ORDONANTA
URGENTA Nr. 174 din 19 noiembrie 2008
pentru modificarea si
completarea unor acte normative privind protectia consumatorilor
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 795 din 27 noiembrie 2008
In Scrisoarea Comisiei Europene din 18 ianuarie 2008 cu
privire la transpunerea Directivei 1999/44/CE privind
anumite aspecte ale vânzării de bunuri de consum şi garanţiile conexe,
publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L171 din 7 iulie
1999, paginile 12-16, au fost semnalate anumite dispoziţii ale directivei
pentru care nu s-au identificat măsuri de transpunere în Legea nr. 449/2003
privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate acestora, republicată.
Analizând observaţiile Comisiei Europene, Autoritatea
Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, în colaborare cu Departamentul
pentru Afaceri Europene, a constatat că unele prevederi ale Directivei
1999/44/CE privind anumite aspecte ale vânzării de bunuri de consum şi
garanţiile conexe fie nu au fost transpuse, fie au fost transpuse parţial.
Prin Scrisoarea Comisiei Europene
SANCO/B2/ADG/ew D(2008)220354 din 19 septembrie 2008 se semnalează două probleme
legate de transpunerea în legislaţia naţională a Directivei 97/7/CE privind
protecţia consumatorilor cu privire la contractele la distanţă - respectiv a
prevederilor art. 4 alin. (1) lit. (c) şi art. 5 alin. (1) din directivă. In
urma examinării măsurilor naţionale de transpunere se modifică art. 3 alin. (1)
lit. c) şi art. 4 alin.(1) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 130/2000
privind protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la
distanţă, republicată. De asemenea, s-a constatat că actul nu prevede sancţiuni
pentru art. 3 (informaţii prealabile) şi art. 4 (confirmarea scrisă a
informaţiilor), rezultând necesitatea modificării art. 17. Având în vedere că
Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor
în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia
europeană privind protecţia consumatorilor interzice practicile comerciale şi
este direct aplicabilă în cazul vânzării la distanţă, este necesară o menţiune
specială în cadrul art. 23 din Ordonanţa Guvernului nr. 130/2000, republicată.
De asemenea, analizarea legislaţiei naţionale în acest
domeniu a relevat necesitatea modificării şi abrogării unor prevederi care fac
referire la garanţii din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia
consumatorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Având în vedere demararea de către Comisie a unei
examinări a măsurilor naţionale de transpunere a directivelor susmenţionate,
se impune adoptarea unor măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă pentru
reglementarea situaţiei.
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Legea nr. 449/2003
privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate acestora, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 347 din 6 mai 2008, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. La articolul 2, litera f) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,f) reparare - în caz
de lipsă de conformitate, aducerea unui produs la conformitate cu contractul de
vânzare-cumpărare;".
2. La articolul 2,
după litera f) se introduc două noi litere, literele g) şi h), cu următorul cuprins:
,,g) viciu ascuns -
deficienţa calitativă a unui produs livrat sau a unui serviciu prestat care nu
a fost cunoscută şi nici nu putea fi cunoscută de către consumator prin
mijloacele obişnuite de verificare;
h) durata medie de utilizare - intervalul de timp, stabilit în documente tehnice normative sau
declarat de către producător ori convenit între părţi, în cadrul căruia
produsele de folosinţă îndelungată trebuie să îşi menţină caracteristicile
funcţionale, dacă au fost respectate condiţiile de transport, manipulare,
depozitare şi exploatare."
3. Articolul 10 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 10. -In cazul lipsei conformităţii, consumatorul
are dreptul de a solicita
vânzătorului să i se aducă produsul la conformitate, fără plată, prin reparare
sau înlocuire, conform art. 11, sau să beneficieze de reducerea corespunzătoare
a preţului ori de rezoluţiunea contractului privind acest produs, în condiţiile
art. 13 şi 14."
4. La articolul 11,
alineatele (1), (3) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 11. - (1) In cazul lipsei conformităţii, consumatorul
are dreptul de a solicita vânzătorului în primul rând repararea produsului sau
are dreptul de a solicita înlocuirea produsului, în fiecare caz fără plată, cu excepţia situaţiei în care măsura este
imposibilă sau disproporţionată.
........................................................................................................................................................................ ........................................................
(3) O măsură reparatorie va fi considerată ca
imposibilă dacă vânzătorul nu poate asigura produse
identice pentru înlocuire sau piese de schimb pentru reparare, inclusiv ca
urmare a lipsei utilajelor sau a tehnologiei aferente.
(4) Orice reparare sau înlocuire a produselor va fi
făcută în cadrul unei perioade rezonabile de timp, stabilită de comun acord, în
scris, între vânzător şi consumator, şi fără niciun inconvenient semnificativ
pentru consumator, luându-se în considerare natura produselor şi scopul pentru
care acesta a solicitat produsele. Perioada de timp stabilită nu poate depăşi
15 zile calendaristice de la data la care cumpărătorul a adus la cunoştinţă
vânzătorului lipsa de conformitate a produsului."
5. La articolul 11,
după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul
cuprins:
„(5) In cazul reparării
produsului, în acesta vor fi montate numai piese noi."
6. Articolul 12 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 12. - Noţiunea fără plată, prevăzută la
art. 10 şi 11, se referă la
toate costurile necesare aducerii produselor la conformitate, inclusiv
costurile poştale, de transport, manipulare, diagnosticare, expertizare,
demontare, montare, manoperă, materiale utilizate şi ambalare."
7. După articolul
16 se introduc două noi articole, articolele 161 şi 162, cu următorul cuprins:
„Art. 161. - După
expirarea termenului prevăzut la art. 16, consumatorii pot pretinde remedierea
sau înlocuirea produselor care nu pot fi folosite în scopul pentru care au fost
realizate ca urmare a unor vicii ascunse apărute în cadrul duratei medii de
utilizare, în condiţiile legii.
