LEGE
Nr. 37 din 16 ianuarie 2002
privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 58/2000 pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 91 din 2 februarie 2002
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 58 din 30 ianuarie 2000 pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 21/1992 privind protectia
consumatorilor, emisa in temeiul art. 1 lit. U din Legea nr. 206/1999 privind
abilitarea Guvernului de a emite ordonante si publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 43 din 31 ianuarie 2000, cu urmatoarele modificari:
1. La articolul I punctul 1, alineatul 2 al articolului 1 va avea urmatorul
cuprins:
"Prevederile prezentei ordonante se aplica la comercializarea
produselor noi, folosite sau reconditionate si a serviciilor destinate
consumatorilor, cu exceptia produselor care se comercializeaza ca antichitati
si a produselor necesar a fi reparate sau reconditionate pentru a fi utilizate,
cu conditia ca agentul economic sa informeze cumparatorul despre aceasta."
2. La articolul I punctul 2, articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
In sensul prezentei ordonante, se intelege prin:
- calitate - ansamblul de proprietati si caracteristici ale unui produs sau
serviciu, care ii confera aptitudinea de a satisface, conform destinatiei
acestuia, necesitatile explicite sau implicite;
- consumator - persoana fizica sau grup de persoane fizice constituite in
asociatii, care cumpara, dobandeste, utilizeaza ori consuma produse sau
servicii, in afara activitatii sale profesionale;
- agent economic - persoana fizica sau juridica, autorizata, care in cadrul
activitatii sale profesionale fabrica, importa, transporta sau comercializeaza
produse ori parti din acestea sau presteaza servicii;
- producator:
a) agentul economic care fabrica un produs finit sau o componenta a unui
produs;
b) agentul economic care fabrica materie prima;
c) agentul economic care isi aplica denumirea, marca sau un alt semn
distinctiv pe produs;
d) agentul economic care reconditioneaza produsul;
e) agentul economic sau distribuitorul care prin activitatea sa modifica
caracteristicile produsului;
f) reprezentantul inregistrat in Romania al unui agent economic care nu are
sediul in Romania sau, in cazul inexistentei acestuia, importatorul produsului;
g) agentul economic care importa produse in vederea realizarii ulterioare a
unei operatiuni de vanzare, inchiriere, leasing sau orice alta forma de
distributie specifica derularii afacerii;
h) distribuitorul produsului importat, in cazul in care nu se cunoaste importatorul,
chiar daca producatorul este mentionat;
i) distribuitorul produsului, in cazul in care importatorul nu poate fi
identificat, daca nu informeaza persoana prejudiciata in termen de 30 de zile
de la cererea acesteia asupra identitatii importatorului;
- distribuitor - agentul economic din lantul de distributie;
- vanzator - distribuitorul care ofera produsul consumatorului;
- prestator - agentul economic care furnizeaza servicii;
- produs - bun material a carui destinatie finala este consumul sau
utilizarea individuala ori colectiva; sunt considerate produse energia
electrica, energia termica, apa si gazele livrate pentru consumul individual;
- produs sigur - produsul care, folosit in conditii normale sau
previzibile, nu prezinta riscuri sau care prezinta riscuri minime, tinand seama
de intrebuintarea acestuia; riscul se considera acceptabil si compatibil cu un
grad inalt de protectie pentru siguranta si sanatatea consumatorilor, in
functie de urmatoarele aspecte:
a) caracteristicile produsului, ale ambalarii si ale instructiunilor de
montaj si intretinere;
b) efectul asupra altor produse, impreuna cu care acesta poate fi folosit;
c) modul de prezentare a produsului, etichetarea, instructiunile de
folosire si orice alte indicatii si informatii furnizate de producator;
d) categoria de consumatori expusa riscului prin folosirea produsului;
- produs periculos - produsul care nu poate fi definit ca produs sigur;
- produs cu defecte - produsul la care modul de prezentare, utilizarea
previzibila si data achizitionarii nu ofera siguranta consumatorului, producand
pagube acestuia;
- paguba - prejudiciul creat consumatorului prin utilizarea unui produs
periculos sau a unui produs cu defecte, precum si cel creat de servicii
necorespunzatoare furnizate de prestator. Prejudiciul poate fi material,
vatamarea integritatii corporale sau a sanatatii, precum si pierderea vietii.
In cazul utilizarii unui produs cu defecte, se considera paguba deteriorarea
sau distrugerea oricarui bun, altul decat produsul cu defecte, cu conditia ca
bunul respectiv sa fie in mod normal destinat folosintei sau consumului privat
si sa fi fost folosit de persoana prejudiciata pentru uz sau consum personal,
iar valoarea pagubei sa nu fie mai mica de 2 milioane lei;
- produs de folosinta indelungata - produsul relativ complex, constituit
din piese si subansambluri, proiectat si construit pentru a putea fi utilizat
pe durata medie de utilizare si asupra caruia se pot efectua reparatii sau activitati
de intretinere;
- serviciu - activitatea, alta decat cea din care rezulta produse,
efectuata in scopul satisfacerii unor necesitati ale consumatorilor;
- declaratie de conformitate - declaratia facuta de catre un producator sau
un prestator, prin care acesta informeaza, pe propria raspundere, despre faptul
ca un produs sau un serviciu este conform cu un document tehnic normativ;
- clauza abuziva - o clauza contractuala care nu a fost negociata direct cu
consumatorul si care prin ea insasi sau impreuna cu alte prevederi din contract
creeaza, in detrimentul consumatorului si contrar cerintelor bunei-credinte, un
dezechilibru semnificativ intre drepturile si obligatiile partilor;
- termen de garantie - limita de timp, care curge de la data dobandirii
produsului sau serviciului, pana la care producatorul sau prestatorul isi asuma
responsabilitatea remedierii sau inlocuirii produsului ori serviciului
achizitionat, pe cheltuiala sa, daca deficientele nu sunt imputabile
consumatorului;
- termen de valabilitate - limita de timp, stabilita de producator, pana la
care un produs perisabil sau un produs care in scurt timp poate prezenta un
pericol imediat pentru sanatatea consumatorului isi pastreaza caracteristicile
specifice, daca au fost respectate conditiile de transport, manipulare,
depozitare si pastrare; pentru produsele alimentare acesta reprezinta data
limita de consum;
- data durabilitatii minimale - data stabilita de producator pana la care
un produs alimentar isi pastreaza caracteristicile specifice in conditii de
depozitare corespunzatoare; produsele pentru care se stabileste data
durabilitatii minimale nu trebuie sa fie periculoase nici dupa aceasta data;
- durata medie de utilizare - intervalul de timp, stabilit in documente
tehnice normative sau declarat de catre producator ori convenit intre parti, in
cadrul caruia produsele de folosinta indelungata trebuie sa isi mentina
caracteristicile functionale, daca au fost respectate conditiile de transport,
manipulare, depozitare si exploatare;
- viciu ascuns - deficienta calitativa a unui produs livrat sau a unui
serviciu prestat care nu a fost cunoscuta si nici nu putea fi cunoscuta de
catre consumator prin mijloacele obisnuite de verificare;
- practici comerciale abuzive - metode de vanzare restrictive sau
conditionate care afecteaza interesele consumatorilor;
- punere pe piata - actiunea de a face disponibil pentru prima data, contra
cost sau gratuit, un produs sau un serviciu in vederea distribuirii sau
utilizarii."
3. La articolul I, dupa punctul 2 se introduce punctul 2^1 cu urmatorul
cuprins:
"2^1. Litera d) a articolului 3 va avea urmatorul cuprins:
<<d) de a fi despagubiti pentru pagubele generate de calitatea
necorespunzatoare a produselor si serviciilor, folosind in acest scop mijloace
prevazute de lege;>>"
4. La articolul I punctul 3, articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
Se interzice comercializarea de produse sau prestarea de servicii care,
utilizate in conditii normale, pot pune in pericol viata, sanatatea sau
securitatea consumatorilor.
Se interzic producerea, importul si comercializarea produselor falsificate
sau contrafacute."
5. La articolul I punctul 4, articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
Produsele se comercializeaza numai in cadrul termenului de valabilitate sau
al datei durabilitatii minimale stabilite de producator.
Se interzice modificarea termenului de valabilitate sau a datei
durabilitatii minimale inscrise pe produs, pe eticheta, pe ambalaj sau in
documentele insotitoare."
6. La articolul I, dupa punctul 4 se introduce punctul 4^1 cu urmatorul
cuprins:
"4^1. Partea introductiva si litera b) ale alineatului 1 al
articolului 6 vor avea urmatorul cuprins:
<<Guvernul, prin organismele sale specializate, stabileste norme si
reglementari specifice sau le imbunatateste pe cele existente, cand se impune
protectia vietii, sanatatii sau securitatii consumatorilor, in urmatoarele
cazuri:
............................................................................
b) furnizarea si utilizarea produselor, precum si prestarea
serviciilor.>>"
7. La articolul I punctul 5, articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
Agentii economici sunt obligati:
a) producatorii:
- sa raspunda pentru prejudiciul actual si cel viitor cauzat de produsul cu
defect, precum si pentru cel cauzat ca rezultat cumulat al produsului cu defect
cu o actiune sau o omisiune a unei terte persoane;
- sa puna pe piata numai produse sigure si, daca actele normative in
vigoare prevad, acestea sa fie testate si/sau certificate;
- sa puna pe piata numai produse care respecta conditiile prescrise sau
declarate;
- sa opreasca livrarile, respectiv sa retraga de pe piata sau de la
consumatori produsele la care organele abilitate sau specialistii proprii au
constatat neindeplinirea caracteristicilor prescrise, declarate sau care ar
putea afecta viata, sanatatea ori securitatea consumatorilor, daca aceasta
masura constituie singurul mijloc prin care se pot elimina neconformitatile
respective;
- sa asigure in productie conditii igienico-sanitare conform normelor
sanitare in vigoare;
b) distribuitorii:
- sa se asigure ca produsele oferite spre comercializare sunt sigure si
respecta conditiile prescrise sau declarate;
- sa nu comercializeze produse despre care detin informatii sau considera
ca pot fi periculoase;
- sa anunte, imediat, autoritatile publice competente, precum si
producatorul despre existenta pe piata a oricarui produs de care au cunostinta
ca este periculos;
- sa retraga de la comercializare produsele la care organele abilitate de
lege au constatat ca nu indeplinesc caracteristicile prescrise sau declarate,
daca aceasta constituie singurul mijloc prin care se pot elimina
neconformitatile respective;
- sa asigure conditiile tehnice stabilite de producator, precum si
conditiile igienico-sanitare pe timpul transportului, manipularii, depozitarii
si desfacerii, conform normelor in vigoare;
c) prestatorii de servicii:
- sa foloseasca, in cadrul serviciilor prestate, numai produse si proceduri
sigure si, dupa caz, daca actele normative in vigoare prevad, acestea sa fie
testate si/sau certificate, si sa anunte imediat existenta pe piata a oricarui
produs despre care au cunostinta ca este periculos;
- sa presteze numai servicii care nu afecteaza viata, sanatatea sau
securitatea consumatorilor ori interesele economice ale acestora;
- sa respecte conditiile prescrise sau declarate, precum si clauzele prevazute
in contracte;
- sa asigure, la prestarea serviciilor, conditiile tehnice stabilite de
producator, precum si conditiile igienico-sanitare, conform normelor in
vigoare;
- sa raspunda pentru prejudiciul actual si cel viitor cauzat de serviciul defectuos
prestat."
8. La articolul I punctul 6, articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
Agentii economici sunt obligati sa puna pe piata numai produse sau servicii
care corespund caracteristicilor prescrise sau declarate, sa se comporte in mod
corect in relatiile cu consumatorii si sa nu foloseasca practici comerciale
abuzive."
9. La articolul I, dupa punctul 6 se introduc punctele 6^1 - 6^5 cu
urmatorul cuprins:
"6^1. Litera a) a articolului 10 va avea urmatorul cuprins:
<<a) libertatea de a lua decizii la achizitionarea de produse si
servicii, fara a li se impune in contracte clauze abuzive sau care pot favoriza
folosirea unor practici comerciale abuzive in vanzare, de natura a influenta
optiunea acestora;>>
6^2. La articolul 10, dupa litera f) se introduce litera g) cu urmatorul
cuprins:
<<g) de a sesiza asociatiile pentru protectia consumatorilor si
organele administratiei publice asupra incalcarii drepturilor si intereselor
lor legitime, in calitate de consumatori, si de a face propuneri referitoare la
imbunatatirea calitatii produselor si serviciilor.>>
6^3. La articolul 11 se introduce alineatul 2 cu urmatorul cuprins:
<<Indicatiile mijloacelor de masurare trebuie sa fie lizibile si la
vederea cumparatorului.>>
6^4. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 12
Consumatorii au dreptul de a pretinde vanzatorilor remedierea sau
inlocuirea gratuita a produselor si serviciilor obtinute, precum si despagubiri
pentru pierderile suferite ca urmare a deficientelor constatate in cadrul
termenului de garantie sau de valabilitate. Dupa expirarea acestui termen
consumatorii pot pretinde remedierea sau inlocuirea produselor care nu pot fi
folosite potrivit scopului pentru care au fost realizate, ca urmare a unor
vicii ascunse aparute pe durata medie de utilizare a acestora.
Vanzatorul suporta toate cheltuielile legate de aceste deficiente, situatie
care nu il exonereaza de raspundere pe producator in relatia sa cu
vanzatorul.>>
6^5. La articolul 13, alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
<<Remedierea deficientelor aparute la produse sau servicii ori
inlocuirea produselor care nu corespund in cadrul termenului de garantie sau de
valabilitate si care nu sunt imputabile consumatorului se face in termenul
maxim stabilit prin reglementari sau, dupa caz, prin contract.>>"
10. La articolul I punctul 7, alineatul 2 al articolului 15 va avea
urmatorul cuprins:
"Restituirea contravalorii produsului sau serviciului se face la
valoarea actualizata a acestuia, calculata in functie de indicele de inflatie
comunicat de Institutul National de Statistica. Valoarea actualizata astfel
calculata nu va putea fi mai mica decat contravaloarea produsului sau
serviciului pe care agentul economic obligat la restituire o percepe pentru
produse sau servicii de acelasi fel, in momentul restituirii."
11. La articolul I, dupa punctul 7 se introduc punctele 7^1 - 7^3 cu
urmatorul cuprins:
"7^1. La articolul 15 se introduce alineatul 4 cu urmatorul cuprins:
<<Persoanele imputernicite conform art. 49 sa constate contraventia
si sa aplice sanctiunea prevazuta de prezenta ordonanta vor stabili o data cu
sanctiunea si masuri de remediere, inlocuire a produsului ori a serviciului,
precum si restituirea contravalorii acestuia, dupa caz.>>
7^2. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 17
Vanzatorul asigura toate operatiunile necesare repunerii in functiune,
inlocuirii produselor ori remedierii serviciilor reclamate in cadrul termenului
de garantie sau de valabilitate, respectiv pentru vicii ascunse in cadrul
duratei medii de utilizare, precum si a celor ocazionate de transportul,
manipularea, diagnosticarea, expertizarea, demontarea, montarea si ambalarea
acestora; vanzatorul suporta si cheltuielile legate de acestea, situatie care
nu il exonereaza de raspundere pe producator in relatia sa cu
vanzatorul.>>
7^3. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 19
Informarea consumatorilor despre produsele si serviciile oferite se
realizeaza, in mod obligatoriu, prin elemente de identificare si caracterizare
ale acestora, care se inscriu la vedere, dupa caz, pe produs, eticheta, ambalaj
de vanzare sau in cartea tehnica, instructiunile de folosire ori altele
asemenea, ce insotesc produsul sau serviciul, in functie de natura
acestuia.>>"
12. La articolul I punctul 8, articolul 20 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 20
Producatorul trebuie sa informeze despre denumirea produsului, denumirea
si/sau marca producatorului, adresa producatorului, cantitatea si, dupa caz,
termenul de garantie, de valabilitate sau data durabilitatii minimale,
principalele caracteristici tehnice si calitative, compozitia, aditivii
folositi, despre eventualele riscuri previzibile, modul de utilizare,
manipulare, depozitare, conservare sau pastrare, despre contraindicatii, precum
si despre valoarea nutritiva la produsele alimentare preambalate si despre tara
producatoare, in cazul produselor din import.
Produsele de folosinta indelungata trebuie sa fie insotite de certificatul
de garantie si, daca reglementarile in vigoare prevad, de declaratia de
conformitate, precum si de cartea tehnica ori de instructiunile de folosire,
instalare, exploatare, intretinere, eliberate de catre producator.
Vanzatorul trebuie sa informeze consumatorii despre pretul produsului si sa
ofere acestora toate informatiile si documentele tehnice care trebuie sa
insoteasca produsul.
Toate informatiile privitoare la produsele si serviciile oferite
consumatorilor, documentele insotitoare, precum si contractele preformulate
trebuie sa fie scrise in limba romana, indiferent de tara de origine a
acestora, fara a exclude prezentarea acestora si in alte limbi."
13. La articolul I, dupa punctul 9 se introduce punctul 9^1 cu urmatorul
cuprins:
"9^1. Articolul 25 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 25
Preturile si tarifele trebuie indicate in mod vizibil si intr-o forma
neechivoca, usor de citit.>>"
14. La articolul I punctul 10, articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26
Comercializarea produselor si prestarea serviciilor se fac in locuri si in
spatii autorizate, conform reglementarilor legale in vigoare.
Este obligatorie afisarea, in mod vizibil, a denumirii unitatii,
autorizatiei de functionare, precum si afisarea si respectarea orarului de
functionare.
Orarele de functionare vor fi stabilite, dupa caz, in conformitate cu
hotararile administratiei publice locale."
15. La articolul I, dupa punctul 10 se introduc punctele 10^1 si 10^2 cu
urmatorul cuprins:
"10^1. Articolul 27 se abroga.
10^2. Articolele 28 - 32 vor avea urmatorul cuprins:
<<Art. 28
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, organ de
specialitate al administratiei publice centrale, subordonat Guvernului,
coordoneaza si realizeaza politica Guvernului in domeniul protectiei
consumatorilor.
Art. 29
Atributiile si modul de organizare si functionare ale Autoritatii Nationale
pentru Protectia Consumatorilor, precum si relatiile dintre aceasta si alte
organisme competente in domeniu se stabilesc prin hotarari ale Guvernului.
Guvernul va stabili reglementari in domeniul protectiei consumatorilor
pentru organele de specialitate ale administratiei publice centrale si,
respectiv, pentru unele servicii publice ale ministerelor si altor autoritati
ale administratiei publice centrale, organizate in judete si in municipiul
Bucuresti.
Guvernul va stabili reglementari-cadru in domeniul protectiei
consumatorilor pentru organele de specialitate si serviciile publice ale administratiei
publice locale.
Taxele care se percep de catre serviciile sau organele administratiei
publice, cu rol in domeniul protectiei consumatorilor, se stabilesc conform
legii, iar tarifele pentru incercarile efectuate in laboratoare proprii, subordonate
sau agreate, conform actelor normative in vigoare.
