LEGE
Nr. 35 din 13 martie 1997 * Republicata
privind organizarea si functionarea institutiei Avocatul Poporului
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 844 din 15 septembrie 2004
*) Republicata in temeiul dispozitiilor art. II din Legea nr. 233/2004
pentru modificarea si completarea Legii nr. 35/1997 privind organizarea si
functionarea institutiei Avocatul Poporului, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 553 din 22 iunie 2004, dandu-se textelor o noua
numerotare.
Legea nr. 35/1997 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 48 din 20 martie 1997 si a mai fost modificata si completata prin:
- Legea nr. 125/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 229 din 24 iunie 1998;
- Legea nr. 181/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 268 din 22 aprilie 2002.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Institutia Avocatul Poporului are drept scop apararea drepturilor si
libertatilor cetatenilor in raporturile acestora cu autoritatile publice.
(2) Sediul institutiei Avocatul Poporului este in municipiul Bucuresti.
Art. 2
(1) Institutia Avocatul Poporului este autoritate publica autonoma si
independenta fata de orice alta autoritate publica, in conditiile legii.
(2) In exercitarea atributiilor sale, Avocatul Poporului nu se substituie
autoritatilor publice.
(3) Avocatul Poporului nu poate fi supus nici unui mandat imperativ sau
reprezentativ. Nimeni nu il poate obliga pe Avocatul Poporului sa se supuna
instructiunilor sau dispozitiilor sale.
Art. 3
(1) Activitatea Avocatului Poporului, a adjunctilor sai si a salariatilor
care lucreaza sub autoritatea acestora are caracter public.
(2) La cererea persoanelor lezate in drepturile si libertatile lor sau
datorita unor motive intemeiate, Avocatul Poporului poate decide asupra
caracterului confidential al activitatii sale.
Art. 4
Autoritatile publice sunt obligate sa comunice sau, dupa caz, sa puna la
dispozitia Avocatului Poporului, in conditiile legii, informatiile, documentele
sau actele pe care le detin in legatura cu cererile care au fost adresate
Avocatului Poporului, acordandu-i sprijin pentru exercitarea atributiilor sale.
Art. 5
(1) Avocatul Poporului prezinta, in sedinta comuna a celor doua Camere ale
Parlamentului, rapoarte, anual sau la cererea acestora. Rapoartele trebuie sa
cuprinda informatii cu privire la activitatea institutiei Avocatul Poporului.
Ele pot contine recomandari privind modificarea legislatiei sau masuri de alta
natura pentru ocrotirea drepturilor si libertatilor cetatenilor.
(2) Raportul anual vizeaza activitatea institutiei pe un an calendaristic
si se inainteaza Parlamentului pana la data de 1 februarie a anului urmator, in
vederea dezbaterii acestuia in sedinta comuna a celor doua Camere. Raportul
anual se da publicitatii.
CAP. 2
Mandatul Avocatului Poporului
Art. 6
(1) Avocatul Poporului este numit pe o durata de 5 ani de Camera
Deputatilor si de Senat, in sedinta comuna. Mandatul Avocatului Poporului poate
fi reinnoit o singura data.
(2) Poate fi numit Avocat al Poporului orice cetatean roman care
indeplineste conditiile de numire prevazute pentru judecatori la Curtea
Constitutionala.
Art. 7
(1) Propunerile de candidati se fac de catre birourile permanente ale
Camerei Deputatilor si Senatului, la recomandarea grupurilor parlamentare din
cele doua Camere ale Parlamentului.
(2) Candidatii vor fi audiati de comisiile juridice din Camera Deputatilor
si Senat. In vederea audierii, fiecare candidat va depune actele din care
rezulta indeplinirea conditiilor prevazute de Constitutie si de prezenta lege
pentru a fi numit Avocat al Poporului. Candidatii vor fi prezenti la dezbateri.
(3) Este numit ca Avocat al Poporului candidatul care a intrunit cel mai
mare numar de voturi ale deputatilor si senatorilor prezenti.
Art. 8
(1) Mandatul de Avocat al Poporului se exercita de la data depunerii, in
fata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, a urmatorului juramant:
"Jur sa respect Constitutia si legile tarii si sa apar drepturile si
libertatile cetatenilor, indeplinindu-mi cu buna-credinta si impartialitate
atributiile de Avocat al Poporului. Asa sa-mi ajute Dumnezeu!"
(2) Juramantul poate fi depus si fara formula religioasa.
(3) Refuzul depunerii juramantului impiedica intrarea in functie a
Avocatului Poporului si deschide procedura pentru numirea in functie a altei
persoane.
(4) Mandatul Avocatului Poporului dureaza pana la depunerea juramantului de
catre noul Avocat al Poporului.
Art. 9
(1) Mandatul Avocatului Poporului inceteaza inainte de termen in caz de
demisie, revocare din functie, incompatibilitate cu alte functii publice sau
private, imposibilitate de a-si indeplini atributiile mai mult de 90 de zile,
constatata prin examen medical de specialitate, ori in caz de deces.
(2) Revocarea din functie a Avocatului Poporului, ca urmare a incalcarii Constitutiei
si a legilor, se face de Camera Deputatilor si de Senat, in sedinta comuna, cu
votul majoritatii deputatilor si senatorilor prezenti, la propunerea birourilor
permanente ale celor doua Camere ale Parlamentului, pe baza raportului comun al
comisiilor juridice ale celor doua Camere ale Parlamentului.
(3) Demisia, incompatibilitatea, imposibilitatea de indeplinire a functiei
sau decesul se constata de catre birourile permanente ale celor doua Camere ale
Parlamentului, in cel mult 10 zile de la aparitia cauzei care determina
incetarea mandatului Avocatului Poporului.
CAP. 3
Adjunctii Avocatului Poporului
Art. 10
(1) Avocatul Poporului este asistat de adjuncti, specializati pe
urmatoarele domenii de activitate:
a) drepturile omului, egalitate de sanse intre barbati si femei, culte
religioase si minoritati nationale;
b) drepturile copilului, ale familiei, tinerilor, pensionarilor,
persoanelor cu handicap;
c) armata, justitie, politie, penitenciare;
d) proprietate, munca, protectie sociala, impozite si taxe.
(2) Adjunctii Avocatului Poporului indeplinesc atat atributiile ce le revin
potrivit domeniului de specializare, cat si orice alte atributii care le sunt
incredintate de Avocatul Poporului.
(3) Adjunctii Avocatului Poporului indeplinesc, in ordinea stabilita de
Avocatul Poporului, atributiile acestuia in caz de imposibilitate temporara a
exercitarii functiei.
Art. 11
(1) Adjunctii Avocatului Poporului sunt numiti de catre birourile
permanente ale Camerei Deputatilor si Senatului, la propunerea Avocatului
Poporului, cu avizul comisiilor juridice ale celor doua Camere ale
Parlamentului. Conditiile pentru ocuparea functiei de adjunct al Avocatului
Poporului se stabilesc prin Regulamentul de organizare si functionare a
institutiei Avocatul Poporului.
(2) Numirea adjunctilor Avocatului Poporului se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 12
Dispozitiile art. 8 alin. (1) se aplica in mod corespunzator, juramantul
depunandu-se in fata Avocatului Poporului si a cate unui vicepresedinte al
Camerei Deputatilor si al Senatului.
CAP. 4
Atributiile Avocatului Poporului
Art. 13
Avocatul Poporului are urmatoarele atributii:
a) coordoneaza activitatea institutiei Avocatul Poporului;
b) primeste si repartizeaza cererile facute de persoanele lezate prin
incalcarea drepturilor sau libertatilor cetatenesti de catre autoritatile
administratiei publice si decide asupra acestor cereri;
c) urmareste rezolvarea legala a cererilor primite si cere autoritatilor
sau functionarilor administratiei publice in cauza incetarea incalcarii
drepturilor si libertatilor cetatenesti, repunerea in drepturi a petitionarului
si repararea pagubelor;
d) formuleaza puncte de vedere, la cererea Curtii Constitutionale;
e) poate sesiza Curtea Constitutionala cu privire la neconstitutionalitatea
legilor, inainte de promulgarea acestora;
f) poate sesiza direct Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a legilor si ordonantelor;
g) reprezinta institutia Avocatul Poporului in fata Camerei Deputatilor, a
Senatului si a celorlalte autoritati publice, precum si in relatiile cu
persoanele fizice sau juridice;
h) angajeaza salariatii institutiei Avocatul Poporului si exercita dreptul
de autoritate disciplinara asupra acestora;
i) exercita functia de ordonator principal de credite;
j) indeplineste alte atributii prevazute de lege sau de Regulamentul de
organizare si functionare a institutiei Avocatul Poporului.
Art. 14
(1) Avocatul Poporului isi exercita atributiile, din oficiu sau la cererea
persoanelor lezate prevazute la art. 13 lit. b).
(2) Cererile pot fi adresate de orice persoana fizica, fara deosebire de
cetatenie, varsta, sex, apartenenta politica sau convingeri religioase.
Art. 15
(1) Cererile adresate Avocatului Poporului trebuie sa se faca in scris si
sa indice numele si domiciliul persoanei lezate in drepturile si libertatile
cetatenesti, drepturile si libertatile incalcate, precum si autoritatea
administrativa ori functionarul public in cauza. Petitionarul trebuie sa
dovedeasca intarzierea sau refuzul administratiei publice de a solutiona legal
cererea.
(2) Nu pot fi luate in considerare plangerile anonime, iar plangerile indreptate
impotriva incalcarii drepturilor si libertatilor cetatenesti prin acte sau
fapte ale autoritatii administratiei publice se adreseaza Avocatului Poporului
nu mai tarziu de un an de la data la care aceste incalcari s-au produs ori de
la data la care persoana in cauza a luat cunostinta de ele.
(3) Avocatul Poporului poate respinge motivat cererile vadit nefondate sau
poate cere date suplimentare pentru analiza si solutionarea cererilor.
(4) Nu fac obiectul activitatii institutiei Avocatul Poporului si vor fi
respinse fara motivare cererile privind actele emise de Camera Deputatilor, de
Senat sau de Parlament, actele si faptele deputatilor si senatorilor, ale
Presedintelui Romaniei si ale Guvernului, precum si ale Curtii Constitutionale,
ale presedintelui Consiliului Legislativ si ale autoritatii judecatoresti.
Art. 16
Cererile adresate Avocatului Poporului sunt scutite de taxa de timbru.
Art. 17
(1) Conducerea penitenciarelor, a centrelor de reeducare pentru minori, a
spitalelor penitenciare, precum si Ministerul Public si organele de politie
sunt obligate sa permita, fara nici o restrictie, persoanelor care executa
pedeapsa inchisorii sau, dupa caz, se afla arestate ori retinute, precum si
minorilor aflati in centrele de reeducare sa se adreseze, in orice mod,
Avocatului Poporului cu privire la lezarea drepturilor si libertatilor lor, cu
exceptia restrangerilor legale.
(2) Aceeasi obligatie revine si comandantilor unitatilor militare, in
privinta persoanelor care indeplinesc indatoriri militare, cu privire la
lezarea drepturilor si libertatilor lor, cu exceptia restrangerilor legale.
Art. 18
In cazul in care Avocatul Poporului constata ca solutionarea cererii cu
care a fost sesizat este de competenta autoritatii judecatoresti, el se poate
adresa, dupa caz, ministrului justitiei, Ministerului Public sau presedintelui
instantei de judecata, care sunt obligati sa comunice masurile luate.
Art. 19
In cazul sesizarii privind exceptia de neconstitutionalitate a legilor si
ordonantelor care se refera la drepturile si libertatile cetatenilor, Curtea
Constitutionala va solicita si punctul de vedere al institutiei Avocatul
Poporului.
Art. 20
(1) Avocatul Poporului are acces, in conditiile legii, la informatiile
clasificate detinute de autoritatile publice, in masura in care le considera
necesare pentru solutionarea plangerilor care i-au fost adresate.
(2) Avocatul Poporului are obligatia de a nu divulga sau de a nu face
publice informatiile sau documentele secrete la care a avut acces. Aceasta
obligatie se mentine si dupa incetarea activitatii sale ca Avocat al Poporului
si se extinde asupra adjunctilor sai, precum si asupra personalului aflat in
serviciile sale, sub sanctiunea prevazuta de legea penala.
Art. 21
(1) In exercitarea atributiilor sale, Avocatul Poporului emite recomandari
care nu pot fi supuse controlului parlamentar si nici controlului judecatoresc.
(2) Prin recomandarile emise, Avocatul Poporului sesizeaza autoritatile
administratiei publice asupra ilegalitatii actelor sau faptelor administrative.
Sunt asimilate actelor administrative tacerea organelor administratiei publice
si emiterea tardiva a actelor.
Art. 22
(1) Avocatul Poporului are dreptul sa faca anchete proprii, sa ceara autoritatilor
administratiei publice orice informatii sau documente necesare anchetei, sa
audieze si sa ia declaratii de la conducatorii autoritatilor administratiei
publice si de la orice functionar care poate da informatiile necesare
solutionarii cererii.
(2) Dispozitiile alin. (1) se aplica autoritatilor administratiei publice,
institutiilor publice, precum si oricaror servicii publice aflate sub
autoritatea autoritatilor administratiei publice.
Art. 23
(1) In cazul in care, in urma cererilor facute, Avocatul Poporului constata
ca plangerea persoanei lezate este intemeiata, el va cere in scris autoritatii
administratiei publice care a incalcat drepturile acesteia sa reformeze sau sa
revoce actul administrativ si sa repare pagubele produse, precum si sa repuna
persoana lezata in situatia anterioara.
(2) Autoritatile publice in cauza vor lua de indata masurile necesare
pentru inlaturarea ilegalitatilor constatate, repararea pagubelor si
inlaturarea cauzelor care au generat sau au favorizat incalcarea drepturilor
persoanei lezate si il vor informa despre aceasta pe Avocatul Poporului.
Art. 24
(1) In cazul in care autoritatea administratiei publice sau functionarul
public nu inlatura, in termen de 30 de zile de la data sesizarii, ilegalitatile
comise, Avocatul Poporului se adreseaza autoritatilor administratiei publice
ierarhic superioare, care sunt datoare sa ii comunice, in termen de cel mult 45
de zile, masurile luate.
(2) Daca autoritatea publica sau functionarul public apartine administratiei
publice locale, Avocatul Poporului se adreseaza prefectului. De la data
depunerii cererii la prefectul judetului curge un nou termen de 45 de zile.
Art. 25
(1) Avocatul Poporului este indreptatit sa sesizeze Guvernul cu privire la
orice act sau fapt administrativ ilegal al administratiei publice centrale si
al prefectilor.
(2) Neadoptarea de catre Guvern, in termen de cel mult 20 de zile, a
masurilor privitoare la ilegalitatea actelor sau faptelor administrative
semnalate de Avocatul Poporului se comunica Parlamentului.
Art. 26
(1) Avocatul Poporului va aduce la cunostinta persoanei care i-a adresat
cererea modul de solutionare. Acesta poate fi facut public de catre Avocatul
Poporului prin mijloace de informare in masa, cu consimtamantul persoanei sau
al persoanelor interesate si cu respectarea prevederilor art. 20 privind
informatiile si documentele secrete.
(2) Daca Avocatul Poporului constata, cu prilejul cercetarilor intreprinse,
lacune in legislatie sau cazuri grave de coruptie ori de nerespectare a legilor
tarii, va prezenta un raport, continand cele constatate, presedintilor celor
doua Camere ale Parlamentului sau, dupa caz, primului-ministru.
Art. 27
Avocatul Poporului poate fi consultat de initiatorii proiectelor de legi si
ordonante, care, prin continutul reglementarilor, privesc drepturile si
libertatile cetatenilor, prevazute de Constitutia Romaniei, de pactele si
celelalte tratate internationale privitoare la drepturile fundamentale ale
omului, la care Romania este parte.
Art. 28
Prevederile prezentei legi se aplica si actelor administrative ale regiilor
autonome.
Art. 29
Avocatul Poporului va organiza birouri teritoriale, in vederea realizarii
atributiilor ce revin, potrivit prezentei legi, institutiei Avocatul Poporului,
conform anexei care face parte integranta din prezenta lege. Prefecturile vor
asigura spatiile necesare pentru functionarea birourilor teritoriale.
CAP. 5
Raspundere, incompatibilitati si imunitati
Art. 30
Avocatul Poporului si adjunctii sai nu raspund juridic pentru opiniile
exprimate sau pentru actele pe care le indeplinesc, cu respectarea legii, in
exercitarea atributiilor prevazute de prezenta lege.
Art. 31
(1) Pe durata exercitarii mandatului, Avocatul Poporului poate fi urmarit
si trimis in judecata penala pentru fapte, altele decat cele prevazute la art.
30, dar nu poate fi retinut, perchezitionat sau arestat fara incuviintarea
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului.
(2) Adjunctii Avocatului Poporului pot fi urmariti si trimisi in judecata
penala pentru fapte, altele decat cele prevazute la art. 30, dar nu pot fi
retinuti, perchezitionati sau arestati fara instiintarea prealabila a
Avocatului Poporului.
(3) Daca Avocatul Poporului sau adjunctii sai sunt arestati ori trimisi in
judecata penala, ei vor fi suspendati din functie, de drept, pana la ramanerea
definitiva a hotararii judecatoresti.
Art. 32
(1) In timpul exercitarii functiei, Avocatul Poporului si adjunctii acestuia
nu pot fi membri ai unui partid politic si nu pot indeplini nici o alta functie
publica sau privata, cu exceptia activitatilor si functiilor didactice din
invatamantul superior.
(2) Incompatibilitatile prevazute la alin. (1) se aplica si personalului cu
functii de conducere si de executie de specialitate.
CAP. 6
Serviciile institutiei Avocatul Poporului
Art. 33
Structura organizatorica, statul de functii si numarul de personal necesar
activitatii institutiei se aproba de Avocatul Poporului, in limita bugetului
anual.
Art. 34
Functiile de conducere si de executie de specialitate din aparatul
institutiei Avocatul Poporului se ocupa prin concurs, in conditiile legii.
Art. 35
Incalcarea prevederilor prezentei legi sau ale Regulamentului de organizare
si functionare a institutiei Avocatul Poporului de catre personalul acesteia
atrage raspunderea penala, disciplinara sau administrativa, dupa caz.
Raspunderea disciplinara se stabileste conform Regulamentului de organizare si
functionare a institutiei Avocatul Poporului.
CAP. 7
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 36
(1) Institutia Avocatul Poporului are buget propriu, care face parte
integranta din bugetul de stat. Prin legile bugetare anuale poate fi aprobat un
fond la dispozitia Avocatului Poporului, pentru acordarea de ajutoare.
(2) Proiectul de buget se aproba, cu avizul consultativ al Ministerului
Finantelor Publice, de Avocatul Poporului si se inainteaza Guvernului pentru a
fi inclus distinct in proiectul bugetului de stat supus legiferarii. Obiectiile
Avocatului Poporului la proiectul de buget al Guvernului se prezinta
Parlamentului pentru solutionare.
(3) Functia de Avocat al Poporului este asimilata cu functia de ministru.
Functia de adjunct al Avocatului Poporului este asimilata cu functia de sef de
departament, iar functiile de conducere si de executie de specialitate sunt
asimilate cu cele din aparatul Parlamentului.
(4) In termen de 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, a prezentei legi Guvernul si Consiliul General al
Municipiului Bucuresti vor pune la dispozitie institutiei Avocatul Poporului
localul necesar functionarii acesteia.
Art. 37
In situatia in care in functia de Avocat al Poporului este ales un
magistrat, rezervarea postului acestuia este obligatorie.
Art. 38
Regulamentul de organizare si functionare a institutiei Avocatul Poporului
se aproba de catre birourile permanente ale Camerei Deputatilor si Senatului,
la propunerea Avocatului Poporului.
ANEXA 1
BIROURILE TERITORIALE ALE INSTITUTIEI AVOCATUL POPORULUI
_____________________________________________________________________
Nr. Sediul Judetele aflate in competenta teritoriala
biroului
_____________________________________________________________________
1. Alba Iulia Alba, Sibiu, Hunedoara
2. Pitesti Arges, Valcea
3. Bacau Bacau, Neamt
4. Oradea Bihor, Satu Mare
5. Suceava Suceava, Botosani
6. Brasov Brasov, Covasna
7. Bucuresti Calarasi, Giurgiu, Ialomita, Ilfov, Teleorman
8. Cluj-Napoca Cluj, Bistrita-Nasaud, Maramures, Salaj
9. Constanta Constanta, Tulcea
10. Craiova Dolj, Gorj, Mehedinti, Olt
11. Galati Galati, Braila, Vrancea
12. Iasi Iasi, Vaslui
13. Targu Mures Mures, Harghita
14. Ploiesti Prahova, Buzau, Dambovita
15. Timisoara Timis, Arad, Caras Severin
_____________________________________________________________________