LEGE
Nr. 138 din 27 aprilie 2004
Legea imbunatatirilor funciare
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 369 din 28 aprilie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Imbunatatirile funciare au ca obiective:
a) asigurarea protectiei terenurilor de orice fel si a oricaror categorii
de constructii fata de inundatii, alunecari de teren si eroziuni, precum si
protectiei lacurilor de acumulare impotriva colmatarii si regularizarea
cursurilor de apa;
b) asigurarea unui nivel corespunzator de umiditate a solului, care sa
permita sau sa stimuleze cresterea plantelor, incluzand plantatiile
vitipomicole, culturile agricole si silvice;
c) asigurarea ameliorarii solurilor acide, saraturate si nisipoase, precum
si protectia impotriva poluarii.
Art. 2
(1) Amenajarile de imbunatatiri funciare ca lucrari hidrotehnice complexe
si agropedoameliorative se realizeaza in scopul prevenirii si inlaturarii
actiunii factorilor de risc - seceta, exces de apa, eroziunea solului si
inundatii, precum si poluare - pe terenurile cu orice destinatie, indiferent de
proprietar. Acestea contribuie la valorificarea capacitatii de productie a terenurilor
si a plantelor, precum si la introducerea in circuitul economic a terenurilor
neproductive.
(2) Amenajarile de imbunatatiri funciare cuprind urmatoarele categorii de
lucrari;
a) indiguiri si regularizari ale cursurilor de apa de interes local prin
care se asigura, in principal, protectia terenurilor si a oricaror categorii de
constructii impotriva inundatiilor, surse locale de apa si emisari pentru
scurgerea apelor;
b) amenajari de irigatii si orezarii prin care se asigura aprovizionarea
controlata a solului si a plantelor cu cantitatile de apa necesare dezvoltarii
culturilor si cresterii productiei agricole. Aceste amenajari cuprind lucrari
de captare, pompare, transport, distributie si evacuare a apei si, dupa caz,
lucrari de nivelare a terenului;
c) amenajari de desecare si drenaj, care au drept scop prevenirea si
inlaturarea excesului de umiditate de la suprafata terenului si din sol, in
vederea asigurarii conditiilor favorabile de utilizare a terenurilor. Aceste
amenajari cuprind lucrari de colectare, de transport si de evacuare in emisar a
apei in exces;
d) lucrari de combatere a eroziunii solului si de ameliorare a terenurilor
afectate de alunecari, prin care se previn, se diminueaza sau se opresc
procesele de degradare a terenurilor. Aceste amenajari cuprind lucrari pentru
protectia solului, regularizarea scurgerii apei pe versanti, stingerea
formatiunilor torentiale, stabilizarea nisipurilor miscatoare;
e) amenajari pedoameliorative pe terenurile saraturate, acide si pe nisipuri,
pe terenurile poluate, inclusiv cu reziduuri petroliere, cu halde de la
exploatarile miniere, pe alte terenuri neproductive, cuprinzand si lucrarile de
nivelare-modelare, de scarificare, de afanare adanca, rigole si santuri de
scurgere a apei, araturile in benzi cu coame, udarile de spalare a sarurilor,
aplicarea de amendamente, precum si ingrasaminte, in scopul valorificarii
pentru agricultura si, dupa caz, pentru silvicultura;
f) perdele forestiere de protectie a terenurilor agricole si plantatii
pentru combaterea eroziunii solului;
g) alte solutii tehnice si lucrari noi, rezultate din activitatea de
cercetare.
(3) Amenajarile de imbunatatiri funciare pot prelua din surse de apa
autorizate necesarul pentru irigarea culturilor agricole si alimentarea cu apa
a unor localitati, amenajari piscicole, incinte agricole si industriale si
asigura protectia localitatilor si a oricaror categorii de constructii
impotriva efectelor alunecarilor de teren si a inundatiilor, precum si
protectia lacurilor de acumulare impotriva colmatarii.
(4) Realizarea amenajarilor de imbunatatiri funciare la nivel national are
loc pe baza programelor si strategiei sectoriale, iar la nivel local, conform
nevoilor autoritatilor publice locale, ale persoanelor juridice sau fizice
interesate, pe baza programelor zonale si locale de amenajare a teritoriului.
(5) Proiectarea, executarea si exploatarea amenajarilor de imbunatatiri
funciare se fac in corelare cu lucrarile de gospodarire a apelor,
hidroenergetice, silvice, de gestionare a cailor de comunicatie, in acord cu
interesele proprietarilor de terenuri si cu documentatiile de urbanism si de
amenajare a teritoriului, tinand seama de cerintele de protectie a mediului.
Art. 3
Prezenta lege are drept scop:
a) reglementarea regimului juridic al proprietatii si folosintei
infrastructurii de imbunatatiri funciare si a terenului aferent, precum si
mecanismele de dobandire si/sau transmitere a dreptului de proprietate,
administrare sau folosinta asupra acestei infrastructuri;
b) instituirea cadrului de reglementare a infiintarii si functionarii
Administratiei Nationale a Imbunatatirilor Funciare, denumita in continuare
Administratie, persoana juridica romana de interes public national in sectorul
imbunatatirilor funciare, care desfasoara activitatile prevazute de prezenta
lege;
c) reglementarea infiintarii si functionarii organizatiilor de imbunatatiri
funciare si a federatiilor de organizatii de imbunatatiri funciare in vederea
desfasurarii activitatilor de imbunatatiri funciare atat in interesul membrilor
lor, cat si in interesul public;
d) stabilirea serviciilor prestate de Administratie organizatiilor de
imbunatatiri funciare si federatiilor de organizatii de imbunatatiri funciare
si mecanismele de finantare a acestor activitati;
e) stabilirea atributiilor autoritatii publice centrale, denumita in
continuare ministerul, care coordoneaza elaborarea strategiei si politicilor in
sectorul imbunatatirilor funciare;
f) stabilirea principiilor reorganizarii Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A.;
g) stabilirea sanctiunilor care se aplica in cazul incalcarii prevederilor
prezentei legi.
Art. 4
Principiile care stau la baza realizarii obiectivelor imbunatatirilor
funciare sunt urmatoarele:
a) exploatarea echitabila a amenajarilor de imbunatatiri funciare,
sistemelor de irigatii sau desecare si drenaj si a lucrarilor de aparare
impotriva inundatiilor si combatere a eroziunii solului pentru asigurarea
protectiei intereselor tuturor beneficiarilor;
b) consultarea si, dupa caz, implicarea beneficiarilor, organizatiilor
neguvernamentale si a altor reprezentanti ai societatii civile in luarea
deciziilor in scopul promovarii adoptarii rationale, eficiente si transparente
a acestora;
c) realizarea, in principal, de catre proprietarii de teren, individual sau
prin organizatiile de imbunatatiri funciare ori federatiile de organizatii de
imbunatatiri funciare a exploatarii, intretinerii si reparatiilor amenajarilor
de imbunatatiri funciare situate pe terenurile pe care le detin, inclusiv a
lucrarilor de reabilitare, executare de investitii si suportarea costurilor
acestor activitati; statul intervine prin Administratie si prin alocarea de
fonduri de la bugetul de stat in completarea surselor proprii ale
Administratiei sau ale beneficiarilor amenajarilor declarate de utilitate
publica, in cazurile in care proprietarii de teren nu pot desfasura ei insisi
activitati de imbunatatiri funciare;
d) exploatarea amenajarilor de imbunatatiri funciare astfel incat sa se
previna folosirea ineficienta a apei, excesul de umiditate, eroziunea si
poluarea solului si sa se promoveze protectia mediului in conformitate cu
standardele de mediu.
Art. 5
Definitiile termenilor utilizati in prezenta lege sunt prevazute in anexa
nr. 1.
CAP. 2
Organizatiile si federatiile de organizatii din domeniul imbunatatirilor
funciare
Art. 6
(1) Persoanele fizice sau persoanele juridice care detin terenuri deservite
de sisteme de irigatii sau de desecare si drenaj ori de lucrari de aparare
impotriva inundatiilor sau de combatere a eroziunii solului pot constitui o
organizatie de imbunatatiri funciare, denumita in continuare organizatia,
pentru a desfasura una sau mai multe dintre urmatoarele activitati de interes
public:
a) livrarea apei pentru irigat, exploatarea, intretinerea si reparatiile
unui sistem de irigatii care deserveste mai multi proprietari de teren;
b) exploatarea, intretinerea si reparatiile unui sistem de desecare si
drenaj care deserveste mai multi proprietari de teren;
c) intretinerea si reparatiile lucrarilor de aparare impotriva inundatiilor
care protejeaza terenul mai multor proprietari de teren;
d) intretinerea si reparatiile lucrarilor de combatere a eroziunii solului
si desfasurarea altor activitati de imbunatatiri funciare care protejeaza solul
de pe terenul mai multor proprietari de teren.
(2) Organizatiile sunt persoane juridice de utilitate publica fara scop
patrimonial, ce se constituie si functioneaza in conformitate cu prevederile
prezentei legi.
Art. 7
(1) Organizatia isi desfasoara activitatea in cadrul unei suprafete de
teren clar delimitate, amenajata cu lucrari de imbunatatiri funciare, denumita
in continuare teritoriul organizatiei.
(2) Organizatia care indeplineste mai multe dintre activitatile prevazute
la art. 6 le va specifica in statut, precizand care este activitatea principala
pe care o va desfasura.
(3) Organizatia care are ca activitate principala exploatarea, intretinerea
si reparatiile unui sistem de irigatii, precum si livrarea apei pentru irigat
va include in denumirea sa mentiunea organizatia utilizatorilor de apa pentru
irigatii, urmata de denumirea localitatii unde functioneaza sau de o alta
denumire proprie.
(4) Organizatia care are ca activitate principala exploatarea, intretinerea
si reparatiile unui sistem de desecare si drenaj va include in denumirea sa
mentiunea organizatia de desecare si drenaj, urmata de denumirea localitatii
unde functioneaza sau de o alta denumire proprie.
(5) Organizatia care are ca activitate principala intretinerea si
reparatiile unor lucrari de aparare impotriva inundatiilor va include in
denumirea sa mentiunea organizatia de aparare impotriva inundatiilor, urmata de
denumirea localitatii unde functioneaza sau de o alta denumire proprie.
(6) Organizatia care are ca activitate principala intretinerea si
reparatiile lucrarilor de combatere a eroziunii solului va include in denumirea
sa mentiunea organizatie de combatere a eroziunii solului, urmata de denumirea
localitatii unde functioneaza sau de o alta denumire proprie.
Art. 8
In realizarea activitatilor de interes public, organizatiile au urmatoarele
atributii:
a) incheie contracte de prestari de servicii de imbunatatiri funciare
potrivit prevederilor prezentei legi;
b) presteaza servicii de imbunatatiri funciare catre membrii sai;
c) livreaza apa pentru irigatii sau presteaza alte servicii de imbunatatiri
funciare, pe baza de contract potrivit prevederilor prezentei legi, persoanelor
care nu sunt membri ai organizatiei si care detin in proprietate sau folosinta
terenuri situate pe teritoriul organizatiei;
d) incaseaza tarife pentru serviciile prestate de la membrii organizatiei
si de la persoanele care nu sunt membri, in vederea acoperirii costurilor
acestor servicii;
e) achizitioneaza, inchiriaza, exploateaza, intretin si repara instalatiile
de imbunatatiri funciare si alte echipamente necesare;
f) organizeaza cursuri de instruire a membrilor lor pentru pregatirea
exploatarii si intretinerii sistemului de irigatii sau desecare si drenaj ori a
lucrarilor de aparare impotriva inundatiilor sau de combatere a eroziunii
solului, de protectie a muncii, pentru asimilarea tehnicilor de imbunatatiri
funciare si promovarea utilizarii noilor tehnici si tehnologii;
g) asigura paza si protectia corespunzatoare a infrastructurii de
imbunatatiri funciare din cadrul sistemului de irigatii sau de desecare si
drenaj, pe care o detin in proprietate sau folosinta, a lucrarilor de aparare
impotriva inundatiilor sau combatere a eroziunii solului, in vederea prevenirii
sau reducerii pagubelor si pastrarii integritatii acestora;
h) reabiliteaza, modernizeaza si dezvolta infrastructura de imbunatatiri
funciare de pe teritoriul sau;
i) incheie contracte pentru achizitia de bunuri si prestarea de servicii
necesare desfasurarii activitatii lor cuprinzand proiectarea si lucrarile de
reabilitare, modernizare si dezvoltare a infrastructurii de imbunatatiri funciare
de pe teritoriul sau;
j) angajeaza credite si prezinta garantii potrivit legislatiei in vigoare;
k) indeplineste alte atributii prevazute de prezenta lege.
Art. 9
(1) Veniturile unei organizatii se pot constitui din:
a) tarife de livrare a apei pentru irigatii;
b) tarife de desecare si drenaj;
c) tarife de aparare impotriva inundatiilor, de combatere a eroziunii
solului si alte activitati de imbunatatiri funciare;
d) o cotizatie anuala;
e) donatii, legate si sponsorizari, potrivit legii;
f) subventii acordate de la bugetul de stat.
(2) Tarifele si cotizatiile restante, datorate organizatiei de membri sau
persoanele care nu sunt membri ai acesteia, se pot recupera pe baza
angajamentelor de plata semnate de acestia, care constituie titluri executorii.
Art. 10
(1) Organizatia care presteaza servicii unei persoane care nu este membru
al acesteia si care detine in proprietate sau folosinta teren in cadrul
teritoriului respectiv percepe tarife care sa acopere integral costurile
prestarii serviciilor de imbunatatiri funciare catre acea persoana.
(2) Membrii organizatiilor pot beneficia de o reducere a tarifului de
prestare a serviciilor de imbunatatiri funciare in conformitate cu hotararile
adunarii generale.
(3) Tarifele pentru prestarea serviciilor de imbunatatiri funciare de
interes general, altele decat livrarea apei pentru irigatii, pot fi incasate
prin compartimentele de specialitate ale administratiei publice locale.
Mecanismul de incasare a acestor tarife si de decontare a cheltuielilor
efectuate pentru desfasurarea acestei activitati se va reglementa printr-un
protocol-cadru aprobat prin ordin comun al ministrului agriculturii, padurilor
si dezvoltarii rurale si al ministrului administratiei si internelor, in baza
caruia se pot incheia, la nivel local, protocoale intre organizatii si
consiliile locale pe raza teritoriala a carora se afla situat teritoriul
organizatiei.
(4) Pentru recuperarea tarifelor si cotizatiilor restante datorate de
membri si persoanele care nu sunt membri ai organizatiei, adunarea generala
poate sa hotarasca instituirea de garantii.
Art. 11
Excedentul, ca parte a veniturilor ce depaseste cheltuielile intr-un an
financiar, ramane la dispozitia organizatiei si se distribuie catre rezerve sau
este folosit pentru activitatea urmatorilor ani.
Art. 12
Orice persoana fizica sau persoana juridica care detine in proprietate
teren situat pe teritoriul organizatiei ori care are, in conditiile legii, in
administrare sau folosinta astfel de terenuri ori infrastructura de
imbunatatiri funciare aflata in proprietatea publica sau privata a statului ori
a unitatilor administrativ-teritoriale poate fi membru al unei organizatii.
Art. 13
(1) In vederea dobandirii personalitatii juridice, membrii fondatori
incheie actul constitutiv si statutul organizatiei, in forma autentica, sub
sanctiunea nulitatii absolute.
(2) Continutul minim al actului constitutiv si al statutului organizatiilor
se stabileste prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi, care
aproba si modelul documentelor de constituire si organizare.
Art. 14
(1) Procedura de constituire a organizatiilor va fi prevazuta in normele
metodologice de aplicare a prezentei legi.
(2) Pe baza avizului Oficiului de reglementare a organizatiilor de
imbunatatiri funciare, denumit in continuare Oficiul de reglementare,
constituirea organizatiilor se autorizeaza prin ordin al ministrului, prin care
se dispune si inregistrarea acestora in Registrul national al organizatiilor de
imbunatatiri funciare.
(3) Organizatia dobandeste personalitate juridica la data inregistrarii
sale in Registrul national al organizatiilor de imbunatatiri funciare.
Art. 15
(1) Organizatia are urmatoarele organe de conducere si comisii:
a) adunarea generala;
b) consiliul de administratie;
c) comisia de cenzori;
d) comisia de conciliere a neintelegerilor din interiorul organizatiei,
denumita in continuare comisie de conciliere.
(2) Deciziile consiliului de administratie sunt puse in executare de
director si personalul tehnic si economic de executie al organizatiei.
Art. 16
Modul de organizare si functionare a organelor de conducere si a comisiilor
organizatiilor se reglementeaza prin normele metodologice de aplicare a
prezentei legi, cu exceptiile prevazute in acest capitol.
Art. 17
Adunarea generala este organul de conducere al organizatiei, compus din
membrii organizatiei sau reprezentantii acestora, care se intruneste cel putin
de doua ori pe an si are drept de control permanent asupra organelor prevazute
la art. 15 alin. (1) lit. b), c) si d).
Art. 18
(1) Statutul unei organizatii care nu are sistem de reprezentare va
mentiona modalitatea de alocare a voturilor fiecarui membru la sedintele
adunarilor generale, proportional cu marimea suprafetei de teren detinute in
proprietate, administrare sau folosinta sau pe o alta baza echitabila care sa
protejeze interesele fiecarui membru.
(2) Un membru al organizatiei poate detine cel mult doua cincimi din
numarul total de voturi.
(3) Membrii unei organizatii care nu are un sistem de reprezentare, precum
si proprietarii care au dat in folosinta terenurile pe care le detin unei
persoane care nu indeplineste conditiile prevazute la art. 12 pentru a fi
membru al unei organizatii pot fi reprezentati in adunarile generale pe baza
unei procuri speciale, autentificata.
Art. 19
Comisia de conciliere solutioneaza neintelegerile patrimoniale in legatura
cu activitatea organizatiei privind:
a) modalitatea de calcul si cuantumul tarifelor practicate pentru
serviciile de imbunatatiri funciare prestate de organizatie si al altor
asemenea tarife, precum si al cotizatiilor;
b) suportarea de catre membri a costurilor de exploatare, intretinere si
reparatii a infrastructurii de imbunatatiri funciare aflate in folosinta sau
proprietatea organizatiei;
c) livrarea apei pentru irigatii si prestarea altor servicii de
imbunatatiri funciare la termenele si in conditiile stabilite, cu nerespectarea
principiului distributiei echitabile si protectiei intereselor tuturor
beneficiarilor;
d) orice alte neintelegeri patrimoniale dintre organizatie si membrii sai,
precum si dintre membrii organizatiei.
Art. 20
(1) Orice membru al organizatiei care a suportat un prejudiciu de natura
celor prevazute la art. 19 se poate adresa presedintelui comisiei de conciliere
cu o cerere.
(2) Cererea va fi solutionata de comisia de conciliere in termen de 14 zile
de la data depunerii, cu participarea partilor, personal sau prin reprezentant.
(3) Comisia de conciliere analizeaza cererea si probele depuse de parti si
emite o decizie motivata de admitere sau respingere a acesteia.
(4) Decizia emisa de comisia de conciliere este definitiva si obligatorie
pentru parti si poate fi atacata la instanta competenta in termen de 30 de zile
de la comunicare.
Art. 21
Membrii consiliului de administratie, ai comisiei de cenzori si ai comisiei
de conciliere nu sunt salariati ai organizatiei.
Art. 22
(1) Federatia de organizatii de imbunatatiri funciare, denumita in
continuare federatie, se infiinteaza din doua sau mai multe organizatii de
imbunatatiri funciare, in vederea exploatarii, intretinerii si reparatiilor
unor parti dintr-o amenajare sau a unei intregi amenajari de imbunatatiri
funciare care deserveste in comun organizatiile membre.
(2) Federatia exploateaza, intretine si repara infrastructura de
imbunatatiri funciare situata in afara teritoriului organizatiilor carora le
poate presta servicii de imbunatatiri funciare si care este in legatura
functionala cu sistemele de irigatii, de desecare si drenaj, cu lucrarile de
aparare impotriva inundatiilor sau de combatere a eroziunii solului exploatate,
intretinute si reparate exclusiv de acele organizatii.
(3) Federatiile sunt persoane juridice de utilitate publica fara scop
patrimonial, ce se constituie si functioneaza in conformitate cu prevederile
prezentei legi.
(4) Pot dobandi calitatea de membru al unei federatii numai acele organizatii
care beneficiaza de partea din amenajarea de imbunatatiri funciare sau de
intreaga amenajare pe care federatia o exploateaza, intretine si repara si
carora li se pot presta servicii de imbunatatiri funciare de acea federatie.
Art. 23
(1) Federatiile se constituie prin adoptarea de catre organizatiile membre
a actului constitutiv si a statutului, al caror continut minim se stabileste
prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi, care cuprind si modelul
documentelor de constituire si organizare.
(2) Constituirea federatiilor se face cu respectarea acelorasi conditii de
avizare, autorizare, forma si publicitate ca si cele cerute pentru constituirea
organizatiilor si potrivit procedurii prevazute de normele metodologice de
aplicare a prezentei legi.
Art. 24
Dizolvarea, lichidarea si reorganizarea organizatiilor si federatiilor,
precum si modificarea statutului acestora se fac potrivit normelor metodologice
de aplicare a prezentei legi, cu avizul Oficiului de reglementare.
CAP. 3
Dreptul de proprietate si de folosinta asupra infrastructurii de
imbunatatiri funciare si a terenului
Art. 25
Asociatiile utilizatorilor de apa pentru irigatii, infiintate potrivit
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 147/1999 privind asociatiile
utilizatorilor de apa pentru irigatii, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 573/2001, care se reorganizeaza, in conditiile prezentei legi,
in organizatii ale utilizatorilor de apa pentru irigatii, preiau:
a) dreptul de proprietate detinut de asociatia utilizatorilor de apa pentru
irigatii asupra infrastructurii de irigatii constand din statii de pompare de
punere sub presiune, constructii hidrotehnice, impreuna cu dotarile si terenul
aferent, conducte subterane, precum si alte asemenea bunuri situate pe
teritoriul organizatiei si obligatiile corelative;
b) dreptul de folosinta detinut de asociatia utilizatorilor de apa pentru
irigatii asupra infrastructurii de irigatii aflate in proprietatea statului sau
a unitatilor administrativ-teritoriale, constand din statii de pompare de
punere sub presiune, constructii hidrotehnice impreuna cu dotarile si terenul
aferent, conducte subterane, precum si alte asemenea bunuri situate pe
teritoriul organizatiei.
Art. 26
(1) Infrastructura de imbunatatiri funciare apartinand domeniului privat al
statului, aflata in folosinta Administratiei, societatilor comerciale,
statiunilor si institutelor de cercetare si productie agricola, unitatilor de
invatamant agricol si silvic, precum si a altor institutii publice, situata pe
teritoriul unei organizatii, se transmite la cerere, fara plata, in
proprietatea acelei organizatii, in conditiile legii.
(2) Infrastructura de imbunatatiri funciare apartinand domeniului privat al
unitatilor administrativ-teritoriale se transmite, la cerere, in proprietatea
sau folosinta organizatiilor ori federatiilor prin hotarare a consiliului
local, a consiliului judetean sau al municipiului Bucuresti, in conditiile
legii.
(3) Organizatiile dobandesc dreptul de proprietate asupra infrastructurii
de imbunatatiri funciare apartinand domeniului public al statului sau
unitatilor administrativ-teritoriale, in conditiile Legii nr. 213/1998 privind
proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 27
(1) Federatiile pot primi in folosinta gratuita, in conditiile legii, o
parte dintr-o amenajare de imbunatatiri funciare sau o intreaga amenajare de
imbunatatiri funciare aflata in proprietatea publica a statului.
(2) Conditiile exploatarii, intretinerii si reparatiilor efectuate de
federatie asupra partii de amenajare sau intregii amenajari de imbunatatiri
funciare aflate in folosinta gratuita, conform alin. (1), precum si durata
folosintei sunt cuprinse in protocolul de transmitere a folosintei gratuite.
Art. 28
Administratia, organizatiile si federatiile au obligatia asigurarii pazei
si protectiei infrastructurii pe care o exploateaza, o intretin si o repara,
potrivit legii.
Art. 29
(1) Administratia administreaza infrastructura de imbunatatiri funciare
apartinand domeniului public si privat al statului, cu exceptia celei situate
pe terenurile incluse in fondul forestier proprietate publica a statului,
administrate de Regia Nationala a Padurilor - Romsilva.
(2) Lista bunurilor care alcatuiesc infrastructura de imbunatatiri funciare
apartinand domeniului public al statului este prevazuta in anexa nr. 2.
Art. 30
Infrastructura de imbunatatiri funciare apartinand domeniului privat al
statului, situata pe terenurile cu destinatie agricola detinute in exploatare
de societati comerciale cu capital majoritar de stat, se transmite in folosinta
Administratiei si se inregistreaza in patrimoniul acesteia, cu reducerea
corespunzatoare a capitalului lor social, prin diminuarea participatiei
statului.
Art. 31
Bunurile ce alcatuiesc infrastructura de imbunatatiri funciare apartinand
domeniului public al statului se transmit in administrarea Administratiei, cu
specificarea obligatiilor acesteia privind exploatarea, intretinerea,
reparatiile si paza integritatii acestor bunuri.
Art. 32
Amenajarile de imbunatatiri funciare, sistemele de irigatii sau desecare si
drenaj si lucrarile de aparare impotriva inundatiilor ori combatere a eroziunii
solului pot fi de utilitate publica, in conditiile legii.
Art. 33
(1) Administratia, organizatiile si federatiile pot dobandi, in conditiile
legii, un drept de servitute asupra terenului unui proprietar, acolo unde
acesta se justifica din motive tehnice si economice, cu acordul scris al
proprietarilor de teren, potrivit legii.
(2) Reprezentantii Administratiei, organizatiilor si federatiilor pot intra
pe terenul unei persoane, in cazuri de urgenta, in scopul efectuarii de
controale, remedierii unor defectiuni, inlaturarii urmarilor unor dezastre si
aplicarii de masuri de protectie a mediului inconjurator.
(3) Proprietarii de teren vor fi despagubiti, potrivit legii, pentru
daunele provocate terenului sau culturilor lor, in cazurile mentionate la alin.
(1) si (2).
Art. 34
Pentru realizarea oricarei investitii, scoaterea din circuitul agricol a
terenurilor deservite de infrastructura de imbunatatiri funciare apartinand
domeniului public al statului se face prin hotarare a Guvernului, iar a celor
deservite de infrastructura apartinand domeniului privat al statului sau
persoanelor fizice, la cererea acestora, se face prin ordin al ministrului.
CAP. 4
Administratia Nationala a Imbunatatirilor Funciare
Art. 35
(1) In termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi, se
infiinteaza Administratia Nationala a Imbunatatirilor Funciare prin
reorganizarea Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A.,
care se divizeaza in vederea privatizarii conform principiilor stabilite de
prezenta lege.
(2) Administratia este persoana juridica romana de interes public national
si functioneaza pe baza de gestiune economica si autonomie financiara, sub
autoritatea ministerului.
(3) Sediul central al Administratiei este in Bucuresti, Sos. Oltenitei nr.
35 - 37, sectorul 4.
(4) Administratia isi desfasoara activitatea in conformitate cu
dispozitiile legale in vigoare si cu regulamentul de organizare si functionare,
care se aproba in termen de 15 zile de la data infiintarii Administratiei, prin
hotarare a Guvernului.
(5) Administratia are in structura sa sucursale fara personalitate
juridica.
Art. 36
(1) Administratia desfasoara urmatoarele activitati:
a) exploateaza, intretine si repara amenajarile de imbunatatiri funciare
declarate de utilitate publica;
b) realizeaza investitii privind reabilitarea amenajarilor de imbunatatiri
funciare existente si constructia de noi amenajari;
c) desfasoara activitati de informare si instruire in domeniul
imbunatatirilor funciare;
d) realizeaza si asigura functionarea sistemului national de supraveghere,
evaluare, prognoza si avertizare privind efectele economice si ecologice ale
activitatilor de imbunatatiri funciare;
e) organizeaza, realizeaza si tine la zi cadastrul de imbunatatiri
funciare;
f) presteaza servicii de imbunatatiri funciare catre organizatii, federatii
si alti detinatori de teren;
g) desfasoara alte activitati de interes public prevazute de prezenta lege.
(2) Administratia aplica principiile realizarii obiectivelor
imbunatatirilor funciare stabilite de prezenta lege, gestioneaza eficient
resursele proprii si pe cele date in administrarea sa, prin valorificarea
optima a acestora si, totodata, asigura integritatea si functionarea durabila a
amenajarilor de imbunatatiri funciare aflate in administrarea sa si
contracteaza cu terti furnizori achizitia de bunuri si servicii, cu respectarea
legislatiei privind achizitiile publice de bunuri si servicii.
Art. 37
(1) Administratia exploateaza, administreaza, intretine si repara
amenajarile de imbunatatiri funciare din domeniului public sau privat al
statului declarate de utilitate publica.
(2) Lista amenajarilor de imbunatatiri funciare ce se administreaza de
Administratie este inclusa in regulamentul de organizare si functionare a
Administratiei, aprobat prin hotarare a Guvernului.
(3) O amenajare de imbunatatiri funciare este declarata de utilitate
publica potrivit criteriilor stabilite prin hotarare a Guvernului.
(4) Costurile de desfasurare a activitatilor prevazute la alin. (1) se
acopera cu tarifele pentru serviciile prestate in conformitate cu prevederile
prezentei legi si, in completare, din fonduri publice.
(5) Anual, prin hotarare a Guvernului, la propunerea ministerului, se
aproba nivelul fondurilor publice pe activitati si amenajari de imbunatatiri
funciare de utilitate publica, precum si cota din cheltuielile de exploatare,
intretinere si reparatii ce se va suporta din tarife si cota ce se va suporta
de la bugetul de stat, pentru alte activitati de imbunatatiri funciare decat
cele de irigatii.
Art. 38
(1) Daca o amenajare de imbunatatiri funciare nu mai indeplineste
criteriile prevazute la art. 37 alin. (3), prin hotarare a Guvernului i se
retrage recunoasterea de utilitate publica si, dupa caz, se trece din domeniul
public in domeniul privat al statului sau al unitatilor
administrativ-teritoriale.
(2) Amenajarile de imbunatatiri funciare prevazute la alin. (1) pot fi:
a) transmise in proprietate sau date in folosinta unei organizatii ori
federatii potrivit legii;
b) vandute unui cumparator privat potrivit legii;
c) concesionate sau inchiriate potrivit legii;
d) conservate pentru o perioada de pana la 3 ani;
e) scoase din functiune si valorificate potrivit legii.
(3) Trecerea in conservare a unei amenajari de imbunatatiri funciare se
realizeaza prin asigurarea pazei acesteia si depozitarea corespunzatoare a
echipamentelor si instalatiilor de pompare dezafectate.
(4) Cheltuielile de conservare si de asigurare a pazei se suporta din
fonduri publice.
(5) Masurile prevazute la alin. (2) lit. a) - c) se aplica in situatia in
care amenajarea de imbunatatiri funciare respectiva nu a fost declarata de
utilitate publica in termen de 3 ani.
Art. 39
Administratia indeplineste urmatoarele atributii:
a) intocmeste si pune in aplicare planurile anuale de exploatare,
intretinere si reparatii ale amenajarilor de imbunatatiri funciare declarate de
utilitate publica;
b) elaboreaza bugetul de venituri si cheltuieli si planul de activitate
pentru exercitiul financiar urmator;
c) inventariaza anual amenajarile de irigatii functionale;
d) stabileste tarife pentru servicii de imbunatatiri funciare;
e) elaboreaza studii, proiecte, programe si propuneri anuale pentru
investitii in reabilitarea amenajarilor de imbunatatiri funciare existente sau
executa noi amenajari si supravegheaza realizarea acestor lucrari de
investitii;
f) urmareste impactul asupra mediului inconjurator al activitatilor de
imbunatatiri funciare si ia masuri de diminuare sau corective in conformitate
cu legislatia protectiei mediului;
g) asigura paza si protectia infrastructurii de imbunatatiri funciare din
cadrul amenajarilor de imbunatatiri funciare pe care le administreaza,
exploateaza, intretine si repara;
h) urmareste permanent starea tehnica a amenajarilor de imbunatatiri
funciare aflate in administrare;
i) desfasoara actiuni de prevenire si protectie a amenajarilor de
imbunatatiri funciare aflate in administrarea sa fata de actiunea factorilor de
risc si a calamitatilor naturale, fenomenelor meteorologice periculoase si
accidentelor la constructiile hidrotehnice;
j) pregateste si pune in aplicare planurile de actiune in cazuri de
urgenta;
k) emite avize tehnice pentru instalatiile care se amplaseaza si
constructiile care se executa in zona amenajarilor de imbunatatiri funciare din
administrarea sa;
l) elaboreaza si finanteaza planul propriu de cercetare, proiectare si
informatica;
m) coordoneaza si indruma metodologic controlul tehnic de calitate a
exploatarii, intretinerii si reparatiilor amenajarilor de imbunatatiri
funciare, efectuat de sucursalele teritoriale;
n) avizeaza documentatiile tehnice, contracteaza si finanteaza lucrarile de
investitii si de reparatii si verifica derularea si receptionarea lucrarilor
potrivit legii;
o) elaboreaza studiile privind necesarul fortei de munca pe structuri de
personal, pregatirea si perfectionarea intregului personal, selectarea si
promovarea acestuia in cadrul unitatilor din subordine;
p) organizeaza si aproba planul de audit public intern, organizeaza
controlul financiar preventiv si evidenta angajamentelor conform legii,
efectueaza analize economice si tehnice asupra organizarii si desfasurarii
activitatilor;
q) urmareste derularea si receptia lucrarilor contractate cu terti
furnizori.
Art. 40
Pentru realizarea activitatilor sale, Administratia contracteaza cu terti
furnizori elaborarea de studii, prestarea de servicii de cercetare, proiectare,
lucrari de constructii, intretinere si reparatii, inclusiv livrarea sau
inchirierea echipamentului necesar pentru desfasurarea activitatilor sale,
precum si echipamente de interventie pentru a face fata situatiilor de urgenta,
cu respectarea legislatiei in vigoare privind achizitiile publice.
Art. 41
(1) Finantarea cheltuielilor curente ale Administratiei se asigura din
venituri proprii si din subventii de la bugetul de stat.
(2) Cheltuielile de natura investitiilor se acopera total sau partial de la
bugetul de stat, dupa cum urmeaza:
a) investitiile in derulare si cele noi;
b) studiile si proiectarea legate de obiectul sau de activitate;
c) dotari independente aferente amenajarilor de imbunatatiri funciare din
domeniul public al statului;
d) expertizarea lucrarilor de imbunatatiri funciare din infrastructura
apartinand domeniului public al statului si pentru consultanta de specialitate
referitoare la aceste lucrari;
e) alte cheltuieli asimilate investitiilor, potrivit legii.
(3) Veniturile proprii ale Administratiei se constituie din:
a) tarife de livrare a apei pentru irigatii, percepute beneficiarilor
pentru serviciile de livrare a apei de irigatii si exploatarea, intretinerea si
reparatiile amenajarilor de irigatii declarate de utilitate publica;
b) tarife de prestari de servicii de desecare si drenaj, aparare impotriva
inundatiilor si combatere a eroziunii solului, percepute beneficiarilor,
referitoare la exploatarea, intretinerea si reparatiile amenajarilor de
imbunatatiri funciare declarate de utilitate publica, altele decat cele legate
de irigatii;
c) dobanzi incasate pentru depozitele din conturile proprii;
d) dobanzi si penalitati percepute pentru serviciile prestate, a caror
contravaloare nu a fost incasata la termen.
(4) Subventiile de la bugetul de stat se acorda Administratiei pentru
acoperirea totala sau partiala a cheltuielilor administrative, materiale si de
personal necesare:
a) exploatarii, intretinerii si reparatiilor amenajarilor de imbunatatiri
funciare declarate de utilitate publica care nu sunt amenajari de irigatii;
b) actiunilor de aparare impotriva inundatiilor, fenomenelor meteorologice
periculoase si accidentelor la constructiile hidrotehnice, precum si
constituirii stocurilor de materiale si mijloace de aparare;
c) reabilitarii amenajarilor de imbunatatiri funciare existente,
conservarii obiectivelor de investitii sistate sau intrerupte temporar;
d) protectiei mediului prin lucrari de imbunatatiri funciare, monitorizarii
efectelor amenajarilor de imbunatatiri funciare;
e) desfasurarii activitatilor de informare publica si instruirii in
domeniul imbunatatirilor funciare;
f) functionarii sistemului national de supraveghere, evaluare, prognoza si
avertizare privind efectele economice si ecologice ale activitatilor de
imbunatatiri funciare;
g) intocmirii si tinerii la zi a cadastrului amenajarilor de imbunatatiri
funciare;
h) conservarii si asigurarii pazei amenajarilor de imbunatatiri funciare
aflate in conservare;
i) salarizarii personalului prevazut in statele de functii ale
Administratiei si ale sucursalelor teritoriale ale acesteia, precum si
cheltuielile curente necesare functionarii acestora.
Art. 42
Pentru cazuri exceptionale, cum sunt calamitatile produse de cauze naturale
sau de activitatile antropice neprevazute, care fac imposibila functionarea
intregii amenajari de imbunatatiri funciare sau a unei parti a acesteia,
Guvernul, la propunerea ministerului, poate aproba masurile tehnice si
fondurile necesare pentru remedierea avariilor, inlaturarea efectelor
defavorabile si repunerea in stare de functionare a infrastructurii afectate.
Art. 43
(1) Patrimoniul Administratiei se constituie prin preluarea unei parti a
activului patrimonial al Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare"
- S.A. si cuprinde bunurile corporale apartinand domeniului privat al statului
necesare desfasurarii activitatii sale, precum si bunuri necorporale, cum este
dreptul de administrare si folosinta a bunurilor din domeniul public sau privat
al statului, conform hotararii Adunarii generale a actionarilor Societatii
Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A.
(2) Valoarea initiala a patrimoniului Administratiei se stabileste pe baza
datelor din ultima balanta de verificare a Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A. si este inclusa in regulamentul de
organizare si functionare a Administratiei, care se aproba prin hotarare a Guvernului.
Art. 44
Predarea-preluarea patrimoniului se face prin protocol incheiat intre
Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. si Administratie,
care se aproba prin ordin al ministrului. Protocolul va contine in anexa
inventarul activelor preluate.
Art. 45
(1) Administratia este condusa de un consiliu de administratie, ai carui
membri sunt numiti prin ordin al ministrului si care isi desfasoara activitatea
potrivit regulamentului de organizare si functionare a Administratiei.
(2) Activitatea curenta a Administratiei este condusa de un director
general. Executarea operatiunilor Administratiei este coordonata de directori
executivi, angajati ai acesteia, aprobati de consiliul de administratie si
numiti de directorul general.
(3) Activitatea curenta a sucursalelor teritoriale este condusa de
directori.
Art. 46
(1) Consiliul de administratie este compus din 7 membri, dintre care:
a) 2 specialisti din cadrul ministerului, care raspund de sectorul
imbunatatirilor funciare;
b) unul desemnat de ministrul finantelor publice;
c) unul desemnat de autoritatea centrala pentru gospodarirea apelor;
d) 3 specialisti recunoscuti pe plan national in domeniul imbunatatirilor
funciare.
(2) Membrii consiliului de administratie nu sunt salariati ai
Administratiei.
(3) Consiliul de administratie isi numeste un secretar care nu este membru
al acestuia.
Art. 47
(1) Membrii consiliului de administratie se numesc, la propunerea
autoritatilor din care fac parte, prin ordin al ministrului, pentru o perioada
de 5 ani, cu exceptia celor nominalizati de minister, care vor fi membri ai
consiliului de administratie pe perioada cat detin functia din minister.
(2) Membrii consiliului de administratie si secretarul acestuia vor primi o
indemnizatie de sedinta, care se plateste din bugetul Administratiei. Cuantumul
indemnizatiei de sedinta se aproba prin ordin al ministrului, la propunerea
consiliului de administratie, si va fi de pana la 20% din salariul directorului
general.
Art. 48
Consiliul de administratie indeplineste urmatoarele atributii:
a) prezinta un raport trimestrial si anual catre ministru privind
activitatile si performantele Administratiei;
b) aproba proiectul situatiilor financiare anuale ale Administratiei dupa
analiza raportului directorului general si il supune aprobarii ministrului;
c) aproba proiectul bugetului de venituri si cheltuieli, al programului de
activitate pentru exercitiul financiar urmator si al indicatorilor anuali de
performanta ai Administratiei, pentru a fi inaintate spre aprobare
ministerului;
d) aproba numirea directorilor executivi si a directorilor sucursalelor
Administratiei, la propunerea directorului general;
e) aproba, la propunerea directorului general, structura organizatorica si
statul de functii ale Administratiei, precum si ale sucursalelor teritoriale;
f) aproba propunerile de tarife si structura tarifelor pentru livrarea apei
pentru irigatii, precum si pentru alte servicii de imbunatatiri funciare;
g) urmareste continuu si analizeaza performantele financiare si de
functionare ale Administratiei;
h) aproba, la propunerea directorului general, distribuirea excedentului
provenit din veniturile proprii catre investitii de capital si alte fonduri;
i) asigura organizarea contabilitatii separat cu privire la veniturile
proprii si la subventiile alocate de la bugetul de stat in completarea
acestora, precum si cu privire la activitatea de irigatii si separat cu privire
la alte activitati de imbunatatiri funciare;
j) aproba distribuirea pe sucursale teritoriale si activitati a
subventiilor de la bugetul de stat prevazute in bugetul ministerului, la
propunerea directorului general;
k) aproba regulamentele interne de functionare a Administratiei;
l) aproba planurile de interventie in caz de urgenta sau de accidente la
constructiile hidrotehnice aflate in administrarea sa;
m) aproba obiectivele de investitii finantate din veniturile proprii ale
Administratiei, credite sau fonduri publice sau, dupa caz, propune obiective de
investitii a caror aprobare este de competenta altor organe ale administratiei
publice centrale;
n) aproba contractarea de credite interne si externe potrivit
reglementarilor in vigoare;
o) aproba programele de activitate anuale si multianuale privind
investitiile, exploatarea, intretinerea si reparatiile lucrarilor de
imbunatatiri funciare;
p) propune proiecte de investitii pentru realizarea de noi amenajari de
imbunatatiri funciare sau executarea de lucrari la amenajarile existente care
vor fi prezentate ministerului spre aprobare;
q) aproba lista specialistilor imputerniciti pentru constatarea incalcarii
prevederilor prezentei legi si aplicarii sanctiunilor;
r) stabileste prerogativele directorului general in vederea negocierii
contractului colectiv de munca;
s) aproba inchirierea bunurilor din domeniul privat al statului, apartinand
patrimoniului Administratiei;
t) aproba orice alta masura necesara desfasurarii activitatii
Administratiei, cu incadrarea in bugetul de venituri si cheltuieli.
Art. 49
(1) Ministrul poate demite un membru al consiliului de administratie in
urmatoarele situatii:
a) absenteaza nejustificat la trei sedinte consecutive ale consiliului de
administratie;
b) desfasoara activitati concurente, este implicat in interes personal
intr-o achizitie publica organizata de Administratie sau orice alte activitati
ce conduc la un conflict de interese real sau potential;
c) este condamnat pentru savarsirea de infractiuni;
d) pentru alte motive, la propunerea presedintelui consiliului de
administratie.
(2) Consiliul de administratie poate conferi prerogative de reprezentare
directorilor sucursalelor teritoriale la nivel de amenajare pentru indeplinirea
atributiilor de serviciu ale acestora si poate, de asemenea, recurge la experti
pentru studiul si rezolvarea anumitor probleme tehnice complexe.
Art. 50
(1) Consiliul de administratie se va intruni in sedinte cel putin o data pe
luna. Sedintele consiliului de administratie vor fi convocate de presedinte.
(2) Consiliul de administratie ia decizii cu majoritatea absoluta a
voturilor, adopta propriile reguli de procedura, iar dezbaterile sedintelor
consiliului de administratie se consemneaza in procese-verbale de sedinta.
Art. 51
(1) Directorul general este propus de consiliul de administratie potrivit
legii si numit prin ordin al ministrului pentru un mandat de 5 ani, care poate
fi reinnoit. Directorul general este angajat pe baza de contract de management,
anexa la contractul individual de munca, in conditiile legii. Salariul
directorului general se stabileste prin ordin al ministrului, cu incadrarea in
bugetul de venituri si cheltuieli al Administratiei.
(2) Directorul general asigura conducerea generala a activitatilor curente
ale Administratiei, potrivit regulamentului de organizare si functionare a
acesteia si deciziilor consiliului de administratie.
(3) Directorul general va fi supus evaluarii anuale, in conditiile legii.
(4) Directorul general indeplineste urmatoarele atributii:
a) propune structura organizatorica si statul de functii ale Administratiei
si le supune aprobarii consiliului de administratie;
b) intocmeste raportul anual de activitate si, la solicitarea consiliului de
administratie, situatiile financiare ale Administratiei pentru anul in curs,
precum si proiectul programului de activitati si proiectul bugetului de
venituri si cheltuieli pentru anul urmator;
c) elaboreaza propuneri de distribuire a excedentului provenit din
veniturile proprii catre investitii de capital si alte fonduri, pe care le
supune aprobarii consiliului de administratie;
d) analizeaza, impreuna cu directorii executivi, performanta economica a
sucursalelor si incadrarea acestora in bugetul de venituri si cheltuieli,
raporteaza consiliului de administratie modul de indeplinire a indicatorilor de
performanta si stabileste actiunile ce se vor intreprinde;
e) negociaza contractul colectiv de munca impreuna cu reprezentantii
salariatilor;
f) angajeaza si concediaza personalul si incheie contractele individuale de
munca, cu aprobarea consiliului de administratie;
g) incheie acte juridice in numele Administratiei, potrivit delegarii date
de consiliul de administratie;
h) reprezinta Administratia in relatiile cu tertii, in limitele delegarii
acordate de consiliul de administratie;
i) asigura indeplinirea obiectivelor si criteriilor de performanta
stabilite impreuna cu consiliul de administratie;
j) deleaga directorilor sucursalelor teritoriale atributiile privind
angajarea si concedierea personalului, cu exceptia personalului de conducere;
k) indeplineste alte atributii stabilite de consiliul de administratie sau
prevazute de lege.
Art. 52
(1) Personalul Administratiei va fi angajat, promovat si eliberat din
functie cu respectarea legislatiei muncii in vigoare, a regulamentului de
organizare si functionare a Administratiei si a contractului colectiv sau
individual de munca. Salariatii Administratiei nu au statut de functionari
publici.
(2) Personalul necesar desfasurarii activitatii Administratiei va fi
preluat de la Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A.
conform prevederilor legale in vigoare.
(3) Numarul de posturi din structura organizatorica a Administratiei care
vor fi preluate de la Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" -
S.A. se stabileste prin regulamentul de organizare si functionare a
Administratiei. Dimensionarea personalului preluat de catre Administratie se va
face conform normelor de munca si normativelor de personal in vigoare pentru
organizarea si desfasurarea activitatii de imbunatatiri funciare, precum si
legislatiei privind protectia muncii.
(4) Numarul de posturi necesar desfasurarii activitatii Administratiei se
stabileste prin regulamentul de organizare si functionare a acesteia.
Art. 53
(1) Administratia isi desfasoara activitatea, la nivel de amenajare de
imbunatatiri funciare, prin sucursalele sale.
(2) Sucursalele sunt unitati fara personalitate juridica, cu gestiune
economico-financiara, care tin evidenta contabila la nivel de balanta de
verificare.
(3) Sucursalele exploateaza, intretin si repara amenajarile de imbunatatiri
funciare si desfasoara activitati de imbunatatiri funciare in cadrul unei zone
delimitate pe baza structurii functionale a amenajarilor sau grupurilor de
amenajari pe care acestea le administreaza.
(4) Numarul sucursalelor, competenta teritoriala a acestora si relatiile
functionale cu Administratia se stabilesc prin regulamentul de organizare si
functionare a Administratiei.
(5) Directorii sucursalelor teritoriale ale Administratiei se aproba de
consiliul de administratie si se numesc in functie prin decizia directorului
general. Atributiile directorilor de sucursala se stabilesc prin regulamentul
de organizare si functionare a Administratiei si prin contractele individuale
de munca.
Art. 54
(1) Activitatea fiecarei sucursale teritoriale este supravegheata de un
consiliu din care fac parte reprezentanti ai organizatiilor, federatiilor, ai
altor beneficiari de servicii de imbunatatiri funciare prestate de
Administratie si specialisti recunoscuti pe plan local in domeniul
imbunatatirilor funciare, care inainteaza consiliului de administratie al
Administratiei recomandari de imbunatatire a activitatii sucursalei
teritoriale.
(2) Atributiile consiliilor de sucursala, conditiile si procedura de
desemnare si numire a membrilor lor, precum si functionarea acestor consilii
sunt prevazute de regulamentul de organizare si functionare a Administratiei.
CAP. 5
Serviciile de imbunatatiri funciare
Art. 55
Administratia livreaza apa pentru irigatii, la solicitarea beneficiarilor,
in urmatoarele conditii:
a) pe baza de contracte de prestari de servicii cu executare succesiva
incheiate pe termen lung, denumite in continuare contracte multianuale;
b) pe baza de contracte de livrare a apei pentru irigatii cu executare
dintr-o data, denumite in continuare contracte sezoniere.
Art. 56
Contractele multianuale se incheie pentru o durata cuprinsa intre 3 si 5
ani.
Art. 57
Conform contractului multianual se platesc urmatoarele tarife:
a) un tarif anual;
b) un tarif de livrare a apei pentru irigatii.
Art. 58
(1) Tariful anual se calculeaza pentru fiecare punct de livrare a apei
pentru irigatii la care Administratia livreaza apa beneficiarilor.
(2) Tariful anual va acoperi costurile estimate de intretinere si reparatii
a infrastructurii de irigatii din domeniul public si domeniul privat al
statului, aflata in administrarea Administratiei.
(3) Cuantumul tarifului anual se va stabili pentru fiecare punct de livrare
a apei pentru irigatii, anterior incheierii contractului multianual.
Art. 59
Structura tarifelor pentru livrarea apei pentru irigatii si a tarifului
anual, modalitatea de ajustare periodica a acestora, termenul de aducere la
cunostinta beneficiarilor a cuantumului acestor tarife, termenul de incheiere a
contractelor multianuale si termenul de plata de catre beneficiari a tarifului
anual se stabilesc prin normele metodologice privind calculul si plata
tarifelor pentru serviciile de imbunatatiri funciare, ce se aproba prin ordin
al ministrului, cu avizul Ministerului Finantelor Publice.
Art. 60
(1) In cazul neachitarii de catre beneficiari a tarifului anual la termen,
pentru anul respectiv, Administratia poate rezilia contractul multianual, cu
notificarea prealabila a beneficiarului.
(2) Beneficiarul al carui contract multianual a fost reziliat in conditiile
alin. (1) poate solicita incheierea unui nou contract multianual in anii
urmatori, cu conditia achitarii sumelor restante.
Art. 61
(1) Beneficiarii pot reinnoi contractul multianual, cu conditia anuntarii
Administratiei pana la data de 30 iulie a anului in care contractul expira.
(2) Administratia incheie noi contracte multianuale sau le reinnoieste pe
cele in vigoare numai daca cererea de livrare a apei pentru irigatii ce face
obiectul contractelor multianuale implica irigarea a cel putin 20% din
suprafata deservita de punctele de livrare a apei pentru irigatii si de
canalele de distributie din cadrul amenajarii de irigatii, precum si din
suprafata intregii amenajari.
Art. 62
(1) Tariful de livrare a apei pentru irigatii se calculeaza pe unitatea de
volum de apa, cuantumul sumei ce se plateste de beneficiari fiind proportional
cu volumul de apa livrat de Administratie la punctul de livrare a apei pentru
irigatii.
(2) Tariful de livrare a apei pentru irigatii va acoperi costul apei, costurile
de transport al apei de la sursa sau priza la punctul de livrare a apei pentru
irigatii prin intermediul infrastructurii de irigatii din domeniul public si
domeniul privat al statului, aflata in administrarea Administratiei. Costurile
de transport includ cheltuielile administrative si cele cu energia electrica si
termica pentru pomparea apei si cel mult 50% din cele cu salarizarea
personalului si din cheltuielile administrative ale sediului central, ale
sediilor sucursalelor, precum si alte asemenea cheltuieli. Tariful de livrare a
apei pentru irigatii nu cuprinde costurile de intretinere si reparatii, care se
acopera din tariful anual.
Art. 63
(1) Administratia elaboreaza propunerile de tarife de livrare a apei pentru
irigatii, pe care le supune aprobarii consiliului de administratie al
Administratiei.
(2) Cuantumul tarifului de livrare a apei pentru irigatii aprobat se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, pana la data de 31
august a fiecarui an, pentru sezonul de irigatii al anului urmator.
Art. 64
(1) Orice beneficiar care are acces la o amenajare de irigatii aflata in
administrarea Administratiei poate incheia cu aceasta contracte sezoniere, in
conditiile legii.
(2) Beneficiarul care a incheiat un contract sezonier achita catre
Administratie un tarif in functie de volumul de apa consumat, conform
conditiilor contractuale, care pot prevedea ca plata sa se efectueze anterior
livrarii apei.
Art. 65
Administratia poate percepe tarife beneficiarilor directi ai sistemelor si
amenajarilor de desecare si drenaj si ai lucrarilor de aparare impotriva
inundatiilor si de combatere a eroziunii solului aflate in administrarea sa.
Tarifele se calculeaza separat pentru fiecare amenajare sau lucrare, pe baza
costurilor fixe si a costurilor variabile, dupa caz, de exploatare, intretinere
si reparatii a acelei amenajari sau lucrari.
Art. 66
Tarifele de prestatii pentru alte activitati de imbunatatiri funciare decat
irigatiile se calculeaza anual de catre Administratie in baza normelor
metodologice, aprobate prin ordin al ministrului, iar cuantumul tarifelor se
aproba de consiliul de administratie al Administratiei.
Art. 67
(1) Organizatiile si federatiile primesc subventii de la bugetul de stat
pentru exploatarea, intretinerea si reparatiile amenajarilor de irigatii, care
se folosesc numai pentru:
a) achitarea catre Administratie sau alt furnizor de apa pentru irigatii a
tarifului anual aferent punctelor de livrare a apei pentru irigatii prevazute
in contractul multianual;
b) achitarea catre Administratie sau alt furnizor de apa pentru irigatii a
tarifului de livrare a apei pentru irigatii aferent punctelor de livrare a apei
pentru irigatii prevazute in contractul multianual;
c) decontarea cheltuielilor cu energia electrica si termica de pompare a
apei pentru irigatii prin punctele de livrare a apei prevazute in contractul
multianual.
(2) Subventiile se acorda numai daca organizatiile si federatiile au
achitat contributia proprie la tarifele anuale, incepand cu data de 31 martie
2005.
(3) Subventiile de la bugetul de stat pentru indeplinirea obligatiilor de
plata ale organizatiilor si federatiilor, prevazute la alin. (1) lit. a) si b),
se acorda la cererea acestora si se repartizeaza Administratiei sau altui
furnizor de apa pentru irigatii.
(4) Subventiile pentru suportarea costurilor de exploatare, intretinere si
reparatii ale sistemelor si amenajarilor de irigatii se vor aloca pana la
concurenta unui plafon maxim la hectar unitar la nivel national, indiferent de
amplasarea fiecarui punct de livrare a apei pentru irigatii in cadrul
sistemului sau a amenajarii de irigatii. Cuantumul subventiei se stabileste
proportional cu suprafata de teren ce se iriga, potrivit contractului multianual.
Art. 68
(1) Ministerul comunica unitatilor interesate din subordine si acestea aduc
la cunostinta beneficiarilor din aria lor teritoriala de competenta cuantumul
propus al subventiilor ce se estimeaza ca se pot acorda pentru anul urmator,
pana la data de 1 septembrie a fiecarui an.
(2) Cuantumul maxim al subventiei ce se acorda fiecarei organizatii sau
federatii se calculeaza pe fiecare statie de pompare de punere sub presiune sau
punct de livrare a apei pentru irigatii mentionate in contractul multianual in
vigoare si pe fiecare suprafata de teren din cadrul teritoriului organizatiei
sau federatiei exprimata in hectare, care este detinuta in proprietate de
membrii organizatiei sau federatiei si poate primi apa pentru irigatii de la
acel punct de livrare a apei pentru irigatii. Subventia se calculeaza separat
pentru fiecare statie de pompare de punere sub presiune sau alt punct de
livrare a apei pentru irigatii, situate pe teritoriul organizatiei sau
federatiei.
(3) In fiecare an, inainte ca orice subventie sa fie alocata, ministerul va
face cunoscut:
a) cuantumul maxim al subventiei ce se va aloca la hectar;
b) cuantumul contributiei anticipate ce se plateste de organizatie ca
procent din tariful anual, din tariful de livrare a apei pentru irigatii pe
fiecare punct de livrare a apei pentru irigatii si ca procent din costurile cu
energia electrica necesara pomparii apei pentru irigatii.
Art. 69
Pentru realizarea de noi amenajari sau lucrari de irigatii sau reabilitarea
celor existente, beneficiarii pot primi fonduri publice care sa acopere total
sau partial cheltuielile efectuate cu realizarea acestora.
Art. 70
(1) Beneficiarii pot primi subventii de la bugetul de stat si pentru:
a) acoperirea cheltuielilor aferente exploatarii, intretinerii si
reparatiilor infrastructurii de imbunatatiri funciare, alta decat cea pentru
irigatii, aflata in folosinta sau proprietatea lor;
b) acoperirea cheltuielilor cu energia necesare pentru exploatarea
utilajelor, instalatiilor si echipamentelor utilizate in desfasurarea
activitatilor de imbunatatiri funciare, altele decat irigatiile, aflate in
folosinta sau proprietatea lor;
c) acoperirea cheltuielilor necesare realizarii de noi amenajari de
imbunatatiri funciare, altele decat cele de irigatii, precum si reabilitarea
celor existente, care sa acopere total sau partial cheltuielile efectuate cu
realizarea acestora.
(2) Fondurile publice pentru investitiile noi se stabilesc prin hotararea
Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de
investitii.
CAP. 6
Atributiile ministerului
Art. 71
Raspunderea pentru coordonarea activitatilor de imbunatatiri funciare
revine Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale sau oricarei
alte autoritati publice centrale careia i se atribuie raspunderea pentru
sectorul imbunatatirilor funciare.
Art. 72
(1) Ministerul efectueaza planificarea si elaboreaza politici pentru
sectorul imbunatatirilor funciare, elaboreaza si actualizeaza periodic
strategia nationala pentru sectorul imbunatatirilor funciare, ce va fi aprobata
prin hotarare a Guvernului.
(2) Ministerul intocmeste strategia nationala pentru sectorul
imbunatatirilor funciare, care va contine:
a) descrierea si analiza stadiului actual al sectorului imbunatatirilor
funciare;
b) evaluarea principalelor riscuri care pot afecta sectorul si costurile
prevenirii, reducerii ori atenuarii acestor riscuri;
c) identificarea obiectivelor pe termen scurt, mediu si lung ce se vor
realiza pentru asigurarea dezvoltarii durabile a sectorului, inclusiv
reabilitarea amenajarilor de imbunatatiri funciare existente si stabilirea
criteriilor de selectare a amenajarilor ce se reabiliteaza;
d) stabilirea masurilor administrative, a indicatorilor de performanta, a
mecanismelor de finantare si masurilor de prevenire, reducere sau atenuare a
factorilor de risc identificati, precum si realizarea obiectivelor sectoriale,
cum sunt: cercetarea aplicativa, consultarea in vederea elaborarii si/sau
elaborarea strategiilor subsectoriale, precum si alte aspecte relevante pentru
elaborarea strategiei nationale.
Art. 73
In sectorul imbunatatirilor funciare ministerul are urmatoarele atributii:
a) asigura corelarea activitatilor si programelor sale privind sectorul
imbunatatirilor funciare cu planurile, politicile, programele si activitatile
altor ministere si institutii publice;
b) propune si infiinteaza comitete tehnice consultative si poate propune
acordarea de facilitati organizatiilor neguvernamentale de utilitate publica,
care promoveaza sau elaboreaza programe si proiecte in domeniul imbunatatirilor
funciare si in alte domenii conexe;
c) elaboreaza si emite ordine si regulamente privind exploatarea,
intretinerea si reparatiile amenajarilor de imbunatatiri funciare, precum si cu
privire la diminuarea suprafetei deservite de sistemele si amenajarile de
irigatii sau desecare si drenaj si de lucrarile de aparare impotriva
inundatiilor si de combatere a eroziunii solului;
d) atesta persoanele fizice si juridice care isi manifesta intentia de a
desfasura activitati de imbunatatiri funciare, respectiv de proiectare,
executare de lucrari, fabricare si utilizare a instalatiilor si echipamentelor
specifice acestor activitati, potrivit normelor metodologice ce se aproba prin
ordin al ministrului;
e) asigura, prin experti si specialisti atestati potrivit legii, evaluarea
starii de siguranta in exploatare si controlul respectarii standardelor de
siguranta a amenajarilor de imbunatatiri funciare;
f) emite norme si standarde tehnice privind prevenirea si reducerea
poluarii si utilizarea rationala a apei in cadrul amenajarilor de imbunatatiri
funciare;
g) avizeaza sau, dupa caz, aproba documentatiile tehnico-economice de executie
de noi amenajari de imbunatatiri funciare si de reabilitare si modernizare a
amenajarilor existente finantate de la bugetul de stat, cu consultarea
Administratiei sau la propunerea acesteia;
h) organizeaza si asigura functionarea sistemului national de supraveghere,
evaluare, prognoza si avertizare privind efectele ecologice si economice ale
amenajarilor de imbunatatiri funciare ca parte componenta a sistemului national
de monitorizare integrata de fond si de impact, pentru toti factorii de mediu;
i) asigura finantarea de la bugetul de stat a activitatilor de organizare
si functionare a sistemului de supraveghere, evaluare, prognoza si avertizare;
j) organizeaza, executa si actualizeaza cadastrul amenajarilor de
imbunatatiri funciare, ca parte componenta a cadastrului agricol si forestier,
finantat de la bugetul de stat;
k) aproba situatiile financiare anuale ale Administratiei;
l) supune aprobarii Guvernului bugetul de venituri si cheltuieli al
Administratiei pentru incadrarea acestuia in prevederile bugetului
ministerului, programul de activitate pentru exercitiul financiar urmator si
indicatorii de performanta;
m) solicita informatii si rapoarte de activitate de la Administratie;
n) aproba reabilitarea si modernizarea amenajarilor de imbunatatiri
funciare existente si executia de noi amenajari, la propunerea Administratiei.
Art. 74
(1) In cadrul ministerului se infiinteaza un compartiment distinct, denumit
Oficiul de reglementare a organizatiilor de imbunatatiri funciare. Acesta are
in structura specialisti care isi desfasoara activitatea in minister si
specialisti care isi desfasoara activitatea in cadrul directiilor pentru
agricultura si dezvoltare rurala judetene si a municipiului Bucuresti.
(2) Lista si atributiile specialistilor care isi desfasoara activitatea in
cadrul directiilor pentru agricultura si dezvoltare rurala, care vor face parte
din Oficiul de reglementare, se aproba prin ordin al ministrului.
Art. 75
Oficiul de reglementare are urmatoarele atributii:
a) tine Registrul national al organizatiilor de imbunatatiri funciare;
b) acorda consultanta si asistenta la infiintarea si reorganizarea
organizatiilor si federatiilor;
c) avizeaza infiintarea organizatiilor si federatiilor, inclusiv
teritoriile propuse ale acestora;
d) solicita informatii si rapoarte din partea organizatiilor si
federatiilor privind exploatarea si intretinerea infrastructurii ce le-a fost
transmisa in folosinta sau proprietate;
e) elaboreaza proiectele de hotarari ale Guvernului privind transferul
infrastructurii de imbunatatiri funciare din domeniul public al statului in
domeniul privat al statului;
f) monitorizeaza indeplinirea conditiilor legale si modul de acordare a
subventiilor de la bugetul de stat catre organizatii si federatii;
g) efectueaza controale la organizatii si federatii, cuprinzand atat
controale tehnice, cat si financiare, conform legii;
h) avizeaza dizolvarea, lichidarea, reorganizarea si modificarea statutului
organizatiilor si federatiilor;
i) acorda asistenta tehnica organizatiilor si federatiilor;
j) indeplineste alte atributii prevazute de lege si de ordinele si
instructiunile emise de ministru.
Art. 76
In cadrul inspectiilor infrastructurii de imbunatatiri funciare
specialistii Oficiului de reglementare pot intra pe teritoriul unei organizatii
sau federatii si pot solicita organizatiei sau federatiei sa execute anumite
lucrari acolo unde este necesar, pentru:
a) asigurarea intretinerii corespunzatoare a infrastructurii;
b) prevenirea deteriorarii sau defectarii infrastructurii;
c) prevenirea deteriorarii infrastructurii aflate in proprietatea statului
sau a tertilor;
d) garantarea ca infrastructura este utilizata in interesul public.
CAP. 7
Reorganizarea Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A.
Art. 77
(1) Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A., denumita
in continuare SNIF, se reorganizeaza in conformitate cu prevederile hotararii
Guvernului pentru aprobarea planului de reorganizare globala a SNIF.
(2) Planul de reorganizare globala a SNIF cuprinde urmatoarele:
a) serviciile de imbunatatiri funciare si alte servicii conexe ce se vor
presta de SNIF pentru Administratie si se vor achizitiona prin negociere cu o
singura sursa, conform legii, in primii 2 ani de la data infiintarii
Administratiei;
b) natura relatiilor contractuale dintre SNIF si Administratie, dupa
expirarea perioadei de 2 ani de la data infiintarii Administratiei;
c) componentele patrimoniului SNIF care raman in proprietatea statului;
d) modalitatile de privatizare a componentelor patrimoniului SNIF;
e) componentele ce urmeaza a fi privatizate, care pot fi grupate impreuna
pentru a crea o activitate comerciala viabila, de maximizare a veniturilor
statului si de promovare a competitiei pentru prestarea de servicii in cadrul
sectorului imbunatatirilor funciare;
f) procedura de privatizare sau de reorganizare si termenele de realizare a
fiecarei etape;
g) autoritatea statului care va avea rolul conducator in privatizarea
fiecarei componente sau fiecarui grup de componente;
h) modalitatea in care este asigurata finantarea si sunt gestionate
componentele patrimoniului SNIF care raman in proprietatea statului;
i) datoriile SNIF la data reorganizarii si modalitatile de acoperire a
acestora;
j) posibilele obligatii de mediu pentru prevenirea sau reducerea efectelor
poluarii si specificarea modalitatii in care acestea ar putea fi indeplinite;
k) modalitatea de concediere sau de redistribuire a personalului SNIF care
isi continua activitatea.
(3) Pana la finalizarea transmiterii partii din patrimoniul sau, necesar
functionarii Administratiei, SNIF presteaza servicii de imbunatatiri funciare
organizatiilor, federatiilor si altor proprietari de terenuri sau persoane
juridice care administreaza si folosesc terenuri cu amenajari de imbunatatiri
funciare.
Art. 78
Procedurile de reorganizare a SNIF vor fi reglementate printr-un
regulament, aprobat prin ordin al ministrului.
Art. 79
Personalul care nu a fost preluat de Administratie si care isi continua
activitatea la SNIF isi pastreaza drepturile salariale si celelalte drepturi
avute anterior.
Art. 80
(1) Persoanele disponibilizate prin concediere colectiva, efectuata in
conditiile art. 68 - 75 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, in perioada 1
septembrie - 30 noiembrie 2005, ca urmare a reorganizarii SNIF, vor beneficia
de urmatoarele drepturi:
a) la momentul disponibilizarii, de o suma egala cu de doua ori salariul
mediu net pe economie din luna iulie 2005, comunicat de Institutul National de
Statistica;
b) indemnizatie de somaj, stabilita potrivit reglementarilor legale in
vigoare, precum si de un venit lunar de completare. Venitul lunar de completare
este egal cu diferenta dintre salariul individual mediu net pe ultimele 3 luni
inainte de disponibilizare, stabilit pe baza elementelor din contractul
individual de munca, dar nu mai mult decat salariul mediu net pe economie din luna
iulie 2005, comunicat de Institutul National de Statistica, si nivelul
indemnizatiei de somaj.
(2) Venitul de completare se acorda lunar, de la data stabilirii dreptului
la indemnizatia de somaj, dupa cum urmeaza:
a) pentru o perioada de 20 de luni, pentru salariatii care au o vechime in
munca de pana la 15 ani;
b) pe o perioada de 22 de luni, pentru salariatii care au o vechime in
munca cuprinsa intre 15 si 25 de ani;
c) pe o perioada de 24 de luni, pentru salariatii care au o vechime in munca
de peste 25 de ani.
(3) Dupa expirarea perioadei de acordare a indemnizatiei de somaj,
persoanele disponibilizate in conditiile alin. (1) beneficiaza, pana la
incheierea perioadei prevazute la alin. (2), de un venit lunar de completare
egal cu salariul mediu net pe economie din luna iulie 2005, comunicat de
Institutul National de Statistica.
(4) Daca in perioada de acordare a platilor compensatorii intervin situatii
de natura celor prevazute la art. 44 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor
pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si
completarile ulterioare, plata indemnizatiei de somaj inceteaza.
(5) Sumele necesare pentru acordarea drepturilor prevazute la alin. (1)
lit. a) si b) si alin. (3) se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, de
la articolul "Indemnizatii pentru somaj".
(6) Suma acordata la momentul disponibilizarii, precum si venitul lunar de
completare prevazute la alin. (1) sunt exceptate de la plata contributiilor
catre bugetul asigurarilor sociale de stat si catre Fondul national unic de
asigurari sociale de sanatate.
(7) Venitul lunar de completare prevazut la alin. (1) lit. b) se acorda si
in perioadele in care fostilor salariati le-a fost suspendat sau le-a incetat
dreptul la indemnizatia de somaj inainte de expirarea perioadei stabilite
pentru acordarea acestei indemnizatii.
(8) Venitul de completare are acelasi regim de impozitare ca si
indemnizatia de somaj.
(9) Persoanele care se incadreaza in munca sau se pensioneaza, conform
legii, in perioada prevazuta la alin. (2) beneficiaza, pana la expirarea
acestei perioade, de venitul de completare in cuantumul stabilit potrivit alin.
(1).
(10) Cuantumul venitului de completare, stabilit potrivit alin. (1) lit. b),
se modifica ori de cate ori se modifica indemnizatia de somaj ca urmare a
modificarii salariului minim brut pe economie, in perioada prevazuta la alin.
(2).
(11) Pot beneficia de prevederile alin. (1) lit. b) numai persoanele
disponibilizate care au incheiat un contract individual de munca cu SNIF pana
la data de 1 aprilie 2005.
(12) Persoanele care se incadreaza in munca la acelasi angajator, in termen
de 12 luni de la data disponibilizarii vor restitui sumele primite cu titlu de
venit de completare.
CAP. 8
Sanctiuni
Art. 81
Urmatoarele fapte constituie infractiuni:
a) impiedicarea in orice mod a specialistului imputernicit, in conditiile
legii, cu inspectia infrastructurii de imbunatatiri funciare sau cu efectuarea
de lucrari de exploatare, intretinere si reparatii ale acestei infrastructuri
de a-si indeplini atributiile se pedepseste cu inchisoare de la o luna la 2 ani
sau cu amenda;
b) fapta presedintelui consiliului de administratie ori a directorului unei
organizatii sau federatii de a nu depune la Oficiul de reglementare situatia
veniturilor anuale si situatiile financiare auditate ori de a prezenta cu
rea-credinta situatii sau date inexacte, in vederea ascunderii situatiei reale,
se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani;
c) fapta presedintelui consiliului de administratie ori a directorului unei
organizatii de a vinde, ipoteca sau dispune in alt mod de bunurile dobandite de
organizatie in proprietate, fara avizul Oficiului de reglementare, se
pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani;
d) fapta persoanei fizice de a porni instalatiile de irigatie si de a
aplica udari culturilor de pe terenurile situate pe teritoriul unei organizatii
sau federatii ori in cadrul unei amenajari de irigatii aflate in administrarea
Administratiei, fara imputernicirea organizatiei sau federatiei ori fara
incheierea prealabila a unui contract sezonier cu Administratia, constituie
infractiunea de furt si se pedepseste potrivit Codului penal.
Art. 82
(1) Urmatoarele fapte constituie contraventii la normele privind
exploatarea, intretinerea, reparatiile si protectia amenajarilor de
imbunatatiri funciare:
a) nerespectarea prevederilor regulamentelor si normelor tehnice in vigoare
privind proiectarea, executia, exploatarea, intretinerea, repararea si
protectia amenajarilor de imbunatatiri funciare;
b) neexecutarea lucrarilor de intretinere si reparatii ale amenajarilor de
imbunatatiri funciare, inclusiv ale instalatiilor si echipamentelor din
amenajari, si nerespectarea regulamentelor de exploatare, intretinere si
reparatii ale amenajarilor de imbunatatiri funciare si a regimului de folosinta
a acestora de catre administratorii de lucrari sau de persoanele juridice ori
fizice care exploateaza amenajarile, avand ca rezultat risipa de apa sau
degradarea solului;
c) executarea de lucrari agricole pe terenurile amenajate cu lucrari de
combatere a eroziunii solului, cu nerespectarea regulilor si tehnologiilor
prevazute in documentatia tehnico-economica aprobata, pe baza careia s-au
realizat amenajarile, precum si neaplicarea tehnicilor agricole antierozionale
pe terenurile cu potential de eroziune;
d) executarea de constructii ori infiintarea de plantatii in zona de
protectie din cadrul amenajarilor de imbunatatiri funciare, fara acordul
prealabil al Administratiei, organizatiilor sau federatiilor ori, dupa caz, al
persoanelor juridice sau fizice care exploateaza aceste lucrari;
e) taierea arborilor, arbustilor si a puietilor din perdelele si
plantatiile forestiere de protectie antierozionala, cu incalcarea normelor
silvice;
f) poluarea zonei amenajarilor de imbunatatiri funciare si a spatiilor
tehnice aferente, a zonei de protectie a lucrarilor sau a terenurilor din
cadrul amenajarilor de imbunatatiri funciare;
g) executarea de constructii ori modificarea sau extinderea constructiilor
in amenajarile de imbunatatiri funciare, fara acordul prealabil al
Administratiei, organizatiilor sau federatiilor ori al proprietarului acestor
amenajari sau cu incalcarea conditiilor prevazute in acord;
h) darea in exploatare a constructiilor sau a instalatiilor in zona de
protectie din cadrul amenajarilor de imbunatatiri funciare, fara autorizarea
prealabila a Administratiei, organizatiilor sau federatiilor ori a detinatorului
acestor amenajari;
i) dislocarea, deteriorarea si manevrarea de catre persoane neautorizate a
stavilarelor, gratarelor, vanelor, bazinelor si a altor constructii si
instalatii de imbunatatiri funciare.
(2) Savarsirea contraventiilor prevazute la alin. (1) se sanctioneaza dupa
cum urmeaza:
a) cele prevazute la lit. c) si d), cu amenda de la 5.000.000 lei la
10.000.000 lei;
b) cele prevazute la lit. a), cu amenda de la 10.000.000 lei la 20.000.000
lei;
c) cele prevazute la lit. b), e) si f), cu amenda de la 20.000.000 lei la
50.000.000 lei;
d) cele prevazute la lit. g), h) si i), cu amenda de la 50.000.000 lei la
100.000.000 lei.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
specialisti imputerniciti prin ordin al ministrului, in conditiile legii.
Art. 83
Contraventiilor prevazute la art. 82 le sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
si completarile ulterioare.
CAP. 9
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 84
(1) Pentru a beneficia de drepturile acordate de prezenta lege, in termen
de un an de la data intrarii in vigoare a acesteia, asociatiile utilizatorilor
de apa pentru irigatii infiintate in conformitate cu Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 147/1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
573/2001, se reorganizeaza si se inregistreaza ca organizatii ale utilizatorilor
de apa pentru irigatii, in conformitate cu prevederile prezentei legi.
(2) Procedura de reorganizare a asociatiilor utilizatorilor de apa pentru
irigatii ca organizatii ale utilizatorilor de apa pentru irigatii se face
potrivit prevederilor prezentei legi.
Art. 85
(1) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
legi, ministerul va elabora norme metodologice de aplicare a acesteia, care vor
fi aprobate prin hotarare a Guvernului.
(2) In termen de 2 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei legi,
ministerul va elabora strategia nationala pe termen lung pentru sectorul
imbunatatirilor funciare, care va fi aprobata prin hotarare a Guvernului.
Art. 86
In primii 2 ani de la infiintare Administratia va contracta achizitia de
servicii de imbunatatiri funciare si alte servicii conexe cu SNIF, prin
negociere cu o singura sursa, potrivit legii. In cazurile in care SNIF nu poate
presta aceste servicii, Administratia va atribui contractele de prestari de
servicii unor terti furnizori in conditiile art. 40.
Art. 87
(1) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
legi, ministerul va elabora planul de reorganizare globala a SNIF, care va fi
aprobat prin hotarare a Guvernului.
(2) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
legi, ministerul este autorizat sa introduca modificarile corespunzatoare in
bugetul SNIF si al Administratiei si sa propuna Guvernului aprobarea acestora,
cu incadrarea in prevederile bugetare aprobate.
Art. 88
(1) In termen de 90 de zile de la data infiintarii Administratiei, SNIF va
transmite, iar Administratia va prelua patrimoniul necesar functionarii
acesteia, cu drepturile si obligatiile aferente.
(2) Finantarea lucrarilor de investitii contractate de SNIF si aflate in
derulare la data infiintarii Administratiei, pana la finalizarea acestora, se
asigura din sursele de finantare prevazute in documentatia tehnico-economica
aprobata potrivit legii.
Art. 89
In primul an de functionare Administratia va incheia contracte multianuale
pe o perioada de 3 ani. La implinirea termenului acestea se reinnoiesc potrivit
prevederilor prezentei legi.
Art. 90
(1) Pentru o perioada de un an de la data infiintarii Administratiei, asociatiile
utilizatorilor de apa pentru irigatii constituite conform Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 147/1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
573/2001, vor beneficia de subventii de la bugetul de stat cu conditia
incheierii cu Administratia de contracte multianuale, pe care le vor transmite
noilor organizatii la infiintarea si inregistrarea lor.
(2) Pentru o perioada de 2 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei
legi, asociatiile utilizatorilor de apa pentru irigatii beneficiaza de
subventii de la bugetul de stat acordate direct pe baza contractelor de
prestari de servicii anuale incheiate cu beneficiarii.
(3) Persoanele care nu sunt membri ai asociatiilor utilizatorilor de apa
pentru irigatii si care detin in proprietate sau folosinta terenuri situate pe
teritoriul unei asociatii si beneficiaza de servicii de livrare a apei pentru
irigatii achita in avans o parte a tarifului, care include si o cota pentru
acoperirea costurilor administrative ale asociatiei.
Art. 91
Agentii economici si institutiile publice care, la data intrarii in vigoare
a prezentei legi, beneficiaza de subventii de la bugetul de stat pentru
acoperirea unor categorii de cheltuieli in domeniul imbunatatirilor funciare si
care detin in proprietate, administrare sau folosinta terenuri amenajate cu
lucrari de imbunatatiri funciare, care nu sunt situate pe teritoriul unei
asociatii a utilizatorilor de apa pentru irigatii, vor beneficia de aceste
subventii pentru o perioada de 2 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei
legi.
Art. 92
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta lege.
Art. 93
La data infiintarii Administratiei, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
23/2000 privind infiintarea Societatii Nationale "Imbunatatiri
Funciare" - S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome a Imbunatatirilor
Funciare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 136 din 30
martie 2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 440/2001, se
modifica si se completeaza astfel:
1. La articolul 3, dupa alineatul (2) se introduce un alineat nou,
alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
"(3) Valoarea capitalului social al Societatii Nationale
<<Imbunatatiri Funciare>> - S.A., dupa predarea-preluarea unei
parti din activul sau patrimonial de catre Administratia Nationala a
Imbunatatirilor Funciare, se va stabili de consiliul de administratie si se va
aproba prin hotarare a Adunarii generale a actionarilor Societatii Nationale
<<Imbunatatiri Funciare>> - S.A., cu indeplinirea cerintelor legale
de inregistrare si publicitate."
2. Alineatul (3) al articolului 4 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Cladirile de productie si administrative, cu terenurile aferente,
utilajele si mijloacele de transport ramase in patrimoniul Societatii Nationale
<<Imbunatatiri Funciare>> - S.A. dupa preluarea unei parti a
activului patrimonial al acestei societati de catre Administratia Nationala a
Imbunatatirilor Funciare se inscriu in capitalul social al societatii
comerciale*) cu valoarea inregistrata in evidenta contabila la data incheierii
protocolului de predare-primire."
------------
*) Potrivit art. 95 din Legea nr. 138/2004, societatea comerciala va avea
denumirea "Societatea Comerciala <<Imbunatatiri Funciare>> -
S.A."
3. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
Societatea Nationala <<Imbunatatiri Funciare>> - S.A. isi
desfasoara activitatea in domeniul imbunatatirilor funciare, avand ca obiect
principal de activitate executarea de lucrari si prestari de servicii in
domeniu catre Administratia Nationala a Imbunatatirilor Funciare, organizatiile
de imbunatatiri funciare, federatiile de organizatii de imbunatatiri funciare
si alti terti beneficiari care desfasoara activitati de imbunatatiri
funciare."
4. Articolul 5 din anexa nr. 1 va avea urmatorul cuprins:
"Societatea Nationala <<Imbunatatiri Funciare>> - S.A. are
ca scop realizarea de lucrari si proiecte de specialitate in domeniul
imbunatatirilor funciare."
5. Partea introductiva a alineatului (1) al articolului 6 din anexa nr. 1
va avea urmatorul cuprins:
"(1) Societatea Nationala <<Imbunatatiri Funciare>> -
S.A., prin sucursalele sale, are urmatorul obiect de activitate:"
6. Punctele 1 si 19 ale alineatului (1) al articolului 6 din anexa nr. 1
vor avea urmatorul cuprins:
"1. exploatarea, intretinerea si repararea lucrarilor de irigatii si
desecari-drenaje prin pompare, situate pe amenajarea interioara, pe baza de
contract de prestari de servicii incheiat cu Administratia Nationala a Imbunatatirilor
Funciare;
............................................................................
19. gestionarea si paza bunurilor proprii;"
7. La alineatul (1) al articolului 6 din anexa nr. 1 se introduce un nou
punct, punctul 22, cu urmatorul cuprins:
"22. efectuarea oricaror alte activitati aprobate conform statutului
si prevederilor legale."
8. Alineatul (1) al articolului 7 din anexa nr. 1 va avea urmatorul
cuprins:
"(1) Capitalul social al Societatii Nationale <<Imbunatatiri
Funciare>> - S.A. este constituit din valoarea bunurilor din domeniul
privat al statului, ramasa dupa predarea unei parti a activului patrimonial
initial al societatii comerciale catre Administratia Nationala a
Imbunatatirilor Funciare. Valoarea diminuata a capitalului social al Societatii
Nationale <<Imbunatatiri Funciare>> - S.A. se va stabili de
consiliul de administratie si se va aproba prin hotararea adunarii generale a
actionarilor, cu indeplinirea cerintelor legale de inregistrare si publicitate."
9. Punctul 6 al articolului 18 din anexa nr. 1 va avea urmatorul cuprins:
"6. aproba propunerile directorului general privind repartizarea pe
sucursale a fondurilor;"
10. Alineatul (1) al articolului 22 din anexa nr. 1 va avea urmatorul
cuprins:
"(1) Pentru indeplinirea obiectului sau de activitate Societatea
Nationala <<Imbunatatiri Funciare>> - S.A. utilizeaza surse de
finantare proprii, credite bancare si alte surse financiare."
Art. 94
La 90 de zile de la data infiintarii Administratiei, din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 23/2000 privind infiintarea Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome a
Imbunatatirilor Funciare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 136 din 30 martie 2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
440/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 409 din 24
iulie 2001, se abroga:
- art. 4 alin. (1), (2) si (4), art. 8, art. 10 si art. 11;
- punctele 2, 9, 10 si 18 ale alin. (1) si alin. (2) ale art. 6, alin. (2),
(3), (4) si (5) ale art. 7 din anexa nr. 1;
- anexa nr. 3.
Art. 95
La 2 ani de la data infiintarii Administratiei, Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 23/2000 privind infiintarea Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome a
Imbunatatirilor Funciare, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
440/2001, se abroga. Pe aceeasi data, prin hotarare a Guvernului, se infiinteaza
Societatea Comerciala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. prin
reorganizarea SNIF.
Art. 96
(1) Pe data intrarii in vigoare a normelor metodologice de aplicare a
prezentei legi, se abroga art. 2, art. 7 alin. (1) si (2), art. 10, art. 11,
art. 12, art. 13, art. 14, art. 34 alin. (2) lit. a) si art. 40 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 147/1999, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 493 din 13 octombrie 1999, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 573/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 695 din 1 noiembrie 2001.
(2) Oficiul de reglementare a asociatiilor utilizatorilor de apa pentru
irigatii, infiintat potrivit art. 34 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
147/1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 573/2001, isi
inceteaza activitatea, atributiile sale fiind preluate de Oficiul de
reglementare a organizatiilor de imbunatatiri funciare infiintat potrivit
prezentei legi.
Art. 97
La 2 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, se abroga
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 147/1999, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 573/2001.
Art. 98
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi, se abroga Legea
imbunatatirilor funciare nr. 84/1996, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 159 din 24 iulie 1996, cu exceptia prevederilor art. 31
referitoare la stabilirea si sanctionarea contraventiilor, care se abroga in
termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, si
Hotararea Guvernului nr. 611/1997 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a
Legii imbunatatirilor funciare nr. 84/1996, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 285 din 21 octombrie 1997, precum si orice alte
dispozitii contrare prevederilor prezentei legi.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 15 decembrie 2003, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
republicata.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 30 martie
2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
ANEXA 1
INTELESUL
unor termeni in sensul prezentei legi
Activitati de imbunatatiri funciare - exploatarea, intretinerea,
reparatiile, proiectarea si constructia sistemelor si amenajarilor de irigatii
sau desecare si drenaj, lucrarilor de aparare impotriva inundatiilor sau
combatere a eroziunii solului, precum si reabilitarea si consolidarea acestora.
Administratie - Administratia Nationala a Imbunatatirilor Funciare
infiintata in conformitate cu art. 35 si urmatoarele din prezenta lege.
Amenajare de desecare si drenaj - o retea la scara mare de structuri,
pompe, canale si conducte, care poate fi folosita pentru a transporta apa de la
unul sau mai multe sisteme de desecare si drenaj catre un curs natural de apa
si care cuprinde terenul, cladirile, drumurile de acces si infrastructura
aferente, necesare pentru a exploata, intretine si repara amenajarea si
sistemele componente.
Amenajare de irigatii - o retea la scara mare de structuri, pompe, canale,
si conducte care poate fi folosita pentru a preleva apa din resursele
autorizate de apa si a distribui apa pentru irigatii unuia sau mai multor
sisteme de irigatii si care cuprinde terenul, cladirile, echipamentul,
drumurile de acces si infrastructura aferente, necesare pentru a exploata,
intretine si repara amenajarea.
Amenajare de imbunatatiri funciare - o retea de sisteme de irigatii,
sisteme de desecare si drenaj si lucrari de aparare impotriva inundatiilor sau
de combatere a eroziunii solului, care deserveste o suprafata de teren definita
si care include terenul, cladirile, echipamentul, drumurile de acces si
infrastructura aferente, necesare pentru a exploata, intretine si repara amenajarea
si sistemele componente.
Amenajare de imbunatatiri funciare declarata de utilitate publica - o
amenajare de imbunatatiri funciare din domeniul public sau privat al statului,
care este exploatata, intretinuta si reparata de Administratie in conformitate
cu art. 37 din prezenta lege.
Beneficiari - proprietarii de teren, organizatiile si federatiile care au
incheiat cu Administratia un contract multianual, precum si ceilalti
proprietari de teren sau persoane care detin teren in administrare sau
folosinta potrivit legii si care au incheiat cu Administratia un contract
sezonier.
Federatie - o federatie de organizatii de imbunatatiri funciare infiintata
in conformitate cu art. 23 si urmatoarele din prezenta lege.
Infrastructura de imbunatatiri funciare - cuprinde sistemele si amenajarile
de irigatii, sistemele si amenajarile de desecare si drenaj si lucrarile de
aparare impotriva inundatiilor si de combatere a eroziunii solului.
Lucrari de combatere a eroziunii solului - cuprind formarea, construirea
conform conturului, structurarea si lucrarile solului, precum si constructia,
intretinerea si reparatiile infrastructurii temporare si permanente astfel
incat sa se reduca sau sa se opreasca eroziunea si degradarea solului,
cuprinzand lucrarile pentru protectia solului, regularizarea scurgerii apelor
pe versanti, corectarea torentilor si stabilizarea nisipurilor miscatoare,
amenajari silvice de perdele forestiere de protectie a terenurilor agricole si
plantatii pentru combaterea eroziunii solului.
Lucrari de aparare impotriva inundatiilor - o retea de diguri, baraje,
lucrari de regularizare a cursurilor de apa si infrastructura aferenta care are
menirea sa protejeze o suprafata de teren definita impotriva inundatiilor si
care cuprinde terenul, cladirile, drumurile de acces si infrastructura
aferente, necesare pentru a intretine si a repara acele lucrari.
Lucrari de regularizare a cursurilor de apa - amenajarea albiilor
cursurilor de apa constand in profilari ale albiei, devieri ale cursului de
apa, consolidari de maluri si alte asemenea lucrari pentru combaterea efectelor
economice si sociale nefavorabile si redarea agriculturii si circuitului
economic a unor terenuri afectate de inundatii si eroziune a solului.
Ministerul - Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale sau
orice alt minister caruia i se atribuie prin hotarare a Guvernului raspunderea
pentru sectorul imbunatatirilor funciare si indeplinirea atributiilor stabilite
de prezenta lege.
Ministrul - ministrul agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale sau,
drept urmare a unei hotarari a Guvernului, un alt ministru caruia ii revine
raspunderea pentru sectorul imbunatatirilor funciare si indeplinirea
atributiilor stabilite de prezenta lege.
Oficiul de reglementare - serviciul de specialitate din cadrul
ministerului, care raspunde de supravegherea infiintarii, functionarii,
reorganizarii si dizolvarii organizatiilor de imbunatatiri funciare si
federatiilor de organizatii de imbunatatiri funciare, urmarind functionarea lor
si reglementarea activitatii acestora.
Organizatie - o organizatie de imbunatatiri funciare infiintata in
conformitate cu art. 6 si urmatoarele din prezenta lege.
Punctul de livrare a apei pentru irigatii - locul din care Administratia
sau alt furnizor de apa pentru irigatii extrage sau livreaza apa pentru
irigatii beneficiarilor, cu exceptia hidrantilor de irigatii.
Servicii de imbunatatiri funciare - livrarea apei pentru irigatii,
evacuarea apei in exces de pe terenuri, protectia terenului si a oricaror
categorii de constructii fata de inundatii si alunecari de teren, protectia
lacurilor de acumulare impotriva colmatarii, ameliorarea terenurilor acide,
saraturate si nisipoase, precum si protectia solurilor impotriva eroziunii si
poluarii.
Sistem de desecare si drenaj - o retea hidraulic distincta de conducte,
canale, structuri si pompe care pot fi folosite pentru a evacua apa in exces de
pe o suprafata de teren definita si a transporta acea apa la unul sau mai multe
puncte specifice si care cuprinde terenul, cladirile, echipamentul, drumurile
de acces si infrastructura aferente, necesare pentru a exploata, intretine si
repara sistemul.
Sistem de irigatii - o retea hidraulic distincta de structuri, pompe,
canale, conducte care pot fi folosite pentru a preleva si/sau a transporta apa,
a distribui si a aplica apa pentru irigatii pe o suprafata de teren definita si
care cuprinde terenul, cladirile, echipamentul fix sau mobil, drumurile de
acces si infrastructura aferente, necesare pentru a exploata, a intretine si a
repara sistemul.
Tehnici pedoameliorative - ansamblul procedeelor tehnice si lucrarilor de
nivelare si modelare a terenului, afanare si scarificare, asigurarea scurgerii
apelor, araturi de prevenire a degradarii solului, spalarea terenurilor
saraturate, aplicarea de amendamente si ingrasaminte, defrisari care se pot
asocia cu celelalte categorii de activitati de imbunatatiri funciare.
Zona de protectie - zona adiacenta infrastructurii de imbunatatiri funciare
in care este interzisa sau restransa executarea de constructii ori exploatarea
terenului din cadrul zonei, in scopul asigurarii stabilitatii lucrarilor si
constructiilor din amenajarile de imbunatatiri funciare si prevenirii poluarii.
ANEXA 2
LISTA
bunurilor care alcatuiesc infrastructura de imbunatatiri funciare apartinand
domeniului public al statului
1. Bunurile din amenajarile de irigatii, formate din prize, statii de
pompare de baza, inclusiv cele reversibile, statii de repompare, canale si
conducte de aductiune si distributie a apei pentru irigatii pana la statiile de
pompare de punere sub presiune.
2. Bunurile din amenajarile de desecare si drenaj, formate din canalele
colectoare principale la lucrarile de desecare gravitationala si cu pompare,
inclusiv statiile de pompare aferente acestora.
3. Barajele si digurile de aparare impotriva inundatiilor si lucrarile de
regularizare a cursurilor de apa.
4. Lucrarile de combatere a eroziunii solului.