HOTARARE Nr. 611 din 6 octombrie 1997
pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Legii imbunatatirilor funciare
nr. 84/1996
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 285 din 21 octombrie 1997
In temeiul prevederilor art. 36 din Legea imbunatatirilor funciare nr.
84/1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 159 din 24
iulie 1996,
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba Regulamentul de aplicare a Legii imbunatatirilor funciare nr.
84/1996, prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministrul agriculturii
si alimentatiei,
Dinu Gavrilescu
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Mircea Ciumara
p. Ministrul lucrarilor publice
si amenajarii teritoriului,
Ioan Lucacel,
secretar de stat
ANEXA 1
REGULAMENT
de aplicare a Legii imbunatatirilor funciare
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
Rolul regulamentului si domeniul de aplicare
(1) Prezentul regulament reprezinta sistemul unitar de norme, reguli,
criterii si principii privind aplicarea Legii imbunatatirilor funciare nr. 84/1996.
(2) Regulamentul precizeaza aplicarea Legii nr. 84/1996 in activitatile de
cercetare, studii de teren, proiectare, executie, exploatare, intretinere,
reparatii, finantare din fondurile constituite potrivit legii si altele
asemenea din domeniul imbunatatirilor funciare.
(3) Prevederile prezentului regulament sunt obligatorii pentru persoanele
juridice si fizice din tara si din strainatate, care realizeaza activitati in
domeniul imbunatatirilor funciare pe teritoriul Romaniei.
(4) Intelesul unor termeni de specialitate din lege si din regulament este
cuprins in anexa nr. 1 la prezentul regulament.
Art. 2
Definirea, rolul, scopul, importanta si particularitatile amenajarilor de
imbunatatiri funciare
(1) Amenajarile de imbunatatiri funciare sunt lucrari complexe de
constructii hidrotehnice si agropedoameliorative, care se realizeaza pe
terenuri cu destinatie agricola sau silvica.
(2) Rolul amenajarilor de imbunatatiri funciare este de a preveni, de a
reduce si de a inlatura procesele de deteriorare a fondului funciar, cauzate de
factori naturali - seceta, inundatii, exces de umiditate - sau de activitati
antropice prin masuri specifice.
(3) Scopul amenajarilor de imbunatatiri funciare este de valorificare
superioara a fondului funciar, in principal cresterea potentialului productiv
al solului si introducerea in circuitul economic a terenurilor neproductive.
(4) Importanta amenajarilor de imbunatatiri funciare este definita de:
a) intinderea deosebit de mare a terenurilor afectate de factori limitativi
- peste 70% din suprafata cu destinatie agricola -, care reclama amenajari /
lucrari de imbunatatiri funciare pentru ameliorare;
b) caracterul de utilitate publica de interes national si, dupa caz, local
al acestor amenajari / lucrari;
c) contributia majora pe care o au la protectia, conservarea si utilizarea
durabila a solului, la asigurarea securitatii alimentare si la mentinerea si
ameliorarea calitatii mediului.
(5) Particularitatile principale ale amenajarilor de imbunatatiri funciare
sunt:
a) proiectarea, executarea si exploatarea, dupa caz:
- pe genuri de lucrari sau in complex, pe aceeasi suprafata, in functie de
necesitatile de ameliorare a terenului;
- intr-o singura etapa sau in mai multe etape, in functie de necesitatea,
oportunitatea, complexitatea si efectul lucrarilor din etapele anterioare;
- in corelare cu continutul planurilor de amenajare a teritoriului,
aprobate potrivit legii;
- in acord cu interesele proprietarilor de terenuri, potrivit prevederilor
legale;
- tinand seama de cerintele economiei nationale si de masurile de protectie
a mediului;
b) ajustarea, periodic, in acord cu cerintele procesului de ameliorare la
noile conditii din teritoriu, impuse de schimbarile importante care pot avea
loc pe suprafetele amenajate, datorita oscilatiilor periodice ale factorilor de
risc si progresului social; ajustarea implica, dupa caz, reabilitarea,
modernizarea, completarea si extinderea amenajarilor.
Art. 3
Lucrarile si zonele de protectie aferente din amenajarile de imbunatatiri
funciare
(1) Indiguirile si regularizarile cursurilor de apa cuprind, dupa caz,
urmatoarele lucrari: indiguiri, calibrari si reprofilari de albii, taieri de
coturi, derivatii, consolidari de maluri, acumulari temporare, cantoane,
constructii pentru asigurarea pazei si a sigurantei in exploatare, cu
instalatiile aferente.
(2) Amenajarile de irigatii cuprind, dupa caz:
a) lucrari pentru captarea apei: prize cu pompare si/sau gravitationale,
puturi forate, conducte, bazine de aspiratie si de refulare, aparari si
consolidari de maluri, lucrari pentru dirijarea curentilor de apa, cu
instalatiile aferente;
b) lucrari pentru aductiunea si distributia apei: canale, conducte, noduri
hidrotehnice, stavilare, constructii de traversare si de subtraversare, statii
de pompare, bazine de aspiratie si de refulare, consolidari, captuseli, cu
instalatiile aferente;
c) lucrari pentru amenajarea interioara: canale si conducte ingropate, care
alimenteaza cu apa instalatiile de irigatii si, dupa caz, agregatele de pompare
mobile, lucrari de nivelare a terenului, cu instalatiile aferente;
d) instalatii de irigatii si agregate de pompare mobile pentru aplicarea
udarilor;
e) lucrari pentru evacuarea apei in caz de avarii: canale, conducte,
deversoare, stavilare, cu instalatiile aferente;
f) ploturi demonstrative-pilot, cu instalatiile si dotarile aferente,
inclusiv instalatiile de irigatii;
g) lucrari pentru alimentarea cu energie electrica, pentru automatizare si
dispecerizare si altele asemenea, cu instalatiile aferente;
h) cantoane, constructii pentru asigurarea pazei si sigurantei in
exploatare, stationare hidrogeologice, drumuri de exploatare, cu instalatiile
aferente;
i) lucrari si masuri pedoameliorative, prevazute la alin. (6).
(3) Orezariile cuprind, dupa caz:
a) lucrari pentru captarea apei: prize cu pompare si/sau gravitationale,
conducte, bazine de aspiratie si de refulare, aparari si consolidari de maluri,
lucrari pentru dirijarea curentilor de apa, cu instalatiile aferente;
b) lucrari pentru aductiunea si distributia apei: canale, conducte, noduri
hidrotehnice, stavilare, vanete, constructii de traversare si subtraversare,
statii de pompare, consolidari, captuseli, cu instalatiile aferente;
c) lucrari pentru colectarea si evacuarea apei: canale, conducte, lucrari
de traversare si de subtraversare, consolidari, stavilare, cu instalatiile
aferente;
d) lucrari pentru evacuarea apei in emisar: statii de pompare, bazine de
aspiratie si de refulare, conducte, constructii de subtraversare, consolidari
si aparari de maluri, cu instalatiile aferente;
e) drumuri de exploatare;
f) lucrari pentru amenajarea interioara: lucrari de nivelare a terenului,
digulete, rigole si canale de contur;
g) instalatii de irigatii si agregate de pompare mobile pentru aplicarea
udarilor;
h) lucrari pentru alimentarea cu energie electrica, pentru automatizare si
dispecerizare, cu instalatiile aferente;
i) cantoane, constructii pentru asigurarea pazei si sigurantei in
exploatare, cu instalatiile aferente;
j) lucrari si masuri agropedoameliorative, prevazute la alin. (6).
(4) Amenajarile de desecare si de drenaj cuprind, dupa caz:
a) lucrari pentru amenajarea interioara: lucrari de nivelare si de modelare
a terenului, canale provizorii de colectare si de evacuare a apei, drenuri
orizontale, drenuri verticale, cu instalatiile aferente;
b) lucrari pentru colectarea si evacuarea apei: canale, drenuri colectoare,
drenuri verticale, conducte, lucrari de traversare si de subtraversare, statii
de pompare, bazine de aspiratie si de refulare, noduri hidrotehnice,
consolidari, cu instalatiile aferente;
c) lucrari pentru evacuarea apei in emisar: statii de pompare, bazine de
aspiratie si de refulare, conducte, subtraversari, consolidari si aparari de
maluri, cu instalatiile aferente;
d) lucrari pentru alimentarea cu energie electrica, pentru dispecerizare si
automatizare, cu instalatiile aferente;
e) cantoane, constructii pentru asigurarea pazei si sigurantei in
exploatare, drumuri de exploatare, stationare hidrogeologice, cu instalatiile
aferente;
f) lucrari si masuri agropedoameliorative, prevazute la alin. (6).
(5) Amenajarile de combatere a eroziunii solului cuprind, dupa caz:
a) lucrari pentru amenajarea versantilor / terenurilor in panta:
nivelarea-modelarea terenurilor, captari de izvoare, drumuri cu caracter
antierozional, canale, debusee, terase, cleionaje, praguri, caderi, consolidari,
lucrari de traversare si de subtraversare, drenuri, cu instalatiile aferente;
b) masuri agrotehnice pentru protectia solului: sisteme de culturi pe
curbele de nivel, in fasii si in benzi inierbate, asolamente de protectie;
lucrari agropedoameliorative, prevazute la alin. (6);
c) lucrari pentru stingerea formatiunilor torentiale / ameliorarea
torentialitatii / combaterea eroziunii de adancime: nivelari-modelari si
umpluturi cu terasamente, canale de nivel, plantatii silvice, imprejmuiri,
taluzari, ziduri de sprijin, caderi in trepte, instalatii de curent rapid,
consolidari, cleionaje, gardulete, traverse, praguri, baraje, casoaie,
gabioane, canale de evacuare in emisar, lucrari de traversare si de
subtraversare, cu instalatiile aferente;
d) lucrari pentru ameliorarea terenurilor afectate de alunecari: canale de
evacuare a apei, drenuri, captari de izvoare, impaduriri, imprejmuiri, ziduri
de sprijin, contrabanchete, lucrari de nivelare-modelare a terenului;
e) lucrari pentru stabilizarea / ameliorarea nisipurilor miscatoare / de
combatere a eroziunii eoliene: lucrari de nivelare-modelare a terenului, de
desecare, de drenaj, de irigatii, plantatii de protectie si de livezi,
imprejmuiri, drumuri de exploatare, lucrari si masuri agropedoameliorative,
prevazute la alin. (6), si agrotehnice specifice si altele asemenea;
f) campuri / perimetre demonstrative-pilot, cu instalatiile si dotarile
aferente;
g) cantoane, constructii pentru paza si siguranta in exploatare, cu
instalatiile aferente.
(6) Lucrarile si masurile agropedoameliorative cuprind, dupa caz: lucrari
de nivelare-modelare a terenului, scarificari, afanari adanci, rigole si
santuri de scurgere a apei, araturi in benzi cu coame, drenuri cartita, udari
de spalare a sarurilor, aplicarea de amendamente si ingrasaminte, defrisari,
scoateri de cioate:
a) se executa, dupa caz, in mai multe cicluri, pe toata durata de
ameliorare a terenului;
b) se pot asocia, dupa caz, la amenajarile de irigatii, de desecare, de
drenaj, de combatere a eroziunii solului, de ameliorare a terenurilor
saraturate, acide, pe nisipuri, terenuri poluate, degradate antropic, precum si
pe alte terenuri care si-au pierdut total sau partial capacitatea de productie.
(7) Amenajarile silvice de infiintare a perdelelor forestiere pentru
protectia terenurilor agricole si lucrarilor de imbunatatiri funciare, precum
si a plantatiilor antierozionale cuprind, dupa caz, urmatoarele lucrari:
lucrari de pregatire a terenului, plantari, imprejmuiri; aceste amenajari se
pot asocia, dupa caz, la indiguiri si regularizari, la amenajarile de irigatii,
de desecare-drenaj, de combatere a eroziunii solului.
(8) Amenajarile de imbunatatiri funciare mai cuprind solutii si lucrari
noi, rezultate din activitatea de cercetare si tehnica noua promovata prin
documentatiile tehnico-economice aprobate.
(9) Zonele de protectie a lucrarilor din amenajarile de imbunatatiri
funciare sunt obligatorii pentru lucrarile principale. Aceste zone sunt
cuprinse in anexa nr. 2 la prezentul regulament. Proiectantul lucrarilor poate
propune, pe baza de justificari tehnice si economice, zone de protectie si
pentru alte lucrari care nu sunt mentionate in anexa nr. 2 la regulament.
(10) Stabilirea zonelor de protectie, cu dimensiunile si categoriile de
folosinta aferente, precum si indicarea regimului restrictional se evidentiaza
la studiul de fezabilitate.
(11) Terenul aferent zonelor de protectie se ocupa definitiv. Terenul
ocupat definitiv de catre zonele de protectie, aferente lucrarilor de utilitate
publica, se expropriaza potrivit legii.
(12) Amplasamentul, latimea, categoria de folosinta si vecinii zonei,
precum si constructia pe care o protejeaza, se inscriu in cadastru potrivit
legii.
(13) Regimul restrictional al zonelor de protectie se asigura de catre
administratorul amenajarii / lucrarilor.
Art. 4
Utilitatea publica a amenajarilor de imbunatatiri funciare
(1) Amenajarile de imbunatatiri funciare de utilitate publica de interes
national sau local sunt prezentate in anexa nr. 3 la prezentul regulament.
Amenajarile de imbunatatiri funciare de pe terenurile din fondul forestier
proprietate publica a statului se incadreaza la utilitatea publica de interes
national, indiferent de marimea suprafetei sau de lungimea formatiunilor
torentiale.
(2) Amenajarile complexe de imbunatatiri funciare preiau caracterul de
utilitate publica dobandit de amenajarile predominante din cadrul acestora.
(3) Amenajarile de imbunatatiri funciare care nu fac parte din categoria
amenajarilor de utilitate publica sunt amenajari de utilitate privata.
Art. 5
Propuneri si initiative privind realizarea amenajarilor de imbunatatiri
funciare
(1) Propunerile de proiect pentru realizarea amenajarilor de imbunatatiri
funciare se pot face de catre proprietarii de terenuri, Regia Autonoma de
Imbunatatiri Funciare, Consiliul General al Municipiului Bucuresti, consiliile
judetene si locale, organizatiile neguvernamentale si de catre alte persoane
juridice sau fizice interesate.
(2) Propunerile de proiect, insotite de un memoriu justificativ care va
cuprinde: date generale privind amplasamentul, marimea si necesitatea
amenajarii, proprietarii terenurilor si sursele de finantare, se transmit:
a) Ministerului Agriculturii si Alimentatiei si Ministerului Apelor,
Padurilor si Protectiei Mediului, pentru amenajarile de imbunatatiri funciare
de utilitate publica de interes national;
b) Consiliului General al Municipiului Bucuresti, consiliilor judetene si
locale, pentru amenajarile de imbunatatiri funciare de interes local.
(3) Initiativa realizarii amenajarilor de imbunatatiri funciare apartine:
a) Ministerului Agriculturii si Alimentatiei, pentru terenuri cu destinatie
agricola, pe care se propun proiecte de utilitate publica de interes national;
b) Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, pentru terenuri
cu destinatie silvica;
c) Consiliului General al Municipiului Bucuresti, consiliilor judetene sau
locale, pentru proiecte de interes local.
(4) Selectarea si stabilirea prioritatii initiativelor se fac, pe baza
documentelor prevazute la alin. (2), de catre autoritatile mentionate la alin.
(3).
Art. 6
Acordul proprietarilor de terenuri pentru realizarea amenajarilor de
imbunatatiri funciare pe terenurile care le apartin
(1) Acordul proprietarilor de terenuri este obligatoriu pentru realizarea
amenajarilor de imbunatatiri funciare de utilitate publica, potrivit legii.
(2) Acordul proprietarilor de terenuri se obtine in faza studiului de fezabilitate
de catre beneficiarul de investitie, in doua etape:
a) in etapa I se obtine acordul preliminar / de principiu, prealabil
elaborarii studiului de fezabilitate, daca studiul a fost inclus in lista
obiectivelor de investitii, aprobata potrivit legii; acest acord se refera,
dupa caz, la:
- includerea suprafetelor in amenajarea preconizata;
- acceptarea accesului / trecerii libere a personalului insarcinat cu
efectuarea cercetarii, studiilor de teren si cu proiectarea lucrarilor;
b) in etapa a II-a se obtine acordul ferm, pe baza datelor si elementelor
din studiul de fezabilitate; acest acord se refera, dupa caz, la:
- amenajarea suprafetelor care le apartin;
- participarea cu fonduri la realizarea investitiei;
- asumarea managementului amenajarilor / lucrarilor;
- acceptarea accesului / trecerii libere a personalului insarcinat cu
efectuarea studiilor de teren si proiectarii la fazele urmatoare de proiectare,
cu executarea, cu exploatarea, intretinerea si repararea lucrarilor, precum si
accesului / trecerii libere a instalatiilor si utilajelor de imbunatatiri
funciare si a personalului autorizat, potrivit legii;
- reglementarea schimburilor de terenuri si despagubirilor pentru ocuparea
temporara a terenurilor, pentru exproprieri si altele asemenea.
(3) Proprietarii de terenuri au dreptul la despagubiri pentru daunele
produse la culturile agricole.
(4) Amenajarile / lucrarile de utilitate publica se proiecteaza, se
promoveaza si se executa in cazul in care s-au obtinut acordurile
proprietarilor de terenuri pentru suprafata prevazuta la amenajare, in
conditiile legi. Acordul nu este necesar in caz de extrema urgenta, impusa de
executarea imediata a unor lucrari, si in caz de calamitati naturale, potrivit
legii.
(5) Proprietarii de terenuri, care nu sunt de acord cu realizarea
lucrarilor de imbunatatiri funciare pe terenurile care le apartin, pot face
intampinari, in conditiile legii.
Art. 7
Exproprieri
(1) Transferurile de proprietate si exproprierile in vederea executarii
amenajarilor de imbunatatiri funciare de utilitate publica se fac potrivit
legii.
(2) Sunt supuse exproprierii terenurile ocupate definitiv de lucrarile si
de zona de protectia aferenta acestora, care servesc mai multi proprietari.
(3) Administrarea terenurilor expropriate revine administratorului
lucrarilor - Regia Autonoma a Imbunatatirilor Funciare.
(4) Proprietarii de terenuri, care au fost expropriati, au dreptul la o
dreapta si prealabila despagubire potrivit legii.
(5) Procedurile de plata a despagubirilor, precum si cele de expropriere
sunt reglementate prin lege.
(6) Cheltuielile privind despagubirile si exproprierile se suporta din
devizul general al investitiei.
Art. 8
Ocuparea terenurilor pentru lucrarile de imbunatatiri funciare
(1) Ocuparea terenurilor pentru lucrarile de imbunatatiri funciare poate fi
definitiva si/sau temporara.
(2) Ocuparea definitiva a terenurilor agricole si silvice pentru lucrarile
de imbunatatiri funciare este scutita de taxe, potrivit legii.
(3) Ocuparea temporara a terenurilor agricole si silvice pentru activitati
ce au legatura cu realizarea lucrarilor de imbunatatiri funciare necesita
depunerea unei garantii in bani, egala cu taxa prevazuta in cazul in care
terenurile respective ar fi scoase definitiv din circuitul agricol si silvic,
potrivit legii.
(4) Proprietarii de terenuri au dreptul, dupa caz:
a) la schimburi de terenuri, in cazul in care exista aceasta posibilitate;
b) la despagubiri, in caz de ocupare definitiva si/sau temporara cu
lucrari.
(5) Reglementarile in legatura cu ocuparea terenurilor se solutioneaza in
cadrul studiului de fezabilitate si se pun in aplicare inainte de inceperea
executarii lucrarilor.
Art. 9
Afectarea amenajarilor de imbunatatiri funciare, in functiune sau prevazute
a se realiza, de catre alte investitii ori de catre modificari ale folosintelor
terenurilor pe care le servesc
(1) Afectarea amenajarilor de imbunatatiri funciare, in functiune sau prevazute
a se realiza, de catre alte investitii ori de catre modificari ale folosintelor
terenurilor pe care le servesc, nu se poate face decat in concordanta cu
planurile de amenajare a teritoriului, legal aprobate, si cu acordul scris,
emis, dupa caz, de catre:
a) Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, pentru amenajarile / lucrarile
aflate in administrarea acestuia, si Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului, pentru amenajarile / lucrarile din domeniul silvic si al gospodaririi
apelor;
b) autoritatile administrativ-teritoriale, pentru amenajarile / lucrarile
finantate de la bugetele locale;
c) proprietarii de terenuri amenajate cu lucrari de imbunatatiri funciare
finantate de catre acestia, altii decat cei nominalizati la lit. a) si b).
(2) Solicitarea acordului va fi insotita de o documentatie justificativa,
care va cuprinde, dupa caz:
a) amplasamentul, necesitatea si oportunitatea investitiei / modificarilor
folosintelor terenurilor care afecteaza amenajarile / lucrarile de imbunatatiri
funciare;
b) sinteza elementelor si datelor tehnice si economice privind investitia /
modificarea folosintelor terenurilor care afecteaza amenajarile / lucrarile de
imbunatatiri funciare;
c) date si elemente privind amenajarile / lucrarile de imbunatatiri
funciare;
d) evaluarea daunelor si a despagubirilor privind amenajarile / lucrarile
de imbunatatiri funciare afectate;
e) masurile prevazute pentru functionarea amenajarilor / lucrarilor de
imbunatatiri funciare afectate partial;
f) acordul proprietarilor de terenuri afectate, daca acestea nu se
expropriaza pentru cauza de utilitate publica;
g) alte elemente si date specifice;
h) piese desenate specifice.
(3) Emiterea acordului se face cu plata unui tarif de catre solicitant,
stabilit de catre emitent pe baza cheltuielilor efective efectuate in acest
scop.
Art. 10
Scoaterea din functiune a amenajarilor de imbunatatiri funciare de
utilitate publica
(1) Scoaterea din functiune a amenajarilor de imbunatatiri funciare de
utilitate publica poate fi facuta, indiferent de gradul de amortizare si de
durata de functionare, in urmatoarele cazuri:
a) din motive economice, sociale si/sau ecologice;
b) in situatiile de imposibilitate a functionarii din cauza de forta majora
- dezastre naturale, razboaie si altele asemenea.
(2) Initiatorul scoaterii din functiune a amenajarilor de imbunatatiri
funciare de utilitate publica, finantate de la bugetul de stat, este, dupa caz:
a) Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, in cazul amenajarilor de
imbunatatiri funciare care servesc terenuri cu folosinta preponderenta
agricola;
b) Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, in cazul
amenajarilor care servesc terenuri cu folosinta silvica, precum si cele care au
legatura cu lucrari de gospodarire a apelor.
(3) Initiatorul scoaterii din functiune a amenajarilor de imbunatatiri
funciare de utilitate publica, finantate de la bugetele locale, este
autoritatea administratiei publice locale.
(4) Cand scoaterea din functiune a amenajarilor de imbunatatiri funciare se
impune si din motive ecologice, potrivit alin. (1) lit. a), initiatorul
scoaterii din functiune, in cazul amenajarilor de imbunatatiri funciare de
utilitate publica finantate de la bugetul de stat, poate fi si autoritatea
centrala pentru protectia mediului, iar in cazul amenajarilor de imbunatatiri
funciare de utilitate publica finantate de la bugetele locale, initiatorii
scoaterii din functiune pot fi si agentiile teritoriale pentru protectia
mediului.
(5) Aprobarea scoaterii din functiune a amenajarilor de imbunatatiri
funciare de utilitate publica se face prin:
a) hotarare a Guvernului, in cazul amenajarilor finantate de la bugetul de
stat;
b) hotarare a autoritatii administratiei publice locale, in cazul
amenajarilor finantate de la bugetele locale.
(6) Mijloacele fixe din amenajarile de imbunatatiri funciare de utilitate
publica, finantate de la bugetul de stat si din sursele proprii ale Regiei
Autonome a Imbunatatirilor Funciare, scoase din functiune pe o durata mai mare
de 1 an si care nu sunt cuprinse intr-un program de restructurare si/sau
reabilitare, vor fi vandute prin licitatie publica, potrivit legii. In cazul in
care mijloacele fixe aflate in conservare nu sunt vandute prin licitatie,
acestea pot fi scoase din functiune si casate, potrivit legii.
(7) Fondurile obtinute din valorificarea mijloacelor fixe din amenajarile
de imbunatatiri funciare de utilitate publica, finantate de la bugetul de stat,
scoase la licitatie sau casate, potrivit legii, constituie surse de finantare
pentru lucrarile de imbunatatiri funciare aprobate conform legii.
Art. 11
Coordonarea activitatilor de imbunatatiri funciare
(1) Coordonarea activitatilor de imbunatatiri funciare din domeniul agricol
se face de catre Ministerul Agriculturii si Alimentatiei.
(2) Coordonarea activitatilor de imbunatatiri funciare din domeniul silvic
se face de catre Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului.
(3) In rezolvarea problemelor majore de imbunatatiri funciare, Ministerul
Agriculturii si Alimentatiei colaboreaza cu Comitetul National Roman pentru
Irigatii si Drenaje, care este organism consultativ in domeniu, cu unitatile de
cercetare si de invatamant superior de profil, cu organizatiile guvernamentale
si neguvernamentale din domeniu si, dupa caz, cu ministerele interesate.
CAP. 2
Cercetare si proiectare
Art. 12
Cercetarea in domeniul imbunatatirilor funciare
(1) Organizarea si desfasurarea activitatii de cercetare in domeniul
imbunatatirilor funciare se fac potrivit legii.
(2) Coordonarea activitatii de cercetare in domeniul imbunatatirilor
funciare este in sarcina Academiei de Stiinte Agricole si Silvice
"Gheorghe Ionescu Sisesti".
(3) Programul de cercetare in domeniu se elaboreaza de catre Academia de
Stiinte Agricole si Silvice "Gheorghe Ionescu Sisesti" si, dupa caz,
de catre Institutul de Cercetari si Amenajari Silvice, pe baza strategiilor
sectoriale ale Ministerului Agriculturii si Alimentatiei si Ministerului
Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, si se aproba potrivit legii.
Art. 13
Studiile de teren si proiectarea in domeniul imbunatatirilor funciare
(1) Studiile de teren si proiectarea in domeniul imbunatatirilor funciare
se asigura de persoane juridice si/sau fizice atestate. Adjudecarea studiilor
de teren si proiectarea pentru amenajarile / lucrarile de imbunatatiri funciare
de utilitate publica se fac pe baza de licitatie publica, potrivit legii.
(2) Atestarea se face pe baza metodologiilor emise, dupa caz, de catre:
a) Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, in cazul persoanelor juridice
si/sau fizice care efectueaza studii de teren si elaboreaza documentatii
tehnico-economice pentru amenajarile / lucrarile de imbunatatiri funciare din
domeniul agricol;
b) Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, in cazul
persoanelor juridice si/sau fizice care efectueaza studii de teren si
elaboreaza documentatii tehnico-economice pentru amenajarile / lucrarile de
imbunatatiri funciare din domeniul silvic.
(3) Metodologiile de atestare se aproba prin ordinul ministrului si se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
(4) Fazele de proiectare sunt cele stabilite potrivit prevederilor legale.
(5) Pentru amenajarile de imbunatatiri funciare de utilitate publica, cu
grad inalt de complexitate, se poate organiza concurs de idei pentru
fundamentarea elaborarii studiului de prefezabilitate, cu aprobarea
ordonatorului principal de credite, in conformitate cu prevederile legale.
(6) Verificarea studiilor si a documentatiilor tehnico-economice privind
amenajarile de imbunatatiri funciare se efectueaza de catre specialisti
atestati, potrivit legii.
(7) Normele si responsabilitatile in efectuarea studiilor de teren si in
elaborarea documentatiilor tehnico-economice de imbunatatiri funciare sunt cele
stabilite de lege.
CAP. 3
Executarea si receptionarea lucrarilor
Art. 14
Date generale privind executarea lucrarilor din amenajarile de imbunatatiri
funciare
(1) Executarea lucrarilor din amenajarile de imbunatatiri funciare de
utilitate publica se face de catre persoane juridice si/sau fizice atestate, pe
baze contractuale. Adjudecarea contractului privind executarea lucrarilor din
amenajarile de imbunatatiri funciare de utilitate publica se face prin
licitatie publica, potrivit legii.
(2) Atestarea se face pe baza metodologiilor emise, dupa caz, de catre:
a) Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, in cazul persoanelor juridice
si/sau fizice care executa lucrari de imbunatatiri funciare in domeniul
agricol;
b) Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, in cazul
persoanelor juridice si/sau fizice care executa lucrari de imbunatatiri
funciare in domeniul silvic.
(3) Metodologiile de atestare se aproba prin ordin al ministrului si se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
(4) Executarea lucrarilor din amenajarile de imbunatatiri funciare de
utilitate privata, precum si a lucrarilor pedoameliorative, incepand cu ciclul
2 de ameliorare, si a masurilor agrotehnice antierozionale din cadrul
amenajarilor de imbunatatiri funciare de utilitate publica este in sarcina
detinatorilor de terenuri cu orice titlu.
(5) Normele si responsabilitatile in executarea lucrarilor din amenajarile
de imbunatatiri funciare, incluzand si conditiile de executie prevazute in
documentatiile tehnico-economice aprobate si in contractele de executie, sunt
cele stabilite prin lege.
Art. 15
Urmarirea executarii lucrarilor din amenajarile de imbunatatiri funciare de
utilitate publica
(1) Urmarirea executarii lucrarilor din amenajarile de imbunatatiri
funciare de utilitate publica se face de catre beneficiarul de investitie, pe
toata durata executarii lucrarilor, potrivit legii.
(2) Lucrarile realizate necorespunzator se opresc / sisteaza de catre
organisme si persoane abilitate prin lege, urmand ca pentru refacerea
lucrarilor sa se aplice prevederile contractuale.
Art. 16
Sistarea si intreruperea executiei lucrarilor din amenajarile de
imbunatatiri funciare finantate de la bugetul de stat
(1) Sistarea executiei lucrarilor se poate face in urmatoarele cazuri:
a) oprirea executiei din lipsa surselor de finantare pe o perioada mai mare
de un an;
b) din cauza de forta majora - dezastre naturale, razboaie si altele
asemenea;
c) din lipsa avizelor, acordurilor si autorizatiei de construire, prevazute
de lege, sau din nerespectarea conditiilor prevazute in acestea.
(2) Initiatorul sistarii lucrarilor este ordonatorul principal de credite,
pentru cazurile prevazute la alin. (1) lit. a) si b). Pentru cazul prevazut la
alin. (1) lit. c), initiatorul sistarii lucrarilor poate fi oricare dintre
autoritatile abilitate de lege sa emita avizele, acordurile si autorizatia de
construire si de punere in functiune.
(3) Aprobarea sistarii lucrarilor este necesara numai pentru situatiile
prevazute la alin. (1) lit. a) si se da de catre Guvern.
(4) Intreruperea executarii lucrarilor poate fi hotarata de catre beneficiarul
de investitie, in cazul perioadelor climatice nefavorabile prelungite si/sau
sistarii finantarii, cu luarea masurilor de conservare in conditii care sa le
asigure integritatea corespunzatoare stadiului realizat pana la reluarea
lucrarilor.
Art. 17
Receptionarea si punerea in functiune a amenajarilor de imbunatatiri
funciare
(1) Amenajarile de imbunatatiri funciare de utilitate publica se
receptioneaza si se pun in functiune de catre beneficiarul de investitie,
antreprenorul general si de proprietarii de terenuri, in prezenta
proiectantului general, potrivit legii.
(2) Comisiile de receptie se constituie si isi desfasoara activitatea
potrivit legii.
(3) Amenajarile de imbunatatiri funciare de utilitate privata se
receptioneaza si se pun in functiune de catre proprietarii de terenuri, cu
respectarea procedurilor legale.
(4) Executantul lucrarilor este obligat sa efectueze toate remedierile si
completarile cerute de comisia de receptie, la termenele si in conditiile
stabilite de aceasta, potrivit legii.
Art. 18
Cartea tehnica a constructiei
(1) Cartea tehnica a constructiei se intocmeste pentru fiecare amenajare de
imbunatatiri funciare de utilitate publica prin grija investitorului, potrivit
legii.
(2) Cartea tehnica a constructiei se completeaza de catre investitor sau,
dupa caz, de catre administrator, ori de cate ori se realizeaza lucrari de
reabilitare, de modernizare sau de extindere, care modifica situatia initiala a
amenajarilor de imbunatatiri funciare de utilitate publica, in conditiile
legii.
Art. 19
Urmarirea comportarii in exploatare a amenajarilor de imbunatatiri funciare
(1) Urmarirea comportarii in exploatare a amenajarilor de imbunatatiri
funciare reprezinta actiunile care au drept scop asigurarea mentinerii
exigentelor esentiale, inclusiv a parametrilor proiectati, si realizarea la
timp a interventiilor care se impun asupra lucrarilor, potrivit legii, si este
obligatorie pe toata durata normala de functionare a mijloacelor aferente.
(2) Urmarirea comportarii in exploatare a amenajarilor de imbunatatiri
funciare se face, dupa caz, de catre investitor, proprietar, administrator sau
utilizator, potrivit legii.
(3) Nerealizarea parametrilor proiectati, pe baza carora s-au obtinut
avizele, acordurile si autorizatiile prevazute la art. 16 alin. (1) lit. c),
obliga la punerea in aplicare a masurilor dispuse de autoritatile abilitate.
CAP. 4
Exploatarea, intretinerea si repararea lucrarilor
Art. 20
Preluarea in exploatare a amenajarilor de imbunatatiri funciare
(1) Amenajarile de imbunatatiri funciare din domeniul agricol, finantate de
la bugetul de stat, din alte surse ale Regiei Autonome a Imbunatatirilor
Funciare, sunt proprietate publica a statului si se administreaza de catre
Regia Autonoma a Imbunatatirilor Funciare sau pot fi, dupa caz, concesionate
ori inchiriate persoanelor juridice, potrivit legii.
(2) Mijloacele fixe si dotarile aflate in patrimoniul Regiei Autonome a
Imbunatatirilor Funciare, precum si cele pe care le realizeaza din surse
proprii, credite si alocatii de la buget constituie proprietate publica.
(3) Amenajarile de imbunatatiri funciare finantate de proprietarii de
terenuri se preiau si pot fi administrate de catre acestia sau de catre persoane
juridice si/sau fizice de specialitate.
(4) Amenajarile de imbunatatiri funciare din domeniul silvic, finantate de
la bugetul de stat sau din surse proprii ale Regiei Nationale a Padurilor, sunt
proprietate publica a statului si se administreaza de catre Regia Nationala a
Padurilor.
Art. 21
Obligatiile principale ale administratorului amenajarilor de imbunatatiri
funciare de utilitate publica
Obligatiile principale ale administratorului amenajarilor de imbunatatiri
funciare de utilitate publica sunt urmatoarele:
a) sa asigure functionarea lucrarilor la parametrii proiectati, cu exceptia
cazurilor cand functionarea este impiedicata de factori naturali care nu pot fi
influentati de administrator;
b) sa intretina si sa repare lucrarile, inclusiv instalatiile si
echipamentele aferente;
c) sa asigure paza si sa pastreze integritatea patrimoniului pe care il
gestioneaza;
d) sa fundamenteze necesarul de surse si de fonduri si sa gestioneze
fondurile alocate si mijloacele de care dispune pentru functionarea,
intretinerea si repararea lucrarilor;
e) sa constituie stocul minim de materiale, combustibili, lubrifianti,
unelte si utilaje necesare exploatarii amenajarilor de imbunatatiri funciare,
in corelare cu fondurile alocate;
f) sa organizeze si sa desfasoare actiuni de aparare impotriva
inundatiilor, fenomenelor meteorologice periculoase si accidentelor la
constructiile hidrotehnice din amenajari;
g) sa constituie stocul intangibil de materiale, combustibili, lubrifianti,
unelte si utilaje necesare pentru apararea impotriva inundatiilor, fenomenelor
meteorologice periculoase si accidentelor la constructiile hidrotehnice din
amenajari;
h) sa acorde, la cerere, asistenta tehnica pentru aplicarea udarilor din
amenajarile de irigatii, pe baza de contract incheiat pe principii comerciale;
i) sa urmareasca impactul lucrarilor asupra factorilor de mediu si sa
aplice masuri de corectie, in cazul constatarii unor tendinte negative,
stabilite prin documentatii tehnico-economice si/sau ecologice;
j) sa aplice procedeele tehnologice, solutiile, tehnologiile si tehnica
adecvata, care sa permita realizarea activitatilor in conditiile de calitate
prevazute in normele, standardele si reglementarile legale in vigoare;
k) sa comunice autoritatilor abilitate prin lege si sa informeze Ministerul
Agriculturii si Alimentatiei, ori de cate ori este cazul si prin orice
mijloace, despre situatiile majore care afecteaza sau pun in pericol
amenajarile de imbunatatiri funciare, precum si cele care ii impiedica sa
aplice de urgenta masurile care se impun pentru prevenire si/sau remediere;
l) sa evalueze, dupa caz, direct sau prin alte persoane juridice sau fizice
de specialitate, efectele si pagubele produse amenajarilor de imbunatatiri
funciare din administrare de actiunile factorilor de risc si de calamitatile
naturale si sa faca demersurile necesare obtinerii de fonduri in vederea
remedierii, potrivit legii;
m) sa pastreze si sa arhiveze documentele justificative privind proiectarea
si executarea amenajarilor de imbunatatiri funciare, la care a fost ordonator
de credite, potrivit legii;
n) sa respecte prevederile care ii revin din lege si din prezentul
regulament de aplicare a acesteia.
Art. 22
Actiuni operative principale in activitatea de exploatare a amenajarilor de
imbunatatiri funciare de utilitate publica
Actiunile operative principale in activitatea de exploatare a amenajarilor
de imbunatatiri funciare de utilitate publica sunt urmatoarele:
(1) In sarcina administratorului lucrarilor:
a) in amenajarile de irigatii: determinarea rezervei de apa din sol,
prognozarea si avertizarea udarilor, prelevarea apei din sursa, aductiunea si
distributia apei pana la instalatiile de irigatii pentru aplicarea udarilor,
asigurarea si supravegherea functionarii lucrarilor, inlaturarea avariilor,
urmarirea evolutiei regimului apelor freatice si altele asemenea;
b) in amenajarile de desecare-drenaj: asigurarea colectarii apei din
parcelele de desecare-drenaj, evacuarea apei din canale si drenuri colectoare
in emisar, asigurarea si supravegherea functionarii lucrarilor, inlaturarea
avariilor, urmarirea evolutiei regimului apelor freatice si altele asemenea;
c) in amenajarile de combatere a eroziunii solului: asigurarea colectarii
si evacuarii apelor in emisar, asigurarea, si supravegherea functionarii
lucrarilor, inlaturarea avariilor si altele asemenea;
d) la indiguiri si regularizari ale cursurilor de apa: organizarea si
aplicarea actiunilor operative pentru prevenirea si apararea impotriva
inundatiilor, potrivit legii, inlaturarea avariilor si altele asemenea;
e) la perdelele forestiere, pentru protectia terenurilor agricole si a
lucrarilor de imbunatatiri funciare, precum si la plantatiile silvice antierozionale:
organizarea si aplicarea masurilor prevazute de lege pentru mentinerea
integritatii si cresterea rolului protector si ecologic, inclusiv pentru
refacerea diversitatii biologice naturale in aceste perimetre.
(2) In sarcina proprietarilor de terenuri / beneficiarilor de lucrari:
organizarea si aplicarea udarilor, respectarea tehnologiilor agricole specifice
terenurilor amenajate cu lucrari de irigatii, asigurarea scurgerii apei in
exces din parcelele de desecare-drenaj spre canalele de colectare-evacuare,
realizarea / aplicarea masurilor agrotehnice antierozionale si a lucrarilor
pedoameliorative, prevazute in documentatiile de exploatare si/sau in
tehnologiile de cultura specifice.
(3) Exploatarea amenajarilor de imbunatatiri funciare are la baza
regulamentul de exploatare elaborat de catre proiectantul amenajarii la faza de
proiect tehnic, potrivit legii.
(4) Modificarea regulamentului de exploatare este permisa numai in cazul in
care se modifica parametrii proiectati ai amenajarii; modificarea se face de
catre proiectantul lucrarilor modificatoare, se insuseste de catre
administratorul amenajarii si se aproba potrivit legii.
(5) Livrarea apei de irigatii se face pe baza de contract de prestatii,
incheiat intre administrator si proprietarii / beneficiarii de terenuri pe
principii comerciale, in afara de cazul in care administratorul este si
proprietarul terenului care se iriga si sursa de alimentare nu este dependenta
de amenajarile administrate de Regia Autonoma a Imbunatatirilor Funciare.
(6) Proprietarii de terenuri amenajate cu lucrari de imbunatatiri funciare
pot solicita efectuarea operatiunilor de exploatare care le revin, de catre
persoane juridice si/sau fizice de specialitate, pe baza de contract incheiat
pe principii comerciale.
Art. 23
Intretinerea si repararea lucrarilor din amenajarile de imbunatatiri
funciare
(1) Intretinerea si repararea lucrarilor din amenajarile de imbunatatiri
funciare este obligatorie pentru toti detinatorii de astfel de amenajari, potrivit
legii.
(2) Regulile generale de intretinere si reparare a lucrarilor din
amenajarile de imbunatatiri funciare de pe terenurile cu destinatie agricola se
stabilesc de catre Ministerul Agriculturii si Alimentatiei prin Regia Autonoma
a Imbunatatirilor Funciare, iar cele de pe terenurile cu destinatie silvica, de
catre Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, se aproba prin ordin
al ministrului si se aplica de catre toti detinatorii de amenajari.
(3) Lucrarile de intretinere si reparatii la amenajarile de imbunatatiri
funciare de utilitate publica se realizeaza pe baza de documentatii
tehnico-economice, potrivit legii, de catre administrator.
(4) Lucrarile de intretinere si reparatii din amenajarile de imbunatatiri
funciare de utilitate privata sunt in sarcina proprietarilor de terenuri si se
executa pe baza de documentatii tehnico-economice. Proprietarii pot solicita
efectuarea acestor lucrari de catre persoane juridice si/sau fizice de
specialitate, pe principii comerciale.
Art. 24
Despagubirea proprietarilor de terenuri pentru pagubele produse prin
actiunile de exploatare, intretinere si reparatii ale lucrarilor din
amenajarile de imbunatatiri funciare publice
(1) Proprietarii de terenuri din amenajarile de imbunatatiri funciare cu
lucrari de utilitate publica, afectati de activitatile de exploatare,
intretinere si reparatii ale lucrarilor, au dreptul la despagubiri potrivit
legii.
(2) Fondurile necesare pentru achitarea pagubelor neimputabile se asigura
de catre administratorii amenajarilor, din surse proprii sau de la bugetul de
stat. Pentru pagubele imputabile, fondurile se recupereaza de la cei vinovati.
Art. 25
Folosirea apei prin lucrarile de utilitate publica din amenajarile de
imbunatatiri funciare, in alte scopuri decat cele stabilite prin documentatiile
tehnico-economice aprobate
(1) Folosirea apei prin lucrarile de utilitate publica din amenajarile de
imbunatatiri funciare de utilitate publica, in alte scopuri decat cele
stabilite prin documentatiile tehnico-economice aprobate, este permisa cu
acordul organelor abilitate potrivit legii si ai administratorului
amenajarilor.
(2) Modificarile generate de folosirea apei si a lucrarilor in alte scopuri
se fac pe cheltuielile solicitantului si nu trebuie sa afecteze functionarea
lucrarilor in scopul pentru care au fost realizate.
(3) Tarifele pentru prestatiile efectuate de catre administratorul
amenajarii, in scopul folosirii lucrarilor si a apei, potrivit alin. (1), se
negociaza intre administratorul amenajarii si solicitantul prestatiei.
Art. 26
Aplicarea agrotehnicii antierozionale
(1) Aplicarea agrotehnicii antierozionale este obligatorie pentru toti
detinatorii de terenuri agricole si se aplica pe terenurile cu potential de
eroziune sau afectate de eroziune, in scopul protectiei solului si, dupa caz,
al refacerii capacitatii de productie a acestuia.
(2) Agrotehnica antierozionala consta, in principal, din araturi pe curba
de nivel / lucrari agricole pe contur, din folosirea terenului in acord cu
conditiile naturale, precum si din aplicarea masurilor agrotehnice si a
lucrarilor agropedoameliorative prevazute, orientativ, la art. 3 alin. (5) lit.
b) si alin. (6) din prezentul regulament.
(3) Lucrarile si masurile agrotehnice antierozionale pe terenurile agricole
se stabilesc, de la caz la caz, prin documentatii tehnico-economice, elaborate
de persoane juridice si/sau fizice atestate potrivit art. 13 alin. (2) si (3)
din prezentul regulament.
(4) Normele tehnice privind lucrarile si masurile agrotehnice se elaboreaza
de catre Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, prin Academia de Stiinte
Agricole si Silvice "Gheorghe Ionescu Sisesti", in termen de 1 an de
la publicarea prezentului regulament. Pana la elaborarea acestora isi pastreaza
valabilitatea si se vor aplica normele existente, cuprinse in documentatiile
lucrarilor antierozionale si in tehnologiile de cultura specifice.
(5) Fondurile necesare pentru elaborarea documentatiilor tehnico-economice,
mentionate la alin. (4), inclusiv pentru studiile de teren, se asigura de catre
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei din alocatii bugetare sau din alte
surse, potrivit legii.
(6) Fondurile necesare pentru aplicarea masurilor agrotehnice si lucrarilor
agropedoameliorative antierozionale se suporta de catre proprietarii de
terenuri.
CAP. 5
Finantarea lucrarilor
Art. 27
Finantarea amenajarilor / lucrarilor de imbunatatiri funciare
(1) Sursele de finantare a amenajarilor / lucrarilor de imbunatatiri funciare
pot fi: bugetul de stat, bugetele locale, creditele interne si externe, sursele
proprii si alte surse.
(2) Finantarea amenajarilor / lucrarilor de imbunatatiri funciare se poate
face din una sau mai multe surse de finantare mentionate la alin. (1).
(3) Se finanteaza de la bugetul de stat:
a) cercetarea in domeniul imbunatatirilor funciare;
b) studiile de prefezabilitate si de fezabilitate, proiectele tehnice,
caietele de sarcini si detaliile de executie pentru obiectivele de investitii
privind amenajarile / lucrarile de utilitate publica, inscrise in listele de
investitii aprobate in conditiile legii, cercetarile si studiile necesare
pentru fundamentarea programelor prioritare de investitii publice de
imbunatatiri funciare;
c) lucrarile prevazute la art. 3 alin. (1), alin. (2) lit. a), b), c), e),
f), g), h) si i), cu exceptia rigolelor si a santurilor de scurgere, a
araturilor in benzi cu coame si a udarilor de spalare, alin. (3) lit. a), d),
h) si i), alin. (4) lit. a), numai drenurile orizontale si verticale, lit. b),
c), d), e) si f), cu exceptia rigolelor si a santurilor de scurgere, a
araturilor in benzi cu coame si a udarilor de spalare, alin. (5), cu exceptia
masurilor agrotehnice prevazute la lit. b), alin. (6) pe terenurile care se
amelioreaza numai cu aceste masuri, alin. (7) si alin. (8), din cadrul
obiectivelor de investitii privind amenajarile de imbunatatiri funciare de
utilitate publica, inclusiv cele privind protectia, reabilitarea, modernizarea
si extinderea acestora, prevazute in listele de investitii aprobate in
conditiile legii;
d) reabilitarea constructiilor si instalatiilor de utilitate publica din
amenajarile de imbunatatiri funciare care conditioneaza functionarea acestora,
deteriorate de dezastre naturale sau accidente datorate fenomenelor naturale;
e) amenajarile / lucrarile de imbunatatiri funciare pentru reconstructie
ecologica, necesare protectiei mediului;
f) cheltuielile necesare pentru conservarea obiectivelor de investitii
sistate, finantate de la bugetul de stat;
g) actiunile de aparare impotriva inundatiilor, fenomenelor meteorologice
periculoase si accidentelor la constructiile din amenajarile de imbunatatiri
funciare finantate de la bugetul de stat;
h) realizarea si functionarea sistemului national de supraveghere,
evaluare, prognoza si avertizare privind efectul amenajarilor de imbunatatiri
funciare, parte componenta a sistemului national de monitorizare pentru
protectia mediului;
i) cadastrul amenajarilor de imbunatatiri funciare, componenta a
cadastrului agricol si cadastrului silvic de specialitate.
(4) Inscrierea obiectivelor de investitii de imbunatatiri funciare, care se
finanteaza total sau partial de la bugetul de stat sau din bugetele locale, in
listele de investitii, se face in conformitate cu normele privind finantele
publice si cu cele referitoare la finantarea investitiilor publice prin
trezoreria statului.
Platile pentru aceste cheltuieli de capital se dispun si se efectueaza in
limita creditelor bugetare repartizate cu aceasta destinatie, a
disponibilitatilor alocate din bugetul local, din fonduri speciale si a
mijloacelor extrabugetare, dupa caz.
Art. 28
Criteriile privind selectarea obiectivelor de investitii noi de
imbunatatiri funciare de utilitate publica, care se includ in listele de
investitii
Selectarea obiectivelor de investitii noi de imbunatatiri funciare de
utilitate publica, care se includ in listele de investitii, are la baza
urmatoarele criterii:
a) strategia sectoriala: incadrarea in directiile principale de actiune
privind investitiile din strategia in domeniul imbunatatirilor funciare,
vizand, in principal, lucrari in continuare, precum si reabilitarea,
modernizarea, completarea si extinderea amenajarilor pe terenurile afectate de
factorii de risc;
b) incadrarea in legislatie: documentatii aprobate;
c) necesitatea si oportunitatea: factorii de risc asupra carora se
actioneaza si efectele scontate;
d) eficienta economica: rata interna de rentabilitate, raportul cost /
profit, durata de recuperare a investitiei, durata de realizare a investitiei,
pagube evitate;
e) factorul de ajustare: investitia specifica, energia consumata, suprafata
terenurilor scoase definitiv din circuitul agricol si/sau silvic.
Art. 29
Criteriile privind selectarea lucrarilor din amenajarile de imbunatatiri
funciare noi, care se finanteaza de la bugetul de stat
Selectarea lucrarilor din amenajarile de imbunatatiri funciare noi, care se
finanteaza de la bugetul de stat, are la baza urmatoarele criterii:
a) utilitatea publica: incadrarea in categoriile de lucrari de utilitate
publica;
b) categoria de lucrari: lucrari care servesc terenuri apartinand mai
multor beneficiari cu orice titlu, precum si terenuri apartinand domeniului
proprietatii private a statului, regiilor autonome si societatilor comerciale
cu capital majoritar de stat;
c) interesul beneficiarilor de terenuri pentru lucrari: gradul de utilizare
a amenajarii, asigurarea cu instalatii de irigatii pentru aplicarea udarilor,
participarea cu fonduri la realizarea lucrarilor;
d) eficienta nationala: locuri de munca create pe durata realizarii
investitiei, locuri de munca create pe durata functionarii investitiei;
e) impactul regional: amplasarea si localizarea, impactul asupra
dezvoltarii regionale, impactul asupra mediului.
Art. 30
Importanta constructiilor, instalatiilor, obiectivelor, zonelor si
domeniilor privind amenajarile de imbunatatiri funciare de utilitate publica
(1) Importanta constructiilor si instalatiilor din amenajarile de
imbunatatiri funciare se incadreaza in categorii / clase de importanta, in
functie de:
a) categoria constructiei si instalatiei, determinata, in principal, de:
- utilitatea publica / suprafata amenajata / importanta obiectivului servit
si gravitatea pagubelor in caz de avarii;
- valoarea si importanta investitiei;
- impactul asupra mediului;
- impactul asupra activitatilor sociale si economice;
b) caracterul constructiei si al instalatiei, in functie de durata de
serviciu;
c) rolul functional in cadrul amenajarii:
- constructii si instalatii principale, a caror avarie sau distrugere
partiala sau totala provoaca scoaterea din functiune a amenajarii sau reducerea
capacitatii de productie ori de aparare impotriva inundatiilor;
- constructii si instalatii secundare, a caror avarie sau distrugere nu are
repercusiuni grave asupra amenajarii.
(2) Incadrarea constructiilor si a instalatiilor din amenajarile de
imbunatatiri funciare in categorii / clase de importanta se face la studiul de
fezabilitate, tinand seama de criteriile mentionate la alin. (1) si de normele
legale.
(3) Investitorul sau proprietarul de teren poate solicita, prin clauze
contractuale in cadrul contractului incheiat cu proiectantul, unele exigente
legate de categoria sau clasa de importanta a constructiilor si instalatiilor.
(4) Importanta obiectivelor, zonelor si domeniilor, pentru care sunt
necesare amenajari de imbunatatiri funciare in vederea protectiei mediului, se
stabileste in functie de:
a) utilitatea publica: de interes national sau de interes local;
b) factorii de mediu afectati: solul, apa, aerul, omul;
c) obiectivele sociale si economice afectate: terenuri cu destinatie
agricola sau silvica, localitati, acumulari de apa, amenajari hidroenergetice,
cai de comunicatii si altele asemenea.
Art. 31
Cheltuielile pentru exploatarea, intretinerea si repararea lucrarilor de
imbunatatiri funciare
(1) Cheltuielile pentru exploatarea, intretinerea, repararea lucrarilor de
imbunatatiri funciare, in care se cuprind, potrivit legii, si digurile,
barajele si constructiile-anexe din patrimoniul Regiei Autonome de Imbunatatiri
Funciare, energia electrica necesara pomparii apei de irigatii de la priza pana
la hidrant si pentru evacuarea apei din sistemele de desecare din amenajarile
de imbunatatiri funciare, se suporta de catre beneficiari si se pot
subventiona, potrivit legii, total sau partial de la bugetul de stat.
(2) Cheltuielile pentru lucrarile de utilitate publica se efectueaza pe
baza de contracte de prestari-servicii, incheiate de catre administratorul
amenajarilor cu proprietarii de terenuri / beneficiarii de lucrari, si pe baza
de tarife.
Tarifele pentru exploatarea, intretinerea si repararea lucrarilor din
amenajarile de imbunatatiri funciare de pe terenurile cu destinatie agricola se
elaboreaza de catre Ministerul Agriculturii si Alimentatiei prin Regia Autonoma
a Imbunatatirilor Funciare. Categoriile de tarife sunt prezentate in anexa nr.
4.
(3) Cheltuielile pentru lucrarile de utilitate privata se efectueaza de
proprietarii de terenuri. In cazul in care exploatarea, intretinerea si
repararea lucrarilor sunt incredintate de catre acestia unor persoane juridice
sau fizice de specialitate, cheltuielile se efectueaza pe baza de tarife de
prestari servicii, negociate si elaborate de prestator.
(4) La fundamentarea bugetului de stat anual, pentru imbunatatiri funciare,
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei stabileste si cota-parte din tarife, ce
se va suporta de catre proprietarii de terenuri / beneficiarii de lucrari.
(5) Plata cheltuielilor pentru intretinerea si repararea lucrarilor, ce
revin proprietarilor de terenuri / beneficiarilor de lucrari, este obligatorie si
se face pentru suprafetele amenajate care se afla in evidenta Oficiului de
cadastru agricol si organizarea teritoriului si confruntate cu cele din
evidenta prestatorului.
(6) Plata cheltuielilor pentru exploatarea lucrarilor de imbunatatiri
funciare, cu exceptia lucrarilor de irigatii, este obligatorie si se include in
tariful pentru intretinerea si repararea lucrarilor respective. Cheltuielile
pentru exploatarea amenajarilor de irigatii se fac prin tarif distinct si se
suporta de proprietarii de terenuri / beneficiarii de lucrari, in functie de
volumul de apa livrat.
(7) Prestatorul de servicii, altul decat Regia Autonoma de Imbunatatiri
Funciare, poate acorda beneficiarului de prestari de servicii, prin contract,
facilitati privind esalonarea platilor si reduceri ale tarifului.
(8) Pentru refuzul nejustificat de a plati sumele datorate, cat si pentru
nerespectarea termenelor de plata, beneficiarul de prestari de servicii suporta
penalitatile potrivit prevederilor legale si clauzelor contractuale.
(9) Contractele pentru exploatarea, intretinerea si repararea lucrarilor
din amenajarile de imbunatatiri funciare de pe terenurile cu destinatie
agricola se intocmesc de Regia Autonoma a Imbunatatirilor Funciare si de alti
agenti economici, in calitate de prestatori de servicii.
(10) Incasarea contravalorii prestarilor de servicii se poate face direct
de catre prestator sau de catre alte persoane juridice sau fizice, pe baza de
contract sau de conventie.
(11) In cazul amenajarilor complexe de imbunatatiri funciare, prestatorii
de servicii stabilesc, iar beneficiarii lucrarilor platesc tarife pentru
fiecare tip de lucrare.
CAP. 6
Sanctiuni
Art. 32
Sanctiunile pentru incalcarea prevederilor Legei imbunatatirilor funciare
(1) Intretinerea, repararea si paza lucrarilor din amenajarile de
imbunatatiri funciare de utilitate publica este obligatorie si revine
persoanelor juridice sau fizice care administreaza aceste lucrari, pentru a se
preveni distrugerea, degradarea sau aducerea in stare de nefunctionare a
acestora.
(2) Constatarea contraventiilor la normele privind proiectarea, executarea,
exploatarea, intretinerea, repararea si protectia amenajarilor de imbunatatiri
funciare din domeniul agricol, prevazute la art. 31 din Legea nr. 84/1996,
precum si aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 32 din aceasta lege se fac,
dupa caz, de catre specialisti imputerniciti in acest scop de catre Ministerul
Agriculturii si Alimentatiei, prin ordin al ministrului, sau de catre Regia Autonoma
a Imbunatatirilor Funciare, prin decizie a directorului general al acesteia, in
urma hotararii consiliului de administratie al regiei, precum si de catre
organele abilitate prin lege.
(3) Specialistii imputerniciti vor avea in vedere, la aplicarea
sanctiunilor, pe langa imprejurarile prevazute de lege, si constatarile
referitoare la importanta lucrarilor de imbunatatiri funciare, precum:
a) cauza de utilitate publica nationala sau locala a amenajarii din care
fac parte lucrarile;
b) complexitatea lucrarilor si legaturile lor functionale;
c) extinderea impactului lucrarilor afectate de contraventie, in timp si in
spatiu.
(4) Faptele contraventionale savarsite la lucrarile care au legatura cu
apararea impotriva inundatiilor si gospodarirea apelor, precum: diguri, baraje
si altele asemenea, din administrarea Regiei Autonome a Imbunatatirilor
Funciare, pot fi constatate si sanctionate de specialisti imputerniciti de
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei si/sau Regia Autonoma a Imbunatatirilor
Funciare, in conditiile prevazute de Legea apelor nr. 107/1996.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 33
Atributiile Ministerului Agriculturii si Alimentatiei si ale Ministerului
Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului in domeniul imbunatatirilor funciare
Atributiile Ministerului Agriculturii si Alimentatiei si ale Ministerului
Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului in domeniul imbunatatirilor funciare
din sectoarele lor de activitate sunt urmatoarele:
(1) Elaboreaza strategia sectoriala in domeniul imbunatatirilor funciare si
coordoneaza, in concordanta cu prevederile legii, indeplinirea obiectivelor
acesteia.
(2) Elaboreaza recomandari pentru strategiile subsectoriale.
(3) Fundamenteaza si elaboreaza programe prioritare de finantare de la
bugetul de stat a activitatilor privind amenajarile de imbunatatiri funciare
publice.
(4) Colaboreaza cu organizatiile guvernamentale si neguvernamentale pentru
realizarea programelor si actiunilor din domeniul imbunatatirilor funciare.
(5) Avizeaza si, dupa caz, aproba, potrivit legii, studiile si proiectele
pentru amenajarile de imbunatatiri funciare din domeniul agricol, prin organele
sale de specialitate.
(6) Coordoneaza activitatile de imbunatatiri funciare.
(7) Avizeaza producerea si utilizarea utilajelor si a echipamentelor
specifice activitatii de imbunatatiri funciare.
(8) Aproba regulile generale de exploatare, intretinere si reparare a
amenajarilor / lucrarilor de imbunatatiri funciare.
(9) Asigura organizarea si functionarea sistemului de supraveghere,
evaluare, prognoza si avertizare privind efectele economice si ecologice ale
lucrarilor de imbunatatiri funciare.
(10) Coordoneaza actiunile de cooperare cu alte tari si asigura aplicarea,
in conditiile legii, a conventiilor si acordurilor incheiate pentru amenajarile
de imbunatatiri funciare din domeniul agricol.
(11) Sprijina organizarea asocierii, bazata pe libera initiativa, a
proprietarilor de terenuri amenajate cu lucrari de imbunatatiri funciare din
domeniul agricol si silvic si propune Guvernului facilitati de adoptat pentru
acestia, in vederea folosirii eficiente a apei si a instalatiilor de irigatii,
precum si pentru protectia antierozionala a solului.
(12) Initiaza, elaboreaza sau, dupa caz, avizeaza proiecte de acte
normative, norme tehnice, reglementari, proceduri si directive, in concordanta
cu standardele internationale, privind amenajarile de imbunatatiri funciare.
(13) Pregateste si initiaza, in colaborare cu Ministerul Finantelor,
instrumente financiare pentru activitati de imbunatatiri funciare.
(14) Urmareste aplicarea Legii nr. 84/1996.
(15) Numeste comisii de experti de specialitate pentru efectuarea de
verificari, analize si controale de specialitate.
(16) Imputerniceste specialisti care sa constate contraventiile si sa
aplice sanctiunile prevazute in Legea nr. 84/1996.
(17) Elaboreaza metodologii de atestare a persoanelor juridice sau fizice
care pot desfasura activitati de imbunatatiri funciare.
(18) Atesta, in baza metodologiilor aprobate prin ordin al ministrului
agriculturii si alimentatiei, persoanele fizice sau juridice care solicita
desfasurarea activitatii de imbunatatiri funciare.
(19) Elaboreaza statutul specialistului de imbunatatiri funciare.
(20) Alte atributii specifice prevazute in legile si actele normative in
vigoare.
ANEXA Nr. 1
la regulament
INTELESUL UNOR TERMENI
in sensul Legii imbunatatirilor funciare si al regulamentului de aplicare a
acestei legi
- amplasamentele lucrarilor de imbunatatiri funciare:
locurile propuse pentru realizarea lucrarilor; acestea se materializeaza
prin pichetare, pe baza de masuratori topografice si de folosire a planurilor
de situatie din documentatiile de proiectare;
- amendamente: substante care se incorporeaza in sol pentru imbunatatirea
insusirilor fizico-chimice ale acestuia si crearea conditiilor favorabile de
viata pentru plantele de cultura:
- ameliorarea terenurilor: ansamblul de lucrari si de masuri prin care unui
sol cu capacitate productiva redusa i se mareste capacitatea de productie sau
prin care un teren neproductiv este introdus in circuitul agricol;
- ampriza: latimea totala, masurata in proiectie orizontala, a fasiei de
teren pe care se construieste un canal, dig, drum sau alta lucrare de
terasamente, inclusiv zona de proiectie aferenta;
- cadastrul lucrarilor de imbunatatiri funciare: activitatea privind
inventarierea, clasificarea, evidenta si sinteza datelor referitoare la suprafetele
amenajate cu lucrari de imbunatatiri funciare si la aceste lucrari;
- emisar: apa de suprafata - curs de apa temporar sau permanent, lac,
acumulare -, care serveste pentru descarcarea apei de pe terenuri;
- lucrari de captare a apei: ansamblul de lucrari care servesc la preluarea
unor debite de apa din surse de apa de suprafata, freatice sau subterane;
- lucrari de aductiune si de distributie a apei: ansamblul de lucrari care
servesc la transportul apei de la lucrarile de captare a apei din sursa pana la
suprafetele care urmeaza sa fie irigate;
- lucrari de evacuare a apei: ansamblul de lucrari care servesc la
colectarea si aducerea apei la locurile de evacuare a apei in emisar;
- lucrari de amenajare interioara: ansamblul de lucrari prin care o parcela
sau o sola este amenajata cu lucrari de imbunatatiri funciare;
- lucrari de imbunatatiri funciare: ansamblul de lucrari care compun o
amenajare de imbunatatiri funciare;
- stingerea formatiunilor torentiale: reducerea la minimum a procesului de
eroziune in adancime, ca urmare a masurilor aplicate si lucrarilor executate in
bazinul de receptie sau in albia formatiunii torentiale respective;
- stabilizarea nisipurilor miscatoare: ansamblul operatiunilor si
lucrarilor prin care se opreste procesul de deplasare a unor mase de nisip sub
actiunea vantului, in vederea introducerii in circuitul agricol a terenurilor
constituite din aceste nisipuri;
- sistem de supraveghere, evaluare, prognoza si avertizare privind efectele
lucrarilor de imbunatatiri funciare: ansamblul de observatii, analize si
masuratori, inclusiv baza materiala necesara pentru obtinerea acestora, care au
in vedere evaluarea sistematica, calitativa si cantitativa, a efectelor
lucrarilor de imbunatatiri funciare asupra mediului, precum si asupra evolutiei
si implicatiilor sociale, urmate de masuri care se impun;
- zona de protectie a lucrarilor: zona adiacenta lucrarilor in care se
introduc, dupa caz, interdictii sau restrictii privind regimul constructiilor
ori exploatarea terenului aferent zonei, in scopul asigurarii stabilitatii
lucrarilor si constructiilor respective si al prevenirii poluarii.
ANEXA Nr. 2
la regulament
ZONELE DE PROTECTIE
ale lucrarilor din amenajarile de imbunatatiri funciare
1. Zona de protectie de-a lungul digurilor
- Inaltimea medie a digului (m) 0,50-2,5 2,6-5 >5
- Latimea zonei de protectie (m):
- spre cursul de apa 5 10 15
- spre incinta 3 4 4
2. Zona de protectie in jurul lacurilor de acumulare
- Volumul brut al lacului de
acumulare (mil. mc) <0,1-1 >1,1
- Latimea zonei de protectie (m) 5 10
3. Zona de protectie la baraje
- Inaltimea barajului (m) 5-15 >15
- Latimea zonei de protectie (m):
- baraj 10 20
- lucrari anexe la baraje 5 10
- constructii si instalatii 2 m in jurul acestora
4. Zona de protectie la canale
- Cu adancimea, dupa caz,
inaltimea medie (m) 0,5-2 2,1-5 >5
- Latimea zonei de protectie (m):
- canal cu debitul <0,3 mc/s 0,5 0,5 0,5
- canal cu debitul 0,3-2 mc/s 0,5 1 1,5
- canal cu debitul 2,1-5 mc/s 1 1,5 2
- canal cu debitul 5,1-10 mc/s 1,5 2 3
- canal cu debitul 10,1-50 mc/s 2 3 4
- canal cu debitul >50 mc/s 3 4 5
5. Zona de protectie la prize de apa, evacuari de apa, lucrari in albie si
altele asemenea:
- Latimea zonei de protectie (m) 5-10
6. Zona de protectie la statii de pompare:
a) Imprejmuite
- Latimea zonei de protectie,
masurata de la imprejmuire (m) 1
b) Neimprejmuite
- Latimea zonei de protectie,
masurata de la limita
constructiei (m) 1,5
7. Zona de protectie la perdelele forestiere de protectie a terenurilor
agricole si la plantatiile antierozionale
- Latimea zonei de protectie,
masurata de la imprejmuire sau,
dupa caz, de la ultimul rand al
perdelelor / plantatiilor (m) 2
8. Zona de protectie la constructiile pentru intretinere si exploatare:
a) Imprejmuite
- Latimea zonei de protectie,
masurata de la imprejmuire (m) 1
b) Neimprejmuite
- Latimea zonei de protectie,
masurata de la limita
constructiei (m) 1,5
NOTA:
- Zonele de protectie se masoara astfel:
a) la lacurile de acumulare, de la nivelul normal de retentie;
b) la celelalte lucrari, de la limita zonei de constructie.
- In latimea zonelor de protectie nu se includ drumurile de exploatare.
- In cazul in care, de la piciorul taluzului digului spre apa, distanta
pana la mal este mai mica decat zona de protectie, pentru latimea zonei de
protectie se ia distanta de la dig la mal.
- Inaltimea si adancimea medie se determina pe tronsoane caracteristice.
ANEXA Nr. 3
la regulament
UTILITATEA PUBLICA
a amenajarilor / lucrarilor de imbunatatiri funciare
--------------------------------------------------------------------------
Unitatea Utilitatea publica
Amenajarile / lucrarile de --------------------- Utilitate
masura de interes de interes privata
national local
--------------------------------------------------------------------------
1. Indiguiri si/sau
regularizari*):
a) pentru terenuri cu
destinatie agricola
si/sau silvica ha >50 <50 -
2. Irigatii ha >50 10-50 <10
3. Orezarii ha >250 5-250 <5
4. Desecare ha >50 10-50 <10
5. Drenaj ha >150 1-150 <1
6. Combaterea eroziunii solului:
a) lucrari de amenajare a
terenului ha >50 <50 -
b) masuri agrotehnice ha - - >0
7. Amenajarea / ameliorarea
formatiunilor torentiale /
diminuarea torentialitatii km >10 <10 -
8. Amenajarea / ameliorarea
terenurilor afectate de
alunecari ha >10 <10 -
9. Amenajarea / ameliorarea
nisipurilor miscatoare ha >250 <250 -
10. Perdele forestiere de
protectie si/sau
plantatii antierozionale ha >50 <50 -
11. Sistemul de supraveghere,
evaluare, prognoza si
avertizare - national judetean -
--------------------------------------------------------------------------
*) Indiguirile si regularizarile care apara si alte obiective economice si
sociale se incadreaza la utilitatea publica de interes national, indiferent de
suprafata aparata.
Amenajarile de imbunatatiri funciare de pe terenurile din fondul forestier
proprietate publica a statului se incadreaza la utilitatea publica de interes
national, indiferent de marimea suprafetei sau de lungimea formatiunilor
torentiale.
ANEXA Nr. 4
la regulament
CATEGORII DE TARIFE
pentru intretinerea, repararea si exploatarea lucrarilor de imbunatatiri
funciare de utilitate publica
A. Categorii de tarife pentru intretinerea, repararea si exploatarea
lucrarilor de desecare-drenaj, combatere a eroziunii solului si de aparare a
suprafetelor agricole indiguite
1. Desecare gravitationala:
a) densitatea retelei de canale mai mica de 30 m/ha;
b) densitatea retelei de canale mai mare de 30 m/ha.
2. Desecare cu pompare:
a) densitatea retelei de canale mai mica de 30 m/ha;
b) densitatea retelei de canale mai mare de 30 m/ha.
3. Drenaj:
a) drenuri absorbante, cu descarcare in canale de desecare, cu densitate
pana la 300 m/ha;
b) drenuri absorbante, cu descarcare in canale de desecare, cu densitate
mai mare de 300 m/ha;
c) drenuri absorbante, cu descarcare in drenuri colectoare, cu densitate
pana la 300 m/ha;
d) drenuri absorbante, cu descarcare in drenuri colectoare, cu densitate
mai mare de 300 m/ha.
4. Combaterea eroziunii solului
5. Apararea suprafetelor agricole indiguite
B. Categorii de tarife pentru intretinerea si repararea lucrarilor de
irigatii
1. Amenajari cu alimentare gravitationala si:
a) cu retea de canale deschise si cu distributie gravitationala a apei;
b) cu retea de canale deschise si cu agregate mobile de pompare pentru
distributia apei;
c) cu retea de canale deschise si cu statii de punere sub presiune a apei,
cu densitatea retelei de conducte pana la 20 m/ha;
d) cu retea de canale deschise si cu statii de punere sub presiune a apei,
cu densitatea retelei de conducte mai mare de 20 m/ha.
2. Amenajari cu alimentare prin statii de pompare de baza si:
a) cu pana la 2 trepte de pompare si canale deschise pentru distributia
apei;
b) cu pana la 2 trepte de pompare, cu canale deschise si agregate mobile de
pompare pentru distributia apei;
c) cu peste 2 trepte de pompare si cu canale deschise pentru distributia
apei;
d) cu peste 2 trepte de pompare, cu canale deschise si agregate mobile de
pompare pentru distributia apei;
e) cu pana la 2 trepte de pompare, cu statii de punere sub presiune a apei
si densitatea retelei de conducte pana la 20 m/ha;
f) cu pana la 2 trepte de pompare, cu statii de punere sub presiune a apei
si densitatea retelei de conducte mai mare de 20 m/ha;
g) cu peste 2 trepte de pompare, cu statii de punere sub presiune a apei si
densitatea retelei de conducte pana la 20 m/ha;
h) cu peste 2 trepte de pompare, cu statii de punere sub presiune a apei si
densitatea retelei de conducte mai mare de 20 m/ha.
C. Categorii de tarife pentru exploatarea lucrarilor de irigatii
1. Pentru pomparea apei:
a) cu statii de pompare de baza;
b) prin prima treapta de pompare;
c) prin a doua treapta de pompare;
d) prin a treia treapta de pompare;
e) prin statii de punere sub presiune.
2. Pentru alimentarea cu apa la orezarii.
3. Pentru evacuarea apei din orezarii.