Art. 162. - Pentru
produsele a căror durată medie de utilizare este mai mică de 2 ani, termenul
prevăzut la art. 16 se reduce la această durată."
8. La articolul 20,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Garanţia trebuie să precizeze elementele de
identificare a produsului, termenul de garanţie, durata medie de utilizare,
modalităţile de asigurare a garanţiei - întreţinere, reparare, înlocuire şi
termenul de realizare a acestora, inclusiv denumirea şi adresa vânzătorului şi
ale unităţii specializate de service."
9. La articolul 23
alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) nerespectarea prevederilor art. 9, 11 si 19, cu
amendă de la 5.000 lei la 25.000 lei."
10. Articolul 26 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 26. - Autoritatea Naţională pentru
Protecţia Consumatorilor va
propune Guvernului spre aprobare, prin hotărâre, norme metodologice de aplicare
a prezentei legi, pe grupe de produse."
Art. II. - Ordonanţa Guvernului
nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 208
din 28 martie 2007, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi
se completează după cum urmează:
1. La articolul 1, alineatul
(1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 1. - (1) Statul, prin mijloacele prevăzute de
lege, protejează cetăţenii în calitatea lor de consumatori, asigurând cadrul
necesar accesului neîngrădit la produse şi servicii, informării lor complete
despre caracteristicile esenţiale ale acestora, apărării şi asigurării
drepturilor şi intereselor legitime ale persoanelor fizice împotriva unor
practici incorecte, participării acestora la fundamentarea şi luarea deciziilor
ce îi interesează în calitate de consumatori."
2. La articolul 2,
punctul 18 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„18. termen de
valabilitate/data de minimă durabilitate pentru produsele nealimentare - limita de timp/data stabilită de producător până la care un
produs îşi păstrează caracteristicile specifice iniţiale, dacă au fost
respectate condiţiile de transport, manipulare, depozitare şi păstrare;".
3. La articolul 2,
după punctul 18 se introduce un nou punct, punctul 181, cu următorul cuprins:
„181. data-limită
de consum pentru produsele alimentare - limita de timp/data stabilită de producător până la care
produsele care din punct de vedere microbiologic au un grad ridicat de
perisabilitate şi sunt susceptibile ca după un timp scurt să prezinte un
pericol imediat pentru sănătatea consumatorilor îşi păstrează caracteristicile
specifice, dacă au fost respectate condiţiile de transport, manipulare,
depozitare şi păstrare;".
4. La articolul 2,
după punctul 23 se introduc şapte noi puncte, punctele 24-30, cu următorul
cuprins:
„24. costul total al creditului pentru consumator - toate costurile, inclusiv dobânda, comisioanele, taxele şi orice
alt tip de costuri pe care trebuie să le suporte consumatorul în legătură cu
contractul de credit şi care sunt cunoscute de către creditor, cu excepţia
taxelor notariale; costurile pentru serviciile accesorii aferente contractului
de credit, în special primele de asigurare, sunt incluse, de asemenea, în cazul
în care obţinerea creditului sau obţinerea acestuia potrivit clauzelor şi
condiţiilor prezentate este condiţionată de încheierea unui contract de
servicii;
25. valoarea totală
plătibilă de consumator - suma dintre valoarea
totală a creditului şi costul total al creditului pentru consumator;
26. valoarea totală a
creditului- plafonul sau
sumele totale puse la dispoziţie în baza unui contract de credit;
27. imobil -
construcţia şi/sau terenul pe care se află sau urmează să se ridice o construcţie,
care fac obiectul unui contract de vânzare-cumpărare;
28. intermediere
imobiliară - activitate de
mijlocire a tranzacţiilor de vânzare-cumpărare sau de închiriere a imobilelor;
29. servicii imobiliare - una sau mai multe dintre următoarele activităţi:
- promovarea în vederea vânzării, cumpărării sau
închirierii de imobile;
- consultanţă în vederea vânzării, cumpărării sau
închirierii de imobile;
- intermedierea imobiliară;
- administrarea imobilelor;
30. agenţie imobiliară - operator economic, furnizor de servicii imobiliare, care
acţionează în numele si în interesul unor terţi."
5. Articolul 5 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 5. - (1) Produsele se comercializează numai în
cadrul termenului de
valabilitate/datei de minimă durabilitate pentru produsele nealimentare sau al
datei-limită de consum pentru produsele alimentare/datei durabilităţii minimale
stabilite de producător.
(2) Se interzice modificarea termenului de
valabilitate/datei de minimă durabilitate sau a datei-limită de consum/datei
durabilităţii minimale înscrise pe produs, pe etichetă, pe ambalaj sau, după
caz, în documentele însoţitoare."
6. La articolul 7
litera a), liniuţa a 4-a se modifică şi va avea următorul cuprins:
„- să oprească livrările, respectiv să retragă de pe
piaţă şi/sau de la consumatori produsele la care organele abilitate ori
specialiştii proprii au constatat neîndeplinirea caracteristicilor prescrise,
declarate sau care ar putea afecta viaţa, sănătatea, securitatea ori interesul
economic al consumatorilor, dacă această măsură constituie singurul mijloc prin
care se pot elimina neconformităţile respective;".
7. La articolul 7
litera a), după liniuţa a 5-a se introduce o nouă liniuţa, liniuţa a 6-a, cu
următorul cuprins:
„- să folosească în activitatea de producţie şi
depozitare spaţii corespunzătoare."
8. La articolul 7
litera c), liniuţa a 4-a se modifică şi va avea următorul cuprins:
„ - să asigure, la prestarea serviciilor nealimentare,
condiţii igienice, condiţiile stabilite de producător, de actele normative în
vigoare, precum şi cele specifice desfăşurării activităţii;".
