HOTARARE Nr. 1407 din 2 septembrie 2004
pentru aprobarea Planului de reorganizare globala a Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A.
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 841 din 14 septembrie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, al art. 77 alin. (1) si
al art. 87 alin. (1) din Legea imbunatatirilor funciare nr. 138/2004, cu
modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Planul de reorganizare globala a Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A., prevazut in anexa care face parte
integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale si Societatea
Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. vor duce la indeplinire
prevederile prezentei hotarari.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul agriculturii,
padurilor si dezvoltarii rurale,
Petre Daea
p. Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Razvan Ionut Cirica,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Maria Manolescu,
secretar de stat
ANEXA 1
PLANUL
de reorganizare globala a Societatii Nationale "Imbunatatiri
Funciare" - S.A.
CAP. 1
Dispozitii generale
1.1. Planul de reorganizare globala, denumit in continuare Planul, a
Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A., denumita in
continuare SNIF, reprezinta ansamblul de masuri etapizate de preluare a unei
parti a activului patrimonial al SNIF si reorganizarea activitatii aferente
acestui activ patrimonial prin infiintarea Administratiei Nationale a
Imbunatatirilor Funciare, denumita in continuare Administratia, precum si de
divizare a SNIF si reorganizare a activitatilor pe care aceasta va continua sa
le desfasoare in vederea privatizarii unitatilor din structura sa, care pot
desfasura activitati economice viabile si independente.
1.2. Planul prevede si reglementarea relatiilor SNIF cu organizatiile de
imbunatatiri funciare, denumite in continuare organizatii, precum si cu
federatiile de organizatii de imbunatatiri funciare, denumite in continuare
federatii.
2. Planul are urmatoarele obiective:
a) crearea cadrului normativ si organizatoric pentru preluarea partii din
activul patrimonial al SNIF pe baza caruia sa se constituie Administratia si
pentru reorganizarea SNIF, care sa asigure functionarea Administratiei in
conditii de eficienta si in folosul beneficiarilor acesteia, a activitatilor de
exploatare, intretinere si reparatii ale amenajarilor de imbunatatiri funciare;
b) restrangerea activitatilor de imbunatatiri funciare ce se vor desfasura
de catre Administratie doar la activitatile de baza care contribuie direct la
administrarea eficienta si avantajoasa a amenajarilor de imbunatatiri funciare;
c) promovarea participarii sectorului privat si a beneficiarilor
serviciilor de imbunatatiri funciare la activitatile de imbunatatiri funciare;
d) promovarea aplicarii bunelor practici agricole prin exploatarea
amenajarilor de imbunatatiri funciare si prestarea serviciilor de imbunatatiri
funciare.
3. Reorganizarea SNIF se realizeaza in 3 etape:
a) privatizarea atelierelor de productie, intretinere si reparatii, a
parcului de masini, utilaje grele si mijloace de transport, a cladirilor de
productie cu echipamentele si instalatiile aferente si a activitatilor
nespecifice domeniului imbunatatirilor funciare;
b) reducerea treptata a numarului de personal care lucreaza la exploatarea
statiilor de pompare de punere sub presiune, ca urmare a transmiterii
proprietatii sau folosintei gratuite asupra infrastructurii din amenajarile de
irigatii catre organizatii si federatii;
c) concedierea colectiva a personalului ca urmare a privatizarii unei parti
a SNIF sau a restrangerii de activitate.
CAP. 2
Serviciile prestate de SNIF in perioada de tranzitie
4. Dupa infiintarea Administratiei, SNIF va avea o structura organizatorica
de tranzitie formata din o parte a personalului, utilajelor si activelor
detinute in prezent. Structura organizatorica de tranzitie a SNIF va presta
servicii de intretinere si reparatii ale amenajarilor de imbunatatiri funciare
aflate in administrarea Administratiei, in calitate de prestator exclusiv, in
primii 2 ani de la infiintarea Administratiei.
5.1. In perioada de tranzitie, SNIF presteaza servicii de imbunatatiri
funciare catre Administratie, asociatiile utilizatorilor de apa pentru irigatii
si catre organizatiile si federatiile ce vor fi infiintate in conditiile legii.