Art. 30
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, in baza consultarii
cu alte organisme interesate ale administratiei publice centrale si locale,
precum si cu cele neguvernamentale, elaboreaza reglementari referitoare la
modalitatile concrete de colaborare si de sprijinire reciproca si le propune
spre aprobare Guvernului.
Art. 31
In sensul prezentei ordonante, asociatiile pentru protectia consumatorilor
sunt considerate organizatii neguvernamentale, ca persoane juridice, conform
legii, si care, fara a urmari realizarea de profit pentru membrii lor, au ca
unic scop apararea drepturilor si intereselor legitime ale membrilor lor sau
ale consumatorilor, in general.
Art. 32
Asociatiile pentru protectia consumatorilor pot fi parteneri sociali cu
drept de reprezentare in consiliile consultative cu rol in domeniul protectiei
consumatorilor, in care organele administratiei publice sunt reprezentate, daca
indeplinesc conditiile prezentei ordonante.>>"
16. La articolul I punctul 11, partea introductiva a articolului 33 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 33
Asociatiile pentru protectia consumatorilor care apara drepturile si
interesele legitime ale consumatorilor, in general, sunt, de drept, parteneri
sociali in consiliile consultative prevazute in prezenta ordonanta, daca:"
17. La articolul I, dupa punctul 11 se introduc punctele 11^1 si 11^2 cu
urmatorul cuprins:
"11^1. Articolul 36 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 36
Personalul de conducere si salariatii organelor de specialitate ale
administratiei publice, precum si ale serviciilor publice descentralizate ale
ministerelor sau ale altor autoritati, cu atributii pe linia protectiei
consumatorilor nu au dreptul de a detine functii in organele de conducere ale
asociatiilor pentru protectia consumatorilor.>>
11^2. Partea introductiva a articolului 37 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 37
Asociatiile pentru protectia consumatorilor sunt consultate de catre
serviciile si organismele administratiei publice prevazute la art. 36, potrivit
competentelor, la elaborarea dispozitiilor si procedurilor cu caracter general
si a altor lucrari care au ca scop protectia consumatorilor, cu privire
la:>>"
18. La articolul I, punctul 12 va avea urmatorul cuprins:
"12. Articolul 38 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 38
Asociatiile pentru protectia consumatorilor au urmatoarele drepturi si
obligatii:
a) de a fi sprijinite logistic de catre organismele administratiei publice
centrale si locale, in vederea atingerii obiectivelor lor;
b) de a primi sume de la bugetul de stat si de la bugetele locale;
c) de a solicita autoritatilor competente luarea de masuri in vederea
opririi productiei sau retragerii de pe piata a produselor ori serviciilor care
nu asigura nivelul calitativ prescris in documentele stabilite de lege sau care
pun in pericol viata, sanatatea ori securitatea consumatorilor;
d) de a solicita agentilor economici realizarea de produse si servicii in
conditii speciale, in vederea satisfacerii nevoilor consumatorilor cu handicap
sau de varsta a treia;
e) de a fi consultate cu ocazia elaborarii actelor normative, standardelor
sau specificatiilor care definesc caracteristicile tehnice si calitative ale
produselor si serviciilor destinate consumatorilor;
f) de a solicita si de a obtine informatii asupra pretului si
caracteristicilor calitative ale produselor sau serviciilor, de natura sa ajute
consumatorul la luarea unei decizii asupra achizitionarii acestora;
g) de a informa opinia publica, prin mass-media, asupra deficientelor de
calitate ale produselor si serviciilor, precum si asupra consecintelor
vatamatoare ale acestora pentru consumatori;
h) de a introduce actiuni in justitie pentru apararea drepturilor si
intereselor legitime ale consumatorilor;
i) de a solicita serviciilor sau organelor administratiei publice,
prevazute la art. 36, efectuarea de analize si incercari ale produselor
destinate consumatorilor si de a publica rezultatele;
j) de a initia actiuni proprii, in vederea identificarii cazurilor in care
agentii economici nu respecta drepturile consumatorilor prevazute de lege,
precum si a cazurilor de neconformitate a produselor sau serviciilor, si de a
sesiza, in cadrul unei proceduri de urgenta, serviciile sau organele de
specialitate ale administratiei publice abilitate sa actioneze in
consecinta.>>"
19. La articolul I, dupa punctul 13 se introduc punctele 13^1 - 13^7 cu
urmatorul cuprins:
"13^1. Dupa articolul 38 se introduc articolele 38^1 - 38^6 cu
urmatorul cuprins:
<<Art. 38^1
Centrele de consultanta si informare a consumatorilor pot fi organizate la
nivel de birouri in structura organizatorica a asociatiilor pentru protectia
consumatorilor si desfasoara activitati gratuite in folosul acestora constand
in informatii, recomandari si consultanta privind problemele legate de
achizitionarea unui produs sau serviciu.
Art. 38^2
Sumele primite de la bugetul de stat, prin intermediul Autoritatii
Nationale pentru Protectia Consumatorilor, se utilizeaza exclusiv pentru
infiintarea si functionarea centrelor de consultanta si informare a
consumatorilor, respectiv pentru:
a) salarizarea sau, dupa caz, remunerarea personalului utilizat in centrele
de consultanta si informare a consumatorilor, care se va face in functie de
timpul efectiv lucrat, pana la nivelul maxim al functiei echivalente utilizate
in cadrul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor;
b) cheltuieli materiale efectuate pentru intretinerea sediului si a
dotarilor aferente;
c) cheltuieli curente si cele ocazionate de tiparirea materialelor
informative.
Sumele prevazute la alin. 1 se utilizeaza in conditiile Legii nr. 72/1996
privind finantele publice, iar sumele ramase neutilizate la data incheierii
exercitiului financiar se restituie la bugetul de stat.
Art. 38^3
Sumele primite de la bugetele locale prin hotarari ale consiliilor locale
sau, dupa caz, ale consiliilor judetene vor fi utilizate in conditiile
stabilite prin conventiile incheiate de acestea cu asociatiile respective,
conform legii.
Sumele prevazute la alin. 1 se utilizeaza in conditiile Legii nr. 72/1996
privind finantele publice, iar sumele ramase neutilizate se restituie bugetelor
locale respective.
Art. 38^4
Controlul asupra activitatilor desfasurate in centrele de consultanta si
informare a consumatorilor din cadrul asociatiilor pentru protectia
consumatorilor, care au primit sume de la bugetul de stat sau de la bugetele
locale, se exercita de catre Autoritatea Nationala pentru Protectia
Consumatorilor.
Art. 38^5
Pentru anul 2000, din bugetul aprobat al Autoritatii Nationale pentru
Protectia Consumatorilor s-au alocat 200 milioane lei pentru infiintarea si functionarea
unui centru-pilot de consultanta si informare a consumatorilor in municipiul
Bucuresti si 195 milioane lei pentru finantarea unor programe in domeniul
protectiei consumatorilor, editarea de materiale si organizarea de actiuni
privind informarea opiniei publice prin mass-media.
Art. 38^6
Centrele de consultanta si informare a consumatorilor beneficiaza de
asistenta de specialitate din partea personalului Autoritatii Nationale pentru
Protectia Consumatorilor, imputernicit in acest scop.>>
13^2. Titlul capitolului VII va avea urmatorul cuprins:
<<Consiliul consultativ>>
13^3. Litera a) a articolului 40 va avea urmatorul cuprins:
<<a) reprezentanti ai tuturor serviciilor descentralizate si ai
organelor administratiei publice care au competente cu caracter general sau
special in domeniul protectiei consumatorilor si au structuri organizatorice la
nivelul respectiv;>>
13^4. Titlul capitolului VIII va avea urmatorul cuprins:
<<Raporturile juridice dintre consumatorii prejudiciati si agentii
economici>>
13^5. Articolul 42 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 42
Agentii economici raspund pentru orice paguba datorata unor deficiente
privind calitatea produselor sau serviciilor, aparuta in cadrul termenului de
garantie sau de valabilitate a acestora si care nu este imputabila
consumatorului, precum si unor eventuale vicii ascunse constatate pe durata
medie de utilizare, care nu permit folosirea de catre consumator a produsului
sau serviciului potrivit scopului pentru care acesta a fost realizat si
achizitionat sau care pot afecta viata, sanatatea ori securitatea
consumatorilor.
Raspunderea se mentine si in cazul in care livrarea produselor sau
prestarea serviciilor se face in mod gratuit sau cu pret redus ori daca acestea
se comercializeaza ca piese de schimb sau se distribuie sub alte forme.
Daca doua sau mai multe persoane sunt raspunzatoare pentru aceeasi paguba,
ele raspund solidar.>>
13^6. Dupa articolul 42 se introduc articolele 42^1 - 42^7 cu urmatorul cuprins:
<<Art. 42^1
Pentru angajarea raspunderii civile a agentului economic consumatorul
prejudiciat trebuie sa faca dovada pagubei, a defectului si a raportului de
cauzalitate dintre defect si paguba.
Art. 42^2
Agentul economic este exonerat de raspundere daca dovedeste existenta uneia
dintre situatiile urmatoare:
a) nu el este cel care a pus produsul in circulatie;
b) defectul care a generat paguba nu a existat la data la care produsul a
fost pus in circulatie sau a aparut ulterior punerii in circulatie a produsului
din cauze neimputabile lui;
c) produsul nu a fost fabricat pentru a fi comercializat sau pentru orice
alta forma de distributie in scop economic;
d) paguba se datoreaza respectarii unor conditii obligatorii impuse de
reglementarile emise de autoritatile competente;
e) nivelul cunostintelor stiintifice si tehnice la momentul punerii in
circulatie a produsului nu i-a permis depistarea existentei defectului.
Producatorul de componente este exonerat de raspundere daca dovedeste ca
defectul este imputabil fabricantului produsului finit datorita proiectarii
gresite a ansamblului in care acesta a fost montat sau instructiunilor date de
catre acesta.
Art. 42^3
Raspunderea agentului economic poate fi limitata de instanta competenta in
cazul in care paguba este cauzata, impreuna, de defectul produsului si culpa
consumatorului vatamat sau prejudiciat ori a altei persoane, pentru care
aceasta este tinuta sa raspunda.
Art. 42^4
Aplicarea dispozitiilor prezentei ordonante nu exclude posibilitatea
consumatorului vatamat ori prejudiciat de a pretinde despagubiri in temeiul
raspunderii contractuale sau extracontractuale ori al altui regim special de
raspundere existent la data intrarii in vigoare a legii de aprobare a prezentei
ordonante.
Societatile de asigurare au un drept de regres impotriva agentului economic
raspunzator, conform legii, pentru sumele platite persoanelor prejudiciate.
Art. 42^5
Orice clauza abuziva contractuala de limitare sau exonerare de raspundere a
agentului economic, incheiata intre comerciant si consumator, este lovita de
nulitate absoluta.
Art. 42^6
Dreptul la actiune pentru repararea pagubei, ce decurge din prevederile
prezentei ordonante, se prescrie in termen de 3 ani, care curge de la data la
care reclamantul a avut sau ar fi trebuit sa aiba cunostinta de existenta
pagubei, a defectului si a identitatii agentului economic, insa nu mai tarziu
de la implinirea a 10 ani de la data la care agentul economic a pus produsul in
circulatie, cu conditia ca paguba sa se fi produs inauntrul termenului de 10
ani.
Art. 42^7
Actiunea pentru repararea pagubelor produse este de competenta instantei de
judecata in a carei raza teritoriala s-a produs paguba sau consumatorul are
domiciliul ori agentul economic reclamat isi are sediul, dupa caz.>>
13^7. Articolul 43 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 43
Actiunile in justitie indreptate de catre asociatiile pentru protectia
consumatorilor, infiintate in conditiile prevazute la art. 33 si 34, impotriva
agentilor economici care au prejudiciat drepturile si interesele legitime ale
consumatorilor sunt scutite de taxe de timbru.>>"
20. La articolul I punctul 14, articolul 46 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 46
Constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii
incat, potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni, si se
sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) incalcarea dispozitiilor art. 4, art. 7 lit. a) a 2-a, a 3-a si a 5-a
liniuta, lit. c) prima si a 2-a liniuta, art. 15 alin. 1, cu amenda
contraventionala de la 10.000.000 lei la 100.000.000 lei;
b) incalcarea dispozitiilor art. 7 lit. a) a 4-a liniuta, lit. b) a 3-a si
a 4-a liniuta, cu amenda contraventionala de la 7.000.000 lei la 70.000.000
lei;
c) incalcarea dispozitiilor art. 5, art. 7 lit. b) prima, a 2-a si a 5-a
liniuta, lit. c) a 3-a si a 4-a liniuta, art. 9 si art. 11, cu amenda
contraventionala de la 5.000.000 lei la 30.000.000 lei;
d) incalcarea dispozitiilor art. 13 alin. 1, art. 14 alin. 1, art. 17 - 25
si art. 26 alin. 1, cu amenda contraventionala de la 2.000.000 lei la
20.000.000 lei."
21. La articolul I punctul 15, articolul 46^1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 46^1
Impiedicarea, sub orice forma, a organelor administratiei publice
insarcinate cu protectia consumatorilor de a exercita atributiile de serviciu
referitoare la prevenirea si combaterea faptelor care pot afecta viata,
sanatatea sau securitatea consumatorilor ori interesele economice ale acestora
constituie contraventie, daca nu a fost savarsita in astfel de conditii incat,
potrivit legii penale, sa fie considerata infractiune, si se sanctioneaza cu
inchisoare contraventionala de la 15 zile la 2 luni sau cu amenda de la
10.000.000 lei la 100.000.000 lei."
22. La articolul I punctul 18, articolul 49 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 49
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 46
si 46^1 se fac de catre reprezentantii imputerniciti ai Autoritatii Nationale
pentru Protectia Consumatorilor, precum si de catre reprezentantii
imputerniciti ai altor organe ale administratiei publice, potrivit
competentelor stabilite prin actele normative in vigoare.
In cazul sanctiunilor cu inchisoare contraventionala, masura se aplica de
catre instanta competenta la sesizarea organului din care face parte agentul
constatator.
Organele de politie sunt obligate sa acorde, la cerere, sprijinul necesar
persoanelor imputernicite prevazute la alin. 1, aflate in exercitiul
functiunii, sau sa le insoteasca, dupa caz.
Organele de control prevazute la alin. 1 pot preleva produse in vederea
testarii acestora in laboratoare. Contravaloarea produselor prelevate si a
cheltuielilor legate de testarea lor se suporta de catre organul administratiei
publice daca in urma testarii nu se constata neconformitati fata de cerintele
de securitate si/sau de calitate prescrise sau declarate. In caz contrar
cheltuielile respective se suporta de catre agentul economic."
