LEGE
Nr. 449 din 12 noiembrie 2003
privind vanzarea produselor si garantiile asociate acestora
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 812 din 18 noiembrie 2003
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta lege reglementeaza aspecte privind vanzarea produselor, inclusiv a
celor executate la comanda, si garantiile asociate acestora, in vederea
asigurarii protectiei consumatorului.
Art. 2
In sensul prezentei legi, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) consumator - orice persoana fizica sau grup de persoane fizice
constituite in asociatii, care cumpara, dobandeste, utilizeaza ori consuma
produse in afara activitatii sale profesionale sau comerciale, dar care
actioneaza in contractele aflate sub incidenta prezentei legi;
b) produs - bun material mobil a carui destinatie finala este consumul sau
utilizarea individuala ori colectiva. Nu intra sub incidenta prevederilor
prezentei legi bunurile vandute in urma confiscarilor, in cadrul procedurii de
executare silita sau pe baza unui alt act emis de autoritatile judecatoresti,
apa si gazele care nu sunt ambalate intr-un volum limitat sau intr-o cantitate
fixa si energia electrica;
c) vanzator - persoana fizica sau juridica autorizata, care, in cadrul
activitatii sale, comercializeaza produse in conditiile unui contract incheiat
cu consumatorul;
d) producator:
1. agentul economic care fabrica un produs finit sau o componenta a unui
produs;
2. agentul economic care fabrica materia prima;
3. agentul economic care isi aplica denumirea, marca sau un alt semn
distinctiv pe produs;
4. agentul economic care reconditioneaza produsul;
5. agentul economic sau distribuitorul care modifica, prin activitatea sa,
caracteristicile produsului;
6. reprezentantul inregistrat in Romania al unui agent economic care nu isi
are sediul in Romania sau, in cazul inexistentei acestuia, importatorul
produsului;
7. agentul economic care importa produse in vederea realizarii ulterioare a
unei operatiuni de vanzare, inchiriere, leasing sau orice alta forma de
distributie specifica derularii afacerilor;
8. distribuitorul produsului importat, in cazul in care nu se cunoaste
importatorul, chiar daca producatorul este mentionat;
9. distribuitorul produsului, in cazul in care importatorul nu poate fi
identificat, daca nu informeaza persoana prejudiciata, in termen de 30 de zile
de la cererea acesteia, asupra identitatii importatorului;
e) garantie - orice angajament asumat de vanzator sau producator fata de
consumator, fara solicitarea unor costuri suplimentare, de restituire a
pretului platit de consumator, de reparare sau de inlocuire a produsului
cumparat, daca acesta nu corespunde conditiilor enuntate in declaratiile
referitoare la garantie sau in publicitatea aferenta;
f) reparare - aducerea produsului care nu corespunde conditiilor enuntate
in declaratiile de garantie sau in publicitatea aferenta, la specificatiile
prevazute in contractul de vanzare-cumparare.
Art. 3
Nu sunt supuse prevederilor prezentei legi produsele folosite care sunt
vandute prin procedura licitatiei publice, la care consumatorul are
posibilitatea sa participe personal.
Art. 4
Intra sunt incidenta prevederilor prezentei legi si produsele care vor fi
achizitionate pe baza unui contract de vanzare de produse ce urmeaza a fi
fabricate sau prelucrate.
CAP. 2
Conformitatea produselor cu specificatiile cuprinse in contractul de
vanzare-cumparare
Art. 5
(1) Vanzatorul este obligat sa livreze consumatorului produse care sunt in
conformitate cu contractul de vanzare-cumparare.
(2) Se considera ca produsele sunt in conformitate cu contractul de
vanzare-cumparare daca:
a) corespund descrierii facute de vanzator si au aceleasi calitati ca si
produsele pe care vanzatorul le-a prezentat consumatorului ca mostra sau model;
b) corespund oricarui scop specific solicitat de catre consumator, scop
facut cunoscut vanzatorului si acceptat de acesta la incheierea contractului de
vanzare-cumparare;
c) corespund scopurilor pentru care sunt utilizate in mod normal produsele
de acelasi tip;
d) fiind de acelasi tip, prezinta parametri de calitate si performante normale,
la care consumatorul se poate astepta in mod rezonabil, date fiind natura
produsului si declaratiile publice privind caracteristicile concrete ale
acestuia, facute de vanzator, de producator sau de reprezentantul acestuia, in
special prin publicitate sau prin inscriere pe eticheta produsului.
Art. 6
Nu se considera a fi lipsa de conformitate daca in momentul incheierii
contractului de vanzare-cumparare consumatorul a cunoscut sau nu putea, in mod
rezonabil, sa nu cunoasca aceasta lipsa de conformitate ori daca lipsa de
conformitate isi are originea in materialele furnizate de consumator.
Art. 7
Vanzatorul nu este raspunzator de declaratiile publice prevazute la art. 5
alin. (2) lit. d), in oricare dintre urmatoarele situatii, daca probeaza ca:
a) nu a cunoscut si nu ar fi putut, in mod rezonabil, sa cunoasca
declaratiile in cauza;
b) declaratia fusese corectata la momentul incheierii contractului de
vanzare-cumparare;
c) decizia de a cumpara produsul nu putea fi influentata de declaratiile
publice in cauza.
Art. 8
(1) Orice lipsa a conformitatii rezultata dintr-o instalare incorecta a
produselor va fi considerata echivalenta cu o lipsa a conformitatii produselor,
daca instalarea face parte din contractul de vanzare a produselor si produsele
au fost instalate de vanzator sau pe raspunderea sa.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si in cazul in care produsul destinat a
fi instalat de consumator este instalat de acesta si instalarea incorecta este
datorata unei deficiente in instructiunile de instalare.
CAP. 3
Drepturile consumatorului
Art. 9
Vanzatorul este raspunzator fata de consumator pentru orice lipsa a
conformitatii existenta la momentul cand au fost livrate produsele.
Art. 10
In cazul lipsei conformitatii, consumatorul are dreptul sa i se aduca
produsele la conformitate, fara plata, prin reparare sau inlocuire, in functie
de optiunea consumatorului, conform art. 11, sau sa beneficieze de reducerea
corespunzatoare a pretului ori de rezolutiunea contractului privind acele
produse, in conditiile art. 13 si 14.
Art. 11
(1) In cazul lipsei conformitatii, consumatorul are dreptul de a solicita
vanzatorului, ca masura reparatorie, inlocuirea sau repararea produsului in
functie de optiunea sa, in fiecare caz fara plata, cu exceptia situatiei in
care aceasta solicitare este imposibila sau disproportionata.
(2) O masura reparatorie va fi considerata ca disproportionata, daca ea
impune vanzatorului costuri care sunt nerezonabile in comparatie cu cealalta
masura reparatorie, luandu-se in considerare:
a) valoarea pe care ar fi avut-o produsele daca nu ar fi existat lipsa de
conformitate;
b) importanta lipsei de conformitate;
c) daca cealalta masura reparatorie ar putea fi realizata fara un
inconvenient semnificativ pentru consumator.
(3) O masura reparatorie va fi considerata ca imposibila daca vanzatorul nu
are un produs identic pentru inlocuire.
(4) Orice reparare sau inlocuire a produselor va fi facuta in cadrul unei
perioade rezonabile de timp, stabilita de comun acord intre vanzator si
consumator, si fara nici un inconvenient semnificativ pentru consumator,
luandu-se in considerare natura produselor si scopul pentru care acesta a
solicitat produsele.
Art. 12
Termenul fara plata, prevazut la art. 10 si 11, se refera la costurile
necesare aducerii produselor la conformitate, inclusiv costurile postale,
manopera si materialele.
Art. 13
Consumatorul poate solicita o reducere corespunzatoare a pretului sau
rezolutiunea contractului in oricare dintre urmatoarele cazuri:
a) daca nu beneficiaza nici de repararea, nici de inlocuirea produsului;
b) daca vanzatorul nu a luat masura reparatorie intr-o perioada de timp
rezonabila;
c) daca vanzatorul nu a luat masura reparatorie, conform art. 11 alin. (4),
fara inconveniente semnificative pentru consumator.
Art. 14
(1) Consumatorul nu este indreptatit sa solicite rezolutiunea contractului,
daca lipsa conformitatii este minora.
(2) Stabilirea neconformitatii si a gradului de gravitate a acesteia se
face conform prevederilor standardelor nationale SR ISO 3951/1998 si ale altor
acte normative referitoare la neconformitati.
CAP. 4
Actiunea in regres
Art. 15
Daca vanzatorul este raspunzator fata de consumator pentru lipsa de
conformitate rezultata dintr-o actiune sau dintr-o omisiune a producatorului
ori a unui agent economic din acelasi lant contractual, vanzatorul are dreptul
de a se indrepta impotriva celui responsabil de lipsa de conformitate, in
conditiile legii.
CAP. 5
Termene
Art. 16
Raspunderea vanzatorului, conform prevederilor art. 9 - 14, este angajata
daca lipsa de conformitate apare intr-un termen de 2 ani, calculat de la
livrarea produsului.
Art. 17
Consumatorul trebuie sa informeze vanzatorul despre lipsa de conformitate
in termen de doua luni de la data la care a constatat-o.
Art. 18
Pana la proba contrara, lipsa de conformitate aparuta in termen de 6 luni
de la livrarea produsului se prezuma ca a existat la momentul livrarii
acestuia, cu exceptia cazurilor in care prezumtia este incompatibila cu natura
produsului sau a lipsei de conformitate.
CAP. 6
Garantii
Art. 19
Garantia este obligatorie din punct de vedere juridic pentru ofertant, in
conditiile specificate in declaratiile referitoare la garantie si in
publicitatea aferenta.
Art. 20
(1) Garantia trebuie sa cuprinda mentiuni cu privire la drepturile
conferite prin lege consumatorului si sa ateste in mod clar ca aceste drepturi
nu sunt afectate prin garantia oferita.
(2) Garantia trebuie sa precizeze elementele de identificare a produsului,
termenul de garantie, modalitatile de asigurare a garantiei - intretinere,
reparare, inlocuire -, inclusiv denumirea si adresa vanzatorului si ale
unitatii specializate de service.
(3) Garantia trebuie redactata in termeni simpli si usor de inteles.
Art. 21
(1) La cererea consumatorului garantia va fi oferita in scris sau pe orice
alt suport durabil, disponibil si accesibil acestuia.
(2) In cazul in care garantia nu respecta prevederile alin. (1) si ale art.
20, valabilitatea acesteia nu este afectata, consumatorul avand dreptul de a
solicita vanzatorului indeplinirea conditiilor incluse in declaratiile referitoare
la garantie.
Art. 22
(1) Clauzele contractuale sau intelegerile incheiate intre vanzator si
consumator inainte ca lipsa de conformitate sa fie cunoscuta de consumator si
comunicata vanzatorului, care limiteaza sau inlatura, direct ori indirect,
drepturile consumatorului prevazute de prezenta lege, sunt nule de drept.
(2) In cazul produselor folosite, consumatorul si vanzatorul pot conveni
reducerea termenului prevazut la art. 16, dar nu la mai putin de un an de la
data livrarii produsului.
CAP. 7
Sanctiuni
Art. 23
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte si se sanctioneaza dupa cum
urmeaza:
a) nerespectarea prevederilor art. 20 si 21, cu amenda de la 10.000.000 lei
la 20.000.000 lei;
b) nerespectarea prevederilor art. 9 si 19, cu amenda de la 50.000.000 lei
la 250.000.000 lei.
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
reprezentantii imputerniciti ai Autoritatii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor.
Art. 24
Contraventiilor prevazute la art. 23 le sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
ulterioare.
CAP. 8
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 25
Drepturile consumatorilor prevazute de prezenta lege sunt exercitate fara a
aduce atingere altor drepturi pe care consumatorul le poate invoca conform
celorlalte prevederi legale care reglementeaza raspunderea contractuala sau
necontractuala.
Art. 26
(1) Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2007.
(2) La data intrarii in vigoare a prezentei legi, se abroga:
a) art. 14 alin. 1 si art. 20 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992
privind protectia consumatorului, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 75 din 23 martie 1994, cu modificarile si completarile
ulterioare;
b) Hotararea Guvernului nr. 394/1995 privind obligatiile ce revin agentilor
economici - persoane fizice sau juridice - in comercializarea produselor de
folosinta indelungata destinate consumatorilor, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 10 din 27 ianuarie 1997, cu modificarile
ulterioare;
c) Hotararea Guvernului nr. 665/1995 privind inlocuirea, remedierea sau
restituirea contravalorii produselor care reprezinta deficiente de calitate,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 206 din 6 septembrie
1995, cu modificarile ulterioare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 2 octombrie 2003, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 21
octombrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC