LEGE Nr. 167
din 2 octombrie 2008
pentru modificarea si
completarea Legii imbunatatirilor funciare nr. 138/2004
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 699 din 14 octombrie 2008
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. - Legea îmbunătăţirilor funciare nr. 138/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
369 din 28 aprilie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, se
modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 2,
alineatele (2)-(4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) Amenajările de îmbunătăţiri funciare cuprind
următoarele categorii de lucrări:
a) îndiguiri şi regularizări ale cursurilor de apă prin
care se asigură, în principal, protecţia terenurilor şi a oricăror categorii de
construcţii împotriva inundaţiilor, surse locale de apă şi emisari pentru
scurgerea apelor;
b) irigaţii şi orezarii prin care se asigură
aprovizionarea controlată a solului şi a plantelor cu cantităţile de apă
necesare dezvoltării culturilor şi creşterii producţiei agricole. Aceste
amenajări cuprind lucrări de captare, pompare, transport, distribuţie şi
evacuare a apei şi, după caz, lucrări de nivelare a terenului;
c) desecare şi drenaj, care au drept scop prevenirea
şi înlăturarea excesului de umiditate de la suprafaţa terenului şi din sol, în
vederea asigurării condiţiilor favorabile de utilizare a terenurilor. Aceste
amenajări cuprind lucrări de colectare, de transport şi de evacuare în emisar a
apei în exces;
d) combatere a eroziunii solului şi de ameliorare a
terenurilor afectate de alunecări, prin care se previn, se diminuează sau se
opresc procesele de degradare a terenurilor. Aceste amenajări cuprind lucrări
pentru protecţia solului, regularizarea scurgerii apei pe versanţi, stingerea
formaţiunilor torenţiale, stabilizarea nisipurilor mişcătoare;
e) pedoameliorative pe terenurile sărăturate, acide şi
pe nisipuri, pe terenurile poluate, inclusiv cu reziduuri petroliere, cu halde
de la exploatările miniere, pe alte terenuri neproductive, cuprinzând şi
lucrările de nivelare-modelare, de scarificare, de afânare adâncă, rigole şi
şanţuri de scurgere a apei, arăturile în benzi cu coame, udările de spălare a
sărurilor, aplicarea de amendamente, precum şi îngrăşăminte, în scopul
valorificării pentru agricultură şi, după caz, pentru silvicultură;
f) perdele forestiere de
protecţie a terenurilor agricole şi plantaţii pentru combaterea eroziunii
solului;
g) alte lucrări realizate prin soluţii tehnice şi
tehnologii noi;
h) zone de protecţie ale lucrărilor prevăzute la lit.
a)-g).
(3) Amenajările de îmbunătăţiri funciare preiau din
surse autorizate necesarul de apă pentru irigarea culturilor agricole şi
silvice şi alimentarea cu apă a unor localităţi, amenajări piscicole, incinte
agricole şi industriale şi asigură protecţia localităţilor şi a oricăror
categorii de construcţii împotriva efectelor alunecărilor de teren şi a
inundaţiilor, precum şi protecţia lacurilor de acumulare împotriva colmatării.
(4) Realizarea amenajărilor de îmbunătăţiri funciare
la nivel naţional are loc pe baza programelor şi strategiei sectoriale, iar la
nivel local, conform nevoilor autorităţilor publice locale, ale persoanelor
juridice sau fizice interesate, pe baza programelor zonale şi locale de
amenajare a teritoriului şi în corelare cu strategia sectorială."
2. La articolul 4, litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,c) realizarea de către proprietarii de teren a
exploatării, întreţinerii şi reparaţiilor amenajărilor de îmbunătăţiri funciare
situate pe terenurile pe care le deţin, inclusiv a lucrărilor de reabilitare,
executare de investiţii şi suportarea costurilor acestor activităţi. Statul
intervine prin Administraţie şi prin alocarea de fonduri de la bugetul de stat
în completarea surselor proprii ale Administraţiei sau ale beneficiarilor
constituiţi în organizaţii de îmbunătăţiri funciare sau federaţii de
organizaţii de îmbunătăţiri funciare, în cazurile în care proprietarii de teren
nu pot desfăşura prin efortul propriu activităţi de îmbunătăţiri
funciare;".
3. La articolul 6, după
alineatul (1) se introduce un nou alineat,
alineatul (11), cu următorul
cuprins:
„(11) Proprietarii
sau alţi deţinători de teren care intenţionează să realizeze o nouă amenajare
de îmbunătăţiri funciare se pot constitui în organizaţii."
4. La articolul 8, litera e)
se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,e) achiziţionează, închiriază de la terţi,
exploatează, întreţin şi repară utilajele şi instalaţiile necesare prestării
serviciilor de îmbunătăţiri funciare şi alte echipamente necesare desfăşurării
activităţilor proprii;".