9. După articolul 9
se introduc unsprezece noi articole, articolele
91-911, cu următorul
cuprins:
„Art. 91. - (1) In
cazul serviciilor financiare, consumatorul are dreptul de a fi informat în mod
corect, încă din faza precontractuală, asupra tuturor condiţiilor contractuale.
(2) La solicitarea unei oferte
de credit, furnizorul de servicii financiare are obligaţia de a oferi gratuit
consumatorului, pe hârtie sau pe alt suport durabil, un grafic de rambursare
ori alt document care să menţioneze costurile totale ce vor fi suportate de
consumator şi un exemplar al proiectului contractului de credit.
Art. 92. - (1) Orice
formă de publicitate referitoare la contractele de credit care indică o rată a
dobânzii sau orice alte cifre referitoare la costul creditului pentru
consumator va cuprinde următoarele informaţii standard, prin intermediul unui
exemplu reprezentativ:
a) rata dobânzii aferente creditului, fixă şi/sau
variabilă, împreună cu informaţii privind orice costuri incluse în costul total
al creditului pentru consumator;
b) valoarea totală a
creditului;
c) dobânda anuală efectivă, conform prevederilor
legale specifice;
d) durata contractului de credit;
e) valoarea totală plătibilă de consumator.
(2) In orice formă de publicitate, informaţiile
referitoare la costuri vor fi scrise vizibil şi uşor de citit, în acelaşi câmp
vizual şi cu caractere de aceeaşi mărime.
(3) In cazurile în care, pentru acordarea creditului,
consumatorul este obligat să încheie un contract de asigurare, se va menţiona
acest lucru în publicitate.
Art. 93. -In cadrul
contractelor încheiate cu consumatorii, furnizorii de servicii financiare sunt
obligaţi să respecte următoarele reguli:
a) contractele vor fi redactate în scris, vizibil şi
uşor de citit, cu o mărime a fontului utilizat de minimum 10, pe hârtie sau pe
alt suport durabil, în cel puţin două exemplare, fiind remis câte un exemplar
original fiecărei părţi. Culoarea de fond a hârtiei pe care este redactat
contractul trebuie să fie în contrast cu cea a fontului utilizat;
b) dobânzile, precum şi toate comisioanele, taxele,
tarifele, spezele bancare sau orice alte costuri aferente acordării şi
derulării contractului, respectiv aferente unor servicii în privinţa cărora
consumatorul nu dispune de libertate de alegere vor fi menţionate în contract,
fără a se face trimiteri la condiţii generale de afaceri ale furnizorului de
servicii financiare, lista de tarife şi comisioane sau orice alt înscris;
c) în situaţiile în care există drept de rambursare
anticipată, comisionul de rambursare anticipată a creditului se determină în
strânsă legătură cu pierderile creditorului aferente rambursării anticipate şi
nu trebuie să constituie un obstacol disproporţionat în exercitarea dreptului
consumatorului de a rambursa anticipat creditul;
d) în contractul de credit/depozit se vor menţiona şi costurile de administrare, de retragere numerar
şi/sau de depunere numerar aferente contului curent, care cad în sarcina
consumatorului, dacă furnizorul de servicii financiare percepe astfel de
comisioane. Costurilor aferente contului curent menţionate mai sus nu le sunt
aplicabile prevederile lit. e);
e) fără a prejudicia prevederile privind modificarea
dobânzii, pe parcursul derulării contractului:
1. se interzice majorarea comisioanelor, taxelor,
tarifelor, spezelor bancare sau a oricăror altor costuri menţionate în
contract;
2. se interzice introducerea şi perceperea de noi
taxe, comisioane, tarife, speze bancare sau orice alte costuri care nu au fost
menţionate în contract;
f) în contract se va menţiona tipul de dobândă,
variabilă şi/sau fixă, iar dacă dobânda este fixă numai pentru o anumită
perioadă, aceasta va fi precizată cu exactitate;
g) în contractele de credit cu dobândă variabilă se vor
aplica următoarele reguli:
1. variaţia ratei dobânzii trebuie să fie independentă
de voinţa furnizorului de servicii financiare, raportată la fluctuaţiile unor
indici de referinţă verificabili, menţionaţi în contract, sau la modificările
legislative care impun acest lucru;
2. dobânda poate varia în funcţie de dobânda de
referinţă a furnizorului de servicii financiare, cu condiţia ca aceasta să fie
unică pentru toate produsele financiare destinate persoanelor fizice ale
operatorului economic respectiv şi să nu fie majorată peste un anumit nivel,
stabilit prin contract;
3. formula după care se calculează variaţia dobânzii
trebuie indicată în mod expres în contract, cu precizarea periodicităţii şi/sau
a condiţiilor în care survine modificarea ratei dobânzii, atât în sensul
majorării, cât şi în cel al reducerii acesteia;
h) sunt interzise clauzele contractuale
care dau dreptul furnizorului de servicii financiare să modifice unilateral
clauzele contractuale fără încheierea unui act adiţional, acceptat de
consumator;
i) orice notificare cu privire la modificarea
conţinutului clauzelor contractuale referitoare la costuri va fi transmisă
consumatorilor cu cel puţin 30 de zile înainte de intrarea acesteia în vigoare.
Consumatorul are la dispoziţie un termen de 15 zile de la primirea notificării
pentru a comunica opţiunea sa de acceptare sau de neacceptare a noilor
condiţii. Neprimirea unui răspuns din partea consumatorului în termenul menţionat
anterior nu este considerată acceptare tacită;
j) pentru orice modificare a nivelului costurilor
creditului, conform condiţiilor contractuale, furnizorul de servicii financiare
este obligat să notifice consumatorul, în funcţie de opţiunea scrisă a acestuia,
exprimată în contract, prin una sau mai multe metode: scrisoare recomandată,
e-mail, sms, şi va pune la dispoziţia acestuia un nou grafic de rambursare;
k) furnizorul de servicii
financiare va lua toate măsurile necesare pentru a efectua repararea în termen
de maximum 15 zile a eventualelor prejudicii cauzate consumatorului prin
nerespectarea obligaţiilor asumate prin contract şi va face dovada demersurilor
întreprinse în acest sens;
l) contractul de credit va
conţine obligatoriu o prevedere prin care consumatorul să fie atenţionat despre
raportarea la Biroul de Credit, Centrala Riscurilor Bancare şi/sau la alte
structuri asemănătoare existente, în cazul în care acesta întârzie cu achitarea
ratelor scadente, dacă există această obligaţie de raportare;
m) la încetarea contractului, inclusiv prin ajungere la
termen, reziliere sau denunţare unilaterală din partea consumatorului,
furnizorul de servicii financiare va oferi gratuit consumatorului un document
care să ateste faptul că au fost stinse toate obligaţiile dintre părţi.
Totodată, se vor închide şi conturile aferente serviciului financiar de bază
furnizat, fără a fi necesară depunerea unei alte cereri de către consumator şi
fără plata unor costuri suplimentare. Contul nu va fi închis în situaţia în care
acesta este poprit sau indisponibilizat, conform legii, pentru îndeplinirea de
către consumator a unor obligaţii asumate faţă de furnizorul de servicii
financiare însuşi sau faţă de terţi.
Art. 94. - In cazul
serviciilor de intermediere imobiliară, consumatorul va fi informat în scris,
corect, complet şi precis, încă din faza precontractuală, cu privire la:
a) preţurile practicate în piaţă pentru tipul de
imobil ce urmează a face obiectul intermedierii imobiliare, conform
informaţiilor existente în baza de date a agenţiei imobiliare;
b) deficienţe şi alte inconveniente cunoscute de
agenţia imobiliară sau pe care în mod rezonabil putea să le cunoască, incluzând
surse de zgomot, umezeală, poluare, miros, pericol de inundaţii sau surpări,
organizarea în apropiere a unor manifestări populare periodice, istoricul
terenului sau al clădirii, posibile dezavantaje ale vecinătăţilor;
c) nivelul comisionului practicat de agenţia
imobiliară;
d) situaţia juridică a imobilului;
e) nivelul estimativ al costurilor ce urmează să fie
suportate de consumator, pentru obţinerea documentelor şi întocmirea actelor
necesare încheierii contractului.
Art. 95. - Contractul de intermediere
imobiliară va cuprinde cel puţin următoarele elemente:
a) datele de identificare a părţilor;
b) obiectul contractului/natura serviciului prestat;
c) preţul solicitat de proprietar/pe care este dispus
să îl plătească cumpărătorul;
d) termenul de valabilitate al contractului;
e) condiţiile în care contractul poate fi denunţat
unilateral;
f) condiţiile în care contractul poate fi reziliat;
g) nivelul maxim al comisionului datorat de consumator
agenţiei imobiliare pentru contractul ce urmează să se încheie;
h) clauza de exclusivitate, în
cazul în care aceasta a fost acceptată de părţi;
i) precizarea situaţiilor în care consumatorul
datorează comision agenţiei imobiliare;
j) drepturile şi obligaţiile părţilor;
k) situaţiile de forţă majoră;
l) data încheierii contractului.
Art. 96. -
Contractele de intermediere imobiliară în care consumatorul are calitatea de
potenţial cumpărător vor conţine, în plus faţă de cele prevăzute la art. 94, următoarele elemente:
1. caracteristicile generale ale imobilului, care pot
influenţa decizia de cumpărare, incluzând nivelul de finisare, dimensiuni,
vechime şi poziţionarea faţă de punctele cardinale;
2. tarifele pentru serviciile prestate.
Art. 97. - O
tranzacţie imobiliară se consideră încheiată în momentul în care vânzătorul şi
cumpărătorul au semnat actul de vânzare-cumpărare.
Art. 98. -
Contractul de intermediere imobiliară sau alte eventuale contracte accesorii
încheiate între consumator şi agenţia imobiliară nu pot conţine clauze penale
care să oblige consumatorul care nu îşi îndeplineşte angajamentele contractuale
la plata unei sume mai mari decât onorariul pe care l-ar fi plătit în cazul
încheierii tranzacţiei.
Art. 99. - Agenţia
imobiliară nu poate solicita din partea consumatorului plata comisionului în
oricare dintre următoarele situaţii:
a) când între consumator şi agenţia imobiliară nu este
încheiat un contract de intermediere;
b) când contractul de vânzare-cumpărare/închiriere nu
s-a încheiat;
c) când contractul nu are stipulată clauza de
exclusivitate, iar tranzacţia s-a realizat fără participarea agenţiei
imobiliare.
Art. 910. - Nu se
permite plata în avans a comisionului, parţială sau totală, decât cu acordul
scris al consumatorului şi cu precizarea situaţiilor în care agenţia imobiliară
este obligată să înapoieze consumatorului sumele
primite în avans.
Art. 911. -In baza
contractului de intermediere imobiliară dintre agenţia imobiliară şi
cumpărător, agenţia trebuie să asigure vizionarea imobilelor ce corespund
preferinţelor consumatorului, înainte de încheierea contractului de
vânzare-cumpărare."
10. La articolul 10,
literele a), b), c), f) şi h) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,a) libertatea de a lua decizii la achiziţionarea de
produse şi servicii, fără a li se impune în contracte clauze abuzive sau care
pot favoriza folosirea unor practici comerciale incorecte în vânzare, de natură
a influenţa opţiunea acestora;
b) de a beneficia de o redactare clară şi precisă a
clauzelor contractuale, indicarea exactă a preţurilor şi tarifelor şi, după
caz, a condiţiilor de garanţie;
c) de a fi exoneraţi de plata produselor şi serviciilor
care nu au fost solicitate, precum şi de achitarea preţurilor, tarifelor,
taxelor, comisioanelor, dobânzilor şi penalităţilor care nu au fost stipulate
iniţial în contracte sau în alte documente aferente
contractelor;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
f) de a plăti, pentru produsele sau serviciile de care
beneficiază, sume stabilite cu exactitate, în prealabil; majorarea preţului,
tarifului, taxelor, comisioanelor, dobânzilor, penalităţilor şi a altor
eventuale costuri stabilite iniţial este posibilă numai cu acordul scris al
consumatorului;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
h) de a fi notificaţi în scris cu privire la orice
modificare ca urmare a prevederilor contractuale referitoare la valoarea
dobânzilor, comisioanelor, penalităţilor sau oricăror altor costuri, cu cel
puţin 30 de zile înainte de aplicarea noilor valori;".
11. La articolul 10,
după litera h) se introduce o nouă literă, litera i), cu următorul cuprins:
,,i) de a fi notificaţi cu 30 de zile înainte de data
la care contractul se prelungeşte în mod automat pentru o perioadă de timp
determinată sau nedeterminată, în vederea formulării în scris de către
consumator a unei opţiuni de prelungire a valabilităţii acestuia."
12. Articolul 12 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 12. - (1) Consumatorii au dreptul de a pretinde vânzătorilor sau prestatorilor de servicii remedierea ori
înlocuirea gratuită a produselor şi serviciilor obţinute, precum şi despăgubiri
pentru pierderile suferite ca urmare a deficienţelor constatate în cadrul
termenului de garanţie sau de valabilitate. După expirarea acestui termen,
consumatorii pot pretinde remedierea sau înlocuirea produselor/serviciilor care
nu pot fi folosite potrivit scopului pentru care au fost realizate, ca urmare a
unor vicii ascunse apărute pe durata medie de utilizare a acestora.
(2) Vânzătorul sau prestatorul de servicii suportă
toate cheltuielile legate de aceste deficienţe, situaţie care nu îl exonerează
de răspundere pe producător în relaţia cu acesta."
13. Articolul 13 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 13. - (1) Remedierea deficienţelor apărute la produse sau servicii ori înlocuirea
produselor care nu corespund în cadrul termenului de garanţie sau de
valabilitate şi care nu sunt imputabile consumatorului se face în termen de
maximum 15 zile din momentul când operatorul economic a luat la cunoştinţă de
deficienţele respective.
(2) In cazul unor vicii ascunse, termenul maxim
stabilit la alin. (1) curge de la data finalizării expertizei tehnice efectuate
de un organism tehnic neutru."
14. Articolul 14 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 14. -In cazul produselor
şi serviciilor alimentare, al produselor nealimentare pentru care producătorul stabileşte termen
de valabilitate/data de minimă durabilitate, care pot afecta viaţa sau
sănătatea consumatorilor ori care prezintă abateri de la caracteristicile
prescrise sau declarate, vânzătorul/prestatorul de servicii este obligat, la
cererea consumatorului, să le înlocuiască de îndată, să le refacă sau să
restituie contravaloarea acestora."
15. Articolul 15 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 15. - (1) Refacerea serviciului sau, în cazul în
care acest lucru nu este posibil, restituirea
contravalorii serviciului prestat se face imediat după constatarea neîncadrării
acestuia în condiţiile prescrise sau declarate de prestatorul de servicii, dacă
această situaţie nu este imputabilă consumatorului.
(2) Restituirea contravalorii serviciului se face la
valoarea stabilită în contract.
(3) Operatorul economic are aceleaşi obligaţii pentru
serviciul refăcut ca şi pentru serviciul prestat iniţial.
(4) Persoanele împuternicite conform art. 54 să
constate contravenţiile şi să aplice sancţiunile prevăzute de prezenta
ordonanţă vor stabili odată cu sancţiunea şi măsuri de remediere sau, dacă
acest lucru nu este posibil, înlocuirea ori restituirea contravalorii
serviciilor, după caz."
16. Articolul 17 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 17. -In cadrul termenului de garanţie,
prestatorii de servicii
asigură toate operaţiunile necesare remedierii deficienţelor constatate la
serviciile prestate sau înlocuirii produselor utilizate în cadrul serviciilor
respective, inclusiv transportul, manipularea, diagnosticarea, expertizarea,
demontarea, montarea şi ambalarea acestora."
17. Articolul 19 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 19. - Informarea
consumatorilor despre produsele şi serviciile oferite se realizează, în mod obligatoriu, prin elemente
de identificare şi caracterizare ale acestora, care se înscriu în mod vizibil,
lizibil, uşor de înţeles, într-o formă care să nu permită ştergerea şi să nu fie inscripţionate în locuri obscure, să
nu fie întrerupte prin desen sau imagini, după caz, pe produs, etichetă,
ambalaj de vânzare sau în cartea tehnică, contract, instrucţiunile de folosire
ori altele asemenea, ce însoţesc produsul sau serviciul, în funcţie de natura
acestuia."
18. La articolul 20,
alineatele (1), (2) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 20. - (1) Producătorul trebuie să informeze
despre denumirea produsului, denumirea şi/sau marca producătorului, cantitatea
şi, după caz, termenul de valabilitate/data de minimă durabilitate sau
data-limită de consum/data durabilităţii minimale, durata medie de utilizare,
principalele caracteristici tehnice şi calitative, compoziţia, aditivii
folosiţi, despre eventualele riscuri previzibile, modul de utilizare,
manipulare, transport, depozitare, conservare sau păstrare, despre
contraindicaţii.
(2) Producătorii şi importatorii din state care nu sunt
membre ale Uniunii Europene au obligaţia să îşi precizeze adresa poştală a sediului
social în elementele de identificare. Producătorii, ambalatorii sau
distribuitorii din state membre ale Uniunii Europene au obligaţia să îşi
precizeze adresa poştală a sediului social unde pot fi contactaţi.
........................................................................................................................................................................ ........................................................
(4) Vânzătorii şi prestatorii de servicii trebuie să
informeze consumatorii despre preţul final al produsului sau despre tariful
serviciului prestat, pe care îl suportă consumatorul, care să cuprindă toate
costurile, inclusiv taxa pe valoarea adăugată şi toate costurile suplimentare,
şi să le ofere acestora toate informaţiile şi documentele tehnice, după caz,
care trebuie să însoţească produsul sau serviciul."
19. La articolul 20,
după alineatul (5) se introduc două noi alineate, alineatele (6) şi (7), cu
următorul cuprins:
„(6) Fac excepţie de la prevederile alin. (5) biletele
de avion sau alte bilete de transport internaţional, documentele elaborate în
baza unor acorduri internaţionale pe care România Ie-a acceptat şi Ie-a semnat,
precum şi voucherele turistice internaţionale.
(7) Operatorii economici de transport internaţional
care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României sunt obligaţi să ofere
în scris consumatorilor, în completare la biletul de transport, indiferent de
forma de prezentare a acestuia, informaţii în limba română referitoare la: itinerar,
program, durată, distanţă, locul alocat în mijlocul de transport, condiţiile
generale de transport, precum şi orice alte informaţii utile pentru
consumatori, referitoare la serviciul respectiv."
20. La articolul
36, litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,c) prevenirea practicilor comerciale incorecte şi a
publicităţii de natură a afecta drepturile şi interesele
legitime ale consumatorilor."
21. La articolul 50
alineatul (1), literele a), c) şi d) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,a) încălcarea dispoziţiilor art. 4, art. 7 lit. a) a
2-a, a 3-a şi a 5-a liniuţă, lit. c) prima şi a 2-a liniuţă, cu amendă
contravenţională de la 3.000 lei la 30.000 lei;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
c) încălcarea dispoziţiilor art. 5, art. 7 lit. b)
prima, a 2-a şi a 5-a liniuţă, lit. c) a 3-a şi a 4-a liniuţă, art. 9, art. 10
lit. a)-f), h) si i), art. 11 si art.14, cu amendă contravenţională de la 2.000
lei la 20.000 lei;
d) încălcarea dispoziţiilor art. 13 alin. (1), art.
17-25 şi art. 26 alin. (1) si (2), cu amendă contravenţională de la 1.000 lei la
10.000 lei;".
22. La articolul 50
alineatul (1), după litera d) se introduc două noi litere, literele e) şi f),
cu următorul cuprins:
,,e) încălcarea dispoziţiilor art. 91, art. 92 şi art. 93, cu amendă contravenţională de la 5.000
lei la 50.000 lei;
f) încălcarea dispoziţiilor art. 94-911, cu amendă contravenţională de la 3.000 lei la 30.000 lei."
23. La articolul 51,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 51. - (1) Impiedicarea, sub orice formă, a
organelor administraţiei publice însărcinate cu protecţia consumatorilor de a
exercita atribuţiile de serviciu referitoare la prevenirea şi combaterea
faptelor care pot afecta viaţa, sănătatea sau securitatea consumatorilor ori
interesele economice ale acestora constituie contravenţie si se sancţionează cu
amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei."'
24. La articolul 51,
după alineatul (5) se introduc două noi alineate, alineatele (6) şi (7), cu
următorul cuprins:
„(6) Săvârşirea repetată a uneia dintre contravenţiile
prevăzute la art. 50 se sancţionează cu amendă contravenţională de la 1.000 lei
la 10.000 lei.
(7) Neaducerea la îndeplinire a măsurilor dispuse în
termenele şi condiţiile prevăzute în procesele-verbale de constatare a
contravenţiei se sancţionează cu amendă contravenţională de la 2.000 lei la
20.000 lei."
25. Articolul 53 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 53. - Contravenientul poate achita, în termen de
cel mult 48 de ore de la data încheierii
procesului-verbal ori, după caz, de la data comunicării acestuia, jumătate din
minimul amenzii prevăzute la art. 50 alin. (1) lit. a)-d), agentul constatator
făcând menţiune despre această posibilitate în procesul-verbal."
26. La articolul 55
punctul 1, litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) au termenul de valabilitate/data de minimă
durabilitate expirat/expirată sau data-limită de consum/data durabilităţii
minimale depăşită;".
27. La articolul 55
punctul 1, după litera c) se introduc opt noi litere, literele d)-k), cu
următorul cuprins:
,,d) nu respectă condiţiile de depozitare, păstrare şi
expunere la comercializare sau la care s-a schimbat starea termică iniţială
fără ca operatorul economic să fie autorizat în acest sens;
e) prezintă semne organoleptice de alterare,
modificări ale aspectului, culorii, consistenţei, gustului, mirosului;
f) prezintă semne de infestare cu paraziţi - ouă,
larve, forme adulte, vii sau moarte -, precum şi resturi ori semne ale
activităţii acestora, cu excepţia celor pentru care sunt prevăzute limite prin acte normative;
g) prezintă urme de contact cu rozătoare;
h) prezintă miros şi gust străine de natura produsului;
i) prezintă miros şi gust sau pete de mucegai, cu
excepţia mucegaiurilor selecţionate, admise de procesul tehnologic;
j) conţin corpuri străine, cu excepţia produselor
pentru care sunt stabilite limite prin acte normative;
k) nu prezintă documente de provenienţă, conform
prevederilor legale în vigoare."
28. La articolul 56
alineatul (2), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) folosirea unor spaţii şi condiţii
necorespunzătoare pentru producţie, depozitare, comercializare sau prestare de
servicii;".
29. La articolul 56
alineatul (2), după litera f) se introduc două noi litere, literele g) şi h),
cu următorul cuprins:
,,g) comercializarea alimentelor
care nu respectă condiţiile prescrise sau declarate, produse nepericuloase, dar
care afectează interesele economice ale consumatorilor;
h) comercializarea alimentelor la care s-a modificat
data-limită de consum/termenul de valabilitate/data durabilităţii
minimale."
30. La articolul 56
alineatul (3), litera c) se abrogă.
31. La articolul 56
alineatul (4), litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,d) recondiţionarea şi/sau comercializarea de alimente
pentru care agenţii constatatori au dispus oprirea definitivă de la
comercializare şi retragerea din consumul uman;".
Art. III. - Legea nr. 289/2004 privind regimul juridic
al contractelor de credit pentru consum destinate
consumatorilor, persoane fizice, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 319 din 23 aprilie
2008, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 6 va
avea următorul cuprins:
„Art. 6. -Inainte de încheierea contractului,
creditorul are următoarele obligaţii:
a) să ofere gratuit consumatorului, pe hârtie sau pe
alt suport durabil, un grafic de rambursare şi un exemplar al proiectului
contractului de credit, în momentul solicitării de către consumator a unei
oferte de credit;
b) să prezinte consumatorului informaţiile complete,
corecte şi precise privind contractul de credit avut în
vedere;
c) să informeze consumatorul despre întreaga
documentaţie de credit necesară acordării unui credit, documentaţie care
trebuie să cuprindă cel puţin:
1. situaţiile financiare curente ale solicitantului de
credit şi ale oricărui garant al acestuia, conform reglementărilor specifice;
2. o descriere a modalităţilor de garantare pentru
plata integrală a datoriei şi, după caz, o evaluare a bunurilor care fac
obiectul garanţiei."
2. La articolul 8,
literele b) şi c) vor avea următorul cuprins:
,,b) valoarea dobânzii, cu precizarea tipului acesteia,
fixă şi/sau variabilă, iar în cazul în care dobânda este variabilă, variaţia
acesteia trebuie să fie independentă de voinţa creditorului, raportată la
fluctuaţiile unor indici de referinţă verificabili, menţionaţi în contract, sau
la modificările legislative care impun acest lucru;
c) valoarea DAE, precum şi indicarea condiţiilor în
care poate fi modificată DAE. In cazul în care valoarea DAE nu poate fi
stabilită, consumatorul trebuie să fie informat, prin contractul scris, în ceea
ce priveşte elementele prevăzute la art. 9 alin. (1)."
3. Articolul 16 va
avea următorul cuprins:
„Art. 16. - Autoritatea Naţională pentru Protecţia
Consumatorilor va supraveghea şi va controla activităţile creditorilor şi
intermediarilor de credite, potrivit competenţelor stabilite prin actele
normative în vigoare."
4. La articolul 18
alineatul (1), litera b) va avea următorul cuprins:
,,b) nerespectarea dispoziţiilor art. 5 şi art. 15
alin. (3), cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei."
5. La articolul 18,
alineatul (2) se abrogă.
6. La articolul 18, alineatele (3) şi (5) vor avea
următorul cuprins:
„(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor prevăzute la alin. (1) se fac de către reprezentanţii
împuterniciţi ai Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
........................................................................................................................................................................ ........................................................
(5) Sancţiunile contravenţionale principale, precum şi
actele cu caracter administrativ emise în temeiul prezentei legi se pot
contesta la instanţele competente."
7. Articolul 20 va
avea următorul cuprins:
„Art. 20. - Prevederile prezentei legi se completează
cu dispoziţiile Ordonanţei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi
completările ulterioare, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006
privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 227/2007, ale Ordonanţei Guvernului nr. 21/1992
privind protecţia consumatorilor, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, ale Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianţi şi
consumatori, republicată, ale Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor
incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea
reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, ale
Codului penal, ale Codului comercial, precum şi ale Codului civil, în măsura în
care prezenta lege nu conţine dispoziţii contrare."
8. La articolul 23,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 23. - (1) In aplicarea dispoziţiilor prezentei
legi, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor poate emite norme
metodologice sau instrucţiuni cu caracter normativ, care se vor publica în
Monitorul Oficial al României, Partea I."
Art. IV. - Legea nr. 190/1999 privind creditul ipotecar pentru investiţii imobiliare, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 611
din 14 decembrie 1999, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică
şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 2, după
litera g) se introduc trei noi litere, literele h), i) şi j), cu următorul
cuprins:
,,h) costul total al creditului pentru consumator - toate costurile, inclusiv dobânda, comisioanele, taxele şi orice
alt tip de costuri pe care trebuie să le suporte consumatorul în legătură cu
contractul de credit şi care sunt cunoscute de către creditor, cu excepţia
taxelor notariale; costurile pentru serviciile accesorii aferente contractului
de credit, în special primele de asigurare, sunt incluse, de asemenea, în cazul
în care obţinerea creditului sau obţinerea acestuia potrivit clauzelor şi
condiţiilor prezentate este condiţionată de încheierea unui contract de servicii;
i) valoarea totală plătibilă
de consumator - suma dintre valoarea totală a
creditului şi costul total al creditului pentru
consumator;
j) valoarea totală a
creditului- plafonul sau sumele totale puse la
dispoziţie în baza unui contract de credit."
2. Articolul 8 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 8. - La solicitarea unei oferte de credit,
instituţia autorizată are
obligaţia de a oferi gratuit consumatorului, pe hârtie sau pe alt suport
durabil, un grafic de rambursare şi un exemplar al proiectului contractului de
credit."
3. Articolul 9 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 9. - (1) Contractul de credit ipotecar va cuprinde
obligatoriu şi următoarele informaţii referitoare la
costurile suportate de consumator:
a) valoarea totală a creditului;
b) rata dobânzii aferente creditului, fixă şi/sau
variabilă, împreună cu informaţii privind orice costuri incluse în costul total al creditului pentru consumator;
c) costul total al creditului;
d) durata contractului de credit;
e) valoarea totală plătibilă de consumator;
f) costurile aferente contractului de asigurare, în
cazurile în care, pentru acordarea creditului,
consumatorul este obligat să încheie un contract de asigurare.
(2) Contractul de credit ipotecar pentru investiţii
imobiliare nu va putea fi modificat decât în scris de către părţi, prin
încheierea de acte adiţionale."
4. La articolul 14, litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,a) variaţia ratei dobânzii trebuie să fie
independentă de voinţa creditorului ipotecar, raportată la fluctuaţiile unor
indici de referinţă verificabili, menţionaţi în contract, sau la modificările
legislative care impun acest lucru;".
5. La articolul 14,
litera c) se abrogă.
6. Articolul 15 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 15. - In sarcina împrumutatului vor fi puse numai cheltuielile aferente întocmirii documentaţiei de credit şi
constituirii ipotecii şi garanţiilor aferente. Creditorul ipotecar are
obligaţia de a insera în conţinutul contractului de credit clauze prin care să aducă la cunoştinţa
împrumutatului toate garanţiile pe care înţelege să le încheie în numele şi pe
seama împrumutatului, precum şi condiţiile de angajare a acestora."
7. După articolul 33
se introduce un nou articol, articolul 331, cu următorul cuprins:
„Art. 331. - (1) Nerespectarea dispoziţiilor art. 8, 9,
11, 12, 13, 14, 15, 18, 19 şi 26 constituie contravenţie şi se sancţionează cu
amendă de la 5.000 lei la 50.000 lei.
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor prevăzute la alin. (1) se fac de către reprezentanţii
împuterniciţi ai Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor."
8. Articolul 34 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 34. - Prevederile prezentei legi se completează
cu dispoziţiile Ordonanţei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi
completările ulterioare, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006
privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 227/2007, ale Ordonanţei Guvernului nr. 21/1992
privind protecţia consumatorilor, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, ale Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele
încheiate între comercianţi şi consumatori, republicată, ale Legii nr. 363/2007
privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu
consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind
protecţia consumatorilor, ale Codului penal, ale Codului comercial, precum şi
ale Codului civil, în măsura în care prezenta lege nu conţine dispoziţii
contrare."
Art. V. - Ordonanţa Guvernului
nr. 130/2000 privind protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea
contractelor la distanţă, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 177 din 7 martie 2008, se modifică
după cum urmează:
1. La articolul 3
alineatul (1), litera c) va avea următorul cuprins:
,,c) preţul bunurilor sau tarifele serviciilor, cu
toate taxele incluse;".
2. La articolul 4
alineatul (1), partea introductivă va avea următorul cuprins:
„Art. 4. - (1) Consumatorul
trebuie să primească, în scris sau pe un alt suport durabil la dispoziţia sa şi
la care are acces, în timp util, în perioada executării contractului şi până
cel mai târziu în momentul livrării, urmatoarele:".
3. La articolul 4 alineatul (1), litera a) va avea următorul cuprins:
,,a) în cazul bunurilor care nu sunt destinate
livrărilor către terţi, confirmarea informaţiilor prevăzute la art. 3 alin.
(1), dacă acestea nu au fost
transmise, în condiţiile prevăzute la alin. (1), înainte de încheierea contractului;".
4. Articolul 17 va
avea următorul cuprins:
„Art. 17. - Constituie contravenţie încălcarea prevederilor
art. 3, 4, 8 si 11 si se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 4.000
lei." '
5. Articolul 23 va
avea următorul cuprins:
„Art. 23. - Prevederile privind
comercializarea produselor şi a serviciilor în condiţiile prezentei ordonanţe
se completează cu prevederile Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor
incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea
reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor,
precum şi cu dispoziţiile naţionale care transpun reglementări europene cu
privire la anumite aspecte ale furnizării de bunuri şi servicii, care se aplică
cu prioritate, în măsura în care prezenta ordonanţă nu cuprinde dispoziţii
contrare."
Art. VI. - Următoarele acte
normative se vor republica, după aprobarea prin lege a prezentei ordonanţe de
urgenţă, dându-se textelor o nouă numerotare:
a) Legea nr. 449/2003 privind vânzarea produselor şi
garanţiile asociate acestora, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 347 din 6 mai
2008, cu modificările şi completările aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă;
b) Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia
consumatorilor, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 208 din 28 martie 2007, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi cu modificările şi
completările aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă;
c) Legea nr. 289/2004 privind regimul juridic al contractelor de credit pentru consum destinate consumatorilor,
persoane fizice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 319 din 23 aprilie 2008, cu
modificările aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă;
d) Legea nr. 190/1999 privind creditul ipotecar pentru investiţii imobiliare, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 611 din 14 decembrie 1999, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi cu modificările şi completările aduse prin prezenta
ordonanţă de urgenţă;
e) Ordonanţa Guvernului nr. 130/2000 privind protecţia
consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la distanţă,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 177 din 7 martie 2008, cu modificările aduse prin
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. VII. - Prezenta ordonanţă
de urgenţă va intra în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării ei
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul pentru întreprinderi mici şi mijlocii, comerţ, turism şi profesii liberale,
Lucia Nora Morariu,
secretar de stat
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor,
Dan Vlaicu
Departamentul pentru Afaceri Europene,
Aurel Ciobanu-Dordea,
secretar de stat
Guvernatorul Băncii Naţionale a
României,
Mugur Constantin Isărescu