23. La articolul I punctul 20, articolul 50^1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 50^1
Pentru limitarea prejudicierii consumatorilor agentul constatator poate
propune urmatoarele masuri:
1. oprirea definitiva a importului, a fabricatiei, a comercializarii si retragerea
din circuitul consumului uman a produselor care:
a) sunt periculoase, falsificate sau contrafacute;
b) au termenul de valabilitate expirat;
c) sunt interzise consumului uman prin reglementari legale;
2. oprirea temporara a importului, fabricatiei si a comercializarii
produselor care nu sunt destinate consumului uman sau a prestarii serviciilor,
pana la remedierea deficientelor, in cazurile in care:
a) sunt periculoase, falsificate sau contrafacute;
b) se presteaza servicii care pot pune in pericol viata, sanatatea sau
securitatea consumatorilor;
3. oprirea temporara a comercializarii produselor sau a utilizarii acestora
la prestarea serviciilor, pana la remedierea deficientelor, daca:
a) produsele nu sunt testate si/sau certificate conform normelor legale;
b) produsele nu indeplinesc caracteristicile prescrise sau declarate, fara
ca acestea sa fie periculoase;
c) produsele nu prezinta elementele de identificare si de caracterizare,
precum si documentele de insotire, conform prevederilor art. 18 - 22;
4. distrugerea produselor periculoase oprite definitiv de la
comercializare, daca aceasta constituie singurul mijloc care face sa inceteze
pericolul.
Conducatorii autoritatilor publice prevazute la art. 49 alin. 1 pot dispune
prin ordin sau decizie, publicata in conditiile legii in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, oprirea definitiva a importului, a fabricatiei, a
comercializarii si/sau retragerea de pe piata a produselor care sunt
confirmate, prin buletine de analiza si/sau incercari/expertize, ca fiind
periculoase, falsificate sau contrafacute prin insesi natura, compozitia,
caracteristicile tehnico-functionale ori calitative intrinseci ale
acestora."
24. La articolul I punctul 24, articolul 54 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 54
Produsele periculoase, falsificate sau contrafacute se confisca de organele
abilitate de lege, la sesizarea agentului constatator, si se distrug sau se
valorifica, dupa caz, conform prevederilor legale.
Veniturile incasate ilicit de catre agentii economici, ca urmare a
incalcarii prevederilor art. 4, art. 7 lit. a) a 2-a, a 3-a si a 4-a liniuta,
art. 7 lit. b) prima si a 2-a liniuta si ale art. 7 lit. c) prima si a 2-a
liniuta, se preiau la bugetul de stat de organele abilitate ale Ministerului
Finantelor Publice."
25. La articolul I, dupa punctul 24 se introduc punctele 24^1 - 24^5 cu
urmatorul cuprins:
"24^1. Dupa articolul 56 se introduc articolele 56^1 si 56^2 cu
urmatorul cuprins:
<<Art. 56^1
Dispozitiile prezentei ordonante se completeaza cu prevederile Codului
civil.
Art. 56^2
Prevederile prezentei ordonante nu se aplica:
a) pagubelor generate de produsele puse in circulatie anterior datei
intrarii in vigoare a acesteia;
b) pagubelor rezultate din accidentele nucleare.>>
24^2. Articolul 57 se abroga.
24^3. Dupa articolul 58 se introduce articolul 58^1 cu urmatorul cuprins:
<<Art. 58^1
Incepand cu anul 2001 numarul centrelor de consultanta si informare a consumatorilor
pentru care se acorda sume de la bugetul de stat va fi stabilit prin hotarare a
Guvernului, dupa aprobarea legii bugetului de stat pe anul respectiv, cu
incadrarea in sumele aprobate cu aceasta destinatie.>>
24^4. Articolul 59 se abroga.
24^5. Dupa articolul 59 se introduce articolul 59^1 cu urmatorul cuprins:
<<Art. 59^1
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor aproba sau modifica
criteriile de evaluare si selectare a asociatiilor pentru protectia
consumatorilor care infiinteaza si functioneaza centre de consultanta si
informare a consumatorilor, precum si modelul de conventie prevazut la art.
38^3 alin. 1.>>"
26. Articolul III va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
Ordonanta Guvernului nr. 21/1992, aprobata prin Legea nr. 11/1994,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cu cele aduse prin
prezenta ordonanta si prin legea de aprobare a acesteia, va fi republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare."
Art. 2
La data intrarii in vigoare a prezentei legi Ordonanta Guvernului nr.
87/2000 privind raspunderea producatorilor pentru pagubele generate de
produsele defectuoase si Ordonanta Guvernului nr. 88/2000 privind finantarea
centrelor de consultanta si informare a consumatorilor se abroga.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 17
decembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 20 decembrie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU