ORDIN
Nr. 65 din 4 mai 2000
privind aprobarea Normelor metodologice pentru implementarea modului de
organizare a activitatii de imbunatatiri funciare
ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII SI ALIMENTATIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 264 din 13 iunie 2000
Ministrul agriculturii si alimentatiei,
avand in vedere prevederile art. 10 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 23/2000 privind infiintarea Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome a
Imbunatatirilor Funciare,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 6/1999 privind organizarea si
functionarea Ministerului Agriculturii si Alimentatiei, cu modificarile
ulterioare,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice pentru implementarea modului de organizare a
activitatii de imbunatatiri funciare, prevazute in anexa care face parte
integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul agriculturii si alimentatiei,
Ioan Avram Muresan
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
pentru implementarea modului de organizare a activitatii de imbunatatiri
funciare
CAP. 1
SECTIUNEA I
Atributiile unitatii centrale a Societatii Nationale "Imbunatatiri
Funciare" - S.A.
Art. 1
Pentru realizarea obiectului sau de activitate unitatea centrala a
Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A. are urmatoarele
atributii:
1. intocmeste programele anuale si de perspectiva in domeniul
imbunatatirilor funciare;
2. elaboreaza studii si programe pentru dezvoltarea, modernizarea si
completarea obiectivelor de investitii existente, pentru realizarea de
obiective noi, in corelare cu exploatarea amenajarilor acestora;
3. fundamenteaza necesarul de resurse si de fonduri pentru finantarea
tuturor lucrarilor prevazute in obiectul sau de activitate si asigura repartizarea
fondurilor aprobate;
4. elaboreaza norme de consum, norme de stoc si tarife specifice
exploatarii lucrarilor de imbunatatiri funciare;
5. avizeaza si aproba documentatiile tehnice, contractarea si finantarea
lucrarilor de investitii si de reparatii, executarea si receptionarea la termen
a lucrarilor respective, potrivit legii;
6. elaboreaza norme tehnice si tehnologii privind intretinerea, repararea
si exploatarea lucrarilor de imbunatatiri funciare de pe terenurile agricole,
cu destinatie agricola;
7. asigura functionarea lucrarilor la parametrii proiectati, cu exceptia
cazurilor in care functionarea este impiedicata de factori naturali care nu pot
fi influentati de Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" -
S.A.;
8. urmareste impactul lucrarilor de imbunatatiri funciare asupra factorilor
de mediu si aplica masuri de corectie, in cazul constatarii unor tendinte
negative, stabilite prin documentatii tehnico-economice si/sau ecologice;
9. evalueaza, dupa caz, direct sau prin alte persoane juridice ori fizice
de specialitate, efectele si pagubele produse lucrarilor de imbunatatiri
funciare din administrare de actiunile factorilor de risc si de calamitatile
naturale si face demersurile necesare pentru obtinerea de fonduri in vederea
remedierii, potrivit legii;
10. participa la aplicarea prevederilor Legii imbunatatirilor funciare nr.
84/1996;
11. organizeaza si aplica actiunile operative pentru prevenirea si
asigurarea impotriva inundatiilor, fenomenelor meteorologice periculoase si
accidentelor la constructiile hidrotehnice din amenajarile proprii, in
conformitate cu Hotararea Guvernului nr. 638/1999 privind aprobarea
Regulamentului de aparare impotriva inundatiilor, fenomenelor meteorologice
periculoase si accidentelor la constructiile hidrotehnice si a
Normativului-cadru de dotare cu materiale si mijloace de aparare operativa
impotriva inundatiilor si gheturilor;
12. emite acorduri si avize pentru instalatiile si constructiile care se
executa in zona lucrarilor de imbunatatiri funciare din patrimoniul sau;
13. intocmeste proiectul bugetului de venituri si cheltuieli; analizeaza
utilizarea disponibilitatilor banesti, in conditiile legii;
14. contracteaza credite interne si externe, potrivit reglementarilor in
vigoare;
15. studiaza piata interna si externa, pentru asigurarea aprovizionarii cu
materiale si echipamente;
16. efectueaza operatiuni de comert exterior, in conformitate cu
dispozitiile legale;
17. initiaza actiuni de cooperare tehnico-stiintifica cu firme, precum si
actiuni de colaborare cu organisme internationale, in domeniul sau de
activitate;
18. participa la actiunile ce se desfasoara pe plan international in
organismele la care este afiliata, precum si la alte manifestari internationale
organizate pe teme de administrare si exploatare a lucrarilor de imbunatatiri
funciare, in conditiile legii;
19. organizeaza licitatii pentru adjudecarea proiectarii si executarii
investitiilor publice, achizitii publice de bunuri si executarea de prestari de
servicii si reparatii in domeniul imbunatatirilor funciare, potrivit legii;
20. elaboreaza si realizeaza planul propriu de cercetare, proiectare,
informatica, pentru activitatea de reparatii, intretinere, exploatare a
amenajarilor din administrare;
21. coordoneaza si indruma metodologic realizarea controlului tehnic in
unitatile proprii privind intretinerea si repararea lucrarilor din domeniul sau
de activitate;
22. urmareste activitatea de inventii si inovatii, se preocupa de generalizarea
celor mai importante realizari din acest domeniu si face propuneri cu privire
la problemele de standardizare;
23. urmareste si ia masurile necesare pentru respectarea normelor legale
privind utilizarea aparaturii de masura si control, precum si a instalatiilor
de ridicat din dotare;
24. avizeaza omologarea si producerea de noi produse specifice sectorului
de imbunatatiri funciare;
25. elaboreaza norme interne de consum pentru combustibili, lubrifianti,
energie electrica pentru tehnologiile specifice activitatii de exploatare,
intretinere si reparatii;
26. colaboreaza si ia masuri, de comun acord cu organele de specialitate
ale Ministerului de Interne, pentru asigurarea pazei si protectiei lucrarilor
din administrarea proprie;
27. elaboreaza normele proprii de protectie a muncii, de prevenire a
incendiilor pentru activitatile specifice;
28. elaboreaza studii cu privire la necesarul fortei de munca pe structuri
de personal, organizeaza recrutarea cadrelor, pregatirea si perfectionarea
intregului personal si controleaza aplicarea reglementarilor privind
selectionarea si promovarea personalului la unitatile din subordine;
29. asigura indrumarea si controlul unitatilor din subordine, controlul
financiar de gestiune, efectueaza analize economice si tehnice asupra
organizarii si desfasurarii proceselor de productie si ia masurile
corespunzatoare;
30. intocmeste si prezinta bilantul contabil si contul de profit si
pierderi ale Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A., potrivit
reglementarilor legale in vigoare;
31. executa prestari de servicii din domeniul imbunatatirilor funciare
cu/pentru terte persoane juridice si fizice.
SECTIUNEA a II-a
Atributiile sucursalelor Societatii Nationale "Imbunatatiri
Funciare" - S.A.
Art. 2
Sucursalele sunt conduse de un director, ajutat de 1 - 3 directori tehnici
si un director economic.
Art. 3
Sucursalele Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A.
exercita la nivel local atributiile acesteia in urmatoarele limite:
1. incheie in nume propriu contracte comerciale interne si efectueaza
operatiuni de comert, in limita competentelor acordate de administratorul unic;
2. furnizeaza si solicita informatii de la terti numai in limita
competentelor acordate de administratorul unic.
Art. 4
In concordanta cu obiectul de activitate si cu atributiile Societatii
Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A., sucursalele exercita
urmatoarele activitati:
1. asigura respectarea legislatiei muncii in raporturile dintre sucursala
si salariati;
2. raspund de organizarea si tinerea contabilitatii in conformitate cu
prevederile legii;
3. raspund de executarea conform documentatiei aprobate a lucrarilor ce se
executa cu tertii, cu respectarea legislatiei;
4. raspund de urmarirea comportarii in timp a obiectivelor de imbunatatiri
funciare din patrimoniul Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare"
- S.A.;
5. raspund de respectarea normelor legale privind utilizarea aparaturii de
masura si control;
6. raspund de respectarea normelor de protectie a muncii, prevenirea si
stingerea incendiilor, siguranta circulatiei in raza lor de actiune;
7. asigura interventiile operative pentru limitarea si inlaturarea
consecintelor avariilor la lucrarile de imbunatatiri funciare;
8. raspund de organizarea transmiterii datelor operative solicitate de
unitatea centrala a Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" -
S.A.;
9. raspund de respectarea legalitatii in domeniul protectiei mediului;
10. colaboreaza si iau masuri de comun acord cu organele de specialitate
teritoriale ale Ministerului de Interne pentru asigurarea pazei si protectiei
patrimoniului propriu;
11. raspund de realitatea datelor inscrise in rapoartele statistice si de
justificarea cheltuielilor suportate din subventiile de la bugetul de stat;
12. raspund de aducerea la indeplinire a dispozitiilor transmise de
conducerea Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A.;
13. incheie contracte de prestatii pentru livrarea apei de irigatii pentru
suprafetele aflate in functiune si raspund de incasarea valorilor acestora de
la beneficiari;
14. incheie contracte de inchiriere a echipamentelor de udare aflate in
dotare si a altor utilaje specifice disponibile si raspund de incasarea
valorilor acestora;
15. incheie contracte de aprovizionare conform legislatiei in vigoare
pentru piese de schimb, materiale, echipamente, cu incadrarea in bugetul de
venituri si cheltuieli aprobat si cu aprobarea conducerii Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A.;
16. elaboreaza documentatia pentru licitatiile pe care le organizeaza si
transmit un exemplar spre aprobare Societatii Nationale "Imbunatatiri
Funciare" - S.A.;
17. organizeaza procedura de adjudecare si incheie contracte de proiectare
cu ofertantul castigator, cu respectarea legislatiei in vigoare, transmit o
copie de pe contract si de pe hotararea de adjudecare Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A.;
18. organizeaza procedura legala de adjudecare pentru achizitionarea de
bunuri si servicii, cu aprobarea conducerii Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A.;
19. valorifica catre terti materiale specifice imbunatatirilor funciare -
din stocuri existente, precum si realizate prin productie industriala si altele
asemenea -, conform legislatiei in vigoare;
20. incheie contracte cu persoane fizice sau juridice, pentru prestari de
servicii si asistenta tehnica de specialitate;
21. detin conturi in banci si trezoreria statului, la care sunt deschise
conturile Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A.;
22. elaboreaza proiecte de venituri si cheltuieli, pe care le supun
aprobarii conducerii Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" -
S.A.;
23. intocmesc documentatia conform normelor metodologice elaborate de
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei cu avizul Ministerului Finantelor,
aprobate de Guvern, privind justificarea cheltuielilor suportate din
subventiile de la bugetul de stat;
24. gestioneaza si asigura integritatea patrimoniului din dotarea
sucursalei, efectueaza inventarul anual si inventarele de predare-primire a
gestiunilor proprii, ori de cate ori este necesar.
CAP. 2
Relatii functionale intre structurile Societatii Nationale
"Imbunatatiri Funciare" - S.A.
Art. 5
Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. functioneaza
sub autoritatea Ministerului Agriculturii si Alimentatiei.
Art. 6
Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. are in
structura sa o unitate centrala compusa din directii, servicii, birouri si
compartimente, iar in teritoriu, sucursale si alte subunitati ale acestora:
sisteme, sectii, ateliere.
Art. 7
Structura organizatorica si Regulamentul de organizare si functionare ale
Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A. se aproba de
adunarea generala a actionarilor.
Art. 8
Sucursalele sunt unitati fara personalitate juridica, cu gestiune
economico-financiara, care intocmesc evidenta contabila la nivel de balanta de
verificare.
Art. 9
Administratorul unic al Societatii Nationale "Imbunatatiri
Funciare" S.A. incheie si desface, in conditiile prevazute de lege,
contractele individuale de munca ale personalului din unitatea centrala si din
conducerea sucursalelor Societatii Nationale "Imbunatatiri
Funciare" S.A. aflate in subordine.