37 si/sau in una sau mai multe dintre
situatiile prevazute la art. 38.
(3) Asiguratii cu contract individual de munca pe durata determinata,
precum si cei prevazuti la art. 5 alin. (1) pct. IV, V si VI, care nu indeplinesc
conditia de stagiu de cotizare prevazuta la alin. (2), beneficiaza de
drepturile prevazute la alin. (1), daca in ultimele 24 de luni anterioare
producerii riscului au un stagiu de cotizare de cel putin 12 luni realizat
conform art. 37 si/sau in una sau mai multe dintre situatiile prevazute la art.
38.
(4) Asiguratii beneficiaza de indemnizatie pentru incapacitate temporara de
munca, fara conditii de stagiu de cotizare, in cazul accidentelor de munca,
bolilor profesionale, urgentelor medico-chirurgicale, tuberculozei si bolilor
infectocontagioase din grupa A. Lista cuprinzand urgentele medico-chirurgicale,
precum si bolile infectocontagioase din grupa A va fi stabilita prin hotarare a
Guvernului, adoptata in termen de 3 luni de la data publicarii prezentei legi
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(5) Dreptul asiguratilor la ajutorul de deces nu este conditionat de
indeplinirea stagiului de cotizare prevazut la alin. (2) sau (3).>>"
28. La articolul I, punctul 48 va avea urmatorul cuprins:
"48. Articolul 99 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 99
(1) Baza de calcul a indemnizatiilor de asigurari sociale se determina ca
medie a veniturilor lunare din ultimele 6 luni, pe baza carora s-a achitat
contributia individuala de asigurari sociale in lunile respective, conform
prevederilor art. 23 si/sau drepturile prevazute la alin. (8) sau (9), dupa
caz.
(2) In situatia in care stagiul de cotizare este mai mic de 6 luni, pentru
asiguratii prevazuti la art. 98 alin. (4) baza de calcul a indemnizatiilor de
asigurari sociale o constituie media veniturilor lunare la care s-a achitat
contributia de asigurari sociale din lunile respective sau, dupa caz, venitul
lunar din prima luna de activitate pentru care s-a stabilit sa se plateasca
contributia de asigurari sociale.
(3) Din duratele de acordare a concediilor medicale, respectiv a
concediilor pentru cresterea copiilor, exprimate in zile calendaristice de
incapacitate temporara de munca, se platesc zilele lucratoare.
(4) Pentru calculul indemnizatiilor de asigurari sociale se ia in
considerare numarul de zile lucratoare pentru care s-a achitat contributia
individuala de asigurari sociale si/sau numarul de zile lucratoare din
perioadele asimilate stagiului de cotizare din lunile din care se constituie
baza de calcul.
(5) La stabilirea numarului de zile lucratoare din luna in care se acorda
dreptul de asigurari sociale se au in vedere prevederile legale cu privire la
zilele de sarbatori legale in care nu se lucreaza.
(6) In cazul in care baza de calcul a indemnizatiilor de asigurari sociale
cuprinde si perioade anterioare datei intrarii in vigoare a prezentei legi,
inclusiv perioade de somaj recunoscute ca vechime in munca, la calculul
indemnizatiilor se iau in considerare, pentru aceste perioade, dupa caz,
veniturile lunare care, potrivit legii, au constituit baza de calcul a
drepturilor respective sau sumele cu titlu de drepturi banesti primite in
calitate de someri.
(7) Pentru perioadele anterioare datei intrarii in vigoare a prezentei
legi, care au constituit vechime in munca recunoscuta la stabilirea pensiilor,
in conditiile art. 160, altele decat perioadele de somaj, baza de calcul a
indemnizatiilor de asigurari sociale o constituie salariul minim brut pe tara
din perioadele respective.
(8) Pentru perioadele asimilate prevazute la art. 38 alin. (1) lit. b) si
c), inclusiv cele realizate anterior intrarii in vigoare a prezentei legi, la
determinarea bazei de calcul a indemnizatiilor de asigurari sociale se utilizeaza
salariul minim brut pe tara din perioadele respective.
(9) Pentru perioadele asimilate prevazute la art. 38 alin. (1) lit. a),
inclusiv cele realizate anterior intrarii in vigoare a prezentei legi, la
determinarea bazei de calcul a indemnizatiilor de asigurari sociale se
utilizeaza cuantumul drepturilor de asigurari sociale de care s-a beneficiat in
perioadele respective.
(10) In cazul persoanelor care beneficiaza de perioadele asimilate
prevazute la art. 38 alin. (1) lit. a) si care, in aceeasi perioada, obtin
venituri pentru care se datoreaza contributia de asigurari sociale sau incheie
contracte de asigurare, la calculul indemnizatiilor de asigurari sociale se iau
in considerare, prin cumulare, veniturile asigurate cu cele stabilite pentru perioadele
asimilate.
(11) La stabilirea bazei de calcul a indemnizatiilor de asigurari sociale
in situatiile prevazute la alin. (9) si (10), veniturile asigurate, cumulate cu
cele stabilite pentru perioadele asimilate, nu pot depasi plafonul a de 3 ori salariul
mediu brut lunar pe economie.>>"
29. La articolul I, punctul 49 se abroga.
30. La articolul I, punctul 50 va avea urmatorul cuprins:
"50. Articolul 101 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 101
Indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca se suporta astfel:
A. de catre angajator, in functie de numarul de angajati avut la data
ivirii incapacitatii temporare de munca, astfel:
a) pana la 20 de angajati, din prima zi pana in a 7-a zi de incapacitate
temporara de munca;
b) intre 21 - 100 de angajati, din prima zi pana in a 12-a zi de
incapacitate temporara de munca;
c) peste 100 de angajati, din prima zi pana in a 17-a zi de incapacitate
temporara de munca;
B. din bugetul asigurarilor sociale de stat, incepand cu:
a) prima zi de incapacitate temporara de munca, in cazul persoanelor
prevazute la art. 5 alin. (1) pct. III, IV, V si alin. (2);
b) ziua urmatoare celor suportate de angajator, conform lit. A, si pana la
data incetarii incapacitatii temporare de munca sau pensionarii.>>"
31. La articolul I, punctul 52 va avea urmatorul cuprins:
"52. Articolul 104 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 104
De drepturile prevazute la art. 103 beneficiaza toate categoriile de
asigurati prevazuti la art. 5.>>"
32. La articolul I punctul 53, litera g) a alineatului (1) al articolului
109 va avea urmatorul cuprins:
"g) bilete de odihna pentru asiguratii unitatilor in care nu este
reglementata constituirea fondului social, potrivit legii."
33. La articolul I, dupa punctul 58 se introduce punctul 58^1 cu urmatorul
cuprins:
"58^1. Alineatul (1) al articolului 126 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 126
(1) In cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, beneficiaza de
ajutor de deces o singura persoana care face dovada ca a suportat cheltuielile
ocazionate de deces si care poate fi, dupa caz, sotul supravietuitor, copilul,
parintele, tutorele, curatorul, mostenitorul, in conditiile dreptului comun,
sau, in lipsa acesteia, oricare persoana care face aceasta
dovada.>>"
34. La articolul I, dupa punctul 62 se introduce punctul 62^1 cu urmatorul
cuprins:
"62^1. Dupa articolul 133 se introduce articolul 133^1 cu urmatorul
cuprins:
<<Art. 133^1
(1) Calculul si plata indemnizatiilor de asigurari sociale se pot face si
de CNPAS sau casele teritoriale de pensii, pentru sumele care se suporta din
bugetul asigurarilor sociale de stat.
(2) Metodologia de aplicare a alin. (1) se stabileste prin ordin al
ministrului muncii si solidaritatii sociale.>>"
35. La articolul I, dupa punctul 63 se introduc punctele 63^1 si 63^2 cu
urmatorul cuprins:
"63^1. Alineatul (2) al articolului 138 va avea urmatorul cuprins:
<<(2) Plata indemnizatiilor de asigurari sociale prevazute la art. 121
alin. (1) lit. a) se suspenda, la cererea beneficiarului sau pe perioada in
care acesta este decazut din drepturile parintesti, respectiv din dreptul de a
fi tutore, sau in cazul in care copilul este abandonat ori internat intr-o
institutie de ocrotire.>>
63^2. La articolul 138, dupa alineatul (3) se introduce alineatul (4) cu
urmatorul cuprins:
<<(4) La reluarea in plata a indemnizatiei prevazute la art. 121
alin. (1) lit. a), suspendata la cerere, pe o durata de cel putin 6 luni,
cuantumul indemnizatiei se poate recalcula in conditiile prevazute de prezenta
lege.>>"
36. La articolul I, dupa punctul 65 se introduce punctul 65^1 cu urmatorul
cuprins:
"65^1. Literele a) si f) ale articolului 144 vor avea urmatorul
cuprins:
<<a) indruma si controleaza modul de aplicare a dispozitiilor legale
de catre casele teritoriale de pensii, indruma si verifica persoanele juridice
si fizice carora le revin drepturi si obligatii care decurg din prezenta lege;
............................................................................
f) urmareste incasarea veniturilor bugetului asigurarilor sociale de stat;
organizeaza, indruma si controleaza activitatea privind executarea creantelor
bugetare, potrivit dispozitiilor legale in vigoare;>>"
37. La articolul I, punctul 67 va avea urmatorul cuprins:
"67. Literele k) si l) ale articolului 148 vor avea urmatorul cuprins:
<<k) nevirarea, in conditiile legii, la bugetul asigurarilor sociale
de stat a contributiei de asigurari sociale la termenele prevazute la art. 29;
l) refuzul de a pune la dispozitie organelor de control ale Ministerului
Muncii si Solidaritatii Sociale, ale directiilor teritoriale de munca si
solidaritate sociala si personalului imputernicit al CNPAS si al caselor teritoriale
de pensii documentele justificative si actele de evidenta necesare in vederea
stabilirii obligatiilor de asigurari sociale, precum si in vederea recuperarii
creantelor prin executare silita.>>"
38. La articolul I, dupa punctul 67 se introduc punctele 67^1 - 67^3 cu
urmatorul cuprins:
"67^1. La articolul 148, dupa litera k) se introduce litera k^1) cu
urmatorul cuprins:
<<k^1) nevirarea, in conditiile legii, la bugetul asigurarilor
sociale de stat a contributiei de asigurari sociale de stat, timp de 3 luni
consecutiv;>>
67^2. Articolul 149 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 149
Contraventiile prevazute la art. 148 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cele prevazute la lit. b), c), f), g) si i), cu amenda de la 3.000.000
lei la 6.000.000 lei;
b) cele prevazute la lit. a), d), e), h), j), k) si l), cu amenda de la
15.000.000 lei la 50.000.000 lei;
c) cele prevazute la lit. k^1), cu amenda de la 50.000.000 lei la
100.000.000 lei.>>
67^3. Articolul 151 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 151
(1) Constatarea contraventiilor prevazute la art. 148 lit. c), e), f), h),
i), k) si k^1) si aplicarea amenzilor corespunzatoare se fac de catre organele
de control ale Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale si ale directiilor
teritoriale de munca si solidaritate sociala.
(2) Constatarea contraventiilor prevazute la art. 148 lit. a), b), d), g),
i), j) si l) si aplicarea amenzilor corespunzatoare se fac de catre personalul
imputernicit al CNPAS si al caselor teritoriale de pensii desemnat prin decizie
a presedintelui CNPAS.
(3) Prin retinerea unei cote de 15% din valoarea amenzilor aplicate si
incasate se constituie un fond pentru acordarea de stimulente categoriilor de
personal prevazute la alin. (1) si (2).>>"
39. La articolul I, dupa punctul 67^3 se introduce punctul 67^4 cu
urmatorul cuprins:
"67^4. Alineatul (4) al articolului 160 va avea urmatorul cuprins:
<<(4) Persoanele carora, pana la data intrarii in vigoare a prezentei
legi, nu li s-a calculat timpul util in baza Legii nr. 80/1992, republicata, cu
modificarile ulterioare, vor putea solicita caselor teritoriale de pensii
stabilirea timpului util.>>"
40. La articolul I, dupa punctul 69 se introduce punctul 69^1 cu urmatorul
cuprins:
"69^1. Articolul 164 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 164
(1) La determinarea punctajelor anuale, pana la intrarea in vigoare a
prezentei legi, se utilizeaza salariile brute sau nete, dupa caz, in
conformitate cu modul de inregistrare a acestora in carnetul de munca, astfel:
a) salariile brute, pana la data de 1 iulie 1977;
b) salariile nete, de la data de 1 iulie 1977 pana la data de 1 ianuarie
1991;
c) salariile brute, de la data de 1 ianuarie 1991.
(2) La determinarea punctajelor anuale, pe langa salariile prevazute la
alin. (1) se au in vedere si sporurile care au facut parte din baza de calcul a
pensiilor conform legislatiei anterioare si care sunt inregistrate in carnetul
de munca.
(3) La determinarea punctajelor anuale, pe langa salariile prevazute la
alin. (1) se au in vedere si sporurile cu caracter permanent, care, dupa data
de 1 aprilie 1992, au facut parte din baza de calcul a pensiilor conform
legislatiei anterioare si care sunt inregistrate in carnetul de munca sau sunt
dovedite cu adeverinte eliberate de unitati, conform legislatiei in vigoare.
Sporul de vechime care se utilizeaza la stabilirea punctajelor anuale este
urmatorul:
a) perioada 1 martie 1970 - 1 septembrie 1983:
3% pentru o vechime in munca totala cuprinsa intre 5 - 10 ani;
5% pentru o vechime in munca totala cuprinsa intre 10 - 15 ani;
7% pentru o vechime in munca totala cuprinsa intre 15 - 20 de ani;
10% pentru o vechime in munca totala de peste 20 de ani;
b) perioada 1 septembrie 1983 - 1 aprilie 1992:
3% pentru o vechime in munca totala cuprinsa intre 3 - 5 ani;
6% pentru o vechime in munca totala cuprinsa intre 5 - 10 ani;
9% pentru o vechime in munca totala cuprinsa intre 10 - 15 ani;
12% pentru o vechime in munca totala cuprinsa intre 15 - 20 de ani;
15% pentru o vechime in munca totala de peste 20 de ani.
(4) Pentru perioada de dupa 1 aprilie 1992 sporul de vechime utilizat la
stabilirea punctajelor anuale este cel inregistrat in carnetul de munca.
(5) Salariile anuale medii si minime pe economie, brute sau nete, dupa caz,
pana la intrarea in vigoare a prezentei legi sunt prezentate in anexele nr. 6
si 7.
(6) Pentru perioadele anterioare anului 1938, precum si pentru perioada
cuprinsa intre 1939 - 1946 inclusiv, la stabilirea punctajului mediu anual se
utilizeaza salariul mediu anual corespunzator anului 1938.
(7) Pentru perioadele anterioare anului 1949 se va utiliza salariul minim
corespunzator anului 1949.
(8) Prevederile alin. (2) - (7) se aplica, la cerere, si persoanelor ale
caror drepturi de pensie au fost stabilite in perioada 1 aprilie 2001 pana la
data intrarii in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante de
urgenta.>>"
41. La articolul I punctul 71, articolele 167^1 si 167^2 vor avea urmatorul
cuprins:
"Art. 167^1
(1) Intr-un interval de 5 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei
legi persoanele care au desfasurat activitati incadrate in grupa I de munca,
conform legislatiei anterioare, pot solicita pensie pentru limita de varsta cu
reducerea varstelor standard de pensionare, conform tabelului nr. 4.
TABELUL Nr. 4
________________________________________________________________
Stagiul de cotizare realizat Reducerea varstelor standard
efectiv, conform legislatiei de pensionare prevazute in
anterioare, in grupa I de munca anexa nr. 3
(ani impliniti) (ani) (luni)
________________________________________________________________
2 1 2
4 2 5
6 3 7
8 4 10
10 6 0
12 7 2
14 8 5
16 9 7
18 10 10
20 12 0
22 13 0
24 14 0
26 si peste 15 0
________________________________________________________________
(2) Varstele de pensionare reduse conform prevederilor alin. (1) nu pot fi
mai mici de 50 de ani.
(3) Prevederile alin. (1) se aplica si in cazul asiguratilor prevazuti la
art. 20, daca acestea sunt mai avantajoase decat cele stipulate in anexele nr.
4 si 5.
(4) Varstele standard de pensionare din care se face reducerea prevazuta in
tabelul nr. 4 sunt cele corespunzatoare anului, respectiv lunii in care se
deschide dreptul de pensie, prevazute in anexa nr. 3, in conditiile realizarii
stagiului complet de cotizare corespunzator anului, respectiv lunii in care se
deschide dreptul de pensie.
(5) Reducerea varstelor standard de pensionare in baza tabelului nr. 4 nu
poate fi cumulata cu celelalte reduceri prevazute de prezenta lege sau de
legile cu caracter special.
Art. 167^2
(1) In perioada esalonarii varstelor standard de pensionare si a stagiilor
de cotizare prevazute in anexa nr. 3, cererea de pensionare pentru limita de
varsta, pensie anticipata sau pensie anticipata partiala, impreuna cu actele
doveditoare, se depune de catre solicitant, in termen de 90 de zile de la data
indeplinirii conditiilor de pensionare, la casa teritoriala de pensii in a
carei raza se afla domiciliul acestuia.
(2) In cazul persoanelor prevazute la art. 5 alin. (1) pct. I, II, III si
IV, cererea de pensionare, impreuna cu actele doveditoare, se depune de catre
angajator sau de catre institutia care efectueaza plata drepturilor de somaj,
dupa caz, in termen de 90 de zile de la data indeplinirii conditiilor de
pensionare, la casa teritoriala de pensii in a carei raza se afla domiciliul
asiguratului.
(3) Drepturile de pensii se acorda si se platesc in conditiile prevazute la
art. 83, in raport cu termenul prevazut la alin. (1) si (2)."
42. La articolul I, dupa punctul 73 de introduce punctul 73^1 cu urmatorul
cuprins:
"73^1. Alineatele (3), (4) si (5) ale articolului 174 vor avea
urmatorul cuprins:
<<(3) Casele de odihna si tratament balnear ale taranimii, prevazute
la alin. (2) lit. b), se organizeaza ca societate comerciala cu actionar unic
CNPAS. Unitatile din teritoriu vor functiona ca sucursale care se vor denumi
unitati de tratament balnear si recuperare a capacitatii de munca. Actul
constitutiv al acestei societati comerciale se aproba prin hotarare a
Guvernului.
(4) CNPAS si casele teritoriale de pensii au obligatia si dreptul sa
revendice bunurile imobile care au apartinut asigurarilor sociale, cele
construite sau achizitionate din fonduri alocate de la bugetul asigurarilor
sociale de stat si care au fost trecute in proprietatea statului sau a altor
persoane juridice, astfel:
a) CNPAS se considera urmasul de drept la Casei Centrale a Asigurarilor
Sociale;
b) imobilele care au apartinut asigurarilor sociale, aflate in proprietatea
statului, vor fi transmise in proprietatea sau in administrarea CNPAS, prin
hotarare a Guvernului;
c) actiunile in revendicare pentru reintregirea patrimoniului se pot face
atat de CNPAS, cat si de casele teritoriale de pensii in a caror raza se afla
bunurile si elementele de patrimoniu ce urmeaza sa fie revendicate;
d) toate demersurile facute pana in prezent (notificari, somatii) de catre
CNPAS si casele teritoriale de pensii se considera legal si corect intocmite si
sunt valabile in fata instantelor judecatoresti competente potrivit legii sa
solutioneze respectivele cauze.
(5) Casele de odihna si tratament ale taranimii, organizate in conditiile
alin. (3), vor respecta legislatia in vigoare privind destinatia
profitului.>>"
43. La articolul I, dupa punctul 73^1 se introduce punctul 73^2 cu
urmatorul cuprins:
"73^2. Articolul 178 se abroga."
44. La articolul I punctul 74, articolul 180 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 180
(1) La data intrarii in vigoare a prezentei legi pensiile de asigurari
sociale de stat, pensiile suplimentare, pensiile de asigurari sociale pentru
agricultori, stabilite pe baza legislatiei anterioare, precum si ajutoarele
sociale stabilite potrivit legislatiei de pensii devin pensii in intelesul
prezentei legi.
(2) CNPAS va lua masurile necesare astfel incat la data intrarii in vigoare
a prezentei legi sa determine punctajul mediu anual al fiecarui pensionar, prin
raportarea cuantumului pensiilor cuvenite conform legislatiei anterioare, pe
categoriile de pensii prevazute la art. 40, din care s-a dedus contributia
pentru asigurarile sociale de sanatate, datorata conform legii, la valoarea
unui punct de pensie, stabilita in conditiile art. 80.
(3) Pensionarilor de asigurari sociale de stat ale caror drepturi stabilite
in perioada 1 ianuarie 1998 - 31 martie 2001 sunt mai mari decat un punctaj
mediu estimat pentru persoanele ce se vor pensiona in conditiile prezentei
legi, pe langa punctajul mediu anual determinat conform prevederilor alin. (2),
li se atribuie si acest punctaj mediu estimat, care se are in vedere la
operatiunile de indexare si recorelare.
(4) Punctajul mediu estimat, prevazut la alin. (3), se calculeaza de CNPAS.
(5) Punctajul mediu anual si punctajul mediu estimat se pot corecta
corespunzator recorelarii prevazute la art. 168 alin. (3) - (5).
(6) Cuantumul pensiilor se stabileste in baza prevederilor art. 76,
luandu-se in considerare punctajul mediu anual sau punctajul mediu estimat,
dupa caz, stabilit conform alin. (2), (3) si (5).
(7) In situatia in care cuantumul pensiilor, stabilit conform alin. (6),
este mai mic decat cel stabilit in baza legislatiei anterioare, se pastreaza in
plata cuantumul avantajos."
45. La articolul I, dupa punctul 75 se introduce punctul 75^1 cu urmatorul
cuprins:
"75^1. Articolul 181 se abroga."
46. La articolul I, dupa punctul 78 se introduce punctul 78^1 cu urmatorul
cuprins:
"78^1. Alineatul (4) al articolului 187 va avea urmatorul cuprins:
<<(4) Sumele platite necuvenit prin intermediul caselor teritoriale
de pensii se recupereaza de la beneficiari in baza deciziei casei respective,
care constituie titlu executoriu. Sumele ramase nerecuperate de pe urma
beneficiarilor decedati nu se mai urmaresc.>>"
47. La articolul I punctul 79, alineatele (1) si (3) ale articolului 193
vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 193
(1) La efectuarea oricaror operatiuni care nu sunt legate de stabilirea si
de plata pensiilor si a altor drepturi de asigurari sociale de catre CNPAS si
de casele teritoriale de pensii se percep tarife sau comisioane procentuale de
pana la 3%, aplicate asupra sumei totale ce face obiectul operatiunii
financiare. Operatiunile pentru care se platesc tarife sau se percep
comisioane, precum si nivelul acestora se stabilesc prin decizie a
presedintelui CNPAS.
............................................................................
(3) Sumele rezultate ca urmare a aplicarii prevederilor alin. (1) si (2)
constituie venituri extrabugetare ale bugetului asigurarilor sociale de stat,
asupra lor necalculandu-se impozit pe profit."
48. La articolul I, dupa punctul 79 se introduce punctul 79^1 cu urmatorul
cuprins:
"79^1. Articolul 194 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 194
(1) Intre sistemul public si celelalte sisteme proprii de asigurari
sociale, neintegrate pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi,
inclusiv sistemul pensiilor militare, se recunosc reciproc stagiile de
cotizare, respectiv vechimea in munca sau vechimea in serviciu, in vederea
deschiderii drepturilor la pensie pentru limita de varsta, de invaliditate si
de urmas, precum si a altor drepturi de asigurari sociale prevazute de prezenta
lege.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1) prestatiile de asigurari sociale in
sistemul public se stabilesc numai pentru stagiul de cotizare realizat in acest
sistem.
(3) Perioadele asimilate stagiului de cotizare, prevazute la art. 38 alin.
(1) lit. b) si c), care constituie si vechime in munca sau in serviciu in
sistemul pensiilor militare si in celelalte sisteme proprii de asigurari
sociale neintegrate, se iau in calcul, optional, in unul dintre sisteme.
(4) Decontarea intre sistemul public si celelalte sisteme de asigurari
sociale neintegrate inceteaza incepand cu data intrarii in vigoare a legii de
aprobare a prezentei ordonante de urgenta.
(5) In situatiile prevazute la alin. (4) prevederile art. 180 se vor aplica
doar pentru cuantumul pensiilor stabilit pe baza vechimii in munca realizate in
sectorul asigurarilor sociale de stat.>>"
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 18 aprilie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 9 mai
2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC