ORDONANTA DE URGENTA Nr. 23 din 27 martie 2000
privind infiintarea Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" -
S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome a Imbunatatirilor Funciare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 136 din 30 martie 2000
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta de urgenta:
Art. 1
Se infiinteaza Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" -
S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome a Imbunatatirilor Funciare care se
desfiinteaza.
Art. 2
(1) Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. este
societate comerciala pe actiuni de interes national, cu capital de stat, cu
sediul in municipiul Bucuresti, Sos. Oltenitei nr. 35 - 37, sectorul 4, si are
in structura sucursale fara personalitate juridica, prevazute in anexa nr. 2.
(2) Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. se
organizeaza si functioneaza pe baza de gestiune economica si autonomie
financiara, potrivit dispozitiilor legale in vigoare si statutului prevazut in
anexa nr. 1.
(3) Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. va
functiona sub autoritatea Ministerului Agriculturii si Alimentatiei.
Art. 3
(1) Capitalul social initial al Societatii Nationale "Imbunatatiri
Funciare" - S.A. este de 199.829,0 milioane lei si se constituie prin
preluarea unei parti din activul patrimonial al Regiei Autonome a
Imbunatatirilor Funciare, in care nu este inclusa valoarea bunurilor din
domeniul public al statului, reevaluat potrivit legii si inregistrat in
evidenta contabila la data de 31 decembrie 1999.
(2) Predarea-preluarea partii din activul patrimonial al Regiei Autonome a
Imbunatatirilor Funciare de catre Societatea Nationala "Imbunatatiri
Funciare" - S.A. se face pe baza de protocol incheiat intre parti, in
termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta.
Art. 4
(1) Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, in numele statului,
concesioneaza Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A., pe
termen de 49 de ani, bunurile apartinand domeniului public al statului,
prevazute in anexa nr. 3, constituite din lucrari de irigatii formate din
prize, statii de pompare de baza, inclusiv cele reversibile, statii de
repompare, canale si conducte de aductiune si distributie a apei de irigatii
pana la statiile de pompare de punere sub presiune, canale colectoare
principale la lucrarile de desecare gravitationala si cu pompare, inclusiv
statiile de pompare aferente acestora, lucrari de combatere a eroziunii
solului, baraje si diguri de aparare impotriva inundatiilor la Dunare si pe
raurile interioare proprii. Nivelul redeventei este de 0,2% din valoarea
bunurilor care fac obiectul contractului de concesiune.
(2) Lucrarile din amenajarile de irigatii si orezarii, prevazute in anexa
nr. 3, formate din statii de pompare de punere sub presiune, retelele
interioare de irigatii din conducte si canale, lucrarile de desecare-drenaj
formate din statii de pompare, canale de ordin inferior, drenurile si
colectoarele de drenaj, care nu sunt in domeniul public, vor fi administrate de
Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. pana la transferul
acestora la cerere, fara plata, catre asociatiile utilizatorilor de apa,
conform legii, in termen de pana la 5 ani, pe masura infiintarii acestora.
(3) Cladirile de productie si administrative, cu terenurile aferente,
dotarile, utilajele si mijloacele de transport, necesare pentru desfasurarea
activitatii Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A., din
domeniul privat al statului, prevazute in anexa nr. 3, se preiau de la Regia
Autonoma a Imbunatatirilor Funciare prin protocol, iar valoarea acestora se
inscrie in capitalul social al societatii comerciale.
Art. 5
Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. isi
desfasoara activitatea in domeniul imbunatatirilor funciare, avand ca obiect
principal de activitate administrarea lucrarilor de imbunatatiri funciare de
interes national din patrimoniu, precum si aplicarea strategiilor de
dezvoltare, a politicilor in domeniul imbunatatirilor funciare, de investitii
si cercetare stiintifica de specialitate.
Art. 6
(1) Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. preia
toate drepturile si va fi tinuta de toate obligatiile Regiei Autonome a
Imbunatatirilor Funciare, aferente partii din activul patrimonial preluate, in
masura in care, potrivit reglementarilor legale sau contractuale, acestea nu se
sting.
(2) Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. se
substituie in toate litigiile in curs ale Regiei Autonome a Imbunatatirilor
Funciare, in legatura cu partea din activul patrimonial preluata.
Art. 7
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta actiunile
Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A. sunt detinute in
totalitate de stat, care isi exercita drepturile si obligatiile decurgand din
calitatea sa de actionar unic prin Ministerul Agriculturii si Alimentatiei.
Art. 8
(1) Cheltuielile cu energia electrica necesara pomparii apei de la priza
pana la hidrant si toate cheltuielile cu evacuarea apei din reteaua de
desecare, cheltuielile de intretinere si reparatii ale lucrarilor de imbunatatiri
funciare in care se cuprind, potrivit legii, si digurile, barajele si
constructiile-anexe din patrimoniul Societatii Nationale "Imbunatatiri
Funciare" - S.A. se suporta de la bugetul de stat.
(2) Cheltuielile cu energia electrica necesara in vederea pomparii apei de
la statiile de pompare de punere sub presiune pana la hidrant sau vaneta din
orezarii, cheltuielile cu evacuarea apei din retelele de desecare si
cheltuielile de intretinere si reparatii din amenajarile ce vor fi preluate de
asociatiile utilizatorilor de apa pentru irigatii nou-infiintate se suporta de
la bugetul de stat pe o perioada de 5 ani.
(3) Pentru agentii economici si institutiile publice care au sisteme de
irigatii si sisteme de desecare in afara celor aflate in patrimoniul Societatii
Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A. cheltuielile cu energia
electrica necesara pomparii apei de la priza la hidrant, precum si cheltuielile
cu energia electrica necesara pentru evacuarea apei din sistemele de desecare
se suporta de la bugetul de stat.
(4) Pentru cheltuielile de exploatare a sistemelor de irigatii din
patrimoniu Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. va
stabili tarife pentru livrarea apei catre beneficiarii prestarilor de servicii.
(5) Cheltuielile privind actiunile de aparare impotriva inundatiilor si
fenomenelor meteorologice periculoase, accidentelor la constructiile
hidrotehnice, cheltuielile pentru cercetare, studii si proiectare, cheltuielile
pentru investitiile in derulare si pentru cele noi, reabilitarea amenajarilor
de imbunatatiri funciare existente, conservarea obiectivelor de investitii
sistate, cheltuielile cu protectia mediului prin lucrari de imbunatatiri
funciare, monitorizarea efectelor si cadastrul lucrarilor de imbunatatiri
funciare, dotari independente si alte cheltuieli asimilate investitiilor din
patrimoniul Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A. se
suporta de la bugetul de stat.
Art. 9
Personalul Regiei Autonome a Imbunatatirilor Funciare va fi preluat de
Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A., fiind considerat
transferat de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 10
(1) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, cu avizul
Ministerului Finantelor, va elabora si va supune Guvernului spre aprobare
normele metodologice privind conditiile si modul de acordare si utilizare,
precum si controlul utilizarii sumelor alocate de la bugetul de stat pentru
suportarea unor categorii de cheltuieli in domeniul imbunatatirilor funciare.
(2) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta, prin ordin al ministrului agriculturii si alimentatiei se
vor aproba normele metodologice pentru implementarea modului de organizare a
activitatii de imbunatatiri funciare.
Art. 11
In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta Ministerul Agriculturii si Alimentatiei va reorganiza prin
divizare Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. in
vederea privatizarii unor activitati din domeniul imbunatatirilor funciare,
care intra in obiectul de activitate al acesteia.
Art. 12
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 13
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga:
- Legea nr. 50/1994 privind unele masuri de organizare a activitatii de
imbunatatiri funciare, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 6 din 15 ianuarie 1996, cu modificarile ulterioare;
- Hotararea Guvernului nr. 686/1994 privind infiintarea Regiei Autonome a
Imbunatatirilor Funciare, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 25 din 15 februarie 1997, cu modificarile ulterioare;
- art. 21 din Legea imbunatatirilor funciare nr. 84/1996, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 159 din 24 iulie 1996, precum si
orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul agriculturii
si alimentatiei,
Ioan Avram Muresan
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
STATUTUL
Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A.
CAP. 1
Denumirea, forma juridica, sediul, durata
Art. 1
Denumirea
(1) Denumirea societatii comerciale este Societatea Nationala
"Imbunatatiri Funciare" - S.A.
(2) In toate actele, facturile, anunturile, publicatiile si alte acte
emanand de la Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. se
mentioneaza denumirea acesteia, precedata sau urmata de cuvintele
"societate pe actiuni" sau de initialele "S.A.", de
capitalul social, numarul de inmatriculare in registrul comertului, de sediu si
de codul fiscal.
Art. 2
Forma juridica
Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. este
societate comerciala pe actiuni de interes national si functioneaza ca persoana
juridica romana cu capital de stat, pe baza de gestiune economica si autonomie
financiara, in conformitate cu legile romane si cu prezentul statut.
Art. 3
Sediul
(1) Sediul central al Societatii Nationale "Imbunatatiri
Funciare" - S.A. este in Romania, municipiul Bucuresti, Sos. Oltenitei nr.
35 - 37, sectorul 4.
(2) Sediul Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A.
poate fi schimbat in alta localitate din Romania, potrivit legii.
(3) La data infiintarii Societatea Nationala "Imbunatatiri
Funciare" - S.A. are in structura sa sucursale, unitati fara personalitate
juridica. Sucursalele pot avea in subordine sisteme, sectii, ateliere, cu
gestiune economico-financiara, si intocmesc evidenta contabila la nivel de
balanta de verificare.
Art. 4
Durata
Durata Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A. este
nelimitata, cu incepere de la data inmatricularii ei in registrul comertului.
CAP. 2
Scopul, obiectul de activitate si atributiile
Art. 5
Scopul
Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. are ca scop
aplicarea strategiilor de dezvoltare si a politicilor nationale in domeniul
imbunatatirilor funciare, realizarea de investitii si cercetari stiintifice de
specialitate.
Art. 6
Obiectul de activitate si atributiile
(1) In calitate de concesionar al lucrarilor de imbunatatiri funciare din
domeniul public, Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A.,
prin sucursalele sale, are urmatorul obiect de activitate:
1. administrarea, intretinerea, repararea si exploatarea lucrarilor de
irigatii, desecari-drenaje, combaterea eroziunii solului, indiguiri, baraje si
altele asemenea, inclusiv apararea impotriva inundatiilor si gheturilor,
fenomenelor meteorologice periculoase si accidentelor la constructiile
hidrotehnice din amenajarile proprii;
2. realizarea programelor de investitii privind studiile, proiectarea si
executia lucrarilor de imbunatatiri funciare;
3. producerea de materiale, echipamente, confectii si reconditionari de
piese de schimb, necesare in activitatea de imbunatatiri funciare, pentru
necesitatile proprii si pentru terti;
4. executarea de prestari de servicii din domeniul imbunatatirilor
funciare, pentru terte persoane juridice si fizice;
5. asigurarea asistentei tehnice in intretinerea si exploatarea
amenajarilor de imbunatatiri funciare de catre persoane juridice si fizice,
precum si de asociatiile utilizatorilor de apa pentru irigatii;
6. desfasurarea de activitati de import-export, cooperare internationala in
domeniul imbunatatirilor funciare, comercializare de echipamente de irigatii,
echipamente si utilaje agricole, substante chimice de protectie a culturilor
agricole, depozitare si conditionare a produselor agricole, material semincer,
tehnologii si servicii, precum si de comercializare si export de produse
agricole;
7. executarea de alte prestari de servicii in domeniul transporturilor,
proiectarii si realizarii lucrarilor de constructii-montaj, reparatii prin
atelierele proprii, inchirieri de mijloace de transport si utilaje, precum si
spatii temporar disponibile, pentru persoane juridice si fizice, fara a afecta
activitatea de baza;
8. organizarea bazei materiale pentru realizarea programelor economice si
de cercetare stiintifica in colaborare cu unitati din domeniul proiectarii si
cercetarii;
9. realizarea si functionarea sistemului national de supraveghere,
evaluare, prognoza si avertizare privind efectele economice si ecologice ale
lucrarilor de imbunatatiri funciare, parte componenta a sistemului national de
monitorizare pentru protectia mediului;
10. realizarea sistemului propriu informatic, prestari de servicii
informatice, activitate de software, de baza si aplicativa pentru calculatoare
si retele de calculatoare;
11. furnizarea de agent termic prin microcentralele proprii catre persoane
juridice si fizice;
12. organizarea si participarea la manifestari tehnico-stiintifice si la
expozitii in tara si in strainatate, servicii de reclama si publicitate;
13. organizarea altor activitati si servicii pentru valorificarea unor
oportunitati profitabile;
14. valorificarea materialelor rezultate din stocuri, reparatii, demolari,
casari, precum si a produselor secundare rezultate din activitatea de baza;
15. operatiuni de leasing conform legislatiei in vigoare;
16. realizarea pentru personalul propriu de activitati sociale, culturale,
turistice, sanitare, sportive;
17. organizarea, realizarea, pastrarea si tinerea la zi a cadastrului de
imbunatatiri funciare;
18. gestionarea si paza bunurilor proprii, precum si a celor de natura
bunurilor prevazute la art. 135 alin. (5) din Constitutie, concesionate
Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A.;
19. activitati de propaganda, de informare directa si de sensibilizare a
utilizatorilor de apa pentru irigatii, in scopul transferului la acestia al
managementului aplicarii udarilor;
20. editarea, tiparirea si comercializarea de publicatii tehnice in
domeniul agricol.
(2) Pentru realizarea obiectului sau de activitate Societatea Nationala
"Imbunatatiri Funciare" - S.A. are urmatoarele atributii:
1. intocmeste programele anuale si de perspectiva in domeniul
imbunatatirilor funciare;
2. elaboreaza studii si programe pentru dezvoltarea, modernizarea si
completarea obiectivelor de investitii existente, pentru realizarea de
obiective noi, in corelare cu exploatarea amenajarilor acestora;
3. fundamenteaza necesarul de surse si de fonduri pentru finantarea tuturor
lucrarilor prevazute in obiectul sau de activitate si asigura repartizarea
fondurilor aprobate;
4. elaboreaza norme de consum, norme de stoc si tarife specifice
exploatarii lucrarilor de imbunatatiri funciare;
5. avizeaza si aproba documentatiile tehnice, contractarea si finantarea
lucrarilor de investitii si de reparatii, executarea si receptionarea la termen
a lucrarilor respective, potrivit legii;
6. elaboreaza norme tehnice si tehnologii privind intretinerea, repararea
si exploatarea lucrarilor de imbunatatiri funciare de pe terenurile agricole,
cu destinatie agricola;
7. asigura functionarea lucrarilor la parametrii proiectati, cu exceptia
cazurilor in care functionarea este impiedicata de factori naturali care nu pot
fi influentati de Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" -
S.A.;
8. urmareste impactul lucrarilor de imbunatatiri funciare asupra factorilor
de mediu si aplica masuri de corectie, in cazul constatarii unor tendinte
negative, stabilite prin documentatii tehnico-economice si/sau ecologice;
9. evalueaza, dupa caz, direct sau prin alte persoane juridice sau fizice
de specialitate, efectele si pagubele produse lucrarilor de imbunatatiri
funciare din administrare de actiunile factorilor de risc si de calamitatile
naturale si face demersurile necesare obtinerii de fonduri in vederea
remedierii, potrivit legii;
10. participa la aplicarea prevederilor Legii imbunatatirilor funciare nr.
84/1996;
11. organizeaza si aplica actiunile operative pentru prevenirea si
asigurarea impotriva inundatiilor, fenomenelor meteorologice periculoase si
accidentelor la constructiile hidrotehnice din amenajarile proprii, in
conformitate cu Hotararea Guvernului nr. 638/1999;
12. emite acorduri si avize pentru instalatiile si constructiile care se
executa in zona lucrarilor de imbunatatiri funciare din patrimoniul sau;
13. intocmeste proiectul bugetului de venituri si cheltuieli; analizeaza
utilizarea disponibilitatilor banesti, in conditiile legii;
14. contracteaza credite interne si externe, potrivit reglementarilor in
vigoare;
15. studiaza piata interna si externa, pentru asigurarea aprovizionarii cu
materiale si echipamente specifice;
16. efectueaza operatiuni de comert exterior;
17. initiaza actiuni de cooperare tehnico-stiintifica cu firme, precum si
actiuni de colaborare cu organisme internationale, in domeniul sau de
activitate;
18. participa la actiunile ce se desfasoara pe plan international in
organismele la care este afiliata, precum si la alte manifestari internationale
organizate pe teme de administrare si exploatare a lucrarilor de imbunatatiri
funciare, in conditiile legii;
19. organizeaza licitatii pentru adjudecarea proiectarii si executarii
investitiilor publice, achizitii publice de bunuri si executarea de prestari de
servicii si reparatii in domeniul imbunatatirilor funciare, potrivit legii;
20. elaboreaza si realizeaza planul propriu de cercetare, proiectare,
informatica;
21. coordoneaza si indruma metodologic realizarea controlului tehnic in
unitatile proprii privind intretinerea si repararea lucrarilor din domeniul sau
de activitate;
22. urmareste activitatea de investitii si inovatii si se preocupa de
generalizarea celor mai importante realizari ale acestora, face propuneri cu
privire la problemele de standardizare.
23. urmareste si ia masurile necesare pentru respectarea normelor legale
privind utilizarea aparaturii de masura si control, precum si a instalatiilor
de ridicat din dotare;
24. avizeaza omologarea si producerea de noi produse specifice sectorului
de imbunatatiri funciare;
25. elaboreaza norme interne de consum pentru combustibili, lubrifianti,
energie electrica pentru tehnologiile specifice activitatii de exploatare,
intretinere si reparatii;
26. colaboreaza si ia masuri, de comun acord cu organele de specialitate
ale Ministerului de Interne, pentru asigurarea pazei si protectiei lucrarilor
din administrarea proprie;
27. elaboreaza normele proprii de protectie a muncii, de prevenire a
incendiilor pentru activitatile specifice;
28. elaboreaza studii cu privire la necesarul fortei de munca pe structuri
de personal, organizeaza recrutarea cadrelor, pregatirea si perfectionarea
intregului personal si controleaza aplicarea reglementarilor privind
selectionarea si promovarea personalului la unitatile din subordine;
29. asigura indrumarea si controlul unitatilor din subordine, controlul
financiar de gestiune, efectueaza analize economice si tehnice asupra
organizarii si desfasurarii proceselor de productie si ia masurile
corespunzatoare;
30. intocmeste si prezinta bilantul contabil si contul de profit si
pierderi, potrivit reglementarilor legale in vigoare.
CAP. 3
Capitalul social, actiunile
Art. 7
Capitalul social
(1) Capitalul social initial al Societatii Nationale "Imbunatatiri
Funciare" - S.A. este de 199.829,0 milioane lei, impartit in 199.829
actiuni nominative in valoare nominala de 1.000.000 lei. Capitalul social
initial al Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A. este
constituit prin preluarea unei parti din activul patrimonial al Regiei Autonome
a Imbunatatirilor Funciare, in care nu este inclusa valoarea bunurilor din
domeniul public al statului, reevaluat potrivit legii si inregistrat in
evidenta contabila la data de 31 decembrie 1999.
(2) Bunurile apartinand domeniului public al statului, constituite din
lucrari de irigatii formate din prize, statii de pompare de baza inclusiv cele
reversibile, statii de repompare, canale si conducte de aductiune si
distributie a apei de irigatii pana la statiile de pompare de punere sub
presiune, canale colectoare principale la lucrarile de desecare gravitationala
si cu pompare, inclusiv statiile de pompare aferente acestora, lucrari de
combatere a eroziunii solului, baraje si diguri de aparare impotriva
inundatiilor la Dunare si pe raurile interioare, si care nu sunt incluse in
capitalul social al Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" -
S.A. se concesioneaza de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, in numele
statului, pe un termen de 49 de ani, Societatii Nationale "Imbunatatiri
Funciare" - S.A. Nivelul redeventei este de 0,2% din valoarea bunurilor
care fac obiectul contractului de concesionare.
(3) Lucrarile din amenajarile de irigatii si orezarii, formate din statii
de pompare de punere sub presiune, retelele interioare de irigatii din conducte
si canale, lucrarile de desecare-drenaj formate din statii de pompare, canale
de ordin inferior, drenurile si colectoarele de drenaj, care nu apartin
domeniului public al statului, vor fi administrate de Societatea Nationala
"Imbunatatiri Funciare" - S.A. pana la transferul acestora, la
cerere, fara plata, la asociatiile utilizatorilor de apa pentru irigatii,
conform legii, in termen de pana la 5 ani, pe masura infiintarii acestora.
(4) Cladirile de productie si administrative, impreuna cu terenurile
aferente, dotarile, utilajele si mijloacele de transport necesare pentru
desfasurarea activitatii Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare"
- S.A. din domeniul privat al statului se preiau de la Regia Autonoma a
Imbunatatirilor Funciare prin protocol si se includ in capitalul social al
Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A.
(5) Capitalul social prevazut la alin. (1) este cel care rezulta din
inventarierea patrimoniului Regiei Autonome a Imbunatatirilor Funciare
reflectat in bilantul contabil incheiat la predarea-preluarea patrimoniului
intre Regia Autonoma a Imbunatatirilor Funciare si Societatea Nationala
"Imbunatatiri Funciare" - S.A., potrivit prevederilor art. 3 din
ordonanta de urgenta.
(6) Pana la transmiterea actiunilor catre terte persoane fizice sau
juridice, romane ori straine, in conditiile legii, acestea sunt detinute in
totalitate de stat, care isi exercita drepturile si obligatiile decurgand din
calitatea sa de actionar unic prin Ministerul Agriculturii si Alimentatiei.
Art. 8
Reducerea sau majorarea capitalului social
(1) Capitalul social poate fi redus sau majorat pe baza hotararii adunarii
generale extraordinare a actionarilor, in conditiile si cu respectarea
procedurilor prevazute de lege.
(2) In cazul in care administratorul unic constata pierderea a jumatate din
capitalul social, acesta este obligat sa convoace, in termen de maximum 60 de
zile, adunarea generala extraordinara a actionarilor, care va decide fie
reintregirea capitalului social, fie reducerea la valoarea ramasa, fie
dizolvarea Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A. Reducerea
capitalului social se va putea face numai dupa doua luni de la data publicarii
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, a hotararii adunarii generale
extraordinare a actionarilor.
Art. 9
Actiunile
(1) Actiunile nominative ale Societatii Nationale "Imbunatatiri
Funciare" - S.A. vor cuprinde toate elementele prevazute de lege.
(2) Actiunile nominative emise de Societatea Nationala "Imbunatatiri
Funciare" - S.A. vor fi in forma dematerializata, prin inscriere in cont,
caz in care se vor emite certificate de actionar potrivit legii.
(3) Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. va tine
evidenta actiunilor intr-un registru numerotat, sigilat si parafat, care se
pastreaza la sediul acesteia. Modificarile care se opereaza in registru vor
respecta prevederile legislatiei in vigoare.
(4) Actiunile emise de Societatea Nationala "Imbunatatiri
Funciare" - S.A. pot fi grevate de un drept de uzufruct sau pot fi gajate,
in conditiile legii.
(5) Persoanele fizice sau juridice, romane ori straine, vor putea dobandi
actiuni la Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A.
potrivit prevederilor legale in vigoare, fara insa ca pozitia statului de
actionar majoritar sa fie afectata.
Art. 10
Drepturi si obligatii decurgand din actiuni
(1) Fiecare actiune subscrisa si varsata de actionar, potrivit legii,
confera actionarului dreptul la un vot in adunarea generala a actionarilor,
dreptul de a alege si de a fi ales in organele de conducere, dreptul de a
participa la distribuirea profitului, conform prevederilor prezentului statut
si dispozitiilor legale, respectiv alte drepturi prevazute de statut.
(2) Detinerea actiunii implica adeziunea de drept la statut.
(3) Drepturile si obligatiile legate de actiuni urmeaza actiunile in cazul
trecerii lor in proprietatea altor persoane.
(4) Cand o actiune nominativa devine proprietatea mai multor persoane, nu
se va inscrie transmiterea decat in conditiile in care acestea desemneaza un
reprezentant unic pentru exercitarea drepturilor rezultand din actiuni.
(5) Obligatiile Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" -
S.A. sunt garantate cu capitalul social al acesteia, iar actionarii raspund in
limitele valorii actiunilor pe care le detin.
(6) Patrimoniul Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" -
S.A. nu poate fi grevat de datorii sau de alte obligatii personale ale
actionarilor.
Art. 11
Cesiunea actiunilor
(1) Actiunile sunt indivizibile cu privire la Societatea Nationala
"Imbunatatiri Funciare" - S.A., care nu recunoaste decat un singur
proprietar pentru fiecare actiune.
(2) Cesiunea partiala sau totala a actiunilor intre actionari sau catre
terti se efectueaza in conditiile si cu procedura prevazute de lege.
(3) Transmiterea dreptului de proprietate asupra actiunilor nominative
emise de Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. se
realizeaza prin declaratie facuta in registrul actionarilor, subscrisa de
cedent si de cesionar sau de mandatarii lor. De asemenea, transmiterea se mai
poate realiza si prin act autentic, cu efectuarea mentiunilor corespunzatoare
in registrul actionarilor.
Art. 12
Pierderea actiunilor
In cazul pierderii unor actiuni proprietarul va trebui sa anunte
administratorul unic si sa faca public faptul prin presa, in cel putin doua
ziare de larga circulatie din localitatea in care se afla sediul Societatii
Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A. Actiunile pierdute se
anuleaza. Anularea lor se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a
IV-a. Dupa 6 luni actionarul va putea obtine un duplicat al actiunilor
pierdute.
CAP. 4
Adunarea generala a actionarilor
Art. 13
Atributii
(1) Adunarea generala a actionarilor Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A. este organul de conducere al acesteia,
care decide asupra activitatii si politicii ei economice.
(2) Pana la aparitia unor noi reglementari privind situatia societatilor
comerciale avand ca actionar unic statul interesele capitalului de stat vor fi
reprezentate de un imputernicit al Ministerului Agriculturii si Alimentatiei,
numit prin ordin al ministrului agriculturii si alimentatiei.
(3) Adunarile generale ale actionarilor sunt ordinare si extraordinare.
(4) Adunarea generala ordinara a actionarilor are urmatoarele atributii
principale:
a) aproba strategia globala de dezvoltare, retehnologizare, modernizare,
restructurare economico-financiara a Societatii Nationale "Imbunatatiri
Funciare" - S.A.;
b) numeste si inlocuieste administratorul unic si cenzorii, conform
prevederilor legale;
c) aproba descarcarea de gestiune a administratorului unic si dispune
revocarea acestuia;
d) stabileste nivelul remuneratiei administratorului unic si a cenzorilor;
e) aproba bugetul de venituri si cheltuieli si programul de activitate
pentru exercitiul financiar urmator;
f) aproba bilantul contabil si contul de profit si pierderi, dupa
analizarea raportului administratorului unic si al cenzorilor, si repartizeaza
profitul conform legii;
g) hotaraste cu privire la folosirea dividendelor aferente actiunilor
gestionate pentru restructurare si dezvoltare, conform legii;
h) hotaraste cu privire la contractarea de imprumuturi bancare pe termen
lung, inclusiv a celor externe; stabileste competentele si nivelul de
contractare a imprumuturilor bancare de pe piata interna si externa, a
creditelor comerciale si a garantiilor, inclusiv prin gajarea actiunilor,
potrivit legii;
i) analizeaza rapoartele administratorului unic privind stadiul si
perspectivele referitoare la profit si dividende, pozitia pe piata interna si
internationala, nivelul tehnic, calitatea, forta de munca, protectia mediului,
relatiile cu clientii;
j) hotaraste cu privire la actionarea in justitie a administratorului unic,
a directorului general si a cenzorilor, pentru recuperarea prejudiciilor
produse de acestia Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" -
S.A.;
k) hotaraste cu privire la gajarea, ipotecarea sau la inchirierea unor
bunuri, unitati sau sedii proprii;
l) aproba structura organizatorica si Regulamentul de organizare si
functionare ale Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A.
(5) Pentru atributiile mentionate la lit. e), f), g), h), i), j) si k)
adunarea generala a actionarilor nu va putea lua hotarari decat in urma
obtinerii de catre fiecare reprezentant a unui mandat special prealabil de la
organul care l-a numit.
(6) Adunarea generala extraordinara a actionarilor se intruneste ori de
cate ori este necesar sa fie luata o hotarare pentru:
a) mutarea sediului;
b) prelungirea duratei;
c) majorarea capitalului social;
d) reducerea capitalului social sau reintregirea lui prin emisiune de noi
actiuni;
e) fuziunea cu alte societati comerciale sau divizarea Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A.;
f) dizolvarea anticipata;
g) conversia actiunilor dintr-o categorie in alta;
h) conversia unei categorii de obligatiuni in alta categorie sau in
actiuni;
i) emisiunea de obligatiuni;
j) orice alta modificare a actului constitutiv sau orice alta hotarare
pentru care este ceruta aprobarea adunarii generale extraordinare a
actionarilor.
(7) Pentru atributiile adunarii generale extraordinare a actionarilor
fiecare reprezentant trebuie sa obtina un mandat special prealabil de la
organul care l-a numit. Adunarea generala extraordinara a actionarilor va putea
delega administratorului unic exercitiul atributiilor sale, mentionate la lit.
a), d) si i).
Art. 14
Convocarea adunarii generale a actionarilor
(1) Adunarea generala ordinara a actionarilor se convoaca de
administratorul unic. Adunarea generala ordinara a actionarilor are loc cel
putin o data pe an, la doua luni de la incheierea exercitiului financiar,
pentru examinarea bilantului contabil si a contului de profit si pierderi pe
anul precedent si pentru stabilirea programului de activitate si a bugetului pe
anul in curs.
(2) Convocarea adunarii generale a actionarilor se va face cu cel putin 15
zile inainte de data stabilita, va fi publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea a IV-a, si intr-un ziar de larga circulatie din Bucuresti si
va cuprinde locul si data tinerii acesteia, precum si ordinea de zi, cu
mentionarea explicita a tuturor problemelor care vor face obiectul dezbaterilor.
Adunarea generala a actionarilor se intruneste la sediul Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A. sau in alt loc indicat in convocare.
(3) Adunarea generala extraordinara a actionarilor va fi convocata ori de
cate ori va fi nevoie, la solicitarea actionarului unic sau la cererea
administratorului unic ori a cenzorilor, in conformitate cu dispozitiile
statutului, cu cel putin 15 zile inainte de data stabilita.
(4) Cand pe ordinea de zi figureaza propuneri pentru modificarea
statutului, convocarea va trebui sa cuprinda textul integral al propunerilor.
Art. 15
Organizarea adunarii generale a actionarilor
(1) In ziua si la ora precizate in convocare sedinta adunarii generale a
actionarilor va fi deschisa de administratorul unic sau, in lipsa acestuia, de
persoana care ii tine locul.
(2) In cazul in care la data stabilita nu sunt prezenti detinatorii a cel
putin jumatate din capitalul social, adunarea generala a actionarilor se
convoaca din nou dupa 7 zile calendaristice, in acelasi loc si la aceeasi ora,
si va avea loc indiferent de numarul actionarilor prezenti.
(3) Adunarea generala a actionarilor va desemna dintre actionarii prezenti
un secretar care va verifica lista de prezenta a actionarilor, indicand
capitalul social pe care il reprezinta fiecare si indeplinirea tuturor
formalitatilor cerute de lege si de statut pentru tinerea adunarii, si va
intocmi procesul-verbal al adunarii generale a actionarilor. Procesul-verbal,
semnat de presedintele sedintei si de secretar, va constata indeplinirea
formalitatilor de convocare, iar la cererea actionarilor, declaratiile facute
de ei in sedinta. La procesul-verbal se vor anexa actele referitoare la
convocare, precum si listele de prezenta a actionarilor. Procesul-verbal al
sedintei va fi trecut in registrul adunarii generale a actionarilor, sigilat si
parafat.
(4) La sedintele adunarii generale ordinare si extraordinare a
actionarilor, in care se dezbat probleme referitoare la raporturile de munca cu
personalul Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A., pot
fi invitati reprezentantii sindicatului si/sau reprezentantii salariatilor care
nu sunt membri de sindicat.
Art. 16
Exercitarea dreptului de vot in adunarea generala a actionarilor
(1) Hotararile adunarilor generale ale actionarilor se iau de regula prin
vot deschis. Cvorumul de prezenta si majoritatea necesara pentru luarea
hotararilor sunt cele prevazute de lege.
(2) La propunerea persoanei care prezideaza adunarea generala a
actionarilor sau a unui grup de actionari prezenti sau reprezentati, care detin
cel putin o patrime din capitalul social, se va putea decide ca votul sa fie
secret. Votul secret este obligatoriu pentru alegerea cenzorilor si pentru
revocarea lor.
(3) Pentru a fi opozabile tertilor hotararile adunarii generale a
actionarilor vor fi depuse in termen de 15 zile la oficiul registrului
comertului pentru a fi mentionate in registru si publicate in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea a IV-a. In cazul in care aceste hotarari implica
modificarea actului constitutiv, se va putea publica numai actul aditional
cuprinzand textul integral al clauzelor modificate.
(4) Hotararile adunarii generale a actionarilor nu vor putea fi executate
inainte de aducerea la indeplinire a formalitatilor prevazute la alin. (3).
(5) Hotararile luate de adunarile generale ale actionarilor in limitele
legii si ale statutului sunt obligatorii chiar si pentru actionarii absenti sau
nereprezentati in adunarea generala a actionarilor sau care au votat impotriva.
(6) Actionarii care nu sunt de acord cu hotararile luate de adunarile
generale ale actionarilor cu privire la schimbarea obiectului de activitate, a
sediului sau a formei juridice au dreptul sa se retraga din Societatea
Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. si sa recupereze
contravaloarea actiunilor pe care le poseda, conform prevederilor legale.
CAP. 5
Administrarea
Art. 17
Organizarea
(1) Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. este
administrata, conform legii, de un administrator unic, persoana fizica sau
juridica.
(2) Administratorul unic este numit pe o perioada de 1 - 4 ani prin
hotarare a adunarii generale a actionarilor. In perioada in care statul este
actionar unic administratorul unic este numit prin ordin al ministrului
agriculturii si alimentatiei.
(3) Administratorul unic va depune o garantie in conformitate cu
prevederile legale in vigoare.
(4) Administratorul unic isi desfasoara activitatea in conformitate cu
Regulamentul de organizare si functionare a Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A. si hotaraste in toate problemele
privind activitatea acesteia, cu exceptia celor care, potrivit legii, sunt de
competenta altor organe.
(5) Administratorul unic poate delega o parte din atributiile sale
directorului general al Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare"
- S.A., comitetului director si directorilor de sucursale si poate recurge, de
asemenea, la experti pentru studierea si solutionarea anumitor probleme.
(6) Administratorul unic este obligat sa puna la dispozitie actionarilor si
cenzorilor, la cererea acestora, toate documentele Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A.
(7) Administratorul unic poate oricand revoca persoanele numite in
comitetul director.
Art. 18
Atributiile si obligatiile administratorului unic
(1) Administratorul unic are, in principal, urmatoarele atributii:
1. elaboreaza strategia globala de dezvoltare, retehnologizare,
modernizare, restructurare economico-financiara a Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A. si o supune aprobarii adunarii
generale a actionarilor;
2. elaboreaza structura organizatorica a Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A. si o supune aprobarii adunarii
generale a actionarilor;
3. aproba nivelul garantiilor pentru persoanele care au calitatea de
gestionar, potrivit legii;
4. face propuneri cu privire la fuziunea, divizarea, dizolvarea si
lichidarea Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A., pe
care le supune aprobarii adunarii generale a actionarilor;
5. aproba delegarea de competente pentru directorul general, directorii
executivi si directorii sucursalelor, in vederea executarii atributiilor
acestora;
6. supune anual aprobarii adunarii generale a actionarilor, in termen de 60
de zile de la data incheierii exercitiului financiar, raportul cu privire la
activitatea Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A.,
bilantul contabil si contul de profit si pierderi pe anul precedent, precum si
proiectul programului de activitate si proiectul bugetului de venituri si
cheltuieli pe anul in curs.
7. propune repartizarea profitului conform legii si majorarea sau
diminuarea capitalului social, precum si emisiunea de obligatiuni in conditiile
legii;
8. negociaza contractul colectiv de munca impreuna cu reprezentantii
salariatilor;
9. aproba incheierea de contracte de inchiriere;
10. propune, in conditiile legii, asocierea cu alti agenti economici pentru
realizarea de activitati de interes comun;
11. face propuneri privind folosirea dividendelor aferente actiunilor
gestionate pentru restructurare si dezvoltare, conform legii;
12. analizeaza activitatea economica a sucursalelor si incadrarea acestora
in prevederile bugetului de venituri si cheltuieli si stabileste masurile
corespunzatoare;
13. aproba orice alte masuri pentru activitatea Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A., cu exceptia celor date in competenta
altor organe, potrivit legii.
(2) Administratorul unic poate atrage in activitatea sa de analiza a unor
probleme complexe specialisti din diferite sectoare. Activitatea acestora va
putea fi remunerata pe baza de conventii civile de prestari de servicii,
incheiate potrivit legii.
(3) Administratorul unic prezinta Ministerului Agriculturii si
Alimentatiei, o data pe an, dupa aprobarea de catre adunarea generala a
actionarilor, un raport privind activitatea Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A., bilantul contabil si contul de profit
si pierderi pe anul precedent, precum si proiectul programului de activitate si
proiectul bugetului de venituri si cheltuieli pe anul in curs.
(4) Administratorul unic are urmatoarele obligatii prevazute de lege:
a) organizeaza selectarea, angajarea si concedierea personalului, cu
respectarea prevederilor legislatiei muncii si a contractului colectiv de
munca;
b) reprezinta Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A.
in relatiile cu terte persoane fizice sau juridice;
c) incheie actele juridice, in numele si pe seama Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A., conform legii;
d) asigura convocarea adunarilor generale ordinare si extraordinare ale
actionarilor;
e) alte prerogative incredintate de adunarea generala a actionarilor sau de
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, dupa caz, ori prevazute de lege;
f) asigura realizarea obiectivelor si criteriilor de performanta;
g) promoveaza si asigura intocmirea in termen a documentatiilor de
privatizare, in conformitate cu prevederile programului de guvernare si al
institutiei publice implicate;
h) prezinta semestrial in adunarea generala a actionarilor Societatii
Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A. sau ori de cate ori se
solicita de catre institutia publica implicata situatia economico-financiara a
Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A., stadiul
realizarii investitiilor, al realizarii obiectivelor si criteriilor de
performanta, precum si alte documentatii solicitate, vizate si certificate de
cenzori. La solicitarea scrisa a organizatiilor de sindicat din Societatea
Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A., administratorul unic va
pune la dispozitie date privind administrarea acesteia;
i) constituie garantiile banesti in conditiile prevazute de lege;
j) nu cesioneaza contractul de administrare altei persoane;
k) in cadrul procesului de privatizare a Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A., in perioada dintre aprobarea de catre
ministerul de resort a initierii procedurii de privatizare pentru vanzarea
pachetului/pachetelor de actiuni detinute de acestea si achitarea sumei
prevazute prin contractul de vanzare-cumparare de actiuni, sa nu efectueze
vanzarea de active, incheierea de contracte de leasing imobiliar, gajarea de
active, angajarea de credite (in afara celor necesare pentru desfasurarea
activitatii curente) sau orice alte activitati de natura sa impieteze asupra
acestui proces. In aceasta perioada administratorul unic va putea efectua
operatiunile mai sus amintite numai cu mandat special din partea institutiei
publice implicate.
CAP. 6
Comitetul director
Art. 19
(1) Administratorul unic poate forma un comitet director caruia ii deleaga
o parte din atributiile sale.
(2) Comitetul director al Societatii Nationale "Imbunatatiri
Funciare" - S.A. este constituit din directorul general si directorii
executivi. Acesta se intruneste in sedinta saptamanala pentru rezolvarea
operativa a problemelor curente.
(3) Comitetul director prezinta lunar raportul sau de activitate
administratorului unic.
(4) Deciziile comitetului director se iau cu majoritatea absoluta a
voturilor membrilor sai.
(5) In comitetul director votul nu poate fi dat prin delegatie.
(6) Membrii comitetului director nu vor putea fi, fara autorizarea
administratorului unic, administratori, membri in comitetul director, cenzori
sau asociati cu raspundere nelimitata in alte societati comerciale concurente
sau avand acelasi obiect si nici nu vor putea exercita acelasi comert sau altul
concurent, pe cont propriu sau al altei persoane, sub sanctiunea revocarii si
raspunderii pentru daune.
CAP. 7
Gestiunea
Art. 20
Cenzorii
(1) Gestiunea Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A.
este controlata de actionari si de 3 cenzori care sunt alesi de adunarea
generala a actionarilor. Cel putin unul dintre cenzori trebuie sa fie expert
contabil.
(2) In perioada in care statul detine mai mult de 20% din capitalul social,
unul dintre cenzori va fi recomandat de Ministerul Finantelor.
(3) Adunarea generala a actionarilor alege, de asemenea, acelasi numar de
cenzori supleanti, care ii vor inlocui, in conditiile legii, pe cenzorii
titulari.
(4) In scopul exercitarii drepturilor si executarii obligatiilor ce le
revin, cenzorilor li se vor prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea
Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A., la situatia
patrimoniului, a profitului si a pierderilor.
(5) Cenzorii au urmatoarele atributii principale:
a) in cursul exercitiului financiar verifica gospodarirea mijloacelor fixe
si a mijloacelor circulante, portofoliul de efecte, casa si registrele de
evidenta contabila si informeaza administratorul unic despre neregulile
constatate;
b) la incheierea exercitiului financiar controleaza exactitatea
inventarului, a documentelor si informatiilor prezentate de administratorul
unic asupra conturilor Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" -
S.A., a bilantului si contului de profit si pierderi, prezentand adunarii generale
a actionarilor un raport scris;
c) prezinta adunarii generale a actionarilor punctul lor de vedere la
propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului si
a obiectului de activitate ale Societatii Nationale "Imbunatatiri
Funciare" - S.A.
(6) Cenzorii sunt obligati, de asemenea:
a) sa faca, in fiecare luna si inopinat, inspectii ale casei si sa verifice
existenta titlurilor sau a valorilor care sunt proprietatea Societatii
Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A. sau care au fost primite in
gaj, in cautiune sau in depozit;
b) sa ia parte la adunarile ordinare si extraordinare ale actionarilor,
putand insera pe ordinea de zi propunerile pe care le vor considera necesare;
c) sa constate depunerea in mod regulat a garantiei din partea
administratorului unic;
d) sa vegheze ca dispozitiile legii si ale statutului sa fie indeplinite de
administratorul unic si de lichidatori.
(7) Cenzorii se intrunesc la sediul Societatii Nationale "Imbunatatiri
Funciare" - S.A. si iau decizii in unanimitate. Daca nu se realizeaza
unanimitatea, raportul cu divergente se inainteaza adunarii generale a
actionarilor.
(8) Cenzorii pot convoca adunarea generala extraordinara a actionarilor,
daca aceasta nu a fost convocata de administratorul unic, in cazul in care
capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutivi (cu
exceptia primilor 2 ani de la constituirea Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A.) sau ori de cate ori considera necesar
pentru alte situatii privind incalcarea dispozitiilor legale si statutare.
(9) Atributiile cenzorilor, precum si drepturile si obligatiile lor se
completeaza cu dispozitiile legale in acest domeniu.
(10) Cenzorii si cenzorii supleanti sunt numiti pe o perioada de cel mult 3
ani si pot fi realesi.
(11) Nu pot fi cenzori persoanele care sunt incompatibile potrivit Legii
nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata.
(12) Cenzorii sunt obligati sa depuna inainte de inceperea activitatii o
garantie egala cu o treime din garantia administratorului unic.
(13) In caz de deces, impiedicare fizica sau legala, incetare sau renuntare
la mandat de catre un cenzor, cenzorul supleant cel mai in varsta il
inlocuieste.
(14) Daca in acest mod numarul cenzorilor nu se poate completa, cenzorii
ramasi numesc alta persoana in locul vacant pana la cea mai apropiata intrunire
a adunarii generale a actionarilor.
(15) In cazul in care nu mai ramane in functie nici un cenzor,
administratorul unic va convoca adunarea generala a actionarilor, care va
proceda la numirea altor cenzori.
(16) Cenzorii vor trece intr-un registru special deliberarile, precum si
constatarile facute in exercitiul mandatului lor.
(17) Revocarea cenzorilor se va putea face numai de adunarea generala a
actionarilor, cu votul cerut la adunarile generale extraordinare ale
actionarilor.
CAP. 8
Activitatea
Art. 21
(1) Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. este
proprietara bunurilor din patrimoniul sau, cu exceptia celor care i-au fost
concesionate. Bunurile proprietate publica concesionate Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A. se evidentiaza distinct si au regimul
prevazut de lege.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli al sucursalelor va trebui sa asigure
functionarea corecta si dezvoltarea tehnologica la nivelul standardelor ale
activitatilor de exploatare, de intretinere a amenajarilor de imbunatatiri
funciare si de aparare impotriva inundatiilor.
(3) Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. are in
structura sa sucursale ale caror atributii se stabilesc prin regulamentul de
organizare si functionare. In cadrul Societatii Nationale "Imbunatatiri
Funciare" - S.A. functioneaza directii, servicii, inspectii, birouri si
alte compartimente, ale caror norme de structura se propun de catre
administratorul unic si se aproba de adunarea generala a actionarilor.
Art. 22
Finantarea activitatii proprii
(1) Pentru indeplinirea obiectului sau de activitate si in conformitate cu
atributiile stabilite, Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" -
S.A. utilizeaza surse de finantare proprii, alocatii bugetare prevazute anual
prin bugetul Ministerului Agriculturii si Alimentatiei pentru acoperirea
cheltuielilor de intretinere si reparatii ale amenajarilor de imbunatatiri
funciare si a cheltuielilor cu energia electrica pentru pomparea apei de
irigatii si evacuarea din sistemele de desecare, precum si pentru investitii de
constructii-montaj, dotari specifice, credite bancare si alte surse financiare.
(2) Cheltuielile pentru aparatul propriu al Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A. se acopera dintr-o cota din veniturile
realizate de sucursalele sale.
Art. 23
Exercitiul financiar
Exercitiul financiar incepe la data de 1 ianuarie si se incheie la data de
31 decembrie ale fiecarui an. Primul exercitiu financiar incepe la data
constituirii Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A.
Art. 24
Personalul
(1) Personalul de conducere al Societatii Nationale "Imbunatatiri
Funciare" - S.A. si al sucursalelor este numit sau concediat de catre
administratorul unic al acesteia.
(2) Personalul de executie al Societatii Nationale Imbunatatiri
Funciare" - S.A. si al sucursalelor este angajat sau concediat potrivit
prevederilor contractului colectiv de munca.
(3) Salarizarea se face in conformitate cu prevederile legale si ale
contractului colectiv de munca.
(4) Plata salariilor si a impozitelor aferente, a cotelor de asigurari
sociale, precum si a altor obligatii fata de bugetul de stat se va face
potrivit legii.
(5) Drepturile si obligatiile personalului Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A. sunt stabilite prin regulamentul de
organizare si functionare si prin contractul colectiv de munca.
Art. 25
Amortizarea mijloacelor fixe
Administratorul unic stabileste, in conditiile legii, modul de amortizare a
activelor corporale si necorporale din patrimoniul Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A.
Art. 26
Evidenta contabila si bilantul contabil
(1) Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. va tine
evidenta contabila separat pe sucursale si pe activitati si va intocmi anual
bilantul contabil si contul de profit si pierderi pentru aceste activitati,
avand in vedere normele metodologice elaborate de Ministerul Finantelor.
(2) Bilantul contabil si contul de profit si pierderi ale Societatii
Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A. vor fi publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, conform prevederilor legale.
Art. 27
Operatiunile de incasari si plati ale Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A. se efectueaza in conturi deschise la
banci. In limitele prevederilor stabilite de Banca Nationala a Romaniei pentru
necesitati curente, Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" -
S.A. poate efectua operatiuni de incasari si plati in lei si in valuta.
Operatiunile de incasari si plati cu strainatatea se vor efectua prin unitatile
bancare.
Art. 28
Calculul si repartizarea profitului
(1) Profitul Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A.
se stabileste, in conditiile legii, pe baza bilantului contabil aprobat de
adunarea generala a actionarilor.
(2) Profitul Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A.,
ramas dupa plata impozitului pe profit, se va repartiza conform hotararii
adunarii generale a actionarilor si dispozitiilor legale in vigoare.
(3) Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. isi
constituie un fond de rezerva si alte fonduri in conditiile legii.
(4) Plata dividendelor cuvenite actionarilor se face de catre Societatea
Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. in conditiile legii, dupa
aprobarea bilantului contabil de catre adunarea generala a actionarilor.
(5) In cazul inregistrarii de pierderi, adunarea generala a actionarilor va
analiza cauzele producerii acestora si va hotari in consecinta asupra modului
de suportare a acestor pierderi. Suportarea pierderilor de catre actionari se
va face proportional cu aportul la capitalul social si in limita capitalului
social subscris.
Art. 29
Registrele
Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. va tine prin
grija administratorului unic si a cenzorilor toate registrele prevazute de
lege.
CAP. 9
Asocierea
Art. 30
Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. se poate
asocia cu societati comerciale din alte sectoare de activitate, romane sau
straine, care au legatura cu obiectul de activitate al acesteia. Asocierea se
face pe baza de contract de asociere.
Art. 31
Societatile comerciale asociate cu Societatea Nationala "Imbunatatiri
Funciare" - S.A. vor respecta si vor aplica procedurile si metodologiile
unitare, stabilite de comun acord in contractul de asociere, pentru desfasurarea
principalelor relatii comerciale, de productie, financiare etc.
Art. 32
Asocierea unei societati comerciale cu Societatea Nationala
"Imbunatatiri Funciare" - S.A. se propune de catre administratorul
unic, sub rezerva aprobarii de catre adunarea generala a actionarilor.
Art. 33
Conditiile de parteneriat pe perioada asocierii, precum si cele de
retragere vor fi stipulate in contractele de asociere care se vor incheia intre
Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. si fiecare
societate comerciala asociata.
CAP. 10
Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii
Art. 34
Modificarea formei juridice
(1) Modificarea formei juridice a Societatii Nationale "Imbunatatiri
Funciare" - S.A. se va putea face numai in temeiul hotararii adunarii
generale extraordinare a actionarilor si cu indeplinirea tuturor formelor
prevazute de lege.
(2) Noua societate comerciala va indeplini formalitatile legale de
inregistrare si publicitate cerute la infiintarea societatilor comerciale.
Art. 35
Dizolvarea
(1) Urmatoarele situatii conduc la dizolvarea Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A.:
a) imposibilitatea realizarii obiectului de activitate;
b) declararea nulitatii;
c) hotararea adunarii generale a actionarilor;
d) falimentul;
e) pierderea unei jumatati din capitalul social, dupa ce s-a consumat
fondul de rezerva, daca adunarea generala a actionarilor nu decide completarea
capitalului social sau limitarea lui la suma ramasa;
f) cand numarul actionarilor scade sub numarul minim legal;
g) la cererea oricarui actionar, daca imprejurarile de forta majora si
consecintele lor dureaza mai mult de 8 luni, iar adunarea generala
extraordinara a actionarilor constata ca functionarea Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A. nu este posibila;
h) alte cauze prevazute de lege sau de actul constitutiv al Societatii
Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A.
(2) Dizolvarea Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" -
S.A. va fi inscrisa la oficiul registrului comertului si va fi publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 36
Lichidarea
(1) Dizolvarea Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" -
S.A. are ca efect deschiderea procedurii de lichidare.
(2) Lichidarea Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" -
S.A. si repartizarea patrimoniului se fac in conditiile si cu respectarea
procedurii prevazute de lege.
Art. 37
Litigii
(1) Litigiile de orice fel aparute intre Societatea Nationala
"Imbunatatiri Funciare" - S.A. si persoane fizice sau juridice,
romane ori straine, sunt de competenta instantelor judecatoresti de drept
comun.
(2) Litigiile nascute din raporturile contractuale dintre Societatea
Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. si persoane juridice romane
sau straine pot fi solutionate si prin arbitraj, potrivit legii.
CAP. 11
Dispozitii finale
Art. 38
Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. va practica
in raporturile cu tertii preturi si tarife in conditiile legii.
Art. 39
Statutul Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A.
poate fi modificat prin hotarare a adunarii generale a actionarilor.
Art. 40
Prevederile prezentului statut se completeaza cu dispozitiile Legii nr.
31/1990 privind societatile comerciale, republicata, ale Codului comercial si
ale celorlalte acte normative in materie comerciala.
ANEXA 2
SUCURSALELE
Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A.
___________________________________________________________________________
Nr. Denumirea Sediul
___________________________________________________________________________
1. Sucursala Arad Municipiul Arad, Splaiul Mures nr. 6D,
judetul Arad
2. Sucursala Arges Municipiul Pitesti, Bd Republicii nr. 98,
judetul Arges
3. Sucursala Bacau Municipiul Bacau, str. Alexei Tolstoi nr. 69,
judetul Bacau
4. Sucursala Bihor Municipiul Oradea, str. Mihai Eminescu nr. 18,
judetul Bihor
5. Sucursala Botosani Municipiul Botosani, str. Mihail Kogalniceanu
nr. 4, judetul Botosani
6. Sucursala Brasov Municipiul Brasov, Str. Feldioarei nr. 6A,
judetul Brasov
7. Sucursala Braila Municipiul Braila, Str. Vapoarelor nr. 13A,
judetul Braila
8. Sucursala Bucuresti Municipiul Bucuresti, Sos. Oltenitei
nr. 35 - 37, sectorul 4
9. Sucursala Buzau Municipiul Buzau, str. Lt. col. Gheorghe Iacob
nr. 2, judetul Buzau
10. Sucursala Caras-Severin Municipiul Resita, Str. Sportului nr. 4A,
judetul Caras-Severin
11. Sucursala Calarasi Municipiul Calarasi, Prelungirea Bucuresti
nr. 2, judetul Calarasi
12. Sucursala Cluj Municipiul Cluj-Napoca, Str. Sobarilor
nr. 36A, judetul Cluj
13. Sucursala Constanta Municipiul Constanta, Str. Sburatorului nr. 4,
judetul Constanta
14. Sucursala Dolj Municipiul Craiova, Calea Dunarii nr. 35,
judetul Dolj
15. Sucursala Galati Municipiul Galati, Str. Stiintei nr. 97,
judetul Galati
16. Sucursala Ialomita Municipiul Slobozia, str. Cuza Voda nr. 5,
judetul Ialomita
17. Sucursala Iasi Municipiul Iasi, Str. Sarariei nr. 16,
judetul Iasi
18. Sucursala Mures Orasul Sangiorgiu de Mures, str. Raul Morii
nr. 1.357, judetul Mures
19. Sucursala Prahova Municipiul Ploiesti, str. Anton Pann nr. 7,
judetul Prahova
20. Sucursala Satu Mare Municipiul Satu Mare, str. Mircea cel Batran
nr. 81A, judetul Satu Mare
21. Sucursala Sibiu Municipiul Sibiu, Str. Autogarii nr. 12,
judetul Sibiu
22. Sucursala Teleorman Comuna Nanov, judetul Teleorman
23. Sucursala Timis Municipiul Timisoara, str. Coriolan Brediceanu
nr. 8, judetul Timis
24. Sucursala Tulcea Municipiul Tulcea, Str. Viticulturii nr. 10,
judetul Tulcea
25. Sucursala Vaslui Municipiul Vaslui, str. Spiru Haret nr. 5,
judetul Vaslui
___________________________________________________________________________
ANEXA 3
LISTA
cuprinzand bunurile care vor fi administrate de Societatea Nationala
"Imbunatatiri Funciare" - S.A.
1. Lucrari de irigatii formate din prize, statii de pompare de baza,
inclusiv cele reversibile, statii de repompare, canale si conducte de aductiune
si distributie a apei de irigatii pana la statiile de pompare de punere sub
presiune, canale colectoare principale la lucrarile de desecare gravitationala
si cu pompare, inclusiv statiile de pompare aferente acestora, lucrari de
combatere a eroziunii solului, baraje si diguri de aparare impotriva
inundatiilor la Dunare si pe raurile interioare, in valoare de 3.040.828,0
milioane lei la data de 31 decembrie 1999.
2. Lucrarile din amenajarile de irigatii si din orezarii, formate din
statii de pompare de punere sub presiune, retelele interioare de irigatii din
conducte si canale, lucrarile de desecare drenaj formate din statii de pompare,
canale de ordin inferior, drenurile si colectoarele de drenaj care nu sunt in
domeniul public vor fi administrate de Societatea Nationala "Imbunatatiri
Funciare" S.A. pana la transferul, la cerere, fara plata, conform legii,
catre asociatiile utilizatorilor de apa, pe masura infiintarii acestora, in
valoare de 1.570.280,0 milioane lei la data de 31 decembrie 1999.
3. Cladirile de productie si administrative, cu terenurile aferente,
dotarile, utilajele si mijloacele de transport din domeniul privat al statului
si care se constituie in capitalul social initial al Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" S.A., in valoare de 199.829,0 milioane lei.