LEGE
Nr. 378 din 10 iulie 2001
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 43/2000 privind protectia
patrimoniului arheologic si declararea unor situri arheologice ca zone de
interes national
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 394 din 18 iulie 2001
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 43 din 30 ianuarie 2000 privind
protectia patrimoniului arheologic si declararea unor situri arheologice ca
zone de interes national, emisa in temeiul art. 1 lit. K pct. 1 din Legea nr.
206/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 45 din 31 ianuarie 2000, cu
urmatoarele modificari si completari:
1. La articolul 2, literele a), b), d), e), g), litera i) partea
introductiva si punctul (i) vor avea urmatorul cuprins:
"a) regimul juridic general al descoperirilor si al cercetarii
arheologice cuprinde ansamblul de masuri stiintifice, juridice, administrative,
financiar-fiscale si tehnice menite sa asigure prospectarea, identificarea,
decopertarea, inventarierea, conservarea si restaurarea, asigurarea pazei,
intretinerea si punerea in valoare a bunurilor arheologice, precum si a
terenurilor in care se gasesc acestea, in vederea cercetarii sau, dupa caz,
clasarii acestora ca bunuri culturale mobile sau ca monumente istorice;
b) patrimoniul arheologic reprezinta ansamblul bunurilor arheologice care
este format din:
(i) siturile arheologice clasate in Lista cuprinzand monumentele istorice
situate suprateran, subteran sau subacvatic, ce cuprind vestigii arheologice:
structuri, constructii, grupuri de cladiri, precum si terenurile cu potential
arheologic reperat, definite conform legii;
(ii) bunurile mobile, obiectele sau urmele manifestarilor umane, impreuna
cu terenul in care acestea au fost descoperite;
........................................................................
d) prin descoperire arheologica se intelege evidentierea, prin intermediul
sapaturilor arheologice, a vestigiilor, obiectelor si urmelor manifestarilor
umane, care constituie marturii ale epocilor si civilizatiilor disparute;
e) prin descoperire arheologica intamplatoare se intelege evidentierea de
bunuri de patrimoniu arheologic ca urmare a actiunii factorilor naturali sau a
actiunilor umane, altele decat cercetarea arheologica atestata;
........................................................................
g) prin sit arheologic declarat zona de interes national se intelege zona
de interes arheologic prioritar care se instituie asupra teritoriului ce
cuprinde siturile arheologice a caror cercetare stiintifica, protejare si
punere in valoare este de importanta exceptionala pentru istoria si cultura
nationala prin marturiile materiale, bunurile mobile sau imobile, care fac
parte sau sunt propuse sa faca parte din categoria Tezaur al patrimoniului
cultural national mobil sau, dupa caz, din categoria monumentelor istorice aflate
in Lista patrimoniului mondial.
Zonele de interes arheologic prioritar se instituie prin lege, in baza
cercetarii stiintifice de specialitate si potrivit documentatiilor specifice de
urbanism sau, dupa caz, de amenajare a teritoriului; prima lista cuprinzand
zonele de interes arheologic prioritar va fi elaborata in cel mult 6 luni de la
data intrarii in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante;
.......................................................................
i) prin zona cu potential arheologic evidentiat intamplator se intelege
terenul in care existenta bunurilor de patrimoniu arheologic s-a evidentiat in
mod neprevazut ca urmare a:
(i) actiunilor umane, altele decat cercetarea arheologica atestata, cum ar
fi: lucrari de constructii, lucrari de prospectiuni geologice, inclusiv
teledetectie, lucrari agricole, precum si alte tipuri de lucrari si cercetari
efectuate subteran sau subacvatic;"
2. La articolul 4, alineatele (2) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Descoperirile de vestigii arheologice sau de bunuri mobile din
categoria celor care fac obiectul clasarii in patrimoniul cultural national
mobil, realizate ca urmare a cercetarilor arheologice, se anunta de catre
titularul autorizatiei de cercetare directiilor pentru cultura, culte si
patrimoniu cultural national judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, in
conformitate cu Regulamentul sapaturilor arheologice.
(3) Descoperirile arheologice intamplatoare se anunta, in termen de cel
mult 72 de ore, primarului localitatii de catre persoana descoperitoare,
proprietarul ori titularul dreptului de administrare a terenului in
cauza."
3. La articolul 5, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
(1) Prin protejarea bunurilor si terenurilor de patrimoniu arheologic din
zonele definite la art. 2 lit. h) si i) se intelege adoptarea masurilor
stiintifice, administrative si tehnice care urmaresc pastrarea vestigiilor
descoperite intamplator sau ca urmare a cercetarii arheologice pana la clasarea
bunurilor respective sau pana la finalizarea cercetarii arheologice, prin
instituirea de obligatii in sarcina proprietarilor, administratorilor sau
titularilor de alte drepturi reale asupra terenurilor care contin sau au
continut bunurile de patrimoniu arheologic respective, precum si prin
reglementarea sau interzicerea oricaror activitati umane, inclusiv a celor
autorizate anterior."
4. La articolul 5, dupa alineatul (1) se introduce alineatul (1^1) cu
urmatorul cuprins:
"(1^1) Descarcarea de sarcina arheologica este procedura prin care se
confirma ca un teren in care a fost evidentiat patrimoniul arheologic poate fi
redat activitatilor umane curente."
5. La articolul 5, alineatele (2), (3), (5) - (7) si (10) vor avea
urmatorul cuprins:
"(2) Certificatul de descarcare de sarcina arheologica reprezinta
actul administrativ emis in conditiile prezentei ordonante, prin care se
anuleaza regimul de protectie instituit anterior asupra terenului in care a
fost evidentiat patrimoniul arheologic.
(3) Regimul de protectie a zonelor cu potential arheologic cunoscut si
cercetat este reglementat de legislatia in vigoare privitoare la protejarea
monumentelor istorice si a bunurilor mobile care fac parte din patrimoniul
cultural national.
........................................................................
(5) In cazul zonelor cu patrimoniu arheologic evidentiat intamplator si
delimitat conform prevederilor art. 2 lit. i) se instituie, din momentul
descoperirii de bunuri arheologice, pentru o perioada ce nu poate depasi 12
luni, regimul de protectie pentru bunurile arheologice si zonele cu potential
arheologic, in vederea cercetarii si stabilirii regimului de protejare.
(6) Sapaturile arheologice si activitatile umane intreprinse asupra patrimoniului
arheologic se efectueaza numai pe baza si in conformitate cu autorizatia emisa
de Ministerul Culturii si Cultelor, la propunerea Comisiei Nationale de
Arheologie, in conditiile legii.
(7) Accesul cu detectoare de metal si utilizarea lor in situri arheologice,
in zonele de interes arheologic prioritar si in zonele cu patrimoniu arheologic
reperat sunt permise numai pe baza autorizarii prealabile emise de Ministerul
Culturii si Cultelor.
........................................................................
(10) In cazul zonelor cu patrimoniu arheologic evidentiat intamplator, in
conditiile prevederilor alin. (5), pana la descarcarea de sarcina arheologica
autorizarea de construire se suspenda sau, dupa caz, primarul localitatii
dispune intreruperea oricarei alte activitati, in conformitate cu avizul
directiilor pentru cultura, culte si patrimoniu cultural national judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, si se instituie regimul de supraveghere sau
sapatura arheologica."
6. Dupa articolul 5 se introduce articolul 5^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 5^1
(1) Pentru efectuarea sapaturilor impuse de cercetarile arheologice se
foloseste si personal necalificat, angajat prin conventie incheiata intre
institutia angajatoare si lucratori, in conditiile prezentei ordonante.
(2) Conventiile prevazute la alin. (1) se pot incheia pentru o durata de
cel mult 180 de zile, pentru desfasurarea unor activitati sezoniere cu program
de lucru prelungit; conditiile si metodologia incheierii acestor conventii se
stabilesc prin ordin al ministrului culturii si cultelor, care va fi publicat
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, in termen de 30 de zile de la data
intrarii in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante.
(3) Institutiile organizatoare pot folosi si alti specialisti pentru
efectuarea de cercetari, studii sau alte lucrari, care isi vor desfasura
activitatea pe baza de contract incheiat in conditiile Legii nr. 8/1996 privind
dreptul de autor si drepturile conexe; contractul va contine clauze cu privire
la termenul de predare a raportului de sapatura, precum si la cesionarea
dreptului de autor asupra rezultatelor stiintifice ale cercetarii, studiului
sau lucrarii efectuate.
(4) Contravaloarea serviciilor si activitatilor prestate potrivit alin. (1)
si (3) se stabileste prin negociere directa intre parti; pentru aceasta se
calculeaza impozitul si contributia la asigurarile de sanatate, potrivit
legii."
7. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
In cazul lucrarilor de construire, modificare, extindere sau reparare
privind cai de comunicatie, dotari tehnico-edilitare, inclusiv subterane si
subacvatice, excavari, exploatari de cariere, investitorii persoane fizice sau
juridice de drept privat sau ordonatorii de credite ai institutiilor publice
finantatoare, dupa caz, au obligatia sa finanteze:
a) stabilirea, prin studiul de fezabilitate a investitiei si prin proiectul
tehnic, a masurilor pentru cercetarea si protejarea patrimoniului arheologic
sau, dupa caz, descarcarea de sarcina arheologica a zonei afectate de lucrari
si aplicarea acestor masuri;
b) activitatea de supraveghere arheologica, pe intreaga durata a
lucrarilor, avand drept scop protectia patrimoniului arheologic si a
descoperirilor arheologice intamplatoare;
c) orice modificari ale proiectului, necesare pentru protejarea
descoperirilor arheologice."
8. La articolul 7, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
(1) Oficiul National de Cadastru, Geodezie si Cartografie, oficiile din
subordinea sa si, dupa caz, oficiile de cadastru agricol si organizarea
teritoriului agricol au obligatia sa includa zonele de patrimoniu arheologic
reperat, pe baza Listei cuprinzand zonele cu patrimoniu arheologic reperat, in
planurile cadastrale si in hartile topografice; lista cuprinzand aceste zone se
preia de la directiile pentru cultura, culte si patrimoniu cultural national
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti."
9. La articolul 8, alineatele (1) - (3) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
(1) Proprietarii si titularii dreptului de administrare sau ai altor
drepturi reale asupra terenurilor in care se afla situri arheologice si celor
pe care au fost instituite zone cu patrimoniu arheologic reperat au obligatia
de a permite accesul personalului autorizat, in conditiile prezentei ordonante,
in vederea cercetarii si protejarii patrimoniului arheologic, precum si
asigurarii masurilor de protectie si paza a bunurilor de patrimoniu.
(2) Proprietarii sau arendasii de terenuri, persoane fizice sau juridice de
drept privat, sunt indreptatiti la plata unor despagubiri pentru veniturile
agricole nerealizate pe terenurile care fac obiectul sapaturilor arheologice
pentru perioada in care se desfasoara acestea, in cuantumurile si in conditiile
stabilite prin metodologia aprobata prin hotarare a Guvernului.
(3) Despagubirea pentru venitul agricol nerealizat se plateste persoanei
indreptatite de catre finantatorul sapaturii arheologice, in termen de 60 de
zile de la data inceperii cercetarii."
10. Dupa articolul 8 se introduce articolul 8^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 8^1
Bunurile mobile rezultate in urma descoperirilor arheologice intamplatoare
vor fi predate de catre descoperitor in termen de maximum 72 de ore directiilor
pentru cultura, culte si patrimoniu cultural national judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti."
11. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
Proprietarii terenurilor sunt scutiti de plata impozitului pe terenul
agricol pentru suprafetele afectate de cercetarile arheologice, pe intreaga
durata a efectuarii acestora."
12. Titlul capitolului III va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 3
Institutii si organisme de specialitate cu atributii in domeniul protejarii
patrimoniului arheologic"
13. La articolul 10, partea introductiva si literele b), d) - f) si h) vor
avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
In domeniul protejarii patrimoniului arheologic Ministerul Culturii si
Cultelor indeplineste, direct sau prin institutiile sale subordonate,
urmatoarele atributii:
........................................................................
b) asigura indeplinirea angajamentelor referitoare la protectia
patrimoniului arheologic la care Romania este parte, asumate prin conventiile
internationale referitoare la protectia patrimoniului arheologic la care
Romania este parte;
........................................................................
d) elibereaza autorizatia de sapatura arheologica prin directia de
specialitate, in baza deciziei Comisiei Nationale de Arheologie;
e) instituie si urmareste respectarea Regulamentului sapaturilor
arheologice;
f) instituie si actualizeaza Lista cuprinzand zonele de patrimoniu
arheologic reperat, elaboreaza si urmareste metodologia de avizare a lucrarilor
din aceste zone;
........................................................................
h) instituie Registrul arheologilor si asigura actualizarea acestuia;"
14. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
Directiile pentru cultura, culte si patrimoniu cultural national judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, indeplinesc, in domeniul protejarii
patrimoniului arheologic, urmatoarele atributii:
a) urmaresc respectarea autorizatiei de sapatura arheologica si a
Regulamentului sapaturilor arheologice in unitatea administrativ-teritoriala de
competenta;
b) avizeaza, pe baza referatelor de specialitate, lucrarile ce urmeaza sa
fie efectuate in zonele cu patrimoniu arheologic evidentiat intamplator;
c) asigura supravegherea de specialitate a lucrarilor la care au fost
consemnate descoperiri arheologice intamplatoare, declansand, dupa caz,
procedurile de clasare prevazute de lege;
d) emit Certificatul de descarcare de sarcina arheologica, pe baza deciziei
Comisiei Nationale de Arheologie, in cazul sapaturilor arheologice sistematice
sau pe baza raportului de supraveghere arheologica, in cazul descoperirilor
intamplatoare."
15. La articolul 12, alineatele (1), (2) si (6) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
(1) Se reorganizeaza Comisia Nationala de Arheologie, ca organism
stiintific de specialitate, fara personalitate juridica, cu rol consultativ in
domeniul patrimoniului arheologic, pe langa Ministerul Culturii si Cultelor.
Comisia Nationala de Arheologie functioneaza sub autoritatea stiintifica a
Academiei Romane.
(2) Comisia Nationala de Arheologie este formata din specialisti in
domeniu, care isi desfasoara activitatea in institutele de profil arheologic,
muzee, precum si in alte institutii.
........................................................................
(6) Directorul Directiei de arheologie din cadrul Ministerului Culturii si
Cultelor este de drept secretarul Comisiei Nationale de Arheologie."
16. La articolul 13, alineatul (1), partea introductiva si litera c) ale
alineatului (2) si alineatul (4) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
(1) Componenta nominala a Comisiei Nationale de Arheologie este aprobata
prin ordin al ministrului culturii si cultelor dintre specialistii in domeniu,
propusi in conformitate cu prevederile prezentului articol. Membrii Comisiei
Nationale de Arheologie au un mandat de 4 ani care poate fi reinnoit consecutiv
o singura data.
(2) Membrii Comisiei Nationale de Arheologie sunt propusi, conform
metodologiei stabilite prin ordin al ministrului culturii si cultelor, de
catre:
........................................................................
c) facultatile si institutele de cercetare de specialitate din domeniul
invatamantului;
........................................................................
(4) Presedintele Comisiei Nationale de Arheologie este propus ministrului
culturii si cultelor de catre membrii acesteia prin vot secret si are, la data
alegerii sale, un mandat de 4 ani."
17. La articolul 14, partea introductiva si literele b), d), g), i) - k) si
o) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
Comisia Nationala de Arheologie are urmatoarele atributii:
........................................................................
b) avizeaza planul anual al cercetarilor arheologice din Romania; avizeaza
cercetarile arheologice finantate sau cofinantate prin bugetul Ministerului
Culturii si Cultelor;
........................................................................
d) elaboreaza si actualizeaza Regulamentul sapaturilor arheologice;
........................................................................
g) stabileste criteriile si avizeaza atestarea specialistilor si expertilor
din domeniul cercetarii arheologice, inscrisi in Registrul arheologilor;
........................................................................
i) avizeaza studiile de fundamentare pentru definirea, instituirea si
delimitarea zonelor protejate care cuprind patrimoniul arheologic;
j) formuleaza prioritatile cercetarii arheologice in vederea alocarii
sumelor necesare de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Culturii si
Cultelor;
k) propune Ministerului Culturii si Cultelor sau autoritatilor
administratiei publice locale achizitionarea de terenuri cu bunuri de
patrimoniu arheologic;
........................................................................
o) avizeaza planul cercetarilor arheologice efectuate de misiunile
arheologice romane pe teritoriul altor state, precum si protocoalele de
colaborare cu parteneri straini privind cercetari arheologice din
Romania;"
18. La articolul 14, dupa litera o) se introduce litera o^1) cu urmatorul
cuprins:
"o^1) propune actualizarea Listei cuprinzand siturile arheologice de
interes prioritar;"
19. La articolul 15, alineatul (1), precum si partea introductiva si
literele a) si c) ale alineatului (2) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
(1) Se instituie Repertoriul arheologic national, administrat de Ministerul
Culturii si Cultelor, potrivit regulamentului aprobat prin ordin al ministrului
culturii si cultelor, in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante.
(2) Repertoriul arheologic national cuprinde date stiintifice,
cartografice, topografice, imagini, planuri, precum si orice alte informatii
privitoare la:
a) zonele cu potential arheologic cunoscut si cercetat; zonele cu potential
arheologic cunoscut si necercetat; zonele al caror potential arheologic devine
cunoscut intamplator;
........................................................................
c) informatii stiintifice privind bunurile mobile descoperite in zonele sau
la monumentele istorice prevazute la lit. a) si b)."
20. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
Monumentele, ansamblurile si siturile arheologice inregistrate in
Repertoriul arheologic national se includ in Lista cuprinzand monumentele
istorice."
21. Titlul capitolului IV va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 4
Atributiile autoritatilor administratiei publice locale in domeniul
patrimoniului arheologic"
22. La articolul 17, partea introductiva si literele a), e) si f) vor avea
urmatorul cuprins:
"Art. 17
In vederea protejarii patrimoniului arheologic si a respectarii
prevederilor legale in acest domeniu autoritatile administratiei publice locale
au urmatoarele atributii:
a) coopereaza cu organismele si institutiile publice cu responsabilitati in
domeniul protejarii patrimoniului arheologic pentru punerea in aplicare si
respectarea masurilor si deciziilor acestora;
........................................................................
e) cuprind in programele de dezvoltare economico-sociala si urbanistica,
respectiv de amenajare a teritoriului, obiective specifice privind protejarea
patrimoniului arheologic; aproba documentatiile de amenajare a teritoriului si
urbanism, in conformitate cu avizele de specialitate ale Ministerului Culturii
si Cultelor; elaboreaza sau modifica astfel de documentatii in scopul
stabilirii masurilor de protejare a patrimoniului arheologic evidentiat
intamplator, potrivit legii;
f) colaboreaza cu directiile pentru cultura, culte si patrimoniu cultural
national judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, transmitand acestora
informatii actualizate cu privire la cererile de autorizare de construire in
zonele de patrimoniu arheologic reperat."
23. La articolul 18, literele a) si c) vor avea urmatorul cuprins:
"a) dispune suspendarea autorizatiei de construire si oprirea oricaror
lucrari de construire sau de desfiintare de constructii in situatia
descoperirii de vestigii arheologice sau de alte bunuri pentru care s-a
declansat procedura de clasare; anunta in cel mai scurt timp directia pentru
cultura, culte si patrimoniu cultural national si organizeaza paza
descoperirilor arheologice intamplatoare;
........................................................................
c) asigura paza si protectia descoperirilor arheologice aflate in
proprietate publica, semnaland de urgenta directiei pentru cultura, culte si
patrimoniu cultural national orice nerespectare a legii."
24. La articolul 19, alineatele (1) si (2) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
(1) Dezvoltarea durabila a zonelor de interes arheologic prioritar este
obiectiv de interes national; protejarea si punerea in valoare a patrimoniului
arheologic din aceste zone sunt, in conditiile legii, cauza de utilitate
publica.
(2) Finantarea cercetarii arheologice, a conservarii, restaurarii si
punerii in valoare a siturilor din zonele de interes arheologic prioritar se
face de la bugetul de stat prin bugetul alocat Ministerului Culturii si
Cultelor."
25. Articolul 20 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 20
(1) Autoritatile administratiei publice locale pe al caror teritoriu se
gasesc zone de interes arheologic prioritar au obligatia de a prevedea masuri
administrative si tehnice pentru protejarea patrimoniului arheologic si punerea
sa in valoare prin integrarea acestuia in planurile de dezvoltare economica,
sociala si teritoriala a localitatilor.
(2) Autoritatile prevazute la alin. (1) au obligatia sa prevada in bugetele
proprii fondurile necesare pentru:
a) elaborarea si, dupa caz, modificarea documentatiilor de urbanism si
amenajare a teritoriului, in vederea protejarii si punerii in valoare a
patrimoniului arheologic;
b) elaborarea reglementarilor speciale de protectie in zona;
c) marcarea limitelor zonei de interes arheologic prioritar si informarea
publicului cu privire la regimul special de protectie a zonei;
(3) pentru indeplinirea atributiilor ce le revin si pentru elaborarea
documentatiilor prevazute la alin. (2) autoritatile administratiei publice
locale pot beneficia de transferuri cu destinatie speciala din bugetul de stat,
in conditiile legii, precum si de cofinantare de la bugetul ministerelor
implicate.
(4) Avizarea documentatiilor de urbanism si amenajare a teritoriului pentru
zonele de interes arheologic prioritar se face de catre Ministerul Culturii si
Cultelor si de catre Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei."
26. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
La propunerea Ministerului de Interne, a Ministerului Culturii si Cultelor
si a Ministerului Administratiei Publice Guvernul va aproba metodologia de
organizare si asigurare a pazei speciale a siturilor de interes arheologic
prioritar, precum si modul de finantare a acestor masuri."
27. La articolul 22, alineatele (1) si (2) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
(1) Proprietarii si titularii dreptului de administrare si ai altor
drepturi reale asupra imobilelor din siturile arheologice din zonele de interes
arheologic prioritar au obligatia de a permite accesul personalului autorizat
de Ministerul Culturii si Cultelor in vederea cercetarii arheologice si
protejarii patrimoniului arheologic si de a asigura masurile de protectie si
paza a bunurilor de patrimoniu arheologic, conform legii.
(2) Ca urmare a protectiei speciale a siturilor arheologice inscrise in
Repertoriul arheologic national, in conditiile reglementarilor art. 20,
proprietarii sau arendasii, persoane fizice sau juridice de drept privat, sunt
indreptatiti la plata unor despagubiri pentru veniturile agricole nerealizate
pe terenurile care fac obiectul sapaturilor arheologice pentru perioada in care
se desfasoara acestea, in cuantumurile si in conditiile stabilite prin
metodologia aprobata prin hotarare a Guvernului."
28. Articolul 24 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24
Constituie contraventii, daca, potrivit legii penale, nu constituie
infractiuni, urmatoarele fapte, care se sanctioneaza astfel:
a) desfasurarea fara autorizatia emisa in conditiile prezentei ordonante de
cercetari arheologice, precum si orice alte activitati umane intreprinse asupra
patrimoniului arheologic, care afecteaza integritatea sau pun in pericol
conservarea acestuia, cu amenda de la 5.000.000 lei la 50.000.000 lei;
b) neanuntarea descoperirilor arheologice in termenul prevazut la art. 4
alin. (2) de catre titularul autorizatiei de cercetare, cu amenda de la
3.000.000 lei la 10.000.000 lei, sau de catre persoanele prevazute la art. 4
alin. (3) pentru descoperiri arheologice intamplatoare, cu aceeasi amenda si
confiscarea bunurilor descoperite;
c) incalcarea prevederilor art. 6 lit. a) si b), cu amenda de la 50.000.000
lei la 100.000.000 lei;
d) nerespectarea avizului Ministerului Culturii si Cultelor sau emiterea
autorizarii de construire in absenta acestuia pentru lucrarile de construire
sau de desfiintare din zonele de patrimoniu arheologic reperat, cu amenda de la
50.000.000 lei la 100.000.000 lei;
e) eludarea masurilor prevazute la art. 11 lit. a) si c), cu amenda de la
5.000.000 lei la 10.000.000 lei;
f) desfasurarea de activitati de cercetare arheologica de catre persoane
neatestate, precum si folosirea detectoarelor de metale in alte conditii decat
cele prevazute la art. 5 alin. (7), cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000
lei si confiscarea bunurilor descoperite si a detectorului;
g) incalcarea prevederilor art. 8 alin. (1) si ale art. 22 alin. (1), cu
amenda de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei."
29. La articolul 25, partea introductiva si literele a) si d) ale
alineatului (1) si alineatul (2) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 25
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac, dupa caz,
de catre:
a) specialistii directiilor pentru cultura, culte si patrimoniu cultural
national judetene, respectiv a municipiului Bucuresti;
........................................................................
d) organele de politie, care au si obligatia de a da curs oricaror
solicitari in exercitarea atributiilor personalului prevazut la lit. a) - c).
(2) Contraventiile prevazute la art. 24 lit. a), b) si g) pot fi constatate
si sanctionate si de catre primar sau de presedintele consiliului judetean si
de imputernicitii acestora."
30. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27
(1) Desfiintarea, distrugerea partiala sau degradarea siturilor arheologice
care sunt monumente istorice se sanctioneaza conform legii penale.
(2) In cazul degradarii acestora se aplica si masura corelativa a obligarii
faptuitorului la refacerea partilor de constructie degradate, pe baza avizului
organismelor de specialitate prevazute in prezenta ordonanta."
31. Anexa se abroga.
32. In tot cuprinsul ordonantei sintagmele Ministerul Culturii si ministrul
culturii se inlocuiesc cu sintagmele Ministerul Culturii si Cultelor si,
respectiv, ministrul culturii si cultelor.
Art. 2
Ordonanta Guvernului nr. 43/2000, cu modificarile si completarile aduse
prin prezenta lege, va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, dandu-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 7 iunie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
PUSKAS VALENTIN-ZOLTAN
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 18 iunie
2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU