ORDONANTA DE URGENTA Nr. 147 din 7 octombrie 1999
privind asociatiile utilizatorilor de apa pentru irigatii
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 493 din 13 octombrie 1999
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei emite prezenta ordonanta de urgenta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta ordonanta de urgenta reglementeaza constituirea si functionarea
asociatiilor utilizatorilor de apa pentru irigatii, denumite in continuare
asociatii, ca persoane juridice fara scop lucrativ, si stabileste drepturile si
obligatiile acestor asociatii si ale membrilor lor.
Art. 2
In vederea exploatarii si intretinerii retelelor de irigatie in propriul
lor interes, dar si ca activitate de interes public, persoanele fizice si
persoanele juridice care sunt proprietari ori titulari ai altor drepturi reale
sau utilizeaza terenuri agricole se pot asocia si pot constitui asociatii
conform prevederilor prezentei ordonante de urgenta.
Art. 3
(1) Fiecare asociatie trebuie sa delimiteze geografic suprafata de teren in
interiorul careia va functiona. Aceasta suprafata va constitui teritoriul
asociatiei.
(2) Teritoriul fiecarei asociatii este constituit, de regula, dintr-o
unitate hidraulica.
(3) Unitatea hidraulica este suprafata de teren clar delimitata care poate
sa primeasca apa pentru irigatii de la o sursa de furnizare a apei.
(4) Denumirea asociatiei va include sintagma Asociatia utilizatorilor de
apa pentru irigatii, urmata de numele zonei in care isi desfasoara activitatea.
(5) Utilizatorii de terenuri agricole sunt persoanele care exploateaza
pamantul in baza unui contract de arenda sau a unui contract de concesiune.
Art. 4
(1) Pentru a sprijini proprietarii ori titularii de alte drepturi reale sau
utilizatorii de terenuri agricole in efectuarea lucrarilor agricole si in
cresterea productivitatii acestor lucrari, asociatiile pot desfasura urmatoarele
activitati:
a) cumpararea apei pentru irigatii de la furnizorul acesteia si
distribuirea catre membrii sai in scopul desfasurarii activitatilor de irigatii
pe teritoriul asociatiei;
b) achizitionarea, exploatarea, intretinerea si inlocuirea echipamentelor
de irigatii;
c) construirea, achizitionarea, exploatarea, intretinerea si inlocuirea
retelei pentru irigatii si desecare-drenaj, precum si a infrastructurii
aferente;
d) desfasurarea de activitati auxiliare necesare pentru realizarea acestor
activitati.
(2) Activitatile prevazute la alin. (1) se vor realiza exclusiv in folosul
membrilor asociatiei care detin in proprietate sau sunt titulari ai altor
drepturi reale ori utilizatori de terenuri agricole pe teritoriul asociatiei.
(3) Excedentul dintre venituri si cheltuieli rezultat la finele anului
financiar se va reinvesti.
(4) Asociatia poate furniza apa pe baza de contract unei persoane,
proprietar sau titular de alte drepturi reale ori utilizator de teren agricol
situat pe teritoriul asociatiei.
Art. 5
(1) Proprietarii si titularii de alte drepturi reale sau utilizatorii de
terenuri agricole din cadrul unei unitati hidraulice se pot asocia liber si pot
infiinta o asociatie sau pot adera liber la o asociatie existenta, in
conditiile prezentei ordonante de urgenta.
(2) Persoana juridica care isi exprima intentia de a deveni membru al
asociatiei va comunica in scris acesteia numele persoanei fizice care o va
reprezenta in toate raporturile cu asociatia.
Art. 6
Patrimoniul asociatiei se constituie din aportul membrilor, in numerar si
in natura, precum si din infrastructura de irigatii, statiile de pompare de
punere sub presiune a apei si alte lucrari, dobandite de asociatie in
conditiile legii.
CAP. 2
Constituirea asociatiilor
Art. 7
(1) Persoanele care doresc sa infiinteze o asociatie vor forma un comitet
de initiativa pentru constituirea asociatiei. Comitetul de initiativa va
convoca o sedinta preliminara de constituire a asociatiei, la care pot
participa toti cei interesati.
(2) La propunerea comitetului de initiativa, sedinta preliminara de
constituire a asociatiei va aproba teritoriul asociatiei si va stabili care
dintre participanti isi vor asuma raspunderea pentru elaborarea proiectului de
statut, a documentatiei necesare constituirii asociatiei, convocarea sedintelor
urmatoare si pentru solicitarea asistentei necesare din partea Oficiului de
reglementare a asociatiilor utilizatorilor de apa pentru irigatii, denumit in
continuare Oficiul de reglementare, sau din partea oricarei alte persoane.
Art. 8
(1) In cazul in care un teren agricol este folosit de o persoana, alta
decat proprietarul, acesta va stabili daca el insusi sau persoana care
foloseste terenul urmeaza sa devina membru al asociatiei.
(2) In cazul schimbarii situatiei juridice a unei suprafete de teren
agricol, succesorul in drepturi, titularul de drepturi reale, arendasul sau
concesionarul poate deveni membru al unei asociatii drept consecinta a faptului
ca terenul se afla pe teritoriul asociatiei, numai daca toate cotizatiile si
tarifele datorate asociatiei de catre fostul proprietar sau utilizator al
acelui teren au fost achitate integral.
(3) In cazul in care un teren este in proprietatea mai multor persoane,
acestea trebuie sa nominalizeze un reprezentant care sa exercite dreptul de vot
in sedintele adunarii generale.
(4) Statutul asociatiei poate prevedea ca dreptul de intrare in asociatie
sa se poata exercita doar la sfarsitul sezonului de irigatii, cu exceptia
cazului preluarii calitatii de membru prin succesiune.
Art. 9
(1) Asociatia se va constitui prin proces-verbal de constituire si prin
statut, care vor fi autentificate de catre un notar public.
(2) Statutul asociatiei va cuprinde prevederi minimale referitoare la:
denumirea asociatiei, sediul principal al asociatiei, teritoriul asociatiei,
descris literal cu ajutorul planurilor si hartilor necesare, patrimoniul
asociatiei, obiectul de activitate si scopul asociatiei, activitatile pe care
aceasta le poate desfasura, conditiile si calitatea cerute pentru a fi primit
ca membru in asociatie, organizarea asociatiei, atributiile, procedura de
convocare si data tinerii adunarii generale si regulile procedurale referitoare
la sedintele adunarii generale, inclusiv dreptul de vot si numarul
participantilor necesari pentru ca adunarile generale sa fie statutare, numarul
membrilor consiliului de administratie, procedura de alegere si puterile
conferite acestuia, frecventa sedintelor, procedura de vot, atributiile si
remunerarea consiliului de administratie, procedura de alegere a presedintelui
consiliului de administratie si atributiile acestuia, revocarea membrilor
consiliului de administratie, drepturile si indatoririle asociatiei si ale membrilor
sai cu privire la planurile de culturi si de cultivare, programarea
distributiei apei si a irigatiilor si activitatile de exploatare si
intretinere, dreptul asociatiei de a avea acces pe terenurile membrilor
asociatiei pentru exploatarea, intretinerea si reparatia lucrarilor de
irigatii, dreptul membrilor asociatiei de a fi despagubiti pentru pagubele
provocate de asociatie sau de salariatii acesteia, procedura de stabilire si
incasare a cotizatiilor, tarifelor si platilor datorate asociatiei de membri,
dreptul membrilor asociatiei de a se retrage din asociatie, precum si
conditiile si procedura de retragere a calitatii de membru si de excludere din
asociatie, procedura de rezolvare a litigiilor dintre asociatie si membrii
acesteia, precum si a litigiilor dintre membrii asociatiei, procedura de
aprobare si auditare a bilantului contabil anual, procedura de modificare a
statutului, cazurile si procedura de dizolvare si lichidare a asociatiei.
Art. 10
(1) Dupa elaborarea proiectului de statut comitetul de initiativa va
convoca sedinta de constituire, la care vor fi invitati toti cei care si-au
exprimat intentia sa devina membri ai asociatiei. Data, ora si locul sedintei
de constituire vor fi anuntate public. Dezbaterile si hotararile se vor consemna
intr-un proces-verbal de constituire care va fi semnat de toti participantii.
(2) In sedinta de constituire se va discuta si, dupa caz, se vor putea
aduce modificari ale statutului.
(3) Statutul va fi considerat aprobat daca majoritatea simpla a participantilor
se declara de acord, cu conditia ca acesti membri sa detina in proprietate sau
in folosinta cel putin jumatate din suprafata teritoriului asociatiei si sa fie
de acord sa preia administrarea intregii infrastructuri de irigatii si desecare-drenaj
amplasate pe teritoriul asociatiei. In cazul in care statutul nu este aprobat,
sedinta de constituire se va reconvoca la o data ulterioara.
(4) Dupa aprobarea statutului, in sedinta de constituire se vor alege
presedintele si consiliul de administratie.
(5) Consiliul de administratie va transmite Oficiului de reglementare o
copie de pe statut, impreuna cu planul teritoriului propus de asociatie, spre
avizare.
(6) In termen de 15 zile de la solicitare Oficiul de reglementare va aviza
constituirea asociatiei, daca sunt indeplinite conditiile prezentei ordonante
de urgenta.
Art. 11
(1) In termen de 30 de zile de la data avizarii de catre Oficiul de
reglementare consiliul de administratie ales poate sa depuna la tribunalul in a
carui raza teritoriala se afla sediul asociatiei cererea de inregistrare a
acesteia in registrul asociatiilor.
(2) Cererea de inregistrare va fi insotita de:
a) statutul asociatiei;
b) procesul-verbal de constituire a asociatiei;
c) avizul Oficiului de reglementare;
d) orice alte documente cerute de instanta de judecata.
(3) Dupa obtinerea hotararii de aprobare a constituirii si inregistrarii
asociatia o va face publica prin:
a) afisarea hotararii la primaria in a carei raza se afla teritoriul
asociatiei;
b) publicarea unui anunt in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a,
pe cheltuiala asociatiei;
c) comunicarea hotararii de aprobare a constituirii si inregistrarii
asociatiei la administratia financiara locala.
Art. 12
Hotararea tribunalului de aprobare a constituirii si inregistrarii unei
asociatii in registru poate face obiectul apelului in termen de 10 zile de la
data pronuntarii hotararii pentru cei prezenti si de la comunicare pentru cei
absenti.
Art. 13
Asociatia dobandeste personalitate juridica de la data inregistrarii ei
conform prezentei ordonante de urgenta.
Art. 14
Dupa inscrierea in registrul asociatiilor tribunalul la care a fost
inscrisa asociatia va transmite Oficiului de reglementare o copie de pe
hotararea de aprobare a constituirii si inregistrarii asociatiei, precum si o
copie de pe hotararea instantei de apel, dupa caz.
CAP. 3
Functionarea asociatiilor
Dispozitii comune
Art. 15
Asociatia va avea ca organe de conducere o adunare generala, un consiliu de
administratie si un presedinte, precum si alte structuri organizatorice, dupa
caz, stabilite prin statut.
Adunarea generala
Art. 16
(1) Adunarea generala este principalul organ de conducere al asociatiei si
se compune din toti membrii asociatiei. Hotararile sale se vor lua cu
majoritate simpla de voturi, daca statutul nu prevede o majoritate mai mare.
Statutul poate fi modificat de membrii asociatiei, cu respectarea conditiilor
prevazute la art. 10 alin. (3). Dezbaterile si hotararile adunarilor generale
vor fi consemnate in procese-verbale.
(2) Adunarea generala se va intruni cel putin o data pe an in sedinta
adunarii generale ordinare.
(3) Adunarea generala se poate convoca in sedinta extraordinara de catre
consiliul de administratie ori de cate ori este necesar sau la cererea scrisa a
cel putin unei patrimi din numarul membrilor asociatiei sau al reprezentantilor
acestora.
Art. 17
Adunarea generala are competenta exclusiva de adoptare a hotararilor
privind:
a) modificarea statutului asociatiei;
b) admiterea sau excluderea membrilor asociatiei;
c) aprobarea bilantului contabil, a raportului de gestiune anual si a
bugetului de venituri si cheltuieli;
d) aprobarea planului de exploatare si de intretinere a infrastructurii de
irigatii;
e) aprobarea structurii culturilor, a calendarului de furnizare a apei si a
planului de udari;
f) stabilirea nivelului tarifelor, cotizatiilor si penalitatilor ce vor fi
percepute de asociatie de la membrii sai;
g) stabilirea tipului de sanctiuni aplicate de asociatie membrilor sai;
h) alegerea si revocarea membrilor consiliului de administratie si a
presedintelui;
i) stabilirea si modificarea structurii organizatorice a asociatiei;
j) fuziunea asociatiei cu alte asociatii si apartenenta ei, ca membru, la o
federatie;
k) dizolvarea si lichidarea asociatiei;
l) adoptarea oricarei alte hotarari pentru care este ceruta aprobarea
adunarii generale.
Art. 18
(1) In statut se va prevedea cate voturi va avea fiecare membru si se va
putea dispune ca:
a) numarul voturilor fiecarui membru sa fie proportional cu marimea
terenului detinut in proprietate sau in folosinta;
b) alocarea voturilor sa se faca potrivit unei modalitati corecte care sa
protejeze interesele fiecarui membru.
(2) Un membru al asociatiei poate detine cel mult doua cincimi din numarul
total de voturi.
(3) In statut se pot prevedea suspendarea dreptului de vot al membrilor
restanti la plata tarifelor, a cotizatiilor si a penalitatilor datorate
asociatiei, precum si conditiile de aplicare a acestei masuri ca o procedura
prealabila a excluderii din asociatie.
(4) Membrii asociatiei pot fi reprezentati la sedintele adunarii generale
in baza unei procuri speciale, autentificate.
Art. 19
(1) Daca numarul membrilor asociatiei este atat de mare incat este
imposibil ca toti membrii sa voteze in adunarea generala, in statut se poate
prevedea stabilirea unui sistem de reprezentare.
(2) Sistemul de reprezentare trebuie sa prevada repartizarea membrilor
asociatiei in grupuri.
(3) Fiecare grup isi poate alege reprezentantul in sedintele adunarii
generale, care va vota in numele sau.
(4) Fiecare membru al asociatiei are dreptul de a fi ales in calitate de
reprezentant al unui grup.
Consiliul de administratie
Art. 20
(1) Consiliul de administratie aduce la indeplinire hotararile adunarii
generale a asociatiei, raspunde in fata acesteia de modul in care conduce
activitatea asociatiei si va fi alcatuit din minimum 3 persoane, dintre care
una va fi presedinte. Fiecare membru al consiliului de administratie trebuie sa
fie membru al asociatiei.
(2) Membrii consiliului de administratie vor fi alesi pe o perioada de
maximum 3 ani de catre adunarea generala ordinara sau extraordinara, dupa caz.
(3) Fiecare membru al asociatiei poate fi ales si are dreptul de a
participa la alegerea consiliului de administratie, in afara de cazurile in
care este restant la plata obligatiilor, a cotizatiilor sau a penalitatilor
datorate asociatiei.
Art. 21
Consiliul de administratie indeplineste urmatoarele atributii:
a) numirea personalului in posturile de conducere aprobate de adunarea
generala;
b) angajarea si concedierea personalului de executie al asociatiei;
c) convocarea sedintelor adunarilor generale;
d) elaborarea planului de culturi, a programului si planului de irigatii si
a planului de exploatare si intretinere, pentru a fi prezentate spre aprobare
adunarii generale;
e) stabilirea limitelor de competenta a presedintelui de a incheia
contracte pe baza bugetului aprobat, a planului de lucru si a planului de
exploatare si intretinere;
f) elaborarea propunerilor privind ordinea de zi a sedintei adunarii generale;
g) gestionarea patrimoniului si exploatarea eficienta a acestuia;
h) intocmirea anual a bugetului de venituri si cheltuieli al asociatiei si
a bilantului contabil, pe care le supune aprobarii adunarii generale;
i) solutionarea oricarei alte probleme date in competenta sa prin statut
sau hotarate de adunarea generala.
Art. 22
(1) Adunarea generala poate revoca unul sau mai multi membri ai consiliului
de administratie, inclusiv presedintele, inainte ca termenul pentru care au
fost alesi sa fi expirat, pentru delapidare, proasta gestionare a fondurilor
asociatiei si grava incalcare a indatoririlor ori pentru alte fapte cu caracter
penal.
(2) In cazul in care un membru al consiliului de administratie este revocat
din functie, adunarea generala trebuie sa aleaga un inlocuitor in aceeasi
sedinta in care a luat decizia de revocare.
Presedintele
Art. 23
(1) Dupa constituirea asociatiei fiecare membru al acesteia poate candida
pentru a fi ales in functia de presedinte, in afara de cazurile in care are
restante la plata obligatiilor, a cotizatiilor sau a penalitatilor datorate
asociatiei.
(2) Presedintele raspunde in fata adunarii generale si a consiliului de
administratie de conducerea activitatii curente a asociatiei.
(3) Presedintele trebuie sa actioneze in interesul tuturor membrilor
asociatiei si poate fi remunerat pentru activitatea desfasurata in numele
asociatiei.
(4) Presedintele asociatiei va fi ales de catre membrii acesteia in
adunarea generala ordinara anuala, cu majoritatea voturilor.
(5) In caz de egalitate de voturi in adoptarea unei decizii de catre
consiliul de administratie, presedintele va avea un vot decisiv.
Art. 24
In exercitarea prerogativelor sale presedintele are urmatoarele atributii:
a) controlul efectuarii de operatiuni in contul bancar al asociatiei, cu
respectarea normelor legale in domeniu;
b) incheierea contractelor necesare pentru desfasurarea activitatii
asociatiei;
c) emiterea de dispozitii pentru personalul, salariatii si persoanele cu
functii de administratie din asociatie;
d) reprezentarea si organizarea corespunzatoare a reprezentarii asociatiei.
CAP. 4
Raporturile juridice dintre asociatie si membrii acesteia
Art. 25
(1) Membrii asociatiei au dreptul de a beneficia de orice serviciu furnizat
de asociatie, cu conditia ca acestia:
a) sa plateasca tarifele datorate asociatiei pentru prestarea serviciului
respectiv;
b) sa realizeze activitatile convenite in schimbul achitarii tarifelor, in
cazul in care s-a convenit astfel cu asociatia;
c) sa achite asociatiei orice cheltuiala efectuata in interes propriu, la
cererea acestora sau cu consimtamantul lor;
d) sa achite asociatiei costul reparatiilor sau al inlocuirii oricarui
echipament al asociatiei care a fost deteriorat de catre acestia.
(2) Membrii asociatiei au dreptul sa examineze registrele si inregistrarile
asociatiei, sa obtina o copie de pe bilantul contabil anual si sa faca
propuneri privind ordinea de zi a sedintei adunarii generale.
Art. 26
(1) Asociatia poate percepe de la membrii sai urmatoarele tarife si
cotizatii:
a) tarife de furnizare a apei de irigatie, pe baza cantitatii de apa
furnizate si a suprafetei de teren irigate;
b) tarife de desecare-drenaj;
c) o cotizatie anuala calculata pe baza suprafetei de teren detinute in
proprietate sau folosite;
d) tarife de exploatare si intretinere si tarife pentru orice alte servicii
furnizate de asociatie conform aprobarii adunarii generale a asociatiei.
(2) Asociatia poate percepe penalitati pentru neplata tarifelor si a
obligatiilor datorate, numai daca statutul prevede astfel.
(3) In vederea achitarii tarifelor si a cotizatiilor, membrii asociatiei
vor semna un angajament de plata care constituie titlu executoriu.
Art. 27
(1) In vederea facilitarii prestarii serviciilor de irigatie si de
desecare-drenaj, membrii asociatiei trebuie sa permita acesteia folosirea
oricaror conducte, canale, hidranti sau alte echipamente hidrotehnice situate
pe terenul detinut sau folosit de ei.
(2) Membrii asociatiei trebuie sa permita asociatiei si personalului
angajat de aceasta accesul pe terenul administrat de asociatie, in scopul
exploatarii si intretinerii retelelor de irigatie si de desecare-drenaj sau al
repararii in caz de avarie.
(3) Membrii asociatiei au dreptul la despagubiri in cazul in care recoltele
sau terenul le sunt afectate ca urmare a activitatii necorespunzatoare de
exploatare si intretinere realizate de asociatie pe terenul acestora, in
conditiile legii.
Art. 28
(1) Oricare dintre membrii asociatiei are dreptul sa se retraga din
asociatie.
(2) In cazul in care o asociatie a facut anumite cheltuieli legate de
proiectarea, construirea, renovarea sau exploatarea unui sistem de irigatie ca
urmare a intrarii in asociatie a unui membru, aceasta persoana se poate retrage
din asociatie, fiind obligata sa achite acesteia suma cheltuita de ea si sa o
compenseze pentru pierderea suferita prin iesirea sa din asociatie.
(3) Calitatea de membru al unei asociatii inceteaza in cazul decesului
acestuia, al vanzarii terenului, precum si atunci cand acesta nu mai
indeplineste conditiile cerute de prezenta ordonanta de urgenta sau de statut.
(4) Fostii membri ai asociatiei raspund pentru toate tarifele si
obligatiile datorate asociatiei, care nu au fost achitate.
Art. 29
(1) Asociatia poate sa includa in statutul sau modul de sanctionare a
acelor membri care incalca prevederile statutare sau alte regulamente ale asociatiei.
(2) Aplicarea sanctiunilor poate fi hotarata de adunarea generala, de
consiliul de administratie sau in alt mod prevazut in statut.
(3) Statutul poate prevedea ca o persoana sa fie exclusa din asociatie
pentru urmatoarele motive:
a) incalcarea prevederilor statutului si, dupa caz, a regulamentelor si a
reglementarilor interioare ale asociatiei;
b) amanarea nejustificata a achitarii cotizatiilor si a tarifelor datorate
asociatiei;
c) refuzul achitarii tarifelor si a obligatiilor percepute de asociatie;
d) refuzul nejustificat de a repara sau de a plati daunele cuvenite pentru
stricaciunile produse bunurilor aflate in proprietatea asociatiei.
(4) Membrii exclusi au dreptul de a contesta in justitie masura excluderii,
in termen de 30 de zile de la data comunicarii aplicarii masurii.
Art. 30
Litigiile ivite intre membri in legatura cu activitatea asociatiei se vor
solutiona in conformitate cu prevederile statutului asociatiei si ale
legislatiei in vigoare.
CAP. 5
Registrele, evidentele si controlul asociatiei
Art. 31
Asociatia trebuie sa tina urmatoarele registre si evidente:
a) registrul membrilor, care trebuie sa fie revazut si actualizat anual si
care trebuie sa contina o descriere a marimii si a amplasamentului terenului
agricol care determina calitatea de membru al fiecaruia, iar in cazul celor ce
detin teren in folosinta sau il utilizeaza, si numele proprietarului terenului;
b) planul teritoriului asociatiei;
c) registrul persoanelor care nu sunt membri ai asociatiei, dar carora li
se furnizeaza apa;
d) evidenta lunara a cantitatilor de apa primite atat de membri, cat si de
persoanele care nu sunt membri;
e) evidenta cotizatiilor si a tarifelor datorate si achitate;
f) registrul proceselor-verbale ale adunarilor generale;
g) registrul proceselor-verbale ale sedintelor consiliului de
administratie;
h) evidenta contractelor;
i) registrul inventarului activelor.
Art. 32
(1) Bilantul contabil al asociatiei va fi supus auditarii anuale de catre
experti contabili.
(2) Asociatia va depune bilantul contabil anual si situatia veniturilor si
cheltuielilor la administratia financiara teritoriala, in forma stabilita de
Ministerul Finantelor.
(3) Membrii consiliului de administratie raspund de nerespectarea
prevederilor legii cu privire la depunerea bilantului contabil anual si a
situatiei veniturilor si cheltuielilor in termen de 3 luni de la incheierea
anului financiar.
Art. 33
Asociatiile pot crea fonduri de rezerva sau alte fonduri in functie de
necesitati, in conformitate cu legislatia in vigoare.
Art. 34
(1) In cadrul Ministerului Agriculturii si Alimentatiei se infiinteaza, ca
un compartiment distinct, Oficiul de reglementare a asociatiilor utilizatorilor
de apa pentru irigatii, avand urmatoarele atributii principale:
a) indruma, acorda asistenta de specialitate si avizeaza infiintarea si
functionarea asociatiilor;
b) inscrie asociatiile in Registrul national al asociatiilor utilizatorilor
de apa pentru irigatii, care va fi infiintat prin ordin al ministrului
agriculturii si alimentatiei;
c) tine Registrul national al asociatiilor utilizatorilor de apa pentru
irigatii;
d) solicita asociatiilor furnizarea de informatii si de documentatie
privind functionarea asociatiei si intretinerea infrastructurii care i-a fost
transmisa;
e) alte atributii ii pot fi stabilite prin ordin al ministrului
agriculturii si alimentatiei.
(2) In acest scop se suplimenteaza cu 3 posturi numarul maxim de posturi
din aparatul central al Ministerului Agriculturii si Alimentatiei.
CAP. 6
Proprietatea asupra infrastructurii de irigatie si servitutile
Art. 35
(1) In conditiile prevederilor Legii nr. 213/1998 privind proprietatea publica
si regimul juridic al acesteia, o asociatie poate dobandi dreptul de
proprietate asupra infrastructurii de irigatie constand in conductele subterane
pentru transport si distributie, statiile de pompare de punere sub presiune a
apei, impreuna cu dotarile si terenul aferent care sunt situate pe teritoriul
asociatiei, precum si alte asemenea bunuri, ca urmare a trecerii acestora din
domeniul public in domeniul privat al statului.
(2) In situatia in care asociatia solicita concesionarea bunurilor din infrastructura
de irigatii, acestea se atribuie direct de catre Ministerul Agriculturii si
Alimentatiei printr-un contract de concesiune.
Art. 36
(1) Asociatia poate obtine un drept de servitute, conform prevederilor
Codului civil, asupra terenului unei persoane care nu este membru al
asociatiei, acolo unde aceasta se justifica din motive tehnice sau economice
pentru ca asociatia sa isi poata realiza obiectivele.
(2) In cazuri de urgenta asociatia are dreptul sa intre pe terenul unei
persoane care nu este membru al asociatiei, in scopul repararii conductelor
subterane si al protectiei mediului inconjurator.
(3) In cazurile mentionate la alin. (2) persoanele care nu sunt membre ale
asociatiei au dreptul sa primeasca de la aceasta despagubiri conform
prevederilor legale in vigoare.
CAP. 7
Dizolvarea, lichidarea si fuziunea asociatiilor
Art. 37
(1) Adunarea generala poate hotari, cu votul a doua treimi din numarul
membrilor prezenti sau reprezentati, dizolvarea unei asociatii, daca
obiectivele acesteia nu mai pot fi indeplinite de catre asociatie sau daca, din
alte motive, existenta asociatiei nu mai este necesara.
(2) Hotararea adunarii generale de dizolvare a unei asociatii trebuie sa
includa si numirea unuia sau mai multor lichidatori.
(3) Adunarea generala va hotari cu majoritate simpla de voturi asupra
modului de repartizare a patrimoniului social al asociatiei la incheierea
procesului de lichidare. Ministerul Agriculturii si Alimentatiei va aproba
modalitatea de transmitere in urma lichidarii a infrastructurii de irigatie
detinute in proprietate de asociatie. Dizolvarea asociatiei trebuie sa fie
inscrisa in registrul asociatiilor de la tribunalul in a carui raza teritoriala
se afla sediul asociatiei.
(4) Tribunalul va face publica hotararea de dizolvare a unei asociatii, pe
cheltuiala acesteia, pentru a permite creditorilor sa isi inregistreze
creantele asupra activelor aflate in proprietatea asociatiei.
Art. 38
(1) O data incheiat procesul de lichidare asociatia va fi radiata din
registrul de la tribunal. Comisia de lichidare va trimite registrele si
evidentele asociatiei Oficiului de reglementare, care le va pastra o perioada
de 15 ani.
(2) Atata timp cat procesul de lichidare nu este incheiat, prevederile
acestei ordonante de urgenta si ale statutului asociatiei vor continua sa se
aplice raporturilor juridice dintre membri si asociatie.
Art. 39
(1) Doua sau mai multe asociatii pot fuziona formand o singura asociatie,
conform prevederilor statutelor proprii si hotararilor adunarilor generale ale
asociatiilor semnatare ale proiectului de fuziune. Adunarile generale ale
asociatiilor care participa la fuziune trebuie sa aprobe noul statut al
asociatiei rezultate in urma fuziunii.
(2) In urma acestor hotarari asociatia rezultata se va inscrie in registrul
de la tribunal in termen de 30 de zile, conform procedurii de inscriere
prevazute mai sus. Cand noua asociatie va fi inscrisa in acest registru,
asociatiile care isi inceteaza activitatea vor fi radiate. O data cu dobandirea
personalitatii juridice asociatia rezultata prin fuziune va prelua activul si
pasivul asociatiilor care isi inceteaza existenta ca efect al fuziunii.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 40
(1) Asociatiile pot forma federatii proprii.
(2) Infiintarea federatiilor se va face potrivit regulilor de constituire a
asociatiilor utilizatorilor de apa pentru irigatii prevazute de prezenta
ordonanta de urgenta.
Art. 41
Prevederile prezentei ordonante de urgenta referitoare la constituirea
asociatiilor utilizatorilor de apa pentru irigatii se completeaza cu
dispozitiile Legii nr. 21/1924 pentru persoanele juridice.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul agriculturii si alimentatiei,
Ioan Avram Muresan
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes