ORDONANTA Nr. 58 din 30 ianuarie 2000
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 21/1992 privind
protectia consumatorilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 43 din 31 ianuarie 2000
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei
si ale art. 1 lit. U din Legea nr. 206/1999 privind abilitarea Guvernului de a
emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Art. 1
Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 23 martie
1994, cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum
urmeaza:
1. Articolul 1 se completeaza cu alineatul 2 cu urmatorul cuprins:
"Prevederile prezentei ordonante se aplica la comercializarea
produselor noi, uzate sau reconditionate si a serviciilor destinate
consumatorilor, cu exceptia produselor uzate care se comercializeaza ca
antichitati si a produselor destinate sa fie reparate sau reconditionate
inainte de utilizare, cu conditia ca agentul economic sa informeze cumparatorul
despre aceasta."
2. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
In sensul prezentei ordonante se intelege:
- calitate - ansamblul de proprietati si caracteristici ale unui produs sau
serviciu care ii confera acestuia aptitudinea de a satisface necesitatile
explicite sau implicite;
- consumator - persoana fizica care cumpara, dobandeste, utilizeaza ori
consuma produse sau servicii, in afara activitatii sale profesionale;
- agent economic - persoana fizica sau juridica, care fabrica, importa,
transporta, depoziteaza sau comercializeaza produse ori parti din acestea ori
presteaza servicii;
- producator:
- agentul economic care fabrica un produs sau care isi aplica numele,
marca sau alt semn distinctiv pe produs ori care reconditioneaza produsul;
- reprezentantul fabricantului, cand acesta nu isi are sediul in Romania
sau, in lipsa acestuia, importatorul produsului;
- agentul economic din lantul de distributie, in masura in care
activitatea sa profesionala poate afecta caracteristicile produsului pus pe
piata;
- distribuitor - agentul economic din lantul de distributie, a carui
activitate profesionala nu afecteaza caracteristicile produsului;
- vanzator - distribuitorul care ofera produsul consumatorului;
- prestator - agentul economic care presteaza servicii;
- produs - bunul material destinat consumului sau utilizarii finale
individuale ori colective;
- produs sigur - produsul care, folosit in conditii normale sau
previzibile, nu prezinta riscuri sau care prezinta riscuri minime, tinand seama
de intrebuintarea acestuia.
Riscul se considera acceptabil si compatibil cu un grad inalt de protectie
pentru siguranta si sanatatea consumatorilor, in functie de urmatoarele
aspecte:
- caracteristicile produsului, ale ambalarii si ale instructiunilor de
montaj si intretinere;
- efectul asupra altor produse, impreuna cu care acesta poate fi folosit;
- modul de prezentare a produsului, etichetarea, instructiunile de folosire
si orice alte indicatii si informatii furnizate de producator;
- categoria de consumatori expusa riscului prin folosirea produsului.
Evaluarea securitatii produselor se face in conformitate cu cerintele
minime de securitate prevazute in actele normative specifice. In lipsa
acestora, in procesul de evaluare se au in vedere cerintele generale de
securitate cuprinse in standardele romane, europene sau internationale, iar
daca acestea nu exista, se au in vedere cunostintele stiintifice si tehnologice
din domeniu;
- produs periculos - produsul care nu indeplineste conditiile din definitia
produsului sigur;
- produs de folosinta indelungata - produsul relativ complex, constituit
din piese si subansambluri, proiectat si construit pentru a putea fi utilizat
pe durata medie de utilizare si asupra caruia se pot efectua reparatii sau
activitati de intretinere;
- serviciu - activitatea, alta decat cea din care rezulta produse,
efectuata in scopul satisfacerii unor necesitati ale consumatorilor;
- declaratie de conformitate - declaratia facuta de catre un producator sau
un prestator, prin care acesta informeaza, pe propria raspundere, despre faptul
ca un produs sau un serviciu este conform cu un document tehnic normativ;
- clauza abuziva - o clauza contractuala care nu a fost negociata direct cu
consumatorul si care prin ea insasi sau impreuna cu alte prevederi din contract
creeaza, in detrimentul consumatorului si contrar cerintelor bunei-credinte, un
dezechilibru semnificativ intre drepturile si obligatiile partilor;
- termen de garantie - limita de timp ce curge de la data dobandirii
produsului sau serviciului, pana la care producatorul sau prestatorul isi asuma
responsabilitatea remedierii sau inlocuirii produsului ori serviciului
achizitionat, pe cheltuiala sa, daca deficientele nu sunt imputabile
consumatorului;
- termen de valabilitate - limita de timp stabilita de producator, pana la
care un produs perisabil sau un produs care in scurt timp poate prezenta un
pericol imediat pentru sanatatea consumatorului, isi pastreaza caracteristicile
specifice, daca au fost respectate conditiile de transport, manipulare,
depozitare si de pastrare; pentru produsele alimentare, acesta reprezinta data
limita de consum;
- data durabilitatii minimale - data stabilita de producator pana la care
un produs alimentar isi pastreaza caracteristicile specifice in conditii de
depozitare corespunzatoare; produsele pentru care se stabileste data
durabilitatii minimale nu trebuie sa fie periculoase nici dupa aceasta data;
- durata medie de utilizare - intervalul de timp stabilit in documente
tehnice normative sau declarat de catre producator ori convenit intre parti, in
cadrul caruia produsele de folosinta indelungata trebuie sa isi mentina
caracteristicile functionale, daca au fost respectate conditiile de transport,
manipulare, depozitare si exploatare;
- viciu ascuns - deficienta calitativa a unui produs livrat sau a unui
serviciu prestat, care nu a fost cunoscuta si nici nu putea fi cunoscuta de
catre consumator prin mijloacele obisnuite de verificare;
- practici comerciale abuzive - metode de vanzare restrictive sau
conditionate care afecteaza interesele consumatorilor."
3. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
Se interzice punerea pe piata a produselor periculoase.
Se interzic producerea, importul si comercializarea produselor falsificate
sau contrafacute."
4. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
Produsele se comercializeaza numai in cadrul termenului de valabilitate sau
al datei durabilitatii minimale stabilite de producator.
Se interzice modificarea termenului de valabilitate sau a datei
durabilitatii minimale inscrise pe produs, pe eticheta sau pe ambalaj."
5. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
Agentii economici sunt obligati:
a) producatorii:
- sa puna pe piata numai produse sigure si, daca actele normative in
vigoare prevad, acestea sa fie testate si/sau certificate;
- sa puna pe piata numai produse care respecta conditiile calitative
prescrise sau declarate;
- sa opreasca livrarile si sa retraga de la beneficiari produsele la care
organele abilitate de lege au constatat ca sunt periculoase sau nu indeplinesc
caracteristicile calitative prescrise sau declarate;
- sa asigure in productie conditii igienico-sanitare conform normelor
sanitare in vigoare;
b) distribuitorii:
- sa se asigure ca produsele oferite spre comercializare sunt sigure si
respecta conditiile calitative prescrise sau declarate;
- sa nu comercializeze produse despre care detin informatii sau considera
ca pot fi periculoase;
- sa anunte, imediat, autoritatile publice competente, precum si
producatorul despre existenta pe piata a oricarui produs de care au cunostinta
ca este periculos;
- sa retraga de la comercializare si de la consumatori produsele la care
organele abilitate de lege au constatat ca nu indeplinesc caracteristicile
calitative prescrise sau declarate;
- sa asigure conditiile tehnice stabilite de producator, precum si
conditiile igienico-sanitare pe timpul transportului, manipularii, depozitarii
si desfacerii, conform normelor in vigoare;
c) prestatorii de servicii:
- sa foloseasca, in cadrul serviciilor prestate, numai produse sigure si,
dupa caz, daca actele normative in vigoare prevad, acestea sa fie testate
si/sau certificate, si sa anunte imediat existenta pe piata a oricarui produs
despre care au cunostinta ca este periculos;
- sa presteze numai servicii care nu afecteaza viata, sanatatea sau
securitatea consumatorilor ori interesele economice ale acestora;
- sa respecte conditiile calitative prescrise sau declarate, precum si
clauzele prevazute in contracte;
- sa asigure, la prestarea serviciilor, conditiile tehnice stabilite de
producator, precum si conditiile igienico-sanitare, conform normelor in
vigoare."
6. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
Agentii economici sunt obligati sa puna pe piata numai produse care
corespund caracteristicilor calitative prescrise sau declarate, sa se comporte
in mod corect in relatiile cu consumatorii si sa nu foloseasca practici comerciale
abuzive."
7. Articolul 15 se completeaza cu alineatele 2 si 3, cu urmatorul cuprins:
"Restituirea contravalorii produsului sau serviciului se face la
valoarea actualizata a acesteia.
Agentul economic are aceleasi obligatii pentru produsul sau serviciul
inlocuit ca si pentru produsul sau serviciul vandut initial."
8. Articolul 20 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 20
Producatorul trebuie sa informeze despre denumirea produsului, denumirea
si/sau marca producatorului, adresa producatorului, cantitatea si, dupa caz,
termenul de garantie, de valabilitate sau data durabilitatii minimale,
principalele caracteristici tehnice si calitative, compozitia, despre
eventualele riscuri previzibile, modul de utilizare, manipulare, depozitare si
despre contraindicatii.
Produsele de folosinta indelungata trebuie sa fie insotite de certificatul
de garantie si, dupa caz, de declaratia de conformitate, de cartea tehnica ori
de instructiunile de folosire, instalare, exploatare, intretinere, eliberate de
catre producator.
Vanzatorul trebuie sa informeze consumatorii despre pretul produsului si sa
ofere acestora toate informatiile si documentele tehnice care trebuie sa
insoteasca produsul.
Informatiile trebuie sa fie scrise in limba romana, indiferent de tara de
origine a produsului, fara a se exclude prezentarea acestora si in alte limbi
straine."
9. Articolul 24 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24
Se interzice prezentarea, prin orice mijloace, a afirmatiilor si
indicatiilor care nu sunt conforme cu parametrii ce caracterizeaza produsele si
serviciile si care nu pot fi probate."
10. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26
Comercializarea produselor si prestarea serviciilor se fac in locuri si in
spatii autorizate conform reglementarilor legale in vigoare.
Este obligatorie afisarea, in mod vizibil, a denumirii unitatii, afisarea
si respectarea orarului de functionare."
11. Articolul 33 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 33
Asociatiile pentru protectia consumatorilor care apara drepturile si
interesele legitime ale consumatorilor in general sunt, de drept, parteneri
sociali in organismele consultative prevazute in prezenta ordonanta, daca:
a) la nivel national, au cel putin 3.000 de membri si filiale in cel putin
10 judete;
b) la nivel judetean si local, daca au desfasurat o activitate in domeniul
protectiei consumatorilor pe o perioada de cel putin 3 ani."
12. Litera e) a articolului 38 va avea urmatorul cuprins:
"e) de a fi consultate cu ocazia elaborarii actelor normative,
standardelor sau specificatiilor care definesc caracteristicile tehnice si
calitative ale produselor si serviciilor destinate consumatorilor."
13. Litera k) a articolului 38 se abroga.
14. Articolul 46 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 46
Constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii
incat, potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni, si se
sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) incalcarea dispozitiilor art. 4, art. 7 lit. a) si c) si ale art. 9, cu
amenda contraventionala de la 1.000.000 lei la 10.000.000 lei;
b) incalcarea dispozitiilor art. 5, art. 7 lit. b), art. 21 - 25 si ale
art. 26 alin. 1, cu amenda contraventionala de la 500.000 lei la 5.000.000 lei;
c) incalcarea dispozitiilor art. 10, 11, 13 - 15, 17 - 20 si ale art. 26
alin. 2, cu amenda contraventionala de la 250.000 lei la 2.500.000 lei.
Sanctiunile pot fi aplicate si persoanelor juridice, caz in care limitele
amenzilor se dubleaza."
15. Dupa articolul 46 se introduc articolele 46^1 si 46^2, cu urmatorul
cuprins:
"Art. 46^1
Impiedicarea, sub orice forma, a organelor administratiei publice
insarcinate cu protectia consumatorilor de a-si exercita atributiile de
serviciu referitoare la prevenirea si combaterea faptelor care pot afecta
viata, sanatatea sau securitatea consumatorilor, ori interesele economice ale
acestora constituie contraventie, daca nu a fost savarsita in astfel de
conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerata infractiune, si se
sanctioneaza cu inchisoare contraventionala de la 15 zile la 2 luni sau cu
amenda de la 2.000.000 lei la 10.000.000 lei.
Art. 46^2
Valoarea amenzilor prevazute la art. 46 si 46^1 se va actualiza prin
hotarare a Guvernului."
16. Articolul 47 se abroga.
17. Articolul 48 se abroga.
18. Articolul 49 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 49
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 46
si 46^1 se fac de catre reprezentantii imputerniciti ai Oficiului pentru
Protectia Consumatorilor, precum si de catre reprezentantii imputerniciti ai
altor organe ale administratiei publice, potrivit competentelor stabilite prin
actele normative in vigoare.
In cazul sanctiunilor cu inchisoare contraventionala, masura se aplica de
catre instanta competenta la sesizarea organului din care face parte agentul
constatator.
Organele de politie sunt obligate sa acorde, la cerere, sprijinul necesar
persoanelor imputernicite prevazute la alin. 1, aflate in exercitiul
functiunii, sau sa le insoteasca, dupa caz."
19. Articolul 50 se abroga.
20. Dupa articolul 50 se introduce articolul 50^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 50^1
Pentru limitarea prejudicierii consumatorilor agentul constatator poate
dispune urmatoarele masuri:
1. oprirea definitiva a comercializarii si retragerea din circuitul
consumului uman a produselor care:
a) sunt periculoase, falsificate sau contrafacute;
b) au termenul de valabilitate expirat sau data durabilitatii minimale
depasita;
c) sunt interzise consumului uman prin reglementari legale;
2. oprirea temporara a fabricatiei si importului produselor sau a prestarii
serviciilor, pana la remedierea deficientelor, in cazurile in care:
a) sunt periculoase, falsificate sau contrafacute;
b) se presteaza servicii care pot pune in pericol viata, sanatatea sau
securitatea consumatorilor;
3. oprirea temporara a comercializarii produselor sau a utilizarii acestora
la prestarea serviciilor, pana la remedierea deficientelor, daca:
a) produsele nu sunt testate si/sau certificate conform normelor legale;
b) produsele nu indeplinesc caracteristicile calitative prescrise sau
declarate, fara ca acestea sa fie periculoase;
c) produsele nu prezinta elementele de identificare si de caracterizare,
precum si documentele de insotire, conform prevederilor art. 18 - 22;
4. distrugerea produselor periculoase oprite definitiv de la
comercializare, daca aceasta constituie singurul mijloc care face sa inceteze
pericolul."
21. Articolul 51 se abroga.
22. Alineatul 1 al articolului 52 va avea urmatorul cuprins:
"In cazul in care contravenientul nu a achitat amenda in termen de 30
de zile de la ramanerea definitiva a sanctiunii si nu exista posibilitatea
executarii silite, organul din care face parte agentul constatator va sesiza
instanta de judecata pe a carei raza teritoriala s-a savarsit contraventia, in
vederea inlocuirii amenzii cu sanctiunea inchisorii contraventionale sau, daca
exista consimtamantul contravenientului, cu sanctiunea obligarii acestuia la
prestarea unei activitati in folosul comunitatii, tinandu-se seama de partea
din amenda care a fost achitata."
23. Articolul 53 se abroga.
24. Articolul 54 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 54
Produsele periculoase, falsificate sau contrafacute se confisca de organele
abilitate de lege, la sesizarea agentului constatator.
Veniturile incasate ilicit de catre agentii economici, ca urmare a
incalcarii prevederilor art. 4, art. 7 lit. a) prima, a 2-a si a 3-a liniuta,
ale art. 7 lit. b) prima si a 2-a liniuta si ale art. 7 lit. c) prima si a 2-a
liniuta, se preiau la bugetul de stat de organele abilitate ale Ministerului
Finantelor."
25. Articolul 60 se abroga.
Art. 2
Prezenta ordonanta intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii ei
in Monitorul Oficial al Romaniei.
Dispozitiile actelor normative emise in aplicarea Ordonantei Guvernului nr.
21/1992 privind protectia consumatorilor se modifica si se aplica in mod
corespunzator.
Art. 3
Ordonanta Guvernului nr. 21/1992, republicata, cu modificarile ulterioare
si cu cele aduse prin prezenta ordonanta, se va republica in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Oficiul pentru Protectia
Consumatorilor
Eliade Mihailescu,
director general
Ministrul industriei
si comertului,
Radu Berceanu