Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 40 din  25 decembrie 1975    * Republicata

privind cresterea si ameliorarea animalelor

ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA

ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL  NR. 57 din  9 iulie 1980


SmartCity3


    *) Republicare in temeiul art. II din Decretul Consiliului de Stat nr. 184 din 11 iunie 1980, publicat in Buletinul Oficial al Republicii Socialiste Romania, Partea I, nr. 46 din 13 iunie 1980, dindu-se articolelor o noua numerotare.
    Legea nr. 40/1975 a fost publicata in Buletinul Oficial nr. 134 din 25 decembrie 1975.

    In Republica Socialista Romania cresterea animalelor reprezinta o activitate de interes national, avind un rol de seama in aprovizionarea populatiei cu carne, lapte, oua si alte produse de origine animala si a industriei cu materii prime necesare sporirii productiei bunurilor de consum.
    Edificarea societatii socialiste multilateral dezvoltate in tara noastra, cresterea continua a nivelului de trai si a capacitatii de consum a populatiei necesita ridicarea ponderii zootehniei in productia agricola, prin sporirea efectivelor de animale, imbunatatirea potentialului productiv al acestora si perfectionarea tehnologiilor de exploatare si valorificare eficienta a tuturor resurselor de furaje.
    Pentru atingerea acestor obiective, statul creeaza conditii de dezvoltare continua a cresterii animalelor, atit in unitatile agricole socialiste, cit si in gospodariile populatiei, prin alocarea unor importante fonduri de investitii in vederea construirii de noi obiective zootehnice, acordarea de credite pentru procurarea de animale, prin incadrarea unitatilor cu personal de specialitate, organizarea unor unitati specializate in producerea materialului de reproductie, importul de animale din rase perfectionate si stabilirea unor preturi stimulatoare pentru productia animala si pentru reproducatorii cu potential genetic ridicat.
    In scopul valorificarii depline a conditiilor pedoclimatice si social-economice existente in diferite zone ale tarii, Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare impreuna cu consiliile populare organizeaza productia zootehnica in profil teritorial si raspund de realizarea productiei animaliere.
    Pentru dezvoltarea in continuare a cresterii animalelor, Academia de Stiinte Agricole si Silvice, prin unitatile de cercetare de profil si institutele de invatamint agronomic superior, participa la activitatea de elaborare si aplicare a celor mai eficiente metodologii de ameliorare a raselor, la extinderea folosirii in unitatile de productie a materialului de reproductie ameliorat si imbunatatirea tehnologiilor de crestere si raspund de aplicarea si realizarea acestora pe zonele si grupele de unitati ce le sint repartizate.
    In vederea indeplinirii acestor sarcini se impune crearea unui cadru juridic unitar privind cresterea, ameliorarea si reproductia animalelor.

    In acest scop, Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste Romania adopta prezenta lege.

    CAP. 1
    Cresterea animalelor

    Art. 1
    Cresterea animalelor este o activitate de interes national si are ca scop aprovizionarea populatiei la nivelul cerintelor crescinde de consum si acoperirea nevoilor de materie prima ale industriei cu produse de origine animaliera.
    Dezvoltarea cresterii animalelor se realizeaza potrivit Programului national de dezvoltare a zootehniei si crestere a productiei animaliere, ale carui prevederi sint obligatorii pentru toti detinatorii de animale.
    Art. 2
    Pentru dezvoltarea cresterii animalelor, stabilirea ponderii speciilor pe zone geografice si administrative, alegerea raselor si a sistemului de crestere si exploatare, Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare si comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti vor asigura valorificarea superioara a pasunilor si finetelor, indeosebi a celor din zona de deal si de munte, precum si a tuturor resurselor furajere din agricultura, industria alimentara si din celelalte activitati ale economiei.
    Art. 3
    In vederea imbunatatirii continue a aprovizionarii populatiei cu produse animaliere si evitarii cheltuielilor determinate de transportul produselor de la distante mari, Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare impreuna cu consiliile populare vor asigura in fiecare judet conditiile necesare dezvoltarii cresterii animalelor, care sa acopere nevoile proprii de consum si sa realizeze disponibilitatile stabilite prin plan.
    Art. 4
    In agricultura socialista, beneficiind de sprijinul multilateral al statului, dezvoltarea cresterii animalelor va fi orientata in continuare spre concentrarea, specializarea si integrarea productiei si se va realiza prin construirea de noi unitati, rational dimensionate, si modernizarea celor existente.
    Art. 5
    Unitatile agricole socialiste au obligatia sa intretina in conditii optime, in conformitate cu prescriptiile tehnice, adaposturile de animale, constructiile anexe si mijloacele tehnice din dotare si sa mentina in stare permanenta de functionare echipamentul tehnic.
    Schimbarea destinatiei constructiilor zootehnice sau a mijloacelor din dotare este permisa numai cu aprobarea organului ierarhic superior.
    Constructiile zootehnice cu valoare de peste 200 mii lei nu se pot scoate din circuitul productiei animaliere decit cu aprobarea Ministerului Agriculturii si Industriei Alimentare.
    Art. 6
    Statul sprijina dezvoltarea cresterii animalelor in gospodariile populatiei, asigurind:
    - reproducatori, prin statiunile comunale de monta;
    - material seminal si asistenta tehnica pentru insamantarea artificiala la animale, fara plata;
    - asistenta tehnica si mijloace financiare pentru imbunatatirea si amenajarea pajistilor naturale, vederea sporirii resurselor furajere;
    - dreptul de a folosi, in conditii avantajoase, pasuni si finete proprietate de stat, precum si paduri pasunabile, potrivit dispozitiilor legale;
    - unele sortimente de furaje pentru animalele si produsele contractate cu statul, in conditiile prevazute de lege;
    - acordarea de prime pentru fiecare juninca la prima fatare;
    - indrumarea tehnica prin cadre cu pregatire de specialitate, asistenta veterinara si medicamente de uz veterinar;
    - credite, in conditii avantajoase pentru crescatori, in vederea procurarii de animale de productie.
    Populatia de la sate si orase poate cumpara sau prelua pe baza de contract, in vederea cresterii si ingrasarii, animale si pasari de la unitatile agricole socialiste.
    Art. 7
    Pentru cresterea contributiei gospodariilor populatiei la sporirea productiei agricole vegetale si animale si asigurarea nevoilor proprii de consum cu carne si alte produse animaliere, toti locuitorii din mediul rural si urban care detin terenuri agricole sint obligati sa le cultive si sa creasca animale si pasari.
    Terenurile agricole nu pot fi detinute decit de persoanele fizice care le cultiva si cresc animale si pasari, in conditiile prevazute de lege. Productia vegetala si animala obtinuta in gospodariile populatiei va fi folosita pentru nevoile de hrana ale producatorilor si membrilor de familie ai acestora, iar cantitatile disponibile vor putea fi valorificate, in conditiile prevazute de lege, la piata sau prin contractari si achizitii pentru fondul de stat.
    Art. 8
    Comitetele si birourile executive ale consiliilor populare raspund de folosirea integrala si eficienta a terenurilor agricole, precum si de realizarea planului de efective de animale si pasari la gospodariile populatiei, de crearea resurselor de produse animaliere necesare acoperirii nevoilor consumului propriu al populatiei din raza lor de activitate, precum si de realizarea sarcinilor de plan de contractare si livrare la fondul de stat de animale, pasari, lapte, oua si celelalte produse animaliere.
    Art. 9
    Comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti vor repartiza si transmite anual birourilor si comitetelor executive ale consiliilor populare comunale, orasenesti si municipale indicatorii de plan privind efectivele de animale ce trebuie crescute de gospodariile populatiei.
    Pe baza sarcinilor de plan primite, birourile si comitetele executive ale consiliilor populare comunale, orasenesti si municipale vor intocmi programe de crestere a animalelor si pasarilor pentru fiecare gospodarie de pe raza administrativ-teritoriala, astfel incit fiecare sa poata realiza obligatia de a creste animale si pasari.
    Numarul de animale si pasari ce pot fi crescute de fiecare gospodarie pentru nevoile proprii, vinzare la piata sau pentru contractari ori achizitii este nelimitat.
    Birourile si comitetele executive ale consiliilor populare comunale, orasenesti si municipale vor cuprinde in programe sarcini concrete pentru fiecare gospodarie, pe baza consultarii largi a cetatenilor, stabilind numarul de animale si pasari, productia si livrarile de produse animaliere la fondul de stat, in corelare cu sarcinile de dezvoltare economico-sociala ale unitatii teritorial-administrative. In mod corespunzator se vor stabili si sarcini de cultivare a tuturor suprafetelor, de plantare cu pomi si arbusti fructiferi, productia agricola ce se va obtine si livrarile de legume, cartofi, fructe si alte produse agricole la fondul de stat.
    Programele de dezvoltare a efectivelor de animale si de pasari se supun dezbaterii adunarilor generale ale locuitorilor din comune si devin obligatorii pentru toti locuitorii din mediul rural, dupa adoptarea lor de catre consiliile populare.
    Art. 10
    Birourile si comitetele executive ale consiliilor populare vor acorda gospodariilor populatiei sprijinul necesar dezvoltarii bazei lor de productie si vor urmari asigurarea conditiilor necesare indeplinirii sarcinilor stabilite acestora, pentru sporirea productiei agricole vegetale si animale, pentru realizarea livrarilor la fondul de stat.
    In acest scop, birourile si comitetele executive ale consiliilor populare vor lua urmatoarele masuri:
    a) terenurile aflate in proprietatea sau folosinta locuitorilor si cele din administrarea birourilor sau comitetelor executive ale consiliilor populare vor fi cultivate in intregime cu legume si cartofi, plantate cu pomi si arbusti fructiferi, cultivate cu plante de nutret sau alte culturi agricole, potrivit programelor stabilite;
    b) pajistile naturale administrate de birourile si comitetele executive ale consiliilor populare, precum si terenurile pasunabile din fondul forestier, vor fi repartizate, potrivit legii, cu prioritate cetatenilor care contracteaza livrarea de animale si produse animaliere la fondul de stat.
    Membrii cooperativelor agricole de productie beneficiaza, in afara masurilor prevazute la alineatul precedent, de inlesniri stabilite de adunarea generala a cooperativei agricole, precum:
    a) acordarea cu prioritate a furajelor de volum si suprafetelor de teren, pentru producerea de furaje in cultura a doua, contractantilor de animale si de produse animaliere;
    b) atribuirea suprafetelor de finete, pentru recoltarea cu plata in natura, numai contractantilor de animale ierbivore sau de produse animaliere de la acestea.
    Art. 11
    Pentru unitatile agricole socialiste se vor stabili, in cadrul planului, sarcini distincte pentru cresterea de purcei si pui, ce urmeaza sa fie vinduti crescatorilor de animale care contracteaza livrarea de animale, produse animaliere si pasari la fondul de stat.
    Unitatile agricole socialiste sint autorizate sa organizeze, suplimentar fata de sarcinile lor de plan, productia de pui, purcei si iepuri de casa pe care sa-i predea, impreuna cu unele cantitati de furaje pentru crestere si ingrasare, pe baza de contract, unor producatori din gospodariile populatiei care au conditii de spatiu, anumite posibilitati de furajare si dispun de forta de munca necesara.
    Retribuirea muncii producatorilor se va efectua pe baza de tarife stabilite la greutatea animalelor ingrasate sau crescute, care au fost livrate la fondul de stat in contul unitatii agricole respective, la greutatile prevazute prin contract.
    Art. 12
    Unitatile cooperatiei de consum vor participa la realizarea sarcinilor de crestere a efectivelor de animale in gospodariile populatiei, prin organizarea unor ferme de reproductie pentru scroafe si pui de o zi, in vederea obtinerii de produsi care sa fie vinduti crescatorilor de animale.
    Art. 13
    Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare, Uniunea Nationala a Cooperativelor Agricole de Productie si Comitetul pentru Problemele Consiliilor Populare vor lua masurile necesare pentru a asigura gospodariile populatiei cu seminte si material saditor, cu ingrasaminte chimice, cu animale de rasa pentru monta si cu asistenta zooveterinara; de asemenea, acestea vor crea posibilitati pentru inchirierea sau cumpararea, de catre gospodariile populatiei, a inventarului agricol si a unor masini agricole cu tractiune animala si vor asigura deservirea cu tractoare si masini agricole pentru efectuarea mecanizata a lucrarilor necesare pe terenurile folosite de aceste gospodarii.
    Art. 14
    Unitatile socialiste pe linga care functioneaza cantine, unitatile de alimentatie publica, cabanele turistice si alte asemenea unitati sint obligate sa organizeze activitati anexe pentru cresterea animalelor si pasarilor, prin valorificarea tuturor resturilor menajere si a altor resurse disponibile, pentru acoperirea, in cadrul normelor de consum stabilite, a nevoilor proprii, precum si pentru valorificarea surplusului la fondul de stat.
    Art. 15
    In vederea asigurarii gospodariilor populatiei cu animale pentru crestere si ingrasare, Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare impreuna cu consiliile populare vor lua masuri de sporire a efectivelor matca in aceste gospodarii. In acelasi scop, vor sprijini organizarea producerii de purcei, pui, precum si altor specii si categorii de animale, atit in cadrul gospodariilor populatiei, cit si in cadrul asociatiilor de crestere a animalelor sau prin cooperativele de consum din localitate.
    Consiliile populare si organele agricole vor sprijini infiintarea asociatiilor de crestere a animalelor si organizarea de catre acestea a actiunilor legate de ameliorarea efectivelor, sporirea productiei animaliere, imbunatatirea si folosirea pajistilor, mecanizarea unor lucrari in zootehnie, apararea sanatatii animalelor si protectia acestora, contractarea si desfacerea productiei.
    Art. 16
    In vederea asigurarii necesarului de furaje pentru animalele detinute de unitatile socialiste si de gospodariile populatiei, Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare impreuna cu consiliile populare vor organiza productia de furaje, vor asigura dezvoltarea bazei materiale a productiei de nutreturi combinate si vor urmari modul de conservare si folosire a tuturor resurselor furajere, in conformitate cu normele in vigoare.
    Art. 17
    Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare va elabora norme tehnice de crestere si exploatare a animalelor, diferentiate pe sisteme de crestere, pe zone geografice si pe forme de proprietate, fundamentate pe rezultatele obtinute de unitatile de cercetare de profil. Aceste norme sint obligatorii atit pentru unitatile agricole socialiste, cit si pentru gospodariile populatiei.

    CAP. 2
    Ameliorarea animalelor

    Art. 18
    Ameliorarea efectivelor de animale, in sensul cresterii potentialului genetic, se realizeaza pe baza programelor de ameliorare elaborate de Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare. Prin aceste programe se stabilesc metodologia de selectie, tehnologia de crestere, volumul de activitate si cadrul organizatoric pentru producerea, controlul calitatii si folosirea materialului de reproductie din fiecare specie de animale.
    Producerea si folosirea materialului de reproductie se realizeaza in cadrul programului de zonare a cresterii animalelor si are ca scop indeplinirea planurilor anuale si de perspectiva.
    Art. 19
    Prin material de reproductie, in sensul prezentei legi, se intelege:
    a) reproducatorii masculi si tineretul mascul retinut pentru controlul performantelor proprii;
    b) tineretul mascul si femel retinut pentru testarea parintilor sau rudelor colaterale din speciile bovine, porcine, ovine, caprine, cabaline, iepuri de casa si animale de blana;
    c) femelele din specia taurine, in totalitatea lor, si femelele din speciile porcine, ovine, caprine, bubaline, cabaline, iepuri de casa si animale de blana, cuprinse in evidentele de selectie si recunoscute pe baza de certificate de calitate;
    d) liniile si nucleele de pasari recunoscute, precum si ouale de incubatie si puii de o zi, care s-au obtinut din aceste linii sau din combinatii de linii selectionate pentru producerea de hibrizi;
    e) nucleele de animale si pasari utilizate pentru crearea de noi rase, tipuri, linii sau hibrizi;
    f) materialul seminal folosit la insamantari artificiale si zigotii utilizati in lucrarile de transplantare.
    Art. 20
    Pentru producerea, controlul calitatii si folosirea materialului de reproductie la animale, Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare, prin organele sale de specialitate, poarta raspunderea si asigura:
    a) organizarea si functionarea unitatilor producatoare de material de reproductie, prin concentrarea permanenta a animalelor de elita in vederea constituirii unor nuclee de cea mai mare valoare zootehnica;
    b) organizarea si functionarea unitatilor si punctelor de lucru in care se efectueaza testarea dupa performante proprii si descendenti a animalelor care se selectioneaza pentru mentinerea si perfectionarea nucleelor de elita si pentru asigurarea de reproducatori la restul efectivelor;
    c) producerea sortimentelor de nutreturi necesare unitatilor in care se efectueaza lucrari de testare si selectie, dupa retetele cerute de tehnologia acestora, in scopul evidentierii corecte a potentialului genetic si organizarea productiei de furaje pentru restul efectivelor, la nivelul cerut de potentialul lor productiv;
    d) cuprinderea in controlul oficial de productie a efectivelor necesare realizarii lucrarilor de ameliorare, din rindul celor mai bune nuclee de animale existente in unitatile agricole socialiste si la gospodariile populatiei, in scopul cunoasterii capacitatii productive a animalelor si identificarii celor mai valoroase exemplare;
    e) garantarea de catre stat a calitatii zootehnice a materialului de reproductie, consemnata in certificate de calitate eliberate in urma controlului oficial de productie;
    f) inscrierea in registrele genealogice de stat a exemplarelor care, prin valoarea performantelor lor, pot contribui la ameliorarea raselor;
    g) gospodarirea fondului de reproducatori si a materialului de reproductie, prin repartizarea dirijata a acestora, pentru satisfacerea cerintelor din toate zonele si sistemele de crestere a animalelor;
    h) importul de animale, pasari, oua si material seminal din rasele si tipurile ameliorate care pot fi utilizate in conditiile climatice si tehnologice de exploatare ale unitatilor de productie din tara noastra, cu garantarea de catre exportatori a indemnitatii acestora pentru bolile transmisibile specifice;
    i) apararea sanatatii efectivelor de animale supuse selectiei prin asigurarea permanenta a asistentei sanitar-veterinare preventive si curative, acordata prin personal veterinar propriu din unitatile care le detin sau din circumscriptiile sanitare-veterinare.
    Art. 21
    Academia de Stiinte Agricole si Silvice, prin unitatile de cercetare de profil din subordine, are obligatia si poarta raspunderea pentru:
    a) perfectionarea permanenta a metodelor de ameliorare si a programelor sau instructiunilor de aplicare a acestora;
    b) conducerea lucrarilor pentru crearea de noi rase, tipuri, linii sau hibrizi de animale si pasari;
    c) indrumarea lucrarilor de studiere a capacitatii de adaptare a materialului de reproductie importat si stabilirea modului de folosire a acestuia in procesul de ameliorare a animalelor;
    d) elaborarea si urmarirea aplicarii tehnologiilor noi de crestere si exploatare a animalelor;
    e) producerea si livrarea de material de reproductie cu valoare genetica ridicata, din unitatile proprii detinatoare de animale.
    Art. 22
    Organizarea, conducerea, coordonarea si indrumarea actiunilor de producere si folosire a materialului de reproductie la animale sint in sarcina Ministerului Agriculturii si Industriei Alimentare si se realizeaza prin unitati specializate care au ca obiect:
    a) producerea, cresterea si intretinerea animalelor de reproductie cu rol in ameliorarea efectivelor;
    b) testarea materialului de reproductie dupa performante proprii sau dupa descendenti;
    c) inmultirea prin crestere in rasa curata sau prin incrucisare a animalelor selectionate;
    d) producerea, conservarea si livrarea materialului seminal pentru insamantari artificiale sau a zigotilor folositi in lucrarile de transplantare.
    Art. 23
    In scopul evidentierii potentialului productiv al animalelor din unitatile specializate, prevazute la art. 22, furajarea se va face dupa norme, ratii si retete stiintific fundamentate, intocmite de unitatile de cercetare de profil si aprobate de Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare, aplicate numai in unitatile cu acest specific de activitate.
    Art. 24
    Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare organizeaza, conduce si indruma lucrarile de apreciere si certificare a calitatii materialului de reproductie la animale, prin unitatile care au ca obiect de activitate efectuarea controlului oficial de productie.
    Unitatile de reproductie si selectie au, de asemenea, sarcina de a indruma si controla modul in care se efectueaza folosirea in unitatile de productie a materialului de reproductie selectionat, precum si de a asigura difuzarea si de a urmari reproducerea acestuia.
    Pentru asigurarea prelucrarii exacte a datelor rezultate din controlul de productie si cresterea operativitatii in luarea deciziilor de selectie, unitatea republicana de reproductie si selectie va organiza sistemul automat de prelucrare a informatiilor.
    Controlul oficial de productie se refera la inregistrarea performantelor animalelor supuse selectiei, precum si la respectarea conditiilor de intretinere, furajare si ingrijire din unitatile care produc, testeaza sau primesc in folosinta material de reproductie ameliorat.
    Art. 25
    Calitatea de material de reproductie si valoarea acestuia se atesta prin certificate de origine si productivitate, eliberate de unitatea judeteana de reproductie si selectie care efectueaza controlul de productie la animale.
    Nu se vor elibera certificate decit pentru animalele care sint inmatriculate prin numere sau coduri aplicate direct pe o parte a corpului sau prin crotalii standardizate.
    Sistemul de inmatriculare a animalelor si de marcare a celuilalt material de reproductie se stabileste de Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare.
    Art. 26
    Pentru ameliorarea efectivelor de animale se va folosi ca principala metoda cresterea in rasa curata.
    Inmultirea animalelor prevazute la art. 20 lit. a) si f) se va face numai prin crestere in rasa curata.
    Lucrarile de metisare si hibridare, efectuate in scopul cresterii capacitatii productive a animalelor si pasarilor in unitatile de productie, se vor realiza dirijat, cu sprijinul tehnic si sub indrumarea unitatilor care efectueaza controlul oficial de productie, pe baza unor programe stiintific fundamentate, intocmite prin grija Academiei de Stiinte Agricole si Silvice, de catre unitatile de cercetare de profil si aprobate de catre Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare.
    Art. 27
    Reproducatorii masculi - tauri, vieri, berbeci si armasari - folositi in unitatile producatoare de material seminal, in statiunile si punctele comunale de monta, precum si intregul efectiv de animale din unitatile cuprinse in prevederile art. 22 lit. a) si c), se supun anual bonitarii si clasarii.
    Organizarea si desfasurarea lucrarilor de bonitare, normele tehnice si metodologia de apreciere a materialului de reproductie se vor stabili de catre Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare.
    Pentru controlul originii reproducatorilor, al calitatii si salubritatii materialului seminal, precum si pentru aprecierea productiei animalelor supuse controlului oficial, unitatea republicana de reproductie si selectie va infiinta, cu aprobarea Ministerului Agriculturii si Industriei Alimentare, laboratoare proprii care vor functiona si ca laboratoare de expertiza.
    Art. 28
    Omologarea raselor, tipurilor, liniilor si hibrizilor noi de animale, pasari, albine si viermi de matase, ce se realizeaza in unitatile de cercetare si productie, precum si de gospodariile populatiei, se face de catre Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare, pe baza concluziilor desprinse din analiza rezultatelor obtinute in lucrarile de verificare avizate de Consiliul zooveterinar.
    Lucrarile de verificare se organizeaza in centre de omologare a performantelor la animale de catre unitatile care efectueaza controlul oficial de productie si se desfasoara in conditiile stabilite prin protocoale de verificare intocmite impreuna cu unitatea centrala de cercetare de profil, extinzindu-se asupra a cel putin doua generatii succesive.
    In cazul in care se considera necesar, se supun aceleiasi verificari si nuclee de animale din rasele importate sau care se intentioneaza a se importa.
    Art. 29
    In scopul evidentierii si popularizarii unitatilor agricole socialiste si crescatorilor care se disting in activitatea de crestere a efectivelor de mare valoare zootehnica, precum si in folosirea unei tehnologii moderne de exploatare, Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare si comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti vor organiza, anual, expozitii-concurs de animale si pasari cu stabilirea campionilor rasei pe judete, pe zone si pe tara si cu acordarea unor stimulente in bani, in obiecte si diplome, in limitele fondurilor ce le-au fost alocate in acest scop.

    CAP. 3
    Organizarea reproductiei animalelor

    Art. 30
    Activitatea de reproductie a animalelor are ca principal obiectiv folosirea rationala a efectivelor-matca si a tineretului de prasila, cresterea continua a natalitatii si obtinerea de produsi mai valorosi care sa exprime potentialul genetic imbunatatit ca urmare a lucrarilor de ameliorare efectuate.
    Art. 31
    Pentru realizarea sarcinilor aratate la art. 30, in planul national unic de dezvoltare economico-sociala se vor stabili indicatori anuali de natalitate pe specii de animale si pe judete.
    In baza acestor indicatori, conducerea unitatilor socialiste va intocmi, cu asistenta tehnica a specialistilor din unitatile de reproductie si selectie, planuri de monta si fatari pentru animalele apartinind acestor unitati.
    Pentru animalele din gospodariile populatiei, planul de monta si fatari se intocmeste de catre personalul de specialitate local, impreuna cu detinatorii de animale.
    Art. 32
    Reproducatorii masculi se pot folosi numai dupa autorizare.
    Autorizarea folosirii reproducatorilor masculi pentru monta naturala se face de catre unitatea judeteana, iar pentru insamintarea artificiala, de catre unitatea republicana care efectueaza controlul oficial de productie.
    Reproducatorii ajunsi la virsta de monta pentru care nu s-a autorizat folosirea se supun sterilizarii.
    Art. 33
    Producerea materialului de reproductie se asigura dupa cum urmeaza:
    a) reproducatorii masculi si tineretul mascul destinat testarii performantelor proprii vor fi produsi de catre unitatile prevazute la art. 22 lit. a), b) si c), precum si de catre alte unitati socialiste sau de gospodariile populatiei, din animale cuprinse in controlul oficial de productie, prin imperecheri nominalizate;
    b) tineretul mascul si femel necesar pentru testarea parintilor sau rudelor colaterale se va produce prin imperecheri dirijate, atit in unitati agricole socialiste, cit si in gospodariile populatiei, pe baza de contract incheiat cu unitatile in cadrul carora sint organizate lucrari de testare, detinatorii avind obligatia sa il livreze la data si in conditiile convenite;
    c) materialul de reproductie femel din specia taurine se va produce in unitatile agricole socialiste si in gospodariile individuale din prasila proprie, iar materialul de reproductie femel din celelalte specii, prevazute in art. 19 lit. c), se produce in unitatile agricole socialiste sau in gospodariile populatiei din animale cuprinse in controlul oficial de productie;
    d) vitelele se vor retine in totalitate si creste pentru reproductie.
    Unitatile zootehnice pentru cresterea vacilor vor lua masuri pentru asigurarea, in cadrul spatiilor existente, a unor sectoare pentru cresterea si ingrijirea separata a vitelelor si junincilor pina la monta.
    Pentru toate junincile se va asigura monta cu rase corespunzatoare, specifice zonei respective, si numai dupa fatare in raport de rezultatele obtinute la primul ciclu de productie se va face selectia acestora pentru reproductie ori pentru reforma.
    In cazuri cu totul exceptionale, datorita unor afectiuni incurabile, care le fac inapte pentru reproductie, vitelele vor putea fi sacrificate numai cu aprobarea inspectoratului sanitar-veterinar;
    e) liniile selectionate de pasari, ouale de incubatie si puii de o zi se vor produce de catre unitatile avicole de selectie si de catre gospodariile populatiei, membri ai asociatiei de crescatori, cu autorizatia unitatii care efectueaza controlul oficial de productie;
    f) nucleele destinate crearii de noi rase, tipuri sau linii se constituie in unitati de cercetare stiintifica si, in mod exceptional, in alte unitati agricole sau la gospodariile populatiei, sub controlul si indrumarea unitatii de cercetare de profil din cadrul Academiei de Stiinte Agricole si Silvice;
    g) materialul seminal pentru insamintari artificiale se va produce astfel:
    - materialul seminal congelat si zigotii pentru transplantare, in unitatile specializate autorizate de catre Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare;
    - materialul seminal refrigerat si brut, pina la inlocuirea acestuia cu material seminal congelat, in unitatile judetene de reproductie si selectie sau in subunitati de insamintari artificiale;
    - materialul seminal pentru lucrari experimentale, in unitati de cercetare, pe baza planului tematic anual.
    Materialul seminal se livreaza sau se difuzeaza insotit de un buletin de expeditie emis de unitatea producatoare, care atesta provenienta si calitatea acestuia.
    Art. 34
    Activitatea de reproductie, prin insamintari artificiale, se organizeaza de catre unitatile judetene de reproductie si selectie sau de catre unitati agricole de stat, care raspund de buna functionare a punctelor de insamintari artificiale din raza lor de activitate.
    Operatiunile privind insamintarea artificiala se vor executa de ingineri zootehnisti si medici veterinari care raspund de rezultatele acestor lucrari. Pina la asigurarea necesarului de astfel de cadre se poate utiliza si alt personal, special instruit, pentru efectuarea acestei activitati, in aceleasi conditii de raspundere.
    Dreptul de a face insamintari artificiale se acorda in baza unei autorizatii emise de unitatile judetene de reproductie si selectie.
    In intreprinderile agricole de stat si in cooperativele agricole de productie, seful de ferma raspunde de activitatea de reproductie si de insamintare artificiala. De indeplinirea planului de monta si fatari pentru animalele din gospodariile populatiei raspund medicii veterinari si personalul de specialitate efectueaza insamintarea artificiala.
    Art. 35
    In localitatile in care pentru una mai multe specii nu se practica insamintarea artificiala a animalelor, birourile, respectiv comitetele executive ale consiliilor populare comunale, orasenesti si municipale, vor organiza statiuni comunale de monta, sub indrumarea personalului local cu pregatire zootehnica sau veterinara si care au in raspunderea lor planul de monta si fatari pentru animalele din gospodariile populatiei.
    In localitatile in care nu se intruneste efectivul de bovine, ovine, caprine, cabaline si porcine pentru organizarea unei statiuni comunale de monta, inclusiv in localitatile in care sint organizate cooperative agricole de productie, atunci cind situatia acestora o cere, birourile, respectiv comitetele executive ale consilii populare comunale, orasenesti sau municipale vor infiinta puncte de monta, cu reproducatori proprietate de stat sau cu reproducatori autorizati care apartin gospodariilor populatiei.
    Art. 36
    Folosirea materialului de reproductie si inmultirea acestuia in unitatile de productie in scopul sporirii efectivelor de animale ameliorate se desfasoara in conformitate cu programul de reproductie elaborat de Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare, in baza unei metodologii unitare, corespunzatoare fiecarui sistem de reproductie si fiecarei specii de animale.
    Art. 37
    Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare, comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti si toti detinatorii de animale au obligatia de a asigura procesul normal de reproductie, la toate speciile de animale, cu reproducatori de calitate superioara, potrivit normelor stabilite.
    Repartizarea reproducatorilor pentru producerea de material seminal congelat sau refrigerat si pentru monta naturala se face anual de catre Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare, la propunerea unitatii republicane de reproductie si selectie, pe baza necesarului stabilit cu ocazia lucrarilor de bonitare.
    Art. 38
    Reproducatorii din speciile taurine, ovine, porcine si cabaline se vor procura exclusiv din rasele prevazute in harta de zonare si numai din unitatile supuse controlului oficial de productie.
    Livrarea reproducatorilor masculi se face cu asistenta tehnica a unitatii judetene de reproductie si selectie in raza careia se afla unitatea furnizoare. Reproducatorii livrati vor fi insotiti de certificate de origine si productivitate, precum si de certificate sanitar-veterinare.
    Art. 39
    Mijloacele financiare necesare procurarii animalelor de reproductie se constituie, pentru unitatile agricole de stat, din mijloace circulante proprii, iar la celelalte unitati specializate si la consiliile populare, din fondurile de investitii.
    In unitatile agricole cooperatiste materialul de reproductie se procura din fondul propriu de dezvoltare si din credite pe termen lung, in conformitate cu normele legale in vigoare.
    Materialul seminal, inclusiv zigotii, produs in unitatile care prelucreaza material seminal congelat, livreaza contra cost la unitatile beneficiare.
    Unitatile de reproductie si selectie platesc materialul seminal din fonduri bugetare in conditiile si la preturile ce se vor stabili de catre Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare, cu avizul Ministerului Finantelor, si il difuzeaza gratuit cooperativelor agricole de productie, asociatiilor economice intercooperatiste si gospodariilor populatiei.
    Art. 40
    Reproducatorii masculi testati dupa descendenti, din specia taurine, sint asimilati fondurilor fixe si sint exceptati de la amortizare. De asemenea, nu se amortizeaza celelalte animale de reproductie asimilate fondurilor fixe, de la unitatile specializate din subordinea Ministerului Agriculturii si Industriei Alimentare si de la consiliile populare.
    Art. 41
    Pentru a cunoaste in orice moment, pe rase, numarul si calitatea reproducatorilor din unitatile de insamintari artificiale sau de monta naturala si din celelalte unitati socialiste, precum si dreptul de folosire a acestora, evidenta reproducatorilor se va tine nominal astfel:
    a) unitatea republicana de reproductie si selectie va tine evidenta taurilor, a armasarilor si a berbecilor din import, a celor folositi la producerea de material seminal congelat, precum si a celor din unitatile judetene reproductie si selectie, unitatile detinatoare fiind obligate sa informeze asupra intrarilor si iesirilor de reproducatori;
    b) unitatile judetene de reproductie si selectie vor tine evidenta reproducatorilor proprietate de stat procurati din fondurile alocate judetelor, pe care ii au in administrare, si a celorlalti reproducatori autorizati pentru monta, indiferent de proprietate;
    c) unitatile agricole socialiste si birourile, respectiv comitetele executive ale consiliilor populare comunale, orasenesti si municipale vor tine evidenta reproducatorilor din dotare sau repartizati pentru folosirea temporara.
    Art. 42
    Organele tehnice de specialitate, unitatile agricole socialiste si gospodariile populatiei sint obligate sa intretina, in conformitate cu normativele tehnice elaborate de Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare, reproducatorii masculi si femelele de prasila in conditii care sa asigure o fecunditate si prolificitate ridicata, prevenirea avorturilor si pierderilor de animale gestante, a mortalitatii la fatare sau dupa fatare, precum si sa inregistreze si sa raporteze corect produsii obtinuti.
    Medicii veterinari si specialistii din unitati sint obligati sa ia masuri pentru prevenirea si tratarea tulburarilor de reproductie la animale si sa execute diagnosticarea gestatiei, in conformitate cu regulile stabilite de Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare.
    Art. 43
    Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare impreuna cu Ministerul Industriei Chimice si celelalte organe centrale cu sarcini in asigurarea producerii de preparate si medicamente de uz veterinar vor lua masuri pentru a satisface in permanenta, din productia interna, necesarul de produse biologice si medicamentoase pentru prevenirea si combaterea tulburarilor de reproductie la animale.
    Tratamentul tulburarilor de reproductie la bovinele din unitatile agricole cooperatiste si gospodariile populatiei se executa gratuit.

    CAP. 4
    Raspunderi si sanctiuni

    Art. 44
    Incalcarea dispozitiilor din prezenta lege atrage raspunderea disciplinara, materiala, civila, contraventionala sau penala, dupa caz.
    Art. 45
    Constituie infractiuni:
    a) producerea de material seminal congelat in afara unitatilor autorizate sau de la reproducatorii pentru folosirea carora nu s-au emis autorizatii;
    b) difuzarea materialului seminal produs in afara unitatilor autorizate sau de la reproducatorii pentru folosirea carora nu s-au emis autorizatii;
    c) difuzarea din culpa a materialului seminal produs in conditiile prevazute la lit. b).
    Infractiunile prevazute la lit. a) si b) se pedepsesc cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani.
    Infractiunea prevazuta la lit. c) se pedepseste cu inchisoare de la o luna la 2 ani sau cu amenda.
    Art. 46
    Declararea unor date neadevarate privind originea, virsta, performantele productive sau starea de sanatate a materialului de reproductie constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda.
    Art. 47
    Executarea de insamintari artificiale de persoane neautorizate constituie infractiunea de exercitare fara drept a unei profesii si se pedepseste conform art. 281 din Codul penal.
    Art. 48
    Constituie contraventii la prevederile prezentei legi urmatoarele fapte, daca nu sint savirsite in astfel de conditii incit, potrivit legii penale, constituie infractiune:
    a) refuzul indeplinirii sarcinilor de crestere a animalelor, stabilite de catre consiliile populare potrivit art. 9;
    b) nerespectarea normelor tehnice privind asigurarea numerica a reproducatorilor masculi folositi la monta naturala, in functie de incarcatura normata de femele;
    c) nerespectarea planului de imperecheri nominalizate pentru producerea de reproducatori, deprecierea, instrainarea neautorizata sau taierea, care nu poate fi justificata prin certificat sanitar-veterinar, a materialului de reproductie;
    d) folosirea pentru monta femelelor a masculilor neautorizati;
    e) schimbarea destinatiei constructiilor zootehnice cu incalcarea prevederilor art. 5 alin. 2 si 3;
    f) pastrarea materialului seminal sau a oualor de incubatie in conditii care determina deprecierea lor;
    g) neasigurarea individualizarii sau individualizarea care creeaza dubii asupra identitatii animalelor supuse controlului oficial, a animalelor folosite in lucrarile de testare a reproducatorilor masculi, precum si a materialului seminal sau a oualor de incubatie;
    h) inscrierea, din culpa, in evidenta zootehnica, in certificatele privind calitatea materialului de reproductie sau in cele veterinare a unor date eronate privind originea, virsta, performantele productive, indicii de calitate a materialului seminal sau starea de sanatate a materialului de reproductie;
    i) folosirea la monta sau refuzul sterilizarii masculilor neautorizati ca reproducatori.
    Art. 49
    Contraventiile prevazute la art. 48 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
    - contraventiile prevazute la lit. a), b), c) si d), cu amenda de la 300 la 1.500 lei;
    - contraventiile prevazute la lit. e), f), g) si h), cu amenda de la 1.000 la 3.000 lei;
    - contraventia prevazuta la lit. i), cu amenda de la 1.000 la 3.000 lei si confiscarea animalului.
    Sanctiunile contraventionale pot fi aplicate si persoanelor juridice. Amenzile aplicate persoanelor juridice vor fi imputate de acestea persoanelor fizice vinovate.
    Art. 50
    Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de imputerniciti ai ministrului agriculturii si industriei alimentare, din aparatul central al ministerului, din unitatile de reproductie si selectie si din aparatul organelor agricole judetene si al municipiului Bucuresti, precum si de primari.
    Art. 51
    Dispozitiile art. 48 - 50 se intregesc cu cele ale Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.

    CAP. 5
    Dispozitii finale

    Art. 52
    Prezenta lege intra in vigoare la 60 de zile de la data publicarii in Buletinul Oficial al Republicii Socialiste Romania*). Pe data intrarii vigoare, orice dispozitii contrare se abroga.
           
    *) Cu exceptia prevederilor art. 7   14 si ale art. 33 lit. d), care se aplica de la data publicarii Decretului Consiliului de Stat nr. 184/1980.



SmartCity5

COMENTARII la Legea 40/1975

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 40 din 1975
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Legea 40/1975
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu