LEGE
Nr. 72 din 16 ianuarie 2002
Legea zootehniei
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 72 din 31 ianuarie 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Zootehnia este o ramura importanta a agriculturii, care implica activitatea
de crestere, nutritie, ameliorare, reproductie si protectia animalelor.
Art. 2
Prezenta lege reglementeaza desfasurarea de catre crescatorii de animale a
activitatilor enumerate la art. 1, pentru animalele din urmatoarele specii:
taurine, bubaline, cabaline, ovine, caprine, porcine, iepuri, animale de blana,
canide, feline, pasari, pesti, albine si viermi de matase.
Art. 3
Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor elaboreaza si promoveaza
politici privind cresterea si ameliorarea animalelor, coordoneaza intreaga
activitate din domeniu, iar impreuna cu organele administratiei publice locale
sprijina asociatiile profesionale ale crescatorilor de animale.
Art. 4
In intelesul prezentei legi, crescatorii de animale sunt persoanele fizice
si juridice care detin in proprietate speciile de animale prevazute la art. 2,
inscrise in Registrul de evidenta agricola.
CAP. 2
Cresterea si exploatarea animalelor
Art. 5
(1) Cresterea si exploatarea animalelor este activitatea desfasurata de
crescatorii de animale, indiferent de statutul juridic al acestora, in scopul
obtinerii de produsi si produse animaliere.
(2) Activitatea de crestere a animalelor se realizeaza in exploatatii
zootehnice, asociatii si crescatorii individuale.
(3) In alegerea sistemelor de crestere si a tehnologiilor de exploatare
crescatorii de animale sunt obligati sa previna poluarea, deteriorarea mediului
ambiant si sa respecte regulile de protectie a animalelor, precum si masurile
de aparare a sanatatii acestora.
Art. 6
Asociatiile profesionale ale crescatorilor de animale care fac dovada
reprezentarii la nivel national, pe principiul piramidal, a majoritatii
crescatorilor pentru care a fost constituita asociatia sunt recunoscute de
Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor ca parteneri in elaborarea
politicilor, strategiilor, a programelor de crestere si a politicilor pe produs.
Art. 7
Patrimoniul zootehnic al crescatorilor de animale este constituit din
efectivele de animale mentionate la art. 2, impreuna cu constructiile aferente.
Art. 8
(1) Constructiile zootehnice aflate in proprietatea unitatilor
administrativ-teritoriale, care se preteaza la cresterea animalelor si
pasarilor si sunt neutilizate in acest scop, vor fi date in administrare
asociatiilor crescatorilor de animale, persoanelor fizice sau juridice, care
vor sa desfasoare activitati zootehnice.
(2) Terenurile de sub constructii si cele de incinta vor fi date in
administrare, fara plata, pe perioada desfasurarii activitatii.
(3) Consiliile locale vor aproba atribuirea de teren cu destinatie
agricola, din rezerva, pentru asigurarea necesarului de furaje crescatorilor de
animale care populeaza spatiile prevazute la alin. (1).
(4) La concesionarea terenurilor cu destinatie agricola de la Agentia
Domeniilor Statului, in scopul producerii furajelor, crescatorii de animale au
prioritate.
Art. 9
In scopul evidentierii statistice, al apararii sanatatii, stabilirii
valorii genetice, inregistrarii, deplasarii, etichetarii si al valorificarii
efectivelor de animale este obligatorie individualizarea tuturor animalelor in
termen de 2 ani de la publicarea prezentei legi in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
Art. 10
Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor impreuna cu Institutul
National de Statistica asigura un sistem informational statistic privind
cunoasterea evolutiei efectivelor de animale si a productiilor zootehnice si
organizeaza recensaminte ale animalelor domestice la toti detinatorii de
animale.
Art. 11
(1) Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, pentru dezvoltarea
productiei animaliere, poate acorda crescatorilor de animale prime la
vanzare-cumparare, alocatii si avantaje fiscale pe produs, in conformitate cu
reglementarile legale in vigoare.
(2) Conditiile de alocare a stimulentelor, cuantumul acestora si forma de
acordare se stabilesc anual prin hotarare a Guvernului, la propunerea
Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, in limita fondurilor
alocate de la bugetul de stat.
Art. 12
Calitatea de crescator de animale, precum si de membru al unei asociatii
profesionale de profil da drept de preemtiune la obtinerea de licente, cu
sprijinul Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, in vederea
valorificarii la export a animalelor si a produselor de origine animaliera.
CAP. 3
Nutritia animalelor
Art. 13
(1) Nutritia animalelor, in intelesul prezentei legi, este o activitate
zootehnica de interes major prin care se asigura conversia optima a resurselor
nutritive in produse animaliere. Resursele nutritive, denumite furaje, includ
totalitatea produselor vegetale, animale, minerale si de sinteza care, prin
folosirea in hrana animalelor, asigura desfasurarea normala a functiilor vitale
si valorificarea potentialului de productie si reproductie al acestora.
(2) In sensul prezentei legi, activitatile privind nutritia animalelor se
refera la:
a) producerea, recoltarea, depozitarea, conservarea, prelucrarea si
valorificarea plantelor de nutret;
b) fabricarea, comercializarea si utilizarea nutreturilor combinate, precum
si a altor preparate furajere din productia interna sau din import, destinate
nutritiei animalelor;
c) producerea si folosirea biopreparatelor furajere;
d) stabilirea ratiilor si normelor de furajare in functie de tehnologia de
crestere si exploatare a animalelor.
Art. 14
Nutreturile concentrate simple, combinate, aditivii furajeri, premixturile,
substantele energetice, substantele minerale si preparatele speciale trebuie sa
corespunda parametrilor de calitate si salubritate stabiliti prin norme ale
Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor si ale Ministerului
Sanatatii si Familiei.
Art. 15
(1) Controlul producerii nutreturilor combinate si preparatelor furajere se
realizeaza prin inspectia oficiala efectuata de catre unitati specializate si
abilitate de Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, care urmaresc
ca producerea, importul, fabricarea, circulatia, comercializarea si folosirea
acestora sa se efectueze in conformitate cu reglementarile legale privind
protectia sanatatii oamenilor, animalelor si a mediului.
(2) Conditiile si criteriile ce trebuie indeplinite de unitatile
specializate pentru a fi abilitate in controlul oficial al producerii
nutreturilor combinate si preparatelor furajere se stabilesc prin hotarare a
Guvernului.
(3) Inspectiile se fac in toate etapele de productie si de manufacturare,
inainte de comercializare, la import si export si la utilizarea produsului.
Art. 16
Sunt considerate furaje de natura vegetala: cerealele, leguminoasele si
plantele tehnice pentru boabe, gramineele, leguminoasele anuale si perene,
precum si alte plante anuale destinate folosirii ca nutreturi, masa verde,
fibroase deshidratate natural si artificial, suculente, cat si produse care
provin din productia secundara a culturilor realizate in teren arabil si din
productia pajistilor naturale si a padurilor.
Art. 17
Sunt supuse regimului de exploatare stabilit prin prezenta lege urmatoarele
categorii de terenuri:
a) pajistile comunale care fac parte din domeniul privat al statului si se
afla in administrarea consiliilor locale respective;
b) pajistile in indiviziune care, fie prin lege, fie prin efectul actelor
de proprietate sau acordul ulterior al coproprietarilor, se folosesc in comun
in cadrul asociatiilor de pasunat;
c) pajistile situate pe orice fel de terenuri din zonele montane, inclusiv
golurile alpine, sau cele situate in zone inundabile ale raurilor si in Lunca
Dunarii, care nu intra in primele doua categorii si sunt folosite numai in
timpul prielnic pasunatului, apartinand domeniului public al statului;
d) pajistile cu regim special, cu exceptia perimetrelor de protectie
ecologica, a rezervatiilor naturale, a parcurilor naturale si nationale;
e) terenurile arabile si cele provenite din pajistile comunale destinate
producerii de furaje si seminte de culturi furajere, inclusiv terenurile
folosite pentru lucrari de imbunatatire a pajistilor.
Art. 18
(1) Terenurile evidentiate ca pajisti, apartinand consiliilor locale
comunale, obstilor sau unor asociatii de crescatori, se folosesc in
exclusivitate pentru pasunat, faneata, cultivarea plantelor de nutret, in
vederea obtinerii de masa verde, fan sau seminte, perdele de protectie a
pajistilor, constructii zoopastorale, lucrari de imbunatatiri funciare pentru
cresterea potentialului de productie al pajistilor.
(2) Administrarea pajistilor comunale, orasenesti si municipale intra in
atributiile consiliilor locale, care vor stabili in raspunderea directa si
nemijlocita a primarilor executarea prevederilor cuprinse in amenajamentele
pastorale si in planurile anuale de exploatare a pajistilor de pe raza
unitatilor administrativ-teritoriale respective. Gospodarirea acestor suprafete
se face cu consultarea crescatorilor de animale, cu asistenta tehnica a specialistilor
din unitati subordonate ale Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Padurilor.
Art. 19
(1) Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, prin organele de
specialitate, elaboreaza strategia de organizare si exploatare a pajistilor, parametrii
tehnici si metodologia recomandata detinatorilor de terenuri agricole folosite
pentru furajarea animalelor, care vor fi prevazute in normele metodologice.
(2) Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, prin organele de
specialitate, impreuna cu consiliile judetene si cu consiliile locale,
elaboreaza strategia de organizare si exploatare a pajistilor si prezinta, in
mod distinct, reglementari stricte privind transhumanta ovinelor, ca forma de
punere in valoare a resurselor furajere montane si alpine.
Art. 20
(1) Pasunile impadurite pot fi readuse in circuitul pastoral, cu aprobarea
directiilor generale pentru agricultura si industrie alimentara judetene, pe
baza unor studii de transformare si a unor programe de imbunatatire si exploatare
a acestora, intocmite de unitatile de specialitate autorizate.
(2) Recoltarea masei lemnoase de pe aceste terenuri se va face cu
respectarea normelor tehnice silvice de exploatare.
Art. 21
Terenurile evidentiate ca pasuni, fanete si pasuni impadurite pot fi
schimbate cu terenuri agricole sau cu destinatie forestiera, cu respectarea
reglementarilor legale in vigoare.
Art. 22
(1) Terenurile ocupate de pajisti care, prin degradare sau poluare, si-au
pierdut total sau partial capacitatea de productie vor fi constituite in
perimetre de ameliorare de interes national, pe care se vor executa lucrari de
repunere in valoare si amenajare, corespunzator reglementarilor legale in
vigoare, fara schimbarea proprietarului.
(2) In vederea executarii lucrarilor prevazute la alin. (1), in cadrul
perimetrelor stabilite, detinatorii de pajisti sunt obligati sa puna la
dispozitie terenurile respective pe perioada realizarii proiectelor si sa
aplice prevederile acestora.
Art. 23
Lucrarile de protectie si ameliorare a pajistilor naturale se realizeaza
din fondul de ameliorare a fondului funciar aferent sectorului agricol, aflat
la dispozitia Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor.
CAP. 4
Ameliorarea animalelor
Art. 24
(1) Ameliorarea efectivelor de animale reprezinta o activitate cu caracter
prioritar in strategia dezvoltarii zootehniei romanesti si se desfasoara de
catre structuri de specialitate, sub indrumarea si controlul Ministerului
Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, cu consultarea asociatiilor
crescatorilor de animale.
(2) Zonarea in teritoriu a speciilor, raselor si tipurilor de animale, in
functie de conditiile agroecologice si de interesele social-economice, precum
si activitatea de ameliorare a acestora se realizeaza prin programe nationale
de ameliorare a animalelor, elaborate pe o perioada determinata de Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, cu sprijinul asociatiilor profesionale
ale crescatorilor de animale, care se aproba prin ordin al ministrului
agriculturii, alimentatiei si padurilor.
(3) Ameliorarea genetica a animalelor se realizeaza prin lucrari de
selectie si hibridare efectuate pe baza controlului oficial al performantelor
zootehnice si prin reproductie dirijata.
Art. 25
(1) Coordonarea si controlul activitatii de ameliorare a efectivelor de
animale se fac de catre Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor si
se realizeaza de institutii si organizatii implicate in acest proces, dupa cum
urmeaza:
a) institutii pentru controlul oficial al performantelor productive la
animale si evaluari genetice si structuri teritoriale abilitate in acest scop;
b) asociatii ale crescatorilor de animale, constituite potrivit legislatiei
in vigoare;
c) unitati specializate de insamantari artificiale, precum si cele
producatoare de material seminal, ferme zootehnice de elita, depozite de
reproducatori, acreditate si autorizate in acest scop.
(2) Atributiile si competentele acestor structuri organizatorice trebuie sa
corespunda programelor nationale de ameliorare pe specii, conform actelor
normative in vigoare.
Art. 26
Controlul oficial al performantelor zootehnice se organizeaza si se
desfasoara in conformitate cu normele si instructiunile elaborate de unitatile
specializate si abilitate de Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si
Padurilor.
Art. 27
Conservarea resurselor genetice constituite din populatii de animale
restranse numeric, in pericol sau pe cale de disparitie, se finanteaza de la
bugetul de stat prin bugetul Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Padurilor.
Art. 28
Pentru protejarea si dezvoltarea patrimoniului genetic national din
zootehnie, in concordanta cu programele nationale de ameliorare a efectivelor
de animale, toate importurile si exporturile de animale de reproductie,
material seminal, embrioni si oua de incubatie se avizeaza de Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor.
Art. 29
Ameliorarea efectivelor de animale este o activitate de interes public si
se finanteaza de la bugetul de stat, in limita sumelor prevazute cu aceasta
destinatie, din bugetul Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor,
pentru urmatoarele actiuni:
a) individualizarea, codificarea animalelor si constituirea bazei de date;
b) controlul performantelor zootehnice;
c) lucrarile pentru stabilirea valorii de ameliorare.
CAP. 5
Reproductia animalelor
Art. 30
(1) Procesul de reproductie a animalelor este o activitate de baza in
zootehnie, necesara pentru reluarea ciclurilor de productie.
(2) Reproductia animalelor se organizeaza si se desfasoara prin insamantari
artificiale, monta naturala si transfer de embrioni.
(3) Crescatorii de animale sunt liberi sa aleaga pentru efectivele proprii
metoda de reproductie prevazuta la alin. (2).
Art. 31
(1) Infiintarea si organizarea noilor unitati specializate pentru testarea
reproducatorilor, producerea de material seminal, insamantari artificiale la
animale necesita autorizarea de functionare eliberata de institutiile abilitate
ale Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor.
(2) Conditiile pentru acreditarea si autorizarea unitatilor specializate
pentru testarea reproducatorilor, producerea de material seminal congelat si insamantari
artificiale la animale se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii,
alimentatiei si padurilor.
Art. 32
(1) Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor va sprijini, prin
structurile de specialitate subordonate, infiintarea de noi statiuni sau puncte
satesti de monta naturala.
(2) Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, prin unitatile
specializate din teritoriu, va autoriza pentru monta naturala reproducatori ai
crescatorilor de animale, cu respectarea cerintelor zootehnice si
sanitar-veterinare.
Art. 33
(1) Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, prin organele sale
de specialitate, va emite norme tehnice privind organizarea si functionarea
statiunilor si punctelor de monta naturala, care vor fi aprobate prin ordin al
ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor.
(2) Consiliile locale organizeaza si asigura buna functionare a statiunilor
de monta naturala, conform legilor in vigoare.
(3) Consiliile locale sunt obligate sa asigure statiunilor de monta
naturala terenul cu destinatie agricola necesar pentru producerea furajelor.
Art. 34
Prin material biologic de reproductie testat se intelege orice
reproducator, material seminal, oua de incubatie, ovule, zigoti si embrioni individualizati
in sistem unitar si inregistrati in cartile de rasa.
Art. 35
(1) Pentru promovarea in interes public a reproductiei si selectiei
animalelor de productie se finanteaza de la buget, prin alocatii anuale
acordate de Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, actiunile care
urmeaza:
a) controlul oficial al performantelor de productie;
b) lucrarile pentru evaluarea valorii de ameliorare si de bonitare;
c) contravaloarea materialului seminal indigen utilizat la insamantarile
artificiale se suporta in proportie de pana la 100%, in functie de valoarea de
ameliorare a reproducatorilor, atestata si autorizata oficial, precum si a
agentului criogenic folosit la conservare.
(2) Se finanteaza din bugetele administratiei publice locale activitatile:
a) lucrarile necesare pentru atribuirea codurilor si numerelor de
inmatriculare a animalelor de productie;
b) organizarea depozitelor de reproducatori.
Art. 36
Biotehnologia transferului de embrioni si manipularile genetice efectuate
cu caracter experimental sunt de competenta institutelor de cercetari
stiintifice si de invatamant superior de profil, iar aplicarea in practica se
efectueaza sub controlul Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor.
CAP. 6
Protectia animalelor
Art. 37
(1) Crescatorilor de animale le este interzis sa produca animalelor durere,
suferinta, neliniste sau invaliditate, cu buna stiinta.
(2) Durerea evitabila este cauzata animalelor prin lovire sau accidente traumatice.
(3) Suferinta, alta decat cea provocata de durere, este cauzata animalelor
de infometare, sete sau oboseala excesiva.
(4) Starea de neliniste este cauzata de privarea animalelor de libertate
prin legarea defectuoasa sau incarcerarea severa, singuratate, de introducere
in spatiul lor de viata a unor animale din alte specii sau din aceeasi specie
fara o acomodare prealabila, de senzatia de pierdere a echilibrului, de zgomote
puternice, de socuri luminoase sau electrice.
(5) Invaliditatea voita este cauzata animalelor prin lucrari experimentale.
(6) In termen de 6 luni de la publicarea prezentei legi in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si
Padurilor, cu consultarea organizatiilor neguvernamentale interesate, va
elabora reguli de protectie a animalelor domestice, care vor fi aprobate prin
ordin al ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor.
Art. 38
Animalele vor fi cazate, hranite si adapate in functie de specie, gradul de
dezvoltare si adaptare.
Art. 39
Detinatorii de animale vor respecta conditiile optime de crestere si
exploatare, conform tehnologiei.
CAP. 7
Raspunderi si sanctiuni
Art. 40
Incalcarea dispozitiilor prezentei legi atrage raspunderea administrativa,
contraventionala, civila sau penala, dupa caz.
Art. 41
(1) Constituie infractiuni urmatoarele fapte:
a) falsificarea inscrisurilor in certificatele de origine si valoare de
ameliorare sau in alte evidente oficiale;
b) inscrierea in etichetele de prezentare a nutreturilor combinate a unor
date care nu corespund cu compozitia chimica a acestora;
c) folosirea de pesticide sau de alte substante toxice fara avertizarea
detinatorilor de animale din zona;
d) producerea si vanzarea neautorizata de nutreturi combinate sau de
aditivi furajeri;
e) schimbarea destinatiei suprafetelor de pajisti in alte categorii de
folosinta, fara aprobare legala;
f) distrugerea unor loturi semincere prin pasunat, cosit sau pe alta cale;
g) utilizarea in alte scopuri a fondurilor ce se constituie, conform legii,
pentru lucrari privind intretinerea si imbunatatirea pajistilor;
h) executarea de lucrari de manipulare genetica la animale, fara aprobarea
forului de specialitate imediat superior.
(2) Infractiunile prevazute la alin. (1) lit. c), e) si f) se pedepsesc cu
inchisoare de la 2 luni la 2 ani.
(3) Infractiunile prevazute la alin. (1) lit. a), b), d), g) si h) se
pedepsesc cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani.
Art. 42
(1) Constituie contraventii la prezenta lege, daca nu sunt savarsite in
astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiuni,
savarsirea de catre persoanele fizice sau juridice a urmatoarelor fapte:
a) producerea de embrioni, material seminal congelat, icre embrionate,
larve si puiet de peste, oua de incubatie pentru hibrizi comerciali si oua de
viermi de matase, in afara unitatilor specializate, autorizate in acest scop,
sau de la reproducatori, pentru folosirea carora nu s-au emis autorizatii,
precum si introducerea si utilizarea celor provenite din import, fara a dispune
de autorizatia necesara;
b) executarea neautorizata a transferului de embrioni sau a insamantarilor
artificiale pentru alte animale decat cele in proprietate;
c) nerespectarea normelor si instructiunilor tehnice privind efectuarea
montei si asigurarea numarului de reproducatori masculi folositi in statiuni
comunale si puncte de monta naturala sau prin contracte civile;
d) monta clandestina, constand in folosirea reproducatorilor masculi
neautorizati la monta femelelor;
e) neprezentarea si nedeclararea animalelor recenzorilor care efectueaza
recensamintele agricole;
f) mentinerea de reproducatori masculi necastrati cu intentia de a fi
folositi la monta clandestina;
g) folosirea unor componente neadecvate sau necertificate calitativ pentru
fabricarea de nutreturi combinate sau de premixturi furajere;
h) pasunatul neautorizat sau introducerea animalelor pe pajisti in afara
perioadei stabilite pentru pasunat;
i) refuzul de catre titularii de pajisti de a participa la intocmirea
planurilor de exploatare a pajistilor, impiedicarea sau interzicerea punerii in
aplicare a lucrarilor prevazute in acestea;
j) neindeplinirea de catre detinatorii sau utilizatorii de pajisti a
obligatiilor prevazute in contract;
k) circulatia pe pajisti cu orice mijloace de transport, inclusiv cu
atelajele, care cauzeaza deteriorarea acestora;
l) organizarea si punerea in functiune de noi exploatatii zootehnice fara
autorizatii emise de organele abilitate in acest sens;
m) poluarea si/sau deteriorarea mediului ambiant;
n) nerespectarea protectiei animalelor;
o) omisiunea de a da ajutorul necesar ori de a instiinta stapanul,
detinatorul sau organul competent, in cazul gasirii unui animal ratacit,
parasit sau abandonat a carui viata, sanatate ori integritate corporala este in
primejdie;
p) darea in folosinta a pajistei, fie pentru pasunat, fie pentru obtinerea
de productii de culturi furajere, persoanelor care nu sunt indreptatite la
pajiste;
r) utilizarea amenajarilor piscicole in alte scopuri decat cresterea
pestilor.
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 2.500.000 lei la 5.000.000 lei, faptele prevazute la
lit. f), k), o) si p);
b) cu amenda de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei, faptele prevazute la
lit. e), i) si n);
c) cu amenda de la 5.000.000 lei la 15.000.000 lei, faptele prevazute la
lit. d), h), j) si r);
d) cu amenda de la 20.000.000 lei la 40.000.000 lei, faptele prevazute la
lit. c), g) si m);
e) cu amenda de la 30.000.000 lei la 50.000.000 lei, faptele prevazute la
lit. a), b) si l).
(3) La propunerea primarului din unitatea administrativ-teritoriala unde
s-a savarsit una dintre contraventiile prevazute la alin. (1), consiliul local
poate transforma cuantumul contraventiei constatate in zile-munca in folosul
comunitatii.
(4) Valoarea unei zile-munca se calculeaza luandu-se ca baza de referinta
salariul minim pe economie valabil la acea data.
(5) Amenzile se fac venit la bugetul de stat si la bugetul local, dupa caz.
(6) Cuantumul amenzilor contraventionale se indexeaza periodic prin
hotarare a Guvernului, in functie de rata inflatiei.
Art. 43
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
persoanele imputernicite de Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor,
de Ministerul Apelor si Protectiei Mediului, de prefecti si de personalul
abilitat al Ministerului de Interne.
Art. 44
Prevederile prezentei legi referitoare la contraventii se completeaza cu
cele ale Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor.
CAP. 8
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 45
In scopul perfectionarii procesului decizional, pe langa Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor functioneaza Consiliul zootehnic
consultativ, numit prin ordin al ministrului agriculturii, alimentatiei si
padurilor, in componenta caruia intra specialisti din cercetarea stiintifica,
invatamantul superior agricol, agenti economici cu capital de stat si privat
din agricultura, reprezentantii unor asociatii profesionale ale crescatorilor
de animale.
Art. 46
Definirea termenilor specifici zootehniei utilizati este inscrisa in anexa
care face parte integranta din prezenta lege.
Art. 47
(1) Normele metodologice pentru aplicarea prezentei legi vor fi elaborate
in termen de 30 de zile de la publicarea ei in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
(2) Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga: Legea nr.
8/1971 privind organizarea, administrarea si folosirea pajistilor, loturilor
zootehnice si semincere, precum si a statiunilor comunale de monta, publicata
in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 51 din 29 aprilie 1971; Legea nr. 40/1975
privind cresterea si ameliorarea animalelor, publicata in Buletinul Oficial,
Partea I, nr. 134 din 25 decembrie 1975; Legea nr. 2/1982 privind organizarea
producerii si folosirii rationale a resurselor de nutreturi, publicata in
Buletinul Oficial, Partea I, nr. 37 din 7 aprilie 1982; Decretul nr. 139/1977
privind unele masuri pentru imbunatatirea organizarii sericiculturii, publicat
in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 45 bis din 2 iunie 1977, si orice alte
dispozitii contrare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor si de Senat in sedinta
comuna din 12 decembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) si
ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU
ANEXA 1
DEFINIREA UNOR TERMENI SPECIFICI ZOOTEHNIEI
1. Ameliorarea animalelor - modificarea structurii genetice a populatiilor
de animale supuse selectiei in succesiunea generatiilor, in vederea obtinerii
unor productii animaliere mai mari.
2. Patrimoniu genetic - totalitatea efectivelor inregistrate numeric ale
populatiilor de animale, de pasari, din sericicultura, apicultura si
piscicultura, izolate reproductiv dupa rase sau grupate in linii pure de
hibrizi, recunoscute oficial ca surse genetice valoroase pentru ameliorarea
speciei din care fac parte.
3. Valoarea genetica - puterea de transmitere la urmasi a performantelor de
productie ale unui animal cuprins in lucrarile de selectie.
4. Lucrari de selectie - complex de actiuni si metode de identificare a
indivizilor dintr-o populatie de animale, recunoscuti ca tipuri dorite pentru
admiterea la reproducere in detrimentul altor tipuri nedorite, care sunt
eliminate.
5. Hibridare - incrucisarea animalelor din rase sau specii diferite, dar
apropiate genetic.
6. Animale de reproductie - populatii de animale apartinand unei rase,
linii pure sau metisi, care sunt:
- individualizate in sistem unitar de identificare sigura, simpla si
permanenta pe tot parcursul vietii;
- au fost, se afla sau pot fi luate in controlul performantelor zootehnice
- sunt inscrise in evidentele oficiale de selectie;
- au sau li se pot emite certificate de origine si valoare productiva.
7. Individualizarea - procedeu de stabilire a identitatii fiecarui animal
astfel incat sa poata fi recunoscut in orice imprejurare si in tot cursul
vietii sale, pana la iesirea din sfera exploatarii.
8. Controlul performantelor - procedeu folosit pentru masurarea si
stabilirea performantelor productive, inclusiv a calitatii produselor obtinute
de la animale, iar pentru a avea caracter oficial, efectuarea si inregistrarea
acestora trebuie sa fie realizate de o institutie de stat, neutra si
impartiala, sau de o organizatie abilitata in acest scop.
9. Certificat de origine si valoare productiva - document tipizat, intocmit
si eliberat de institutii abilitate in acest scop, in care sunt specificate
originea (ascendenta) si performantele de productie, ca rezultanta a
controlului oficial, pentru un animal de reproductie.
10. Carte de rasa (Registru genealogic) - inventarierea animalelor de-a
lungul generatiilor dintr-o rasa sau populatie izolata reproductiv, in care se
inscriu performantele productive si valorile de ameliorare ale acestora, fiind
principalul instrument tehnic de dirijare a procesului de selectie in directia
dorita.
11. Monta naturala - imperecherea masculului cu femelele in conditii
fiziologice naturale.
12. Insamantare artificiala - procedeu tehnic de depunere a materialului
seminal in portiunea aparatului genital femel care asigura garantia fecundarii.
13. Transfer de embrioni - biotehnologie pentru scurtarea intervalului
intre generatii si accelerarea difuzarii progresului genetic, prin utilizarea
unor metode de inalta tehnicitate la recoltarea si depunerea embrionilor de la
donatoare genetic valoroase la reproducere - gazda pana la fatare.
14. Embrion - stadiu de dezvoltare a unui organism viu, de la faza de ou
fecundat, parcurgand toate fazele fiziologice naturale pana la fat -
constituirea organelor vitale.
15. Material seminal - produsul glandelor sexuale al unui reproducator
autorizat, pentru a putea fi recoltat si preluat in vederea conservarii
capacitatii fecundate, pana la folosirea lui la insamantarea artificiala a
femelelor.
16. Unitate de insamantari artificiale - un complex de mijloace materiale,
cu organizare si amenajari specifice, in care reproducatorii masculi
selectionati si autorizati oficial sunt intretinuti si folositi in scopul
recoltarii si conservarii materialului seminal ce va fi distribuit pentru
insamantari artificiale.
17. Statiuni de monta - spatii special amenajate pentru intretinerea
reproducatorilor si pentru imperecherea naturala a masculului cu femela, sub
supraveghere tehnica.
18. Incubatia - procedeu tehnologic care realizeaza conditiile capabile sa
asigure dezvoltarea normala a embrionului din ou, in perioada caracteristica
speciei, in scopul obtinerii prin ecloziune a unui organism viu, normal
dezvoltat.
19. Ou (oua) de incubatie - ou (oua) fecundat/fecundate, normal constituit/constituite
morfologic, care provin de la indivizi sanatosi si cu potential genetic
autentic valoros.
20. Ferme (nuclee) de elita - exploatatii zootehnice cu conditii optime de
intretinere - furajare si cazare - a unui efectiv de rasa curata sau in
experiment genetic, supus lucrarilor de selectie, de la care se difuzeaza
descendenta de-a lungul generatiilor obtinute in progres genetic.
21. Depozite de reproducatori - unitati specializate in cresterea si
intretinerea reproducatorilor masculi, destinati cu prioritate montei naturale
dirijate si efectuate sezonier, in scopul reconditionarii si folosirii
economicoase pentru o perioada mai lunga.
22. Aditivi furajeri - ingrediente sau substante chimice care se adauga la
sortimentele furajere de baza sau la o parte din acestea, pe parcursul fluxului
de fabricatie a furajelor combinate, cu scopul de a satisface unele cerinte
specifice: profilaxia si combaterea unor boli, stimularea ritmului de crestere
si a productiei, corectarea gustului si a mirosului.
23. Premixtura furajera - amestec uniform al uneia sau mai multor
ingrediente impreuna cu un suport furajer.
24. Ratie amestecul de nutreturi in cantitati masurabile, ce urmeaza a fi
consumat de un animal in 24 de ore, respectand normele stabilite stiintific.
25. Norma continutul in substante nutritive corelate proportional, care
sa asigure necesarul unui animal timp de 24 de ore, atat pentru intretinerea
functiilor vitale, cat si pentru elaborarea productiei.