5. La articolul 10,
alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Tarifele pentru prestarea serviciilor de
îmbunătăţiri funciare, altele decât cele de irigaţii, pot fi încasate prin
compartimentele de specialitate ale administraţiei publice locale. Mecanismul
de încasare a acestor tarife şi de decontare a cheltuielilor efectuate pentru
desfăşurarea acestei activităţi se va reglementa printr-un protocol-cadru,
aprobat prin ordin comun al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale şi
al ministrului internelor şi reformei administrative, în temeiul căruia se pot
încheia, la nivel local, protocoale între organizaţii şi consiliile locale pe a
căror rază teritorială se află situat teritoriul organizaţiei."
6. Articolul 12 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 12. - (1) Oricare persoană fizică sau persoană
juridică, ce deţine în baza
unui titlu valabil de proprietate ori de folosinţă un teren situat pe
teritoriul organizaţiei sau care are, în condiţiile Legii nr. 213/1998 privind
proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia,cu modificările şi
completările ulterioare, în administrare ori în folosinţă astfel de terenuri
aflate în proprietatea publică ori privată a statului ori a unităţilor
administrativ-teritoriale, poate fi membră a unei organizaţii.
(2) Infrastructura de îmbunătăţiri funciare aflată în
proprietatea unei persoane fizice sau juridice, alta decât Administraţia,
situată pe teritoriul organizaţiei, poate fi preluată în folosinţă de către
organizaţie, pe durata existenţei acesteia, în temeiul unei înţelegeri scrise,
autentificată".
7. La articolul 13, după
alineatul (11) se introduce un nou alineat, alineatul (12), cu următorul cuprins:
„(12) In cazul
organizaţiilor care au ca obiect de activitate lucrările de irigaţii, condiţia
ca membrii să deţină mai mult de jumătate din suprafaţa de teren trebuie îndeplinită şi pe fiecare
plot de irigaţii sau zonă de reprezentare, conform legii."
8. După articolul 23 se
introduce un nou articol, articolul 231, cu următorul cuprins:
„Art. 231. - In
realizarea activităţilor de interes public, federaţiile au următoarele
atribuţii:
a) încheierea de contracte cu Administraţia sau cu alţi
furnizori, pentru livrarea apei pentru irigaţii şi prestarea altor servicii de
îmbunătăţiri funciare;
b) încheierea de contracte cu
furnizorul de energie electrică sau termică pentru livrarea energiei necesare
exploatării unei părţi autonome funcţional ori a întregii amenajări de
îmbunătăţiri funciare aflate în administrarea sa;
c) prestarea de servicii de îmbunătăţiri funciare
către organizaţiile membre şi alţi beneficiari, pe bază de tarife;
d) angajarea personalului calificat necesar;
e) achiziţionarea, închirierea, înlocuirea,
exploatarea şi întreţinerea instalaţiilor şi echipamentului de îmbunătăţiri
funciare;
f) asigurarea pazei şi protecţiei infrastructurii de
îmbunătăţiri funciare din cadrul amenajării de îmbunătăţiri funciare sau a
părţii de amenajare exploatate, întreţinute şi reparate de federaţie;
g) deschiderea de conturi bancare şi efectuarea de
operaţiuni financiare prin aceste conturi;
h) organizarea de instruiri ale reprezentanţilor
organizaţiilor membre, prin specialiştii proprii sau prin servicii prestate de
terţi;
i) aprobarea regulamentelor interne obligatorii pentru
organizaţiile membre, pentru reprezentanţii organizaţiilor membre participanţi
la activitatea federaţiei, precum şi pentru angajaţii federaţiei;
j) înaintarea de propuneri privind reabilitarea şi
modernizarea infrastructurii de îmbunătăţiri funciare din cadrul teritoriului
său;
k) angajarea de experţi şi
consultanţi pentru asigurarea sporirii eficienţei funcţionării federaţiei sau a
organizaţiilor membre;
l) contractarea de studii de
cercetare şi de teren pentru extinderea amenajării de îmbunătăţiri funciare
existente, realizarea de noi sisteme, lucrări sau amenajări şi dezvoltarea
activităţii federaţiei."
9. La articolul 25, litera
b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) dreptul de folosinţă deţinut de asociaţia
utilizatorilor de apă pentru irigaţii asupra infrastructurii de irigaţii
aparţinând domeniului privat al statului, unităţilor administrativ-teritoriale
sau unor persoane fizice ori juridice, constând în staţii de pompare de punere
sub presiune şi construcţii hidrotehnice, împreună cu dotările şi terenul
aferent, conducte subterane, precum şi alte asemenea bunuri situate pe
teritoriul organizaţiei."
10. La articolul 26, după
alineatul (3) se introduc trei noi alineate, alineatele (4)-(7), cu următorul
cuprins:
„(4) Transmiterea dreptului de folosinţă sau de
proprietate asupra infrastructurii de îmbunătăţiri funciare aflate în
administrarea Administraţiei se face pe bază de protocol de predare-preluare
aprobat prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, cu
specificarea obligaţiilor privind exploatarea, întreţinerea, reparaţiile şi
paza integrităţii bunurilor.
(5) Punerea în funcţiune a infrastructurii de irigaţii
care face obiectul transmiterii la cerere, fără plată, în folosinţa sau în
proprietatea unei organizaţii se realizează din fonduri asigurate în totalitate de la bugetul de stat.
(6) Transmiterea dreptului de folosinţă sau de
proprietate asupra infrastructurii de îmbunătăţiri funciare aflate în
proprietatea persoanelor fizice sau juridice se face cu respectarea
prevederilor legale în vigoare privind publicitatea şi înregistrarea
circulaţiei bunurilor imobile.
(7) In termen de 30 de zile de la data dobândirii
personalităţii juridice, organizaţia are obligaţia de a încheia cu furnizorul
de apă contract multianual pentru o perioadă de cel puţin 3 ani."
11. La articolul 27, după
alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Punerea în funcţiune a infrastructurii de irigaţii
care face obiectul transmiterii la cerere, fără plată, în folosinţa unei
federaţii, se realizează din fonduri asigurate în totalitate de la bugetul de
stat."
12. Articolul 31 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 31. - Bunurile ce alcătuiesc
infrastructura de îmbunătăţiri
funciare aparţinând domeniului public al statului se transmit în administrarea
Administraţiei, prin protocol de predare-preluare aprobat prin ordin al
ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, cu specificarea obligaţiilor
acesteia privind exploatarea, întreţinerea, reparaţiile şi paza integrităţii acestor bunuri."
13. Articolul 34 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 34. - Pentru realizarea oricărei investiţii,
Administraţia, organizaţiile
şi federaţiile emit, după caz, la cerere, avize pentru scoaterea din circuitul
agricol a terenurilor deservite de infrastructura de îmbunătăţiri funciare din
aria lor de responsabilitate. Aprobarea scoaterii din circuitul agricol a
terenurilor se face potrivit prevederilor legale în vigoare."
14. La articolul 35,
alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(5) Administraţia are în structura sa sucursale
teritoriale fără personalitate juridică, ce au în alcătuire unităţi de
administrare organizate la nivelul amenajărilor de îmbunătăţiri funciare sau al
grupurilor de amenajări de îmbunătăţiri funciare."
15. La articolul 36,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 36. - (1) Administraţia desfăşoară următoarele
activităţi:
a) exploatarea, întreţinerea şi reparaţiile
amenajărilor de îmbunătăţiri funciare declarate de utilitate publică, cu
excepţia amenajărilor sau părţilor de amenajare preluate de federaţii, precum
şi a amenajărilor cărora li s-a retras recunoaşterea de utilitate publică şi în
cadrul cărora s-au constituit organizaţii;
b) executarea lucrărilor de conservare a amenajărilor
de îmbunătăţiri funciare sau a părţilor de amenajare cărora li s-a retras
recunoaşterea de utilitate publică;
c) scoaterea din funcţiune a lucrărilor din
amenajările de îmbunătăţiri funciare sau părţi de amenajare cărora li s-a
retras recunoaşterea de utilitate publică şi valorificarea materialelor
rezultate, în conformitate cu prevederile prezentei legi;
d) redarea în circuitul agricol a terenurilor rezultate
în urma dezafectării lucrărilor de îmbunătăţiri funciare;
e) realizarea de investiţii
pentru reabilitarea amenajărilor de îmbunătăţiri funciare existente şi execuţia
de noi amenajări;
f) informarea şi instruirea în domeniul
îmbunătăţirilor funciare;
g) realizarea şi asigurarea funcţionării sistemului
naţional de supraveghere, evaluare, prognoză şi avertizare privind efectele
economice şi ecologice ale activităţilor de îmbunătăţiri funciare;
h) asigurarea alimentării cu apă a unor localităţi,
amenajări piscicole, incinte agricole şi industriale, prin amenajările de
îmbunătăţiri funciare aflate în administrarea sa, în condiţiile legii;
i) prestarea de servicii de îmbunătăţiri funciare către
organizaţii, federaţii şi alte persoane fizice şi juridice;
j) cooperarea internaţională, în limitele
împuternicirii acordate de minister;
k) desfăşurarea altor activităţi de interes public,
prevăzute de prezenta lege."
16. La articolul 37,
alineatele (1) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 37. - (1) Administraţia exploatează,
administrează, întreţine şi repară amenajările de îmbunătăţiri funciare din
domeniul public sau privat al statului, declarate de utilitate publică, cu
excepţiile prevăzute de prezenta lege.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(4) Costurile de desfăşurare a activităţilor prevăzute
la alin. (1) se acoperă din tarifele pentru serviciile prestate în conformitate
cu prevederile prezentei legi şi, în completare, de la bugetul de stat sau alte
fonduri publice."
17. Articolul 38 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 38. - (1) Dacă o
amenajare de îmbunătăţiri funciare sau o parte a unei amenajări de îmbunătăţiri funciare nu mai
îndeplineşte criteriile prevăzute la art. 37 alin. (3), prin hotărâre a
Guvernului i se retrage recunoaşterea de utilitate publică şi, după caz, se
trece din domeniul public în domeniul privat al statului sau al unităţilor
administrativ-teritoriale.
(2) Amenajările de îmbunătăţiri funciare sau părţile
unor amenajări de îmbunătăţiri funciare, prevăzute la alin. (1), se trec în
conservare pentru o perioadă de până la 5 ani, perioadă în care acestea pot fi:
a) transmise în proprietate sau date în folosinţă
gratuită unei organizaţii ori federaţii, potrivit legii;
b) vândute unui cumpărător
privat, potrivit legii;
c) concesionate sau închiriate, potrivit legii;
d) scoase din funcţiune, potrivit legii;
e) valorificate, potrivit legii.
(3) Conservarea unei amenajări de îmbunătăţiri funciare
sau a unei părţi a unei amenajări de îmbunătăţiri funciare se realizează prin
asigurarea pazei acesteia şi prin dezafectarea şi depozitarea corespunzătoare a
echipamentelor şi instalaţiilor aferente.
(4) In termen de 90 de zile de la trecerea în
conservare a amenajării de îmbunătăţiri funciare sau a părţii de amenajare de
îmbunătăţiri funciare, prevăzută la alin. (1), Administraţia va face
publicitate, în vederea aplicării măsurilor prevăzute la alin. (2) lit. a)-c).
(5) Scoaterea din funcţiune a unei amenajări de
îmbunătăţiri funciare sau a unei părţi a acesteia se aprobă prin ordin al
ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, la propunerea Administraţiei.
(6) In perioada cuprinsă între intrarea în vigoare a
hotărârii Guvernului de retragere a recunoaşterii de utilitate publică a unei
amenajări de îmbunătăţiri funciare sau unei părţi de amenajare de îmbunătăţiri
funciare şi până la finalizarea uneia dintre măsurile prevăzute la alin. (2)
lit. a)-c), Administraţia asigură exploatarea, întreţinerea şi reparaţiile
acelei amenajări sau părţi de amenajare, finanţarea acestor activităţi
efectuându-se în condiţiile prezentei legi."
18. La articolul 39,
literele c)-e) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,c) inventariază anual amenajările de irigaţii, cu
evidenţierea distinctă a celor funcţionale;
d) elaborează tarife pentru
servicii de îmbunătăţiri funciare;
e) elaborează studii, proiecte, programe de cercetare
şi propuneri anuale pentru investiţii în reabilitarea amenajărilor de
îmbunătăţiri funciare existente sau execută noi amenajări şi supraveghează
realizarea acestor lucrări de investiţii, precum şi propuneri de elemente de
strategie şi politici sectoriale;".
19. La articolul 39, după
litera q) se introduc două noi litere, literele r) şi s), cu următorul cuprins:
,,r) organizează şi participă la activităţi de
cooperare tehnico-economică internaţională în domeniul îmbunătăţirilor
funciare, al gospodăririi apelor şi protecţiei mediului;
s) verifică şi dispune măsuri privind organizarea
contabilităţii pentru veniturile proprii şi subvenţiile alocate de la bugetul
de stat în completarea acestora, pentru activitatea de irigaţii, şi, separat,
pentru alte activităţi de îmbunătăţiri funciare."
20. La articolul 40,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) lucrările de întreţinere curentă în amenajările de
îmbunătăţiri funciare de utilitate publică, altele decât irigaţiile, care se
vor executa de către Administraţie."
21. La articolul 40, după
alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Până la transmiterea către organizaţii şi
federaţii a infrastructurii de îmbunătăţiri funciare, Administraţia
contractează serviciile de exploatare, întreţinere şi reparaţii ale acesteia cu
terţii prestatori de servicii."
22. La articolul 41
alineatul (2), literele c) şi e) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,c) echipamentele tehnologice aferente amenajărilor de
îmbunătăţiri funciare din domeniul public al statului, total de la bugetul de
stat;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
e) alte cheltuieli de investiţii, potrivit prevederilor
art. 46 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările
ulterioare, total de la bugetul de stat."
23. La articolul 41
alineatul (3), după litera e) se introduc două noi litere, literele e1) şi e2), cu următorul cuprins:
,,e1) sumele încasate din închirierea
bunurilor din domeniul privat al statului, aflate în patrimoniul Administraţiei;
e2) tarifele de
trecere pe digurile aflate în administrarea Administraţiei, percepute pentru
întreţinerea secţiunii acestora şi a rampelor de acces;".
24. La articolul 41
alineatul (3), după litera h) se introduc două noi litere, literele i) şi j),
cu următorul cuprins:
,,i) sume rezultate din valorificarea masei ierboase,
obţinute în urma lucrărilor de întreţinere a digurilor şi a reţelei de canale;
j) sume încasate din închirierea unor bunuri,
proprietate publică a statului, aflate în administrarea Administraţiei şi care
vor fi aprobate prin hotărâre a Guvernului."
25. La articolul 41
alineatul (4), după litera a) a se introduce o nouă literă, litera a1), cu următorul cuprins:
,,a1) lucrărilor de
întreţinere şi reparaţii de natura investiţiilor la prizele de apă pentru
irigaţii, dragarea/decolmatarea şenalelor, andocarea şi reparaţiile specifice
staţiilor de pompare plutitoare, reparaţiile accidentale, intervenţiile pentru
înlăturarea efectelor calamităţilor naturale asupra infrastructurii de
irigaţii, total de la bugetul de stat;".
26. La articolul 41
alineatul (4), literele e) şi i) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,e) protecţiei mediului, prin lucrări de îmbunătăţiri
funciare şi monitorizarea efectelor acestor lucrări, inclusiv lucrări de
amenajamente silvice, total de la bugetul de stat;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
i) salarizării personalului prevăzut în statele de
funcţii ale unităţii centrale, ale sucursalelor teritoriale şi unităţilor de
administrare ale Administraţiei, altor cheltuieli de personal, precum şi
cheltuielilor curente necesare funcţionării acestora, parţial de la bugetul de
stat;".
27. La articolul 43, după
alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) In primii 5 ani de la înfiinţare, Administraţia va
efectua reevaluarea imobilizărilor corporale preluate, prevăzute la alin. (1),
cu reflectarea diferenţelor rezultate pe seama conturilor de capital şi
rezerve."
28. La articolul 46
alineatul (1), literele a), b) şi d) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,a) 3 specialişti din cadrul ministerului; b) un
specialist desemnat de autoritatea centrală pentru gestionarea finanţelor
publice;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
d) 2 specialişti recunoscuţi pe plan naţional în
domeniul îmbunătăţirilor funciare."
29. La articolul 49,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Consiliul de administraţie poate conferi
prerogative de reprezentare directorilor sucursalelor teritoriale pentru
îndeplinirea atribuţiilor de serviciu ale acestora şi poate, de asemenea,
recurge la experţi pentru studiul şi rezolvarea anumitor probleme tehnice
complexe."
30. La articolul 51
alineatul (4), după litera i) se introduce o nouă literă, litera i1), cu următorul cuprins:
,,i1) asigură
organizarea contabilităţii pentru veniturile proprii şi subvenţiile alocate de
la bugetul de stat în completarea acestora, precum şi pentru activitatea de
irigaţii şi, separat, pentru alte activităţi de îmbunătăţiri funciare;".
31. La articolul 51
alineatul (4), litera j) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,j) deleagă directorilor sucursalelor teritoriale
atribuţiile privind angajarea şi concedierea personalului, cu excepţia
personalului de conducere şi de reprezentare în relaţiile cu terţii, în
limitele stabilite în regulamentul de organizare şi funcţionare;".
32. La articolul 52, după
alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
„(5) In vederea atragerii de tineri specialişti,
Administraţia poate asigura locuinţe de serviciu personalului propriu în
spaţiile existente şi/sau spaţii nou-construite. Fondurile necesare pot fi,
după caz, alocaţii de la bugetul de stat şi venituri proprii ale
Administraţiei."
33. La articolul 53, alineatele (1), (3), (4) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 53. - (1) Administraţia îşi desfăşoară
activitatea la nivel teritorial, prin sucursalele sale teritoriale, şi la nivel
de amenajare de îmbunătăţiri funciare sau grup de amenajări de îmbunătăţiri
funciare prin unităţile de administrare din alcătuirea sucursalelor
teritoriale.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(3) Sucursalele teritoriale şi unităţile de
administrare exploatează, întreţin, repară şi administrează amenajările de
îmbunătăţiri funciare şi desfăşoară activităţi de îmbunătăţiri funciare în
cadrul unei zone delimitate, pe baza structurii funcţionale a amenajărilor sau
grupurilor de amenajări pe care acestea le administrează.
(4) Numărul sucursalelor, competenţa teritorială a
acestora şi relaţiile funcţionale cu Administraţia se stabilesc prin
regulamentul de organizare şi funcţionare a Administraţiei.
(5) Directorii sucursalelor Administraţiei sunt
angajaţi în condiţiile legii şi sunt numiţi în funcţie prin decizie a
directorului general, cu aprobarea consiliului de administraţie. Atribuţiile
directorilor de sucursală se stabilesc prin regulamentul de organizare şi
funcţionare a Administraţiei şi prin contractele individuale de muncă."
34. La articolul 55,
litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) pe bază de contracte de prestări de servicii
pentru un sezon de irigaţii, denumite în continuare contracte
sezoniere;".
35. La articolul 55,
după litera b) se introduce o nouă literă, litera c), cu următorul cuprins:
,,c) pe bază de contracte de prestări de servicii în
amenajările de irigaţii sau părţi de amenajări de irigaţii a căror
infrastructură nu s-a transmis organizaţiilor, conform
legii."
36. Articolul 56 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 56. - (1) Contractul multianual se încheie de
furnizorul de apă cu organizaţii sau federaţii pentru
o perioadă de 5 ani, cu obligaţia ca în fiecare an beneficiarul să plătească
contribuţia proprie la tariful anual.
(2) Conform contractului sezonier, beneficiarul
plăteşte un tarif sezonier pentru irigaţii."
37. Articolul 59 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 59. - Structura tarifului anual, a tarifului
pentru livrarea apei pentru irigaţii şi a tarifului
sezonier, modalitatea de ajustare periodică a acestora, termenul de aducere la
cunoştinţa beneficiarilor a cuantumului acestor tarife, termenul de încheiere a
contractelor multianuale şi termenul de plată de către beneficiari a tarifului
anual se stabilesc prin normele metodologice privind calculul şi plata
tarifelor pentru serviciile de îmbunătăţiri funciare, aprobate prin ordin al
ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, cu avizul Ministerului
Economiei şi Finanţelor."
38. La articolul 60,
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„ (2) Beneficiarul al cărui contract multianual a fost
reziliat în condiţiile alin. (1) poate solicita încheierea unui nou contract
multianual în anii următori, cu condiţia achitării oricăror sume restante
datorate Administraţiei."
39. Articolul 61 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 61. - (1) Beneficiarii pot reînnoi contractul
multianual, cu condiţia notificării Administraţiei
până la data de 31 iulie a anului în care contractul expiră.
(2) Administraţia încheie noi contracte multianuale sau
le reînnoieşte pe cele în vigoare numai dacă cererea de prestări de servicii,
ce face obiectul contractelor multianuale, implică irigarea a cel puţin 20% din
suprafaţa deservită de punctele de livrare a apei pentru irigaţii, precum şi
din suprafaţa întregii amenajări sau a părţii de amenajare aflate în administrarea
sa."
40. La articolul 62,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 62. - (1) Tariful de livrare a apei pentru irigaţii se calculează pe unitatea de volum de apă
livrată de furnizor la punctul de livrare a apei pentru irigaţii. Tariful de
livrare a apei pentru irigaţii cuprinde cheltuieli fixe şi cheltuieli variabile
pentru sezonul de irigaţii."
41. La articolul 62,
după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul
cuprins:
„(3) Tariful de livrare a apei pentru irigaţii din
orezarii se calculează conform prevederilor alin. (2), la care se adaugă
costurile de evacuare a apei din orezărie."
42. La articolul 63,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 63. - (1) Administraţia elaborează propunerile de
tarife anuale şi de tarife de livrare a apei pentru irigaţii, pe care le supune
aprobării consiliului de administraţie. Până la transmiterea către organizaţii
şi federaţii a infrastructurii din sistemele de irigaţii, Administraţia calculează
tarife pentru serviciile de exploatare, întreţinere şi reparaţii ale acestei
infrastructuri, pe care le supune aprobării consiliului de administraţie."
43. La articolul 63, după
alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) Tarifele
pentru serviciile de exploatare, întreţinere şi reparaţii ale infrastructurii
din sistemele de irigaţii din administrarea Administraţiei, care nu au fost
transmise la organizaţii şi federaţii, nu se cuprind în contractele
multianuale."
44. La articolul 64,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Beneficiarul care a încheiat un contract sezonier achită către Administraţie un tarif sezonier în funcţie de
volumul de apă consumat, conform condiţiilor contractuale, care pot prevedea ca
plata să se efectueze anterior livrării apei."
45. Articolul 65 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 65. -Administraţia poate
percepe tarife beneficiarilor sistemelor şi amenajărilor de desecare şi drenaj şi ai lucrărilor
de apărare împotriva inundaţiilor şi de combatere a eroziunii solului aflate în
administrarea sa. Tarifele se calculează separat pentru fiecare amenajare sau lucrare, pe baza costurilor fixe şi a
costurilor variabile, după caz, de exploatare, întreţinere şi reparaţii ale
acelei amenajări sau lucrări."
46. La articolul 67
alineatul (1), litera c) şi alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea
următorul cuprins:
,,c) achitarea către furnizorul de energie electrică a
costului energiei electrice, a penalităţilor facturate de către furnizorul de
energie electrică şi decontarea cheltuielilor cu energia termică de pompare a
apei pentru irigaţii prin punctele de livrare a apei prevăzute în contractul
multianual.
(2) Subvenţiile pentru sezonul de irigaţii al fiecărui
an se acordă numai organizaţiilor şi federaţiilor care au achitat contribuţiile
proprii la tarifele anuale până la data de 30 noiembrie a anului anterior.
Organizaţiile şi federaţiile nou-constituite după această dată pot beneficia de
subvenţii dacă achită contribuţia proprie la tarifele anuale, în termen de 30
de zile de la data înfiinţării.
(3) Subvenţiile de la bugetul de stat pentru
îndeplinirea obligaţiilor de plată ale organizaţiilor şi federaţiilor,
prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b), se acordă la cererea acestora şi se
repartizează Administraţiei sau altui furnizor de apă pentru irigaţii,
eşalonat, pe baza recepţiei serviciilor prevăzute în contractul
multianual."
47. La articolul 67, după
alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (31), cu următorul cuprins:
„(31) La cererea
organizaţiilor şi federaţiilor, subvenţiile se pot aloca în avans pe baza
necesarului estimat pentru fiecare dintre activităţile prevăzute la alin. (1)
lit. b) şi c)."
48. La articolul 68, după
alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
„(4) Modul de alocare şi acordare a subvenţiilor de la
bugetul de stat pentru acoperirea unor categorii de cheltuieli necesare
desfăşurării activităţilor de îmbunătăţiri funciare se stabileşte prin norme
metodologice care se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii şi
dezvoltării rurale."
49. Articolul 69 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 69. - Pentru realizarea de noi amenajări sau
lucrări de irigaţii ori
pentru reabilitarea celor existente, beneficiarii pot primi subvenţii de la
bugetul de stat sau alte fonduri publice, care să acopere total ori parţial cheltuielile efectuate cu realizarea acestora."
50. La articolul 70,
alineatul (2) se abrogă.
51. La articolul 73, literele d), n) şi o) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,d) atestă persoanele fizice şi juridice care îşi
manifestă intenţia de a desfăşura activităţi de îmbunătăţiri funciare, studii,
proiectare, executare de lucrări şi servicii şi/sau de fabricare şi utilizare a
instalaţiilor şi echipamentelor specifice acestor activităţi, potrivit normelor
metodologice care se aprobă prin ordin al ministrului;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
n) aprobă reabilitarea şi modernizarea amenajărilor de
îmbunătăţiri funciare existente şi execuţia de noi amenajări, la propunerea
Administraţiei, a organizaţiilor şi a federaţiilor;
o) aplică măsurile prevăzute la art. 38 alin. (2) lit.
b) şi c) prin Agenţia Domeniilor Statului, iar cele prevăzute la lit. a), d) şi
e) şi la art. 38 alin. (3) prin Administraţie."
52. La articolul 75,
litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,c) avizează înfiinţarea organizaţiilor şi
federaţiilor, inclusiv teritoriile propuse ale acestora, pe baza referatului
tehnic întocmit de Administraţie;".
53. La articolul 81,
după litera d) se introduce o nouă literă, litera e), cu următorul cuprins:
,,e) distrugerea, degradarea sau aducerea în stare de
neîntrebuinţare a lucrărilor de îmbunătăţiri funciare ori împiedicarea luării
măsurilor de conservare a unor astfel de lucrări, precum şi înlăturarea acestor măsuri, constituie
infracţiunea de distrugere şi se pedepseşte potrivit prevederilor Codului
penal."
54. La articolul 82
alineatul (1), literele d-g) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,d) executarea de construcţii
ori înfiinţarea de plantaţii în zona de protecţie din cadrul amenajărilor de
îmbunătăţiri funciare, fără avizul şi acordul prealabil al Administraţiei, al
organizaţiilor sau federaţiilor ori, după caz, al persoanelor juridice sau
fizice care exploatează aceste lucrări;
e) tăierea arborilor, arbuştilor şi a puieţilor din
perdelele şi plantaţiile forestiere de protecţie antierozionala, cu încălcarea
normelor silvice, precum şi păşunatul pe diguri, baraje şi plantaţii silvice
antierozionale;
f) poluarea zonei amenajărilor
de îmbunătăţiri funciare şi a spaţiilor tehnice aferente, a zonei de protecţie
a lucrărilor sau a terenurilor din cadrul amenajărilor de îmbunătăţiri
funciare, evacuarea apelor pluviale, menajere şi din activitatea industrială în
canalele din amenajările de îmbunătăţiri funciare, precum şi circulaţia cu
autovehiculele pe diguri şi baraje, fără acordul prealabil al Administraţiei;
g) executarea de construcţii ori modificarea sau
extinderea construcţiilor în amenajările de îmbunătăţiri funciare, fără avizul
şi acordul prealabil al Administraţiei, al organizaţiilor sau federaţiilor ori
al proprietarului acestor amenajări sau cu încălcarea condiţiilor prevăzute în
acord;"
55. La articolul 82
alineatul (1), după litera i) se introduc două noi litere, literele j) şi k),
cu următorul cuprins:
,,j) deversarea apelor uzate şi menajere, ale reţelelor
de canalizare ale localităţilor sau ale obiectivelor industriale, ale
persoanelor fizice sau juridice, în infrastructura de îmbunătăţiri funciare, cu
nerespectarea condiţiilor stabilite de administratorul acesteia;
k) efectuarea de săpături, gropi de împrumut sau
şanţuri în baraje, diguri ori în zonele de protecţie a acestor lucrări, precum
şi extragerea pământului sau a altor materiale din lucrările de apărare, fără
acordul prealabil al Administraţiei."
56. La articolul 82
alineatul (2), literele a)-d) vor avea următorul cuprins:
,,a) cele prevăzute la lit. c) si d), cu amendă de la
700 lei la 1.500 lei;
b) cele prevăzute la lit. a), cu amendă de la 1.500 lei la 3.000 lei;
c) cele prevăzute la lit. b), e) si f), cu amendă de la
3.000 lei la 7.000 lei;
d) cele prevăzute la lit. g)-k), cu amendă de la 7.000
lei la 15.000 lei."
57. La articolul 82, după
alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul
cuprins:
„(21) Sancţiunile
contravenţionale prevăzute la alin. (2) se aplică şi persoanelor juridice; în
acest caz limitele minime şi maxime ale amenzilor se majorează cu 100%."
58. La articolul 82, după
alineatul (3) se introduc două noi alineate, alineatele (4) şi (5), cu
următorul cuprins:
„(4) O cotă de 75% din cuantumul amenzilor
contravenţionale aplicate şi încasate în temeiul prezentei legi rămâne la
dispoziţia Administraţiei şi se repartizează astfel:
a) 60% pentru Fondul „Imbunătăţiri Funciare";
b) 40% în scopul creării unui fond de stimulare a
personalului.
(5) Metodologia de acordare a stimulentelor pentru
personalul propriu se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii şi
dezvoltării rurale."
59. Articolul 86 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 86. - In primii 3 ani de la înfiinţare
Administraţia va contracta
achiziţia de servicii de întreţinere şi reparaţii cu SNIF, prin negociere cu o
singură sursă, potrivit legii. In cazurile în care SNIF nu poate presta aceste
servicii, Administraţia va atribui
contractele de prestări de servicii unor terţi furnizori, în condiţiile art. 40
alin. (1). Lista lucrărilor de întreţinere curentă în amenajările de
îmbunătăţiri funciare de utilitate publică, altele decât irigaţiile, care se
execută de către Administraţie cu personalul propriu, se aprobă prin ordin al
ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale.
(2) După expirarea perioadei de 3 ani de încredinţare
directă către SNIF, Administraţia va contracta lucrările de exploatare,
întreţinere şi reparaţii ale infrastructurii din amenajările interioare de
irigaţii care nu se află pe teritoriul unei organizaţii sau federaţii, cu terţi
prestatori de servicii."
60. Articolul 89 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 89. - Până la
data de 31 decembrie 2009, Administraţia se reorganizează şi va avea în structură filiale
teritoriale cu personalitate juridică, ce au în subordine unităţi de
administrare la nivelul amenajărilor de îmbunătăţiri funciare sau al grupurilor
de amenajări de îmbunătăţiri funciare."
61. Articolele 93 şi 94 se
abrogă.
62. Articolul 95 va avea următorul cuprins:
„Art. 95. - La 2 ani de la data înfiinţării
Administraţiei, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2000 privind
înfiinţarea Societăţii Naţionale «îmbunătăţiri Funciare» - S.A. prin
reorganizarea Regiei Autonome a Imbunătăţirilor Funciare, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 440/2001, cu modificările şi
completările ulterioare, se abrogă. După această dată, SNIF va fi supusă
procedurii de privatizare, în conformitate cu planul de reorganizare globală a
SNIF, aprobat prin hotărâre a Guvernului."
63. La anexa nr. 1,
înţelesul celui de-al treilea termen, „Amenajare de desecare şi drenaj",
va fi următorul:
,Amenajare de
desecare şi drenaj - o reţea la scară mare de
structuri, pompe, canale şi conducte, care poate fi folosită pentru a
transporta apa de la unul sau mai multe sisteme de desecare şi drenaj către un
curs natural de apă sau emisar şi care cuprinde terenul, clădirile,
drumurile de acces şi infrastructura
aferente, necesare pentru a exploata, întreţine şi repara amenajarea şi
sistemele componente."
64. La anexa nr. 1,
înţelesul celui de-al şaptelea termen, „Beneficiari", va fi următorul:
„Beneficiari - orice
persoană fizică sau juridică deţinătoare de teren situat în cadrul unei
amenajări de îmbunătăţiri funciare şi care beneficiază de servicii de
îmbunătăţiri funciare. In cazul amenajărilor de irigaţii, beneficiarii sunt
organizaţiile şi federaţiile care au încheiat cu Administraţia sau cu alţi
furnizori de apă pentru irigaţii un contract multianual, precum şi ceilalţi
proprietari de teren sau persoane care deţin teren în administrare ori în
folosinţă potrivit legii şi care au încheiat cu furnizorii de apă pentru
irigaţii un contract sezonier şi, după caz, un contract de prestări de
servicii."
65. La anexa nr. 1, după
cel de-al douăzecilea termen, „Sistem de irigaţii", se introduce un nou
termen, „Sezon de irigaţii al fiecărui an", cu următorul cuprins:
„Sezon de irigaţii al fiecărui an - perioada de timp cuprinsă între data de 1 octombrie a anului
curent şi data de 30 septembrie a anului următor."
Art. II. -In termen de
30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Societatea Naţională „Imbunătăţiri
Funciare" - S.A. şi Administraţia Naţională a Imbunătăţirilor Funciare vor
proceda la încheierea unui protocol de modificare a protocolului de
predare-preluare iniţial, prevăzut la art. 44 din Legea îmbunătăţirilor
funciare nr. 138/2004, cu modificările şi completările ulterioare. Transferul
bunurilor între părţi se va face respectându-se metodologia de punere în
aplicare a protocolului de predare-preluare iniţial şi se va aproba prin
hotărâre a Guvernului.
Art. III. - Legea
îmbunătăţirilor funciare nr. 138/2004, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 369
din 28 aprilie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu
modificările şi completările aduse prin prezenta lege, se va republica în
Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI,
NICOLAE VĂCĂROIU