LEGE
Nr. 440 din 18 iulie 2001
pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 23/2000 privind
infiintarea Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A. prin
reorganizarea Regiei Autonome a Imbunatatirilor Funciare
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 409 din 24 iulie 2001
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 23 din 27 martie 2000
privind infiintarea Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" -
S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome a Imbunatatirilor Funciare, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 136 din 30 martie 2000, cu
urmatoarele modificari si completari:
1. La articolul 2, alineatele (1) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
(1) Societatea Nationala <<Imbunatatiri Funciare>> - S.A. este
societate comerciala pe actiuni, cu capital de stat, de interes national, cu
sediul in municipiul Bucuresti, Sos. Oltenitei nr. 35 - 37, sectorul 4, si are
in structura sucursalele judetene fara personalitate juridica prevazute in
anexa nr. 2.
..........................................................................
(3) Societatea Nationala <<Imbunatatiri Funciare>> - S.A. va
functiona sub autoritatea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Padurilor."
2. La articolul 3, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
(1) Capitalul social initial al Societatii Nationale <<Imbunatatiri
Funciare>> - S.A. este de 129.657 milioane lei si se constituie prin
preluarea unei parti din activul patrimonial al Regiei Autonome a
Imbunatatirilor Funciare, in care nu este inclusa valoarea bunurilor din
domeniul public al statului, reevaluat potrivit legii si inregistrat in
evidenta contabila la data de 31 decembrie 2000."
3. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
(1) Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, in numele statului,
concesioneaza Societatii Nationale <<Imbunatatiri Funciare>> -
S.A., pe termen de 49 de ani, bunurile apartinand domeniului public al
statului, prevazute la pct. 1 din anexa nr. 3. Nivelul redeventei este de 0,05%
din valoarea bunurilor care fac obiectul contractului de concesiune si se
acopera din veniturile realizate din tarifele pentru irigatii.
(2) Lucrarile din amenajarile de irigatii si orezarii, prevazute la pct. 2
din anexa nr. 3, vor fi administrate de Societatea Nationala
<<Imbunatatiri Funciare>> - S.A. pana la transferul acestora, la
cerere, fara plata, catre asociatiile utilizatorilor de apa, conform legii, in
termen de pana la 5 ani, si pe masura infiintarii acestora.
(3) Cladirile de productie si administrative, cu terenurile aferente,
dotarile, utilajele si mijloacele de transport, necesare pentru desfasurarea
activitatii Societatii Nationale <<Imbunatatiri Funciare>> - S.A.,
din domeniul privat al statului, se preiau de la Regia Autonoma a
Imbunatatirilor Funciare prin protocol, iar valoarea acestora se inscrie in
capitalul social al societatii comerciale.
(4) Valorile bunurilor prevazute la pct. 1 si 2 din anexa nr. 3 se
stabilesc pe baza inventarierii fizice in termen de 30 de zile de la data
intrarii in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante de urgenta."
4. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
Societatea Nationala <<Imbunatatiri Funciare>> - S.A. isi
desfasoara activitatea in domeniul imbunatatirilor funciare, avand ca obiect
principal de activitate administrarea lucrarilor de imbunatatiri funciare de
interes national din patrimoniu, efectuarea de prestari de servicii, precum si
aplicarea strategiilor de dezvoltare, a politicilor in domeniul imbunatatirilor
funciare, de investitii si cercetare stiintifica de specialitate."
5. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta actiunile
Societatii Nationale <<Imbunatatiri Funciare>> - S.A. sunt detinute
in totalitate de catre stat, care isi exercita drepturile si obligatiile
decurgand din calitatea sa de actionar unic prin Ministerul Agriculturii,
Alimentatiei si Padurilor."
6. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
(1) Cheltuielile cu energia electrica necesara in vederea pomparii apei de
la sursa, priza, pana la hidrant, cheltuielile de exploatare pentru statiile de
pompare de baza si statiile de repompare si toate cheltuielile cu evacuarea
apei din reteaua de desecare, cheltuielile de intretinere si reparatii ale
lucrarilor de imbunatatiri funciare in care se cuprind, potrivit legii, si
digurile, barajele si constructiile anexe din patrimoniul Societatii Nationale
<<Imbunatatiri Funciare>> - S.A. se suporta de la bugetul de stat.
(2) Cheltuielile cu energia electrica necesara in vederea pomparii apei de
la statiile de pompare de punere sub presiune pana la hidrant sau vaneta din
orezarii si cheltuielile de intretinere si reparatii din amenajarile ce vor fi
preluate de asociatiile utilizatorilor de apa pentru irigatii nou-infiintate se
suporta de la bugetul de stat pe o perioada de 5 ani.
(3) Pentru agentii economici si institutiile publice care detin sisteme de
irigatii si sisteme de desecare in afara celor aflate in patrimoniul Societatii
Nationale <<Imbunatatiri Funciare>> - S.A. cheltuielile cu energia
electrica necesara in vederea pomparii apei de la priza pana la hidrant,
cheltuielile cu energia electrica necesara pentru evacuarea apei din sistemele
de desecare, precum si cheltuielile cu energia electrica necesara pentru
agentii economici care pompeaza apa pentru irigatii se suporta de la bugetul de
stat.
(4) Pentru cheltuielile de exploatare a sistemelor de irigatii din
patrimoniu Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. va
stabili tarife pentru livrarea apei catre beneficiarii prestarilor de servicii.
(5) Cheltuielile privind actiunile de aparare impotriva inundatiilor,
fenomenelor meteorologice periculoase si accidentelor la constructiile
hidrotehnice, precum si cele pentru constituirea stocului de materiale si
mijloace de aparare, cheltuielile pentru cercetare, studii si proiectare,
cheltuielile pentru investitiile in derulare si pentru cele noi, reabilitarea
amenajarilor de imbunatatiri funciare existente, conservarea obiectivelor de
investitii sistate, cheltuielile cu protectia mediului prin lucrari de
imbunatatiri funciare, monitorizarea efectelor amenajarilor de imbunatatiri
funciare, cadastrul lucrarilor de imbunatatiri funciare, cheltuielile pentru
dotari independente si alte cheltuieli asimilate investitiilor se suporta de la
bugetul de stat.
(6) Cheltuielile pentru indeplinirea obligatiilor legale in calitate de
titular al dreptului de administrare a bunurilor apartinand domeniului public
si privat al statului, constand in elaborarea documentatiilor tehnice necesare
in vederea obtinerii, reactualizarii sau modificarii autorizatiei de
gospodarire a apelor, a autorizatiei de mediu, a autorizatiei de functionare in
conditii de siguranta a barajelor si a altor constructii care se supun
urmaririi speciale in exploatare, cheltuielile pentru expertizarea acestora si
pentru consultanta de specialitate, alte taxe si tarife de autorizare prevazute
de lege, precum si cheltuielile pentru elaborarea documentatiilor tehnice
necesare in vederea obtinerii certificatului de atestare a dreptului de
proprietate asupra terenurilor se suporta de la bugetul de stat."
7. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
(1) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor, cu
avizul Ministerului Finantelor Publice, va aproba prin ordin normele
metodologice privind conditiile si modul de acordare si utilizare, precum si
controlul utilizarii sumelor alocate de la bugetul de stat pentru suportarea
unor categorii de cheltuieli in domeniul imbunatatirilor funciare.
(2) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a legii de
aprobare a prezentei ordonante de urgenta, prin ordin al ministrului
agriculturii, alimentatiei si padurilor se aproba normele metodologice pentru
implementarea modului de organizare a activitatii de imbunatatiri
funciare."
8. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a legii de aprobare
a prezentei ordonante de urgenta Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si
Padurilor va reorganiza prin divizare Societatea Nationala <<Imbunatatiri
Funciare>> - S.A., in vederea privatizarii unor activitati din domeniul
imbunatatirilor funciare, care intra in obiectul de activitate al
acesteia."
9. Anexele nr. 1, 2 si 3 vor avea urmatorul cuprins:
"ANEXA 1
STATUTUL
Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A.
CAP. 1
Denumirea, forma juridica, sediul, durata
Art. 1
Denumirea
(1) Denumirea societatii comerciale este Societatea Nationala
"Imbunatatiri Funciare" - S.A.
(2) In toate actele, facturile, anunturile, publicatiile si alte acte
emanand de la Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. se
mentioneaza denumirea acesteia, precedata sau urmata de cuvintele societate pe
actiuni sau de initialele S.A., de capitalul social, de numarul de
inmatriculare in registrul comertului, de sediu si de codul fiscal.
Art. 2
Forma juridica
Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. este
societate comerciala pe actiuni de interes national si functioneaza ca persoana
juridica romana cu capital de stat, pe baza de gestiune economica si autonomie
financiara, in conformitate cu legile romane si cu prezentul statut.
Art. 3
Sediul
(1) Sediul central al Societatii Nationale "Imbunatatiri
Funciare" - S.A. este in Romania, municipiul Bucuresti, Sos. Oltenitei nr.
35 - 37, sectorul 4.
(2) Sediul Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A.
poate fi schimbat in alta localitate din Romania, potrivit legii.
(3) La data infiintarii Societatea Nationala "Imbunatatiri
Funciare" - S.A. are in structura sa sucursale, unitati fara personalitate
juridica. Sucursalele pot avea in subordine sisteme zonale judetene, sisteme,
sectii, ateliere, cu gestiune economico-financiara, care intocmesc evidenta
contabila la nivel de balanta de verificare.
Art. 4
Durata
Durata Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A. este
nelimitata, cu incepere de la data inmatricularii ei in registrul comertului.
CAP. 2
Scopul, obiectul de activitate si atributiile
Art. 5
Scopul
Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. are ca scop
aplicarea strategiilor de dezvoltare si a politicilor nationale in domeniul
imbunatatirilor funciare, realizarea de investitii si cercetari stiintifice de
specialitate.
Art. 6
Obiectul de activitate si atributiile
(1) In calitate de concesionar al lucrarilor de imbunatatiri funciare din
domeniul public, Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A.,
prin sucursalele sale, are urmatorul obiect de activitate:
1. administrarea, intretinerea, repararea si exploatarea lucrarilor de
irigatii, desecari-drenaje, combaterea eroziunii solului, indiguiri, baraje si
altele asemenea, inclusiv apararea impotriva inundatiilor si gheturilor,
fenomenelor meteorologice periculoase si accidentelor la constructiile
hidrotehnice din amenajarile proprii;
2. realizarea programelor de investitii privind studiile, proiectarea si
executia lucrarilor de imbunatatiri funciare;
3. producerea de materiale, echipamente, confectii si reconditionari de
piese de schimb necesare in activitatea de imbunatatiri funciare, pentru necesitatile
proprii si pentru terti;
4. executarea de prestari de servicii pentru terte persoane juridice si
fizice;
5. asigurarea asistentei tehnice in intretinerea si exploatarea
amenajarilor de imbunatatiri funciare de catre persoane juridice si fizice,
precum si de asociatiile utilizatorilor de apa pentru irigatii;
6. desfasurarea de activitati de import-export, cooperare internationala in
domeniul imbunatatirilor funciare, comercializare de echipamente de irigatii,
echipamente si utilaje agricole, tehnologii si servicii pentru necesarul
propriu;
7. desfasurarea activitatilor de comercializare de substante chimice pentru
protectia culturilor agricole, depozitarea si conditionarea produselor
agricole, a materialului semincer, precum si de comercializare si export de
produse agricole pe perioada derularii Programului ROM-AG 98 si ca urmare a
productiilor rezultate din acest program;
8. executarea de alte prestari de servicii in domeniul transporturilor,
proiectarii si realizarii lucrarilor de constructii-montaj, reparatii prin
atelierele proprii, inchirieri de mijloace de transport si utilaje, precum si
spatii temporar disponibile, pentru persoane juridice si fizice, fara a afecta
activitatea de baza;
9. organizarea bazei materiale pentru realizarea programelor economice si
de cercetare stiintifica in colaborare cu unitati din domeniul proiectarii si
cercetarii;
10. realizarea si functionarea sistemului national de supraveghere,
evaluare, prognoza si avertizare privind efectele economice si ecologice ale
lucrarilor de imbunatatiri funciare, parte componenta a sistemului national de
monitorizare pentru protectia mediului;
11. realizarea sistemului propriu informatic, prestari de servicii
informatice, activitate de software, de baza si aplicativa pentru calculatoare
si retele de calculatoare;
12. furnizarea de agent termic prin microcentralele proprii catre persoane
juridice si fizice;
13. organizarea si participarea la manifestari tehnico-stiintifice si
expozitii in tara si in strainatate, servicii de reclama si publicitate;
14. organizarea altor activitati si servicii pentru valorificarea unor
oportunitati profitabile;
15. valorificarea materialelor rezultate din stocuri, reparatii, demolari,
casari, precum si a produselor secundare rezultate din activitatea de baza;
16. operatiuni de leasing conform legislatiei in vigoare;
17. realizarea pentru personalul propriu de activitati sociale, culturale,
turistice, sanitare, sportive;
18. organizarea, realizarea, pastrarea si tinerea la zi a cadastrului de
imbunatatiri funciare;
19. gestionarea si paza bunurilor proprii, precum si a celor de natura
bunurilor prevazute la art. 135 alin. (5) din Constitutie, concesionate
Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A.;
20. activitati de propaganda, de informare directa si de sensibilizare a
utilizatorilor de apa pentru irigatii, in scopul transferului catre acestia al
managementului aplicarii udarilor;
21. editarea, tiparirea si comercializarea de publicatii tehnice in
domeniul agricol.
(2) Pentru realizarea obiectului sau de activitate Societatea Nationala
"Imbunatatiri Funciare" - S.A. are urmatoarele atributii:
1. intocmeste programele anuale si de perspectiva in domeniul
imbunatatirilor funciare;
2. elaboreaza studii si programe pentru dezvoltarea, modernizarea si
completarea obiectivelor de investitii existente, pentru realizarea de
obiective noi, in corelare cu exploatarea amenajarilor acestora;
3. fundamenteaza necesarul de surse si de fonduri pentru finantarea tuturor
lucrarilor prevazute in obiectul sau de activitate si asigura repartizarea
fondurilor aprobate;
4. elaboreaza norme de consum, norme de stoc si tarife specifice
exploatarii lucrarilor de imbunatatiri funciare;
5. avizeaza si aproba documentatiile tehnice, contractarea si finantarea
lucrarilor de investitii si de reparatii, executarea si receptionarea la termen
a lucrarilor respective, potrivit legii;
6. elaboreaza norme tehnice si tehnologii privind intretinerea, repararea
si exploatarea lucrarilor de imbunatatiri funciare de pe terenurile agricole,
cu destinatie agricola;
7. asigura functionarea lucrarilor la parametrii proiectati, cu exceptia
cazurilor in care functionarea este impiedicata de factori naturali care nu pot
fi influentati de Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" -
S.A.;
8. urmareste impactul lucrarilor de imbunatatiri funciare asupra factorilor
de mediu si aplica masuri de corectie, in cazul constatarii unor tendinte
negative, stabilite prin documentatii tehnico-economice si/sau ecologice;
9. evalueaza, dupa caz, direct sau prin alte persoane juridice sau fizice
de specialitate, efectele si pagubele produse lucrarilor de imbunatatiri
funciare aflate in administrarea sa de actiunile factorilor de risc si de
calamitatile naturale si face demersurile necesare pentru obtinerea de fonduri
in vederea remedierii, potrivit legii;
10. participa la aplicarea prevederilor Legii imbunatatirilor funciare nr.
84/1996;
11. organizeaza si aplica actiunile operative pentru prevenirea si
asigurarea impotriva inundatiilor, fenomenelor meteorologice periculoase si
accidentelor la constructiile hidrotehnice din amenajarile proprii, in
conformitate cu Hotararea Guvernului nr. 638/1999;
12. emite acorduri si avize pentru instalatiile si constructiile care se
executa in zona lucrarilor de imbunatatiri funciare din patrimoniul sau;
13. intocmeste proiectul bugetului de venituri si cheltuieli; analizeaza
utilizarea disponibilitatilor banesti, in conditiile legii;
14. contracteaza credite interne si externe, potrivit reglementarilor in
vigoare;
15. studiaza piata interna si externa, pentru asigurarea aprovizionarii cu
materiale si echipamente specifice;
16. efectueaza operatiuni de comert exterior;
17. initiaza actiuni de cooperare tehnico-stiintifica cu firme, precum si
actiuni de colaborare cu organisme internationale, in domeniul sau de
activitate;
18. participa la actiunile ce se desfasoara pe plan international in organismele
la care este afiliata, precum si la alte manifestari internationale organizate
pe teme de administrare si exploatare a lucrarilor de imbunatatiri funciare, in
conditiile legii;
19. organizeaza licitatii pentru adjudecarea proiectarii si executarii
investitiilor publice, achizitii publice de bunuri si executarea de prestari de
servicii si reparatii in domeniul imbunatatirilor funciare, potrivit legii;
20. elaboreaza si realizeaza planul propriu de cercetare, proiectare,
informatica;
21. coordoneaza si indruma metodologic realizarea controlului tehnic in
unitatile proprii privind intretinerea si repararea lucrarilor din domeniul sau
de activitate;
22. urmareste activitatea de investitii si inovatii si se preocupa de
generalizarea celor mai importante realizari ale acestora, face propuneri cu
privire la problemele de standardizare;
23. urmareste si ia masurile necesare pentru respectarea normelor legale
privind utilizarea aparaturii de masura si control, precum si a instalatiilor de
ridicat din dotare;
24. avizeaza omologarea si producerea de noi produse specifice sectorului
de imbunatatiri funciare;
25. elaboreaza norme interne de consum pentru combustibili, lubrifianti,
energie electrica pentru tehnologiile specifice activitatii de exploatare,
intretinere si reparatii;
26. colaboreaza si ia masuri, de comun acord cu organele de specialitate
ale Ministerului de Interne, pentru asigurarea pazei si protectiei lucrarilor
aflate in administrarea sa;
27. elaboreaza normele proprii de protectie a muncii, de prevenire a
incendiilor pentru activitatile specifice;
28. elaboreaza studii cu privire la necesarul fortei de munca pe structuri
de personal, organizeaza recrutarea cadrelor, pregatirea si perfectionarea
intregului personal si controleaza aplicarea reglementarilor privind
selectionarea si promovarea personalului la unitatile din subordine;
29. asigura indrumarea si controlul unitatilor din subordine, controlul
financiar de gestiune, efectueaza analize economice si tehnice asupra
organizarii si desfasurarii proceselor de productie si ia masurile
corespunzatoare;
30. intocmeste si prezinta bilantul contabil si contul de profit si
pierderi, potrivit reglementarilor legale in vigoare.
CAP. 3
Capitalul social, actiunile
Art. 7
Capitalul social
(1) Capitalul social initial al Societatii Nationale "Imbunatatiri
Funciare" - S.A. este de 129.657 milioane lei, impartit in 259.314 actiuni
nominative in valoare nominala de 500.000 lei. Capitalul social initial al
Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A. este constituit
prin preluarea unei parti din activul patrimonial al Regiei Autonome a
Imbunatatirilor Funciare, in care nu este inclusa valoarea bunurilor din
domeniul public al statului, reevaluat potrivit legii si inregistrat in
evidenta contabila la 31 decembrie 2000.
(2) Bunurile apartinand domeniului public al statului, constituite din
lucrari de irigatii formate din prize, statii de pompare de baza, inclusiv cele
reversibile, statii de repompare, canale si conducte de aductiune si de
distributie a apei de irigatii pana la statiile de pompare de punere sub
presiune, canale colectoare principale la lucrarile de desecare gravitationala
si cu pompare, inclusiv statiile de pompare aferente, canale de desecare de
ordin inferior, drenuri si colectoare de drenaj, lucrari de combatere a
eroziunii solului, baraje si diguri de aparare impotriva inundatiilor la Dunare
si pe raurile interioare si care nu sunt incluse in capitalul social al Societatii
Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A. se concesioneaza de
Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, in numele statului, pe un
termen de 49 de ani, Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" -
S.A. Nivelul redeventei este de 0,05% din valoarea bunurilor care fac obiectul
contractului de concesionare si se acopera din veniturile realizate din
tarifele pentru irigatii.
(3) Lucrarile din amenajarile de irigatii si orezarii, formate din statii
de pompare de punere sub presiune, retelele interioare de irigatii formate din
conducte si canale, precum si echipamentul mobil de udare, care fac parte din
domeniul privat al statului, vor fi administrate de Societatea Nationala
"Imbunatatiri Funciare" - S.A. pana la transferul acestora la cerere,
fara plata, catre asociatiile utilizatorilor de apa pentru irigatii, conform
legii, in termen de pana la 5 ani, pe masura infiintarii acestora.
(4) Cladirile de productie si administrative, impreuna cu terenurile
aferente, dotarile, utilajele si mijloacele de transport necesare pentru
desfasurarea activitatii Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare"
- S.A. din domeniul privat al statului se preiau de la Regia Autonoma a
Imbunatatirilor Funciare prin protocol si se includ in capitalul social al
Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A.
(5) Capitalul social prevazut la alin. (1) este cel rezultat din
inventarierea patrimoniului Regiei Autonome a Imbunatatirilor Funciare
inregistrat in bilantul contabil incheiat la predarea-preluarea patrimoniului
intre Regia Autonoma a Imbunatatirilor Funciare si Societatea Nationala
"Imbunatatiri Funciare" - S.A.
(6) Pana la transmiterea actiunilor catre persoane fizice sau juridice,
romane ori straine, in conditiile legii, acestea sunt detinute in totalitate de
stat, care isi exercita drepturile si obligatiile decurgand din calitatea sa de
actionar unic prin Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor.
Art. 8
Reducerea sau majorarea capitalului social
(1) Capitalul social poate fi redus sau majorat pe baza hotararii adunarii
generale extraordinare a actionarilor, in conditiile si cu respectarea
procedurilor prevazute de lege.
(2) In cazul in care directorul general constata pierderea a jumatate din
capitalul social este obligat sa convoace in termen de maximum 60 de zile
adunarea generala extraordinara a actionarilor care va decide fie reintregirea
capitalului social, fie reducerea la valoarea ramasa, fie dizolvarea Societatii
Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A. Reducerea capitalului social
se va putea face numai dupa doua luni de la data publicarii in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, a hotararii adunarii generale extraordinare
a actionarilor.
Art. 9
Actiunile
(1) Actiunile nominative ale Societatii Nationale "Imbunatatiri
Funciare" - S.A. vor cuprinde toate elementele prevazute de lege.
(2) Actiunile nominative emise de Societatea Nationala "Imbunatatiri
Funciare" - S.A. vor fi in forma dematerializata, prin inscriere in cont,
caz in care se vor emite certificate de actionar potrivit legii.
(3) Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. va tine
evidenta actiunilor intr-un registru numerotat, sigilat si parafat, care se
pastreaza la sediul acesteia. Modificarile care se opereaza in registru vor
respecta prevederile legislatiei in vigoare.
(4) Actiunile emise de Societatea Nationala "Imbunatatiri
Funciare" - S.A. pot fi grevate de un drept de uzufruct sau pot fi gajate,
in conditiile legii.
(5) Persoanele fizice sau juridice romane si straine vor putea dobandi
actiuni la Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A.
potrivit prevederilor legale in vigoare, fara a se afecta insa pozitia statului
de actionar majoritar.
Art. 10
Drepturi si obligatii decurgand din actiuni
(1) Fiecare actiune subscrisa si varsata de actionar, potrivit legii,
confera acestuia dreptul la un vot in adunarea generala a actionarilor, dreptul
de a alege si de a fi ales in organele de conducere, dreptul de a participa la
distribuirea profitului, conform prevederilor prezentului statut si
dispozitiilor legale, respectiv alte drepturi prevazute de statut.
(2) Detinerea actiunii implica adeziunea de drept la statut.
(3) Drepturile si obligatiile legate de actiuni urmeaza actiunile in cazul
trecerii lor in proprietatea altor persoane.
(4) Cand o actiune nominativa devine proprietatea mai multor persoane nu se
va inscrie transmiterea decat in conditiile in care acestea desemneaza un
reprezentant unic pentru exercitarea drepturilor rezultand din actiuni.
(5) Obligatiile Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" -
S.A. sunt garantate cu capitalul social al acesteia, iar actionarii raspund in
limitele valorii actiunilor pe care le detin.
(6) Patrimoniul Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" -
S.A. nu poate fi grevat de datorii sau de alte obligatii personale ale
actionarilor.
Art. 11
Cesiunea actiunilor
(1) Actiunile sunt indivizibile cu privire la Societatea Nationala
"Imbunatatiri Funciare" - S.A., care nu recunoaste decat un singur
proprietar pentru fiecare actiune.
(2) Cesiunea partiala sau totala a actiunilor intre actionari sau catre
terti se efectueaza in conditiile si cu procedura prevazute de lege.
(3) Transmiterea dreptului de proprietate asupra actiunilor nominative
emise de Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. se
realizeaza prin declaratie facuta in registrul actionarilor, subscrisa de
cedent si de cesionar sau de mandatarii lor. De asemenea, transmiterea se mai
poate realiza si prin act autentic, cu efectuarea mentiunilor corespunzatoare
in registrul actionarilor.
Art. 12
Pierderea actiunilor
In cazul pierderii unor actiuni, proprietarul va trebui sa anunte
directorul general si sa faca public faptul prin presa, in cel putin doua ziare
de larga circulatie din localitatea in care se afla sediul Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A. Actiunile pierdute se anuleaza.
Anularea lor se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Dupa 6 luni actionarul va putea obtine un duplicat al actiunilor pierdute.
CAP. 4
Adunarea generala a actionarilor
Art. 13
Atributii
(1) Conducerea Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" -
S.A. este asigurata de adunarea generala a actionarilor, consiliul de
administratie si directorul general.
(2) Adunarile generale ale actionarilor sunt ordinare si extraordinare.
(3) Adunarea generala ordinara a actionarilor are urmatoarele atributii
principale:
a) aproba strategia globala de dezvoltare, retehnologizare, modernizare,
restructurare economico-financiara a Societatii Nationale "Imbunatatiri
Funciare" - S.A.;
b) aproba bugetul de venituri si cheltuieli si programul de activitate
pentru exercitiul financiar urmator;
c) aproba bilantul contabil si contul de profit si pierderi, dupa
analizarea raportului directorului general si al cenzorilor si repartizeaza
profitul conform legii;
d) hotaraste cu privire la folosirea dividendelor aferente actiunilor
gestionate pentru restructurare si dezvoltare, conform legii;
e) hotaraste cu privire la contractarea de imprumuturi bancare pe termen
lung, inclusiv a celor externe; stabileste competentele si nivelul de
contractare a imprumuturilor bancare de pe piata interna si externa, a
creditelor comerciale si a garantiilor, inclusiv prin gajarea actiunilor,
potrivit legii;
f) hotaraste cu privire la gajarea, ipotecarea sau la inchirierea unor
bunuri, unitati sau sedii proprii;
g) aproba structura organizatorica si Regulamentul de organizare si
functionare ale Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A.
(4) Pentru indeplinirea atributiilor mentionate la lit. b), c), d), e) si
f), adunarea generala a actionarilor nu va putea lua hotarari decat in urma
obtinerii de catre fiecare reprezentant a unui mandat special prealabil de la
organul care l-a numit.
(5) Adunarea generala extraordinara a actionarilor se intruneste ori de
cate ori este necesar sa fie luata o hotarare pentru:
a) mutarea sediului societatii;
b) prelungirea duratei societatii;
c) majorarea capitalului social;
d) reducerea capitalului social sau reintregirea lui prin emisiune de noi
actiuni;
e) fuziunea cu alte societati sau divizarea Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A.;
f) dizolvarea anticipata a societatii;
g) conversia actiunilor dintr-o categorie in cealalta;
h) conversia unei categorii de obligatiuni in alta categorie sau in
actiuni;
i) emisiunea de obligatiuni;
j) orice alta modificare a actului constitutiv sau orice alta hotarare
pentru care este ceruta aprobarea adunarii generale extraordinare a
actionarilor.
(6) Pentru indeplinirea atributiilor adunarii generale extraordinare a
actionarilor fiecare reprezentant trebuie sa obtina un mandat special prealabil
de la organul care l-a numit. Adunarea generala extraordinara a actionarilor va
putea delega directorului general exercitiul atributiilor sale mentionate la
lit. a), d) si i).
Art. 14
Convocarea adunarii generale a actionarilor
(1) Convocarea adunarii generale a actionarilor se va face cu cel putin 15
zile inainte de data stabilita, va fi publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea a IV-a, si intr-un ziar central de larga circulatie si va
cuprinde locul si data tinerii acesteia, precum si ordinea de zi, cu
mentionarea explicita a tuturor problemelor care vor face obiectul
dezbaterilor. Adunarea generala a actionarilor se intruneste la sediul
Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A. sau in alt loc
indicat in convocare.
(2) Pana la aparitia unor noi reglementari privind situatia societatilor
comerciale avand ca actionar unic statul, interesele capitalului de stat vor fi
reprezentate de un imputernicit al Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Padurilor, numit prin ordin al ministrului agriculturii, alimentatiei si
padurilor.
(3) In cazul in care pe ordinea de zi figureaza propuneri pentru
modificarea statutului, convocarea va trebui sa cuprinda textul integral al
propunerilor.
(4) Adunarea generala ordinara a actionarilor are urmatoarele atributii
principale:
a) numeste si inlocuieste directorul general si cenzorii, conform
prevederilor legale;
b) aproba descarcarea de gestiune a directorului general si dispune
revocarea acestuia;
c) stabileste nivelul remuneratiei directorului general si a cenzorilor;
d) analizeaza rapoartele directorului general privind stadiul si
perspectivele referitoare la profit si dividende, pozitia de pe piata interna
si externa a creditelor comerciale si a garantiilor, inclusiv prin gajarea
actiunilor potrivit legii;
e) hotaraste cu privire la actionarea in justitie a directorului general si
a cenzorilor pentru recuperarea pagubelor produse de acestia Societatii
Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A.
Art. 15
Organizarea adunarii generale a actionarilor
(1) Adunarea generala ordinara a actionarilor se convoaca de catre
directorul general. Adunarea generala a actionarilor are loc cel putin o data
pe an, la doua luni de la incheierea exercitiului financiar pentru aprobarea
bilantului contabil si a contului de profit si pierderi pe anul precedent si
pentru stabilirea programului de activitate si a bugetului pe anul in curs.
(2) In cazul in care la data stabilita nu sunt prezenti detinatorii a cel
putin jumatate din capitalul social, adunarea generala a actionarilor se
convoaca din nou, dupa 7 zile calendaristice, in acelasi loc si la aceeasi ora,
si se va desfasura indiferent de numarul actionarilor prezenti.
(3) Adunarea generala a actionarilor va fi convocata ori de cate ori va fi
nevoie, la solicitarea actionarului unic, a directorului general ori a
cenzorilor, in conformitate cu dispozitiile statutului, cu cel putin 15 zile
inainte de data stabilita.
(4) Adunarea generala a actionarilor va desemna dintre actionarii prezenti
un secretar care va verifica lista de prezenta a actionarilor, indicand
capitalul social pe care il reprezinta fiecare si indeplinirea tuturor
formalitatilor cerute de lege si de statut pentru tinerea adunarii, si va
intocmi procesul-verbal al adunarii generale a actionarilor. Procesul-verbal,
semnat de presedintele sedintei si de secretar, va constata indeplinirea
formalitatilor de convocare, iar la cererea actionarilor, declaratiile facute
de ei in sedinta. La procesul-verbal se vor anexa actele referitoare la
convocare, precum si listele de prezenta a actionarilor. Procesul-verbal al
sedintei va fi trecut in registrul adunarii generale a actionarilor, va fi
sigilat si parafat.
(5) La sedintele adunarii generale ordinare si extraordinare a
actionarilor, in care se dezbat probleme referitoare la raporturile de munca cu
personalul Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A., pot
fi invitati reprezentantii sindicatului si/sau reprezentantii salariatilor care
nu sunt membri de sindicat.
Art. 16
Exercitarea dreptului de vot in adunarea generala a actionarilor
(1) In ziua si la ora precizate in convocare sedinta adunarii generale a
actionarilor va fi deschisa de directorul general sau, in lipsa acestuia, de
persoana care ii tine locul.
(2) Hotararile adunarilor generale ale actionarilor se iau de regula prin
vot deschis. Cvorumul de prezenta si majoritatea necesara pentru luarea
hotararilor sunt cele prevazute de lege.
(3) La propunerea persoanei care prezideaza adunarea generala a
actionarilor sau a unui grup de actionari prezenti ori reprezentati, care detin
cel putin o patrime din capitalul social, se va putea decide ca votul sa fie
secret. Votul secret este obligatoriu pentru alegerea cenzorilor si pentru
revocarea lor.
(4) Pentru a fi opozabile tertilor hotararile adunarii generale a
actionarilor vor fi depuse in termen de 15 zile la oficiul registrului
comertului pentru a fi mentionate in registru si publicate in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea a IV-a. In cazul in care aceste hotarari implica
modificarea actului constitutiv, se va putea publica numai actul aditional
cuprinzand textul integral al clauzelor modificate.
(5) Hotararile adunarii generale a actionarilor nu vor putea fi executate
inainte de aducerea la indeplinire a formalitatilor prevazute la alin. (3).
(6) Hotararile luate de adunarile generale ale actionarilor in limitele
legii si ale statutului sunt obligatorii chiar si pentru actionarii absenti sau
nereprezentati in adunarea generala a actionarilor ori care au votat impotriva.
(7) Actionarii care nu sunt de acord cu hotararile luate de adunarile
generale ale actionarilor cu privire la schimbarea obiectului de activitate, a
sediului sau a formei juridice au dreptul sa se retraga din Societatea
Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. si sa recupereze
contravaloarea actiunilor pe care le poseda, conform prevederilor legale.
CAP. 5
Administrarea societatii
Art. 17
Organizarea
(1) Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. este
administrata, conform legii, de un consiliu de administratie constituit din 7
membri numiti prin ordin al ministrului agriculturii, alimentatiei si
padurilor, dintre care unul este directorul general al Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A. Din Consiliul de administratie al
Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A. fac parte cate un
reprezentant din Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor si din
Ministerul Finantelor Publice. Presedintele consiliului de administratie este
directorul general al Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" -
S.A.
(2) Directorul general al Societatii Nationale "Imbunatatiri
Funciare" - S.A. este numit pe o perioada de 1 - 4 ani prin hotarare a
adunarii generale a actionarilor. In perioada in care statul este actionar unic
directorul general este numit prin ordin al ministrului agriculturii,
alimentatiei si padurilor.
(3) Membrii consiliului de administratie si directorul general vor depune o
garantie conform prevederilor legale in vigoare.
(4) Consiliul de administratie se intruneste in sedinte cel putin o data pe
luna, la propunerea directorului general, si adopta hotarari cu majoritatea
voturilor celor prezenti.
(5) Membrii consiliului de administratie vor primi pentru activitatea
desfasurata in aceasta calitate o indemnizatie lunara egala cu 20% din
veniturile directorului general.
(6) Pentru pregatirea sedintelor si intocmirea proceselor-verbale consiliul
de administratie va desemna un secretar al consiliului de administratie, caruia
i se va stabili o indemnizatie lunara de catre consiliul de administratie, care
nu va depasi indemnizatia lunara a unui membru al consiliului de administratie.
(7) Consiliul de administratie poate revoca oricand persoanele numite in
comitetul director.
Art. 18
Atributiile si obligatiile consiliului de administratie
Atributiile consiliului de administratie sunt urmatoarele:
1. aproba statul de functii al Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare"
- S.A. si il supune spre aprobare adunarii generale a actionarilor;
2. aproba nivelul garantiilor pentru persoanele care au calitatea de
gestionar, potrivit legii;
3. supune anual spre aprobare adunarii generale a actionarilor, in termen de
60 de zile de la data incheierii exercitiului financiar, raportul cu privire la
activitatea Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A.,
bilantul contabil si contul de profit si pierderi pe anul precedent, precum si
proiectul programului de activitate si proiectul bugetului de venituri si
cheltuieli pe anul in curs;
4. aproba, la propunerea directorului general, repartizarea profitului
conform legii si majorarea sau diminuarea capitalului social, precum si
emisiunea de obligatiuni, in conditiile legii;
5. aproba, la propunerea directorului general, in conditiile legii,
asocierea cu alti agenti economici pentru realizarea de activitati de interes
comun;
6. aproba propunerile directorului general privind repartizarea pe
sucursale si activitati a alocatiilor de la bugetul de stat prevazute in
bugetul Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor;
7. aproba tarife, preturi si chirii in conditiile legii;
8. aproba orice alte masuri pentru desfasurarea activitatii Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A., cu exceptia celor date in competenta
altor organe;
9. aproba utilizarea fondului valutar propriu, in conditiile legii;
10. propune, potrivit reglementarilor legale, investitiile a caror aprobare
este in competenta altor organe ale administratiei publice centrale;
11. hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza sa fie realizate,
potrivit obiectului sau de activitate, care se finanteaza din surse proprii,
din credite bancare sau alocatii de la bugetul de stat;
12. aproba programele de activitate lunare, anuale si de perspectiva
privind proiectarea, investitiile, exploatarea, intretinerea si repararea
lucrarilor de imbunatatiri funciare;
13. aproba angajarea de credite pe termen lung sau mediu, interne si
externe, potrivit legii.
CAP. 6
Comitetul director
Art. 19
Atributiile directorului general
1. Elaboreaza strategia globala de dezvoltare, retehnologizare,
modernizare, restructurare economico-financiara a Societatii Nationale "Imbunatatiri
Funciare" - S.A. si o supune spre aprobare consiliului de administratie.
2. Elaboreaza structura organizatorica a Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A. si o supune spre aprobare consiliului
de administratie si adunarii generale a actionarilor.
3. Face propuneri cu privire la fuziunea, divizarea, dizolvarea si
lichidarea Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A. si le
supune spre aprobare consiliului de administratie si adunarii generale a
actionarilor.
4. Propune repartizarea profitului conform legii si majorarea sau
diminuarea capitalului social, precum si emisiunea de obligatiuni in conditiile
legii.
5. Negociaza contractul colectiv de munca impreuna cu reprezentantii
salariatilor.
6. Aproba incheierea de contracte de inchiriere.
7. Propune, in conditiile legii, asocierea cu alti agenti economici pentru
realizarea de activitati de interes comun.
8. Analizeaza activitatea economica a sucursalelor si incadrarea acestora
in bugetul de venituri si cheltuieli si stabileste masurile corespunzatoare.
9. Poate atrage in activitatea sa de analiza a unor probleme complexe
specialisti a caror activitate va putea fi remunerata pe baza de conventii
civile de prestari de servicii, incheiate potrivit legii.
10. Prezinta Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor o data pe
an, dupa aprobarea adunarii generale a actionarilor si a consiliului de
administratie, un raport de activitate al societatii nationale, bilantul
contabil si contul de profit si pierderi pe anul precedent, precum si proiectul
bugetului de venituri si cheltuieli pe anul in curs.
11. Organizeaza selectarea, angajarea si concedierea personalului cu
respectarea prevederilor legislatiei muncii si a contractului colectiv de munca.
12. Reprezinta Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" -
S.A. in relatiile cu terte persoane fizice sau juridice.
13. Incheie acte juridice in numele si pe seama Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A. conform legii.
14. Asigura convocarea adunarilor generale ordinare si extraordinare ale
actionarilor.
15. Indeplineste alte prerogative incredintate de Ministerul Agriculturii,
Alimentatiei si Padurilor, de adunarea generala a actionarilor si de consiliul
de administratie ori prevazute de lege.
16. Asigura realizarea obiectivelor si criteriilor de performanta.
17. Prezinta semestrial in adunarea generala a actionarilor sau ori de cate
ori se solicita situatia economico-financiara a Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A., stadiul investitiilor, al realizarii
obiectivelor de performanta, precum si alte documentatii solicitate, vizate si
certificate de cenzor.
18. Promoveaza si asigura intocmirea la termen a documentatiilor de
privatizare in conformitate cu prevederile programului de guvernare.
19. In cadrul procesului de privatizare a Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A., in perioada dintre aprobarea de catre
ministerul de resort a initierii procedurii de privatizare pentru vanzarea pachetului/pachetelor
de actiuni detinut/detinute de aceasta si achitarea sumei prevazute prin
contractul de vanzare-cumparare de actiuni, nu trebuie sa efectueze vanzare de
active, incheiere de contracte de leasing imobiliar, gajarea de active,
angajarea de credite (in afara celor necesare pentru desfasurarea activitatii
curente) sau orice alte activitati de natura sa impieteze asupra acestui
proces. In aceasta perioada directorul general va putea efectua operatiunile
mai sus amintite numai cu mandat special din partea institutiei publice
implicate.
CAP. 7
Gestiunea
Art. 20
Cenzorii
(1) Gestiunea Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A.
este controlata de actionari si de 3 cenzori, care sunt alesi de adunarea
generala a actionarilor. Cel putin unul dintre cenzori trebuie sa fie expert
contabil.
(2) In perioada in care statul detine mai mult de 20% din capitalul social,
unul dintre cenzori va fi recomandat de Ministerul Finantelor Publice.
(3) Adunarea generala a actionarilor alege, de asemenea, acelasi numar de
supleanti, care ii vor inlocui, in conditiile legii, pe cenzorii titulari.
(4) In scopul exercitarii drepturilor si al executarii obligatiilor ce le
revin, cenzorilor li se vor prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea
Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A., la situatia
patrimoniului, a profitului si a pierderilor.
(5) Cenzorii au urmatoarele atributii principale:
a) in cursul exercitiului financiar verifica gospodarirea mijloacelor fixe
si a mijloacelor circulante, portofoliul de efecte, casa si registrele de
evidenta contabila si informeaza directorul general despre neregulile
constatate;
b) la incheierea exercitiului financiar controleaza exactitatea
inventarului, a documentelor si informatiilor prezentate de directorul general
asupra conturilor Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" -
S.A., bilantului si contului de profit si pierderi, prezentand adunarii
generale a actionarilor un raport scris;
c) prezinta adunarii generale a actionarilor punctele lor de vedere cu
privire la propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a
statutului si a obiectului de activitate ale Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A.
(6) Cenzorii sunt obligati, de asemenea:
a) sa faca, lunar si inopinat, inspectii ale casei si sa verifice existenta
titlurilor ori a valorilor care sunt proprietatea Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A. sau care au fost primite in gaj,
cautiune sau depozit;
b) sa ia parte la adunarile ordinare si extraordinare ale actionarilor,
putand insera pe ordinea de zi propunerile pe care le vor considera necesare;
c) sa constate depunerea in mod regulat a garantiei din partea directorului
general;
d) sa vegheze ca dispozitiile legii si ale statutului sa fie indeplinite de
directorul general si de lichidatori.
(7) Cenzorii se intrunesc la sediul Societatii Nationale "Imbunatatiri
Funciare" - S.A. si iau decizii in unanimitate. Daca nu se realizeaza
unanimitatea, raportul cu divergente se inainteaza adunarii generale a
actionarilor.
(8) Cenzorii pot convoca adunarea generala extraordinara a actionarilor,
daca aceasta nu a fost convocata de directorul general, in cazul in care
capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutivi (cu
exceptia primilor 2 ani de la constituirea Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A.) sau ori de cate ori considera necesar
pentru alte situatii privind incalcarea dispozitiilor legale si statutare.
(9) Atributiile cenzorilor, precum si drepturile si obligatiile lor se
completeaza cu dispozitiile legale in acest domeniu.
(10) Cenzorii si supleantii sunt numiti pe o perioada de cel mult 3 ani si
pot fi realesi.
(11) Nu pot fi cenzori persoanele care sunt incompatibile potrivit Legii
nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata.
(12) Cenzorii sunt obligati sa depuna inainte de inceperea activitatii o
garantie egala cu o treime din garantia directorului general.
(13) In caz de deces, impiedicare fizica sau legala, incetare sau renuntare
la mandat de catre un cenzor, supleantul cel mai in varsta il inlocuieste.
(14) Daca in acest mod numarul cenzorilor nu se poate completa, cenzorii
ramasi numesc alta persoana in locul vacant pana la cea mai apropiata intrunire
a adunarii generale a actionarilor.
(15) In cazul in care nu mai ramane in functie nici un cenzor, directorul
general va convoca adunarea generala a actionarilor, care va proceda la numirea
altor cenzori.
(16) Cenzorii vor trece intr-un registru special deliberarile, precum si
constatarile facute in exercitiul mandatului lor.
(17) Revocarea cenzorilor se va putea face numai de adunarea generala a
actionarilor, cu votul cerut la adunarile generale extraordinare ale
actionarilor.
CAP. 8
Activitatea
Art. 21
(1) Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. este
proprietara bunurilor din patrimoniul sau, cu exceptia celor care i-au fost
concesionate. Bunurile proprietate publica concesionate Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A. se evidentiaza distinct si au regimul
prevazut de lege.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli al sucursalelor va trebui sa asigure
functionarea corecta si dezvoltarea tehnologica la nivelul standardelor a
activitatilor de exploatare, intretinere a amenajarilor de imbunatatiri
funciare si de aparare impotriva inundatiilor.
(3) Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. are in
structura sa sucursale ale caror atributii se stabilesc prin regulamentul de
organizare si functionare. In cadrul Societatii Nationale "Imbunatatiri
Funciare" - S.A. functioneaza directii, servicii, inspectii, birouri si
alte compartimente, ale caror norme de structura se propun de catre directorul
general si se aproba de adunarea generala a actionarilor.
Art. 22
Finantarea activitatii proprii
(1) Pentru indeplinirea obiectului sau de activitate si in conformitate cu
atributiile stabilite Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" -
S.A. utilizeaza surse de finantare proprii, alocatii bugetare prevazute anual
prin bugetul Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, credite
bancare si alte surse financiare.
(2) Cheltuielile pentru aparatul propriu al Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A. se acopera dintr-o cota din veniturile
realizate de sucursalele sale.
Art. 23
Exercitiul financiar
Exercitiul financiar incepe la data de 1 ianuarie si se incheie la data de
31 decembrie ale fiecarui an. Primul exercitiu financiar incepe la data
constituirii Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A.
Art. 24
Personalul
(1) Personalul de conducere al Societatii Nationale "Imbunatatiri
Funciare" - S.A. si al sucursalelor este numit si concediat de catre
consiliul de administratie, la propunerea directorului general.
(2) Personalul de executie al Societatii Nationale "Imbunatatiri
Funciare" - S.A. este angajat si concediat de directorul general, iar cel
al sucursalelor, de conducerea sucursalelor judetene, conform competentelor
stabilite de directorul general.
(3) Salarizarea se face in conformitate cu prevederile legale si ale
contractului colectiv de munca.
(4) Plata salariilor si a impozitelor aferente, a cotelor de asigurari
sociale, precum si a altor obligatii fata de bugetul de stat se va face
potrivit legii.
(5) Drepturile si obligatiile personalului Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A. sunt stabilite prin regulamentul de
organizare si functionare si prin contractul colectiv de munca.
Art. 25
Amortizarea mijloacelor fixe
Directorul general stabileste, in conditiile legii, modul de amortizare a
activelor corporale si necorporale din patrimoniul Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A.
Art. 26
Evidenta contabila si bilantul contabil
(1) Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. va tine
evidenta contabila separat pe sucursale si pe activitati si va intocmi anual
bilantul contabil si contul de profit si pierderi pentru aceste activitati,
avand in vedere normele metodologice elaborate de Ministerul Finantelor
Publice.
(2) Bilantul contabil si contul de profit si pierderi ale Societatii
Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A. vor fi publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, conform prevederilor legale.
Art. 27
Operatiunile de incasari si plati ale Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A. se efectueaza in conturi deschise la
banci. In limitele prevederilor stabilite de Banca Nationala a Romaniei pentru
necesitati curente Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" -
S.A. poate efectua operatiuni de incasari si plati in lei si in valuta.
Operatiunile de incasari si plati cu strainatatea se vor efectua prin unitatile
bancare.
Art. 28
Calculul si repartizarea profitului
(1) Profitul Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A.
se stabileste, in conditiile legii, pe baza bilantului contabil aprobat de
adunarea generala a actionarilor.
(2) Profitul Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A.,
ramas dupa plata impozitului pe profit, se va repartiza conform hotararii
adunarii generale a actionarilor si dispozitiilor legale in vigoare.
(3) Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. isi
constituie un fond de rezerva si alte fonduri in conditiile legii.
(4) Plata dividendelor cuvenite actionarilor se face de catre Societatea
Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. in conditiile legii, dupa
aprobarea bilantului contabil de catre adunarea generala a actionarilor.
(5) In cazul inregistrarii de pierderi adunarea generala a actionarilor va
analiza cauzele producerii acestora si va hotari in consecinta modul in care
vor fi suportate aceste pierderi. Suportarea pierderilor de catre actionari se
va face proportional cu aportul de capital si in limita capitalului social
subscris.
Art. 29
Registrele
Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. va tine, prin
grija directorului general si a cenzorilor, toate registrele prevazute de lege.
CAP. 9
Asocierea
Art. 30
Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. se poate
asocia cu societati comerciale din alte sectoare de activitate, romane si
straine, care au legatura cu obiectul de activitate al acesteia. Asocierea se
face pe baza de contract de asociere.
Art. 31
Societatile comerciale asociate cu Societatea Nationala "Imbunatatiri
Funciare" - S.A. vor respecta si vor aplica procedurile si metodologiile
unitare, stabilite de comun acord in contractul de asociere, pentru
desfasurarea principalelor relatii comerciale, de productie, financiare etc.
Art. 32
Asocierea unei societati comerciale cu Societatea Nationala
"Imbunatatiri Funciare" - S.A. se propune de catre directorul general
si se aproba de adunarea generala a actionarilor si de consiliul de
administratie.
Art. 33
Conditiile de parteneriat pe perioada asocierii, precum si cele de
retragere vor fi stipulate in contractele de asociere care se vor incheia intre
Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. si fiecare
societate comerciala asociata.
CAP. 10
Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii
Art. 34
Modificarea formei juridice
(1) Modificarea formei juridice a Societatii Nationale "Imbunatatiri
Funciare" - S.A. se va putea face numai in temeiul hotararii adunarii
generale extraordinare a actionarilor si cu indeplinirea tuturor formelor
prevazute de lege.
(2) Noua societate comerciala va indeplini formalitatile legale de
inregistrare si publicitate cerute la infiintarea societatilor comerciale.
Art. 35
Dizolvarea
(1) Urmatoarele situatii conduc la dizolvarea Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A.:
a) imposibilitatea realizarii obiectului de activitate;
b) declararea nulitatii;
c) hotararea adunarii generale a actionarilor;
d) falimentul;
e) pierderea unei jumatati din capitalul social dupa ce s-a consumat fondul
de rezerva, daca adunarea generala a actionarilor nu decide completarea
capitalului social sau limitarea lui la suma ramasa;
f) cand numarul actionarilor scade sub numarul minim legal;
g) la cererea oricarui actionar, daca imprejurarile de forta majora si
consecintele lor dureaza mai mult de 8 luni, iar adunarea generala
extraordinara a actionarilor constata ca functionarea Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A. nu este posibila;
h) alte cauze prevazute de lege sau de actul constitutiv al Societatii
Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A.
(2) Dizolvarea Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" -
S.A. va fi inscrisa la oficiul registrului comertului si va fi publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 36
Lichidarea
(1) Dizolvarea Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" -
S.A. are ca efect deschiderea procedurii de lichidare.
(2) Lichidarea Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" -
S.A. si repartizarea patrimoniului se fac in conditiile si cu respectarea
procedurii prevazute de lege.
