LEGE
Nr. 8 din 29 aprilie 1971
pentru organizarea, administrarea si folosirea pajistilor, loturilor zootehnice
si semincere, precum si a statiunilor comunale de monta
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 51 din 29 aprilie 1971
EXPUNERE DE MOTIVE
Realizarea sarcinilor prevazute in Programul national privind dezvoltarea
zootehniei si cresterea productiei animaliere pe perioada 1971 - 1975 si
ridicarea economicitatii intregului patrimoniu funciar national sint strins
legate de valorificarea rationala a celor 4,4 milioane hectare pajisti
naturale.
Pajistile constituie principala sursa de producere a furajelor de volum -
masa verde, fin si siloz - cu valoare nutritiva ridicata si la un pret de cost
scazut.
Valorificarea superioara a potentialului de productie a pajistilor naturale
necesita un cadru legislativ adecvat ale carui prevederi sa permita adoptarea
de masuri menite sa contribuie la imbunatatirea si exploatarea rationala a
pasunilor si finetelor naturale.
Prevederile Decretului nr. 303 din 8 iulie 1955 privind organizarea,
administrarea si folosirea pasunilor, loturilor zootehnice si statiunilor de
monta comunale nu corespund situatiei nou create, ca forma de organizare,
conceptie in aplicarea tehnologiilor moderne de imbunatatire a pajistilor si ca
surse de obtinere a fondurilor care sa asigure realizarea lucrarilor propuse.
Pentru o mai buna reglementare a acestor probleme, s-a adoptat alaturata
lege, cu un continut mai larg in ce priveste organizarea, administrarea si
folosirea pajistilor, loturilor zootehnice si semincere, precum si a
statiunilor comunale de monta.
Ca o reglementare noua, in lege sint prevazute masuri pentru valorificarea
tuturor pajistilor, indiferent cui apartin, nu numai a pasunilor comunale, cum
stabileste Decretul nr. 303/1955.
Aplicarea tehnologiilor moderne de imbunatatire, pe mari masive de pajisti,
se asigura de comitetele executive ale consiliilor populare comunale, de
unitatile agricole de stat, de cooperativele agricole de productie si de
ceilalti detinatori, din fondurile proprii. De asemenea, pentru lucrarile in
complex, comitetele executive ale consiliilor populare comunale, orasenesti si
municipale pot beneficia de ajutorul statului in credite bugetare si fonduri de
investitii centralizate, in seminte si asistenta tehnica la intocmirea
proiectelor si executia lucrarilor, pe care le vor efectua organele agricole
judetene specializate.
De asemenea, legea statorniceste dreptul crescatorilor de animale de a se
constitui in asociatii de pasunat, carora le revine sarcina de a se ocupa de
imbunatatirea, intretinerea si exploatarea rationala a pajistilor naturale.
Se inlocuieste sistemul de stabilire a taxelor de pasunat de catre
ministere si comitetele executive ale consiliilor populare judetene, sistem
lipsit de elasticitate si care nu cointereseaza comitetele executive ale
consiliilor populare comunale si pe crescatori, in gospodarirea rationala a
pajistilor. Astfel, prin legea alaturata, se dispune ca taxele de pasunat sa
fie stabilite, pe specii si categorii de animale, de catre comitetele executive
ale consiliilor populare comunale, cu consultarea deputatilor si a
crescatorilor de animale fruntasi, in limitele stabilite prin prezenta lege
diferentiat dupa calitatea si productia pajistilor naturale.
Sumele incasate din taxele de pasunat urmeaza sa fie facute venit la
bugetele comunale si cheltuite exclusiv pentru intretinerea si imbunatatirea
suprafetelor de pasune comunala, in conformitate cu programul tehnic si in
scopul sporirii productiei. Crescatorii de animale au obligatia de a presta un
anumit numar de zile la lucrarile de imbunatatire a pajistilor, diferentiat
dupa numarul animalelor pe care le detin.
Se prevede, de asemenea, ca statul sa sprijine in continuare aceasta
actiune importanta cu ingrasaminte, masini, utilaje si materiale, in limita
sumelor prevazute anual in bugetele locale si din fondurile de investitii centralizate,
inscrise in planul Ministerului Agriculturii, Industriei Alimentare,
Silviculturii si Apelor.
Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste Romania adopta prezenta
lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Sint considerate pajisti, in sensul legii de fata, terenurile agricole
acoperite cu vegetatie ierboasa naturala ori semanata, avind destinatia de
pasuni si finete.
Art. 2
Sint supuse regimului de organizare, administrare si folosire, stabilit
prin prezenta lege, urmatoarele bunuri:
a) pasunile (izlazurile) comunale, proprietate de stat, aflate in
administrarea directa a comunelor, oraselor si municipiilor sau in folosinta
cooperativelor agricole de productie;
b) pasunile rezerva de stat din zona montana ce se repartizeaza pentru
administrare comitetelor executive ale consiliilor populare comunale,
orasenesti sau municipale;
c) pajistile proprietate de stat aflate in administrarea directa a
intreprinderilor agricole de stat sau a altor organizatii economice de stat;
d) pajistile proprietatea cooperativelor agricole de productie, precum si
cele proprietatea altor organizatii obstesti;
e) pajistile proprietatea persoanelor fizice;
f) loturile semincere pentru producerea semintelor necesare imbunatatirii
pajistilor si loturilor zootehnice comunale, destinate producerii de nutreturi
necesare intretinerii reproducatorilor din statiunile de monta naturala.
CAP. 2
Administrarea pajistilor, a loturilor zootehnice si semincere
Art. 3
Pajistile se folosesc exclusiv pentru pasunat, pentru fineata sau pentru
cultivarea plantelor de nutret, cu respectarea stricta a prevederilor din
planul de organizare si imbunatatire care se elaboreaza pentru o perioada de
cel putin 3 - 5 ani, precum si a celor din planurile anuale de exploatare a
pasunii.
Art. 4
Pasunile comunale, pasunile rezerva de stat atribuite comunelor si
loturilor zootehnice se administreaza de catre comitetele executive ale
consiliilor populare comunale, orasenesti si municipale. Gospodarirea lor se
face cu consultarea crescatorilor de animale.
Art. 5
Crescatorii de animale, individuali si membri cooperatori, dintr-o comuna
sau din comune invecinate pot sa se constituie in asociatii de pasunat care au
ca obiectiv intretinerea, imbunatatirea si exploatarea pasunilor, precum si
aplicarea pasunatului rational pe pasunile comunale repartizate asociatiei.
Comitetele executive ale consiliilor populare impreuna cu asociatiile de
pasunat raspund de incasarea taxelor de pasunat si de executarea lucrarilor de
imbunatatire si exploatare rationala a pasunilor, prin folosirea veniturilor
realizate din taxele de pasunat si alte surse, precum si prin contributia in
munca a crescatorilor de animale.
Crescatorii de animale, cu sprijinul cooperatiei de consum sau al
cooperativelor agricole de productie, pot organiza stine cooperatiste, carora
li se vor repartiza suprafetele de pasuni de care au nevoie, creindu-se astfel
conditii pentru pasunatul rational si valorificarea superioara a produselor
animaliere obtinute.
Art. 6
Pajistile proprietatea cooperativelor agricole de productie si cele
proprietate de stat date in folosinta acestora fara termen se administreaza de
consiliile de conducere ale cooperativelor respective, care raspund de
executarea tuturor lucrarilor de intretinere, imbunatatire si folosire
rationala, cu mijloace proprii.
Comitetele executive ale consiliilor populare vor controla modul in care
cooperativele agricole de productie folosesc pajistile naturale si aplica
masurile stabilite in planurile de organizare, imbunatatire si exploatare a
acestora.
Art. 7
Pajistile aflate in administrarea directa a intreprinderilor agricole de
stat si a altor unitati de stat se gospodaresc de catre consiliile de administratie
ale acestora.
Comitetele executive ale consiliilor populare vor controla modul in care
intreprinderile agricole de stat si celelalte organizatii economice de stat
folosesc pajistile aflate in administrarea lor si aplica masurile de imbunatatire
a acestora.
CAP. 3
Folosirea, ingrijirea si imbunatatirea pasunilor, a loturilor zootehnice si
semincere
Art. 8
Pe pasunile comunale si pe cele rezerva de stat administrate de comitetele
executive ale consiliilor populare comunale, orasenesti si municipale sint
indreptatite a aduce animale la pasunat: cooperativele agricole de productie,
membrii cooperatori, stinele cooperatiste si locuitorii din comuna, care nu-si
pot asigura pasunatul animalelor pe pasuni proprii.
Art. 9
Pe pasunile cooperativelor agricole de productie pasuneaza animalele
proprietate obsteasca si cele ale membrilor cooperatori, precum si animalele
celorlalte categorii de gospodarii ale populatiei din comuna cu acordul
consiliului de conducere al cooperativelor agricole de productie.
Art. 10
Excedentul de pasuni aflate in administrarea comunelor, oraselor si
municipiilor se repartizeaza pentru pasunat, de catre comitetele executive ale
consiliilor populare judetene, unitatilor agricole detinatoare de efective
importante de animale si crescatorilor din alte comune, care au suprafete
insuficiente de pasuni.
Excedentul de pasuni de la cooperativele agricole de productie stabilit de
consiliul de conducere al cooperativei se comunica consiliului intercooperatist
pentru a fi folosit de alte cooperative agricole de productie deficitare in
pasuni din cadrul aceleiasi organizatii intercooperatiste.
Excedentul de pasuni la nivelul consiliilor intercooperatiste se
repartizeaza de comitetele executive ale consiliilor populare judetene.
Art. 11
Comitetele executive ale consiliilor populare judetene din zonele de ses si
deal vor asigura conditii de transhumanta pentru turmele de ovine provenite din
zonele de munte cu efective mari, potrivit programului anual stabilit de
Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii si Apelor,
impreuna cu comitetele executive ale consiliilor populare ale judetelor
respective.
Art. 12
Repartizarea pasunilor pe beneficiari se face pe un numar mai mare de ani.
Pasunile din zona alpina vor fi repartizate unitatilor agricole de stat,
tinind seama de efectivele de animale cu care acestea vor pasuna in zonele
respective si de incarcatura normala la pasunat in fiecare an, cooperativelor
agricole de productie si celorlalti crescatori de animale.
Comitetele executive ale consiliilor populare impreuna cu asociatiile
pentru pasunat si unitatile socialiste carora li s-au repartizat pasuni vor lua
masuri de imbunatatire a pajistilor din zona alpina si de organizare a
pasunatului rational, spre a satisface nevoile de masa verde ale animalelor
detinute de toti crescatorii.
Art. 13
Pasunile destelenite se vor cultiva in primii ani numai cu plante anuale de
nutret, dupa care se vor reinsaminta cu ierburi perene, inscriindu-se ca
pajisti semanate in toate lucrarile de evidenta funciara.
Art. 14
Sint obligatorii pentru toti posesorii de pajisti urmatoarele masuri
tehnice:
- curatirea si nivelarea terenului;
- defrisarea maracinilor si lastarisurilor daunatoare;
- fertilizarea cu ingrasaminte chimice si naturale;
- executarea de lucrari antierozionale, de desecare si de irigare;
- aplicarea pasunatului rational pe grupe de animale si tarlale si
introducerea animalelor la pasunat numai la datele si in conditiile stabilite
de organele de specialitate;
- amenajarea si intretinerea adapatorilor, adaposturilor de pe pasuni, a
gardurilor de tarlalizare si a drumurilor de acces.
Art. 15
Planurile anuale de intretinere, imbunatatire si folosire rationala a
pasunilor comunale si proiectele pentru executarea lucrarilor
agro-fito-ameliorative pe pajisti se intocmesc de catre organele agricole de
specialitate si se adopta de consiliile populare comunale, orasenesti si
municipale; pentru pajistile cooperativelor agricole de productie, planurile
anuale de intretinere, imbunatatire si folosire se intocmesc cu sprijinul
organelor de specialitate si se aproba de consiliile de conducere ale
cooperativelor agricole de productie.
Toti detinatorii de pajisti sint obligati sa execute intocmai lucrarile
prevazute in aceste planuri.
CAP. 4
Venituri si cheltuieli
Art. 16
Veniturile pentru pasunile administrate de comitetele executive ale
consiliilor populare se realizeaza din:
- taxele de pasunat care se suporta de toti beneficiarii, in conditiile
prevazute de lege;
- taxele din valorificarea productiei de pe suprafetele de pajisti semanate
si a celor cultivate cu plante de nutret;
- sumele provenite din valorificarea materialului lemnos rezultat din
exploatarea sau curatirea arboretelor de pe pajisti;
- alte surse de venituri intimplatoare.
Cheltuielile pentru pasunile administrate de consiliile populare se vor
putea face la nivelul veniturilor incasate. In mod exceptional, de la caz la
caz, la comunele care detin suprafete mari de pasuni de fertilitate redusa si
pe care se executa lucrari ameliorative in complex, cheltuielile vor putea fi
mai mari decit volumul incasarilor din taxe, valorificarea materialului lemnos
si alte venituri de pe pasuni, acoperindu-se de la buget, in limita
prevederilor ce se vor stabili anual prin bugetul de stat.
Pentru efectuarea unui volum cit mai mare de lucrari pentru imbunatatirea
si intretinerea pajistilor, fiecare crescator de animale este obligat sa
execute contributia in munca in numarul de zile stabilit de comitetele
executive ale consiliilor populare, orasenesti si municipale, in raport cu
numarul animalelor invoite la pasunat.
Crescatorii de animale care din motive justificate nu pot executa volumul
de lucrari ce li s-a stabilit pot plati contravaloarea acestora in bani,
potrivit tarifelor stabilite de comitetele executive ale consiliilor populare
comunale, orasenesti si ale municipiilor.
Art. 17
Taxele de pasunat pentru pasunile comunale vor fi stabilite de comitetele
executive ale consiliilor populare comunale, orasenesti si municipale care
administreaza pajistile naturale sau cultivate, cu consultarea deputatilor, a
asociatiilor de pasunat si a crescatorilor de animale, diferentiat in functie
de calitatea si fertilitatea pasunii, intre urmatoarele limite valabile pentru
intregul sezon de pasunat:
- lei pe cap de animal -
minim maxim
- bovine si cabaline adulte 40 60
- tineret bovin si cabalin 1 - 2 ani 20 30
- tineret bovin si cabalin sub 1 an 10 20
- ovine si caprine peste 1 an 10 20
- porcine peste 6 luni 20 25
- tineret ovin si caprin sub 1 an 5 7
- tineret porcin sub 6 luni 5 7
Crescatorii de animale sint scutiti de taxele de pasunat pentru tineretul
taurin si ovin, contractat si livrat pentru export.
Pe pajistile semanate (artificiale) taxele de pasunat vor fi majorate cu 25
- 35 la suta fata de taxele stabilite de comitetele executive ale consiliilor
populare pentru pajistile naturale.
Art. 18
Terenurile din fondul forestier, pe care, potrivit dispozitiilor legale in
vigoare, este permis pasunatul, se stabilesc de inspectoratele silvice si se
repartizeaza pentru pasunat de catre comitetele executive ale consiliilor
populare judetene.
Pentru pasunatul in paduri, crescatorii de animale vor plati urmatoarele
taxe de pasunat, pe intreaga perioada prevazuta pentru pasunatul in paduri:
- lei pe cap de animal -
- bovine adulte peste 2 ani 20
- tineret bovin sub 2 ani 10
- ovine 5
Art. 19
Crescatorii de animale care recolteaza pentru nevoile gospodariilor lor
plantele de nutret de pe finetele naturale, de pe pasuni si de pe suprafetele
arabile destelenite din pasuni, aflate in administrarea comitetelor executive
ale consiliilor populare, vor plati urmatoarele taxe:
- lei pe hectar -
- finete naturale 300 - 600
- pasuni naturale 100 - 300
- lucerna si trifoi in primul an de productie
- cu plante protectoare 375
- fara plante protectoare 150
- lucerna si trifoi vechi
- coasa I 450
- coasa a II-a si a III-a 375
- culturi anuale 525
Pentru terenurile arabile destelenite din pasuni date crescatorilor de
animale pentru a fi cultivate de catre acestia cu plante furajere - masa verde
si fin - se stabileste o taxa de folosinta anuala de 300 lei pe hectar.
Art. 20
Fondurile necesare imbunatatirii, intretinerii si folosirii rationale a
pajistilor cooperativelor agricole de productie si intreprinderilor agricole de
stat se asigura astfel:
a) la cooperativele agricole de productie, din fondurile de productie si
investitii, din taxele de pasunat incasate de la membri si alti crescatori
pentru animalele invoite la pasunat, din alte venituri ce se realizeaza de pe
pasuni (valorificari de material lemnos, seminte furajere etc.) si din credite
pe termen lung acordate de stat;
b) la unitatile agricole de stat, din fondurile de productie si de
investitii ale unitatilor.
Sumele alocate de unitatile agricole de stat si cooperativele agricole de
productie pentru imbunatatirea, intretinerea si exploatarea pajistilor vor fi
cel putin la nivelul taxelor de pasunat cuvenite pentru animalele ce folosesc
pasunile respective.
Art. 21
Fondurile de productie si de investitii, inclusiv cele imprumutate,
destinate pentru finantarea actiunilor de imbunatatire si exploatare a
pajistilor, vor fi evidentiate si gestionate separat de catre unitatile care au
in administrare directa pajisti, precum si de unitatile bancare.
Art. 22
Statul sprijina actiunea de imbunatatire a pasunilor, prin repartizarea de
ingrasaminte chimice, de seminte pentru insamintarea si suprainsamintarea
pasunilor, de material saditor pentru infiintarea zonelor de protectie si prin
asigurarea asistentei tehnice de calitate.
Pentru asigurarea semintelor, comitetele executive ale consiliilor
populare, prin unitatile lor de specialitate, vor organiza loturi semincere
precum si pasuni model pe care se vor aplica toate masurile necesare obtinerii
unor productii mari.
Art. 23
Lucrarile de interes general de combatere a eroziunii solului, desecarile
si amenajarile pentru irigatii de pe pajisti inclusiv lucrarile
agro-ameliorative executate in complex pe pajistile din administrarea
unitatilor de stat se executa din fondurile de investitii centralizate aprobate
Ministerului Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii si Apelor.
De asemenea, se finanteaza din fondurile de investitii centralizate
aprobate Ministerului Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii si
Apelor procurarea statiilor de deshidratare si granulare a furajelor verzi, a
masinilor si utilajelor, constructiile pastorale si alte lucrari de
imbunatatirea pajistilor de natura investitiilor centralizate, ce se efectueaza
pe pajistile administrate de consiliile populare.
CAP. 5
Dispozitii speciale
Art. 24
Crescatorii de animale vor putea folosi pasunile numai pe baza incheierii
de contract si dupa plata taxei de pasunat prevazuta in acesta.
Crescatorii de animale care nu si-au respectat in anii precedenti
obligatiile decurgind din invoirea animalelor la pasunat vor fi exclusi de la
folosinta pasunilor pina la indeplinirea obligatiilor respective.
Art. 25
Paza pajistilor si a bunurilor de pe ele se asigura de organizatiile care
le au in administrare directa, in folosinta sau in proprietate.
Proprietarii animalelor gasite pe pasuni si finete, pe loturile semincere
sau pe pajistile cultivate, in cazul in care nu s-au incheiat contracte de
pasunat, vor fi obligati sa plateasca daunele provocate si taxele de gloaba ce
se stabilesc de catre comitetele executive ale consiliilor populare comunale,
orasenesti si municipale.
Art. 26
Suprafetele de teren cu vegetatie forestiera, dar care, potrivit legii, au
destinatie de pasuni si finete naturale, vor fi transformate in pajisti, in
baza unui studiu de transformare intocmit de organele silvice si a planului de
imbunatatire si exploatare a pajistei, intocmit de organele agricole.
Materialul lemnos provenit de pe aceste terenuri este supus regimului
silvic de exploatare, iar veniturile realizate se folosesc pentru lucrari de
imbunatatire a pasunilor si finetelor naturale.
Art. 27
Trupurile de pasuni acoperite cu vegetatie forestiera de productivitate
ridicata, neajunsa la virsta normala de taiere, sau acelea care nu pot fi
utilizate pentru pasunat din cauza conditiilor de sol si panta, pot face
obiectul schimbului, in conditiile prevazute de lege, cu suprafete echivalente
de terenuri pasunabile din fondul forestier.
Suprafetele de pajisti incluse in mod nejustificat in amenajamente silvice
dar care, pe baza de acte ori de folosinta, se dovedesc ca au apartinut
unitatilor agricole de stat, cooperativelor agricole de productie sau
comunelor, oraselor sau municipiilor, se pot scoate din amenajamentele silvice
prin ordinul ministrului agriculturii, industriei alimentare, silviculturii si
apelor, la propunerea comitetelor executive ale consiliilor populare judetene,
predindu-se celor carora le-au apartinut, spre a fi imbunatatite si exploatate
ca pajisti.
Scoaterea din fondul forestier a terenurilor prevazute la alineatul
precedent se face pe baza de documentatii intocmite de comisii alcatuite din
reprezentanti ai comitetelor executive ale consiliilor populare judetene si ai
Ministerului Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii si Apelor.
Scoaterea din fondul forestier a terenurilor ocupate cu vegetatie
forestiera de mare valoare economica este interzisa.
Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii si Apelor
impreuna cu comitetele executive ale consiliilor populare judetene vor incheia
lucrarile de inventariere a pajistilor naturale si delimitarea acestora de
fondul forestier, in termen de cel mult 2 ani de la data prezentei legi.
Art. 28
Schimbarea destinatiei pajistilor in alta categorie de folosinta se poate
face, numai in cazuri bine justificate, cu aprobarea Ministerului Agriculturii,
Industriei Alimentare, Silviculturii si Apelor, la propunerea comitetelor
executive ale consiliilor populare judetene si numai prin compensare cu
terenuri din alte categorii de folosinta, in asa fel ca suprafata totala a
pajistilor naturale sa nu se micsoreze.
Art. 29
Detinatorii de pajisti care nu executa lucrarile prevazute la art. 14 vor
fi sanctionati potrivit art. 25 din Legea nr. 4/1970 cu privire la organizarea
productiei si a muncii in agricultura, publicata in Buletinul Oficial, Partea
I, nr. 79 din 10 iulie 1970.
Art. 30
In cazul neaplicarii masurilor de imbunatatire si exploatare a pasunilor
sau la cererea adunarilor generale ale cooperativelor agricole de productie,
pasunile date in folosinta acestora pot fi reluate in administrarea comitetelor
executive ale consiliilor populare.
Art. 31
In zonele necuprinse in actiunea de insamintari artificiale, comitetele
executive ale consiliilor populare comunale, orasenesti si municipale organizeaza
statiuni de monta naturala, in scopul asigurarii cu reproducatori de rasa
necesari pentru toate speciile de animale, detinute de gospodariile individuale
si ceilalti crescatori de animale.
Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii si Apelor va
sprijini comitetele executive ale consiliilor populare in asigurarea
statiunilor de monta cu reproducatori de rasa si, prin organele sale de
specialitate, va acorda asistenta tehnica la intretinerea si exploatarea lor.
Taxele de monta se stabilesc de comitetele executive ale consiliilor
populare comunale, orasenesti si municipale.
Art. 32
Bugetele consiliilor populare comunale, orasenesti si municipale pe anul
1971 se modifica in mod corespunzator cu influentele ce decurg din aplicarea
prezentei legi, in cadrul prevederilor bugetare stabilite pentru acest an.
Art. 33
Pe data publicarii prezentei legi se abroga Decretul nr. 303/1955 privitor
la organizarea, administrarea si folosirea pasunilor, loturilor zootehnice si
statiunilor comunale de monta, prevederea referitoare la scutirea de taxe de
pasunat cuprinsa in art. 7 alineatul 3 din Hotarirea Consiliului de Ministri
nr. 922/1963, precum si orice alte dispozitii contrare.
Aceasta lege a fost votata de Marea Adunare Nationala in sedinta din 29
aprilie 1971, cu unanimitatea voturilor celor 408 deputati prezenti la sedinta.
Presedintele
Marii Adunari Nationale,
STEFAN VOITEC
In conformitate cu articolul 57 din Constitutia Republicii Socialiste
Romania, semnam aceasta lege.
Presedintele
Consiliului de Stat,
NICOLAE CEAUSESCU