LEGE
Nr. 345 din 10 iulie 2003
pentru ratificarea Protocolului privind infiintarea unui sistem interstatal de
transport al petrolului de la Constanta (Romania) la Omisalj (Croatia), dintre
Romania, Republica Federala Iugoslavia si Republica Croatia, semnat la
Bucuresti la 10 septembrie 2002, la Acordul-cadru asupra cadrului institutional
pentru crearea sistemelor interstatale de transport de petrol si gaze, semnat
la Kiev la 22 iulie 1999
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 580 din 14 august 2003
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Protocolul privind infiintarea unui sistem interstatal de
transport al petrolului de la Constanta (Romania) la Omisalj (Croatia), dintre
Romania, Republica Federala Iugoslavia si Republica Croatia, semnat la
Bucuresti la 10 septembrie 2002, la Acordul-cadru asupra cadrului institutional
pentru crearea sistemelor interstatale de transport de petrol si gaze, semnat
la Kiev la 22 iulie 1999, ratificat prin Ordonanta Guvernului nr. 67/2000,
aprobata prin Legea nr. 1/2001.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 29 mai 2003, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 24 iunie
2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
PROTOCOL
la Acordul-cadru INOGATE, privind infiintarea unui sistem interstatal de
transport al petrolului de la Constanta (Romania) la Omisalj (Croatia)
Statele parti la Acordul-cadru INOGATE, denumite in cele ce urmeaza parti,
avand in vedere Acordul-cadru asupra cadrului institutional pentru crearea
sistemelor interstatale de transport de petrol si gaze, semnat la Kiev la 22
iulie 1999,
luand in considerare prevederile Tratatului Cartei energiei,
considerand sistemul de transport petrolier Constanta - Omisalj (conducta)
ca un proiect de infrastructura vital pentru interesele si pentru dezvoltarea
continua a acestora, precum si pentru asigurarea stabilitatii si prosperitatii
din regiune,
admitand ca proiectarea, infiintarea si operarea unui astfel de proiect
transfrontalier se pot realiza numai printr-o cooperare si coordonare stransa a
tuturor partilor implicate la nivel legislativ, de reglementare, economic,
financiar, fiscal, tehnic si operational,
reafirmandu-si convingerea ca Acordul-cadru INOGATE asigura un cadru
institutional optim in care un astfel de proiect poate fi structurat,
constiente de necesitatea intreprinderii tuturor masurilor corespunzatoare
necesare pentru protectia mediului, sanatatii si sigurantei popoarelor lor,
au convenit dupa cum urmeaza:
Art. 1
Termeni si titluri
1. Termenii utilizati in prezentul protocol vor avea acelasi inteles pe
care il au in Acordul-cadru INOGATE, cu exceptia cazului in care se prevede
altfel prin prezentul protocol.
2. Pentru scopurile prezentului protocol:
- conducta inseamna o conducta pentru transportul petrolului din portul
romanesc Constanta, de la Marea Neagra, traversand teritoriul Romaniei,
Republicii Federale Iugoslavia si al Republicii Croatia, pana in portul croat
Omisalj, la Marea Adriatica;
- componenta de conducta inseamna un segment al conductei aflat in proprietatea
ori sub controlul operational al uneia dintre parti sau al unei alte entitati
legale (agentie de stat, corporatie de stat ori privata);
- entitate a componentelor conductei este o entitate legala (agentie de
stat, corporatie de stat sau privata) care are in proprietate ori opereaza un
segment sau orice alt element al intregii conducte ori are dreptul sa procedeze
astfel si care participa la realizarea si functionarea Proiectului;
- Proiect inseamna toate actiunile de planificare si implementare care
vizeaza realizarea si operarea conductei, asa cum se descrie mai sus;
- Acord-cadru inseamna Acordul-cadru INOGATE asupra cadrului institutional
pentru crearea sistemelor interstatale de transport de petrol si gaze, semnat
la Kiev la 22 iulie 1999.
3. Titlurile din prezentul protocol sunt menite numai pentru facilitarea
referintelor si nu trebuie interpretate ca afectand interpretarea prevederilor
prezentului protocol.
Art. 2
Proiectul
1. Partile convin sa realizeze un sistem interstatal de transport
(conducta) pentru transportul petrolului din portul romanesc Constanta, de la
Marea Neagra, traversand teritoriul Romaniei, al Republicii Federale Iugoslavia
si al Republicii Croatia, pana in portul croat Omisalj, la Marea Adriatica
(denumit in cele ce urmeaza Proiectul), prin utilizarea mijloacelor de
transport ori a facilitatilor existente si prin construirea unor noi mijloace
de transport sau facilitati, dupa caz.
2. In acest scop partile se angajeaza sa depuna toate eforturile necesare
pentru proiectarea, realizarea si operarea Proiectului, precum si sa coopereze,
de bunavoie, in conformitate cu prevederile prezentului protocol, ale
Acordului-cadru si ale oricaror alte reguli aplicabile.
3. Partile vor acorda prioritate Proiectului si vor instrui autoritatile
competente din propriile state in mod corespunzator.
Art. 3
Comitetul interstatal
1. Partile infiinteaza, in conformitate cu art. 8 paragraful 3 din
Acordul-cadru, un comitet interstatal, care este mandatat de parti sa
urmareasca, in numele lor si pentru ele, orice probleme legate de realizarea si
operarea Proiectului ca urmare a prezentului protocol, a Acordului-cadru si a
oricaror alte reguli aplicabile.
2. Fiecare parte la prezentul protocol va desemna un reprezentant si un
inlocuitor al acestuia pentru a participa, pentru o perioada de cel putin 3
ani, in cadrul Comitetului interstatal sus-mentionat. Prima sarcina a
Comitetului interstatal este sa elaboreze si sa adopte regulamentul sau de
functionare.
Art. 4
Comitetul de urgenta
1. Partile infiinteaza un comitet de urgenta in vederea indeplinirii
urmatoarelor sarcini:
- elaborarea de recomandari referitoare la coordonarea tuturor etapelor,
masurilor si actiunilor comune ce trebuie intreprinse de guvernele partilor in
cadrul teritoriilor respective, pentru siguranta si protectia elementelor
Proiectului contra unor evenimente, cum ar fi:
- dezastre naturale;
- contaminari radioactive sau chimice;
- acte de razboi si alte evenimente de natura similara;
- acte de terorism ori sabotaj, precum si alte evenimente de natura
similara;
- circumstante care provoaca ori pot cauza poluarea mediului;
- orice alte sarcini pe care partile le considera adecvate pentru
asigurarea sigurantei si protectiei Proiectului.
2. Fiecare dintre partile la prezentul protocol va desemna un reprezentant
si un inlocuitor al acestuia pentru a participa la Comitetul de urgenta
sus-mentionat. Comitetul de urgenta va elabora si va adopta propriile reguli de
functionare.
Art. 5
Entitatile competente autorizate
1. In conformitate cu art. 13 din Acordul-cadru, partile la prezentul
protocol desemneaza prin acesta urmatoarele entitati care vor raspunde de
implementarea protocolului in conformitate cu prevederile acestuia, ale
Acordului-cadru si ale oricaror alte reguli aplicabile:
- Ministerul Industriei si Resurselor din Romania;
- NIS Petroleum Industry din Serbia (Republica Federala Iugoslavia);
- Jadranski Naftovod din Republica Croatia.
2. Entitatile sus-mentionate sunt mandatate prin prezentul protocol sa
procedeze la intreprinderea tuturor masurilor necesare pentru realizarea
Proiectului.
Art. 6
Activitatile entitatilor competente autorizate
1. Entitatile competente autorizate desemnate la art. 5 de mai sus vor
stabili aria de cuprindere exacta a Proiectului in conformitate cu standardele
internationale recunoscute din industria petroliera, ca urmare a art. 4
paragraful 3 din Acordul-cadru. In acest scop entitatile competente autorizate
vor stabili:
- situatia curenta si capacitatea individuala a componentelor conductei;
- lucrarile, serviciile si echipamentele necesare pentru fiecare componenta
a conductei, astfel incat sa se obtina punerea in functiune a conductei la
intreaga ei capacitate;
- specificatiile tehnice si standardele pentru achizitionarea unor astfel
de lucrari, servicii si echipamente;
- volumul de investitii necesare pentru fiecare componenta de conducta in
vederea unor astfel de lucrari, servicii si echipamente;
- programul pentru achizitionarea unor astfel de lucrari, servicii si
echipamente pentru fiecare componenta de conducta, in vederea functionarii
conductei la intreaga sa capacitate;
- descrierea infrastructurii suplimentare necesare, cum ar fi drumurile,
retelele de comunicatii si alte lucrari ce sunt necesare pentru functionarea in
conditii corespunzatoare a conductei;
- costurile operationale pentru fiecare componenta de conducta;
- un tarif total de transport competitiv pentru conducta;
- un tarif pentru fiecare componenta a conductei;
- structura financiara si garantiile Proiectului.
2. In vederea realizarii acestor obiective entitatile competente autorizate
pot sa intreprinda unul sau mai multe studii de fezabilitate ori preliminare,
inclusiv studii de impact asupra mediului, luand in considerare orice studii
existente, informatii ori date disponibile in acest domeniu. In acest scop
entitatile competente autorizate vor apela la Uniunea Europeana pentru
asigurarea asistentei tehnice si financiare corespunzatoare in vederea
elaborarii studiilor sus-mentionate.
3. Partile convin ca va exista un studiu de fezabilitate final pentru
intregul Proiect, care trebuie sa fie aprobat de Comitetul interstatal ca o
preconditie la elaborarea Proiectului.
4. Entitatile competente autorizate vor identifica si vor asigura
finantarea pentru investitiile necesare, in cooperare cu entitatile pentru
componentele conductei si prin consultarea partilor. In acest scop, luand in
considerare faptul ca acest Proiect este realizat in cadrul Acordului-cadru,
entitatile competente autorizate vor urmari indeosebi prezentarea promotionala
a acestuia prin intermediul programului INOGATE, in perspectiva structurarii
finantarii corespunzatoare, apeland la diversele planuri disponibile de
finantare si de garantare.
5. Entitatile competente autorizate vor identifica si vor asigura
angajamentele pe termen mediu si lung ale producatorilor de petrol in privinta
transportului unor cantitati specifice de petrol prin intermediul sistemului,
in cooperare cu entitatile pentru componentele conductei si prin consultarea
partilor.
6. In indeplinirea sarcinilor lor referitoare la implementarea Proiectului
entitatile competente autorizate, prin decizie unanima, pot sa formeze, cu sau
fara participarea unei terte parti, astfel dupa cum vor decide impreuna, un
organism comun sau organisme comune, considerate necesare pentru implementarea
cu succes si operarea conductei.
Art. 7
Asigurarea unui mediu legal uniform pentru Proiect
1. Partile convin sa intreprinda toate masurile legislative ori de
reglementare pentru asigurarea unui cadru legislativ stabil si uniform pentru
Proiect.
2. In acest scop Comitetul interstatal, infiintat conform celor prevazute
in art. 3 de mai sus, va fi responsabil de propunerea catre parti a adoptarii
ori modificarii oricaror reguli si regulamente nationale ce se aplica
Proiectului, cum ar fi regulile si regulamentele care guverneaza problemele
referitoare la jurisdictia exclusiva a partilor, astfel dupa cum se prevede in
art. 8 din Acordul-cadru.
Art. 8
Protectia mediului
1. Partile se angajeaza sa monitorizeze si sa aplice in mod activ
conformitatea activitatilor de proiectare, constructie si intretinere din
Proiect cu standardele internationale de protectie a mediului.
2. In acest scop partile vor lua toate masurile necesare pentru protectia
mediului contra oricaror daune cauzate sau posibil a fi cauzate de transportul
petrolului prin intregul sistem.
Art. 9
Incurajarea investitiilor si investitorilor straini
1. Partile convin sa ia toate masurile necesare in scopul incurajarii si
facilitarii investitiilor straine care se vor face pentru implementarea
Proiectului.
2. In acest sens entitatile competente autorizate vor explora posibilitatea
de infiintare, prin consultarea si cooperarea cu partile, cu institutiile
financiare internationale, cu agentiile nationale si multilaterale de credit de
export, precum si cu alte institutii nationale similare, precum si cu guvernele
statelor interesate, a unui plan regional pentru protectia si garantarea
investitiilor si investitorilor care participa la implementarea Proiectului
contra riscurilor necomerciale, cum ar fi crearea unui fond de garantare a
investitiilor, ori a oricarui alt plan ad-hoc ce este considerat corespunzator.
Art. 10
Solutionarea diferendelor
1. Toate diferendele ce iau nastere intre statele parti ca urmare ori in
legatura cu prezentul protocol vor fi rezolvate in conformitate cu prevederile
anexei la prezentul protocol referitoare la solutionarea diferendelor.
2. Toate diferendele ce iau nastere intre statele parti si/sau entitatile
competente autorizate ale statelor parti si alte parti decat statele, ca urmare
sau in legatura cu prezentul protocol, precum si orice contract ori conventie
incheiata pentru implementarea prezentului protocol, vor fi solutionate conform
anexei la prezentul protocol referitoare la solutionarea diferendelor, cu
exceptia cazului in care se prevede altfel in contractele sau conventiile
sus-mentionate.
Art. 11
Prevederi finale
1. Prezentul protocol are o durata nedeterminata. In functie de rezultatul
studiului de fezabilitate mentionat in art. 6 paragraful 3 de mai sus,
prezentul protocol poate fi renegociat si - dupa cum se va considera adecvat -
modificat ori terminat prin decizia unanima a partilor.
2. Prezentul protocol va face obiectul ratificarii sau aprobarii organelor
competente ale statelor semnatare, in conformitate cu prevederile legislative
si constitutionale din fiecare dintre tarile semnatare. Instrumentele de
ratificare ori de aprobare vor fi depuse la depozitar. Depozitarul va fi
Guvernul Republicii Federale Iugoslavia.
3. Prezentul protocol este depus la depozitar, care il va pastra in
arhivele sale. Fiecare dintre parti va primi de la depozitar un duplicat al
prezentului protocol.
4. Prezentul protocol va fi anexat la Acordul-cadru si va constitui parte
integranta a acestuia.