Art. 37
Litigii
(1) Litigiile de orice fel aparute intre Societatea Nationala
"Imbunatatiri Funciare" - S.A. si persoane fizice sau juridice,
romane ori straine, sunt de competenta instantelor judecatoresti de drept
comun.
(2) Litigiile nascute din raporturile contractuale dintre Societatea
Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. si persoane juridice romane
sau straine pot fi solutionate si prin arbitraj, potrivit legii.
CAP. 11
Dispozitii finale
Art. 38
Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. va practica
in raporturile cu tertii preturi si tarife in conditiile legii.
Art. 39
Statutul Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A.
poate fi modificat prin hotarare a adunarii generale a actionarilor.
Art. 40
Prevederile prezentului statut se completeaza cu dispozitiile Legii nr.
31/1990 privind societatile comerciale, republicata, ale Codului comercial si
ale celorlalte acte normative in materie comerciala.
ANEXA 2
SUCURSALELE
Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A.
________________________________________________________________________________
Nr. Denumirea Sediul
crt.
________________________________________________________________________________
1. Sucursala Alba Municipiul Alba Iulia, Bd Revolutiei nr. 60,
judetul Alba
2. Sucursala Arad Municipiul Arad, splaiul Mures nr. 6D,
judetul Arad
3. Sucursala Arges Municipiul Pitesti, Bd Republicii nr. 98,
judetul Arges
4. Sucursala Bacau Municipiul Bacau, str. Alexei Tolstoi nr. 69,
judetul Bacau
5. Sucursala Bihor Municipiul Oradea, str. Mihai Eminescu nr. 18,
judetul Bihor
6. Sucursala Bistrita-Nasaud Municipiul Bistrita, str. Zefirului nr. 1,
judetul Bistrita-Nasaud
7. Sucursala Botosani Municipiul Botosani, str. Mihail Kogalniceanu
nr. 4, judetul Botosani
8. Sucursala Brasov Municipiul Brasov, Str. Feldioarei nr. 6A,
judetul Brasov
9. Sucursala Braila Municipiul Braila, Str. Vapoarelor nr. 13A,
judetul Braila
10. Sucursala Buzau Municipiul Buzau, str. Lt.-col. Gheorghe Iacob
nr. 2, judetul Buzau
11. Sucursala Caras-Severin Municipiul Resita, Str. Sportului nr. 4A,
judetul Caras-Severin
12. Sucursala Calarasi Municipiul Calarasi, prelungirea Bucuresti
nr. 2, judetul Calarasi
13. Sucursala Cluj Municipiul Cluj-Napoca, Str. Sobarilor nr. 36A,
judetul Cluj
14. Sucursala Constanta Municipiul Constanta, Str. Sburatorului nr. 4,
judetul Constanta
15. Sucursala Covasna Municipiul Sfantu Gheorghe, Str. Morii nr. 5,
judetul Covasna
16. Sucursala Dambovita Comuna Ulmi, judetul Dambovita
17. Sucursala Dolj Municipiul Craiova, Calea Dunarii nr. 35,
judetul Dolj
18. Sucursala Galati Municipiul Galati, Str. Stiintei nr. 97,
judetul Galati
19. Sucursala Giurgiu Municipiul Giurgiu, Sos. Sloboziei nr. 193,
judetul Giurgiu
20. Sucursala Gorj Municipiul Targu Jiu, bd Ecaterina Teodoroiu
nr. 99, judetul Gorj
21. Sucursala Harghita Municipiul Miercurea-Ciuc, str. Bolyai nr. 11,
judetul Harghita
22. Sucursala Hunedoara Municipiul Deva, Str. Depozitelor nr. 6,
judetul Hunedoara
23. Sucursala Ialomita Municipiul Slobozia, str. Cuza Voda nr. 5,
judetul Ialomita
24. Sucursala Iasi Municipiul Iasi, Str. Sarariei nr. 16,
judetul Iasi
25. Sucursala Maramures Municipiul Baia Mare, Str. Margeanului nr. 2,
judetul Maramures
26. Sucursala Mehedinti Municipiul Drobeta-Turnu Severin, str. Carol I
nr. 1A, judetul Mehedinti
27. Sucursala Mures Orasul Sangeorgiu de Mures, str. Raul Morii
nr. 1.357, judetul Mures
28. Sucursala Neamt Municipiul Piatra-Neamt, Aleea Tiparului nr. 8,
judetul Neamt
29. Sucursala Olt Municipiul Caracal, str. 1 Decembrie 1918 nr.
5,
judetul Olt
30. Sucursala Prahova Municipiul Ploiesti, str. Anton Pann nr. 7,
judetul Prahova
31. Sucursala Satu Mare Municipiul Satu Mare, str. Mircea cel Batran
nr. 81A, judetul Satu Mare
32. Sucursala Salaj Municipiul Zalau, Str. Republicii nr. 77,
judetul Salaj
33. Sucursala Sibiu Municipiul Sibiu, Str. Autogarii nr. 12,
judetul Sibiu
34. Sucursala Suceava Municipiul Suceava, Str. Universitatii nr. 8,
judetul Suceava
35. Sucursala Teleorman Comuna Nanov, judetul Teleorman
36. Sucursala Timis Municipiul Timisoara, str. Coriolan Brediceanu
nr. 8, judetul Timis
37. Sucursala Tulcea Municipiul Tulcea, Str. Viticulturii nr. 10,
judetul Tulcea
38. Sucursala Vaslui Municipiul Vaslui, str. Spiru Haret nr. 5,
judetul Vaslui
39. Sucursala Valcea Municipiul Ramnicu Valcea, str. 22 Decembrie
nr. 45, judetul Valcea
40. Sucursala Vrancea Municipiul Focsani, Str. Brailei nr. 121 bis,
judetul Vrancea
41. Sucursala Bucuresti Municipiul Bucuresti, Sos. Oltenitei
nr. 35 - 37, sectorul 4
________________________________________________________________________________
ANEXA 3
LISTA
cuprinzand bunurile care vor fi administrate de Societatea Nationala
"Imbunatatiri Funciare" - S.A.
1. Lucrari de irigatii formate din prize, statii de pompare de baza,
inclusiv cele reversibile, statii de repompare, canale si conducte de aductiune
si distributie a apei de irigatii pana la statiile de pompare de punere sub
presiune, lucrari de desecare cu pompare si gravitationala formate din canale
colectoare principale cu statiile de pompare aferente, canale de desecare de
ordin inferior, drenuri si colectoare de drenaj, lucrari de combatere a
eroziunii solului, baraje si diguri de aparare impotriva inundatiilor la Dunare
si pe raurile interioare.
2. Lucrarile din amenajarile de irigatii si din orezarii, formate din
statii de pompare de punere sub presiune, retele interioare de irigatii formate
din conducte si canale, precum si echipamentul mobil de udare fac parte din
domeniul privat al statului si vor fi administrate de Societatea Nationala
"Imbunatatiri Funciare" - S.A. pana la transferul la cerere, fara
plata, conform legii, catre asociatiile utilizatorilor de apa pentru irigatii,
pe masura infiintarii acestora.
Transferul acestor bunuri din administrarea Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A. in proprietatea asociatiilor
utilizatorilor de apa pentru irigatii se face prin protocol de predare-primire
avizat de Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor.
3. Cladirile de productie si administrative, cu terenurile aferente,
dotarile, utilajele si mijloacele de transport din domeniul privat al statului
se constituie in capitalul social al Societatii Nationale "Imbunatatiri
Funciare" - S.A., in valoare de 129.657 milioane lei."
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 28 iunie
2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 28 iunie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU