LEGE
Nr. 465 din 18 iulie 2001
pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind
gestionarea deseurilor industriale reciclabile
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 422 din 30 iulie 2001
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16 din 26 ianuarie 2001
privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 66 din 7 februarie 2001, cu urmatoarele
modificari si completari:
1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Scopul prezentei ordonante de urgenta il constituie asigurarea gestionarii
eficiente a deseurilor industriale reciclabile in conditii de protectie a
mediului si a sanatatii populatiei."
2. Alineatul (1) al articolului 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
(1) Grupele de deseuri industriale reciclabile sunt prevazute in anexa nr.
1, care face parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta."
3. Partea introductiva a articolului 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
La baza gestionarii grupelor de deseuri industriale reciclabile care fac
obiectul anexei nr. 1 stau urmatoarele principii generale:"
4. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
Detinatorii de deseuri industriale reciclabile, persoane juridice, sunt
obligati sa asigure strangerea, sortarea si depozitarea temporara a acestora,
cu respectarea normelor de protectie a mediului si a sanatatii populatiei,
precum si reintroducerea lor in circuitul productiv prin:
a) reutilizarea in propriile procese de productie;
b) valorificarea, cu respectarea prevederilor art. 8, si comercializarea
materiilor prime secundare si, respectiv, a produselor reutilizabile obtinute
prin reciclare;
c) predarea catre agentii economici specializati, autorizati pentru
valorificare, a deseurilor industriale reciclabile, pe baza documentelor de
provenienta."
5. Litera a) a articolului 6 va avea urmatorul cuprins:
"a) sa nu depoziteze si sa nu abandoneze deseurile industriale
reciclabile in conditii care contravin normelor de protectie a mediului si a
sanatatii populatiei;"
6. Alineatul (1) al articolului 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
(1) Agentii economici care realizeaza activitati de colectare a deseurilor
industriale reciclabile de la persoane fizice isi pot desfasura activitatea
numai in baza autorizatiei de colectare emisa de prefectura judetului, cu
avizul primariei comunei, orasului sau municipiului in care isi desfasoara
activitatea agentul economic respectiv, pe baza dovezii ca detine spatiul si
dotarile corespunzatoare necesare pentru depozitarea deseurilor colectate si pe
baza autorizatiei de mediu emisa de autoritatea teritoriala pentru protectia
mediului, conform reglementarilor in vigoare."
7. Dupa alineatul (1) al articolului 7 se introduce alineatul (1^1) cu
urmatorul cuprins:
"(1^1) Se interzice pe o perioada de 2 ani achizitionarea de la persoane
fizice a metalelor neferoase, a aliajelor acestora si a deseurilor neferoase
reciclabile, cu exceptia metalelor pretioase si a acumulatorilor auto
uzati."
8. Alineatul (4) al articolului 7 va avea urmatorul cuprins:
"(4) Agentii economici care colecteaza deseuri industriale reciclabile
de la persoane fizice sunt obligati sa elibereze detinatorilor adeverinta de
primire si plata, care va contine in mod obligatoriu urmatoarele elemente:
a) denumirea agentului economic colector;
b) datele de identificare a detinatorului:
- numele si prenumele;
- actul de identitate, seria si numarul, codul numeric personal;
- domiciliul;
c) deseul reciclabil predat si definirea naturii acestuia;
d) cantitatea, pretul, valoarea;
e) provenienta deseului, declarata de detinator pe propria raspundere;
f) semnatura agentului colector si a persoanei fizice detinatoare."
9. Alineatul (1) al articolului 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
(1) Agentii economici specializati definiti la art. 7 alin. (3), precum si
detinatorii de deseuri industriale definiti la art. 5, care realizeaza
operatiuni de valorificare a deseurilor industriale reciclabile, in sensul
definit prin prezenta ordonanta de urgenta, pot desfasura aceasta activitate
numai pe baza de autorizatie de valorificare emisa de Comisia Nationala pentru
Reciclarea Materialelor, aflata in subordinea Ministerului Industriei si
Resurselor."
10. Alineatul (1) al articolului 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
(1) Procedura privind acordarea, prelungirea, suspendarea sau anularea
autorizatiei de colectare si, respectiv, a autorizatiei de valorificare se
stabileste prin norme emise de Comisia Nationala pentru Reciclarea
Materialelor, aprobate prin ordin al ministrului industriei si resurselor, cu
avizul Ministerului Finantelor Publice si al Ministerului Apelor si Protectiei
Mediului, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta."
11. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
Agentii economici specializati in activitati de valorificare a deseurilor
industriale reciclabile sunt obligati sa livreze materiile prime secundare sau
produsele reutilizabile obtinute, numai insotite de documente de certificare a
calitatii sau de certificate de garantie, dupa caz, conform reglementarilor in
vigoare."
12. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
Agentii economici care detin, colecteaza si/sau valorifica deseuri
industriale reciclabile sunt obligati sa tina evidenta lor, sa raporteze si sa
furnizeze informatii la cererea persoanelor cu drept de control, conform
prevederilor prezentei ordonante de urgenta si ale celorlalte reglementari in
vigoare."
13. Dupa litera a) a articolului 13 se introduce litera a^1) cu urmatorul
cuprins:
"a^1) cu amenda de la 200.000.000 lei la 400.000.000 lei si anularea
autorizatiei de colectare pentru nerespectarea prevederilor art. 7 alin.
(2);"
14. Dupa articolul 13 se introduce articolul 13^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 13^1
(1) Falsul in declaratia detinatorului de deseuri industriale reciclabile
referitoare la provenienta acestora, precum si furturile sau sustragerile de
materiale, produse sau echipamente in vederea valorificarii ca deseu constituie
infractiune si se pedepseste conform Codului penal.
(2) Daca furturile sau sustragerile de materiale, produse si echipamente in
vederea valorificarii pun in pericol mediul, precum si sanatatea si/sau
siguranta populatiei, aceasta constituie infractiune si se pedepseste ca
agravanta conform Codului penal."
15. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de
persoanele imputernicite in acest scop de Ministerul Industriei si Resurselor,
Ministerul Apelor si Protectiei Mediului, Ministerul de Interne, Ministerul
Administratiei Publice, Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei si de Ministerul Finantelor Publice, dupa caz.
(2) Contraventiilor prevazute la art. 13 le sunt aplicabile dispozitiile
Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu
exceptia art. 25 - 27.
(3) Deseurile industriale reciclabile a caror provenienta nu poate fi
dovedita ca fiind legala sau care fac obiectul valorificarii ori al unor acte
sau fapte de comert neconforme cu prevederile legale se confisca si se
valorifica in conditiile legii, contravaloarea acestora facandu-se venit la
bugetul local al localitatii in a carei raza teritoriala s-a facut constatarea
faptica, daca acestea nu au fost returnate celor in drept."
16. Articolul 15 se abroga.
17. Anexa nr. 1 va avea urmatorul cuprins:
"ANEXA 1
Grupe de deseuri industriale reciclabile
Deseuri metalice feroase
Deseuri metalice neferoase
Deseuri de hartii-cartoane
Deseuri de sticla (sparturi de sticla)
Deseuri de mase plastice
Deseuri de cauciuc (anvelope uzate, camere de aer si articole din cauciuc
uzate)
Deseuri textile"
18. Anexa nr. 2 va avea urmatorul cuprins:
"ANEXA 2
Definirea termenilor specifici
Deseu - orice substanta sau orice produs din categoriile prevazute in anexa
nr. 1, pe care detinatorul nu-l mai utilizeaza sau pe care are intentia ori
obligatia sa nu il mai utilizeze
Colectare - strangerea, sortarea si/sau regruparea (depozitarea temporara),
a deseurilor in vederea transportarii lor spre valorificare
Valorificare - orice operatiune de dezmembrare, sortare, reciclare, taiere,
maruntire, presare, balotare, topire-turnare, pretratare, amestec sau alta
operatiune care determina schimbarea naturii sau a compozitiei, efectuata
asupra unui deseu industrial prin procedee industriale, in vederea reutilizarii
Detinator - persoana fizica sau juridica ce detine la un moment dat, sub
orice forma, deseuri industriale reciclabile
Gestionare - colectarea, transportul, valorificarea si eliminarea
deseurilor, inclusiv supravegherea zonelor de depozitare dupa inchiderea
acestora
Reciclare - operatiunea de reprelucrare intr-un proces de productie a
deseurilor industriale pentru a fi reutilizate in scopul initial sau pentru
alte scopuri"
Art. 2
In termen de 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, a prezentei legi se vor stabili prin hotarare a Guvernului:
a) lista cuprinzand deseurile industriale reciclabile care constituie
materii prime deficitare pe plan national, precum si conditiile in care aceste
deseuri pot fi valorificate prin export;
b) reglementarile privind eliberarea de licente statistice de export pentru
deseurile valorificate prin export;
c) prevederi privind obligativitatea, incurajarea sau stimularea unor
agenti economici interni, dupa caz, de a consuma in procesele tehnologice, in
anumite cote, materiile prime deficitare definite la lit. a).
Art. 3
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001, cu modificarile si
completarile aduse prin prezenta lege, va fi republicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 21 iunie
2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 25 iunie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
GHEORGHE BUZATU