LEGE Nr. 449
din 12 noiembrie 2003
privind vanzarea produselor
si garantiile asociate acestora*)
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 347 din 6 mai 2008
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta lege reglementează aspecte privind
vânzarea produselor, inclusiv a celor executate la comandă, şi garanţiile
asociate acestora, în vederea asigurării protecţiei consumatorului.
Art. 2. - In sensul prezentei legi, următorii termeni
se definesc astfel:
a) consumator- orice
persoană fizică sau grup de persoane fizice constituite în asociaţii, care, în
cadrul contractelor care intră sub incidenţa prezentei legi, acţionează în
scopuri din afara activităţii sale comerciale, industriale sau de producţie,
artizanale ori liberale;
b) produs - bun material
mobil a cărui destinaţie finală este consumul sau utilizarea individuală ori
colectivă. Nu intră sub incidenţa prevederilor prezentei legi bunurile vândute
în urma confiscărilor, în cadrul procedurii de executare silită sau pe baza
unui alt act emis de autoritaţile judecatoreşti, apa şi gazele care nu sunt ambalate într-un volum
limitat sau într-o cantitate fixă şi energia electrică;
c) vânzător- persoana fizică sau juridică autorizată, care, în cadrul
activităţii sale, comercializează produse în condiţiile unui contract încheiat
cu consumatorul;
d) producător:
1. operatorul economic care
fabrică un produs finit sau o componentă a unui produs;
2. operatorul economic care fabrică materia primă;
3. operatorul economic care îşi aplică denumirea, marca
sau un alt semn distinctiv pe produs;
4. operatorul economic care recondiţionează produsul;
5. operatorul economic sau distribuitorul care
modifică, prin activitatea sa, caracteristicile produsului;
6. reprezentantul înregistrat în România al unui
operator economic care nu îşi are sediul în România sau, în cazul inexistenţei acestuia, importatorul produsului;
7. operatorul economic care importă produse în vederea
realizării ulterioare a unei operaţiuni de vânzare, închiriere, leasing sau
orice altă formă de distribuţie specifică derulării afacerilor;
8. distribuitorul produsului
importat, în cazul în care nu se cunoaşte importatorul, chiar dacă producătorul
este menţionat;
9. distribuitorul produsului, în cazul în care
importatorul nu poate fi identificat, dacă nu informează persoana prejudiciată,
în termen de 30 de zile de la cererea acesteia, asupra identităţii
importatorului;
e) garanţie - orice angajament asumat de vânzător sau producător faţă de consumator,
fără solicitarea unor costuri suplimentare, de restituire a preţului plătit de
consumator, de reparare sau de înlocuire a produsului cumpărat, dacă acesta nu
corespunde condiţiilor enunţate în declaraţiile referitoare la garanţie sau în
publicitatea aferentă;
f) reparare - aducerea
produsului care nu corespunde condiţiilor enunţate în declaraţiile de garanţie
sau în publicitatea aferentă, la specificaţiile prevăzute în contractul de
vânzare-cumpărare.
Art. 3. - Nu sunt supuse prevederilor prezentei legi
produsele folosite care sunt vândute prin procedura licitaţiei publice, la care
consumatorul are posibilitatea să participe personal.
Art. 4. - Intră sub incidenţa prevederilor prezentei
legi şi produsele care vor fi achiziţionate pe baza unui contract de vânzare de
produse ce urmează a fi fabricate sau prelucrate.
CAPITOLUL II
Conformitatea produselor cu specificaţiile cuprinse în contractul de
vânzare-cumpărare
Art. 5. - (1) Vânzătorul este obligat să livreze
consumatorului produse care sunt în conformitate cu contractul de
vânzare-cumpărare.
(2) Se consideră că produsele sunt în conformitate cu
contractul de vânzare-cumpărare dacă:
a) corespund descrierii făcute de vânzător şi au
aceleaşi calităţi ca şi produsele pe care vânzătorul Ie-a prezentat
consumatorului ca mostră sau model;
b) corespund oricărui scop specific solicitat de
către consumator, scop făcut cunoscut vânzătorului şi acceptat de acesta la
încheierea contractului de vânzare-cumpărare;
c) corespund scopurilor pentru care sunt utilizate în
mod normal produsele de acelaşi tip;
d) fiind de acelaşi tip, prezintă parametri de
calitate şi performanţe normale, la care consumatorul se poate aştepta în mod
rezonabil, date fiind natura produsului şi declaraţiile publice privind
caracteristicile concrete ale acestuia, făcute de vânzător, de producător sau
de reprezentantul acestuia, în special prin publicitate
sau prin înscriere pe eticheta produsului.
Art. 6. - Nu se consideră a fi lipsă de conformitate
dacă în momentul încheierii contractului de vânzare-cumpărare consumatorul a
cunoscut sau nu putea, în mod rezonabil, să nu cunoască această lipsă de
conformitate ori dacă lipsa de conformitate îşi are originea în materialele
furnizate de consumator.
Art. 7. - Vânzătorul nu este răspunzător de
declaraţiile publice prevăzute la art. 5 alin. (2) lit. d), în oricare dintre
următoarele situaţii, dacă probează că:
a) nu a cunoscut şi nu ar fi
putut, în mod rezonabil, să cunoască declaraţiile în cauză;
b) declaraţia fusese corectată la momentul încheierii
contractului de vânzare-cumpărare;
c) decizia de a cumpăra produsul nu putea fi
influenţată de declaraţiile publice în cauză.
Art. 8. - (1) Orice lipsă a conformităţii rezultată
dintr-o instalare incorectă a produselor va fi considerată echivalentă cu o
lipsă a conformităţii produselor, dacă instalarea face parte din contractul de
vânzare a produselor şi produsele au fost instalate de vânzător sau pe
răspunderea sa.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică şi în cazul în care
produsul destinat a fi instalat de consumator este instalat de acesta şi
instalarea incorectă este datorată unei deficienţe în instrucţiunile de instalare.
*) Republicată în temeiul prevederilor art. V lit. n) din titlul III din Legea nr.
363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia
cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind
protecţia consumatorilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 899 din 28 decembrie 2007, dându-se
textelor o nouă numerotare.
Legea nr. 449/2003 privind vânzarea produselor şi
garanţiile asociate acestora a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 812 din 18 noiembrie 2003.
CAPITOLUL III
Drepturile consumatorului
Art. 9. - Vânzătorul este răspunzător faţă de
consumator pentru orice lipsă a conformităţii existentă la momentul când au
fost livrate produsele.
Art. 10. -In cazul lipsei
conformităţii, consumatorul are dreptul să i se aducă produsele la
conformitate, fără plată, prin reparare sau înlocuire, în funcţie de opţiunea
consumatorului, conform art. 11, sau să beneficieze de reducerea
corespunzătoare a preţului ori de rezolutiunea contractului privind acele
produse, în condiţiile art. 13 şi 14.
Art. 11. - (1) In cazul lipsei conformităţii,
consumatorul are dreptul de a solicita vânzătorului, ca măsură reparatorie,
înlocuirea sau repararea produsului în funcţie de opţiunea sa, în fiecare caz
fără plată, cu excepţia situaţiei în care această solicitare este imposibilă
sau disproporţionată.
(2) O măsură reparatorie va fi considerată ca
disproporţionată, dacă ea impune vânzătorului costuri care sunt nerezonabile în
comparaţie cu cealaltă măsură reparatorie, luându-se în considerare:
a) valoarea pe care ar fi avut-o produsele dacă nu ar
fi existat lipsa de conformitate;
b) importanţa lipsei de conformitate;
c) dacă cealaltă măsură reparatorie ar putea fi
realizată fără un inconvenient semnificativ pentru consumator.
(3) O măsură reparatorie va fi considerată ca
imposibilă dacă vânzătorul nu are un produs identic pentru înlocuire.
(4) Orice reparare sau înlocuire
a produselor va fi făcută în cadrul unei perioade rezonabile de timp, stabilită
de comun acord între vânzător şi consumator, şi fără niciun inconvenient
semnificativ pentru consumator, luându-se în considerare natura produselor şi
scopul pentru care acesta a solicitat produsele.
Art. 12. -Termenul fără
plată, prevăzut la art. 10 şi 11, se referă la
costurile necesare aducerii produselor la conformitate, inclusiv costurile
poştale, manopera şi materialele.
Art. 13. - Consumatorul poate solicita o reducere corespunzătoare a preţului sau rezolutiunea contractului în
oricare dintre următoarele cazuri:
a) dacă nu beneficiază nici de repararea, nici de
înlocuirea produsului;
b) dacă vânzătorul nu a luat măsura reparatorie într-o
perioadă de timp rezonabilă;
c) dacă vânzătorul nu a luat
măsura reparatorie, conform art. 11 alin. (4), fără inconveniente semnificative
pentru consumator.
Art. 14. - Consumatorul nu este îndreptăţit să solicite
rezolutiunea contractului, dacă lipsa conformităţii este minoră.
CAPITOLUL IV
Acţiunea în regres
Art. 15. - Dacă vânzătorul este răspunzător faţă de
consumator pentru lipsa de conformitate rezultată dintr-o acţiune sau dintr-o
omisiune a producătorului ori a unui operator economic din acelaşi lanţ
contractual, vânzătorul are dreptul de a se îndrepta împotriva celui
responsabil de lipsa de conformitate, în condiţiile legii.
CAPITOLUL V
Termene
Art. 16. - Răspunderea vânzătorului, conform
prevederilor art. 9-14, este angajată dacă lipsa de conformitate apare într-un
termen de 2 ani, calculat de la livrarea produsului.
Art. 17. - Consumatorul trebuie să informeze vânzătorul
despre lipsa de conformitate în termen de două luni de la data la care a
constatat-o.
Art. 18. - Până la proba contrară, lipsa de
conformitate apărută în termen de 6 luni de la livrarea produsului se prezumă
că a existat la momentul livrării acestuia, cu excepţia cazurilor în care prezumţia
este incompatibilă cu natura produsului sau a lipsei de conformitate.
CAPITOLUL VI
Garanţii
Art. 19. - Garanţia este obligatorie din punct de
vedere juridic pentru ofertant, în condiţiile specificate în declaraţiile
referitoare la garanţie şi în publicitatea aferentă.
Art. 20. - (1) Garanţia trebuie să cuprindă menţiuni cu
privire la drepturile conferite prin lege consumatorului şi să ateste în mod
clar că aceste drepturi nu sunt afectate prin garanţia oferită.
(2) Garanţia trebuie să precizeze elementele de
identificare a produsului, termenul de garanţie, modalităţile de asigurare a
garanţiei - întreţinere, reparare, înlocuire -, inclusiv denumirea şi adresa
vânzătorului şi ale unităţii specializate de service.
(3) Garanţia trebuie redactată în termeni simpli şi
uşor de înţeles.
Art. 21. - (1) La cererea consumatorului garanţia va fi
oferită în scris sau pe orice alt suport durabil, disponibil şi accesibil
acestuia.
(2) In cazul în care garanţia nu respectă prevederile
alin. (1) şi ale art. 20, valabilitatea acesteia nu este afectată, consumatorul
având dreptul de a solicita vânzătorului îndeplinirea condiţiilor incluse în
declaraţiile referitoare la garanţie.
Art. 22. - (1) Clauzele contractuale sau înţelegerile
încheiate între vânzător şi consumator înainte ca lipsa de conformitate să fie
cunoscută de consumator şi comunicată vânzătorului, care limitează sau
înlătură, direct ori indirect, drepturile consumatorului prevăzute de prezenta
lege, sunt nule de drept.
(2) In cazul produselor folosite, consumatorul şi
vânzătorul pot conveni reducerea termenului prevăzut la art. 16, dar nu la mai
puţin de un an de la data livrării produsului.
CAPITOLUL VII
Sancţiuni
Art. 23. - (1) Constituie contravenţii următoarele
fapte şi se sancţionează după cum urmează:
a) nerespectarea prevederilor art. 20 şi 21, cu amendă
de la 1.000 lei la 2.000 lei*);
b) nerespectarea prevederilor art. 9 şi 19, cu amendă de la 5.000 lei la 25.000 lei*).
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor se fac de către reprezentanţii împuterniciţi ai Autorităţii
Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
Art. 24. - Contravenţiilor prevăzute la art. 23 le sunt
aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
*) Cuantumul amenzilor este exprimat în monedă nouă potrivit dispoziţiilor Legii nr. 348/2004
privind denominarea monedei naţionale, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 664
din 23 iulie 2004, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL VIII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 25. - (1) Drepturile consumatorilor prevăzute de
prezenta lege sunt exercitate fără a aduce atingere altor drepturi pe care
consumatorul le poate invoca conform celorlalte prevederi legale care
reglementează răspunderea contractuală sau necontractuală.
(2) In cazul în care părţile contractante aleg ca lege
aplicabilă contractului legea unui stat care nu face parte din Uniunea
Europeană, iar contractul are o strânsă legătură cu teritoriul României sau cu
al altor state membre ale Uniunii Europene şi în cazul în care prezenta lege
are prevederi mai favorabile pentru consumator, se vor aplica acestea din urmă.
Art. 26. - Guvernul va adopta norme metodologice de
aplicare a prezentei legi.
Art. 27. - (1) Prezenta lege intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2007.
(2) La data intrării în vigoare a prezentei legi, se
abrogă:
a) art. 14 alin. 1 şi art. 20 alin. 2 din Ordonanţa
Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 23 martie 1994, cu modificările şi completările ulterioare*);
b) Hotărârea Guvernului nr. 394/1995 privind
obligaţiile ce revin agenţilor economici - persoane fizice sau juridice - în
comercializarea produselor de folosinţă îndelungată destinate consumatorilor,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 10 din 27 ianuarie 1997, cu modificările
ulterioare;
c) Hotărârea Guvernului nr. 665/1995 privind
înlocuirea, remedierea sau restituirea contravalorii produselor care reprezintă
deficienţe de calitate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 206 din 6 septembrie 1995, cu modificările
ulterioare.
Prezenta lege transpune prevederile Directivei
1999/44/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 25 mai 1999 privind
anumite aspecte ale vânzării de bunuri de consum şi garanţiile conexe,
publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOCE) nr. L171 din 7 iulie
1999.
*) Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia
consumatorilor a mai fost republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 208 din 28 martie
2007 şi, ulterior, modificată şi completată prin Legea nr. 363/2007.