LEGE Nr.
407 din 29 decembrie 2005
privind unele masuri prealabile lucrarilor de reabilitare si extindere a
infrastructurii feroviare publice
ACT EMIS DE: PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 8 din 5 ianuarie 2006
Art. 1. - Prezenta lege stabileste cadrul juridic pentru luarea unor masuri
de pregatire prealabila a executarii lucrarilor de reabilitare si extindere a
infrastructurii feroviare publice.
Art. 2. - (1) Prin prezenta lege se declara de utilitate publica toate
lucrarile de reabilitare si extindere a infrastructurii feroviare publice,
expropriator fiind statul român prin Compania Nationala de Cai Ferate
"C.F.R." S.A., denumita în continuare C.F.R., aflata sub autoritatea
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
(2) În sensul prezentei legi, prin lucrari de reabilitare si extindere a
infrastructurii feroviare publice se întelege: lucrari de construire,
dezvoltare, modernizare, reparare ori, dupa caz, extindere a elementelor
infrastructurii feroviare publice.
(3) Elementele care compun infrastructura feroviara publica sunt prevazute
la art. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.12/1998 privind transportul
pe caile ferate române si reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate
Române, republicata, aprobata si modificata prin Legea nr. 89/1999.
Art. 3. - Expropriatorul întocmeste o documentatie tehnico-economica în
conformitate cu prevederile Legii cadastrului si a publicitatii imobiliare nr.
7/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru fiecare lucrare.
Documentatia tehnico-economica va cuprinde si date privind încadrarea lucrarii
în planurile de urbanism si amenajare a teritoriului, documentatii cadastrale
care contin amplasamentul lucrarii, delimitarea suprafetelor si a
constructiilor propuse spre expropriere, cu evidentierea suprafetelor si a
constructiilor rezultate în urma exproprierii si cu indicarea numelor
proprietarilor, stabilite de persoane autorizate în întocmirea documentatiilor
cadastrale, precum si a ofertelor de despagubire pe categorii de imobile,
stabilite de persoane autorizate în evaluare. Documentatiile cadastrale ale
lucrarii se vizeaza de oficiul de cadastru si publicitate imobiliara sau de Agentia
Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara, dupa caz.
Art. 4. - (1) Pe baza documentatiei tehnico-economice prevazute la art. 3
Guvernul aproba prin hotarâre amplasamentul lucrarii, declansarea procedurii de
expropriere a imobilelor cuprinse în amplasament, suma globala estimata a
despagubirilor, termenul în care aceasta se vireaza într-un cont bancar deschis
pe numele expropriatorului si sursa de finantare.
(2) Suma globala a despagubirilor nu poate fi mai mica decât cuantumul
total al ofertelor de despagubire, determinat de o persoana autorizata în
evaluare, si se vireaza la dispozitia expropriatorului în cel mult 30 de zile
de la data intrarii în vigoare a hotarârii Guvernului prevazute la alin. (1).
(3) În situatia în care, ca urmare a definitivarii proiectului tehnic sau a
detaliilor de executie, amplasamentul lucrarii se modifica, expropriatorul va
proceda la regularizarea datelor de identificare a imobilelor supuse
exproprierii, cu respectarea reglementarilor în vigoare.
(4) Suplimentarea sumei prevazute la alin. (2) se poate face prin hotarâre
a Guvernului, la cererea motivata a expropriatorului.
Art. 5. - În termen de 15 zile de la publicarea hotarârii Guvernului
prevazute la art. 4 alin. (1), expropriatorul va demara urmatoarele actiuni:
a) va depune la consiliul local al comunei, orasului sau municipiului pe al
carui teritoriu sunt situate imobilele ce urmeaza sa fie expropriate planurile
cuprinzând terenurile si constructiile propuse spre expropriere, cu indicarea
numelui proprietarilor, precum si a ofertelor de despagubire, în vederea
consultarii de catre cei interesati;
b) va notifica persoanelor fizice sau juridice titulare de drepturi reale
propunerile de expropriere, împreuna cu ofertele de despagubire, si va fixa
data negocierii în maximum 30 de zile de la data notificarii.
Art. 6. - (1) În termen de 5 zile de la data intrarii în vigoare a
hotarârii Guvernului prevazute la art. 4 alin. (1), se constituie o comisie de
constatare a dreptului de proprietate si a oricaror alte drepturi reale si de
negociere a cuantumului despagubirii, de comun acord cu proprietarul sau cu
titularii altor drepturi reale.
(2) Comisia de constatare a dreptului de proprietate si a oricaror alte
drepturi reale si de negociere a cuantumului despagubirii este compusa din 3
reprezentanti ai expropriatorului, la care se adauga, în fiecare comuna, oras
sau municipiu pe al carui teritoriu sunt situate imobilele ce urmeaza sa fie
expropriate, primarul localitatii si un proprietar de imobile din localitatea
respectiva, ales conform prevederilor art. 15 din Legea nr. 33/1994 privind
exproprierea pentru cauza de utilitate publica.
(3) Comisia de constatare a dreptului de proprietate si a oricaror alte
drepturi reale si de negociere a cuantumului despagubirii, constituita în
conditiile prezentei legi, se întruneste în termen de maximum 30 de zile de la
constituire si analizeaza documentele prezentate de persoanele fizice sau
juridice reprezentând proprietarii si titularii altor drepturi reale.
(4) Oferta expropriatorului, pretentiile proprietarilor si ale titularilor
altor drepturi reale, precum si sustinerile acestora se vor formula si se vor
depune în scris, consemnându-se într-un proces-verbal.
(5) Comisia de constatare a dreptului de proprietate si a oricaror alte
drepturi reale si de negociere a cuantumului despagubirii consemneaza în
procesul-verbal, daca este cazul, si învoiala dintre parti, sub semnatura
acestora. În procesul-verbal se vor consemna numele persoanelor fizice sau
juridice reprezentând proprietarii si titularii altor drepturi reale care nu
accepta oferta expropriatorului si al celor care nu s-au prezentat la comisia
de constatare a dreptului de proprietate si a oricaror alte drepturi reale si
de negociere a cuantumului despagubirii.
Art. 7. - În termen de 5 zile, dar nu mai târziu de 15 zile de la data
întrunirii comisiei de constatare a dreptului de proprietate si a oricaror alte
drepturi reale si de negociere a cuantumului despagubirii, pentru toate
cazurile în care s-a consemnat în procesul-verbal acordul partilor, acesta
fiind semnat de ambele parti, expropriatorul efectueaza plata despagubirilor
pentru imobilele expropriate, în orice mod convenit între parti.
Art. 8. - Pentru toate cazurile în care, în urma întrunirii comisiei de
constatare a dreptului de proprietate si a oricaror alte drepturi reale si de
negociere a cuantumului despagubirii, nu s-a ajuns la învoiala între parti
asupra cuantumului despagubirii si pentru cazurile în care persoanele
notificate nu s-au prezentat pentru negociere, expropriatorul se adreseaza
instantelor judecatoresti, conform prevederilor Legii nr. 33/1994. Judecarea
cauzelor ce au ca obiect exproprierile pornite în temeiul prezentei legi se
face cu precadere, iar termenele stabilite în cursul judecatii, de catre
instantele învestite, nu pot fi mai mari de 7 zile.
Art. 9. - (1) În cazul în care, în termen de 60 de zile de la notificare,
posesorii imobilelor ce urmeaza sa fie expropriate în conditiile prezentei legi
nu au obtinut înscrisurile care atesta dreptul de proprietate si celelalte
drepturi reale, prin derogare de la prevederile Legii nr. 7/1996 expropriatorul
va actiona pe seama si în numele posesorilor sau persoanelor îndreptatite, în
vederea obtinerii înscrisurilor care atesta dreptul de proprietate.
(2) Pentru situatiile prevazute la alin. (1), dupa obtinerea înscrisurilor
care atesta dreptul de proprietate asupra bunurilor imobile ce urmeaza sa fie
expropriate pentru cauza de utilitate publica, procedura de stabilire a
cuantumului despagubirii si de expropriere se desfasoara conform prevederilor
prezentei legi.
Art. 10. - (1) Dupa primirea notificarii si pâna la definitivarea
exproprierii, orice act de transmitere a drepturilor reale aferente imobilului
supus exproprierii catre alta persoana decât expropriatorul este lovit de
nulitate absoluta, indiferent de forma de proprietate, publica sau privata, a
vechiului proprietar.
(2) Dupa primirea notificarii de catre proprietarul ce urmeaza sa fie
expropriat, orice constructie aflata în curs de realizare pe terenul respectiv
trebuie sa înceteze, daca expropriatorul nu îsi da acordul la continuarea
constructiei explicit, în scris. În cazul în care constructia se realizeaza de
alta persoana decât proprietarul, acesta trebuie sa anunte expropriatorul cu
prilejul primirii notificarii, dar nu mai târziu de data stabilita pentru
negocierile referitoare la cuantumul despagubirilor si, pe cheltuiala
expropriatorului, sa notifice imediat constructorul. Constructorul, atunci când
nu este proprietarul imobilului supus exproprierii, are dreptul la dezdaunare
de catre expropriator pentru prejudiciul suferit, pe calea unei actiuni
disctincte si care nu afecteaza transferul proprietatii. Nerespectarea acestor
dispozitii îl decade pe cel culpabil din dreptul de a fi dezdaunat pentru
cheltuielile efectuate pentru continuarea constructiei, iar demolarea acelei
parti va fi facuta pe cheltuiala sa, raspunzând si pentru eventualele
prejudicii cauzate de întârzieri sau orice alte asemenea probleme aparute din
aceasta cauza.
Art. 11. - (1) Autorizatia de construire pentru lucrari, în toate cazurile,
se emite imediat, potrivit art. 7 alin. (16) din Legea nr. 50/1991 privind
autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile
ulterioare.
(2) Pe terenurile expropriate este interzisa începerea ori continuarea
constructiilor si a instalatiilor, cu sau fara autorizatie, de catre
expropriat.
Art. 12. - (1) Ocuparea definitiva sau temporara a terenurilor agricole ori
silvice, necesare pentru lucrari de reabilitare sau extindere a infrastructurii
feroviare publice, se excepteaza de la plata taxelor prevazute la art. 92 alin.
(4) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, respectiv a taxelor si a celorlalte sume datorate
potrivit art. 55, 56 si 58 din Legea nr. 26/1996 - Codul silvic, cu
modificarile si completarile ulterioare, si art. 24 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr.96/1998 privind reglementarea regimului silvic si administrarea
fondului forestier national, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(2) Sumele echivalente contravalorii pierderii de crestere a arboretului,
daca terenul este acoperit cu padure, cheltuielilor de instalare a vegetatiei
forestiere si de întretinere a acesteia pâna la realizarea starii de masiv, a
despagubirilor datorate pentru terenul scos definitiv din fondul forestier,
valorii obiectivelor dezafectate, precum si sumele echivalente garantiilor si
chiriilor datorate pentru scoaterea temporara din circuitul agricol sau silvic,
dupa caz, se asigura de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
(3) Defrisarea de vegetatie forestiera a terenurilor prevazute la alin. (1)
este permisa, prin derogare de la prevederile Legii nr. 570/2003 privind
interzicerea exploatarii de masa lemnoasa din fondul forestier national si din
afara acestuia, pentru o perioada de 3 ani, în judetele Braila, Calarasi,
Constanta, Dolj, Galati, Giurgiu, Ialomita, Olt, Tulcea si Teleorman, si în
cazul terenurilor forestiere din judetele care fac obiectul Legii nr. 570/2003.
Art. 13. - Transferul imobilelor din proprietatea privata în proprietatea
publica a statului si în administrarea expropriatorului opereaza de drept la
data platii despagubirilor pentru expropriere.
Art. 14. - Secretarii unitatilor administrativ-teritoriale în care sunt
situate imobilele ce urmeaza sa fie supuse exproprierii, precum si notarii
publici sunt obligati sa comunice, în termen de 5 zile de la cererea
expropriatorului, informatiile cu privire la deschiderea procedurilor
succesorale.
Art. 15. - (1) Serviciile privind avizarea si înregistrarea documentatiilor
cadastral-juridice sunt scutite de la plata taxelor, iar taxele aferente
procedurii de intabulare pentru terenurile necesare realizarii lucrarilor de
reabilitare si extindere a infrastructurii feroviare publice sunt scutite de la
plata.
(2) Nu sunt scutite de la plata taxele pentru activitatile notariale si
activitatile desfasurate de expropriator atunci când se subroga în drepturile
proprietarului. Aceste din urma sume vor fi deduse din despagubirile acordate,
fara a putea depasi cuantumul total al despagubirii.
Art. 16. - Dispozitiile prezentei legi se completeaza în mod corespunzator
cu prevederile Legii nr. 33/1994, precum si cu cele ale Codului civil si ale
Codului de procedura civila, în masura în care nu prevad altfel.
Art. 17. - În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei
legi, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va elabora si va
supune Guvernului spre aprobare normele metodologice de aplicare a prezentei
legi.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul României, în conditiile art. 77
alin. (2), cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din
Constitutia României, republicata.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
LUCIAN AUGUSTIN BOLCAS
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VACAROIU