5. Protocolul nu va intra in vigoare inainte de intrarea in vigoare a
Acordului-cadru.
6. In conformitate cu prevederile paragrafului 5 de mai sus, prezentul
protocol va intra in vigoare in cea de-a treizecea zi de la data depunerii
celui de-al treilea instrument de ratificare sau de aprobare de catre ultimul
stat semnatar al prezentului protocol.
Ca dovada a celor de mai sus, subsemnatii, fiind autorizati in mod legal in
acest scop, am semnat prezentul protocol in limba engleza, ca si in limba
oficiala a fiecarei parti. In cazul unor neconcordante, va prevala textul in
limba engleza.
Semnat la Bucuresti la 10 septembrie 2002.
Pentru Romania,
Dan Ioan Popescu,
ministrul industriei si resurselor
Pentru Republica Federala Iugoslavia,
Petar Trojanovic,
ministrul federal al economiei
si comertului interior
Pentru Republica Croatia,
Roman Nota,
ministru adjunct
Ministerul Economiei
ANEXA 1
SOLUTIONAREA DIFERENDELOR
SECTIUNEA A
Diferendele dintre statele parti
Art. 1
Diferendele rezultand din ori in legatura cu prezentul protocol
1. - Sfera de aplicare a procedurilor. In conformitate cu prevederile
paragrafului 6 de mai jos, toate diferendele ce iau nastere intre statele parti
ca urmare a ori in legatura cu Protocolul privind infiintarea unui sistem
interstatal de transport al petrolului de la Constanta (Romania) la Omisalj
(Croatia) vor fi solutionate in conformitate cu prevederile acestui articol.
2. - Consultari. Inainte de initierea arbitrajului in conformitate cu paragraful
5, unul sau mai multe dintre statele parti pot solicita oricaruia dintre
celelalte state parti sa participe la consultari in privinta oricarui diferend
dintre ele ce rezulta din ori este in legatura cu prezentul protocol. Cererea
va trebui inaintata in scris, prin intermediul canalelor diplomatice, trebuind
sa asigure suficiente informatii pentru intelegerea temeiului in care este
formulata, inclusiv identificarea oricaror actiuni aflate in diferend.
3. - Mediere si/sau conciliere. Inainte de inaintarea diferendului spre
arbitrare conform paragrafului 5, statele parti in diferend pot, de asemenea,
sa recurga la orice mecanisme convenite de mediere si/sau conciliere pentru
solutionarea amiabila a diferendelor lor, cum ar fi mecanismul asigurat prin
regulile din Tratatul Cartei energiei referitoare la realizarea activitatilor
de conciliere a diferendelor cu privire la tranzit.
4. - Renuntare. Nici unul dintre statele parti nu poate, prin nici o
procedura legala, sa invoce sau sa se bazeze pe orice declaratie facuta ori
pozitie luata de orice alt stat parte in cadrul procedurilor de consultare,
mediere sau conciliere, initiate pe baza acestui articol, cu exceptia
declaratiilor exprese faptice.
5. - Arbitraj. a) Conform prevederilor subparagrafelor b) si c) de mai jos,
daca un diferend nu a fost solutionat in mod amiabil intre statele parti aflate
in diferend, oricare dintre parti poate supune problema arbitrajului, in
conformitate cu regulile de arbitraj ale UNCITRAL (Comisia Natiunilor Unite de
Drept Comercial International), prin notificarea in scris a celeilalte parti la
diferend. Secretarul general al Curtii Permanente de Arbitraj din Haga va
actiona in calitate de autoritate de numire, in conformitate cu regulile
mentionate. Tribunalul de arbitraj va fi alcatuit din trei arbitri, numiti dupa
cum urmeaza: fiecare dintre partile implicate in proceduri va numi un arbitru,
iar cei doi arbitri il vor numi pe cel de-al treilea, care va fi presedintele
tribunalului de arbitraj. Presedintele tribunalului de arbitraj nu poate sa fie
cetatean ori rezident al unuia dintre statele parti la prezentul protocol. In
cazul in care doua parti au calitatea de reclamanti, reclamantii vor numi de
comun acord un arbitru. In cazul in care doua parti sunt desemnate ca parati
prin notificarea de arbitraj completata de una dintre parti, paratii vor numi
impreuna un arbitru. Un stat parte la acest protocol, care nu este desemnat
nici in calitate de reclamant, nici ca parat in notificarea de arbitraj si care
doreste sa intervina intr-un arbitraj in curs de derulare intre cele doua state
parti la prezentul protocol, poate sa emita o cerere in acest sens catre
tribunalul de arbitraj. Tribunalul de arbitraj este singur responsabil in
privinta deciziei de acceptare sau de neacceptare a unei astfel de cereri,
luand in considerare toate problemele si circumstantele relevante, atat cele
procedurale, cat si cele materiale. In orice caz partea care intervine accepta
alcatuirea tribunalului de arbitraj la care inainteaza cererea de interventie.
Orice dificultati ori diferende referitoare la alcatuirea tribunalului de
arbitraj, inclusiv constituirea sa in cazul existentei mai multor parti, vor fi
rezolvate in mod definitiv de catre autoritatea de numire desemnata mai sus.
Limba de arbitraj va fi limba engleza, iar arbitrajul va fi tinut la Atena, in
Grecia.
b) Un stat parte nu poate sa initieze procedurile de arbitraj conform
prezentului articol pentru un diferend in care a fost inaintata, de catre
entitatea comuna de operare si/sau de entitatea comuna de management al
proiectului, o cerere pentru consultari, mediere, conciliere sau arbitraj,
conform art. 2, atat timp cat aceste proceduri la care a apelat statul parte nu
s-au incheiat ori cu exceptia cazului in care celalalt stat parte, parte la
diferend, nu s-a supus si nu a respectat hotararea data in respectivul diferend
ori acele proceduri s-au terminat fara emiterea unei rezolutii de catre un
tribunal de arbitraj pentru reclamatia comuna a operatorului si/sau a
managerului de proiect.
c) In mod similar un stat parte nu poate sa initieze procedurile de
arbitraj conform prezentului articol pentru un diferend care a fost inaintat de
catre entitatea legala si/sau de concesionarii ori beneficiarii contractelor de
leasing, mentionati in art. 3, pentru consultari, mediere, conciliere sau
arbitraj, conform art. 3, atat timp cat aceste proceduri la care a apelat
statul parte nu s-au incheiat ori cu exceptia cazului in care celalalt stat
parte, parte la diferend, nu s-a supus si nu a respectat hotararea data in
respectivul diferend ori acele proceduri s-au terminat fara emiterea unei
rezolutii de catre un tribunal de arbitraj pentru reclamatia comuna a entitatii
legale si/sau a concesionarilor ori beneficiarilor contractelor de leasing.
6. - Relatia cu mecanismele de solutionare a diferendelor derivate din alte
protocoale, acorduri ori tratate. Daca se iveste un diferend intre statele
parti in cazul in care unul dintre ele nu a respectat obligatii similare
esentiale ce ii reveneau conform prezentului protocol sau Acordului-cadru ori
altui acord, tratat sau protocol in care ambele state sunt parti, statul parte
reclamant poate trimite acest diferend spre solutionare, conform prevederilor
acordului, tratatului sau protocolului, instantei desemnate conform optiunii
sale. In aceasta situatie partea reclamanta renunta la dreptul sau de a trimite
spre solutionare acelasi diferend dintre aceleasi parti si pe aceleasi baze
legale arbitrajului conform intelegerii, tratatului sau protocolului care nu a
fost ales.
7. - Legea aplicabila. Tribunalul de arbitraj va decide in conformitate cu
Acordul-cadru si cu prezentul protocol, interpretat si aplicat in conformitate
cu regulile si principiile aplicabile ale dreptului international.
8. - Masuri asiguratorii. a) Tribunalul de arbitraj poate sa dispuna masuri
asiguratorii, la solicitarea uneia dintre parti, pe care oricare dintre parti
trebuie sa le aplice pentru a evita prejudicierea grava a celeilalte parti pana
la emiterea hotararii definitive.
b) Cu exceptia cazului in care si pana cand se dispune in mod specific
altfel de catre tribunalul de arbitraj, conform subparagrafului a) de mai sus,
sau se decide de catre un negociator ori mediator, conform paragrafului 3 de
mai sus, oricare stat parte implicat in diferendul inaintat pentru consultari,
mediere, conciliere sau arbitraj nu va intrerupe ori reduce si nici nu va
solicita oricareia dintre entitatile legale care se afla sub jurisdictia sa sa
intrerupa sau sa reduca fluxul existent de petrol, inainte de incheierea
procedurilor de solutionare a diferendului, cu exceptia cazului in care o
astfel de intrerupere este prevazuta in mod specific printr-un protocol, un
contract sau un acord.
c) In mod similar si cu exceptia cazului in care si pana cand se dispune in
mod specific altfel de catre tribunalul de arbitraj, conform subparagrafului a)
de mai sus, sau se decide de catre un negociator ori mediator, conform
paragrafului 3 de mai sus, oricare stat parte implicat in diferendul inaintat
pentru consultari, mediere, conciliere ori arbitraj nu va intrerupe si nici nu
va solicita oricareia dintre entitatile legale aflate sub jurisdictia sa sa
intrerupa executarea lucrarilor ori serviciilor prevazute printr-un contract
ori alta conventie cu referire la managementul proiectului, proiectare,
reabilitare, constructii, operare si intretinerea sistemului de transport
petrolier, cu exceptia cazului in care un astfel de contract ori o alta
conventie a fost deja repudiata sau terminata ori acolo unde o astfel de
intrerupere este prevazuta in mod specific intr-un astfel de contract sau
intr-o alta conventie.
9. - Hotarari arbitrale. Hotararile tribunalului de arbitraj vor fi
motivate si vor fi definitive si obligatorii intre partile implicate in
disputa.
10. - Confidentialitate. Procedurile care implica activitati de consultare,
mediere, conciliere ori arbitraj sunt confidentiale. Statele parti vor proteja
orice informatii confidentiale si patrimoniale care pot fi comunicate in timpul
unor astfel de proceduri. Statele parti nu trebuie sa comunice astfel de
informatii fara autorizarea in scris a partii care le-a oferit.
SECTIUNEA B
Diferendele dintre statele parti si/sau entitatile competente autorizate
ale statelor parti si alte parti decat statele
Art. 2
Diferendele care iau nastere din ori in legatura cu un acord comun de
operare si/sau un acord comun de management al proiectului
1. - Sfera de aplicare a procedurilor. Toate diferendele care rezulta
intre:
- statele parti si/sau entitatile competente autorizate ale statelor parti
si
- o entitate comuna de operare, asa cum este aceasta prevazuta in art. 3
din Acordul-cadru, si/sau o entitate comuna de management al proiectului, asa
cum este aceasta prevazuta in art. 6 din Acordul-cadru,
ca urmare ori in legatura cu un contract comun de operare si/sau un contract
comun de management al proiectului, care au fost intocmite pentru implementarea
prezentului protocol, vor fi solutionate in conformitate cu prevederile acestui
articol, cu exceptia cazului in care se prevede in mod expres altfel printr-un
contract comun de operare si/sau un contract comun de management al proiectului
realizat pentru operarea si/sau managementul proiectului sistemului de
transport al petrolului Constanta - Omisalj.
2. - Consultari. Inainte de initierea arbitrajului conform paragrafului 5,
una sau mai multe parti pot solicita oricarei alte parti sa apeleze la
consultari in privinta oricarui diferend intre ele ce rezulta din ori in
legatura cu un contract comun de operare si/sau un contract comun de management
al proiectului ce se realizeaza pentru implementarea prezentului protocol.
3. - Mediere si/sau conciliere. Inainte de prezentarea diferendului lor in
vederea arbitrajului, conform paragrafului 5, partile aflate in diferend pot sa
recurga, de asemenea, la orice mecanisme asupra carora au convenit pentru
mediere si/sau conciliere, in vederea solutionarii amiabile a diferendului lor,
asa cum ar fi medierea realizata de Agentia de Garantare a Investitiilor
Multilaterale (MIGA - Grupul Bancii Mondiale) cu referire la diferendele
privind investitiile straine ori mecanismul asigurat de catre regulile
Tratatului Cartei energiei cu referire la conducerea discutiilor de conciliere
a diferendelor in privinta tranzitului.
4. - Renuntare. Nici una dintre parti nu poate sa invoce ori sa se bazeze
pe vreuna dintre declaratiile facute sau pozitiile adoptate de catre o alta
parte in timpul procedurilor de consultare, mediere ori conciliere, initiate
conform acestui articol, in cadrul oricaror proceduri legale obligatorii, cu
exceptia declaratiilor exprese faptice.
5. - Arbitraj. Daca un diferend nu a fost solutionat pe cale amiabila intre
partile aflate in diferend, oricare dintre partile la acesta poate sa inainteze
problema spre arbitraj, prin notificarea in scris a celeilalte parti, in
conformitate cu regulile de arbitraj ale Camerei Internationale de Comert
(ICC). Tribunalul de arbitraj va consta din unul sau mai multi arbitri numiti
in conformitate cu regulile mentionate. Reclamatiile inaintate spre arbitraj
conform celor prevazute in cele ce urmeaza vor fi considerate ca rezultand din
relatia ori tranzactia comerciala in conformitate cu Conventia Natiunilor Unite
in privinta recunoasterii si aplicarii hotararilor straine de arbitraj (New
York, 10 iunie 1958). Cu exceptia cazului in care partile la diferend convin de
alta maniera, arbitrajul va avea loc intr-un stat care este parte la Conventia
de la New York sus-mentionata.
6. - Legea aplicabila. Tribunalul de arbitraj va decide conform
contractelor si acordurilor in cauza, precum si conform regulilor aplicabile si
principiilor care guverneaza tranzactiile in cauza. In absenta celor de mai
sus, tribunalul de arbitraj va aplica uzantele internationale relevante ale
industriei petroliere, iar in cazul special al contractelor de management al
proiectului, uzantele internationale ale industriei constructiilor, urmarite in
general in sectorul dezvoltarii proiectelor de infrastructura.
7. - Masuri asiguratorii. a) Tribunalul de arbitraj poate sa dispuna masuri
asiguratorii la cererea uneia dintre parti, pe care oricare dintre aceste parti
trebuie sa le aplice pentru evitarea unor prejudicii grave ce pot fi aduse
celeilalte parti pana la emiterea hotararii definitive.
b) Cu exceptia cazului in care si pana cand nu se dispune in mod specific
altfel de catre tribunalul de arbitraj ca urmare a subparagrafului a) de mai
sus ori se decide de catre un negociator sau mediator ca urmare a paragrafului
3 de mai sus, partea la un diferend care a fost supus consultarilor, medierii,
concilierii ori arbitrajului nu va intrerupe si nici nu va reduce ori - in
cazul unui stat parte - nu va solicita oricarei entitati legale aflate sub
jurisdictia sa sa intrerupa ori sa reduca fluxul existent de petrol inainte de
incheierea procedurilor de solutionare a diferendului, cu exceptia cazului in
care o astfel de intrerupere este prevazuta in mod specific printr-un protocol,
un contract ori alta conventie.
c) In mod similar, cu exceptia cazului in care si pana cand nu se dispune
in mod specific altfel de catre tribunalul de arbitraj ca urmare a
subparagrafului a) de mai sus ori se decide de catre un negociator sau mediator
ca urmare a paragrafului 3 de mai sus, partea la un diferend care a fost supus
consultarilor, medierii, concilierii ori arbitrajului nu va intrerupe sau - in
cazul unui stat parte - nu va solicita oricarei entitati legale aflate sub
jurisdictia sa sa intrerupa executarea lucrarilor ori serviciilor prevazute printr-un
contract sau o alta conventie referitoare la managementul proiectului,
proiectare, reabilitare, constructii, operare si intretinere a sistemului de
transport al petrolului, cu exceptia cazului in care un astfel de contract ori
o astfel de conventie a fost repudiata sau terminata ori acolo unde se prevede
in mod expres o astfel de intrerupere printr-un asemenea contract ori
conventie.
8. - Hotarari arbitrale. Hotararile tribunalului de arbitraj vor fi
motivate si vor fi definitive si obligatorii intre partile in disputa. Fiind in
conformitate cu prevederile Conventiei Natiunilor Unite in privinta
recunoasterii si aplicarii hotararilor straine de arbitraj (New York, 10 iunie
1958), astfel de hotarari de arbitraj sunt aplicabile pe teritoriul statelor
parti care sunt parti ale prezentului protocol.
9. - Confidentialitate. Procedurile care implica activitati de consultari,
mediere, conciliere si arbitraj sunt confidentiale. Partile la astfel de
proceduri vor proteja orice informatii confidentiale si patrimoniale care pot
fi comunicate de-a lungul unor astfel de proceduri. Nici una dintre partile la
astfel de proceduri nu poate comunica astfel de informatii fara autorizare in
scris din partea celeilalte parti care a oferit-o.
Art. 3
Diferendele rezultand din ori in legatura cu alte contracte sau conventii
realizate pentru implementarea prezentului protocol
1. - Sfera de aplicare a procedurilor. Toate diferendele care rezulta
intre:
- statele parti si/sau entitatile competente autorizate ale statului si
- entitatile legale si/sau concesionarii ori beneficiarii contractelor de
leasing responsabili (integral sau partial) pentru managementul proiectului
si/sau proiectarea si/sau finantarea si/sau constructia si/sau operarea si/sau
intretinerea sistemului de transport al petrolului Constanta - Omisalj sau
oricare parte in aceste activitati,
din ori in legatura cu orice contract sau conventie realizata intre astfel de
state parti si/sau astfel de entitati competente autorizate, pe de o parte, si
astfel de entitati legale si/sau concesionari ori beneficiari ai contractelor
de leasing, pe de alta parte, vor fi solutionate in conformitate cu prevederile
acestui articol, cu exceptia cazului in care se prevede altfel in contractele
ori conventiile sus-mentionate.
2. - Consultari. Inainte de initierea arbitrajului conform paragrafului 5,
una sau mai multe parti pot solicita oricarei alte parti sa apeleze la
consultari in privinta oricarui diferend intre ele ce rezulta din ori in
legatura cu un contract sau o conventie prevazuta in paragraful 1 de mai sus.
3. - Mediere si/sau conciliere. Inainte de prezentarea diferendului lor in
vederea arbitrajului, conform paragrafului 5, partile aflate in diferend pot sa
recurga, de asemenea, la orice mecanisme asupra carora s-a convenit pentru
mediere si/sau conciliere, in vederea solutionarii amiabile a diferendului lor,
asa cum ar fi medierea realizata de Agentia de Garantare a Investitiilor
Multilaterale (MIGA - Grupul Bancii Mondiale) cu referire la diferendele
privind investitiile straine ori mecanismul asigurat de catre regulile
Tratatului Cartei energiei cu referire la conducerea discutiilor de conciliere
a diferendelor in privinta tranzitului.
4. - Renuntare. Nici una dintre parti nu poate sa invoce ori sa se
intemeieze pe vreuna dintre declaratiile facute ori pozitiile adoptate de catre
o alta parte in timpul procedurilor de consultare, mediere ori conciliere,
initiate conform acestui articol, in cadrul oricaror proceduri legale obligatorii,
cu exceptia declaratiilor exprese faptice.
5. - Arbitraj. Daca un diferend nu a fost solutionat pe cale amiabila intre
partile aflate in diferend, oricare dintre partile la acesta poate sa inainteze
problema spre arbitraj, prin notificarea in scris a celeilalte parti, in
conformitate cu regulile de arbitraj ale Camerei Internationale de Comert
(ICC). Tribunalul de arbitraj va consta din unul sau mai multi arbitri numiti
in conformitate cu regulile mentionate. Reclamatiile inaintate spre arbitraj
conform celor prevazute in cele ce urmeaza vor fi considerate ca rezultand din
relatia ori tranzactia comerciala in conformitate cu Conventia Natiunilor Unite
in privinta recunoasterii si aplicarii hotararilor straine de arbitraj (New
York, 10 iunie 1958). Cu exceptia cazului in care partile la diferend convin de
alta maniera, arbitrajul va avea loc intr-un stat care este parte la Conventia
de la New York sus-mentionata.
6. - Legea aplicabila. Tribunalul de arbitraj va decide conform
contractelor si acordurilor in cauza, precum si conform regulilor aplicabile si
principiilor care guverneaza tranzactiile in cauza. In absenta celor de mai
sus, tribunalul de arbitraj va aplica uzantele internationale relevante ale
industriei petroliere, iar in cazul special al contractelor de management al
proiectului, uzantele internationale ale industriei constructiilor, urmarite in
general in sectorul dezvoltarii proiectelor de infrastructura.
7. - Masuri asiguratorii. a) Tribunalul de arbitraj poate sa dispuna masuri
asiguratorii la cererea uneia dintre parti, pe care oricare dintre aceste parti
trebuie sa le aplice pentru evitarea unor prejudicii grave ce pot fi aduse
celeilalte parti pana la emiterea hotararii definitive.
b) Cu exceptia cazului in care si pana cand nu se dispune in mod specific
altfel de catre tribunalul de arbitraj ca urmare a subparagrafului a) de mai
sus ori se decide de catre un negociator sau mediator ca urmare a paragrafului
3 de mai sus, partea la un diferend care a fost supus consultarilor, medierii,
concilierii ori arbitrajului nu va intrerupe si nici nu va reduce sau - in
cazul unui stat parte - nu va solicita oricarei entitati legale aflate sub
jurisdictia sa sa intrerupa ori sa reduca fluxul existent de petrol inainte de
incheierea procedurilor de solutionare a diferendului, cu exceptia cazului in
care o astfel de intrerupere este prevazuta in mod specific printr-un protocol,
un contract ori alta conventie.
c) In mod similar, cu exceptia cazului in care si pana cand nu se dispune
in mod specific altfel de catre tribunalul de arbitraj ca urmare a
subparagrafului a) de mai sus ori se decide de catre un negociator sau mediator
ca urmare a paragrafului 3 de mai sus, partea la un diferend care a fost supus
consultarilor, medierii, concilierii ori arbitrajului nu va intrerupe ori - in
cazul unui stat parte - nu va solicita oricarei entitati legale aflate sub
jurisdictia sa sa intrerupa executarea lucrarilor ori serviciilor prevazute
printr-un contract ori o alta conventie referitoare la managementul
proiectului, proiectare, reabilitare, constructii, operare si intretinere a
sistemului de transport al petrolului, cu exceptia cazului in care un astfel de
contract ori o astfel de conventie a fost repudiata sau terminata ori acolo
unde se prevede in mod expres o astfel de intrerupere printr-un asemenea
contract ori conventie.
8. Hotarari arbitrale. Hotararile tribunalului de arbitraj vor fi
motivate si vor fi definitive si obligatorii intre partile in diferend. Supuse
numai prevederilor Conventiei Natiunilor Unite in privinta recunoasterii si
aplicarii hotararilor straine de arbitraj (New York, 10 iunie 1958), astfel de
hotarari de arbitraj sunt aplicabile pe teritoriul statelor parti care sunt
parti ale prezentului protocol.
9. Confidentialitate. Procedurile care implica activitati de consultari,
mediere, conciliere si arbitraj sunt confidentiale. Partile la astfel de
proceduri vor proteja orice informatii confidentiale si patrimoniale care pot
fi comunicate in cursul unor astfel de proceduri. Nici una dintre partile la
astfel de proceduri nu poate comunica astfel de informatii fara autorizare in
scris din partea celeilalte parti care a oferit o.