5.2. Serviciile prestate de SNIF catre Administratie, pe baza de tarife si
contracte incheiate prin negociere directa cu o singura sursa pe o perioada de
2 ani, constau in:
a) servicii de intretinere si reparatii ale infrastructurii de irigatii;
b) servicii de exploatare a amenajarilor de irigatii aflate in
administrarea Administratiei, pana la transmiterea acestora in conditiile legii
la cerere, fara plata, in proprietatea organizatiilor;
c) servicii de exploatare a amenajarilor de desecare si drenaj, a
lucrarilor de aparare impotriva inundatiilor sau combatere a eroziunii solului,
aflate in administrarea Administratiei, declarate de utilitate publica, altele
decat cele legate de irigatii;
d) alte servicii de interes public, conexe activitatilor de exploatare,
intretinere si reparatii ale amenajarilor de imbunatatiri funciare.
5.3. SNIF poate efectua serviciile prevazute la pct. 5.2 si asociatiilor utilizatorilor
de apa pentru irigatii, organizatiilor si federatiilor, precum si altor
proprietari de terenuri sau persoane juridice care administreaza si folosesc
terenuri cu amenajari de imbunatatiri funciare.
5.4. SNIF poate executa cu dotarea si utilajele sale, potrivit obiectului
de activitate, orice alte prestatii in afara celor din domeniul imbunatatirilor
funciare.
6. SNIF poate incheia cu Administratia contracte de prestari de servicii
tip abonament pentru executarea unor lucrari de intretinere si reparatii
curente sau a reparatiilor cu grad mare de periculozitate, precum si pentru
interventii urgente in caz de avarii accidentale.
CAP. 3
Relatiile contractuale dintre SNIF si Administratie dupa perioada de
tranzitie
7. Dupa expirarea perioadei de 2 ani de la data infiintarii Administratiei,
SNIF va putea contracta prestatii de servicii si executari de lucrari, cu
respectarea legislatiei in vigoare privind achizitiile publice de bunuri si
servicii. Relatiile contractuale dintre SNIF si Administratie vor fi de natura
comerciala.
8. Prestarea de servicii si executarea de lucrari cu tehnicitate specifica
domeniului imbunatatirilor funciare se atribuie SNIF sau altor agenti economici
atestati pentru executarea unor astfel de lucrari, in conditiile legii.
9. Pe parcursul privatizarii unor parti din SNIF acestea vor deveni
societati comerciale private care vor participa in calitate de prestatori de
servicii si executanti de lucrari la licitatii de atribuire a contractelor de
achizitii publice de lucrari de intretinere si reparatii ale amenajarilor de
imbunatatiri funciare, aflate in administrarea Administratiei.
CAP. 4
Componentele patrimoniului SNIF care raman in proprietatea statului
10.1. Dupa preluarea de catre Administratie a unei parti din activul
patrimonial, in conformitate cu prevederile art. 43 din Legea imbunatatirilor
funciare nr. 138/2004, cu modificarile ulterioare, patrimoniul SNIF se
constituie astfel:
a) bunurile cuprinse in capitalul social, constand din sectii si ateliere
de productie, intretinere si reparatii, utilaje si mijloace de transport,
cladiri de productie cu echipamentele si instalatiile aferente activitatilor
nespecifice domeniului imbunatatirilor funciare desfasurate de SNIF;
b) cladirile administrative si terenurile aferente acestora, ce se afla in
administrarea SNIF, care fac parte din domeniul privat al statului.
10.2. Valoarea capitalului social al SNIF se stabileste si se aproba in
conditiile art. 3 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 23/2000
privind infiintarea Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" -
S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome a Imbunatatirilor Funciare, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 440/2001 si modificata potrivit art. 93
din Legea nr. 138/2004, cu modificarile ulterioare.
CAP. 5
Modalitatile de privatizare a componentelor patrimoniului SNIF
11.1. In vederea stabilirii procedurii de privatizare a SNIF, Ministerul
Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale va elabora pana la 31 martie 2005
un studiu privind planul de privatizare, prin care se vor propune mai multe
alternative de privatizare in conformitate cu Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, aprobata prin Legea
nr. 44/1998, cu modificarile si completarile ulterioare.
11.2. Procedura de privatizare se aproba prin ordin al ministrului
agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale.
12. Sumele de bani incasate din privatizarea SNIF se vor vira la bugetul de
stat, conform prevederilor legale.
CAP. 6
Gruparea componentelor patrimoniului SNIF care pot crea o activitate
comerciala viabila
13.1. In cadrul sucursalelor regionale ale SNIF activitatea se va
reorganiza pe principiul asigurarii autonomiei functionale si al viabilitatii
economice a activitatii fiecarei entitati.
13.2. In principal, se vor crea entitati cu autonomie functionala din
sectiile si atelierele de productie, intretinere si reparatii, precum si din
parcurile de masini si utilaje ce se pot privatiza.
CAP. 7
Procedura de privatizare sau de reorganizare
14. Regulamentul privind procedurile de reorganizare a SNIF, prevazut de
art. 78 din Legea nr. 138/2004, cu modificarile ulterioare, reglementeaza:
a) efectuarea unui inventar al activelor si activitatilor in vederea
pregatirii privatizarii acestora;
b) gruparea activitatilor care pot face obiectul unor entitati ce pot
functiona autonom;
c) stabilirea entitatilor viabile economic care pot face obiectul
privatizarii;
d) elaborarea unei strategii de divizare si a procedurii de divizare;
e) stabilirea procedurii de privatizare a entitatilor viabile economic, in
conditiile legii;
f) stabilirea listei activelor care nu au putut fi incluse in patrimoniul
entitatilor viabile economic;
g) vanzarea activelor neincluse in patrimoniul entitatilor viabile
economic.
15. Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale va elabora un
plan detaliat de privatizare a SNIF si va incepe aplicarea procedurii de
privatizare pana la data de 30 septembrie 2005.
CAP. 8
Autoritatea de privatizare
16.1. Autoritatea care supravegheaza procesul de privatizare a SNIF si
aproba etapele acestei privatizari este Ministerul Agriculturii, Padurilor si
Dezvoltarii Rurale, prin Agentia Domeniilor Statului.
16.2. Agentia Domeniilor Statului exercita in numele statului prerogativele
ce decurg din calitatea de unic actionar al SNIF pana la vanzarea partiala sau
totala a actiunilor statului, ce compun capitalul social al entitatilor cu
autonomie functionala ce rezulta in urma reorganizarii sau divizarii SNIF.
16.3. Agentia Domeniilor Statului numeste reprezentantii sai in adunarea
generala a actionarilor SNIF, acordandu-le mandat special pentru aprobarea
fiecareia dintre etapele necesare in vederea privatizarii.
CAP. 9
Asigurarea finantarii si gestionarea componentelor patrimoniului SNIF
aflate in proprietatea statului
17. Pentru primii 2 ani de la infiintarea Administratiei, activitatea SNIF
se finanteaza indirect de la bugetul de stat prin comenzi date de
Administratie. Dupa expirarea acestei perioade, finantarea se va realiza prin
atribuirea de contracte de executare de lucrari, prin participarea la licitatii
competitive, in conditiile legislatiei privind achizitiile publice.
18. In vederea privatizarii sau a vanzarii de active, SNIF va intocmi
documentatia tehnica necesara in vederea obtinerii certificatului de atestare a
dreptului de proprietate asupra terenurilor pentru care nu s-a obtinut acest
certificat, in termen de un an de la data aprobarii prezentului plan.
CAP. 10
Obligatiile financiare ale SNIF si modalitatile de stingere a acestora
19. SNIF pastreaza drepturile de creanta provenind din sumele neachitate de
beneficiarii serviciilor de imbunatatiri funciare, precum si litigiile in curs
privind recuperarea creantelor, penalitatilor de intarziere si majorarilor,
precum si obligatiile financiare.
20. Creantele neachitate de beneficiarii serviciilor de imbunatatiri
funciare aferente anilor 2002 si 2003 se vor recupera de SNIF.
CAP. 11
Obligatiile de mediu
21. Obligatiile de mediu ale SNIF privind exploatarea, intretinerea si
reparatiile amenajarilor de imbunatatiri funciare administrate de Administratie
se preiau de Administratie.
CAP. 12
Modalitatea de concediere sau de redistribuire a personalului SNIF
22. Reorganizarea activitatii SNIF si stabilirea numarului de personal se
fac avandu-se in vedere urmatoarele reguli de baza:
a) organizatiile utilizatorilor de apa pentru irigatii utilizeaza si
raspund de gestionarea statiilor de pompare de punere sub presiune si a
infrastructurii din amenajarea interioara, putand prelua de la SNIF personalul
de exploatare aferent, necesar pentru desfasurarea activitatii. Pana la
preluarea acestui personal, persoanele care desfasoara activitati de exploatare
a statiilor de pompare de punere sub presiune si a infrastructurii din
amenajarea interioara vor ramane angajate ale SNIF;
b) activitatile de intretinere si reparatii ale amenajarilor de
imbunatatiri funciare asupra carora Administratia exercita un drept de
administrare se vor realiza de terti furnizori pe baza de contract de prestari
de servicii;
c) atelierele de intretinere si reparatii din structura SNIF se vor
privatiza si, dupa privatizare, vor participa la licitatiile de atribuire a
contractelor de achizitii publice de servicii in conditii de concurenta cu
ceilalti agenti economici acreditati.
23. Personalul SNIF disponibilizat prin concediere colectiva beneficiaza de
drepturile prevazute de legislatia in vigoare, iar persoanele disponibilizate
in perioada 1 septembrie - 30 noiembrie 2005 beneficiaza de drepturile
prevazute la art. 80 din Legea nr. 138/2004, cu modificarile ulterioare.
24. Personalul al carui contract individual de munca a fost desfacut ca
urmare a concedierii colective in cadrul procesului de reorganizare a SNIF
poate participa la programe de reconversie profesionala finantate in conditiile
legii.
25.1. Exploatarea infrastructurii din amenajarea interioara de irigatii si
a statiilor de pompare de punere sub presiune se face de personalul angajat al
SNIF pana la privatizarea entitatii care raspunde de exploatarea acelei
amenajari. Societatea comerciala rezultata din privatizare va prelua de la SNIF
contractul de prestari de servicii de irigatii incheiat cu Administratia.
25.2. Transmiterea dreptului de proprietate sau de folosinta gratuita
asupra infrastructurii din amenajarile de irigatii ori desecare si drenaj catre
organizatii sau federatii, precum si contractarea lucrarilor de intretinere si
reparatii ale amenajarilor de imbunatatiri funciare administrate de
administratie cu furnizorii terti din sectorul privat se poate face cu
reducerea numarului de personal angajat al SNIF.
CAP. 13
Dispozitii tranzitorii
26. Ca parte a Planului de reorganizare globala a SNIF, activitatile
specifice domeniului imbunatatirilor funciare ale SNIF se preiau de
Administratie cu parcurgerea urmatoarelor etape:
a) elaborarea si adoptarea Regulamentului de organizare si functionare a
Administratiei;
b) numirea membrilor consiliului de administratie al Administratiei;
c) numirea directorului general al Administratiei, a posturilor de conducere
si a personalului unitatii centrale a Administratiei, care sa asigure preluarea
de la SNIF a activelor necesare functionarii Administratiei;
d) numirea directorilor sucursalelor regionale ale Administratiei;
e) intocmirea statului de functii si a planului de afaceri al sucursalelor
Administratiei;
f) elaborarea si aprobarea Planului de divizare a SNIF;
g) elaborarea programului de concediere colectiva a personalului SNIF;
h) studiul viabilitatii economice si identificarea amenajarilor de irigatii
functionale;
i) elaborarea programului de gestionare a activelor SNIF;
j) intocmirea bugetului de venituri si cheltuieli al Administratiei in
conditiile legii.
27. Reorganizarea SNIF va continua pe perioada implementarii Proiectului
privind reabilitarea si reforma sectorului de irigatii finantat potrivit
Acordului de imprumut dintre Romania si Banca Internationala pentru
Reconstructie si Dezvoltare, semnat la Bucuresti la 26 august 2003, ratificat
prin Legea nr. 4/2004.
28. Planul este dus la indeplinire de catre SNIF, sub autoritatea directiei
de specialitate din cadrul Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii
Rurale si cu asistenta Unitatii de management al proiectului privind
reabilitarea si reforma sectorului de irigatii.