ORDONANTA Nr. 43 din 30 ianuarie 2000
privind protectia patrimoniului arheologic si declararea unor situri
arheologice ca zone de interes national
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 45 din 31 ianuarie 2000
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei
si ale art. 1 lit. K pct. 1 din Legea nr. 206/1999 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite prezenta ordonanta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta ordonanta reglementeaza protejarea patrimoniului arheologic prin
definirea regimului juridic general al descoperirilor si al cercetarii
arheologice.
Art. 2
In intelesul prezentei ordonante:
a) prin regimul juridic general al descoperirilor si al cercetarii
arheologice se intelege ansamblul de masuri stiintifice, juridice,
administrative, financiar-fiscale si tehnice menite sa asigure prospectarea,
identificarea, decopertarea, inventarierea, conservarea si restaurarea,
asigurarea pazei, intretinerea si punerea in valoare a bunurilor arheologice,
precum si a terenurilor in care se gasesc acestea, in vederea cercetarii sau,
dupa caz, clasarii acestora ca bunuri culturale mobile sau ca monumente
istorice;
b) prin patrimoniu arheologic se intelege ansamblul bunurilor arheologice
format din:
(i) siturile arheologice clasate in Lista cuprinzand monumentele istorice
situate suprateran, subteran sau subacvatic, ce cuprind vestigii arheologice:
structuri, constructii, grupuri de cladiri, precum si terenurile cu potential
arheologic reperat, instituite conform legii;
(ii) bunurile mobile, obiecte sau urme ale manifestarilor umane, impreuna
cu terenul in care acestea au fost descoperite;
c) prin cercetare arheologica se intelege ansamblul de masuri cu caracter
stiintific si tehnic menite sa asigure prospectarea, identificarea,
decopertarea prin sapaturi arheologice, investigarea, recoltarea, inregistrarea
si valorificarea stiintifica, inclusiv publicarea, a patrimoniului arheologic.
Cercetarea arheologica se realizeaza in conditiile prezentei ordonante de
catre personalul de specialitate atestat si inregistrat in Registrul
arheologilor.
Evaluarea rezultatelor cercetarii arheologice sta la baza stabilirii
statutului juridic de protectie a descoperirilor arheologice sau, dupa caz,
descarcarii de sarcina arheologica a zonei;
d) prin descoperire arheologica se intelege evidentierea, prin intermediul
sapaturii arheologice, a vestigiilor, obiectelor si urmelor manifestarilor
umane, care constituie marturii ale epocilor si civilizatiilor disparute;
e) prin descoperire arheologica intamplatoare se intelege evidentierea de
bunuri de patrimoniu arheologic ca urmare a actiunii factorilor naturali sau a
actiunilor umane, altele decat cercetarea arheologica;
f) prin zona cu patrimoniu arheologic cunoscut si cercetat se intelege
terenul in care, ca urmare a cercetarii arheologice, au fost descoperite bunuri
din categoria celor prevazute la art. 2 lit. b);
g) prin sit arheologic declarat zona de interes national se intelege zona
de interes arheologic prioritar care se instituie asupra teritoriului unitatii
administrativ-teritoriale ce cuprinde acele situri arheologice a caror
cercetare stiintifica, protejare si punere in valoare este de importanta
exceptionala pentru istoria si cultura nationala prin marturiile materiale,
bunurile mobile sau imobile, ce fac parte sau sunt propuse sa faca parte din
categoria "Tezaur al patrimoniului cultural national mobil" sau,
respectiv, fac parte ori sunt propuse sa fie incluse in categoria monumentelor
istorice aflate in Lista patrimoniului mondial.
Zonele de interes arheologic prioritar se instituie prin lege, in baza
cercetarii stiintifice de specialitate si potrivit documentatiilor specifice de
urbanism sau, dupa caz, de amenajare a teritoriului.
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante zonele de interes
arheologic prioritar sunt cele cuprinse in anexa care face parte integranta din
prezenta ordonanta;
h) prin zona cu patrimoniu arheologic reperat se intelege terenul delimitat
conform legii, in care urmeaza sa se efectueze cercetari arheologice pe baza
informatiilor sau a studiilor stiintifice care atesta existenta subterana sau
subacvatica de bunuri de patrimoniu arheologic, susceptibile sa faca parte din
patrimoniul cultural national.
Pana la finalizarea cercetarii arheologice si luarea masurilor
corespunzatoare de protectie si punere in valoare a descoperirilor arheologice,
zonele de protectie a siturilor arheologice sau istorice, instituite conform
legii, sunt totodata si zone cu potential arheologic reperat;
i) prin zona cu potential arheologic evidentiat intamplator se intelege
terenul delimitat conform legii, in care existenta de bunuri de patrimoniu
arheologic se evidentiaza in mod neprevazut, ca urmare a:
(i) actiunilor umane, altele decat cercetarea arheologica, cum ar fi:
lucrari de constructii, lucrari de prospectiuni geologice, inclusiv teledetectie,
lucrari agricole, precum si alte tipuri de lucrari si cercetari efectuate
subteran sau subacvatic;
(ii) actiunilor factorilor naturali, cum ar fi: seism, alunecari de teren,
inundatii, eroziunea solului si altele;
si in cazul carora este necesara o cercetare arheologica in vederea
inregistrarii si valorificarii stiintifice a acestora.
Zona cu patrimoniu arheologic evidentiat intamplator se delimiteaza in
jurul locului descoperirii arheologice intamplatoare, dupa caz, astfel:
(i) pe toata suprafata terenului care face obiectul autorizarii de
construire;
(ii) pe o raza de 50 metri fata de locul descoperirii, in cazul in care
descoperirea s-a facut ca urmare a lucrarilor agricole sau a altor lucrari care
nu au nevoie de autorizatie de construire;
(iii) pe toata suprafata terenului afectat de actiunea factorilor naturali.
CAP. 2
Protejarea patrimoniului arheologic
Art. 3
(1) Statul garanteaza si asigura protejarea patrimoniului arheologic in
conditiile stabilite prin prezenta ordonanta.
(2) Ministerul Culturii este autoritatea administratiei publice centrale de
specialitate care raspunde de elaborarea strategiilor si normelor specifice de
cercetare in vederea protejarii patrimoniului arheologic si care urmareste aplicarea
acestora.
(3) Autoritatile administratiei publice centrale de specialitate,
institutiile de specialitate subordonate acestora si autoritatile
administratiei publice locale colaboreaza si raspund, conform legii, de
activitatea de protejare a patrimoniului arheologic.
Art. 4
(1) Bunurile de patrimoniu arheologic pot fi parte integranta a
patrimoniului cultural national si pot fi clasate si protejate ca bunuri de
patrimoniu cultural national mobil sau ca monumente istorice, conform legii.
(2) Descoperirile de vestigii arheologice sau de bunuri mobile din
categoria celor care fac obiectul clasarii in patrimoniul cultural national
mobil, realizate ca urmare a cercetarilor arheologice, se anunta de titularul
autorizatiei de cercetare serviciilor publice descentralizate ale Ministerului
Culturii, in conformitate cu Regulamentul sapaturilor arheologice.
(3) Persoana descoperitoare sau proprietarul ori administratorul terenului
in care s-a facut descoperirea arheologica intamplatoare este obligat sa anunte
acest fapt primarului localitatii, in termen de 72 de ore de la descoperire.
Art. 5
(1) Prin protejarea bunurilor si terenurilor de patrimoniu arheologic din
zonele definite la art. 2 lit. h) si i) se intelege adoptarea masurilor stiintifice,
administrative si tehnice care urmaresc pastrarea vestigiilor descoperite
intamplator sau ca urmare a cercetarii arheologice pana la clasarea bunurilor
respective sau pana la finalizarea cercetarii arheologice, prin instituirea de
obligatii in sarcina proprietarilor, administratorilor sau a titularilor de
alte drepturi reale asupra terenurilor care contin sau au continut bunurile de
patrimoniu arheologic respective, precum si prin reglementarea sau interzicerea
activitatilor umane, inclusiv a celor autorizate anterior.
(2) Descarcarea unei zone de sarcina arheologica este confirmata prin
Certificatul de descarcare de sarcina arheologica, care reprezinta actul
administrativ, emis in conditiile prezentei ordonante, prin care se anuleaza
regimul de protectie instituit anterior.
(3) In cazul zonelor cu potential arheologic cunoscut si cercetat, regimul
de protectie este reglementat de legislatia in vigoare privitoare la protejarea
monumentelor istorice si a bunurilor mobile care fac parte din patrimoniul
cultural national.
(4) Zonele cu patrimoniu arheologic reperat, delimitate si instituite
conform legii, beneficiaza de protectia acordata zonelor protejate, precum si
de masurile specifice de protectie prevazute de prezenta ordonanta.
(5) In cazul zonelor cu patrimoniu arheologic evidentiat intamplator, in
interiorul delimitarii prevazute la art. 2 lit. i) se instituie, din momentul
descoperirii de bunuri arheologice, in vederea cercetarii si stabilirii
regimului de protejare, temporar, pentru o perioada ce nu poate depasi 12 luni,
regimul de protectie pentru bunurile arheologice si zonele cu potential
arheologic.
(6) Sapatura arheologica si activitatile umane intreprinse asupra
patrimoniului arheologic se efectueaza numai pe baza si in conformitate cu
autorizatia emisa de Ministerul Culturii, in conditiile legii.
(7) Utilizarea detectoarelor de metale in situri arheologice, in zonele de
interes arheologic prioritar si in zonele cu patrimoniu arheologic reperat este
permisa numai pe baza autorizarii prealabile emise de Ministerul Culturii.
(8) Pana la descarcarea de sarcina arheologica terenul care face obiectul
cercetarii este protejat ca sit arheologic, conform legii.
(9) Autorizarea lucrarilor de construire sau desfiintare din zonele cu
patrimoniu arheologic reperat se aproba numai pe baza si in conformitate cu
avizul Ministerului Culturii.
(10) In cazul zonelor cu patrimoniu arheologic evidentiat intamplator, in
conditiile prevederilor alin. (5), pana la descarcarea de sarcina arheologica,
autorizarea de construire se suspenda sau, dupa caz, primarul localitatii
dispune intreruperea oricarei alte activitati, in conformitate cu avizul
serviciilor publice descentralizate ale Ministerului Culturii, si se instituie
regimul de supraveghere sau sapatura arheologica.
Art. 6
In cazul lucrarilor de construire, modificare, extindere sau reparare
privind cai de comunicatie, dotari tehnico-edilitare, subterane si subacvatice,
excavari, exploatari de cariere, investitorii, persoane fizice ori juridice de
drept privat, sau ordonatorii de credite ai institutiilor publice finantatoare,
dupa caz, au obligatia de a finanta:
a) stabilirea, prin studiul de fezabilitate a investitiei, a masurilor
tehnice ce urmeaza sa fie detaliate prin proiectul tehnic si a necesarului de
fonduri pentru cercetarea si protejarea patrimoniului arheologic sau, dupa caz,
a descarcarii de sarcina arheologica din zona afectata de lucrari;
b) activitatea de supraveghere arheologica pe intreaga durata a lucrarilor,
avand drept scop luarea masurilor necesare pentru protectia patrimoniului
arheologic si a descoperirilor arheologice intamplatoare;
c) orice modificari ale proiectului, necesare pentru protejarea
descoperirilor arheologice.
Art. 7
(1) Oficiul National de Cadastru, Geodezie si Cartografie, oficiile din
subordinea sa si, dupa caz, oficiile de cadastru agricol si organizarea
teritoriului agricol au obligatia sa includa zonele de patrimoniu arheologic
reperat, pe baza listei cuprinzand zonele cu patrimoniu arheologic reperat, in
planurile cadastrale si in hartile topografice.
(2) Zonele cu patrimoniu arheologic reperat se includ in cadastrul de
specialitate al zonelor protejate naturale si construite.
Art. 8
(1) Proprietarii, administratorii sau titularii de alte drepturi reale
asupra terenurilor in care se afla situri arheologice sau pe care au fost
instituite zone cu patrimoniu arheologic reperat au obligatia de a permite
accesul personalului autorizat, in conditiile prezentei ordonante, in vederea
cercetarii arheologice si protejarii patrimoniului arheologic, precum si
asigurarii masurilor de protectie si de paza a bunurilor de patrimoniu
arheologic.
(2) Proprietarii sau administratorii de terenuri, persoane fizice sau
juridice de drept privat, sunt indreptatiti la plata unor despagubiri pentru
veniturile agricole nerealizate pe terenurile care fac obiectul sapaturilor
arheologice si pentru perioada in care se desfasoara acestea, in cuantumurile
si conditiile stabilite prin metodologia aprobata prin hotarare a Guvernului.
(3) Despagubirea pentru venitul agricol nerealizat se plateste persoanei
indreptatite de catre finantatorul sapaturii arheologice in termen de 60 de
zile de la data inceperii cercetarii arheologice.
(4) Aducerea terenului la conditia sa initiala revine finantatorului
cercetarii arheologice.
Art. 9
Proprietarii terenurilor agricole sunt scutiti de plata impozitului pe
terenul agricol pentru suprafetele afectate de cercetarile arheologice pe
intreaga durata a efectuarii acestora.
CAP. 3
Institutii si organisme de specialitate cu atributii in protejarea
patrimoniului arheologic
Art. 10
In domeniul protejarii patrimoniului arheologic, Ministerul Culturii
indeplineste direct sau prin institutiile sale subordonate urmatoarele
atributii:
a) asigura aplicarea strategiei nationale, elaborarea normelor si
metodologiilor specifice si urmareste respectarea prevederilor legale din
domeniu;
b) asigura indeplinirea angajamentelor asumate prin conventiile
internationale referitoare la protectia patrimoniului arheologic la care
Romania este parte;
c) reprezinta statul in relatia cu proprietarii imobilelor, terenurilor sau
ai constructiilor din zonele cu patrimoniu arheologic si din zonele in care se
evidentiaza descoperiri arheologice;
d) elibereaza autorizatia de sapatura arheologica in baza deciziei Comisiei
Nationale de Arheologie;
e) instituie Regulamentul sapaturilor arheologice;
f) instituie lista cuprinzand zonele de patrimoniu arheologic reperat,
precum si metodologia de avizare a lucrarilor din aceste zone;
g) administreaza baza de date care alcatuieste Repertoriul arheologic
national;
h) instituie Registrul arheologilor;
i) finanteaza sau cofinanteaza, impreuna cu autoritatile si institutiile
publice, cu persoanele fizice sau juridice de drept privat interesate,
cercetarea patrimoniului arheologic;
j) asigura editarea anuarului Comisiei Nationale de Arheologie, precum si a
altor publicatii de specialitate;
k) organizeaza sesiunea anuala de rapoarte arheologice.
Art. 11
Serviciile publice descentralizate ale Ministerului Culturii indeplinesc,
in domeniul protejarii patrimoniului arheologic, urmatoarele atributii:
a) supravegheaza sapaturile arheologice efectuate in unitatea
administrativ-teritoriala, urmarind respectarea autorizatiei emise de
Ministerul Culturii;
b) avizeaza, pe baza referatelor de specialitate, lucrarile ce urmeaza sa
fie efectuate in zonele cu patrimoniu arheologic reperat;
c) raspund de supravegherea din punct de vedere stiintific a lucrarilor la
care au fost consemnate descoperiri arheologice intamplatoare, declansand, dupa
caz, procedurile de clasare prevazute de lege;
d) emit Certificatul de descarcare de sarcina arheologica, pe baza deciziei
Comisiei Nationale de Arheologie, in cazul sapaturilor arheologice sau pe baza
raportului de supraveghere arheologica, in cazul descoperirilor intamplatoare.
Art. 12
(1) Se reorganizeaza Comisia Nationala de Arheologie, ca organism
stiintific de specialitate, fara personalitate juridica, cu rol consultativ in
domeniul patrimoniului arheologic, pe langa Ministerul Culturii. Comisia
Nationala de Arheologie functioneaza sub autoritatea stiintifica a Academiei
Romane.
(2) Comisia Nationala de Arheologie este formata din specialisti in domeniu
care isi desfasoara activitatea in institutele de profil arheologic, muzee,
precum si in alte institutii.
(3) Comisia Nationala de Arheologie elaboreaza strategiile, avizeaza
programele nationale de cercetare, metodologiile, normativele si reglementarile
tehnico-stiintifice din domeniul cercetarii arheologice.
(4) Comisia Nationala de Arheologie are 31 de membri si functioneaza in
conformitate cu regulamentul sau de organizare si functionare, aprobat prin
ordin al ministrului culturii in termen de 60 de zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante.
(5) Functionarea Comisiei Nationale de Arheologie este asigurata de
Ministerul Culturii.
(6) Conducatorul compartimentului de specialitate din cadrul Ministerului
Culturii este de drept secretarul Comisiei Nationale de Arheologie.
Art. 13
(1) Componenta nominala a Comisiei Nationale de Arheologie este aprobata
prin ordin al ministrului culturii, din randul specialistilor in domeniu
propusi in conformitate cu prevederile prezentului articol. La data numirii
lor, membrii Comisiei Nationale de Arheologie au un mandat de 3 ani ce poate fi
reinnoit, consecutiv, o singura data.
(2) Membrii Comisiei Nationale de Arheologie sunt propusi de:
a) Comisia Nationala de Arheologie;
b) Academia Romana, prin institutele sale de specialitate;
c) facultatile si institutele de cercetare de specialitate din domeniul
educatiei nationale;
d) Ministerul Culturii;
e) muzeele si asociatiile profesionale in domeniu,
conform metodologiei stabilite prin ordin al ministrului culturii.
(3) Propunerile Comisiei Nationale de Arheologie se vor face incepand cu al
doilea mandat de la data reorganizarii.
(4) Presedintele Comisiei Nationale de Arheologie este propus ministrului
culturii de catre membrii acesteia prin vot secret si are, la data alegerii
sale, un mandat de 5 ani.
(5) Ministrul culturii aproba prin ordin propunerea Comisiei Nationale de
Arheologie cu privire la presedintele acesteia sau o poate respinge, motivat, o
singura data. Daca prin votul a doua treimi din numarul membrilor sai Comisia
Nationala de Arheologie isi mentine propunerea initiala, ministrul culturii are
obligatia sa o aprobe prin ordin. Daca nu sunt intrunite cele doua treimi,
ministrul culturii solicita Comisiei Nationale de Arheologie o noua propunere.
Art. 14
Comisia Nationala de Arheologie are urmatoarele atributii principale:
a) elaboreaza strategia nationala in domeniul cercetarii arheologice;
b) avizeaza planul anual al cercetarilor arheologice finantate sau
cofinantate prin bugetul Ministerului Culturii;
c) avizeaza normele si metodologiile din domeniul cercetarii arheologice;
d) elaboreaza Regulamentul sapaturilor arheologice;
e) emite avizele pentru eliberarea autorizatiilor de sapaturi arheologice
indiferent de sursa lor de finantare;
f) propune clasarea siturilor arheologice;
g) avizeaza criteriile de atestare a specialistilor si expertilor din
domeniul cercetarii arheologice, inregistrati in Registrul arheologilor;
h) avizeaza documentatiile de urbanism si amenajare a teritoriului, care
cuprind situri arheologice sau zone cu patrimoniu arheologic reperat;
i) avizeaza studiile de fundamentare care urmaresc definirea, instituirea
si delimitarea zonelor protejate de patrimoniu care cuprind patrimoniu
arheologic;
j) formuleaza prioritatile cercetarii arheologice in vederea fundamentarii
sumelor necesare ce urmeaza sa fie alocate in acest scop de la bugetul de stat,
prin bugetul Ministerului Culturii, si avizeaza prioritatile de finantare din
fondurile aprobate Ministerului Culturii prin bugetul de stat;
k) propune Ministerului Culturii achizitionarea de terenuri cu bunuri de
patrimoniu arheologic;
l) analizeaza contestatiile din domeniul sau de competenta;
m) avizeaza programele de pregatire a specialistilor si planurile de
specializare in domeniul cercetarii arheologice;
n) reprezinta Romania in cadrul organismelor internationale de specialitate
similare;
o) avizeaza planul cercetarilor arheologice efectuate de misiunile
arheologice romane pe teritoriul altor state, precum si protocoalele de
colaborare cu parteneri straini privind cercetarile arheologice din Romania;
p) indeplineste si alte atributii din domeniu, in conditiile legii.
Art. 15
(1) Se instituie Repertoriul arheologic national, administrat de Ministerul
Culturii, potrivit regulamentului aprobat prin ordin al ministrului culturii in
termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
(2) Repertoriul arheologic national cuprinde imagini, date cartografice,
topografice si stiintifice, precum si orice alte informatii privitoare la:
a) zonele cu potential arheologic cunoscut si cercetat, zonele cu potential
arheologic necercetat si, pe masura ce acestea devin cunoscute, zonele al caror
potential arheologic devine cunoscut intamplator;
b) monumentele, ansamblurile si siturile istorice in care s-au efectuat sau
sunt in curs de desfasurare cercetari arheologice;
c) date provenite din fisele de evidenta a bunurilor mobile descoperite in
zonele sau la monumentele istorice prevazute la lit. a) si b).
Art. 16
Monumentele, ansamblurile si siturile arheologice inregistrate in
Repertoriul arheologic national sunt cuprinse in lista cuprinzand monumentele
istorice.
CAP. 4
Atributiile autoritatilor administratiei publice locale
Art. 17
In vederea protejarii patrimoniului arheologic si a respectarii
prevederilor legale in acest domeniu, autoritatile administratiei publice
locale au urmatoarele atributii principale:
a) coopereaza cu organismele si institutiile publice cu responsabilitati in
domeniul protejarii patrimoniului arheologic pentru punerea in aplicare si
urmarirea respectarii deciziilor acestora;
b) asigura protejarea patrimoniului arheologic si a descoperirilor
arheologice intamplatoare aflate in domeniul public sau privat al unitatilor
administrativ-teritoriale respective, alocand resurse financiare in acest scop;
c) pot colabora cu persoane fizice sau juridice de drept public ori privat
pentru finantarea cercetarii si punerea in valoare a descoperirilor
arheologice;
d) finanteaza cercetarea arheologica in vederea descarcarii de sarcina
arheologica a terenurilor pe care se efectueaza lucrari publice pentru care
sunt ordonatori principali de credite, prevazand distinct sumele necesare in
acest scop in bugetele lucrarilor pe care le finanteaza;
e) cuprind in programele de dezvoltare economico-sociala si urbanistica,
respectiv de amenajare a teritoriului, obiective specifice privind protejarea
patrimoniului arheologic, aproba documentatiile de amenajare a teritoriului si
urbanism in conformitate cu avizele de specialitate ale Ministerului Culturii
si sunt obligate sa elaboreze sau sa modifice astfel de documentatii in scopul
stabilirii masurilor de protejare a patrimoniului arheologic evidentiat
intamplator, potrivit legii;
f) colaboreaza cu serviciile publice descentralizate ale Ministerului
Culturii, transmitand acestora informatii actualizate cu privire la cererile de
autorizare de construire in zonele de patrimoniu arheologic reperat;
g) precizeaza in certificatul de urbanism regimul imobilelor aflate in zone
cu patrimoniu arheologic reperat;
h) iau masurile administrative corespunzatoare si notifica proprietarilor
si titularilor de drepturi reale asupra imobilelor obligatiile ce le revin
pentru prevenirea degradarii descoperirilor arheologice intamplatoare.
Art. 18
In domeniul protejarii patrimoniului arheologic aflat in teritoriul sau
administrativ de competenta, primarul are urmatoarele atributii specifice:
a) dispune suspendarea autorizatiei de construire si oprirea oricaror lucrari
de construire sau desfiintare de constructii in situatia descoperirii de
vestigii arheologice sau de alte bunuri pentru care s-a declansat procedura de
clasare, anunta in cel mai scurt timp serviciile publice descentralizate ale
Ministerului Culturii si, dupa caz, la solicitarea serviciilor publice
descentralizate ale Ministerului Culturii, organizeaza paza descoperirilor
arheologice intamplatoare;
b) elibereaza autorizatia de construire sau de desfiintare pe baza si in
conformitate cu avizul Ministerului Culturii pentru lucrarile din zonele cu
patrimoniu arheologic reperat, precum si pentru lucrarile din zonele cu
patrimoniu arheologic evidentiat intamplator;
c) asigura paza si protectia descoperirilor arheologice aflate in
proprietate publica, semnaland de urgenta serviciilor publice descentralizate
ale Ministerului Culturii orice nerespectare a legii.
CAP. 5
Zone de interes arheologic prioritar
Art. 19
(1) Dezvoltarea durabila a zonelor de interes arheologic prioritar este
obiectiv de interes national, iar protejarea si punerea in valoare a
patrimoniului arheologic din aceste zone constituie, in conditiile legii, cauza
de utilitate publica.
(2) Finantarea cercetarii arheologice, a conservarii, a restaurarii si a
punerii in valoare a siturilor din zonele de interes arheologic prioritar se va
face de la bugetul de stat prin bugetul alocat Ministerului Culturii.
(3) Cheltuielile necesare in vederea cercetarilor arheologice, conservarii,
restaurarii si punerii in valoare a siturilor din zonele de interes arheologic
prioritar se pot asigura, prin cofinantare, in conditiile legii, din bugetele
autoritatilor administratiei publice locale pe al caror teritoriu se afla
aceste situri.
Art. 20
(1) Autoritatile administratiei publice locale pe al caror teritoriu se
gasesc zonele de interes arheologic prioritar au obligatia de a prevedea
masurile administrative si tehnice necesare pentru protejarea patrimoniului
arheologic si punerea sa in valoare prin integrarea acestuia in planurile de
dezvoltare economica, sociala si teritoriala a localitatilor.
(2) In acest scop, autoritatile prevazute la alin. (1) isi prevad in
bugetele proprii fondurile necesare pentru asigurarea:
a) elaborarii si, dupa caz, modificarii documentatiilor de urbanism si
amenajare a teritoriului, in vederea includerii masurilor necesare de protectie
si punere in valoare a patrimoniului arheologic;
b) elaborarii reglementarilor speciale de protectie in zona;
c) marcarii limitelor zonei de interes arheologic prioritar si informarii
publicului cu privire la regimul special de protectie a zonei.
(3) Pentru indeplinirea atributiilor ce le revin autoritatile
administratiei publice locale pot beneficia de transferuri cu destinatie
speciala din bugetul de stat, in conditiile legii, precum si de cofinantare de
la bugetul Ministerului Culturii si Ministerului Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului pentru elaborarea documentatiilor prevazute la alin.
(2).
(4) Avizarea documentatiilor de urbanism si amenajare a teritoriului pentru
zonele de interes arheologic prioritar se face de Ministerul Culturii si de
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului.
Art. 21
Guvernul, la propunerea Ministerului de Interne, Ministerului Culturii si a
Ministerului Functiei Publice, va aproba, prin hotarare, metodologia de
organizare si pregatire a pazei speciale a siturilor de interes arheologic
prioritar si modul de finantare a acestor masuri.
Art. 22
(1) Proprietarii, administratorii si titularii altor drepturi reale asupra
imobilelor din siturile arheologice din zonele de interes arheologic prioritar
au obligatia de a permite accesul personalului autorizat de Ministerul Culturii
in vederea cercetarii arheologice si protejarii patrimoniului arheologic si de
a asigura masurile de protectie si de paza a bunurilor de patrimoniu
arheologic, conform legii.
(2) Ca urmare a protectiei speciale a siturilor arheologice inscrise in
Repertoriul arheologic national, in conditiile prevederilor art. 20,
proprietarii sau administratorii de terenuri, persoane fizice ori juridice de
drept privat, sunt indreptatiti la plata unor despagubiri pentru veniturile
agricole nerealizate pe terenurile care fac obiectul sapaturilor arheologice si
pentru perioada in care se desfasoara acestea, in cuantumurile si in conditiile
stabilite prin metodologia aprobata prin hotarare a Guvernului.
(3) Despagubirea pentru venitul agricol nerealizat se plateste persoanei
indreptatite de catre finantatorul sapaturii arheologice, in termen de 60 de
zile de la data inceperii cercetarii arheologice.
CAP. 6
Contraventii si sanctiuni
Art. 23
Incalcarea dispozitiilor prezentei ordonante atrage, dupa caz, raspunderea
civila, administrativa, materiala, disciplinara, contraventionala sau penala.
Art. 24
(1) Constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de
conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni,
urmatoarele fapte:
a) desfasurarea, fara autorizatia emisa in conditiile prezentei ordonante,
de cercetari arheologice, precum si orice alte activitati umane intreprinse
asupra patrimoniului arheologic, care afecteaza integritatea sau pun in pericol
conservarea acestuia;
b) neanuntarea descoperirilor arheologice in termenul prevazut la art. 4
alin. (2) de catre titularul autorizatiei de cercetare si, respectiv, de
persoanele prevazute la art. 4 alin. (3) pentru descoperiri arheologice
intamplatoare;
c) incalcarea prevederilor art. 6 lit. a) si b);
d) nerespectarea avizului Ministerului Culturii sau emiterea autorizatiei
de construire in absenta acestuia pentru lucrarile de construire sau
desfiintare din zonele cu patrimoniu arheologic reperat;
e) neluarea masurilor prevazute la art. 11 lit. a) si c);
f) desfasurarea de activitati de cercetare arheologica de catre persoane
neatestate, precum si folosirea detectoarelor de metale in alte conditii decat
cele prevazute la art. 5 alin. (7);
g) incalcarea prevederilor art. 8 alin. (1) si ale art. 22 alin. (1).
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) lit. b), d) si g) se sanctioneaza
cu amenda de la 10.000.000 lei la 100.000.000 lei, iar cele de la alin. (1)
lit. a), c), e) si f) se sanctioneaza cu amenda de la 5.000.000 lei la
50.000.000 lei, care se fac venit la bugetul de stat.
Art. 25
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre:
a) specialistii serviciilor publice descentralizate ale Ministerului
Culturii;
b) imputernicitii Ministerului Culturii;
c) inspectorii teritoriali ai inspectiei de Stat in Constructii, Lucrari
Publice, Urbanism si Amenajarea Teritoriului;
d) organele de politie.
(2) Pentru contraventiile prevazute la art. 24 alin. (1) lit. a), b) si g)
constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se pot face si de catre
primar, presedintele consiliului judetean si imputernicitii acestora.
Art. 26
Contraventiilor prevazute la art. 24 le sunt aplicabile dispozitiile Legii
nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu modificarile
si completarile ulterioare, cu exceptia prevederilor art. 25 - 27.
Art. 27
(1) Desfiintarea, distrugerea partiala sau degradarea monumentelor istorice
se sanctioneaza conform legii penale.
(2) In cazul degradarii monumentelor istorice se aplica si masura
corelativa a obligarii faptuitorului la refacerea partilor de constructie
degradate, pe baza avizului organismelor de specialitate prevazute in prezenta
ordonanta.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul culturii,
Ion Caramitru
p. Ministrul functiei publice,
Ioan Onisei
p. Ministrul lucrarilor publice
si amenajarii teritoriului,
Laszlo Borbely,
secretar de stat
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
LISTA
cuprinzand zonele de interes arheologic prioritar
______________________________________________________________________
Nr.
crt. Situl arheologic Comuna Judetul
______________________________________________________________________
1. Histria Istria Constanta
2. Cetatile dacice din Muntii Orastiei Orastioara de Sus Hunedoara
Bosorod Hunedoara
Banita Hunedoara
Sasciori Alba
3. Ulpia Traiana Sarmizegetusa Sarmizegetusa Hunedoara
4. Targsor Targsorul Vechi Prahova
5. Orasul de Floci Giurgeni Ialomita
______________________________________________________________________